Näin saamme työkkäri-kelatätit kyykkyyn: ainut keino

työtön kynäri

"Meillä ei sitten tässä toimistossa saa nauhoittaa mitään. Minä en anna lupaa."

Näin sanoi minulle työkkärin nainen omahyväisesti hymyillen. Olin pitänyt nauhoitinta pöydällä koko keskustelun ajan. Suomen lain mukaanhan saa nauhoittaa, julkisesti tai vaikka salaa, keskustelun, johon itse osallistuu. Siihen ei tarvitse muiden osallistujien lupia. Näin kerroin työkkäriläiselle ja pyysin häntä näyttämään kohtaa SUomen laista, johon hän vetoaa. Meni hiljaiseksi!

Siis: NAUHOITTAKAA AINA JOKAIKINEN KESKUSTELU, JONKA KÄYTTE TYÖKKÄRISSÄ JA KELASSA. Se v.t....aa heitä tavattomasti ja tekee keskustelusta ympäripyöreätä mössöä tyyliin: "tämä asia ei nyt kuulu minun vastuualueeseeni", mutta aina silloin tällöin he jäävät kiinni aivan selvästä virkavirheestä ja sekös heitä sapettaa. Laittakaa nauhoituksistanne osia U-tubeen tai aloittakaa blogi (poistatte tietysti kohdat, joissa puhutte yksityisasioistanne, joita ette halua kenenkään tietoon).

Olen aikaisemmin aloittanut täällä ketjut http://keskustelu.suomi24.fi/node/10795381#comment-56443254 ja http://keskustelu.suomi24.fi/node/10780654

44

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön kynäri

      Yritän kirjoittaa lyhyesti, mitä minulle on taas tehty. Nuo instanssit luottavat siihen, että asiat ovat liian monimutkaisia, työttömien taidot liian olemattomia, motivaatio liian olematon ja ympäristön kiinnostus vähäinen.

      Sain siis neljän kuukauden karenssin, kun työkkäri päätti, että olin ollut yrittäjä ulkomailla. Sitten heiltä tuli lausunto, neljän kuukauden karenssin lopussa, että tuen maksulle ei ole enää estettä.

      Tuolla viikolla satuin lukemaan työttömyystyrvalakia (suosittelen teille kaikille) ja oivalsin, ettei minun voida SUOMEN LAIN MUKAAN olleen koskaan yrittäjä. Menin siis työkkäriin kyselemään. "Meidän lausunnoistamme ei voi valittaa, tee tukihakemus Kelaan ja valita sitten heidän kielteisestä päätöksestään."

      Menin Kelaan. "Tietysti sinulla on oikeus valittaa (mahtavaa, mikä vapaa maa tämä onkaan), mutta luultavasti tulee kielteinen päätös, koska meidän päätöksemme perustuvat aina työvoimatoimiston lausuntoihin."

      Menin siis takaisin työkkäriin. "Et tosiaan voi valittaa, mutta voit toki PYYTÄÄ KORJAUSTA." Kysyin, vaarannanko jo annetun myönteisen lausunnon, jos vaadin takautuvasti tukea edeltäneiltä kuukausilta. "Ei toki - ne ovat kaksi aivan erillistä asiaa." Laitoin siis korjauspyynnön työkkäriin. Sieltä tuli parissa päivässä uusi 'tiedote': on yrittäjä, ei tukea.

      Nyt kävikin sitten niin tässä viimeisimmässä tiedotteessa, että siinä EI MAINITTU EDELLISTÄ MYÖNTEISTÄ LAUSUNTOA (koska ne ovat kaksi erillistä asiaa). Työkkäri tulkitsee sen nyt siten, että edellinen, myönteinen päätös on KUMOTTU. Eli nyt en taas muka ole oikeutettu mihinkään tukeen. Ei siis vain neljän kuukauden karenssi vaan jatkuva elo ilman mitään tuloa mistään.

      "Jos joku todella olisi yrittäjä, ihan Suomen lain mukaan, olisiko hän oikeutettu työttömyysturvaan sen neljän kuukauden odotusajan jälkeen vai eikö hänelle koskaan sitä myönnettäisi?", kysyin. Tässä vaiheessa naisen hymy sen kuin syveni ja hän ilmoitti, ettei voi puhua tällaisista yksityiskohdista, kun ne kuuluvat työkkärin 'asiantuntijaryhmän käsittelemiin asioihin'. Tuollainen perusjuttu, yleinen asia työttömyystuesta ja tämä nainen, joka työskenteli työkkärissä ei joko halunnut kertoa tai ei tiennyt, miten edes heidän käytäntönsä oli, saati sitten Suomen laki.

      Ja sitten aloin kiehua yli ja ehdotin, että kaikessa tässä on kyse siitä, että työkkärin ja kelan työntekijät tulkitsevat lakeja ja sääntöjä mutu-menetelmällä TAATAKSEEN ITSELLEEN TOIMEENTULON vatvoessaan samojen työttömien asioita yhä uudestaan ja uudestaan. Ja milläs me elämme sen aikaa? Alanko myydä itseäni vai?

      • Tjänstemaaan

        Olen siinä käsityksessä, että mikäli työtön työnhakija katsotaan yrittäjäksi, niin mikään 4 kk odotusaika ei silloin päde, vaan korvaus on kielletty häneltä niin kauan kun yrittäjän status on voimassa.
        Työkkäristä tulee aina, jos mitään vähänkään yrittäjyyteen viittaavaa on asiakkaan tiedoissa, että "yrittäjyyden riskiä ei voi kattaa työttömyysturvalla". Tarkoittaa sitä, että mitkään yrittäjän vaihtelevat tulot tai myöhästyneet laskutusket tai alkuvaikeudet eivät oikeuta hakemaan työttömyyskorvausta.
        Sillä työttömyyskorvaus on tarkoitettu palkkatyöstä työttömäksi jääneille.

        Siinä mielessä työkkäri on toiminut oikein, jos kerran olet koko ajan ja edelleen yrittäjä ja sinulla on jokin voimassa oleva ja toimintakykyinen yritysmuoto olemassa.

        Niistä virkamiesten toimeentulo huolista tiedän jonkin verran: Mikäli on käynyt niin hyvä tuuri, että on joskus saanut valtiolta vakituisen viran, niin sen jälkeen ei tarvi enää ollenkaan huolehtia mistään toimeentulosta tai puuhastelusta ylipäätäänkään. Virka on ja pysyy. Pieni, mutta vakaa kuukausipalkka tulee, vaikka miten mokailsi tai laiskottelisi.

        Valtion virka on tukeva paikka, josta ei saa potkuja, sanktioita tai mitään epäselvyyksiä tästä eläkepäivään saakka!

        Voit uskoa, kun vakuutan sinulle, että vakituisen viran haltijan ei ikinä tarvitse keksiä itselleen mitään mielikuvitusasiakkaita tai tehtäviä, että palkka tulisi. Se tulee aina! Sinun asiasi on sinulle elintärkeä, mutta virkamiehelle vain päivän leipää, joka unohtuu heti kun seuraava asiakas tulee ovesta sisään. Ei niitä sun asiasi kiinnosta, eikä yhtään enempää kuin on pakko. Kukaan ei halua vatvoa kenenkää asiaa yhtään pidempään kuin on pakko. Se hoidetaan mitä voidaan ja se on siinä.

        Yrittäjän statuksesta kannttaa pyrkiä pois. Lakkauta yritys dokumentoidusti, tai myy se niin pääset työttömyysturvalle. Sitten kannattaakin alkaa aktiivisesti pyrkimään pois kelan kuppaisilta rahoilta ansiosidonnaiselle. Mutta se onkin sitten eri juttu.


      • työtön kynäri
        Tjänstemaaan kirjoitti:

        Olen siinä käsityksessä, että mikäli työtön työnhakija katsotaan yrittäjäksi, niin mikään 4 kk odotusaika ei silloin päde, vaan korvaus on kielletty häneltä niin kauan kun yrittäjän status on voimassa.
        Työkkäristä tulee aina, jos mitään vähänkään yrittäjyyteen viittaavaa on asiakkaan tiedoissa, että "yrittäjyyden riskiä ei voi kattaa työttömyysturvalla". Tarkoittaa sitä, että mitkään yrittäjän vaihtelevat tulot tai myöhästyneet laskutusket tai alkuvaikeudet eivät oikeuta hakemaan työttömyyskorvausta.
        Sillä työttömyyskorvaus on tarkoitettu palkkatyöstä työttömäksi jääneille.

        Siinä mielessä työkkäri on toiminut oikein, jos kerran olet koko ajan ja edelleen yrittäjä ja sinulla on jokin voimassa oleva ja toimintakykyinen yritysmuoto olemassa.

        Niistä virkamiesten toimeentulo huolista tiedän jonkin verran: Mikäli on käynyt niin hyvä tuuri, että on joskus saanut valtiolta vakituisen viran, niin sen jälkeen ei tarvi enää ollenkaan huolehtia mistään toimeentulosta tai puuhastelusta ylipäätäänkään. Virka on ja pysyy. Pieni, mutta vakaa kuukausipalkka tulee, vaikka miten mokailsi tai laiskottelisi.

        Valtion virka on tukeva paikka, josta ei saa potkuja, sanktioita tai mitään epäselvyyksiä tästä eläkepäivään saakka!

        Voit uskoa, kun vakuutan sinulle, että vakituisen viran haltijan ei ikinä tarvitse keksiä itselleen mitään mielikuvitusasiakkaita tai tehtäviä, että palkka tulisi. Se tulee aina! Sinun asiasi on sinulle elintärkeä, mutta virkamiehelle vain päivän leipää, joka unohtuu heti kun seuraava asiakas tulee ovesta sisään. Ei niitä sun asiasi kiinnosta, eikä yhtään enempää kuin on pakko. Kukaan ei halua vatvoa kenenkää asiaa yhtään pidempään kuin on pakko. Se hoidetaan mitä voidaan ja se on siinä.

        Yrittäjän statuksesta kannttaa pyrkiä pois. Lakkauta yritys dokumentoidusti, tai myy se niin pääset työttömyysturvalle. Sitten kannattaakin alkaa aktiivisesti pyrkimään pois kelan kuppaisilta rahoilta ansiosidonnaiselle. Mutta se onkin sitten eri juttu.

        Tapaukseni näyttää olevan niin vaikea ymmärtää, etten osaa sitä tässäkään selkeästi kirjoittaa. Yritin sanoa, että en Suomen lain mukaan ole koskaan ollut yrittäjä. En nyt mene yksityiskohtiin. Keskustelen niistä työkkärin mammojen kanssa kohta.

        Se on asia erikseen, onko työttömyysavustus tai työmarkkinatuki työpaikkansa menettäneitä palkollisia varten vai toimeentulonsa menettäneitä kansalaisia varten.

        Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia.

        Kaiken kaikkiaan asian ydin on se, että työkkärin täytyy noudattaa Suomen lakia. Heidän ei voi antaa sävellellä omia sääntöjään, jotka pohjautuvat mutuihin. Siis eivät he voi perustaa yrittäjyyden käsitettä sille "onko sinulla ollut työnantaja", vaan laki määrittelee selvästi, ketä pidetään yrittäjänä.

        Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia.


      • 85793845723984uj
        työtön kynäri kirjoitti:

        Tapaukseni näyttää olevan niin vaikea ymmärtää, etten osaa sitä tässäkään selkeästi kirjoittaa. Yritin sanoa, että en Suomen lain mukaan ole koskaan ollut yrittäjä. En nyt mene yksityiskohtiin. Keskustelen niistä työkkärin mammojen kanssa kohta.

        Se on asia erikseen, onko työttömyysavustus tai työmarkkinatuki työpaikkansa menettäneitä palkollisia varten vai toimeentulonsa menettäneitä kansalaisia varten.

        Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia.

        Kaiken kaikkiaan asian ydin on se, että työkkärin täytyy noudattaa Suomen lakia. Heidän ei voi antaa sävellellä omia sääntöjään, jotka pohjautuvat mutuihin. Siis eivät he voi perustaa yrittäjyyden käsitettä sille "onko sinulla ollut työnantaja", vaan laki määrittelee selvästi, ketä pidetään yrittäjänä.

        Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia.

        Ihailtavaa taisteluhenkeä. Hieman kyllä huolestuttaa, että meneekö puhti hukkaan ja vähänkuin ohi asian. Mutta aika näyttää.

        "onko työttömyysavustus tai työmarkkinatuki työpaikkansa menettäneitä palkollisia varten vai toimeentulonsa menettäneitä kansalaisia varten." Tähän on helppo vastata: työttömyyskorvausta maksetaan lähtökohtasesti työttömäksi jääneille palkkatyöntekijöille. Kokonaan toimeentulonsa menettäneet kanslaiset hakevat sosiaalitoimistosta toimeentulotukea. Tämä on lain mukaan viimesijainen tukimuoto, kun toimeentuloa ei mistään muualta saa.

        Miten työministeriön virkamies voi tehdä virkavirheen omassa työssään asiassa, joka kuuluu verotoimiston tehtäviin? Tämä päättelyketjusi ei kestä eikä tule missään tapauksessa pitämään. En tiedä mitään lainkohtaa, jonka perusteella saisit syyttetää nostettua, saatika tuomiota aikaiseksi. Voitko laittaa jonkun viitteen, millä perusteella olet hankkimassa syytetä virkailijalle/virkailijoille.

        Tarkotatko sitä, että jos esim. joku maa- ja metsätalousministeriön virkamies saa jostain vihiä, että joku on kuitannut kelan asumistukea väärillä perusteilla, hän tekeekin virkavirheen omassa työssään kun ei ilmoita kelalle asumistukiasiasta?? Vai mikä logiikka sulla tässä on?
        Sehän meniskin ihan vallattomaksi tässä maassa, jos syytteitä saisi nostettua ihan tällä tavalla päättelemällä!

        Olet täysin oikeassa siinä, että työkkärin lausunnot ei voi perustua mutu-tuntumaan. Senpä takia jokaisessa lausunnossa, minkä työkkäriltä saat, lukeekin juuri tarkkaan sen lainkohta, mihin päätös perustuu. Tämä tekee asiasta selkeän ja yksinkertaisen. Eli luet päätöksen, luet sen perustelut ja luet sen lainkohdan mihin se perustuu. Nämä pitäisi täsmätä, mikäli toimikunnan puheenjohtaja ja sihteeri osaavat työnsä.
        Mikäli perustelu on väärä, voit vaatia asian oikaisua.

        Ketä tarkoitat lainrikkojilla? Yhtä virkailijaa, työvoimatoimiston johtajaa, toimikunnan sihteeriä, heidän esimiestään, vai ministeriön kansliapäällikköä vai itse työministeriä? Johonkin se raja pitää vetää. Kuka on kohteena? Ei kannata alkaa summanmutikassa hyökkäykseen, sulla pitää olla selkeä suunnitelma ja vahva perustelu asiassasi. Tulet tarvitsemaan paljon jaksamista tässä näin suuressa asiassa. Taistelutahtoa tuntuu riittävän, se on hyvä.


      • Tjänstare
        työtön kynäri kirjoitti:

        Tapaukseni näyttää olevan niin vaikea ymmärtää, etten osaa sitä tässäkään selkeästi kirjoittaa. Yritin sanoa, että en Suomen lain mukaan ole koskaan ollut yrittäjä. En nyt mene yksityiskohtiin. Keskustelen niistä työkkärin mammojen kanssa kohta.

        Se on asia erikseen, onko työttömyysavustus tai työmarkkinatuki työpaikkansa menettäneitä palkollisia varten vai toimeentulonsa menettäneitä kansalaisia varten.

        Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia.

        Kaiken kaikkiaan asian ydin on se, että työkkärin täytyy noudattaa Suomen lakia. Heidän ei voi antaa sävellellä omia sääntöjään, jotka pohjautuvat mutuihin. Siis eivät he voi perustaa yrittäjyyden käsitettä sille "onko sinulla ollut työnantaja", vaan laki määrittelee selvästi, ketä pidetään yrittäjänä.

        Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia.

        Tässä lyhyt yhteenveto virkamiehen velvollisuuksista. Sanallakaan ei mainita tässä, eikä itse laissa kokonaisuudessaan mistään ilmiantovelvollisuudesta missää virassa.

        Ilmiantovelvollisuudesta voit etsiä edelleen lakia tutkimalla, että kenellä sellainen ylipäätään on. Epäilen, että minkään ministeriön virkamiehellä ei ole velvollisuutta ilmiantaa mitään.

        Virkarikossyytettä ei tällä perusteella kannata alkaa ajamaan.




        "10.5. Virkavelvollisuudet ja virkavastuu
        Virkamiehen tärkein velvollisuus on luonnollisesti asianmukainen ja tehokas virkatehtävien suorittaminen, ns. virantoimitusvelvollisuus, johon liittyy myös vaitiolovelvollisuus ja tietojen hyväksikäyttökielto sekä kuuliaisuusvelvollisuus (esim. velvollisuus noudattaa työnjohto- ja valvontamääräyksiä). Muita virkavelvollisuuksia (VirkamL 4 luku) ovat mm.
        - virkavalavelvollisuus (vain ylimmissä viroissa),
        - velvollisuus välttää sivutoimia (sivutoimilupa),
        - velvollisuus alistua viran hoidon kannalta tarpeellisiin terveystarkastuksiin,
        - siirtyminen suostumuksellaan tarvittaessa määräajaksi työskentelemään toisessa virastossa tai saman viraston muissa tehtävissä,
        - nuhteeton käytös (julkinen luotettavuusvaatimus; lahjomat jne.)."


      • työtön kynäri
        Tjänstare kirjoitti:

        Tässä lyhyt yhteenveto virkamiehen velvollisuuksista. Sanallakaan ei mainita tässä, eikä itse laissa kokonaisuudessaan mistään ilmiantovelvollisuudesta missää virassa.

        Ilmiantovelvollisuudesta voit etsiä edelleen lakia tutkimalla, että kenellä sellainen ylipäätään on. Epäilen, että minkään ministeriön virkamiehellä ei ole velvollisuutta ilmiantaa mitään.

        Virkarikossyytettä ei tällä perusteella kannata alkaa ajamaan.




        "10.5. Virkavelvollisuudet ja virkavastuu
        Virkamiehen tärkein velvollisuus on luonnollisesti asianmukainen ja tehokas virkatehtävien suorittaminen, ns. virantoimitusvelvollisuus, johon liittyy myös vaitiolovelvollisuus ja tietojen hyväksikäyttökielto sekä kuuliaisuusvelvollisuus (esim. velvollisuus noudattaa työnjohto- ja valvontamääräyksiä). Muita virkavelvollisuuksia (VirkamL 4 luku) ovat mm.
        - virkavalavelvollisuus (vain ylimmissä viroissa),
        - velvollisuus välttää sivutoimia (sivutoimilupa),
        - velvollisuus alistua viran hoidon kannalta tarpeellisiin terveystarkastuksiin,
        - siirtyminen suostumuksellaan tarvittaessa määräajaksi työskentelemään toisessa virastossa tai saman viraston muissa tehtävissä,
        - nuhteeton käytös (julkinen luotettavuusvaatimus; lahjomat jne.)."

        Kiitos vaan neuvoista. Niin, voi olla, että virkavirhe-epäilyni ovat huteralla pohjalla. Enempi se kai on kysymys, jonka esitän työkkärin työntekijälle: jos pidät minua täysin työllistettynä ja varakkaana, pitäisikö sinun mielestäsi ilmiantaa minut, kuten kunnon kansalaisia nykyään yllytetään tekemään. Ja jos mielestäsi olisi naurettavaa tehdä niin, eikö se kerro itsellesikin, että tiedät varsin hyvin, että olen täysin tuloton ja työtön enkä todellakaan mikään yrittäjä.

        Pääasia on se, että lakiin ei ole pohjauduttu ollenkaan, vaan yrittäjyyttä on mutuiltu aivan omatekemin kysymyksin. Onko se rikos? En tiedä. Väärin se on, tietysti. Kenelle valittaa virkamiehen tehdessä omia lakejaan? Ei varmasti kannata valittaa väärintekijälle itselleen tai saman organisaation muka-valitusportaalle - samaa poppoota he ovat.

        Ennustan, etten pääse puhumaan itse kelmien kanssa. He ovat tietysti "hyvin ansaitulla" kesälomalla tai "liian kiireisiä" tai heidän toimenkuvaansa ei kuulu uhriensa kohtaaminen kasvotusten. Saapa nähdä.


      • ,.-,.-,.-,.-,.-
        työtön kynäri kirjoitti:

        Tapaukseni näyttää olevan niin vaikea ymmärtää, etten osaa sitä tässäkään selkeästi kirjoittaa. Yritin sanoa, että en Suomen lain mukaan ole koskaan ollut yrittäjä. En nyt mene yksityiskohtiin. Keskustelen niistä työkkärin mammojen kanssa kohta.

        Se on asia erikseen, onko työttömyysavustus tai työmarkkinatuki työpaikkansa menettäneitä palkollisia varten vai toimeentulonsa menettäneitä kansalaisia varten.

        Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia.

        Kaiken kaikkiaan asian ydin on se, että työkkärin täytyy noudattaa Suomen lakia. Heidän ei voi antaa sävellellä omia sääntöjään, jotka pohjautuvat mutuihin. Siis eivät he voi perustaa yrittäjyyden käsitettä sille "onko sinulla ollut työnantaja", vaan laki määrittelee selvästi, ketä pidetään yrittäjänä.

        Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia.

        "Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia."

        Siihen en voi ottaa kantaa, että oletko Suomen lain mukaan yrittäjä vai et, Jos kuitenkin olet yrittäjä, niin sillä, tuottaako yrityksesi, ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan yrittäjälle ei makseta työttömyyskorvausta. Ei, vaikka ei tekisikään yrityksessään töitä ja ei, vaikka ei saisi yrityksestään senttiäkään rahaa. Työkkärin mammojen ei siis tarvitse ottaa kantaa siihen, oletko täystyöllistetty ja pimitätkö veroja vai et, sillä yrittäjän status riittää eväämään työttömyyskorvauksen.

        Jos olet yrittäjä, sinulla on (ainakin teoreettiset) mahdollisuudet tienata jotain itsekin yrityksesi kautta. Jos yrityksesi ei tuota, se kuuluu yrittäjän riskiin. Tavallaan ymmärrän sen, että haluat säilyttää yrityksesi nimen itselläsi, mutta toisaalta en koe, että meidän veronmaksajien tehtävänä on kustantaa sinun nimeäsi/identiteettiäsi.

        Oletko muuten maksanut veroja Suomeen silloin kun olet ulkomailla työskennellyt (sillä näin ymmärsin sinun tehneen)? Jos et, niin millä perusteella silloinkaan meidän muiden pitäisi kustantaa sinun elämisesi?


      • työtön kynäri
        ,.-,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        "Ja vielä yksi asia: jos työkkärin mammat pitävät minua täystyöllistettynä yrittäjänä, he tekevät virkavirheen, jos eivät kantele minusta verotoimistoon ja yrittäjävakuutuslaitokseen, eikö? Koska he eivät sitä tee, he myöntävät, etteivät itsekään usko minun olevan yrittäjä. Heidän kuulopuheisiin perustuvat uskomuksensa osoittautuisivat naurettaviksi, kun verotoimisto tutkisi asiaa ja huomaisi minun olleen täysin ilman tuloja useita kuukausia."

        Siihen en voi ottaa kantaa, että oletko Suomen lain mukaan yrittäjä vai et, Jos kuitenkin olet yrittäjä, niin sillä, tuottaako yrityksesi, ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan yrittäjälle ei makseta työttömyyskorvausta. Ei, vaikka ei tekisikään yrityksessään töitä ja ei, vaikka ei saisi yrityksestään senttiäkään rahaa. Työkkärin mammojen ei siis tarvitse ottaa kantaa siihen, oletko täystyöllistetty ja pimitätkö veroja vai et, sillä yrittäjän status riittää eväämään työttömyyskorvauksen.

        Jos olet yrittäjä, sinulla on (ainakin teoreettiset) mahdollisuudet tienata jotain itsekin yrityksesi kautta. Jos yrityksesi ei tuota, se kuuluu yrittäjän riskiin. Tavallaan ymmärrän sen, että haluat säilyttää yrityksesi nimen itselläsi, mutta toisaalta en koe, että meidän veronmaksajien tehtävänä on kustantaa sinun nimeäsi/identiteettiäsi.

        Oletko muuten maksanut veroja Suomeen silloin kun olet ulkomailla työskennellyt (sillä näin ymmärsin sinun tehneen)? Jos et, niin millä perusteella silloinkaan meidän muiden pitäisi kustantaa sinun elämisesi?

        "...en koe, että meidän veronmaksajien tehtävänä on kustantaa sinun nimeäsi/identiteettiäsi"

        Mistä hihasta nyt vedit tuon, että suomalaiset (minä mukaan luettuna, kunhan alan saada tuloa tai tukea, josta maksan veroa) maksaisivat jotain toiminimestäni? Haen kokopäiväistä palkkatyötä. Toiminimestäni ei ole mitään kuluja Suomelle. Juuri tällaisesta mutuilusta on työkkärissä kyse. Kiitos, kun annoit taas esimerkin, millaista se on.

        "Oletko muuten maksanut veroja Suomeen silloin kun olet ulkomailla työskennellyt (sillä näin ymmärsin sinun tehneen)? Jos et, niin millä perusteella silloinkaan meidän muiden pitäisi kustantaa sinun elämisesi?"

        Toimeentulon turvaan on oikeutettu jokainen Suomen kansalainen ja somalialainen. Toisin kuin he, minä olin ennen ulkomaille muuttoanikin aina töissä ja maksoin veroni. Veroja tulen edelleen maksamaan. Suomessahan veroja maksetaan jopa toimeentulotuista. Toisin kuin mahdollisesti sinä, minun eläkkeeni tulee, sitten aikanaan, etupäässä toisesta kotimaastani. Toisin kuin mahdollisesti sinä, en tule rasittamaan silläkään kanssakansalaisiani tässä maassa.

        Työttömyysturva on lyhytaikainen tuki. Minä menin työvoimatoimistoon, koska kuvittelin, että sieltä autetaan löytämään töitä. Arvaapa, autettiinko? Totesin varsin pian, että työkkäri ei auta työttömiä ihmisiä löytämään työtä vaan toimii portinvartijana perustoimeentuloon ja yrittää tukkia tien mahdollisimman monelta. Siitä he ehkä saavat bonuksia ja ylennyksiä (tämä on minun mutuani - voihan olla, ettei heidän "saavutuksiaan" noteerata mitenkään, vaan he ylenevät urillaan riippumatta hylkäävä vs. puoltava lausunto -prosenteistaan).


      • työtön kynäri
        työtön kynäri kirjoitti:

        "...en koe, että meidän veronmaksajien tehtävänä on kustantaa sinun nimeäsi/identiteettiäsi"

        Mistä hihasta nyt vedit tuon, että suomalaiset (minä mukaan luettuna, kunhan alan saada tuloa tai tukea, josta maksan veroa) maksaisivat jotain toiminimestäni? Haen kokopäiväistä palkkatyötä. Toiminimestäni ei ole mitään kuluja Suomelle. Juuri tällaisesta mutuilusta on työkkärissä kyse. Kiitos, kun annoit taas esimerkin, millaista se on.

        "Oletko muuten maksanut veroja Suomeen silloin kun olet ulkomailla työskennellyt (sillä näin ymmärsin sinun tehneen)? Jos et, niin millä perusteella silloinkaan meidän muiden pitäisi kustantaa sinun elämisesi?"

        Toimeentulon turvaan on oikeutettu jokainen Suomen kansalainen ja somalialainen. Toisin kuin he, minä olin ennen ulkomaille muuttoanikin aina töissä ja maksoin veroni. Veroja tulen edelleen maksamaan. Suomessahan veroja maksetaan jopa toimeentulotuista. Toisin kuin mahdollisesti sinä, minun eläkkeeni tulee, sitten aikanaan, etupäässä toisesta kotimaastani. Toisin kuin mahdollisesti sinä, en tule rasittamaan silläkään kanssakansalaisiani tässä maassa.

        Työttömyysturva on lyhytaikainen tuki. Minä menin työvoimatoimistoon, koska kuvittelin, että sieltä autetaan löytämään töitä. Arvaapa, autettiinko? Totesin varsin pian, että työkkäri ei auta työttömiä ihmisiä löytämään työtä vaan toimii portinvartijana perustoimeentuloon ja yrittää tukkia tien mahdollisimman monelta. Siitä he ehkä saavat bonuksia ja ylennyksiä (tämä on minun mutuani - voihan olla, ettei heidän "saavutuksiaan" noteerata mitenkään, vaan he ylenevät urillaan riippumatta hylkäävä vs. puoltava lausunto -prosenteistaan).

        Tapaukseni (kiitos työkkärin vetkutusten ja virheiden) on niin monimutkainen, etten itsekään enää muista kaikkia mutkia. En äsken muistanut mainita, että kun minulle alussa kerrottiin, ettei yrittäjä ole oikeutettu heti työttömyysturvaan, ellei ota toiminimeään pois rekisteristä, vaan joutuu odottamaan neljä kuukautta siitä lukien, kun on lopettanut toimintansa, päätin karvain mielin kestää tuon neljän kuukauden karenssin. En pyytänyt "Suomea kustantamaan identiteettiäni". Tapani mukaan halusin noudattaa lakia ja tehdä päätökseni sen puitteissa.

        Sen karenssin ollessa loppumaisillaan aloin vasta lukea Suomen lakia ja oivalsin, että minut oli leimattu yrittäjäksi vastoin lain kirjainta. Samalla minulle myönnettiin lopulta tuki. Kysyessäni minulle vakuutettiin niin Kelassa kuin työkkärissäkin, etten vaaranna jo annettua puoltavaa lausuntoa, vaikka vaatisin takautuvasti tukea myös aikaisemmille viikoille. Nyt kuitenkin, kun laitoin korjauspyyntöni sisään, tuli uusi hatusta vedetty lausunto, jossa ei lainkaan mainittu asian ydintä ja jossa siteerattiin ensimmäistä lausuntoa, jossa oli virheellisesti väitetty minun olevan täysaikainen yrittäjä Suomeen tulostani ALKAEN. Eli jo annettu lausunto, jonka mukaan tuen myöntämiselle ei ole estettä, kumoutui heidän omalla aikaisemmalla lausunnollaan. En ollut silloin viitsinyt valittaa lausunnon virheellisyydestä, koska olin taipunut siihen, ettei saisi tukea ennen kuin 4kk odotusajan jälkeen. Nyt he ilmeisesti laskevat taas neljä kuukautta tuossa lausunnossaan mainitsemastaan "yritystoiminnan aloituspäivästä" lukien.

        Ja se, että minä en edes ole ollut yrittäjä, Suomen lain mukaan, jää huomiotta. Ellen siis tee jotain. Löysin vasta tänään termin työttömyysturva-asiamies; mahtaako hän auttaa. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus ovat myös mahdollisuuksia. Onneksi minulla on aikaa. Kaurapuuroa ja pottujakin riittää niin kauan kuin eläkkeellä oleva ystävä käy tuomassa ruokakasseja. Hänellä tosin on isot velat ja tarvitsisi rahansa parempiin suihin.


    • Työkkärissä haisee

      Mäkin aijon tehdä näin, koska viimeksi kun kävin työkkärissä niin ei se oikeastaan paljoa mun töistä puhunut vaan selitti rasistisia kommentteja ulkomaalaisista kuinka ne vie meidän työt. Mitään en viittinyt kommentoida että olen eri mieltä kun olisi varmana tullut paskaa niskaan ja pakotettu ilmaiseen työhön.

    • työtön kynäri

      Muuten, työkkärin omilla sivuilla http://www.mol.fi/mol/fi/90_tyonhakuinfo/03_miten_toimia/01_oikeudet_velvollisuudet/01_oikeudet/index.jsp väitetään, että heidän oma käytäntönsä on maksaa harkintansa mukaan työttömyysavustus osa-aikaiselle yrittäjälle. Miten he määrittelevät osa-aikaisen, jos he pitävät minua täyspäiväisenä, ja olen kertonut heille, etten harrasta yritystoimintaa, enkä Suomen lain mukaan ole koskaan harrastanutkaan?

      Kuka on osa-aikainen yrittäjä? Onko kukaan teistä koskaan saanut kyseisen tittelin tai tunnetteko ketään, joka olisi määritelty osa-aikaiseksi yrittäjäksi? Millaista heidän toimintansa oli? Maksoivatko he yrittäjävakuutusta ja yritysveroja? Miten paljon he saivat työttömyysavustusta ja miten heidän tulonsa arvioitiin; mielivaltaisen mutun perusteella vai tositteisiin pohjautuen?

      • Työkkäristä käsin

        Osa-aikaiseksi yrittäjäksi katsotaan sellainen henkilö, jolla on ollut yritys ja kokopäiväinen työpaikka samaan aikaan vähintään 10kk. Tänä aikana henkilö on siis pystynyt työskentelemään kokopäivätyössään sekä toimimaan myös yrityksessään.

        Tämä on työvoimatoimiston linjaus ja pätee aina.. Ei ole mutua. Varma ja pitävä päätös aina.

        Jos haluaa saada osa-aikaisen yrittäjän aseman, pitää olla jotain jonka ohella siis on osa-aikainen. Kokopäiväsesti työtön ei voi alkaa yhtäkkiä vain osa-aikaiseksi yrittäjäksi. Ne ikäänkuin kumoaa toinen toisensa.

        Vähän sama juttu,kun joku ilmoitta työkkäriin ilmottautuessa, että hakee vain osa-aikatöitä. Samalla hetkellä lakkaa työttömyyskorvauksen maksaminen. Ei voi olla vain osa-aikaisesti työtön ja saada osa-aika työttömyyskorvausta. Se on joko tai, korvaus on kokopäiväinen vaikka pieni onkin.

        En tiedä, mitä sinua auttaa selvittää toisten työttömien hakijoiden maksulausuntoja ja heidän työttömyyskorvauksiaan.Ne on kuule yksityisiä asioita, eikä niitä kenenkään tarvi sulle kertoa, ellei halua. Voithan tietty kysellä, mutta älä ihmettele jos kukaan ei kerro. Kannattaa keskittyä vaan omiin asioihin.


      • mamuli
        Työkkäristä käsin kirjoitti:

        Osa-aikaiseksi yrittäjäksi katsotaan sellainen henkilö, jolla on ollut yritys ja kokopäiväinen työpaikka samaan aikaan vähintään 10kk. Tänä aikana henkilö on siis pystynyt työskentelemään kokopäivätyössään sekä toimimaan myös yrityksessään.

        Tämä on työvoimatoimiston linjaus ja pätee aina.. Ei ole mutua. Varma ja pitävä päätös aina.

        Jos haluaa saada osa-aikaisen yrittäjän aseman, pitää olla jotain jonka ohella siis on osa-aikainen. Kokopäiväsesti työtön ei voi alkaa yhtäkkiä vain osa-aikaiseksi yrittäjäksi. Ne ikäänkuin kumoaa toinen toisensa.

        Vähän sama juttu,kun joku ilmoitta työkkäriin ilmottautuessa, että hakee vain osa-aikatöitä. Samalla hetkellä lakkaa työttömyyskorvauksen maksaminen. Ei voi olla vain osa-aikaisesti työtön ja saada osa-aika työttömyyskorvausta. Se on joko tai, korvaus on kokopäiväinen vaikka pieni onkin.

        En tiedä, mitä sinua auttaa selvittää toisten työttömien hakijoiden maksulausuntoja ja heidän työttömyyskorvauksiaan.Ne on kuule yksityisiä asioita, eikä niitä kenenkään tarvi sulle kertoa, ellei halua. Voithan tietty kysellä, mutta älä ihmettele jos kukaan ei kerro. Kannattaa keskittyä vaan omiin asioihin.

        Kai siitä ulkomailla tehdystä työstä on jäänyt jotain povitaskuunkin...Jos Suomen asiat tuntuu noin pahasti olevan, muuta toki pois. Esim Kreikka tai Espanja vois olla hyviä vaihtoehtoja...


      • työtön kynäri
        Työkkäristä käsin kirjoitti:

        Osa-aikaiseksi yrittäjäksi katsotaan sellainen henkilö, jolla on ollut yritys ja kokopäiväinen työpaikka samaan aikaan vähintään 10kk. Tänä aikana henkilö on siis pystynyt työskentelemään kokopäivätyössään sekä toimimaan myös yrityksessään.

        Tämä on työvoimatoimiston linjaus ja pätee aina.. Ei ole mutua. Varma ja pitävä päätös aina.

        Jos haluaa saada osa-aikaisen yrittäjän aseman, pitää olla jotain jonka ohella siis on osa-aikainen. Kokopäiväsesti työtön ei voi alkaa yhtäkkiä vain osa-aikaiseksi yrittäjäksi. Ne ikäänkuin kumoaa toinen toisensa.

        Vähän sama juttu,kun joku ilmoitta työkkäriin ilmottautuessa, että hakee vain osa-aikatöitä. Samalla hetkellä lakkaa työttömyyskorvauksen maksaminen. Ei voi olla vain osa-aikaisesti työtön ja saada osa-aika työttömyyskorvausta. Se on joko tai, korvaus on kokopäiväinen vaikka pieni onkin.

        En tiedä, mitä sinua auttaa selvittää toisten työttömien hakijoiden maksulausuntoja ja heidän työttömyyskorvauksiaan.Ne on kuule yksityisiä asioita, eikä niitä kenenkään tarvi sulle kertoa, ellei halua. Voithan tietty kysellä, mutta älä ihmettele jos kukaan ei kerro. Kannattaa keskittyä vaan omiin asioihin.

        No siinäpä tuli mutua taas tuutin täydeltä! Suomen työttömyysturvalaki sanoo:

        "Yritystoiminta tai oma työ katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan tai oman työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

        Siis vastaanottamiselle. Mainitsepa se lainkohta, johon perustat väitteesi, että olisi muka lain mukaan pitänyt jo aikaisemmin olla palkkatyössä ja yrittäjänä kymmenen kuukautta. Ei taida löytyä?

        Mikä sinua kismii siinä, jos auttaisin muitakin työkkärin uhreja saamaan julkisuuteen, miten heitä on kohdeltu? Ei toki meistä kukaan, minäkään, omalla nimellämme esiinnyttäisi - kuvittelitko, että niin tekisimme. Ja mistä nyt vedät väitteesi, että ajattelen, että toisten uhrien "täytyy" vastoin tahtoaan kertoa minulle, miten heitä on kohdeltu? Juuri tällaista se on työkkärissä; omahyväiset muijat mutuilevat ja käyttävät toisten taloudellista ahdinkoa omanarvontuntonsa nostamiseen. Ja voi hyvinkin olla, että työkkärin systeemeihin sopeutuva työntekijä etenee urallaan sen paremmin, mitä useamman köyhän hän onnistuu toimeentulosta sulkemaan ulos. Lakia he eivät osaa tai viitsi tai halua lukea silloin, kun se tukisi työttömän asiaa.


      • työtön kynäri
        mamuli kirjoitti:

        Kai siitä ulkomailla tehdystä työstä on jäänyt jotain povitaskuunkin...Jos Suomen asiat tuntuu noin pahasti olevan, muuta toki pois. Esim Kreikka tai Espanja vois olla hyviä vaihtoehtoja...

        Just joo, toistele sinä työkkärin mammojen tyypillisimpiä ennakkoluuloja. Aivan, olen yrittäjä, jos työkkärissä niin päätetään, ja yrittäjät ovat rikkaita, varsinkin, jos ovat olleet "kultaa vuolemassa" maailmalla.

        Minulla ei ole varaa muuttaa pois Suomesta. Enkä anna työkkärin mammojen elämääni raunioittaa. He haluavat nujertaa minut, mutta voi käydä aivan toisin kuin he kuvittelivat.


      • työtön kynäri
        työtön kynäri kirjoitti:

        No siinäpä tuli mutua taas tuutin täydeltä! Suomen työttömyysturvalaki sanoo:

        "Yritystoiminta tai oma työ katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan tai oman työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

        Siis vastaanottamiselle. Mainitsepa se lainkohta, johon perustat väitteesi, että olisi muka lain mukaan pitänyt jo aikaisemmin olla palkkatyössä ja yrittäjänä kymmenen kuukautta. Ei taida löytyä?

        Mikä sinua kismii siinä, jos auttaisin muitakin työkkärin uhreja saamaan julkisuuteen, miten heitä on kohdeltu? Ei toki meistä kukaan, minäkään, omalla nimellämme esiinnyttäisi - kuvittelitko, että niin tekisimme. Ja mistä nyt vedät väitteesi, että ajattelen, että toisten uhrien "täytyy" vastoin tahtoaan kertoa minulle, miten heitä on kohdeltu? Juuri tällaista se on työkkärissä; omahyväiset muijat mutuilevat ja käyttävät toisten taloudellista ahdinkoa omanarvontuntonsa nostamiseen. Ja voi hyvinkin olla, että työkkärin systeemeihin sopeutuva työntekijä etenee urallaan sen paremmin, mitä useamman köyhän hän onnistuu toimeentulosta sulkemaan ulos. Lakia he eivät osaa tai viitsi tai halua lukea silloin, kun se tukisi työttömän asiaa.

        Niin, laissa sanotaan:

        "Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilö on ollut vähintään 10 kuukautta kyseiseen yritystoimintaan liittymättömässä kokoaikatyössä tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. (19.12.2008/997)"

        Siis toistan:

        "...tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

        Tuo päätelmä on helppo tehdä. Löytäkööt minulle kokopäivätyön, jota osaan tehdä ja johon työnantaja minut huolii, niin otan sen riemumielin vastaan. Olen ilmoittanut hakevani kokoaikatyötä. Siitä voi päätellä, että minulla ei ole yritystoimintaa, joka olisi esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle - siis jos ihmisen päättelykyky on edes keskinkertaisen ihmisen tasolla eikä työkkärin muijien tasoa.


      • 934850349u8094tue
        työtön kynäri kirjoitti:

        No siinäpä tuli mutua taas tuutin täydeltä! Suomen työttömyysturvalaki sanoo:

        "Yritystoiminta tai oma työ katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilön työssäolon perusteella tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan tai oman työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

        Siis vastaanottamiselle. Mainitsepa se lainkohta, johon perustat väitteesi, että olisi muka lain mukaan pitänyt jo aikaisemmin olla palkkatyössä ja yrittäjänä kymmenen kuukautta. Ei taida löytyä?

        Mikä sinua kismii siinä, jos auttaisin muitakin työkkärin uhreja saamaan julkisuuteen, miten heitä on kohdeltu? Ei toki meistä kukaan, minäkään, omalla nimellämme esiinnyttäisi - kuvittelitko, että niin tekisimme. Ja mistä nyt vedät väitteesi, että ajattelen, että toisten uhrien "täytyy" vastoin tahtoaan kertoa minulle, miten heitä on kohdeltu? Juuri tällaista se on työkkärissä; omahyväiset muijat mutuilevat ja käyttävät toisten taloudellista ahdinkoa omanarvontuntonsa nostamiseen. Ja voi hyvinkin olla, että työkkärin systeemeihin sopeutuva työntekijä etenee urallaan sen paremmin, mitä useamman köyhän hän onnistuu toimeentulosta sulkemaan ulos. Lakia he eivät osaa tai viitsi tai halua lukea silloin, kun se tukisi työttömän asiaa.

        Duoda, duoda. Et ilmeisesti ole ihan perillä näiden isojen valtakunnallisten virastojen toiminnasta. Se on ymmärrettävää, kun muutat takaisin tänne ulkomailta.

        Tarvitset lakimiehen apua, sillä tavan maallikko ei osaa lukea lakia siten kuin sitä noudatetaan. Tarkoittaa sitä, että olet löytänyt jonkun työttömyysturvalain netistä ja luet sitä. Tulkitset sitä suoraan rivi riviltä, ja jos ei jotain sanota siinä laissa, teet siitä omia johtopäätöksiä.
        Muistaisin esimerkkisi siitä, miten lakiteksitissä puhutaan yhteisöstä ja sellaisessa sinun mielestäsi pitää olla vähintään kaksi henkilöä, muuten lakitekstissä puhuttaisiin yksilöstä. Tämähän ei välttämättä ole lainkirjiottajan tarkoitus. Jos alat kumoamaan lakiin perustuvia päätöksiä tällaisilla perusteilla, niin pitkä ja takkuinen polku on edessäsi.

        Sen lisäksi, että virastoja ohjaa Laki, on lakiin tehty lisäyksiä, ministeriön ohjeita sekä lakia noudattavia käytäntöjä. Toimiston linjaus, jossa 10kk työssäoloa yrityksen ohessa oikeuttaa sivutoimiseksi yrittäjäksi, ei välttämättä lue laissa.
        Mutta linjaus on silti pätevä ja lainmukainen. Se voi olla ministeriöstä tullut ohjaus, se voi olla lain lisäyksenä tai se voi olla jo pisimmän valitustien mukaan linjattu käytäntö.

        Nämä asiat sun pitää ottaa selville, muuten haukut väärää puuta ja häviät jokaisen argumenttisi millä yrität työkkäriä saada päätöksiään muuttamaan. Et osaa etkä pysty yksin lakia tulkitsemalla asiaasi selvittämään.

        Etsi itsellesi lakimies, joka osaa tehdä valitukset hallinto-oikeuteen. Tarvitaan asiantuntija ja lain kielen ja kirjoittamisen asiantuntija hoitamaan asiaasi. Samalla hän voi selvittää sinulle, miten tämä lakia seuraava järjestelmä asioissa toimii.


      • fdsgfgdfg
        934850349u8094tue kirjoitti:

        Duoda, duoda. Et ilmeisesti ole ihan perillä näiden isojen valtakunnallisten virastojen toiminnasta. Se on ymmärrettävää, kun muutat takaisin tänne ulkomailta.

        Tarvitset lakimiehen apua, sillä tavan maallikko ei osaa lukea lakia siten kuin sitä noudatetaan. Tarkoittaa sitä, että olet löytänyt jonkun työttömyysturvalain netistä ja luet sitä. Tulkitset sitä suoraan rivi riviltä, ja jos ei jotain sanota siinä laissa, teet siitä omia johtopäätöksiä.
        Muistaisin esimerkkisi siitä, miten lakiteksitissä puhutaan yhteisöstä ja sellaisessa sinun mielestäsi pitää olla vähintään kaksi henkilöä, muuten lakitekstissä puhuttaisiin yksilöstä. Tämähän ei välttämättä ole lainkirjiottajan tarkoitus. Jos alat kumoamaan lakiin perustuvia päätöksiä tällaisilla perusteilla, niin pitkä ja takkuinen polku on edessäsi.

        Sen lisäksi, että virastoja ohjaa Laki, on lakiin tehty lisäyksiä, ministeriön ohjeita sekä lakia noudattavia käytäntöjä. Toimiston linjaus, jossa 10kk työssäoloa yrityksen ohessa oikeuttaa sivutoimiseksi yrittäjäksi, ei välttämättä lue laissa.
        Mutta linjaus on silti pätevä ja lainmukainen. Se voi olla ministeriöstä tullut ohjaus, se voi olla lain lisäyksenä tai se voi olla jo pisimmän valitustien mukaan linjattu käytäntö.

        Nämä asiat sun pitää ottaa selville, muuten haukut väärää puuta ja häviät jokaisen argumenttisi millä yrität työkkäriä saada päätöksiään muuttamaan. Et osaa etkä pysty yksin lakia tulkitsemalla asiaasi selvittämään.

        Etsi itsellesi lakimies, joka osaa tehdä valitukset hallinto-oikeuteen. Tarvitaan asiantuntija ja lain kielen ja kirjoittamisen asiantuntija hoitamaan asiaasi. Samalla hän voi selvittää sinulle, miten tämä lakia seuraava järjestelmä asioissa toimii.

        Sinähän vitsin murjaisit. Kenellä täysin ilman tuloja elävällä työttömällä on varaa palkata lakimies?

        Työvoimatoimiston pitäisi auttaa halukkaita löytämään työtä tai jos sitä ei löydy, saamaan tukea, kunnes löytyy. Outo systeemi sellainen, että köyhiä kohdellaan rikollisina ja kehotetaan heitä haastamaan riistäjä oikeuteen. Millä ihmeen rahoilla?


      • -----------
        työtön kynäri kirjoitti:

        Niin, laissa sanotaan:

        "Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilö on ollut vähintään 10 kuukautta kyseiseen yritystoimintaan liittymättömässä kokoaikatyössä tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. (19.12.2008/997)"

        Siis toistan:

        "...tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle."

        Tuo päätelmä on helppo tehdä. Löytäkööt minulle kokopäivätyön, jota osaan tehdä ja johon työnantaja minut huolii, niin otan sen riemumielin vastaan. Olen ilmoittanut hakevani kokoaikatyötä. Siitä voi päätellä, että minulla ei ole yritystoimintaa, joka olisi esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle - siis jos ihmisen päättelykyky on edes keskinkertaisen ihmisen tasolla eikä työkkärin muijien tasoa.

        Jossain vaiheessa pidin pyrkimystäsi ajaa työttömien asiaa ihan hyvänä. Nyt taas alkaa tuntua, että et osaa nähdä asioita mitenkään muuten kuin omalta kannaltasi.

        Se, että sinä etsit kokoaikatyötä ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä et voi olla kokoaikainen yrittäjä. Jos tarkoittaisi, niin kaikki yrittäjäthän menisivät yritystoimintansa ohella työnhakijoiksi ja nostaisivat työttömyyskorvausta yritystulojen lisäksi aina niin kauan kunnes joku heille uuden kokoaikaisen työpaikan määräisi. Näin tuskin kävisi ja jos kävisi, niin sitten sen voi halutessaan jättää ottamatta ja jatkaa yritystoimintaansa ilman mitään tukia. Kaikki työssä olevatkin voisivat hakeutua saamaan työttömyyskorvausta, jos työttömyyden määrittelyyn riittäisi se, että HAKEE kokopäivätöitä.


      • työtön kynäri
        ----------- kirjoitti:

        Jossain vaiheessa pidin pyrkimystäsi ajaa työttömien asiaa ihan hyvänä. Nyt taas alkaa tuntua, että et osaa nähdä asioita mitenkään muuten kuin omalta kannaltasi.

        Se, että sinä etsit kokoaikatyötä ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä et voi olla kokoaikainen yrittäjä. Jos tarkoittaisi, niin kaikki yrittäjäthän menisivät yritystoimintansa ohella työnhakijoiksi ja nostaisivat työttömyyskorvausta yritystulojen lisäksi aina niin kauan kunnes joku heille uuden kokoaikaisen työpaikan määräisi. Näin tuskin kävisi ja jos kävisi, niin sitten sen voi halutessaan jättää ottamatta ja jatkaa yritystoimintaansa ilman mitään tukia. Kaikki työssä olevatkin voisivat hakeutua saamaan työttömyyskorvausta, jos työttömyyden määrittelyyn riittäisi se, että HAKEE kokopäivätöitä.

        Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta puhua jokaisen näkökulmasta. Tämä on vain minun tarinani. Jokaisella muulla työkkärin uhrilla on oma tarinansa. Siksi on hyvä, mielestäni, jos jokainen kertoo oman tarinansa. Niistä voi sitten vetää laajempiakin johtopäätöksiä. Kykyni ovat rajalliset. En ole tutkiva journalisti.

        Tilanteeni on selkeä. Olen työtön. En ole yrittäjä. Suomen lain mukaan en ole koskaan ollut yrittäjä. En toimi millään tavalla yrittäjänä, en saa siitä tuloa. Ei ole kyseessä mikään "yritystoiminnan riski", ei mikään tulojen väliaikainen pudotus yrityksessä. En voi yrittää: väärä maa, väärällä puolen maapalloa, alalla, jolla ei löytyisi asiakkaita Suomessa. Jos olisin jäänyt maahan, jossa työtäni tein, vääntäisin edelleen pienen toimeentuloni omasta työstä. Täällä se ei ole mahdollista.

        Suomessa tuntuu muuten tosiaan olevan vallalla se käsitys, niiden piireissä, jotka olette erehtynyt valitsemaan edustajiksemme ja niiden, jotka on palkattu palvelijoiksemme virkoihin, että vain tietyntyyppisillä ihmisillä on oikeus toimeentuloon. Yritteliäitä ihmisiä ei suvaita.

        Maassa, jossa asuin, ajatellaan aivan toisin. Siellä ihminen todella voi olla töissä itselleen ja jos siitä toiminnasta ei ole minimitoimeentuloon riittäviä tuloja tai ei lainkaan tuloja, kuten minunkin tapauksessani, hän todella VOI saada tukea sitä tarvitessaan. Hänen ei tarvitse valehdella työkkärissä, hän on oikeutettu tukeen. Näin sen pitäisi mennä Suomessakin.

        Suomessa halutaan nitistää alkuunsa kaikki yhden hengen "yritykset". En tunne vielä Suomea tarpeeksi voidakseni tietää, mistä se johtuu, mutta arvailisin, että syynä saattaa olla se, että suuret yritykset manipuloivat poliitikkoja vaaliavustuksia antaessaan tukemaan suuryrityksiä. Yritteliäät ihmiset voisivat muodostaa uusia yrityksiä: se pitää estää. Suuryrityksille järjestetään ilmaista orjatyövoimaa työkkärin toimesta. Paljon tapahtuu kulissien takana. En minä etkä sinä ole tietoisia kaikesta, mitä tapahtuu. Miten voisin korjata suomalaista yhteiskuntaa? Minusta voin omalta pieneltä osaltani yrittää korjata sitä taistelemalla omien oikeuksieni puolesta, ja puhumalla ongelmista vaikka täällä, koska monet muutkin voivat olla samantapaisessa tilanteessa. Ehkä sinä pystyt enempään. Minä toimin omien rajoituksieni puitteissa. Ehkä tämäkin keskustelukanava vielä joskus tukitaan, onhan se aikamoinen uhka joillekin instansseille.

        Työkkäri voisi helposti testata, olenko yrittäjä vai en. Tarjotkoon minulle sopiva kokoaikainen työ ja otan sen ilomielin vastaan. Siihen loppuu tämä ongelma. Luulin työkkärin olevan työmarkkinoiden tuntija ja auttavan löytämään työtä. Heiltä ei ole tullut yhtään "työtarjousta". Olen tuhlannut aikaani ja pahoittanut mieleni ihan turhaan. Työkkäriin ilmoittautumisesta ei ole ollut minulle mitään hyötyä, haittaa vain. En varmaan ole ainut.


      • 509t84058w045
        työtön kynäri kirjoitti:

        Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta puhua jokaisen näkökulmasta. Tämä on vain minun tarinani. Jokaisella muulla työkkärin uhrilla on oma tarinansa. Siksi on hyvä, mielestäni, jos jokainen kertoo oman tarinansa. Niistä voi sitten vetää laajempiakin johtopäätöksiä. Kykyni ovat rajalliset. En ole tutkiva journalisti.

        Tilanteeni on selkeä. Olen työtön. En ole yrittäjä. Suomen lain mukaan en ole koskaan ollut yrittäjä. En toimi millään tavalla yrittäjänä, en saa siitä tuloa. Ei ole kyseessä mikään "yritystoiminnan riski", ei mikään tulojen väliaikainen pudotus yrityksessä. En voi yrittää: väärä maa, väärällä puolen maapalloa, alalla, jolla ei löytyisi asiakkaita Suomessa. Jos olisin jäänyt maahan, jossa työtäni tein, vääntäisin edelleen pienen toimeentuloni omasta työstä. Täällä se ei ole mahdollista.

        Suomessa tuntuu muuten tosiaan olevan vallalla se käsitys, niiden piireissä, jotka olette erehtynyt valitsemaan edustajiksemme ja niiden, jotka on palkattu palvelijoiksemme virkoihin, että vain tietyntyyppisillä ihmisillä on oikeus toimeentuloon. Yritteliäitä ihmisiä ei suvaita.

        Maassa, jossa asuin, ajatellaan aivan toisin. Siellä ihminen todella voi olla töissä itselleen ja jos siitä toiminnasta ei ole minimitoimeentuloon riittäviä tuloja tai ei lainkaan tuloja, kuten minunkin tapauksessani, hän todella VOI saada tukea sitä tarvitessaan. Hänen ei tarvitse valehdella työkkärissä, hän on oikeutettu tukeen. Näin sen pitäisi mennä Suomessakin.

        Suomessa halutaan nitistää alkuunsa kaikki yhden hengen "yritykset". En tunne vielä Suomea tarpeeksi voidakseni tietää, mistä se johtuu, mutta arvailisin, että syynä saattaa olla se, että suuret yritykset manipuloivat poliitikkoja vaaliavustuksia antaessaan tukemaan suuryrityksiä. Yritteliäät ihmiset voisivat muodostaa uusia yrityksiä: se pitää estää. Suuryrityksille järjestetään ilmaista orjatyövoimaa työkkärin toimesta. Paljon tapahtuu kulissien takana. En minä etkä sinä ole tietoisia kaikesta, mitä tapahtuu. Miten voisin korjata suomalaista yhteiskuntaa? Minusta voin omalta pieneltä osaltani yrittää korjata sitä taistelemalla omien oikeuksieni puolesta, ja puhumalla ongelmista vaikka täällä, koska monet muutkin voivat olla samantapaisessa tilanteessa. Ehkä sinä pystyt enempään. Minä toimin omien rajoituksieni puitteissa. Ehkä tämäkin keskustelukanava vielä joskus tukitaan, onhan se aikamoinen uhka joillekin instansseille.

        Työkkäri voisi helposti testata, olenko yrittäjä vai en. Tarjotkoon minulle sopiva kokoaikainen työ ja otan sen ilomielin vastaan. Siihen loppuu tämä ongelma. Luulin työkkärin olevan työmarkkinoiden tuntija ja auttavan löytämään työtä. Heiltä ei ole tullut yhtään "työtarjousta". Olen tuhlannut aikaani ja pahoittanut mieleni ihan turhaan. Työkkäriin ilmoittautumisesta ei ole ollut minulle mitään hyötyä, haittaa vain. En varmaan ole ainut.

        Olen ollut työkkärissä töissä vajaa 10 vuotta sitten. Voihan olla, että asiat ovat muuttuneet.

        Aivan utoopiset ajatukset sulla, että työministeriö alkaisi TESTAILEMAAN jotain asiakkaaksi ilmottautuneita, että mitäs tässä tuliskaan tulokseksi. Naurattaa niin, ettei meinaa aamukahvi mennä alas. Meinaatko, että jokaisessa toimistossa jokaisen asiakkaan kohdalla alettaisiin testimielessä lähettämään asiakkaita eri toimenpiteisiin. Ja sittenkö pidettäisiin kokouksia toimikunnan ja ehkä asiakkaan kanssa, että mikä on testin tulos ja mikä maksulausunto sitten annettaisiin.
        Sinulla ei ole ihan nuo resurssit tai tämän puolen palloa olevien toimistojen toimintatavoista oikein hajua.

        Työkkäristä tulee kyllä aikanaan sinullekin työpaikkaosoitus, tai luultavasti ensin tulee kurssiosoitus jollekin ohjaavalle kurssille. 3kk työttömän on ns. ammattisuoja, ja työpaikkaa voi tarjota vain ilmoittamalle hakuammatille. 3kk jälkeen ammattisuoja häipyy ja työpaikkaa voi osoittaa mille alalle vaan.
        Omassa vanhassa toimistossamme osoitettiin n.3 kk jälkeen työttömät ns ohjaavalle kurssille, jossa ohjattiin cv:n tekoa, työpaikan hakua ja muita yleisiä asioita.

        Ei mikään valtion virasto voi toimia niin, että yhden kohdalla tehdään yhtä ja toisen kohdalla toista. Kyllä kaikkien pitää saada samat säännöt ja kaikkien pitää pystyä dokumentoidusti perustelemaan väitteensa ja asiansa. Sehän menis muuten ihan huuteluksi koko asia. Kaikki kävis vaan viraston ovelta huutelemassa, että minä täällä, mä olen yrittäjä mutta ei mulla ole tuloja ku haen kokopäivähommia joita vaan osaan. Että laittakaa vaan korvaukset pyörimään. Ei se niin voi mennä. Kyllä jokaisen pitää pystyä seuraamaan sääntöjä ja lakeja, että jokainen saa saman palvelun ja samat ehdot missäpäin suomea sitten työkkäriin ilmottautuukin.

        Työkkäriin ilmottautuminen on vapaaehtoista. Ei tarvii mennä ollenkaan. En ole itse ollut ikinä työkkärin asiakas, enkä meinaa ollakaan.


      • maarsuurestiihmettel
        työtön kynäri kirjoitti:

        Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta puhua jokaisen näkökulmasta. Tämä on vain minun tarinani. Jokaisella muulla työkkärin uhrilla on oma tarinansa. Siksi on hyvä, mielestäni, jos jokainen kertoo oman tarinansa. Niistä voi sitten vetää laajempiakin johtopäätöksiä. Kykyni ovat rajalliset. En ole tutkiva journalisti.

        Tilanteeni on selkeä. Olen työtön. En ole yrittäjä. Suomen lain mukaan en ole koskaan ollut yrittäjä. En toimi millään tavalla yrittäjänä, en saa siitä tuloa. Ei ole kyseessä mikään "yritystoiminnan riski", ei mikään tulojen väliaikainen pudotus yrityksessä. En voi yrittää: väärä maa, väärällä puolen maapalloa, alalla, jolla ei löytyisi asiakkaita Suomessa. Jos olisin jäänyt maahan, jossa työtäni tein, vääntäisin edelleen pienen toimeentuloni omasta työstä. Täällä se ei ole mahdollista.

        Suomessa tuntuu muuten tosiaan olevan vallalla se käsitys, niiden piireissä, jotka olette erehtynyt valitsemaan edustajiksemme ja niiden, jotka on palkattu palvelijoiksemme virkoihin, että vain tietyntyyppisillä ihmisillä on oikeus toimeentuloon. Yritteliäitä ihmisiä ei suvaita.

        Maassa, jossa asuin, ajatellaan aivan toisin. Siellä ihminen todella voi olla töissä itselleen ja jos siitä toiminnasta ei ole minimitoimeentuloon riittäviä tuloja tai ei lainkaan tuloja, kuten minunkin tapauksessani, hän todella VOI saada tukea sitä tarvitessaan. Hänen ei tarvitse valehdella työkkärissä, hän on oikeutettu tukeen. Näin sen pitäisi mennä Suomessakin.

        Suomessa halutaan nitistää alkuunsa kaikki yhden hengen "yritykset". En tunne vielä Suomea tarpeeksi voidakseni tietää, mistä se johtuu, mutta arvailisin, että syynä saattaa olla se, että suuret yritykset manipuloivat poliitikkoja vaaliavustuksia antaessaan tukemaan suuryrityksiä. Yritteliäät ihmiset voisivat muodostaa uusia yrityksiä: se pitää estää. Suuryrityksille järjestetään ilmaista orjatyövoimaa työkkärin toimesta. Paljon tapahtuu kulissien takana. En minä etkä sinä ole tietoisia kaikesta, mitä tapahtuu. Miten voisin korjata suomalaista yhteiskuntaa? Minusta voin omalta pieneltä osaltani yrittää korjata sitä taistelemalla omien oikeuksieni puolesta, ja puhumalla ongelmista vaikka täällä, koska monet muutkin voivat olla samantapaisessa tilanteessa. Ehkä sinä pystyt enempään. Minä toimin omien rajoituksieni puitteissa. Ehkä tämäkin keskustelukanava vielä joskus tukitaan, onhan se aikamoinen uhka joillekin instansseille.

        Työkkäri voisi helposti testata, olenko yrittäjä vai en. Tarjotkoon minulle sopiva kokoaikainen työ ja otan sen ilomielin vastaan. Siihen loppuu tämä ongelma. Luulin työkkärin olevan työmarkkinoiden tuntija ja auttavan löytämään työtä. Heiltä ei ole tullut yhtään "työtarjousta". Olen tuhlannut aikaani ja pahoittanut mieleni ihan turhaan. Työkkäriin ilmoittautumisesta ei ole ollut minulle mitään hyötyä, haittaa vain. En varmaan ole ainut.

        Sanoit moneen kertaan, ettet ole Suomen lain mukaan yrittäjä. Minusta on hassua, että jollain suomalaisella voi olla rekisteröity, toimiva yritys ulkomailla ja tämä henkilö voi hakea Suomessa työttömyyskorvauksia ja muita tukia. Sillä ei pitäisi olla väliä onko ulkomaille rekisteröidyllä yrityksellä todellista toimintaa vai ei, koska asiaa ei voi Suomesta käsin juuri mitenkään varmentaa. Jos tosiaan Suomen lain mukaan ulkomaille rekisteröidyn toiminimen omistajaa ei pidetä yrittäjänä, niin tässähän on ratkaisu kaikille suomalaisille pienyrittäjille. Yritys pystyyn toiseen maahan (mielellään vielä halvan verotuksen maahan) ja Suomessa ilmoittautuminen työkkäriin ja kelan luukulle. Tulot tuplaantuvat saman tien ja ainakin perustulo on taattu. Hyvä puoli on vielä se, että jos firma menee konkkaan niin Suomessa säilyy paperit puhtaina. Jostain syystä vain verottaja on suhtautunut hyvin karsaasti näihin offshore-firmoihin - ja ihan syystäkin. Siksi ihmettelen myös, että minkä vuoksi Suomessa tukia hakeva saisi samaan aikaan toimia yrittäjänä ulkomailla (eli omata toiminimen, jota ei ole lakkautettu)?


      • Kysymystä pukkaa
        maarsuurestiihmettel kirjoitti:

        Sanoit moneen kertaan, ettet ole Suomen lain mukaan yrittäjä. Minusta on hassua, että jollain suomalaisella voi olla rekisteröity, toimiva yritys ulkomailla ja tämä henkilö voi hakea Suomessa työttömyyskorvauksia ja muita tukia. Sillä ei pitäisi olla väliä onko ulkomaille rekisteröidyllä yrityksellä todellista toimintaa vai ei, koska asiaa ei voi Suomesta käsin juuri mitenkään varmentaa. Jos tosiaan Suomen lain mukaan ulkomaille rekisteröidyn toiminimen omistajaa ei pidetä yrittäjänä, niin tässähän on ratkaisu kaikille suomalaisille pienyrittäjille. Yritys pystyyn toiseen maahan (mielellään vielä halvan verotuksen maahan) ja Suomessa ilmoittautuminen työkkäriin ja kelan luukulle. Tulot tuplaantuvat saman tien ja ainakin perustulo on taattu. Hyvä puoli on vielä se, että jos firma menee konkkaan niin Suomessa säilyy paperit puhtaina. Jostain syystä vain verottaja on suhtautunut hyvin karsaasti näihin offshore-firmoihin - ja ihan syystäkin. Siksi ihmettelen myös, että minkä vuoksi Suomessa tukia hakeva saisi samaan aikaan toimia yrittäjänä ulkomailla (eli omata toiminimen, jota ei ole lakkautettu)?

        Hyvä pointti, jossa asiaa on hieman ajateltukin! Tosin ketjun aloittaja onkin naamioinut asiansa siihen, että kysymyksessä on Pienen Ihmisen Taistelu inhaa byrokratiaa kohtaan. Urheasti hän taistelee vastaan, ei häneltä viedä identiteettiä. :

        "Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia. "

        Tämän mukaan työkkärin virkailijat ovat täysin syyttä VALINNEET hänet, ja vain siksi että häntä syyttä kyykytetään. En ei kuitenkaan anna periksi.

        Samoin tein hän kertoo, että virkailijat tekevät tahallaan virkarikoksia (??) ja rikkovat lakia (???) työssään.

        Hän tietää myös kertoa, että työvoimatoimiston virkailijoilla ei olekaan normaali virkaehtosopimuksen mukainen palkka,(kuten kaikissa muissa valtion virastoissa työssä olevilla), vaan työkkärin virkamiehillä on jokin erityinen kannustepalkkaus/prosenttipalkka sen mukaan, miten paljon karensseja ja kielteisiä työttömyysturvapäätöksiä on kyseinen virkamies työssään tehnyt. Tämä on kiinnostava tieto, ja nyt halutaisi tietää, että miten tällainen systeemi on muodostettu ja miten sitä siihen palkkaan arvioidaan?

        Tämä koko tarina on uskomatonta juubaa, mistä on jätetty kaikki asiaan vaikuttavat faktat pois, ja tilalle tuupattu populistista epätarinaa.
        Aluksi ollaan hurskaasti kaikkien työttömien asialla, ja neuvotaan kuinka pitää kaikki nauhoittaa tai työkkärin provikkapalkkainen virkailija "valitsee kyykytettäväksi". Nyt valitsivat väärän ihmisen. Onnea vaan.


      • työtön kynäri
        509t84058w045 kirjoitti:

        Olen ollut työkkärissä töissä vajaa 10 vuotta sitten. Voihan olla, että asiat ovat muuttuneet.

        Aivan utoopiset ajatukset sulla, että työministeriö alkaisi TESTAILEMAAN jotain asiakkaaksi ilmottautuneita, että mitäs tässä tuliskaan tulokseksi. Naurattaa niin, ettei meinaa aamukahvi mennä alas. Meinaatko, että jokaisessa toimistossa jokaisen asiakkaan kohdalla alettaisiin testimielessä lähettämään asiakkaita eri toimenpiteisiin. Ja sittenkö pidettäisiin kokouksia toimikunnan ja ehkä asiakkaan kanssa, että mikä on testin tulos ja mikä maksulausunto sitten annettaisiin.
        Sinulla ei ole ihan nuo resurssit tai tämän puolen palloa olevien toimistojen toimintatavoista oikein hajua.

        Työkkäristä tulee kyllä aikanaan sinullekin työpaikkaosoitus, tai luultavasti ensin tulee kurssiosoitus jollekin ohjaavalle kurssille. 3kk työttömän on ns. ammattisuoja, ja työpaikkaa voi tarjota vain ilmoittamalle hakuammatille. 3kk jälkeen ammattisuoja häipyy ja työpaikkaa voi osoittaa mille alalle vaan.
        Omassa vanhassa toimistossamme osoitettiin n.3 kk jälkeen työttömät ns ohjaavalle kurssille, jossa ohjattiin cv:n tekoa, työpaikan hakua ja muita yleisiä asioita.

        Ei mikään valtion virasto voi toimia niin, että yhden kohdalla tehdään yhtä ja toisen kohdalla toista. Kyllä kaikkien pitää saada samat säännöt ja kaikkien pitää pystyä dokumentoidusti perustelemaan väitteensa ja asiansa. Sehän menis muuten ihan huuteluksi koko asia. Kaikki kävis vaan viraston ovelta huutelemassa, että minä täällä, mä olen yrittäjä mutta ei mulla ole tuloja ku haen kokopäivähommia joita vaan osaan. Että laittakaa vaan korvaukset pyörimään. Ei se niin voi mennä. Kyllä jokaisen pitää pystyä seuraamaan sääntöjä ja lakeja, että jokainen saa saman palvelun ja samat ehdot missäpäin suomea sitten työkkäriin ilmottautuukin.

        Työkkäriin ilmottautuminen on vapaaehtoista. Ei tarvii mennä ollenkaan. En ole itse ollut ikinä työkkärin asiakas, enkä meinaa ollakaan.

        Sinähän luet pilkallisin mielin ja vääristelet lukemaasi. Tyylistäsi olisi hyvinkin voinut arvata, että olet ollut osasena kyseistä koneistoa, ja puolustelet sitä.

        On vaikea kirjoittaa yksiselitteisesti niin, että selittää asiansa muille väärin kohdelluille, ulkopuolisille ja myös niille, joiden sympatiat ovat virkamiesten puolella. Jos haluaa, voi vääristellä. Testaamisella tarkoitan tietenkin sitä, että ihminen, joka joutuu menemään tähän nöyryyttävään systeemiin, koska on puilla paljailla, saa periaatteessa tukea, kunnes omalla toiminnallaan osoittaa, ettei olekaan se mitä väitti, eli ei otakaan vastaan tarjottua työtä (olettaen, ettei tarjota kiusamielessä jotain kapakan kaljankaatajan tai maatalouslomittajan paikkaa ja laiteta karenssia, kun siihen ei ryhdy).

        Työkkäri tosiaan on ottanut systeemiä tuntemattoman ihmisen, minun, sanoja muka vapaasta ja rehellisestä keskustelusta ja leimanneet minut yrittäjäksi. Ei mitään dokumenttia ole kysytty mistään. He perustavat päätöksensä omiin dokumentteihinsa. Yksi kirjoittaa: "Toiminut kokoaikaisena yrittäjänä huhtikuun alusta alkaen" (jolloin tulin Suomeen) ja toinen lukee myöhemmin sen ja käyttää sitä todisteena sille, kun laskevat sitä neljän kuukauden karenssia. Eli sen sijaan, että paluuni Suomeen olisi uskottu olevan toimintani keskeytys, mitä se normaalin järjen omaavan ihmisen on helppo havaita olevan, he tekevätkin siitä yrityksen toiminnan alun. Eli vaikka minulla olisikin ollut yritys (mitä ei ole mitenkään lailla minulle perusteltu), tuollaisilla hihasta vedetyillä väitteillä toimeentuloasiaasi vetkutetaan.

        Minä ryhdyin tapani mukaan tähänkin hommaan, väliaikaisen tuen hakemiseen, rehellisin mielin ja avoimin kortein. Minua on kohdeltu kierosti ja epärehellisesti ja pilkaten.

        Aivan, pilkkaa vain: sinä olet parempi ihminen, et koskaan menisikään anomaan toimeentulotukea. Vain minun kaltaiseni epärehelliset laiskat luuserit sortuvat sille tielle. Tuo ilmeisesti on muidenkin sossu/työkkäri/kela -tanttojen omahyväinen asenne.

        Ei Suomen yhteiskunnan epäkohtia sossutanttojen kanssa neuvottelemalla paranneta. Tuomalla esiin väärinkäytöksiä, kukin oman tapauksensa, ainakin annetaan toinen toistemme havaita, ettemme ole yksin. Työttömien, varsinkin täysin tulottomien työttömien on vaikea järjestäytyä tai tietää, miten alkaa viedä asiaansa eteenpäin. Minulle ensimmäinen paikka oli tämä keskustelupalsta. Minua eivät pilkalliset ihmiset masenna. He tuovat esille juuri sitä ilmapiiriä, jota haluan kuvailla. On ihan mielenkiintoista, että tässäkin ketjussa olemme saaneet lukea vastapuolenkin asenteita. Se on hyvin kuvaavaa.


      • :)))))))))))))))))))
        Kysymystä pukkaa kirjoitti:

        Hyvä pointti, jossa asiaa on hieman ajateltukin! Tosin ketjun aloittaja onkin naamioinut asiansa siihen, että kysymyksessä on Pienen Ihmisen Taistelu inhaa byrokratiaa kohtaan. Urheasti hän taistelee vastaan, ei häneltä viedä identiteettiä. :

        "Työkkäri on nyt valinnut kyykytettäväkseen ihmisen, jolla riittää sisua niin pitkälle kuin tarvitaan. En anna periksi. Lainrikkojat on saatettava vastuuseen.

        Ei, en luovu identiteetistäni, en luovu toiminimestäni, enkä luovu hankkeestani saada työkkäri toimimaan lain mukaan. Jos laissqa on sitten korjaamisen varaa, se on taas toinen asia. "

        Tämän mukaan työkkärin virkailijat ovat täysin syyttä VALINNEET hänet, ja vain siksi että häntä syyttä kyykytetään. En ei kuitenkaan anna periksi.

        Samoin tein hän kertoo, että virkailijat tekevät tahallaan virkarikoksia (??) ja rikkovat lakia (???) työssään.

        Hän tietää myös kertoa, että työvoimatoimiston virkailijoilla ei olekaan normaali virkaehtosopimuksen mukainen palkka,(kuten kaikissa muissa valtion virastoissa työssä olevilla), vaan työkkärin virkamiehillä on jokin erityinen kannustepalkkaus/prosenttipalkka sen mukaan, miten paljon karensseja ja kielteisiä työttömyysturvapäätöksiä on kyseinen virkamies työssään tehnyt. Tämä on kiinnostava tieto, ja nyt halutaisi tietää, että miten tällainen systeemi on muodostettu ja miten sitä siihen palkkaan arvioidaan?

        Tämä koko tarina on uskomatonta juubaa, mistä on jätetty kaikki asiaan vaikuttavat faktat pois, ja tilalle tuupattu populistista epätarinaa.
        Aluksi ollaan hurskaasti kaikkien työttömien asialla, ja neuvotaan kuinka pitää kaikki nauhoittaa tai työkkärin provikkapalkkainen virkailija "valitsee kyykytettäväksi". Nyt valitsivat väärän ihmisen. Onnea vaan.

        Mistä noin vihamielinen asenne? Tunnistatko asiakkaasi keskustelun aloittajassa ja tunnetko hänen syyttävän sinua? Olet mielestäsi vahvoilla. Takanasi on laaja koneisto. Työtön ja tuloton on pohjasakkaa. Häntä ei tarvitse kohdella ihmisenä. Sinä olet parempi ihminen ja tiedät, että tuen hakijat ovat periaatteessa kaikki epärehellisiä, jos heille antaa pienenkin mahdollisuuden.

        Pakkoko aloittajan oli alun perinkään kertoa yrityksestään tai mikä se nyt sitten olikaan siellä ulkomailla? Suomesta käsin ei olisi voitu mitenkään todentaa, jos hän olisi sanonut olleensa vaikka kotirouva - sekin parempi Suomessa kuin yrittäjä. Paluumuuttajille ajattelemisen aihetta. Kannattaako Suomeen palata muuten kuin työntekijänä, jolla on jo varma työpaikka tiedossa, tai eläkeläisenä? Ulkomaiden eläkkeitä muuten taidetaan Suomessa verottaa vielä toiseen kertaan, jos oikein muistan.


      • Pysytään totuudessa!
        :))))))))))))))))))) kirjoitti:

        Mistä noin vihamielinen asenne? Tunnistatko asiakkaasi keskustelun aloittajassa ja tunnetko hänen syyttävän sinua? Olet mielestäsi vahvoilla. Takanasi on laaja koneisto. Työtön ja tuloton on pohjasakkaa. Häntä ei tarvitse kohdella ihmisenä. Sinä olet parempi ihminen ja tiedät, että tuen hakijat ovat periaatteessa kaikki epärehellisiä, jos heille antaa pienenkin mahdollisuuden.

        Pakkoko aloittajan oli alun perinkään kertoa yrityksestään tai mikä se nyt sitten olikaan siellä ulkomailla? Suomesta käsin ei olisi voitu mitenkään todentaa, jos hän olisi sanonut olleensa vaikka kotirouva - sekin parempi Suomessa kuin yrittäjä. Paluumuuttajille ajattelemisen aihetta. Kannattaako Suomeen palata muuten kuin työntekijänä, jolla on jo varma työpaikka tiedossa, tai eläkeläisenä? Ulkomaiden eläkkeitä muuten taidetaan Suomessa verottaa vielä toiseen kertaan, jos oikein muistan.

        Hieman on yritetty kyseenalaistaa aloittajan väitteitä, mutta lisää näyttää kehittyvän entistä hullumpaan suuntaan.

        Väite, että työkkärin virkailijat jotenki erityisesti VALKKAISIVAT asiakkaitaan ja niiden joukosta vielä erikoisvalinnalla jonkun kyykytettäväksi on täysin kestämätön ja mahdoton vale. Näin ei tapahdu. Mikään virkailja ei voi eikä valitse itse asiakkaitaan. Kyykyttämistä varten asiakkaita ei valita myöskään. Tämä on fakta ja pätee kaikissa valtion virastoissa (kela, vero jne.).

        Väite, että työkkärin virkaehtosopimus olisi siten rakennettu, että jokin kielteinen päätös (??mistä) korottaisi virkailjan palkkaa ei pidä paikkaansa.
        Väite, että työvoimatoimiston virkailjan pitää keksimällä tahallaan käsitella jonkun asiakkaan asiaa moneen kertaan ja pitkittämällä siksi, että saisi turvattua oman palkkansa ei pidä paikkaansa. Tämmöistä työsopimusta ei missään valtion virastossa ole olemassa. Tämä on fakta.

        Asenteeni on kieltämättä hieman ärtynyt. En sanoisi että vihamielinen. On erittäin epätervettä, epäreilua, populistista asioiden vääristelyä väittää useissa viesteissä täysin epätosia asioita! Näin se vaan tässä maailmassa on. Valehtelu on tietääkseni edelleenkin tuomittavaa. Ja tässä tapauksessa valehtelu on tuomittavaa siksikin, että kirjoittaja yrittää vääriä tietoja totena jakamalla esittää omaa asiaansa toisessa valossa.

        Netissä on kaikilla mahdollisuus kirjailla ajatuksenjuokusujaan. Pitäisi kuitenkin pyrkiä kovasti tiukasti pysymään totuudessa. Se on kaikkien parhaaksi, niin asianosaisen kuin muiden lukijoidenkin.


      • fdh dfhh drtu
        Pysytään totuudessa! kirjoitti:

        Hieman on yritetty kyseenalaistaa aloittajan väitteitä, mutta lisää näyttää kehittyvän entistä hullumpaan suuntaan.

        Väite, että työkkärin virkailijat jotenki erityisesti VALKKAISIVAT asiakkaitaan ja niiden joukosta vielä erikoisvalinnalla jonkun kyykytettäväksi on täysin kestämätön ja mahdoton vale. Näin ei tapahdu. Mikään virkailja ei voi eikä valitse itse asiakkaitaan. Kyykyttämistä varten asiakkaita ei valita myöskään. Tämä on fakta ja pätee kaikissa valtion virastoissa (kela, vero jne.).

        Väite, että työkkärin virkaehtosopimus olisi siten rakennettu, että jokin kielteinen päätös (??mistä) korottaisi virkailjan palkkaa ei pidä paikkaansa.
        Väite, että työvoimatoimiston virkailjan pitää keksimällä tahallaan käsitella jonkun asiakkaan asiaa moneen kertaan ja pitkittämällä siksi, että saisi turvattua oman palkkansa ei pidä paikkaansa. Tämmöistä työsopimusta ei missään valtion virastossa ole olemassa. Tämä on fakta.

        Asenteeni on kieltämättä hieman ärtynyt. En sanoisi että vihamielinen. On erittäin epätervettä, epäreilua, populistista asioiden vääristelyä väittää useissa viesteissä täysin epätosia asioita! Näin se vaan tässä maailmassa on. Valehtelu on tietääkseni edelleenkin tuomittavaa. Ja tässä tapauksessa valehtelu on tuomittavaa siksikin, että kirjoittaja yrittää vääriä tietoja totena jakamalla esittää omaa asiaansa toisessa valossa.

        Netissä on kaikilla mahdollisuus kirjailla ajatuksenjuokusujaan. Pitäisi kuitenkin pyrkiä kovasti tiukasti pysymään totuudessa. Se on kaikkien parhaaksi, niin asianosaisen kuin muiden lukijoidenkin.

        Asioiden vääristelyä harjoitetaan netissä ja ilmeisesti sossuissa ja työkkäreissäkin. Voidaan tarttua johonkin sanaan ja paisutella siitä aivan utopistinen syyteketju. "Valinnut kyykytettäväkseen" muuttaminen väitteeksi, että työvoimatoimisto vartavasten valitsisi uhreja, on yhteen sanaan tarttumista ja kieroilua. Noinhan sitä saa pitkitettyä mitä tahansa juttua ja turvattua oman työnsä.


      • gfdh hrth
        fdh dfhh drtu kirjoitti:

        Asioiden vääristelyä harjoitetaan netissä ja ilmeisesti sossuissa ja työkkäreissäkin. Voidaan tarttua johonkin sanaan ja paisutella siitä aivan utopistinen syyteketju. "Valinnut kyykytettäväkseen" muuttaminen väitteeksi, että työvoimatoimisto vartavasten valitsisi uhreja, on yhteen sanaan tarttumista ja kieroilua. Noinhan sitä saa pitkitettyä mitä tahansa juttua ja turvattua oman työnsä.

        Tämä on tätä 'insinööri-Mauri' -paisuttelua. Kehitellään ja hehkutellaan ja raivostutaan omista sepittelyistä.


      • Totuuttaja
        fdh dfhh drtu kirjoitti:

        Asioiden vääristelyä harjoitetaan netissä ja ilmeisesti sossuissa ja työkkäreissäkin. Voidaan tarttua johonkin sanaan ja paisutella siitä aivan utopistinen syyteketju. "Valinnut kyykytettäväkseen" muuttaminen väitteeksi, että työvoimatoimisto vartavasten valitsisi uhreja, on yhteen sanaan tarttumista ja kieroilua. Noinhan sitä saa pitkitettyä mitä tahansa juttua ja turvattua oman työnsä.

        Niin. Koko ketjun lukemalla, huolellisesti, huomaat varmaan, että yksi sama kirjoittaja esittää väitteitä, jotka ovat valetta.
        Näin se nyt vaan valitettavasti on.

        Olisi erittäin fiksua valehtelijalta myöntää asia. Ja oikaista itse täysin sepitteelliset väitteensä.

        Keskustelua voidaan tietysti jatkaa vaikka miten pitkään, mutta täysille mielikuvitusväitteille perustuvana siitä ei kovin hedelmällistä voi tulla.

        Että sikäli ennustelen huonoa tulevaisuutta alkuperäisen urhealle yhdenmiehen taistelulle työkkäriä vastaan.

        Asioita ei kannata vääristellä. Kannattaa puhua ja kirjoittaa totta. Suosittelen sitä myös sinulle. Missä työkkärissä ja minkä kunnan sosiaalitoimistossa harjoitetaan asioiden vääristelyä, ja mitä nämä asiat ovat? Kerro paikkakunnat ja asiat, mielellään kunnollisen linkin kanssa että asia voidaan tarkistaa. Vai onnistuuko? En jää kauheesti kuitenkaan odottamaan.


    • 9+14=914?

      "Kenellä täysin ilman tuloja elävällä työttömällä on varaa palkata lakimies? "
      "Valtion oikeusaputoimistot

      Oikeusavun antamista varten valtiolla on oikeusaputoimistoja.

      Valtion oikeusaputoimistoissa annetaan oikeusapuun oikeutetuille kaikenlaisia asianajopalveluja. Asianajotehtäviä suorittaessaan oikeusaputoimistojen julkiset oikeusavustajat ovat itsenäisiä ja riippumattomia.

      Oikeusaputoimistoja on 41 ja ne sijaitsevat yleensä käräjäoikeuspaikkakunnilla. Oikeusaputoimistolla voi tarvittaessa olla useampi kuin yksi toimipaikka. Valtion oikeusaputoimiston päällikkönä on johtava julkinen oikeusavustaja. Toimistoissa työskentelee noin 220 oikeusavustajaa ja saman verran toimistohenkilökuntaa. Asiakas voi kääntyä minkä hyvänsä oikeusaputoimiston puoleen, luontevinta on käyttää lähintä.

      Oikeusaputoimistot on jaettu kuuteen oikeusapupiiriin, joita johtaa oikeusaputoimen johtaja. Oikeusapupiirejä ovat Turun, Vaasan, Itä-Suomen, Helsingin, Kouvolan ja Rovaniemen oikeusapupiirit. Oikeusapupiirit on muodostettu oikeusapupalveluiden alueellisen tarpeen mukaan.

      Oikeusaputoimistoissa hoidetaan vuosittain noin 50.000 oikeusapuasiaa."
      http://www.oikeus.fi/4341.htm

    • ajattelinvain..

      Yritteliäs ihminen voisi käyttää aikansa paremminkin kuin luuseriksi pyrkimiseen, eikö...? Mitä työttömyysturvalle pääseminen tekisi identiteetillesi?

    • kuutamourakoija

      Lainlaatijat ovat varmaan arvelleet, että yritteliäisyyttä missä muodossa tahansa osoittanut ihminen ei tarvitse yhteiskunnan tukea niin kuin joku tehdastyöläinen, sossutantta tai alkoholisti tarvitsee, kun saa potkut. Ole iloinen siitä, että olet yritteliäs. Pieni toimeentulotuki niille, jotka ovat passiivisia ja kyvyttömiä elättämään itsensä.

    • Iainaaja

      Yrittäjäksi katsotaan työttömyysturvalain mukaan YEL- tai MYEL-vakuutettu henkilö. Yrittäjäksi katsotaan myös yrityksen osaomistaja. Osaomistajana pidetään työttömyysturvalain mukaan henkilöä, joka
      1. joka työskentelee johtavassa asemassa osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään on vähintään 15 prosenttia tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään 30 prosenttia osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai
      2. joka työskentelee osakeyhtiössä, jossa hänellä itsellään tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa on vähintään puolet osakepääomasta tai osakkeiden tuottamasta äänimäärästä tai muutoin vastaava määräämisvalta; tai
      3. joka edellä tarkoitetulla tavalla työskentelee muussa yrityksessä tai yhteisössä, jossa hänellä tai hänen perheenjäsenillään tai hänellä yhdessä perheenjäsentensä kanssa katsotaan olevan mainituissa kohdissa sanottua vastaava määräämisvalta.

      Omistusosuutta laskettaessa otetaan huomioon myös välillinen toisten yritysten ja yhteisöjen kautta tapahtuva omistaminen, jos henkilö tai hänen perheenjäsenensä tai henkilö yhdessä perheenjäsentensä kanssa omistaa väliyhteisöstä vähintään puolet tai heillä on vastaava määräämisvalta.

      Perheenjäseneksi katsotaan yrityksessä työskentelevän henkilön puoliso ja henkilö, joka on yrityksessä työskentelevälle henkilölle sukua suoraan ylenevässä tai alenevassa polvessa (esimerkiksi lapset ja vanhemmat) ja asuu henkilön kanssa samassa taloudessa. Tässä avoliitto rinnastetaan avioliittoon.

      Yrittäjän puoliso, joka työskentelee puolison edellä kerrotuilla tavoin omistamassa yrityksessä ja saa TyEL-palkkaa, katsotaan työttömyysturvan kannalta yrittäjäksi vaikkei hän itse olisikaan omistajana yrityksessä. Puoliso on tällöin työttömyysturvan järjestämiseksi suositeltavaa liittyä yrittäjien työttömyyskassaan. Ellei puoliso täytä työttömyysturvalain yrittäjän määritelmää, hänet katsotaan työttömyysturvassa työntekijäksi ja työttömyysturva voidaan järjestää palkansaajakassan kautta.

      Lainopillinen asiamies, varatuomari Outi Tähtinen


      http://yrittajantukiverkko.fi/blog/2009/06/23/yrittajan-tyottomyysturvaa-koskeva-saantely-on-monimutkaista/

      • työtön kynäri

        Olen lukenut. Juuri noiden määritelmien mukaan en ole koskaan ollut yrittäjä. Jos on jotain lisäsäädöksiä, niitä ei ole koskaan minulle esitelty.


    • jotain ehdotuksia

      - tyhjennä pankkitilisi
      - auto ja muu omaisuus pois nimistäsi (ellei halpisauto)
      - mene sosiaalitoimistoon ja hae toimeentulotukea
      - hae asumistukea
      - mene seurakunnasta hakemaan ruoka-apua
      - Hurstin jonoon

    • työtön kynäri

      Oivalsin juuri sellaisen asian, että menin alunperin työkkäriin kuvitellen heidän osaavan auttaa minua löytämään työtä. Sen sijaan jouduin rekisteröitymään avustuksia varten. Työpaikan löytyminen ei tuntunut olevan millään lailla pääasia. Ja jo ensimmäisenä päivänä, ensimmäisessä keskustelussa, työkkärin täti alkoi nöyryyttää minua; minulla oli kuulemma "huono asenne", kun kysymykseen, aioinko jäädä Suomeen, vastasin, että aikomukseni on jäädä, ellei viranomaisten kyykytys, josta olin niin paljon paluumuuttajilta kuullut, pakottaisi minua lähtemään taas pois.

      Miksei työvoimatoimisto auta ihmisiä työllistymään? Miksi he ovat vain portti yhteiskunnan avustuksiin, tai minun tapauksessani portinvartija, joka estää avustukset, mutta ei auta työnhaussakaan? Eikö olisi hyvä, jos olisi mahdollisuus olla hakematta tukia ja käyttää vain työnhakumahdollisuuksia? Tai olisiko se ollut mahdollista? Ajattelemattomuuttaniko annoin tyrkkiä itseni tuenhakulijalle sen sijaan, että olisin keskittynyt työnhakuun ja vaatinut työkkäriä auttamaan siinä?

      Vai jauhanko taas potaskaa?

      • Palvelupaletti

        Työvoimatoimistoon voi aivan hyvin ilmottautua hakijaksi eikä edes hae eikä aio hakea mitään työttömyyskorvausta. Käy vaan laittamassa työnhaun voimaan ja ottaa vastaan kaikki palvelut, mitä työkkäri tarjoaa, eikä laita yhtäkään korvaushakemusta koskaan menemään.
        Tämä on mahdollista ja sitä tapahtuukin paljon. On ihmisiä jotka eivät kelan tarveharkinnan vuoksi saa mitään korvausta. Silti he pitävät työnhakunsa työkkärissä voimassa, ja käyvät ilmottautumassa, sillä he haluavat käyttää kaikkia muita palveluja, mitä työkkäri tarjoaa.


      • ............
        Palvelupaletti kirjoitti:

        Työvoimatoimistoon voi aivan hyvin ilmottautua hakijaksi eikä edes hae eikä aio hakea mitään työttömyyskorvausta. Käy vaan laittamassa työnhaun voimaan ja ottaa vastaan kaikki palvelut, mitä työkkäri tarjoaa, eikä laita yhtäkään korvaushakemusta koskaan menemään.
        Tämä on mahdollista ja sitä tapahtuukin paljon. On ihmisiä jotka eivät kelan tarveharkinnan vuoksi saa mitään korvausta. Silti he pitävät työnhakunsa työkkärissä voimassa, ja käyvät ilmottautumassa, sillä he haluavat käyttää kaikkia muita palveluja, mitä työkkäri tarjoaa.

        Lisäksi on olemassa paljon ihmisiä, jotka jo ovat töissä, eivätkä näin ollen saa tai tarvitse mitään työttömyyskorvauksia, mutta haluavat silti hakea uutta työpaikkaa ja niinpä ovat myös työvoimatoimiston asiakkaita. Ei niitä korvauksia ole mitenkään pakko hakea. Sen sijaan siinä on tehty paha ajatusvirhe, että työvoimatoimistosta tarjottaisiin työpaikkoja. Tokihan sieltä saatetaan joskus johonkin paikkaan ohjata haastatteluun, mutta kyllä työnhaku on luonnollisesti työnhakijan vastuulla, ei minkään toimiston. Kuka työnantaja edes haluaisi sellaisen tyypin töihin, joka ei tulisi vain siksi, että työvoimatoimisto on vaatinut tukien katkaisemisen uhalla? En minä ottaisi ainakaan, hieman oma-aloitteellisuutta pitää olla.


      • täystyö
        ............ kirjoitti:

        Lisäksi on olemassa paljon ihmisiä, jotka jo ovat töissä, eivätkä näin ollen saa tai tarvitse mitään työttömyyskorvauksia, mutta haluavat silti hakea uutta työpaikkaa ja niinpä ovat myös työvoimatoimiston asiakkaita. Ei niitä korvauksia ole mitenkään pakko hakea. Sen sijaan siinä on tehty paha ajatusvirhe, että työvoimatoimistosta tarjottaisiin työpaikkoja. Tokihan sieltä saatetaan joskus johonkin paikkaan ohjata haastatteluun, mutta kyllä työnhaku on luonnollisesti työnhakijan vastuulla, ei minkään toimiston. Kuka työnantaja edes haluaisi sellaisen tyypin töihin, joka ei tulisi vain siksi, että työvoimatoimisto on vaatinut tukien katkaisemisen uhalla? En minä ottaisi ainakaan, hieman oma-aloitteellisuutta pitää olla.

        Puhut asiaa. Eikun töitä kyselemään ihan yrityksiin soittamalla...Ota vastaan työ kuin työ. Koeajalle ottavat. Jos osoittaudut kunnon työntekijäksi, pesti voi jatkua.


    • Vakoilukamera

      Ei kannata uskoa näitä työkkärin ja kelan kanoja, vaan nauhoittakaa, koska teillä on siihen oikeus.
      Työkkärissä ja kelassa ne varmana nauhoittaa, kun olet vastaan otolla.
      Jos huomaisit, että ne nauhoittaa ja sanoisit, että ei saa nauhoittaa, niin vastaisivat varmana, että meillä on laillinan oikeus ja velvollisuus nauhoittaa kaikki asiakas tapaamiset.

      Nykyään saa selallaisia huomaamattoman pieniä nauhureita ja kameroita, ettei kukaan tiedä, kun tallennat ääntä tai videokuvaa.
      Sen voi tehdä ihan huomaamattomasti, eikä kuvattava osaa edes aavistaa, että häntä kuvataan.
      Kuka nyt digikameraa raahaa työkkäriin tai kelaan, kun senhän jokainen huomaa, että nyt se yritää kuvata.

      Nyt vaan kaikki kuvaamaan ja laittamaan epäoikeudenmukaisuuksia ja työttömien pompottelemisia julkisuuteen.

      • kuvataanvaan

        Kannattaa muuten ehkä alkaa kysyä joka käynnillä, kuvataanko tai nauhoitetaanko tilaisuus työkkärin toimesta. He voivat kieltäytyä vastaamasta tai myöntää tai kieltää kuvauksen. Joka tapauksessa on hyvä kysyä, jotta he tietävät sinut olevan tietoinen asiasta. Omaa kuvaamistaan taas ei tarvitse myöntää. Parempi kieltäytyä vastaamasta ja antaa työkkärin tulkita sen kummin päin haluavat. Jos yleinen ilmapiiri muuttuisi siihen suuntaan, että työttömät tulisivat tilaisuuksiin ryhdikkäinä ja oman arvonsa tuntien ja mahdollisesti tilaisuuden nauhoittaen, ehkä saisimme vähitellen pahimpia epäkohtia karsittua pois.

        Heikkoa on helppo kyykyttää. Toimitaan yhdessä. Meitä on valtava joukko, oliko se nelisen sataa tuhatta, joista tosin jopa puolet orjatyössä, höpökursseilla tai tuilta eri syistä pois jättäytyneenä. Yhdessä meillä on valtaa muuttaa hallituksia. Käytetään voimaamme. Keskustellaan täällä niin kauan kuin meille tämä ilmainen ja suhteellisen vapaa keskustelukanava suodaan.


    • sensuuri koittaa?

      Kokoonnutaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mutta minne? Auttaisin mielelläni kohtalotovereitani myös rahallisesti. Köyhää pitää aina tukea ja kannustaa, koska
      köyhä on tämän ajan sankari. Amen

    • työtön kynäri

      Rahaa kyllä olisi yhteiskunnalla, jos sitä ei jaeltaisi isoille yrityksille, jotka sitten ottavat ja muuttavat Viroon tai Kiinaan.

      Yhden miljoonan euron tuki suurelle yritykselle kuulostaa ehkä poliitikoista pikkusummalta, ainakin siihen malliin miljoonia on viskelty yrityksille. Kysyisin, montako uutta työpaikkaa yksittäisen miljoonatuen odotetaan tuovan? Jos se olisi maksettu työttömille (vaikkapa toiminimen perustaneille, toistaiseksi vielä tulottomille), se olisi riittänyt kattamaan reilusti yli sadan ihmisen tuen vuodeksi.

      Kovin ystävällistä sinulta tarjoutua jakamaan omaa rahaasi työttömille, mutta saattaisit katua jälkeenpäin. Auta ihmeessä jotain tuntemaasi rehellistä köyhää, mutta ole varovainen meidän tuntemattomien kanssa.

      Tapaamiseen osallistuisin. En järjestäjänä, rahkeet ei riitä, enkä halua tulla tunnetuksi tässä roolissa, mutta taustatyötä tehden ja joukon jatkona.

    • CW2WBHS

      Menisitte töihin, niin ei tarvitse valittaa.

      Vitun kusipäät! Olette saastaa!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe