Voiko helluntailainen mennä luterilaiseen siunaustilaisuuteen? Vai estääkö usko sen? Siellähän pitää lausua uskontunnustus ja kuunnella papin puhetta siitä, miten jo kasteesta lähtien vainaja on ollut Jumalan lapsi. Vauvakasteesta lähtien siis...
Vai onko teillä omat siunaustilaisuutenne?
Helluntailainen siunaus?
37
2591
Vastaukset
- Vauvakasteen viha
Tiukan linjan hellari ei mene luterilaisen kirkon tilaisuuksiin. Jos menee, kauhistelee mielessään papin puheita koko ajan. Olisi paras, jos olisi oman väen puhuja paikalla.
- pakkouskonto:
Puutaheinää oleva provo.
Luterilaisessa vainajan siunaamistilaisuudessa ei "pidä", eikä lausuta uskontunnustuksia. Jos lausuttaisiin, kenenkään ei kuitenkaan "pitäisi" sitä lausua.
Missää luterilaisessa messussa tai sanajumalanpalveluksessa kenenkään ei ole pakko sanoa tai tehdä mitään. Missään muussakaan kristillisessä kirkossa ei ole pakko tehdä mitään. Saa istua, tai seistä, hipihiljaa. Ristinmerkkeihin ei käskytetä, jokainen on vapaa.
Ainoastaan helluntailaisten tilaisuuksissa, jos joku käyttäytyy muusta laumasta poikkeavasti, hänet nolataan suoraan lavalta käsin, käskyttämällä hänet toimimaan muun lauman mukana, kuten nostamaan kädet rukouksen aikana ilmaan.
Aloittaja ei tiedä luterilaisuudesta yhtään mitään, mutta valehtelee senkin edestä.
Minä taas kyllä tunnen helluntailaisten tavat ja olen kaikkien käskyttäjien murheenkryyni.- Pappi puhuu
Luterilaisessa siunaustilaisuudessa lausutaan usein uskontunnustus. Se on siunaustilaisuuden kaavassa, mutta hakasulkeissa, joten se voidaan halutessa jättää pois.
Usein pappi puheessaan nostaa esille sen, miten vainaja on kasteessa liitetty seurakuntaan ja siksi hän saa nyt odottaa Jeesuksen pelastusta.
Luterilaisessa kirkossa ei tosiaan ketään nolata julkisesti - ainakaan tahallisesti. Helluntailaiselle voi tietysti olla kiusallista kuunnella luterilaisen papin puheita. Onhan kyseessä aivan toinen usko/uskonto. - kristitty.
Pappi puhuu kirjoitti:
Luterilaisessa siunaustilaisuudessa lausutaan usein uskontunnustus. Se on siunaustilaisuuden kaavassa, mutta hakasulkeissa, joten se voidaan halutessa jättää pois.
Usein pappi puheessaan nostaa esille sen, miten vainaja on kasteessa liitetty seurakuntaan ja siksi hän saa nyt odottaa Jeesuksen pelastusta.
Luterilaisessa kirkossa ei tosiaan ketään nolata julkisesti - ainakaan tahallisesti. Helluntailaiselle voi tietysti olla kiusallista kuunnella luterilaisen papin puheita. Onhan kyseessä aivan toinen usko/uskonto.Luterilaiseen uskoon kuuluu oppi kasteen armoliitosta.
Jos menee luterilaisen kristityn hautajaisiin, on se vaan kestettävä, niin vaikeaa kuin se hellareille onkin, suvaita muiden uskoa.
Entäs sitten ortodoksin hautajaiset? Ja kaikki 50 panihidaa hänen muistokseen?
Siellä sitä poltetaan kynttilöitä, heilutetaan suitsutusta, lausutaan hospotia!
. - Oma saarnaaja?
kristitty. kirjoitti:
Luterilaiseen uskoon kuuluu oppi kasteen armoliitosta.
Jos menee luterilaisen kristityn hautajaisiin, on se vaan kestettävä, niin vaikeaa kuin se hellareille onkin, suvaita muiden uskoa.
Entäs sitten ortodoksin hautajaiset? Ja kaikki 50 panihidaa hänen muistokseen?
Siellä sitä poltetaan kynttilöitä, heilutetaan suitsutusta, lausutaan hospotia!
.Mutta jos ihminen itse on helluntailainen, tuleeko hänenkin siunaustilaisuuteen luterilainen pappi puhumaan luterilaisten oppien mukaisesti? Uskonnottomathan järjestävät omia tilaisuuksia ilman pappia.
- oikea siunaus
Oma saarnaaja? kirjoitti:
Mutta jos ihminen itse on helluntailainen, tuleeko hänenkin siunaustilaisuuteen luterilainen pappi puhumaan luterilaisten oppien mukaisesti? Uskonnottomathan järjestävät omia tilaisuuksia ilman pappia.
Ei tietenkään tule!
Jokaisella kansalaisella on oikeus saada oman uskonsa mukainen hautaansiunaus!
Eihän helluntailaiselle vainajalle saa tuoda luterilaista pappia, eikä luterilaiselle helluntailaista, ellei vainaja jostain syystä ole kuolinvuoteellaan tullut kirkkojen suhteen toisiin aatoksiin ja erityisesti pyytää tätä.
Ev.lut.kirkon pappi virallisesti siunaa vain Ev.lut.kirkon jäsenet, ei muita. Hän voi olla osallisena helluntailaisen hautajaisissa, mukana "rukoilemassa", mutta oletan, että itse siunauksen suorittamiseen hänellä ei ole lupaa, edes pyynnöstä, sillä se on vastoin uskontokuntia koskevia lakeja.
Itselläni on muuten pelko, jos kuolisin, etteivät helluntailaiset omaiseni kunnioittaisi omaa uskoani, vaan laittaisivat jonkun hellarin "varmuudenvuoksi" toimittamaan minut oikeaan Taivaaseen. "Kirkon pappeihin kun ei voi luottaa. Ne puhuu vaan kasteesta, muttei Jeesuksesta", on minulle kerrottu.
Itse menisin Taivaaseen mieluummin ev.l., tai jos mahdollista, jopa katolilaisen papin siunaamana. Varmuudenvuoksi. - koeta pysyä totuudes
Ainoastaan helluntailaisten tilaisuuksissa, jos joku käyttäytyy muusta laumasta poikkeavasti, hänet nolataan suoraan lavalta käsin, käskyttämällä hänet toimimaan muun lauman mukana, kuten nostamaan kädet rukouksen aikana ilmaan.
koeta pysyä totuudes kirjoitti:
Ainoastaan helluntailaisten tilaisuuksissa, jos joku käyttäytyy muusta laumasta poikkeavasti, hänet nolataan suoraan lavalta käsin, käskyttämällä hänet toimimaan muun lauman mukana, kuten nostamaan kädet rukouksen aikana ilmaan.
Helluntaiseurakunnissa on tapana käskyttää silloin tällöin. Pastori saattaa kehottaa, että toivottakaa "Rauhaa" vieressä istuvalle, tai laita kätesi naapurin olkapäälle rukouksen aikana ja siunaa tätä. Nämä olen itse kuullut helluntaiseurakunnassa. Monille tämä on erittäin kiusallinen tilanne, varsinkin jos on ujo ja arka tai on seurakunnan ulkopuolinen vierailija. Tosin tätä ei ole pakko tehdä, mutta mitäs teet, kun kaveri vieressä hokee rauhaa ja on taputtamassa olkapäälle.
- Mietin vain...
oikea siunaus kirjoitti:
Ei tietenkään tule!
Jokaisella kansalaisella on oikeus saada oman uskonsa mukainen hautaansiunaus!
Eihän helluntailaiselle vainajalle saa tuoda luterilaista pappia, eikä luterilaiselle helluntailaista, ellei vainaja jostain syystä ole kuolinvuoteellaan tullut kirkkojen suhteen toisiin aatoksiin ja erityisesti pyytää tätä.
Ev.lut.kirkon pappi virallisesti siunaa vain Ev.lut.kirkon jäsenet, ei muita. Hän voi olla osallisena helluntailaisen hautajaisissa, mukana "rukoilemassa", mutta oletan, että itse siunauksen suorittamiseen hänellä ei ole lupaa, edes pyynnöstä, sillä se on vastoin uskontokuntia koskevia lakeja.
Itselläni on muuten pelko, jos kuolisin, etteivät helluntailaiset omaiseni kunnioittaisi omaa uskoani, vaan laittaisivat jonkun hellarin "varmuudenvuoksi" toimittamaan minut oikeaan Taivaaseen. "Kirkon pappeihin kun ei voi luottaa. Ne puhuu vaan kasteesta, muttei Jeesuksesta", on minulle kerrottu.
Itse menisin Taivaaseen mieluummin ev.l., tai jos mahdollista, jopa katolilaisen papin siunaamana. Varmuudenvuoksi.Mutta eikö aika moni helluntailainen ole myös luterilaisen kirkon jäsen? Vai olenko ymmärtänyt asian aivan väärin?
- Rauhantoivotus
mazdels kirjoitti:
Helluntaiseurakunnissa on tapana käskyttää silloin tällöin. Pastori saattaa kehottaa, että toivottakaa "Rauhaa" vieressä istuvalle, tai laita kätesi naapurin olkapäälle rukouksen aikana ja siunaa tätä. Nämä olen itse kuullut helluntaiseurakunnassa. Monille tämä on erittäin kiusallinen tilanne, varsinkin jos on ujo ja arka tai on seurakunnan ulkopuolinen vierailija. Tosin tätä ei ole pakko tehdä, mutta mitäs teet, kun kaveri vieressä hokee rauhaa ja on taputtamassa olkapäälle.
Kyllähän luterilaisessakin kirkossa toivotetaan rauhaa kättelemällä kesken messun. Onhan se hieman kiusallinen tilanne joidenkin mielestä. Aika uusi juttu se kai on luterilaisille?
- Vapaa Jumalan lapsi
koeta pysyä totuudes kirjoitti:
Ainoastaan helluntailaisten tilaisuuksissa, jos joku käyttäytyy muusta laumasta poikkeavasti, hänet nolataan suoraan lavalta käsin, käskyttämällä hänet toimimaan muun lauman mukana, kuten nostamaan kädet rukouksen aikana ilmaan.
Helluntailainen yrittää valehdella.
En KOSKAAN kirjoita mitään vastoin totuutta.
Aikoinaan, kun vielä olin helluntailainen (ja tästä on lähes 30 vuotta aikaa), koin tämän käskyttämisen ja kontrollin. Olin helluntaikokouksessa jossa saarnaaja pilkkasi yleisöä, muka hauskalla: "nouskaa seisomaan, istukaa, nouskaa seisomaan , istukaa, nostakaa kätenne ylös, istukaa." Nauroi niin, että räkä tirskui.
Itse nousin seisomaan ensimmäisestä pyynnöstä, sekä istuuduin toisesta kehoituksesta. Tämän pitemmälle en mennyt. Vieressä istuva helluntailainen sanoi: "aina sinun pitää olla erilainen!" Totta tosiaan! Olin erilainen, olin vapaa! En helluntailaisten herjaajien orja. Tapahtui paljon muitakin asioita, joiden jälkeen jo vuosi tämän temppuilun jälkeen erosin saa'tanallisesta helluntailahkosta ja tulin kristityksi.
Samoin käskytettynä en ole koskaan nostanut käsiäni ilmaan. Tällöin saarnaaja Hgin Saalemin lavalla tuijotti minua ja sanoi: "huomaan täällä joitakin, jotka eivät rohkene (katinkontit!) nostaa käsiään ilmaan. Nosta vain rohkeasti kätesi ylös...!" En nostanut. Saarnaaja osoitti minua sormella takapenkkiin asti ja sanoi: "ole hyvä ja nosta kätesi ylös Jeesuksen kunniaksi!" En nostanut, vaan tuijotin käskyttäjää.
Eli ed kirjoittaja "koeta pysyä totuudessa" on helluntailainen, Per'keleen oma ja yrittää syyllistää kristittyjä uskovia, jotka eivät alistu heidän saa'tanallisen, okkultistisen lahkonsa ja saatanankirkkonsa nujerrettaviksi.
Jeesus On Tie, Totuus ja Elämä.
Helluntailaisuus on Hel'vetin lahko, Saa'tanan kirkko.
Nauravien talousrikollisten huijaripulju.
MOT.
. - pedofiililahkolle:
Rauhantoivotus kirjoitti:
Kyllähän luterilaisessakin kirkossa toivotetaan rauhaa kättelemällä kesken messun. Onhan se hieman kiusallinen tilanne joidenkin mielestä. Aika uusi juttu se kai on luterilaisille?
Tällainen toiminta on erittäin sopimatonta. Jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuden. Jo laki suojaa tämän. Helluntailaiset seksuaalirikolliset aloittivat tämän tavan, uskonnon varjolla, mutta joka käskytettynä ja kosketukseen kieltäytyvien nolaamisen uhalla, on suoraan Suomen lain vastaista.
Kaikki kehoitukset "ottaa vieruskaveria kädestä" ovat lainvastaisia ja pyrkivät ainoastaan murtamaan seurakuntalaisten fyysisen koskemattomuuden muurin.
Tästä on kysymys. Älä anna kenenkään koskea itseesi, ilman mahd. omaa lupaasi! Muutoin, Suomen lain mukaan, kyseessä on pahoinpitely! - Anonyymi
kristitty. kirjoitti:
Luterilaiseen uskoon kuuluu oppi kasteen armoliitosta.
Jos menee luterilaisen kristityn hautajaisiin, on se vaan kestettävä, niin vaikeaa kuin se hellareille onkin, suvaita muiden uskoa.
Entäs sitten ortodoksin hautajaiset? Ja kaikki 50 panihidaa hänen muistokseen?
Siellä sitä poltetaan kynttilöitä, heilutetaan suitsutusta, lausutaan hospotia!
.Äitimmekin esim oftodoksiUutt ja,jos et ymmärrä edes alkeita.
- pois tuomiohenki
Meidän tehtävämme ei ole milloinkaan tuomita ketään, Raamattu kieltää sen erittäin ankarasti. Luterilaisissa siunaustilaisuuksissa jätetään aina toivo Jeesukseen ja hänen sovitukseensa, meillä kellään ei ole muuta tietä. Tiedämme,kuinka elvytetty ns.jumalatonkin ihminen, herätessään on tullut uskoon. Raamatussakin kerrotaan," monet viimeiset tulevat ensimmäiseksi". ..
- Kenelle_elää
Ef.".. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,..."
Matt.25:34. "Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. 35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; 36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.' 37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? 38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? 39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' 40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'..."
2.Kor.5:14. "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; 15. ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut..."
Jaak.1:8." Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette; 9. mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia. 10. Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. 11. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja. 12. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva. 13. Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi. 14. Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? 15. Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla 16. ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? 17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut..."
Ei siunausta enään mitkään piispat ,tai papit voi lisätä maallisen matkan päättymisen jälkeen..Täsä ajassa ihminen on osansa valinnut - ei itkuvirsiä
Pystyykö helluntailainen kuuntelemaan papin saarnaa?
Helluntailiasethan ovat tottuneet kuuntelemaan saarnoja marina- ja valitusäänellä.
Luterilainen pappi kuitenkin puhuu selvällä suomenkielellä.- Tämä on tosi
Enemmän ne teidän papit märisevät ja valittavat kuin meidän saarnaajat.
- ei itkuvirsiä
Tämä on tosi kirjoitti:
Enemmän ne teidän papit märisevät ja valittavat kuin meidän saarnaajat.
Ketkä ovat "teidän papit"?
Hautajaisten yhteydessä, muistotilaisuudessa, on sattunut tapauksia, että helluntailainen omainen tai muu henkilö on alkanut evankelioida luterilaista saattoväkeä luterilaisissa hautajaisissa omalla tavallaan ja on saattanut kyseenalaistaa luterilaisen papin puhetta. Joissakin paikoissa on jopa ollut alkaa väittely uskonasioista juuri tuon evankelioinnin takia.
- On tässä asiaakin
mazdels kirjoitti:
Hautajaisten yhteydessä, muistotilaisuudessa, on sattunut tapauksia, että helluntailainen omainen tai muu henkilö on alkanut evankelioida luterilaista saattoväkeä luterilaisissa hautajaisissa omalla tavallaan ja on saattanut kyseenalaistaa luterilaisen papin puhetta. Joissakin paikoissa on jopa ollut alkaa väittely uskonasioista juuri tuon evankelioinnin takia.
"Hautajaisten yhteydessä, muistotilaisuudessa, on sattunut tapauksia..."
Minusta vaikuttaa siltä, että helluntailaiset kuitenkin yleensä malttavat odottaa luterilaisten pappien ja kanttorien haukkumista kotiin saakka. Sieltä saatetaan toki lähetellä vihaisia sähköposteja seurakuntaan, kun pappi on puheessaan ollut "liian" luterilainen tai siunaustilaisuuden virret olivat vääränlaiset (vaikka ne on yhdessä lähiomaisten kanssa valittu).
Olin aikoinaan seitsemän vuotta kanttorin pestissä ja koko aikana muistan vain kaksi kertaa käyneen niin, että helluntailaiset olisivat jo muistotilaisuudessa alkaneet käyttäytyä epäasiallisesti. Tai onko sekään epäasiallista käytöstä? He ovat toki itsensä mielestä hyvällä asialla, pelastamassa eksytettyjä.
Papit saavat toki enemmän ikävää palautetta näistä asioista. He kun ovat niitä eksyttäjistä suurimpia, kun kerran kastavat vauvoja yms. Selvää on kuitenkin se, että kyllä helluntailaisilla voi olla ongelmia siunaustilaisuuksien kanssa. Aloitus ei siis ole aivan tuulesta temmattu. - ei onnistu
mazdels kirjoitti:
Hautajaisten yhteydessä, muistotilaisuudessa, on sattunut tapauksia, että helluntailainen omainen tai muu henkilö on alkanut evankelioida luterilaista saattoväkeä luterilaisissa hautajaisissa omalla tavallaan ja on saattanut kyseenalaistaa luterilaisen papin puhetta. Joissakin paikoissa on jopa ollut alkaa väittely uskonasioista juuri tuon evankelioinnin takia.
Olen ottanut huomioon tämän mahdollisuuden, ajatellesani lähiomaisteni hautaansaattamista. Aion tehdä selväksi mahd. helluntaipastorille, että häneltä odotetaan ainoastaan hautaansiunausta, ei saarnaa, eikä helluntaiopin julistusta. Kiellän sen ehdottomasti. Sukulaisten surua ei käytetä hyväksi, yrittämällä hautajaisten varjolla ryhtyä heidän käännytystyöhönsä, uusien maksavien jäsenten hankkimiseksi helluntailahkolle.
- ev.lut.vainajat
On tässä asiaakin kirjoitti:
"Hautajaisten yhteydessä, muistotilaisuudessa, on sattunut tapauksia..."
Minusta vaikuttaa siltä, että helluntailaiset kuitenkin yleensä malttavat odottaa luterilaisten pappien ja kanttorien haukkumista kotiin saakka. Sieltä saatetaan toki lähetellä vihaisia sähköposteja seurakuntaan, kun pappi on puheessaan ollut "liian" luterilainen tai siunaustilaisuuden virret olivat vääränlaiset (vaikka ne on yhdessä lähiomaisten kanssa valittu).
Olin aikoinaan seitsemän vuotta kanttorin pestissä ja koko aikana muistan vain kaksi kertaa käyneen niin, että helluntailaiset olisivat jo muistotilaisuudessa alkaneet käyttäytyä epäasiallisesti. Tai onko sekään epäasiallista käytöstä? He ovat toki itsensä mielestä hyvällä asialla, pelastamassa eksytettyjä.
Papit saavat toki enemmän ikävää palautetta näistä asioista. He kun ovat niitä eksyttäjistä suurimpia, kun kerran kastavat vauvoja yms. Selvää on kuitenkin se, että kyllä helluntailaisilla voi olla ongelmia siunaustilaisuuksien kanssa. Aloitus ei siis ole aivan tuulesta temmattu.Hautajaisethan ovat vainajan muistotilaisuus, johon lähimmät omaiset ja ystävät kutsutaan. On selvää, että vainajan oma uskonto otetaan huomioon, mutta ainoastaan sopivassa määrin, kuten siunatessa ja mahd. muistopuheessa.
Tilaisuuteen osallistuu erilaiset uskonnolliset taustat omaavia henkilöitä ja jokaisen omaa vakaumusta, sekä tilaisuuden arvokkuutta on myöskin kunnioitettava siten, ettei mitään uskonnollista käännytystyötä aleta siellä harjoittaa.
Etusijalla ovat vainajan lähiomaiset, perhesuhteineen, ikäjärjestyksessä:
- Ensin puoliso, sitten lapset vanhimmasta nuorimpaan, omine perheineen, samassa järjestyksessä..
- Sitten vainajan oma lapsuuden perhe, samoin ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan, tai näiden lapset, muistaen vanhempiensa ikäjärjestyksen, kuten vanhimman veljen vanhin lapsi, jne.
- Tämän jälkeen mahd. työtoverit, ystävät ja naapurit, myös oman uskonnon ystävät, kukanlasku- ja muistopuheen pidossa samoin järjestyksessä lähimmistä, vähemmän läheisiin. Jokainen kukan tuoja, tai muistopuheen pitäjä arvioi ystävien ja tuttujen kohdalla oman läheisyytensä eikä sopimattomasti mene, eli kiilaa lähimpien edelle.
Vainajan lähiomaiset ovat järjestäneet tilaisuuden, jota usein johtaa perheen miespuolinen "pää", joko perheen isä, eli vainajan puoliso, tai heidän vanhin poikansa, myös tyttärensä. Vainajan perhettä kunnioitetaan, heille osoitetaan kunnioitusta, mm. muistopuheen ja kukanlaskun jälkeen kumarretaan heille ja mennään paikalleen (istumaan).
Kahvitilaisuutta johtaa vainajan oma perhe ja luo sen ilmapiirin tilaisuudelle kuin itse haluaa, pyrkien samalla kunnioittamaan eri uskoisia hautajaisvieraita.
Papin, tai siunaajan asema on olla hautajaisvieras. Hän toimittaa oman osuutensa ja istuu vainajan perheen kahvipöydässä, mutta ei tuo itseään esiin ohi omaisten. Hänellä ei ole, eikä saa olla minkäänlaista hautajaisten johtamisen asemaa, ohi vainajan läheisten, eikä hän saa "julistaa". Siunatessaan vainajaa, hän toimii sopivaisuuden mukaan, kertoen ehkä vainajan uskosta, tai kirkon opin, mutta hän ei kohdista minkäänlaista saarnaa hautajaisvieraita kohtaan.
Hautajaisvieraat voivat kertoa ystävyydestään vainajaa kohtaan, esim. seurakunnassaan, mutta tässäkään kohdin ei hautajaisvieraille aleta "julistaa evankeliumia", vaan jokaisen vakaumusta kunnioitetaan, eikä seurakuntalaisiakaan olla kutsuttu tilaisuuteen muussa kuin vieraiden ominaisuudessa.
Puheenvuoroja ei jaeta, vaan jokainen järjestyksessä, jälleen oman asemansa ymmärtäen ja sen mukaan, perheen vanhimmista, läheisiin ja sitten muihin ystäviin, nousee vapaasti seisomaan ja pitää parin minuutin muistopuheen, muistaen, että vieraita saattaa olla useita kymmeniä ja ehkä muillakin olisi halu sanoa jotakin. Isoäitini hautajaisissa muuan helluntailainen, jota perheemme ja sukumme ei edes tuntenut, piti 40 minuutin puheen (katsoin kellosta), niin että omaiset eivät enää ajan loppumisen vuoksi saaneet suunvuoroa, vaan joutuivat ajallaan lähtemään kotipaikkakunnilleen. Vaikka tätä ihmistä yritettiin katsoa kohteliaan vetoavasti, hän ei ymmärtänyt lakata kertomasta hauskoja juttujaan, ajattelemattomuudellaan loukaten läheisten asemaa. Mm. isoäitini kummitytär oli jälkeenpäin syvästi loukkaantunut, kun hän ei saanut sanoa mitään tätinsä muistolle.
- hoijaa hoh
" Voiko helluntailainen mennä luterilaiseen siunaustilaisuuteen? "
- tietysti voi, miksei voisi?
Raamattu sanoo; että " ottakaa se, mikä hyvää on"...
" Vai estääkö usko sen? Siellähän pitää lausua uskontunnustus ja kuunnella papin puhetta siitä, miten jo kasteesta lähtien vainaja on ollut Jumalan lapsi. Vauvakasteesta lähtien siis...
Raamattu sanoo; että " ottakaa se, mikä hyvää on"...
" Vai onko teillä omat siunaustilaisuutenne? "
- ei evlutin, ei hellarin tarvitse kirkkoon mennä siunatakseen toista. Vierailevat toistensa kodeissa ja rukoilevat yhdessä ja siunasvat toisiaan.
Minua kummastuttaa tuollaiset keskustelun avaukset. Jotenkin pallo hukassa ihmisillä.
hoh hoijjjjjjaaaa.Meillä helluntailaisessa kodissa oli tapana käydä luterilaisissa hautajaisissa. Tosin isäni jättäytyi usein jopa lähiomaisen hautajaisista pois jonkun tekosyyn nojalla, koska oli loukannut aikoinaan sanoillaan vainajaa (siis kun tämä oli elossa) ja koska ei pitänyt tätä "oikealla tavalla uskossa olevana".
Lapsena ollessani hautajaiset olivat meille lapsille juhlaa, koska saimme silloin täytekakkua ja muita herkkuja, joita muuten ei kotonamme ollut. Vasta sitten, kun kaksi hyvin läheistä ihmistä ja sukulaista lähti rajan toiselle puolelle, eivät enää täytekakut sun muut maistuneet.- kaketsu
mazdels kirjoitti:
Meillä helluntailaisessa kodissa oli tapana käydä luterilaisissa hautajaisissa. Tosin isäni jättäytyi usein jopa lähiomaisen hautajaisista pois jonkun tekosyyn nojalla, koska oli loukannut aikoinaan sanoillaan vainajaa (siis kun tämä oli elossa) ja koska ei pitänyt tätä "oikealla tavalla uskossa olevana".
Lapsena ollessani hautajaiset olivat meille lapsille juhlaa, koska saimme silloin täytekakkua ja muita herkkuja, joita muuten ei kotonamme ollut. Vasta sitten, kun kaksi hyvin läheistä ihmistä ja sukulaista lähti rajan toiselle puolelle, eivät enää täytekakut sun muut maistuneet.Toivottavasti vanhempasi ovat jo siirtyneet rajan toiselle puolen, ettei heidän tarvitse nähdä häpeäksi ollutta poikaansa. Ymmärtää kyllä sen, että heidän on ollut pakkokin rangaista tuollaista lasta. Toivottavasti sisaristasi on tullut jotakin.
- tositapaus
mazdels kirjoitti:
Meillä helluntailaisessa kodissa oli tapana käydä luterilaisissa hautajaisissa. Tosin isäni jättäytyi usein jopa lähiomaisen hautajaisista pois jonkun tekosyyn nojalla, koska oli loukannut aikoinaan sanoillaan vainajaa (siis kun tämä oli elossa) ja koska ei pitänyt tätä "oikealla tavalla uskossa olevana".
Lapsena ollessani hautajaiset olivat meille lapsille juhlaa, koska saimme silloin täytekakkua ja muita herkkuja, joita muuten ei kotonamme ollut. Vasta sitten, kun kaksi hyvin läheistä ihmistä ja sukulaista lähti rajan toiselle puolelle, eivät enää täytekakut sun muut maistuneet."Lapsena ollessani hautajaiset olivat meille lapsille juhlaa, koska saimme silloin täytekakkua ja muita herkkuja"...
Tositapaus:
"Vieraat ovat hyvät ja tulevat ottamaan kakkua ja pullaa. Ne on vainajan ittesä leipomia."
- meneekö niin
Se taitaa olla mazelsillakin nyt sama ongelma että joudut jättätymään monien hautajaisita pois, kun alinomaan täällä jyrsit helluntaita vai mitä ?
- vapaa.
On se kummallinen jänkkääjä.
Kerroin tuossa ylempänä oman kokemukseni hautajaisista. Ei se mitään "jyrsimistä" ollut, vaan koettua elämää.
Aikasempi viestini koski sitä valitettavaa tosiasiaa, että helluntailaiset ovat todellakin evankelioineet hautajaistilaisuuksia ja arvostelleet luterilaista kastetoimitusta. Sekin on osa helluntailaisten toimintaa.
- hellari...
Kyllä voin mennä ja olen aina silloin tällöin ollutkin. Ei se minun vakaumustani muuta, jos kuule jotain, mikä on omaa ymmärrystäni vastaan. Jos jossain tietoisesti pilkataan Jumalaa ja julitetaan täysin Raamatun vastaisesti, en mene mukaan.
- ~~tähkäpää~~
MIksihän aina puhutaan eroavaisuuksista?
Miksi emme etsi sitä, mikä yhdistää, rakentaa ja saa aikaan yhteistä hyvää.
Kerrottakoon nyt, että olen ollut vain muutama vuosi
sitten sellaisissa vanhan hell.pastorin hautajaisissa,
joissa haudalla tapahtuvan siunaamisen toimitti
luterilainen kirkkoherra, vaikka paikalla oli vainajan
oma poika, joka on hell.srk. pastori ja monia, monia seurakuntiemme pastoreita, joten siunaajista ei ollut
pulaa, että olisi sen vuoksi tarvinnut "hyväksikäyttää" luterilaista kirkkoa. (kuten joku tämän saattaisi tulkita
jo seuraavassa viestissä.)
Mutta tämä vainaja, joka oli vanha hell.srkunnissa vuosikymmeniä työtä tehnyt "saarnaaja" oli itse niitä,
joka opetti myöskin omat lapsensakin rakastamaan kaikkia Jumalan lapsia.
Jotkut täällä vain haluavat rakentaa näitä muureja
meidän eri seurakuntiin kuuluvien välille, vaikka todellisuudessa niitä on hyvin vähän olemassa.
Tiedän monia paikkakuntia, joissa eri seurakuntien työntekijät pitävät säännölisesti, vähintäänkin kerran kuukaudessa yhteisen kokontumisen ja rukouskokouksen ja tiedän senkin, että niissä todella koetaan yhteyttä ja sitä, että ollaan saman Jumalan asialla ja jokainen haluaa koota ja rakentaa, ei hajottaa ja tuhota.
Täällä näitä raja-aitojen rakentajia näyttää riittävän,
mutta se ei kuitenkaan saa estää meitä muita rakastamasta edelleenkin toisiinkin seurakuntiin kuuluvia todellisia Jumalan lapsia, jotka haluavat kanssamme rakastaa ja rakentaa, joten jätetään omaan arvoonsa nämä hajottajat ja erottajat.On hyvä asia, että eri seurakuntien työntekijät kokoontuvat säännöllisesti ja keskustelevat hengellisistä asioista ja rukoilevat yhdessä. Näin kaikki saavat tietoa, miten missäkin seurakunnassa työ etenee ja millä alueella olisi yhteistyömahdollisuuksia.
Omalla asuinpaikkakunnallani tapaavat säännöllisesti luterilaisen-, ortodoksisen-, helluntai- ja vapaaseurakunnan työntekijät toisiaan ainakin kerran kuukaudessa. Samoin toimitaan synnyinpaikkakunnallani ja monella muulla paikkakunnalla.
Kuulen Tähkäpäältä nyt ensimmäisen kerran, että seurakuntien työntekijät pitävät yhdessä rukouskokouksen. Sellaisia ei täällä pidetä, enkä ole kuullut, että muuallakaan. Paremminkin voisi puhua keskustelu- ja rukoushetkestä, mutta ei missään nimessä rukouskokouksista. Tämän tiedon sain paikalliselta helluntaipastorilta ja synnyinpaikkakuntani vanhimmiston jäseneltä, jotka osallistuvat tilaisuuksiin.- Isoholmi
mazdels kirjoitti:
On hyvä asia, että eri seurakuntien työntekijät kokoontuvat säännöllisesti ja keskustelevat hengellisistä asioista ja rukoilevat yhdessä. Näin kaikki saavat tietoa, miten missäkin seurakunnassa työ etenee ja millä alueella olisi yhteistyömahdollisuuksia.
Omalla asuinpaikkakunnallani tapaavat säännöllisesti luterilaisen-, ortodoksisen-, helluntai- ja vapaaseurakunnan työntekijät toisiaan ainakin kerran kuukaudessa. Samoin toimitaan synnyinpaikkakunnallani ja monella muulla paikkakunnalla.
Kuulen Tähkäpäältä nyt ensimmäisen kerran, että seurakuntien työntekijät pitävät yhdessä rukouskokouksen. Sellaisia ei täällä pidetä, enkä ole kuullut, että muuallakaan. Paremminkin voisi puhua keskustelu- ja rukoushetkestä, mutta ei missään nimessä rukouskokouksista. Tämän tiedon sain paikalliselta helluntaipastorilta ja synnyinpaikkakuntani vanhimmiston jäseneltä, jotka osallistuvat tilaisuuksiin.Niin, mistä se kertoo, nimittäin se - että et tiedä.
Ylpeydestä, katkeruudesta, vihasta - vai kaikista näistä.
Kovasti olet kuitenkin kaikesta tietävinäsi, eikö niin.
Tähkäpään tavoin omalla paikkakunnallani pidetään myös säännöllisiä kontakteja yllä. Eri tunnustuskuntien edustajat rukoilevat ja keskustelevat.
Samoin myös seurakuntalaiset kokoontuvat, tunnustuskunnista riippumatta, Jeesuksen ristin juurelle erilaisissa tilaisuuksissa. Isoholmi kirjoitti:
Niin, mistä se kertoo, nimittäin se - että et tiedä.
Ylpeydestä, katkeruudesta, vihasta - vai kaikista näistä.
Kovasti olet kuitenkin kaikesta tietävinäsi, eikö niin.
Tähkäpään tavoin omalla paikkakunnallani pidetään myös säännöllisiä kontakteja yllä. Eri tunnustuskuntien edustajat rukoilevat ja keskustelevat.
Samoin myös seurakuntalaiset kokoontuvat, tunnustuskunnista riippumatta, Jeesuksen ristin juurelle erilaisissa tilaisuuksissa.Kuten kirjoitinkin, omalla paikkakunnallani on säännölliset kontaktit eri seurakuntien välillä, kuten Tähkäpääkin kertoi ja olen hänen kanssaan samaa mieltä, että näin on hyvä olla.. Erotuksena ainoastaan se, että seurakuntien työntekijöiden tapaamiset eivät ole missään tietojeni rukouskokouksia.
Olen kuullut helluntaiveljiltä, joista toinen on eräs Helluntaiherätyksen neuvoa-antavista veljistä, että näissä tapaamisissa keskustellaan maallisista ja hengellisistä asioista ja myös rukoillaan yhdessä maltillisesti. Siis ei niin, että helluntailainen puhuu kielillä ja korottaa ääntään, eikä ortodoksipappi rukoile ortodoksinuotilla.
Rukouskokous helluntaiseurakunnassa oli aikaisemmin sellainen, jossa pääpaino oli todellakin rukouksella, johon liittyi kovaäänistä kielilläpuhumista ja monesti silloin oltiin myös polvirukouksessa, ainakin kotikokouksissa. Onko tältä osin helluntaiseurakunnan rukouskokoukset muuttuneet, mikäli niitä yleensä enää järjestetäänkään laajemmin? Omalla paikkakunnallani näitä ei enää ole, tai ainakaan niistä ei ilmoiteta.
Tuo aikaisempi kommenttini käsitteli siis seurakuntien työntekijöiden yhteisiä tapaamisia. Yhteiskristilliset tapahtumat seurakuntalaisille on sitten toinen asia.
- ei hellari
Miksei voisi? Ei usko estä tuollaista. Uskontunnustus on sama sekä hellareilla, että kirkossa, vaikkei sitä hellareissa lausutakaan yhteen ääneen, koska se on tarpeetonta!
Lsapsikastetta ei Raamattu tunne, joten se on aivan vieras toimenpide. Raamattu tuntee vain ja ainoastaan uudestisyntyneitten uskovien upotuskasteen. Lapsikastetilaisuuteen en mene, sillä sillloinhan hyväksyisin sen toimenpiteen. Ja kun Raamattu ei sitä tunne, niin pysyn poissa lasten kastajaisista. Hellarit ja muut avapaat suunnat siunaavat lapsia Jeesuksen nimessä ilman mitään ulkoisia välineitä.
Eräs luterilainen ystäväni kuoli ja kirkon pappi toimitti hautaustilaisuuden siunauksen. Ystäväni oli uudestisyntynyt uskovainen ja luotti Jeesuksen sovitustyöhön. Lapsikasteenarmoa hän ei koskaan tunnustanut eikä nojautunut siihen, vaan Jeesukseen! Papin puhessa ei ollut mitään pois otettavaa.
EV.lut. kirkkoon kuulumattomilla uskovilla on yleensä omat siunaustilanteensa hautajaisissa. Useimmiten oman srk:n saarnaaja tai vanhemmistoon kuuluva suorittaa siunauksen. Vaikka en itse ole hellari, niin vastaan tähän kysymykseen! - Retu3
Luterilaisessa kirkossa on aiheet joka sunnuntaille ja tästä sitten on saarna. Kyllä siellä saarnataan, että pitää tehdä parannus silloin kun asia käsittää tätä aihetta. Pitää kuunnella saarna eikä puhua tyhjää. Vauva kasteen armo on olemassa. Kasteessa vauva viedään armoliittoon jonka Jeesus asetti ja on näin ehdottoman tärkeää viedä vauva Jeesuksen yhteyteen. Perisynti on ollut Aatamista asti olemassa ja vanhassa liitossa oli ympärileikkaus liiton merkkinä, jonka Jumala asetti kahdeksan päivän ikäisenä tehtäväksi. Sanassa sanotaan, että niin nyt on kaste liiton merkkinä ( uudessa liitossa). Uskoon tulossa on Jumalan puolelta tulevasta tapahtumasta kysymys, synnin hädästä ja armahtamisesta, ei ihmisen päätöksistä milloin minä päätän mitäkin. Ihmisen osa on huutaa armahda minua Jeesus. Taivaassa kuullaan huuto ja sieltä lähtee sellaiset voimat liikkeelle, että sielunvihollisen on pakko väistyä. Ihminen ei voi suorittaa eikä tehdä mitään ansaitakseen armoa, Jeesuksen työn rinnalle ei voi asettaa mitään omaa tekelettä ei kastetta eikä tunnustamisia seurakunnan edessä. Armahdus on täysi armahdus ja joka sen saa osakseen ei luotakaan itseensä, vaan pyyttää että varjele minua Jeesus, etten tekisi syntiä, enkä murehduttaisi Pyhäähenkeä.
- Uskovat punikit
Aloittaako helluntailainen herjaavan huudon, jos polittisesti aktiivin sukulaisen hautajaisissa aatetoverit omalla vuorollaan ottavatkin asennon ja alkavat laulaa toverilleen
http://www.youtube.com/watch?v=QxvrGSW6wi0
Ja / tai vainajalle soitetaan ruumissaaton lähtiessä kappelista haudalle sama Työväen surumarssi, kuin aikoinaan Leninille, mahd. uruilla, kuten isoisälleni, kuitenkin laulamatta:
http://www.youtube.com/watch?v=3yElhp8Xtns
Helluntailaisen olisikin parasta jättäytyä kotiin, kun jumalattomia / uskovaisia luterilaisia punikkeja lasketaan haudanlepoon. Itse vainajatkin varmasti toivoisivat samaa.
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1322929Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2552570Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641688Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1911595- 591542
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831209- 431185
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä771181Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M2961012Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391012