uskikset pakoilee vastuutaan

ihan vaan ihmetelen

Miksi uskikset pakoilee vastuutaan menneisyydestään? Olen parille uskikselle pistänyt kysymystä vaikka inkvisiosta niin ne on yrittäny että "mikä se inkvisitio on?". Tai niistä raamatun kivityskäskyistä, vastaus on "ei kuule tulis mieleenkään". Mutta onhan asia kuitenkin niin että nykypäivän uskiksen on kannettava se taakka siitä mitä vaikka inkvisitio joskus teki? Tai raamatun hirmutyöt? Ja pitäähän niiden tämmöiset asiat tietää kun ne on uskovaisia ja silleen takautuvasti vastuussa? Onhan raamatussakin että ties monenteen polveen kostetaan esi-isien pahat työt niin niille kanssa sitä kostoa?

18

134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adf

Itse olen lähinnä ihmetellyt miksi uskikset eivät tutustu rehellisesti historiaansa. Se kun todistaisi että raamattu ei todellakaan ole muuttumatonta Jumalan sanaa tai todellisia tarinoita Jeesuksesta.

Eiköhän riitä että tajuaa kuinka hullu se niiden kirja on ja ehkä valitsee jotain järkevämpää elämälleen kuin sen tuputtamisen ja muiden elämien pilaamisen.

• Ateistit,salaseura

Niin, uskovathan ovat yhtenään tuputtamassa uskoaan. Ja pilaamassa muiden elämän. Sinunkin elämäsi ovat varmaan uskikset pilanneet, tai jonkun läheisesi. Onneksi ateistit ei pidä meteliä itsestään, julkisuuteen eivät ainakaan tule aatteestaan kertomaan, ikinä!

• adf
        Ateistit,salaseura kirjoitti:

Niin, uskovathan ovat yhtenään tuputtamassa uskoaan. Ja pilaamassa muiden elämän. Sinunkin elämäsi ovat varmaan uskikset pilanneet, tai jonkun läheisesi. Onneksi ateistit ei pidä meteliä itsestään, julkisuuteen eivät ainakaan tule aatteestaan kertomaan, ikinä!

Uskonto on johtanut moneen pahaan. Raamatussa on selkeitä ohjeita käyttäytymiseen jotka ovat haitallisia itselle ja ympäristölle. Näitä tuon esille kun joku väittää ateismin johtavan pahaan ja väittää kristinuskoa joksikin puhtaaksi pulmuseksi. Näiden ohjeiden perusteella vieläkin kuolee ihmisiä, lapsia tulee väärinkohdelluksi, vähemmistöjä vainotaan. Kautta uskonnon historian on tapettu ja muuten kohdeltu kaltoin sen vuoksi että kirjaa on pidetty jumalana.

Henkilökohtaisia tarinoita en aio täällä jakaa mutta olet oikeassa että minulla on kokemuksia uskovaisista jotka ovat hyvin negatiivisiä. Nämä ovat lähinnä lapsuudesta, ajalta ennenkuin edes tiesin mitä sana ateismi tarkoittaa.

• 1213

Pitääkö jokaisen ateistin kantaa myös taakka siitä mitä muut ateistit ovat joskus tehneet?

• atheos

Tämä aloitus taisi olla kohdistettu ennemminkin näille, jotka viljelee näitä "ne ei ollu oikeita kristittyjä" lausahduksia, rusinapullailee niiden Raamatun käskyjen ja ohjeiden kanssa sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii, ja kieltäytyy näkemästä Raamatun ristiriitoja.

Ei, kenenkään ei tule kärsiä rangaistusta toisten teoista. Aloittaja tosin huomautti, että Raamatussa on Jumalan asettamia sukupolvia kestäviä rangaistuksia ja viattomiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Sitten on vielä sekin ero, että toisin kuin monilla uskonnoilla, ateismilla ei ole oikeutettu väkivaltaa.

• VT vielä vieras
        atheos kirjoitti:

Tämä aloitus taisi olla kohdistettu ennemminkin näille, jotka viljelee näitä "ne ei ollu oikeita kristittyjä" lausahduksia, rusinapullailee niiden Raamatun käskyjen ja ohjeiden kanssa sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii, ja kieltäytyy näkemästä Raamatun ristiriitoja.

Ei, kenenkään ei tule kärsiä rangaistusta toisten teoista. Aloittaja tosin huomautti, että Raamatussa on Jumalan asettamia sukupolvia kestäviä rangaistuksia ja viattomiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Sitten on vielä sekin ero, että toisin kuin monilla uskonnoilla, ateismilla ei ole oikeutettu väkivaltaa.

Se, että Jumala Jeesuksessa suoritti viimeisen ja täydellisen uhrin ihmisten syntien edestä, poisti eläinuhrit temppelimenoineen tarpeettomina. Jeesus ihmisen muotoon tultuaan täytti synnittömänä lain, jonka tehtävä on johtaa meitä Kristukseen (lakihan on täytettävä kokonaan ollakseen Jumalalle kelpaava ja siihen ei ihminen pysty), jolloin painopiste ajattelussa muuttui. Eläinuhreilla synnit peitettiin ei poistettu, mikä tapahtui vasta Jeesuksen kuolemassa.

Uskoon pääsee verraten pienillä tiedoilla (läh. Uusi Testamentti) ja minun kaltaisiani vielä verraten vähäisen opetuksen saaneita on paljon. Menen helposti hakoteille, jos vähäisillä tiedoilla alan Vanhaa Testamenttia selvittämään toisille. Tässä täytyy turvautua oppineisiin ja hankkia ajan kanssa lisää tietoa. Hakusanoilla esim. Raamatun ristiriidat selviksi yms. saa moniin VT:n kysymyksiin vastauksia. Tietysti kirjallisuutta on paljon. Yllättävän paljon näihin kysmyksiin on perehdytty, mutta minunlaiseni löytää vastauksia lyhyessä ajassa vain osaan "ristiriidoista", joten vastauksia ei hyvin löydy näiltä palstoilta, jos tänne ei oppineita hakeudu...toki minua viisaampia kyllä. Olen linkkejä nettiin laittanut muutamia kertoja, mutta niitä pienellä viitseliäisyydellä vastauksista todella kiinnostunut löytää omin avuinkin. Aikaa vievät opiskelut täytyy aloittaa minunkin.

• hgjhgjghhjhj
        VT vielä vieras kirjoitti:

Se, että Jumala Jeesuksessa suoritti viimeisen ja täydellisen uhrin ihmisten syntien edestä, poisti eläinuhrit temppelimenoineen tarpeettomina. Jeesus ihmisen muotoon tultuaan täytti synnittömänä lain, jonka tehtävä on johtaa meitä Kristukseen (lakihan on täytettävä kokonaan ollakseen Jumalalle kelpaava ja siihen ei ihminen pysty), jolloin painopiste ajattelussa muuttui. Eläinuhreilla synnit peitettiin ei poistettu, mikä tapahtui vasta Jeesuksen kuolemassa.

Uskoon pääsee verraten pienillä tiedoilla (läh. Uusi Testamentti) ja minun kaltaisiani vielä verraten vähäisen opetuksen saaneita on paljon. Menen helposti hakoteille, jos vähäisillä tiedoilla alan Vanhaa Testamenttia selvittämään toisille. Tässä täytyy turvautua oppineisiin ja hankkia ajan kanssa lisää tietoa. Hakusanoilla esim. Raamatun ristiriidat selviksi yms. saa moniin VT:n kysymyksiin vastauksia. Tietysti kirjallisuutta on paljon. Yllättävän paljon näihin kysmyksiin on perehdytty, mutta minunlaiseni löytää vastauksia lyhyessä ajassa vain osaan "ristiriidoista", joten vastauksia ei hyvin löydy näiltä palstoilta, jos tänne ei oppineita hakeudu...toki minua viisaampia kyllä. Olen linkkejä nettiin laittanut muutamia kertoja, mutta niitä pienellä viitseliäisyydellä vastauksista todella kiinnostunut löytää omin avuinkin. Aikaa vievät opiskelut täytyy aloittaa minunkin.

Omien uskomusten vahvistaminen ei ole opiskelua.

• VT vielä vieras kirjoitti:

"Jeesus ihmisen muotoon tultuaan täytti synnittömänä lain, jonka tehtävä on johtaa meitä Kristukseen (lakihan on täytettävä kokonaan ollakseen Jumalalle kelpaava ja siihen ei ihminen pysty), jolloin painopiste ajattelussa muuttui."

Jumalaanne siis riivaa edelleen taikauskoinen kuvitelma sukupolvesta toiseen siirtyvästä kirouksesta, perisynnistä?

"Uskoon pääsee verraten pienillä tiedoilla (läh. Uusi Testamentti) ja minun kaltaisiani vielä verraten vähäisen opetuksen saaneita on paljon"

Juuri noin. Kun tieto lisääntyy ja sen hankkimista ja vastaanottamista ei kriminalisoida, kumma kyllä uskon osuus alkaa pienetä. Mutta oikeassa olet, uskoon pääsee ENNEN KAIKKEA pienillä tiedoilla.

• Ateisteilla ei taida olla mitään teosta, jonka perusteella olisi voitu kollektiivisesti tehdä pahaa ihmisille. Siksi en itse ainakaan koe, että voi kun meillä on niin hurja kirja, ja onpa meikäläiset tehneet pahoja sen ohjeiden mukaan. Eli taakkaa ei ole.

• "Pitääkö jokaisen ateistin kantaa myös taakka siitä mitä muut ateistit ovat joskus tehneet? "

Toisin kuin kristinusko, ateismi ei ole aatteellinen uskomusjärjestelmä. Tarkoitit kai esim. humanistit, buddhalaiset, materialist ym.?

Oletko tullut ajatelleeksi, miksi moinen uhri tarvittiin? Olisikos syyllisyydentunteen herättämistä varten vai miksi?

• ihan vaan ihmetelen

>>>Miksi uskikset pakoilee vastuutaan menneisyydestään?

• Herkkähipiäiset

"Ilman ulkopuolista arviota kristinusko ja kirkko olisi puhdas pulmunen eli tarvitaan muutakin infoa kuin kirkon omaa kehumista. Ja tuo kritiikki ei tarkoita, etteikö tuossa kirkossa voisi olla jotain hyvääkin tai etteikö se voisi olla vieläkin huonompi."

Tismalleen samaa mieltä. Kirkko-instituution heikkous näkyy siinä, että pienestäkin kritisoinnista ollaan vetämässä marttyyrin viittaa niskaan. Jos erehdyt kritisoimaan, se tarkoittaa että vastustat verisesti tuota instituutiota etkä voi olla sitä mieltä, että siinä olisi mitään hyvää.

• ppppppppppppppp

"Tai raamatun hirmutyöt? Ja pitäähän niiden tämmöiset asiat tietää kun ne on uskovaisia ja silleen takautuvasti vastuussa?Onhan raamatussakin että ties monenteen polveen kostetaan esi-isien pahat työt niin niille kanssa sitä kostoa? "

Epäilen, että Suomessa on monta uskovaista, joiden esi-isät ovat sidoksissa mitenkään raamatun hirmutöihin. Kokeile uudestaan Lähi-idän alueella, siellä saattaa näitä henkilöitä olla.

• adf

Niin, eihän suomalaisilla ollut mitään tekemistä raamatun kanssa ennen miekkalähetystä.

• kaikki vastuussa

"Epäilen, että Suomessa on monta uskovaista, joiden esi-isät ovat sidoksissa mitenkään raamatun hirmutöihin. Kokeile uudestaan Lähi-idän alueella, siellä saattaa näitä henkilöitä olla."

Tietenkin on, kun kaikki ihmiset ovat Aatamin ja Eevan jälkeläisiä ja siten sukua toisilleen.

• e0f2ecd6

Koska meidät on vapautettu synneistämme, ei meille enää kuulu rangaistus, varsinkaan toisten ihmisten synneistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      365
      1717
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1583
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1559
    4. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      248
      1141
    5. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      993
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      984
    7. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      745
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      736
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      699
    10. Nyt on aika

Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      654
    Aihe