Luettuani Susain Cainin kirjaa ''Hiljaiset - introverttien manifesti'', aloin pohtimaan olisiko ateismilla/teismillä ja introversiolla/ekstroversiolla (eli sisäänpäin-/ulospäinsuuntautuneisuudella) jonkinlaista korrelaatiota (tai jopa kausaliteettia)
Eli siis ehdottaisin pientä tutkimusta, johon kaikki palstalaiset voivat osallistua:
Kerro ensin oletko ateisti vai teisti, ja kerro myös, pidätkö itseäsi enemmän introverttina, hiljaisempana ja mietteliäämpänä persoonana, vai ekstroverttina, ulospäinsuuntautuneen, puheliaana ja toimintaan suuntautuneena pesoonana!
Jokainen palstalainen saa myös mieluusti kertoa oman kantansa esitettyjen vastausten perustella siihen, onko introversiolla tai ekstroversiolla yhteyttä uskon asioihin.
Oma hypoteesini on, että introvertti persoonallisuus on yhteydessä ateismiin. Hypoteesini ei ole kuitenkaan vakaalla pohjalla, sillä se perustuu tällä hetkellä vain ja ainoastaan siihen, että olen itse ateisti, ja pidän itseni introverttinä henkilönä. Mahdollisimman suuri määrä vastauksia johtaisi siis luotettavampiin tuloksiin, eli mukaan vaan!
Palstatutkimus: Introvertti vai ekstrovertti?
18
168
Vastaukset
- docdoc
Ateisti ja introvertti . Introvertti suuressa joukossa, mutta saatan olla extrovertti tutussa pienessä piirissä.
Intorvertti todennäköisemmin pohtii ennenkuin möläyttää mitään ulos kun taas extrovertti suoltaa sitä samaa opittua mitä ennenkin ja tai /mitä suuhun sattuu tulemaan.
Mietteliäs introvertti luultavammin kyseenalaistaa enemmän pohtivana luonteena.
Pitää myös muistaa suomalaisten usein sisäänpäinkääntynyt luonne johtuen pienestä ihmismäärästä täällä pohjoisessa, mikä vaikutus silläkin sitten on verratttuna muihin kansakuntiin.
Eikös tutkijat yleensä kuvata introverteiksi sillä harva extrovertti kestää pitkäpiimäistä mähkimistä? Vaikea sanoa. Ehkä enempi introverttina, mutten pidä tuota ehdottomuutena. Riippuu niin keskustelusta ja sen tasosta. Sekä tilanteesta.
- Itsetutkiskelija
Introvertti ihminen ei välttämättä ole ujo, mutta usein se, miten reagoidaan uuteen sosiaaliseen tilanteeseen, määrittää paljolti sen onko introvertti vai ekstrovertti. Sanotaan vaikka näin, että mikäli henkilö harkitsee sanomaansa ennen sen sanomista, hänet voisi luokitella introvertiksi, ja mikäli henkilö on altis möläyttämään ajatuksensa ilman että pahemmin pohtii sanojensa seurausta, on ekstrovertti (suunniteltuja puheita ei tietenkään lasketa). Myös se, viihtyykö enemmän seurassa vai omissa oloissaan on vahva indikaattori.
Ateisti ja introvertti.
- Kalapagos (ei kirj.)
Ateisti ja introvertti. Samma sak. Tulee mietittyä asioita välillä turhankin paljon eli tietty spontaanius puuttuu.
- zyrt
Sekä että. Vieraassa porukassa olen hyvinkin hiljainen ja arka, mutta tutussa porukassa jopa suulas. Kyllä minä mietin asioita itsekseni paljonkin, ihmettelen maailmankaikkeuden ihmeellisyyksiä ja luen myös melko paljon hyvin erilaista kirjallisuutta.
En juuri käy enää missään, koska en pidä metelistä enkä suurista ihmisjoukoista, mutta muutamia hyviä ystäviä on, joiden kanssa tulee pohdittua asioita, tai sitten vaan jutusteltua niitä näitä.
Paras ystäväni on paljon sosiaalisempi kuin minä. Molemmat olemme ateisteja. Kaikki ystäväni ovat ateisteja, mistähän sekin johtuu? Agnostinen teisti ja introverttisuuteen päin enempi kallellaan, riippuu kyllä tilanteesta ja seurasta. Kaipaan paljon kyllä seuraa, mutta tykkään olla pienessä porukassa, 2-4 ystävää on minulle hyvä. Mietin varsinkin vieraassa ryhmässä esim. jollain kurssilla ennen kuin mitään sanon ja tarkkailen tilannetta ennen kuin alan avautumaan verbaalisesti.
- multinikki
En ole ateisti enkä teisti enkä agnostikko ja olen introvertti.
- Itsetutkiskelija
Et siis suostu vastaamaan kysymykseen ''uskotko jumalaa?'', ja mikäli et ole agnostikko, ole gnostikko...? Tarkentaisitko hieman kantaasi uskon asioihin liittyen?
- multinikki
Itsetutkiskelija kirjoitti:
Et siis suostu vastaamaan kysymykseen ''uskotko jumalaa?'', ja mikäli et ole agnostikko, ole gnostikko...? Tarkentaisitko hieman kantaasi uskon asioihin liittyen?
En usko, että ihmistä voi määritellä ateisti-teisti-akselilla, sillä jumaluskon tai sen puutteen määrä vaihtelee mielestäni jokaisella ihmisellä temporaalisesti enemmän tai vähemmän. Mielestäni ihmistä on järjetöntä ahtaa noin yksipuolisten, musta-valkoisten ja keinotekoisten rajojen sisään. Olen kyllä huomannut, että epäuskoni ihmisen ateistiksi tai teistiksi määrittelemisen järkevyyteen suututtaa kovasti joitakin ihmisiä, varsinkin joitakin dogmaattisia ja musta-valkoisesti ajattelevia ateisteja sekä fundamentalistikristittyjä.
- --
Olen introvertti ateisti.
Täytynee huomauttaa, että suoraa korrelaatiota ei voi vetää ateismin ja introvertin välillä, vaan tämä kysely osoittaa, että tällä palstalla keskustelevat ovat herkemmin introvertti ateisteja kuin esimerkiksi ekstrovertti teistejä.- Itsetutkiskelija
Totta...
- satukulkija
Introvertti ateisti:)
Ateisti, introvertti
Tässä on pieni kirjoitus siitä, millaisia näkemyksiä introverteistä joskus on. http://www.carlkingdom.com/10-myths-about-introverts
Täällä on ihan hauska Jung Typology-persoonallisuus testi. Oma tulokseni oli INTJ, mikä ei kyllä yllättänyt. Testi on tosin jossain määrin kyseenalainen.
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp
Hieman kritiikkiä testistä. Ei purra tätäkään nielemättä. :)
http://skeptoid.com/episodes/4221- ujo erakko
Introvertti ateisti.
Introverttinä minulla on rikas sisäinen maailma ja tulee mietittyä paljon erilaisia juttuja. En ole myöskään laumaeläin enkä niele mitään asiaa pureskelematta pelkän muiden antaman mallin takia, vaan muodostan joka juttuun oman näkökantani, joka monesti eroaa valtavirrasta. Analyyttisenä luonteena usko nuorena opetettuihin "totuuksiin" alkoi vähetä teininä kun aloin ajattelemaan asioita omilla aivoillani. Olen omien ajatusteni ja havaintojeni avulla selvittänyt maailmanjärjestyksen perustan eli jumaluuden, ja kaiken tämän luonnolliseksi osaksi elämistäni mieltänyt.
Enkä ole selkeästi sen paremmin introvertti kuin ekstroverttikään, vaan jostain siltä väliltä. Koska, en pelkää esittää mielipidettäni tilanteessa kuin tilanteessa tai asiassa kuin asiassa tai seurassa kuin seurassa.
1. Mutta, jos keskustelija ekstroverttina ryhtyy ekstravagantisti jauhamaan samoja asioita, niin itse heittäydyn introvertiksi.
2. Mutta, jos keskustelija taasen introverttina introdusoi intrikaattisiin tai intrinsinesiin asioihin, niin muutun ekstrovertiksi.
Mutta malttini kuitenkin pyrin säilyttämään kummassakin edellä esittämässäni tilanteessa. Ja tästä syystä lukeuden mielestäni noiden esittämiesi sanojen keskivaiheille.
Tosin tätä: ""Jokainen palstalainen saa myös mieluusti kertoa oman kantansa esitettyjen vastausten perustella siihen, onko introversiolla tai ekstroversiolla yhteyttä uskon asioihin.""
asiaa tulee hiven kauemmin miettiä eli tarkastella asiaa introspektionistisesti.
Menestystä tutkimuksellesi kuitenkin toivotan!Ateisti ja keskivertti.
Pidän ihmisistä ja viihdyn seurassa, mutta osaan myös olla yksinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566648Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens404582- 562319
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat391878Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,71438Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151219- 171214
- 171191
- 241154
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671097