Mikäs kohdallasi oli se kamalin asia mormonismissa, joka "avasi silmänne totuudelle" sai sinut eroamaan tai ei liittymään?
Kysymys ei mormoneille
86
205
Vastaukset
- Rehellinen vastaus
Sinä ja Tapani.
- Rehellinen vastaus.
nenada kirjoitti:
Hehehhe ... no tarkoitin miksi aikanaan erosit tai et liittynyt.
Mainitsemistani kahdesta syystä en liittynyt. Tulin tälle palstalle tutkimaan.
- 3+4
Rehellinen vastaus. kirjoitti:
Mainitsemistani kahdesta syystä en liittynyt. Tulin tälle palstalle tutkimaan.
Kaikki eivät pidä totuudesta.
- Oletko varma?
3+4 kirjoitti:
Kaikki eivät pidä totuudesta.
Nenada ja Tapani ovat totuus?
- Ainakin lähempänä
Oletko varma? kirjoitti:
Nenada ja Tapani ovat totuus?
kuin sinä!
- Heh...
Ainakin lähempänä kirjoitti:
kuin sinä!
Tai Jokuveli?
- Ent. mormoni
Minun silmäni avasi mustaihoisiin kohdistunut rasismi, joka loukkasi oikeudentajuani syvästi.
- 8+8
Niin mustien kohtelu, ei ainoastaan MAP kirkossa, 1800-1900 luvun alkupuolella on loukannut monia. Etelä-Afrikassa oli pitkään apartheidia vielä 1900 luvulla. Minustakin on ikävää kuinka olemme heitä kohdelleet ja kuinka jotkut johtajatkin ovat olleet rasismiin päin kallellaan.
Totuus kuitenkin on että MAP kirkko ei ollut yhtä rasistinen kuin muut ns. kristilliset kirkot. Babtistit vielä viime vuonna kielsivät mustilta koulutuksen opistossaan.
On hieman vaikeata verrata MAP kirkon johtajien sanoja samaan aikaan eläneiden muiden kristilliste sanoihin, koska ensinnäkin muut kristilliset eivät edes päästäneet mustia kokouksiinsa, tiseksi heidän puheitaan ei ole niin esillä tai ehkä edes kirjoitettu muistiin. Kuitenkin tosiasia on että kirkon alkuaikoina rasisimi ja orjuus oli vallalla USA ssa. Jopa jokusella mormonillakin oli orjia, ja omistajia käskettiin kirkon johtajien puolesta olemaan hyviä orjilleen ja suurin osa antoi orjilleen vapauden tultuaan mormoniksi. Mutta meitä kun on moneen junaan....
Muuten mustista oli paljon epätosia opetuksia, sekä myyttejä jotka seurasivat käännynnäisiä heidän aikaisemmista uskonnoistaan. Sinusta siis oikean kirkon olisi pitänyt käyttäytyä täysin vastoin sen ajan mielipidettä. johan he saivat Missorin ja siitä etelään elävät orjuuden puolustajat niskaansa koska auttoivat orjia vapauteen. Hieman merkillinen käsitys sinulla mormoneista ja mustista.
8+8 kirjoitti:
Niin mustien kohtelu, ei ainoastaan MAP kirkossa, 1800-1900 luvun alkupuolella on loukannut monia. Etelä-Afrikassa oli pitkään apartheidia vielä 1900 luvulla. Minustakin on ikävää kuinka olemme heitä kohdelleet ja kuinka jotkut johtajatkin ovat olleet rasismiin päin kallellaan.
Totuus kuitenkin on että MAP kirkko ei ollut yhtä rasistinen kuin muut ns. kristilliset kirkot. Babtistit vielä viime vuonna kielsivät mustilta koulutuksen opistossaan.
On hieman vaikeata verrata MAP kirkon johtajien sanoja samaan aikaan eläneiden muiden kristilliste sanoihin, koska ensinnäkin muut kristilliset eivät edes päästäneet mustia kokouksiinsa, tiseksi heidän puheitaan ei ole niin esillä tai ehkä edes kirjoitettu muistiin. Kuitenkin tosiasia on että kirkon alkuaikoina rasisimi ja orjuus oli vallalla USA ssa. Jopa jokusella mormonillakin oli orjia, ja omistajia käskettiin kirkon johtajien puolesta olemaan hyviä orjilleen ja suurin osa antoi orjilleen vapauden tultuaan mormoniksi. Mutta meitä kun on moneen junaan....
Muuten mustista oli paljon epätosia opetuksia, sekä myyttejä jotka seurasivat käännynnäisiä heidän aikaisemmista uskonnoistaan.Map kirkko oli vaarassa jäädä viimeiseksi avoimeksi rotusorron linnakkeeksi, kun eteläisen Afrikan demokratiakehitys oli jo nähtävillä. Esim. Zimbabwe (Rhodesia) siirtyi enemmistövaltaan 1980, kun mormonit luopuvat avoimesta rasismista vain kaksi vuotta aiemmin v. 1978, kun mormonijohto viimein älysi "saada ilmoituksen". Ja olihan siinä verovapauskin vaarassa.
- Ent. mormoni
nenada kirjoitti:
Sinusta siis oikean kirkon olisi pitänyt käyttäytyä täysin vastoin sen ajan mielipidettä. johan he saivat Missorin ja siitä etelään elävät orjuuden puolustajat niskaansa koska auttoivat orjia vapauteen. Hieman merkillinen käsitys sinulla mormoneista ja mustista.
Minulle on turha kenenkään selitellä ja puolustella rasismia, orjuutta, lasten pahoinpitelyä, tyttöjen sukupuolielinten silpomista tai eläinrääkkäystä.
Että seli seli vaan, ei mene läpi koskaan niin kauan kuin minulla on ihmissydän. - MItä eläimiä
Ent. mormoni kirjoitti:
Minulle on turha kenenkään selitellä ja puolustella rasismia, orjuutta, lasten pahoinpitelyä, tyttöjen sukupuolielinten silpomista tai eläinrääkkäystä.
Että seli seli vaan, ei mene läpi koskaan niin kauan kuin minulla on ihmissydän.mormonit rääkkäävät, keitä tyttöjä he silpovat?
- Ent. mormoni
MItä eläimiä kirjoitti:
mormonit rääkkäävät, keitä tyttöjä he silpovat?
Jaahas :)
Joku veli on virkistynyt iltaa kohti ja härkkii taas Mormonismipalstalla.
Mietipä ihan itse, jos asia mietityttää ja jatka luetun ymmärtämisen harjoittelua. Kaikki voivat kehittyä siinä, jos vain jaksavat harjoitella. Aina on hyvä kysyä, jos ei ymmärrä, mutta itse pitää ensin yrittää!
Sama juttu kuin lapsena mustikassa. Vaikka äiti noukkiikin poimurillaan kokonaiset 10 litraa, on lapselle ihan hyvä myös marjastaa ja kerätä edes pohja peittoon omasta 2 desilitran mukistaan. - Ent. mormoni
8+8 kirjoitti:
Muuten mustista oli paljon epätosia opetuksia, sekä myyttejä jotka seurasivat käännynnäisiä heidän aikaisemmista uskonnoistaan.Niin että kun muutkin varastavat, minäkin saan varastaa, koska en varasta ihan niin paljon ja niin kallista kuin nuo toiset?
Kun muut kiroilevat, minäkin saan kiroilla, koska kiroilen sentään vähemmän kuin nuo toiset? Tätähän sä tarkoitit puolustellessasi mormonien harjoittamaa rasismia?
Mogiikan perusteet, osa 1. - Niinhän se
Ent. mormoni kirjoitti:
Jaahas :)
Joku veli on virkistynyt iltaa kohti ja härkkii taas Mormonismipalstalla.
Mietipä ihan itse, jos asia mietityttää ja jatka luetun ymmärtämisen harjoittelua. Kaikki voivat kehittyä siinä, jos vain jaksavat harjoitella. Aina on hyvä kysyä, jos ei ymmärrä, mutta itse pitää ensin yrittää!
Sama juttu kuin lapsena mustikassa. Vaikka äiti noukkiikin poimurillaan kokonaiset 10 litraa, on lapselle ihan hyvä myös marjastaa ja kerätä edes pohja peittoon omasta 2 desilitran mukistaan.menee. Kun kysyy, niin sitten sanotaan ettet kuitenkaan ymmärtäisi ... menehän siitä harjoittelemaan. ?
Voit siis kirjoitella mitä tahansa luodaksesi mielikuvia, joita ei tarvitse tarkentaa vetoamalla toisen ymmärtämättömyyteen. - Sivullinen.
Niinhän se kirjoitti:
menee. Kun kysyy, niin sitten sanotaan ettet kuitenkaan ymmärtäisi ... menehän siitä harjoittelemaan. ?
Voit siis kirjoitella mitä tahansa luodaksesi mielikuvia, joita ei tarvitse tarkentaa vetoamalla toisen ymmärtämättömyyteen.No kyllä tuossa oli ilmiselvä tahallinen tai ei-tahallinen ymmärryksen puute Jokuveljen puolelta, kuten usein ennenkin.
En malta olla kertomatta, että kun olin äidin kanssa puolukassa kompastuin ja kaaduin, mutta sain kipponi varjeltua niin, että se pysyi pystyssä. Sanoin: "Eivät onneksi kaatuneet maahan". Äitini vilkaisi kippoani ja huomasi, että ne kaksi puolukkaa olivat tosiaan tallella... - Ent. mormoni
Niinhän se kirjoitti:
menee. Kun kysyy, niin sitten sanotaan ettet kuitenkaan ymmärtäisi ... menehän siitä harjoittelemaan. ?
Voit siis kirjoitella mitä tahansa luodaksesi mielikuvia, joita ei tarvitse tarkentaa vetoamalla toisen ymmärtämättömyyteen.Jos asia vaivaa Joku veljeä, tällä kertaa nimimerkillä 'Mitä eläimäi', niin miksi hän ei mene kysymää asiaa suoraan mormoneilta itseltään?
Hän ei tiedä "Mitä eläimiä mormonit rääkkäävät, keitä tyttöjä he silpovat", kuten kysymysmerkki virkkeen lopussa osoittaa.
Parhaiten seurakuntien yhteystiedot ja kappeleiden yms. osoitteet löytyvät tästä linkistä:
http://www.mormonit.fi/ota-meihin-yhteyttae/seurakuntien-yhteystiedot/ - Mitä eläimiä
Ent. mormoni kirjoitti:
Jos asia vaivaa Joku veljeä, tällä kertaa nimimerkillä 'Mitä eläimäi', niin miksi hän ei mene kysymää asiaa suoraan mormoneilta itseltään?
Hän ei tiedä "Mitä eläimiä mormonit rääkkäävät, keitä tyttöjä he silpovat", kuten kysymysmerkki virkkeen lopussa osoittaa.
Parhaiten seurakuntien yhteystiedot ja kappeleiden yms. osoitteet löytyvät tästä linkistä:
http://www.mormonit.fi/ota-meihin-yhteyttae/seurakuntien-yhteystiedot/ei ole edelleenkään mikään Joku veli.
Ihmettelin vain, miksi sotket mormonismikeskusteluun "rasismia, orjuutta, lasten pahoinpitelyä, tyttöjen sukupuolielinten silpomista tai eläinrääkkäystä."
Eihän se ollut sinulta tahatonta, vaan yritys tarkoituksellisesta mielenmuokkauksesta; toiveenasi, että joku huolimaton lukija yhdistäisi nuo ja mormonismin, edes alitajuisesti.
Mutta eihän kirjoitteluanne saa kyseenalaistaa tulematta määritellyksi joksikin ei-toivotuksi virtuaaliseksi veljeksi, jonka kirjoituksia ei tarvitse otaa tosissaan. Teillä kun on ei-mormoneina tiedossanne koko totuus mormoneista ja mormonismista. - Sivullinen.
Mitä eläimiä kirjoitti:
ei ole edelleenkään mikään Joku veli.
Ihmettelin vain, miksi sotket mormonismikeskusteluun "rasismia, orjuutta, lasten pahoinpitelyä, tyttöjen sukupuolielinten silpomista tai eläinrääkkäystä."
Eihän se ollut sinulta tahatonta, vaan yritys tarkoituksellisesta mielenmuokkauksesta; toiveenasi, että joku huolimaton lukija yhdistäisi nuo ja mormonismin, edes alitajuisesti.
Mutta eihän kirjoitteluanne saa kyseenalaistaa tulematta määritellyksi joksikin ei-toivotuksi virtuaaliseksi veljeksi, jonka kirjoituksia ei tarvitse otaa tosissaan. Teillä kun on ei-mormoneina tiedossanne koko totuus mormoneista ja mormonismista.Mitäkö eläimiä? No kurelomeja ja kumomeja tietenkin. Ja eivätköhän siinä tapiiritkin mene samalla...
- Ent. mormoni
Sivullinen. kirjoitti:
Mitäkö eläimiä? No kurelomeja ja kumomeja tietenkin. Ja eivätköhän siinä tapiiritkin mene samalla...
Mitään eläimiä ei saa rääkätä, ei myöskään kumomeja ja kurelomeja.
- Mitä eläimiä
Ent. mormoni kirjoitti:
Mitään eläimiä ei saa rääkätä, ei myöskään kumomeja ja kurelomeja.
Mutta mormoneja saa rääkätä?
- Fauna ja Floora
Mitä eläimiä kirjoitti:
Mutta mormoneja saa rääkätä?
Myös ihminen on eläin, selkärankainen ja kädellinen nisäkäs, joka synnyttää eläviä poikasia. Ei muni, kuten linnut ja mateliat. Ei koe täydellsitä muodonvaihdosta, kuten useimmat hyönteiset.
- Kumminkin.
Fauna ja Floora kirjoitti:
Myös ihminen on eläin, selkärankainen ja kädellinen nisäkäs, joka synnyttää eläviä poikasia. Ei muni, kuten linnut ja mateliat. Ei koe täydellsitä muodonvaihdosta, kuten useimmat hyönteiset.
No kyllä Smithin oppiin kääntyvät munivat ja kokevat täydellisen muodonvaihdoksen.
- mitä sitten
Jatkuva valehtelu ja itsepetos, sekä muiden jäsenten teennäisyys.
- MUIDEN jäsenten
teennäisyys... ?
- 3+3
??? Ei ole tullut vastaan MAP kirkossa!
- M.E.L.
Epärehellisyys, teennäisyys ja rahanahneus. Etenkin ameriikkalaisen lähetyspresidentin sikamainen käytös.
- 5+5
Mainitsemasi asiat ovat henkilökohtaisia ei kirkon syytä tai kirkosta johtuvaa.
Olen pahoillani että ne ovat jättäneet sinuun syvät arvet.Minä tapaan tuollaisia ihmisia enemmän MAP kirkon ulkopuolella. Meinaat siis tuon lähetyspersidentin sikamainen käytös, kun hän oli 20ppinen? eikä tullutkaan hakemaan sinua Amerikkaan? Se oli minustakin halpamaista lupailla moista!
- M.E.L.
nenada kirjoitti:
Meinaat siis tuon lähetyspersidentin sikamainen käytös, kun hän oli 20ppinen? eikä tullutkaan hakemaan sinua Amerikkaan? Se oli minustakin halpamaista lupailla moista!
Mitähän helvettiä sinä taas oikein selität?!
- Ent. mormoni
nenada kirjoitti:
Meinaat siis tuon lähetyspersidentin sikamainen käytös, kun hän oli 20ppinen? eikä tullutkaan hakemaan sinua Amerikkaan? Se oli minustakin halpamaista lupailla moista!
Ettäkö miespuolinen lähetyssaarnaaja olisi luvannut seurakuntansa nuorelle miehelle tulla hakemaan hänet Amerikkaan? Ilahduttavaa, että mormonit ovat olleet jo 1960-luvulla tasa-arvoisen avioliittolain kannalla!
Amerikka on usein ennenkin ollut edistyksen kärkirintamassa. Ajatella, että mormonit kannattivat homoliittoja jo 1960, jolloin homoseksuaalisuus vielä oli Suomessa rikos.
Nyt olen samaa mieltä mormonin kanssa. Kaikilla ihmisillä tulee olla oikeus solmia avioliitto rakastamansa ihmisen kanssa. Minäkin sain mennä Ii avioliitttooni rakastamani miehen kanssa. Ensimmäisen avioliitoni mormoni-isäni pakotti minut. Jouduin menemään alaikäisenä naimisiin erään ystävällisen perheen vanhimman pojan kanssa, jotta olisin säilyttänyt turvapaikkani mormonikotini väkivallalta. Vasta toisen avioliittoni sain solmia rakkaudesta.
Kerrankin mormonit ovat edistyksen kärkirintamassa! - 19+8
Ent. mormoni kirjoitti:
Ettäkö miespuolinen lähetyssaarnaaja olisi luvannut seurakuntansa nuorelle miehelle tulla hakemaan hänet Amerikkaan? Ilahduttavaa, että mormonit ovat olleet jo 1960-luvulla tasa-arvoisen avioliittolain kannalla!
Amerikka on usein ennenkin ollut edistyksen kärkirintamassa. Ajatella, että mormonit kannattivat homoliittoja jo 1960, jolloin homoseksuaalisuus vielä oli Suomessa rikos.
Nyt olen samaa mieltä mormonin kanssa. Kaikilla ihmisillä tulee olla oikeus solmia avioliitto rakastamansa ihmisen kanssa. Minäkin sain mennä Ii avioliitttooni rakastamani miehen kanssa. Ensimmäisen avioliitoni mormoni-isäni pakotti minut. Jouduin menemään alaikäisenä naimisiin erään ystävällisen perheen vanhimman pojan kanssa, jotta olisin säilyttänyt turvapaikkani mormonikotini väkivallalta. Vasta toisen avioliittoni sain solmia rakkaudesta.
Kerrankin mormonit ovat edistyksen kärkirintamassa!Mitä se pakko oli?
- ???
19+8 kirjoitti:
Mitä se pakko oli?
Etkö Tapani muista? Tuohan aikaan pakeneminen isän (sinun) hengellistä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa oli helpointa avioliittoon pakenemalla.
Itse asiassa monet tunemani alkoholisti-isienkin tyttäret ovat menneet hyvinkin nuorina naimisiin, vaikka heidän voisi kuvitella pelkäävän miehiä ja avioliittoa. - 14+20
??? kirjoitti:
Etkö Tapani muista? Tuohan aikaan pakeneminen isän (sinun) hengellistä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa oli helpointa avioliittoon pakenemalla.
Itse asiassa monet tunemani alkoholisti-isienkin tyttäret ovat menneet hyvinkin nuorina naimisiin, vaikka heidän voisi kuvitella pelkäävän miehiä ja avioliittoa.Mikä se pakko oli? Et ole esittänyt mitään, johon sinut olisi joku pakottanut.
- ???
14+20 kirjoitti:
Mikä se pakko oli? Et ole esittänyt mitään, johon sinut olisi joku pakottanut.
Minua ei ole pakottanut kukaan. Minä olen mies ja menin naimisiin vasta yli kolmekymppisenä...
- Ent. mormoni
14+20 kirjoitti:
Mikä se pakko oli? Et ole esittänyt mitään, johon sinut olisi joku pakottanut.
Turvaperheeni äidiltä meni vähitellen hermot, kun isäni soitti sinne monta kertaa viikossa ja haukkui perhettä bordellinpitäjäksi. Oli sydäntäsärkevää nähdä, että perhe joka niin ystävällisesti oli ottanut minut turviinsa joutui kärsimään siitä, että sain nukkua heidän kodissaan.
Nukuin patjalla lattialla lavuaarin alla, joka lavuaari oli huoneistossa sen jäljiltä, että siellä oli joskus ollut hammaslä'äklärin vastaanotto.
Tällä ihanalla naisella oli itsellään 3 tytärtä ja 2 poikaa ja siitä huolimatta hän puolisoineen tarjosi turvapaikan vielä yhdelle lapselle, joka ei uskaltanut enää nukkua kotonaan kemiallisen väkivallan pelosta. Oli nimittäin sattunut niin, että kun tuo tyttö oli juuri nukahtamaisillaan, hänen vanhempansa hiipivät hänen vuoteensa ääreen mitä ilmeisimmin taas pahat mielessä.
Pakottaminen siis tapahtui aiheuttamalla kärsimystä ihmiselle, joka oli tarjonnut minulle turvaa ja suojaa. Koska en voinut muuttaa kotiini ja koska olin köyhä nuori, jolla ei ollut mahdollisuutta hankkia vuokra-asuntoa, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin että menimme muodollisesti naimisiin perheen pojan kanssa.
Jos ketään asia pätkääkään kiinnostaa, niin suhteessa ei ollut intohimoa edes sen vertaa, että tuore "aviomise" olisi saanut erektiota kanssani. tietysti me siis yritimme leikkiä pariskuntaa, kun kerran nyt olimme naimisissa... Avioliitto oli vain ystävän reilu teko ja erosimmekin pian täysi-ikäiseksi tultuani. - ???
Ent. mormoni kirjoitti:
Turvaperheeni äidiltä meni vähitellen hermot, kun isäni soitti sinne monta kertaa viikossa ja haukkui perhettä bordellinpitäjäksi. Oli sydäntäsärkevää nähdä, että perhe joka niin ystävällisesti oli ottanut minut turviinsa joutui kärsimään siitä, että sain nukkua heidän kodissaan.
Nukuin patjalla lattialla lavuaarin alla, joka lavuaari oli huoneistossa sen jäljiltä, että siellä oli joskus ollut hammaslä'äklärin vastaanotto.
Tällä ihanalla naisella oli itsellään 3 tytärtä ja 2 poikaa ja siitä huolimatta hän puolisoineen tarjosi turvapaikan vielä yhdelle lapselle, joka ei uskaltanut enää nukkua kotonaan kemiallisen väkivallan pelosta. Oli nimittäin sattunut niin, että kun tuo tyttö oli juuri nukahtamaisillaan, hänen vanhempansa hiipivät hänen vuoteensa ääreen mitä ilmeisimmin taas pahat mielessä.
Pakottaminen siis tapahtui aiheuttamalla kärsimystä ihmiselle, joka oli tarjonnut minulle turvaa ja suojaa. Koska en voinut muuttaa kotiini ja koska olin köyhä nuori, jolla ei ollut mahdollisuutta hankkia vuokra-asuntoa, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin että menimme muodollisesti naimisiin perheen pojan kanssa.
Jos ketään asia pätkääkään kiinnostaa, niin suhteessa ei ollut intohimoa edes sen vertaa, että tuore "aviomise" olisi saanut erektiota kanssani. tietysti me siis yritimme leikkiä pariskuntaa, kun kerran nyt olimme naimisissa... Avioliitto oli vain ystävän reilu teko ja erosimmekin pian täysi-ikäiseksi tultuani.Kauheata lasten rääkkäystä, ei ees kunnon sänkyä! Ei sellaiseen perheeseen voi lasta antaa! Ei ees isää. Lisäksi siis harjoitettiin moniavioisuuta ("menimme naimisiin").
- Ent. mormoni
??? kirjoitti:
Kauheata lasten rääkkäystä, ei ees kunnon sänkyä! Ei sellaiseen perheeseen voi lasta antaa! Ei ees isää. Lisäksi siis harjoitettiin moniavioisuuta ("menimme naimisiin").
Kyl, kyl :)
Ja kuten arvata saatatte, isääni ei kutsuttu häihin, kun "menimme naimisiin". Ei kutsuttu kyllä toisiinkaan häihin, kun taas "menimme naimisiin". - 14+11
Ent. mormoni kirjoitti:
Jos ketään asia pätkääkään kiinnostaa, niin suhteessa ei ollut intohimoa edes sen vertaa, että tuore "aviomise" olisi saanut erektiota kanssani. tietysti me siis yritimme leikkiä pariskuntaa, kun kerran nyt olimme naimisissa... Avioliitto oli vain ystävän reilu teko ja erosimmekin pian täysi-ikäiseksi tultuani.Kuvitelmaasi tuo on, mutta totuutta ei! "...turvapaikan vielä yhdelle lapselle, joka ei uskaltanut enää nukkua kotonaan kemiallisen väkivallan pelosta. Oli nimittäin sattunut niin, että kun tuo tyttö oli juuri nukahtamaisillaan, hänen vanhempansa hiipivät hänen vuoteensa ääreen mitä ilmeisimmin taas pahat mielessä." Unta olet nähnyt.
- huhhuh!
14+11 kirjoitti:
Kuvitelmaasi tuo on, mutta totuutta ei! "...turvapaikan vielä yhdelle lapselle, joka ei uskaltanut enää nukkua kotonaan kemiallisen väkivallan pelosta. Oli nimittäin sattunut niin, että kun tuo tyttö oli juuri nukahtamaisillaan, hänen vanhempansa hiipivät hänen vuoteensa ääreen mitä ilmeisimmin taas pahat mielessä." Unta olet nähnyt.
Unta tai ei niin vanhemmat ovat epäonnistuneet luomaan lapselleen turvallisen kasvuympäristön ja näin vahingoittaneet merkittävästi lapsen psyykkeen normaalia kehittymistä.
- 20+1
huhhuh! kirjoitti:
Unta tai ei niin vanhemmat ovat epäonnistuneet luomaan lapselleen turvallisen kasvuympäristön ja näin vahingoittaneet merkittävästi lapsen psyykkeen normaalia kehittymistä.
Tuollainen epäonnistuminen on valitettavaa. Syynä on usein alkoholin tai lääkkeiden tms. väärinkäyttö. "Ent. mormoni" syyttää kaikesta MAP-kirkkoa, vaikka olisi ollut kysymys muusta.
- Häh?
20+1 kirjoitti:
Tuollainen epäonnistuminen on valitettavaa. Syynä on usein alkoholin tai lääkkeiden tms. väärinkäyttö. "Ent. mormoni" syyttää kaikesta MAP-kirkkoa, vaikka olisi ollut kysymys muusta.
Mutta ethän sinä Tapsa enää tuolloin ollut juoppo. Itse olet hehkuttanut että kuinka smithin uskoon käännyttyäsi pääsit eroon alkoholista ja tupakasta.
Lääkkeitä kyllä käytit väärin, tosin tunkemalla niitä ruiskulla tyttäreesi. - 5+20
Häh? kirjoitti:
Mutta ethän sinä Tapsa enää tuolloin ollut juoppo. Itse olet hehkuttanut että kuinka smithin uskoon käännyttyäsi pääsit eroon alkoholista ja tupakasta.
Lääkkeitä kyllä käytit väärin, tosin tunkemalla niitä ruiskulla tyttäreesi.Sinulla on aivan omituisia mielikuvia. Tapani ei ollut ainoa vanhempi tuossa perheessä eikä hän ollut sellaisessa työssä, että olisi voinut saada haltuunsa ruiskulla annettavia lääkkeitä.
Kun tiedän, etten pysty pitämään "viisauden sanaa". Se kun tuntui olevan aika ehdoton. Piispa kyllä sanoi, ettei hän erota kahvin ja teen juojia. Mutta kun viisauden sanaa liittyy muitakin kieltoja. Toivokaamme, että nykyiset profeetat saisivat sellaisia uusia ilmoituksia että viisauden sanaakin voitaisiin vähän lieventää.
- 8+3
Mistäs tiedät? Kun ensin pääset eroon, ehkäpä pystyisitkin. Sitä paitsi "viisauden sana" on todella viisas, näin on tieteellisestikin todistettu, eli ei olis terveydelle haitaksi kohdallasi.
Moni on niin luullut, mutta ovat havainneent pystyneensä kesyttämään sen halun. - Ent. mormoni
Minä en tupakoi enkä käytä lainkaan alkoholia.
Aamuisin juon kohtuulliset 2 kupillista kahvia, enkä sen jälkeen enää kahvia koko päivänä. Iltapäivällä ja illalla saatan keittää itselleni teetä, useimmiten vihreää teetä.
Lisäksi toisin kuin useimmat mormonit käytän todellakin liharavintoa vain talvisin ja silloinkin hyvin satunnaisesti, ehkä 1-3 kertaa kuukaudessa. Mormoneillahan on jossain kirjoituksissaan ohjeita myös liharavinnosta, mutta aniharvat mormonit tuosta oikeasti viisaasta sanasta välittävät.
Lihankäytön vähentäminen olisi terveellistä. Kahvin ja teen nauttiminen kohtuudella on myös terveellistä.
Uskoisinpa, että nautintoaine- ja ruokavalikoimani on terveellisempi kuin useimpien mormonien. Jotain todistanee sekin, että en ole sairaana juuri koskaan, viimeisimmästä flunssasta on ainakin 8 vuotta aikaa, päänsärkyä ei koskaan, unettomuutta ei koskaan jne.
Vakuutan sinulle, että viisauden sanan pitäminen ei muodostuisi ongelmaksi, onko kahvin ja teen jättäminen kokonaan pois vain järkevää, sitä en usko. Tuskin tuota lievitystä on tulossa. Ikävä että kamppaliet sen kanssa. Toivon että pääset siitä irti!
- Veke.
8+3 kirjoitti:
Mistäs tiedät? Kun ensin pääset eroon, ehkäpä pystyisitkin. Sitä paitsi "viisauden sana" on todella viisas, näin on tieteellisestikin todistettu, eli ei olis terveydelle haitaksi kohdallasi.
Moni on niin luullut, mutta ovat havainneent pystyneensä kesyttämään sen halun.Miksi et ole kasvissyöjä? Se on paljon varempi kuin sinun vaihtoehtosi, myös eläimille. Sinun kannattaisi tutustua broilereiden sikojen ja nautakarjankin kasvatukseen. Ai niin. Sinuahan kiinnostaa vain oma napa.
8+3 kirjoitti:
Moni on niin luullut, mutta ovat havainneent pystyneensä kesyttämään sen halun.Lähtisin siitä että Viisauden sana on pääosin hyvä asia, jonka mukaan voi suositella elämään. Se ei saa olla LAKI. Mutta..mutta. Viisauden sanaan kuuluu lisäksi (lähetyssaarnaajien mukaan) ohjeita seksuaalisuudesta. Itsetyydytys on kiellettyä ja sitä tekevät kuitenkin kaikki, eli tarpeeton Viisauden sana (Laki) tältä osin. Sitten homoseksuaalisuus, enkä voi sille mitään kun Jumala on luonut minut tällaiseksi. Tämä kai lienee se asia, mikä Viisauden sanasta jää kyllä noudattamatta. Voi toki pidättäytyä seksistä, mutta se ei muuta seksuaalisuutta.
Kummalliset Kolob-planeettaan liittyvät käsitykset, sekava Amerikan historian vääristely (täysin todistamattomat väitteet tapahtumista Amerikassa, kielitieteelliset sekoilut)
- 5+3
En ihan käsitä mitä kummallista siinä on jos me sanomme että jossain on olemassa tähti nimeltä Kolob, Jumalan mukaan. Ihan sama kun joku kutsuu Saturnuksen kuita nimeltä... mitä ihmeellistä siinä on? Voihan Kolobilla olla nykyään ihmisenkin antama nimi, mutat emme tiedä mikä. Kolob on Herran käyttämä nimi.
Tässä kaikki minkä tiedämme Kolobista:
Abr. 3: 3-4, 9, 16
3 ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
4 Ja Herra sanoi minulle urimin ja tummimin kautta, että Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan.
• • •
9 ja näin toisen taivaankappaleen ajanlasku on toisen yläpuolella, kunnes tulet lähelle Kolobia, joka Kolob on Herran ajanlaskun mukainen, joka Kolob on asetettu lähelle Jumalan valtaistuinta hallitsemaan kaikkia niitä taivaankappaleita, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
• • •
16 Jos on olemassa kaksi kappaletta ja toinen on toisen yläpuolella, niiden yläpuolella on suurempia kappaleita; sen tähden Kolob on suurin kaikista kokabeista, jotka olet nähnyt, koska se on lähinnä minua.
Mitkä ovat planeetat joilla on sama järjestys kuin maalla. Mikä on tämä järjestys?
Pahoittelen että asiasta tuli sinulle kompastuskivi. - 5+6
(täysin todistamattomat väitteet tapahtumista Amerikassa, kielitieteelliset sekoilut)
En ymmärrä mitä tarkoitat?
Ikävä että sinusta tuntuu tuolta. - to..
5+3 kirjoitti:
En ihan käsitä mitä kummallista siinä on jos me sanomme että jossain on olemassa tähti nimeltä Kolob, Jumalan mukaan. Ihan sama kun joku kutsuu Saturnuksen kuita nimeltä... mitä ihmeellistä siinä on? Voihan Kolobilla olla nykyään ihmisenkin antama nimi, mutat emme tiedä mikä. Kolob on Herran käyttämä nimi.
3 ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
4 Ja Herra sanoi minulle urimin ja tummimin kautta, että Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan.
• • •
9 ja näin toisen taivaankappaleen ajanlasku on toisen yläpuolella, kunnes tulet lähelle Kolobia, joka Kolob on Herran ajanlaskun mukainen, joka Kolob on asetettu lähelle Jumalan valtaistuinta hallitsemaan kaikkia niitä taivaankappaleita, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
• • •
16 Jos on olemassa kaksi kappaletta ja toinen on toisen yläpuolella, niiden yläpuolella on suurempia kappaleita; sen tähden Kolob on suurin kaikista kokabeista, jotka olet nähnyt, koska se on lähinnä minua.
Mitkä ovat planeetat joilla on sama järjestys kuin maalla. Mikä on tämä järjestys?
Pahoittelen että asiasta tuli sinulle kompastuskivi.Kaiken luoja pannaan asumaan tiettyyn paikkaan aika-avaruudessa eikö se sinusta ole kummallista? Tähdet elävät tietyn ajan koska polttavat itsensä loppuun - tämä kohtalo on väistämätön, joten elohim joutuu jossain vaiheessa muuttamaan. Kun jumalalla on fyysinen olomuoto, hänet pitää erityisesti siirtää muualle ja ajoissa, koska Kolobin alkaessa tulla loppusuoralle sen koko aurinkokunta tuhoutuu jo ennen tähden tuhoa.
Avaruudessa ei ole "ylhäällä" eikä alhaalla ja meidän ja Kolobin ajanlasku ei voi poiketa siitä mistä laskemme universumin iän, samat lainalaisuudethan ovat vallalla koko avaruudessa.. 5+3 kirjoitti:
• • •
• • •
Pahoittelen että asiasta tuli sinulle kompastuskivi."En ihan käsitä mitä kummallista siinä on jos me sanomme että jossain on olemassa tähti nimeltä Kolob, Jumalan mukaan."
Eihän siinä mitään kummallista olekaan. Toki niin saa sanoa. Mutta tätä sanomista voi kukin myös arvioida omista lähtökohdistaan. Koko Kolobiin liittyvä tarina kaikkine taisteluineen on kyllä hyvinkin Tähtien Sodan veroinen jos sitä lähtee vähän kehittelemään.
Edelleenkin, ainoa lähde asiaan on MK. Jokainen tekee mielessään valinnan uskooko sitä vai ei. Koska lähteenä on sellaisen uskonnollisen ryhmän teos, jossa väitetään muitakin tieteellisesti todistamattomia luonnontieteellisiä ja historiallisia seikkoja (mm. Amerikan asutus), on kaikki syyt suhtautua kriittisesti.
"Pahoittelen että asiasta tuli sinulle kompastuskivi."
Kuten edellisestä käy ilmi, tämä ei suinkaan ole ainoa kompastuskivi.5+6 kirjoitti:
(täysin todistamattomat väitteet tapahtumista Amerikassa, kielitieteelliset sekoilut)
En ymmärrä mitä tarkoitat?
Ikävä että sinusta tuntuu tuolta."En ymmärrä mitä tarkoitat?
Ikävä että sinusta tuntuu tuolta."
Olen toisessa ketjussa vastanut perusteellisemmin (katso http://keskustelu.suomi24.fi/node/11410302). Kuitenkin on todettava, että käyttäytymisellään - sikäli kuin itse olen havainnut - antavat todella hyvän kuvan itsestään. Ja ne nuoret mormonipojat - varsinaisia namuja!!! (Itse elän rek. parisuhteessa)- Ent. mormoni
5+3 kirjoitti:
• • •
• • •
Pahoittelen että asiasta tuli sinulle kompastuskivi.Eipä siinä mittää. Toivotaan parasta. Kun Elohimille tulee lähtö Kolobilta sen auringon romahtaessa, käyköön hänellekin kuin Aku Ankassa Pelle Pelottoman rakettia kokeiltaessa, että menovettä riittää. Muuten on niin kuumat paikat, että Elohimin lihat kypsyvät.
- 14+16
to.. kirjoitti:
Kaiken luoja pannaan asumaan tiettyyn paikkaan aika-avaruudessa eikö se sinusta ole kummallista? Tähdet elävät tietyn ajan koska polttavat itsensä loppuun - tämä kohtalo on väistämätön, joten elohim joutuu jossain vaiheessa muuttamaan. Kun jumalalla on fyysinen olomuoto, hänet pitää erityisesti siirtää muualle ja ajoissa, koska Kolobin alkaessa tulla loppusuoralle sen koko aurinkokunta tuhoutuu jo ennen tähden tuhoa.
Avaruudessa ei ole "ylhäällä" eikä alhaalla ja meidän ja Kolobin ajanlasku ei voi poiketa siitä mistä laskemme universumin iän, samat lainalaisuudethan ovat vallalla koko avaruudessa..Ajatuksesi on kiinni tässä ulottuvuudessa. Maailmassa on paljon, mitä emme tunne. On toisia ulottuvuuksia. Henkimaailma on yksi ja jokainen kirkkauden valtakunta ja pimeyden valtakunta ovat omat ulottuvuutensa, joissa eivät päden meidän maailmamme luonnonlait.
- to..
14+16 kirjoitti:
Ajatuksesi on kiinni tässä ulottuvuudessa. Maailmassa on paljon, mitä emme tunne. On toisia ulottuvuuksia. Henkimaailma on yksi ja jokainen kirkkauden valtakunta ja pimeyden valtakunta ovat omat ulottuvuutensa, joissa eivät päden meidän maailmamme luonnonlait.
Kolobhan on tähti meidän maailmankaikkeudessamme siellä siis pätevät samat lait kuin omalla planeetallamme ja aika-avaruudessamme yleensäkin .
- 19+19
to.. kirjoitti:
Kolobhan on tähti meidän maailmankaikkeudessamme siellä siis pätevät samat lait kuin omalla planeetallamme ja aika-avaruudessamme yleensäkin .
Ei ole sanottu, että se kuuluisi tähän näkyvään maailmaan. Parempi olla olettamatta selllaista, josta ei ole ilmoitettu.
- !!!
19+19 kirjoitti:
Ei ole sanottu, että se kuuluisi tähän näkyvään maailmaan. Parempi olla olettamatta selllaista, josta ei ole ilmoitettu.
Mutta Tapani hyvä, itsehän olet sanonut Smithin sanoneen, että Kolob on Pohjantähden suunnassa.
- !!!
19+19 kirjoitti:
Ja toisaalta olet sanonut Kolobin sijaitsevan lähellä Linnunradan keskustaa. Sinänsä ristiriitaiset suunnat, mutta kuitenkin kyse on tämän näkyvän maailman ulottuvuuksista.
- 14+2
!!! kirjoitti:
Ja toisaalta olet sanonut Kolobin sijaitsevan lähellä Linnunradan keskustaa. Sinänsä ristiriitaiset suunnat, mutta kuitenkin kyse on tämän näkyvän maailman ulottuvuuksista.
Mustat aukot ovat galaksien keskustassa. Mustan aukon toisella puolen on uusi ulottuvuus, jonka laesta emme tiedä mitään. Joseph Smith viittasi pohjantähden suuntaan, minkä ei tarvitse merkitä, että on kysymys meidän ulottuvuudestamme.
- !!!
14+2 kirjoitti:
Mustat aukot ovat galaksien keskustassa. Mustan aukon toisella puolen on uusi ulottuvuus, jonka laesta emme tiedä mitään. Joseph Smith viittasi pohjantähden suuntaan, minkä ei tarvitse merkitä, että on kysymys meidän ulottuvuudestamme.
Eli kaikki voi olla ihan miten tahansa, kun vain keksii höpistä ulottovuuksista? Kyllä linnunradan keskusta on tässä ulottuvuudessa aivan tietyssä suunnassa ja pohjantähti on tässä ulottuvuudessa aivan tietyssa suunnassa ja nuo suunnat ovat hyvin kaukana toisistaan.
No, tuossa lienee taas kaksoiskieli kysymyksessä,kun huomaat sekoittaa iloisesti tämän aistimaailmamme ja sen suunnat sekä muut ulottuvuudet.
- siinä syitä.
Rahan ahneus, kateus, välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan, (paitsi silloin huomioidaan, jos on jotain hyötyä, perintöä kärkytään tms), arvostelu (negatiiviseen sävyyn tietenkin), voi voi onhan näitä vaikka kuinka paljon.
- 7+5
No eipä tuollaista ole tullut eteeni MAP kirkossa koko monikymmenisen jäsenyytenii aikana, sen sijana tiedän paljon perinnön kärkkyjiä jotka eivät ole mormoneja, sekä useita rahanahneita ja kateellisia sekä muista ihmisitä välittämättömiä ei mormoeja. Jotenkin kuullosta kovin ristiriitaista minun osaltani nuo väitteet. Tietenkin joitakin tapauksia tuollaisesta "tavallisesta ihmisestä" löytyy myös MAP kirkosta. Kirkko ei todellakaan kärky kenenkään perintöä, ajatuskin on naurettava. Negatiivisiin arvostelijoihin taas kompastuu kaikkialla, enkä ole sitäkään havainnut erityiseti MAP kirkossa.
Voihan olla että juuri sinun ympäristösi oli tuolla tavalla epäterveellinen, mutta se ei toki johdu kirkosta. - 2+2
7+5 kirjoitti:
No eipä tuollaista ole tullut eteeni MAP kirkossa koko monikymmenisen jäsenyytenii aikana, sen sijana tiedän paljon perinnön kärkkyjiä jotka eivät ole mormoneja, sekä useita rahanahneita ja kateellisia sekä muista ihmisitä välittämättömiä ei mormoeja. Jotenkin kuullosta kovin ristiriitaista minun osaltani nuo väitteet. Tietenkin joitakin tapauksia tuollaisesta "tavallisesta ihmisestä" löytyy myös MAP kirkosta. Kirkko ei todellakaan kärky kenenkään perintöä, ajatuskin on naurettava. Negatiivisiin arvostelijoihin taas kompastuu kaikkialla, enkä ole sitäkään havainnut erityiseti MAP kirkossa.
Voihan olla että juuri sinun ympäristösi oli tuolla tavalla epäterveellinen, mutta se ei toki johdu kirkosta.Minkä takia siis olet eronnut MAP-kirkosta tai et ole koskaan siihen liittynytkään?
Vastauksesi aloituksen kysymykseen jäi minulle hämäräksi. - siinä syitä.
7+5 kirjoitti:
Voihan olla että juuri sinun ympäristösi oli tuolla tavalla epäterveellinen, mutta se ei toki johdu kirkosta.En puhu MAP- kirkosta yleensä, enkä tiedä kirkon toimintatapoja, mutta tunnen muutaman kirkon jäsenen (työkaveri, naapuri jne), kyllä pitää paikkansa mainitsemani asiat. Lisätään litaniaan vielä, röyhkeys, niin on paletti valmis.
siinä syitä. kirjoitti:
En puhu MAP- kirkosta yleensä, enkä tiedä kirkon toimintatapoja, mutta tunnen muutaman kirkon jäsenen (työkaveri, naapuri jne), kyllä pitää paikkansa mainitsemani asiat. Lisätään litaniaan vielä, röyhkeys, niin on paletti valmis.
Nyt tuomitset ihmisiä et kirkkoa. :)
Tässä kirje epäilijöille: http://www.mormoninterpreter.com/letter-to-a-doubter/?fb_action_ids=10151573323211357&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map={"10151573323211357":102117769979112}&action_type_map={"10151573323211357":"og.likes"}&action_ref_map=[]
- !!!!!!!!
Referoipa lyhyesti OMIN SANOIN. Tämä on keskustelupalsta, jonka säännöt sinun pitäisi tietää.
- ARGH!
Olipahan harvinaisen paksua mielenvääristämistä. "Kaikki on hyvin jos valitsee uskomisen vaikka todisteet olisivat kuinka vakuuttavia". Huh!
- Pukkeli
Mikä sai minut "ei liittymään"?
Kysymyshän on täysin absurdi. "Miksi ihmeessä liittyisin", on parempi kysymys. - mitä sakkia!
Johan on härskiä sakkia nämä mormonit. Ensin kysyvät, että miksi ei oppi kelpaa ja sitten kun syitä kerrotaan hyökkäävät vastaajien kimppuun kuin piraijat.
- Ent. mormoni
Huomasin saman. Ei ollut tarkoitus ymmärtää, vaan jälleen kerran käännyttää, käännyttää, käännyttää...
Vaikka tämä on keskustelupalsta.
Käännyttäkööt omilla sivuillaan. - Keitä tarkoitat
"nämä mormomonit" ... tuskin kaikki kuitenkaan?
- Mutta pois
Ent. mormoni kirjoitti:
Huomasin saman. Ei ollut tarkoitus ymmärtää, vaan jälleen kerran käännyttää, käännyttää, käännyttää...
Käännyttäkööt omilla sivuillaan.mormonismista saa käännyttää? Tälläkin palstalla? Juujuu.
Ent. mormoni kirjoitti:
Käännyttäkööt omilla sivuillaan.Halusin tietää ja ymmärrän jotakuita mutta kysyn niiltä joiden asennetta en ymmärrä. onko se väärin?
Muutenkin täällä taas menee Tapanit ja nenadat ja jokuveljet ja kaikki ihan sekaisin :)
Muuten on harvinaisen vaikeata ymmärtää jotakuta joka koko ajan hyökkää ja syyttää. Kun ennakko asenne on se että haluaa vaan panetella niin ei siitä paljoakaan ymmärrystä saa.
- Jäin pois
Moniavioisuus, rasismi, historian karmeudet ja niiden salailu.
Lisäksi väsyin, ja piti silti tehdä tehtäviä, esim olla joka sunnuntai
lastenhuoneessa kaksi tuntia, vaikka itsellänikin oli pieniä lapsia ja raskasta
kotona. Kun puhuin asiasta, väsymystäni vähäteltiin.
Tunsin aina olevani riittämätön. Väsyin ja jäin pois.
Nyt paljon helpompaa. - eronnut.
Usko monien jumalien olemassaoloon (vaikka palvottaisiin vain yhtä), sekä ajatus siitä että ihminen voi tulla jumalaksi. Ja se että Jumala ei ole aina ollut Jumala, vaan kehittynyt sellaiseksi.
- exaktiivi
Minä jäin pois, koska olen naimaton nainen.
Sillä statuksella oleva ei saa mitään tukea, kannustusta eikä lupaakaan olla onnellinen yksin elämisestään. Tai siis ilman miestä ja lapsia.
Odotettiin, että voivottelisin naimattomuuttani ja lapsettomuuttani ja haaveilisin avioliitosta. Ja lapsista.
Jos ei maan päällä, niin olisi pitänyt ääneen haaveilla: "sitten iankaikkisuudessa olen vaimo ja äiti".
Tyhmältä tuntui olla kuunteluoppilaana perhe-hehkutuksia kuuntelemassa, kun ne eivät sivunneet mitenkään omaa elämää eikä edes halunnut samoja asioita.Hmm sepä ikävää. Minulla on monia ystäviä kirkossa, jotka ovat naimattomia naisia ja ihan onnellisia sellaisena. Mutta ihmiset ymmärtävät asiat niin eri tavalla ja täytyy myöntää, että naimattomien ja ulkopuoleisen kanssa naimisissa olevilla on ollut vaikeuksia omanarvontunteen kanssa. Nykyään onneksi asia on toisin. Meillä on mm parikin naimatonta seurakunnan kokouksissa= niissä missä päätetään seurakunnan asioista yhdessä piispakunnan kanssa. eli ei johtotehtäviäkään ole kielletty naimattomilta naisilta. Perhekeskeisyydestä on luovuttu, eli ei enään ole erityisillanviettoja naimisissa oleville vaan kaikille.
Putosin itsekkin tuohon koloon aikanani, mutta jaksoin odottaa parempia aikoja naimattomillekin.
Käytäntöjä pyritään muuttmaan yhä enemmän sllaisiksi jotka sulkevat syliinsä kaikki aikuiset jäsenet.
- mor2
Kuinkahan paljon vastauksissa oli jälkikäteen keksityjä "syitä"?
- Aika monta,
täältä noukittua.
- BigJ
"Mikäs kohdallasi oli se kamalin asia mormonismissa, joka "avasi silmänne totuudelle" sai sinut eroamaan tai ei liittymään?"
- Olen tutkinut mormonismia, mutta en koskaan liittynyt kirkkoon. Syy oli se, että mormonismin opettama evankeliumi on vastoin sitä, minkä Jumala on Sanassaan ilmoittanut. Kun tuntee Jumalan Sanan, niin ei halua seurata ketään, joka opettaa harhaa. MAP-kirkko opettaa väärin kaikista perusasioista (Jumala, Jeesuksen persoona, pelastus, kaste, ehtoollinen, synti, armo, pappeus, jne, jne...):) todellako, sillon olet merkillisessäkirkosa jos erot ovat niin suuria ja vielä Jumalan Sanan vastaisia.
Jumala miten eroaa? Paitsi että me uskomme Jumalalla olevan ylösnousseen ruumiin. Sanoihan Jeesuskin että hän ei voi mitään tehdä jota ei ole nähnyt isän tekevän.
Jeesus; Eikös hän syntynyt Neitsyt Mariasta? Mikä hänen persoonassaan on vastoin Sanaa mormonien opissa?
Pelastus? Miten se eroaa? Kaikkihan pelstuvat mormoniopin mukaan siis kaikki ne jotka ottavat vastaan Kristuksen vapahtajanaan.
Kaste; Sanan mukana on yksi kaste ja se on upotuskste. JKn ja PHn nimeen. Kuka tahansa ei voinut kastaa vaan vain ne joila oli valtuus Jumalalta.
Ehtoollinen... me syömme sakramentin Kristuksen muistolle, verelle ja ruumiille. Mikä väärin?
Synti? Synti on synti aivan kuten Sanassa sanotaan... mikä ero?
Armo. Me pelastumem vain Jumalan armsota. Mikä ero?
Pappeus niin siinä on ero. Me uskomme pappeuteen josta ei ole tarkoitus saada palkkaa.
jne jne... heh....
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.314987- 343456
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833204- 112277
- 281887
- 121828
- 1611793
- 1051310
- 141119
- 1371117