Miksi me joudumme kärsimään Aatamin synneistä?

Okoboko

Eihän siinä ole mitään järkeä! Onpa siinä tosi rakastava ja anteeksiantava jumala. Ja kerta vielä käärme houkutteli tekemään sen. Koska Aatami puraisi omppua me kuolemme, sairastumme, vanhenemme ja kärsimme kaikista ilkeistä taudeista. Sitten kun kuolemma siellä on parrakas huru-ukko halaamassa että "tervetuloa rakas lapseni". Onko jumala sadistinen vai jotenkin tyhmä? Sama jos sinun vaikka ukkis tappais jonkun ja sinäkin joutuisit kärsimään saman tuomion.

60

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • attepatte

      Jumala on oikeidenmukaisuus ja kaikki mitä Hän tekee on aina oikeudenmukaista koska Hän tekee sen.

      Moraali tulee yksinomaan Jumalasta. Siksi attejen ininä Raamatun "moraalittomuudesta" on täysin kestämätöntä.

      • ugykiugfjkhjghjgh

        Jumala vaan nyt sattuu raamatun mukaan olemaan julma paskiainen..


      • liian vaikeaa atelle
        ugykiugfjkhjghjgh kirjoitti:

        Jumala vaan nyt sattuu raamatun mukaan olemaan julma paskiainen..

        Määrittele julma paskiainen.

        Et taida ymmärtää, että jos Jumala sanoo että Hän on Hyvä, niin silloin Hän on Hyvä, koska hän määrää, mikä on Hyvä.


      • Antti.Jeesus

        > Moraali tulee yksinomaan Jumalasta

        Niinpä. Sieltä "absoluuttisen" moraalin lähteestähän uskisten raamatullinen moraali kumpuaa:

        Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."

        2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"

        2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."


        Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

        Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja
        vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."

        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."

        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hän teroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."

        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."

        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."

        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."

        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

        Uskisten raamatusta ammennetun moraalin laatu ilmenee vaikkapa tämän päiväisistä uutisista:

        "Lähestysseuran oppilaskodissa seksuaalista hyväksikäyttöä - uhreina 30 lasta"

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040216847841_uu.shtml


      • perrustele vihmeessä
        Antti.Jeesus kirjoitti:

        > Moraali tulee yksinomaan Jumalasta

        Niinpä. Sieltä "absoluuttisen" moraalin lähteestähän uskisten raamatullinen moraali kumpuaa:

        Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."

        2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"

        2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."


        Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

        Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

        1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."

        Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja
        vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."

        Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."

        Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hän teroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."

        5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."

        Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."

        4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut."

        Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

        Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

        Uskisten raamatusta ammennetun moraalin laatu ilmenee vaikkapa tämän päiväisistä uutisista:

        "Lähestysseuran oppilaskodissa seksuaalista hyväksikäyttöä - uhreina 30 lasta"

        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040216847841_uu.shtml

        Niin - siis miksi nuo olisivat pahoja asioita? Perustele nyt jumalattomasta ideologiastasi käsin se !


      • Antti.Jeesus
        perrustele vihmeessä kirjoitti:

        Niin - siis miksi nuo olisivat pahoja asioita? Perustele nyt jumalattomasta ideologiastasi käsin se !

        "Niin - siis miksi nuo olisivat pahoja asioita?"

        Et siis pidä tappamista ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä pahana asiana?


      • vainuskovillaonmoraa
        Antti.Jeesus kirjoitti:

        "Niin - siis miksi nuo olisivat pahoja asioita?"

        Et siis pidä tappamista ja lasten seksuaalista hyväksikäyttöä pahana asiana?

        Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!


      • Antti.Jeesus
        vainuskovillaonmoraa kirjoitti:

        Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!

        Sinäkö et pidä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä pahana asiana? Ohitat sen kommentoimatta, kuten uskovaisten yhteisöissä on aina ollut tapana.

        "Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!"

        Helppoa. Kyky luokitella tekoja hyväksyttäviksi ja ei-hyväksyttäviksi on kehittynyt meille evoluution myötä.

        Meille on lajina ollut hyötyä siitä, että kunnioitamme toistemme oikeuksia, kuten oikeutta elää tai oikeutta olla kokematta henkistä tai fyysistä väkivaltaa.

        Toistemme oikeuksien kunnioittaminen on vahvistanut sosiaalisia siteitämme yhteisössä ja sitä kautta edesauttanut yhteistyötä, selviytymistä sekä älyllistä kehittymistä. Olemme sosiaalisia eläimiä ja toimiva sosiaalinen yhteistyö on ollut lajillemme evoluution näkökulmasta hyödyllistä.

        Maapallolla elää edelleen heimoja, jotka ovat siinä onnellisessa asiassa, etteivät ole joutuneet kristinuskon orjiksi. Heillä ei ole raamattua "moraalisena" ohjeistona, mutta silti esimerkiksi tappamista pidetään kyseisissä yhteisöissä tuomittavana ja rangaistavana.

        "Vain uskovilla on moraali" -käsityksesi on todella lapsellinen ja typerä - kuten koko kristinusko ja sen perusteet.


      • liian vaikeaa atelle kirjoitti:

        Määrittele julma paskiainen.

        Et taida ymmärtää, että jos Jumala sanoo että Hän on Hyvä, niin silloin Hän on Hyvä, koska hän määrää, mikä on Hyvä.

        >Määrittele julma paskiainen.

        Tarkoittaa näköjään samaa kuin kreationistisen uuskielen "hyvä".

        Jutskaako Jumala sinulle paljonkin? Totisesti hän on sanansaattajansa metkasti valinnut.


      • vainuskovillaonmoraa kirjoitti:

        Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!

        >Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!

        Sinä onneton reppana olet jo saanut sata kertaa parempia vastauksia kuin ikinä ansaitsisit. Miksi et koskaan mieti niitä, vaan tivaat kommenttia itseäsi fiksummilta kuin kyselyikäinen kakara? Eikö aivosolut riitä? Kuluuko kaikki kapasiteettisi yhä uusiin nimimerkkeihin?


      • älämäkätäenää
        Antti.Jeesus kirjoitti:

        Sinäkö et pidä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä pahana asiana? Ohitat sen kommentoimatta, kuten uskovaisten yhteisöissä on aina ollut tapana.

        "Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!"

        Helppoa. Kyky luokitella tekoja hyväksyttäviksi ja ei-hyväksyttäviksi on kehittynyt meille evoluution myötä.

        Meille on lajina ollut hyötyä siitä, että kunnioitamme toistemme oikeuksia, kuten oikeutta elää tai oikeutta olla kokematta henkistä tai fyysistä väkivaltaa.

        Toistemme oikeuksien kunnioittaminen on vahvistanut sosiaalisia siteitämme yhteisössä ja sitä kautta edesauttanut yhteistyötä, selviytymistä sekä älyllistä kehittymistä. Olemme sosiaalisia eläimiä ja toimiva sosiaalinen yhteistyö on ollut lajillemme evoluution näkökulmasta hyödyllistä.

        Maapallolla elää edelleen heimoja, jotka ovat siinä onnellisessa asiassa, etteivät ole joutuneet kristinuskon orjiksi. Heillä ei ole raamattua "moraalisena" ohjeistona, mutta silti esimerkiksi tappamista pidetään kyseisissä yhteisöissä tuomittavana ja rangaistavana.

        "Vain uskovilla on moraali" -käsityksesi on todella lapsellinen ja typerä - kuten koko kristinusko ja sen perusteet.

        Kristinusko ja Raamattuhan ovat tyystin eri oppeja. Kuten juutalaisuuskin!


      • Onni Rantaperkiö
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Perustele nyt - muun kuin Raamatun ja Jumalan avulla - että tappaminen on väärin!

        Sinä onneton reppana olet jo saanut sata kertaa parempia vastauksia kuin ikinä ansaitsisit. Miksi et koskaan mieti niitä, vaan tivaat kommenttia itseäsi fiksummilta kuin kyselyikäinen kakara? Eikö aivosolut riitä? Kuluuko kaikki kapasiteettisi yhä uusiin nimimerkkeihin?

        Miksi sitten karhu saa tappaa karhuja?????
        Pölvästi.


      • tieteenharrastaja
        Onni Rantaperkiö kirjoitti:

        Miksi sitten karhu saa tappaa karhuja?????
        Pölvästi.

        Vstaus nimimerkki "Pölvästin" kysymykseen:

        Miksi sitten karhu saa tappaa karhuja?????
        Pölvästi.

        Karhut eivät vielä ole kehittäneet itselleen kulttuurievoluutiota.


      • Onni Rantaperkiö
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Vstaus nimimerkki "Pölvästin" kysymykseen:

        Miksi sitten karhu saa tappaa karhuja?????
        Pölvästi.

        Karhut eivät vielä ole kehittäneet itselleen kulttuurievoluutiota.

        Saako mielestäsi sitten tappaa ihmisen jos saa siihen presidentin luvan?
        Eikö luvansaanti ole kultturievoluutiota?
        Eräs presidentti on näin jopa kehoittanut, eikä tarvita mennä kuin viime vuoteen rapakon taakse!


      • tieteenharrastaja
        Onni Rantaperkiö kirjoitti:

        Saako mielestäsi sitten tappaa ihmisen jos saa siihen presidentin luvan?
        Eikö luvansaanti ole kultturievoluutiota?
        Eräs presidentti on näin jopa kehoittanut, eikä tarvita mennä kuin viime vuoteen rapakon taakse!

        Kulttuurievoluutio tuottaa joitakin olosuhteita, joissa ihmisen voi tappaa toisten ihmisten (ainakin osittain) hyväksymällä tavalla. Kulttuurievoluutiota on myös, että ihminen luvankin saaneena miettii tappaisiko vai ei. Ja sekin, että joskus tappaa luvattakin.

        Karhu pohtii vain, onko halu tappaa ja uskaltaako yrittää.


      • liikuttavaa
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kulttuurievoluutio tuottaa joitakin olosuhteita, joissa ihmisen voi tappaa toisten ihmisten (ainakin osittain) hyväksymällä tavalla. Kulttuurievoluutiota on myös, että ihminen luvankin saaneena miettii tappaisiko vai ei. Ja sekin, että joskus tappaa luvattakin.

        Karhu pohtii vain, onko halu tappaa ja uskaltaako yrittää.

        """Karhut eivät vielä ole kehittäneet itselleen kulttuurievoluutiota. """

        Eli kirjoitit kommentin joka ei pätenytkään?
        Mitä karhun pohtiminen meille kuuluu, jos tekemisillä ei sittenkään ole eroa.
        Mitä suurempi viskaali, sitä eläimellisemmät teot. Eikö päättäjät olekin kaikkein kulttuurievolutiivisesti sivistymättömin osa ihmiskuntaa, kun teoista asia mitataan????
        Saastevaahtohan se virrassakin nousee päällimmäiseksi.


      • tieteenharrastaja
        liikuttavaa kirjoitti:

        """Karhut eivät vielä ole kehittäneet itselleen kulttuurievoluutiota. """

        Eli kirjoitit kommentin joka ei pätenytkään?
        Mitä karhun pohtiminen meille kuuluu, jos tekemisillä ei sittenkään ole eroa.
        Mitä suurempi viskaali, sitä eläimellisemmät teot. Eikö päättäjät olekin kaikkein kulttuurievolutiivisesti sivistymättömin osa ihmiskuntaa, kun teoista asia mitataan????
        Saastevaahtohan se virrassakin nousee päällimmäiseksi.

        Koetat vain vääristellä:

        "Eli kirjoitit kommentin joka ei pätenytkään?"

        Karhun pohtimiset ovat eläimen vaistotoimintoa ilman kulttuurievoluutiota. Tekemisilläkin on tietysti eroa, vaikka denialismisi (tai trollaushalusi) peittää sen näykyvistäsi.


      • kuuntelen....
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Koetat vain vääristellä:

        "Eli kirjoitit kommentin joka ei pätenytkään?"

        Karhun pohtimiset ovat eläimen vaistotoimintoa ilman kulttuurievoluutiota. Tekemisilläkin on tietysti eroa, vaikka denialismisi (tai trollaushalusi) peittää sen näykyvistäsi.

        Ja binlaadeneiden jahtaaminen on kulttuurievoluution osoitusta.
        CIA on kulttuurievoluution korkein ilmentymä?


      • tieteenharrastaja
        kuuntelen.... kirjoitti:

        Ja binlaadeneiden jahtaaminen on kulttuurievoluution osoitusta.
        CIA on kulttuurievoluution korkein ilmentymä?

        Sinäpä tuon sanoit:

        "CIA on kulttuurievoluution korkein ilmentymä?"

        Ja minä sanon, että ei..


      • menit puihin
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Sinäpä tuon sanoit:

        "CIA on kulttuurievoluution korkein ilmentymä?"

        Ja minä sanon, että ei..

        Siis summasummarum!
        Ihmisetkään eivät ole kulttuurievoluution kautta kehittäneet kummoisempaa käyttäytymistä kuin karhutkaan, mitä lajikumppaniensa tappamiseen tulee.


    • T 7

      Aivan, ihmisten käsitys hyvyydestä on väärä. Tutkimalla raamattua saa käsityksen oikeasta hyvyydestä. Jumala ei tee pahoja tekoja, joten kaikki Jumalan raamatussa mainitut teot ovat hyviä.

      Tosin Jumala itse kyllä katui ihmisen luomista, niin ja heidän hukuttamista. Noo ehkä ne eivät olleet parhaita mahdollisia tekoja , mutta hyviä silti.

      Taidanpa ensi kesänä olla oikein hyvä tuolle meluavalle naapurille. Jos vaikka se lähtisi soutelemaan kanssanni tuone järvelle....Paljonko painoja tarvitaan n 70 kilon pitämiseksi veden alla?

    • >

      Ei se aivan sama asia ole. Tilanne on ennemminkin se, että jälkeläisiä rangaistaisiin jostain teosta, joka ei ollut ukin syytä alkuunkaan.

      Jahvehan itse loi paratiisiin puun, josta ei saanut syödä. Jahve loi kavalan, ilkeän, pahoille teille viettelevän, puhuvan kärmeksen. Hän loi ihmisestä sinisilmäisen ja helposti manipuloitavissa olevan persoonan, joka ei uskonut pahaa kenestäkään - ei edes katalasta kärmeksestä. Varsinkin kun täydellisessä paratiisissa ei ollut mitään muuta pahuutta kuin kärmes, ei ihminen osannut varautua kärmeksen pahuuteen. Jahve kaikkitietävänä ja ennaltanäkevänä näki jo luomistyötä tehdessään, että tämä yhdistelmä tuottaa tilanteen, jossa kärmes houkuttelee miehestä ja kylkiluustaan koostuvan naturistipariskunnan syömään puusta. Koko tilanne oli siis Jahven oma munaus. Munaus, jonka hän vieläpä näki ennalta. Omasta munauksestaan hän päätti rangaista täysin syytöntä naturistipariskuntaa sekä kaikkia heidän tulevia jälkeläisiään mitä hirvittävimmillä tavoilla: tuskalla, kivulla, kuolemalla, sairauksilla, ikuisella kidutuksella. Ja tätä mielipuolta ja kaikkien aikojen törkeimmän oikeusmurhan tekijää meidän tulisi rakastaa yli kaiken.

    • 6r8uikjdvcxvc

      Jumala ei myönnä omia virheitään vaan syyttää muita:) Kuka edes haluaisi taivaaseen jos Jumala on raamatun mukainen sadistinen gusipää? Jumalahan on kaikkitietävä? Joten näki ennalta että käärme viekoittelee..miksi se loi käärmeen? Kaikki paha on itsestään Jumalasta lähtöisin.

    • Jumala=terroristi

      Jumala on niin ihana kun tappoi egyptin kaikki esikoiset..on se niin anteeksi antava:D..Mistä sitä tietää vaikka se taivaassa tappais enkeleitä jos jokin ei miellytä? Kuvitellaan että nykypäivänä tulis entiteetti joka alkaisi tappamaan esikoislapsia..sehän sais vastaansa armeijan ja viimeisenä atomipommin:) Sitä kohdeltaisiin kuin terroristiä.

    • oikeallapolulla

      Kyse tässäon siitä että Jumala saa tehdä mitä haluaa meille, olemmehan raamatun mukaan hänen tekeleitään. Jumalaa ei sido meille hänen asettamat moraaliset säädökset, aivan kuin ei luonnonlaitkaat. Voimme siis moralisoida toisiamme mutta emme Jumalaa.

    • BlackBishop

      Voimmepas..Jumala on lapsellinen, sadistinen, murhanhimoinen, äkäinen, raiskaaja ja kaikkea muuta..

      • ruuhkas

        Oletko sinä lapseton vai lapsellinen?


      • Tutja Kakiainen
        ruuhkas kirjoitti:

        Oletko sinä lapseton vai lapsellinen?

        Olen nykyään lapseton. Murhasin lapseni koska se on täydellinen rikos: Jumala antoi sen anteeksi eikä pystykään kostamaan sitä lapsilleni edes ensimmäiseen saati kolmanteen polveen asti. Siitäs sai.


      • Tutja Kakiainen kirjoitti:

        Olen nykyään lapseton. Murhasin lapseni koska se on täydellinen rikos: Jumala antoi sen anteeksi eikä pystykään kostamaan sitä lapsilleni edes ensimmäiseen saati kolmanteen polveen asti. Siitäs sai.

        Lisäksi lapsesi pääsi automaattisesti taivaaseen, mikäli hän oli tiettyä automaattisen taivaaseenpääsyn ikärajaa nuorempi, jota rajaa kreationistit eivät tosin suostu julkisesti kertomaan.


      • mdma
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Lisäksi lapsesi pääsi automaattisesti taivaaseen, mikäli hän oli tiettyä automaattisen taivaaseenpääsyn ikärajaa nuorempi, jota rajaa kreationistit eivät tosin suostu julkisesti kertomaan.

        "Lisäksi lapsesi pääsi automaattisesti taivaaseen, mikäli hän oli tiettyä automaattisen taivaaseenpääsyn ikärajaa nuorempi, jota rajaa kreationistit eivät tosin suostu julkisesti kertomaan."

        Mä sain aikanaan eräältä uskispariskunnalta vastaukseksi tuohon ikäkysymykseen 13 vuotta. Eivät sitten tykänneet, kun kehotin heitä tappamaan 9 ja 6 vuotiaat poikansa jotta ne saisivat varman taivaspaikan.


    • .,mvgmyuujn bb v

      Saako taivaassa seksiä vai ei?

      • tieteenharrastaja

        Ei. Siellä ei "naida eikä mennä miehelle, vaan ollaan niinkuin enkelit taivaissa".


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ei. Siellä ei "naida eikä mennä miehelle, vaan ollaan niinkuin enkelit taivaissa".

        Taitaa olla kirkkoisä Augustinuksen omakohtainen näkemys?


      • Sepä Se

        "Saako taivaassa seksiä vai ei?"

        Ylösnousseet, kirkastetut ihmiset eivät saa.

        Jossain voi kuitenkin olla toinen, ikuinen syntiinlankeematon rotu joka voi harrastaa seksiä aina ja ikuisesti. Raamatussakin on tällaisesta maininta:

        1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
        2 jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat.
        3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."
        4 Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. (1. Moos 6 )


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Taitaa olla kirkkoisä Augustinuksen omakohtainen näkemys?

        Kyllä se on (melkein) suoraan Jeesuksen suusta; vastaus fariseusten kompakysymykseen, kenen kanssa seitsemän veljeksen vaimona (aina edellisen kuoltua) ollut nainen on paratiisissa naimisissa.

        Aika monet kreoille tehdyt evokysymykset palstalla ovat samaa kaliberia.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kyllä se on (melkein) suoraan Jeesuksen suusta; vastaus fariseusten kompakysymykseen, kenen kanssa seitsemän veljeksen vaimona (aina edellisen kuoltua) ollut nainen on paratiisissa naimisissa.

        Aika monet kreoille tehdyt evokysymykset palstalla ovat samaa kaliberia.

        Ok, enpä muistanut tuota ja ensimmäisenä tuli Augustinus mieleen, seksi kun oli polttava aihe läpi hänen elämänsä.

        "Aika monet kreoille tehdyt evokysymykset palstalla ovat samaa kaliberia."

        Toisaalta pitää muistaa, että monet evokysymykset voivat olla retorisia, provokatiivisia ja kyllästymisestä johtuvia suoria pottuiluja, eikä niinkään sellaisia, että evo kuvittelisi keksineensä oikeasti nokkelankin kysymyksen.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Ok, enpä muistanut tuota ja ensimmäisenä tuli Augustinus mieleen, seksi kun oli polttava aihe läpi hänen elämänsä.

        "Aika monet kreoille tehdyt evokysymykset palstalla ovat samaa kaliberia."

        Toisaalta pitää muistaa, että monet evokysymykset voivat olla retorisia, provokatiivisia ja kyllästymisestä johtuvia suoria pottuiluja, eikä niinkään sellaisia, että evo kuvittelisi keksineensä oikeasti nokkelankin kysymyksen.

        Voivat toki jotkin ollakin:

        "..eikä niinkään sellaisia, että evo kuvittelisi keksineensä oikeasti nokkelankin kysymyksen."

        Monista saa kumminkin aika vahvasti tuon jälkimmäisen vaikutelman.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Voivat toki jotkin ollakin:

        "..eikä niinkään sellaisia, että evo kuvittelisi keksineensä oikeasti nokkelankin kysymyksen."

        Monista saa kumminkin aika vahvasti tuon jälkimmäisen vaikutelman.

        Yritin lähinnä "hienovaraisesti" puolustella itseäni, koskat omat "älykkäät" kysymykset johtuvat lähes poikkeuksetta noista kolmesta ensimmäisestä syystä.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Yritin lähinnä "hienovaraisesti" puolustella itseäni, koskat omat "älykkäät" kysymykset johtuvat lähes poikkeuksetta noista kolmesta ensimmäisestä syystä.

        Mikäs siinä, itsepuolusteluun on aina oikeus. Tietenkin ymmärrät myös, ettei kysymyksestäsi välttämättä näy motiivi kovin selvästi.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Mikäs siinä, itsepuolusteluun on aina oikeus. Tietenkin ymmärrät myös, ettei kysymyksestäsi välttämättä näy motiivi kovin selvästi.

        Ymmärrän toki, mutta en kuitenkaan jaksa siitä niin välittää, mitä muut ajattelevat kysymysteni motiiveista, enkä siitä, kuinka typeriltä ne saattavat vaikuttaa tietämättä niitä motiiveja.

        Toivoisin kuitenkin, että yleisesti kirjoituksistani paistaisi se läpi, että kykenen muuhunkin kuin länkyttämään, että kuinka älykästä suunnittelua tämä ja tämä oikein on ja miten mikäkin Raamatun tarina selittää sen ja sen.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Ymmärrän toki, mutta en kuitenkaan jaksa siitä niin välittää, mitä muut ajattelevat kysymysteni motiiveista, enkä siitä, kuinka typeriltä ne saattavat vaikuttaa tietämättä niitä motiiveja.

        Toivoisin kuitenkin, että yleisesti kirjoituksistani paistaisi se läpi, että kykenen muuhunkin kuin länkyttämään, että kuinka älykästä suunnittelua tämä ja tämä oikein on ja miten mikäkin Raamatun tarina selittää sen ja sen.

        Tuo pikku kauneusvirhe kysymystesi logiikassa näkyy vain ja ainoastaan siksi, että kirjoittelet harvinaisen älykästä ja tasapainoista tekstiä, joka on länkytyksestä kemiallisen puhdasta.


      • Kati Kovacs
        Sepä Se kirjoitti:

        "Saako taivaassa seksiä vai ei?"

        Ylösnousseet, kirkastetut ihmiset eivät saa.

        Jossain voi kuitenkin olla toinen, ikuinen syntiinlankeematon rotu joka voi harrastaa seksiä aina ja ikuisesti. Raamatussakin on tällaisesta maininta:

        1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
        2 jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat.
        3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."
        4 Siihen aikaan ja myöhemminkin oli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit. (1. Moos 6 )

        Mitähän nuo Raamatun mainitsemat muut jumalat oikeastaan ovat?


      • se totuus
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuo pikku kauneusvirhe kysymystesi logiikassa näkyy vain ja ainoastaan siksi, että kirjoittelet harvinaisen älykästä ja tasapainoista tekstiä, joka on länkytyksestä kemiallisen puhdasta.

        Soloni toistaa evogurujen mantroja tyhjäpäänä. Sinä yrität miellyttää Luojaa ja evokkeja samalla!!


      • Antti.Jeesus
        Kati Kovacs kirjoitti:

        Mitähän nuo Raamatun mainitsemat muut jumalat oikeastaan ovat?

        Ne ovat juutalaispappien editointivirheitä. Juutalaiset kopsasivat tarinansa Mesopotamiasta. Kansansadut piti vain muokata monoteistiseen muotoon alkuperäisistä polyteistisista tarinoista. Mutta jälkiä alkuperäisistä tarinoista useampine jumalineen jäi raamattuun.


      • Antti.Jeesus kirjoitti:

        Ne ovat juutalaispappien editointivirheitä. Juutalaiset kopsasivat tarinansa Mesopotamiasta. Kansansadut piti vain muokata monoteistiseen muotoon alkuperäisistä polyteistisista tarinoista. Mutta jälkiä alkuperäisistä tarinoista useampine jumalineen jäi raamattuun.

        Kiusallista, että Nikean kirkolliskokous ei huomannut pudottaa noita päivänselvästi polyteistisia kohtia pois, vaikka jengi siellä kuuluu olleen täysin Pyhän hengen vallassa raamattua paketoidessaan.

        Tästä voimme päätellä, että jos raamattu ei valehtele niin alun perin jumalia oli hommissa useita, mikä onkin ymmärrettävää luomistyön valtavuuden katsannossa.

        Nykytilanne on siis se, että 1) jumalia on yhä monta tai sitten 2) joko Jahve tappoi kilpailijansa tai he kuolivat vanhuuttaan.


      • se totuus kirjoitti:

        Soloni toistaa evogurujen mantroja tyhjäpäänä. Sinä yrität miellyttää Luojaa ja evokkeja samalla!!

        Harmittaako lahjattomuutesi noin kovasti, ettet kykene meidän kanssa asialliseen keskusteluun?


    • Sepä Se

      Vastaus on tietysti yksinkertainen.

      Kun kaksi Aatamin jälkeläistä harrastaa seksiä, niin jonkunhan siitä pitää syntyä. Ja koska tämä ihminen syntyy kahdelle Aatamin jälkeläisille, kantaa hän tietysti samaa lihan rappeutumista lihassaan, kuin muutkin ihmiset.

      • ehä

        Oletko adventisti? Heillä on tuo rappeutumisoppi.Ja EGW.


      • Sepä Se
        ehä kirjoitti:

        Oletko adventisti? Heillä on tuo rappeutumisoppi.Ja EGW.

        "Oletko adventisti? Heillä on tuo rappeutumisoppi.Ja EGW."

        En ole tuohon adventistien opetukseen tutustunut, mutta sen verran tiedän, että jokainen joka syntyy tänne, on Aatamin jälkeläisenä täällä saman syntisen ja lihallisen luontonsa vallassa.


      • oliskivatietää
        Sepä Se kirjoitti:

        "Oletko adventisti? Heillä on tuo rappeutumisoppi.Ja EGW."

        En ole tuohon adventistien opetukseen tutustunut, mutta sen verran tiedän, että jokainen joka syntyy tänne, on Aatamin jälkeläisenä täällä saman syntisen ja lihallisen luontonsa vallassa.

        Pysytkö tiiviisti Raamatun opetuksessa vai puhutko sen minkä olet omaksunut muuten?

        Tiituksen kirje:
        1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.


      • Sepä Se
        oliskivatietää kirjoitti:

        Pysytkö tiiviisti Raamatun opetuksessa vai puhutko sen minkä olet omaksunut muuten?

        Tiituksen kirje:
        1:9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

        "Pysytkö tiiviisti Raamatun opetuksessa vai puhutko sen minkä olet omaksunut muuten?"

        Kerroin sinulle asian niinkuin se on. Kukaan ei ole täydellinen, vaan on Aatamin jälkeläisenä tuomittu tekemään syntiä jossakin vaiheessa elämäänsä.


      • oliskivatietää
        Sepä Se kirjoitti:

        "Pysytkö tiiviisti Raamatun opetuksessa vai puhutko sen minkä olet omaksunut muuten?"

        Kerroin sinulle asian niinkuin se on. Kukaan ei ole täydellinen, vaan on Aatamin jälkeläisenä tuomittu tekemään syntiä jossakin vaiheessa elämäänsä.

        Mitä pidät syntinä ja millä perustelulla?
        10 käskyssä oli lisänä säädökset joissa määriteltiin mikä rangaistus kustakin käskyn rikkomisesta piti seurata.
        Ja näillä käskyillä oli viran puolesta leeviläiset papit seuraamusten toimeksisaattajina.
        Sinun lakisi lienee "kirjoittamaton ja ilmoittamaton laki"?


      • oliskivatietää kirjoitti:

        Mitä pidät syntinä ja millä perustelulla?
        10 käskyssä oli lisänä säädökset joissa määriteltiin mikä rangaistus kustakin käskyn rikkomisesta piti seurata.
        Ja näillä käskyillä oli viran puolesta leeviläiset papit seuraamusten toimeksisaattajina.
        Sinun lakisi lienee "kirjoittamaton ja ilmoittamaton laki"?

        Näitä kretujen oppiriitoja olisi kiva seurata useamminkin. Erinomaisen viihdyttävää.


    • Emme joudukaan. Tuo tarina on vain yritys keksiä selitys sille, miksi ihmiset ovat yhtä kuolevaisia kuin muu luontokin.

    • vm vb vcbvcbvc

      Sepä se..olet naurettava..ja lopulta kun kuolet lakkaat olemasta..et pääse mihinkään..lakkaat vain olemasta..

    • Epäjumalienkieltäjä

      "Eihän siinä ole mitään järkeä!"

      No eipä ole, mutta sehän onkin uskontoa.

      • qwerdy

        Ei ollut uskontoa. Sehän oli erään evokin uskontunnustus, joka ei ole sitä, mitä jumalaan uskovat tunnustavat uskokseen!

        Yleisesti ottaen, evokkien kuvaamaa uskontoa ei ole olemassakaan.


    • 11111111111111111111

      Olisi Jumalan luullut kaikkitietäväisyydessään pystyvän luomaan sellaisen "aatamin" joka ei heti ensi elinhetkinään olisi tehnyt tollasta virhettä jonka takia kaikki asiat sen jälkeen p.....stä

      • Klaudia Kopteri

        Jumala tykkää näperrellä. Onhan se luonut yhden sijasta kolmisensataa päästäislajiakin: pieniä karvaisia eläimiä joiden erottaminen toisistaan vaatii hitosti asiantuntemusta.


    • uno-piu-uno

      No ei olekaan! Kaikki tuollainen päättely johtuu genesiksen soveltamisesta tiettyyn näkemykseen ja ennenkaikkea väärin tehtyyn kääntämistyöhän ym. tekstien manipulointiin. Raamatun vanhimmasta versiosta tehdyn uusintäkäännöksen mukaan jumalia oli monta = elohim, mutta se sana on käännetty vastaamaan käsitystä yhdestä 'Jumalasta'. Ja YHVH oli vain yksi niistä monista 'jumalista', jotka olivat tekemässä geneettistä koettaan tietyllä pienellä ihmisryhmällä . Tuo JHVH oli joku yleisvastaava pikkupomo, jonka alueena oli juutalainen pieni kansa siellä 'kaksoisvirran maassa' eli nykyisen Iranin alueella. Kun raamatusta lukee hänen halujaan ja käskyttämistään, niin tulee jotenkin mieleen ns. reptiliaanit (jos täällä joku on niistä kuullut?) ja niiden harjoittama ihmiskunnan 'hallitseminen' tiettyjen ihmisten (ns. illuminaatit) kautta...edelleenkin. Myös tuo kuuluisa 'puhuva käärme' paratiisissa (tarkoittaa 'aidattu alue') taisi olla vain yksi noista reptiliaaneista eli negatiivisista ET-olennoista.
      Jos jollekin tuo em. on vain pelkkää tarinaa, niin samalla lailla on nuo raamatunkin kertomukset vain 'tarinaa', mutta jossakin saattaa piillä totuuttakin! Kenpä tietäis???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      196
      3035
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      256
      2585
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      7
      2253
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      17
      1523
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      388
      1407
    6. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      368
      1313
    7. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      267
      1228
    8. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      53
      1182
    9. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      167
      1144
    10. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      81
      1139
    Aihe