Profeetta

Kohdatessaan kritiikkiä pieleen menneistä ennustuksista, Jehovan todistajien johtajat kieltävät nykyään, että heidän uskontonsa olisi koskaan toiminut "Jumalan profeettana":

"Jehovan todistajat eivät väitä olevansa henkeytettyjä profeettoja. He ovat tehneet erehdyksiä. Heillä on Jeesuksen Kristuksen apostoleitten tavoin ollut toisinaan joitakin vääriä odotuksia" (Puhu perustellen 2003, s. 423)

Katsotaanpa mitä vuonna 1974 (englanniksi 1971) julkaistu kirja "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova - miten?" kertoo tästä asiasta. Kirjan 4. luku, jonka otsikkona oli "Valtuutettu puhumaan Jumalan nimessä", kertoo Jehovan valtuuttamasta profeetasta Hesekielistä:

”Hesekielille ilmoitetaan siten selvästi, että hän on palveleva tästä lähtien profeettana. Hänet valtuutetaan puhumaan Jumalan nimessä, kun hänelle sanotaan: ’Näin sanoo Suvereeni herra Jehova.’” (s. 55, 56)

”Eivät ainoastaan Hesekielin henkeytetyt sanat olleet profeetallisia, vaan hän itsekin oli toiminnassaan profeetallinen malli, kuten myöhemmin toistuvasti osoitetaan.” (s. 56)

Tässä siis Hesekiel ja hänen toimintansa esitetään esikuvaksi, minkä jälkeen ryhdytään etsimään Hesekielin toiminnan vastakuvaa myöhemmältä ajalta, vuoden 1914 jälkeen:

”Kuka on Hesekielin nykyinen vastine, jonka sanoma ja toiminta vastaa tuon muinaisen Jehovan profeetan julistusta ja tekoja? Kenestä nykyään elävästä hän oli ’merkki’ eli ’ ennusmerkki’? Ei kenestäkään yksilöstä vaan ihmisryhmästä. Koska nykyinen Hesekiel koostuu yhdistyneestä ihmisjoukosta, niin hän on ihmisyhteisö, joka muodostuu monista jäsenistä kuten ihmisruumiskin.” (s. 57, 58)

Jehovalla siis olisi profeettansa myös nykyaikana. Jatkamme teeman kehittelyä lukemalla kirjaa eteenpäin:

"Eikö sitten ollut ketään, jonka Jehova saattoi herättää palvelemaan tavalla, joka vastasi tuon muinaisen Babylonian pakkosiirtolaisen palvelusta? Kenen eteen Jehovan järjestön 'vaunut' saattoivat tulla ja pysähtyä, jotta Hän olisi valtuuttanut tämän pätevän puhumaan profeettana Jehovan nimessä? Oli olemassa ryhmä, jonka jäsenet olivat kärsineet uskonnollista vainoa ensimmäisen maailmansodan aikana Suuren Babylonin, väärän uskonnon maailmanmahdin, käsissä ja jonka jäsenet olivat itse asiassa tulleet pois Suuren Babylonin uskonnollisista järjestöistä. He olivat jopa kieltäytyneet olemasta kristikunnan ja muun Suuren Babylonin liittolaisia siten, että olisivat osallistuneet aktiivisesti lihalliseen sodankäyntiin ensimmäisen maailmansodan aikana. Keitä he olivat?" (s.60)

Sivu 62 alkaa väliotsikolla ”Nykyinen ’Hesekiel’:

”He olivat sellaisten miesten ja naisten muodostama pieni vähemmistöryhmä, jotka olivat antautuneet Jehovalle pitäen häntä Jumalanaan seuraamalla hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen askeleita.” (s. 62, 63)

”Mutta miksi meidän huomiomme on kiinnitetty kaikkiin näihin historiallisiin tapahtumiin? Ennustuksen täyttymyksen osoittamiseksi. Jehovan on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen ’Hesekielinsä’. Se on Hesekiel-yhteisö. Sen muodostavat ne antautuneet, kastetut Jumalan valtakunnan julistajat, jotka on voideltu työhönsä hänen hengellään. (Jes. 61:1-3) On ilmeistä, että Jehovan näkymätön taivaallinen järjestö tuli vuonna 1919 Hesekielin näyssä nähtyjen taivaallisten vaunujen tavoin ja pysähtyi, ei kristikunnan Kansainliiton kannattajien eteen vaan Jeesuksen Kristuksen käsissä olevan Jumalan taivaallisen valtakunnan voideltujen julistajien eteen. Tämän vaunujen kaltaisen taivaallisen järjestön huipulta Jehova valtuutti antautuneen, kastetun voidellun palvelijaluokan puhumaan kaikille kansakunnille Hänen nimessään. Näin heistä tuli Hesekielin tavoin Jehovan todistajia. Oli mitä sopivinta, että kun he olivat maailmanlaajuisesti toimineet kaksitoista vuotta tässä ominaisuudessa, he omaksuivat erottavan nimen Jehovan todistajat kesällä 1931 Puolustus-kirjan julkaisemisen yhteydessä.” (s. 66)

Kuinka siis nykyinen Vartiotorni-seura voi mitenkään väittää, ettei tämä järjestö olisi puhunut Jumalan nimessä vääriä ennustuksiaan? Että kysymys olisi ollut vain Jeesuksen opetuslasten kaltaisesta "turhan innokkaasta" lopun odottelusta? Ei mitenkään!

Tästä huolimatta Vt-seura pakoilee vastuutaan kuin liukas ankerias:

"He tuovat julki odotuksiaan, jotka perustuvat siihen, että he ovat omalla tavallaan tulkinneet joitakin raamatunjakeita tai joitakin konkreettisia, silminnähtäviä tapahtumia. He eivät väitä, että heidän ennustuksensa olisivat suoraan Jehovalta saatuja ilmoituksia ja että he tässä mielessä profetoisivat Jehovan nimessä. Jos siis tällaisissa tapauksissa käy niin, että heidän sanansa eivät toteudu, heitä ei pidä luokitella vääriksi profeetoiksi, joista 5. Mooseksen kirjan 18:20–22:ssa varoitetaan. He ovat inhimillisessä vajavaisuudessaan ymmärtäneet jotkin asiat väärin.” (Herätkää! 22. maaliskuuta 1993, s. 3, 4)

20

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiuskonto

      "He ovat inhimillisessä vajavaisuudessaan ymmärtäneet jotkin asiat väärin.” (Herätkää! 22. maaliskuuta 1993, s. 3, 4)"

      Ja tuosta tunnustuksesta huolimatta kaikki opit tulee ottaa Jehovalta tulleina totuuksina joita ei saa kyseenalaistaa.

      Jos tätä sattuu lukemaan joitakin Jehovan todistajia niin toivon teidän pohtivan sitä, että jos seura inhimillisessä vajavaisuudessaan on tehnyt virheitä ja opettanut väärin asioita menneisyydessä, niin montakohan oppia se opettaa nykypäivänä väärin kaikessa inhimillisessä vajavaisuudessaan?

      Voi miettiä myös sitä että jos Jehova ohjaa seuraa ja on sen pää, niin miksi Jehova antoi seuran johdon inhimillisessä vajavaisuudessaan ennustaa väärin monia kertoja. Nämä virheelliset ennustukset heikentävät seuran mainetta eikä sitä voi pitää tosiuskontona.

      • *tosiuskonto*
        >>tuosta tunnustuksesta huolimatta>>

        Niin, kuinkahan hyvin esimerkiksi nämä seuraavat opetukset mahtavat sopia yhden ja saman paimenen suuhun:

        "He ovat inhimillisessä vajavaisuudessaan ymmärtäneet jotkin asiat väärin.” (Herätkää! 22. maaliskuuta 1993, s. 3, 4)

        verraten:

        "Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1-3)." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)


        >>jos seura inhimillisessä vajavaisuudessaan on tehnyt virheitä ja opettanut väärin asioita menneisyydessä, niin montakohan oppia se opettaa nykypäivänä väärin kaikessa inhimillisessä vajavaisuudessaan?>>

        Oikein hyvä. Jatkan vielä hiukan samoilla jäljillä:
        Mitä siis oli se aiempi valo, se "vanha valo", jota Vt-seura seurakunnilleen opetti? Oliko se taivaasta tullutta valoa ensinkään? No ei tietenkään, koska nuo asiat eivät tapahtuneet eivätkä käyneet toteen. Eihän oppeja tarvitsisi muuttaa, jos ne olisivat olleet oikeita oppeja!

        Joten: jos kerran nuo lukuisat aiemmatkaan "totuudet" eivät ole olleet taivaan antamia täydellisiä opetuksia, niin miksi ihmeessä juuri tämä nykyisin voimassa oleva Jt-oppi olisi sen enempää Jumalalta tullut opetus?


      • tosiuskonto
        voimatorni kirjoitti:

        *tosiuskonto*
        >>tuosta tunnustuksesta huolimatta>>

        Niin, kuinkahan hyvin esimerkiksi nämä seuraavat opetukset mahtavat sopia yhden ja saman paimenen suuhun:

        "He ovat inhimillisessä vajavaisuudessaan ymmärtäneet jotkin asiat väärin.” (Herätkää! 22. maaliskuuta 1993, s. 3, 4)

        verraten:

        "Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1-3)." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009, s. 14)


        >>jos seura inhimillisessä vajavaisuudessaan on tehnyt virheitä ja opettanut väärin asioita menneisyydessä, niin montakohan oppia se opettaa nykypäivänä väärin kaikessa inhimillisessä vajavaisuudessaan?>>

        Oikein hyvä. Jatkan vielä hiukan samoilla jäljillä:
        Mitä siis oli se aiempi valo, se "vanha valo", jota Vt-seura seurakunnilleen opetti? Oliko se taivaasta tullutta valoa ensinkään? No ei tietenkään, koska nuo asiat eivät tapahtuneet eivätkä käyneet toteen. Eihän oppeja tarvitsisi muuttaa, jos ne olisivat olleet oikeita oppeja!

        Joten: jos kerran nuo lukuisat aiemmatkaan "totuudet" eivät ole olleet taivaan antamia täydellisiä opetuksia, niin miksi ihmeessä juuri tämä nykyisin voimassa oleva Jt-oppi olisi sen enempää Jumalalta tullut opetus?

        Aivan. Ja jos tuota perustelee sillä että raamattu vain aukeaa vähitellen niin se on huono selitys koska jos Jehova on sen "valon" ja tiedon antaja joka tapauksessa niin luulisi aina tulevan oikeaa tietoa eikä sellaista mitä saa aina olla muuttelemassa.


      • tosiuskonto kirjoitti:

        Aivan. Ja jos tuota perustelee sillä että raamattu vain aukeaa vähitellen niin se on huono selitys koska jos Jehova on sen "valon" ja tiedon antaja joka tapauksessa niin luulisi aina tulevan oikeaa tietoa eikä sellaista mitä saa aina olla muuttelemassa.

        *tosiuskonto*
        >>jos Jehova on sen "valon" ja tiedon antaja joka tapauksessa niin luulisi aina tulevan oikeaa tietoa eikä sellaista mitä saa aina olla muuttelemassa.>>

        Juuri näin ajatteli Russellkin:

        "If we were following a man undoubtedly it would be different with us; undoubtedly one human idea would contradict another and that which was light one or two or six years ago would be regarded as darkness now; But with God there is no variableness, neither shadow of turning, and so it is with truth; any knowledge or light coming from God must be like its author. A new view of truth never can contradict a former truth. … "New Light" never extinguishes older "light" but adds to it…" (Zion's Watch Tower 1881 February pp.3, 188)

        Tämä oli kuitenkin 1910-luvulla eläneen Vt-seuran perustajahahmon ideaali, ei todellinen kuvaus asioista. Myöhempi Vt-seuran historia osoittaa selvästi, kuinka uudet opit ovat kumonneet edelliset "totuudet" useammankin kerran, ja olleet myös monen monituista kertaa suorassa ristiriidassa "vanhan valon" (aiemman opin) kanssa. Esimerkiksi Vt-seura on opettanut Jeesuksen mainitseman "sukupolven" olevan:

        Tottelemattomat ihmiset vuosina 1897-1927,
        Jeesuksen voidellut seuraajat vuosina 1927-1942,
        tottelemattomat ihmiset vuosina 1942-2008 ja
        jälleen Jeesuksen voidellut seuraajat vuodesta 2008 eteenpäin.

        Tästä - ja monista muista oppisekoiluista - huolimatta Vt-seura kuitenkin valehtelee lukijoilleen, ettei näin olisi:

        "Toisinaan Jehovan näkyvän järjestön esittämät selitykset ovat näyttäneet olevan muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin. Mutta niin ei ole ollut todellisuudessa." (Vartiotorni 1. toukokuuta 1982 s. 27-29)


      • 14
        voimatorni kirjoitti:

        *tosiuskonto*
        >>jos Jehova on sen "valon" ja tiedon antaja joka tapauksessa niin luulisi aina tulevan oikeaa tietoa eikä sellaista mitä saa aina olla muuttelemassa.>>

        Juuri näin ajatteli Russellkin:

        "If we were following a man undoubtedly it would be different with us; undoubtedly one human idea would contradict another and that which was light one or two or six years ago would be regarded as darkness now; But with God there is no variableness, neither shadow of turning, and so it is with truth; any knowledge or light coming from God must be like its author. A new view of truth never can contradict a former truth. … "New Light" never extinguishes older "light" but adds to it…" (Zion's Watch Tower 1881 February pp.3, 188)

        Tämä oli kuitenkin 1910-luvulla eläneen Vt-seuran perustajahahmon ideaali, ei todellinen kuvaus asioista. Myöhempi Vt-seuran historia osoittaa selvästi, kuinka uudet opit ovat kumonneet edelliset "totuudet" useammankin kerran, ja olleet myös monen monituista kertaa suorassa ristiriidassa "vanhan valon" (aiemman opin) kanssa. Esimerkiksi Vt-seura on opettanut Jeesuksen mainitseman "sukupolven" olevan:

        Tottelemattomat ihmiset vuosina 1897-1927,
        Jeesuksen voidellut seuraajat vuosina 1927-1942,
        tottelemattomat ihmiset vuosina 1942-2008 ja
        jälleen Jeesuksen voidellut seuraajat vuodesta 2008 eteenpäin.

        Tästä - ja monista muista oppisekoiluista - huolimatta Vt-seura kuitenkin valehtelee lukijoilleen, ettei näin olisi:

        "Toisinaan Jehovan näkyvän järjestön esittämät selitykset ovat näyttäneet olevan muutoksia takaisin aikaisempiin näkökantoihin. Mutta niin ei ole ollut todellisuudessa." (Vartiotorni 1. toukokuuta 1982 s. 27-29)

        Voisi keskustella hieman, mitä tuo "valo kirkastuu sydänpäivään asti saakka" edes tarkoittaa ja miten se kuuluu tulkita.

        kirkastuminen tarkoittaa mielestäni aiemman hyvän "selvenemistä" ja "paranemista", mutta ei todellakaan missään nimessä muuttumista aiemmasta täysin toiseksi. se ei ole minkään kirkastumista.

        olisiko kenelläkään sen kummempaa selvitystä tämän valon kirkastumiseen ja mitä sillä raamatussa tarkoitettiin?

        Vanhurskaan polku / "tie" selvenee sydänpäivään saakka... hmm.. miksi tuolta polulta sitten poistutaan välillä kokonaan ja ehkä joskus jopa vatkataan jonkin kuljetun polun kanssa edestakaisin?

        Oliko vt-seuran ilmoitus : "Lääkärit ovat saatanan kätyreitä" jokin valo joka kirkastui, kunnes kirkkaus sammui ennen sydänpäivää?


      • 14 kirjoitti:

        Voisi keskustella hieman, mitä tuo "valo kirkastuu sydänpäivään asti saakka" edes tarkoittaa ja miten se kuuluu tulkita.

        kirkastuminen tarkoittaa mielestäni aiemman hyvän "selvenemistä" ja "paranemista", mutta ei todellakaan missään nimessä muuttumista aiemmasta täysin toiseksi. se ei ole minkään kirkastumista.

        olisiko kenelläkään sen kummempaa selvitystä tämän valon kirkastumiseen ja mitä sillä raamatussa tarkoitettiin?

        Vanhurskaan polku / "tie" selvenee sydänpäivään saakka... hmm.. miksi tuolta polulta sitten poistutaan välillä kokonaan ja ehkä joskus jopa vatkataan jonkin kuljetun polun kanssa edestakaisin?

        Oliko vt-seuran ilmoitus : "Lääkärit ovat saatanan kätyreitä" jokin valo joka kirkastui, kunnes kirkkaus sammui ennen sydänpäivää?

        *14*
        >>Voisi keskustella hieman, mitä tuo "valo kirkastuu sydänpäivään asti saakka" edes tarkoittaa ja miten se kuuluu tulkita.>>

        Ensinnäkin todettakoon, että San. 4:18 on alkuperäisestä asiayhteydestään irti reväisty yksittäinen jae , jonka Vt-seura on valjastanut omiin tarpeisiinsa. Näitähän on muutamia supertärkeitä raamatunkohtia Vt-seuralle, jotka esiintyvät Jt-kirjallisuudessa satoja kertoja useammin kuin muut Raamatun jakeet. Toinen tällainen vastaava kohta, johon on ladattu voimakkaasti Vt-seuran omaa merkitystä, on Matteus 24:45-47.

        Sananlaskujen 4. luvussahan käsitellään vain kahta erilaista elämäntapaa ja kannustetaan valitsemaan viisas elämäntapa. Siinä ei puhuta mitään Raamatun tulkitsemisesta tai jonkin myöhemmän tulevan uskonnon oppien tarkentamisesta.

        >>sydänpäivään asti>>

        Milloinkohan olisi se Vt-seuran "sydänpäivä" käsillä? Nämä opit kun muuttuvat kaiken aikaa eivätkä osoita mitään merkkejä siitä, että Jt-teologia olisi jotenkin vakiintumassa täydellisen ymmärryksen äärelle. Aiemman "totuudet" korvataan jatkuvasti uusilla totuuksilla, ja tähänhän Vt-seura on tehnytkin jo ehdottoman varauksen itselleen:

        ””Vanhurskaiden polku on kuin se kirkas valo, joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka”, sanotaan Sananlaskujen 4:18:ssa. Jeesuksen johto ei siis polje paikallaan vaan on edistyvää. Olemme yhteistoiminnassa Kristuksen ”veljien” kanssa myös siten, että suhtaudumme myönteisesti mihin tahansa Raamatun totuuden ymmärrystämme koskeviin tarkistuksiin, joita ”uskollinen ja ymmärtäväinen orja” tuo julki (Matt. 24:45).”
        (Vartiotorni 15. toukokuuta 2011, s. 27)

        Lisäksi uudet oppimuutokset tulisi aina hyväksyä ja niellä välittömästi. Yksilön omaa ajatteluprosessia ei sallita, vaan hitaus virallisen opin omaksumisessa leimataan "vajavuudeksi", "puutteeksi" ja "lihalliseksi ominaisuudeksi":

        "Miten me reagoimme, jos uskontoverimme on - - hidas noudattamaan vanhinten tai ”uskollisen ja ymmärtäväisen orjan” neuvoja? (Matt. 24:45–47.) Saatamme olla valmiita pitämään lihallisia ominaisuuksia normaaleina Saatanan maailmassa, mutta samanlaisiin puutteisiin törmääminen veljiemme keskuudessa voi olla hyvin koettelevaa. Mikäli toisten vajavuudet tahtovat ärsyttää meitä, meidän on hyvä kysyä itseltämme, miten voisimme paremmin heijastaa ”Kristuksen mieltä”" (Vartiotorni 15. syyskuuta 2009 s. 7)


    • - § -

      "14" >> olisiko kenelläkään sen kummempaa selvitystä tämän valon kirkastumiseen ja mitä sillä raamatussa tarkoitettiin?

      Kyseessä on Sananlaskut 4:18-19 jota Järjestö käytää perustelunaan ja puolustelunaan "valon kirkastumisesta."

      Tuossa on kyse Vartiotorniseuran tekemässä ko. Raamatun paikan mielivaltaisesta tulkitsemisesta ja itseensä soveltamisesta. Kyseinen luku ja jakeet ja Järjestön käyttämä jae :18 ei millään tavoin anna edes ymmärtää, että kyseessä olisi kuvakielisestikään kyse kenestäkään Jumalan valitsemasta puhetorvesta tai mistään uskonnollisesta yhteisöstä tai järjestöstä.

      Kaikessa yksinkertaisuudessaan siinä anntetaan uskovan isän neuvoja lapsilleen miten heidän on viisasta elää ja toimia, sekä välttää seuraamasta jumalattomien pahoja teitä. Laitan oheen koko luvun.

      Viisauden tie on turvallisin

      1 Kuulkaa, lapset, isän neuvoja, olkaa tarkkana, jotta oppisitte.
      2 Minä jaan teille hyvää tietoa, älkää siis väheksykö ohjeitani.
      3 Itsekin olen ollut isäni opissa ja äitini hoivassa, hänen silmäteränsä.
      4 Isä opetti minua näin: "Pidä mielessäsi minun sanani, muista ohjeeni, niin menestyt.
      5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä unohda sitä, mitä sinulle sanon,
      älä käännä sille selkääsi.
      6 Älä hylkää sitä, niin se suojelee sinua, rakasta sitä, niin se on sinun turvanasi.
      7 Hanki viisautta, se on aarteista kallein, hanki ymmärrystä, sijoita kaikki varasi siihen.
      8 Vaali sitä, niin se tuo sinulle arvostusta, se vie sinut kunniaan, jos otat sen vierellesi.
      9 Se painaa päähäsi ihanan seppeleen, ojentaa sinulle kimaltavan kruunun."

      10 Kuuntele, poikani, ota sanani varteen, niin elämäsi vuodet ovat monet.
      11 Minä opetan sinulle viisauden polun, opastan sinut oikealle tielle.
      12 Kun sitä kuljet, et kohtaa esteitä, ja vaikka juoksisit, et kompastu.
      13 Tartu opetukseeni, älä hellitä, pidä kiinni siitä, se on elämäsi.
      14 Jumalattomien polulle älä lähde, älä kulje pahojen tietä.
      15 Pysy siltä poissa, älä poikkea sille, käänny etäämmäksi ja kulje sen ohi.
      16 Pahat eivät saa unta, elleivät ole tehneet pahaa, he valvovat yönsä, elleivät ole ketään kaataneet.
      17 Vääryys on heidän leipänsä, väkivalta heidän viininsä.
      18 Oikeamielisten tie on kuin aamun kajo, joka kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
      19 Jumalattomien tie on synkin yö, he kompastuvat, tietämättä mihin.

      20 Kuuntele tarkkaan, poikani, mitä sinulle sanon, pidä korvasi auki!
      21 Älä päästä mielestäsi minun sanojani, pidä ne visusti sydämessäsi,
      22 sillä ne ovat löytäjälleen elämä, lääke koko hänen ruumiillensa.
      23 Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi -- siellä on koko elämäsi lähde.
      24 Älä päästä suuhusi petollisia puheita, pidä vilppi loitolla huuliltasi.
      25 Katso suoraan ja pälyilemättä, suuntaa katseesi vakaasti eteenpäin.
      26 Laske harkiten jalkasi polulle, niin olet varmalla pohjalla, missä ikinä kuljet.
      27 Älä poikkea oikealle äläkä vasemmalle, pidä askeleesi kaukana pahasta.

      Viisaita neuvoja joiden kaltaisia useimmat vanhemmat antavat lapsilleen.

    • - § -

      "voimatorni"

      Tuossa avauksen sopivan laajassa tiivistelmässä Järjestön rooli sen itsensä ilmoittamana on kuin kiveen kaiverrettuna ja jossa ei ole tilaa harmaalle alueelle.

      Samoin tuo Russelin valon kirkastumiseen liittyvä kanta, josta tosin hänkin sittemmin toteutumattomien ennustuksiensa seurauksena joutui luovimaan ja tekemään lievästi ilmaisten kyseenalaisia epäsuoran suoria vastuunsiirtoja Jumalalle. Pitää joskus kaivaa esille hänen ko. tekstinsä.

      Hän mm. kirjoitti miten vääriksi osittautuneista ennustuksista huolimatta pelastussanoma sai aikaan paljon kiinnostusta vetäen monia puoleensa, antaen ymmärtää sillä olleen Jumalan tuki takanaan. Miksi Jumala käyttäisi vääriä ennustuksia tehdäkseen tahtonsa tunnetuksi ja kiinnitääkseen huomiota pelastussanomaan? Russell samalla unohti mainita miten nuo väärät ennustuksensa myös kopastuttivat monia.

      Myöskään oheiset vakuutukset eivät anna tilaa tulkinnalle sen suhteen mistä roolista käsin Seura opettaa ja toimii.

      ”Kaikkien niiden, jotka haluavat ymmärtää Raamattua, tulisi tunnustaa, että ”Jumalan erittäin moninainen viisaus” voi tulla tunnetuksi ainoastaan Jehovan viestintäkanavan, uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, kautta.” (Vartiotorni 1. lokakuuta 1994 s. 8)

      "On näin ollen tärkeää pysyä sen totuuden ymmärryksen tasalla, jonka Jehova paljastaa meille Sanansa ja uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan välityksellä." (Vartiotorni 1. joulukuuta 2002 s. 22)

      "Uskollinen orja on myös ymmärtäväinen siinä mielessä, että se ei toimi julkeasti menemällä Jehovan edelle eikä myöskään vitkastele, kun jotakin asiaa koskeva Jumalan ohjaus on selvä." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 27)

      "Ryhmänä orjaluokka on antanut erinomaisen mallin ”seuraamalla jatkuvasti Karitsaa, minne hän meneekin”. - - Heidän suustaan ei löydetä mitään opillisia valheita, ja he pysyvät ”moitteettomina” eli puhtaina Saatanan maailman tahroista." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24)

      "Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24, 25)

      "Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009 s. 14)

      vs.

      "Jehovan todistajat eivät väitä olevansa henkeytettyjä profeettoja. He ovat tehneet erehdyksiä. Heillä on Jeesuksen Kristuksen apostoleitten tavoin ollut toisinaan joitakin vääriä odotuksia" (Puhu perustellen 2003, s. 423)

      On myös merkillepantavaa miten edellä käytetään ilmaisua "Jehovan todistajat" vaikka tarkoitetaan "orjaluokkaa."

      Tuossa roolit sekoitetaan entistäkin monimielisemmin muistaen miten Järjestö sysää vastuun vääristä ennustuksistaan ja monista sanktioiden alaisista tulkinnoistaan ja niiden seurauksista rivijulistajille.

      • *- § -*
        >>On myös merkillepantavaa miten edellä käytetään ilmaisua "Jehovan todistajat" vaikka tarkoitetaan "orjaluokkaa.">>

        Aivan. Lisäksi on merkillepantavaa, kuinka usein puhutaankaan harhaanjohtavasti orjaluokasta (= noin 10 000 ihmistä), vaikka tarkoitetaan orjauokan hallintoelintä (= noin 10 imistä). Ensimmäiset kun eivät osallistu Raamatun tulkitsemiseen eivätkä Jehovan todistajien opettamiseen (opilliseen johtamiseen) mitenkään; jälkimmäiset tekevät kaikki ratkaisut noiden kaikkien voideltujen, kuin myös muiden Jehovan todistajien puolesta.

        >>Tuossa roolit sekoitetaan entistäkin monimielisemmin>>

        Roolien sekoittaminen ja valikoiminen tilanteesta riippuen onkin yksi tehokas keino hämätä Vartiotornin lukijoita uskomaan, että Vt-seuran selitykset ovat loogisia. Muita tällaisia keinojahan on tietysti kaksoisajattelu, tiedon pimittäminen sekä harhaanjohtaminen ja härski valehtelu.


      • - § -
        voimatorni kirjoitti:

        *- § -*
        >>On myös merkillepantavaa miten edellä käytetään ilmaisua "Jehovan todistajat" vaikka tarkoitetaan "orjaluokkaa.">>

        Aivan. Lisäksi on merkillepantavaa, kuinka usein puhutaankaan harhaanjohtavasti orjaluokasta (= noin 10 000 ihmistä), vaikka tarkoitetaan orjauokan hallintoelintä (= noin 10 imistä). Ensimmäiset kun eivät osallistu Raamatun tulkitsemiseen eivätkä Jehovan todistajien opettamiseen (opilliseen johtamiseen) mitenkään; jälkimmäiset tekevät kaikki ratkaisut noiden kaikkien voideltujen, kuin myös muiden Jehovan todistajien puolesta.

        >>Tuossa roolit sekoitetaan entistäkin monimielisemmin>>

        Roolien sekoittaminen ja valikoiminen tilanteesta riippuen onkin yksi tehokas keino hämätä Vartiotornin lukijoita uskomaan, että Vt-seuran selitykset ovat loogisia. Muita tällaisia keinojahan on tietysti kaksoisajattelu, tiedon pimittäminen sekä harhaanjohtaminen ja härski valehtelu.

        "voimatorni" >> Lisäksi on merkillepantavaa, kuinka usein puhutaankaan harhaanjohtavasti orjaluokasta (= noin 10 000 ihmistä), vaikka tarkoitetaan orjauokan hallintoelintä (= noin 10 imistä). Ensimmäiset kun eivät osallistu Raamatun tulkitsemiseen eivätkä Jehovan todistajien opettamiseen (opilliseen johtamiseen) mitenkään; jälkimmäiset tekevät kaikki ratkaisut noiden kaikkien voideltujen, kuin myös muiden Jehovan todistajien puolesta.

        Tuohon liittyen Seuralla oli taannoin melko laaja ja monisanainen artikkeli jossa se rinnasti tilannetta alkuseurakunnan voideltuihin jossa sen selityksen ( hieman ontuvan ) mukaan kaikilla ei ollut samaa vastuunkuva opettamisessa vaikka olivatkin valittuja. Näin aivan ulkomuistista ja artikkelia tarkistamatta.

        Kuitenkin alkuseurakunnan mallista on melko vakea saada ehdottoman oikeaa kuvaa ja siitä ovat teologian historioitsijat ym. kirjoittaneet kokonaisia kirjoja laajoine liiteaineistoineen ja vain tuohon aiheeseen keskittyen.

        Toisaalta käy ilmi miten apostolit toimivat itsenäisesti hengen nimittäminä ja ohjaamina ja toisalta käy myös ilmi miten alkuseurakuntiin nimitettiin venhimpia myös organisoidusti ja osin keskusujohtoisesti (?).

        Jossakin vaiheessa kun on enempi virtaa aiheeseen, niin hankin käsiini jonkun laajemman aihetta käsittelevän eepoksen. Mielellään objektiivinen, ei minkään tahon partisaani sellainen. Muistaaksen mm. F.Franzin kirjassa oli kirjallisuuslähteiden joukossa sellaisia yksilöityinä.


      • - § - kirjoitti:

        "voimatorni" >> Lisäksi on merkillepantavaa, kuinka usein puhutaankaan harhaanjohtavasti orjaluokasta (= noin 10 000 ihmistä), vaikka tarkoitetaan orjauokan hallintoelintä (= noin 10 imistä). Ensimmäiset kun eivät osallistu Raamatun tulkitsemiseen eivätkä Jehovan todistajien opettamiseen (opilliseen johtamiseen) mitenkään; jälkimmäiset tekevät kaikki ratkaisut noiden kaikkien voideltujen, kuin myös muiden Jehovan todistajien puolesta.

        Tuohon liittyen Seuralla oli taannoin melko laaja ja monisanainen artikkeli jossa se rinnasti tilannetta alkuseurakunnan voideltuihin jossa sen selityksen ( hieman ontuvan ) mukaan kaikilla ei ollut samaa vastuunkuva opettamisessa vaikka olivatkin valittuja. Näin aivan ulkomuistista ja artikkelia tarkistamatta.

        Kuitenkin alkuseurakunnan mallista on melko vakea saada ehdottoman oikeaa kuvaa ja siitä ovat teologian historioitsijat ym. kirjoittaneet kokonaisia kirjoja laajoine liiteaineistoineen ja vain tuohon aiheeseen keskittyen.

        Toisaalta käy ilmi miten apostolit toimivat itsenäisesti hengen nimittäminä ja ohjaamina ja toisalta käy myös ilmi miten alkuseurakuntiin nimitettiin venhimpia myös organisoidusti ja osin keskusujohtoisesti (?).

        Jossakin vaiheessa kun on enempi virtaa aiheeseen, niin hankin käsiini jonkun laajemman aihetta käsittelevän eepoksen. Mielellään objektiivinen, ei minkään tahon partisaani sellainen. Muistaaksen mm. F.Franzin kirjassa oli kirjallisuuslähteiden joukossa sellaisia yksilöityinä.

        *- § -*
        >>Tuohon liittyen Seuralla oli taannoin melko laaja ja monisanainen artikkeli jossa se rinnasti tilannetta alkuseurakunnan voideltuihin jossa sen selityksen ( hieman ontuvan ) mukaan kaikilla ei ollut samaa vastuunkuva opettamisessa vaikka olivatkin valittuja.>>

        Tuo selittely ei muuta miksikään sitä seikkaa, että järjestö kirjoittaa usein orjaluokalla olevan opetusvastuun, kun tarkoitetaan pelkkää hallintoelintä. Tästä on seurauksena myös se ristiriita, että naispuolisilla voidelluilla onkin voimassa samanaikainen opetusvastuu sekä opetuskielto. Tässä ensin tekstiä opetusvastuusta:

        "Millainen suhde sitten nykyään vallitsee voidellun pappisluokan ja sellaisten vanhinten välillä, jotka palvelevat valvonta-asemassa osana suurta joukkoa? Hesekielin näyssä viitataan siihen, että suureen joukkoon kuuluvat ovat tukijan asemassa voideltujen alaisuudessa, kun taas voidellut ottavat hengellisen johdon. Millä tavalla? Muistamme, että papeille annettiin näyssä vastuu opettaa kansalle hengellisiä asioita. Heitä käskettiin myös toimimaan tuomareina oikeusasioissa. Lisäksi leeviläiset määrättiin ”valvonta-asemiin” temppelin portteihin. (Hesekiel 44:11, 23, 24.) Johtomiehen piti selvästikin alistua pappien hengellisten palvelusten ja johdon alaisuuteen. On siis sopivaa, että voidellut ovat nykyään ottaneet johdon puhtaassa palvonnassa." (Vartiotorni 1. maaliskuuta 1999)

        Ja sitten opetuskiellosta:

        "Naisia neuvotaan ’oppimaan vaiti ollen täysin alistuvaisesti’ seurakunnankokouksissa; heidän ei siis pitänyt esittää kysymyksiään kiistävään sävyyn seurakunnassa oleville miehille. Naisten ’ei pitänyt puhua’ kokouksissa, jos heidän sanansa olisivat osoittaneet alamaisuuden puutetta. (1. Tim. 2:11, 12; 1. Kor. 14:33, 34.) Vaikka siis naisilla on arvokas osansa seurakunnan toiminnassa, heidän ei pidä toimia puheenjohtajana eikä ottaa johtoa seurakunnan opettamisessa, kun läsnä on päteviä miehiä." (Puhu perustellen 2004, s. 252)


      • - § -
        voimatorni kirjoitti:

        *- § -*
        >>Tuohon liittyen Seuralla oli taannoin melko laaja ja monisanainen artikkeli jossa se rinnasti tilannetta alkuseurakunnan voideltuihin jossa sen selityksen ( hieman ontuvan ) mukaan kaikilla ei ollut samaa vastuunkuva opettamisessa vaikka olivatkin valittuja.>>

        Tuo selittely ei muuta miksikään sitä seikkaa, että järjestö kirjoittaa usein orjaluokalla olevan opetusvastuun, kun tarkoitetaan pelkkää hallintoelintä. Tästä on seurauksena myös se ristiriita, että naispuolisilla voidelluilla onkin voimassa samanaikainen opetusvastuu sekä opetuskielto. Tässä ensin tekstiä opetusvastuusta:

        "Millainen suhde sitten nykyään vallitsee voidellun pappisluokan ja sellaisten vanhinten välillä, jotka palvelevat valvonta-asemassa osana suurta joukkoa? Hesekielin näyssä viitataan siihen, että suureen joukkoon kuuluvat ovat tukijan asemassa voideltujen alaisuudessa, kun taas voidellut ottavat hengellisen johdon. Millä tavalla? Muistamme, että papeille annettiin näyssä vastuu opettaa kansalle hengellisiä asioita. Heitä käskettiin myös toimimaan tuomareina oikeusasioissa. Lisäksi leeviläiset määrättiin ”valvonta-asemiin” temppelin portteihin. (Hesekiel 44:11, 23, 24.) Johtomiehen piti selvästikin alistua pappien hengellisten palvelusten ja johdon alaisuuteen. On siis sopivaa, että voidellut ovat nykyään ottaneet johdon puhtaassa palvonnassa." (Vartiotorni 1. maaliskuuta 1999)

        Ja sitten opetuskiellosta:

        "Naisia neuvotaan ’oppimaan vaiti ollen täysin alistuvaisesti’ seurakunnankokouksissa; heidän ei siis pitänyt esittää kysymyksiään kiistävään sävyyn seurakunnassa oleville miehille. Naisten ’ei pitänyt puhua’ kokouksissa, jos heidän sanansa olisivat osoittaneet alamaisuuden puutetta. (1. Tim. 2:11, 12; 1. Kor. 14:33, 34.) Vaikka siis naisilla on arvokas osansa seurakunnan toiminnassa, heidän ei pidä toimia puheenjohtajana eikä ottaa johtoa seurakunnan opettamisessa, kun läsnä on päteviä miehiä." (Puhu perustellen 2004, s. 252)

        "voimatorni" >> Tuo selittely ei muuta miksikään sitä seikkaa, että järjestö kirjoittaa usein orjaluokalla olevan opetusvastuun, kun tarkoitetaan pelkkää hallintoelintä.

        Tämä saattaa olla raamatullisestikin kyseenalainen tulkinta, joka tukee Järjestön omimaa hengellistä ylivalta-keskusjohtoisuutta sitten Rurherfordin ajoista alkaen ja jonka se väittää vastaavan alkuseuraunnan mallia.

        Tuossa kokonaisuudessa näkisin Raamatulisesti ajatellen neljä keskeisintä teologista tulkintaa ja kysymyksen siitä ovatko ne kaikki raamatullisia.

        a) Tulkinta voidelluista 144 000 joilla taivaallinen toivo ja kaikki muut ei voideltuja joilla maallinen toivo

        b) Sekä miehet, että naiset voivat olla voideltuja

        c) Vain osa voidelluista voi olla johtavia keskuhallinnollisia opettajia, eli virallisen opin tulkitsijoita

        d) Naisten vaikeneminen seurakunnassa, ei opettaminen

        >> Tästä on seurauksena myös se ristiriita, että naispuolisilla voidelluilla onkin voimassa samanaikainen opetusvastuu sekä opetuskielto.

        Ristiriita, ehkä, ehkä ei. En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.

        Tässä kuviossa varsinkin kohta c) tuottaa ongelmia ja siihen liittyen keskusjohtoinen hengellinen monopoli, Nikean kirkolliskokouksen malliin, mutta Vartiotorniseuran yhteydessä. Russell oli asiasta eri mieltä.

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Naispappeus_kristillisissä_kirkoissa

        .


      • - § - kirjoitti:

        "voimatorni" >> Tuo selittely ei muuta miksikään sitä seikkaa, että järjestö kirjoittaa usein orjaluokalla olevan opetusvastuun, kun tarkoitetaan pelkkää hallintoelintä.

        Tämä saattaa olla raamatullisestikin kyseenalainen tulkinta, joka tukee Järjestön omimaa hengellistä ylivalta-keskusjohtoisuutta sitten Rurherfordin ajoista alkaen ja jonka se väittää vastaavan alkuseuraunnan mallia.

        Tuossa kokonaisuudessa näkisin Raamatulisesti ajatellen neljä keskeisintä teologista tulkintaa ja kysymyksen siitä ovatko ne kaikki raamatullisia.

        a) Tulkinta voidelluista 144 000 joilla taivaallinen toivo ja kaikki muut ei voideltuja joilla maallinen toivo

        b) Sekä miehet, että naiset voivat olla voideltuja

        c) Vain osa voidelluista voi olla johtavia keskuhallinnollisia opettajia, eli virallisen opin tulkitsijoita

        d) Naisten vaikeneminen seurakunnassa, ei opettaminen

        >> Tästä on seurauksena myös se ristiriita, että naispuolisilla voidelluilla onkin voimassa samanaikainen opetusvastuu sekä opetuskielto.

        Ristiriita, ehkä, ehkä ei. En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.

        Tässä kuviossa varsinkin kohta c) tuottaa ongelmia ja siihen liittyen keskusjohtoinen hengellinen monopoli, Nikean kirkolliskokouksen malliin, mutta Vartiotorniseuran yhteydessä. Russell oli asiasta eri mieltä.

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Naispappeus_kristillisissä_kirkoissa

        .

        *- § -*
        >>En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.>>

        Niin, no... tulkintahan se on tuokin. Voidelluista itse asiassa hieman yli puolet on naisia, näin muistelisin jossain konventissa kuulleeni.

        Hiukan erikoista, että jonkin tietyn tarkasti rajatun ihmisryhmän pyhäksi tehtäväksi ilmoitetaan opettaminen, mutta tuo tehtäväksianto ei sitten koskekaan noin 50 % tuosta ihmisryhmästä.

        Vähän sama asia, jos EU kutsuisi jokaisen yksittäisen suomalaisen juhla-illalliselle nimenomaan näiden suomalaisuuden vuoksi, niin, kaikki PAITSI ihmiset Etelä-Suomen ja Oulun lääneistä.


      • - § - kirjoitti:

        "voimatorni" >> Tuo selittely ei muuta miksikään sitä seikkaa, että järjestö kirjoittaa usein orjaluokalla olevan opetusvastuun, kun tarkoitetaan pelkkää hallintoelintä.

        Tämä saattaa olla raamatullisestikin kyseenalainen tulkinta, joka tukee Järjestön omimaa hengellistä ylivalta-keskusjohtoisuutta sitten Rurherfordin ajoista alkaen ja jonka se väittää vastaavan alkuseuraunnan mallia.

        Tuossa kokonaisuudessa näkisin Raamatulisesti ajatellen neljä keskeisintä teologista tulkintaa ja kysymyksen siitä ovatko ne kaikki raamatullisia.

        a) Tulkinta voidelluista 144 000 joilla taivaallinen toivo ja kaikki muut ei voideltuja joilla maallinen toivo

        b) Sekä miehet, että naiset voivat olla voideltuja

        c) Vain osa voidelluista voi olla johtavia keskuhallinnollisia opettajia, eli virallisen opin tulkitsijoita

        d) Naisten vaikeneminen seurakunnassa, ei opettaminen

        >> Tästä on seurauksena myös se ristiriita, että naispuolisilla voidelluilla onkin voimassa samanaikainen opetusvastuu sekä opetuskielto.

        Ristiriita, ehkä, ehkä ei. En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.

        Tässä kuviossa varsinkin kohta c) tuottaa ongelmia ja siihen liittyen keskusjohtoinen hengellinen monopoli, Nikean kirkolliskokouksen malliin, mutta Vartiotorniseuran yhteydessä. Russell oli asiasta eri mieltä.

        - http://fi.wikipedia.org/wiki/Naispappeus_kristillisissä_kirkoissa

        .

        >>En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.>>

        Ja itse asiassa kaikista tuhansista voidelluista miehistäkin ainoastaan kymmenen kappaletta toimivat siinä mielessä "opettajina" kuin voideltujen opetustehtävästä ja johtoasemasta Jt-kirjallisuudessa puhutaan.


      • - § -
        voimatorni kirjoitti:

        *- § -*
        >>En näe sen erityisempää ongelmaa ajatuksessa, että voidellut toimivat opettajina, paitsi naiset.>>

        Niin, no... tulkintahan se on tuokin. Voidelluista itse asiassa hieman yli puolet on naisia, näin muistelisin jossain konventissa kuulleeni.

        Hiukan erikoista, että jonkin tietyn tarkasti rajatun ihmisryhmän pyhäksi tehtäväksi ilmoitetaan opettaminen, mutta tuo tehtäväksianto ei sitten koskekaan noin 50 % tuosta ihmisryhmästä.

        Vähän sama asia, jos EU kutsuisi jokaisen yksittäisen suomalaisen juhla-illalliselle nimenomaan näiden suomalaisuuden vuoksi, niin, kaikki PAITSI ihmiset Etelä-Suomen ja Oulun lääneistä.

        "voimatorni"

        Näkisin raamatullisesti olevan prioriteettijärjestyksenä perustellumpaa naisen vaikenenemin opettajana seurakunnassa, kuin voideltujen eri asteisuus opettajina.

        Mieltäisin Raamatun kannalta loogisempana tilanteen jossa kaikki voidellut ovat samalla opetusoikeudella ja oppien tulkintasatuksella, sillä poikkeusella, että naisilla olisi rajoitetummat toimintapuitteet.

        Sitten kantona kaskessa on tuo pitkälle viety keskusjohtoisuuden ylläpiton, joka tulee myös esiin muissakin liikkeissä kuten mm. Nikean kirkonisen itselleen ottamassa hengellisessä (mieli-) ylivallassa.

        Toisaalta Seuran tulkinnan mukaan voideltujen naisten opetusoikeuden rajallisuus lienee poistuisi taivaspakan saatuaan (?), sillä eikö heidän tulisi viimeistään siellä olla tasaveroisia hallitsijoita aiempaan maanpäälliseen sukupuoleensa katsomatta.

        Tokihan kokonaisuus on kaiken kaikkiaan varsin kimurantti, niin Raamatun kannalta kuin Seuran tulkinnankin kannalta. Siksi edellä koetinkin sitä pelkistää osa-alueitain a -> d.

        Ongelmana on lisäksi Raamatun niin suuri vaikeaselkoisuus, joka ei anna tilaa teologiselle konsensukselle ja niinpä kirjoituksia on tulkittu niin monin eri tavoin noin 2000 vuoeden ajan ilman, että olisi valmista tullut. Jokainen uskonnollinen yhteisö luonnollisestikin vakuuttaa olevansa Jumalan hengen ohjauksessa ymmärtänyt kirjoitukset naapuriaan paremmin joilta on jäänyt jotakin oleellista havaitsematta.


    • 14. Nisankuuta

      Oi Jehova, nyt rukoilemme,
      kun on pyhä illallinen.
      Päivä tää nisanin muinoin jäi muistoihin,
      sait kunnian, kirkkauden.
      Niin Israel söi pesah-lampaan
      ja kansasi veit vapauteen.
      Myöhemmin Herramme kuoli puolestamme
      mallin muinaisen näin täyttääkseen....... :)

      http://youtu.be/pI7d99jIOBU

    • jaakobista

      Todistajien "järjestö" ja nykyinen Vartiotorniseura pitää kiinni asemastaan arvovaltaisena Jumalan valitsemana järjestönä, uskoakseni suuremmilta osin sen saamasta kallisarvoisesta "perinnöstä" johtuvien tekijöiden antamasta vakaasta perustasta lähtien.

      Raamatuntutkijat, - jotka ovat ilmaisseet jossain määrin epäluottamusta "seuraan" lähtemällä tai pakotettuna lähtemään "järjestön" ohjauksen ulkopuolelle, - ovat kautta aikojen merkitty "huonoksi orjaksi ja pahaksi palvelijaksi".
      - Yksi esimerkki on Paul Johnson, joka oli aikansa valovoimaisimpia Raamatuntutkijoita, hyväsydämminen ja vilpitön veli, syntyperäinen juutalainen joka kääntyi Raamatuntutkijaksi, ja joka joutui myöhemmin ristiriitaan seuran joidenkin näkemysten johdosta ja sitten jätti seuran. Häntä seura suoraan arvosteli hyvin halveksivaan sävyyn.

      Kaikesta tästä huolimatta "järjestö" ja sen päätoimisto on vuosien aikana käynyt keskustelua ja kirjeenvaihtoa muiden Raamatuntutkija-liikkeen yhdistysten kanssa, jotka eivät ole "järjestön" yhteydessä, päätoimisto on vaihtanut tutkimusaineistoa ja hyödyntänyt muiden Raamatuntutkijoiden tutkimuksia oman esityksensä tukena.

      Seura myös vuosien ajan yritti estää muita Raamatuntutkijoita julkaisemasta Raamatuntutkiemien kuutta ensimmäistä osaa sekä Vartiotornin uusintapainoksia, tekijän oikeuksiin vedoten ja jopa tuhoamalla painolaatat.
      - silti, Raamatuntutkijoiden julkaisema kirjallisuus kelpaa jopa valtakunnan salien ja Brooklynin kirjastoonkin, niiden syvällisen ja perusteellisen luonteen johdosta.

      • Vt johdossa kaksi herraa

        Jehovan Todistajien johto on kytköksissä käärmeen siemeneeseen.Vt-johto on tehnyt ennustuksensa väärien vuosilukujen perusteella.esim.1975.Jos tuona vuonna jotain olisi Jehovan nimessä tapahtunut(harmagedon?) ja ei tapahtunutkaan odotusten mukaan,niin mistä hengestä tämä ennustus on tapahtunut??eikö saatanasta?Käärmeellähän on kaksihaarainen kieli.He Jt.johto poukkoilevat baalin puolelle ja Jehovan.mitä raamattu sanoo tälläisestä?5.moos.18.20-22.huom.Jehovan nimessä.1.kun.18.18-40..matt.6.23-24..


    • alet

      "Jehovan Todistajien johto on kytköksissä käärmeen siemeneeseen."

      Väärin, minun tietääkseni JT seuralla ei ole mitään kytköksiä VS porukkaan, eikö teillä ole omaa paikkaa netissä jossa voitte jatkaa rauhassa käärmeenpään työstämistä ?

    • Stauros

      Aloitusteksti kannattaa lukea sen pituudesta huolimatta tarkasti sanasta sanaan ja ymmärtää mistä siinä on kysymys.
      Sen viesti on hyvin tärkeä erityisesti Jehovan todistajille itselleen mutta miksipä ei myös meille kaikille muillekkin lukijoille.

      Vt-seuraa arvioidaan usein sen omien julkaisujen kautta koska juuri niistä löytyy se ajatus mikä todella on Jehovan todistajien oma käsitys asioista eikä kenenkään muun.
      Todistajat itse voivat helposti tarkistaa pitävätkö väitteet paikkansa ja pohtia sitten kuka puhuu totta ja kuka valhetta.

      Aloittaja paljastaa Vt-seuran epärehellisyyden heidän omilla teksteillään.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe