Ajatuksia ja kysymyksiä kristillisyydestä

Mietiskeleväinen

1. Jos kolminaisuutta pidetään kristillisyyden perustana niin miksi sitä ei pidetä kasteen saamisen ehtona? Miksi Jeesus ei koskaan vaatinut kolminaisuusoppiin uskomista seuraajiltaan?

2. Mikä oli ensin evankeliumi vain laki? Paavali sanoo selvästi useassa kohdin että laki tuli evankeliumin jälkeen. Evankeliset eivät kuitenkaan näin usko.

3. Missä on se lista kanonisoiduista kirjoituksista joilla on Jeesuksen tai apostolien hyväksyntä? Alkukirkolla näytti olevan kehittyvä kaanoni, joka perustui apostoliseen autoriteettiyteen. Jokainen kirjoitusten sana ja teko on suoritettu profetallisella tai apostolisella autoriteetillä. Raamatullista kirkkohistoriaa ei ole ilman tätä autoriteettia.

4. Kuka peri Abrahamin syntymä oikeuden? Miksi ei kukaan muu kuin MAP kirkko huomaa että se oli Efraim? 1 Mooses 13 eteenpäin tämä on Raamatun pää teemoja.

5. Pietari ja Paavali mainitsevat muutamasa kohdin kirjoituksissaan Evankeliumin opetuksen henkimaailmassa. Miksi “kristityt” eivät missään puhu t¨stä selventävästi?

6. Ilmoituksissaan Johannes kuvaa Pyhiä niiksi jotka säilytävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. Antirintama usein tekee mormonit naurunalaiseksi koska heidän mielestään on pidettävä käskyt sekä uskottava.

7. Johanneksen ilmoituksen 21 luvun lopun lausahdus että ei saa otta pois eikä lisätä… tämä oli tavallinen loppulisäys tuohon aikaan jolloin kirjurit panivat usein omiaan monistamiinsa teksteihin. Lause koskee ainoastaan Johanneksin ilmestystä samantapainen lause löytyy myös VTn puolelta. Tämä lause ei suinkaan sulje mahdollisuutta saada uusia ilmoituksia.

Eli “kristityt” väittävät, että kirkko jota kuvataan Raamatussa on syntynyt kaanonin jälkeen vaikka näin ei ole tapahtunut. Kolminaisuutta ei koskaan ole pidetty kristillisyyden määrävänä tekijänä alkukirkossa. “Kritillisyys” antaa ymmärtää että kolminaisuus olisi ollut kristillisyyden määräävä tekijä alkukirkossa ja olisi profeettojen hyväksymä, mutta he eivät mainitse sitä lainkaan. Kaanonin väitetään myös olevan täydellinen, mutta sitä ei ole koskaan kukaan apostolic hyväksynyt.

6

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahat pois tyhmiltä

näköjään kolminaisuusoppi aina vaan hiertää - mutta mormonismissa on kaikki muukin pielessä. Sehän on mielikuvitusta koko juttu ja perustuu rahankeruuseen Amerikkaan.

• Herjaahan voi heittää loputtomasti ja ilman todisteita.

• hymistele palstallas
        nenada kirjoitti:

Herjaahan voi heittää loputtomasti ja ilman todisteita.

sinun sanoihisi ei ole luottamista - se on jo todettu.

• BigJ

Ihan hyviä pointteja sinulla. Tässä vastausta

1. Kolminaisuusoppi muotoiltiin myöhemmin, mutta kolminaisuuden idea (Se, että on yksi Jumala, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki) on helposti löydettävissä Raamatusta. Kun uskoo Raamatun ilmoitukseen Jumalasta, niin uskoo siihen, että Jumala on yksi, on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

2. Ensin tuli laki, ja sitten (lain kirjouksesta) vapauttava evankeliumi (Joh. 3:16). Riippuu tietysi, mitä sanalla "laki" tässä tarkoitetaan. Raamattua lukiessa pitää aina huomata konteksti.

3. "Missä on se lista kanonisoiduista kirjoituksista joilla on Jeesuksen tai apostolien hyväksyntä?"
      - Varmasti löydät nämä kirjoitukset Pyhästä Raamatusta. Kaikki Raamatun kirjat ovat apostolista alkuperää.

5. En itse löydä tällaisia kohtia. Raamatu ei opeta, että evankeliumia levitettäisiin henkimaailmassa. Tosin emmehän me tiedä mitä kaikkia sieltä löytyy :)

6. Pelastuakseen on tietenkin uskottava. Laki koskee kaikkia kristittyjä, mutta kaukaan ei tietenkään voi lakia noudattaa. Laki antaa elämän ohjeita ja tuo synnintuntoa (mistä seuraa kaipuu Jeesukseen), mutta lain noudattaminen ei ole kytköksissä pelastukseen, sillä uskosta vanhurskas saa elää ja pelastus on yksin Kristuksen ristinkuoleman ansiota.

7. Tämä kohta ei sinänsä estä uusien ilmoitusten saamista, vaan sen estää Heprealaiskirjeen ekat jakeet. Toki Jumala ohjaa ihmistä ja puhuu hänelle, mutta uutta yleistä ilmoitusta (jatkoa Raamattuun) EI tarvita, sillä Raamatussa Jumala on kertonut kuka Hän on ja kuinka ihminen voi palata Hänen luoksensa. Raamattu ei anna mitään aihetta odottaa uutta yleistä ilmoitusta, eikä se puhu sellaisesta mitään.

"Kolminaisuutta ei koskaan ole pidetty kristillisyyden määrävänä tekijänä alkukirkossa. “Kritillisyys” antaa ymmärtää että kolminaisuus olisi ollut kristillisyyden määräävä tekijä alkukirkossa ja olisi profeettojen hyväksymä, mutta he eivät mainitse sitä lainkaan."
      - Kuten sanoin, usko siihen, että Jumala on "kolmiyhteinen" on ollut alkukirkosta lähtien. Kolminaisuusoppi piti muotoilla tarkemmin kun alkoi tulla mormonien kaltaisia eksyttäjiä, jotka opettivat vastoin Raamattua, että olisi useita Jumalia ja että Jeesus ei olisi Jumala tai että Hän olisi jokin luotu olento jne jne jne. Kolminaisuus nimenomaan pohjautuu Raamatun ilmoitukseen, kuten myös uskontunnustukset, jotka tehtiin rajaaman em. kaltaiset harhaopettajat kristillisyyden piiristä.

Toki kolminaisuusopin ihmiskielelle vääntämisessä on käytetty ihmisjärkeen sopivia ilmauksia, jotka eivät ole tietenkään tyädellisiä ääretöntä Jumalaa kuvattaessa

Siunausta!

• 'Turust

Selkeästi muotoiltu Raamattuun perustuva tiivistelmä.

Turust

• Osoittaisitko mistä näin voi päätellä:
        "1. Kolminaisuusoppi muotoiltiin myöhemmin, mutta kolminaisuuden idea (Se, että on yksi Jumala, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki) on helposti löydettävissä Raamatusta. Kun uskoo Raamatun ilmoitukseen Jumalasta, niin uskoo siihen, että Jumala on yksi, on Isä, Poika ja Pyhä Henki."

On myös aivan toisenlaista näkemystä:
        Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)

Mm. nämä kohdat osoittavat mitä yhtä olemisella tarkoitetaan:
        Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."
        Joh. 17:11
        "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
        Joh. 17:21
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
        Joh. 17:22
        "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
        Joh. 17:23
        Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      23
      3378
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2702
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2241
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1709
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1519
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1481
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1211
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1184
    Aihe