holtitonta menoa liikenteessä

ei vielä enkeli

olen nainen,aika usein tien päällä.olen ajanut autoa pari vuotta myös työkseni.monenlaisia vaaratilanteita on matkalla ollut.välillä tulen miettineeksi,mistä tämä piittaamattomuus liikenteessä johtuu.siihen olisi saatava muutos ja nopeasti.mitä ihmeen järkeä on kaahata täysillä ohi ja samantien kääntyä edestä oikealle.minun silmissäni ajaja on mulkvisti,riippumatta kuka ratissa on.ohituksia ja kaistan vaihtoja tehdään ykskaks yllättäen,eikä aikeista näytetä kanssakulkijoille merkkiäkään.siis vilkunkäyttöä ei ole ymmärretty laisinkaan.sehän ei ole ollenkaan sama asia käyttääkö sitä vai ei.se on pakollinen asia,joka helpottaa liikenteen sujuvuutta.liikkeellä ollessa saa myös huomata,miten nainen koetaan liikenteessä huonommaksi kuskiksi.ajelen paljon myös keskustoissa ja otan kyllä paikkani sieltä mihin olen menossa,mm.kaistan vaihdoissa,vaikka toiset yrittävät kaikin keinoin estää.onneksi ei ole tarvinnut taksiakaan vuosiin käyttää,kun seurailen heidänkin asiakaspalvelutaitojaan,niin ei ne aina ihan ok ole olleet.hieno ja asiallinen herrasmiesmäinen palvelu ei ole enää arvossaan.ja toiseksi ajelevat jotenkin vajaavaisilla autoilla,kun niissä ei vilkut toimi,mikä ihme niissä voisi olla vikana????!!!! olisi häpeä kulkea moisella taksilla.
liikennevalojakaan ei juuri kunnioiteta,joka päivä näen punaisia päin ajavan,tai kävelevän.
kolmion takaa tullaan toistuvasti eteen,eikä sit kuitenkaan löydetä edes sitä kaasua,et mentäis pois konteista.jokaiselle voi sattua joitain erheitä liikenteessä,joista voi aiheutua vaikka pahimmillaan kolari,ollaanhan me vaan ihmisiä.kurjaa,kun ei liikenteessä kaahanneelta kuolleelta voi mennä kysymään olisitko hurjastellut,jos olisit tietänyt päätyväsi taivaaseen.kuka siellä liikenteessä nyt kuolisi,ei kukaan,sillä kaaharit on kuolemattomia.,

101

1805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PISSIÄ pIÄSSÄ!

      Minun ohite saa vapaasti kaahata niin lujaa kuin lompakko antaa myöden. Kyllä alinopeus ottaa minua kuitenkin enemmän pannuun.
      Kaaharit on kuitenkin kaahareita- aina, halusimme tai emme!

      • Noudata lakia

        Idiootit mukvistit eivät noudata yhteiskunnan lakeja. Heidät voisi viedä navetan taakse...


      • ylinopeutta alinopeu

        ei ole alinopeuta olemassakaan,on vain suurin sallittu ajonopeus,sen alle saa ajaa ja on oikea nopeus.on pienipäistä ajatella että alinopeutta,jokainen saa ajaa niin hiljaa kuin haluaa ajaa turvallisesti.hölmöläisen ajatus että alinopeutta,ei minun aikanani autokoulussa puhuttu että on pakko ajaa jotain lapun näyttämää noputta vaan se on suurin sallittu esimerkiksi ohittaessa,vaikka 30 km kulkevaa traktoria ja aura-autoa.minulla on jo 4000000km takana enkä ole saanut sakkoja jos ajan vaikka 70 km tunnissa 100 km alueella.mutta 80 km alueella ajoin 95 km ja sain sakot.vastaavasti ajoin 100 km tiellä 105 km tunnissa kuorma autolla hälytys ajoa ja sain sakot.onneksi oli satasen tie jos olisi ollut 80 tie ylinopeutta olisi ollut 25x25=50 km ja kortti olisi lähtenyt vaikka oli hälytys ajo.että ei sillä hälytys ajollakaan ole kiire sanoi kouvolan poliisi.oman paikkakunnan poliisi oli erimieltä.en viitsinyt ryhtyä tekemään valitusta.eli jos mennään oikein tämän kouvolan poliisin mukaan sekään ei saa ajaa ylinopeutta maijalla.siltäkin lähtee kortti kuivumaan ja nuhteet päälle sekin on rikollinen joka rikkoo ylinopeus sääntöä.?


      • Mersumiäs

        Itse köröttelen mieluiten ihan omaa nopeuttani, koska autoni on vanha ja heikko, kuten kuskikin. Ihmettelen niitä, jotka raivoaa takanani. Usein painankin jarrua, jotta pääsisin lähemmin kysymään syytä raivoon. Kun ei mulla ole varaa lottoonkaan, niin viihdyttelen itseäni ja muita sillä, etten etukäteen näytä, mihin aion kääntyä tai mitä muuta tehdä ja ajelen ilman valojakin samasta syystä. Se on halvinta huvia, mikä aina naurattaa, kun muut arvaa väärin liikkeeni. Pari kolaria siitä on muille tullut, muttei se mun vika ole. Miksi muilla on niin kiire? Olen itse sairaseläkkeellä ja aikaa on.


      • dallapee
        ylinopeutta alinopeu kirjoitti:

        ei ole alinopeuta olemassakaan,on vain suurin sallittu ajonopeus,sen alle saa ajaa ja on oikea nopeus.on pienipäistä ajatella että alinopeutta,jokainen saa ajaa niin hiljaa kuin haluaa ajaa turvallisesti.hölmöläisen ajatus että alinopeutta,ei minun aikanani autokoulussa puhuttu että on pakko ajaa jotain lapun näyttämää noputta vaan se on suurin sallittu esimerkiksi ohittaessa,vaikka 30 km kulkevaa traktoria ja aura-autoa.minulla on jo 4000000km takana enkä ole saanut sakkoja jos ajan vaikka 70 km tunnissa 100 km alueella.mutta 80 km alueella ajoin 95 km ja sain sakot.vastaavasti ajoin 100 km tiellä 105 km tunnissa kuorma autolla hälytys ajoa ja sain sakot.onneksi oli satasen tie jos olisi ollut 80 tie ylinopeutta olisi ollut 25x25=50 km ja kortti olisi lähtenyt vaikka oli hälytys ajo.että ei sillä hälytys ajollakaan ole kiire sanoi kouvolan poliisi.oman paikkakunnan poliisi oli erimieltä.en viitsinyt ryhtyä tekemään valitusta.eli jos mennään oikein tämän kouvolan poliisin mukaan sekään ei saa ajaa ylinopeutta maijalla.siltäkin lähtee kortti kuivumaan ja nuhteet päälle sekin on rikollinen joka rikkoo ylinopeus sääntöä.?

        Mutta jos se olikin se liikkuvan poliisin yksikkö, joka on tarkkana säännöistä.


      • Tietysti Suomessa

        kaahataan kun suurin osa autokannasta on kaikenlaisia saksalaisten p. askoja, missä koppa rämisee, penkit on päin persettä ja renkaatkin laahaa maata.

        Eihän sellaisessa viihdy kukaan, vaan kovaa on mentävä, että pääsee äkkiä perille ja pois ko peltitoosasta.

        Jos kaikilla olis ranskalainen mukavuuslaite, niin ei olis kiire kun ajaminen on pelkkää nautintoa.


      • Yetska
        Mersumiäs kirjoitti:

        Itse köröttelen mieluiten ihan omaa nopeuttani, koska autoni on vanha ja heikko, kuten kuskikin. Ihmettelen niitä, jotka raivoaa takanani. Usein painankin jarrua, jotta pääsisin lähemmin kysymään syytä raivoon. Kun ei mulla ole varaa lottoonkaan, niin viihdyttelen itseäni ja muita sillä, etten etukäteen näytä, mihin aion kääntyä tai mitä muuta tehdä ja ajelen ilman valojakin samasta syystä. Se on halvinta huvia, mikä aina naurattaa, kun muut arvaa väärin liikkeeni. Pari kolaria siitä on muille tullut, muttei se mun vika ole. Miksi muilla on niin kiire? Olen itse sairaseläkkeellä ja aikaa on.

        Juuri näin. Tyylikkäällä autolla tulee ajella tyylikkäästi "lipuillen".


      • me varakkaat
        Mersumiäs kirjoitti:

        Itse köröttelen mieluiten ihan omaa nopeuttani, koska autoni on vanha ja heikko, kuten kuskikin. Ihmettelen niitä, jotka raivoaa takanani. Usein painankin jarrua, jotta pääsisin lähemmin kysymään syytä raivoon. Kun ei mulla ole varaa lottoonkaan, niin viihdyttelen itseäni ja muita sillä, etten etukäteen näytä, mihin aion kääntyä tai mitä muuta tehdä ja ajelen ilman valojakin samasta syystä. Se on halvinta huvia, mikä aina naurattaa, kun muut arvaa väärin liikkeeni. Pari kolaria siitä on muille tullut, muttei se mun vika ole. Miksi muilla on niin kiire? Olen itse sairaseläkkeellä ja aikaa on.

        Vakaassa asemassa oleva voi ulkoistaa stressin.
        Hyvä, kun esimerkin vuoksi näytät että yhteiskuntaan kuuluu eriarvoisuus.
        Niin tulotasossa kuin liikenteessäkin.

        Minullekin riittää eläkeprosentin verran suurimmasta sallitusta.
        Autoni on erittäin vaarallinen ja vanha.
        Talousihme ja invalidille helppo pysäköitävä.
        Tuloni ovat köyhyysrajalla ja reaktionopeuteni vaihtelee yllättävästi.

        Meidän ei kuulu maksaa muiden kiireestä kaliimpana autona
        ja lisääntyneinä polttoainekuluina sekä alentuneena turvallisuutena.
        Hyväntekeväisyys kuuluu yhteiskunnalle.


      • monta vastausta
        ylinopeutta alinopeu kirjoitti:

        ei ole alinopeuta olemassakaan,on vain suurin sallittu ajonopeus,sen alle saa ajaa ja on oikea nopeus.on pienipäistä ajatella että alinopeutta,jokainen saa ajaa niin hiljaa kuin haluaa ajaa turvallisesti.hölmöläisen ajatus että alinopeutta,ei minun aikanani autokoulussa puhuttu että on pakko ajaa jotain lapun näyttämää noputta vaan se on suurin sallittu esimerkiksi ohittaessa,vaikka 30 km kulkevaa traktoria ja aura-autoa.minulla on jo 4000000km takana enkä ole saanut sakkoja jos ajan vaikka 70 km tunnissa 100 km alueella.mutta 80 km alueella ajoin 95 km ja sain sakot.vastaavasti ajoin 100 km tiellä 105 km tunnissa kuorma autolla hälytys ajoa ja sain sakot.onneksi oli satasen tie jos olisi ollut 80 tie ylinopeutta olisi ollut 25x25=50 km ja kortti olisi lähtenyt vaikka oli hälytys ajo.että ei sillä hälytys ajollakaan ole kiire sanoi kouvolan poliisi.oman paikkakunnan poliisi oli erimieltä.en viitsinyt ryhtyä tekemään valitusta.eli jos mennään oikein tämän kouvolan poliisin mukaan sekään ei saa ajaa ylinopeutta maijalla.siltäkin lähtee kortti kuivumaan ja nuhteet päälle sekin on rikollinen joka rikkoo ylinopeus sääntöä.?

        Niin.. mutta verrataanpa ns. alinopeustilanteita ja mietitään turvallisuuden kautta parin esimerkin välityksellä, vaikka kiellettyä ei olekaan itse nopeus:

        Kahdeksankympin alue, sataa räntää, keli on juuri muutamassa pakkasasteessa, tien pinta umpijäinen, joku tie metsien keskellä periferiassa = Alinopeus on maalaisjärkeä

        Sula päätie, mutta äärimmäisen sumuinen, siellä joku ajaa kesärajoituksilla 100km/h alueella 75 km/h siksi että ei uskalla ajaa kovempaa "ettei vain tule joku eteen kun ei näe" -siellä sitten tulee joku ns. rohkeampi takaa ja keli on juuri sellainen että edessä katoaa näkyvyys hetkessä. No, sitten tulee takapuoli edellä vastaan samalla kaistalla se m/h ajava kun toinen ajaa yhtälailla sallitusti 100km/h.. Jälki on rumaa ja kyyti kylmää. Kumpikin on oikeassa sikäli, aliajaja ennakoi olosuhteita, sataa km/h ajava juurikaan ei, mutta silti ajoi sallitusti rajoituksen mukaan.. Voi kummiskin aina miettiä, että kumpi silti on ehkä vähän enemmän väärässä ja teki sen virhevalinnan... Ottaen huomioon, että pääpointtihan on ottaa muut huomioon eikä aiheutaa yllättäviä tilanteita.

        No, jokaisella on mielipiteensä, ei tähän ole yhtä väärää tai yhtä oikeaa vastausta. Viivan alle jää vain, että alinopeus on joskus todellinen riski isolla t:llä jos se tulee muille täytenä yllätyksenä, mutta taas monissa tilanteissa se on jopa suotavaa.
        Suurimpana riskinä näen tosin tässä ne vanhemmat autoilijat jotka säännöllisesti ajavat aina monta kymmentä km/h alle rajoitusten. Riski on melkoinen tulla jotain ns. peruuttamalla vastaan sitten ihan väärässä paikassa...


      • herraasiallinen

        Ei kaahareita kiinnosta. Se ylihintainen perheauto on kuin formula ala Räikkönen.

        Noh toivottavasti kuolema korjaa nämä, vaikka tosin liian harvoin.


      • että silleen..
        Tietysti Suomessa kirjoitti:

        kaahataan kun suurin osa autokannasta on kaikenlaisia saksalaisten p. askoja, missä koppa rämisee, penkit on päin persettä ja renkaatkin laahaa maata.

        Eihän sellaisessa viihdy kukaan, vaan kovaa on mentävä, että pääsee äkkiä perille ja pois ko peltitoosasta.

        Jos kaikilla olis ranskalainen mukavuuslaite, niin ei olis kiire kun ajaminen on pelkkää nautintoa.

        se olisikin aika pelottavaa, jos renkaat eivät laahaisi maata. Meinaa, sittenhän kyse olisi ilma-aluksesta?


      • asssssssssss
        Tietysti Suomessa kirjoitti:

        kaahataan kun suurin osa autokannasta on kaikenlaisia saksalaisten p. askoja, missä koppa rämisee, penkit on päin persettä ja renkaatkin laahaa maata.

        Eihän sellaisessa viihdy kukaan, vaan kovaa on mentävä, että pääsee äkkiä perille ja pois ko peltitoosasta.

        Jos kaikilla olis ranskalainen mukavuuslaite, niin ei olis kiire kun ajaminen on pelkkää nautintoa.

        Ranskalainen auto = kädet aina paskassa remontista tai sitten lompakko auki, jolloin korjaamo tykkää.


      • Vain yksi oikea
        monta vastausta kirjoitti:

        Niin.. mutta verrataanpa ns. alinopeustilanteita ja mietitään turvallisuuden kautta parin esimerkin välityksellä, vaikka kiellettyä ei olekaan itse nopeus:

        Kahdeksankympin alue, sataa räntää, keli on juuri muutamassa pakkasasteessa, tien pinta umpijäinen, joku tie metsien keskellä periferiassa = Alinopeus on maalaisjärkeä

        Sula päätie, mutta äärimmäisen sumuinen, siellä joku ajaa kesärajoituksilla 100km/h alueella 75 km/h siksi että ei uskalla ajaa kovempaa "ettei vain tule joku eteen kun ei näe" -siellä sitten tulee joku ns. rohkeampi takaa ja keli on juuri sellainen että edessä katoaa näkyvyys hetkessä. No, sitten tulee takapuoli edellä vastaan samalla kaistalla se m/h ajava kun toinen ajaa yhtälailla sallitusti 100km/h.. Jälki on rumaa ja kyyti kylmää. Kumpikin on oikeassa sikäli, aliajaja ennakoi olosuhteita, sataa km/h ajava juurikaan ei, mutta silti ajoi sallitusti rajoituksen mukaan.. Voi kummiskin aina miettiä, että kumpi silti on ehkä vähän enemmän väärässä ja teki sen virhevalinnan... Ottaen huomioon, että pääpointtihan on ottaa muut huomioon eikä aiheutaa yllättäviä tilanteita.

        No, jokaisella on mielipiteensä, ei tähän ole yhtä väärää tai yhtä oikeaa vastausta. Viivan alle jää vain, että alinopeus on joskus todellinen riski isolla t:llä jos se tulee muille täytenä yllätyksenä, mutta taas monissa tilanteissa se on jopa suotavaa.
        Suurimpana riskinä näen tosin tässä ne vanhemmat autoilijat jotka säännöllisesti ajavat aina monta kymmentä km/h alle rajoitusten. Riski on melkoinen tulla jotain ns. peruuttamalla vastaan sitten ihan väärässä paikassa...

        Tieliikennelaissa puhutaan oikeasta tilannenopeudesta. Jos ajat sumussa rajoituksen mukaista suurinta sallittua, niin se ei ole oikea tilannenopeus. Vauhdin pitää olla rajoituksista riippumatta aina sellainen, että auto on mahdollista pysäyttää tien näkyvällä osalla. Eli jos näet tietä vain 20 metrin päähän, niin ajonopeuden on oltava niin alhainen, että saat auton pysäytettyä 20 metrin matkalla.


      • Mitä hyötyä?
        Noudata lakia kirjoitti:

        Idiootit mukvistit eivät noudata yhteiskunnan lakeja. Heidät voisi viedä navetan taakse...

        Tuskinpa he lakeja noudattaisivat navetan takanakaan.


      • bmw kusipää
        monta vastausta kirjoitti:

        Niin.. mutta verrataanpa ns. alinopeustilanteita ja mietitään turvallisuuden kautta parin esimerkin välityksellä, vaikka kiellettyä ei olekaan itse nopeus:

        Kahdeksankympin alue, sataa räntää, keli on juuri muutamassa pakkasasteessa, tien pinta umpijäinen, joku tie metsien keskellä periferiassa = Alinopeus on maalaisjärkeä

        Sula päätie, mutta äärimmäisen sumuinen, siellä joku ajaa kesärajoituksilla 100km/h alueella 75 km/h siksi että ei uskalla ajaa kovempaa "ettei vain tule joku eteen kun ei näe" -siellä sitten tulee joku ns. rohkeampi takaa ja keli on juuri sellainen että edessä katoaa näkyvyys hetkessä. No, sitten tulee takapuoli edellä vastaan samalla kaistalla se m/h ajava kun toinen ajaa yhtälailla sallitusti 100km/h.. Jälki on rumaa ja kyyti kylmää. Kumpikin on oikeassa sikäli, aliajaja ennakoi olosuhteita, sataa km/h ajava juurikaan ei, mutta silti ajoi sallitusti rajoituksen mukaan.. Voi kummiskin aina miettiä, että kumpi silti on ehkä vähän enemmän väärässä ja teki sen virhevalinnan... Ottaen huomioon, että pääpointtihan on ottaa muut huomioon eikä aiheutaa yllättäviä tilanteita.

        No, jokaisella on mielipiteensä, ei tähän ole yhtä väärää tai yhtä oikeaa vastausta. Viivan alle jää vain, että alinopeus on joskus todellinen riski isolla t:llä jos se tulee muille täytenä yllätyksenä, mutta taas monissa tilanteissa se on jopa suotavaa.
        Suurimpana riskinä näen tosin tässä ne vanhemmat autoilijat jotka säännöllisesti ajavat aina monta kymmentä km/h alle rajoitusten. Riski on melkoinen tulla jotain ns. peruuttamalla vastaan sitten ihan väärässä paikassa...

        Niin,siis nopeushan pitää olla tilanteen mukainen;Talvella pimeässä,lumipyryn peittämällä tiellä lunta vielä tuiskuttaessa ajan itsekkin 80 alueella 65-75 mutta,sitten vastaavasti kesällä kun on aurinkoista ja kuivatie ei minulta riitä ymmärystä nysväreille jotka jotka ajavat oman mittarin mukaan 80 ja keräävät jonoa taakse.Silloin jos tuntuu että se 85 on liikaa,olisi syytä miettiä sopiiko ratin taaakse.

        Toisena juttuna on sitten vaaran aiheuttaminen muille.Näitä on nähty jotka ajavat pimeällä 60:iä 80:in alueella.Keräävät jonoa,joku hermostuu ja lähtee ohitse.Tämä on taas sitten vaaratilanteen aiheuttamista.

        Joten,rattiin kun käy,ei saa pelätä ajamista jolloin tietää että todellakin ajaa tilanteen mukaan eikä aiheuta turhia vaaratilanteita.

        ps.muistakaas miinustaa ;)


      • herraasiallinen
        asssssssssss kirjoitti:

        Ranskalainen auto = kädet aina paskassa remontista tai sitten lompakko auki, jolloin korjaamo tykkää.

        Ihteppä ajelet niillä 80-luvun ranskiksilla. Siirry edes tälle vuosituhannelle niin huomaat niiden ruostumattomuuden ja pikkuvikaisuuden.


      • minä
        ylinopeutta alinopeu kirjoitti:

        ei ole alinopeuta olemassakaan,on vain suurin sallittu ajonopeus,sen alle saa ajaa ja on oikea nopeus.on pienipäistä ajatella että alinopeutta,jokainen saa ajaa niin hiljaa kuin haluaa ajaa turvallisesti.hölmöläisen ajatus että alinopeutta,ei minun aikanani autokoulussa puhuttu että on pakko ajaa jotain lapun näyttämää noputta vaan se on suurin sallittu esimerkiksi ohittaessa,vaikka 30 km kulkevaa traktoria ja aura-autoa.minulla on jo 4000000km takana enkä ole saanut sakkoja jos ajan vaikka 70 km tunnissa 100 km alueella.mutta 80 km alueella ajoin 95 km ja sain sakot.vastaavasti ajoin 100 km tiellä 105 km tunnissa kuorma autolla hälytys ajoa ja sain sakot.onneksi oli satasen tie jos olisi ollut 80 tie ylinopeutta olisi ollut 25x25=50 km ja kortti olisi lähtenyt vaikka oli hälytys ajo.että ei sillä hälytys ajollakaan ole kiire sanoi kouvolan poliisi.oman paikkakunnan poliisi oli erimieltä.en viitsinyt ryhtyä tekemään valitusta.eli jos mennään oikein tämän kouvolan poliisin mukaan sekään ei saa ajaa ylinopeutta maijalla.siltäkin lähtee kortti kuivumaan ja nuhteet päälle sekin on rikollinen joka rikkoo ylinopeus sääntöä.?

        Kyllä mä olen saanut sakot, kun vieraassa kaupungissa ajoin vahingossa 60km alueella 40km eli kyllä poliisienkin mielestä on olemassa alinopeus.


      • llee1
        Mersumiäs kirjoitti:

        Itse köröttelen mieluiten ihan omaa nopeuttani, koska autoni on vanha ja heikko, kuten kuskikin. Ihmettelen niitä, jotka raivoaa takanani. Usein painankin jarrua, jotta pääsisin lähemmin kysymään syytä raivoon. Kun ei mulla ole varaa lottoonkaan, niin viihdyttelen itseäni ja muita sillä, etten etukäteen näytä, mihin aion kääntyä tai mitä muuta tehdä ja ajelen ilman valojakin samasta syystä. Se on halvinta huvia, mikä aina naurattaa, kun muut arvaa väärin liikkeeni. Pari kolaria siitä on muille tullut, muttei se mun vika ole. Miksi muilla on niin kiire? Olen itse sairaseläkkeellä ja aikaa on.

        Rekan alle joudat jarrutteluines


      • MAMMUTIT

        Waze on siis ilmainen GPS navi softa joka toimii käytännössä katsoen jokaisella markkinoilla olevalla laite-alustalla (Symbian,WindowsPhone,iOS,Android).

        Muista navi softista se eroaa kartalla jota jokainen rekisteröinyt käyttäjä voi käydä internet editorissa muokkaamassa ja korjaamassa virheitä josta syystä alueilla missä on vahva ja aktiivinen käyttäjäkunta kartta on tällä hetkelle tarkin maailmassa ja muutokset liikenne järjestelyissä tulevat paljon nopeammin kartalle kuin muissa maksullisissa naveissa. (Esim TomTom karttojen päivitysväli 6kk kun taas Wazen päivitys väli on 12pv)

        Toinen ero on käyttäjien itse raportoimat tapahtumat tien päältä muiden Wazeejien nähtäväksi kuten kolarit,poliisin tutkat ja kameratolpat,ruuhkat etc etc.

        Kolmas hieno ominaisuus mitä tosin vielä Suomessa odotetaan (tulee käyttöön ilmeisesti 1kk sisällä) on mahdollisuus hakea bensa-asemia bensan hinnan mukaan lähialueilta. Bensan hinnat ovat myös käyttäjien päivitettävissä mikä mahdollistaa mahdollisimman ajan tasaiset hintatiedot.

        Jaah nytpä ei tuu muuta mieleen täältä löytyy lisätietoa ominaisuuksista: http://www.waze.com/wiki/index.php/waze:About

        Koittakaa ihmeessä ja kommentoikaa mitä mieltä olette koska se ei maksa yhtään mitään
        Ja mitä enemmän käyttäjiä sitä parempi koska sitä paremmin ruuhkat ynnä muut liikenteessä olevat tapahtumat saadaan kaikkien muidenkin tietoon.

        Nyt myös mahdollisuus säästää selvää rahaa polttoaineen-hinta sovelluksella jolla voit etsiä bensa-asemia polttoaineen hinnan mukaan ja päivittää itse hintoja järjestelmään.

        Käykää tutustumassa ja tykkäämässä Suomen Wazettajille omistettuun Facebook sivuun www.facebook.com/wazefinland koska kaikki näkyvyys on tarpeen!


      • Pacecar?
        me varakkaat kirjoitti:

        Vakaassa asemassa oleva voi ulkoistaa stressin.
        Hyvä, kun esimerkin vuoksi näytät että yhteiskuntaan kuuluu eriarvoisuus.
        Niin tulotasossa kuin liikenteessäkin.

        Minullekin riittää eläkeprosentin verran suurimmasta sallitusta.
        Autoni on erittäin vaarallinen ja vanha.
        Talousihme ja invalidille helppo pysäköitävä.
        Tuloni ovat köyhyysrajalla ja reaktionopeuteni vaihtelee yllättävästi.

        Meidän ei kuulu maksaa muiden kiireestä kaliimpana autona
        ja lisääntyneinä polttoainekuluina sekä alentuneena turvallisuutena.
        Hyväntekeväisyys kuuluu yhteiskunnalle.

        Nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua maksiminopeutta - ei pienintä sallittua nopeutta.
        Eli invaliidinkään ei ole pakko ajaa suurinta sallittua, mutta ei myöskään tarvitse estää niitä jotka pystyvät etenemään nopeammin.

        On se käsittämätöntä tämä suomalaisten kateus, kun jo nopeudestakin ollaan kateellisia, eikä haluta päästää kiireempiä menemään!

        Saksalaiset sentään tajusivat jo ennen sotia, että maantiellä etenee eri nopeuksilla kulkevia ajoneuvoja. Niinpä siellä jonkun lanttu leikkasi sen verran, että kiireisimmille tehtiin oma kaista ja jopa useampia.
        Tuolle annettin ihan oma nimikin: autobahn.
        Eipä tarvii sakujen marista toisten nopeuksista, kun jokainen saa edetä ihan omaan tahtiinsa, tukkimatta toisten menoa.

        Koittakaa nyt saada sen liikenneministeri Kyllösen päähän, että alkaa pikaisesti puhaamaan lisää kaistoja, ettei kansan tarvitse raivota ratissa.


    • haustaanastikiire

      Niillä on kiire omiin hautajaisiinsa.

    • what a hell....

      Joo, aloittaja ajaa kuten muutkin naiset, aina alle rajoitusten 5-10kmh, ja silloin tuleekin tunne että muut ovat ohittelevia kaahareita. Eikä tuosta muiden käyttämättömistä vilkuista oikeasti mitään haittaa muille ole.

      • vauhdikas mamma

        eipä kannata yleistää naisia huonoiksi kuskeiksi,taikka juuri mm.ainaista alinopeutta ajaviksi,minä en todellakaan lukeudu heihin.
        muutoinkin käytökseni on asiallista.minä annan itse aina tilaa,kun joku sen vilkullaan minulle osoittaa,muut saavat vain yrittää tunkea eteeni.
        turvaväliin pyrin aina parhaani mukaan.jos edelläni ajaa vaikka viiden,kuuden auton rypäs,toinen toistensa puskureissa kiinni,niin jään ajamaan kauas heistä,siis hyvän turvavälin päähän,edellyttäen että jono kulkee nopeuden mukaisesti.
        ellei,niin ohitan heidät kaikki,jos on riittävän pitkä suora,niin ei muuta,kuin kaasu pohjaan ja menoksi,kaikista ohi.
        jokaisen pitäisi pitää se turvaväli sellaisena,ettei tällaisia monen auton ohituksia tarvitsisi lainkaan tehdä.kovassa vauhdissa.
        olen ajanut useamman talven mm.kitkoilla ja hienosti pärjännyt.yksikään auto ei ole karannut käsistäni,vaikka olen joutunut vesiliirtoon ja muutoin mennyt poikittain kaistalla,joka kerta olen hallinut tilanteen.saa olla vauhtiakin,jos tietää hallitsevansa ajoneuvon,mutta harjoittelut kannattaa tehdä muualla,kuin liikenteessä.


      • kgkelelrigkgihigig
        vauhdikas mamma kirjoitti:

        eipä kannata yleistää naisia huonoiksi kuskeiksi,taikka juuri mm.ainaista alinopeutta ajaviksi,minä en todellakaan lukeudu heihin.
        muutoinkin käytökseni on asiallista.minä annan itse aina tilaa,kun joku sen vilkullaan minulle osoittaa,muut saavat vain yrittää tunkea eteeni.
        turvaväliin pyrin aina parhaani mukaan.jos edelläni ajaa vaikka viiden,kuuden auton rypäs,toinen toistensa puskureissa kiinni,niin jään ajamaan kauas heistä,siis hyvän turvavälin päähän,edellyttäen että jono kulkee nopeuden mukaisesti.
        ellei,niin ohitan heidät kaikki,jos on riittävän pitkä suora,niin ei muuta,kuin kaasu pohjaan ja menoksi,kaikista ohi.
        jokaisen pitäisi pitää se turvaväli sellaisena,ettei tällaisia monen auton ohituksia tarvitsisi lainkaan tehdä.kovassa vauhdissa.
        olen ajanut useamman talven mm.kitkoilla ja hienosti pärjännyt.yksikään auto ei ole karannut käsistäni,vaikka olen joutunut vesiliirtoon ja muutoin mennyt poikittain kaistalla,joka kerta olen hallinut tilanteen.saa olla vauhtiakin,jos tietää hallitsevansa ajoneuvon,mutta harjoittelut kannattaa tehdä muualla,kuin liikenteessä.

        Raskasta luettavaa sun jutut kun et käytä isoja kirjaimia virkkeen alussa. Tiesitkö että pisteen ja pilkun jälkeen tulee aina välilyönti?


      • Pacecar?

        Naiset ei tajua että Japanilaisten leluautojen nopeusmittarit on viritty näyttämään suurempaa nopeutta, kuin ne oikeasti menevät.
        Näin auto saadaan vaikuttamaan suorituskykyisemmältä ja hiljaisemmalta, kuin ne todellisuudessa ovat.
        Tässä syy miksi japanilaisella romuautoilla tukitaan tiet, vaikka nopeusrajoitukset lähentelevät nykyisin polkupyörän nopeuksia maanteillä.

        Ehdotan että leluautoilijat asentavat löylymittarin nopeusmittarin päälle, näin nuo etanat eivät ole jatkuvasti pitkänmatkalaisten riesana ja pidentämässä työpäivää ylimääräisellä tunnilla.

        Eikö kahdeksankympin etanavauhti ole jo tarpeeksi hidas? Pitääkö vielä ajaa sitä 65 km/h?

        Kuitenkin samat junnaajat kaahaavat kuitenkin 60 nopeusrajoituksilla 70 km/h ja paskat välittävät nopeusrajoituksista.


      • Eiköhän tollekin
        kgkelelrigkgihigig kirjoitti:

        Raskasta luettavaa sun jutut kun et käytä isoja kirjaimia virkkeen alussa. Tiesitkö että pisteen ja pilkun jälkeen tulee aina välilyönti?

        kitkoilla poikittain driftaajalle vielä koita se hetki jolloin kosla karkaa käsistä. Onnittelut hänelle tähänastisesta onnestaan.

        Itse kyllä pyrin pitämään huolen siitä että pyörät pysyy sovitussa suunnassa kaikissa olosuhteissa.


      • Keltä puuttuu mitäki
        kgkelelrigkgihigig kirjoitti:

        Raskasta luettavaa sun jutut kun et käytä isoja kirjaimia virkkeen alussa. Tiesitkö että pisteen ja pilkun jälkeen tulee aina välilyönti?

        Jeees, samanlaista tekstiputkea kuin aloittajankin, tosi ikävää lukea. Omat ohjeet ja säännöt ne on kirjoitettaessakin ihan niin kuin liikenteessäkin.


    • TFFYalkuperäinen

      "otan kyllä paikkani sieltä mihin olen menossa,mm.kaistan vaihdoissa"

      = Hyvää vauhtia enkeliksi!

      Liikenteessä on myös kuljettajia, jotka muuttavat omaa ajonopeuttaan, liikennetilanteen mukaan. Tarkottaa että, moottoritiellä voi olla sen puoltoista kakssataa vauhtia kun muodostuvia samanaikaisia ohituksia koitetaan järjestää peräkkäisiksi. Nopeuteen on aina syy.

      Sujuvan ja nopean ohituksen tahallinen estäminen on käsittämättömän yleistä, etenkin maanantai aamuisin. Ja vielä tolkuttoman vaarallista.

      Takaa tulevan on todella helppo katsoa ajonopeudet ja sovittaa oma nopeus niin, ettei kenenkään ajo tarpeettomasti häiriinny.

      • Jurbbii

        Motarilla voi myös "säväyttää" sillä tapaa, että alkaessani vaihtamaan oikealta kaistalta vasemmalle laitan vilkun heti näyttämään vasemmalle, vaikka sillä kaistalla ajaisikin loppumaton autojono sillä hetkellä eikä siten olisi mahdollisuutta sille heti vaihtaa =) Siinäpä sitten ihmettelevät.

        Tätä samaa vilkkupelleilyä jotkut tomppelit harrastavat yrittäessään lähteä pysäkiltä tai levähdysalueelta jatkuvaan liikennevirtaan ihan normaalilla maantielläkin!


      • bumber1
        Jurbbii kirjoitti:

        Motarilla voi myös "säväyttää" sillä tapaa, että alkaessani vaihtamaan oikealta kaistalta vasemmalle laitan vilkun heti näyttämään vasemmalle, vaikka sillä kaistalla ajaisikin loppumaton autojono sillä hetkellä eikä siten olisi mahdollisuutta sille heti vaihtaa =) Siinäpä sitten ihmettelevät.

        Tätä samaa vilkkupelleilyä jotkut tomppelit harrastavat yrittäessään lähteä pysäkiltä tai levähdysalueelta jatkuvaan liikennevirtaan ihan normaalilla maantielläkin!

        Tottakai noin täytyy toimia. Rinnakkaiskaistalla ajavien tulee joustavuuden nimissä antaa tietä muutoin ruukat ovat paljon suuremmat. Itse taidat olla niitä puskuriin kiilaajia ettei vaan kukaan sinun rakoosi tunge sillä voit pahimmassa tapauksessa myöhästyä muutaman sekunnin määränpäästäsi.


      • Pacecar?
        Jurbbii kirjoitti:

        Motarilla voi myös "säväyttää" sillä tapaa, että alkaessani vaihtamaan oikealta kaistalta vasemmalle laitan vilkun heti näyttämään vasemmalle, vaikka sillä kaistalla ajaisikin loppumaton autojono sillä hetkellä eikä siten olisi mahdollisuutta sille heti vaihtaa =) Siinäpä sitten ihmettelevät.

        Tätä samaa vilkkupelleilyä jotkut tomppelit harrastavat yrittäessään lähteä pysäkiltä tai levähdysalueelta jatkuvaan liikennevirtaan ihan normaalilla maantielläkin!

        Eikö loppumattomassakin autojonossa ole vähintään 120 m rakoja, jos kerran kaikki tällekin palstalle kirjoittavat ajavat liikennesääntöjen mukaan, ja noudattavat liikenne sääntöä, jonka mukaan ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla?

        (Poikkeuksena tietenkin teräsmies, joka näkee röntgenkatseellaan edellä ajavien autojen läpi)

        Turvaväli 120 km nopeudessa on oltava vähintään 120 metriä kuivalla kelillä.
        Jarrutusmatka pitenee suhteessa nopeuteen toisessa potenssissa, joten väliä sen mukaan!

        Ei vauhti ole ketään tappanut vaan äkkipysäys!
        Lentokoneillakin ajetaan tuhatta, vaan eipä niillä roikutakkaan toisten pyrstössä kiinni. Silti niillä on turvallisempaa matkustaa kuin autoilla.


      • Jurbbii kirjoitti:

        Motarilla voi myös "säväyttää" sillä tapaa, että alkaessani vaihtamaan oikealta kaistalta vasemmalle laitan vilkun heti näyttämään vasemmalle, vaikka sillä kaistalla ajaisikin loppumaton autojono sillä hetkellä eikä siten olisi mahdollisuutta sille heti vaihtaa =) Siinäpä sitten ihmettelevät.

        Tätä samaa vilkkupelleilyä jotkut tomppelit harrastavat yrittäessään lähteä pysäkiltä tai levähdysalueelta jatkuvaan liikennevirtaan ihan normaalilla maantielläkin!

        Juuri noin tulee toimia. Ei sitä tilaa tule, ellei sitä pyydä tai ota... Ja ottamisessa on aina se riski, ettei sitä annetakaan. Sitten kolisee. Ja kaistanvaihtaja on syyllinen.

        Siis oikeaoppinen kaistanvaihto ruuhkassa: vilkku päälle, katsotaan että tila syntyy, vaihdetaan kaistaa. Tietysti ensin sovitetaan nopeus kohdekaistan nopeuteen joko kiihdyttämällä tai hidastamalla.


      • Etäisyydet kunniaan
        Pacecar? kirjoitti:

        Eikö loppumattomassakin autojonossa ole vähintään 120 m rakoja, jos kerran kaikki tällekin palstalle kirjoittavat ajavat liikennesääntöjen mukaan, ja noudattavat liikenne sääntöä, jonka mukaan ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla?

        (Poikkeuksena tietenkin teräsmies, joka näkee röntgenkatseellaan edellä ajavien autojen läpi)

        Turvaväli 120 km nopeudessa on oltava vähintään 120 metriä kuivalla kelillä.
        Jarrutusmatka pitenee suhteessa nopeuteen toisessa potenssissa, joten väliä sen mukaan!

        Ei vauhti ole ketään tappanut vaan äkkipysäys!
        Lentokoneillakin ajetaan tuhatta, vaan eipä niillä roikutakkaan toisten pyrstössä kiinni. Silti niillä on turvallisempaa matkustaa kuin autoilla.

        Sinulle nimimerkki: Pacecar?

        Kiitos upeasta kirjoituksestasi. Aivan kuin minun suusta kuultua. Kerran tulimme Torontosta "tuhatta ja sataa" lentäjän mukaan, sillä lensimme n. 300km/h liikkuvassa ilmavirrassa useita tunteja.

        Tämä mitä kirjoitit: "Turvaväli 120 km nopeudessa on oltava vähintään 120 metriä kuivalla kelillä", juuri näin se pitää olla!!! Ei olisi peräänajoja. On kumma, että autokouluissa näitä asioita ei nykyjään opeteta. Itselleni opettiin juurin näin aikoinaan. Asia on hyvin yksinkertainen, joten en tajua mikä mättää nykyjään. Joko koulutus on huonontunut, tai sitten koulutettavat.

        Itse kaahaan, mutta se tapahtuu vain ja yksinomaa Saksassa autobahneilla, joten Suomessa minulla ei ole mitään näyttötarvetta muille, että autoni kulkee 250km/h.


    • kahden ** kortti

      Aloitukseen viitaten, minä en ole nainen, jos sillä nyt on mitään väliä.

      Kauan kesti ennen kuin minä lopetin toisten huonoudesta huolehtimisen, totesin että huonoja kuskeja (rattikaahareita) riittää ainakin yksi joka päivälle. Tiedostan että vaarallisia kuljettajia on, ja sopeutan oman ajamiseni sen mukaiseksi. Olennaista on ennakointi, ja tärkeintä on kolareiden välttäminen.

      Minä ajan henkilöautolla moottoritiellä aina alinopeutta Kehä 3:n sisäpuolella, ja muualla kesärajoitusten aikaan. Tämä ympäristösyistä, kyse ei ole ajotaidosta. Auton tekniikkakin pitää tuntea kellon lisäksi jotta pystyy G-voimiin (keskipakoisvoima) perustuvan fiilispohjan sijaan harkitsemaan haluaako ajaa kovaa, vai tyytyykö mukavaan perillepääsyyn.

      • muutkin huomioiva

        "Minä ajan henkilöautolla moottoritiellä aina alinopeutta Kehä 3:n sisäpuolella, ja muualla kesärajoitusten aikaan."

        Jos ajat alinopeutta ohituskaistaa, olet niiden vaaratilanteiden aiheuttaja. Kaikkinainen, muusta liikennevirrasta poikeava ajotapa on erittäin tuomittavaa.
        Jos liikenne on liian mielestäsi liian nopeatempoista, siirry matkustajaksi.


      • kahden ** kortti
        muutkin huomioiva kirjoitti:

        "Minä ajan henkilöautolla moottoritiellä aina alinopeutta Kehä 3:n sisäpuolella, ja muualla kesärajoitusten aikaan."

        Jos ajat alinopeutta ohituskaistaa, olet niiden vaaratilanteiden aiheuttaja. Kaikkinainen, muusta liikennevirrasta poikeava ajotapa on erittäin tuomittavaa.
        Jos liikenne on liian mielestäsi liian nopeatempoista, siirry matkustajaksi.

        "Jos ajat alinopeutta ohituskaistaa, olet niiden vaaratilanteiden aiheuttaja. "

        Jos kannat vastuun omasta ajamisesta, niin ymmärrät viimeistään ruuhkassa ettei omasta kaahaamisestaan voi syyttää edelläajavaa. Vaaratilanteesta kantaa jokainen oman vastuunsa, ei se jota lähtee ohittamaan. Vaaralliset ohitukset mainitaan Rikoslain 23 luvussa kohdassa "Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen".

        Ajan alinopeutta "ohituskaistalla" (essonbaarin nimike), eli vasemmalla kaistalla, mikäli edessäni ajaa joku toinen alinopeutta. Sille vaan ei voi mitään kun painostaminen ja oikealta ohittaminen on ankarasti kiellettyä.

        Muutoin luonnollisesti katson etten aiheuta häiriötä "kiireisille". Toivottavasti "kiireiset" ymmärtäisivät toimia samoin, eli kunnioittaisivat muita tielläliikkujia sen sijaan että vaarantaisivat heidän (liikenne)turvallisuutensa.


    • toistaiseksi elossa

      Näin on!
      Roikutaan puskurissa vaikka tie on peili jäässä.
      Ohitetaan ja kiilataan eteen niin että rapa roiskuu tuulilasiin. jne.

      Viimeksi eilen oli onnettomuus tiellä ja poliisi oli ohjaamassa liikennettä moottoritieltä oikealle kääntyvälle rampille. Jono oli pitkä ja ennenkuin ramppi edes alkoi niin ihmiset alkoivat tunkea pientareen puolelta jonon ohi. en edes ensin tätä huomannut ja meinasinkin tösäyttää ohittajan kylkeen.. Halvatun kiire.. Mihin? muista välittämättä.
      kun sitten päästiin pois moottoritieltä niin joku kuumakalle oli jo niin hermona että alkoi tämän puskurissa roikkumisen ja kurkki oikealta ja vasemmalta mistä ohittaisi vaikka ajoin rajoituksen mukaan.. tiedän mitä mun mittari näyttää jos joku taas epäilee että ajoin alinopeutta. Helvetti että ois tehnyt mieli vähän jarruttaa mutta olen nähnyt mitä siitä seuraa. Turvatyyny iskee hampaat pihalle.

      Ihan kuin jotakin villinlännen kosto meininkiä tuolla liikenteessä.

    • just even try it

      Kun ihminen on sinut itsensä kanssa,pystyy rauhoittamaan mielensä eikä provosoidu muiden tekemisistä,silloin hän on /henkisesti ) ylempänä muita.
      Myös liikenteessä...

    • muutkin huomioiva

      Aikamoista purnaamista kun ISOT alkukirjaimetkin on unohtuneet.

      Meinaatko että kaikki ongelmasi liikenteessä johtuvat muista kuin itsestäsi?
      Jos tuntuu että olet jatkuvasti vaaratilanteessa liikenteessä kannattaisi sieltä jäädä pois, ainakin joksikin aikaa ja tarkastella omia asenteita suhteessa muihin autoilijoihin.

    • Joku äidin pikku lökäpöksy tuolla aikaisemmin sanoi ettei käyttämättömstä vilkusta ole haittaa? Jos mä odotan siellä kolmion takana pääsyä ruuhkaiselle päätielle, eikä päätiellä ajavat osaa näyttää vilkkua kääntyesään, niin kyllähän se jurppii kun muuten olisi päässyt sieltä kolmion takaa jo monta kertaa liikenteeseen.

      Tai kun ryhmityssäännöt unohtuu siinä samalla: Ensin vedetään se kinneri aivan oikeaan laitaan ilman vikkua ja hidastetaan vauhti kahteenkymppiin ja siitä sitten käännytään yhtäkkiä vasemmalle jonnekin huomaamattomalle metsätielle ja tietysti ilman sitä vilkkua.

      Entä kun se idari, joka ryhmittyy kolmioristeyksessä siihen liikenteenjakajan viereen, aivan kuin olisi kääntymässä vasemmalle, mutta joka ilmeisesti vain on unohtanut vilkun? Olet itse ajamassa suoraan ja pysähdyt siihen idarin oikealle puolelle. Kun sitten tulee tulee sopiva rako ja nostat kytkintä, lähtee se idari siitä vasemmalta yhtaikaa kanssasi pyrkimään suoraan risteyksen yli. Yritä siinä nyt sitten tulkita onko vilkku unohtunut vai ei.

      Tai kun mennään sitä useampikaistaista tietä ja se vasemman kaistan kuski hoksaa kääntymistarpeensa vasta hetkeä ennen liittymää. Hidastetaan ja pyöritellään päätä, muttei sitä vilkkua saada päälle. Hidastetaan entisestään ja odotetaan sopivaa rakoa kaistanvaihtoon, mutta ei edelleenkään sitä vilkkua. Sitten muut autoilijat siellä takana laittavat vilkkunsa päälle, vaihtavat sujuvasti kaistaa ja ohittavat sen päätään pyörittävän vilkuttoman oikealta. Lopulta se vilkuton pysähtyy kokonaan ja kiroaa taas mielessään niitä muita kaahareita.

      Jotta ei kai siitä vilkun unohtamisesta mitään haittaa ole?

      • Sairasta touhua

        Valitettavasti se vilkun näyttäminen ei aina riitä. Jokin aika sitten muuan taksimies päätti kilkata minut ulos tieltä koska pääsin hänen eteensä kaistanvaihdossa.


    • 4+15

      Lukijoista piittaamatonta tekstin tuottoa aloittajalta.

      • Missä Iso kirjain?

        Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka puuttuu jatkuvasti oikeinkirjoitukseen. Mutta kieltämättä tuo jo haittasi minuakin! Miksi monet nykyään eivät käytä isoa kirjainta kun aloittaa lauseen pisteen jälkeen? Kaikki teksti pienellä?


      • muutkin huomioiva
        Missä Iso kirjain? kirjoitti:

        Itseäni ärsyttää ihmiset, jotka puuttuu jatkuvasti oikeinkirjoitukseen. Mutta kieltämättä tuo jo haittasi minuakin! Miksi monet nykyään eivät käytä isoa kirjainta kun aloittaa lauseen pisteen jälkeen? Kaikki teksti pienellä?

        Ärsyynnyin pienellä kirjoittamisesta siksi että aloittaja oli niin tuohtunut muiden tienkäyttäjien tekemisistä että unohti alkeellisemman kieliopin säännön. Käyttäytyy varmaan liikenteessä samoin, tuohtuu ja hermoilee joka asiasta ja just' sellaiset kuskit siellä on niitä vaaranpaikkoja järjestämässä.

        Liikenteessä tarvitaan lähinnä järkeä ja malttia, ja että huolehtii omista tekemisistään asiallisesti. Kotipoliisiksi ei kannata alkaa, sillä pilaa omankin päivän saati sitten muiden.


    • SYY = NYKYISET AUTOT

      Nyky autot ovat niin turvallisen tuntuisia. Niitä on helppoa ajaa ja autossa jopa viihtyy erilaisten lisävarusteluiden ansiosta erittäin hyvin.
      Se antaa väärän tunteen liikenteeseen, ei ymmärretä enää miten käy kun kolaroi 80-120km/h. Nyky autoissa tuollainen satasen vauhti ei tunnu yhtään missään. Ratin takana tuntuu, että mina hallitsen tämän homman helposti ja ajaahan ne nuo muutkin. Sittenkuin tulee se mälli, niin siinä ei paljon epsit ja absit auta kun vastassa on rekka tahi kallio.

      • Yetska

        "Niitä on helppoa ajaa ja autossa jopa viihtyy erilaisten lisävarusteluiden ansiosta erittäin hyvin."

        Silti pitää kuitenkin kaahata? Eiks tässä ole sitten joku ristiriita? Jos kerran viihdyn erittäin hyvin autossani, niin miksi silti pitää mennä pää kolmantena jalkana ja siten minimoida se autoiluun kuluva aika. Eikö tällöin kannattaisi mennä hitaamminkin?


      • Viihtyisyyttä lisää
        Yetska kirjoitti:

        "Niitä on helppoa ajaa ja autossa jopa viihtyy erilaisten lisävarusteluiden ansiosta erittäin hyvin."

        Silti pitää kuitenkin kaahata? Eiks tässä ole sitten joku ristiriita? Jos kerran viihdyn erittäin hyvin autossani, niin miksi silti pitää mennä pää kolmantena jalkana ja siten minimoida se autoiluun kuluva aika. Eikö tällöin kannattaisi mennä hitaamminkin?

        toisille kilvanajo sekä läheltäpiti tilanteet.

        Miksi kaikenlaiset extreme-lajit ovat suuressa suosiossa ?


      • Pacecar?

        Miksi sitten nykyautoilla pitää köröttää hitaammin kuin absittomilla ja epsittömillä autoilla?
        Ennen maantiellä sai ajaa sataakymppiä ihan huoletta talvellakin mutta nyt aloittajan kaltaisia absillisiä hirvittää nuo nykyiset 80 rajoituksetkin, joten he leimaavat kaikki kaahareiksi, jos he ajavat edes tuota suurinta sallittua talvinopeutta 65 tai 70 sijaan.

        Mikähän autoilijoiden agressiivisuutta lisää, että pitää ajella kuin vormula kilpailuissa takasiivekkeessä kiinni?

        Eikö juuri se lisää autoilijoiden vtutusta ja raivoa,että huolimatta siitä että vaikka nuo nopeudet on jo laskettu rollaattorien tasolle, pitää tientukkija etanoiden ajaa 5 km kotimatkansa vielä 15 km alle rajoituksen, joka on muutenkin jo laskettu 30km/h alle tavallisen autoilijan kipukynnyksen?

        Jos nuo maantie rajoitukset nostettaisiin edes 90:een, niin pilkunviilaajatkin uskaltaisivat ajaa edes tuota 80 todellista nopeutta, eivätkä pyörisi ammattiliikenteen riesana ja jaloissa.

        Eihän nykyautoilla edes voi ajaa 8 kymppiä ilman että moottori vetää kunnolla.
        1500 kierrosta pitää saada henkilöautonkin moottoriin, ettei tarvitse olla lypsämässä vaihteita joka mäessä.
        Moottori karstottuu ja polttoainetta kuluu pitkässä juoksussa enemmän.
        Pelastakaa ilmakehä ja nostakaa rajoitukset edes 90 !!


      • Näytön paikka
        Viihtyisyyttä lisää kirjoitti:

        toisille kilvanajo sekä läheltäpiti tilanteet.

        Miksi kaikenlaiset extreme-lajit ovat suuressa suosiossa ?

        Ihminen, varsinkin mieäs, on vielä niin lähellä metsäisiä menneitä aikoja, jolloin sai / piti sotia, metsästää, puolustaa aseilla perhekuntaansa ja olla muutenkin iso, vahva, väkevä ja voittaja. Nyt niillä rassukoilla ei ole enää muuta kuin extremet.


    • Juuno1

      Liikenneympyrät ovat Suomessa aggressiivisen liikenneuhittelun alttareita =)

      • Totta!

        Niistä on kiva pyyhkäistä kuin räikkönen formulallaan kanttikiviä kaataen.


      • Pacecar?

        Suomessa ei ole enää liikenneympyroitä, on vain kiertoliittymiä.

        Kiertoliittymä eroaa liikenneympyrästä siinä, että kiertoliittymässä ajavalla on aina etuajo-oikeus, kun taas liikenneympyrässä tulee kiertolaisten väistää ympyrään tulijoita.
        Vaaralliset liikenneympyrät poistettiin Suomesta ajat sitten.

        Eiköhän liikennemerkillä osoitettu nopeusrajoitus koske kiertoliittymääkin, ellei sitten liittymässä ole suojatietä johon pitäisi valmistautua pysähtymään?
        (Pysähtymiseen voi valmistautua ainoastaan nostamalla jalan kaasulta, ja asettamalla sen valmiiksi jarrupolkimelle)


    • Suomi on

      sen verran valmis maa, ettei tien päällä pitäisi olla kenelläkään kiire mihinkään.
      Ajoin viime kesänä n 4 tuhatta km keski- euroopassa ja ei voi kuin ihailla sitä liikennekulttuuria, mikä siellä on. Jokaisen suomalaisen pitäisi käydä ajamassa siellä viikko, niin oppisi katsomaan peileihin, käyttämään suuntavilkkua ja ennen kaikkea ottamaan muut huomioon liikenteessä.
      Sarvikuonoasenteella, sillä samalla mitä suomessa käytetään, ei pitkälle pärjää.

      Ja sitten on naurettavaa väittää, että suomessa olisi liikennekultturia. Suomalainen liikenne on viidakko ja viidakossahan on aseen kanto vapaa. Olen täysin v.ttuuntunut kaikenlaisiin perässäroikkujiin, jotka eivät osaa pitää riittävää etäisyyttä edelläajavaan. Joku päivä ammun taakse päin täytteisen maskiin, niin loppuu se s.tanan perässäroikkuminen

      • Näin on

        Jep, suomalaisilla ei kyllä rajoitu tuo sarvikuono asenne pelkästään liikenteeseen, ikävä kyllä.

        Eniten ihmetyttää, että vauhtia riittää hyvin siinne perään saakka roikkumiseen mutta siitä eteenpäin ja ohi, niin se yhtäkkiä loppuu.
        Jos kuitenkin ajaa samaa vauhtia, niin voi sen tehdä sopivan välimatkaan päässä. Vai onko kyse siitä, ettei osata pitää sitä vauhtia ilman sitä "jänistä" sinnä edessä?

        Ja kamala itku siitä jos joku ajaa mittrin näyttämän mukaan vaikka 80kmh 80 alueella Jos mittari nyt näyttää sen 3 km enemmän ja todellinen nopeus on sen 77, niin ei sitä paljon myöhemmin perillä ole.


    • Kokoomusnuoria ovat

      Kokoomusnuoret kahaa varapuheenjohtajansa johdolla "heikomman aineksen" seassa Audeilla ja Bemareilla.

    • Joopha

      Täytyy myöntää, että joskus olen mennyt ohi vaikka olen kohta kääntymässä. Siksi, että en ole voinut tietää kääntyykö edellä ajava myös samaan suuntaan kuin minä ja jatkaa matelua edessäni. Sitä en ymmärrä miksi esim. 50 km nopeusalueella kun mittarini näyttää 55-60 km pitää mennä ohi (ja ohittaja on kohta liikennevaloissa edessäni)? Ehkä jos joku köröttelee 20-30 km tunnissa... Ja jos 100 tai 80 km rajoitusalueella köröttelee huomattavasti hitaampaa niin mikäpä siinä, mutta välillä voisi ajaa tien sivuun ja päästää muut ohi varsinkin jos takana on jo pitkä jono), mitä tapahtuu valitettavan harvoin.

      Ja se vilkku... joko sitä ei käytetä ollenkaan tai sen merkiksi mitä juuri nyt olen tekemässä eli kääntymässä (ihan kun sitä ei nyt näkisi ilman vilkkua). Vaikka sen pitäisi olla ennakkomerkki eli, että vilkku päälle, kohta alan jarruttaa ja käännyn.

      • Joopha

        Vilkku on myös hyvä merkki myös muille kuin takana tulijoille. Esim. sivutieltä tullessa ei tarvitse turhaan odotella, jos kääntyvä käyttää vilkkua hyvissä ajoin. Myös kävelijää, joka ylittää tietä kiinnostaa tietää kääntyykö auto vai ei. Samoin vastaan tulevaa autoa jne.

        Vilkku on myös hyvä ottaa pois päältä kun on kääntynyt, eikä vilkuttaa seuraavat 5 km...


    • semmosta se

      Tähänhän me kaikki vastaamme toki, että aina ajamme sääntöjen mukana ja joustavasti kaikki muutkin huomioiden ja ymmärrämme muidenkin mahdollisia virheitä ja joustamme siinäkin, koska se auttaa kaikkia.

      Tosiasiassa mä sanon, että turha ziisustella. Kyllä se nyrkki tai keskisormi komiasti nousee tarpeeksi ärsyttävän tilanteen nähdessä vähän jokaisella ja lisäksi "no tää on kesäkeli ja satasen alue, ihan huoletta voi ajaa vajaata sataakahtakymppiä kun ihan turvallista ja niin pieni ylitys ei vaikuta ajokorttiin, saa vain sakot" -ajattelu nousee vallalle jokaisella joskus, jos on useimmiten olevinaan, liian kiire tai jokin hyvä syy. Haluaa nukkumaan töitten jälkeen kymmenen minuuttia aiemmin kuin rajoitusten mukaan ajamalla tms...

      • Hieno homma?

        Yks työkaveri oikein kehuskelee, että kuinka hän ei ole mikään tientukko. Ja menee aina 120 km 100 km alueella. Koska tiet on hyviä ja niillä voi ihan hyvin päästellä sitä vauhtia.


      • semmosta se
        Hieno homma? kirjoitti:

        Yks työkaveri oikein kehuskelee, että kuinka hän ei ole mikään tientukko. Ja menee aina 120 km 100 km alueella. Koska tiet on hyviä ja niillä voi ihan hyvin päästellä sitä vauhtia.

        No ei se ole hieno homma, tähänhän voisi joku kaverin kaikki ajo-olosuhteet ym. rutiinit tutkien tehdä varmaan ihan laskelman kuinka paljon kasvattaa riskiä milloinkin. Mutta pointti oli, että jokainen joskus soveltaa liikennesääntöjä omaan tarkoitukseensa sopivaksi, fiksumpi vain ei tee sitä millään kauhealla riskillä ja säännöllisesti tavaksi ottaneena, kyllä se nalli siten napsahtaa monessa tapauksessa muodossa tai toisessa. Jos ajat koko ajan 120km/h satasen alueella läpi vuoden, niin jossain vaiheessa saattaa olla ettei tarvi ajaa enää ollenkaan...eikä monen muunkaan joihin on vähän osunut siinä kun 120km/h olikin pikkuisen liikaa, vaikka miten oli tottunut ja aina tehnyt niin.

        Hyvin oli yksi auto puussa omallakin aamulla taittamallani matkalla tuolla poliisin nauhoissa taas. Paikka ei itseä houkuta ajamaan kyllä yhtään yli kahdeksankympin rajoituksen näillä keleillä, mutta jo se miten kauas oli lentänyt tieltä tuo kys. kiesi joskus yön aikana, villi veikkaus ettei ihan riitä tuo. Ehkä hänkin oli tasainen ylittäjä joka jokainen kerta aiemmin oli ajanut "kyllä tää on ihan rutiininopeus" -tavalla. Ei sillä autolla ainakaan tarvi enää ajaa, jos tarvii ollenkaan...


    • Whild91eikirjautunut

      Ihan hyvä viesti aloittajalta. Olen 21-vuotias naiskuski ja myönnän kyllä, että kortin saatuani tuli kaahailtua jonkin verran. Kai se on sitä vauhdinhuumaa kun pääsee itse ajelemaan isoille teille :) Mutta seurattuani muita ja ostettuani 3 litraisen Amerikkalaisen auton, tuli minulle sellainen fiilis, että minkä takia kaahailla ja yrittää todistella mitään? Kaikki tietävät, että jos painan kaasua niin sehän lähtee, niinpä miksi sitä todistelemaan ja kaikenlisäksi vielä samalla vaarantamaan itsensä ja muun liikenteen? Se on tosiaan, niinkuin tuolla aiemmin joku kirjoitti, hienoa ajaa hienolla autolla sääntöjen mukaan. Tapanani on ajaa sen mitä nopeusrajoitus näyttää, jos se on jollekin liian hiljaa niin menköön ohi, jota kyllä ihmettelen ettei tosiaan ajeta rajoitusten mukaan, mutta kun on ollakseen niin kiire ja se näyttämisenhalu! Minä vain olen tavannut sanoa, että "vielä se tulee seinä vastaan kun noin kaahaillaan.". Ja niinhän se on, joku päivä se vielä "kostautuu" niin sanotusti :) Oikein aina odotan sitä, että joku yrittää lähteä ajamaan kilpaa esim. liikennevaloista (vaikka autona minua vastaan olisikin vain joku 1.6 tai 2.0 normiauto.. miksi muuten edes yrittävät tuossa tilanteessa vaikka tietävät häviävänsä??), niin lähden siitä ihan rauhassa liikkeelle ;) Siinäpä sitten nolaavat itsensä kun kaasupohjassa lähtevät eikä kukaan yritä seurata perässä. Ajellaanhan kaikki sääntöjen mukaan ja varovasti liikenteessä ja varsinkin nyt talviaikaan vaikka renkaat kuinka hyvät olisivatkin, ne talviset nastarenkaatkaan kun eivät loppupeleissä paljoa auta.

      • Miksi - why

        Siis ostit oikein ameriikkalaisen auton, mutta vain kolmelitraisen o_O. Saanko kysyä miksi? Etkö tiennyt että oikea ameriikan auto on vähintään viislitrainen ja veekasi?


      • uusi poloilija

        "Tapanani on ajaa sen mitä nopeusrajoitus näyttää, jos se on jollekin liian hiljaa niin menköön ohi, jota kyllä ihmettelen ettei tosiaan ajeta rajoitusten mukaan, mutta kun on ollakseen niin kiire ja se näyttämisenhalu!"

        Minulla on tapana ajaa pikkuautollani mittarinopeutta "rajoitus 10 km/h", jolloin todellinen nopeus on jonkin verran (renkaista riippuen 3-5 km/h) yli sallitun. Näin siis hyvissä olosuhteissa, nyt pimeään ja sateiseen vuodenaikaan otan usein vauhtia pois.

        En halua näyttää sinulle tai muillekaan mitään, eikä siinä yleensä mikään isompi kiirekään ole. Minusta on luonnollista, että liikennevirrassa on erilaisia kuljettajia ja ajoneuvoja, joilla on kullakin oma nopeutensa. Ohittaminen on normaali liikennetapahtuma, eli ohitan hitaammin kulkevaksi toteamani ja annan nopeampien mennä itseni ohi. Minulle on yhdentekevää, millä kulkuneuvolla ajat - käyttämäsi nopeus ratkaisee ohitustarpeen.

        Jos haluaa kilpailla autollaan, voi mennä suljetuille radoille. Siellä ei ole lapsia tai lemmikkejä juoksemassa eteen, radan esteettömyys & pinta on tarkistettu ennen kisaa ja säännöt selvät. Yleiseen liikenteeseen kilpailu ei sovi lainkaan.


      • Vähän modernimpi
        Miksi - why kirjoitti:

        Siis ostit oikein ameriikkalaisen auton, mutta vain kolmelitraisen o_O. Saanko kysyä miksi? Etkö tiennyt että oikea ameriikan auto on vähintään viislitrainen ja veekasi?

        "Etkö tiennyt että oikea ameriikan auto on vähintään viislitrainen ja veekasi?"

        Niin, oli joskus 60-luvulla.


      • Nopeasti vauhtiin

        "Oikein aina odotan sitä, että joku yrittää lähteä ajamaan kilpaa esim. liikennevaloista (vaikka autona minua vastaan olisikin vain joku 1.6 tai 2.0 normiauto.. miksi muuten edes yrittävät tuossa tilanteessa vaikka tietävät häviävänsä??), niin lähden siitä ihan rauhassa liikkeelle ;) Siinäpä sitten nolaavat itsensä kun kaasupohjassa lähtevät eikä kukaan yritä seurata perässä."

        Tota noin... ei aina ole kyse kilpailusta, vaan siitä, että ei halua ajaa jonossa. Itse lähden aina vauhdilla valoista juuri siitä syystä. Ihan sama mikä auto siinä on rinnalla, koska yleensä muut ei lähde kovin räväkästi liikkeelle, oli auto mikä tahansa. Toki joskus joku provosoituu ja annan sen sitten mennä menojaan, jos kiihdyttää yli sallitun. Itse kiihdytän täysillä vain siihen asti kun nopeusrajoitus tulee täyteen.


      • Whild91eikirjautunut
        Miksi - why kirjoitti:

        Siis ostit oikein ameriikkalaisen auton, mutta vain kolmelitraisen o_O. Saanko kysyä miksi? Etkö tiennyt että oikea ameriikan auto on vähintään viislitrainen ja veekasi?

        Sillä sattui olemaan minulle heti ensinäkemältä tunnearvoa


      • Whild91eikirjautunut
        Nopeasti vauhtiin kirjoitti:

        "Oikein aina odotan sitä, että joku yrittää lähteä ajamaan kilpaa esim. liikennevaloista (vaikka autona minua vastaan olisikin vain joku 1.6 tai 2.0 normiauto.. miksi muuten edes yrittävät tuossa tilanteessa vaikka tietävät häviävänsä??), niin lähden siitä ihan rauhassa liikkeelle ;) Siinäpä sitten nolaavat itsensä kun kaasupohjassa lähtevät eikä kukaan yritä seurata perässä."

        Tota noin... ei aina ole kyse kilpailusta, vaan siitä, että ei halua ajaa jonossa. Itse lähden aina vauhdilla valoista juuri siitä syystä. Ihan sama mikä auto siinä on rinnalla, koska yleensä muut ei lähde kovin räväkästi liikkeelle, oli auto mikä tahansa. Toki joskus joku provosoituu ja annan sen sitten mennä menojaan, jos kiihdyttää yli sallitun. Itse kiihdytän täysillä vain siihen asti kun nopeusrajoitus tulee täyteen.

        No ainakin tässä kaupungissa ei vatipäillä ole muuta tarkoitusta kuin ajaa kilpaa


    • hersy

      Mulla ei liikenteessä kiire paina,hautuumaat täynnä "huippukuskeja",ja kun sillä älyttömällä kiireellä ei mitään edes voita,rauhallisuus valttia ja juuri liikenteessä,siellä kun ei yksin liikuta,nykyajan piittaamattomuus kaikessa näkyy juuri liikenteessä eniten,ehkä noihin autoihin pitäs laittaa rajoitin,yli 90 ei pääsis vaikka kuinka sisällä kiehuis:) sillä varmasti vähenee kuolonuhrit melko paljon,jos arvon päättömät kaaharit vaivautuis välillä kiireltään niitäkin tilastoja katsomaan,niin jos vaikka edes yhdellä syttys lamppu päässä,vois jo säästää monta kuolonuhria,sillä sanon reilusti "Tappajiahan " ne on.

    • Turvallisin nopeus

      Turvallisin nopeus on se jota suurin osa ajaa, ei se mitä liikennemerkki näyttää.
      Nopeusrajoitukset pitäisi laittaa sen mukaan mitä suurin osa noudattaa.
      Nykyinen käytäntö luo piittaamattomuutta, joka on paljon vaarallisempaa kuin enemmistön käyttämät nopeudet.

      • Vode 666

        Näinhän se on. Ei niitä olosuhteita kirjoituspöydän takana määritellä. Eikös se joku aika sitten ollut tämä nopeusrajoitukset määrävä henkilö peräti ajokortiton???

        Ja kyllä, itseäni häiritsee nykyään enemmän nämä "alinopeutta" ajavavat, hyvällä kelillä mennään alle rajoituksen, usein keskellä tietä ja nopeus vielä soutaa 5-10km/h haarukassa.

        Samoin nämä vatipäät jotka liimautuvat katuvalottomalla osuudella takapuskuriin ja käyttävät ns hirviaurana kun eivät reppanat osaa muuten ajaa pimeässä. Juuri tällä viikolla joku tolvana jopa odotteli bussipysäkillä yösydännä siitä het takapuskuriin ja kilometritolkulla siinä kunnes tuli katuvalot ja sitten välittömästi ohi lievällä ylinopeudella...


      • nopeus=<rajoitus

        Eli ensin äänestettäis rajoitukset tieosuuksille, seuraavaks vaihdettais kyltit ja sen jälkeen ajettais vielä vähän kovempaa. Piittaamattomuus on asenne, ei sillä juuri järjen kanssa ole tekoa. Niin kauan kuin on sääntöjä, esim nyt vaikka liikenteessä, on niitä joita ne ei koske ihan niin paljoa kuin muita.


      • Oikea tilannenopeus

        Turvallisin nopeus on se, jolla pystyt pysähtymään ajoissa siinä tilanteessa kun eteen tulee joku este. Tämän pitäisi olla sama nopeus kuin se, mistä pystyt pysäyttämään auton sillä matkalla, jonka pystyt näkemään tietä edessäsi. Jos näet tietä vähintään 100 metriä, niin voit ajaa kesäkelillä asvaltilla käytännössä noin 110 km/h. Jos näet vain 50 metriä (esim. mäki tai mutka edessä), niin turvallinen nopeus on alle 70 km/h. Jos tien pinta on vähänkin liukas tai asvaltin tilalla hiekkaa, niin nopeuksia saa pudottaa reippaasti.


      • Pacecar?
        Oikea tilannenopeus kirjoitti:

        Turvallisin nopeus on se, jolla pystyt pysähtymään ajoissa siinä tilanteessa kun eteen tulee joku este. Tämän pitäisi olla sama nopeus kuin se, mistä pystyt pysäyttämään auton sillä matkalla, jonka pystyt näkemään tietä edessäsi. Jos näet tietä vähintään 100 metriä, niin voit ajaa kesäkelillä asvaltilla käytännössä noin 110 km/h. Jos näet vain 50 metriä (esim. mäki tai mutka edessä), niin turvallinen nopeus on alle 70 km/h. Jos tien pinta on vähänkin liukas tai asvaltin tilalla hiekkaa, niin nopeuksia saa pudottaa reippaasti.

        Mikä on oikea tilannenopeus, jos roikkuu rekan perseessä 20 m päässä ja näkee eteensä saman verran?
        Ajoneuvohan pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla ja edessä ajavan ajoneuvon läpi ei voi nähdä.

        Liikenneturvan ohje on minimissään 4 sekuntia turvaväliä maantiellä tai turvaväli metreinä on sama kuin nopeus kuivalla kesäkelillä.
        Esim 100 km/h = 100 m turvaväliä = 2 lyhtypylvään väliä edelläajavaan.

        Tarkoittaako tuo tien näkyvä osa esimerkissä, että sopiva nopeus persiissä roikkujalle on 20 km/m tai sitten on vaan ajettava kauempana, jos haluaa kaahata hurjapäänä 80 km/h?

        Onko kaahaaminen enää kaahaamista jos ajaakin varovasti turvavälejä noudattaen?

        Voisiko itseasiassa ajatella, että persiiseen tökkiminen onkin kaahaamista eikä se, että ajaa 70 km/h sijasta ennakoiden 100 km/h, niin kuin ennen vanhaan, ennenkuin hanurihommia alettiin harrastaa?

        Hanurihommathan alkoivat vasta kun nopeusrajoituksia alettiin laskemaan 10 sitten ja samalla liikenneonnettomuuksien määrä lisääntyi selvästi.

        Onko niin ettei autoilijalla ole enää muuta tapaa pitää itseään hereillä liikenteessä, kuin hankkia virikkeitä kyttäämällä edellä ajavan jarruvaloja?


      • uusi poloilija
        Pacecar? kirjoitti:

        Mikä on oikea tilannenopeus, jos roikkuu rekan perseessä 20 m päässä ja näkee eteensä saman verran?
        Ajoneuvohan pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla ja edessä ajavan ajoneuvon läpi ei voi nähdä.

        Liikenneturvan ohje on minimissään 4 sekuntia turvaväliä maantiellä tai turvaväli metreinä on sama kuin nopeus kuivalla kesäkelillä.
        Esim 100 km/h = 100 m turvaväliä = 2 lyhtypylvään väliä edelläajavaan.

        Tarkoittaako tuo tien näkyvä osa esimerkissä, että sopiva nopeus persiissä roikkujalle on 20 km/m tai sitten on vaan ajettava kauempana, jos haluaa kaahata hurjapäänä 80 km/h?

        Onko kaahaaminen enää kaahaamista jos ajaakin varovasti turvavälejä noudattaen?

        Voisiko itseasiassa ajatella, että persiiseen tökkiminen onkin kaahaamista eikä se, että ajaa 70 km/h sijasta ennakoiden 100 km/h, niin kuin ennen vanhaan, ennenkuin hanurihommia alettiin harrastaa?

        Hanurihommathan alkoivat vasta kun nopeusrajoituksia alettiin laskemaan 10 sitten ja samalla liikenneonnettomuuksien määrä lisääntyi selvästi.

        Onko niin ettei autoilijalla ole enää muuta tapaa pitää itseään hereillä liikenteessä, kuin hankkia virikkeitä kyttäämällä edellä ajavan jarruvaloja?

        "Onko niin ettei autoilijalla ole enää muuta tapaa pitää itseään hereillä liikenteessä, kuin hankkia virikkeitä kyttäämällä edellä ajavan jarruvaloja?"

        Ei ole niin. Autoilija myös
        - tarkkailee peileistä takana tulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee edessä kulkevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee vastaantulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee kevyttä liikennettä
        - lukee liikennemerkkejä
        - tarkkailee omaa virkeyttään
        - tarkkailee nopeuttaan
        - huolehtii ajoneuvonsa sijainnista kaistalla
        - tarkkailee välimatkaa edellä ajavaan
        - tarkkailee tien reunoja hirvieläinten varalta
        - pyrkii ennakoimaan tulevia liikennetilanteita.

        Jos ajaminen tuntuu silti tylsistyttävältä, eikä mielikuvitus riitä keksimään muuta, voi laittaa radion päälle


      • Pacecar?
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Onko niin ettei autoilijalla ole enää muuta tapaa pitää itseään hereillä liikenteessä, kuin hankkia virikkeitä kyttäämällä edellä ajavan jarruvaloja?"

        Ei ole niin. Autoilija myös
        - tarkkailee peileistä takana tulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee edessä kulkevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee vastaantulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee kevyttä liikennettä
        - lukee liikennemerkkejä
        - tarkkailee omaa virkeyttään
        - tarkkailee nopeuttaan
        - huolehtii ajoneuvonsa sijainnista kaistalla
        - tarkkailee välimatkaa edellä ajavaan
        - tarkkailee tien reunoja hirvieläinten varalta
        - pyrkii ennakoimaan tulevia liikennetilanteita.

        Jos ajaminen tuntuu silti tylsistyttävältä, eikä mielikuvitus riitä keksimään muuta, voi laittaa radion päälle

        Ehkäpä matelu onkin syynä onnettomuuksiin ja lisääntyneisiin vastaantulijoiden kaistalle suistumisiin?

        Auton ratissa pitää ruveta touhuamaan kaikkea joutavaa, kun nykyautoja ei tarvitse enää ajaa.
        Näpelöidään tekstiviestejä, luetaan sähköpostia, ajetaan partaa ja luetaan lehtiä. Näitä touhuaa jopa ammattikuljettajat aikansa kuluksi.

        Olen huomannut että ajan paljon huolellisemin, jos nopeuteni on sellaisella tasolla, että joudun käyttämään myös aivokapasiteettiani ajamiseen esim tarkkailemalla ajorataa, etsien siitä ajolinjoja vähemmän liukkaita kohtia etsien. Jos sensijaan ajatukset alkaa laukata muualla, kuten helposti käy nykyrajoituksilla, niin huolimattomuuskin lisääntyy samassa suhteessa.

        Paras tapa määrittää nopeusrajoituksia, olisi nopeusmittarin teippaaminen umpeen kokeneelta kuljettajalta, sellaiselta joka osaa ajaa oikeaa tilannenopeutta vaarapaikat huomioiden. Lopuksi katsottaisiin tallentavasta gps karttaohjelmasta nopeusrajoitusten paikat.

        Myös poikkeavan nopeusrajoituksen päättymisestä ei ole järkeä ilmoittaa erikseen, vaan nopeusrajoitukset päättyisivät automaattisesti seuraavaan risteykseen kuten ennenkin tai nykyisinkin tietyörajoitusten osalta on käytäntö.

        Näin olisi rahaa kylvää useampia nopeusrajoitusmerkkejä juuri vaarapaikkoihin, ettei tarvitsisi kesälläkin köröttää kilometrikaupalla 80 luotisuoraa päätietä, jossa ei ole risteyksiä lähimaillakaan, vain siksi ettei joku ole raaskinut tuhlata ylimääräisiä merkkejä kyseiseen paikkaan.

        Ihmiset eivät kunnioita rajoituksia juuri siitä syystä, että ne laitetaan perusteettomasti liian alhaisiksi.

        Eikös tuo poliisi johtokin ole em. syystä saanut toistumiseen sakkoja juuri tuon valtion rahastushalun takia?

        80 nopeusrajoitukset eivät auta, jos joku haluaa kaahata kännissä kahtasataa ja tappaa itsensä.
        Liian alhaiset rajoitukset päinvastoin lisäävät näitä tapauksia koska kaikkien rikkoessa nopeusrajoituksia, saavat myös nuoret aivan väärää esimerkkiä.

        Miten sellaista kieltoa tai rajoitusta voi mieltää oikeaksi, jota kuitenkin 90 % kuljettajista rikkoo päivittäin?
        Eikö se ole selvä viesti nuorille, että rajoitukset on tehty rikottaviksi?

        Ja jos nopeusrajoituksista ei tarvitse piitata, niin saman tien voi loputkin liikennesäännöt unohtaa?

        Tämä liikennesääntö taitaa olla käytännössä aikaa sitten kumottu, koska ainakaan Kuopiossa ei rikkomisesta rangaista:

        >>10 §
        Ajoneuvojen välinen etäisyys
        Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.

        Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.>15 §
        Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
        Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

        Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.>Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.>Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.>32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Liikennesääntöjen tulkinta käytännössä on muuttunut totaalisesti viimeisten kolmenkymmenenviiden vuoden aikana, jonka olen moottoriajoneuvon kyydistä menoa katsellut.

        Noiden sääntöjen rikkominen taitaa olla nykyisin paremminkin sääntö kuin poikkeus?


      • Pacecar?
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Onko niin ettei autoilijalla ole enää muuta tapaa pitää itseään hereillä liikenteessä, kuin hankkia virikkeitä kyttäämällä edellä ajavan jarruvaloja?"

        Ei ole niin. Autoilija myös
        - tarkkailee peileistä takana tulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee edessä kulkevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee vastaantulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee kevyttä liikennettä
        - lukee liikennemerkkejä
        - tarkkailee omaa virkeyttään
        - tarkkailee nopeuttaan
        - huolehtii ajoneuvonsa sijainnista kaistalla
        - tarkkailee välimatkaa edellä ajavaan
        - tarkkailee tien reunoja hirvieläinten varalta
        - pyrkii ennakoimaan tulevia liikennetilanteita.

        Jos ajaminen tuntuu silti tylsistyttävältä, eikä mielikuvitus riitä keksimään muuta, voi laittaa radion päälle

        >Ei ole niin. Autoilija myös
        - tarkkailee peileistä takana tulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee edessä kulkevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee vastaantulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee kevyttä liikennettä
        - lukee liikennemerkkejä
        - tarkkailee omaa virkeyttään
        - tarkkailee nopeuttaan
        - huolehtii ajoneuvonsa sijainnista kaistalla
        - tarkkailee välimatkaa edellä ajavaan
        - tarkkailee tien reunoja hirvieläinten varalta
        - pyrkii ennakoimaan tulevia liikennetilanteita.<

        Noiden tekemiseen ei juuri tarvita aivokapasiteettiä jos on ajanut liikenteessä edes kymmenen vuotta.

        Hyvänä esimerkkinä köröttelystä johtuneesta keskittymisen herpaantumisesta voisi olla vaikkapa Mika Häkkisen ulosajo Monzan GP: ssä ylivoimaiselta johtosijalta.
        Mika ajoi ulos vaikka johti kisaa liki kierroksella.
        Kokeeneelle kuskille virikkeiden puute ratissa, vie huomion pois ajamisesta.
        Tuo on ihan tutkittu juttu. Sama kuin istuisi kuuntelemassa kuivaa luentoa, jossa joku jauhaa tuttuja asioita.
        Ajatusten tulee pysyä ajamisessa, muuten tilanteiden ennakointi ei ole mahdollista.
        Kuljettajan pitää pystyä ennustamaan tulevaisuutta ainakin 10 sekunnin päähän jotta ennakointi olisi mahdollista.


      • uusi poloilija
        Pacecar? kirjoitti:

        >Ei ole niin. Autoilija myös
        - tarkkailee peileistä takana tulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee edessä kulkevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee vastaantulevaa moottoriliikennettä
        - tarkkailee kevyttä liikennettä
        - lukee liikennemerkkejä
        - tarkkailee omaa virkeyttään
        - tarkkailee nopeuttaan
        - huolehtii ajoneuvonsa sijainnista kaistalla
        - tarkkailee välimatkaa edellä ajavaan
        - tarkkailee tien reunoja hirvieläinten varalta
        - pyrkii ennakoimaan tulevia liikennetilanteita.<

        Noiden tekemiseen ei juuri tarvita aivokapasiteettiä jos on ajanut liikenteessä edes kymmenen vuotta.

        Hyvänä esimerkkinä köröttelystä johtuneesta keskittymisen herpaantumisesta voisi olla vaikkapa Mika Häkkisen ulosajo Monzan GP: ssä ylivoimaiselta johtosijalta.
        Mika ajoi ulos vaikka johti kisaa liki kierroksella.
        Kokeeneelle kuskille virikkeiden puute ratissa, vie huomion pois ajamisesta.
        Tuo on ihan tutkittu juttu. Sama kuin istuisi kuuntelemassa kuivaa luentoa, jossa joku jauhaa tuttuja asioita.
        Ajatusten tulee pysyä ajamisessa, muuten tilanteiden ennakointi ei ole mahdollista.
        Kuljettajan pitää pystyä ennustamaan tulevaisuutta ainakin 10 sekunnin päähän jotta ennakointi olisi mahdollista.

        "Noiden tekemiseen ei juuri tarvita aivokapasiteettiä jos on ajanut liikenteessä edes kymmenen vuotta."

        Tarvitaanko sitten esimerkiksi viisi vuotta lisää sen ymmärtämiseen, että liikenne ei ole, eikä pidäkään olla jatkuvasti mielenkiintoista? Kokeneen kuljettajan ajotaito on myös sitä, että osaa tunnistaa itsessään alkavan turtumisen tapahtumattomuuteen ja kehittää itselleen vaarattomia virikkeitä. Jos vaikka ensiksi muistuttaisi itselleen, ettei kukaan pysty lupaamaan, että pääsen ehjänä perille, vaan se on itsestä ja hiukan onnestakin kiinni, kun tässä liikutaan 22 metriä sekunnissa (80 km/h).

        - Radion kuuntelun mainitsinkin jo.
        - Ajoaan voi tarkkailla taloudellisuuden näkökulmasta, jos on ajotietokone varusteena.
        - Liikennetilanteen salliessa voi pyrkiä ajamaan urien sivussa, jolloin rengasmelua on vähemmän ja kumit kuluvat vähemmän. Tie kuluu tasaisemmin ja urapaikkausten tekeminen vähenee. Pitää hyvin ajatuksen ajamisessa.
        - Mutkissa voisi lopettaa turhan oikomisen (=helpottamisen) pientaren ja vastaantulijoiden kaistan kautta eli kääntää rattia sen verran kuin on mutkaakin. Ei tarvitsisi kaistamaalauksiakaan paikata tiemäärärahoilla niin usein.
        - Ryhdikäs ajoasento on paitsi turvallisempi yllättävässä tilanteessa, myös pitää virkeämpänä kuin velttona löhöäminen. Säästää lisäksi selkää.
        - Päiväsaikaan voi vilkuilla maisemia. Yöaikaan pystyy tarkkailemaan tievalaistuksen kuntoa. Jos on paljon valoja pimeinä, painaa paikan mieleen ja ilmoittaa tienpitäjälle.
        - Voi harjoitella päässälaskua.
        - Voi luetella mielessään Suomen hallituksen ministerien nimet (nykyisellä valtioneuvostolla 19 jäsentä), heidän puolueensa ja vastuualueensa. Täydentää myöhemmin mahdolliset puuttuvat tiedot yleissivistyksestään.
        - Jne.


    • deadlift

      Niskalaukaus on kaahaamiseen ja muuhun piittamattomuuteen liikenteessä erittäin hyvä hoitomuoto!!

      PARANEMINEN on 100 prosenttista.

      • Vode 666

        No aloitappa sitten vaikka itsestäsi!! Yksi vatipää vähemmän tässä maassa...


    • yhäippä48

      VIISAS KÄYTTÄÄ VILKKUA:-) TYHMÄT TORMAILEE :-)
      JA AUTONMERKISTÄ RIIPPUMATTA KAIKILLA SAMAT LIIKENNESÄÄNNÖT!!!

    • Tilannenopeudet

      Ihmeen vähän on puhuttu turvallisesta tilannenopeudesta. Taitaakin olla suomalaisille vallan vieras käsite. Puhutaan vain jonninjoutavista yli-ja alinopeuksista. Lisäksi on näitä "nippeliviisastelijoita", esim. kun kiertoliittymästä poistutaan niin ei käytetä vilkkua. Pitääkö kolmen aikaan yöllä harvaan asutulla alueella vilkuttaa vielä harakoillekin ?
      Hyvä, että LP sulautetaan paikallispoliisiin, niin liikenteen valvontaa kohdistetaan enemmän myös tarkoituksenmukaisemmille alueille.

      • Villkku on tärkeä

        No ei kai kukaan siitä valita, että vilkkua ei ole käytetty tilanteessa, jossa muita ei ole ollut lähimaillakaan. Mutta siitä on selkeästi haittaa muille tienkäyttäjille, jos muun liikenteen seassa vaihdetaan kaistaa tai käännytään ilman vilkun käyttöä. Myös niissä kiertoliittymissä. Vähintäänkin joku joutuu odottamaan turhaan, jos et näytä minne olet menossa.

        Mutta kyllä sitä vilkkua kannattaa käyttää aina. Jos otat tavaksesi jättää vilkun käytön kun muita ei ole paikalla, niin helposti se unohtuu silloinkin kun sitä oikeasti tarvittaisiin. Oma on häpeäsi, jos joku ajaa kylkeesi kun unohdat käyttää vilkkua.


      • Vode 666

        Ei Suomalainen tasapää wannabe Räikkönen edes tajua mikä on tilannenopeus saati oikea tilannenopeus, siksi siitä EI kannata puhua.

        Ja totuushan näistä Suomen rajoituksista on että suurimmassa osassa turvallinen tilannenopeus on hyvissä keleissä suurempi kuin kyltin osoittama enimmäisnopeus. Eli me jotka tajuamme oikean tilannenopeuden olemme siis näitä "kaahareita". Tai sitten huonolla kelillä ns. tientukkoja kun emme aja suurinta sallittua. On se vaikeaa...


    • äiti31.

      "ei vielä enkeli" avaaja lisäsi vielä oman kuvansakin avaukseen.

      Suosittelen, että noin vihamielisen "hupikuvan" laittaja myisi autonsa, sillä ei tuolla pärställä pääse muuanne kuin parturiin asiakkaaksi..

      Järjetöntä hehkuttaa typerää avaustaa kuvilla ja korostuksilla. hoh hoijaa x 01101010013310

      • samaa_mieltä

        Totta


    • muista aina liikente

      olen huomannut täälläisiä mies autoilijoita on paljon jotka hermoilevat ratin takana puhuvat jotain kiro sanoja yms jos esimerkiksi kävelee suojatietä niin pitää mennä nopeasti yli kun kuljettajalla menee muuten hermot

    • Nainen -60

      Ajan rekan ohi moottoritiellä 130 mittarissa hikisesti ohi . Takaa tulee miesautoilija pakulla muuli perässä heittämällä ohi ainaki 140 lasissa vaikka suurin sallittu nopeus ajoneuvo yhdistelmällä on 80 .
      Nopeusmittari tarkistettu näyttää -3 km .

      • Syyllinen syyttää...

        Eli ajoit itsekin ylinopeutta ja syyllistät nyt sitten toista kuljettajaa vähän kovemmasta ylinopeudesta? Onko tämä sitä kuuluisaa naisen logiikkaa?

        En muuten usko, että mittarisi näyttää -3 km. Se ei ole laillista. Vai tarkoititko 3 km? Eli jos mittari näytti 130 ja siinä on 3 km liikaa, niin ajoit oikeasti vain127.


      • jeh2

        Muuten hyvä mutta jos ohitat rekkaa 130 mittarissa, niin pitäisi mennä aika paljon paremmin kuin hikisesti ohi.


      • Rekka Reiska
        jeh2 kirjoitti:

        Muuten hyvä mutta jos ohitat rekkaa 130 mittarissa, niin pitäisi mennä aika paljon paremmin kuin hikisesti ohi.

        Jaa... No miksi rekka saavuttaa 80 rajoitusalueella, vaikka kiihdytyskaistalla omassa mittarissa on jo 120 ?? :-o

        (V. Rekka kiihtyy ennen risteystä olevalta kameratolpalta 100m matkalla 80:tä 120:iin, koska vaihdelaatikon nopeusanturin kyljessä on magneetti??)


    • joujoujou4

      ajan aina satasen alueella 170km/h kahet sakot saanut toisesta lähti kortti mutta ajelen silti vieläkin koska vaan oon niin jou eli haters i gonaa rape you

    • ÄLLITÄLLI

      Sinäkö sitten olet täydellinen kuski? Suurin osa kirjoittelustasi koski muiden munauksia? Sinä et sitten munaa liikenteessä? Kuule, ihan varmasti KAIKKI törppöilee liikenteessä jollain lailla, myös Oikeat Ammattikuskitkin, jotka oikeasti ovat ajaneet työkseen vuosikymmeniä nähden paaaaljoon enemmän kun sinä ja ajaneet miljoooonia kilometrejä enemmän kun sinä, minä tai suurin osa meistä tavallisista autoilijoista. Tässä sen taas näkee, kuinka tyyliin kortti plakkarissa pari vuotta on oikea omasta mielestään olevinaan ammattilainen. Kerron kuitenkin sellaisen asian, jota et varmaankaan tiedä/tajua/ymmärrä, Liikenteessä ei ole koskaan varaa herpaantua, aina tulee yllätyksiä tiellä, jos ei muuta niin kuusisataakiloinen pikkuhirvi vaikka päättää lähteä tien yli, vaikka eipä se tarvitse olla kun hiiri juoksee tiellä niin joku vetää mettään ettei hiiri-parka vaan kuole.

    • Söpö Tosikundi

      Pitäköön vaan jokainen huolta omasta ajamisestaan. Minä ainakin nautin tehokkaasta Audistani ja tykkään aja SPORTTISESTI.
      Marmattakaa luuserit rauhassa, NAURAN TEILLE.

      • No heh heh

        Ja me nauretaan sitten sinulle, kun lehdessä kerrotaan miten runttasit audisi sporttisesti rekan keulaan.


    • ajellut

      Niin, kaaharit. Muuan vuosi sitten ohittelija kaahari ajoi mutkassa ulos tieltä. Ilmeisesti hän oli herättänyt niin paljon pahaa vertaa jonossa, että kukaan muu, kuin minä jonon viimeisenä pysähdyin. (meitä oli viisi autoa jonossa) Siellä se istui autossaan ja kiroilu kuului kauas. Soitin hätäkeskukseen, ja kun tulivat paikalle, jatkoin matkaa. Ei kiinnostanut pätkääkään miten mielipuoli kuskin kävi.... siinä Bemarissaan.

      • Hienosti toimittu

        Itse olisin luultavasti käynyt vain vittuilemassa bemarikuskille ja jättänyt sinne.


    • Itseni on pakko mennä sääntöjen mukaan, ei pelkästään siksi että se on jotenkin ainakin OMALLA kohdallani asianmukaista, mutta myös siksi että ajan skootteria. Monta kertaa on autoilija lähes ojaan minut kaatanut, vaikka ajan sääntöjen mukaan. En edes uskaltaisi kääntyä ilman vilkkua :P
      Ei siinä mitään, on niitä hyviäkin autoilijoita. Turhan moni vaan on niitä kaahareita.

    • fsafasdfasdgfdsgsdgs
    • 3+1

      Itse sain naureskella tässä muutamia viikkoja sitten reikäpäälle bemarikuskille. Tietyöalueella 50km/h rajoituksella löi kaasun pohjaan ja ohitti minut, näytti siltä että ainakin 80km/h jatkoi matkaa, varmasti yli senkin, koskapa n. 20km myöhemmin näin samaisen bemmin bussipysäkillä poliisiauto seuranaan. Kyllä piristi aamuista työmatkaa!

      Tänä aamuna taas pääsi pari kirosanaa kolmion takana vasemmalle kääntymistä odottaessani, olisin päässyt aiemmin jatkamaan matkaa, jos olisi päätieltä vasemmalle kääntyvä auto laittanut vilkun päälle ennen risteystä. Kyllä se kuski katselikin siihen malliin että huomasi että mulla suu käy.

      Nainen olen itsekin, en matele ja joustan liikenteessä. Mutta saa sitä lystikseen kiroilla jos ärsyttää.

      Tulipa vielä mieleen viime vuoden jouluaaton aatto. Oli aika huono keli välillä Roi-Oulu, pitkiä ei voinut käyttää johtuen nyrkin kokoisista lumihiutaleista jotka tulivat vaakasuorassa, tien paikan tiesi siitä, että siinä polvenkorkuisessa hangessa näkyi kaksi uraa joista pystyi päättelemään, että auto on ajanut siitä aiemmin. Ajoin 60km/h ja mietin, pääsenkö hengissä kotiin, en ole koskaan 10 vuoden ajeluni aikana ajanut yhtä huonossa kelissä. Keli ei itsessään vielä ollut niin paha, kuin se rekka, joka hipoi takapuskuria ja välillä tööttäili. Joo, olisihan se kiva mennä sinne bussipysäkille ja antaa tietä, mutta siinä märässä hangessa en varmaan olisi päässyt enää irti sieltä. Jossain vaiheessa rekka pääsi ohi ja löi ne stadionvalonsa päälle, hyvähän se sellaisilla on ajaa kun sulattavat lumihiutaleetkin 20 metriä ennen autoa. Ranskalaisella kirpulla vähän eri ajella siinä kelissä.

    • törtöt tiellä

      Aivojen/järjen kehitystyö on jäänyt kesken siltä kuljettajalta,joka ajotyylillään vaarantaa tahallaan toisten tielläliikkujien turvallisuuden. Huom. myös te ns. hienoilla autoilla ajavat kuljettajat; uhratkaa jokunen lantti puuttuviin vilkkuihin. Ai niin, sekin tais mennä tuohon keskeneräiseen kehitykseen.

    • köyhärahtari

      köyhät ja kateellisen . lehdestä luettua ferrari hyytyi aamuruuhkassa, mitä kanssa autoilijat tekivät? No mulkoilivat vaan vihaisesti tie tukossa yhyyy.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      4113
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2841
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2135
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1866
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      61
      1324
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1167
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1039
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      86
      1025
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      982
    Aihe