Neuvoja

etsijä.

Kastepäiväni on sovittu, uskoin VILPITTÖMÄSTI että juuri tämä on minua varten ja oikea paikka palvella Jumalaa.
Olen tutkinut ja miettinyt rukouksessa ja sain voimakkaan tuntemuksen siitä että kirkko ei ole minulle se oikea paikka.
Syitä en lähde spekuloimaan ja selittelemään, en vain usko alkuperän olevan Jumalasta.
Miten ilmoitan peruuttamisen heille? en tahdo loukata heitä ovat ihania vilpittömiä ihmisiä. Jos täällä on yksikin mormoni, miten toivot että asia sinulle ilmoitetaan eli kasteen peruutus?
Olen todella pettynyt kun uskoin sen olevan Jumalallinen seurakunta.

151

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro vain

että olet päättänyt ,ettet mene kasteelle.

Ei sitä tarvitse selitellä sen kummemmin.

• Oletko selvillä tuntemuksesi perusteista?
      Minullakin oli tutkiessani vaihe, että kyseenalaistin, mutta sitten oli enemmän puoltavia näkökohtia. Minulta kysyttiin haluanko jatkaa tutkimista. Olisi ollut helppo vastata, että nyt se loppui, mutta tosiasiat kirkon johdonmukaisuudesta entiseen uskontooni verrattuna saivat minut jatkaamaan. Olen ollut hyvin tyytyväinen jäsenyyteeni yli 52 vuoden ajan. Olen 84 vuoden ikäinen. En osaa edes kuvitella muuta kirkkoa, joka täyttäisi paremmin Kristuksen kirkon tunnusmekit. Me jäsenet olemme epätäydellisiä, mutta kirkko on täydellinen. Siihen sisältyy evankeliumin täydellisyys kaikkine toimituksineen.

Pyhien kirjoitusten oppaasta:

TOSI KIRKON TUNNUSMERKIT. Katso myös Jeesuksen Kristuksen kirkko; Merkki; Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko.

Kirkon oppeja ja saavutuksia, jotka osoittavat, että kirkko on Jumalan hyväksymä ja että Herra on perustanut sen, jotta hänen lapsensa voivat saada hänen siunaustensa täyteyden. Eräitä tosi kirkon tunnusmerkkejä ovat seuraavat:

Oikea tieto jumaluudesta: Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, 1. Moos. 1:26–27. Herra puhui Moosekselle kasvoista kasvoihin, 2. Moos. 33:11. Ikuinen elämä on sitä, että ihmiset tuntevat Isän Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen, Joh. 17:3. Isällä ja Pojalla on liha- ja luuruumis, OL 130:22–23. Isä ja Poika ilmestyivät Joseph Smithille, JS-H 15–20. Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, UK 1.

Ensimmäiset periaatteet ja toimitukset: Ihmisen täytyy syntyä vedestä ja Hengestä, Joh. 3:3–5. Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, Ap. t. 2:38. Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen, Ap. t. 8:14–17. Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen, Gal. 3:26–27. Tehkää parannus ja ottakaa kaste rakkaan Poikani nimeen, 2. Nefi 31:11–21. Ne, jotka uskoivat, kastettiin, ja he saivat Pyhän Hengen kätten päällepanemisella, OL 76:50–53. Kastamiseen ja Pyhän Hengen lahjan antamiseen tarvitaan oikea pappeus, JS-H 70–72. Evankeliumin ensimmäiset periaatteet ja toimitukset, UK 4.

Ilmoitus: Ellei profeettoja ole, kansa villiintyy, Sananl. 29:18. Herra ilmoittaa suunnitelmansa palvelijoilleen, profeetoille, Aam. 3:7. Kirkko on rakennettu ilmoituksen kalliolle, Matt. 16:17–18 (OL 33:13).

Profeetat: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat kirkolle välttämättömiä, Ef. 4:11–16.

Valtuus: Jeesus antoi apostoleilleen voiman ja vallan, Luuk. 9:1–2 (Joh. 15:16). Nefillä, Helamanin pojalla, oli suuri valtuus Jumalalta, Hel. 11:18 (3. Nefi 7:17). Profeetta saa käskyjä kirkkoa varten, OL 21:4–5. Kukaan ei saa saarnata evankeliumia eikä vahvistaa kirkkoa, ellei hän ole jonkun sellaisen asettama, jolla on valtuus, OL 42:11. Vanhinten tulee saarnata evankeliumia toimien valtuudella, OL 68:8. Jokaisen, joka saarnaa tai suorittaa toimituksia Jumalan puolesta, täytyy olla Jumalan kutsuma niiden kautta, joilla on toimivalta, UK 5.

Uusien pyhien kirjoitusten julki tuleminen: Juudan sauva liittyy Joosefin sauvaan, Hes. 37:15–20.

Kirkon organisaatio: Kirkko on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, Ef. 2:19–20. Apostolit ja profeetat ovat välttämättömiä kirkolle, Ef. 4:11–16. Kristus on seurakunnan pää, Ef. 5:23. Kristuksen kirkkoa on kutsuttava hänen nimellään, 3. Nefi 27:8. Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, UK 6.

Lähetystyö: Menkää siis ja opettakaa kaikkia kansoja, Matt. 28:19–20. Seitsemänkymmentä kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia, Luuk. 10:1.

Hengen lahjat: He alkoivat puhua eri kielillä, Ap. t. 2:4. Vanhinten tulee parantaa sairaita, Jaak. 5:14. Älkää kieltäkö Jumalan lahjoja, Moroni 10:8. Hengen lahjojen luettelo, OL 46:13–26 (1. Kor. 12:1–11; Moroni 10:9–18).

Temppelit: Minä teen heidän kanssaan ikuisen liiton ja asetan pyhäkköni ikiajoiksi heidän keskelleen, Hes. 37:26–27. Aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, Mal. 3:1. Nefi rakensi temppelin, 2. Nefi 5:16. Pyhiä nuhdeltiin siitä, etteivät he olleet rakentaneet Herran huonetta, OL 95 (OL 88:119). Herran kansa rakentaa aina temppeleitä suorittaakseen pyhiä toimituksia, OL 124:37–44. Temppeleiden rakentaminen ja toimitusten suorittaminen ovat osa suurta myöhempien aikojen työtä, OL 138:53–54.

Teksti oli liian pitkä, joten poistin siitä viittauksia myöhempien aikojen ilmoituksiin.

• etsijä.

Lähetyssaarnaajat jotka käyvät kotonani eivät ymmärrä minua, mitä tarkoitan ja aina heillä on ollut kiire. On heillä suomalainen kuuntelija mutta ei opeta näinkin tärkeässä asiassa kuin uskonto. Jäin sitten yksin epäilyksieni valtaan ja nyt en usko että Joseph oli Jumalan profeetta yms, koska hän liittyi metodistikirkkoon. Miksi profeetta ei totellut jumalaa? ja sitten ne 30 vaimoa ynnä muuta.
        Mistä kukaan voi olla varma että se oli profeetta? mistä sinä tiedät...ja niin edelleen.
        En voi ajattella että nyt se per*****le kiusaa muuten lähtee järki, en tiedä. Olen yksinhuoltaja ja niin väsynyt välillä että.
        . En minä saa pappeutta koskaan, siitäkään en ymmärrä.

Olen lähes epätoivoinen uskoni kanssa, mummo oli juutalainen ja minua on kasvatettu juutalaisuuteen ja sitten myöhemmin kristillisyyteen kun äitini avioitui uudestaan ynnä muuta.
        Kun kerroin heille tästä mormonismista, niin läheiset hylkäsi ja nyt sitten jäin ihan yksin tähän epäilykseeni.
        Uskoni Jumalaan on vankka.

• M.E.L.

Outoa Tapani kun et pysty kertomaan edes YHTÄ AINOAA oikeaa historiallista todistetta Mormonin kirjan tarinoiden tueksi!

Smith oli myös vallan merkillinen "profeetta"siinä mielessä että yli 95% hänen niinkutsutuista "profetioistaan" meni metsään.

Miksi Jumala valehtelisi? Edes pienessä asiassa?!

Koko mormonismi on pelkkä humpuukiin perustuva rahankeräysorganisaatio joka ei kerro edes omille jäsenilleen että miten heidän rahansa käyttävät!

Älä ihmeessä järjestä itseäsi moisen porukan kynsiin manipuloitavaksi ja rahastettavaksi!!

• mormonimamma
        etsijä. kirjoitti:

Lähetyssaarnaajat jotka käyvät kotonani eivät ymmärrä minua, mitä tarkoitan ja aina heillä on ollut kiire. On heillä suomalainen kuuntelija mutta ei opeta näinkin tärkeässä asiassa kuin uskonto. Jäin sitten yksin epäilyksieni valtaan ja nyt en usko että Joseph oli Jumalan profeetta yms, koska hän liittyi metodistikirkkoon. Miksi profeetta ei totellut jumalaa? ja sitten ne 30 vaimoa ynnä muuta.
        Mistä kukaan voi olla varma että se oli profeetta? mistä sinä tiedät...ja niin edelleen.
        En voi ajattella että nyt se per*****le kiusaa muuten lähtee järki, en tiedä. Olen yksinhuoltaja ja niin väsynyt välillä että.

Olen lähes epätoivoinen uskoni kanssa, mummo oli juutalainen ja minua on kasvatettu juutalaisuuteen ja sitten myöhemmin kristillisyyteen kun äitini avioitui uudestaan ynnä muuta.
        Kun kerroin heille tästä mormonismista, niin läheiset hylkäsi ja nyt sitten jäin ihan yksin tähän epäilykseeni.

Minusta on todella outoa, että läheisesi hylkäsivät sinut, vaikka et ole edes liittynyt MAP-kirkkoon. Oletkohan ymmärtänyt asian väärin?

• etsijä.
        mormonimamma kirjoitti:

Minusta on todella outoa, että läheisesi hylkäsivät sinut, vaikka et ole edes liittynyt MAP-kirkkoon. Oletkohan ymmärtänyt asian väärin?

He suuttuivat minulle kun kerroin tulevasta kasteestani, äitini alkoi itkemään ja sanoi että olen hyljännyt uskomme hän oli hyvin järkyttynyt.

• mormonimamma
        etsijä. kirjoitti:

He suuttuivat minulle kun kerroin tulevasta kasteestani, äitini alkoi itkemään ja sanoi että olen hyljännyt uskomme hän oli hyvin järkyttynyt.

Kyllähän ihmiset useinkin hermostuvat ja kiukustuvat, mutta ei se silti tarkoita, että he hylkäävät. Joskus tietysti käy niinkin, mutta kun sinä nyt et ole kuitenkaan MAP-kirkkoon liittymässä, niin kaipa äitisi leppyy.

• Lehi
        etsijä. kirjoitti:

Mitä uskoa äitisi tarkoitaa? Minä muistuttaisin vastaavassa tilanteessa omaa äitiäni siitä, että oli itse tehnyt samanlaisen ratkaisun uskontoa vaihtaessa. Minusta sinä voisit tehdä samoin.

Mitä muihin seikoihin tulee, niin jos olet jostain syystä epävarma siitä, oliko Joseph Smith Jumalan profeetta, niin voit jatkaa tutkimista.

Tunnen monia, jotka eivät ensimmäisellä kerralla menneet kasteelle, mutta kun lähetyssaarnaajat löysivät henkilön uudelleen niin tilanne oli muutunut ja kyseinen henkilö oli valmis ottamaan kasteen ja liitymään kirkkoon.

• etsijä. kirjoitti:

Joseph Smith ei liittynyt metodistikirkkoon, mutta kävi heidän kokouksissaan tuntien myötätuntoa ja halua liittyä kunnes sai vastauksen rukoukseensa.

Joseph Smithillä ei ollut muita maallisia vaimoja kuin Emmansa. Muut olivat ns. henkivaimoja, joista jotkut sinetöitiin häneen vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ilmoitus monivaimoisuuteen tuli vastauksena tähän:
        OL 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

Pappeus kuuluu vain miehille, mutta naisillakin on temppeleissä pappeuden tehtäviä. Mies ei voi synnyttää. - Sitäkin voisi pitää epäoikeudenmukaisena. Naiset ja miehet ovat erilaisia ja myös heidän kutsumuksensa poikkeavat toisistaan.

On melko tavallista, että tutustuminen kirkkoomme herättää ennakkoluuloja. Hyvin monessa tapauksessa ne häviävät sitä mukaa, kun muut toteavat, ettei liittymisestä mitään katastrofia seurannut.

• 'Turust

Vastausta Tapanille!

Luonnollisesti sinulla on oikeus kertoa kokemuksesi. Kysyjä ei kuitenkaan kaivanne parhaillaan lisä painostusta vaan päinvastoin kysyy kuinka voisi enempää mieliharmia aiheuttamatta peruuttaa nyt paineita aiheuttavan MAP kaste sitoumuksensa.

Minäkin olen jo iäkäs mies ja olen joutunut näkemään muutamia tapauksia joissa harkitsematon uskonnollinen painostus on johtanut hyvin ikäviin seurauksiin.

Uskon omaksuminen, vaihtaminen tai siitä luopuminen on äärimmäisen raskas henkinen prosessi, joka vaatii täydellistä mielen hallintaa.

Kaikkiin uskontoihin kuten myös moraaliin sisältyy vaatimus, ettemme ainakaan tietoisesti lisää lähimmäisemme, jo muutoinkin raskasta kuormaa.

Turust

• etsijä. kirjoitti:

Muutama asia mietittäväksi:
        Joseph oli Jumalan profeetta yms, koska hän liittyi metodistikirkkoon. Miksi profeetta ei totellut jumalaa? ja sitten ne 30 vaimoa ynnä muuta.
        * Ei ole olemassa mitään todisteita että hän olisi liittynyt metodisteihin. Yleensähän pidetään hyvää kirja akaikista jäsenistä ja muista on kyllä pidetty... JSiä ei vaan luettelossa näy eikä kastepäivästä ole tietoakaan. JSn perheen jäseniä kyllä oli tuossa kirkjossa ja hän kertoi sen kirkon olevan lähinnä häntä ja mielellään seurasi muita perhensä jäseniä ko kirkon kokouksiin, mutta jäsen hän ei ollut.
        *Jaa taakkasi muiden jäsenten kesken. Minä sain yksinhuoltajana paljon apua sisarilta ja jopa kirkltakin.
        En minä saa pappeutta koskaan, siitäkään en ymmärrä.
        * Kirkon alkuaikoina naiset mm. siunasivat sairaita koska miehiä oli niin vähän läsnä. Ei kaikkiin ns. pappeuden teht¨åaviin tarvita pappeudenb haltijaa jos sellaista ei ole saapuvilla, naisen usko saa aikaan aivan saman kuin pappeus. Aikanaan savat naisetkin pappeuden mutta sen tehtävät ovat hieman erilaisia miesten tehtävistä. Tällä hetkellä riittää kun miehillä on pappeus.
        * Et ole yksin. Mutta kukaan ei voi ratkaista uskonongelmaa piolestasi. Minun äitini myösm kauhistui uskjonnon vaihtamistani, mutta on myöhemmin sanonut että hän näkee kuinka MAP uskonto on minulle hyväksi.
        * Se on hyvä.
        Jos sinä osaat englanita suosittelen sivustoa: http://en.fairmormon.org/Main_Page Siihen voit kirjoittaa kysymyksesi avain sanana ja saat näkyviin paljon asiaan kuuluvia kirjoituksia jotka on tehnyt asioita tutkineet usein tohtorin arvoiset henkilöt.
        Muuten JSn vaimoista: Entäs vanhan testamentin profeetat olivatko hekin väriä profeettoja koska he olivat moniavioisia?
        Mistä tiedän että MAP kirkko on oikea? Kun ajattelee kuinka sitä vastustetaan. Ei vastustaja välitä muista kirkoista koska niillä ei ole totuutta kuin osaksi, juuri sen verran että sen jäsenet pystyvät sniihin uskomaan ja moni niistä muotoutuu sen jäsenistön halujen mukaan eli ryhmä päättää. Koska on Jumala antanut ryhmän päättää?
        Ota vaan rauhallisesti. Kuten sanottu voit vain sanoa että et nyt kuitenkaan voi vielä mennä kasteelle koska et ole varma siitä että kirkko on tosi. Parempi olal varma kuin katua.
        Minä olen aina uskonut Jumalaan. Mutta kolminaisuus on minusta aivan merkillinen juttu koska kirjoituksissa niin usein mainitan kolme eri persoonaa. Ei Jeesus voinut puhua itselleen tai vastata itselleen taivaasta... yms. Tutkiessani MKta vain yhtäkkiä tiesin senn olevan totta ja JSn olevan Profeetta. Muuten eivät profeetat oloe koskaan olleet täydellisiä, vaan tavallisia ihmisiä kuten Joona...
        Hyviä jatkoja vaan. Ota vaan rauhallisesti ja pidä Isää kädestä.

• Sivusta seuraava
        etsijä. kirjoitti:

Etsijälle,

kirjoitit : "Uskoni Jumalaan on vankka. "

Anna tuon lauseen olla pohjana tulevaisuudelle. Varmasti tulet tuntemaan,että et ole yksin.
        Luin myöhemmästä ketjusta että olit menettänyt miehesi onnettomuudessa. Osanottoni sinulle.
        Minulle myös tapahtui vastaava menetys ollessani 11 vuotias. Isäni kuoli sydänveritulppaan ja siinä iässä sen asian ymmärtäminen oli vaikeaa.
        Nyt (53 vuotta myöhemmin) osaan antaa arvoa äitini uskolle siinä tilanteessa. Hän jäi yksin kahden pojan kanssa (iät silloin minä 11 ja veljeni 13 vuotta).
        Perheeni tutki myös MAP-kirkkoa siihen aikaan ja me hautasimme isäni samana päivänä kuin olisi pitänyt olla kaste päivämme.
        Äitini ja me pojat liityimme MAP-kirkkoon 2 kuukautta Isäni kuoleman jälkeen ja sitä en ole katunut näiden 53 vuoden aikana.

Evankeliumin periaatteet antoivat meille toivoa tulevaisuuteen. Kristuksen sovitustyön ja elämän tarkoituksen ymmärtäminen ja soveltaminen omaan elämäämme antoi meille uskoa mennä eteenpäin.

Olen muistuttanut aikaisemmin tällä pastalla, että uskonto on henkilökohtainen päätös. Toimi oman tahtosi mukaan.

Sivusta seuraava

• Sivusta seuraava
        Sivusta seuraava kirjoitti:

Etsijälle,

kirjoitit : "Uskoni Jumalaan on vankka. "

Anna tuon lauseen olla pohjana tulevaisuudelle. Varmasti tulet tuntemaan,että et ole yksin.
        Luin myöhemmästä ketjusta että olit menettänyt miehesi onnettomuudessa. Osanottoni sinulle.
        Minulle myös tapahtui vastaava menetys ollessani 11 vuotias. Isäni kuoli sydänveritulppaan ja siinä iässä sen asian ymmärtäminen oli vaikeaa.
        Nyt (53 vuotta myöhemmin) osaan antaa arvoa äitini uskolle siinä tilanteessa. Hän jäi yksin kahden pojan kanssa (iät silloin minä 11 ja veljeni 13 vuotta).
        Perheeni tutki myös MAP-kirkkoa siihen aikaan ja me hautasimme isäni samana päivänä kuin olisi pitänyt olla kaste päivämme.
        Äitini ja me pojat liityimme MAP-kirkkoon 2 kuukautta Isäni kuoleman jälkeen ja sitä en ole katunut näiden 53 vuoden aikana.

Evankeliumin periaatteet antoivat meille toivoa tulevaisuuteen. Kristuksen sovitustyön ja elämän tarkoituksen ymmärtäminen ja soveltaminen omaan elämäämme antoi meille uskoa mennä eteenpäin.

Olen muistuttanut aikaisemmin tällä pastalla, että uskonto on henkilökohtainen päätös. Toimi oman tahtosi mukaan.

Sivusta seuraava

Etsijälle,

Jatkan vielä sen verran, että tutustuisit paremmin MAP-kirkon temppeleihin, mitä varten niitä rakennetaan ja mitä niissä tehdään.

Sitten voit tehdä oman päätöksesi tietosi ja ymmärryksesi mukaan.

Sivusta seuraava

• ..jjkkl...
        Tapani1 kirjoitti:

Joseph Smith ei liittynyt metodistikirkkoon, mutta kävi heidän kokouksissaan tuntien myötätuntoa ja halua liittyä kunnes sai vastauksen rukoukseensa.

Joseph Smithillä ei ollut muita maallisia vaimoja kuin Emmansa. Muut olivat ns. henkivaimoja, joista jotkut sinetöitiin häneen vasta hänen kuolemansa jälkeen. Ilmoitus monivaimoisuuteen tuli vastauksena tähän:
        OL 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

Pappeus kuuluu vain miehille, mutta naisillakin on temppeleissä pappeuden tehtäviä. Mies ei voi synnyttää. - Sitäkin voisi pitää epäoikeudenmukaisena. Naiset ja miehet ovat erilaisia ja myös heidän kutsumuksensa poikkeavat toisistaan.

On melko tavallista, että tutustuminen kirkkoomme herättää ennakkoluuloja. Hyvin monessa tapauksessa ne häviävät sitä mukaa, kun muut toteavat, ettei liittymisestä mitään katastrofia seurannut.

1. Varhain 1833 16 Fanny t. Fannie Alger (Smith Custer)
        Erosi Smithistä
        2. 1838? 37 ?* Lucinda Pendleton (Morgan Harris Smith)
        Vapaamuurari William Morganin leski
        Erosi myöhemmin Harrisista
        3. 5.4.1841 26 Louisa Beaman (Smith Young)
        4. 27.10.1841 20* Zina Diantha Huntington
        (Jacobs Smith Young)
        Henry D. Jacobsin laillinen vaimo. Jätti myöhemmin Henryn ja hänestä tuli Brigham Youngin sivuvaimo.
        5. 11.12.1841 31* Presendia Lathrop Huntington
        (Buell Smith Kimball)
        Norman Buellin laillinen vaimo. Jätti myöhemmin Buellin ja hänestä tuli Heber C. Kimballin sivuvaimo.
        6. 6.1.1842 33** Agnes Moulton Coolbrith (Don Carlos Smith, Joseph Smith, George A. Smith, G.A., Pickett)
        7. 8.2.1842 23* Sylvia Sessions (Lyon Smith Kimball Clark)
        Windsor Lyonin laillinen vaimo.
        8. Helmik. loppu 1842 23* Mary Elizabeth Rollins
        (Lightner Smith Young)
        Adam Lightnerin laillinen vaimo.
        9. 9.3.1842 47* Patty Bartlett (Sessions Smith Parry)
        David Sessionsin laillinen vaimo.
        10. Huhtik. 1842 27* Marinda Nancy Johnson (Hyde Smith)
        Apostoli Orson Hyden laillinen vaimo. Erosi hänestä myöhemmin.
        11. < kesäk. 1842 50-1* Elizabeth Davis
        (Goldsmith Brackenbury Durfee Smith Lott)
        Jabez Durfeen laillinen vaimo. Erosi tästä ja Lottista.
        12. < 29.6.1842 53-4* Sarah M. Kingsley
        (Howe Cleveland, Joseph Smith, John Smith)
        John Clevelandin laillinen vaimo.
        13. < heinäk. 1842 37-8** Delcena Johnson (Sherman Smith Babbitt)
        14. 29.6.1842 38 Eliza Roxcy Snow (Smith Young)
        15. 27.7.1842 17 Sarah Ann Whitney
        (Smith Kingsbury Kimball)
        Joseph Kingsburyn laillinen vaimo; erosi tästä.
        16. Elok. 1842 37** Martha McBride (Knight Smith Kimball)
        17. Helmik. 1843 33* Ruth D. Vose (Sayers Smith)
        Edward Sayersin laillinen vaimo.
        18. Kevät [4.3.?] 1843 16 Flora Ann Woodworth (Smith Gove)
        19. 4.3.1843 19 Emily Dow Partridge (Smith Young)
        20. 4.3.1843 22 Eliza Maria Partridge (Smith Lyman)
        21. 2.-22.4.1843 30 Almera Woodward Johnson (Smith Barton)
        22. 1.5.1843 17 Lucy Walker (Smith Kimball)
        23. Pian jälk.
        11.5.1843 17 Sarah Lawrence (Smith Kimball Mount)
        24. Pian jälk.
        11.5.1843 19 Maria Lawrence (Smith Young? Babbitt)
        25. Toukok. 1843 14 Helen Mar Kimball (Smith Whitney)
        26. 1.1. ja kesän 1843 välillä 29-30 Hannah Ells (Smith)
        27. 1.6.1843 29* Elvira Annie Cowles (Holmes Smith)
        Jonathan Holmesin laillinen vaimo.
        28. 12.6.1843 58 Rhoda Richards (Smith Young)
        29. Heinäk. 1843 32-3 Desdemona Wadsworth Fullmer
        (Smith Benson McLane)
        30. Kesä 1843 27-8? Olive Grey Frost (Smith Young)
        31. 20.9.1843 19 Melissa Lott (Smith Bernhisel Willes)
        32. [1842-43?] 14? Nancy Maria(h) Winchester
        (Smith Kimball Arnold)
        33. 2.11.1843 56** Fanny Young (Carr Murray Smith)
        [Brigham Youngin sisar]
        Muita mahdollisia
        1. [1832-33? /
        1841-43?] 43-4?
        54-7? Vienna Jacques (Shearer Smith)
        Avioitui Daniel Shearerin kanssa 1838; erosi tästä 22.1.1846 mennessä.
        2. 11.2.1841?
        [

• M.E.L.
        nenada kirjoitti:

Joseph oli Jumalan profeetta yms, koska hän liittyi metodistikirkkoon. Miksi profeetta ei totellut jumalaa? ja sitten ne 30 vaimoa ynnä muuta.
        * Ei ole olemassa mitään todisteita että hän olisi liittynyt metodisteihin. Yleensähän pidetään hyvää kirja akaikista jäsenistä ja muista on kyllä pidetty... JSiä ei vaan luettelossa näy eikä kastepäivästä ole tietoakaan. JSn perheen jäseniä kyllä oli tuossa kirkjossa ja hän kertoi sen kirkon olevan lähinnä häntä ja mielellään seurasi muita perhensä jäseniä ko kirkon kokouksiin, mutta jäsen hän ei ollut.
        *Jaa taakkasi muiden jäsenten kesken. Minä sain yksinhuoltajana paljon apua sisarilta ja jopa kirkltakin.
        * Kirkon alkuaikoina naiset mm. siunasivat sairaita koska miehiä oli niin vähän läsnä. Ei kaikkiin ns. pappeuden teht¨åaviin tarvita pappeudenb haltijaa jos sellaista ei ole saapuvilla, naisen usko saa aikaan aivan saman kuin pappeus. Aikanaan savat naisetkin pappeuden mutta sen tehtävät ovat hieman erilaisia miesten tehtävistä. Tällä hetkellä riittää kun miehillä on pappeus.
        * Et ole yksin. Mutta kukaan ei voi ratkaista uskonongelmaa piolestasi. Minun äitini myösm kauhistui uskjonnon vaihtamistani, mutta on myöhemmin sanonut että hän näkee kuinka MAP uskonto on minulle hyväksi.
        * Se on hyvä.
        Jos sinä osaat englanita suosittelen sivustoa: http://en.fairmormon.org/Main_Page Siihen voit kirjoittaa kysymyksesi avain sanana ja saat näkyviin paljon asiaan kuuluvia kirjoituksia jotka on tehnyt asioita tutkineet usein tohtorin arvoiset henkilöt.
        Muuten JSn vaimoista: Entäs vanhan testamentin profeetat olivatko hekin väriä profeettoja koska he olivat moniavioisia?
        Mistä tiedän että MAP kirkko on oikea? Kun ajattelee kuinka sitä vastustetaan. Ei vastustaja välitä muista kirkoista koska niillä ei ole totuutta kuin osaksi, juuri sen verran että sen jäsenet pystyvät sniihin uskomaan ja moni niistä muotoutuu sen jäsenistön halujen mukaan eli ryhmä päättää. Koska on Jumala antanut ryhmän päättää?
        Ota vaan rauhallisesti. Kuten sanottu voit vain sanoa että et nyt kuitenkaan voi vielä mennä kasteelle koska et ole varma siitä että kirkko on tosi. Parempi olal varma kuin katua.
        Minä olen aina uskonut Jumalaan. Mutta kolminaisuus on minusta aivan merkillinen juttu koska kirjoituksissa niin usein mainitan kolme eri persoonaa. Ei Jeesus voinut puhua itselleen tai vastata itselleen taivaasta... yms. Tutkiessani MKta vain yhtäkkiä tiesin senn olevan totta ja JSn olevan Profeetta. Muuten eivät profeetat oloe koskaan olleet täydellisiä, vaan tavallisia ihmisiä kuten Joona...

Nenada, Smith ei ollut oikea Jumalan profeetta.

Oikea Jumalan profeetta olisi kirjoittanut historiallisesti totta olevan kirjan ja lisäksi hänen profetiansa olisivat toteutuneet.

Ei oikea profeetta tarvi jeffeilyä eikä hänen tekosiaan tarvitse selitellä naama punaisena kuten asian laita on huijari Smithin suhteen.

Smith oli pelkkä huijari ja suuri valehtelija. Ei mitään muuta.

• Ent. jäsen
        nenada kirjoitti:

* Se on hyvä.

Missä muualla edes on mormonismikriittisyyttä, saati vastustamista, kuin tällä ja muilla keskustelupalstoilla.

Jos verrataan siihen pelotteluun ja propagandaan, jota on käyty ja käydään juutalaisuutta tai islamia vastaan, ei mormoneista voida puhua samana päivänäkään.

Scientologeja, jehovantodistajia ja monia muitakin vastustetaan enemmän kuin mormonismia.

Ikävää ja säälittävää, että joudutte jatkuvasti selittelemään ja puolustelemaan 1800-luvun kirkkonne miesten moniavioisuutta ja siveettömyyttä, eikä varmaan ole herkkua sekään että kirkkonne suhtautuminen mustaihoisiin on ollut sitä mitä se on ollut.

Ikävät tosiasiat eivät selittelyllä lakkaa olemasta.

• to..
        nenada kirjoitti:

* Se on hyvä.

"Muuten JSn vaimoista: Entäs vanhan testamentin profeetat olivatko hekin väriä profeettoja koska he olivat moniavioisia?" läheskään kaikki eivät olleet, mutta aika 2500 vuotta sitten oli patriarkaalinen , muutama sata vuotta eteenpäin ja ajat olivat jo muuttuneet. Myöhemmin moniavioisuus kiellettiin juutalaisuudessa, maailmaa alettiin katsoa myös naisten näkökulmasta.Te palasitte yhtäkkiä ajassa tuhansia vuosia taaksepäin, onneksi ympäröivän yhteiskunnan lait tekivät kokeilusta pikaisen lopun.

• to.. kirjoitti:

"Muuten JSn vaimoista: Entäs vanhan testamentin profeetat olivatko hekin väriä profeettoja koska he olivat moniavioisia?" läheskään kaikki eivät olleet, mutta aika 2500 vuotta sitten oli patriarkaalinen , muutama sata vuotta eteenpäin ja ajat olivat jo muuttuneet. Myöhemmin moniavioisuus kiellettiin juutalaisuudessa, maailmaa alettiin katsoa myös naisten näkökulmasta.Te palasitte yhtäkkiä ajassa tuhansia vuosia taaksepäin, onneksi ympäröivän yhteiskunnan lait tekivät kokeilusta pikaisen lopun.

Vain Herran käskyyn perustuva moniavioisuus oli ja on sallittua. Jos juutalaisuudessa harkoitettiin muuta, niin se olikin vakavaa syntiä.

• to..
        to.. kirjoitti:

...olleet moniavoisia,

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Vain Herran käskyyn perustuva moniavioisuus oli ja on sallittua. Jos juutalaisuudessa harkoitettiin muuta, niin se olikin vakavaa syntiä.

"Vain Herran käskyyn perustuva moniavioisuus oli ja on sallittua" mistähän tuonkin olet keksinyt, Israelin kansa syntyi maailmaan joka oli miesten ja miehillä oli vapaus ostaa niin monta naista kuin halusivat

• sitä se ikä teettää
        Tapani1 kirjoitti:

et enää pysty muuhun kuin toitottamaan tuota samaa mantraa.

• M.E.L. kirjoitti:

Nenada, Smith ei ollut oikea Jumalan profeetta.

Oikea Jumalan profeetta olisi kirjoittanut historiallisesti totta olevan kirjan ja lisäksi hänen profetiansa olisivat toteutuneet.

Ei oikea profeetta tarvi jeffeilyä eikä hänen tekosiaan tarvitse selitellä naama punaisena kuten asian laita on huijari Smithin suhteen.

Smith oli pelkkä huijari ja suuri valehtelija. Ei mitään muuta.

Siis mielestäsi oikea profeetta olisi: käyttänyt vähintään 1900 luvun nimiä MKn paikoista eikä niiden Nefiläisiä nimiä... tuo ei olisi onnistunut edes Leningradin tai Christianian suhteen näin pohjoismaisittain ... ei kukaan ole vielä keksinyt mikä kaupunki pohjoismaisa on Christiania... hmmm
        Jeff Lindsy ion erinomaisen terävä ja hyvä tutkija, ilkeyttäsi vain hänt¨åa mollaat koska hänen kirjoituksissaan näyttää olevan jotakin joka kaivelee sinua vaikka kuinka väität vastaan kirkkoamme. Koska aj missä olet nähnyt Jeffin selittävän naama punaiosena ... kiitos... niin voin kysyä häneltä itseltään. Jeff on syväti kunnioitettu myös mormonitutkijoiden piirissä, vaikka onkin muun alan miehiä. Sinua vain harmittaa hänen apologistinen vankka ja hyvin perustelltu sivusto.
        Sinä sitten jaksat jauhaa tuota huijaruutta täällä ja useammalla nimimerkilläkin... en usko että ketään kiinnostaa tuo mielipiteesi. Kyllä ihmiset mielummin tutkivat itse ja tekevät omat johtopäätöksensä kuin että heille pakotetaan kurkusta alas sinun mielipiteitäsi. Kovsti olet samammielisten hakuinen... niin minäkin olisin jos minun todisteluni makaisi yhtä heikolla pohjalla.

• Ent. jäsen kirjoitti:

Missä muualla edes on mormonismikriittisyyttä, saati vastustamista, kuin tällä ja muilla keskustelupalstoilla.

Jos verrataan siihen pelotteluun ja propagandaan, jota on käyty ja käydään juutalaisuutta tai islamia vastaan, ei mormoneista voida puhua samana päivänäkään.

Scientologeja, jehovantodistajia ja monia muitakin vastustetaan enemmän kuin mormonismia.

Ikävää ja säälittävää, että joudutte jatkuvasti selittelemään ja puolustelemaan 1800-luvun kirkkonne miesten moniavioisuutta ja siveettömyyttä, eikä varmaan ole herkkua sekään että kirkkonne suhtautuminen mustaihoisiin on ollut sitä mitä se on ollut.

Mielestäni on huvitavaa että jotkut vetävät jatkuvasti esiin 1800 luvun asioita jotka kirkossamme olivat aivan yhtäpaljon esillä kuin muissakin kirkoissa ja kummasti kaikki syy yhteiskunnan virheistä kaadetaan meidän niskaan.

• to.. kirjoitti:

Läheskään kaikki MAP profeetatkaan eivät ole olleeet! Sitäpaitsi juuri patriarkkaudestahan oli tuossakin kyse.

• M.E.L. kirjoitti:

Outoa Tapani kun et pysty kertomaan edes YHTÄ AINOAA oikeaa historiallista todistetta Mormonin kirjan tarinoiden tueksi!

Smith oli myös vallan merkillinen "profeetta"siinä mielessä että yli 95% hänen niinkutsutuista "profetioistaan" meni metsään.

Miksi Jumala valehtelisi? Edes pienessä asiassa?!

Koko mormonismi on pelkkä humpuukiin perustuva rahankeräysorganisaatio joka ei kerro edes omille jäsenilleen että miten heidän rahansa käyttävät!

Älä ihmeessä järjestä itseäsi moisen porukan kynsiin manipuloitavaksi ja rahastettavaksi!!

MKssa on erinomaisesti esitetty Lehin perheen matka Jerusalemista (joka on mainittu tekstissä) Arabimaan etelä kärkeen jopa NHM on siellä misä se on MKssa ja on muukalaisten hautausmaa jonne Ismael haudattiin.
        Uuden antereen puolesta taase kysyisin missä on Christiania Pohjoismaissa ja eihän Suomi voi olal suomi kun Turku on suomen pääkaupunki eikä Helsinki.
        Emme siis tiedä missä uudenmantereen tapahtumat ovat tapahtuneet nimi9muutosten tähden... Juuri sain tiedon että eräs kaupunki väliamerikassa sen raunioista löytyneen kirjoitustavan mukaan nähtävästi äännettiin Zarahemla... mutta koska emme tiedä varmaksi kirjoitusmerkkien ääntämisiä voi ola että tuijotamme MKn kaupunkien nimiä sitä tietämättä... kukaan ei ole palannut takaisin kertomaan niiden ääntämisistä.
        Minusta on typerää tuollainen todisteiden vinkuminen kun kerran selvästi sanomme ja olemme kokoajan sanoneet että emme tiedä (virallisesti) missä MKn maat ovat. Niistä on useampiakin ajatuksia. Katson tuollaisen vinkumuisen pilkaksi. Pilkka osuu usein omaan nilkkaan....

• 'Turust kirjoitti:

Vastausta Tapanille!

Luonnollisesti sinulla on oikeus kertoa kokemuksesi. Kysyjä ei kuitenkaan kaivanne parhaillaan lisä painostusta vaan päinvastoin kysyy kuinka voisi enempää mieliharmia aiheuttamatta peruuttaa nyt paineita aiheuttavan MAP kaste sitoumuksensa.

Minäkin olen jo iäkäs mies ja olen joutunut näkemään muutamia tapauksia joissa harkitsematon uskonnollinen painostus on johtanut hyvin ikäviin seurauksiin.

Uskon omaksuminen, vaihtaminen tai siitä luopuminen on äärimmäisen raskas henkinen prosessi, joka vaatii täydellistä mielen hallintaa.

Kaikkiin uskontoihin kuten myös moraaliin sisältyy vaatimus, ettemme ainakaan tietoisesti lisää lähimmäisemme, jo muutoinkin raskasta kuormaa.

Turust

Miksi ottaa paineita?? Jos ei tunne että haluaa voihan sen sanoa ja miksi ei vastapuoli saisi sanoa että heidän mielestään se on väärä valinta tai että heistä se oli ikävä kuulla? Haloo... taas törmätään tähän NIIN tavalliseen ihmisten kehtaamis juttuun. Mitä väliä sillä on jos toiselle tulee paha mieli kunhan itse tekee sen mitä itse tuntee oikeaksi näin tärkeässä asiassa ei saa ajatella muita kuin omia tunteitaan ja uskoaan! Henkilö joka ei liity kirkkoon ainoastaan oman vakaamuksen tähden, vaan vain siksi että ei halua pahoitta jonkun toisen mieltä, on heikko linkki eikä hänen pitäisi liittyä ennen kuin on varma! Liian moni ajattelee näitä lähetyssaarnajoita tai jäseniä ja kuinka he pettyvät. Tota kai he pettyvät mutta pahempi on mennä kasteelle vain miellyttääkseen jotakuta, se ei ole oikea kaste.
        Mitä taasen paholaisen kiusaamiseen tulee sinä aikana jona tutkii nin se on todellista, voi itse allekirjoittaa että paholainen yrittää kaikkensa jotta tutkijat eivät liittyisi MAP kirkkoon... jännää on että muihin kirkkoihin liittyminen on todella tuskatonta... miksi estää muita kirkkoja, kun on vain yksi kirkko ja sen kasvu, jota paholainen pelkää!

• Ev.lut.
        nenada kirjoitti:

Siis mielestäsi oikea profeetta olisi: käyttänyt vähintään 1900 luvun nimiä MKn paikoista eikä niiden Nefiläisiä nimiä... tuo ei olisi onnistunut edes Leningradin tai Christianian suhteen näin pohjoismaisittain ... ei kukaan ole vielä keksinyt mikä kaupunki pohjoismaisa on Christiania... hmmm
        Jeff Lindsy ion erinomaisen terävä ja hyvä tutkija, ilkeyttäsi vain hänt¨åa mollaat koska hänen kirjoituksissaan näyttää olevan jotakin joka kaivelee sinua vaikka kuinka väität vastaan kirkkoamme. Koska aj missä olet nähnyt Jeffin selittävän naama punaiosena ... kiitos... niin voin kysyä häneltä itseltään. Jeff on syväti kunnioitettu myös mormonitutkijoiden piirissä, vaikka onkin muun alan miehiä. Sinua vain harmittaa hänen apologistinen vankka ja hyvin perustelltu sivusto.
        Sinä sitten jaksat jauhaa tuota huijaruutta täällä ja useammalla nimimerkilläkin... en usko että ketään kiinnostaa tuo mielipiteesi. Kyllä ihmiset mielummin tutkivat itse ja tekevät omat johtopäätöksensä kuin että heille pakotetaan kurkusta alas sinun mielipiteitäsi. Kovsti olet samammielisten hakuinen... niin minäkin olisin jos minun todisteluni makaisi yhtä heikolla pohjalla.

"Siis mielestäsi oikea profeetta olisi: käyttänyt vähintään 1900 luvun nimiä MKn paikoista eikä niiden Nefiläisiä nimiä."

Millään paikkakunnalla Amerikassa ei ole ns nefiläistä nimeä, koska Nefiä ei ole koskaan ollut olemassakaan.

"Jeff Lindsy ion erinomaisen terävä ja hyvä tutkija"

Minkähän vuoksi häntä ei käytetä lähteenä Amerikan historiaa kirjoitettaessa?

"Jeff on syväti kunnioitettu myös mormonitutkijoiden piirissä, vaikka onkin muun alan miehiä."

Miten niin MYÖS? Kenen oikeiden tutkijoiden piirissä hän on kunnioitettu? Mitä hän tutkii?

.

• Ev.lut.
        nenada kirjoitti:

Miksi ottaa paineita?? Jos ei tunne että haluaa voihan sen sanoa ja miksi ei vastapuoli saisi sanoa että heidän mielestään se on väärä valinta tai että heistä se oli ikävä kuulla? Haloo... taas törmätään tähän NIIN tavalliseen ihmisten kehtaamis juttuun. Mitä väliä sillä on jos toiselle tulee paha mieli kunhan itse tekee sen mitä itse tuntee oikeaksi näin tärkeässä asiassa ei saa ajatella muita kuin omia tunteitaan ja uskoaan! Henkilö joka ei liity kirkkoon ainoastaan oman vakaamuksen tähden, vaan vain siksi että ei halua pahoitta jonkun toisen mieltä, on heikko linkki eikä hänen pitäisi liittyä ennen kuin on varma! Liian moni ajattelee näitä lähetyssaarnajoita tai jäseniä ja kuinka he pettyvät. Tota kai he pettyvät mutta pahempi on mennä kasteelle vain miellyttääkseen jotakuta, se ei ole oikea kaste.
        Mitä taasen paholaisen kiusaamiseen tulee sinä aikana jona tutkii nin se on todellista, voi itse allekirjoittaa että paholainen yrittää kaikkensa jotta tutkijat eivät liittyisi MAP kirkkoon... jännää on että muihin kirkkoihin liittyminen on todella tuskatonta... miksi estää muita kirkkoja, kun on vain yksi kirkko ja sen kasvu, jota paholainen pelkää!

"Mitä taasen paholaisen kiusaamiseen tulee sinä aikana jona tutkii nin se on todellista, voi itse allekirjoittaa että paholainen yrittää kaikkensa jotta tutkijat eivät liittyisi MAP kirkkoon... "

En oikein ymmärrä edellistä? Miksi kummassa paholainen yrittäisi estää sitä, että joku ihminen haluaa liittyä sen kirkkoon?

• to..
        nenada kirjoitti:

Läheskään kaikki MAP profeetatkaan eivät ole olleeet! Sitäpaitsi juuri patriarkkaudestahan oli tuossakin kyse.

Historia ei tunne patriarkkakautta, patriarkkoja ei voi ajoittaa historialllsiksi henkilöiksi. Sen historia tietää, että lähi-itä jo kauan ennen Israelin yhteisön syntyä oli miesten polygamian aluetta, eli se oli lähtökohta myös israelilaisille, ei siihen Israelin uskonnossa ollut erityistä käskyä eikä liioin kieltoa. Kiellon antoivat rabbit keskiajan alussa.Te taas lähditte toiseen suuntaan, palasitte muinaisuuteen yhtäkkisenä uskonnon oppina, kun ne uskonnot jotka olivat syntyneet polygamian aikaan, pyrkivät siitä pois (juutalaisuus) tai olivat alunperin opettaneet monogamiaa tai jopa selibaattia (kristinusko).

• ...
        nenada kirjoitti:

No, monien mormonitutkijoiden mielestä Jeff vetelee mutkat suoriksi mm. kiasmiasiassa...

• !!!
        nenada kirjoitti:

Mielestäni on huvitavaa että jotkut vetävät jatkuvasti esiin 1800 luvun asioita jotka kirkossamme olivat aivan yhtäpaljon esillä kuin muissakin kirkoissa ja kummasti kaikki syy yhteiskunnan virheistä kaadetaan meidän niskaan.

Ei se ole yhteiskunnan virhe, jos ainoan oikean kirkon suoraan Jumalalta ilmoitusta saava profeetta sanoo, että mustaihoisen naineet pitää tappaa kurkku auki viiltäen.

• !!!
        nenada kirjoitti:

MKssa on erinomaisesti esitetty Lehin perheen matka Jerusalemista (joka on mainittu tekstissä) Arabimaan etelä kärkeen jopa NHM on siellä misä se on MKssa ja on muukalaisten hautausmaa jonne Ismael haudattiin.
        Uuden antereen puolesta taase kysyisin missä on Christiania Pohjoismaissa ja eihän Suomi voi olal suomi kun Turku on suomen pääkaupunki eikä Helsinki.
        Emme siis tiedä missä uudenmantereen tapahtumat ovat tapahtuneet nimi9muutosten tähden... Juuri sain tiedon että eräs kaupunki väliamerikassa sen raunioista löytyneen kirjoitustavan mukaan nähtävästi äännettiin Zarahemla... mutta koska emme tiedä varmaksi kirjoitusmerkkien ääntämisiä voi ola että tuijotamme MKn kaupunkien nimiä sitä tietämättä... kukaan ei ole palannut takaisin kertomaan niiden ääntämisistä.
        Minusta on typerää tuollainen todisteiden vinkuminen kun kerran selvästi sanomme ja olemme kokoajan sanoneet että emme tiedä (virallisesti) missä MKn maat ovat. Niistä on useampiakin ajatuksia. Katson tuollaisen vinkumuisen pilkaksi. Pilkka osuu usein omaan nilkkaan....

Heh, heh... Aiemmin kun sinua valistettiin, että Nahom on Jemenissa, vastasit: "Jemenissä! Anna mun kaikki kestää!"

Mormoni"tutkijat" muuten löysivät Nahomin KARTASTA. Ja karttoihinhan se oli merkitty jo Smithiä edeltäneellä vuosisadalla...

Mormonikirkko on sanoutunut irti yksittäisten intoilijoiden MK:n Arabian Niemimaata koskevista väitteistä.

Omaan nilkkaasi osui jälleen kerran.

• ällitälli
        nenada kirjoitti:

kukahan se vinkuu oikein sikamaisesti?

• 'Turust
        Ent. jäsen kirjoitti:

Skientologit ovat anoneet Suomessa rekisteröidyn uskonnollisen yhdys­kunnan asemaa, mutta sitä ei ole myönnetty.

Toiminnan on katsottu olevan liiketaloudellista.

Nykyisin myös mormonismiin liittyvä uskonnollinen toiminta saattaa olla muuta liiketoimintaa vähäisempää.

Turust

• Ent. jäsen

Ilmoita henkilöille, jotka ovat huolehtineen kasteajan varaamisesta, että peruutat ajan. Et ole mitenkään selitysvelvollinen.

On todennäköistä, että sinuun yritetään pitää erittäin tiiviisti yhteyttä seuraavat 6 kk - vuosi ja saada kantasi muuttumaan. Vähimmällä pääset, kun kieltäydyt jämäkästi saman tien ja jos se ei auta, puhelimeen voi kirjata ylös kaikki eri mormoneilta tulevat numerot ja jättää vain vastaamatta niihin. oveakaan ei tarvitse avata.

Jos olet ystävystynyt jo joihinkin seurakunnan jäseniin, on ikävä ajatus panna välejä heihin poikki. Mikäli he ovat todellisia ystäviä, he kunnioittavat näkemystäsi ja pysyvät ystävinäsi, vaikka et liitykään mormoneihin.

Hyvää ja siunattua pääsiäisen aikaa!

• mormonimamma

Kerro sinua opettaville lähetyssaarnaajille, että et ole menossa kasteelle. Ei siinä sen kummempaa tarvita, eikä kenelläkään ole syytä loukkaantua. Sehän on sinun oma ratkaisusi.
      Sen verran toki ottaisin lähetyssaarnaajien tunteita huomioon, että kertoisin päätöksestäni heille ennen kastepäivää, etteivät turhaan täyttäisi kasteallasta vedellä.

• et ole ainut

Ilmoita välittömästi, että peruutat kasteen etkä halua liittyä mormoniksi MAP-kirkkoon.

Päätöksesi on yksin sinun henkilökohtainen ratkaisusi ja jokaisen tulee kunnioitettava sitä.

• Ei välitön ilmoitus ole tärkeä... vaan että ilmoitat... tottakai ratkaisua kunnioitetaan kuten aina. Ei ketään viedä vastoin tahtoa kastellee kuten vauvoja...

• ...
        nenada kirjoitti:

Ei välitön ilmoitus ole tärkeä... vaan että ilmoitat... tottakai ratkaisua kunnioitetaan kuten aina. Ei ketään viedä vastoin tahtoa kastellee kuten vauvoja...

Tai ymmärtämättömiä 8-vuotiaita...

• ei hukkakäyntiä
        nenada kirjoitti:

Ei välitön ilmoitus ole tärkeä... vaan että ilmoitat... tottakai ratkaisua kunnioitetaan kuten aina. Ei ketään viedä vastoin tahtoa kastellee kuten vauvoja...

voittehan te uida vaikka koiraa siellä uima-altaassanne.

• ... kirjoitti:

Tai ymmärtämättömiä 8-vuotiaita...

Olen ollut alkkarissa 25 vuotta enkä ole nähnyt yhtään ymmärtämätöntä 8 vuotiasta. Jotkut tosin ovat odottaneet hieman kauemmin kastetta koska eivät ole vielä olleet valmiita.

• ei hukkakäyntiä kirjoitti:

voittehan te uida vaikka koiraa siellä uima-altaassanne.

Esimerkki palstan vastustaja kirjoittajien asiattomuudesta

• !!!
        nenada kirjoitti:

Olen ollut alkkarissa 25 vuotta enkä ole nähnyt yhtään ymmärtämätöntä 8 vuotiasta. Jotkut tosin ovat odottaneet hieman kauemmin kastetta koska eivät ole vielä olleet valmiita.

Höpöhöpö. Paljon rehellisempää on jopa kastaa vauvoja (itse en ole lapsiani kastattanut), koska heidän ei valehdella ymmärtävän kasteen merkitystä, kuten mormonit tekevät 8-vuotiaiden suhteen. 8-vuotias on uskonasioissatäysin narusta vietävissä. Ei kukaan 8-vuotias todellisuudessa tee itsenäistä päätöstä. Ei heillä ole ollut mitään mahdollisuutta tutkia edes kristillisiä suuntauksia (n. 33 000 erilaista) muista uskonnoista puhumattakaan niin paljon, että valinta olisi aidosti oma.

• ihan selvästi
        nenada kirjoitti:

Olet itse jäänyt 8-vuotiaan lapsen tasolle, ainakin juttujesi perusteella.

• R. Sitia
        !!! kirjoitti:

Höpöhöpö. Paljon rehellisempää on jopa kastaa vauvoja (itse en ole lapsiani kastattanut), koska heidän ei valehdella ymmärtävän kasteen merkitystä, kuten mormonit tekevät 8-vuotiaiden suhteen. 8-vuotias on uskonasioissatäysin narusta vietävissä. Ei kukaan 8-vuotias todellisuudessa tee itsenäistä päätöstä. Ei heillä ole ollut mitään mahdollisuutta tutkia edes kristillisiä suuntauksia (n. 33 000 erilaista) muista uskonnoista puhumattakaan niin paljon, että valinta olisi aidosti oma.

Tässä oikea malliesimerkki kuinka MAP-vanhemmat aivopesevät lapsiaan todistuskokouksissa.

http://www.youtube.com/watch?v=DzLpa4SXKUw&list=UUmAD-jGxq3tnKItm2mnSnTg&index=3&feature=plcp

Videolla (englanninkielinen) on nauhoitus MAP-kirkon todistuskokouksesta, jossa hädin tuskin puhumaan oppinut lapsi "todistaa". Nauhoitteesta kuuluu kuinka lapsen vanhempi kuiskuttaa lapsen korvaan mitä pitää sanoa. Näinhän se indoktrinaatio toimii. Jos tämän joku väittää, että lapsi tekee itsenäisiä päätöksiä MAP-kirkossa sen jälkeen kun hänen aivopesunsa on alkanut jo kehdosta, niin tuo joku ei ymmärrä lainkaan miten vahingollinen MAP-kirkko on varsinkin lapsille.

• 'Turust

Avaajalle!

Mielentilasi näyttäisi parhaillaan olevan sellainen, että olet kipeästi kunnollisen "aikalisän" tarpeessa uskontoihin nähden. Tässä vaiheessa suositten sinulle nimimerkki "mormonimamman" edellä suosittelemaa menettelyä.

>>"Kerro sinua opettaville lähetyssaarnaajille, että et ole menossa kasteelle. Ei siinä sen kummempaa tarvita, eikä kenelläkään ole syytä loukkaantua. Sehän on sinun oma ratkaisusi.
      Sen verran toki ottaisin lähetyssaarnaajien tunteita huomioon, että kertoisin päätöksestäni heille ennen kastepäivää, etteivät turhaan täyttäisi kasteallasta vedellä."

• etsijä.

Ilmoitin heille että minä peruutan tulevan kasteeni ja hyvä niin en löydä mistään liittoja jotka eivät ole tästä ajasta.
        En halua sotkeentua tähän seurakuntaan enempään, uskon että ilmestys oli demoni jonka Joseph näki.

• Ent jäsen
        etsijä. kirjoitti:

Ilmoitin heille että minä peruutan tulevan kasteeni ja hyvä niin en löydä mistään liittoja jotka eivät ole tästä ajasta.
        En halua sotkeentua tähän seurakuntaan enempään, uskon että ilmestys oli demoni jonka Joseph näki.

Jos demonit, liitot ja muu alkaa kovasti mieltäsi pyörittää, on hyvä hakea ammattimaista keskusteluapua.
        Uskontojen ympärillä on paljon aineksia, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti psyykkiseen terveyteen.

Terve uskonnollisuus on oman itsensä ja lähimmäisensä rakastamista ja kokemusta siitä, että elämä kantaa.

En halua pelotella sinua mormonismilla, vaikka itselläni on siitä erittäin huonoja kokemuksia. Minulle on syntynyt tästä keskusteluketjusta sellainen vaikutelma, että käännytyksen kohteena oleminen on vahingoittanut mielenterveyttäsi.

Pidä huolta itsestäsi! Jumala on kaikkia uskontoja suurempi!

• etsijä. kirjoitti:

Vastasin tähän mutta vastaukseni on itketty pois... taisi olla liikaa vastustajille.

• ...
        nenada kirjoitti:

Vastasin tähän mutta vastaukseni on itketty pois... taisi olla liikaa vastustajille.

Jos olet tapasi mukaan laittanut vain linkin www.fairs.farms.jeffllindsay.com, ylläpito ilmeisesti poistelee nitää pyytämättäkin...

• ... kirjoitti:

Jos olet tapasi mukaan laittanut vain linkin www.fairs.farms.jeffllindsay.com, ylläpito ilmeisesti poistelee nitää pyytämättäkin...

Se on typerää koska silloin olisi jokainen net linkkikin poistettava tasapainon vuoksi. ei aina ole aikaa kirjoittaa vaan nopeampaa linkata valmiiseen vastaukseen.
        Hyvä osoitus palstan huolenpidonkin negatiivisuudesta mormonismia kohtaan meiltä kelletään puolustautuminen sen sijaan lokaa saa heitellä ihan vapaasti!

• !!!
        nenada kirjoitti:

Se on typerää koska silloin olisi jokainen net linkkikin poistettava tasapainon vuoksi. ei aina ole aikaa kirjoittaa vaan nopeampaa linkata valmiiseen vastaukseen.
        Hyvä osoitus palstan huolenpidonkin negatiivisuudesta mormonismia kohtaan meiltä kelletään puolustautuminen sen sijaan lokaa saa heitellä ihan vapaasti!

Taas ohitit pointin. Sinä harrastat VAIN-LINKKEJÄ. Opettele sanomaan itse jotain. Linkillä voit täydentää tai perustella mielipidettäsi.

• Tässä kirjoituksessa ilmenee epävakaata tunnetasoa. Olkoonpa vaikka trolli, selkeä oikeutus ilmaisuun toki on.

Ilmeisesti kirjoittajan on työskenneltävä ahkerasti omassa ihmiseksikasvamisyrityksessään. Syyllisyys ja häpeä tässä yhteydessä oman katsantokannan muuttumisesta ei vastaa lainkaan aikuisen ihmisen tapaa toimia..

• etsijä.

En ole Trolli vaan vilpitön etsijä olin, ajatteletko kaikista epäilijöistä että he ovat tunneelämältään epävakaita?

Olen todellakin aikuinen joka kantaa vastuun elämästään ja 2 lapsenkin!

Minulla on ollut hyvin vaikeata mieheni kuoleman jälkeen ja käynkin vielä terapiassa, menehtyi onnettomuudessa 6 - kuukautta sitten 33- vuotiaana.

• Ent. jäsen
        etsijä. kirjoitti:

En ole Trolli vaan vilpitön etsijä olin, ajatteletko kaikista epäilijöistä että he ovat tunneelämältään epävakaita?

Minulla on ollut hyvin vaikeata mieheni kuoleman jälkeen ja käynkin vielä terapiassa, menehtyi onnettomuudessa 6 - kuukautta sitten 33- vuotiaana.

No niin, nyt vasta huomasin tämän viestin.

Mahdoitko tietää, että mormonilähetyssaarnaajia oikein ohjataan sellaisten henkilöiden luokse, joilla on ollut vakava kriisi elämässään? He ovat kaikkein altteimpia käännytyksen kohteita, kun henkiset voimavarat ovat olleet kovilla.

Tuollaisesta menetyksestä toipumiseen menee aikaa, vuosi on lyhyt aika toipua äkillisestä läheisen menettämisestä. Osanottoni.

• Ent. jäsen kirjoitti:

No niin, nyt vasta huomasin tämän viestin.

Mahdoitko tietää, että mormonilähetyssaarnaajia oikein ohjataan sellaisten henkilöiden luokse, joilla on ollut vakava kriisi elämässään? He ovat kaikkein altteimpia käännytyksen kohteita, kun henkiset voimavarat ovat olleet kovilla.

Tuollaisesta menetyksestä toipumiseen menee aikaa, vuosi on lyhyt aika toipua äkillisestä läheisen menettämisestä. Osanottoni.

En ole trolli tein tänne nimimerkin ja kun arki alkaa, ihan varmasti otan tämän asian puheeksi terapiassa, koska kun peruin kasteeni he sanoivat minulle:

Kiusaaja ja paholainen on kimpussani nyt vain, hyvin outoa jollei liki sairasta puhetta heiltä.

• 'Turust
        eshley.p kirjoitti:

En ole trolli tein tänne nimimerkin ja kun arki alkaa, ihan varmasti otan tämän asian puheeksi terapiassa, koska kun peruin kasteeni he sanoivat minulle:

Kiusaaja ja paholainen on kimpussani nyt vain, hyvin outoa jollei liki sairasta puhetta heiltä.

Tuonkaltainen puhe ei sisällä lähimmäisen rakkautta. Päinvastoin tuo osoitaa saarnajien henkistä kypsymättömyyttä todellisen tilanteen arviointiin. Voimme rukoilla heidän puolestaan.

Turust

• M.E.L.
        eshley.p kirjoitti:

Aivan hävytöntä toimintaa, jälleen kerran!!

Hävetkää!!!

Ja sinulle toivotan paljon voimia. Pysy erossa tuollaisista!

• hhjkk
        eshley.p kirjoitti:

Tällä käyttäjällä ei ole Minä-profiilia tai se on poistettu.

Mikä se nimimerkki on?

• sehän oli se asia
        hhjkk kirjoitti:

Tällä käyttäjällä ei ole Minä-profiilia tai se on poistettu.

Mikä se nimimerkki on?

Eikö mieleesi tule epäillä J.Smithin tekstiä ja mormonioppia?

• etsijä. kirjoitti:

Vastustajillemme kaikki ovat trolleja jotka edes hieman sanovat jotakin ystävällistä mormoneista tällä palstalla, ja jotka eivät rupea heitä heti haukkumaan tultuaan siihen tulokseen että mormonismi ei ehkä kuitenkaan ole heille sopivaa.
        Joka tapauksessa minulla on ystävä jolla oli 3 pientä lasta. Hän meni veneelleen eräänä keväänä parin ystävänsä aj lapsen kanssa. Jotakin tapahtui ja hän pelasti yhden mukanaolijan hengen mutta putosi niin tehdessään hyiseen veteen ja menehtyi.
        Näin hänet ensimmäisen kerran vuosiin muutama kuukausi sitten. Hän on vahva ja onnellinen MAP kirkon jäsen...
        Jos haluat keskustella tarkemmin voit mennä sivustolle www.mormonismi.com ja kirjoittaa minulle mailin yhteydenotto kaavakkeella. Täällä tuskin kannattaa pahemmin asioitaan asettaa riepoteltaviksi.

• Ent. jäsen
        nenada kirjoitti:

Vastustajillemme kaikki ovat trolleja jotka edes hieman sanovat jotakin ystävällistä mormoneista tällä palstalla, ja jotka eivät rupea heitä heti haukkumaan tultuaan siihen tulokseen että mormonismi ei ehkä kuitenkaan ole heille sopivaa.
        Joka tapauksessa minulla on ystävä jolla oli 3 pientä lasta. Hän meni veneelleen eräänä keväänä parin ystävänsä aj lapsen kanssa. Jotakin tapahtui ja hän pelasti yhden mukanaolijan hengen mutta putosi niin tehdessään hyiseen veteen ja menehtyi.
        Näin hänet ensimmäisen kerran vuosiin muutama kuukausi sitten. Hän on vahva ja onnellinen MAP kirkon jäsen...
        Jos haluat keskustella tarkemmin voit mennä sivustolle www.mormonismi.com ja kirjoittaa minulle mailin yhteydenotto kaavakkeella. Täällä tuskin kannattaa pahemmin asioitaan asettaa riepoteltaviksi.

Mitä ihmettä! Näit vainajan pitkästä aikaa pari kuukautta sitten?
        Ajatteletko ollenkaan, mitä kirjoitat?

Sitten vielä ehdotat, että tästä asiasta avaaja tulisi tarkemmin keskustelemaan kanssasi toiselle palstalle!
        Kuinka voi ihminen olla noin sekaisin? Lepää välillä, hyvä ihminen ja lue kirjoittamasi, ennen kuin painat "lähetä".

• Varoitus.
        nenada kirjoitti:

Ei kannata mennä tuolle nenada-mayan sensuroimalle palstalle. Siellä saa vain yhdenlaista "tietoa".

• nenada kirjoitti:

Nenada trolli sana tosiaan sisältää negaation. Se on kuitenkin oikeutetttu palstalla jossa käsitellään ahdistavia tunteita, trollin avulla voi kokeilla uusia lähetstymistapoja riskittömästi. Provosointi on osa trollin olemusta, mutta sen taakse on helppo katsoa ja sisältö löytyy juuri sieltä.

Kysymyks ei siis ole pelkästään vastustajien juonittelusta.

• Tutki!

Aloittaja hyvä. Kunhan tutustut kunnolla mormonikirkkoon, valintasi on helpompi. Tässä on tosi hyvä mormonismia käsittelevä sivusto:

http://www.mormonismi.net

• Tuolla mormonismi.net sivulla on mm. kohta "Tusina faktaa mormonismista". Sen, missä määrin ne ovat faktaa, arvioikoon kukin seuraavasta. Esitän jotkut "faktat" lyhennettyinä:
        1. Joseph Smithin kertomukset ensimmäisestä näystä eivät vastaa myöhempää virallista versiota.
        Vastaan: On totta, että Joseph Smith kirjoitti näystään useita kertoja. Hän ei sanonut kaikkea kerralla.
        http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_first_vision.shtml #accts
        On yhdeksän erilaista versiota ensimmäisestä näystä, mutta ne eivät kumoa toisiaan. Ko. linkissä käsitellään asiaa perusteellisesti.

2. Näkykivet ovat humpuukia.
        Vastaan: Sitten ovat nämäkin humpuukia: 2. Moos. 28:30 Ja pane jumalanvastausten rintakilpeen uurim ja tummim, niin että ne ovat Aaronin sydämen päällä, hänen astuessaan Herran eteen. Ja niin kantakoon Aaron Jumalan vastaukset israelilaisille sydämensä päällä aina Herran edessä ollessaan.

3. Kuka tahansa ei-mormoniegyptologi voi kertoa sinulle, että Kallisarvoisessa helmessä olevien piirrosten käännökset ovat hölynpölyä.
        Vastaan: Tässä on selvitystä piirroksista
        #
        LDS FAQ: The Truth About the Book of Abraham, Part 1
        Is the Book of Abraham a fraud? Have the Egyptian scrolls Joseph Smith translated really been found? Answers by LDS defender Jeff Lindsay.
        www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_Abraham.shtml - Similar
        #
        LDS FAQ: Ancient Evidences for the Book of Abraham: Other Records ...
        12 Jan 2008 ... Is the Book of Abraham a fraud? Part 3 of Jeff Lindsay's response to anti-Mormon critics. How can the critics explain the many ancient ...
        www.jefflindsay.com/LDSFAQ/boa.shtml - Similar
        Eli ei ole niin selvää kuin annetaan ymmärtää.

4. Tiedossa ei ole mitään Jumalan antamaa ilmoitusta, jossa hän käskisi tämän avioitua salaa toisten miesten vaimojen kanssa. Naisten raskaaksi siittäminen ei myöskään ollut tarpeellista evankeliumin palautukselle.
        Vastaan: Kysymys oli henkiavioliitoista, joiden ei ollut tarkoituskaan toteutua maan päällä. Jotkut naiset halusivat varmistua iankaikkisesta puolisosta, koska heidän miehensä ei ollut temppelikelpoinen. Joseph Smithillä ei ollut lapsia muiden kuin Emmansa kanssa.

5. Jeesus Kristus antaa Mormonin kirjassa tietyt rajat siitä, mikä on ja mikä ei ole Hänen oppiaan. Nykyinen mormonikirkko hylkää ne.
        Vastaan: En ole havainnut ainoatakaan sellaista asiaa. Lisävalaistusta Mormonin kirjassa esitetyistä opeista on tullut, mutta mitään ei ole hylätty.

6. Tarkastelemalla huolellisesti Mormonin kirjan käsikirjoitukseen tehtyjä merkintöjä voi selvästi nähdä, että se on kopio toisesta työstä, ei sanelua eikä käännöstä.
        Vastaan: Käsikirjoitukseen on tehty vain oikeinkirjoitusta koskevia muutoksia. Kopioinnit muista lähteistä on osoitettu vääriksi. Tässä tarkoitettaneen Spauldingin romaania. Jopa vastustajat Jerald ja Sandra Tanner myöntävät: "...todisteet uutta Spalding-teoriaa vastaan näyttävät nyt musertavilta..." ("Did Spalding Write the Book of Mormon?" s. 18)

7. Jotta mormonioppi voisi olla totta, Aadamin ja Eevan olisi täytynyt olla olemassa kirjaimellisesti.
        Vastaan: Outo väite. Myös Raamattu kertoo heistä. Ei mormonioppi ole sen kirjaimellisempaa kuin Raamatun oppikaan. Profeettamme Kimball on sanonut, että luomiskertomus on tietenkin vertauskuvallinen.

8. Aabraham ei "omakätisesti" kirjoittanut egyptiläisiä kirjoitusrullia niin kuin Abrahamin kirja alussa väitetään.
        Vastaan: Mistä sen voi tietää?

9. Jotta mormonioppi voisi olla totta, Jumalan olisi vaadittava erityisiä kädenpuristuksia...
        Vastaan: Kirjoittaja ei tiedä, mitä Jumala vaatii. Kaikkea ei ole Raamatussa. Jumala vaatii tai on asettanut muitakin erikoisia toimituksia kuten upotuskasteen ja sakramentin nauttimisen. Jeesus oli 40 päivää maan päällä ennen taivaaseen astumistaan. Mitä hän sinä aikana teki? Siitä ei ole paljonkaan. Kirkkoisiltä on säilynyt yhtä ja toista. Kirkkoisien kirjoituksissa on useita viittauksia temppelitoimituksiin.

10. Mormoniopin mukaan isä Jumala oli moniavioinen...
        Vastaan: Tämä ei ole virallista oppia. Jumala hyväksyi VT:n patriarkkojen moniavioisuuden. Miksi hän ei voisi olla itsekin moniavioinen? Mittaamme liiaksi omista lähtökohdistamme Jumalan asioita.

11. On selvää, että Mormonin kirja perustuu monelta osin kuningas Jaakon raamattuversioon. Tämä versio tehtiin vasta 1611, minkä vuoksi täytyy päätellä, ettei Mormonin kirja voi olla muinainen teos.
        Vastaan: Kun asia on sama, on käytetty olemassa olevaa tekstiä. Käännöksen ajankohdalla ei ole mitään
        merkitystä.

12. Joseph Smith yritti ansaita pian pian Mormonin kirjan julkaisun jälkeen myymällä sen tekijänoikeudet.
        Vastaan: Tieto on epäluotettava. Sen on sepustanut monia vuotta myöhemmin kirkkoon silloin jo vihamielisesti suhtautunut henkilö:
        http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_prophets.shtml#canada

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Tuolla mormonismi.net sivulla on mm. kohta "Tusina faktaa mormonismista". Sen, missä määrin ne ovat faktaa, arvioikoon kukin seuraavasta. Esitän jotkut "faktat" lyhennettyinä:
        1. Joseph Smithin kertomukset ensimmäisestä näystä eivät vastaa myöhempää virallista versiota.
        Vastaan: On totta, että Joseph Smith kirjoitti näystään useita kertoja. Hän ei sanonut kaikkea kerralla.
        http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_first_vision.shtml #accts
        On yhdeksän erilaista versiota ensimmäisestä näystä, mutta ne eivät kumoa toisiaan. Ko. linkissä käsitellään asiaa perusteellisesti.

2. Näkykivet ovat humpuukia.
        Vastaan: Sitten ovat nämäkin humpuukia: 2. Moos. 28:30 Ja pane jumalanvastausten rintakilpeen uurim ja tummim, niin että ne ovat Aaronin sydämen päällä, hänen astuessaan Herran eteen. Ja niin kantakoon Aaron Jumalan vastaukset israelilaisille sydämensä päällä aina Herran edessä ollessaan.

3. Kuka tahansa ei-mormoniegyptologi voi kertoa sinulle, että Kallisarvoisessa helmessä olevien piirrosten käännökset ovat hölynpölyä.
        Vastaan: Tässä on selvitystä piirroksista
        #
        LDS FAQ: The Truth About the Book of Abraham, Part 1
        Is the Book of Abraham a fraud? Have the Egyptian scrolls Joseph Smith translated really been found? Answers by LDS defender Jeff Lindsay.
        www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_Abraham.shtml - Similar
        #
        LDS FAQ: Ancient Evidences for the Book of Abraham: Other Records ...
        12 Jan 2008 ... Is the Book of Abraham a fraud? Part 3 of Jeff Lindsay's response to anti-Mormon critics. How can the critics explain the many ancient ...
        www.jefflindsay.com/LDSFAQ/boa.shtml - Similar
        Eli ei ole niin selvää kuin annetaan ymmärtää.

4. Tiedossa ei ole mitään Jumalan antamaa ilmoitusta, jossa hän käskisi tämän avioitua salaa toisten miesten vaimojen kanssa. Naisten raskaaksi siittäminen ei myöskään ollut tarpeellista evankeliumin palautukselle.
        Vastaan: Kysymys oli henkiavioliitoista, joiden ei ollut tarkoituskaan toteutua maan päällä. Jotkut naiset halusivat varmistua iankaikkisesta puolisosta, koska heidän miehensä ei ollut temppelikelpoinen. Joseph Smithillä ei ollut lapsia muiden kuin Emmansa kanssa.

5. Jeesus Kristus antaa Mormonin kirjassa tietyt rajat siitä, mikä on ja mikä ei ole Hänen oppiaan. Nykyinen mormonikirkko hylkää ne.
        Vastaan: En ole havainnut ainoatakaan sellaista asiaa. Lisävalaistusta Mormonin kirjassa esitetyistä opeista on tullut, mutta mitään ei ole hylätty.

6. Tarkastelemalla huolellisesti Mormonin kirjan käsikirjoitukseen tehtyjä merkintöjä voi selvästi nähdä, että se on kopio toisesta työstä, ei sanelua eikä käännöstä.
        Vastaan: Käsikirjoitukseen on tehty vain oikeinkirjoitusta koskevia muutoksia. Kopioinnit muista lähteistä on osoitettu vääriksi. Tässä tarkoitettaneen Spauldingin romaania. Jopa vastustajat Jerald ja Sandra Tanner myöntävät: "...todisteet uutta Spalding-teoriaa vastaan näyttävät nyt musertavilta..." ("Did Spalding Write the Book of Mormon?" s. 18)

7. Jotta mormonioppi voisi olla totta, Aadamin ja Eevan olisi täytynyt olla olemassa kirjaimellisesti.
        Vastaan: Outo väite. Myös Raamattu kertoo heistä. Ei mormonioppi ole sen kirjaimellisempaa kuin Raamatun oppikaan. Profeettamme Kimball on sanonut, että luomiskertomus on tietenkin vertauskuvallinen.

8. Aabraham ei "omakätisesti" kirjoittanut egyptiläisiä kirjoitusrullia niin kuin Abrahamin kirja alussa väitetään.
        Vastaan: Mistä sen voi tietää?

9. Jotta mormonioppi voisi olla totta, Jumalan olisi vaadittava erityisiä kädenpuristuksia...
        Vastaan: Kirjoittaja ei tiedä, mitä Jumala vaatii. Kaikkea ei ole Raamatussa. Jumala vaatii tai on asettanut muitakin erikoisia toimituksia kuten upotuskasteen ja sakramentin nauttimisen. Jeesus oli 40 päivää maan päällä ennen taivaaseen astumistaan. Mitä hän sinä aikana teki? Siitä ei ole paljonkaan. Kirkkoisiltä on säilynyt yhtä ja toista. Kirkkoisien kirjoituksissa on useita viittauksia temppelitoimituksiin.

10. Mormoniopin mukaan isä Jumala oli moniavioinen...
        Vastaan: Tämä ei ole virallista oppia. Jumala hyväksyi VT:n patriarkkojen moniavioisuuden. Miksi hän ei voisi olla itsekin moniavioinen? Mittaamme liiaksi omista lähtökohdistamme Jumalan asioita.

11. On selvää, että Mormonin kirja perustuu monelta osin kuningas Jaakon raamattuversioon. Tämä versio tehtiin vasta 1611, minkä vuoksi täytyy päätellä, ettei Mormonin kirja voi olla muinainen teos.
        Vastaan: Kun asia on sama, on käytetty olemassa olevaa tekstiä. Käännöksen ajankohdalla ei ole mitään
        merkitystä.

12. Joseph Smith yritti ansaita pian pian Mormonin kirjan julkaisun jälkeen myymällä sen tekijänoikeudet.
        Vastaan: Tieto on epäluotettava. Sen on sepustanut monia vuotta myöhemmin kirkkoon silloin jo vihamielisesti suhtautunut henkilö:
        http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_prophets.shtml#canada

Israelilaisilla oli arpakivet joita heittämällä sai vastauksen kyllä/ei. Samanlaista menetelmää käytettiin muissakin lähi-idän kulteissa. Näillä kivillä ei kuitenkaan ole mitään osoitettua yhteyttä mihinkään lähi-idän ulkopuoliseen uskontoon ,saati "osoitettua " oikean tuloksen saatavuutta edes niiden kultillisena käyttöaikana .

Vetoaminen muinaisiin arpoihin 1800 luvulla tekstiä kännettäessä on silkkaa idiotismia .Muistaa pitää sekin että itse Raamattua sentään - josta kivitarina on lainattu, tutkitaan tieteen metodein. Ei pelleillen.

Egyptologit ovat osoittaneet Abrahamin kirjan käännöksineen höpönlöpöksi, tässä on taas jeffinne ja uskontonne vastaan ihmiskunnan koottu historiatieto ja tiede. En voi uskoa että keskuudessanne olisi tiedemiehiä jotka puolustavat moista roskaa ,tiede voi lähteä vain rehellisyydestä , valheesta siinä jää aina kiinni, vaikka uskonnossa joku aina uskoo minkä tahansa tarinan.

http://www.lds-mormon.com/thompson_book_of_abraham.shtml

"10. Mormoniopin mukaan isä Jumala oli moniavioinen...
        Vastaan: Tämä ei ole virallista oppia. Jumala hyväksyi VT:n patriarkkojen moniavioisuuden. Miksi hän ei voisi olla itsekin moniavioinen? Mittaamme liiaksi omista lähtökohdistamme Jumalan asioita."
        Mitä yhteyttä tällä haaremin omistavalla jumalalla on juutalaisuuteen tai kristinuskoon? Kyllähän joku voi uskoa noin, tai vaikka ilmoittaa saaneensa lmoituksen että jumala on biseksuaali - jos hänelle seksuaalisuus kuvitellaan - mutta ei tuollaista uskontoa voi liittää juutalaisuuten tai kristinuskoon .

Tuot tänne usein tuon saman litanian, vastaako se todella kirkkosi oppeja? Tuntuu mahdottomalta ajatella että vastaisi. Jos olette yhteydessä juutalaisiin uskonnollisiin järjestöihin, tuntevatko ne monijumalaisuutenne sekä seksuaalisesti aktiiviset jumalanne? Halacha - juutalainen uskonnollinen laki määrää missä määrin ja millä tasolla uskonnollisissa asioissa saa olla yhteydessä monjiumalaisiin uskontoihin.

• to.. kirjoitti:

Israelilaisilla oli arpakivet joita heittämällä sai vastauksen kyllä/ei. Samanlaista menetelmää käytettiin muissakin lähi-idän kulteissa. Näillä kivillä ei kuitenkaan ole mitään osoitettua yhteyttä mihinkään lähi-idän ulkopuoliseen uskontoon ,saati "osoitettua " oikean tuloksen saatavuutta edes niiden kultillisena käyttöaikana .

Vetoaminen muinaisiin arpoihin 1800 luvulla tekstiä kännettäessä on silkkaa idiotismia .Muistaa pitää sekin että itse Raamattua sentään - josta kivitarina on lainattu, tutkitaan tieteen metodein. Ei pelleillen.

Egyptologit ovat osoittaneet Abrahamin kirjan käännöksineen höpönlöpöksi, tässä on taas jeffinne ja uskontonne vastaan ihmiskunnan koottu historiatieto ja tiede. En voi uskoa että keskuudessanne olisi tiedemiehiä jotka puolustavat moista roskaa ,tiede voi lähteä vain rehellisyydestä , valheesta siinä jää aina kiinni, vaikka uskonnossa joku aina uskoo minkä tahansa tarinan.

http://www.lds-mormon.com/thompson_book_of_abraham.shtml

"10. Mormoniopin mukaan isä Jumala oli moniavioinen...
        Vastaan: Tämä ei ole virallista oppia. Jumala hyväksyi VT:n patriarkkojen moniavioisuuden. Miksi hän ei voisi olla itsekin moniavioinen? Mittaamme liiaksi omista lähtökohdistamme Jumalan asioita."
        Mitä yhteyttä tällä haaremin omistavalla jumalalla on juutalaisuuteen tai kristinuskoon? Kyllähän joku voi uskoa noin, tai vaikka ilmoittaa saaneensa lmoituksen että jumala on biseksuaali - jos hänelle seksuaalisuus kuvitellaan - mutta ei tuollaista uskontoa voi liittää juutalaisuuten tai kristinuskoon .

Tuot tänne usein tuon saman litanian, vastaako se todella kirkkosi oppeja? Tuntuu mahdottomalta ajatella että vastaisi. Jos olette yhteydessä juutalaisiin uskonnollisiin järjestöihin, tuntevatko ne monijumalaisuutenne sekä seksuaalisesti aktiiviset jumalanne? Halacha - juutalainen uskonnollinen laki määrää missä määrin ja millä tasolla uskonnollisissa asioissa saa olla yhteydessä monjiumalaisiin uskontoihin.

Raamatussakin sanotaan, älä yhdy porttoon. Kun mies ja nainen menee liittoon he yhdistyy yhdeksi lihaksi näin Jeesus sanoi.
        Kun mä ajattelen että mies ottaa toisen miehen vaimon, niin se yhtyy myös silloin vaimon mieheenkin! Koska mies ja vaimo ovat yhtä.
        Eli silloin profeetta on yhtynyt myös useisiin miehiin näiden vaimojensa kautta ja se on musta varsin kuvottavaa.
        Ymnmärtääkö kukaan tätä näkökulmaani?

• +++++
        eshley.p kirjoitti:

Raamatussakin sanotaan, älä yhdy porttoon. Kun mies ja nainen menee liittoon he yhdistyy yhdeksi lihaksi näin Jeesus sanoi.
        Kun mä ajattelen että mies ottaa toisen miehen vaimon, niin se yhtyy myös silloin vaimon mieheenkin! Koska mies ja vaimo ovat yhtä.
        Eli silloin profeetta on yhtynyt myös useisiin miehiin näiden vaimojensa kautta ja se on musta varsin kuvottavaa.
        Ymnmärtääkö kukaan tätä näkökulmaani?

Tunnen muutamia JSn vaimoksi ottamia, jotka olivat naimisissa toisen kanssa eikä heillä ollut lainkaan mitään sukupuolisuhdetta sinetöinnissään. Eli JS ei harrastanut seksiä muiden kuin Emmansa kanssa. BYllä taasen ei ollut toisten miesten vaimojen sinetöintiä itseensä vaan naimattomien. Tuo sinetöinti oli vain varmistus että he voivat olla yhdessä iankaikkisuudessa. Ystäväni kertoo että hänen isovanhempansa puhuivat aina erittäin trakastavasti ja kunnioittavasti JSstä. Luuletko että miehet antaisivat vaimonsa JS:lle? Ei todellakaan. Nuo ajatukset ovat 2000 luvun ja 1900 luvun lopun ajatelmia joisa ei ole päätä ei häntää.
        Kyllä näkökulmasi ymmärretään erinomaisesti... se mitä luulet ei tosin ole todistettu, eikä siihen ole todisteita. JSllä oli lapsia vain Emmansa kanssa. Lausunnot sinetöinneistä eivät sisällä seksuaalisuutta vaan perheiden yhtenn saamista.
        Kun uskot/ haluat uskoa vastustajamme todistamattomia satuja emme voi sille mitään. Ymmärrän että vastustajiemme väitteet ovat kuvottavia, niin minustakin. Satun vain tietämään että ne ovat perättömiä.
        Tämä sinetöinti mitä etenkin alkuaikona suoritettiin, sillä ei ollut mitään tekemistä seksin kanssa. Käsittäisin sen olevan ns ylempää juttua jossa perheitä sinetöidäämn yhteen ystävien kesken jotta he voisivat aina ja ikuisesti olla yhdessä. Tällaista sinetöintiä ei nykyjään toimniteta ehkä juuri sikis että sinetöintiä ruvettiin käyttämään ainoastaan avioliitoissa.

• Jassoo.
        +++++ kirjoitti:

Tunnen muutamia JSn vaimoksi ottamia, jotka olivat naimisissa toisen kanssa eikä heillä ollut lainkaan mitään sukupuolisuhdetta sinetöinnissään. Eli JS ei harrastanut seksiä muiden kuin Emmansa kanssa. BYllä taasen ei ollut toisten miesten vaimojen sinetöintiä itseensä vaan naimattomien. Tuo sinetöinti oli vain varmistus että he voivat olla yhdessä iankaikkisuudessa. Ystäväni kertoo että hänen isovanhempansa puhuivat aina erittäin trakastavasti ja kunnioittavasti JSstä. Luuletko että miehet antaisivat vaimonsa JS:lle? Ei todellakaan. Nuo ajatukset ovat 2000 luvun ja 1900 luvun lopun ajatelmia joisa ei ole päätä ei häntää.
        Kyllä näkökulmasi ymmärretään erinomaisesti... se mitä luulet ei tosin ole todistettu, eikä siihen ole todisteita. JSllä oli lapsia vain Emmansa kanssa. Lausunnot sinetöinneistä eivät sisällä seksuaalisuutta vaan perheiden yhtenn saamista.
        Kun uskot/ haluat uskoa vastustajamme todistamattomia satuja emme voi sille mitään. Ymmärrän että vastustajiemme väitteet ovat kuvottavia, niin minustakin. Satun vain tietämään että ne ovat perättömiä.
        Tämä sinetöinti mitä etenkin alkuaikona suoritettiin, sillä ei ollut mitään tekemistä seksin kanssa. Käsittäisin sen olevan ns ylempää juttua jossa perheitä sinetöidäämn yhteen ystävien kesken jotta he voisivat aina ja ikuisesti olla yhdessä. Tällaista sinetöintiä ei nykyjään toimniteta ehkä juuri sikis että sinetöintiä ruvettiin käyttämään ainoastaan avioliitoissa.

Vai että ihan tunnet? Älä viitsi valehdella.

• Jassoo. kirjoitti:

Vai että ihan tunnet? Älä viitsi valehdella.

En todellakaan valehtele.

• Jassoo.
        nenada kirjoitti:

En todellakaan valehtele.

En minä sinulle mitään kirjoittanut vaan :lle, joka valehteli.

• mene lääkäriin
        +++++ kirjoitti:

Jaa-a, miten selität sinetöinnit Joseph F. Smithin ainakin kuuden (6) avioliiton ja ainakin neljänkymmentäkolmen (43) lapsen olemassaolon? Sekä tuomiot jo lain mukaan kielletyistä avioliitoista ko vaimojen kanssa?

Ja vai muka tunnet 'J.Smithin muutamaksi vaimoksi ottamaa naista, jotka olivat naimissa toisen kanssa eikä heillä ollut lainkaan mitään sukupuolisuhdetta sinetöinnissään.'? Jopa ihan mormonivitsin murjasti - ovatko he ilmestyneet sinullekin?

• *Turust
        Jassoo. kirjoitti:

Ehkäpä olisi hyvä tutustua moniavioisuuteen vaikkapa näiden linkkien perusteella joista ilmenee Joseph F.Smithillä olleen kaikkiaan 43 lasta kuudesta eri vaimosta. Mainittu Smith oli MAP kirkon kuudes presidentti ja profeetta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_F._Smith

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Joseph_F._Smith_family.png

Valheet ja selittelyt ovat ylittäneet siedettävyyden tason.

Varsinkin tietäessämme apostolin olevan Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä korkein Melkisedekin pappeuden viroista ja samalla korkein pappeuden viroista ylipäänsä.

Liikkeeseen kuuluvat kirkot ja yhteisöt katsovat nykyajan apostolien toimivan samalla valtuudella kuin Jeesuksen Kristuksen aikoinaan kutsumat apostolit. Apostolit ovat siis kirkon johtajia, heitä pidetään kirkon perustuksena, kun taas Jeesus Kristus on kirkon kulmakivi (Ef. 2:20). Apostolit on myös kutsuttu Jeesuksen Kristuksen erityisiksi todistajiksi.

Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä harjoitettiin liikkeen alkuaikoina moniavioisuutta eli polygamiaa. Tämä perustui liikkeen perustajan, profeetta Joseph Smithin saamaan ilmoitukseen, joka on kirjoitettu muistiin 12. heinäkuuta 1842.

Ei ole tarkkaa tietoa kuinka suuri osa MAP-kirkon jäsenistä harjoitti moniavioisuutta. Kirkon edustajat korostavat virallisesti, että moniavioisten liittojen solmiminen oli tarkkaan säädeltyä.

Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja.

Myös MAP kirkon joidenkin jäsenten kirjoitukset ovat nyttemmin valitettavan alenetuneet tasolle jossa ei enää ole mahdollista käydä asiallista keskustelua.

Turust

• mene lääkäriin kirjoitti:

Jaa-a, miten selität sinetöinnit Joseph F. Smithin ainakin kuuden (6) avioliiton ja ainakin neljänkymmentäkolmen (43) lapsen olemassaolon? Sekä tuomiot jo lain mukaan kielletyistä avioliitoista ko vaimojen kanssa?

Ja vai muka tunnet 'J.Smithin muutamaksi vaimoksi ottamaa naista, jotka olivat naimissa toisen kanssa eikä heillä ollut lainkaan mitään sukupuolisuhdetta sinetöinnissään.'? Jopa ihan mormonivitsin murjasti - ovatko he ilmestyneet sinullekin?

Henkilökohtaiset hyökkäyksesi ovat ala.arvoisia ja kummasti niitä heti tulee kun joku on kiinnostunut mormonismista ja etenkin jot tämä päättääkin että ei liitykkään!
        Kyse on kuten kirjoitin hänen lapsen lapsestaan.. saattaa olal vielä yksi lapsi siinä välissä. Suku on hyvin säilyttänyt nuo tiedot eikä heillä ole pahaa sanaa snottavana JSistä.

Koska JF Smith meni naimisiin näidne naisten kanssa? Ennen vai jälkeen sen uudne lain jossa moniavioisuus kiellettiin? Mitä hänen olisi pitänyt tehdä 6 vaimolleen joiden kanssa meni naimisiin kuten profeetat aikanaan lain astuttua voimaan? Olisiko hänen pitänyt heittää 5 ulos maantielle vai antaa veitsi tai pyssy ja sanoa että se joka jää henkiin saa olla hänen vaimonsa?
        6 vaimoa 43 lasta tekee 71/6 lasta per vaimo... ei mitenkään monta, onhan meilläki kaksi perhettä joilla on 14 ja vain yksi vaimo!
        En ole koskaan väittänyt tunytuntevani JSn vaimoja. Kumma vaan kun ei yhdelläkään ollut mitään valittamista ja kaikki olivat onnellisia oman miehensä kanssa tai sen jonka ottivat JSn kuoltua... ei pahaa sanaa JSstä kenelläkään, ei mitään seksuaalista. Ainoastan yhden antin juttu erään vaimon vihjailevista sanoista tämän halutessa hieman pöyhkeillä.

• Jassoo. kirjoitti:

Kadotin hetkeksi koneestani mahdollisuuden kirjoittautua sisään. Poikani korjasi sen.

• *Turust kirjoitti:

Ehkäpä olisi hyvä tutustua moniavioisuuteen vaikkapa näiden linkkien perusteella joista ilmenee Joseph F.Smithillä olleen kaikkiaan 43 lasta kuudesta eri vaimosta. Mainittu Smith oli MAP kirkon kuudes presidentti ja profeetta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_F._Smith

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Joseph_F._Smith_family.png

Valheet ja selittelyt ovat ylittäneet siedettävyyden tason.

Varsinkin tietäessämme apostolin olevan Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä korkein Melkisedekin pappeuden viroista ja samalla korkein pappeuden viroista ylipäänsä.

Liikkeeseen kuuluvat kirkot ja yhteisöt katsovat nykyajan apostolien toimivan samalla valtuudella kuin Jeesuksen Kristuksen aikoinaan kutsumat apostolit. Apostolit ovat siis kirkon johtajia, heitä pidetään kirkon perustuksena, kun taas Jeesus Kristus on kirkon kulmakivi (Ef. 2:20). Apostolit on myös kutsuttu Jeesuksen Kristuksen erityisiksi todistajiksi.

Myöhempien aikojen pyhien liikkeessä harjoitettiin liikkeen alkuaikoina moniavioisuutta eli polygamiaa. Tämä perustui liikkeen perustajan, profeetta Joseph Smithin saamaan ilmoitukseen, joka on kirjoitettu muistiin 12. heinäkuuta 1842.

Ei ole tarkkaa tietoa kuinka suuri osa MAP-kirkon jäsenistä harjoitti moniavioisuutta. Kirkon edustajat korostavat virallisesti, että moniavioisten liittojen solmiminen oli tarkkaan säädeltyä.

Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja.

Myös MAP kirkon joidenkin jäsenten kirjoitukset ovat nyttemmin valitettavan alenetuneet tasolle jossa ei enää ole mahdollista käydä asiallista keskustelua.

Turust

Kuten hyvin tiedät lopetettiin moniavioisuus jo 1890 ja tabernakeli poltettiin, koska siinä tehtiin ilman lupaa moniavioinen liitto tämän vuosiluvun jälkeen.
        Mikä ihmeen liike? Ei ole mitään liikettä, vaan kirkko Jeesuksen Kristuksen kirkko näinä myöhempinä aikoina! Ei mikään Jeesuksen Krsituksen Kirkirkosta näinä myöhempinä aikoina, eronnut osa tunnusta kirkkomme profeettaa ja apostoleita!
        Moniavioisuutta opetettiin jo vuodesta 1831 joten ilmoituksen on täytynyt tulla aiemmin kuin tietosi antava myöten. Sitä harjoitettiin salaa vuodesta 1836 siitä pelosta mitä ihmiset sanovat ja avoimesti vuodesta 1852 ja se lopetettiin 1890.
        http://www.mormonismi.com/showthread.php?t=17266

• että kehtaat.
        nenada kirjoitti:

Henkilökohtaiset hyökkäyksesi ovat ala.arvoisia ja kummasti niitä heti tulee kun joku on kiinnostunut mormonismista ja etenkin jot tämä päättääkin että ei liitykkään!
        Kyse on kuten kirjoitin hänen lapsen lapsestaan.. saattaa olal vielä yksi lapsi siinä välissä. Suku on hyvin säilyttänyt nuo tiedot eikä heillä ole pahaa sanaa snottavana JSistä.

Koska JF Smith meni naimisiin näidne naisten kanssa? Ennen vai jälkeen sen uudne lain jossa moniavioisuus kiellettiin? Mitä hänen olisi pitänyt tehdä 6 vaimolleen joiden kanssa meni naimisiin kuten profeetat aikanaan lain astuttua voimaan? Olisiko hänen pitänyt heittää 5 ulos maantielle vai antaa veitsi tai pyssy ja sanoa että se joka jää henkiin saa olla hänen vaimonsa?
        6 vaimoa 43 lasta tekee 71/6 lasta per vaimo... ei mitenkään monta, onhan meilläki kaksi perhettä joilla on 14 ja vain yksi vaimo!
        En ole koskaan väittänyt tunytuntevani JSn vaimoja. Kumma vaan kun ei yhdelläkään ollut mitään valittamista ja kaikki olivat onnellisia oman miehensä kanssa tai sen jonka ottivat JSn kuoltua... ei pahaa sanaa JSstä kenelläkään, ei mitään seksuaalista. Ainoastan yhden antin juttu erään vaimon vihjailevista sanoista tämän halutessa hieman pöyhkeillä.

Sinuun ei todellakaan ole mitään luottamista ja kun vielä kaiken lisäksi naisena kämmit kaikki selityksesi kuin sammakko mutaan.

• Jassoo.
        nenada kirjoitti:

Kuten hyvin tiedät lopetettiin moniavioisuus jo 1890 ja tabernakeli poltettiin, koska siinä tehtiin ilman lupaa moniavioinen liitto tämän vuosiluvun jälkeen.
        Mikä ihmeen liike? Ei ole mitään liikettä, vaan kirkko Jeesuksen Kristuksen kirkko näinä myöhempinä aikoina! Ei mikään Jeesuksen Krsituksen Kirkirkosta näinä myöhempinä aikoina, eronnut osa tunnusta kirkkomme profeettaa ja apostoleita!
        Moniavioisuutta opetettiin jo vuodesta 1831 joten ilmoituksen on täytynyt tulla aiemmin kuin tietosi antava myöten. Sitä harjoitettiin salaa vuodesta 1836 siitä pelosta mitä ihmiset sanovat ja avoimesti vuodesta 1852 ja se lopetettiin 1890.
        http://www.mormonismi.com/showthread.php?t=17266

Miksi valehtelet? Jeesuksen Kristuksen nimen Joseph Smith otti kirkkoonsa vain markkinointisyistä. Smith keksi moniavioisuusilmoituksen ystäviensä (mm. veli Hyrumin) neuvosta jäätyään uskottomuudesta kiinni. Josephin Emma-vaimo piti saada vakuuttuneeksi, että kyseessä on Jumalan tahto ja siksi kesksittii, että muka itse Jumala antoi ilmoituksen moniavioisuudesta. Emma ei mennyt halpaan. Sittemmin Joseph painosti lukuisia keskenkasvuisia pikkutyttöjä jalkavaimoikseen uhkailemalla Jumalalla tyttöjä ja/tai heidän vanhempiaan. Kaikki eivät suostuneet, mutta osa suostui.

• R. Sitia
        nenada kirjoitti:

"Koska JF Smith meni naimisiin näidne naisten kanssa?"

Kuten toisessa tätä aihetta käsittelevässä ketjussa sinulle kerrottiin niin laki tuli voimaan vuonna 1862. JF Smith otti ensimmäisen vaimonsa lisäksi toisen vaimon vasta neljä vuotta tämän lain voimaan tulon jälkeen.

" Mitä hänen olisi pitänyt tehdä 6 vaimolleen joiden kanssa meni naimisiin kuten profeetat aikanaan lain astuttua voimaan?"

Siis mille kuudelle vaimolle. Hänellä oli tasan tarkkaan yksi vaimo kun laki tuli voimaan.

• Jassoo. kirjoitti:

Miksi valehtelet? Jeesuksen Kristuksen nimen Joseph Smith otti kirkkoonsa vain markkinointisyistä. Smith keksi moniavioisuusilmoituksen ystäviensä (mm. veli Hyrumin) neuvosta jäätyään uskottomuudesta kiinni. Josephin Emma-vaimo piti saada vakuuttuneeksi, että kyseessä on Jumalan tahto ja siksi kesksittii, että muka itse Jumala antoi ilmoituksen moniavioisuudesta. Emma ei mennyt halpaan. Sittemmin Joseph painosti lukuisia keskenkasvuisia pikkutyttöjä jalkavaimoikseen uhkailemalla Jumalalla tyttöjä ja/tai heidän vanhempiaan. Kaikki eivät suostuneet, mutta osa suostui.

Olet huvittava ja missä on ne kaikki lapset jotka syntyivät tästä JSn lihallisesta himosta? Emman kanssa japsai tuli useitakin joten ei ollut kysymys kyvyttömyydestä!

• että kehtaat. kirjoitti:

Sinuun ei todellakaan ole mitään luottamista ja kun vielä kaiken lisäksi naisena kämmit kaikki selityksesi kuin sammakko mutaan.

Kas mihin se vakimerkkisi katosi... etkö uskalla tuota kirjoitta vakimerkilläsi?

• R. Sitia kirjoitti:

"Koska JF Smith meni naimisiin näidne naisten kanssa?"

Kuten toisessa tätä aihetta käsittelevässä ketjussa sinulle kerrottiin niin laki tuli voimaan vuonna 1862. JF Smith otti ensimmäisen vaimonsa lisäksi toisen vaimon vasta neljä vuotta tämän lain voimaan tulon jälkeen.

" Mitä hänen olisi pitänyt tehdä 6 vaimolleen joiden kanssa meni naimisiin kuten profeetat aikanaan lain astuttua voimaan?"

Siis mille kuudelle vaimolle. Hänellä oli tasan tarkkaan yksi vaimo kun laki tuli voimaan.

Nyt siis on kyse totellakko Jumala vai ihmistä. Koska siitä laista tiedettiin Utahissa... tai siis Deseretissä? Joka tapauksessa tuo laki tehtiin nimen oman mormonivastaiseksi. Deseretissä sitä ei vielä ollut. Vasta 1890 lopetettiin moniavoisuus. Jumalan laki oli se jota mormonit seurasivat. Voit kysyä itseltäsi ketä uskovien on totteleminen Jumala vai ihmistä! Sinähän et ole uskova niin tottelet vain itseäsi.
        Kysymykseni 6sta vaimosta on siis mitä hänen olisi pitänyt tehdä näille 1890?

Muuten mielenkiintoista että vastustajat eivät sallineet osavaltion nimeksi mormonien haluamaa Deserettiä vaan valitsivat intiaanien käyttämän nimen Utah... joka tarkoittaa vuoern huippua... näin toteuttaen Raamatun ilmoituksen lopunajan kirkon sijainnista. :)

• R. Sitia
        nenada kirjoitti:

Nyt siis on kyse totellakko Jumala vai ihmistä. Koska siitä laista tiedettiin Utahissa... tai siis Deseretissä? Joka tapauksessa tuo laki tehtiin nimen oman mormonivastaiseksi. Deseretissä sitä ei vielä ollut. Vasta 1890 lopetettiin moniavoisuus. Jumalan laki oli se jota mormonit seurasivat. Voit kysyä itseltäsi ketä uskovien on totteleminen Jumala vai ihmistä! Sinähän et ole uskova niin tottelet vain itseäsi.
        Kysymykseni 6sta vaimosta on siis mitä hänen olisi pitänyt tehdä näille 1890?

Muuten mielenkiintoista että vastustajat eivät sallineet osavaltion nimeksi mormonien haluamaa Deserettiä vaan valitsivat intiaanien käyttämän nimen Utah... joka tarkoittaa vuoern huippua... näin toteuttaen Raamatun ilmoituksen lopunajan kirkon sijainnista. :)

Nensku hyvä, Utah oli tuohon aikaan aina 1888 asti USA:n territorio, jota koskivat USA:n territorioita velvoittavat lait ja määräykset. Nyt väität, että laki olisi tullut voimaan vasta 1890, joka valhe. Itseasiassa mormonit eivät lopettaneet käytäntöä edes vielä 1890 vaan vasta 1904 yli 10 vuotta myöhemmin. Mormonijohtajat valehtelivat USA:n liittovaltiolle tällä 1890 manifestolla pelatakseen aikaa, koska Joseph Smithin ennustuksen mukaan Jeesuksen toinen tuleminen olisi pitänyt tapahtua juuri noihin aikoihin.

Laki tuli voimaan 1862 ja mormonit rikkoivat sitä uhmakkaasti ja tietoisesti aina 1904 asti, mutta taipuivat lopulta kun Jeesus ei tullutkaan.

• Jassoo.
        nenada kirjoitti:

Olet huvittava ja missä on ne kaikki lapset jotka syntyivät tästä JSn lihallisesta himosta? Emman kanssa japsai tuli useitakin joten ei ollut kysymys kyvyttömyydestä!

No itsekin moniavioisuutta harjoittanut Josephin hyvä ystävä LÄÄKÄRI Bennett kyllä osasi ehkäisy- ja sikiön lähdettämiskeinot. Sittemmin välit menivät poikki, kun äijät iskivät silmänsä samaan pikkutyttöön.

• miten rehellisesti?
        nenada kirjoitti:

Kadotin hetkeksi koneestani mahdollisuuden kirjoittautua sisään. Poikani korjasi sen.

Jaa-a, ja kuinkahan montaa mustaa naista käytettiin hyväksi - kas heitähän saattoi kohdella miten tahansa koska olivat orjia ja mustaihoisia.

• tämäkin on totta
        nenada kirjoitti:

Kas mihin se vakimerkkisi katosi... etkö uskalla tuota kirjoitta vakimerkilläsi?

Niin, mitä sanotkaan mustaihoisten naisten ja tyttöjen kohtelusta tuon moniavioisuuslain nojalla. Isäntähän omisti mustat orjansa, joten mitä teki valkoinen mormonimies - eihän siinä tarvinnut edes sinetöinti- eikä moniavioisuusehtoja, kun nai mustia orjatyttöjä?

• Tutki!

Höpsis! Copypastaat aina tuota vakivastaustasi Jeff-pelleineen, mutta jo ensimmäinen menee täysin pieleen. Keskenään ristiriitaisista ensimmäisen näyn kuvauksista nuo jeffeilyt ovat todellakin pelkkiä pelleilyjä verrattuna net-sivuston vastauksiin.

No, järkevät lukijat osaavat päätellä eri tahojen selitysten paremmuuden ja luotettavuuden itse.

Aloittajahan tosin on päätöksensä jo tehnyt, mutta ihmetyttää, että vain nimimerkki Mormonimamma antoi asiallisen vastauksen selvään kysymykseen. Tapanilta ja muutamilta muilta ei tosin asiallista vastausta voinut odottaakaan. Odotettavissa oli vain käännytsysyritystä ja syyllistämistä. Jälkimmäiseen tosin enemmän sorrutaan vasta sitten, kun toivo käännyttämisestä on jokseenkin menetetty.

• ajatus vaan ei neuvo

Kun ihminen kysyy neuvoa, se ei tarkoita käännytystyötä.
      Useimmat neuvoa antavat mormonit käsittävät väärin myös tämän keskustelupalstan luonteen. Tämä ei ole mikään mainos-, manipulointi-, eikä propagandapalsta.

Muutamien vakimormonien 'vastaukset neuvoiksi' kysyjälle osoittavat sen, että heiltä nyt ei ainakaan minkäänlaista asiallista vastausta saa. Heidän kirjoitustensa ainoa pyrkimys on saada neuvoa kysyvä väen vängällä käännytettyä mormoniksi.

Koko probleema jää käsittelemättä, vaikka varmasti asia ei mormoneillekaan tule ensimmäistä kertaa esille. Suurin osa ihmisistä ei edes halua ruveta tutkimaan mormonismia, vaan viittaa kintaalla koko mormonismille.

• mormonimamma

Kuten kerrot, tämä "ei ole mikään mainos-, manipulointi-, eikä propagandapalsta".
        Siksi hämmästyttääkin se, kuinka hanakasti mm. nimimerkit M.E.L. ja Ent. jäsen käyttivät aloittajan vilpitöntä kysymystä hyväkseen mustamaalatakseen mormonismia. Heidän intonsa vaikuttaa kysyjän päätökseen on ainakin yhtä suuri ja keinonsa paljon arveluttavammat kuin mormonilähetyssaarnaajilla konsanaan.

• bööö ja buuu
        mormonimamma kirjoitti:

Kuten kerrot, tämä "ei ole mikään mainos-, manipulointi-, eikä propagandapalsta".
        Siksi hämmästyttääkin se, kuinka hanakasti mm. nimimerkit M.E.L. ja Ent. jäsen käyttivät aloittajan vilpitöntä kysymystä hyväkseen mustamaalatakseen mormonismia. Heidän intonsa vaikuttaa kysyjän päätökseen on ainakin yhtä suuri ja keinonsa paljon arveluttavammat kuin mormonilähetyssaarnaajilla konsanaan.

Mutta MEL ja Ent.jäsen eivät selitä demoneja aloittajan vilipittömän tutkimuksen vastaehdokkaiksi, kuten lähetyssaarnaajat. Mitä roolia lähetyssaarnaajat vetävät?

• mormonimamma
        bööö ja buuu kirjoitti:

Mutta MEL ja Ent.jäsen eivät selitä demoneja aloittajan vilipittömän tutkimuksen vastaehdokkaiksi, kuten lähetyssaarnaajat. Mitä roolia lähetyssaarnaajat vetävät?

Lähetyssaarnaajat toimivat MAP-kirkon lähetyssaarnaajien roolissa, kuten heidän nimikyltistään näkyy ja kuten he itse esittäytyessään ilmoittavat.
        Sen sijaan täällä nimimerkin takana kirjoittelevien roolit ja motiivit ovat täysin hämärän peitossa.
        Ehdotan, että jättäisimme aloittajan ja hänen kirjoituksensa nyt rauhaan. Totean kuitenkin, että sanaa "demoni" ei käytetä lähetyssaarnaajien keskusteluissa, ja tuskin ulkomaalaiset lähetyssaarnaajat edes tuntevat sanaa suomeksi.

• M.E.L.
        mormonimamma kirjoitti:

Voisitko sinä, arvoisa mormonimamma, kertoa edes yhden historiallisen todisteen Mormonin kirjan tarinoiden tueksi tai jonkin kunnollisen todisteen Joseph Smithin profeetallisuudesta?

Tähän mennessä kukaan ei ole onnistunut tässä aivan perustavanlaatuisen asian selvittämisessä jolle koko mormonismi perustuu.

Minusta tämä on vähintäänkin omituista ja epäilyttävää ja sen perusteella varsin kärkevä kritiikki MAP-kirkkoa kohtaan on oikeutettua.

Kyse ei ole kritikoijan ilkeydestä vaan MAP-kirkon perustan huonoudesta.

• käytännössä todettu
        mormonimamma kirjoitti:

Lähetyssaarnaajat toimivat MAP-kirkon lähetyssaarnaajien roolissa, kuten heidän nimikyltistään näkyy ja kuten he itse esittäytyessään ilmoittavat.
        Sen sijaan täällä nimimerkin takana kirjoittelevien roolit ja motiivit ovat täysin hämärän peitossa.
        Ehdotan, että jättäisimme aloittajan ja hänen kirjoituksensa nyt rauhaan. Totean kuitenkin, että sanaa "demoni" ei käytetä lähetyssaarnaajien keskusteluissa, ja tuskin ulkomaalaiset lähetyssaarnaajat edes tuntevat sanaa suomeksi.

Käytännössä todettu, että mormonit vaihtavat vielä aina uudet lähetyssaarnaajat kehiin, joten homma pyörii pitkän aikaa kuin h.moilasen leipomoliike.

eli saattavat ne mormonidemonit siellä taustalla vaikuttaa.

• näin se vaan on

mormonimamma on nähdäkseni alisteisessa asemassa jopa lähetyssaarnaajiin - ei hänen sanoillaan ole mitään painoarvoa, koska hän nähdäkseni on nainen.

• mormonimamma
        näin se vaan on kirjoitti:

mormonimamma on nähdäkseni alisteisessa asemassa jopa lähetyssaarnaajiin - ei hänen sanoillaan ole mitään painoarvoa, koska hän nähdäkseni on nainen.

Sinun nähdäksesi asia varmaan niin onkin. Entä onko sinulla asiasta jotakin näyttöä?

Sitä vain mietin, mistä sinä olet näkevinäsi sukupuoleni.

• M.E.L.
        mormonimamma kirjoitti:

Sinun nähdäksesi asia varmaan niin onkin. Entä onko sinulla asiasta jotakin näyttöä?

Minua kiinnostaisi tietää että millä perusteilla sinä mormonina pidät Joseph Smithiä oikeana profeettana ja Mormonin kirjaa totena.

Itse en ole keksinyt ainuttakaan perustetta.

• mormonimamma
        M.E.L. kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää että millä perusteilla sinä mormonina pidät Joseph Smithiä oikeana profeettana ja Mormonin kirjaa totena.

Itse en ole keksinyt ainuttakaan perustetta.

Niinkö?

Niinkö?

• anteeksi erehdys
        mormonimamma kirjoitti:

Niin, toki mormonimamma voi kyllä olla mormonimieskin, kun hän nyt vain pidättäytyy sukupuolisuhteista - kas kun ne sallitaan vain avioliitossa.

• money talks
        anteeksi erehdys kirjoitti:

Niin, toki mormonimamma voi kyllä olla mormonimieskin, kun hän nyt vain pidättäytyy sukupuolisuhteista - kas kun ne sallitaan vain avioliitossa.

Ja ainahan homomormoninkin kymmenysmaksut kelpaavat Map-kirkolle, kunhan hän vain noudattaa kuuliaisesti mormonien 'siveyssääntöjä' eli pidättäytyy seksistä.

• Ev.lut.
        mormonimamma kirjoitti:

"Ehdotan, että jättäisimme aloittajan ja hänen kirjoituksensa nyt rauhaan. Totean kuitenkin, että sanaa "demoni" ei käytetä lähetyssaarnaajien keskusteluissa, ja tuskin ulkomaalaiset lähetyssaarnaajat edes tuntevat sanaa suomeksi."

Sana on englanniksi demon ja suomeksi demoni. Varmaan eivät tunne sanaa suomeksi. Just niin.

• M.E.L. kirjoitti:

Voisitko sinä, arvoisa mormonimamma, kertoa edes yhden historiallisen todisteen Mormonin kirjan tarinoiden tueksi tai jonkin kunnollisen todisteen Joseph Smithin profeetallisuudesta?

Tähän mennessä kukaan ei ole onnistunut tässä aivan perustavanlaatuisen asian selvittämisessä jolle koko mormonismi perustuu.

Minusta tämä on vähintäänkin omituista ja epäilyttävää ja sen perusteella varsin kärkevä kritiikki MAP-kirkkoa kohtaan on oikeutettua.

Kyse ei ole kritikoijan ilkeydestä vaan MAP-kirkon perustan huonoudesta.

Kysymys on juuri ilkeydestä kun on satoja kertoja todettu että emme tiedä missä MKn uudenmantereen kertoman tapahtumat tapahtuivat. Vanhan mantereen osaltahan nimiä ym löytyy joap sellaisia joita JS ei millään olisi voinut tuohon aikaan tietää.

• Ev.lut.
        nenada kirjoitti:

Kysymys on juuri ilkeydestä kun on satoja kertoja todettu että emme tiedä missä MKn uudenmantereen kertoman tapahtumat tapahtuivat. Vanhan mantereen osaltahan nimiä ym löytyy joap sellaisia joita JS ei millään olisi voinut tuohon aikaan tietää.

"Vanhan mantereen osaltahan nimiä ym löytyy joap sellaisia joita JS ei millään olisi voinut tuohon aikaan tietää. "

Kerrotko muutaman tällaisen nimen.

• Heh...
        nenada kirjoitti:

Miksi ei voinut tietää? Esim. Nahom oli jo mm. Niebuhrin KARTASSA...

• mormonimamma
        money talks kirjoitti:

Ja ainahan homomormoninkin kymmenysmaksut kelpaavat Map-kirkolle, kunhan hän vain noudattaa kuuliaisesti mormonien 'siveyssääntöjä' eli pidättäytyy seksistä.

Minä taas olen kuullut sanottavan, että siitä puhe, mistä puute.

• kun noin vaikerrat
        mormonimamma kirjoitti:

Minä taas olen kuullut sanottavan, että siitä puhe, mistä puute.

Moniavioisuuslain palautusko takaisi sen, ettei sinun mormonina tarvitse puhua puutteestasi?

• mormonimamma
        kun noin vaikerrat kirjoitti:

Moniavioisuuslain palautusko takaisi sen, ettei sinun mormonina tarvitse puhua puutteestasi?

Etkö tosiaan ymmärtänyt? Väännänpä rautalangasta:
        Vastasin nimimerkille "money talks". Sehän on englantia ja tarkoittaa, että raha puhuu. Viestissään tämä rahanpuhuja ehätti hätäillä seksistäkin. Kansanviisauslinjalla jatkaakseni totesin, että sitä puhe, mistä puute. Aprikoin, lieneekö sillä kirjoittajalla, jolle vastasin, puute kummastakin.
        Mitä muuten tarkoitat sillä, että puhun "mormonina"?
        Mutta ettei totuus unohtuisi: "Ei mitään multa puutu, kun Herra paimentaa."

• ...
        mormonimamma kirjoitti:

Etkö tosiaan ymmärtänyt? Väännänpä rautalangasta:
        Vastasin nimimerkille "money talks". Sehän on englantia ja tarkoittaa, että raha puhuu. Viestissään tämä rahanpuhuja ehätti hätäillä seksistäkin. Kansanviisauslinjalla jatkaakseni totesin, että sitä puhe, mistä puute. Aprikoin, lieneekö sillä kirjoittajalla, jolle vastasin, puute kummastakin.
        Mitä muuten tarkoitat sillä, että puhun "mormonina"?
        Mutta ettei totuus unohtuisi: "Ei mitään multa puutu, kun Herra paimentaa."

Mutta jos se "Herrasi" paimentaisi kolmeakymmentä muutakin vaimoaan, sinulle voisi tulla puute.

• mormonimamma
        ... kirjoitti:

Mutta jos se "Herrasi" paimentaisi kolmeakymmentä muutakin vaimoaan, sinulle voisi tulla puute.

Todellinen tasosi taisi nyt paljastua.

• et sit muuta osaa
        mormonimamma kirjoitti:

Todellinen tasosi taisi nyt paljastua.

noo-o, näytäpä tasosi: meneekö se smithin valehteluksi?

• raamattu puhuu

Hei etsijä.

Jeesus rakastaa Sinua, Hän on täysin olemassa sinulle Pyhän Henkensä kautta. Juttele Jeesukselle kaikki asiasi rukouksessa ja pyydä Hänen nimessään vapautusta kaikesta sinua ahdistavista asioista - Hän on voimallinen ja halukas tekemään sen.

Tuohon aloitukseen kommentoin:

Luulisi mormonilähetyssaarnaajien olevan ystävällisiä ja toteavan rehellisesti, jotta jos ei joku ole juuri nyt valmis kasteelle menemään, niin sitten on ihan OK, että ei mene kasteelle.

Muistathan raamatusta:

joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Tuossa sanotaan selkeästi, jotta usko Jeesuksen sovitustyöhön on se ratkaiseva tekijä pelastukseen ja elämään Jumalan lapsena - kaste tulee ajankohtaiseksi sitten aikanaan, kun on ikäänkuin vähäsen uskossa kasvanut eli ymmärtää asian merkityksen selkeästi. Tarkoitan tämän positiivisena viestinä sinulle, rohkaisten eteenpäin.

Kumpa olisit samalta seudulta kuin minä, niin kutsuisin sinut avosylin tulemaan omaan seurakuntaani, vaikkapa vaan yhteen kokoukseen tutustumaan - saisit taatusti vilpittömän ystävällisen tervetulotoivotuksen.

Tiedoksesi - en ole mormoni.

Sinua siunaten

• Ilmoitin heille tänään nätisti asiasta, että en jätän heidät nyt.
      Kerroin syyt ja kuulin kuinka se nuori lähetysaarnaaja oli surullinen ja kertoi että on 2 päivää rukoillut ja paastonnut minun sekä lasteni puolesta että kuuntelisin Jumalaa.
      Tuli sellainen pahaolo vaikea selittää, mutta päätös on nyt tehty.

• Tiedät mistä heidät tai kirkon löytää jos muutat mieltäsi joskus. Opiskele edelleen pyhiä kirjoituksia.
        Eräs ystäväni päätyi helluntailaiseksi... no hän ei tuntenut MAP kirkkoa omakseen... eivät kaikki niin tee.

• Tms 1

Olen samaa mieltä Nenadan kanssa, tiedät nyt mistä kirkon löydät jos mieli joskus muuttuu.
        Minusta on hyvä ettet liittynyt ennenkuin olit aivan varma asiasta, minulla meni yli 2v, ennenkuin liityin, harkitsin siis asiaa tarkaan. Toivotan kaikkea hyvää sinulle! :-)

• 'Turust

MAP kirkko suosittelee jäsenilleen yhden paastopäivän viettämistä kuukausittain.

Näin säästyneet varat tilitetään seurakunnan paastouhrirahastoon.

Turust

• Tms 1
        'Turust kirjoitti:

MAP kirkko suosittelee jäsenilleen yhden paastopäivän viettämistä kuukausittain.

Näin säästyneet varat tilitetään seurakunnan paastouhrirahastoon.

Turust

En oikein tiedä mihin tuo viestisi liittyy? Mutta jos tarkoitat lähetyssaarnaajan paastoa, hän ei lähetystyön aikana maksa kirkolle mitään maksuja. Paastotahan voi halutessaan muulloinkin kun mahdollisena yhtenä sunnuntaina kuukaudessa, ja ihan ilmaiseksi, silloinhan ruokakin vielä säästyy..

• oletko edes mormoni?
        Tms 1 kirjoitti:

En oikein tiedä mihin tuo viestisi liittyy? Mutta jos tarkoitat lähetyssaarnaajan paastoa, hän ei lähetystyön aikana maksa kirkolle mitään maksuja. Paastotahan voi halutessaan muulloinkin kun mahdollisena yhtenä sunnuntaina kuukaudessa, ja ihan ilmaiseksi, silloinhan ruokakin vielä säästyy..

Nyt kyllä pääsiäinen loppui, mutta voit säästää ruokarahasi sinne paastouhrirahastoon - mormonithan keräävät kymmenysten lisäksi paastouhrirahat (parin aterian rahat kuukaudessa paastouhrirahastoon).
        Ne rahat voit tilittää kymmenysten lisäksi map-kirkolle.

Etkö jo sentään ole mormonien tavoista tietoinen käännyttysi mormoniksi?

• Tms 1
        oletko edes mormoni? kirjoitti:

Nyt kyllä pääsiäinen loppui, mutta voit säästää ruokarahasi sinne paastouhrirahastoon - mormonithan keräävät kymmenysten lisäksi paastouhrirahat (parin aterian rahat kuukaudessa paastouhrirahastoon).
        Ne rahat voit tilittää kymmenysten lisäksi map-kirkolle.

Etkö jo sentään ole mormonien tavoista tietoinen käännyttysi mormoniksi?

Kyllä minä sen tiedän, paastosunnuntai on kerran kuussa ja silloin voi paastota ja säästää vaikkapa parin aterian rahat paastorahastoon, mutta mitä tekemistä tällä on käsiteltävän asian kanssa. Ei mitään, kunhan sotketaan vaan keskustelua.

• 'Turust
        Tms 1 kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän, paastosunnuntai on kerran kuussa ja silloin voi paastota ja säästää vaikkapa parin aterian rahat paastorahastoon, mutta mitä tekemistä tällä on käsiteltävän asian kanssa. Ei mitään, kunhan sotketaan vaan keskustelua.

Pieni lisäsotku. Lähimmäisen henkinen kuten fyysinenkin hädänalaisen aseman hyväksikäyttö liittyy rikoslakiimme. En nyt muista enkä viitsi tarkistaa onko yrityskin rangaistava? Moraalisesti väärä teko on joka tapauksessa äärimmäisen vastenmielinen.

Minun reaktioni perustui nimimerkki "eshley.p" kirjoitukseen lähetyssaarnaajan käytöksestä sekä muutamiin muiden kirjalliseen tuotantoon tähän ketjuun. Kokonaisuuden huomioonottaen painostus on törkeää, jollaisen soisin kokonaan loppuvan myös tällä palstalla.

Minä en nyt tässä asiassa suostu olemaan ensinkään huumorimies, vaan olen harvinaisen vakavissani.

Muutoin toivon, että meistä kukin ottaisi opikseen tästä ketjusta ja että tämän vakavan ja vastemielisen asian käsittely voitaisiin päättää, vakavampien vammojen välttämiseksi.

Turust

Turust

• tämäkin ihan totta
        'Turust kirjoitti:

Pieni lisäsotku. Lähimmäisen henkinen kuten fyysinenkin hädänalaisen aseman hyväksikäyttö liittyy rikoslakiimme. En nyt muista enkä viitsi tarkistaa onko yrityskin rangaistava? Moraalisesti väärä teko on joka tapauksessa äärimmäisen vastenmielinen.

Minun reaktioni perustui nimimerkki "eshley.p" kirjoitukseen lähetyssaarnaajan käytöksestä sekä muutamiin muiden kirjalliseen tuotantoon tähän ketjuun. Kokonaisuuden huomioonottaen painostus on törkeää, jollaisen soisin kokonaan loppuvan myös tällä palstalla.

Minä en nyt tässä asiassa suostu olemaan ensinkään huumorimies, vaan olen harvinaisen vakavissani.

Muutoin toivon, että meistä kukin ottaisi opikseen tästä ketjusta ja että tämän vakavan ja vastemielisen asian käsittely voitaisiin päättää, vakavampien vammojen välttämiseksi.

Turust

Turust

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta voin kertoa että minun perheeni tapauksessani tuollainen samainen 'kirkkoon takaisintapahtuma' jatkui mormonien taholta yli 10 vuotta.

ps. toki en edes ollut humoristinen alkuun vaan ystävällinen.

• Kamala mihin kuplaan tämä aloitukseni on johtanut, en tiedä kuka teistä on todella mormoni ja kuka ei. Mutta ei sillä ole merkitystä, minä itse tiedän mitä minulle sanottiin kun epäilykseni nousi. Olin lähetysaarnaajien mielestä asemassa, jossa paholainen kiusaa minua ja sana demoni on tullut heiltä.
      En sitten tiedä onko mormonimamma, miten ollut heidän mukanaan kun he käyvät ihmisten kotona?

Ja hyvin outoa on koko keskustelu, nimimerkki nenada kohtasi kuolleen ystävänsä kokouksessa.

Jätetään tämä nyt tähän, olen sen saanut asian sanottua heille nätisti.

• mormonimamma

Jätetään kaikin mokomin.
        Totean kuitenkin vielä ihan yleissivistyksen nimissä, että sana demoni ei kuulu MAP-kirkon sanastoon, saati lähetyssaarnaajien keskusteluihin. Sanaa kun ei esiinny sen paremmin Raamatussa kuin muissakaan pyhissä kirjoituksissa.
        Ehkäpä joku suomalainen oli sen huvikseen opettanut sille lähetyssaarnaajalle, jonka tapasit. Lähetyssaarnaajathan joutuvat työssään tekemisiin monenlaisten ihmisten kanssa.

• sopii kuvaan
        mormonimamma kirjoitti:

Jätetään kaikin mokomin.
        Totean kuitenkin vielä ihan yleissivistyksen nimissä, että sana demoni ei kuulu MAP-kirkon sanastoon, saati lähetyssaarnaajien keskusteluihin. Sanaa kun ei esiinny sen paremmin Raamatussa kuin muissakaan pyhissä kirjoituksissa.
        Ehkäpä joku suomalainen oli sen huvikseen opettanut sille lähetyssaarnaajalle, jonka tapasit. Lähetyssaarnaajathan joutuvat työssään tekemisiin monenlaisten ihmisten kanssa.

demon = demoni suomeksi

eli eihän se lähetyssaarnaaja muuten opi 'demon'-sanaa, ellei 'joku suomalainen oli sen huvikseen opettanut sille lähetyssaarnaajalle,'

robottejako ne lähetyssaarnaajat ovat toimien koneellisesti sisäänajetun ohjelman mukaisesti?

• Heheheh no ei nyt ihan sentään... taisi tulla joku häiritsemään... siis ystäväni mies se kuoli... enkä häntä tavannut .... ystäväni jäi yksin 3 lapsen kanssa. Olimme juuri esiintyneet eräässä musikalisssa yhdessä. Molemmat lauloivat tosi kauniisti. He lauloivat yhdessä erään rakkauslaulunkin ... ystäväni odotti silloin nuorimmaista.

• nenada kirjoitti:

Heheheh no ei nyt ihan sentään... taisi tulla joku häiritsemään... siis ystäväni mies se kuoli... enkä häntä tavannut .... ystäväni jäi yksin 3 lapsen kanssa. Olimme juuri esiintyneet eräässä musikalisssa yhdessä. Molemmat lauloivat tosi kauniisti. He lauloivat yhdessä erään rakkauslaulunkin ... ystäväni odotti silloin nuorimmaista.

Niin se www.mormonismi.com palsta on todella parempi jos haluaa KESKUSTELLA ja tutustua TOTUUTEEN, eikä lukea vastustajien rivouksia.... sekä vielä tietää kuka kukin on, eli kuka on mormoni, kuka ei.
        Juuri nyt eräs kirkkoon jokin aika sitten liittynyt vammautunut henkilö kirjoittelee tunteistaan siellä.

• nenada kirjoitti:

Niin se www.mormonismi.com palsta on todella parempi jos haluaa KESKUSTELLA ja tutustua TOTUUTEEN, eikä lukea vastustajien rivouksia.... sekä vielä tietää kuka kukin on, eli kuka on mormoni, kuka ei.
        Juuri nyt eräs kirkkoon jokin aika sitten liittynyt vammautunut henkilö kirjoittelee tunteistaan siellä.

Miksi kerrot hänen tunteistaan täällä? onko se mielestäsi oikein, kun vammautunut henkilö uskaltaa kertoa tunteistaan ja kerrot sitä täällä. Minusta ei.

Jos minä menisin sinne, niin kaikkihan tänne leviäisi.

• mormonimamma
        sopii kuvaan kirjoitti:

demon = demoni suomeksi

eli eihän se lähetyssaarnaaja muuten opi 'demon'-sanaa, ellei 'joku suomalainen oli sen huvikseen opettanut sille lähetyssaarnaajalle,'

robottejako ne lähetyssaarnaajat ovat toimien koneellisesti sisäänajetun ohjelman mukaisesti?

Lähetyssaarnaajat eivät ole robotteja, mutta heidän odotetaan lähetyssaarnaajina toimiessaan opettavan MAP-kirkon oppia, johon demonit eivät kuulu.
        Esimerkiksi peruskoulunopettajat eivät myöskään työssään kerro demoneista. Arveletko heidän toimivan "koneellisesti sisäänajetun ohjelman mukaisesti" vai sittenkin opetussuunnitelman mukaisesti?
        MAP-kirkon lähetyssaarnaajien opetussuunnitelmaan eivät kuulu myöskään jinnit, maahiset tms. Muissa yhteyksissä kuin opetustilanteissa niistäkin toki voi keskustella.

• eshley.p kirjoitti:

Miksi kerrot hänen tunteistaan täällä? onko se mielestäsi oikein, kun vammautunut henkilö uskaltaa kertoa tunteistaan ja kerrot sitä täällä. Minusta ei.

Jos minä menisin sinne, niin kaikkihan tänne leviäisi.

Vilkaisin tuot, ei hyvä siellä valvoja näkee kirjoittajan IP-OSOITTEEN JA SITÄ KAUTTA PÄÄSEE JÄLJILLE.
        Nyt ymmärrän miksi sinne tulee niitä kutsuja ja tälläisen löysin sieltä, tuskin loukkaa kenenkään intimiteettiä koska oli sen foorumin valvojan teksti:

Elä jokainen päiväsi niin, että kun aamulla jalkasi koskettavat lattiaa paholainen irvistää ja sanoo väristen... "Voi harmi nyt se heräs taas!"

Tuolla ei ole kaikki kohdillaan!!! Hyvästi teille.

• aivopestyjä nuoria?
        mormonimamma kirjoitti:

Lähetyssaarnaajat eivät ole robotteja, mutta heidän odotetaan lähetyssaarnaajina toimiessaan opettavan MAP-kirkon oppia, johon demonit eivät kuulu.
        Esimerkiksi peruskoulunopettajat eivät myöskään työssään kerro demoneista. Arveletko heidän toimivan "koneellisesti sisäänajetun ohjelman mukaisesti" vai sittenkin opetussuunnitelman mukaisesti?
        MAP-kirkon lähetyssaarnaajien opetussuunnitelmaan eivät kuulu myöskään jinnit, maahiset tms. Muissa yhteyksissä kuin opetustilanteissa niistäkin toki voi keskustella.

Harva lähetyssaarnaaja on peruskoulunopettaja.
        Usein lähetyssaarnaja on nuori tyttö tai poika, enemmänkin opettelee vasta elämää kuin oppilas.

• mormonimamma
        aivopestyjä nuoria? kirjoitti:

Harva lähetyssaarnaaja on peruskoulunopettaja.
        Usein lähetyssaarnaja on nuori tyttö tai poika, enemmänkin opettelee vasta elämää kuin oppilas.

Sitä suuremmalla syyllä tarvitaan opetussuunnitelmaa, jonka mukaan he ihmisiä opettavat. Demonit eivät siihen kuulu, kuten ne eivät kuulu MAP-kirkon oppiin muutenkaan.

• turhaa höpötät
        mormonimamma kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä tarvitaan opetussuunnitelmaa, jonka mukaan he ihmisiä opettavat. Demonit eivät siihen kuulu, kuten ne eivät kuulu MAP-kirkon oppiin muutenkaan.

Map-kirkon opetussuunnitelma on ohjelmoitu jokaiselle lähetystyöhön menevälle nuorelle. Siitä et valitettavasti pääse mihinkään. Ja kovinpa on tyhmä lähetyssaarnaaja, joka ei ole perillä engl.kielen sanasta demon ja mitä se on suomeksi demoni. Missä muissa asioissa hän on myös tyhmä?

• Tms 1
        eshley.p kirjoitti:

Vilkaisin tuot, ei hyvä siellä valvoja näkee kirjoittajan IP-OSOITTEEN JA SITÄ KAUTTA PÄÄSEE JÄLJILLE.
        Nyt ymmärrän miksi sinne tulee niitä kutsuja ja tälläisen löysin sieltä, tuskin loukkaa kenenkään intimiteettiä koska oli sen foorumin valvojan teksti:

Elä jokainen päiväsi niin, että kun aamulla jalkasi koskettavat lattiaa paholainen irvistää ja sanoo väristen... "Voi harmi nyt se heräs taas!"

Eikö noin sitten tulisi elää? Ihan hauska sanonta, englannista käännetty luultavimmin, olen kuullut sen englanniksi. Tuota..valvoja pääsee aina joka paikassa jäljillesi jos haluaa.. täälläkin.

• !!!
        nenada kirjoitti:

Hymistelypalstaltasi sensuroit totuuden. Palstasi totuus on samanlaista kuin Pohjois-Korean virallinen "totuus".

• eshley.p kirjoitti:

Kyllä tällä palstallakin valvojat näkee IP osoitteen, sehän on aivan tavallista kaikisa keskusteluissa! En kyllä tiedä miten sitä IPtä käytetään jäljille pääsemisessä ja miksi haluaisi jonkun jäljille, sen sijaan sen avulla voi sulkea sivustolta kaikki ne turhat mainostajat jotka tulevat sivustolle myymään asiaankuulumattomia tavaroita ja niitä oli ainakin 8 joka päivä... siksi jouduin sulkeman liittymisen sellaiseksi, jossa joudutaan kirjoittamaan yhteydenottokaavakkeeseen maili joka on voimassa sekä nimimerkki, jota voin luoda heille oman nikin ja he pääsevät kirjoittamaan. Tietenkin voin sulkea myös henkilöt jotka kutuvat profeettaamme pukiksi tams ilkeyksiä joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Olen sulkenut yhden henkilön viikoksi koska hän jatkoi profeettamme nimittelyä ja halventamista ja kirjoitteli 13 vuotiaan kanssa vikitellen tätä. Ko henkilö ei palanuut muta valittelee täällä että poista muka tärkeitä keskusteluja. Moniavioisuus asia asian jätin keksusteluun poistin vain typerät, uskoamme halventavat adjektiivit. Mielestäni on aivan ok kysyä ulkopuolisille vaikeiksi osottautuneita asioita siellä, mutta halventamista en hyväksy... ja sen toki tervejärkiset ymmärtävät. En hyväksy muidenkaan uskon halventamista! Ei tulisi mieleenikään kirjoitella Paavista laittamalla halventavia nimityksiä hänen arvonimensä eteen.
        On ikävää huomata että tämän sivuston negatiivisuus on saanut eshleynkin valtaansa.
        IPn kautta muka pääsee jäljille... ainoa imitä IP näyttää on MAANOSA! Mikis ja kenelä olis halu päästä jäljille? Elä usko kaikkea mitä vastustajamme tuputtavat! Olen toiminut valvojana tuolla palstalla jo kymmenisen vuotta. Eräälle ei jäsenelle olemme toimittaneet kirkon lehtiä, eikä kulaan lähetyssaarnaja ole tehnyt majaansa hänen ovensa ulkopuolelle. He saattavat joskus käydä moikkaamassa, mutta ei sen kummempaa ja jos silloin haluaa jatkaa keskusteluja niin voi sen ilmoittaa.
        Joka tapauksessa kunnon keksustelussa (ei 24sessa) vaaditaan jota voisi keskustella mailiosoite, joka on voimassa, sekä nimike jolla henkilöä kutsutaan keskustelussa. 24 sessa ne joilla on sinsinen nikki, kuten esim sinulla, Tapanilla ja minulla, ovat liittyneet 24 seen myös juri tuolla tavalla. mormonismi keksustelussa ei tosin vaadita edes ihmisen oikeata nimeä, kuten täällä. Ennemminkin 24seen kirjaaminen arvelutta koska kaikki valvojathan sitä kautta saavat MINUN henkilökojhtaisen nimeni ja osoitteeni ja puhelinnumeroni tietoonsa. Nähtävästi joku vastustajamme on sen kaivanut esiin kun ei enään kysellä kuka olen.

Etkö tiedä tuon lauseen olevan vahvan uskovan naisen motto. Ikävää kun otit minun mottoni noin huonosti vastaan, minusta se on hyvä motto.

huhu kuinka muutuit aloituksesi jälkeen antien saatua kyntensä sinuun! Kaikkea hyvää ja siunausta tulevalle. Tiedät mistä meidät löytää jos joskus muutat mielipidettäsi...
        Muuten tuo vammautunut henkilö kertoo itsestään aivan vapaasti... en usko että luit edes sivustoa... hän on todella ihana persoona
        Herran haltuun.

• !!! kirjoitti:

Hymistelypalstaltasi sensuroit totuuden. Palstasi totuus on samanlaista kuin Pohjois-Korean virallinen "totuus".

Ja minkä totuuden olen sensuroinut??? Todista sanasi!

• !!!
        nenada kirjoitti:

Älä viitsi! Itket pois tältäkin palstalta ikäviä totuuksia. Vaikea minun on hymistelypalstaltasi osoittaa sensuroimiasi juttuja, kun ei niitä siellä ole...

• !!!
        nenada kirjoitti:

Ja itse aina sanot, että siellä saa keskustella "rauhassa". Mikä pitää antien kiusalliset kommentit sieltä poissa jos ei sensuurisi? Kyllä antit muuten sinnekin kirjoittelisivat totuuksia, mutta kun ne eivät mene sensuuristasi läpi.

• mormonimamma
        turhaa höpötät kirjoitti:

Map-kirkon opetussuunnitelma on ohjelmoitu jokaiselle lähetystyöhön menevälle nuorelle. Siitä et valitettavasti pääse mihinkään. Ja kovinpa on tyhmä lähetyssaarnaaja, joka ei ole perillä engl.kielen sanasta demon ja mitä se on suomeksi demoni. Missä muissa asioissa hän on myös tyhmä?

Kiitos nimimerkkiisi ja viestisi viimeiseen lauseeseen sisältyvistä rohkaisevista sanoistasi, jotka kertovat luonnollisesti enemmän lausujastaan kuin kohteestaan.
        Luulisi olevan selvää, että henkilöiden, jotka edustavat MAP-kirkkoa, on noudatettava sen virallista opetussuunnitelmaa. Mitä valitettavaa siinä on? Kaikissa oppilaitoksissa ja muualla, missä opetusta annetaan, on oltava opetussuunnitelma, ja sitä on noudatettava.
        Sanaa demoni ei esiinny Raamatussa eikä muissa pyhissä kirjoituksissa sen paremmin englanniksi kuin suomeksikaan, eivätkä demonit kuulu MAP-kirkon oppiin eivätkä lähetyssaarnaajien opetussuunnitelmaan.

• Tms 1
        !!! kirjoitti:

Älä viitsi! Itket pois tältäkin palstalta ikäviä totuuksia. Vaikea minun on hymistelypalstaltasi osoittaa sensuroimiasi juttuja, kun ei niitä siellä ole...

Ei kukaan kirjoittaja saa "itkettyä" toisen kirjoitusta pois jos se on asiallinen. Päätöksen poistamisesta tekee ihan muut kuin me täällä,etkö sitä tiennyt??

• !!!
        Tms 1 kirjoitti:

Ei kukaan kirjoittaja saa "itkettyä" toisen kirjoitusta pois jos se on asiallinen. Päätöksen poistamisesta tekee ihan muut kuin me täällä,etkö sitä tiennyt??

Kun tarpeeksi moni itkee, ylläpito taipuu. Hymistelypalstalla on paljon helpompaa, kun ei tarvitse taivutella ylläpitoa.

>Päätöksen poistamisesta tekee ihan muut kuin me täällä,etkö sitä tiennyt??

Päätöksen itkemisestä teette te mormonit, poistamisesta ylläpito.

• seuraaja.
        eshley.p kirjoitti:

Eshley!

Mene sinne vakoilemaan, käytä proxyä.

http://www.hidemyass.com/proxy-list/

Itse olen siellä, "kirjoittelenulkomailta"

• nenada kirjoitti:

Kyllä tällä palstallakin valvojat näkee IP osoitteen, sehän on aivan tavallista kaikisa keskusteluissa! En kyllä tiedä miten sitä IPtä käytetään jäljille pääsemisessä ja miksi haluaisi jonkun jäljille, sen sijaan sen avulla voi sulkea sivustolta kaikki ne turhat mainostajat jotka tulevat sivustolle myymään asiaankuulumattomia tavaroita ja niitä oli ainakin 8 joka päivä... siksi jouduin sulkeman liittymisen sellaiseksi, jossa joudutaan kirjoittamaan yhteydenottokaavakkeeseen maili joka on voimassa sekä nimimerkki, jota voin luoda heille oman nikin ja he pääsevät kirjoittamaan. Tietenkin voin sulkea myös henkilöt jotka kutuvat profeettaamme pukiksi tams ilkeyksiä joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Olen sulkenut yhden henkilön viikoksi koska hän jatkoi profeettamme nimittelyä ja halventamista ja kirjoitteli 13 vuotiaan kanssa vikitellen tätä. Ko henkilö ei palanuut muta valittelee täällä että poista muka tärkeitä keskusteluja. Moniavioisuus asia asian jätin keksusteluun poistin vain typerät, uskoamme halventavat adjektiivit. Mielestäni on aivan ok kysyä ulkopuolisille vaikeiksi osottautuneita asioita siellä, mutta halventamista en hyväksy... ja sen toki tervejärkiset ymmärtävät. En hyväksy muidenkaan uskon halventamista! Ei tulisi mieleenikään kirjoitella Paavista laittamalla halventavia nimityksiä hänen arvonimensä eteen.
        On ikävää huomata että tämän sivuston negatiivisuus on saanut eshleynkin valtaansa.
        IPn kautta muka pääsee jäljille... ainoa imitä IP näyttää on MAANOSA! Mikis ja kenelä olis halu päästä jäljille? Elä usko kaikkea mitä vastustajamme tuputtavat! Olen toiminut valvojana tuolla palstalla jo kymmenisen vuotta. Eräälle ei jäsenelle olemme toimittaneet kirkon lehtiä, eikä kulaan lähetyssaarnaja ole tehnyt majaansa hänen ovensa ulkopuolelle. He saattavat joskus käydä moikkaamassa, mutta ei sen kummempaa ja jos silloin haluaa jatkaa keskusteluja niin voi sen ilmoittaa.
        Joka tapauksessa kunnon keksustelussa (ei 24sessa) vaaditaan jota voisi keskustella mailiosoite, joka on voimassa, sekä nimike jolla henkilöä kutsutaan keskustelussa. 24 sessa ne joilla on sinsinen nikki, kuten esim sinulla, Tapanilla ja minulla, ovat liittyneet 24 seen myös juri tuolla tavalla. mormonismi keksustelussa ei tosin vaadita edes ihmisen oikeata nimeä, kuten täällä. Ennemminkin 24seen kirjaaminen arvelutta koska kaikki valvojathan sitä kautta saavat MINUN henkilökojhtaisen nimeni ja osoitteeni ja puhelinnumeroni tietoonsa. Nähtävästi joku vastustajamme on sen kaivanut esiin kun ei enään kysellä kuka olen.

Etkö tiedä tuon lauseen olevan vahvan uskovan naisen motto. Ikävää kun otit minun mottoni noin huonosti vastaan, minusta se on hyvä motto.

huhu kuinka muutuit aloituksesi jälkeen antien saatua kyntensä sinuun! Kaikkea hyvää ja siunausta tulevalle. Tiedät mistä meidät löytää jos joskus muutat mielipidettäsi...
        Muuten tuo vammautunut henkilö kertoo itsestään aivan vapaasti... en usko että luit edes sivustoa... hän on todella ihana persoona
        Herran haltuun.

Niin tuosta IP- osoitteesta, tarvittaessa valvojan on pakko laittaa ip-jäljestys käyntiin jos on aihetta epäillä pedofiliaa tai muuta.

Haloo Nenada, "Olen sulkenut yhden henkilön viikoksi koska hän jatkoi profeettamme nimittelyä ja halventamista ja kirjoitteli 13 vuotiaan kanssa vikitellen tätä"

Siis selkeä alaikäiseen kohdistuva juttu, ja sinä vaan suljit sen pois ja nyt ihmettelen sitä miksi et ilmoittanut asiasta poliisille, pedofiili jatkaa taas...ja pääsi pälkähästä. Täällä sentään noihin puututaan on linkki ilmoita poliisille.

Kumpi oli suurempi rike epäilykset ja nimittely vai vikittely alaikäistä kohtaan?

Alaikäisiä lapsia on valvottava, tuo palsta ei ole lasten tannerta sitten lainkaan!
        Itse äitinä en päästäisi tuonne lapsiani.

• eshley.p kirjoitti:

Niin tuosta IP- osoitteesta, tarvittaessa valvojan on pakko laittaa ip-jäljestys käyntiin jos on aihetta epäillä pedofiliaa tai muuta.

Haloo Nenada, "Olen sulkenut yhden henkilön viikoksi koska hän jatkoi profeettamme nimittelyä ja halventamista ja kirjoitteli 13 vuotiaan kanssa vikitellen tätä"

Siis selkeä alaikäiseen kohdistuva juttu, ja sinä vaan suljit sen pois ja nyt ihmettelen sitä miksi et ilmoittanut asiasta poliisille, pedofiili jatkaa taas...ja pääsi pälkähästä. Täällä sentään noihin puututaan on linkki ilmoita poliisille.

Kumpi oli suurempi rike epäilykset ja nimittely vai vikittely alaikäistä kohtaan?

Alaikäisiä lapsia on valvottava, tuo palsta ei ole lasten tannerta sitten lainkaan!

Miten palsta voi saada valtaan, en tajua jos olen mormonien kanssa jotakin mieltä niin aina minut "VALLATTU" ja nyt palsta on vallannut minut.

voi ja voi.

• !!! kirjoitti:

En ole itkenyt täältä pois mitään aikoihin joskus pyysin poistoon suoria henkilöhyökkäyksia... mutta sitten ajattelin että antaa olla niin täällä kävijät näkevät kuinka epämiellyttävästi täällä käyttäydytään.

• !!! kirjoitti:

Ja itse aina sanot, että siellä saa keskustella "rauhassa". Mikä pitää antien kiusalliset kommentit sieltä poissa jos ei sensuurisi? Kyllä antit muuten sinnekin kirjoittelisivat totuuksia, mutta kun ne eivät mene sensuuristasi läpi.

Rauhassa tarkoittaa että positiivisen henkilön kimppuun ei haukkuen hyökätä kuten täällä heti haukutaan tyhmäski tms... Siis saa rauhassa ilman räksytystä keskittyä asiaan.

• eshley.p kirjoitti:

Haloo haloo... Vikitellä voi muutenkin kuin seksuaalisesti. Tämä vikittely kohdistui uskontoon.

• nenada kirjoitti:

Haloo haloo... Vikitellä voi muutenkin kuin seksuaalisesti. Tämä vikittely kohdistui uskontoon.

Olen suomalainen ja käsitän sanan vikittely aivan muulla tavoin.

En nyt ymmärrä miten voi vikitellä uskonnolla 13 - vuotiasta lasta?

Miten mä voin vikitellä muutenkin kuin seksuaalisesti?

• !!!
        nenada kirjoitti:

Herran haltuun.

> Olen sulkenut yhden henkilön viikoksi koska hän jatkoi profeettamme nimittelyä ja halventamista ja kirjoitteli 13 vuotiaan kanssa vikitellen tätä.

Jospa olet taas lukenut väärin. Ehkä kirjoittaja kertoikin totuuden, että Joseph Smith vikitteli jopa kolmetoistavuotiaita (todellisuudessa allekin)? Ei totuuksia pitäisi postaa vain sillä verukkeela, että ne ovat sinulle kiusallisia tai että et ymmärrä tai ole ymmärtävinäsi kirjoitettua tekstiä.

Ja jos kirjoittaja tosissaan vikitteli 13-vuotiasta, hänhän teki vain täsmälleen samaa, jota profeettasi teki peräti Jumalan käskystä!

• !!!
        nenada kirjoitti:

Smith käytti kyllä uskontoa (mm. pelottelua) lyömäaseenaan vikitellessään keskenkasvuisia tyttöjä seksuaaliseen kanssakäymiseen.

(Tämäkin totuus sensuroitaisiin pois hymistelysivustoltasi.)

• ihan totta

Olen samaa mieltä kanssasi, toivottavasti tuo sinun 'nätisti sanomisesi riittää'.
      Meidän perheessämme episodi kesti n. 10 vuotta.

• 'Turust

Lähetystyöpalvelun opas

http://www.lds.org/languages/additionalmanuals/preachgospel/PreachMyGospel___00_00_Complete__36617_fin_.pdf

Oppaan sivuilta 148 alkaen ovat ohjeet käännytettävistä tehtävistä muistiinpanoista, jotka säilytetään ja ne siirtyvät seuraavien lähetyssaaraajien käyttöön, "kunnes tutkija on täysin kääntynyt tai kuollut"

Turust

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6033
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4782
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3035
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2833
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2095
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe