Rappeutuneet lajit, osa 1: Vehnä

Fiksu kreationisti

Upouudessa tiedesarjassa käsittelemme kreationistisen tutkimuksen uusinta uutta rappeutumisen rintamalla.

Ensimmäistä kertaa käsittelyyn pääsee viljalajikkeista Vehnä. Kuten kaikki tiedämme, vehnä on siitä mielenkiintoinen laji, että se on jalostettu alkuperäisestä kuitupituudesta aivan minimiin, luoden siinä samalla erinomaisesti leivontaan kelpaavan jauhon.

Lopputulos ei kuitenkaan tule hinnalla millä hyvänsä. Eri viljalajien vertailu paljastaa, että viljan sukulainen, kantamuotoaan eittämättä lähempänä oleva ruis pärjää kasvien ravitsemuusvertailussa huomattavasti paremmin kuin vilja.

http://skipthepie.org/cereal-grains-and-pasta/wheat-flour-whole-grain/compared-to/rye-flour-dark/

Mielenkiintoisesti kasvin kuitupitoisuuskin vastaa eittämättä sitä määrää, joka Jumalalla oli mielessä, kun hän oli luonut maan. Onkin huomattava, että kuitupitoinen ruokavalio on yksi merkittävistä tekijöistä suoluston toiminnan kannalta sekä suolistoa vaivaavien ongelmien ehkäisemisessä, muista terveysvaikutuksista puhumattakaan.

23

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksu kreationisti

      Lopputulos jäi vielä kirjoittamatta, ja se oli siis: Että, eli siis, Jumala on selvästi luonut kasvit ihmisiä varten, ja suoliston kasvipohjaisen materiaalin hajoittamista varten, aivan kuten Raamattu opettaakin.

    • Kuitu on sellulosaa, ja ihmiselle yhtä tarpeellista syötävää kuin sanomalehti.

      • Fiksu kreationisti

        "Kuitu on sellulosaa, ja ihmiselle yhtä tarpeellista syötävää kuin sanomalehti."

        Kasvit sisältävät kuitenkin paljon muitakin tärkeitä ravitsemuksellisia aineita, kuin vain kuidun. Kuidun tehtävä on sitouttaa vettä jotta paska pysyy soskana ja tiineänä ja kulkisi suolistossa sulakasti. Kun ihminen siirtyy runsaasta ruis-pitoisesta ruokavaliosat täysin valkean vehnän ja limpsojen syöntiin, tuloksena on aina vääjäämättä ummetusta ja suoliston rappeutumista, muista terveysvaikutuksista puhumattakaan. Ihmisten suolisto on siis nimenomaan suunniteltu kuitupohjaisen kasvien kuten viljan hajoittamista varten.


      • Fiksu kreationisti kirjoitti:

        "Kuitu on sellulosaa, ja ihmiselle yhtä tarpeellista syötävää kuin sanomalehti."

        Kasvit sisältävät kuitenkin paljon muitakin tärkeitä ravitsemuksellisia aineita, kuin vain kuidun. Kuidun tehtävä on sitouttaa vettä jotta paska pysyy soskana ja tiineänä ja kulkisi suolistossa sulakasti. Kun ihminen siirtyy runsaasta ruis-pitoisesta ruokavaliosat täysin valkean vehnän ja limpsojen syöntiin, tuloksena on aina vääjäämättä ummetusta ja suoliston rappeutumista, muista terveysvaikutuksista puhumattakaan. Ihmisten suolisto on siis nimenomaan suunniteltu kuitupohjaisen kasvien kuten viljan hajoittamista varten.

        Höpölöpö. Päinvastoin valkea vehnä aiheuttaa ripulia ja löysää ja pahanhajuista paskaa. Ja muitakin ongelmia kuten hammasmätää.

        Selluloosaa ihmisen maha ei hajota ensinkään.


      • Fiksu kreationisti kirjoitti:

        "Kuitu on sellulosaa, ja ihmiselle yhtä tarpeellista syötävää kuin sanomalehti."

        Kasvit sisältävät kuitenkin paljon muitakin tärkeitä ravitsemuksellisia aineita, kuin vain kuidun. Kuidun tehtävä on sitouttaa vettä jotta paska pysyy soskana ja tiineänä ja kulkisi suolistossa sulakasti. Kun ihminen siirtyy runsaasta ruis-pitoisesta ruokavaliosat täysin valkean vehnän ja limpsojen syöntiin, tuloksena on aina vääjäämättä ummetusta ja suoliston rappeutumista, muista terveysvaikutuksista puhumattakaan. Ihmisten suolisto on siis nimenomaan suunniteltu kuitupohjaisen kasvien kuten viljan hajoittamista varten.

        Mitä hittoa on soska ja tiineä lanta? Voisin kuvitella hirven tuottavan sellaista jos se napostelee parskua ja tuotreaa puuta, mutta ihmisellä...?


    • Fiksu kreationisti

      Huomasin juuri tehneeni pienen virheen, kun sanoin:

      "Mielenkiintoisesti kasvin kuitupitoisuuskin vastaa eittämättä sitä määrää, joka Jumalalla oli mielessä, kun hän oli luonut maan."

      Olin lukevinani tuossa että raakarukiin kuitupitoisuus olisi ollut 95% luokkaa. Tältä pohjalta ajatteluni kuuolostikin varsin loogiselta. Pahoittelut siis virheestä.

      Eli palataampa sitten takaisin asian pariin.

    • huutonaurua

      Vehnä on siis rappeutunut rukiista? Eli lajiutumista on kuin onkin tapahtunut?

      • Fiksu kreationisti

        "Vehnä on siis rappeutunut rukiista? Eli lajiutumista on kuin onkin tapahtunut?"

        Ei ole. Vehnä ja ruis ovat edelleenkin samaa lajia, ne ovat vain eri muotoja samasta lajista. Tämä onkin täydellinen esimerkki rappeutumisesta, koska vehnähän on kiistattomasti ravintosisällöltään köyhempi rukiiseen verrattuna.

        Evoluutikkojen opettamaa lajiutumista taas ei ole koskaan missään milloinkaan tapahtunut, eikä tule tapahtumaankaan.


      • huutonaurua
        Fiksu kreationisti kirjoitti:

        "Vehnä on siis rappeutunut rukiista? Eli lajiutumista on kuin onkin tapahtunut?"

        Ei ole. Vehnä ja ruis ovat edelleenkin samaa lajia, ne ovat vain eri muotoja samasta lajista. Tämä onkin täydellinen esimerkki rappeutumisesta, koska vehnähän on kiistattomasti ravintosisällöltään köyhempi rukiiseen verrattuna.

        Evoluutikkojen opettamaa lajiutumista taas ei ole koskaan missään milloinkaan tapahtunut, eikä tule tapahtumaankaan.

        Mikä näistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinäkasvit#K.C3.A4ytt.C3.B6
        on siis se alkuperäinen, josta muut ovat rappeutuneet? Vai onko alkuperäistä olemassa enää? Vai onko kaikki muut heinäkasvit rappeutuneet rukiista?

        P.S. Mukava kun täällä on fiksuja kreationisteja joiden asiantuntijuuteen voi aina luottaa ja kysellä heiltä kun omat tiedot loppuvat.


      • jortsi44
        huutonaurua kirjoitti:

        Mikä näistä http://fi.wikipedia.org/wiki/Heinäkasvit#K.C3.A4ytt.C3.B6
        on siis se alkuperäinen, josta muut ovat rappeutuneet? Vai onko alkuperäistä olemassa enää? Vai onko kaikki muut heinäkasvit rappeutuneet rukiista?

        P.S. Mukava kun täällä on fiksuja kreationisteja joiden asiantuntijuuteen voi aina luottaa ja kysellä heiltä kun omat tiedot loppuvat.

        Ei me keritä kaikkiin hömppiin kysymyksiin vastaamaan. Olisi hyvä opetella edes jonkin verran kasvioppia.


      • huutonaurua
        jortsi44 kirjoitti:

        Ei me keritä kaikkiin hömppiin kysymyksiin vastaamaan. Olisi hyvä opetella edes jonkin verran kasvioppia.

        Normaalin, eli yleisesti hyväksytyn biologian pystyy kyllä lukemaan mistä vain, mutta nämä "tositieteilijöiden" (eli kreationistien) kasvi- ja eläinopit taitavatkin olla jotain salatiedettä.


      • Kreationistien pitänee määritellä rappioluutionsa uudelleen. Vehnän tapauksessa se tarkoittaisi kromosomiston monikertaistumista, eli informaation lisäystä.


      • huutonaurua
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kreationistien pitänee määritellä rappioluutionsa uudelleen. Vehnän tapauksessa se tarkoittaisi kromosomiston monikertaistumista, eli informaation lisäystä.

        Mikä muka estää kaikkivoipaisuutta lisäämästä lisäkromomeja luomiinsa eliöihin?

        Kreationisteillekin Hän on ilmeisesti lisännyt yhden kromosomin enemmän kuin meille syntisille. Siksipä he ovatkin niin viisaita.


      • rcekim
        huutonaurua kirjoitti:

        Mikä muka estää kaikkivoipaisuutta lisäämästä lisäkromomeja luomiinsa eliöihin?

        Kreationisteillekin Hän on ilmeisesti lisännyt yhden kromosomin enemmän kuin meille syntisille. Siksipä he ovatkin niin viisaita.

        Onko se se sama ylimääräinen kromosomi mikä aiheuttaa Downin syndrooman? Olikos se 21. kromosmi mitä oli kolme kahden sijasta.


      • huutonaurua
        rcekim kirjoitti:

        Onko se se sama ylimääräinen kromosomi mikä aiheuttaa Downin syndrooman? Olikos se 21. kromosmi mitä oli kolme kahden sijasta.

        Sepä se


      • Fiksu kreationisti
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kreationistien pitänee määritellä rappioluutionsa uudelleen. Vehnän tapauksessa se tarkoittaisi kromosomiston monikertaistumista, eli informaation lisäystä.

        Määrä ei ole sama asia kuin laatu. Kasvi voi olla rappeutunut vaikka sen hiilihydraattimäärä olisi moninkertaistunut saatavilla olevaan kuitumateriaalin nähden. Rappeutuminen viittaa kasvin tärkeimpien ravinto-ominaisuuksien häviämistä tai pienentymistä alkuperäiseen versioon verrattuna. Mielestäni, ainakin ketjun kirjoutushetkellä tällainen kaavio oli nähtävissä. Pahoitteluni kuitenkin, jos olen väärässä, sillä en minäkään täydellinen ole, vaikka nuori, fiksu kreationisti olenkin.


      • rcekim
        Fiksu kreationisti kirjoitti:

        Määrä ei ole sama asia kuin laatu. Kasvi voi olla rappeutunut vaikka sen hiilihydraattimäärä olisi moninkertaistunut saatavilla olevaan kuitumateriaalin nähden. Rappeutuminen viittaa kasvin tärkeimpien ravinto-ominaisuuksien häviämistä tai pienentymistä alkuperäiseen versioon verrattuna. Mielestäni, ainakin ketjun kirjoutushetkellä tällainen kaavio oli nähtävissä. Pahoitteluni kuitenkin, jos olen väärässä, sillä en minäkään täydellinen ole, vaikka nuori, fiksu kreationisti olenkin.

        "pienentymistä alkuperäiseen versioon verrattuna"

        Ravinto-ominaisuuksista minä en tiedä, mutta ei se ainakaan pienentynyt ole, kasvanut vain.


        " en minäkään täydellinen ole, vaikka nuori, fiksu kreationisti olenkin. "

        Ei fiksuja kreationisteja valitettavasti ole olemassa.


      • huutonaurua
        Fiksu kreationisti kirjoitti:

        Määrä ei ole sama asia kuin laatu. Kasvi voi olla rappeutunut vaikka sen hiilihydraattimäärä olisi moninkertaistunut saatavilla olevaan kuitumateriaalin nähden. Rappeutuminen viittaa kasvin tärkeimpien ravinto-ominaisuuksien häviämistä tai pienentymistä alkuperäiseen versioon verrattuna. Mielestäni, ainakin ketjun kirjoutushetkellä tällainen kaavio oli nähtävissä. Pahoitteluni kuitenkin, jos olen väärässä, sillä en minäkään täydellinen ole, vaikka nuori, fiksu kreationisti olenkin.

        »Rappeutuminen viittaa kasvin tärkeimpien ravinto-ominaisuuksien häviämistä tai pienentymistä alkuperäiseen versioon verrattuna.»

        Harmi, että epähuomiossa "unohdit" vastata kysymykseeni siitä, mikä mahtoi olla kyseinen alkuperäisversio:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11961809/#comment-65363290


    • rcekim

      Avaaja on muuten ottanut itselleen jännän satuolennon nimen.

      • heppp4

        Taitaa olla jopa oksymoroni.


    • BlackNemo

      Ruis on vehnä on aivan yhtä vähän sama kasvi kuin timotei on piharatamo. Lähempänä vehnää on speltti. Jos jaksaisi vähän keskittyä niin voisi saada jotain aikaiseksikin.

    • Hiski+naapurin.kissa

      Onko ruwenzorinsaukkopäästäinen rappeutuneempi kuin ai? Onko Ia io rappeutuneempi kuin Crateromys schadenbergi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe