Kertoisiko joku totuuden?

kirkkoonko

Haluaisin tietää että kun vapaissa suunnissa maksetaan ns. kymmennykset toisin kuin ev.lut.kirkossa tulojen mukaan ja jos pienet tulot ei mene mitään. Voisiko joku kertoa että kun käy kasteella niin liittyy myöskin seurakuntaan että kysytäänkö siellä myöskin tulot jotta tietävät että kukin maksaa täydet kymmennykset? Vai onko sekin omantunnon varassa mitä kukin maksaa? Koska täytyyhän saarnamiesten toki saada palkkansa senhän sanoo järkikin. Voisiko joku entinen tai nykyinen helluntailainen tai vapaakirkkoon kuuluva valaista minua sillä olen harkinnut liittymistä mutta ennen sitä tietää tästä kymmennys käytännöstä, kiitos.

25

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellari...

      Ei tuollaista sääntöä ole ainakaan helluntaiseurakunnan ohjelmistossa. Kaikki perustuu Raamatusta saatuun ymmärrykseen. Uhraaminen on täysin jokaisen omantunnon asia. Tiedän erään rouvan, joka ei kai laittanut yhtään seurakuntauhriin pariin kymmeneen vuoteen, kun uskomaton mies oli kieltänyt. Nyt mies käy seurakunnassa ja ovat alkaneet uhraamaan.

      • Jappervokki

        Miksi yhä uhrataan? Eikö Kristus ollut viimeinen uhri?


      • pois kaanain kieli
        Jappervokki kirjoitti:

        Miksi yhä uhrataan? Eikö Kristus ollut viimeinen uhri?

        No jos fraasi on sinusta outo, niin annetaan rakkauden lahja Herran työhön.


      • vokki japper
        Jappervokki kirjoitti:

        Miksi yhä uhrataan? Eikö Kristus ollut viimeinen uhri?

        "Miksi yhä uhrataan?Eikö Kristus ollut viimeinen uhri?"

        Nykypäivänä uhrataan HUULTEN HEDELMÄÄ!

        Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Matt.28: 19

        Tämän valtakunnan evankeljumi julistetaankaikkialle maailmaan,kaikille kansoille
        todistetukseksi,ja sitten tulee loppu.Matt.24:14

        KIrjaimellisia uhreja uhrattiin lain alaisuudessa ja Jeesus oli lain loppu,koska hän tuli
        täyttämään lain.


    • Lootin vaimo

      Et taida olla oikein vakaumuksellinen ns.uskovainen.Sinulle taitaa olla tärkeämpi raha kuin totuus raamatusta.

      "Ilmaiseksi olette saaneet ilmaiseksi antakaa"
      Raamatun mukaan kaikki toimii vapaaehtoisuuden pohjalta.
      Ei ole määrätty mitää kymmenyksiä tahi rahasummaa jota pitäisi suorittaaa.

      Ymmärrettävää on ,että jokaisella uskontikunnalla on tiloistaan ja toiminnastaan kuluja,
      joihin jäsenet ottavat osaa kukin varojensa ja mahdollisuuksiensa mukaan.

      Etenkin ne uskontokunnat jotka eivät omista mitään,joilla ei ole mitään kaupallista toimintaa vaan ovat riippuvaisia jäseniensä lahjoitusvaroin ylläpidetyistä kiinteis-
      töistään.

      • EräsUskonnonUhri

        Ei, hän on uskonnon uhri, nyt myös sinun. Kyseenalaistit aloittajan uskon, kun hän esitti aivan luonnollisen kysymyksen lahkojen rahankeruun periaatteista.


    • jukuri

      Vapaat seurakunnat ei saa vero rahaa toiminnan ylläpitämiseki niinkuin Evl.kirkko ja jotkut muutkin.
      Seurakunnat kannattaa itse itsensä ja toimintansa vapaaehtoisilla keräyksillä.
      Toimitilat ja toiminta maksaa joten siihen lahjoitetaan . Lisäksi seurakunnat lahjoittaa hyväntekeväisyyteen ja läheystyöhön rahaa.
      Mutta ei ole mitään sääntöä tai pakkoa olemassa keräyksissä vaan se on vapaaehtoista . Voit laittaa kolehtikoppaan minkä haluat eikä kukaan katso mitä laitat .
      Nykyisin voi myös lahjoittaa pankkitilille tai puhelimella anettuun numeroon joten se maksu menee sitten puhelinlaskun yhdeydessä.
      Vapailla seurakunnilla on myöskin omat vastuunsa niinkuin kaikilla muillakin yhteisöillä jotka joutuu maksamaan yhteiskunnalle veroina ym. maksuina .
      Vapaat seurakunnat ei ainakaan pääse rikastumaan,eikä ole tarkoituskaan, niinkuin eräs valtion kirkko jolla on omaisuutta tolkuttomasti .

      • EräsUskonnonUhri

        "Vapaat seurakunnat ei saa vero rahaa toiminnan ylläpitämiseki niinkuin Evl.kirkko ja jotkut muutkin."

        Tämä ei ole totta.

        Myös nk. vapaidensuuntien seurakunnat saavat rahallista tukea valtiolta.

        Verrattuna kirkollisveroon, vapaidensuuntien yksilöiltä saamat nk. uhrilahjat ovat moninkertaiset verrattuna siihen summaan, jonka esim. luterilainen maksaa vuosittain verona Ev.lut.kirkolle.

        Jotakuinkin varaton Ev.lut.kirkon jäsen maksaa vuodessa verona kirkolle n. päälle 100 euroa. Vapaidensuuntien asiakkaana nk. riviuskovainen maksaa vuosittaisina uhrilahjoina, erityisesti "kymmenyksillä" itselleen taivaspaikkaa ostaessaan usein huomattavasti enemmän. Näitä "uihrilahjoja" eli aneita annetaan lisäksi erillisinä keräyksinä moniin kohteisiin, Israelin ollesssa eräs suosituimmista anekohteista.

        Esim. eläkeläinen, jonka vuositulot ovat suunnilleen, yleensä alle 12 000 euroa, maksaisi taivaspaikastaan kymmenyksinä näille seurakunnille n. 1200 euroa vuodessa.

        Kirkosta ja vapaistasuunnista ei voi rahanahneudessaan puhua samana vuosituhantenakaan. Uskonto, varsinkin harhaopit, on tuottava bisnes.

        Tahdon rohkaista sinua aloittaja. Tähänkin ketjuun ovat hiipineet näiden huijariseurakuntien raatelevaisia susia, lähetetty valvomaan mitä heidän uhrinsa täällä kirjoittavat ja houkuttelemaan, tai uhkailemaan uhrinsa hiljaisiksi.

        Et ole tilivelvollinen uskostasi kenellekään. Kukaan näistä susista ei ole kelvollinen arvostelemaan, eikä mitätöimään sitä minkä itse koet ja uskot oikeaksi. Tämä ei ole helluntaiseurakuntien foorumi, vaan uskonnon uhrien.


      • HelluntailaisuudenUhri
        EräsUskonnonUhri kirjoitti:

        "Vapaat seurakunnat ei saa vero rahaa toiminnan ylläpitämiseki niinkuin Evl.kirkko ja jotkut muutkin."

        Tämä ei ole totta.

        Myös nk. vapaidensuuntien seurakunnat saavat rahallista tukea valtiolta.

        Verrattuna kirkollisveroon, vapaidensuuntien yksilöiltä saamat nk. uhrilahjat ovat moninkertaiset verrattuna siihen summaan, jonka esim. luterilainen maksaa vuosittain verona Ev.lut.kirkolle.

        Jotakuinkin varaton Ev.lut.kirkon jäsen maksaa vuodessa verona kirkolle n. päälle 100 euroa. Vapaidensuuntien asiakkaana nk. riviuskovainen maksaa vuosittaisina uhrilahjoina, erityisesti "kymmenyksillä" itselleen taivaspaikkaa ostaessaan usein huomattavasti enemmän. Näitä "uihrilahjoja" eli aneita annetaan lisäksi erillisinä keräyksinä moniin kohteisiin, Israelin ollesssa eräs suosituimmista anekohteista.

        Esim. eläkeläinen, jonka vuositulot ovat suunnilleen, yleensä alle 12 000 euroa, maksaisi taivaspaikastaan kymmenyksinä näille seurakunnille n. 1200 euroa vuodessa.

        Kirkosta ja vapaistasuunnista ei voi rahanahneudessaan puhua samana vuosituhantenakaan. Uskonto, varsinkin harhaopit, on tuottava bisnes.

        Tahdon rohkaista sinua aloittaja. Tähänkin ketjuun ovat hiipineet näiden huijariseurakuntien raatelevaisia susia, lähetetty valvomaan mitä heidän uhrinsa täällä kirjoittavat ja houkuttelemaan, tai uhkailemaan uhrinsa hiljaisiksi.

        Et ole tilivelvollinen uskostasi kenellekään. Kukaan näistä susista ei ole kelvollinen arvostelemaan, eikä mitätöimään sitä minkä itse koet ja uskot oikeaksi. Tämä ei ole helluntaiseurakuntien foorumi, vaan uskonnon uhrien.

        Tässä itse aloitus:

        "Kertoisiko joku totuuden?
        kirkkoonko
        8.12.2014 15:22
        Haluaisin tietää että kun vapaissa suunnissa maksetaan ns. kymmennykset toisin kuin ev.lut.kirkossa tulojen mukaan ja jos pienet tulot ei mene mitään. Voisiko joku kertoa että kun käy kasteella niin liittyy myöskin seurakuntaan että kysytäänkö siellä myöskin tulot jotta tietävät että kukin maksaa täydet kymmennykset? Vai onko sekin omantunnon varassa mitä kukin maksaa? Koska täytyyhän saarnamiesten toki saada palkkansa senhän sanoo järkikin. Voisiko joku entinen tai nykyinen helluntailainen tai vapaakirkkoon kuuluva valaista minua sillä olen harkinnut liittymistä mutta ennen sitä tietää tästä kymmennys käytännöstä, kiitos."

        Tietämäni mukaan n. Helluntaiherätyksen seurakunnissa ei suoraan vaadita kymmenyksiä. He eivät tule eteesi ja sano: "Anna kymmenosa rahoistasi meille!" Mutta tämä ajatus, opetus kymmenyksistä itää siellä taustalla ja tulee ilmi varsinkin rivijäsenten kautta, myös painostuksena, kuten tässäkin ketjussa ilmenee.

        Kymmenysten antamista pidetään "oikean uskovaisen toimintana" ja jos jäsenten ei havaita antavan riittävästi rahaa, heidän uskonsa kyseenalaistetaan (kuten tässäkin ketjussa). Tämä osoitetaan seurakuntalaisille sisällytettynä hurskaisiin saarnoihin, "pastorin" kyynelehtiessä mikrofoonin takana.

        Tällä toiminnalla vaikutetaan siihen kuulijoiden "omaantuntoon", josta kysyit. Olen ominsilmin nähnyt ja kuullut erittäin härskiäkin toimintaa.

        Milloinkaan en tullut nähneeksi mainitsemattoman seurakunnan kirjanpitoa, johon esim. itse kuuluin. On siis yksin uskon asia, että rahat menisivät juuri siihen tarkoitukseen kuin seurakunnassa esim. "uhrilahjaa" kerätessä väitetään. Saattavat mennäkin. Ainakin osa siitä.


      • HelluntailaisuudenUhri kirjoitti:

        Tässä itse aloitus:

        "Kertoisiko joku totuuden?
        kirkkoonko
        8.12.2014 15:22
        Haluaisin tietää että kun vapaissa suunnissa maksetaan ns. kymmennykset toisin kuin ev.lut.kirkossa tulojen mukaan ja jos pienet tulot ei mene mitään. Voisiko joku kertoa että kun käy kasteella niin liittyy myöskin seurakuntaan että kysytäänkö siellä myöskin tulot jotta tietävät että kukin maksaa täydet kymmennykset? Vai onko sekin omantunnon varassa mitä kukin maksaa? Koska täytyyhän saarnamiesten toki saada palkkansa senhän sanoo järkikin. Voisiko joku entinen tai nykyinen helluntailainen tai vapaakirkkoon kuuluva valaista minua sillä olen harkinnut liittymistä mutta ennen sitä tietää tästä kymmennys käytännöstä, kiitos."

        Tietämäni mukaan n. Helluntaiherätyksen seurakunnissa ei suoraan vaadita kymmenyksiä. He eivät tule eteesi ja sano: "Anna kymmenosa rahoistasi meille!" Mutta tämä ajatus, opetus kymmenyksistä itää siellä taustalla ja tulee ilmi varsinkin rivijäsenten kautta, myös painostuksena, kuten tässäkin ketjussa ilmenee.

        Kymmenysten antamista pidetään "oikean uskovaisen toimintana" ja jos jäsenten ei havaita antavan riittävästi rahaa, heidän uskonsa kyseenalaistetaan (kuten tässäkin ketjussa). Tämä osoitetaan seurakuntalaisille sisällytettynä hurskaisiin saarnoihin, "pastorin" kyynelehtiessä mikrofoonin takana.

        Tällä toiminnalla vaikutetaan siihen kuulijoiden "omaantuntoon", josta kysyit. Olen ominsilmin nähnyt ja kuullut erittäin härskiäkin toimintaa.

        Milloinkaan en tullut nähneeksi mainitsemattoman seurakunnan kirjanpitoa, johon esim. itse kuuluin. On siis yksin uskon asia, että rahat menisivät juuri siihen tarkoitukseen kuin seurakunnassa esim. "uhrilahjaa" kerätessä väitetään. Saattavat mennäkin. Ainakin osa siitä.

        "Milloinkaan en tullut nähneeksi mainitsemattoman seurakunnan kirjanpitoa, johon esim. itse kuuluin. On siis yksin uskon asia, että rahat menisivät juuri siihen tarkoitukseen kuin seurakunnassa esim. "uhrilahjaa" kerätessä väitetään. Saattavat mennäkin. Ainakin osa siitä."

        Eiköhän teilläkin seurakunnan vuosikokous hyväksy tilinpäätöksen, joten siellä sen rahojen käytön näet.


    • jari-pekka-65

      Totuus on, että Raamattu ei tunne ns vapaita suuntia, eikä kirkkoja. Ei myöskään kymmenyksiä uudessa liitossa.

      • nettilä

        Kyllä Raamattu puhuu kymmenyksistä. Raamatussa ei puhuta kirkoista tai vapaista suunnista, se on totta, mutta seurakunnasta Raamattu puhuu hyvin selvästi.

        Nyky(suomen)kielessä on paljon sanoja, joita ei vielä Raamatun aikaan tunnettu, kuten auto, kännykkä, televisio, jne jne.. Raamattu ei myöskään kiellä em hyödykkeiden käyttöä.


      • jari-pekka-65

        Puhuu kymmenyksistä toki, mutta ei uuden liiton uskoville.


      • jari-pekka-65 kirjoitti:

        Puhuu kymmenyksistä toki, mutta ei uuden liiton uskoville.

        Luukas 11:42 Jeesus sanoo, ettei niitäkään tule laiminlyödä


      • jari-pekka-65
        Tipale kirjoitti:

        Luukas 11:42 Jeesus sanoo, ettei niitäkään tule laiminlyödä

        Uusi testamentti alkaa Jeesuksen ristinkuolemasta. Hepr. 9:16-17


      • Jehiel
        Tipale kirjoitti:

        Luukas 11:42 Jeesus sanoo, ettei niitäkään tule laiminlyödä

        Jeesus ei kehoita maksamaan kymmenyksiä Luuk.11:42:ssa.

        Hän puhuu tuossa jakeessa fariseusten omista menettelytavoista.

        ("Näitä te olitte velvollisia tekemään" "Mutta noita toisiakaan ei pitännyt
        jättää huomioitta")

        Sanomalla: "Mutta voi teitä fariseuksia,SILLÄ TE ANNATTE KYMME-
        NYKSET,mintusta ja ruudasta ja jokaisesta muusta vihanneksesta,mutta
        sivuutatte oikeuden ja rakkauden jumalaan.
        .... Luuk.11:46 jatkaa: "Voi teitäkin, jotka olette lainoppineita,koska te säi-
        lytätte ihmisille vaikeasti kannettavia kurmia,mutta itse ette koske kuor-
        miin sormellannekaan!"


      • Jehiel kirjoitti:

        Jeesus ei kehoita maksamaan kymmenyksiä Luuk.11:42:ssa.

        Hän puhuu tuossa jakeessa fariseusten omista menettelytavoista.

        ("Näitä te olitte velvollisia tekemään" "Mutta noita toisiakaan ei pitännyt
        jättää huomioitta")

        Sanomalla: "Mutta voi teitä fariseuksia,SILLÄ TE ANNATTE KYMME-
        NYKSET,mintusta ja ruudasta ja jokaisesta muusta vihanneksesta,mutta
        sivuutatte oikeuden ja rakkauden jumalaan.
        .... Luuk.11:46 jatkaa: "Voi teitäkin, jotka olette lainoppineita,koska te säi-
        lytätte ihmisille vaikeasti kannettavia kurmia,mutta itse ette koske kuor-
        miin sormellannekaan!"

        No kyllä hän aivan selvästi sanoo, ettei niitäkään (kymmenyksiä) tule laiminlyödä, vaikkei se tärkein asia olekaan.


    • Pian kolme ja puoli vuotta olen vapaaseurakuntaan kuulunut, eikä kukaan ole kysynyt paljonko tienaan ja paljonko kolehtiin laitan, joten aivan omantunnon (ja oman taloudellisen tilanteen) mukaan se menee. :)

    • juu2

      ei kannata mennä...et saa sieltä mitään muuta kuin parjausta ja kyttäämistä.itse en maksanut kymmenyksiä ja ne pääsee palvelemaan jotka maksaa.....

      • Mistähän kukaan tiesi, ettet maksanut. Ihmeellinen väite.


    • Tuolot eivä kuulu seurakunnille,tietääkseni.

    • Eiköhän se kaikkivaltias jumala pysty ihan itse setelinipun järkkäämään. Ei se kaikkivaltiaana tarvitse seurakuntalaisten rahoja.

      • Juu, ja evoluutio hoitaa ateistille setelinipun käteen aina tarpeen mukaan, eikö vaan näsäviisastelija.


    • pe-la

      Minä en anna mitään. Sanalla ei ole hintaa.

      • ROPO

        Sitä vois vähän laajentaa näkemystään.

        Jos tarkoitat: "Ilmaiseksi olette saaneet,ilmaiseksi antakaa"
        Tuohan on aivan totta,että sanalla ei ole hintaa. (maksua)

        Kuitenkin toiminnasta ja kiinteistöstä koituu kuluja,missä sinäkin ilmeises-
        ti käyt.On uskontokuntia joilla ei ole kaupallista toimintaa,eivätkä saa lii-
        oin valtion avustusta,silloin ne ovat riippuvaisia jäsentensä lahjoituksista.
        Että silleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe