Jumala rakastaa - mutta ketä?

Rovasti.fi

Mahdottoman hieno asia

Voiko maailmassa olla sen suurempaa ja parempaa sanomaa ihmiselle kuin että kaikkivaltias, kaikkialla läsnäoleva, iankaikkinen Jumalan rakastaa minua, ihmistä, olenpa kuka hyvänsä.

Kannattaa edes hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä oikein sanoimme, kun sanomme, että Jumala rakastaa. Sanommeko silloin jotain sellaista mikä on varmasti ja ehdottomasti totta? Voiko se olla totta? Jumala, jonka kädessä on koko maailmankaikkeus, joka on sen luonut, joka ylläpitää sen ja joka kerran vaatii sen tilinteolle, rakastaa minua, joka olen kuin tomua, kuin savu, joka hetken näkyy. Vain kaksi sanaa - Jumalan rakastaa - ja siinä on koko maailma.

Sanoma: Jumala rakastaa, sisältää äärettömän paljon ihmiselle. Näiden kahden sanan merkitys ja vaikutus on valtava, jos ne vain ovat kirjaimellisesti totta ja vaikuttavat meidänkin jokaisen elämässä. Siis kaikki mikä meitä kohtaa tulee rakastavan Jumalan kädestä. Voiko mikään olla sen suurenmoisempaa kuin että kaikkivaltias, ikuinen Jumala rakastaa minua. Jos todellisuus on näiden sanojen mukainen, niin silloin se on sanoin kuvaamattoman hieno.

Olla Jumalan rakkauden kohteena! Se on niin huikea uutinen, etten millään tahdo uskaltaa uskoa sitä todeksi.

Ehkä kuitenkin olemme huomanneet, että otsikkomme sisältää kysymyksen. Väite Jumala rakastaa ei ole ilman muuta yleisesti hyväksytty ja itsestään selvä - ei ainakaan henkilökohtaisesti omaksuttuna. Onko rakkauden Jumala pehmojumala?

Mitä me tarkoitamme kun väitämme, että Jumala rakastaa? Mitä se sisältää mielikuvamaailmassamme? Tarkoitamme noilla sanoilla sitä, että Jumala on jotain pehmeää, hyvää, mukavaa, lämmintä ja turvallista - täynnä ihanaa ja suloista syleilyä meitä kohtaan. Silloin torjumme ehdottomasti puheet Jumalan vihasta ja kadotuksesta, koska sellainen vain pelottaa ja lamauttaa. Jos yleensä uskomme, että Jumala on olemassa, haluamme uskoa Jumalaan, joka on aina käytettävissämme, kun häntä tarvitsemme ja joka tekee niinkuin odotamme hänen tekevän. Kai meidän monen Jumala on jonkinlainen kaikkialla läsnäoleva hyväntahtoinen maailman henki. Puhe persoonallisesta Jumalasta tuntuu niin kovalta ja vaativalta.

"Meidän mielestämme mukavin olisi sellainen Jumala, joka sanoisi kaikkeen, mikä meitä sattuu huvittamaan: 'Mikäpä siinä, jos kerran se sinua ilahduttaa'. Me emme kaipaa niinkään itsellemme Taivaan Isää kuin taivaallista isoisää - vanhaa herraa, joka haluaa nähdä nuoret iloisina. Tällaisen Jumalan maailmansuunnitelmaksi riittäisi yksinkertaisesti se, että jokaisen päivän päättyessä voitaisiin sanoa: Meillä kaikilla oli niin mukavaa" (C.S. Lewis).
Lue asiasta lisää...
http://rovasti.fi/node/314

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys

Tällainen Jumala rakastaa minua sillä tavoin, että hän antaa minun olla rauhassa. Hän rakastaa siten, että hän on käytettävissäni taivaallisena ja kaikkivaltiaana Palvelijanani heti kun häntä tarvitsen elämän monimutkaisissa kiemuroissa. Jumala rakastaa minua silloin, kun saan häneltä erikoislähetyksenä sitä, mitä sillä hetkellä kipeimmin tarvitsen. Milloin tarvitsen yksinäisyyteeni seuraa - hänen on se järjestettävä. Milloin tarvitsen rahapulassani rahaa, hän lähettää - antaa vaikka sataa Hakaniemen torin keskustassa taivaassa satamarkkasia - kuten eräät nuoret innoissaan kertoivat veli Sopasen saaneen uskossaan kokea. Milloin olen työtön, hän antaa ihmeenä työpaikan. Milloin olen asunnoton ja hän lähettää asunnon. Milloin olen sairas ja hän lähettää terveyden. Milloin läheiseni ja ystäväni ovat sairaita ja vaikeuksissa, niin Jumala pyynnöstäni lähettää heille kaiken, mitä he kipeimmin tarvitsevat.

• Tiedätkö

Ketä Jumala rakastaa?

• "Hän rakastaa siten, että hän on käytettävissäni taivaallisena ja kaikkivaltiaana Palvelijanani heti kun häntä tarvitsen elämän monimutkaisissa kiemuroissa. Jumala rakastaa minua silloin, kun saan häneltä erikoislähetyksenä sitä, mitä sillä hetkellä kipeimmin tarvitsen."

Valitettavan monelle kristitylle Jumala on vain taivaallinen hovimestari, jolle esitetään toive-/ostoslista.

• Jos vastataan ketä Jumala rakastaa niin vastaus on että vain lunastettuja; Raamatussa puhutaan Jumalan rakkaudesta vain lunastettujen yhteydessä: VT:ssä Egyptin orjuudesta vapautettujen israelilaisten ja juutalaisten yhteydessä ja UT:ssa synnin orjuudesta vapautuneita, parannuksen tehneitä, uudestisyntyneitä Jeesuksen opetuslapsia.

Slogani: "Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa syntistä"EI OLE raamatullinen, sellaista ajatusta ei Raamatusta löydy. Eikä termiä "ehdoton rakkaus". Eikä yhdessä ainoassa kohdassa Raamatussa sanota, että Jumala rakastaa kaikkia!

Jumalan rakkaus on kallisarvoinen asia.

Monille se on evankeliumin alku ja loppu; "Jeesus rakastaa sinua!"

Monille rakkaudesta on tullut jumala (rakkaus on jumala), mutta Raamattu sanoo: "Jumala on rakkaus", mikä on täysin eri asia! Jumala oli rakkaus jo ennen kuin Hän oli luonut mitään, ja mikään ei pysty olemaan yksinään rakkaus, mutta aina olemassa olevia Persoonia onkin aina ollut Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jo ennen maailmankaikkeuden luomista heidän välillään on ollut rakkaus.

Jumala on myös tuhkaksi polttava tuli, ja Jumalaa tulee pelätä, mutta miksi ihmeessä kaikkia ehdottomasti rakastavaa Jumalaa pitäisi pelätä?

Minäkin haluaisi tietää mitä ihmiset käytönnössä tarkoittavat sillä kun sanovat ihmisille, varsinkin uskosta osattomille: "Jumala rakastaa sinua".

Kreikan kielessä ihmisten yhteydessä käytettäviä rakkaus sanoja on viisi, ja vain yhtä käytetään Jumalan yhteydessä.

• Tottaon

3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

• Aivan Joh. 3:16, mutta miksi laitoit sen? Mitä tahdot sanoa, et kertonut mitä haluat sillä sanoa, vähän perusteluja. Mitä siinä mielestäsi sanotaan? Mikä sen sanoma on ja kenelle? Millaista tuo rakkaus on?

• Tätätarkoitin

Rakkaus on niin suurta, että kuka uhraisi poikansa vähäisestä määrästä rakkautta.
        Uhraus koski Isän sydämeen ja Pojan sydämeen, mutta maailmalle tuli mahdollisuus pelastua.
        Halutessaan, tietysti, sillä kaikki ei halua pelastuakaan.

• Tottaon kirjoitti:

3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Johannes :
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne PITÄÄ , hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni RAKASTAA, ja minä RAKASTAN häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Tarkoititko ehkä jotakin tuohon suuntaan???

tai tuohon :

Matteus :
        22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

• InhottavaRealisti

Hmm... Jumala loi ihmisen ja asetti hänet alttiiksi houkutuksille, vaikka kaikkivaltiaana ja -voipana TIESI, mitä tulee tapahtumaan.

Sitten hän uhrasi käsittääkseni itsensä, koska hänhän on kolmiyhteinen. Hmm... Todellakin...

• 1010
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Hmm... Jumala loi ihmisen ja asetti hänet alttiiksi houkutuksille, vaikka kaikkivaltiaana ja -voipana TIESI, mitä tulee tapahtumaan.

Sitten hän uhrasi käsittääkseni itsensä, koska hänhän on kolmiyhteinen. Hmm... Todellakin...

Ihmiselle on annettu vapaa tahto. Jumala ei pakota ketään rakkauteensa.
        Oman poikansa uhraaminen ei ole pieni juttu.

• InhottavaRealisti

Pulma on vähän monimutkaisempi.

Jumala on kristinuskossa kolmiyhteinen. Näin ollen, Jumala uhrasi peruaatteessa itsensä. Ja koko tohina vain siksi, että Jumala rankaisi ihmisiä omasta virheestään. Hänhän tiesi, miten tulee käymään.

Kun puhutaan Isästä ja Pojasta, esiin tulee selvästi se, että kristinusko on oman aikansa ja alueensa tuote. Patriarkaaliset vaikutteet näkyvät. Kuvioon ei juuri naisia mahdu.

• pertsa2012 kirjoitti:

Johannes :
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne PITÄÄ , hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni RAKASTAA, ja minä RAKASTAN häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Tarkoititko ehkä jotakin tuohon suuntaan???

tai tuohon :

Matteus :
        22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Juurikin näin.

Jeesus sanoo myös omasta puolestaan Ilm. 3:19:

"JOITA minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus." [- Biblia]

"KAIKKIA NIITÄ, JOITA minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus." [- 33/38]

"JOKAISTA, JOTA rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!" [-92]

"KAIKKIA NIITÄ, JOITA rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Ahkeroi siis ja tee parannus!" [- Raamattu kansalle]

Niitä ihmisiä joita Jeesus rakastaa, Hän nuhtelee ja kurittaa, ja kehottaa ja neuvoo ahkeruuteen ja parannuksen tekoon.

• TäydellinenTietämisessä

Minulla on myös se käsitys, että Jumala rakastaa omiaan. Ja ihminen itse valitsee, että haluaako hän olla Jumalan oma.
      Tämän maallisen elämän merkitys selittyy minulle siten, että Jumala kouluttaa ihmisistä, jotta ihminen oikeasti on Hänen omansa. Hän haluaa "varmat tapaukset" Uuteen Maahan Ja Taivaaseen.
      Jumala todella tietää, että valitseeko ihminen Hänet. Näin se on Hänen näkökulmaltaan. Ihmisen näkökulmasta tilanne on toinen. Ihmisellä on valinnanvapaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5443
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      118
      2828
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      14
      2688
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      602
      2074
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      128
      1827
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1372
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1345
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1138
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      400
      1084
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1077
    Aihe