Valtaosa palstalaisista sanoo, että älykkäästi suunnittelut kotieläimet olisivat erilaisia ? Vertaa valmiiksi kengitetyt hevoset yms.
Minusta taas hevonen, kissa, koira, lehmä jne. kertovat kiistatta älykkäästä suunnittelijasta. Eipä olisi ihminen pärjännyt ilman niitä. Muutenkin katsomalla maailmaa, tulee melko helposti vakuuttuneeksi suuremmasta voimasta. Koska kaikki on niin ihmeellistä ja hitusenkin väärillä säädöillä homma ei toimisi. Myönnän selvästi, että oma älyllinen suorituminen ei tule koskaan selittämään eläessäni näitä iänikusia kysymyksiä, mutta ainahan voi muodostaa jonkinnäköisen ajatusmallin.
En usko Raamattuun absoluuttisena totuutena, mutta kuten kaikissa muissakin uskonnoissa on niissä perusajatuksena mielestäni jonkinnäköinen moraalikäsitys, jota voidaan pitää hyvänä ja joka vaihtelee eri uskontojen välillä miten sitä toteutetaan.
Mitä minä sitten haen viestilläni, en mitään mullistavaa ja tuskin tämä vaikuttaa keneenkään, mutta se voi antaa ainakin ajatuksen jostain muutamiksi sekunneiksi ja ehkä jonkin sortin oivalluksen.
Siis, koska on selvästi olemassa hyvää ja pahaa. Ja tähän liittyen, monesti ihmiset syyttävät hyvää pahasta ? Olen tästä muistaakseni joskus ennenkin kirjoittanut jollekin palstalle kauan sitten. Voit esim. syyttää hyvää pahasta niin, että pyöräsi rengas puhkeaa. Olit mukavalla kesäsäällä ajamassa tutulle kiinnostavaan illanviettoon. Et nyt kuitenkaan päässyt ajoissa perille, koska matkaa on vielä kilometrejä ja et koe järkeväksi ajaa tyhjällä renkaalla. Miksi minulle kävi näin ?
Yhtä hyvin, joku on saattanut levitellä lasinsiruja juuri paheet mielessään. Ideana tehdä ilkivaltaa. Eli alkuidea on pahasta, mutta pilaa hyvän tapahtuman. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Tietenkin on sattumaakin, mutta kaverini joka on ollut kliinisesti kuollut ja nähnyt ja kokenut siellä rajantakana kaikenlaista sanoi minulle muutaman ihan pohdinnan arvoisen lauseen. Tietenkään ateisti ei voi uskoa kuolemanjälkeiseen, mutta minä haluan uskoa. Ystäväni ei ole kertonut minulle paljoa kokemuksistaan, koska kaikkea salaista tietoa ei pidäkään tietää tässä vaiheessa kiertokulkua, mutta voisimmepa toivoa, että tulisimme toimeen toistemme kanssa ?
Suurin rakkaus on todella voimakas voima, ns. ehdoton rakkaus, rakastan sinua jos teet näin tai noi, mutta miltä kuulostaisi, että rakastan sinua juuri tuollaisena. Tietenkään ei täällä maailmassa voi tehdä mitä haluaa ja olettaa, että se on oikeutettua. Harmonia olisi sitä optimaalista ja hyvyys, mutta suurin rakkaus antaa anteeksi sinulle elämäsi virheet ja ei syyllistä sinua. Näin minä uskon.
Ilman hyvää ei olisi pahaa ja toisinpäin.
Kotieläin
17
112
Vastaukset
>Minusta taas hevonen, kissa, koira, lehmä jne. kertovat kiistatta älykkäästä suunnittelijasta. Eipä olisi ihminen pärjännyt ilman niitä.
Oi voi, intiaanit pärjäsivät mainiosti ilman noita kunnes luomisuskoiset kristityt hyökkäsivät heidän kimppuunsa.- gloptspallo
Minkähän takia niin häviävän pieni osa eläimistä soveltuu hyötyeläimiksi - prosentti tai pari nisäkkäistä, muutama lintu, pari hassua kaikista miljoonista selkärangattomista?
- jyrr
Jos kaikki eläimet olisivat yhtä kesyjä kuin sylikissa niin kusessa olisit.
jyrr kirjoitti:
Hyötyeläin ja sylikissankesy eläin ovat kaksi hiukan eri asiaa. Villeissä sorkkaeläimissä on monta syötäväksi kelpaavaa lajia, mutta tässä mielessä esimerkiksi lähes kaikki jyrsijät, hyönteissyöjät ja lepakot ovat hyödyttömiä. Ja niitähän suurin osa nisäkkäistä on.
- huutis.
jyrr kirjoitti:
Ja eikös ne kaikki eläimet olleet kretujen mielestä ennen kesyjä. Siitäkö maailman pahuus johtui, että Jumala teki alussa sen virheen, että kaikki laidunsivat kimpassa? Varmaan Adam ja Evekin diggasivat ruohonsyönnistä.
- >=3
"Siis, koska on selvästi olemassa hyvää ja pahaa."
Hyvä ja paha riippuu täysin näkökulmasta.- jxnbn-2
Tuollainen näkemys tuo voimaan viidakon lait - sitäkö haluat?
- jyrr
Pahuutta ei tarvita yhtään mihinkään.
Sitähän vasta tarvitaankin. Monen palstakretun mielestä yli 90 % ihmisistä joutuu varmasti Helvettiin, eikä se olisi mahdollista ilman pahuutta – siten kuin kunkin uskonlahko sen määrittää.
Ilman "pahuutta" kretut olisivat mitättömyyksiä, kun juuri kenestäkään heistä ei ole edes akateemisiin opintoihin. Nyt he voivat sentään itse kuvitella olevansa muita parempia, vaikka ne muut heitä naureskellen säälivätkin.- huutis.
RepeRuutikallo kirjoitti:
Sitähän vasta tarvitaankin. Monen palstakretun mielestä yli 90 % ihmisistä joutuu varmasti Helvettiin, eikä se olisi mahdollista ilman pahuutta – siten kuin kunkin uskonlahko sen määrittää.
Ilman "pahuutta" kretut olisivat mitättömyyksiä, kun juuri kenestäkään heistä ei ole edes akateemisiin opintoihin. Nyt he voivat sentään itse kuvitella olevansa muita parempia, vaikka ne muut heitä naureskellen säälivätkin.Sitäpaitsi, jollei pahuutta tarvita, niin miksi älykäs kaikkivoipa suunnittelija sallisi pahuuden olemassaolon.
"Minusta taas hevonen, kissa, koira, lehmä jne. kertovat kiistatta älykkäästä suunnittelijasta."
Eivät ne kovin älykkäästi ole suunniteltuja, koska niitä on täytynyt jalostaa melkoisesti ennen kuin on päästy nykyisiin muotoihin.Otsasi hiessä jne.; rankkaa raatamistahan Sebaot meille räpeltäen suunnitelluille ihmisille lupasikin, ja kyllä tuo elukkain jalostus ainakin hitautensa puolesta sellaisesta käy.
- huutis.l
Tosiaan. Älykkäästi suunniteltuja hyötyeläimiä ei olisi ollut mitään syytä jalostaa.
- T 7
Mihinkähän sitä ihminen on koiraa tarvinnut ? Alkuperäinen ihminenhän oli kasvissyöjä joten ei metsästämiseen. Sudet eivät hätistelleet lampaita kedolla, joten ei sitä tarvittu laumanvartijaksi.
Kerropa jyrri miksi koira luotiin?- huutis.
»Kerropa jyrri miksi koira luotiin? »
No ihminen on rappeuttanut kesykoiran sudesta. Ja nyt aloittaja pitää älykkäänä suunnitteluna sitä, että ihmisen piti sellaiset otukset jalostaa ihan itse, koska muuten ihminen ei hänen mukaansa olisi mitenkään pystynyt pärjäämään. - huutis.
huutis. kirjoitti:
»Kerropa jyrri miksi koira luotiin? »
No ihminen on rappeuttanut kesykoiran sudesta. Ja nyt aloittaja pitää älykkäänä suunnitteluna sitä, että ihmisen piti sellaiset otukset jalostaa ihan itse, koska muuten ihminen ei hänen mukaansa olisi mitenkään pystynyt pärjäämään.Tulee nyt kyllä mieleen, että oliko arkissa kesyhoiria vai vain koiraeläinten baramineja. Jos jälkimmäisiä, nin miten ihmiset pärjävät alkuvuosina arkin rantautumisen jälkeen?
Entä ilman kesykissoja, hevosia tai lehmiä?
Ja minkä rotuisia koiria arkissa mahtoi olla? Oliko kaikki nykyiset koirarodut vai vai tärkeimmät, kuten metsästykseen, paimennukseen ja valjakkojen vetoon tarkoitetut. - ilkimyksen esiäiti
huutis. kirjoitti:
Tulee nyt kyllä mieleen, että oliko arkissa kesyhoiria vai vain koiraeläinten baramineja. Jos jälkimmäisiä, nin miten ihmiset pärjävät alkuvuosina arkin rantautumisen jälkeen?
Entä ilman kesykissoja, hevosia tai lehmiä?
Ja minkä rotuisia koiria arkissa mahtoi olla? Oliko kaikki nykyiset koirarodut vai vai tärkeimmät, kuten metsästykseen, paimennukseen ja valjakkojen vetoon tarkoitetut.Tonitörppöhän tiesi, vaikkei ollutkaan paikalla näkemässä, että Ukko Nooalla oli koirabaramiinipari, josta sitten kehkeytyivät koirat, sudet, sakaalit ja kaikki 120 koirarotua. Naapurin kissa lisäsi joukkoon mm. harjasuden, harmaaketun, pensaskoiran ja vanhan ketun, joista viimemainittu on rappeutunein, koska siltä ovat mm. raateluhampaat ja häntä kadonneet. :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1417988Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.323170Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole3892254Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422841780Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih1501644Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh211481- 151248
- 1001239
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371162- 181142