Normaalijakauman arvo

Ihmettelee

Mikä on normaalijakauman kertymäfunktion arvo kohdassa x=0.375 ? Ei varmaan voi pyöristää 0,4:ään eikä taulokkokirjasta löydy suoraan...Miten tuo määritetään ?

7

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskija

      Muista, että normaalijakaumia on erilaisia, joten on tärkeää kertoa, mitä normaalijakaumaa käytät. Oletan, että käytät standardinormaalijakaumaa N(0,1). Yleensä laskimet käyttävät jotain numeerista integrointimenetelmää standardinormaalijauman kertymäfunktion arvojen määrittämiseen. Sen voi tehdä käsinkin jos viitsii. Mutta esimerkiksi Wolfram Alphalla saadaan

      1/sqrt(2*pi)*int(exp(-x^2/2),x,-infinity,0.375)

      0.64617

      • fghij

        Kommentti. Voihan sen toki tehdä käsin, mutta siinäpä hommaa riittää, kun integroi - oo:sta: numeeriseksi menee.
        Kun joku on jo homman tehnyt ja taulukoinut, niin miksi ei voi käyttää sitä? Interpolaatiota tarvittaessa, jos ei ihan täsmällistä lukua löydy.


      • laskija
        fghij kirjoitti:

        Kommentti. Voihan sen toki tehdä käsin, mutta siinäpä hommaa riittää, kun integroi - oo:sta: numeeriseksi menee.
        Kun joku on jo homman tehnyt ja taulukoinut, niin miksi ei voi käyttää sitä? Interpolaatiota tarvittaessa, jos ei ihan täsmällistä lukua löydy.

        "Kun joku on jo homman tehnyt ja taulukoinut, niin miksi ei voi käyttää sitä? "

        Joskus tentissä voidaan kysyä, miten tuollaisen integraalin likiarvo lasketaan kynällä ja paperilla. Silloin hyvään vastaukseen kuuluu, että tekee yksityiskohtaisen todistuksen sille, että integraalin arvo on jollain riittävän kapealla välillä. Muutoin teen tuollaiset tehtävät koneella.


      • fghij
        laskija kirjoitti:

        "Kun joku on jo homman tehnyt ja taulukoinut, niin miksi ei voi käyttää sitä? "

        Joskus tentissä voidaan kysyä, miten tuollaisen integraalin likiarvo lasketaan kynällä ja paperilla. Silloin hyvään vastaukseen kuuluu, että tekee yksityiskohtaisen todistuksen sille, että integraalin arvo on jollain riittävän kapealla välillä. Muutoin teen tuollaiset tehtävät koneella.

        No eihän se pahaa tee, jos osaa kynällä ja paperilla. Kaikki normaalijakaumaa tarvitsevat eivät kuitenkaan opiskele analyysin tenttiä vaan elämää varten :-).


    • Wanhaäijä

      Kun me fossiilit olimme nuoria, niin käytettävissä oli vain taulukoita. Silloin me käytimme interpolaatiota. Jos taulukossa on esimerkiksi normaalijakaantuman kertymäfunktion N(x) arvot 0.1 välein, niin likiarvo pisteessä 0.375 saadaan lineaarisella interpolaatiolla seuraavasti:

      N(0.375) ~ N(0.3) ((N(0.4) - N(0.3)) / 0.1) * (0.375 - 0.3)

      = N(0.3) ((N(0.4) - N(0.3)) * 0.75,

      joka saadaan korvaamalla funkion N(x) kuvaaja tällä välillä suoralla.

      • Jep, ennen vanhaan koulussa opeteltiin lineaarista interpolaatiota ja sitä myös käytettiin kokeissa, joissa sai olla mukana logaritmitaulu. Aika harva taisi kyllä ymmärtää, mistä oli kyse, vaikka ideahan on tosiaan yksinkertainen: approksimoidaan funktiota paikallisesti suoralla.

        Normaalijakautuman tiheysfunktion standardoitu tunnus on Φ. Kirjainta N käytetään itse jakaumaan viitattaessa; esimerkiksi N(0, 1) tarkoittaa normitettua normaalijakaumaa. Ja suomen kielessä on edelleen normina, että desimaalierottimena on pilkku, ei piste, vaikka tätä onkin ehdotettu muutettavaksi. Oikeita merkintätapoja voi opiskella e-kirjasta http://www.e-painos.fi/kirjat/jukka-k-korpela-matemaattisten-merkintojen-kirjoittaminen/

        MAOL-taulukoissa on arvot Φ(0,37) ≈ 0,6443 ja Φ(0,38) ≈ 0,6480. Lineaarinen interpolaatio merkitsee tässä yksinkertaisesti keskiarvon laskemista, koska haluttu piste on arvojen puolessavälissä. Saadaan siis Φ(0,375) ≈ (0,6443 0,6480)/2 = 0,6461. Tässä viimeistä numeroa on pidettävä epävarmana (oikea vastaus onkin neljään merkitsevään numeroon pyöristettynä 0,6462), koska käytetyt arvot ovat likiarvoja ja koska lineaarinen interpolaatio aiheuttaa virhettä (sitä enemmän, mitä enemmän funktio lokaalisesti poikkeaa suorasta).

        ”Käsin” laskettavaa lineaarista interpolaatiota harjoitetaan nykyisin aika vähän, koska on näppärämpiä vaihtoehtoja, esimerkiksi

        https://www.wolframalpha.com/input/?i=Φ(0.375)

        joka antaa suoraan vastauksen 0.64617. Wolfram Alpha siis tuntee funktion sen standardinimellä Φ. Luvuissa pitää tällöin kuitenkin muistaa käyttää desimaalipistettä.

        Mutta interpolaation idea on toki hyvä tuntea. Hyvin monet numeeriset menetelmät käyttävät jonkinlaista interpolaatiota.


      • matikkamestari
        Yucca kirjoitti:

        Jep, ennen vanhaan koulussa opeteltiin lineaarista interpolaatiota ja sitä myös käytettiin kokeissa, joissa sai olla mukana logaritmitaulu. Aika harva taisi kyllä ymmärtää, mistä oli kyse, vaikka ideahan on tosiaan yksinkertainen: approksimoidaan funktiota paikallisesti suoralla.

        Normaalijakautuman tiheysfunktion standardoitu tunnus on Φ. Kirjainta N käytetään itse jakaumaan viitattaessa; esimerkiksi N(0, 1) tarkoittaa normitettua normaalijakaumaa. Ja suomen kielessä on edelleen normina, että desimaalierottimena on pilkku, ei piste, vaikka tätä onkin ehdotettu muutettavaksi. Oikeita merkintätapoja voi opiskella e-kirjasta http://www.e-painos.fi/kirjat/jukka-k-korpela-matemaattisten-merkintojen-kirjoittaminen/

        MAOL-taulukoissa on arvot Φ(0,37) ≈ 0,6443 ja Φ(0,38) ≈ 0,6480. Lineaarinen interpolaatio merkitsee tässä yksinkertaisesti keskiarvon laskemista, koska haluttu piste on arvojen puolessavälissä. Saadaan siis Φ(0,375) ≈ (0,6443 0,6480)/2 = 0,6461. Tässä viimeistä numeroa on pidettävä epävarmana (oikea vastaus onkin neljään merkitsevään numeroon pyöristettynä 0,6462), koska käytetyt arvot ovat likiarvoja ja koska lineaarinen interpolaatio aiheuttaa virhettä (sitä enemmän, mitä enemmän funktio lokaalisesti poikkeaa suorasta).

        ”Käsin” laskettavaa lineaarista interpolaatiota harjoitetaan nykyisin aika vähän, koska on näppärämpiä vaihtoehtoja, esimerkiksi

        https://www.wolframalpha.com/input/?i=Φ(0.375)

        joka antaa suoraan vastauksen 0.64617. Wolfram Alpha siis tuntee funktion sen standardinimellä Φ. Luvuissa pitää tällöin kuitenkin muistaa käyttää desimaalipistettä.

        Mutta interpolaation idea on toki hyvä tuntea. Hyvin monet numeeriset menetelmät käyttävät jonkinlaista interpolaatiota.

        Muuten oikein, paitsi että Φ on normaalijakauman kertymäfunktion tunnus; normaalijakauman tiheysfuntion tunnus on φ tai ϕ. Siitä, kumman mallista pikkufiitä pitäisi käyttää, ei mielestäni ole mitään yleispätevää standardia, joten kukin käyttäköön sitä kumpaa lystää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe