viimasuojat turhia

neff

Miksi jotkut autoilijat käyttää auton keulassa viimasuojia??

Kun auton moottori on kylmä, haalea, lämmin, kiertää jäähdytysneste moottorin ja lämmityslaitteen kautta. Eli neste ei kierrä jäähdyttimen kautta joten eiks se viimasuoja ole ihan turhaan siellä? Kyllä sitten kun moottori on ihanne lämpötilassa eli noin 90asteessa, sillonhan termostaatti aukeaa ja työntää kuumaa nestettä jäähdyttimeen ja jäähdyttimestä kylmää nestettä moottoriin.

Ihmiset sitten valittaa kun ajavat noilla dieseleillä mitkä ei lämpene kovilla pakkasilla niin laittavat keulalle suojat, pahvit, yms.... "Miksi ei auto lämpiä, laitampa keulalle pahvin palaset."

Mielipiteitä!!!!!!!??????

99

3905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jngjger j

      No AJOVIIMA jäähdyttää MOOTTORIA siis muualtakin kuin jäähdytin.

      Tosin jossain autoissa on servomoottorilla toimiva säleikkö.

      Voit koittaa tämän itse, 20 asteen pakkasessa, laita käsi ulos ikkunasta auton ollessa paikallaan, ja tee sama juttu 100km/h vauhdissa, kummassa tuntuu kylmemmältä :)

      • Rotuari...

        Aloittaja on täysin kokematon AASI autojen kanssa. Jos ihminen jotain ymmärtäisi ei se suoltaisi tuollaista sontaa yleiseen jakeluun.
        Taasen huomaa ettei äly pelaa muualla kuin ruokapöydässä.


      • näin veikkaan!
        Rotuari... kirjoitti:

        Aloittaja on täysin kokematon AASI autojen kanssa. Jos ihminen jotain ymmärtäisi ei se suoltaisi tuollaista sontaa yleiseen jakeluun.
        Taasen huomaa ettei äly pelaa muualla kuin ruokapöydässä.

        Meinaatko että osaisivat syödä veitsellä ja haarukalla herraseurassa? Taitaisi mennä kuten sialla purtilosta syönniksi....


    • 62642ryrhrhdh

      Joka ikisessä tietämässäni autossa jossa on ollut lämpeämis tai lämpimänäpysymisongelmia, vika on korjaantunut vaihtamalla hajonnut termostaatti ehjään. Ehjällä termostaatilla lämpenee nopeasti ja pysyy lämpimänä -30 asteen pakkasessakin. Nää keulapahvit johtuu suurimmilta osin siitä ettei ihmiset ymmärrä että termostaatti on hajalla, on nimittäin yleinen vika.

      • mistä näitä sikiää?

        Sinäkään et tiedä autoista riittävästi, joten mielipiteesi on väärä.


      • Erikoinen tap

        Aijaa, ja termostaatti estää sitten ajoviimaa jäähdyttämästä moottoria ulkopuolelta, ja letkuja yms yms

        Kummaa


      • i3wjrf8u04389

        Eipä ole tullut vastaan autoa, joka 30 asteen pakkasella lämpenisi nopeasti.

        Vakaasti olen sitä mieltä, että KAIKISSA autoissa on talvella (ja erityisesti -30C keleillä) lämpiämisongelmia, monissa myös ongelmia lämmön pysymisen suhteen. Vaikka kuinka on termostaatit ja systeemit kunnossa.

        Tiedossani on myös, että sijoittamalla rahaa erilaisiin moottorin ja sisätilojen lämmittimiin sekä niiden käyttöön voi ongelmia jossain määrin helpottaa.


      • usko auttaa ei muu
        mistä näitä sikiää? kirjoitti:

        Sinäkään et tiedä autoista riittävästi, joten mielipiteesi on väärä.

        Olet pahviuskovainen.


    • tietoa joka pitää

      Taas pässi aloittaja joka ei tiedä autoista mitään, tässä mielipiteeni sinulle.

    • Tosiasia...

      Jos sinä et omassa autossasi tarvitse viimasuojaa, ei se tarkoita ettei viimasuojan käytöstä voisi olla hyötyä jossakin muussa autossa.

    • mää tiijä

      Niin tuota... entivanhaan liki kaikissa autoissa oli jonkinlainen suoja säleikön edessä tai takana, tehtiinpä merkkiin kuin merkkiin oikein tehdastekoisiakin suojia. Tuolloin autot kuluttivat yleensä melkolailla polttoainetta ja voisi olettaa, että niistä määristä olisi vapautunut energiaa myös lämmön muodossa enemmän kuin tänään jolloin polttoainetta menee vähän eikä siten energia riitä lämmitykseen asti.

      Yksi syy entivanhaseen käytäntöön oli melko yleinen kaasuttimen jäätyminen varsinkin lähellä nollaa olevissa pakkasluvuissa. Nyt kaikki ovat ruiskuja eikä sitä ongelmaa enää ole.

      Syyläri itsessään on jo eräänlainen peitto moottorin edessä mutta ehkä pahvittamalla keula saavutetaan asteen taikka parin hyöty mikä saattaa riittää ja on siksi kannatettavaa toimintaa.

      Termostaatti ei ensimmäisenä jumitu mutta jos ajokki ei ollenkaan lämpene pakkasella niin sekin on syytä tarkistaa.

      Oman kokemuksen mukaan esim. volkkarit eivät halua juurikaan lämmetä talvella kun taas, yllättäen japsit lämpenevät. Ehkei silti kannata autoa tämän vuoksi vaihtaa.

    • wepastoukko..

      -10 mersun printer paku, ilman wepastoa kasvaisi jääpuikkoja autossa :)
      Ei ole tarvinnut keulaa suojata mutta jos se auttaisi niin olisihan hyvä toki,
      mutta duuniauto niin wepasto hoitaa homman ja autossa on jopa 25 lämmintä kun antaa kunnolla lämmittää.

    • Hyötyä on

      Lukuunottamatta autot automaattisella säleiköllä. Oli se iso, pieni, bensa, diisseli niin varmasti jonkunlaisesta nokkapeitteestä on hyötyä. Erityisesti hyöty korostuu mitä lyhyempiä matkoja ajetaan.
      Jos se nyt niin hirveästi ottaa kunnian päälle niin eihän sitä banaanilaatikkoa tarvitse maskin eteen laittaa. Maskin ja syylärin väliin kuhan katsoo ettei se ole kiinni syylärissä.

      • Eno Elmeri

        Ei koskaan syylärin eteen,vaan ulkopuolelle maskiin. Pahvinpalanen voi pehmentyä tai tulla muu kapotti ja painautua syyläriin kiinni ja katastrofi on valmis.
        Ajoviima röykyttää kyllä pahvinpalasta varman aika tavalla.


      • Pakkanen vie
        Eno Elmeri kirjoitti:

        Ei koskaan syylärin eteen,vaan ulkopuolelle maskiin. Pahvinpalanen voi pehmentyä tai tulla muu kapotti ja painautua syyläriin kiinni ja katastrofi on valmis.
        Ajoviima röykyttää kyllä pahvinpalasta varman aika tavalla.

        Laitan syyläriä vasten ja hyvin toimii. Kolmen pahvin avulla säätelen ulkolämpötilan mukaan ja kun pakkasta on parinkymmenen tietämillä, niin voi laittaa motarinopeuksiinkin täysin peittoon ja lämmöt ei nouse liikaa. Jäähdyttimen kahta puolta on kummallakin puolella vajaan parinkymmenen sentin aukot, kun malliin voi asentaa kuumiin maihin tarkoitetun kennon, ja nämä aukot on myös peitettävä, koska ajoviima vie muuten moottorin lämmöt mennessään. Kovalla pakkasella ei olekaan mitään hyötyä pelkän jäähdyttäjän peittämisellä jos aukot jättää peittämättä.


    • Jos ei käytä

      Syylärissä oleva neste jäähtyy hetkessä saamaan lukemaan mikä ulkoilma, eli joka kerta kun termari hieman aukeaa, kone saa nestetilaan syyläristä vaikkapa -30 asteista nestettä. Eli toisaalla lohkossa ja kannessa nesteen lämpö on ihan muuta mitä termostaatin luona tai mitä lämpömittari näyttää, eikä lämppäristä tahdo tulla lämmintä

      Suoraan konetilan läpi puhaltava pakkasviima lisää polttoaineen hyytymisen riskiä dieselsuodattimessa, varsinkin jos suodatin on viimalle otollisessa paikassa. No tämä ongelma alkaa olla historiaa, kun suodatinta lämmitetään paluukierron polttoaineella.

      Muutamissa merkeissä, varsinkin Ranskalaisten autojen moottoreissa, ilman viimasuojaa huohotuspiiri saattaa jäätyä, ja kone sylkee öljyt pihalle.

      Turbodieseleissä kovalla pakkasella ahtoilmaan sekoittuva kosteus jäätyy liian kylmään välijäähdyttimeen, ja sitten sopivassa tilanteessa jääpalaset saattavat mennä moottoriin ja tehdä tuhojaan.

      Mutta niinkuin näkyy, tässäkin viestiketjussa on toisenlaisiakin mielipiteitä. Ja toisekseen riippuuhan se paljon autostakin. Vanhemmat bensa autot ei ainakaan viimasuojia tarvinneet.

      • 2.4 STW

        Joissakin autoissa (C5) on käsittääkseni flekti syylarin etupuolella mikä on pääsyys viimasuojan käyttämiseen. BMWeissä ja monissa muissa taas on kyllä huohottimen tukkeutumisongelmia.

        Viimasuojan vaikutus lämpiämiseen ja polttoainetaouteen on julmetun iso. Kyllä se webastokin polttoainetta syö. Tietysti jos jollain on tapana pitää kotona ikkuna talvella auki vain sen vuoksi että kyllä se lisäsähköpatteri huoneen kuitenkin lämmittää niin kaippa tuossa viimasuojan hyljeksimisessä on jokin analogia, tyyliin "miksi eristää kun voi lämmittää rajummin".


      • hekotuttaa

        Nimimerkille jos ei käytä. Ettäkö syylärissä neste kerkeäisi miinusasteiseksi jäähtyä. Älä viitsi tuommoista puppua tarjota.


      • Kyllä jäätyy
        hekotuttaa kirjoitti:

        Nimimerkille jos ei käytä. Ettäkö syylärissä neste kerkeäisi miinusasteiseksi jäähtyä. Älä viitsi tuommoista puppua tarjota.

        Kyllä jäätyy. Kun oli pelkkä vesi jäähdyttimessä, niin aika helposti jäätyi jos ei ollut viimasuojausta. Näissä jäätymistapauksissa parkkiin ja lisää peittoa päälle ja pieni odotus riitti sulattamaan jäähdyttimen jäätyneen veden ja joskus siinä odotellessa moottoria käytettiinkin lämmön ylläpitämiseksi.


    • yjfj

      > Miksi jotkut autoilijat käyttää auton keulassa viimasuojia??

      Talvella tiellä lentää suolapaskaa. Suoja estää sitä menemästä syövyttämään alumiinista tehtyjä lämmönvaihtimia. Nimimerkki "12 vuotta ja kylmäkone toimii"

    • dtgujhm

      sillä tavoin auto lämpenee nopeammin eikä tarvi hytistä autossa kuin 3km entisen 6km sijaan

    • Raaka viima

      Kylmän viiman vaikutuksen huomaa helposti moottoreissa, missä on moottoriöljyn lämpömittari.

      Kesällä öljyn lämpö nousee vain pienellä viiveellä jäähdytysnesteen lämmön nousuun verrattuna. Talvella kylmässä viimassa moottorin öljyn lämpö saattaa nousta kireässä pakkasviimassa vain vain murto-osaan kesäajan lämmönnoususta. Moottorin pintoihin vaikuttaa viima täysin samalla tavalla kuin öljypohjaan ja kireällä pakkasella moottorin lämpö saattaa pysyä hyvinkin alhaalla moottorin pintoihin vaikuttavan jäähdyttävän viiman vaikutuksesta.

    • Puhdasta ja lämmintä

      Alkuperäinen tehtaan viimasuoja aina talvisin keulalla ja konehuone kiittää...

      Tietysti, voihan sen tehdä vaikka kaljalaatikosta...

      • igufydtydthgukhl

        Mulla oli aikoinaan hardtop datsuni johon tein johnnie walker laatikosta suojan, niin että keulassa luki tuo johnnie walker

        kyllä päät kääntyili.... ihastuksesta tietysti


      • viimasuoja+

        Akkukin latautuu paremmin, kun on lämmintä.


      • Hyvä hyvä
        igufydtydthgukhl kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan hardtop datsuni johon tein johnnie walker laatikosta suojan, niin että keulassa luki tuo johnnie walker

        kyllä päät kääntyili.... ihastuksesta tietysti

        Luovaa ajattelua ja hauskaa voi pitää halvallakin.


      • Akkukotelo
        viimasuoja+ kirjoitti:

        Akkukin latautuu paremmin, kun on lämmintä.

        Ja akuissakin näyttää olevan viimasuojia.


      • ginv gnnn
        Akkukotelo kirjoitti:

        Ja akuissakin näyttää olevan viimasuojia.

        on,meidän korean chevyssä on akulla takki päällä.Ja pahvi keulalla että talvella tarkenee(captiva diesel)no lämminhän tää edelliseen touraniin verraten on(vaik siinä webasto ja täs jotkut sähkövastus elementit ilmanvaihdos)toki loki ja sisätilalämppäri on täs ja oli touraniskin.Sen kerran kun se touranin webasto hajos oli perhe matka -28 astees tuskaa,piti sport asennos dsg lootaa pitää että edes etulasi ja etu ikkunois pienet kurkistus aukot olis ollu.Toki se touran vei litra tolkulla vähempi ku tää seevu,mut tää nelikko.


    • Elmeri7

      Oma työmatka alkaa melkein kotiportilta moottoritielle. Lähepä siinä sitten pörryyttelemään kylmällä myllyllä 90-100 lasissa. On muuten eroa siinä, miten kone ja kabiini lämpenee viimasuojan kanssa tai ilman.
      Pikku homma renkaiden vaihdon yhteydessä ja lämpömittarista kyllä näkee, milloin se on liikaa. Miksi se on joillekin ongelma, kun naapuri käyttää sitä.
      P.S. Termostaatti on kunnossa.

      • Asian ydin

        "Miksi se on joillekin ongelma, kun naapuri käyttää sitä."

        Sitä ei sanota suoraan, mutta näiden juttujen ydin on se että: "Mun auto on parempi kun sun auto, koska mun ei tarvi käyttää viimasuojaa!"

        Ja näin saa taas tuntea itsensä vähän muita fiksummaksi...


    • jurke1

      voi hyvinkin estää öljy huohotin putken jäätymistä ja öljyjen lentämistä moottorin päälle joskus se saattaa olla pienestä kiinni että jäätyykö vai ei

    • Pave 62

      Lyhyesti sanottuna: viimasuoja nopeuttaa moottorin lämmön nousua, mutta ei nosta sitä korkeammalle kuin ilman.

      • Ramppa

        Kaikki valistuneet ja viisaat autoilijat käyttää viimasuojia pakkasilla.
        Dieseleissä ehdoton.
        Näitä tyhmiä puupäitä aina löytyy jotka eivät tajua omaa etuaan.

        Mikään asia ei kiistä sen etuja,mutta hyötyasioita on lukemattomia.
        Minä en kyllä oo niin lapsellinen,että minua haittaa keulassa oleva viimasuojus.


      • Mutterinpyörittäjä
        Ramppa kirjoitti:

        Kaikki valistuneet ja viisaat autoilijat käyttää viimasuojia pakkasilla.
        Dieseleissä ehdoton.
        Näitä tyhmiä puupäitä aina löytyy jotka eivät tajua omaa etuaan.

        Mikään asia ei kiistä sen etuja,mutta hyötyasioita on lukemattomia.
        Minä en kyllä oo niin lapsellinen,että minua haittaa keulassa oleva viimasuojus.

        Joo minä oon käyttänä jo 70luvulla viimasuojaa. Silloin vihdettiin talvitermostaatti
        92.c nykyisissä autoissa on vain 80-85.c eikä saa kuumempaa laittaa.
        Huohotin letku tykkää lämmöstä .


    • sama periaate

      Miksi käytät talvella takkia, pipoa, hanskoja tai jopa pitkiä kalsareita? Ihminen on tasalämpöinen olio. Ihmisen sisälämpötila pysyy melkein samana sisäisen termostaatin takia kesät talvet, eikä näin ollen tarvita talvitakkia. Olethan samaa mieltä?

    • alkuper. viimasuoja

      Mietippä sitä.

    • ergww

      Kivempi lähteä ajelemaan uudestaan kun ei ole kone jäähtynyt.

    • roopustin

      Mitä ihmeen viimasuojia? Nyt on vuosi 2012!

      Omassa autossa on webasto ajastimella ja jos muistan sen ajastaa on auto lämmin lähtiessä kelistä riippumatta.

      Tosin jos en muista webastoa ajastaa, niin auto on lämmin muutamassa kilometrissä. Tarvittaessa auto käyttää automaattisesti webastoa jos tarvitsee, mutta miksi se minua kiinnostaisi sen enempää kunhan toimii. Ja ei se näytä kännistyvän muuten kuin yli 25 asteen pakkasilla.

      Nämä Esson baarin "asiantuntijat" voisivat olla hiljaa tai ainakin muistaisivat mainita puhuvansa viime vuosituhannen autoista, joilla suurin osa ei enää aja. Oikeissa nykyautoissa ei keliä tarvitse miettiä. Eihän omassa vuosimalli 2009 V70:ssä ole edes erillistä lämpömittaria näkyvissä.

      • Mörrimöykky

        Tässä tuli taas se "minun auto on parempi, kuin sinun," Tuo kellowebasto kuuluu samaan sarjaan "minullapa on sinullapa ei" Harvalle järkilaite, mutta saapahan esitellä sitä naapurille ja malliksi käynnistää se kännykällä. -ja sitten ihmetellä että onhan se lämmin ja ikkunat kirkkaat, mutta kun ei lähde käyntiin.
        On pitänyt antaa muutaman kerran kaapeleilla virtaa noihin parin tutun kellowebastolaitteisiin.
        Mahtaakohan kirjoittajalla edes olla koko webastoa, kun väitttää ettei se ajossa käynnistyisi kuin yli 25 pakkasilla.

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä.

        Tiällä pohojessa näkee kyllä kovilla pakkasilla noita tienvarteen uupuneita enemmän uusia, kuin vanhoja ja pari saksalaismerkkiä useasti edustettuna. Myönnetään, ettei ruotsalaisia näy niinkään. Että se niistä uusista autoista, pakkanen on edelleen se vanha.


      • Ydkhkk
        Mörrimöykky kirjoitti:

        Tässä tuli taas se "minun auto on parempi, kuin sinun," Tuo kellowebasto kuuluu samaan sarjaan "minullapa on sinullapa ei" Harvalle järkilaite, mutta saapahan esitellä sitä naapurille ja malliksi käynnistää se kännykällä. -ja sitten ihmetellä että onhan se lämmin ja ikkunat kirkkaat, mutta kun ei lähde käyntiin.
        On pitänyt antaa muutaman kerran kaapeleilla virtaa noihin parin tutun kellowebastolaitteisiin.
        Mahtaakohan kirjoittajalla edes olla koko webastoa, kun väitttää ettei se ajossa käynnistyisi kuin yli 25 pakkasilla.

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä.

        Tiällä pohojessa näkee kyllä kovilla pakkasilla noita tienvarteen uupuneita enemmän uusia, kuin vanhoja ja pari saksalaismerkkiä useasti edustettuna. Myönnetään, ettei ruotsalaisia näy niinkään. Että se niistä uusista autoista, pakkanen on edelleen se vanha.

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä

        . - no siitä sen tietää, kun mittariston näyttöön tulee selvällä suomen kielellä teksti: moottorin lämpötila liian korkea, sammuta moottori...


      • volvo BM
        Ydkhkk kirjoitti:

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä

        . - no siitä sen tietää, kun mittariston näyttöön tulee selvällä suomen kielellä teksti: moottorin lämpötila liian korkea, sammuta moottori...

        hah hah, ja siinä vaiheessa on jo kannentiiviste kyrvähtänyt....


      • BM Volvo
        volvo BM kirjoitti:

        hah hah, ja siinä vaiheessa on jo kannentiiviste kyrvähtänyt....

        No tuskin nyt sentään....


      • toisin
        Ydkhkk kirjoitti:

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä

        . - no siitä sen tietää, kun mittariston näyttöön tulee selvällä suomen kielellä teksti: moottorin lämpötila liian korkea, sammuta moottori...

        Yleensä termostaatti taitaa kuitenkin hajota niin, että se ei sulkeudu ollenkaan. Vesi kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta ja moottori lämpenee heikosti. Mikäs teksti näyttöön silloin tulee?

        Vaan ei kai se näitä Webasto-miehiä kiinnosta. Öljypoltin pöhisemään niin moottori lämpenee vaikka termari olisikin rikki...


      • hypotermix
        toisin kirjoitti:

        Yleensä termostaatti taitaa kuitenkin hajota niin, että se ei sulkeudu ollenkaan. Vesi kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta ja moottori lämpenee heikosti. Mikäs teksti näyttöön silloin tulee?

        Vaan ei kai se näitä Webasto-miehiä kiinnosta. Öljypoltin pöhisemään niin moottori lämpenee vaikka termari olisikin rikki...

        Jos auto lämpenee luvattoman heikosti tai ei ollenkaan, niin kojetauluun on stanssattu merkintä "VW". Sitä ei saa lämpimäksi kahdellakaan pahvilla .


      • Mörrimöykky
        toisin kirjoitti:

        Yleensä termostaatti taitaa kuitenkin hajota niin, että se ei sulkeudu ollenkaan. Vesi kiertää koko ajan jäähdyttimen kautta ja moottori lämpenee heikosti. Mikäs teksti näyttöön silloin tulee?

        Vaan ei kai se näitä Webasto-miehiä kiinnosta. Öljypoltin pöhisemään niin moottori lämpenee vaikka termari olisikin rikki...

        Tätä aukijäämistä minä nimenomaan tarkoitin.


      • Anonyymi
        Ydkhkk kirjoitti:

        Miten 2009 V70:ssä muuten tietää jos termostaatti hajoaa jos siinä ei ole lämpömittaria. Siis kesällä

        . - no siitä sen tietää, kun mittariston näyttöön tulee selvällä suomen kielellä teksti: moottorin lämpötila liian korkea, sammuta moottori...

        Joo , tuo on se " nyt se keittää " valo ! 🤣


    • autotehtaat HUOM!

      Ne jotka käyttää ajoviiman estäviä lisälaitteita ovat fiksumpia.

      Perustelut miksi käyttää: Jos auto ulkona nokka tuulta kohden hyöty alkaa jos illoin kun lohkolämmitin lämmittä autoa ja se viiman estävä pala jo hiukan estää konetilan jäähtymistä! jo silloin siitä on hyötyä!

      Samon auto lämpenee nopeammin ajossa .

      Akku latautuu premmin koska konetilan lämpö kasvaa

      Ohjaustehostinkin toimii helpommin bensaa/dieseliä säästäen koska on lämpimmämmät öljyt. Sähköavuseinenkin on lämpimämpi!

      Ainoa haitta jos typeryyksissään on laittanut jäähdyttimeen kiinni sen ajoviiman estimen jolloin jäähdytimen läpi ei mene ilmaa ollenkaan niin sitten kiehuu ja moottriirikko on mahdollinen jatkuvassa käytössä pikku lämmön nopus ei riko konetta. ELI JÄTÄn 5cm tyhjää jäähdyttimen eteen että ilma kiertää kun ja jos lämmöt kasvaa esim kun ajat itsesi kiinni ja kaasuteleyt hulluna autoan renkaita jääkupissa yms ääliötoimintaa. Mitään haittoja ei ole PAKKASKAUDELLA olevna suojan käytöstä . Hiukkas päästöt yms saasteekin putoavat moottorien ollessa oikeassa lämmössä!

    • apua on

      Uudet ranskalaiset autot taitavat olla pisimmällä talvivarustelussa (oppi tullut varmaankin 2000 luvun vaihteen kokemuksista ns. kantapään kautta). Esim. C5 on tehdasvarustettu maskisuojan lisäksi moottorin alapuoleísella maskilla jolloin viima ei käy öljypohjaankaan, lisäksi siinä on sisäilmanpuhalluksessa sähkövastukset jolloin lämmintä ilmaa tulee kabiiniin miltei heti, on muuten nopeesti lämpiävä auto, oli sitten bensa tai dieselversio.

      • C5 ei ikinä!!!!

        No just joo...
        Ittellä oli uudenkarhea ceevitonen ja ikuna ei ole ollu aiemmin lähimainkaan niin sähkövikaista autoa kun se keksintö oli!
        Kaikista eniten juuri ilmastointi/lämmityslaite sekoili ihan miten sattuu eikä takuu"korjauksissa" merkkihuollossa löydetty syytä sähkövikoihin, ei vaikka softaa uusittiin ja vaihdettiin anturia ja piuhaa....
        Kelillä ei ollut väliä vaan sama oikuttelu jatkui olipa kesähelle tai talvipakkanen.
        Välissä tuli kylmää kuskin puolelle ja samaan aikaan lämmintä vänkärille tai päinvastoin, ikkunat aukeilivat ja sulkeutuivat milloin tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä milloin vilkkua käyttäessä tai pitkiä/lyhyitä valoja vaihdettaessa.
        Oikein sai hävetä kun joku tuttu tuli kyytiin ja uusi auto oli kuin manaaja elokuvasta tehty autoversio jossa selittämättömiä asioita tapahtui ihan jatkuvasti.
        Lopulta tajusin vaihtaa eri merkkiin ja nyt uskaltaa lähteä talvellakin maitokauppaa pidemmälle matkalle, se uusi sitikka oli sellanen ettei sillä oikeasti uskaltanut lähteä mihinkään pidemmälle reissulle varsinkaan kylmällä kelillä.
        Olisihan se hienoa jos ne kaikki systeemit toimisi niinkuin on ajateltu mutta kyllä laatu ja luotettavuus on tuntematon käsite ainakin ranskis cvitosessa, ja näkyyhän se jälleenmyyntihinnoissakin....


      • C5, vaikka uudestaan
        C5 ei ikinä!!!! kirjoitti:

        No just joo...
        Ittellä oli uudenkarhea ceevitonen ja ikuna ei ole ollu aiemmin lähimainkaan niin sähkövikaista autoa kun se keksintö oli!
        Kaikista eniten juuri ilmastointi/lämmityslaite sekoili ihan miten sattuu eikä takuu"korjauksissa" merkkihuollossa löydetty syytä sähkövikoihin, ei vaikka softaa uusittiin ja vaihdettiin anturia ja piuhaa....
        Kelillä ei ollut väliä vaan sama oikuttelu jatkui olipa kesähelle tai talvipakkanen.
        Välissä tuli kylmää kuskin puolelle ja samaan aikaan lämmintä vänkärille tai päinvastoin, ikkunat aukeilivat ja sulkeutuivat milloin tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä milloin vilkkua käyttäessä tai pitkiä/lyhyitä valoja vaihdettaessa.
        Oikein sai hävetä kun joku tuttu tuli kyytiin ja uusi auto oli kuin manaaja elokuvasta tehty autoversio jossa selittämättömiä asioita tapahtui ihan jatkuvasti.
        Lopulta tajusin vaihtaa eri merkkiin ja nyt uskaltaa lähteä talvellakin maitokauppaa pidemmälle matkalle, se uusi sitikka oli sellanen ettei sillä oikeasti uskaltanut lähteä mihinkään pidemmälle reissulle varsinkaan kylmällä kelillä.
        Olisihan se hienoa jos ne kaikki systeemit toimisi niinkuin on ajateltu mutta kyllä laatu ja luotettavuus on tuntematon käsite ainakin ranskis cvitosessa, ja näkyyhän se jälleenmyyntihinnoissakin....

        On se kiva, etten minä saanut sinun C5:stasi. Boschin sähköt toimivat varmasti, eikä sähkövikoja ole. Paitsi eilen, kun ajovalo pimeni. No, vaihdetaan uusi tilalle. Muutenkin C5 on ollut niin loistava kokemus, että uusikin on todennäköisesti samaa mallia.


      • C5 exlusive
        C5 ei ikinä!!!! kirjoitti:

        No just joo...
        Ittellä oli uudenkarhea ceevitonen ja ikuna ei ole ollu aiemmin lähimainkaan niin sähkövikaista autoa kun se keksintö oli!
        Kaikista eniten juuri ilmastointi/lämmityslaite sekoili ihan miten sattuu eikä takuu"korjauksissa" merkkihuollossa löydetty syytä sähkövikoihin, ei vaikka softaa uusittiin ja vaihdettiin anturia ja piuhaa....
        Kelillä ei ollut väliä vaan sama oikuttelu jatkui olipa kesähelle tai talvipakkanen.
        Välissä tuli kylmää kuskin puolelle ja samaan aikaan lämmintä vänkärille tai päinvastoin, ikkunat aukeilivat ja sulkeutuivat milloin tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä milloin vilkkua käyttäessä tai pitkiä/lyhyitä valoja vaihdettaessa.
        Oikein sai hävetä kun joku tuttu tuli kyytiin ja uusi auto oli kuin manaaja elokuvasta tehty autoversio jossa selittämättömiä asioita tapahtui ihan jatkuvasti.
        Lopulta tajusin vaihtaa eri merkkiin ja nyt uskaltaa lähteä talvellakin maitokauppaa pidemmälle matkalle, se uusi sitikka oli sellanen ettei sillä oikeasti uskaltanut lähteä mihinkään pidemmälle reissulle varsinkaan kylmällä kelillä.
        Olisihan se hienoa jos ne kaikki systeemit toimisi niinkuin on ajateltu mutta kyllä laatu ja luotettavuus on tuntematon käsite ainakin ranskis cvitosessa, ja näkyyhän se jälleenmyyntihinnoissakin....

        Jaa, mulla nyt neljättä talvea uuskoppanen c5, ja ehdottomasti paras talviauto...ja kesäauto mulla ikinä, ainut ongelma oli konepellin avausvaijeri joka tuppasi edellisvuonna jäätymään, puhdistus ja vaseliinia päähän niin sekin on nyt toiminu, muita muunmerkkisiä ollu 14 kpl. ennen tätä.
        Yhdyn nimimerkki "apua on" mielipiteeseen täysillä.


      • apua on
        C5 ei ikinä!!!! kirjoitti:

        No just joo...
        Ittellä oli uudenkarhea ceevitonen ja ikuna ei ole ollu aiemmin lähimainkaan niin sähkövikaista autoa kun se keksintö oli!
        Kaikista eniten juuri ilmastointi/lämmityslaite sekoili ihan miten sattuu eikä takuu"korjauksissa" merkkihuollossa löydetty syytä sähkövikoihin, ei vaikka softaa uusittiin ja vaihdettiin anturia ja piuhaa....
        Kelillä ei ollut väliä vaan sama oikuttelu jatkui olipa kesähelle tai talvipakkanen.
        Välissä tuli kylmää kuskin puolelle ja samaan aikaan lämmintä vänkärille tai päinvastoin, ikkunat aukeilivat ja sulkeutuivat milloin tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä milloin vilkkua käyttäessä tai pitkiä/lyhyitä valoja vaihdettaessa.
        Oikein sai hävetä kun joku tuttu tuli kyytiin ja uusi auto oli kuin manaaja elokuvasta tehty autoversio jossa selittämättömiä asioita tapahtui ihan jatkuvasti.
        Lopulta tajusin vaihtaa eri merkkiin ja nyt uskaltaa lähteä talvellakin maitokauppaa pidemmälle matkalle, se uusi sitikka oli sellanen ettei sillä oikeasti uskaltanut lähteä mihinkään pidemmälle reissulle varsinkaan kylmällä kelillä.
        Olisihan se hienoa jos ne kaikki systeemit toimisi niinkuin on ajateltu mutta kyllä laatu ja luotettavuus on tuntematon käsite ainakin ranskis cvitosessa, ja näkyyhän se jälleenmyyntihinnoissakin....

        Olisko sulla ollu huonoa tuuria?
        Korjailen työkseni citikkaa ja välillä muitakin jopa kolme kertaa kalliimpia ns. laatuautoja, ja on todettava ettei uusimmissa citikoissa mitään sen kummallisempia vikoja ole kuin muissakaan. Kaikilla nyky-automerkeillä on noita hankalia yksittäisiä vikoja joita joudutaan ihmettelemään useampaan kertaan.1-sarjan c5.ssa oli noita luettelamiasi huuhaa sähkö-ongelmia, ja 2-sarjassa lämmitysläppäongelma, mutta puhun 3-sarjan malleista.
        Jälleenmyyntihinnat seuraavat aika tarkkaan muiden merkkien hintatasoa tuolla uuskoppasella.


      • Anonyymi
        C5 ei ikinä!!!! kirjoitti:

        No just joo...
        Ittellä oli uudenkarhea ceevitonen ja ikuna ei ole ollu aiemmin lähimainkaan niin sähkövikaista autoa kun se keksintö oli!
        Kaikista eniten juuri ilmastointi/lämmityslaite sekoili ihan miten sattuu eikä takuu"korjauksissa" merkkihuollossa löydetty syytä sähkövikoihin, ei vaikka softaa uusittiin ja vaihdettiin anturia ja piuhaa....
        Kelillä ei ollut väliä vaan sama oikuttelu jatkui olipa kesähelle tai talvipakkanen.
        Välissä tuli kylmää kuskin puolelle ja samaan aikaan lämmintä vänkärille tai päinvastoin, ikkunat aukeilivat ja sulkeutuivat milloin tuulilasinpyyhkijöitä käyttäessä milloin vilkkua käyttäessä tai pitkiä/lyhyitä valoja vaihdettaessa.
        Oikein sai hävetä kun joku tuttu tuli kyytiin ja uusi auto oli kuin manaaja elokuvasta tehty autoversio jossa selittämättömiä asioita tapahtui ihan jatkuvasti.
        Lopulta tajusin vaihtaa eri merkkiin ja nyt uskaltaa lähteä talvellakin maitokauppaa pidemmälle matkalle, se uusi sitikka oli sellanen ettei sillä oikeasti uskaltanut lähteä mihinkään pidemmälle reissulle varsinkaan kylmällä kelillä.
        Olisihan se hienoa jos ne kaikki systeemit toimisi niinkuin on ajateltu mutta kyllä laatu ja luotettavuus on tuntematon käsite ainakin ranskis cvitosessa, ja näkyyhän se jälleenmyyntihinnoissakin....

        Liittyy miten maskin tuulisuojaan väittämäsi Ranskalaisen sähkövikoihin? Ei mitenkään mutta Tojokkisi on muoaliman paras kaappatasseen vaje mitä velaksi suoapi? Vanha ketju mutta vaati oikaisun. Minullakin oli muuten 55:stä autostani tähän mennessä yksi Peugeot; kyllä siinä oli monia ”sähkövikoja” laitteissa joita ei aiemmissa autoissani edes ollut. Ongelma korjaantui 100% kun puhdistin akunnavat ja vaihdoin hapettumista edistävät ruuvattavat akunkengät perinteisiin! Vitosen maksoi se korjaus.


    • kiikkueki

      Viima jäähdyttää myös öljypohjan ja öljyn. Se onkin sitten joissakin autoissa vallan mukavaa kun öljyt lentää pihalle tikun perässä.

      • Sinisellä

        Jos ei ole viimasuojaa paikoillaan niin moottorin öljyn lämpötila pysyy tiukasti sinisellä - viisari korkeintaan hiukan liikahtaa. Viimasuoja paikoillaan öljyn lämpö nousee lähemmäs normaalia. Viimasuoja vaikuttanee hiukan myös polttoaineen kulutukseen, kun ilman viimasuojaa kulutus tietokoneen mukaan olisi kaksi tai kolmekin desiä korkeampi - johtunee siitä kun vaihteistokin toimii hiukan lämpimämpänä kun viima ei sitä pääse jäähdyttämään.


      • jenkkipeli
        Sinisellä kirjoitti:

        Jos ei ole viimasuojaa paikoillaan niin moottorin öljyn lämpötila pysyy tiukasti sinisellä - viisari korkeintaan hiukan liikahtaa. Viimasuoja paikoillaan öljyn lämpö nousee lähemmäs normaalia. Viimasuoja vaikuttanee hiukan myös polttoaineen kulutukseen, kun ilman viimasuojaa kulutus tietokoneen mukaan olisi kaksi tai kolmekin desiä korkeampi - johtunee siitä kun vaihteistokin toimii hiukan lämpimämpänä kun viima ei sitä pääse jäähdyttämään.

        Tämä pitää paikkansa, kannatta käyttää oikeissa autoissa viimasuojaa.


      • toinen jenkisti
        jenkkipeli kirjoitti:

        Tämä pitää paikkansa, kannatta käyttää oikeissa autoissa viimasuojaa.

        Oikeilla autoilla ajetaan piiiitkääää matkaa, niinkuin esim noilaa jenkeillä.
        Viima jäähjyttää liikaa, varmaan myös kortteliajossa.
        Mutta kun funtsitaa etä jekkivehkeessä on neliön jäähdytin.


      • en kävele takkiauki
        toinen jenkisti kirjoitti:

        Oikeilla autoilla ajetaan piiiitkääää matkaa, niinkuin esim noilaa jenkeillä.
        Viima jäähjyttää liikaa, varmaan myös kortteliajossa.
        Mutta kun funtsitaa etä jekkivehkeessä on neliön jäähdytin.

        viimasuoja ja ajowebasto yhdessä auttavat moottorin käyntilämpöiseksi -30c pakkasella jo 2km matkalla, mutta jos jättää tuon viimasuojan pois saa ajaa 5km ennen, kuin on käyntilämpöinen ja samalla huomaa automaattilaatikon nopeamman lämpeämisen (vaihteet toimii, kuin kesällä). ohjauskin notkistuu kummasti, kun auto seisoo hetken parkissa esim. huoltsikalla, mutta jos ei ole suojaa niin lämpö karkaa maskin välistä.. kone on myös lämmin pidempään ja näin säästyy polttoainetta, kun ei tarvi kylmäkäynnisttää 1h seisomisen jälkeen


      • Anonyymi
        Sinisellä kirjoitti:

        Jos ei ole viimasuojaa paikoillaan niin moottorin öljyn lämpötila pysyy tiukasti sinisellä - viisari korkeintaan hiukan liikahtaa. Viimasuoja paikoillaan öljyn lämpö nousee lähemmäs normaalia. Viimasuoja vaikuttanee hiukan myös polttoaineen kulutukseen, kun ilman viimasuojaa kulutus tietokoneen mukaan olisi kaksi tai kolmekin desiä korkeampi - johtunee siitä kun vaihteistokin toimii hiukan lämpimämpänä kun viima ei sitä pääse jäähdyttämään.

        Onko autosi wiimajäähdytteinen? Jos ei niin vaihtakaa ihmiset ne termostaatit ajoissa. Viimeinen vaihtoehto on se viimasuoja, joka on muuten esimerkiksi Jeep XJ TDi ohjekirjassa erikseen kielletty.


    • kuhelo

      kyllä keula kannattaa autosta suojata kovilla pakkasilla onhan märkä kuttukin viimassa surkea näky

    • laitanko vällyä

      Huomioikaa vällynlaittajat kuinka oma flekti pyörii.

    • Yutran

      "Miksi jotkut autoilijat käyttää auton keulassa viimasuojia??"

      Hyvä kysmys, johon on myös heleppo vastaus. Siksi, että he ajavat VW:llä, Skudaalla tai Siittimellä =)

    • zcxv

      Tiiä häntä, itellä jäätyi kytkin syksyllä ajoviimasta, mutta syyläri ei oo koskaan jäätynyt

      • sulateltu on

        Ei nyt ollutkaankyse kytkimestä, meillä on moneella ollut syyläri jäässä.
        Kun oli jäönhyt veret sinne. Oli tavallista vielä -60 luvullakin


      • eikä jäätynnäö

        Itellä ei oo kytkin jäätynu. Pahvia keulahan ja menooks, veret syylaris,valmettiki kävi metässä kokoajan,illalla talliin ja veret pois.
        Aamulla keittety veret koneeseen, taas mentiin.


    • 42v autoillut

      Omistin aikoinaan Nissan primeran, joka puhalsi öljyt ulos reilun 30 asteen pakkasessa. Ohjeeksi huollossa sain, joko viima suojaa eteen tai huohotin putkien (2kpl) lämpöeristys. Nykyisessä autossani(ei nissan), taas huollossa nimenomaan kiellettiin keulan tukkiminen.
      Eikös voisi päätellä, että moottoritilan osien sijoittelu (jäätymis alttius) määrää keulan peittämistarpeen. Turha jatkaa jaapas/eipäs keskustelua, kysykää maahantuojan huollosta tartteeko peittää.

      • utelias aatu

        Kai nyt älysit kysyä siellä huollossa, miksi sitä viimasuojaa ei saa laittaa. Täytyyhän sille olla joku hyvä perustelu. Kerro toki meille muillekin ne perustelut.


      • holotna bravda
        utelias aatu kirjoitti:

        Kai nyt älysit kysyä siellä huollossa, miksi sitä viimasuojaa ei saa laittaa. Täytyyhän sille olla joku hyvä perustelu. Kerro toki meille muillekin ne perustelut.

        Joissakin VW-tuotteissa taisi ainakin olla jotain antureita siellä jäähdyttimen etupuolella aistimassa ulkoilmaa, joten ainakaan niitä ei saanut peittää tai sitten viimasuojaan piti tehdä sille kohtaa reikä niin että nuuhkija saa todellisen tiedon ulkona olevasta pakkasilmasta. Ei tunnu ainakaan vaikuttavan moottorin ja sisätilojen lämpenemiseen vaikka tuon anturin vetäisi radioantennin päähän.


      • mörrimöykky
        utelias aatu kirjoitti:

        Kai nyt älysit kysyä siellä huollossa, miksi sitä viimasuojaa ei saa laittaa. Täytyyhän sille olla joku hyvä perustelu. Kerro toki meille muillekin ne perustelut.

        Hyvä perustelu lienee tuntitaksa, minkä he veloittavat huohotinputkien rassauksesta, moottorin pesusta ja öljynvaihdosta. Sehän on korjaamon ongelma, kun korjattavat vähenee. Eivät varmaan kerro tuota asiakkaalle.


    • nbvhjk

      Et taida tietää paljon uusista autoista. Ei paljon moottori lämpene pakkasilla.

    • STiMY06

      No arvon aasi arvaa vaan mistä nimi "viimasuoja" juontaa juurensa.

    • Mutta.

      Kuinkas sitten nämä autot, joissa ei ole moottorin alla olevaa muovista suojaa? Moottorin alla se vasta viima käykin ja kaikki lumi ja jäätuiskut viilentää moottoria. Itse suosittelen ennemmin moottorin alle laitettavaa suojaa,kuin maskiin. Normiautoissa ei tarvitse maskiin suojaa,kunnossa oleva termostaatti pitää moottorin ja sisätilat lämpimänä vielä yli -30 asteen pakkasissa. Ranskalaiset,Italialaiset ym.lämpimiin maihin suunnitellut autot ovat sitten asia ihan erikseen.

      • eiskallt'

        Laitetaanko kaikkiin volkkareihin jo tehtaalla vialliset termostaatit ???


      • apua on

        >Ranskalaiset,Italialaiset ym.lämpimiin maihin suunnitellut autot ovat sitten asia ihan erikseen. <

        ??. Eikös esim. C5 juuri ole kylmiin olosuhteisiin suunniteltu kun siinä on tehdasvarusteena sekä maskisuoja että öljypohjansuoja sekä sähkölämmittimet lämmityskanavissa?? Ja todellakin on lämmin talvella. Vai onko ennakkoluulo ranskalaisen autoon niin paha että musta muutetaan valkoiseksi?


      • murbur
        apua on kirjoitti:

        >Ranskalaiset,Italialaiset ym.lämpimiin maihin suunnitellut autot ovat sitten asia ihan erikseen. <

        ??. Eikös esim. C5 juuri ole kylmiin olosuhteisiin suunniteltu kun siinä on tehdasvarusteena sekä maskisuoja että öljypohjansuoja sekä sähkölämmittimet lämmityskanavissa?? Ja todellakin on lämmin talvella. Vai onko ennakkoluulo ranskalaisen autoon niin paha että musta muutetaan valkoiseksi?

        Ovat nopeean lämpiviä nuo psa(paska)yhtymän autot.tm testis oli nopein läpiäjä viime talvitestis,yllätys vag jääkaapit ovat aina siel toises pääs lämpiämises mut voittavat silti testit.Hauskin oli jokunen vuosi sittenkun jääkaappi skoda seilaan tiellä suberb voitti nelivetoisen suoraan kulkevan ja lämpimän imbrezan.Koe ajoin noita ekoja suberbeja mitä tuli ja ihmettelin kovasti miks ne kehuttuja olivat.Rengas melu 17 kitkoilla järjetön,ei menny suoraa,ruma ku rullatuoli(hb malli)kylmä(jollei diesel kello ebbeeri)halvan näköistä muovia sisusta,nylpyti dgs loota.Itseasias olen myös 12vm farkku suberin ajanut ja edistystä on melu ja ajettavuuden viilauksen kans tapahtunut(tai sit 4wd malli vaan parempi ajaa)sen lisäks farkku ei näytä venytetyltä kuten hb malli.


      • Yutran

        Skeidoissa nämä jo onkin.

        Ja ne toimivat kesällä myös moottoria alapuolelta viilentävinä =) Ei ole yksi eikä kaksikaan skeidaa, kun kesällä niitä vastaan tulee tiellä pilvin pimein ja ne osittain irronneet alasuojat siellä vaan viimassa irtonaisina läpsättää ja siten moottoria alapuolelta viilentää =)


      • Truppamies

        Mulla oli aikoinaan 60-luvulla brittiauto Triuph Herald 13/60, siinä oli kaihdin syylärin edessä vaikiovarusteena - ohjaamosta saattoi kettingistä vetää lisää kaihdinta eteen jos ei alkanut lämmöt nousemaan.


      • scandinavia
        Truppamies kirjoitti:

        Mulla oli aikoinaan 60-luvulla brittiauto Triuph Herald 13/60, siinä oli kaihdin syylärin edessä vaikiovarusteena - ohjaamosta saattoi kettingistä vetää lisää kaihdinta eteen jos ei alkanut lämmöt nousemaan.

        Mutta samaan aikaan Moskvitsh 407 oli kehittyneempi kun siinä oli myös kaihdin ja kojelaudassa komea kromattu T-kahva, mistä sai kaihdinta säätää portaallisesti.
        Ylivertainen keksintö talviajoon mitä mm. VW ei ole ymmärtänyt kopioida


      • Truppamies
        scandinavia kirjoitti:

        Mutta samaan aikaan Moskvitsh 407 oli kehittyneempi kun siinä oli myös kaihdin ja kojelaudassa komea kromattu T-kahva, mistä sai kaihdinta säätää portaallisesti.
        Ylivertainen keksintö talviajoon mitä mm. VW ei ole ymmärtänyt kopioida

        Kyllä se Trumpan kaihdin oli parempi, kun sitä saattoi säätää siitä kettingistä portaattomasti....


    • Pijä möllikkä

      Turpa kiinni jos et mitään ymmärrä!

    • jorma ml:ssä

      >sinähän tässä valitat!
      >pienet murheet on viimasuojasta vaikka maahamme pitäisi määrittää takasumuvalojen ehdoton käyttö kielto ja jos niitä on vielä kaksi kappaletta kovennettua sakkoa ja pamppua polttimoihin punaisella valolla härnäämisestä, jarruvalojen hämäämisestä, ihmisten taatusti turhan päiväisestä kiusaamisesta mutta rekoilla hieman eri asia mutta todella harvoin on lunta ilmassa että apua olisia takasumuvaloista/valosta eteenpäin valoa vaan lisää se ketään häiritse valkoinen vaalea valoa aurinko joskus laskiessaan tai noustessaan.

    • Hapelo

      Joissain Bemareissa on automaattikidukset...ei kokemusta mutta saiteilta kuultua että menevät täällä kotimaassa välillä jumiin(loska,jäätäväsade ym..)

      Ei ole ollut ongelmia mutta duunikaveri valittaa että lähes uusi Volvo diesel käy kylmänä??

      Offtopic mutta vielä noista lämmitimistä,mun Fiesta SS lähtee paremmin käyntiin pakkasella kun ei ole ollut tolpassa(letkulämmitin)?????

      • Jameksi

        Joihinkin Bemareihin saa myös tehdasvalmisteiset viimasuojat etumaskin taakse. Ei se varmaan ihan puppua ole jos autonvalmistaja tarjoaa tällaisia.


    • EMW

      Nykydiesel on ihan eri vehje kuin vanhat nokivasarat, ns pyörrekammio-dieselit yms. Koneesta ei paljon ylimääräistä lämpöä irtoa kovilla pakkasilla, ja siksi on nuo webastot yms. tarpeen. Vito.kuski on ihan oikeassa tässä suhteessa. Volkkarin myllyissä taas on luvassa ongelmia jos ei peitä keulaa kylmillä ilmoilla: kone ei saavuta oikeaa käyntilämpötilaa (vaikka mittari niin kertoisikin) ja se aiheuttaa syöpymiä sylentereiden seinämiin sinne tiivistyvän kosteuden johdosta. Kaikissa myllyissä on varmasti omat ongelmansa, ja tuo taloudellisuuden tavoittelu ei ainakaan vähennä näitä talviongelmia. Webasto on tarpeen jos mielii että kone kestää kovan talven aiheuttamat ongelmat. Niitä ei EU:hun kuuluminen ole muuttanut.

      • 308..

        Salaisen tiedon mukaan volkkarin tehtailla on jo kehitetty haponkestävästä teräksestä valmistetut sylinteriputket. Eivät kuulema syövy mistään aineesta.


    • tietäjäjä

      Paljonkohan autojen suunnitelussa panostetaan pakkassuunnitteluun? Luulisi että kylmäongelmat selviäisi testaamalla ja suunnitelulla.

    • viimis1

      Kiihkeää inttoa. Yksi juttu on vaan jäänyt vähälle huomiolle. On viimasuojaa ja sen yritystä. Noitahan näkee. Pikku pahvinpala valojen välissä ja sitten iso aukko puskurin alla auki, Eipä tarvi ihmetellä jos on turha. Vieläkin näkee joskus sitä jäähdyttäjään kiinni viriteltyä pahvia. Se saattaa tehdä nollakelillä pikku yllärit, kun lämpö karkaakin silmänräpäyksessä punaiselle. Saahan se puhallin huutaa, kun syylärin läpi ei mene ilmaa.
      Jos ei halua säästää väärässä paikassa, niin kunnon suojiahan löytyy ihan merkkikohtaisia muotoonleikattuja. Ihan siistin näköisiä, jos se pahvi keulalla nolottaa.
      Maskin eteen ja myös se puskurin alaosa umpeen, niin johan alkää lyyti kirjoittaa. Kunnon pakkastalvi, niin polttoaineensäästössä saa sen suojan hinnan takaisin, nehän ei taivaita maksa.

    • kestäääää

      Ei muuten karkaa punaiselle tostavaan, unohdin kerran kesäksi syylärin lähes täysin tukkoon ja kurvailin kaasupohjassa 50km pitkin maakuntaa. lopulta alkoi keittää senverran että glykoli haisi.

      • pohjolassa ollaan

        Lokakuun alusta pääsiäisen yli voi pitää pahvia ainakin mun kaikissa autoissa.
        Jotkut Fiatit ja Alfat. missä on pieni vesitila ja jäähdytin voi aiheuttaa ongelmia.


    • puukenkäm.

      Pakko tähän on pistää, kun joku mainitsi Mossen. Meillä oli -60 luvulla
      Moskvitch 400 / 401, "Piikkinokkamosse"
      vuosim. 1947 - 1956, Sen keulalle ei voinut laittaa pahvia, tai muita, siihen aikaan hienoja peittoja. Punaisia, sinisiä, ym. jotka kiinnitettiin maskiin sellaisilla painettavilla jousilla ja niistä saattoi jättää halutun kulman avoimeksi. Käännettiin vain kulma sisään päin.
      Mossessa lämmityslaitteena oli 15 cm. halkaisijaltaan kangasputki syylärin takana. toinen pää oli hytissä, jossa se haarautui tuulilasille. Konehuoneessa putkessa oli pyöreä lätkä, eli venttiili, jota saattoi hytistä säätää vaijerilla, jos pakkasella tuli liian kuuma, tai liikaa ilmaa hyttiin. Eikä ollut mitään puhaltimia.
      Lämpöä riitti, kun silloin tällöin veivattiin käymään. Olin silloin aika pieni ja ihmettelin miksei naapurin uudemmissa autoissa ollut lainkaan veivin paikkaa, Onpas kehnoja ,totesin naapurille

    • ama69

      tämä aihe tuntuu saavan aika kiihkeitä mielipiteitä puolesta ja vastaan. itse olen sitä mieltä, et jokainen päättää itse miten toimii. tein syksyllä tarkoituksella tutkimuksen omila autoillani asiasta ja kokemukset oli seuraavan laisia. työmatka 7,5km josta ensimmainen 500m sivutietä. seuraava 5km valtatietä ja loput kaupunkiajoa. auto volvo 240 2,0 bensa. ajo ilman suojaa 9.6 asteen pakkasessa termstaatti vavautui 6km jälkeen. ajo viimasuojalla 9.7 sateen pakkasella termstaatti vavautui 3km jälkeen. auto chevrolet suburban 6,5 td. ajo ilman suojaa 9,2 asteen pakkasessa termstaatti vavautui 7km jälkeen. ajo viimasuojalla 9.4 sateen pakkasella termstaatti vavautui 5km jälkeen. kaikissa lähdöissä lohkolämmitin lähti päälle kello 5 ja ajoon kello 6.30. tämän mukaan hyötyä tuli mukavasti. kun jatkatte tätä mielenkiintoista keskustelua niin tätä tietoa saa käyttää hyväksi omaa mielipidettä muokatessa. mut kuten sanoin jokainen päättää itse mitä tekee ja se ei pitäisi kuulua muille

    • Anonyymi

      Huohotin saattaa joissain autoissa jäätyä..

    • Anonyymi

      No laske 30 asteen pakkasessa mäkeä ilman munasuojaa...laita sitten villasukka ja laske uudestaan..niin tiedät eron

    • Anonyymi

      Nestettä kiertää jäähdyttäjässä ja termostaatit alkavat aueta +80c asteessa, sellainen joka on 87-90c.

      Jos ulkona on +0 - 25c

      Ajettaessa autolla edestä tulee kova jäähdytys että neste ei koskaan pysy kuumana vaan heittelee koska se pääsee termostaatin aukeamisen jälkeen kiertämään auton keulassa jäähdyttäjässä jossa jäähtyy liikaa ja vielä

      Lämmityslaitteen sisäkenno jäähdyttää erittäin paljon nestettä kun puhallin päällä ja lämmitetään pakkasilmaa. Se putoaa nopeasti.

      Kun edessä suoja jolla estetään ilmavirran pääsy jäähdyttäjään niin neste pysyy kuumempana ja ei heittele vaikka lämmityslaite päällä.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Nykyautoissa on sähköinen termostaatti JA sähköiset kiertovesipumput joiden nopeutta säädetään tarpeen mukaan.

        Joskus iloisella 90-luvulla oli vielä perinteiset termostaatit ja jatkuvasti pyörivä vesipummpu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Nykyautoissa on sähköinen termostaatti JA sähköiset kiertovesipumput joiden nopeutta säädetään tarpeen mukaan.

        Joskus iloisella 90-luvulla oli vielä perinteiset termostaatit ja jatkuvasti pyörivä vesipummpu.

        Enpäs ole kuullut käytettävän auton moottorin jäähdytyskierrossa sähköistä termostaattia ja kierrossäätöistä sähköistä vesipumppua. Onkohan mieleesi jäänyt jäähdyttimen puhallin, joka vanhoissa autoissa pyöri jatkuvasti. Kyllä nykyautoissa termostaatti on edelleen mekaaninen, vain jäähdyttimen puhallin on usein termostaatin ohjaama sähkötuuletin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpäs ole kuullut käytettävän auton moottorin jäähdytyskierrossa sähköistä termostaattia ja kierrossäätöistä sähköistä vesipumppua. Onkohan mieleesi jäänyt jäähdyttimen puhallin, joka vanhoissa autoissa pyöri jatkuvasti. Kyllä nykyautoissa termostaatti on edelleen mekaaninen, vain jäähdyttimen puhallin on usein termostaatin ohjaama sähkötuuletin.

        Ehkä jossain hinnat alkaen volkkarissa mutta puhuttiin autoista.


    • Anonyymi

      Ei ole pakko käyttää jossei tahdo!😩

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe