sekavia kysymyksiä...(:

Kysyvä

Kun älykkyys ajatellaan tiettynä "määränä", eli sitä on joko enemmän tai sitten sitä on vähemmän, (esim. testeissä kun saat tietyn luvun tulokseksi jonka sitten pitäisi kertoa älykkyytesi määrä), niin miten tämä määrä on sidoksissa nopeuteen, jolla pystyt ratkaisemaan tehtäviä? Onko esim. mahdollista, että kaksi ihmistä ovat aivan yhtä kykeneviä ratkomaan tehtäviä ja pohtimaan asioita ja pääsemään niissä samoihin lopputuloksiin, mutta toinen on vain nopeampi? Onko hän siis älykkäämpi? Toki voisihan ajatella, että tämä nopeampi sitten myös ehtii ajatella enemmän, kun kerran nopeampi on, mutta entä jos näin ei ole? Tarkoitan, mitä jos joku vaikka saa huipputuloksia jostain älykkyystesteistä mutta ei vaan "käytä" aivojaan, ja toinen saa vähän huonompia tuloksia mutta käyttää kaiken aikansa asioiden pohdiskeluun? Eivätkö testit siis tällaisissa tapauksissa vähän erehdy? Vai onko niin, että jokainen, joka kykenee saamaan testeistä hyviä tuloksia, myös käyttää päätään jatkuvasti ja on "fiksu"? Sekavia kysymyksiä, mutta toivon että täältä löytyy fiksuja ihmisiä niihin vastaamaan tai kertomaan ajatuksiaan...

2

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm...

Pohjaan vastauksen mutu-tuntumaan.

Älykkyydessä on mielestäni kyse lähinnä loogisten päättelyketjujen nopeudesta. Eli nimenomaan siitä, kuinka "nopeasti" saat kiinni tehtävän logiikasta ja ratkaiset sen.

Suurin osa älykkyystestien tehtävistä on sellaisia, että ajan kanssa melkein kuka tahansa saisi ne ratkaistua. Siis mietiskelemällä ja kokeilemalla.

Sen takia aikaraja on mukana.

Mutta onhan testeissä aina virhemarginaalia - vireystila ja virhepäätelmien määrä vaikuttavat jonkin verran. Kuitenkin melko vähän. Ja tulevathan nekin keskimääräisesti tilastollisessa menetelmässä laskettua mukaan.

Ja tottahan ihminen voi saada itselleen huonon tuloksen älykkyystestistä. Hyvin voi testin vaikka pyöritellä peukaloita vastaamatta yhteenkään kysymykseen. Mutta oletetaan, että jokainen pyrkii saamaan testistä aidon tuloksen.

Btw. Fiksuus on mielestäni vähän eri asia kuin älykkyys. Fiksuus on enemmän "käytännön järkeä" ja ehkä miellyttävyyttä. Älykkyys on puhtaasti loogista potentiaalista ratkaisukykyä. :) Mutta tämähän on aivan käsitteellinen kysymys.

• Catilina

... enpä usko, että jotain Ravenia edes ajan kanssa saisi paljolti yli oman tasonsa ratkottua. Yleisälykkyyden (g) fysiologiset korrelaatit ovat enimmäkseen tekemisissä informaationkäsittelyn tehokkuuden, siis myös nopeuden, kanssa. Yleisenä sääntönä näyttäisi olevan, että älykkyys on "nopeaa mieltä", plus varmasti muutakin.

Olen kuitenkin tavannut yhden poikkeuksellisen ihmisen. Yleensähän yksinkertainen ihminen ei tule sen älykkäämmäksi, antoi hänelle aikaa miten paljon hyvänsä, päin vastoin menee vaan pahemmin sekaisin, mutta tämä yksi tyyppi ihan kiistatta oli vaan hidas. Hänen aivotyönsä tuotti tasan normaalin hyvän tuloksen, mutta hänelle oli todella vaan annettava siihen aikaa. Asian yleistä laitaa kuvaa ehkä se, että hän on minulle mieleen jäänyt maininnan arvoinen erikoistapaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8686
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4848
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4298
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3050
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      53
      2716
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2395
    Aihe