1*(1-x) = (x 1)(1-a) 1-x = x-ax 1-a ax-2x = -a (a-2)x = -a x = -a/a-2.
Tämä oli esimerkki kirjassani.
En ymmärrä miten tuo 2x tuonne muodostui?
Koitin väännellä sitä perus yhtälönratkaisulla, mutta silti siitä uupui jotakin.
Onko kirjassa virhe? Miten tämä ratkaistaa yksinkertaisesti?
kinkkinen yhtälö
4
102
Vastaukset
- että tämmöstä
Ihan oikein tuo menee. Vähän vaikea sanoa, että mikä sun ajattelussa menee pieleen, mutta kirjoitan pari välivaihetta lisää. Tuo oikean puolen x vaan siirretään (eli lisätään -x molemmille puolille) vasemmalle puolelle ja vasemman puolen ykkönen oikealle puolelle.
1 - x = x - ax 1 - a ll siirretään x:n sisältävät termit vasemmalle puolelle
1 - x - x ax = 1 - a ll siirretään ykkönen oikealle puolelle
-2x ax = - 1 1 - a ll muokataan vähän
ax - 2x = - a eli saatiin juuri tuo kirjasi esimerkin kolmas vaihe. Tuo 2x on muodostuu siitä, että termit −x ja −x yhdistetään termiksi −2x. Toinen −x tulee siitä, että yhtälön oikealta puolelta siirretään x vasemmalle puolelle, jolloin sen merkki vaihdetaan.
Jos kirjassa on juuri noin, niin siinä on paha virhe: vastaus on väärä. Oikea vastaus on x = −a/(a − 2). Lisäksi vastausta esitettäessä olisi mainittava ehto a ≠ 2 ja se, että kun a = 2, yhtälöllä ei ole ratkaisua.
(Lausekkeen ”-a/a-2” arvo on luku −3 aina, kun a ≠ 0, ja määrittelemätön, kun a = 0.)- syksynsyksy
Ahaa voi kiitos paljon! Ajattelin että nuo -x,-x siitä tulee x potenssiin kaksi!
Kyllä se olisi kertaamisen paikka minulla.- syksynsyksy
Ps. Yucca kirjani loppuvastaus on juuri tuo mainitsemasi :) Kiitos vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad611149- 42881
- 51641
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että319639Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän114614- 51608
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38595- 93590
- 56554
- 72542