Kirkon sanat ja teot ristiriidassa

hiiefjakoo

Hyvä osuva, kuvaava sana tuo RISTIriita. Se liittä käsitteen ihan passelisti kristittyhin ja kirkkoonsa. Evlutikka kirkko on peölkkää ristiriitaa. ristiriita on sen toinen nimi tai synonyymi.

Tuoreen Kirkko ja kapunki -lehden pääkirjoitus a la Päivi Ahoinpelto on malliesimerkki sanojen ja tekojen huutavasta ristiriidasta. Kai se on totta, että ne ei itse tuota edes huomaa. Ei kai muuten noin löysiä suustaan, kynästään päästäisi. Kukapa sitä nyt ihan tietoisesti haluasi naurunalaiseksi.


Muutama sitaatti ja kommentti päkirjoitukseen "Tervettä Kasvua"

"Tasapuolisuus ei tarkoita että kaikkien pitää saada yhtä paljon. Toiset nimittäin tarvitsevat enemmän kuin muut."

Tässä viitataan huonompiosaisiin, ikään kuin muka se että toiset saa enemmän kuin toiset olisi huono-osaisten etu, he muka ovat ne toiset jotka saavat enemmän. Haloo! Missä "todellisuudessa" sinä oikein elät pääkirjoittaja? Ilmeisesti kuitenkin ev.lut.harhassa.

Kirkko ainakin tarvitsee kirkonmiesten ja -naisten ja uskovaisten mielestä enemmän kuin muut, se on nähty.

Ei ole ihme että virsi Viekas vilppi poistettiin virsikirjasta. Sen sanoma, kritiikki kolahti ahneisiin valtiollisiin, kunnallisiin ja kirkollisiin päättäjiin liian kovaa.

"Kasvu voi olla myös epätervettä. Se näyttäytyy keskenkasvuisena oman edun tavoitteluna, oman osuuden loputtomana paisuttamisena, se on sitä ettei mikään riitä."

Miksiköhän tulee hakemattakin kirkko heti mieleen? Ja miten voi olla mahdollista että kirjoittaja ei huomaa paasaavansa kirkon omista helmasynneistä. Tällainen näyttäytyy uskovaisten loputtomana silmälappuisuutena.

"Aina ei toista ihmistä voi ymmärtää, tai hänen toimiaan, ratkaisujaan edes hyväksyä, mutta häntä voi kunnioittaa saman jumalan luomana, yksilöllisenä olentona, saman maailman kansalaisena."

Entäpä ne jotka eivät ole jumalan luomia, mm. ateistit, (ja ilmeisesti seksuaali ja sukupuolivähemmistötkin, ei kai nekään voi jumalan omia kuvia olla?). Kirkko ja uskovaisethan ne tunnetaankin toisenlaisten kunnioittamisesta.

"Terve kasvu on kasvua kohtuullisuuteen, oppimista itsekkään ihmisluonnon vastaiseen toimintaan, tyytymistä vähempään."

Eipä ole kirkko tuota läksyä oppinut, reputtaa jatkuvasti tuossa kokeessa. Kaikki ja vielä lisää, mulle heti, eikä vasta viidestoista päivä. HETI! Mulle, mulle, mulle...!

"I want everything you've got. I want a lot. Gimme, gimme, gimme, gimme, all you've got. I want more, more than 10 000 pounds!"

Lainauksissa olen poistanut hieman kirjoittajan tautologista toistelua, samojen sanojen turhaa toistoa, mutta sisältöön se ei vaikuta.

13

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fvvfgvfgbvfg

      Kristillisyys edustaakin porvarisimia, juuri niitä oikeistolaisia kovia arvoja, sitä hierarkisuutta joka Raamatusta johdetaan ja yhteiskuntaan luodaan.
      Kristitythän ovat niin suuruudenhulluja, sekä itseriittoisia että määrittävät jumalan lisäksi kuninkaina ja pappeina meille lammaslaumoille sen, miten pitää kaikkien ihmisten elää ja uskoa.
      Kristillisyys on saanut aikojen saatossa sellaisen aseman jossa se pystyy mielivaikuttamaan maailmaan tehden tästä touhusta sen mitä tämän on.
      Tasapuolisuus ja sen mukana oikeudenmukaisuus maailmassa on paljolti uskontojen politiikan vuoksi täyttä fiktiota kuten on kristillisyys ja poliittinen "demokratia"(edustuksellisuus) aatteena ja uskona.

      • hiiefjakoo

        Noihan se on. Se on vaan niin laajalle levinnyt ja kauan vallinnut asiantila että sitä ei tyhymempi, välinpitämättömyyskin riittää pitkälle, heti huomaa.


      • elämä aika ei riitä
        hiiefjakoo kirjoitti:

        Noihan se on. Se on vaan niin laajalle levinnyt ja kauan vallinnut asiantila että sitä ei tyhymempi, välinpitämättömyyskin riittää pitkälle, heti huomaa.

        Ihmiskunnan systeemit ovat sellainen totaalinen "kupla" jossa totaalinen aivopesu alkaa heti lapsuudesta jatkuen aina vanhuuteen.
        Tässä ihmisyydessämme ja yhteyiskunnan totaalisuudessa on vaikeaa "herätä" oikeasti todellisuuteen jos ei ole tietoa ja kokemusta siitä, mitkä ovat mm. rahan ja sen jakamisen perusteet ja motiivit,, tai uskonnot motiiveiltaan taustoineen.


    • putmani wee mauthis

      Tuossa päkirjoituksessa oli myös kohta jossa sanottiin, että kun auttaa toista auttaa myös itseään. Kun panaan hyvä kiertämään niin se lisää yhteiskunnallista vakautta Kun muillakin/kaikilla menee hyvin niin sinullakin menne hyvin ja todennäköisesti saat itsekin apua jos tarvitset.

      Muistan, kun kerran kirjoitin tänne samankaltaisia ajatuksia, niin joku uskovainen kommentoi, että tyypillinen ateisti auttaa vain jos itse siitä hyötyy. Sama uskovainen varmaan taputtaisi kämmenensä verille tuolle pääkirjoitukselle. Se että kirkko auttaa vain, jos joku muu sen auttamisen maksaa, ottaen kuitenkin kunnian auttamisesta täysin itselleen, ei uskovaista tietenkään yhtään haittaa. Miksi gaittaisi kun ei sitä edes tajua.

      Ei se MITÄ sanotaan, vaan se KUKA sanoo...

    • djdtyyj

      Pääkirjoittaja puhuu itsekkäästä ihmisLUONNOSTA. Tuskin hän tietoisesti pyrkii antamaan vaikutelmaa että "paha" luonto, etten sanoisi evoluutio, on syypää ihmisen itsekkyyteen ja raadollisuuteen.

      Eikös se kuitenkin se kristittyjen jumala heidän mielestään sen ihmisluonnonkin suunnitellut, omalle kuvalleen, kaipa se jumalakin sitten on itsekäs. Ja vapaan tahdonkin jumala kuville antoi suuressa "viisaudessaan", jotta voivat valita olla itsekkäitä kakkiaisia. Ja niinhän me usein olemme, itsekkäitä, kaikki - mutta varsinkin uskovaiset äärettömässä/loputtumassa omahyväisyydessään.

    • ihan omaksi eduksi

      Se on kyllä tota etä uskovaiset usein pasaavat ihan tosissaan, eivätkä tajua olenkaan kuinka typeriä loöpisevät. Vähän kuin tollo syytetty oikeudessa, joka itseään puolustaessaa puhuu itsensä pussiin ja varmistaaetä saa tuomion.

      Siksihän esim. USAssa ei useinkaan puolustusasianajaja päästä syytettyä todistamaan.

      Uskovaisillekin olisi monesti hyötyä suukapulasta!

    • ""Tasapuolisuus ei tarkoita että kaikkien pitää saada yhtä paljon. Toiset nimittäin tarvitsevat enemmän kuin muut.""

      Totta.

      "Tässä viitataan huonompiosaisiin, ikään kuin muka se että toiset saa enemmän kuin toiset olisi huono-osaisten etu, he muka ovat ne toiset jotka saavat enemmän."

      Ja sinusta he saavat enemmän mitä?

      • kylmesitollaahyviä

        "Tasapuolisuus ei tarkoita että kaikkien pitää saada yhtä paljon. Toiset tarvitsevat nimittäin enemmän saadakseen saman kuin muut.

        Kuinka paljon enemmän köyhä tarvitsee, kuin itsensä keskiluokaan kuuluvaksi laskeva arkkipiispa Mäkinen, jotta saisi saman kuin Mäkinen, joka kk-palkka on viisinumeroinen euromäärä?

        Tuo Mäkisen surullisen kuuluisa lipsautus kuvastaa sitä oikein hyvin millaisessa epätodellisessa mielikuvitusmaailmassa kirkon korkeat edustajat elävät - sekä mielikuvitusolentonsa, jumaluskonsa että reaalimaailman osalta.

        Mitä kirkko tosiasiassa tekke vähäosaisten eteen. Paljon vähemmän kuin se kehuu ja yleisesti kuvitellaan. Kirkon valheellinen itsekehu on mennyt ihmisille läpi.

        Omista varoistaan se aintaa auttamiseen luokkaa 1%. Toki se sen lisäksi tekee muutakin auttamistyötä, toisten rahoilla. Kirkko kyllä auttaa jos maksaja löytyy - ja otaa kunnian auttamisesta itselleen. Kirkko teki taaaas paaaljon hyvää!


    • Markku K

      Kirkko kerää työttömiltä enemmän kirkollisveroa kuin sen diakoniakulut ovat. Kirkon rahat kuluvat pöhöttyneen organisaation pyörittämiseen ja kuitenkin kehtaavat toitottaa olevansa auttamiseen panostava yhteisö.

    • fukjh

      Pääkirjoittaja Ahoinpelto ja kirkko, ja sen johto voisivat sanojensa uskottavuuden vuoksi put their money wherw their mouth is, eli vastata huutoonsa, tehdä niin kuin opettavat, eikä niin kuin heillä tapana on, sanoa että tehkää niin kuin raamattu/jumala käskevät (eli suomennettuna niin kuin me käskemme).

      Voisivat laatia kirkon virallisen kannaoton jossa vastustettaisiin perintöveron poistoa rikkaita suosivana. Pienet perinnöt miustaakseni 20 000e asti saa verotta. Samalla kirkko voisi ilmoittaa että kirkkokin on velvoitettava maksamaan veroa saamistaa testamenttilahjoituksista. Nyt se saa ne verovapaasti. Eihän se juuri mitään muitakaan veroja maksa vaan on liki kaikista vapautettu kun se RINNASTETAAN yleishyödyllisiin toimijoihin vaikka ei sitä ole.

      Nyt raharikkaat esittävät silmät kiiluen ja suu vaahdoten vesi kielellä että perintöverosta tulisi luopua Suomessa kokonaan. Veroasiantuntija yliopiston prof., Niskakangas muistaakseni nimeltään, sanoi että se suosisi ökyrikkaita, mm. yrittäjäsukuja, rikkainta yhtä prosenttia.

      Osui kritiikki niin hyvin kohdilleen että Matti Vanhanen loukkaantui näyttävästi viran, ja edustamansa tahon puolesta - onko se tittelinsä Perheyritysten liiton pj, vai mikä?

      • hjhjb

        Kirkko ajattelee, että kaikki se raha mitä se vastikeetta valtiolta ja kunnilta saa on kokonaisuudessaan hyödyttämässä vähäosaisia. Ei paljon suurempaa harhakuvitelmaa olla voi. Jos se raha jäisi valtiolle ja kunnille siitä olisi paljon enemmän iloa köyhille ja kipeille.

        Kirkon edustajat ja uskovaiset kuvittelevat että ne verot, joista kirkko on vapautettu, ties kuinka monta miljoonaa vuosittain kirkko näin säästää, menevät kirkolle jäädessään vahäväkisten hyödyksi. Eivät mene.

        Ne menevät kirkon budjetin yleiskatteeksi, jollion niistä menee avuntarvitsijoille, diakoniaan luokkaa 1%, ihan kirkon oman tilinpäätöksen mukaan. Suurin osa menee tehottamaan byrokratiaan, itse kirkko instituution ja sen kiinteistöjen ylläpitoon, ylisuuren palkollisten määrän palkkoihin, mukaan luettuna piispojen ökypalkat.

        Ja tietenkin mielikuvitusolennon palvontaan vaikka siihen osallistuvien määrä on naurettavan pieni, 3,9 miljoonaa käyntikertaa vuodessa, alle 1 per jäsen, ja edelleen laskussa. Nuorista aikuisista enemmistö ei ole käynyt j-palveluksessa kertaakaan vuosiin.

        Kuten Markku K sanoikin jo, köyhät maksavat kirkolle enemmän kirkkoveroa kuin saavat kirkolta takaisinpäin.


      • ghkg

        Kirkon edustaja kommentoi kirkon saamaa testamenttilahjoitusta sanomalla että "testamentin tekijä ei rajota testamentissa varojen käyttöä".

        "Hän on kuitenkin toivonut, että ne käytettäisiin daikoniatyöhön ja vähävaraisten auttamiseen.

        Ihan vaikuttaa näin skeptikosta ihan silta kuin tuossa jo sunnitrltaisiin, pohjustetaisiin rahojen kättöä johonkin muuhunkin kuin daikoniaan ja vähävaraisten auttamiseen.

        Lahjoittaja ilmaisee tahtonsa selvästi, mutta kirkon mielestä ei kuitenkaan aseta rajoituksia, vaan kirkko saa tehdä rahoilla ihan mitä kuin lystää?


      • ghjgh

        Åbo Academin Alf Rehn pakinoi muutama viikko sitten YLE radiossa perinnöistä ja sanoi omana milelipiteenään, että ei koe ansatsevansa perintöä vanhemmiltaan. "Ovat tehneet jo muutenkin ihan tarpeeksi hyväkseni", hän sanoi.

        Prof. Niskakangas ei niele perustelua että perintöomaisuudesta on jo maksettu kertaalleen veroa kun se on hankittu. Ehkä on ehkä ei rikkailla on keinoja vältellä veroja, laittomasta tai laillisesti. Jälkimmäistä kutustaan verosunnitteluksi, "sallituksi veronkierroksi".

        Niskakangas totesi ihan asiaa, että perinnön saaja ei ole maksanut omaisuudesta, jonka perii, mitään veroja. Saa sen ilman ponnisteluja. Kuin Manulle illallinen. Ilmaisia illallisia ei ole. joku ne maksaa, Ehkä olis hyvä että se syöjä maksaa.

        Jos jostain niin ehkä juuri ilman omaa ponnistelua saadusta omaisuudesta olisi syytä periä veroa.

        Onhan tuossa toki ongelmiakin, verokilpailu eri maiden välillä, mm. just nyt Suomen ja Ruotsi välillä, nokitellaan mm. vuoronperään yhteisöveroalennuksilla.

        Ja perintövero voi vaikeuttaa sukupolvenvaihdosta perheyrityksissä, ja tavallisillakin talaajilla voi olla pakko myydä esim. peritty asunto kun ei muuten ole varaa maksaa perintöveroa. Mutta onhan sille verole annettu maksuaikaa muistaakseni 5 vuotta ainakin yritysten kohdalla.

        Wahlrooskin todisti, että rahalla ei ole kotimaata, muuttamalla kirjansa Ruotsiin, jossa luovuttiin perintöverosta. Nyt Nalle kotimaansa jättää, ja Suomi perään nyyhkäisee, tai sitten ei.

        Mutta jostainhan valtionkin on saatava verotuloja, kuten olemme viime vuosina huomanneet,. Kun verotuotot laskevat toisala niin toisaalla korotetaan veroja. Joero poistuu, mitä veroa nostetaan paikaamaan aukkoa? Jotain tasaveroako, joloin se iskee köyhiin. Vai palkaaveroa joka on korkea jo nyt ja siitä kovasti valitetaan.

        Tai sitten valtio tyytyy pienempä verokertymään ja hallitus ja eduskunta leikkaavat kilvan kansalaisille tarjottavia palveluita, ja kunnat myös ku niiden valtionapuja leikataan.

        Verot kokonaan pois ja jokainen siis ostakoon palvelut mistä lystää (lue mihin on varaa)?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      152
      2601
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1870
    3. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1657
    4. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1331
    6. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1008
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      998
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      989
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      914
    10. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe