Sea Ray 220 DA

Anonyymi

Ostin keväällä Sea Ray 220 DA vm. 1990 veneen ja haluaisin esittää kysymyksen vastaavan veneen omistajille. Onko teidän veneessä jatkuvasti vettä vessasta tulevassa suihkuvesien poistokaukalossa, siis vaikka suihkua ei ole käytetty? Ja toinen kohta, edellä mainitun suihkuvesien poistokaukalon capiinin puolella olevassa pienessä kolossa, mikä on peitetty sellaisella puupaneelilla? Aloin ihmetellä pilssivesien suurehkoa määrää, pilssipumppu tyhjentää muutaman kerran tunnissa.

18 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Ei ole samaa venettä, mutta pilssipumpun ei pitäisi käydä kovin usein.

    On mahdollista, että pumppu on asennettu niin, ettei se koskaan saa pilssiä tyhjäksi.

    Käytännössä se tarkoittaa sitä, että pumppu alkaa pumppamisen, kun vesi nousee. Pumppu pumppaa vedet putkeen, jolloin pinta laskee ja pumppu pysähtyy. Sitten putkessa oleva vesi valuu hitaasti takaisin pilssiin ja pumppu käynnistyy uudelleen.

    Jos näin ei ole asia, vene vuotaa jostain. Vesi voi olla sadevettä tai merivettä. Jos sitä tulee paljon eli pumppu oikeasti pumppaa sitä ulos, niin veneessä on merkittävä vuoto.

    Vuoto on todennäköisesti jonkin läpiviennin yhteydessä, joko läpivienti itse tai todennäköisemmin joku letkuliitos. Suoje kaikki läpiviennit ja katso kertyykö vettä edelleen. Painevesijärjestelmäkin voi vuotaa, mutta se loppuu, kun vesi loppuu tankista.

    • Kiitos vastauksesta! Veneessäni on 2 läpivientiä vesirajan alapuolella, ne ei vuoda. Kyljessä olevat läpiviennit olen tarkistanut ja nekin on kunnossa. Painevesijärjestelmä on kunnossa, säiliö ei vuoda ja painekytkimellä varustettu vesipumppu käynnistyy vain kun vettä kuluttaa. Pilssipumppu pumppaa muutaman kerran tunnissa noin ½ litraa kerrallaan, olen seurannut veden tuloa. Vesi tulee moottorimonttuun bensiinitankki kaukalon alareunassa olevista pienistä reijistä, jotka on ilmeisesti kondenssivesiä varten. Se on selvää ettei kondenssivesiä muodotu noin paljon, veneeni taitaa siis vuotaa.

    • Vesiongelma kirjoitti:

      Kiitos vastauksesta! Veneessäni on 2 läpivientiä vesirajan alapuolella, ne ei vuoda. Kyljessä olevat läpiviennit olen tarkistanut ja nekin on kunnossa. Painevesijärjestelmä on kunnossa, säiliö ei vuoda ja painekytkimellä varustettu vesipumppu käynnistyy vain kun vettä kuluttaa. Pilssipumppu pumppaa muutaman kerran tunnissa noin ½ litraa kerrallaan, olen seurannut veden tuloa. Vesi tulee moottorimonttuun bensiinitankki kaukalon alareunassa olevista pienistä reijistä, jotka on ilmeisesti kondenssivesiä varten. Se on selvää ettei kondenssivesiä muodotu noin paljon, veneeni taitaa siis vuotaa.

      En tunne veneen rakennetta, mutta voiko olla niin, että veneessä on kaksoispohja ja vesi tulee pohjien väliin ja sitä kautta ulos rei'istä? Silloin veneesi välipohja olisi täynnä vettä. Minulla oli kerran vene, jonka lattioiden välissä oli kymmeniä litroja vettä,joka ei päässyt ulos.

      Vettä ei tarvitse tulla paljoa lisää, jos se pääsee vain pienistä rei'istä ulos. Veden poistumiseen voi riittää se, että itse on takana, jolloin perä painuu ja virtaus alkaa. Sitä tulee sillä vauhdilla, mikä rei'istä mahtuu - ehkä 1/2 l/h. Siinä tapauksessa vesi voisi olla sadevettä, joka on välipohjassa ja joka lähtee liikkeelle, kun veneen asento muuttuu - painoa tulee taakse. Pääsetkö kokeilemaan "hölskyykö" vene keinuttaessa tai loppuuko "vuoto" jos keula laskee?

      Sadevesi ei ole kuitenkaan kiva asia, koska pohjan vuoto on yleensä helpompi havaita, sadevesi tulee läpi pienistä ruuvinrei'istä tai kuomun raoista.

      Kondenssivettä se ei ole, määrä voisi olla sadevettä, mutta sitä ei tietenkään kerry sateella.

    • Arvailuja edelleen kirjoitti:

      En tunne veneen rakennetta, mutta voiko olla niin, että veneessä on kaksoispohja ja vesi tulee pohjien väliin ja sitä kautta ulos rei'istä? Silloin veneesi välipohja olisi täynnä vettä. Minulla oli kerran vene, jonka lattioiden välissä oli kymmeniä litroja vettä,joka ei päässyt ulos.

      Vettä ei tarvitse tulla paljoa lisää, jos se pääsee vain pienistä rei'istä ulos. Veden poistumiseen voi riittää se, että itse on takana, jolloin perä painuu ja virtaus alkaa. Sitä tulee sillä vauhdilla, mikä rei'istä mahtuu - ehkä 1/2 l/h. Siinä tapauksessa vesi voisi olla sadevettä, joka on välipohjassa ja joka lähtee liikkeelle, kun veneen asento muuttuu - painoa tulee taakse. Pääsetkö kokeilemaan "hölskyykö" vene keinuttaessa tai loppuuko "vuoto" jos keula laskee?

      Sadevesi ei ole kuitenkaan kiva asia, koska pohjan vuoto on yleensä helpompi havaita, sadevesi tulee läpi pienistä ruuvinrei'istä tai kuomun raoista.

      Kondenssivettä se ei ole, määrä voisi olla sadevettä, mutta sitä ei tietenkään kerry sateella.

      Veden tulo käyttäytyy juuri noin kuin mainitsit, seisomalla takana oikealla puolella veden tulo voimistuu, mutta ei lopu. Toki jos siinä on välipohja täynnä vettä, sen tyhjeneminen kestää kauan tuolla vauhdilla mitä sieltä tulee. Täytyy ottaa vene ylös ja aloittaa vian hakeminen pohjan tarkastuksella. Harmittava ongelma mukavan veneilykesän päätteeksi, mutta tämähän on pieni murhe maailman murheiden rinnalla. Kiitos ajatuksista!

    • Vesiongelma kirjoitti:

      Veden tulo käyttäytyy juuri noin kuin mainitsit, seisomalla takana oikealla puolella veden tulo voimistuu, mutta ei lopu. Toki jos siinä on välipohja täynnä vettä, sen tyhjeneminen kestää kauan tuolla vauhdilla mitä sieltä tulee. Täytyy ottaa vene ylös ja aloittaa vian hakeminen pohjan tarkastuksella. Harmittava ongelma mukavan veneilykesän päätteeksi, mutta tämähän on pieni murhe maailman murheiden rinnalla. Kiitos ajatuksista!

      Veneessä ei pitäisi olla tiloja, joihin ei pääse katsomaan.
      Välipohjaan aukko ja manusluukku.
      Varmista kuitenkin ensin rakenne ettei mene väärään kohtaan.

    • Vesiongelma kirjoitti:

      Veden tulo käyttäytyy juuri noin kuin mainitsit, seisomalla takana oikealla puolella veden tulo voimistuu, mutta ei lopu. Toki jos siinä on välipohja täynnä vettä, sen tyhjeneminen kestää kauan tuolla vauhdilla mitä sieltä tulee. Täytyy ottaa vene ylös ja aloittaa vian hakeminen pohjan tarkastuksella. Harmittava ongelma mukavan veneilykesän päätteeksi, mutta tämähän on pieni murhe maailman murheiden rinnalla. Kiitos ajatuksista!

      Kertyykö sulla sadevettä muuten pilssiin? Mulla on hiukan uudenpi sea ray ja siinä tulee kovemmalla sateella vettä moottoritilan tuuletusaukkojen kautta, joka siis valuu pilssiin. Automaattinen pilssipumppu ei ota niin alhaalta, että pilssi tulisi ihan tyhjäksi, vaan sinne jää aina jonkin verran vettä, mitä ei saa kuin sienellä pois.

    • Kyllä mulla sea 260 vm 2004 ja vesi tulee tuuletusaukkojen kautta. Juuri kyhäilen tuuletusaukon kotelot tiiviiksi sialla ja hartsilla, 8mm reikä kotelon kaatopisteeseen lasikuituun, jotta vesi valuu ulos eikä pilssiin.

  • Missä on suihkukaukalon tyhjennyspumppu?
    Joissakin veneissä suihkukaivo on viemäröity pilssiin, josta pilssipumppu pumppaa veden pois. Voiko ne kaksi reikää bensakaukalossa olla yksinkertaisesti suihkun viemäri?

    Ja edelleen, kuten aikaisemmin on ehdotettu ja kuten edellinenkin mainitsi, automaattipumppu ei välttämättä tyhjennä kaikkea (vettä voi jäädä putkeenkin aika paljon sen jälkeen, kun pumppu horasee ilmaa).

    Pilssipumpun vaihto voi auttaa siinä tapauksessa, että siinä ei ole takaiskua tai jos takaisku vuotaa.

  • Ensinnäkin suihkupilssi ei tyhjenny pohjaan asti pilssipumpulla, jokunen sentti jää pohjalle. Veneen pilssissä oleva vesi pääsee bensiinitankin alta liikkumaan koska laipioiden välissä on reiät juuri tätä varten. Sadevettä voi päästä veneeseen mitä ihmellisimmistä paikoista kuten etukannen kaiteiden alta jos ovat löysällä. Myös konehuoneen sivutuuletusritilöiden kautta vettä voi tulla sateella.

    Jos vettä tulee konehuoneeseen ihan kuivallakin kelillä niin silloin epäilen että vetolaitteen vaihteiston paljekumi on tullut tiensä päähän ja päästää vettä sisälle.

    • Jos veneessä on Mercruiseri (kuten todennäköisesti on), niin paljekumin vuoto voi olla syynä. Jos Volvon vetolaite, niin tuskin on syynä (koska se on teknisesti melkein mahdotonta).

    • Tarkoitatko, etä siinä on kaksi pumppu, toinen suihkukaivolle ja toinen pilssille?
      Näin ei aina ole 90-luvun veneissä. Joissakin suihkukaivo vain bviemäröidään plissiin ja pilssipumppu hoitaa tyhjennyksen.

    • Siis kuinka? kirjoitti:

      Tarkoitatko, etä siinä on kaksi pumppu, toinen suihkukaivolle ja toinen pilssille?
      Näin ei aina ole 90-luvun veneissä. Joissakin suihkukaivo vain bviemäröidään plissiin ja pilssipumppu hoitaa tyhjennyksen.

      99% varmuudella jos se on mercruiseri niin vika on ohjaus akselin syöpyminen. Stefan vaihto auttaa vain hetkeksi. Homma on aika iso,pitää irroittaa vetolaite,moottori ja kilpi. Tosin siihen on olemassa kyllä keino vaihtaa se purkamatta,mutta se vaatii kilven ulompaan osaan pari reikää jotka pitää sitten tulpata. Siis 99% varmuus jos se vuotaa vain silloin kun lähes koko kilpi on pinnan alla, eli se ohjaus akseli on veden alla. Tyyppivika.

    • tuttu juttu kirjoitti:

      99% varmuudella jos se on mercruiseri niin vika on ohjaus akselin syöpyminen. Stefan vaihto auttaa vain hetkeksi. Homma on aika iso,pitää irroittaa vetolaite,moottori ja kilpi. Tosin siihen on olemassa kyllä keino vaihtaa se purkamatta,mutta se vaatii kilven ulompaan osaan pari reikää jotka pitää sitten tulpata. Siis 99% varmuus jos se vuotaa vain silloin kun lähes koko kilpi on pinnan alla, eli se ohjaus akseli on veden alla. Tyyppivika.

      Kiitos kaikille, yritän vastata tässä samassa viestissä kaikkiin kommentteihin. Moottoritilan tuuletusaukkojen kautta sadevettä ei pääse moottoritilaan. Suihkukaivoon on käsittääkseni asennettu jälkikäteen oma pilssipumppu, jota ohjataan joko manuaalisesti tai automaatilla vessan puolelta. Vesi poistuu vessan lavuaarin tyhjennysletkuun asennetun T-kappaleen kautta. Kaivon reunoilla on myös reiät, joita pitkin suihkuvesien viemäröinti pilssiin on käsittääkseni tarkoitettu hoidettavan. Sitä en tiedä miksi suihkukaivoon on oma tyhjennyspumppu aikoinaan asennettu. Vetolaitteen paljekumit ovat ehjät, vettä ei kerry moottorimonttuun peräpeilin kautta, ainoastaan bensatankin kaukalon alareunassa olevista kahdesta reiästä. Onko kukaan tehnyt välipohjaan manusluukkua, sillä keinoin pääsisi kyllä tarkistamaan tilanteen välipohjassa?

    • Vesiongelma kirjoitti:

      Kiitos kaikille, yritän vastata tässä samassa viestissä kaikkiin kommentteihin. Moottoritilan tuuletusaukkojen kautta sadevettä ei pääse moottoritilaan. Suihkukaivoon on käsittääkseni asennettu jälkikäteen oma pilssipumppu, jota ohjataan joko manuaalisesti tai automaatilla vessan puolelta. Vesi poistuu vessan lavuaarin tyhjennysletkuun asennetun T-kappaleen kautta. Kaivon reunoilla on myös reiät, joita pitkin suihkuvesien viemäröinti pilssiin on käsittääkseni tarkoitettu hoidettavan. Sitä en tiedä miksi suihkukaivoon on oma tyhjennyspumppu aikoinaan asennettu. Vetolaitteen paljekumit ovat ehjät, vettä ei kerry moottorimonttuun peräpeilin kautta, ainoastaan bensatankin kaukalon alareunassa olevista kahdesta reiästä. Onko kukaan tehnyt välipohjaan manusluukkua, sillä keinoin pääsisi kyllä tarkistamaan tilanteen välipohjassa?

      Muutama korjaus.Vettä pääsee tuuletusritilöiden kautta konehuoneeseen kovalla vesisateella. Itse olen asentanut muoviläpät omaani kun vene jää pitkäksi aikaa laituriin

      Veneessä on ihan alkuperäisvarusteena suihkukaivon pilssipumppu siinä midcabin aukon alla. Pumppu lähtee automaattisesti käyntiin kuten kuuluukin jos suihkutellaan.

      Vetlaitteen paljekumit voivat näyttää ehjiltä mutta silti päästää vettä läpi. Iän myötä tulevat haperoiksi vaikka näyttävät ehjiltä.
      Jos veneessäsi on vesivessa niin vettä voi tulla pohjaläpivennin "tiivisteen" kautta, vian huomaa vasta kun vene on pukilla ja läpiviennin pohjarengas tuntuu hiukan löysältä.

      Midcabinin pohjassa on auki ruuvatta levy jonka kautta pääsee tutkimaan esim polttoainesäilötä ja reunoja jos ei ole liian iso käsi.

    • Sepeteuksen poikien kirjoitti:

      Muutama korjaus.Vettä pääsee tuuletusritilöiden kautta konehuoneeseen kovalla vesisateella. Itse olen asentanut muoviläpät omaani kun vene jää pitkäksi aikaa laituriin

      Veneessä on ihan alkuperäisvarusteena suihkukaivon pilssipumppu siinä midcabin aukon alla. Pumppu lähtee automaattisesti käyntiin kuten kuuluukin jos suihkutellaan.

      Vetlaitteen paljekumit voivat näyttää ehjiltä mutta silti päästää vettä läpi. Iän myötä tulevat haperoiksi vaikka näyttävät ehjiltä.
      Jos veneessäsi on vesivessa niin vettä voi tulla pohjaläpivennin "tiivisteen" kautta, vian huomaa vasta kun vene on pukilla ja läpiviennin pohjarengas tuntuu hiukan löysältä.

      Midcabinin pohjassa on auki ruuvatta levy jonka kautta pääsee tutkimaan esim polttoainesäilötä ja reunoja jos ei ole liian iso käsi.

      Veden tulo moottoritilan tuuletusritilöiden kautta saattaa olla mahdollista kovalla sateella, se ei kuitenkaan ratkaise ongelmaani. Vetolaitteen paljekumien vuotamisestakaan ei varmuudella ole kyse, koko peräpeili on täysin kuiva moottorimontun piolella vaikka on koko ajan vesirajan alapuolella. Veneessäni on vesivessa ja sen vedenotto tapahtuu moottorimontussa olevan läpiviennin kautta ja se on näkyvillä eikä vuoda. Veneessäni on 2 läpivientiä vesirajan alapuolella ja kummatkin on moottorimontussa näkyvillä.

      Täytyy ottaa auki midcabinin pohjalevy ja kurkata sinne. Tuo oli hyvä tieto, että suihkukaivon tyhjennyspumppu on alkuperäinen asennus. Kiitos ajatuksistasi, toivottavasti tämä mysteeri ratkeaa.

    • Vesiongelma kirjoitti:

      Veden tulo moottoritilan tuuletusritilöiden kautta saattaa olla mahdollista kovalla sateella, se ei kuitenkaan ratkaise ongelmaani. Vetolaitteen paljekumien vuotamisestakaan ei varmuudella ole kyse, koko peräpeili on täysin kuiva moottorimontun piolella vaikka on koko ajan vesirajan alapuolella. Veneessäni on vesivessa ja sen vedenotto tapahtuu moottorimontussa olevan läpiviennin kautta ja se on näkyvillä eikä vuoda. Veneessäni on 2 läpivientiä vesirajan alapuolella ja kummatkin on moottorimontussa näkyvillä.

      Täytyy ottaa auki midcabinin pohjalevy ja kurkata sinne. Tuo oli hyvä tieto, että suihkukaivon tyhjennyspumppu on alkuperäinen asennus. Kiitos ajatuksistasi, toivottavasti tämä mysteeri ratkeaa.

      Todella yleistä, että se suihkuveden pumppu ei toimi. Aika harvoin tulee veneessä suihkua käytettyä ja se automaattipumpun koho jämähtää jumiin, jonka seurauksena jätevesisäliö täyttyy ja tulvii sitten jotain kautta pilssiin. Itselläkin kävi näin Sea Ray veneessä. Mulla ainakin pääseen siihen pumppuun helposti käsiksi, kun nostaa hyttiin menevän rappusen kannen pois.

    • Seareiska kirjoitti:

      Todella yleistä, että se suihkuveden pumppu ei toimi. Aika harvoin tulee veneessä suihkua käytettyä ja se automaattipumpun koho jämähtää jumiin, jonka seurauksena jätevesisäliö täyttyy ja tulvii sitten jotain kautta pilssiin. Itselläkin kävi näin Sea Ray veneessä. Mulla ainakin pääseen siihen pumppuun helposti käsiksi, kun nostaa hyttiin menevän rappusen kannen pois.

      Mulla samanlaisessa veneessä sama ominaisuus. Mulla vesi näytti tulevan samasta letkusta josta sen pitää mennä uloskin, letkussa ei alunperin ollut mitään hanaa ja ulostulo lähes vesirajassa. Laitoin siihen venttiilin eikä tule enää. Midcabinin lattian irroituksella paljastuu vain polttoainesäiliö. Mulla ainakin polttoainesäiliö laminoitu kiinni niin, ettei sen alta vesi kulje. Näin 1989 mallisessa 220 da:ssa.

    • Sea Ray 220 da -89 kirjoitti:

      Mulla samanlaisessa veneessä sama ominaisuus. Mulla vesi näytti tulevan samasta letkusta josta sen pitää mennä uloskin, letkussa ei alunperin ollut mitään hanaa ja ulostulo lähes vesirajassa. Laitoin siihen venttiilin eikä tule enää. Midcabinin lattian irroituksella paljastuu vain polttoainesäiliö. Mulla ainakin polttoainesäiliö laminoitu kiinni niin, ettei sen alta vesi kulje. Näin 1989 mallisessa 220 da:ssa.

      Tuon asian olen tarkistanut, vettä ei tule läpiviennistä takaperin, eikä vessan hanasta vettä laskettaessa. Suihkuvesikaukalon tyhjennyspumpun poistoletku tekee lavuaarin alla "hanhenkaulan" joka estää veden virtauksen T-kappaleesta suihkuvesikaukaloon. Vesi on varmuudella merivettä, se on analysoimalla varmistettu. Jäljelle jää vain vuoto veneen rungossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.