Mun äiti kertoi eräästä papista, joka sanoi, ettei hän välitä, onko jumala olemassa vai ei. Eli käytännössä tämä mies (huom: pappi) myönsi, ettei jumalaa ole olemassa. Ei välttämättä. Mutta hän jatkoi, että hän ei välitä, koska pelkkä usko siihen Jumalaan, oli se sitten olemassa tai ei, on antanut hänelle niin paljon. Sen ei ole enää väliä, hän on onnellinen uskossaan.
Mun mielestä tää on tosi hyvin sanottu. Kukaan ei voi koskaan todistaa, onko Jumala olemassa vai ei. Eihän kukaan oo koskaan noussut kuolleista. Kukaan ei voi todistaa, että kristinusko olis se ainoa oikea uskonto, tai vaikka buddhalaisuus. Mun mielestä kaikki uskonnot on ihan yhtä oikeessa ja toisaalta ihan yhtä väärässä. Mutta mun pointti on se, että onko sen oikeasti väliä? Jos ihminen on onnellinen uskossaan, jos usko tekee jostakusta paremman ihmisen, miksi se onni pitäis viedä siltä ihmiseltä pois? Jos vaikka narkkari pelastuu surulliselta kohtalolta uskoontulon takia, miksi sille pitäis mennä sanomaan, ettei Jumalaa oo olemassa? Miksi siltä pitäis riistää jotain niin kaunista? Joten mun puolesta kaikki saa uskoa ihan mihin lystää, Jumalaan, Jahveen tai Äiti Maahan, kunhan ne on onnellisia ja saa siitä uskosta jotain irti. (Ja tuolla mä tarkoitan sitä, että mua ärsyttää ihan hirveesti nämä "tapakristityt". Kirkossa käydään kuuntelemassa kauneimmat joululaulut, muuten rellestetään miten sattuu. Mutta sitten, kun kysymyksessä on esim. homojen oikeudet, vedotaan "Raamatussa sanotaan!" Argh.)
Ja vielä se, että mun mielestä kenenkään on turha sanoa, ettei usko mihinkään. Mä uskon, että kaikki uskoo johonkin, ihmisiin, hyvyyteen, tieteeseen, mihin tahansa. Onhan saatananpalvojatkin uskovaisia, niiden uskon kohde vain on vähän toisenlainen... Niin että älkää tuomitko suoralta kädeltä :)
Ja nyt kun kerta pääsin vauhtiin, niin tuohon aiempaan, että mistä kukaan tietää, onko kristinusko se oikea uskonto. Jotkut varmaan vetoaa siihen, että kristinuskolla on eniten kannattajia. Jos katsotaan vähän takaisin päin historiaan, niin eikös kristittyjä pakkokäännytetty ja kastettu? Se oli joko kuolema tai kaste. Tai jos kuningas kääntyi, niin kääntyi koko kansa. Että ei siinä paljoa ole uskosta kiinni... Ja sanotaan, että kristinusko on rauhan uskonto. "Älä tapa" sun muut. Entä ristiretket ja pyhät sodat? Oikeuttaako väärä usko tappamaan? Niinkö Jeesus sanoi? Miettisit vähän. Kristinuskon historia on täynnä verijälkiä. Että se siitä rauhasta. Ja entä muslimien solvaaminen väkivaltaisesta uskonnosta? Kun muslimit valtasivat alueita Lähi-Idästä, he antoivat kristittyjen pitää uskontonsa, jos nämä lupasivat olla käännyttämättä muita. Mitä kristityt tekivät tälläisissä tilanteitta? Kaste tai kuolema...
Nyt tämä alkaa jo pikkuhiljaa sivuta alkuperäistä aihetta, että jätänpä tämän tällä kertaa tähän :) Kiito ja kommentoikaa ihmeessä!
Kunhan pohdin...
7
71
Vastaukset
- Merrina
Tulipas muutama kirjoitusvirhekin tuonne, älkää antako niiden häiritä... :)
Sinulla tuntuu olevan ihan hyviä mielikuvitusolentoja alitajunnassasi. Onneksi olkoon! Monilla on riesanaan paljon ikävämpiä jumaluuksia. Se kertoo siitä, että olet hyvä ihminen.
Kyllähän jokainen saa uskoa mihin tahansa ja myös olla onnellinen niillä keinoilla, jotka hänellä on käytettävissään ja jotka eivät riko lakeja.
Varsinaisiin ongelmiin törmätään silloin, kun usko tai toisten uskon hyväksikäyttö saa ihmisen tai ryhmän sortamaan, alistamaan ja hyödyntämään lähimmäisiään tai käyttämään yhteiskunnan resursseja omiin tarkoituksiinsa.
"Ja vielä se, että mun mielestä kenenkään on turha sanoa, ettei usko mihinkään. Mä uskon, että kaikki uskoo johonkin, ihmisiin, hyvyyteen, tieteeseen, mihin tahansa."
Tietysti uskon esimerkiksi että kelloni näyttää suurin piirtein oikeaa aikaa ja muihin arkisiin asioihin, mutta jumaluskoon verrattavissa olevaa uskoa minulla ei ole edes hyvyyteen, ihmisiin, tieteeseen tai mihinkään muuhunkaan. Kyllä uskomattomuus on yhtä mahdollista kuin uskokin.- ei pelkkä uskonto
Uskonto ihan samalla lailla kuin joku ideologiakin, esim. kommunismi. Kyllä tieteenkin nimissä on tehty erittäin paljon pahaa. (jos ei tätä tunnusta niin taitaa olla aika nuori henkilö :)
Ihan mihin tahansa ideologiaan tai uskontoon saattaa hurahtaa ihan kuka vaan, ei uskontoja voida tästä yksin syyttää, kyllä monet ateistitkin tekevät pahaa luullessaan toimivansa paremman maailman puolesta. - Merrina
Joo, kyllä sen tiedän, että tieteen nimis on tehty pahaa, vähintään yhtä paljo, kun uskonnonkin. Se vain, että monet tuntuu ajattelevan uskovaisten olevan kovinkin puhtoisia...
- ateisti...
Veikkaan kyllä kovasti että suurempi osa uskovaisista on puhtoisia kuin ateisteista- Ja olen itse ateisti. Ei oo tarvetta olla hyvä. uskovaisen on pakko olla hyvä
ateisti... kirjoitti:
Veikkaan kyllä kovasti että suurempi osa uskovaisista on puhtoisia kuin ateisteista- Ja olen itse ateisti. Ei oo tarvetta olla hyvä. uskovaisen on pakko olla hyvä
Olen tuosta hieman eri mieltä, mutta sehän on minun oikeuteni. :)
ateisti... kirjoitti:
Ei hyvyys tai "puhtoisuus" ole kiinni uskosta tai sen puuteesta, vaan siitä millainen ihminen on luonteeltaan.
Uskovaisilla on tosin sellainen ongelma, että he yrittävät vääntää elämänsä enemmän tai vähemmän ahtaaseen ja ihmisluonnon vastaiseen muottiin. Silloin on vaarana sortua kaksinaismoraaliin ja ulkokultaiseen tekopyhyyteen.
Myös muiden ihmisten tuomitsemiseen saatetaan sortua oman ahdistuksen painamana.
Elämälle kiitos, että olen ateisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 442869
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil222375- 222238
- 342213
- 281901
- 291595
- 261496
- 291361
- 161314
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä161286