Ajovalojen 0 asento

enymmara

Eli olen miettiny miksi ajovaloissa on se 0 asento? Jos autossa kuitenkin on automaattisesti päälle menevät valot kun auto käynnistetään, vaikka se asento olisi 0:ssa, ja valot sammuvat automaattisesti kun virrat kytketään pois päältä. Onko se 0 asento sitten siihen jos autoa ei käynnistetä mutta laitetaan sähköt toimimaan (näin huonosti selitetty, onko se siinä virtalukossa nyt 1 vai 2 asento) niin siitä voidaan laittaa valot pois?

67

12845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Köle

      Kaikkia sitä kanssa mietitään.....

      Järkevin selitys lienee tietenkin, että valopakkoa ei ole läheskään joka valtiossa ja ei ole järkevää valmistaa valokytkintä, joitain yksittäisiä valtioita varten,,,,,

      • valomerkintä

        Joissakin autoissa ei syty mittarivalot 0-asennossa ja joissakin ei saa kaukovaloja päälle. Vaihtelee auto kohtaisesti paljon


    • menikö oikein?

      Eikös nykyisin muotiin tulleissa pimeä"pyllyisissä" autoissa syty perävalot, kun katkaisimen kääntää pois nolla-asennosta. Tämä vaan monelta unohtuu ja satavarmasti myös kolareita tulee tapahtumaan tämän tyhmän (viisaan) EU:n määräyksen takia.

      • Puhut asiaa

        Kerran viime kesäänä ajaessani Tuusulan motarilla
        tuli oikein kunnon rankkasade ja autoilijathan ei käytä
        edes sumareita takana sateen aikana, joten yllätys oli melkoinen,
        kun parin metrin päässä syttyi jarruvalot päälle, siis ne ainoat jotka
        näkyi taaksepäin.

        Sitä autoa ei todellakaan nähnyt ennen jarruvalojen syttymistä.

        Ihmettelen politkoiden kotimaassamme suostuneen eu-päätökseen.


      • Arska0132

        Paha sanoa...jos letkassa edessäni ajavalla on perse pimeänä,ajan itse pitkillä kunnes joko laittaa valot päälle tai ymmärää ajaa tien sivuun korjaamaan niitä valovikojaan :)


      • Ei vaara!
        Puhut asiaa kirjoitti:

        Kerran viime kesäänä ajaessani Tuusulan motarilla
        tuli oikein kunnon rankkasade ja autoilijathan ei käytä
        edes sumareita takana sateen aikana, joten yllätys oli melkoinen,
        kun parin metrin päässä syttyi jarruvalot päälle, siis ne ainoat jotka
        näkyi taaksepäin.

        Sitä autoa ei todellakaan nähnyt ennen jarruvalojen syttymistä.

        Ihmettelen politkoiden kotimaassamme suostuneen eu-päätökseen.

        Jos näit vain pari metriä ajoit varmaan noin 12km/h nopeudella ja silloin ei kolaria synny!!!!!!!!!!!!


      • olitpas nokkela
        Ei vaara! kirjoitti:

        Jos näit vain pari metriä ajoit varmaan noin 12km/h nopeudella ja silloin ei kolaria synny!!!!!!!!!!!!

        Jarruvalot syttyy, ei tarkoita että edessä oleva auto on pysähtynyt tai edes hidastaisi. Epävarmuuttaan hiplailee vähän polkimia.


      • kait se meni jotenki
        Puhut asiaa kirjoitti:

        Kerran viime kesäänä ajaessani Tuusulan motarilla
        tuli oikein kunnon rankkasade ja autoilijathan ei käytä
        edes sumareita takana sateen aikana, joten yllätys oli melkoinen,
        kun parin metrin päässä syttyi jarruvalot päälle, siis ne ainoat jotka
        näkyi taaksepäin.

        Sitä autoa ei todellakaan nähnyt ennen jarruvalojen syttymistä.

        Ihmettelen politkoiden kotimaassamme suostuneen eu-päätökseen.

        Niin ja sitä takasumaria ei osata käyttää oikein, jonossa useat sitä pitävät päällä vaikka sen viimeisen vaan pitäisi pitää, siinä jonon väleissä vaan turhaan häikäisevät takan olijaa....


    • a(2)

      Vanhemmissa (siis näissä, missä ei ole mitään erillisiä päiväajovalosysteemmeitä) on valokatkaisin alunperin tarkoitettu maihin joissa ei ole ajovalopakkoa, ja alunperin asennot ovat:
      0-ei ajovaloja
      1-parkit
      2-ajovalot
      Nämä asennot siis alunperin pelaa täysin virtalukosta riippumatta.

      Sitten ajovalopakolliseen maahan autoon on muutettu kytkentää joko niin, että 0-asennossa ajovalot palavat moottorin käydessä (jolloin kytkintä voi aina pitää 0-asennossa) tai niin että 2-asennossa ajovalot sammuvat virrat pois otettaessa (jolloin kytkintä voi aina pitää 2-asennossa)

      • pyhä_turha_nykyaika

        Tämä "ajovalopakolliseen maahan" (mukaan lukien Suomi) tarkoitettu huonosti toimiva logiikka aikaansaa sen, että valoihin kohdistuu tarpeettomasti useita ylimääräisiä "sytytys-sammutussyklejä", millä on varma vaikutus polttimon ikään, eikä ainakaan pidentävä, ja olettaen että auto edes käynnistyy ekalla! Voi myös arvata ajovalon palavan tyyliin kolmelta yöllä kun on pimeää (jolloin kyseeseen tulee samalla yöbensiksen kallis polttimo).

        Juuri sillä kriittisellä käynnistyshetkellä merkittävä osa akun virrasta menee kaiken aikaa valoihin, ja aivan tarpeettomasti eikä voi edes vaikuttaa asiaan. Ja ikään kuin suomalaisessa liikenteessä edes muutoin voisivat ajovalot unohtua; kenties jo kolmas vastaantuleva saa siitä syyn hoitaa viranomaisen tehtäviä (no, osa tarkoittaa varmaan ihan hyvää). Pimeässä varmaan tulee pian huomattua unohtuivatko valot, ja summeri muistuttaa jos jäävät päälle.

        Niin mikä vika oli vanhojen autojen kerrassaan OFF - parkit - ajovalot -logiikassa? Enpä löydä taloudellisia tai turvallisuuteen liittyviä perusteita, vaan melkeinpä päinvastoin. Aikanaan kaikille yksinkertainen, helppo ja yksikäsitteinen asia hämmennettiin ihan pilalle (valo"automatiikka", "päivä"valot ja sumuvalot tillin tallin kuten ketjussa todetaan). Jollei asialle löydä perusteita ei helpota kuulla sen nyt vain kuuluvan nykyaikaan (mikä ei oikeastaan itse itseään edes voi perustellakaan).


    • enymmara

      niino sitä tässä olen miettinytkin että miksi siinä pitää olla erikseen sellainen asento, jos joissain syttyy ne perävalot vasta kun kääntää sen pois? miksi ei vaan ole sitä että kaikki valot syttyvät, myös perävalot, heti? tietysti sitten parkkivalot erikseen.

      • tyhmät kuskit

        Teillämme liikkuu monen ikäkauden autoja ja maailman erikolkista valmistettuja autoja. Sitten maahantuojat virittävät valot myyntiaikakauden mukaisiin sääntöihin sopiviksi ja sen takia teiltä löytyy monenlaisia systeemeitä. Ja sitten vielä taitamattomat kuskit eivät tunne autoaan eivätkä tiedä edes voimassa olevia säädöksiä ja soppa on valmis.
        Itse olen päivittänyt huollon yhteydessä tämän valoautomatiikan niin, että takavalot palavat aina kun auto on käynnissä.


    • japsien "logiikkaa"

      Kyseessä on etenkin japseissa käytetty halpa purukumiviritys.

      Aikuisten oikeasti valokytkimessä pitäisi olla 4 asentoa tähän tyyliin
      - A = ajovaloautomatiikka (valot palaa, kun kone käy, muutoin pois)
      - 0 = valot pois
      - P = parkit
      - 1 = ajovalot jatkuvasti päällä

      Tällaisella autolla pystyy ajamaan myös kokonaan ilman valoja, kuten eteläisemmissä maissa oli aiemmin tapana (valot päällä keskellä päivää ajavat herättivät kovasti ihmetystä).

      Mutku siellä jaappanissa ei ole päivällä ajovaloja käytetty, kytkimessä on vain 0-P-1 (pois - parkit - ajovalot jatkuvasti päällä). Niinpä meillä suosittu ajovaloautomatiikka on toteutettu tuon päälle jollain hyppylanka/relevirityksellä, joka kytkee ajovalot palamaan, kun valokatkaisija on 0 = valot pois -asennossa, mutta sytytysvirta kytkettynä.

      Eihän tässä 0 = automatiikka -ratkaisussa mitään logiikkaa/järkeä ole (muuta kuin kustannusten säästö), mutta näin on japseissa ollut jo pari vuosikymmentä, joten harva ymmärtää edes asiaa ihmetellä. Pointsit sinulle omien aivojen käytöstä!

      Ratkaisu ohittaa valojen normaalin ohjauslogiikan ja sillä on siksi muutama haittavaikutus - koska auto luulee valojen oleva kokonaan pois, ei kaukovaloja tai takasumuvaloa saa kytkettyä päälle ennen kuin valokytkin on käännetty "valot päällä" asentoon. Mihin se sitten helposti unohtuu = kohta on akku tyhjä.

      Vanhemmissa japseissa oli myös sellainen hienous kuin kojelaudan digikellon yms. valaistuksen automaattinen himmennys, kun ajovalot kytkettiin päälle. Vaan kun Suomessa piti ajovaloja pitää keskellä päivääkin päällä, himmeästä kellosta ei saanut päivänvalossa mitään tolkkua.

      Ihan uusissa autoissa tilanne on muuttunut, koska niissä pitää olla päiväajovalot, jotka palavat automaattisesti, kun lähivalot ovat pois päältä ja moottori käy. Enää ei siis 0-asentoa pitäisi olla lainkaan eikä sille ole enää tarvetta etelämpänäkään, koska sama päiväajovalosysteemi on käytössä koko EU:n alueella. Eli nyt pitäisi kytkimestä löytyä parkit, päiväajovalot ja lähivalot (ei pakollinen) hämäräkytkimeen perustuva automatiikka-asento, joka vaihtaa valoisuuden mukaan päiväajovalojen ja lähivalojen välillä.

      • Oyutta

        Jaa..., VW sen sijaan taas noudattaa ilmeisesti jonkinlaista "vajakkilogiikkaa".

        Monessa VW:ssä syttyy aina kääntyessä palamaan vain sen puolen sumari, johon käännytään ja aikasta pian kääntymisen jälkeen se sumari taas sammuu =) Valot siis toimivat aika vajavaisesti =)


      • erthrth
        Oyutta kirjoitti:

        Jaa..., VW sen sijaan taas noudattaa ilmeisesti jonkinlaista "vajakkilogiikkaa".

        Monessa VW:ssä syttyy aina kääntyessä palamaan vain sen puolen sumari, johon käännytään ja aikasta pian kääntymisen jälkeen se sumari taas sammuu =) Valot siis toimivat aika vajavaisesti =)

        Ne ei ole sumarit.


      • slk
        erthrth kirjoitti:

        Ne ei ole sumarit.

        Ne voi olla joko sumarit tai huomiovalot. Mulla sumarit.


    • ---

      Itellä palaa ajovalot 0 asennossa pienemmällä teholla. sitku käännän valot kunnolla päälle niin näkyy paremmin ja pitkätkin toimii

      • Viiksessä kiinni

        Itellä pitkät ei toimi kun pimeällä, päivällä se on vaan 'kaukovilkku', sammuu kun päästää viiksestä irti.


      • lights off
        Viiksessä kiinni kirjoitti:

        Itellä pitkät ei toimi kun pimeällä, päivällä se on vaan 'kaukovilkku', sammuu kun päästää viiksestä irti.

        Mä en käytä mitään valoja valoisaan aikaan, ainakaan taajamissa.


      • Poliisimestari Sisu
        lights off kirjoitti:

        Mä en käytä mitään valoja valoisaan aikaan, ainakaan taajamissa.

        Olemme tunnistaneet sinut, sakko tulee kotiin.


      • mennyttä aikaa

        nuo alennetulla jännitteellä palavat ajovalot ovat melko vanhan kaluston ominaisuus, sinänsä ihan hyvä systeemi.


      • kippis
        lights off kirjoitti:

        Mä en käytä mitään valoja valoisaan aikaan, ainakaan taajamissa.

        Se on hyvä - tämä on yksi niistä jutuista, joiden perusteella poliisi osaa poimia rattijuopot liikenteestä.

        Tämän vuoksi en minäkään varoittele ilman valoja ajavia.


      • old_and_wise
        mennyttä aikaa kirjoitti:

        nuo alennetulla jännitteellä palavat ajovalot ovat melko vanhan kaluston ominaisuus, sinänsä ihan hyvä systeemi.

        jossain japsiautossa, en muista missä, oli kuulemma joku esijännite muutaman voltin luokkaa koko ajan ajovaloissa. Peruste oli varmaan se, että lamput kävisivät jo valmiiksi hiukan kuumina, jolloin myöhemmin tapahtuva sytyttäminen ei aikaansaisi niin suurta äkillistä lämmönnousua -> eliniän lyhenemistä. Ilmiselvästi asiaa joku yritti ajatella. Tämä systeemi on tosin saattanut olla mielenkiintoinen vaikka jotain lisävaloja asennettaessa!


    • Kolopappanen

      Onko aloittajalla kenties saksalainen auto? Niissä ainakin on tuo 0-asento juuri alkuperämaan valokytkentää varten. Ne autot, joissa valot syttyvät 0-asennossa, ovat maahantuonnin yhteydessä sellaiseksi muutettuja. Mutta kuten joku viisas jo aiemmin kertoi, ei kytkimen merkintöjä ole vaihdettu muutaman tuhannen auton vuoksi.

      Nämä automaattisesti syttyvät valot on tietysti kopioitu vanhoista Saabeista joissa valot taisi syttyä ainakin 1970-luvun malleissa suoraan päälle. Voi olla että myös Volvoissa saattoi olla sama toiminto jo silloin. Pohjoismaiden ulkopuolelta tuoduissa ei missään. Omalla laillaan hyvä idea, mutta joskus saatta aiheuttaa ongelmiakin. Esim. kovilla pakkasilla en pidä toimintoa ihan hyvänä.

      Tämä viimeisin EU-päivävalopskanjauhanta typerine takavalovirityksineen on sitten aivan oma asiansa.

      • tyhmin kansa?

        ei tuossa päivävalojutussa mitään vikaa ole, vika on vaan käyttäjissä jotka ovat tyhmiä, eivätkä tunne säädöksiä tai edes autonsa valoja.
        Käyttöohjekirjan lukeminen olisi hyödyllistä, mutta niin monelta jää lukematta ja sen kyllä huomaa.
        Jotenkin järjetöntä ettei omistaja opettele autonsa oikeaa käyttöä, on se kuitenkin kalleimmpia hankintoja ja väärin käytöllä kerjää ongelmia ja kustannuksia. Monet ei osaa käyttää edes ilmastointia oikein ja kyselevät netistä neuvoja kuinka sitä käyttää, vaikka oikean tiedon saa ohjekirjasta. Luottavat ennemmin Suolen trollien ja tietämättömien neuvoja.


      • Vanhavolvo

        Volvossa 1995 on samantapainen systeemi, tietysti. Nolla-asennossa lähivalot ja takavalot syttyvät heti kun virta käännetään päälle. Käynnistyksen ajaksi valot sammuvat. Kaukovalovilkku toimii, mutta kaukovalot muuten eivät. Ykkösasennossa parkit. Kakkosasennossa normaalit ajovalot.

        Sikäli helppo systeemi, että kesällä ei tarvitse käännellä kytkintä pois nollasta. Eikä talvellakaan, jos ajelee kaupungissa tai muuten valaistuilla teillä. Valot eivät unohdu päälle, jos muistaa ottaa avaimet mukaan. Mutta kaipaisin kyllä joihinkin erikoistilanteisiin sitä, että valot saisi kokonaan pois.

        Ruotsalaisen insinöörin loisto-oivallus on kytkentä, jossa kummankin pään sumuvalot ovat samassa keinukytkimessä ja etusumuvalot menevät päälle ennen takasumaria. Eipä tule tämän takia käytetyksi takavaloakaan, vaikka siitä joskus olisi hyötyä. Etusumarien ainoa käyttökohdehan on katsastus.


      • muuten ei tartte
        Vanhavolvo kirjoitti:

        Volvossa 1995 on samantapainen systeemi, tietysti. Nolla-asennossa lähivalot ja takavalot syttyvät heti kun virta käännetään päälle. Käynnistyksen ajaksi valot sammuvat. Kaukovalovilkku toimii, mutta kaukovalot muuten eivät. Ykkösasennossa parkit. Kakkosasennossa normaalit ajovalot.

        Sikäli helppo systeemi, että kesällä ei tarvitse käännellä kytkintä pois nollasta. Eikä talvellakaan, jos ajelee kaupungissa tai muuten valaistuilla teillä. Valot eivät unohdu päälle, jos muistaa ottaa avaimet mukaan. Mutta kaipaisin kyllä joihinkin erikoistilanteisiin sitä, että valot saisi kokonaan pois.

        Ruotsalaisen insinöörin loisto-oivallus on kytkentä, jossa kummankin pään sumuvalot ovat samassa keinukytkimessä ja etusumuvalot menevät päälle ennen takasumaria. Eipä tule tämän takia käytetyksi takavaloakaan, vaikka siitä joskus olisi hyötyä. Etusumarien ainoa käyttökohdehan on katsastus.

        ainoa erikoistilanne missä valot pitäisi saada pois mikä tulee mieleen, on laturin hajoaminen tien päällä ja matkaa vielä runsaasti taitettavana. näitä tuskin sattuu niin usein että on liikaa vaivaa nyppiä valojen sulakkeet irti?


      • wanhoja muistellen
        muuten ei tartte kirjoitti:

        ainoa erikoistilanne missä valot pitäisi saada pois mikä tulee mieleen, on laturin hajoaminen tien päällä ja matkaa vielä runsaasti taitettavana. näitä tuskin sattuu niin usein että on liikaa vaivaa nyppiä valojen sulakkeet irti?

        Ei NYKYÄÄN, muttei tarvi mennä kuin pari vuotta ajassa taaksepäin, niin tuolla etelämpänä oli tapana ajaa päivällä ilman ajovaloja. Olisiko peräti ollut kiellettyä ... kuulemma pitkiä vilkutettiin hölmöille turisteille turhasta ajovalojen polttamisesta.

        Ja vajaat 20 vuotta sitten meilläkin oli ajovalopakko ainoastaan taajaman ulkopuolella....

        Nuo Volvot & Saabithan oli aikaansa edellä - niissä taisi olla jonkinlaiset päiväajovalojen esiasteet jo vuonna miekka ja sarvikypärä?


      • sama laki kaikille
        muuten ei tartte kirjoitti:

        ainoa erikoistilanne missä valot pitäisi saada pois mikä tulee mieleen, on laturin hajoaminen tien päällä ja matkaa vielä runsaasti taitettavana. näitä tuskin sattuu niin usein että on liikaa vaivaa nyppiä valojen sulakkeet irti?

        Laki ei muuten kysele toimiiko autossa lataus vai ei, valot on oltava päällä ajon aikana. Eli mitään sulakkeita ei irroitella. Jos ajovalot eivät pysty toimimaan niin silloin auto ei ole lain edellyttämässä kunnossa ja sillä ei tule ajaa yleisillä teillä, näin yksinkertaista se on.


      • Sohjoa avannossa
        muuten ei tartte kirjoitti:

        ainoa erikoistilanne missä valot pitäisi saada pois mikä tulee mieleen, on laturin hajoaminen tien päällä ja matkaa vielä runsaasti taitettavana. näitä tuskin sattuu niin usein että on liikaa vaivaa nyppiä valojen sulakkeet irti?

        Et ole koskaan käynyt autolla esim. jäällä pilkillä? Turha siellä on polttaa valoja, jos välillä käy vähän lämmittelemässä. Harvinaista kyllä useimmille, mutta harrastajalle ei niinkään.


      • . . . .
        wanhoja muistellen kirjoitti:

        Ei NYKYÄÄN, muttei tarvi mennä kuin pari vuotta ajassa taaksepäin, niin tuolla etelämpänä oli tapana ajaa päivällä ilman ajovaloja. Olisiko peräti ollut kiellettyä ... kuulemma pitkiä vilkutettiin hölmöille turisteille turhasta ajovalojen polttamisesta.

        Ja vajaat 20 vuotta sitten meilläkin oli ajovalopakko ainoastaan taajaman ulkopuolella....

        Nuo Volvot & Saabithan oli aikaansa edellä - niissä taisi olla jonkinlaiset päiväajovalojen esiasteet jo vuonna miekka ja sarvikypärä?

        Nämä ns. päivävalot ei ole mikää uusi keksintö, ainaki vähän vanhemmat autoilivat muistaa huomiovalot mitkä oli muotia joskus 70- luvulla, kyse on samoista valoista joskin vähän kehittyneenä noista ajoista. Mutta toi rahvaan nimitys päivävalot vaan vähän johtaa harhaan...
        Ja toi on kyllä todella naurettavaa, että päivällä ajellaan perä pimeänä, suomessa on ajovalopakko ja sen luulisi koskevan myös takavaloja !!!


      • ei haittaakaan
        Sohjoa avannossa kirjoitti:

        Et ole koskaan käynyt autolla esim. jäällä pilkillä? Turha siellä on polttaa valoja, jos välillä käy vähän lämmittelemässä. Harvinaista kyllä useimmille, mutta harrastajalle ei niinkään.

        Mitä haittaa siitä on että autossa on silloin valot päällä?


      • Sohjoa avannossa
        ei haittaakaan kirjoitti:

        Mitä haittaa siitä on että autossa on silloin valot päällä?

        Sähkön tuottaminen polttomoottorin ja laturin avulla ei suinkaan ole ilmaista. Siinä tarpeeksi syytä. Tarkoitus on lämmitellä sormia eikä hehkulankoja.


      • Vallilan Henkka
        tyhmin kansa? kirjoitti:

        ei tuossa päivävalojutussa mitään vikaa ole, vika on vaan käyttäjissä jotka ovat tyhmiä, eivätkä tunne säädöksiä tai edes autonsa valoja.
        Käyttöohjekirjan lukeminen olisi hyödyllistä, mutta niin monelta jää lukematta ja sen kyllä huomaa.
        Jotenkin järjetöntä ettei omistaja opettele autonsa oikeaa käyttöä, on se kuitenkin kalleimmpia hankintoja ja väärin käytöllä kerjää ongelmia ja kustannuksia. Monet ei osaa käyttää edes ilmastointia oikein ja kyselevät netistä neuvoja kuinka sitä käyttää, vaikka oikean tiedon saa ohjekirjasta. Luottavat ennemmin Suolen trollien ja tietämättömien neuvoja.

        ...tai sitten on ajajia, jotka eivät ole sen ajoneuvon omistajia tai muuten ajavat tilapäisesti... kuten työsuhteessa. Olin aikoinaan työpaikassa, jossa käytin milloin Ladaa, Escorttia, vanhaa Transittia, uutta Transittia, Vw Transportteria, paitsi Toyota Landcruiseria en tarvinnut. Omaa Volkkaria tai Fordia käytin myös.
        Samoin kuskina kavereille tai naapureille...
        Taikka koeajolla...
        Käyttöohjekirja on joku kai sellainen rariteetti, sitä ei löydy kirjastoista eikä divareista. Sitä kai julkaistaan monina painoksina yhä uudelleen, mutta hyvin harvoin sellaisen autosta löytää...


      • ei haittaakaan
        Sohjoa avannossa kirjoitti:

        Sähkön tuottaminen polttomoottorin ja laturin avulla ei suinkaan ole ilmaista. Siinä tarpeeksi syytä. Tarkoitus on lämmitellä sormia eikä hehkulankoja.

        No miten paljon sinä sitten sitä autoa käytät jäällä lämmittääksesi itseäsi jos valojen käyttämän sähkön jauhaminen tuntuu polttoainelaskussa?

        Miten pitkään täytyy käyttää että valojen sammuttamisesta aiheutunut säästö on suurempi kuin mahdollinen sakko ajamisesta ilman valoja jos ne unohtuvat päältä.


    • Kolopappanen

      "ei tuossa päivävalojutussa mitään vikaa ole, vika on vaan käyttäjissä jotka ovat tyhmiä, eivätkä tunne säädöksiä tai edes autonsa valoja."

      Sen takia se juuri onkin huono koska käyttäjä on tyhmä. Ei noin yksinkertaista laitetta saa tehdä niin että se vaatii käyttäjältään superälyä ja muistia. Ongelma ei välttämättä ole edes siinä ettei tiedä, vaan ei muista, eikä asia tule mieleen. Nytkin täällä etelässä sataa jotakin lumen sekaista päiväaikaan. Silloin tuo automatiika ei toimi ja kuljettajan äly ei välttämättä riitä tajuamaan asiaa. Sama asia koskee sumuvaloja, jotka joillakin palavat varmaan ympäri vuoden.

      • Kolopappanen

        Jos kerran tiedät miten "homo heittää voltin" niin silloin varmaan voit tulla näyttämään. Vtuttaako lukea faktaa joskus?


      • lapset itkee

        Mitä, eikö se naapurin Matti ottanut sua mopo-auton kyytiin ja nyt purat pahaa oloa täällä Suomi24-palstoilla?


    • Kolopappanen

      "Heitähän taas voltti, olethan homo. Se on faktaa."

      Onko typerä iskäsi opettanut sinulle uuden sanan "homo"? Mutta koska on höhlä ei osaa tietenkään opettaa sitä että missä kohtaa sitä kuuluu käyttää. Viimeksi kun tarkistin olin vielä pelkkä hetero, eikä tästä nyt niin montaa tuntia ole. Mutta ilmeisesti täällä on sellaisia tyyppejä jotka tietävät muiden fantasiat omiaan paremmin. Tänne keskusteluun pitäisi oikeasti olla pääsy kielletty keskenkasvuisilta.

      • heitä vaan

        No miksi sitten sinä keskenkasvuinen homo täällä hoilaat? Heitä silläkin aikaa vaikka voltteja.


      • Idiot?
        heitä vaan kirjoitti:

        No miksi sitten sinä keskenkasvuinen homo täällä hoilaat? Heitä silläkin aikaa vaikka voltteja.

        Montako järkevää ja asiaankuuluvaa kommenttia tolta tyypiltä on tullut? Osasto väärä, oikeansuuntainen sulle on tässä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3454

        Harmi kun ei homppeleille ole omia sivuja tyrkyllä Suomi24:ssä. Siellä voisit vaihtaa mielipiteitä muitten samanalaisten kanssa joilla on 0-asento hallussa.


    • 0-asento.

      On hyvä kun autoa käynnistetään,ei tule virtapiikkejä polttimoihin jolloin polttimoiden ikä pitenee huomattavasti.

    • vanhataksari

      Uusiin Volvoihin ainakin voi ohjemoida sen nolla-asennon just oikeaksi nollaksi eli ei valoja ollenkaan. Tai näin se oli vielä pari vuotta sitten ainakin.

      Tuossa kyllä järkeä että startatessa laittaisi valot parkkiasentoon, etenkin xenonit ei tykkää jatkuvasta räpsimisestä päälle - pois.

      • ......

        Taidat puhua tuubaa, nykyään pitää vähintään huomio/ päivävalojen palaa päivällä...


    • Eliei

      Eli!
      Merkillinen aloitus. Enymmara.

    • Kerrohan toki

      Jos valoissa on asento

      0
      parkit
      ajovalot

      niin miten sinä toteuttaisit sen automaatin?

      Koska parkit ja ajovalot asennossa valot palaa aina, oli kone käynnissä tai ei

      Järkevin on siis tuo että asennossa 0 ne on pois päältä, paitsi jos kone käy...

      Toki voitaisi tehdä kuten Fiatissa, mutta se tuntuu asennusvirheeltä.. eli ajovalot toimii vain kun on sähköt päällä... eli asennossa 0 on aina muut asennot toimii jos auto päällä... eli "automaattivalot" saadaan pitämällä valot aina kytkettynä... typerin systeemi ikinä

      • ,.,.,.

        "Toki voitaisi tehdä kuten Fiatissa, mutta se tuntuu asennusvirheeltä.. eli ajovalot toimii vain kun on sähköt päällä... eli asennossa 0 on aina muut asennot toimii jos auto päällä... eli "automaattivalot" saadaan pitämällä valot aina kytkettynä... typerin systeemi ikinä"

        Mitä sä oikeen haluut sanoo tossa??


      • Juuri näin
        ,.,.,. kirjoitti:

        "Toki voitaisi tehdä kuten Fiatissa, mutta se tuntuu asennusvirheeltä.. eli ajovalot toimii vain kun on sähköt päällä... eli asennossa 0 on aina muut asennot toimii jos auto päällä... eli "automaattivalot" saadaan pitämällä valot aina kytkettynä... typerin systeemi ikinä"

        Mitä sä oikeen haluut sanoo tossa??

        Olla soomi keeli vaakea?

        Fiatissa voi kytkeä ajovalot päälle vain auton käydessä.

        Eli jos valot on asennossa

        0 - ne ei pala ikinä

        parkit - ne palaa auton käydessä, ei muutoin

        ajovalot ne palaa auton käydessä, ei muutoin

        Eli varsinaista "automaattia" ei ole


      • toimii ok
        Juuri näin kirjoitti:

        Olla soomi keeli vaakea?

        Fiatissa voi kytkeä ajovalot päälle vain auton käydessä.

        Eli jos valot on asennossa

        0 - ne ei pala ikinä

        parkit - ne palaa auton käydessä, ei muutoin

        ajovalot ne palaa auton käydessä, ei muutoin

        Eli varsinaista "automaattia" ei ole

        niin mikä tuossa on ongelma? valot pidetään aina päällä ja lähtee automaattisesti päälle moottorin käydessä niin eikö se ole automaatti?

        mitä eroa sillä on onko se katkaisin 0 vai ajovalo asennossa jos toiminta on sama? valojen ei tarvitse koskaan palaa ilman että laturi lataa.

        itseasiassa valokatkaisija on ihan turha varuste riittäisi ihan hyvin että moottori käy niin valot palaa ja sillä siisti.


      • Näin se o
        toimii ok kirjoitti:

        niin mikä tuossa on ongelma? valot pidetään aina päällä ja lähtee automaattisesti päälle moottorin käydessä niin eikö se ole automaatti?

        mitä eroa sillä on onko se katkaisin 0 vai ajovalo asennossa jos toiminta on sama? valojen ei tarvitse koskaan palaa ilman että laturi lataa.

        itseasiassa valokatkaisija on ihan turha varuste riittäisi ihan hyvin että moottori käy niin valot palaa ja sillä siisti.

        "itseasiassa valokatkaisija on ihan turha varuste riittäisi ihan hyvin että moottori käy niin valot palaa ja sillä siisti." muutamissa mopoissa on näin. eli valokytkin otettu pois (jätetty päälle) ja markkinoidaan AUTOMAATTIVALOINA

        Ja Fiateissa ei ole automaattivaloja. automaattivalot palaa silloin kun moottori käy AUTOMAATTISESTI

        Jopa 1988 (ei 1986) Mirassa oltiin osattu tehdä tommonen kytkentä


      • on se nyt ihme
        Näin se o kirjoitti:

        "itseasiassa valokatkaisija on ihan turha varuste riittäisi ihan hyvin että moottori käy niin valot palaa ja sillä siisti." muutamissa mopoissa on näin. eli valokytkin otettu pois (jätetty päälle) ja markkinoidaan AUTOMAATTIVALOINA

        Ja Fiateissa ei ole automaattivaloja. automaattivalot palaa silloin kun moottori käy AUTOMAATTISESTI

        Jopa 1988 (ei 1986) Mirassa oltiin osattu tehdä tommonen kytkentä

        no mitä eroa sillä on että katkaisin on 0 asennossa valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa tai että katkaisin on ajovalo asennossa ja valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa.

        miten niin ei ole automaatti valoja?


      • helppoa(ko?)
        on se nyt ihme kirjoitti:

        no mitä eroa sillä on että katkaisin on 0 asennossa valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa tai että katkaisin on ajovalo asennossa ja valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa.

        miten niin ei ole automaatti valoja?

        Ei ole automaattivaloja...

        Fiatissa voi toki jättää valot päälle, jolloin ne palaa aina kun on sähköt päällä


      • 0 = valot päällä???
        on se nyt ihme kirjoitti:

        no mitä eroa sillä on että katkaisin on 0 asennossa valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa tai että katkaisin on ajovalo asennossa ja valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa.

        miten niin ei ole automaatti valoja?

        > no mitä eroa sillä on että katkaisin on 0 asennossa valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa tai että katkaisin on ajovalo asennossa ja valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa.

        No eroa on logiikan puutteessa. 0 tarkoittaa normaalisti seis, virta pois jne.

        Niinhän se näissäkin autoissa on alunperin ollut, mutta tehtaan/maanhantuojan tekemä "ajovaloautomatiikka" eli purkkaviritys on antanut "valot pois" -asennolle uuden merkityksen.

        Näissä purkka-autoissa on sekin vaiva, että kuski tottuu olemaan käyttämättä valokatkaisijaa. Mutta takasumuvalo tai kaukovalot eivät toimi ennen kuin katkaisija käännetään "valot oikeasti päällä" -asentoon. Mihin se sitten helposti unohtuu ja jos autossa ei ole valosummeria, menee akku tyhjäksi.

        Fiatin valokatkaisija on alusta alkaen rakennettu sellaiseksi, että se sopii monen maan käytäntöihin. Tämä katkaisija määrää, mitkä valot palavat *kun moottori käy*. Eli katkaisija nollilla = valot eivät pala (näinhän etelämpänä autoiltiin ennnen) ikinä. Suomessa taas katkaisija sai koko ajan olla valot päällä asennossa, jolloin ajovalot syttyivät moottorin käynnistyessä. Mutta erona japsien purukumiviritykseen, kaukovalot yms. eivät vaatineet mitään ylimääräistä kikkailua.

        Fiatin ratkaisun miinana on pysäköintivalojen kytkentä. Siis miten saa valoja päälle, kun ei moottori käy. Pysäköintivaloille tarvittiin erillinen katkaisija tai valokytkintä piti naksutella edestakaisin moottorin ollessa sammutettuna.

        Mitä tulee taas jonkun haikailemaan tarpeeseen saada ajovalot päälle auton ollessa pysäköitynä. Ihan hirveästi en moiselle tarvetta keksi ja jos nyt tarve todellakin tulee, niin Fiateista löytyy saattovalot ts. ajovalot saa palamaan muutaman minuutin, kun nykii valoviiksestä heti sammuttamisen jälkeen.

        > miten niin ei ole automaatti valoja?

        Ns. valoautomatiikka on vain em. hyppylanka/rele/purkkaviritys, joka pistää valot päälle, kun sytysvirta on päällä. Ohittaen (yleensä) auton omat logiikat (mistä sitten ne haitat seuraavat).

        Hämäräkytkinautomatiikka puolestaan sytyttää ajovalot (lähivalot) tarpeen tullen. Vanhemmissa Alfoissa nyt ainakin näitä on ollut, mutta Suomessa toiminto on ollut hyödytön ajovalopakosta johtuen.

        Paitsi että pari vuotta sitten tuli uudet säädökset, joiden mukaan uusissa autoissa pitää olla päiväajovalot. Näiden kanssa hämäräkytkinautomatiikka on ihan kiva, vaikka ilmankin toki pärjää. Kunhan vaan kuskit ymmärtäisi/muistaisi pistää lähivalot päälle tarpeen tullen...

        No, ei mitään uutta auringon alla. Moni vanhempi auto (missä olisi se perinteinen ajovaloautomatiikka) ajelee pimeällä kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä, kun jopa tämä perinteinen malli menee kuskilta yli hilseen....


      • 11122
        0 = valot päällä??? kirjoitti:

        > no mitä eroa sillä on että katkaisin on 0 asennossa valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa tai että katkaisin on ajovalo asennossa ja valot syttyy kun moottorin käynnistää ja sammuu kun sammuttaa.

        No eroa on logiikan puutteessa. 0 tarkoittaa normaalisti seis, virta pois jne.

        Niinhän se näissäkin autoissa on alunperin ollut, mutta tehtaan/maanhantuojan tekemä "ajovaloautomatiikka" eli purkkaviritys on antanut "valot pois" -asennolle uuden merkityksen.

        Näissä purkka-autoissa on sekin vaiva, että kuski tottuu olemaan käyttämättä valokatkaisijaa. Mutta takasumuvalo tai kaukovalot eivät toimi ennen kuin katkaisija käännetään "valot oikeasti päällä" -asentoon. Mihin se sitten helposti unohtuu ja jos autossa ei ole valosummeria, menee akku tyhjäksi.

        Fiatin valokatkaisija on alusta alkaen rakennettu sellaiseksi, että se sopii monen maan käytäntöihin. Tämä katkaisija määrää, mitkä valot palavat *kun moottori käy*. Eli katkaisija nollilla = valot eivät pala (näinhän etelämpänä autoiltiin ennnen) ikinä. Suomessa taas katkaisija sai koko ajan olla valot päällä asennossa, jolloin ajovalot syttyivät moottorin käynnistyessä. Mutta erona japsien purukumiviritykseen, kaukovalot yms. eivät vaatineet mitään ylimääräistä kikkailua.

        Fiatin ratkaisun miinana on pysäköintivalojen kytkentä. Siis miten saa valoja päälle, kun ei moottori käy. Pysäköintivaloille tarvittiin erillinen katkaisija tai valokytkintä piti naksutella edestakaisin moottorin ollessa sammutettuna.

        Mitä tulee taas jonkun haikailemaan tarpeeseen saada ajovalot päälle auton ollessa pysäköitynä. Ihan hirveästi en moiselle tarvetta keksi ja jos nyt tarve todellakin tulee, niin Fiateista löytyy saattovalot ts. ajovalot saa palamaan muutaman minuutin, kun nykii valoviiksestä heti sammuttamisen jälkeen.

        > miten niin ei ole automaatti valoja?

        Ns. valoautomatiikka on vain em. hyppylanka/rele/purkkaviritys, joka pistää valot päälle, kun sytysvirta on päällä. Ohittaen (yleensä) auton omat logiikat (mistä sitten ne haitat seuraavat).

        Hämäräkytkinautomatiikka puolestaan sytyttää ajovalot (lähivalot) tarpeen tullen. Vanhemmissa Alfoissa nyt ainakin näitä on ollut, mutta Suomessa toiminto on ollut hyödytön ajovalopakosta johtuen.

        Paitsi että pari vuotta sitten tuli uudet säädökset, joiden mukaan uusissa autoissa pitää olla päiväajovalot. Näiden kanssa hämäräkytkinautomatiikka on ihan kiva, vaikka ilmankin toki pärjää. Kunhan vaan kuskit ymmärtäisi/muistaisi pistää lähivalot päälle tarpeen tullen...

        No, ei mitään uutta auringon alla. Moni vanhempi auto (missä olisi se perinteinen ajovaloautomatiikka) ajelee pimeällä kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä, kun jopa tämä perinteinen malli menee kuskilta yli hilseen....

        Kerrataas vielä Fiatin toiminta

        0 asennossa valot ei pala IKINÄ

        Muut asennot toimii kun autossa on virrat päällä, ei muutoin

        Eli ei kunnon automaattia, eikä kunnon manuaaliakaan valoissa.

        Parkit menee päälle virta-avaimesta, tai erillisestä painonapista. "yhden puolen parkit" menee päälle laittamalla vilkku ko. suuntaan auton ollessa sammuksissa.

        Ajovalot menee päälle vilkuttamalla pitkiä auton ollessa sammuksissa... saa pysymään päällä noin 5min. Toinen vaihtoehto on vääntää virrat päälle = akku nopeasti tyhjä koska kaikki sähkölaitteet päällä

        Eli kyllä tuo että 0 on automaatti (valot päällä koneen käydessä) ja muut asennot normaaleja, on kaikista järkevin SUOMESSA


      • uutta akkua vailla?
        11122 kirjoitti:

        Kerrataas vielä Fiatin toiminta

        0 asennossa valot ei pala IKINÄ

        Muut asennot toimii kun autossa on virrat päällä, ei muutoin

        Eli ei kunnon automaattia, eikä kunnon manuaaliakaan valoissa.

        Parkit menee päälle virta-avaimesta, tai erillisestä painonapista. "yhden puolen parkit" menee päälle laittamalla vilkku ko. suuntaan auton ollessa sammuksissa.

        Ajovalot menee päälle vilkuttamalla pitkiä auton ollessa sammuksissa... saa pysymään päällä noin 5min. Toinen vaihtoehto on vääntää virrat päälle = akku nopeasti tyhjä koska kaikki sähkölaitteet päällä

        Eli kyllä tuo että 0 on automaatti (valot päällä koneen käydessä) ja muut asennot normaaleja, on kaikista järkevin SUOMESSA

        > 0 asennossa valot ei pala IKINÄ

        OK, 0= virta pois.

        > Muut asennot toimii kun autossa on virrat päällä, ei muutoin

        Tämäkin on looginen, joskin valtavirrasta poikkeava ratkaisu. Kytkimellä määrätään, mitkä valot palavat, kun autolla ajetaan. Eli oli mahdollista ajella myös ilman valoja - jos sattui eksymään sellaiseen maahan, jossa ajovaloja ei päivällä ollut tapana käyttää (vai oliko peräti kiellettyä....?)

        > Eli kyllä tuo että 0 on automaatti (valot päällä koneen käydessä) ja muut asennot normaaleja, on kaikista järkevin SUOMESSA

        TÖÖÖT! Ei ole järjen hiventäkään. Tämä epäloogisuus on halvan purukumivirityksen tulosta! Huom. muistetaanpa edelleen, että "automatiikasta" huollimatta joutuu itseasiassa räpeltämään kahta kytkintä, jos on tarve kytkeä päälle takasumuvalo tai kaukovalot. Ja sitten voi jäädä ne ajovalot päälle, kun vain puoliksi toimiva automatiikka piti ohittaa.

        Loogisin järjestely, joka ei selityksiä kaipaa, olisi A-0-P-1 -kytkin ts. ajovaloautomatiikka/valot pois/parkit/ajovalot päällä.

        Toiseksi paras voisi olla 0-P-A eli ajovalot saisi päälle vain sytytysvirran ollessa kytkettynä.

        Edelleenkään et ole kyennyt tuomaan esiin ainuttakaan syytä, miksi ajovalot pitäisi saada päälle, kun virrat on pois päältä. Siis noin niinkuin tuntien ajaksi.

        Vai onko sinulla hillitön tarve saada akku pilattua...?


      • Ei Fiatille
        uutta akkua vailla? kirjoitti:

        > 0 asennossa valot ei pala IKINÄ

        OK, 0= virta pois.

        > Muut asennot toimii kun autossa on virrat päällä, ei muutoin

        Tämäkin on looginen, joskin valtavirrasta poikkeava ratkaisu. Kytkimellä määrätään, mitkä valot palavat, kun autolla ajetaan. Eli oli mahdollista ajella myös ilman valoja - jos sattui eksymään sellaiseen maahan, jossa ajovaloja ei päivällä ollut tapana käyttää (vai oliko peräti kiellettyä....?)

        > Eli kyllä tuo että 0 on automaatti (valot päällä koneen käydessä) ja muut asennot normaaleja, on kaikista järkevin SUOMESSA

        TÖÖÖT! Ei ole järjen hiventäkään. Tämä epäloogisuus on halvan purukumivirityksen tulosta! Huom. muistetaanpa edelleen, että "automatiikasta" huollimatta joutuu itseasiassa räpeltämään kahta kytkintä, jos on tarve kytkeä päälle takasumuvalo tai kaukovalot. Ja sitten voi jäädä ne ajovalot päälle, kun vain puoliksi toimiva automatiikka piti ohittaa.

        Loogisin järjestely, joka ei selityksiä kaipaa, olisi A-0-P-1 -kytkin ts. ajovaloautomatiikka/valot pois/parkit/ajovalot päällä.

        Toiseksi paras voisi olla 0-P-A eli ajovalot saisi päälle vain sytytysvirran ollessa kytkettynä.

        Edelleenkään et ole kyennyt tuomaan esiin ainuttakaan syytä, miksi ajovalot pitäisi saada päälle, kun virrat on pois päältä. Siis noin niinkuin tuntien ajaksi.

        Vai onko sinulla hillitön tarve saada akku pilattua...?

        No meneekö manuaalilla sitten esim. sumuvalot tai pitkät päälle jos ei niitä väännä ajovaloja päälle :) ei mene


        Ajovaoautomatiikka juurikin laittaa AJOVALOT automaattisesti päälle. eli ne mitkä laki vaatii

        Fiatissa taasen ei ole automatiikkaa, eikä edes kunnon manuaalisia valoja... äkkiseltään kun niitä kattoo, voisi ajatella että on kytkennät pielessä


    • Direktiivipellet pois

      EU on pilannut uusien autojen valot järjettömillä päivävalovirityksillä. Itse en esim. millään voi tietää palaako autossani takavalot vai ei, se riippuu valaistuksesta ja jopa nopeudesta. Tietokone päättää sen eikä valmistaja ole laittanut edes merkkivaloa siihen. Yritin ottaa päivävaloautomatiikan pois, mutta ei onnistu manuaalin ohjeilla eikä autokauppiaskaan osannut auttaa. Nyt en tiedä sateella ja hämärässä onko mulla takavalot päällä vai ei. Eikö Suomen viranomaisilla ole sen verran munaa että vaatisivat että Suomessa takavalot palavat aina. EU:n pillin mukaan mennään joka kerta.

      Toinen juttu, kyllä autosta pitäisi saada myös kaikki valot pois. On olemassa erikoistilanteita jossa valoja ei halua pitää päällä vaikka moottori on käynissä. Jos et keksi yhtään, niin sinulla on huono mielikuvitus.

      • Oppia ikä kaikki. Kerro, mikä automerkki ja malli on kysymyksessä?
        Vaikuttaa epäilyttävältä, ettei huolto pystyisi vastaamaan tuohon.
        Sen ymmärtää, ettei kauppiaat, suhteellisen suuri osa, pysty noita
        asioita kertomaan, mutta sitä varten on olemassa merkkihuolto, josta
        kauppias olisi voinut asian selvittää.


      • - - - -

        Sun pitää vaatia siihen takavalot palamaan, ei liene mahdotonta.


      • ei järjen hiventä

        Laiton on autosi - merkkivaloista pitää näkyä, onko takavalot päällä ja palaako keulalla lähi- vai päiväajovalot.

        Laillista ei myöskään ole jättää peltilehmää lotkottamaan tyhmäkäynnille kauppareissun tms. ajaksi. Tätä näkee paljon ja tästä taisi kyse olla....

        Em. syystä vanhemmat dieselit (ml. paketti ja kuorma-autot) niin usein ajaa kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä. Kun pitää sen varttitunnin tyhmäkäynnin ajaksi ajovalot sammuttaa eikä niitä muisteta uudelleen sytyttää.


      • herää pahvihousu
        ei järjen hiventä kirjoitti:

        Laiton on autosi - merkkivaloista pitää näkyä, onko takavalot päällä ja palaako keulalla lähi- vai päiväajovalot.

        Laillista ei myöskään ole jättää peltilehmää lotkottamaan tyhmäkäynnille kauppareissun tms. ajaksi. Tätä näkee paljon ja tästä taisi kyse olla....

        Em. syystä vanhemmat dieselit (ml. paketti ja kuorma-autot) niin usein ajaa kokonaan ilman valoja tai pelkät parkit päällä. Kun pitää sen varttitunnin tyhmäkäynnin ajaksi ajovalot sammuttaa eikä niitä muisteta uudelleen sytyttää.

        Jos auto on alkuperäisvarustuksissaan valojen suhteen, niin ei se laiton ole vaan noudattaa aikansa säädöksiä. Ei taida uusimmissakaan autoissa ole jokaisella valolle olla omaa merkkivaloa kojetaulussa, tulisi melkoinen joulukuusi silmille.


      • vintti pimeänä
        herää pahvihousu kirjoitti:

        Jos auto on alkuperäisvarustuksissaan valojen suhteen, niin ei se laiton ole vaan noudattaa aikansa säädöksiä. Ei taida uusimmissakaan autoissa ole jokaisella valolle olla omaa merkkivaloa kojetaulussa, tulisi melkoinen joulukuusi silmille.

        Ei tarvi jokaiselle valolle olla. Mutta nämä vaatimukset pitää täyttää

        1) merkkivaloista pitää näkyä, onko takavalot päällä

        ...mutta takavalojen indikaattoriksi kelpaa myös mittarivalaistuksen palaminen, jos nämä ovat kytköksissä toisiinsa (ei välttämättä, jos mittarivalaistusta ohjataan hämäräkytkimellä)

        2) merkkivaloista pitää näkyä, onko päällä lähivalot vai päiväajovalot

        ...tässäkin saattaa "merkkivaloksi" kelvata joku vaikeammin hahmotettava juttu, esim. lähivalojen korkeudensäädön symbolit ajotietokoneen näytöllä

        Ei siis välttämättä ole ihan päivänselvä juttu tällaiset säädökset koskevat vain olikosenyt 2012 ja sen jälkeen tyyppihyväksyttyjä malleja. Eli näitä ratkaisuja ei ole vielä kaikissa uusissakaan autoissa.

        Omassa autossani on kyllä erilliset merkkivalot "parkeille"/takavaloille & lähivaloille = selkeää.

        Jos taas mietitään sitä perinteisistä perinteisintä älyttömyyttä (=japseja), niin niissähän ei yleensä ole lainkaan merkkivaloja millekään tai on korkeintaan merkkivalo "parkeille". Vaikka niiden päälläolonhan näkee myös mittarivalaistuksen palamisesta. Mikä, BTW ihan turhaa sähkönhukkaa, jos auto on oikeasti pysäköintynä. Fiateissa muuten ei pala tällöin mittarivalot ;-D

        Eli valtaosassa vanhempia autoja ei ole merkkivaloa ajo/lähivaloille. Toki viimeistään piemeällä nyt luulisi kuskin huomaavan, jos ei ole ajovalot päällä.... tai poltin rikki.

        Nimenomaan luulisi. Sen verran usein vanhempi kalusto ajaa pelkät parkit päällä ja parhaat sankarit kokonaan ilman valoja. Edes mittarivalaistuksen puute ei saa aivotoimintaa aikaan....


    • Seb. Löeb.

      Minulla palaa nolla asennossa päiväsaikaan huomiovalot ja takavalot. Hämärässä ja sateella syttyvät automaattisesti lyhyet ajovalot. (tunnelivalo)
      Takavalot palavat siis aina, rekisterivaloja myöten,...onhan se kätevää, että takavalot on kytketty huomiovaloihin, tunnelit...sade-sumu ym.

      • Seb. Löeb.

        Ettekö tajua, päiväsaikaan palavat huomiovalot ja takavalot nolla asennossa....sade-sumu ynnä hämärässä syttyvät automaattisesti normaalit lähivalot.
        Näin yksinkertaisesti toimivat valot, mikä mättää?


      • herää Paavo
        Seb. Löeb. kirjoitti:

        Ettekö tajua, päiväsaikaan palavat huomiovalot ja takavalot nolla asennossa....sade-sumu ynnä hämärässä syttyvät automaattisesti normaalit lähivalot.
        Näin yksinkertaisesti toimivat valot, mikä mättää?

        mutta ne automatiikat ei toi tarpeeksi hyvin. On kelejä jolloin on valoisaa, mutta sumua tai pöllyävää lunta, niin useimmassa autossa ei automatiikka sytytä valoja, siinä se ongelma josta poliisitkin puhuvat. Kuski vastuulla on, että autossa palaa riittävät valot ja kuskin pitää ymmärtää olosuhteet ja autonsa puutteet.
        Olet juuri sellainen typerys joka ei tunne autoaan ja valojen toimintaa kuten pitäisi ja kaiken kukkuraksi vielä huudat tyhmyyttäsi julki.


    • SEB. L.

      Jos tarkoitit minua, miten perustelet tietämättömyyteni?

      Juuri esitin rautalangasta vääntäen, miten autossani valot TOIMIVAT ja TIEDÄN että myös toimii käytännössä.
      Jos sinulla on TOIMIMATON valosysteemi, ei kai se ole muitten vika...pikapikaa korjaamolle.

    • Anonyymi

      Saksasta tuotu vw, 0 asennossa ei pala mikään valo, eli joutuu kääntämään kytkimestä joka kerta jos haluaa ajella valot päällä. Ei ole automaattista toimintaa

      Onko mahdollinen tehdä muutos vcds llä asetusta muuttamalla vai onko kytkimessä eroja?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe