Brintellix

eikukaanjoopajoo

Onkos kokemuksia tästä?
Aloitin just yleiseen ahdistuneisuushäiriöön 10mg päivässä.
Hieman kyllä mietityttää, koska sitä ei ole siihen diagnoosiin hyväksytty. Teho vastannut tutkimuksissa lumelääkettä.
Lääkäri saneli sen ota tai jätä tyyliin, muuta hoitoa ei kuulemma ole tarjolla nyt tai lääkitystä.

266

47832

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edddddddddddddd

      menny nyt kuukaus. 10mg päivässä. nostettiin 20mg. ainoa mielialalääke jossa olen huomannut enemmän positiivista ja vähemmän negatiivista. auttaa jaksamaan. ei se onnelliseks silti tee.

    • ahistus61

      samoin, ei ole väsyttänyt eikä muitakaan ikäviä sivuvaikutuksia ilmennyt. olen tosin puolittanut 10mg tabletin näin aluksi.

    • eikukaanjoopajoo

      Mihinkäs olette sitä syöny? Masennukseen vai johonki muuhun?

    • Seppääää

      Vaikuttaako toi Brintellix muihin reseptoreihin kun serotoniinin? Kuten dopamiiniin tai noradrenaliiniin,tietääkö kukaan? Onko tossa seksisivuvaikutuksia?

      • serotoniiniin

      • akkapakka

        Vortioksetiini vaikuttaa suoraan serotoniiniin, mutta serotoniiniin vaikuttaminen käynnistää dominoreaktion, jossa ainakin tiedetään dopamiinitasojen romahtavan. Kaikkea mihin muutoksiin serotoniinitasojen luonnoton pumppaus johtaa ei tiede tunne, vain murto-osan.

        Seksuaalisuuteen tietenkin vaikuttaa ja voi jättää pysyviä seuraamuksia myös tälle toiminnan osa-alueelle.


      • Julia1803
        akkapakka kirjoitti:

        Vortioksetiini vaikuttaa suoraan serotoniiniin, mutta serotoniiniin vaikuttaminen käynnistää dominoreaktion, jossa ainakin tiedetään dopamiinitasojen romahtavan. Kaikkea mihin muutoksiin serotoniinitasojen luonnoton pumppaus johtaa ei tiede tunne, vain murto-osan.

        Seksuaalisuuteen tietenkin vaikuttaa ja voi jättää pysyviä seuraamuksia myös tälle toiminnan osa-alueelle.

        Ei ole faktaa tämä


      • Omakokemus
        akkapakka kirjoitti:

        Vortioksetiini vaikuttaa suoraan serotoniiniin, mutta serotoniiniin vaikuttaminen käynnistää dominoreaktion, jossa ainakin tiedetään dopamiinitasojen romahtavan. Kaikkea mihin muutoksiin serotoniinitasojen luonnoton pumppaus johtaa ei tiede tunne, vain murto-osan.

        Seksuaalisuuteen tietenkin vaikuttaa ja voi jättää pysyviä seuraamuksia myös tälle toiminnan osa-alueelle.

        Soin vuosia masennuslääkettä ja sen lopetuksen jälkeen en enää ole tuntenut negatiivisiä tunteita kuten ahdistusta, enkä myöskään niitä tunteita, mitä tunsin ennen lääkkeen aloitusta. Johtuisikohan se tuosta alhaisesta dobamiini tasosta. Sairastuin psykoosiin ja minulle tuli virtaa käydä salilla ja vireystaso kasvoi rajusti, johtuisikohan siitä, että psykoosi nosti dobamiini tasoa, joka oli jo valmiiksi alhaalla tai Dobamiini taso nousi ja siitä seurasi psykoosi. Muutuin siis energiseksi ja positiiviseksi. Olen myös miettinyt sitä, että oliko se osittain seurausta siitä, että lääkkeillä laskettiin dobamiini taso normaalia alemmaksi ja kun aivoni yrittivät korjata sitä luontaisesti, niin sairastuin psykoosiin, en tiedä ja tämä on vain tämmöistä pohdiskelua, mitä on tullut asian tiimoilta pyöriteltyä mielessä.


      • u7t678
        Omakokemus kirjoitti:

        Soin vuosia masennuslääkettä ja sen lopetuksen jälkeen en enää ole tuntenut negatiivisiä tunteita kuten ahdistusta, enkä myöskään niitä tunteita, mitä tunsin ennen lääkkeen aloitusta. Johtuisikohan se tuosta alhaisesta dobamiini tasosta. Sairastuin psykoosiin ja minulle tuli virtaa käydä salilla ja vireystaso kasvoi rajusti, johtuisikohan siitä, että psykoosi nosti dobamiini tasoa, joka oli jo valmiiksi alhaalla tai Dobamiini taso nousi ja siitä seurasi psykoosi. Muutuin siis energiseksi ja positiiviseksi. Olen myös miettinyt sitä, että oliko se osittain seurausta siitä, että lääkkeillä laskettiin dobamiini taso normaalia alemmaksi ja kun aivoni yrittivät korjata sitä luontaisesti, niin sairastuin psykoosiin, en tiedä ja tämä on vain tämmöistä pohdiskelua, mitä on tullut asian tiimoilta pyöriteltyä mielessä.

        Mitä näyttöä sinulla on, että dopamiinitasoissasi oli jotakin epätavallista ennen ainekäyttöä? Jutut kemiallisista epätasapainoista ovat markkinointihumpuukia eikä niillä ole yhteyttä todellisuuteen.

        Sellaista sairautta kuin psykoosi ei ole olemassa.

        Sellaista ainetta ei ole joka poistaa vain "negatiiviset", tai "positiiviset" tunteet, mitä ikinä ne kullekin ovat. Aine sekoittaa normaaleja aivotoimintoja, jolloin kaikki tunnemaailma kapenee, monilla pysyvästi ainekäytön lopettamisesta huolimatta.


      • Anonyymi

        Vaikutti niin,että seksi ei kiinnostanut lainkaan,vaikka muuta väitettiin..ei myöskään auttanut masennukseen,eikä ahdistukseen.
        Painoa nosti myös.
        Voxra takaisin,seinähulluus aisoissa.


    • eikukaanjoopajoo
    • uuteenharkintaan

      Vortioksetiini on vaan uusi entistä myrkyllisempi vaihtoehto masennuslääkkeinä tunnetussa tuoteryhmässä. Hartitse nyt ainakin lopettamista ettet joutuisi katumaan valintaa loppuelämääsi.

      • Anonyymi

        Paroksetiinista (Optipar) vieroittautuminen (edelleen meneillään) jätti minulle pitkäaikaiset, ehkä jopa elinikäiset traumat. Paroksetiini oli käytössäni 20 vuoden ajan. Kadun valintaani koko loppuelämäni. Jos henkikultasi on sinulle kallis, pysy erossa Optipar-valmisteesta.

        Kahdesta pahasta, Optipar ja Brintellix, valitsen pienemmän pahan: Brintellixin. Siinä on lisäksi pidempi puoliintumisaika eli vieroitusoireiden pitäisi olla lievemmät kuin paroksetiinissa. Brintellixistä on ollut apua Optiparin karmaiseviin vieroitusoireisiin.

        Parasta tietysti olisi lääkkeetön elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paroksetiinista (Optipar) vieroittautuminen (edelleen meneillään) jätti minulle pitkäaikaiset, ehkä jopa elinikäiset traumat. Paroksetiini oli käytössäni 20 vuoden ajan. Kadun valintaani koko loppuelämäni. Jos henkikultasi on sinulle kallis, pysy erossa Optipar-valmisteesta.

        Kahdesta pahasta, Optipar ja Brintellix, valitsen pienemmän pahan: Brintellixin. Siinä on lisäksi pidempi puoliintumisaika eli vieroitusoireiden pitäisi olla lievemmät kuin paroksetiinissa. Brintellixistä on ollut apua Optiparin karmaiseviin vieroitusoireisiin.

        Parasta tietysti olisi lääkkeetön elämä.

        Mahdatkohan vielä olla linjoilla.Miten vaihto paroksetiinista brintellixiin onnistui? Vähitellen lopettaen paroksetiini vai lennosta brintellixin?
        Itselläni on tulossa vaihto juurikin paroksetiinista brintellixiin


    • eikukaanjoopajoo

      Lääkärin antamat vaihtoehdot oli suostua syömään tuota, tai sitten hoitosuhde poikki.
      Ihme homma tutkimuksissa lumelääkettä vastaava. Yhteiskunnan rahoilla silti pakkosyöttöä kalliilla lääkkeellä. Taitaa tohtori omistaa ton lääkefirman osakkeita.

      Kuitenkin ajattelin kokeilla jonkun aikaa avoiminmielin.

      • Kääntöpuoli

        Silloin täytyy olla sen verran viisas, että osaa päättää tuollaisen "hoitosuhteen" ja hakeutua sellaisen henkilön tykö, jota kiinnostaa auttaa.


    • eikukaanjoopajoo

      Jepjep pois vaan, ei mitään hyötyä ja haittaa on. Unet tunnin pätkissä sitten jaksaa muutaman tunnin ja taas torkut.

    • ketupeli

      Itse aloitin juuri Brintellixin. Nuo ärsyttävät kommentit lääkkeiden poisjättämisestä ovat selvästi ihmisiltä jotka eivät ymmärrä mitä on masennus ja ahdistus sairautena. Itselläni oli aivoverenkiertohäiriö, jonka jälkeen sairastuin masennukseen. Aivokemiat ovat peruuttamattomasti muuttuneet, eikä siihen auta unet. Toivottavasti saan näistä apua kurjaan oloon.

      • Kääntöpuoli

        Tai sitten he ymmärtävät, ettei masennus eikä ahdistus ole sairaus eikä siihen siten ole lääkettä.


      • ketupeli

        Masennus ja ahdistuneisuushäiriö ovat nimenomaan sairauksia joihin on olemassa asianomaset lääkitykset.


      • kemiallinen_huijaus
        ketupeli kirjoitti:

        Masennus ja ahdistuneisuushäiriö ovat nimenomaan sairauksia joihin on olemassa asianomaset lääkitykset.

        Masennus ja ahdistus eivät ole sairauksia vaan tunteita. Tunteitaan voi "lääkitä" lamaamalla tai nostattamalla niitä keinotekoisesti kemikaalein. Ko. "lääkkeiden" käyttöön liittyy merkittävön vakavia terveysriskejä.


      • ketupeli
        kemiallinen_huijaus kirjoitti:

        Masennus ja ahdistus eivät ole sairauksia vaan tunteita. Tunteitaan voi "lääkitä" lamaamalla tai nostattamalla niitä keinotekoisesti kemikaalein. Ko. "lääkkeiden" käyttöön liittyy merkittävön vakavia terveysriskejä.

        Voi vittu ootko oikeesti noin pässi vaiko vain säälittävä trolli. Googletapa vaikka aiheesta, tai keskustele lääkärin kanssa. Tunteet ja sairaus ovat eri asia. Tule tänne sitten kommentoimaan kun olet kokenut massiivisen aivoverenvuodon ja koko aivojen toiminta on muuttunut. Posttraumaattinen stressireaktio kun on ollut kuolemaisillaan ei sekään ole ihan helppo juttu käsitellä. Surullisuus on tunne, vakava ja syvä masennus ei ole. Mielestäsi varmaan maapallokin on litteä, kun asioita tutkii niin huomaa että hupsista vaan eipäs olekaan.


      • Inzpiraatio
        ketupeli kirjoitti:

        Voi vittu ootko oikeesti noin pässi vaiko vain säälittävä trolli. Googletapa vaikka aiheesta, tai keskustele lääkärin kanssa. Tunteet ja sairaus ovat eri asia. Tule tänne sitten kommentoimaan kun olet kokenut massiivisen aivoverenvuodon ja koko aivojen toiminta on muuttunut. Posttraumaattinen stressireaktio kun on ollut kuolemaisillaan ei sekään ole ihan helppo juttu käsitellä. Surullisuus on tunne, vakava ja syvä masennus ei ole. Mielestäsi varmaan maapallokin on litteä, kun asioita tutkii niin huomaa että hupsista vaan eipäs olekaan.

        Tuli minullekin mieleen kysyä sinulta, että onko maapallokin mielestäsi litteä. Masennus ei ole sairaus vakavuusasteesta riippumatta. Sinä et pysty sitä todistamaan eikä kukaan muukaan. Tyhjästä on paha nyhjästä. Tunteet ja sairaus ovat nimen omaan eri asioita, asia, jota sinä et vielä ole sisäistänyt.


      • hhyhhjnm
        ketupeli kirjoitti:

        Voi vittu ootko oikeesti noin pässi vaiko vain säälittävä trolli. Googletapa vaikka aiheesta, tai keskustele lääkärin kanssa. Tunteet ja sairaus ovat eri asia. Tule tänne sitten kommentoimaan kun olet kokenut massiivisen aivoverenvuodon ja koko aivojen toiminta on muuttunut. Posttraumaattinen stressireaktio kun on ollut kuolemaisillaan ei sekään ole ihan helppo juttu käsitellä. Surullisuus on tunne, vakava ja syvä masennus ei ole. Mielestäsi varmaan maapallokin on litteä, kun asioita tutkii niin huomaa että hupsista vaan eipäs olekaan.

        Vakava masennustila ei ole sairaus, vaan rankka masennus on tunnetila ja se menee ohitse ajan kanssa.


      • Tsirrpula
        hhyhhjnm kirjoitti:

        Vakava masennustila ei ole sairaus, vaan rankka masennus on tunnetila ja se menee ohitse ajan kanssa.

        Niin kyllä se muuten on sairaus. Se että sinä et sitä mitenkään fyysisesti toisessa näe ei tee siitä yhtään vähempää sairautta. Helppo on sivusta huudella ja päteä kun ei ole itse asiaa kokenut eikä muutenkaan mitään mistään tiedä. Ja luuletko että jota kuta tällä palstalla kiinnostaa jonkun muutaman säälittävän suomi24 trollin kitinät ? Se on tässä väittelyssä te vastaan maailma ja teidät on jo tsiljoonaan kertaan ja tuhansissa tutkimuksissa todettu olevan väärässä.


      • Puskaan-menee

        Mutta ei itsensä tappamisella ole mitään tekemistä sairaus määritelmän kanssa. Ei sairauksia määritellä sen mukaan kuinka kivalta tai ikävältä henkilöstä tuntuu. Sinulla on ihan peruslääketieteen asiat hukassa.


      • Jokutai
        Inzpiraatio kirjoitti:

        Tuli minullekin mieleen kysyä sinulta, että onko maapallokin mielestäsi litteä. Masennus ei ole sairaus vakavuusasteesta riippumatta. Sinä et pysty sitä todistamaan eikä kukaan muukaan. Tyhjästä on paha nyhjästä. Tunteet ja sairaus ovat nimen omaan eri asioita, asia, jota sinä et vielä ole sisäistänyt.

        Kyllä muuten tiede pystyy osoittamaan masennuksen, niinkuin addiktionkin sairaudeksi. Lue. Valistu. Kenellään liene motivaatiota kaltaisillesi tuoda lähteitä tyrkylle.

        -ja miksi otin addiktion tähän mukaan. Se kun on yksi viimeisimpiä tunnustettuja aivojen sairauksia.

        Brintellix aka vortioksetiini on toiminut itsellä parhaiten masennuslääkkeistä (jos ketamiinia ei lasketa, koska indikaationa sillä ei suomessa yhä ole masennuksen hoito).

        Pääasissaa vortioksetiini on loistava masennukseen juurikin siksi, ettei vaikutusmekanismi ole pelkästään serotoniinivälitteinen & jopa antagonisti tiettyihin 5ht-reseptoriin.
        Tutkitusti aine vaikuttaa serotoniinin lisäksi ainakin glutamaattiin, asetyylikoliiniin ja dopamiiniim, jonka johdosta aine vaikuttaa positiivisesti kognitiivisiin kykyihin, ollen myös 'älylääke' (nootrooppi).

        Oli miten oli, suht turvallisesta ja harmittomasta aineesta kysymys. Itse annan siunaukseni vortioksetiinille. Ainoa masennuslääke joka todella antanut ihan uudellatapaa toimintakyvyn ja keskittymiskyvyn takaisin.

        5mg kannattanee aloittaa, itsellä optimi 15mg. Vatsansuojalääke (esim.omepratsoli) vähentää alun pahoinvointia jos sellaiselle altis.

        Ainiin. Vieroitusoireitakaan päänsärkyä lukuunottamatta en ole havainnut.
        Käytänkin tätä enempikin kuuriluonteisena vakavan (lamaannuttavan) masennuksen ylipääsemiseen. Sen jälkeen kun huomaan elämäni haaskautuvan turtaan, lopetan lääkkeen. Masennus ei uusiudu hetkessä.

        Voin siis suositella brintellixia niille ketä ovat luopuneet toivosta että masennuslääkkeistä on mihinkään.


      • Anonyymi
        Puskaan-menee kirjoitti:

        Mutta ei itsensä tappamisella ole mitään tekemistä sairaus määritelmän kanssa. Ei sairauksia määritellä sen mukaan kuinka kivalta tai ikävältä henkilöstä tuntuu. Sinulla on ihan peruslääketieteen asiat hukassa.

        OLEN LUKENUT TÄNÄÄN MASENNUKSESTA.MINUA ON AUTTANUT LUONTO.METSÄN HUMINA ,LINTUJEN LAULU, PIENET SIILIT,ORAVAT, MUSTIKKAMETSÄT,KIRKKAAT JÄRVET.........


      • Anonyymi
        Tsirrpula kirjoitti:

        Niin kyllä se muuten on sairaus. Se että sinä et sitä mitenkään fyysisesti toisessa näe ei tee siitä yhtään vähempää sairautta. Helppo on sivusta huudella ja päteä kun ei ole itse asiaa kokenut eikä muutenkaan mitään mistään tiedä. Ja luuletko että jota kuta tällä palstalla kiinnostaa jonkun muutaman säälittävän suomi24 trollin kitinät ? Se on tässä väittelyssä te vastaan maailma ja teidät on jo tsiljoonaan kertaan ja tuhansissa tutkimuksissa todettu olevan väärässä.

        Hyvä


      • Anonyymi
        kemiallinen_huijaus kirjoitti:

        Masennus ja ahdistus eivät ole sairauksia vaan tunteita. Tunteitaan voi "lääkitä" lamaamalla tai nostattamalla niitä keinotekoisesti kemikaalein. Ko. "lääkkeiden" käyttöön liittyy merkittävön vakavia terveysriskejä.

        Joskus 70 luvulla ja aiemmin masennusta pidettiin vaan saamattomuutena ja laiskuuteena, onkohan vastaaja elänyt parasta aikaansa silloin.


      • Anonyymi
        ketupeli kirjoitti:

        Voi vittu ootko oikeesti noin pässi vaiko vain säälittävä trolli. Googletapa vaikka aiheesta, tai keskustele lääkärin kanssa. Tunteet ja sairaus ovat eri asia. Tule tänne sitten kommentoimaan kun olet kokenut massiivisen aivoverenvuodon ja koko aivojen toiminta on muuttunut. Posttraumaattinen stressireaktio kun on ollut kuolemaisillaan ei sekään ole ihan helppo juttu käsitellä. Surullisuus on tunne, vakava ja syvä masennus ei ole. Mielestäsi varmaan maapallokin on litteä, kun asioita tutkii niin huomaa että hupsista vaan eipäs olekaan.

        Youtube: Eric Dubay Flat Earth. All deceptions and mind control programs are coming out thanks to internet & awakened people😁👍


      • Anonyymi
        hhyhhjnm kirjoitti:

        Vakava masennustila ei ole sairaus, vaan rankka masennus on tunnetila ja se menee ohitse ajan kanssa.

        idiootti


    • Omakohtaista

      Depressio,varsinkin pidempiaikaisena, on hengenvaarallinen sairaus.Syyt depressioon ovat vähän tunnettuja, laajoista tutkimuksista huolimatta.Ihmisiä joilla ei ole OMAKOHTAISTA KOKEMUSTA depressiosta tai eivät ole koulutettuja asiantuntijoita alalla EI KANNATA MISSÄÄN NIMESSÄ KUUNNELLA,varsinkin jos on altis vaikutteille kuten depressiota sairastavat usein ovat hyvinkin todellisen hätänsä takia.

      • erityisherkkä

        Minä luuulin 16-vuotiaana kun ensimmäistä kertaa jouduin psykiatriselle osastolle itsemurhayrityksen jälkeen, että masennus on sairaus. Tottakai uskoin kun psykiatrian erikoislääkäri minulle niin sanoi. Ja mielelläni otin vastaan kaikki mahdolliset lääkkeet, joita minulle syötettiin; ahdistus helpotti edes hetkeksi, yöllä sai nukutuksi muuutaman tunnin, jne. Tuosta lähti useiden vuosien psyykelääkekierre, josta tuli helvetti. Olin useasti eri sairaaloissa ja sain lukemattomia diagnooseja, yksi niistä oli vaikea-asteinen masennus. Mutta se lääkehelvetti ei ollut vielä mitään verrattuna siihen kun aloin vieroittautumaan itse vastoin lääkärien määräyksiä. Kolme vuotta kestäneet vieroitusoireet olivat helvetti potenssiin 10. Nyt 38-vuotiaana olen kuivilla, mutta hermostoni ja koko kehoni on tuhoutunut kaikkien niiden masennus-, ahdistus-, nukahtamis- ja muiden lääkkeiden jäljiltä. Nyt asioista saa aivan erilailla tietoa kuin silloin kun minusta tuli lääkebisneksen uhri. Nyt tiedän, että sellaista sairautta kuin masennus ei ole. Menetin elämäni lääkefirmojen rahanahneiden sätkynukkelääkäreiden takia.


    • jADDi

      Moikka! Vieläköhän täällä kokemuksia jaetaan?

      Itsellä neljäs päivä menossa Brintellixiä 10mg:n annoksella. Minulla epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä johon kuuluu masennusjaksoja niin usein että tarvitsen mielialantasaajien lisäksi masennuslääkkeen. Aiemmat lääkkeet ovat kuitenkin laukaisseet manian mutta nyt kokeillaan tätä.

      Minulla epäillään ahdistuneisuushäiriötä ja ADD on myöskin epäilyn alla. Olen huomannut heti ensimmäisestä pilleristä asti että näihin molempiin lääke on auttanut melkeinpä heti. Keskittyminen helpottui puoli tuntia lääkkeenoton jälkeen, vaikka en edes tiennyt sen auttavan keskittymään. Maailma vaan muuttui yhtäkkiä eri näköiseksi ja suorastaan ihmettelin että mitähän tässä nyt tapahtuu kun on niin timanttista tämä keskittyminen. Myöhemmin luin foorumeilta että tämän pitäisi vaikuttaa aikalailla samalla tavalla kuin Strattera, joka on keskittymishäiriöön käytettävä lääke.

      Ahdistusta ei enää ole ollut, muuta kuin ihan satunnaisia pieniä hetkiä. Mikäli lääkkeen vaikutukset jatkuvat näissä ongelmissa yhtä hyvänä niin saatan jopa saada elämäni vielä jollainlailla kuntoon, kun olen sen sekopäissäni (tietämättä sairastavani) pistänyt jo aika rempalleen, kun velkaa on monta kymmentä tuhatta ja päihdeongelmaakin on ollut aika pitkään.
      Siitä tulikin mieleen, että eipä ole paljon tehnyt lääkkeen aloittamisen jälkeen juopotella. Koitin silloin ensimmäisenä päivänä juoda kaljaa kun oli muutama kaappiin jäänyt mutta vaikka normaalisti olisin varmaan kiskonut ne kaksinkäsin naamariin ja hakenut vielä lisääkin, niin tällä kertaa en vaan pystynyt edes juomaan kaikkia, ja jouduin antamaan loput kaverille kun ällötti ajatuskin, niinkuin tekee vieläkin.

      Täytyy sanoa että minullakin sivuvaikutuksena tuli tuota vatsan korvennusta ja järkyttävää närästystä, mutta hain tohtorilta semmoiset lääkkeet että ei varmasti närästä enää. Suosittelen muillekin mikäli lääke tuntuu muuten toimivan.

      tl;dr - lääke toimii keskittymiseen, ahdistukseen ja masennukseen loistavasti. Toimin järjestelmällisesti ja olen aktiivisempi kuin koskaan aikaisemmin. Ainoa haittavaikutus on närästys ja vatsan korvennus, joka lähtee happosalpaajilla.

      Toivoisin lisää kokemuksia koska tämä on minullekin niin uusi juttu vielä. Taitaa olla niin uusi lääkekin että ei monellakaan ole vielä käytössä.

      • L.M87

        Kiva kuulla vihdoinkin hyviä kokemuksia! Itselläni ADD lääkityksenä voxra 150mg ja olen miettinyt vaihtoa tuohon brintellix lääkkeeseen, enkä tiedä onko se kannattavaa.. mutta kun voxra ei auta minulla masennuksee ja ahdistuksen vaan ainoastaan keskittymään ...mutta kannattaako vaihto ??


      • läheskokonainen
        L.M87 kirjoitti:

        Kiva kuulla vihdoinkin hyviä kokemuksia! Itselläni ADD lääkityksenä voxra 150mg ja olen miettinyt vaihtoa tuohon brintellix lääkkeeseen, enkä tiedä onko se kannattavaa.. mutta kun voxra ei auta minulla masennuksee ja ahdistuksen vaan ainoastaan keskittymään ...mutta kannattaako vaihto ??

        Mulla on ADD ja masennusjaksojen seurauksena olen käyttänyt masennuslääkkeitä säännöllisesti lähes 20 vuotta. ADD diagnostisoitiin vasta kun olin käyttänyt masennuslääkkeitä 10 vuotta. Sain ADD:hen Concertaa, jonka paras vaikutus oli tolkuttoman aamuväsymyksen poistuminen. Brintellixiin vaihdoin, kun sain kuulla, että se ei siinä määrin vaikuta seksuaalisuuteen kuin esim. Cipramil ja Cymbalta. Tämä kurja haitta poistui kun vaihdoin Cymbaltan Brintellixiin. Sen sijaan pahoinvointi ja huono ruokahalu eivät ole menneet vieläkään kokonaan ohi, vaikka olen käyttänyt uutta lääkettä jo yli 2 kuukautta. Välillä voin hyvin muutaman päivän, sitten pahoinvointi taas yllättää. Mieliala on luonnollinen ja tunnen itseni pitkästä aikaa "aikuiseksi" (olen 62v.) ja normaalisti tuntevaksi ihmiseksi (itken ja nauran "oikeissa kohdissa"). ADD:hen Brintellix vaikuttaa jonkin verran, mutta ei mun tapauksessa riittävästi. Olen kuitenkin kyennyt vähentämään Concerta-lääkkeen annostusta jonkin verran. Jos vain pääsisin yököttävästä olosta eroon, olisin täysin tyytyväinen Brintellixiin.


    • Kokeilussa

      Moi! Itselläni on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisia pelkoja ja masentuneisuutta. Nyt olen syönyt Brintellixia parisen viikkoa. Olen huomannut, että ahdistuneisuus on helpottanut jonkin verran, mutta seksielämä ja parisuhde kärsii tästäkin mielialalääkkeestä :(

    • LAAH

      Tunti sitten meni ensimmäinen 10mg.
      Määrätty laaja-alaiseen ahdistuneisuushäiriöön.
      Päivitellään vaikutuksia kunhan päivittelyn aika koittaa : P

      Aiemmin Cipralex ei ole pahemmin auttanut.
      Jopa opioideja (tramal/panaCOD) määrätty aiemmin, joten en odota tästä mitään mullistavaa.
      Noita särkylääkkeitä siis nostamaan mielialaa että semmoista.

    • Etootosissas

      Kuka lääkäri voi olla niin tyhmä että määrää särkylääkkeitä tuollaiseen? Vaikka taitaa niitä tolloja lääkäreitä istua joka oksalla...

      Oon syönyt aloitusannoksell brintellixiä n 3vkoa ja nyt pitäis nostaa kymppiin. Mitään haittavaikutuksia en ole vielä huomannut, enkä kyllä mitään muutakaan vaikutusta. Katsotaan sitten kun nostaa kymppiin.

      Minulla on vaikea masennus ja aivovamma, jonka seurauksena muisti pätkii melkoisesti ja väsyttää aivan järjettömästi. Tällä kokeillaan vaikuttaisko edes johonkin noista.

      Nooh, saapa nähdä mitä tapahtuu. Minulla kun on muitakin sairauksia, niin hyvin harvaa lääkettä voi kokeilla, ettei tulen vaarallisia yhteisvaikutuksia.
      Jk. Ärsyttää aivan suunnattomasti nuo masennuksen vähättelijät. Vasta tappoi pari tuttua hlö:ä itsensä, kun hoidot eivät auttaneet. Että odottakaapas vaan vähättelijät kun elämänne romahtaa. Katsotaanpa sitten miten suu pannaan!

      • psykiatrian_suu_pannaan

        Laajennatte aivovauriotasi muistiongelmineen vortioksetiinilla?

        Mitä, jos pari tuttuasi tappoivatkin itsensä hoidon takia, kun vahingoittuivat sen seurauksena? Saattaisiko tämä olla todellinen syy?


      • Etootosissas

        No sitähän ei voi koskaan tietää. Eikä tavallinen pulliainen noista lääkkeistä tajua muuta kuin sen, että "no kokeillaan jos se auttaisi". Että periaatteessahan sitä on lääketieteiden koekaniineina. Ihmset suostuvat, koska ei ole mitään muutakaan mahdollisuutta saada elämää paremmaksi. Minäkin.


      • suonetpokstukkoon

        Masennuslääkkeiden omisuus on raskailla olevilla naisilla kasvattaa tavallista pidempi napanuora. Oiskos sitten mahdollista muittenkin verisuonien kaikkialla elimistössä kasvaa jollain lailla, niin aivoissa, suolistossa, sisäelimissä ja muualla.? Oletteko huomanneet esimerkiksi suonikohjuja tai muuta vastaavaa?

        Nii ja ne mikrosuonet aivoissa, niin niitähän masennuslääkkeet tukkivat. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, joten näitä antikolinergisia lääkkeitä ei saisi iäkkäille ihmisille edes määrätä.


      • Yolanda2
        suonetpokstukkoon kirjoitti:

        Masennuslääkkeiden omisuus on raskailla olevilla naisilla kasvattaa tavallista pidempi napanuora. Oiskos sitten mahdollista muittenkin verisuonien kaikkialla elimistössä kasvaa jollain lailla, niin aivoissa, suolistossa, sisäelimissä ja muualla.? Oletteko huomanneet esimerkiksi suonikohjuja tai muuta vastaavaa?

        Nii ja ne mikrosuonet aivoissa, niin niitähän masennuslääkkeet tukkivat. Toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, joten näitä antikolinergisia lääkkeitä ei saisi iäkkäille ihmisille edes määrätä.

        Siis mihin nää tiedot perustuu (lähde, kiitos!) ja mitkä masennuslääkkeet on antikolinergisia?


      • kiillllnnk

        Tuo napanuoraväittämä voi olla totta tutkimusten mukaan, siis jos käyttää lääkettä raskausaikana.
        "SSRI-lääkkeiden käyttö voi venyttää napanuoraa, mikä saattaa heikentää vauvan hapensaantia synnytyksessä, selvisi Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa." https://www.uef.fi/-/raskaudenaikainen-masennuslaakitys-saattaa-venyttaa-napanuoraa

        Mutta en tiedä mistä olet nämä mikrosuoniväittämäsi repinyt.
        SSRI-lääkkeet voivat kyllä lisätä vatsa- ja pohjukaissuolen haavojen vuotoa tai muuta verenvuotoalttiutta. Ja lisätä joillakin mustelmataipumusta. Riskit kasvaa kun vetää niitä tulehduskipulääkkeiden kanssa. Ja myös lisätä komplikaatioriskejä leikkauksissa tuon verenvuotoalttiuden takia.

        Ssrilääkkeistä ja raskausaikaisesta käytöstä on tehty tutkimusta. Esimerkiksi tällaista:

        "Laajan kohorttitutkimuksen mukaan riski keskenmenoon masennuslääkkeillä on 68 prosenttia normaalia suurempi."
        http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/masennuslaakkeet-voivat-lisata-keskenmenon-riskia/

        Tutkimuksessa autismin todettiin olevan miltei kaksi kertaa yleisempää SSRI-lääkkeitä syöneiden äitien lapsilla.
        http://www.hs.fi/m/tiede/a1450148470831

        SSRI:t raskausaikana voi olla yhteydessä lapsen varhaiseen masennukseen.
        https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/Sivut/raskausajan-masennuslaakitys-yhteydessa-lapsen-varhaiseen-masennukseen.aspx

        "Äidin odotusaikana syömät masennuslääkkeet muuttavat vauvan aivotoimintaa"
        http://www.hs.fi/m/tiede/a1466047218540

        SSRI-lääkkeet loppuraskauden aikana voi aiheuttaa vastasyntyneelle vaikeitakin lääkeoireita.


      • pipipipipipipip1356776

        Juttelin kerran erään psykiatrin.
        ( joka myös päihdelääkäri) tramadolista joka on erikoinen opioidi siksi kun useimmilla se nostaa mielialaa todella hycin johtuen serotoniinin vapautumisesta ym. Opioidi vaikus melko pieni. Toimii kuin snri-lääkkeet ilman hirveitä aloitus oireita ja muutenkin tekee vain tunteettomaks.
        Itselläni oli tramalit käytössä 8v ja niistä eroon vähä reilu 2vk suht kivuttomasti, toisin kuin cymbaltalla 6kk,joka snri-lääke, vieroitus siitä oli yhtä helvettiä! Henkiaesti ihan rikki, itsetuhoisuutta ym hirveetä. Eikä lääke edes auttanut, päinvasrtoin.. viillelly itseäni mitä tajua vieläkään. Oli todella kurjat aloitusoireet.. huhhuh.
        Ei minusta pieni määrä tramadolia olisi pahaa mieltä kohentaa, jaksamaan hyvin kun piristää fyysisesti kuin henkisesti.. tai miksi tästä ei muokata sellasta joka ei vaikuta opioidireaeptoreihin..
        Mutnjoo..


    • zzzzxxxxx

      Onko teillä fyysisiä kipuja, lihaskipua, kurkukipua, käsien ja jalkojen pistelyä, sähköisiä singnaaleja, jotka kulkevat ympäri kehoa, palan tunne kurkussa ja pahoinvointia:

      • Etootosissas

        Ei ole ollut. Nyt on pää vähän tökkyrässä, kun otin ekan kympin. Muita oireita ei ole ollut. Nyt päikkäreille.


      • höm

        Totta. Muisti huonontunut ja sumea olo. Ihan kuin ei tajuaisi, mitä pitää muistaa ja mitä pitäisi tehdä. Istuu vaan ja tuijottaa eteensä. Näinkö on tarkoituskin?


      • Älä_lobotomoi
        höm kirjoitti:

        Totta. Muisti huonontunut ja sumea olo. Ihan kuin ei tajuaisi, mitä pitää muistaa ja mitä pitäisi tehdä. Istuu vaan ja tuijottaa eteensä. Näinkö on tarkoituskin?

        Millä kamalla lobotomoit itsesi? Tuolla vortioksetiinillako? Sumea, pysähtynyt, apaattinen, tyhjä olo on tyypillinen seuraamus noista kamoista.


    • etootosissas

      No niin, nyt on brintellix testattu. Vitosta syödessä oli ehkä jotenkin unenomainen olo, sellainen epätodellinen. Voimistunut nyt kun aloitin kympin syömisen. Väsymys ei ole muuttunut mihinkään, selvin ero on ollut siinä, että muistini on heikentynyt entisestään. Että taidanpa lopettaa tuon myrkyn syömisen, ennen kuin olen täys dementti.

    • Romuna

      Aloitin suoraan 10 mg:lla, ja oksensin vartin kuluttua vatsan tyhjäksi. Nyt yritän uudestaan, pilkoin pillerin suunnilleen neljään osaan.
      Sertraliini ei ole auttanut, selviän päivästä toiseen nukahtamislääkkeillä ja bentsoilla. Toivon hartaasti, että Brintellixista olisi jotakin apua.

      Ja toivon noille masennuksen vähättelijöille matkaa helvettiin. Minä olen jo siellä.

      • käyttänyt-

        En vähättele masennusta, mutta en myöskään masennuslääkkeiden ym psyykenlääkkeiden riskejä, kuten jotkut. Niistä sitä voikin joutua helvetillisiin oloihin.


    • Etootosissas

      Jatkoin kuitenkin lääkkeen syömistä. Lanttumaakari meinas, että jos kuitenkin nostettais kahteenkymppiin, kun mtn. Vaikutusta ei ole ollut. Onko kukaan huomannut, että se selvästi piristäisi/vähentäisi väsymystä?
      Nopeasti on kyllä joillekin laitettu iso annos, kun itse aloitin vitosella. Ootteko huomannut mitään yhteisvaikutuksia toisten lääkkeiden kanssa?

    • Masokatti

      Hämmästyn aina ihmisten masokistisesta luonteesta. Miksi vahingoittaa itseään aina vaan enemmän ja enemmän sen mukaan mitä huonompia apuja on samalla tavalla on juuri aikaisemmin saanut. Jos ottaa ainetta josta alkaa voimaan pahoin, eikö silloin kannattaisi luopua ainekäytöstä, eikä tuplata annosta? Eikö kellään tullut mieleen, että vika saattaa olla siinä aineessa itsessään eikä henkilössä?

      "4.11.2015 Mitä tehdä masennukselle ja sen hoidolle? -seminaari Helsingissä

      Tilaisuudessa puhuivat professori Irving Kirsch Harvardin yliopistosta, tutkimusjohtaja ja psykologian tohtori Olavi Lindfors, psykologi Aku Kopakkala sekä professori Jarkko Hautamäki Suomen Psykologisesta seurasta.

      Esitykset:
      Irving Kirsch: Emperor’s New Drugs: Antidepressants and the Placebo Effect

      Katso video seminaarista: osa 1 ja osa 2."

      http://www.psyli.fi/media/tapahtumia

      • etootosissas

        Joissakin (useissa) lääkkeissä alkuun on pahoinvointia tai muita oireita kun eihän elimistö ole tottunut yli määräisiin mömmöihin. Jos oireet kuitenkin jatkuu eikä muutenkaan siitä ole hyötyä tai haittoja on enemmän hyötyä, lääkkeen syönti lopetetaan. Sitten on vaihtoehtoina etsiä sopivampi lääke tai koittaa vain kestää.
        Mitään masokistista en kyllä asiassa näe. Lääkkeen määrää lisätään vain jos siitä ei ole hyötyä muttei haittaakaan. Jos annoksen lisääminen ei auta, siirrytään seuraavaan.

        Saahan noita seminaareja viisaat järjestää kun eivät ole itse kokenut sitä mitä lääkkeiden käyttäjät ovat kokeneet. Lääkkeitä ei syödä huvin vuoksi vaan siksi ettei muu auta (terapia tmv)
        15v kun on itseään terapoinut niin kyllä sitä siinä vaiheessa miettii kaks kertaa kannattaisiko kokeilla lääkitystä.


    • Romuna

      Etootosissaas, otan nyt 10 mg:n neljäsosia. Otin illalla ruoan kanssa, pahoinvointia ei juuri tullut, mutta nukahtaminen oli vaikeaa. Pitää siirtää aamuun. Eli tuntuisi piristävän.
      Jatkan ja yritän nostaa annosta paremmin vaikuttavalle tasolle.

      • Etootosissas1

        Joko olet huomannut vaikutusta? Itse nyt lopetin, koska lisäsi ahdistusta, epätodellinen olo voimistui ja tuli aivan hyrrä olo. Omituista että samaan aikaan voi olla tosi väsynyt ja yliaktiivinen. Ei pystynyt keskittymään mihinkään eikä pysyä paikoillaan. Koko ajan piti tehdä jotain, muuten tuli ihan hirveä ahdistus. Samaan aikaan silmäluomia piti suurinpiirtein vetää sormilla auki että pysyi hereillä.


    • Etootosissas

      Eli toivoa saattaa vielä olla siitä, että ei ole niin jumalattoman väsynyt koko ajan.

    • Romuna

      Murusista puolikkaisiin, nyt menee ilman pahoinvointia 2x5 mg päivässä.
      Itse asiassa jostakin pilkottaa valoa elämään.
      En ihan vielä usko, mutta jatkan toiveikkaana.

      • Etootosissas1

        Toivottavasti sulle sopisi:) itellä on kyllä jo niin alkanut tympäsemään tuo jatkuva lääkkeiden kokeilu kun mikään i ole auttanut, että pakko jatkaa ilman mitään troppia.


      • pörssiteollisuutta

        Mikään masennuslääke ei oikeesti auta. Vie vaan tunteet pois.

        Haittana
        1.ummetus
        2.korkea verenpaine
        3.korkea syke
        4.ruokahalun lisääntyminen
        5.painon nousu
        6.veren sokerin nousu
        7.kolesterolin kohoaminen lääkitystasolle
        8.huimausta
        9.pistelyä iholla
        10.kramppeja, kouristelua
        11.väsymystä
        12.muistin heikkeneminen
        13.suun, silmien, ihon kuivumista
        14.ikenien vetäytymistä suun kuivumisen takia ja näin ollen hampaiden reikiintymistä
        15.luiden haurastumista, murtumia helpommin
        16.mikrosuonten tukkeutumista
        17.painon voimakastakin nousua, jolloin ei jaksa yhtä hyvin kuin hoikempana, seurauksena työkyvyn lasku
        18.unettomuus
        19.ajatusten sumentuminen ja unohtelu
        20.kuuma olo, lämmön tunne ja hikoilu varsinkin öisin
        21.ym.ym.

        Lääketehtaat ovat pörssissä.


    • Romuna

      Damien Don, nauroin tänään.
      Katsoin tv-ohjelmaa, brittidraamaa. Huomasin liikuttuvani ja huomasin nauravani.
      Iso juttu. Jatkan Brintellixia. Viikko tai pari, ja omalta kohdaltani voin kertoa kannattiko jatkaa.

    • Zatu122

      Oon syönyt kuukauden 10 mg annoksella ilman mitään haittavaikutuksia. Mulle sopii, vaikuttanut positiivisesti, taas jaksaa hymyilläkin :)

    • nettuska

      mä käytän masennukseen tällähetkellä. oon nyt käyttänyt 2kk ja nyt ilmeisesti joudutaan vaihtaan lääkettä kun sain sivuvaikutuksena koko kehon kutinan ja se on ihan hirveetä. Kun lääkkeen ansiosta olo tuntui paremmalta niin onse ny kumma ku itse lääke tekee hulluksi, ku ei tiiää mistä kohtaa raapis kun joka paikka kutiaa ja samaan aikaan. Mainittakoon vielä sellainen asia että lääkkeen aloittaessani niin vaikutti mieltä kohentavasti jo parissa päivässä eikä mulle ainakaan tullut pahempaa oloo vaikka lääkäri siitä ikäin kuin varotteli.

      • Nakuttajab

        Niin käytännössä kaikki huumausaineet tekevät, että lyhyellä aikavälillä vaikutukset ovat mieleisiä. Pitkässä juoksussa aineiden haitallisuus ja ikävät vaikutukset alkavat tulla esiin. Turtuu ja muuttuu välinpitämättömämmäksi ja kylmemmäksi. Silloin on valitettavasti yleensä liian myöhäistä enää perua vaikka lopettaisikin. Toki sinä valitset mitä riskejä olet valmis elämäntilanteessasi ottamaan. Sinun kroppa, terveys ja elämä.


      • Minätäällä123

        Asiaa.


    • brintellix

      Lopetin eilen 20mg. Ei ilmeisesti tehoa itsellä vaan täytyy etsiä jotain lääkettä joka auttaisi ahdistukseen.

    • etootosissas1

      Muistakaahan ilmoitttaa FIMEAan haittavaikutuksista.

    • 5445

      Joo täytyy koittaa laittaa fimealle että ei auta ahdistukseen. Eikä ollut muutenkaan tehoa. Itsellä ei ollut lääkkeestä mitään haittavaikutuksia. 10mg ei vaikuttanut mitään. 20mg ehkä vähän vaikutti mutta ei ollut yhtään mitään hyötyä tai haittaa siitäkään.
      20mg saattoi vaikuttaa toisena päivänä niin että pää ja maha oli vähän kipeät, mutta se meni kumminkin ohi.

      Nyt vasta lukaisin wikipediasta että ei kuulukkaan vaikuttaa ahdistukseen. Cympalta oli aiemmin kokeilussa ja se tehosi 30mg sekä 60mg määrällä. Sitä vaan ei pystynyt muuten käyttämään koska oli liikaa muita haittavaikutuksia. Cymbalta siis vaihtui Brintellixiin ja nyt ekä päivä ilman Brintellixiä.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Vortioksetiini
      " epätyypillinen masennuslääke (serotoniinimodulaattori ja -stimulantti)." "Vortioksetiinin käyttöä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön hoidossa on myös tutkittu, mutta tutkimukset eivät osoittaneet sen olevan placeboa tehokkaampaa."

      • sss77734qqq

        Brintellix koekäytössä kaikilla joille määrätty. Kukaan ei oikeesti tiedä niistä haitoista paljonkaan. No mutta KOKEILKAA, siinäpähän KOKEILETTE ja teette palveluksen niin rahallisen kuin tieteellisen lääketehtaille ja vielä maksatte lääkkeen melko kovan hinnankin.masentuneen ihmisen täytyy olla ekonomisesti tyhmä.

        Eiköhän se mene niin päin, ett kaiksta palveluksista otetaan hinta ja hinta määräytyy sen mukaan, kuinka paljon uhrautuu tai kuinka paljon antaa arvoa itselleen.


      • kemijärvenpappa

        Pelkkä placebo, ei vaikutusta. Potilas kuulee sanan masennuslääke, niin outoa, se jo tehoaa ja potilas tuntee yhden päivän kuluttua voivansa paremmin.

        Määrättiin tuttavalleni , joka vanhempi ihminen, mangnesium tabletista kolmannes. Tosin hän ei tiennyt, että sai ihan jotain muuta kuin masennuslääkettä. Kehuttiin kuinka hyvä masennuslääke on kyseessä ja niinhän siinä kävi, jotta 68 vuotias pappa piristyi kummasti viikon aikana.


    • NonBrint

      Sama juttu täälläkin; kaksi kuukautta yritin 10-20 annoksella ei tehoa ja max annoksella jo melko paljon haittoja. Uutena haittana, paha ärtyneisyys. Huomattavasti vähemmän tehokas kuin cymbalta, Sepram ja cipralex.

      • 5445

        Täällä söin vaan sen yhden kuukauden paketin jossa 28x10mg. Sai aloittaa 10mg, mutta laitoin alussa tabletin puoliksi. Viimeiset neljä päivää 20mg. 10mg ei mitään tehoa. 20mg ehkä jopa lisäsi ahdistusta. Mitään pahaa masennusta ei ole ollutkaan tai se on vähän parantunut. Cymbaltaa oli myös yksi paketti, mutta en muista montako tablettia siinä oli, kumminkin 60mg.
        Nyt olenkin itse epäillyt että yleistynyt ahdistuneisuushäiriö saattaisi olla itsellä syynä. Ajatusta vähän tukee se että brintellixistä ei ollut mitään tehoa.
        Tänään ei ole ollut mitään lopetusoireita vaikka eilen otin viimeisen 20mg määrän.

        Tuossa se ahdistus juttu.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleistynyt_ahdistuneisuushäiriö


    • VanG

      Itselläni on alkumatkassa vaihto Eskitalopramista Brintellixiin. Eli siis pudottelen vanhan pois ja aloitan uuden, suoraan hoitoannoksella. Kiitos kommenteistanne, rohkaisevat kovin. Niille, jotka vähättelevät mielialalääkkeitä lainaan sosiaalipsykologi Jonathan Haidtin sanoja. "on kolme ulospäsyä vakavasta masennuskesta: vuosien meditaatio, vuosien kognitiivinen psykoterapi tai "Prozac" eli mielialalääkkeet.
      Itse käytän psykoterapiaa ja mielialalääkkeita. Meditaatioon keskittymiskykyni ei riitä.

      • 6747

        Haidt on ollut vitsikäs.


      • VanG
        6747 kirjoitti:

        Haidt on ollut vitsikäs.

        Joo, pelkkä kirjan nimi "Onnellisuushypoteesi" kertoo, että kysessä on Scifi tai komiikka.


      • Onnellisuushypoteesi

        Voi sinua onnetonta, joka uskot ja toivot kirjan nimeen: "Onnellisuus hypoteesi". Hypoteesi tarkoittaa teoriaa, jota ei ole todistettu oikeaksi. Tieteellinen tutkimus lähtee aina hypoteesista (oletuksesta), jota sitten koetetaan todistella oikeaksi. Mikäli jokin hypoteesi osoittautuisi oikeaksi, siitä varmasti kirjoiteltaisiin hyvinkin laajasti. Ainakin itse unohtaisin moisen kvasipsyogolisoivan teoksen.


    • Ukko1234

      Kuukausi kohta syöty ja nyt annos nostettiin 15 ja viikon päästä 20. Ehkä vähän lisännyt aktiivisuutta, otan aamusin illalla ketipinorit nukkumiseen, Opamoxeja mennyt nyt alussa ainakin enemmän, tulee jotenkin toivoton olo tunnin päästä kun nappaa pillerit. Ainoa huomio että vähemmän huonontanut oloa kuin aiemmat kokeilut. Ei ole lisännyt sosiaalisuutta ja yhtä vaikea ottaa yhteyttä ihmisiin. Katson nyt ainakin kuukauden tuolla 20 annoksella, on ainakin yritetty ja lääkärikin näkee sen. 4 pillerit nämä mitä kokeillaan. Masennus ja pelot ja kaikki mahdolliset vaivat taitaa olla minulla. Masennukseta vain diag. Mutta taistellaan.

      • VanG

        Toivotan sinulle Ukko1234 jaksamista. On rankkaa, kun ei meinaa toimivaa apua hätään löytyä. Jostain se aikanaan kuitenkin tulee, helpotus pahaan oloon. Taistele.


      • Heinämäki

        Itselläni aivan samat oireet , copy pastesin tuon kirjoituksen psykiatrilleni. Olen aivan väsynyt ja olo ahdistuneempi kuin koskaan ja sitä etsin oikein villisti elämäni mokia mitkä masentaa ja mitään posaria ei näkyvissä.


    • eikukaanjoopajoo

      Jees ei mitään apua ollut ahdistukseen tuosta, ihmettelen miksi sitä siihen kirjoitetaan? Tutkimuksissakaan se ei ole auttanut ahdistukseen.
      Psykiatrit käyttää nyt potilaita koekaniineina.

    • CipraVSBrinte

      Heippa vaan kaikille! Itse söin Cipralex lääkkettä monta vuotta (20-30mg) ja nyt päätettiin kokeilla uutta kun on pitkään ollut huonohko kausi (erittäin suurta uneliaisuutta), diagnisoitu vaikea masennus. Lääke vaihto suoritettiin tiputtamalla Cipra 10mg 2 viikon ajan ja samalla aloitettiin Brintellix 10mg. Kahden viikon jälkeen tiputettiin Cipra pois kokonaan ja nyt pelkkää Brintellixiä 20mg/pv. Nyt on kulunut 3 vk ja 2 pv pelkkien Brintellixien kanssa ja olo tuntuu pahenevan. Runsas uneliaisuus vaihtunut väsymykseen ja siihen ettei iltaisin/öisin saa unta. Keskittymiskyky ei ole parantunut ja tilalle tullut aivan uusi "luonne". Nykyään olen todella ärtyinen, kokoajan kuin persuksiin ammittu karhu. Ajattelin ensin, että on vain ohimenevää, mutta nyt alkaa huolestuttaa kun menee vain huonoon suuntaan ja parisuhdekkin kärsii. Alussa ei ollut muita oireita kuin pientä pahoinvointia. Ainut plussa minkä olen huomannut on, että ei ole niin "mömmöinen" olo. Nyt mietityttää pitäisiköhän pyytää Cipralex takaisin...

      • Retroxi

        Sinulle myyty uusi kallis tuote aikaisemman patentin umpeuduttua. Kärsinet essitalopraamin vieroitusoireista, mitä ajatusta puoltaa myös kokemasi "mömmöttömämpi" olo.


      • VanG

        Mielenkiintoinen huomio Essitalopramin lopettamisesta. 10 pv on nyt tiputeltu annosta, siten, etttä tänään on toinen päivä ilman (Brintellix) ja aloitetaan kahden päivän kuluttua. Siis ei mitään oireita, jollei pientä päänsärkyä ja outoja unia huomioida. Olokin on kohtuullisen hyvä ja "positiivinen". Pitäiskö jättää Brintellix aloittamatta? Vai iskeekö vierotusoireet ja henkiset ongelmat vasta myöhemmin? Kokemuksia?
        Muistan vain, kun aikanaan lopetin Effexorin ja vaihdoin sen Essitalopramiin, oli olo aikalailla kamala, ja pitkään.


      • Heinämäki

        Olen samoin koko ajan väsynyt. Ja ahdistaa ihan hemmetisti!


      • CipraVSBrinte

        Eilen tuli sitten käytyä lekurissa ja sain luvan Brintellixin lopettamiseen (nyt noin 3kk syöny niitä), lopetetaan asteittain ja sen jälkeen kokeillaan Foxra nimistä lääkettä (150-300mg). Itselle ei tosiaan tuo Brintellix tuntunut toimivan. Väsymystä on edelleen ollut, ärtyisyyttä ja pahoinvointia myös. Pakko sanoa että plussana on ettei ole mömmöistä/sumuista oloa ollut, mutta taisi Cipralexistä johtua. Unohdin tuossa noin kuukausi sitten 2 pv:n ajan ottaa Brintellixit ja tuli kauheat vierotusoireet; huimausta, kuumakylmähiki ja sekava olo yms. Olin tuosta todella ihmeissäni, kun aluksi en tajunnut mistä moinen johtuu eikä aikaisemmin ole noin vahvoja vierotusoireita Cipralexistä tullut. Loppui aika nopiaan kun muistin taas syödä nappuloita.
        Mutta nyt siis odottelemaan Brintellixin loppumista ja uuden kokeilua kehiin. Toivottavasti tällä kertaa toimisi aloitusvaikeuksien jälkeen paremmin..


    • Voxra
    • Brintsu

      Jahans, päätohtori oli määrännyt suoraan aloitettavaksi Brintellix 10 mg. Voikohan tuota halkoa, jos pahoinvointi kasvaa liiaksi?

    • 77777

      Mä taisin eka puolittaa 10mg. Ei varmaankaan ole tarkoitettu paloiteltavaksi, mutta niin kumminkin tein. 20mg voi tehdä pahoinvointia vähän enemmän. En oikein huomannut tehoa, niin se sitten vaihdettiin mirtatsapiiniin.

    • Voxra

      Päivä 1. Ensimmäinen Brintellix 10 mg nappi otettuna aamusta. Flunssa nyt päällä niin ei osaa suoriltaan kertoa mitkä olot on :-)

      Muutama tunti napin otosta vähän mahassa tuntui oudolta, ei mitää ihmeellistä. Päätä jomotti hieman enemmän, kuin normisti, flunssa vai papu syyllinen? Päässä tuntuu hiljenneen hieman, ei mene ajatukset niin tuhatta sataa ja poikittain. Masturbointi onnistuu ihan normaalisti ja halut tallella. Välillä käynyt pienesti unenomainen fiilis tai fiilis kun humaltuu. Vaikea kertoa, mutta flunssassa minulla on kaiken näkösiä oireita muutenki. Päivätorkut onnistui melko hyvin.

      Kaikipuolin normaali olo, ihan kuin ennen napin ottoa. Päällimäisenä tuntuu tuo päänsisäisen koneen vauhdin lasku hyvältä. Olenkin ymmrtänyt, että vaikutukset tulee hyvässä ja pahassa viiveellä, eikä heti eka napista?

      Ensiyönä sitten selviää onko sillä vaikutksia uniin :-)


      p.s tuliko seksiongelmat heti ekanapin oton jälkeen vai viiveellä, joille sitä on aiheuttanut?

    • 77777

      Samanlaiset tuntemukset kun nostin 10mg 20mg. Eli vähän mahassa tuntui oudolta ja päätä jomotti hieman. Mutta tuota en huomannut ensimmäisenä 20mg päivänä, vaan vasta toisena 20mg päivänä.
      Mulla ei napit vaikuttaneet mihinkään ja ei niiden kuulemma pitänytkään vaikuttaa. En vaan huomannut saavani mitään hyötyä tai haittaa ja tuo on kumminkin aika kallis lääke koska on uusi. Ei ollut omasta mielestä mitään järkeä syödä sitä.
      Mutta jos siinä jotain tehoa huomaa, niin kai se sitten jollain lailla toimii.
      Itse en huomannut seksiongelmia ketipinorin, brintellixin tai mirtatsapiinin. Brintellix ei vaikuttanut nukkumiseen tai nukkumattomuuteen millään lailla.

    • Gynther

      Brintellixillä nyt neljä päivää. Kovin on ärtyinen olo. Ja aamun pahoinvointi, puolitoista tuntia napin oton jälkeen alkaa ja kestää semmoisn tunnin. Sitten helppaa. Lienee kuuluvan asiaan, annetaan ajan kulua.

      • Voxra

        Miten sulla mennyt lääkkeen kanssa?


    • Voxra

      Päivä 2. Aamusta papu suuhun. Hieman kuvotusta, päätä jomottaa ja välillä tunne, että aivot tökkii ja pitää hakea sanoja. Hermot ehkä vähän tiukemmalla kuin normisti ja vähän levoton olo, eli keskittyminen ei ole niin hyvää. Ei kuitsekaan mitään sellaisia oloja, mitä saanut muista ssri lääkeistä aloittaessa. Viime yönä en kokenut juurikaan vaikutusta uniin. Normi 7h nukuin. Kirjoittaessa tunne, että tekisi mieli olla silmät kiinni peiton alla yksin. Ei kauheana jaksaisi sosialisoida. Ei ahdista enempää tai vähempää, kuin ennen aloitusta.

    • Voxra

      Päivä 3 ja 4. Samat fiilikset edelleen. Kuplassa oleva olo. Mikään ei tunnu miltään. Ei ahdista, mutta aika toivoton olo. Illasta isoa väsymystä ja päivät mennyt pöhnässä.

      Päivä 5. Megaluokan vi.u.tus ja epätoivo. Meinasin nakata roskiin koko lääkkeen. Elämässä ei ole tapahtunut mitään, miks tälläset fiilikset pomppas. Mikään ei tunnu miltään ja todella vaikeaa lähteä edes ulos, kun vit.tutt.aa niin paljon. Kuolemakin jo tuntui hyvältä vaihtoehdolta.

      Päivä 6. Olen huomannut että noin 12h lääkkeen oton jälkeen tulee todella unimainen olo ja pää ihan pöhnässä ja ahdistus kasvaa. Siispä otin lääkeen hieman myöhemmin tänään. Kun miettii oloa hetkessä niin ei oloissa mitään outoa. Mutta jälkikäteen olo on kuin olisi ollut kännissä, ajantaju heittää muisti pätkii, sanat hukassa jne. Päälimmäisenä fiilis, että tämäkin vie tunteet ja hermot todella tiukalla, edes musiikki ei maistu. Vaikea keskittyä mihinkään. Haluaisin vain nukkua, olla yksin ja hiljaa. Sosiaalisuuden tämä lääke on tappanut minulta.

      Todella epätoivoinen olo, kun en jaksa enään näitä lääkekokeiluja. Ja taas, että eikö tämäkään tuo mitään helpotusta normi arkeen. En voisi kuvitella itseäni töihin tässä tilassa.

      • 77777

        Onko sulla kokeiltu esim opamoxia tai jotain muuta rauhoittavaa/ahdistuslääkettä? Mulla ketipinor noin 25mg (uni), mirtatsapiini 30mg (masennus), opamox 15mg (ahdistus). Opamoxia on vain 30kpl, eli en tiedä sitten auttaako pidemmän päälle.

        En ole yhtään varma, mutta brintellix ei ehkä auta ahdistukseen?
        Itse söin paketillisen brintellixiä 10mg, 28kpl, mutta en niin hyvin osannut sanoa että miten vaikutta, tuntui että ei ollut tehoa yhtään mihinkään. Paketillisen 30mg cympaltaa myös söin aivan aluksi, 30kpl, tuossa oli siis "liikaa tehoa".


      • Voxra

        Olen popsinut joskus Opamoxia, mutta minulla nousee toleranssit nopeesti. Olen myös vetänyt peratsinia ja ketipinoria, mutta nämä lääkkeet ei käy minulle ollenkaan. On minulla paketti Opamoxia, mutta en syö niitä kuin äärimäisessä hätätilanteessa.

        Päivä 7. Yhdistän lääkeeseen väsymyksen, eli se on aika pahaa. Väsyneenä minulla karkaa ahdistuksen hallinta. Tänään olo on olut normi pöhnäinen, eipä ole edes ulos viitsinyt mennä. Kaikki tuntuu jotenkin turhalta ja olen välinpitämätön, vaikka yleensä en ole. Hermot meinaa mennä nopeampaa, kuin normaalisti. Lievää kutinaa tullut, joka on uutta minulla. Päätin testata 2 vkoa tätä lääkettä, jos ei olot parmpana niin lopetan popsimisen.


    • Teistä monia auttaisi kun myöntäisitte oman heikkoutenne ja eläisitte rohkeasti muita arempina ihmisinä. Jos ihminen on arka ja muita heikompi ei siihen auta mikään lääkitys pidemmän päälle.

      • triSepponen

        Taitaa käydä sama juttu että opamoxit jää purkkiin. 15mg ensimmäisenä iltana ja toisena iltana 30mg. Ei huomattavaa vaikutusta ja ilmeisesti ei pidäkään olla. Nyt kolmantena iltana en ottanut opamoxia ja heräsin joskus 1.30. Ketipinoria olen nyt ottanut huvikseen 25mg illalla, täytyy sekin jättää taas pois koska en ole huomannut siitä mitään hyötyä. Mirtatsapiini varmaankin vähän väsyttää, mutta ei näyttänyt tänä yönä väsyttänyt enää yhtään alun jälkeen.

        Täytyy tuota tri sepon ohjetta toteuttaa ja elää arempina. Joskus olen sentään töissäkin pystynyt käymään, mutta sitten joku vaan meni vinksalleen tuolla päänupissa.


      • Heinämäki

        Samoin meni mulla joku vinksalleen ennen olin oikea työnarkomaani, tietysti voinut olla vinksallaan jo silloin mut en tällästä helvettiä olisi elämästäni halunnut!


      • Kökköiletkö

        Mielestäni on sairaampaa olla reagoimatta esimerkiksi lähisukulaisen raiskatuksi joutumiseen, lapsen kuolemaan jne jne.


    • Gynther

      Niin, kymmenses päiväköhän tämä nyt on. Lienee niin. Hieman muisti pätkii, ei isoissa asioissa tosin, jotta sillä olisi merkitystä. Pahoinvointiaallot alkavat olla ohi. Nukkuminen hieman pätkittäistä (voi johtua muistakin syistä). Vatsa on vähän ärtynyt yleisesti. Olo on oikeastaan aika kohtuullinen. Ei mitään Voxran kuvaamaa pöhnäisyyttä tai väsyttämistä. Ärtyneisyyttä toisin on vieläkin, muttei mitään siihen alkuvaiheeseen verrattuna. Ottaen huomioon tämän hetkisen henkisen taakan, on aika rauhallinen olo kuitenkin. Hyvin tuntuu kestävän asioita. Ehkäpä tämä vielä tästä iloksi (lue tavalliseksi) muuttuu.

    • Heinämäki

      En ole kokenut mitään hyötyä Brintellixistä

    • Voxra

      2vkoa Britellixiä kokeilua sai riittää. Koin samat oireet kuin Sertraliinista. Olisin voinut istua kotona 24/7 ja katsoa loputtomiin kaukaisuuteen = zompi. Olo oli kuin kuplassa olisi elänyt, muisti ongelmat, hermot tiukalla, kutinaa, pääkipua. Ihan kuin olisi ollut kännissä. Hetkessä muistaa kaiken, mutta jälkikäteen muistelin oloja, kuin olisin ollut hurjassa jurrissa, piti muistella mitä tapahtui mikäkin päivä. Ei toiminut itselle yhtään niin kuin olisi pitänyt. Tämä enemmänkin lamasi minua ja vei kaikki tunteet.

      Lopetuksessa pikku sähkäriä ja tunnelelämän heittelyä. Viikko kohta luomuna ja olo alkaa paranemaan koko ajan, vaikka herkillä olen vieläkin :-)

      P.s
      Tri.Seppo: Tiedät että meitä vaivaa herkkyys ja arkuus, mutta et kerro mikä sitten oikeasti auttaa tai miten hyväksyminen ratkaisee asian? Kaikesta selviää hyväksymällä asian, hitto kun en aiemmin hoksannut! Toivottavasti sinä tai läheisesi saa kokea elämän nurjaa puolta niin taitaa muuttua ääni kellossa. Kun kokee kidutusta, väkivaltaa ja käy kuoleman porteilla toisten toimesta niin ei siihen pelkkä herkyyden/heikkouden hyväksyminen auta. Eikö kannataisi pitää turpa kiinni, jos puhe on tyhjää? Hävettää, että edes kommentoin tyhjää viestiäsi!

    • Eitäävarmaanlopukoskaan

      Olen syyskuusta syönyt Britellixiä ja sain tuossa pari kuukautta sitten vatsahaavan. Alkuun annostus oli 10, joka aiheutti levottomuutta ja kärvensi vatsassa, nyt annostus puolitettu ja tuliset ruuat yms jätetty pois. Lopetin vatsahaavan yhteydessä lääkkeen käytön ja parissa/kolmessa viikossa olin paniikkikohtauksissa ja itsetuholuupeissa. Dokasin kyllä noina aikoina, mutta enimmäkseen helpottaakseni ahdistustani. Onko muilla ollut palleakipua/ närästystä lääkkeen takia? Tällä hetkellä olo suht ok. Ei nyt mikään riemuntäyteinen mutta siedettävä.

    • 77777

      Täälläkin olen ollut ilman lääkkeitä. Selittämätön jalkakipu vaivaa, mutta eipä sille kukaan ole keksinyt mitään apua niin turha kai stressata. Kai kivulle joskus joku konsti löytyy, tai on löytymättä. :) Epäilen että ei noista lääkkeistä ole kipua korjaamaan, joku muun lainen lääke saisi olla.

      • horhe

        Onko sinulla selvitetty, ettei iskias tai välilevypullahtanut tai muu fyysinen selittäisi kipuja? Kaverilla oikea jalka tuli tönköksi ja kipuili. Välilevynpullistuma oli. Aluksi hänelle syötettiin todella kovat lääkkeet ennenkuin kuvattiin. Lähti kiireellisenä leikkuulle.

        Guuglaa lääkekannabis kivunhoidossa, löytyiskö sieltä apuja? Auttaa myös mielenongelmiin oikein käytettynä ja oikeilla lajikkeilla :-)


    • NtiT

      Viikon syöny B:tä,sitä ennen 3kk Sepramia. Vaikutus helvetin hyvä. Oon jo itkeny kerran

    • eemeli66

      Brintelix 10 mg tehonnut minulle suht hyvin pahimman yli. Apuna välillä alprox 0,25 mg. Haitat aamutokkuraisuus, käsien ja jalkojen hikoilu ja vapina johon problar autaa heti. Ketipinor yöllä. Seksihalut ei parhaimillaan. Muuten pärjää jotenkin,käyttänyt kuukauden. Cipraflex toi minulle kauheat sivuoireet. Onko tuttuja oireita

    • Splenderi

      Moi. Mulla aloitettiin Brintellix 10mg tänään. Ei ainakaan vielä mitään haittavaikutuksia, ihan kuin sokeripillerin olisi syönyt. Mitä olen ulkomaisilta foorumeilta lueskellut ihmisten kokemuksia, niin monille tullut pahoinvointia ja närästystä alkuun. Mut mulla on aika "teräsmaha" muutenkin, ei juurikaan turvottele eikä mene sekaisin mistään.
      Vai tuleekohan noi haitat esille vasta parin päivän kuluttua, kun pitoisuus elimistössä alkaa nousta? Itse olen sen verran vainoharhainen, että pelkään kaikkien uusien lääkkeiden tms olevan lumetta, miten noi lääketutkimukset ylipäätään menee, että kenelle sitä lumelääkettä annetaan ja täytyykö ihmisen osallistua/suostua johonkin tutkimukseen, jotta lumetta on mahdollista edes saada? Saan itse klinikalta kaikki lääkkeet annospusseissa (käyn avohoidossa), joten en näe lääkepakkauksia tms.

      • popspops0009898

        Popsi popsi vaan kaikki mitä sulle jaetaan.


    • Tintttti

      Aloitin tänään brintellix 10mg. Onko millaisia kokemuksia? Melko uusi lääke kaikkineen.

      • Tinttti

        Siis itselläni masennus ja pakko-ajatukset....


      • eikukaanjoopajoo

        Eikös tuossa jo jokunen kokemus ole. Minusta kyseessä on kallis sokeripilleri. Toimii niillä joilla blasebo auttaa.


      • Mieti_vielä
        eikukaanjoopajoo kirjoitti:

        Eikös tuossa jo jokunen kokemus ole. Minusta kyseessä on kallis sokeripilleri. Toimii niillä joilla blasebo auttaa.

        Ei ole sokeripilleri vaan keskushermostomyrkyllinen aine.

        Tintttti. Vielä, kun ehdit, lopeta ihmeessä ainekäyttö, ellet halua riskeerata aivovauriota. Aivoja et saa uusia. Elämänongelmiin ratkaisuna ei ole huumausaineet, ainakaan pitkäkestoinen ja turvallinen sellainen.


    • Tintttti

      Onko Mieti_ vielä sulla omakohtaista kokemusta em. Lääkkeestä? Onhan tuossa edellä kokemuksia mutta on niin uusi lääke että ajattelin kysellä vielä lisää miten toimii pidemmällä aikavälillä. Aikansa jos popsii niin sittenhän sen huomaa ihan itsestäänkin tepsiikö vai ei.

    • untz

      Olen 29 vuotias nainen, Brintellix kirjoitettiin mulle masennukseen. Nyt noin 1 kk takana. Toimii pelottavan hyvin. Helpompi keskittyä, ei ahdistu kaikesta /ole niin ahdistunut ylipäätään, masentaa huomattavasti vähemmän, tuntuu että kestää arjen ja stressaavat asiat paremmin, on virkeämpi. Tosin vieroitusoireet pelottavan vahvat myös, tuli tossa neljän päivän tauko kun pillerit loppui ja ton neljännen päivän iltana alkoi jo huomata kylmänväreitä ja mielialan laskua. Sivuoireina mulla ilmeni varsinkin aluksi aivan järjetön kuvotus ja etova ja epämiellyttävä tunne vatsassa tunnin-parin ajan lääkkeenoton jälkeen. Kutinaa tuli myös. Ei nosta ruokahalua eikä laske seksihaluja, jopa päinvastoin. Kukin miettikööt omalle kohdalleen onko sopiva. Kyseessä lääke, johon kohdistuu uutuutensa takia vielä lisätty seuranta. Itse ajattelin syödä pahimman yli koska toimii ainakin toistaiseksi.

      • Tinttti

        Hienoa Untz että olet saanut avun B.sta. Itselläni menossa vasta 4. pvä. tätä. Olen kyllä ollut huomaavinani jo positiivisiakin vaikutuksia; tänä aamuna ei ollut niin vaikeaa nousta sängystä ja töissäkin jaksoin paremmin. Nyt illalla olo on ollut yllättävän hyvä ja tasapainoisen rauhallinen. Toivon todella että saisin B.sta apua pahimman yli; monta lääkettä kokeiltu laihoin tuloksin. Venlafaxinista tulin aivan kaamean aggressiiviseksi ja olo oli täysin tunteeton. Omaan normaalisti lehmän hermot ja olen ennemminkin rauhallinen 'kanaemo'eli tämä Venla oli tosi pelottavakin kokemus, samoin Cymbalta ja Voxra. Olen syönyt aiemmin 8v. Escitalopramia tosin viimeiset n.4vuotta ainoastaan 5mg. Enää en siitä saanut apua kun oireet pahenivat masennukseksi asti rankkojen elämän tilanteiden ym. vuoksi. Tsemppiä teille kaikille !


      • paniikkih.epävakaa.mas

        toivon itsellenikin samankaltaista apua B:stä. Käytössä on nyt voxra 150mg , xanor 1mg, citalopram 20mg joka vaihdetaan britelliksiin , pelottaa pirusti tuleeko paniikkikohtaukset pahempana, aloitan lääkkeen vasta 2 viikon päästä.
        vai auttaako tämä siihen ja moneen muuhunkin esim seksihalujen palaamiseen. muistan kyllä voxran aloituksessa olin todella ärtynyt mutta sekin meni ajallaan ohi. voi meitä! mutta kyllä me selvitään! :)


    • Raparipa

      Olen kärsinyt vakavista toistuvista masennuksista ja ahdistuksesta jo vuosia. Terapiassa käynyt 7 v. Kerran olen ollut pari viikkoa sairaalassa tämän takia. Monenlaiset lääkkeet on kokeiltu, brintellix 15 mg, on ollut käytössä 8kk. Ensimmäisen kuukauden jälkeen alkoi helpottaa. Lääkkeen myötä ahdistus lakkasi. Pikkuhiljaa aloin kiinnostua kotitöistä, muista ihmisistä ja elämästä ylipäätään. Tammikuussa palasin työelämään osakuntoutustuella. Tuntuu siltä, että kun lääkkeen avulla on päässyt ulos mustasta kuplasta, niin vähitellen pystyy huoléhtimaan muutenkin kunnostaan, esim. ulkoilemaan ja olemaan muiden ihmisten seurassa tai palaamaan työelämään. Nämä kaikki lisäävät onnistumisen kokemuksia ja auttavat paranemisprosessissa. En tiedä kuinka kauan tätä onnea jatkuu. Yritän nyt kuitenkin olla miettimättä tulevaa ja elää tätä päivää. Ja ei muuten lääkkeen aiheuttamat aivovammat pelota. Meistä kukaan ei tiedä mitä kohtalo tuo tullessaan ja jos minä saan jotain apua siihen helvettiin, jota olen läpi käynyt, niin aivan varmasti syön lääkkeitä. Voimia kohtalontoverit!

      • Tintttti

        Kiva kuulla että lääkkeestä on ollut apua. Itse olen nyt syönyt 2vkoa ja olo on parempi. Toivottavasti ajan myötä helpottaa niin että tälle masennukselle ja ahdistukselle saa sanoa lopullisesti heipat!


    • Huurr33

      Menee 15 mg, heti alussa huomasin että on selkeämpi ajatus ja parempi keskittymiskyky. Nyt kun 1kk syönyt, tuntuu et huonompi keskittyminen. Toisaalta vaikee tilanne elämässä muutenkin.Lisäks Efexor, Ketipinor ja Temesta.Mut tuntuu hyvältä tuo lääke.

      • g42hg

        jeeesus sentään. olkoon voimat kanssasi.


    • Sejunamenijo

      Muutama päivä takana 5 mg annostuksella. Aamuisin herääminen järkyttävän vaikeata. Jos vessaan ei olisi pakko mennä, tulisi sängystä noustua joskus puoleltapäivin. Mielenkiinnolla seuraan, miten tilanne kehittyy. 10 mg voi olla itselleni jo tappava määrä. Vaan johan täältä joutaakin pois.

    • Ketupeli

      Brintellixiä käyttänyt puolisen vuotta 15 mg, sopii mulle tosi hyvin. Aluksi tuli kolmen päivän koko kehon kutina, mutta sen kesti kun tiesi että menee ohi. Muita sivuvaikutuksia ei ole. Ahdistus hävinnyt kokonaan, seksihalut palanneet normaaleiksi. Loistava lääke, pystyn elämään normaalia elämää!

    • 8888888888

      Viides päivä alkanut B. 10 mg:n kanssa. Olen jo itkenyt, nauranut ja pystynyt ajattelemaan jotakuinkin johdonmukaisesti. Sivuoireita en ole havainnut, ellei lievä pahoinvointi ole sellainen, mutta sekin on tainnut jo loppua, ainakin toivottavasti.

      • Tobleroonee

        Hyvää matkaa ikuiseen Zombilandiaan! Lähetä Tobleronee, kun tajuut tullees kemiallisesti lobotomoiduks.


      • NOT-Hemingway

        Itselleni lääkäri on määrännyt tätä B:tä 10 mg ilmeisen lievään mutta toki pitkäkestoiseen masennukseen jossa pahinta on ettei minkään asian tekemiseen kuin tietokoneiden ja telkkarin ääressä istumiseen (usein muttei aina kaljaa litkien) tunnu riittävän energiaa, mutta sikäli pystyn tuntemaan (ainakin jo nyt ilman suurempia ahdistuksen ja masennuksen/surun ajatuksia entiseen verrattuna), saan jopa viihteestä iloa ja nautintoa (kuten varaan aina ennenkin mutta nyt pelaaminen ja telkku tuntuu kiinnostavan kuin pahimpina teinivuosina).

        Kysymykseni lopulta taitaa kuuluakin:

        Pitäisikö minun syödä näitä lääkkeitä jos repeän nauramaan siitä että joku tällä foorumilla saanoo nauraneensa näiden avulla?

        SIIS KUN MINÄ NAURAN JOKA PÄIVÄ, IHAN VAIN TELKKUA KATSOESSA! (ja pelatessa, varsinkin jos ´pilvessä´)

        Onkohan tässä tykillä tähdätty kärpästä???


      • malskis
        NOT-Hemingway kirjoitti:

        Itselleni lääkäri on määrännyt tätä B:tä 10 mg ilmeisen lievään mutta toki pitkäkestoiseen masennukseen jossa pahinta on ettei minkään asian tekemiseen kuin tietokoneiden ja telkkarin ääressä istumiseen (usein muttei aina kaljaa litkien) tunnu riittävän energiaa, mutta sikäli pystyn tuntemaan (ainakin jo nyt ilman suurempia ahdistuksen ja masennuksen/surun ajatuksia entiseen verrattuna), saan jopa viihteestä iloa ja nautintoa (kuten varaan aina ennenkin mutta nyt pelaaminen ja telkku tuntuu kiinnostavan kuin pahimpina teinivuosina).

        Kysymykseni lopulta taitaa kuuluakin:

        Pitäisikö minun syödä näitä lääkkeitä jos repeän nauramaan siitä että joku tällä foorumilla saanoo nauraneensa näiden avulla?

        SIIS KUN MINÄ NAURAN JOKA PÄIVÄ, IHAN VAIN TELKKUA KATSOESSA! (ja pelatessa, varsinkin jos ´pilvessä´)

        Onkohan tässä tykillä tähdätty kärpästä???

        Jos et ole aikaisemmin vetänyt noita psyykenkamoja niin älä nyt ihmeessä aloitakaan. Jos olet aikaisemmin vetänyt niin älä nyt ihmeessä jatka. Ei kannata pilata terveyttään sen takia, että ei ole viitsinyt ottaa selvää mistä oikeasti on kyse.


    • Soa

      Olen nyt syönyt Brintellixiä reilun kuukauden ajan masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Aiemmin käytin Cymbaltaa, mutta en kokenut siitä olevan apua. Tämä on kyllä loistava lääke, tuntuu, että ehkä kymmenen vuotta jatkunut alakuloisuus ja ahdistuneisuus olisivat nyt ensimmäistä kertaa hallinnassa ihan oikeasti. Pahoinvointia tästä lääkkeestä tulee, mutta sen pysyy välttämään aika hyvin, kun ottaa lääkkeen ruuan kanssa. Jonkin verran minuakin on kutittanut alkuun. Positiivisiin vaikutuksiin nähden sivuoireet ovat pieniä. Vaikka periaatteessa olen lääkitystä vastaan, nyt tuntuu, että kokeilu on kannattanut. Olin aika pohjalla lääkityksen aloitettuani, ja kyllä, terapiassa ja keskustelemassa olen käynyt puhumassa suu vaahdos, mutta valitettavasti se ei yksin auttanut, lääkitys tukee toipumistani. Seksihaluihin lääke ei ole vaikuttanut, mutta unen laatu on rutkasti parantunut!

      Nainen 36

    • Jylppy7

      Juupas eipäs juttuja paljon... Onko joku siis noussut tällä takaisin elämään kiinni ja missä ajassa, muutakuin edellinen kirjoittaja.

    • IlonaniMerituuli

      Sairastuin, vaikka käytin Efexoria, Mirtazapinia ja Ketipinoria. Sekä bentsoja tarvittaessa. Lopetin kaikki muut lääkkeet, mutta Efexoria vähennetään asteittain. Olen nyt käyttänyt Brintellix ia viikon ajan 5 mg annostuksella.Voin paremmin; luen kirjoja ja olen tehnyt kotitöitä. Ainoa sivuvaikutus närästys. Olen optimistinen. Sopivan lääkkeen löytäminen on yksilöllistä kaikissa sairauksissa. Se on sama kaikkien lääkkeiden kanssa; se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Kyseessä on sairaus, johon auttaa lääke. Ei psyykkisiä sairauksia tarvitse vähätellä tai dramatisoida. Joku sairastuu sydän- ja verisuonisairauksiin, toinen sairastuu psyykkisesti.

      • 1234567890123

        Psyykkinen sairastuminen on metafora.


    • Glglfl

      Osaako kukaan sanoa paljon 5mg Cipralexia vastaa Brintellixiä? Ajattelin jossain vaiheessa kysellä lääkäriltä vaihtoa B:hen. Onko kellään B auttanut ahdistukseen?

      • koskinen455

        vissiin samanverran kuin otat kaljaa niin on verratavissa sitten jos ota punaviiniä keskityty asioihin ei tuohon ole olemassa mtään vastausta.


    • patata

      Huomenissa aloittelen, päivittelen sitten kokemuksia. Aikaisemmin kokeiltu cipralex, efexor, voxra, fluoksetiini, tolvon, triptyl, paroxetin, mirtazapine ja muita joita en muista. Paniikkihäiriö, pari persoonalisuushäiriötä ja vakava masennus. Alkaa kyllästyttää nää lääkevaihdokset kun mikään ei toimi. Voxra toimi hetken ja aktivoi heti, mutta sinne meni sekin vaikutus. Ehkä brintellix ois se oikea viimeinkin.

      • 1234567890123

        Mitä odotat noilta aineilta? Kai ymmärrät, että ne ovat huumausaineita. Ei niillä kuuta saa taivaalta kuin hetken stimulaatiojakson jäljiltä. Sitten vaikutus taas lakkaa. Ei elämänhuolet huumeilla korjaannu. Jos haluat hukuttaa tuskan kemikaalein niin sitten olet kai ihan oikealla polulla.


      • Patata

        Jaksa ees vastata noin paskaan trolliin. :D

        Lääke otettu eilen, ei mitään vaikutusta vielä.


      • Patata

        Maha meni sekasin ekana päivänä. Ruokahalut vähentyneet, ei tee mieli tupakkaa. Uneen ei oo mulla vaikuttanu, piristäny kuitenki vähä mielialaa verraten siihen mitä se oli ennen brintellixin aloitusta.


      • eikinäketipinoria
        1234567890123 kirjoitti:

        Mitä odotat noilta aineilta? Kai ymmärrät, että ne ovat huumausaineita. Ei niillä kuuta saa taivaalta kuin hetken stimulaatiojakson jäljiltä. Sitten vaikutus taas lakkaa. Ei elämänhuolet huumeilla korjaannu. Jos haluat hukuttaa tuskan kemikaalein niin sitten olet kai ihan oikealla polulla.

        jos on terve ja tietää terveet tava, niin mennäsitten kertomaan asioita eikä mitään parono munchausenin oppi että ottaa itseään niskasta kiinni ja nostaa ilmaan.


    • juupsis

      Aloitin myös tänään, venlafaxin 37,5g menee vielä kuukauden ja Brintellix 5 mg ensin neljä päivää ja sen jälkeen nostetaan 2 tabua päivässä. Venlafaxin on tehnyt(annoksella 75 ja 150) tehnyt niin turraksi ja tunteettomaksi ja kuitenkin ahdistaa ja masentaa. Odotan tältä lääkkeeltä jotain positiivista..

    • ohdakkeet

      Onko kukaan vaihtanut Fluvosolista Brintellixiin ?
      6s. pv menossa B:n.. kanssa ja pupumaisen arka olo,tekisi mieli jäädä kaiken ulkopuolelle,erakoitua.Sairastanut masennusta yli 20 vuotta. Mistä sais vertaistukea Keski-Suomessa ?
      Jaksetaan ! Kesä kaikilla ---kuitenkin ;)

      • Vertaistukea

        Jyväskylässä on ainakin suvimäen klubitalo, josta saa vertaistukea yms. mielenterveyden häiriöissä jne. :)


    • Auringoton

      Olen 30 v. Nainen. Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä ja masennuksesta lapsesta asti.Juuri tälläisenä herkkänä ihmisenä taidan olla oikea kermakakku tässäkin ketjussa esiintyville toisten mitätöitsijöille. Mutta ymmärrän kyllä, että vanhan narskun tai idariteinin ego tarvitsee näitä palstoja tyydyttääkseen munattomuuttaan. Säälittävä nykypäivän someilmiö. Puoliihmiset pönkittämässä persereikiään tälläsessäkin ketjussa. Aamen. Mut eniveis.. Brintellix 10 mg menossa toistaviikkoa. Annoksen puolitin viikoksi, koska yrjöhän lensi hetkessä, ja pahoinvointi jatkui makuusennossa koko päivän. Mieliala on noussut mukavasti, ahdistus vähentynyt. Lääkkeen otan vasta lämpimän ruuan kanssa, kahvi on aamupalani, joten aika selvä ettei vatsani kestä tätä lääkettä aamutuimaan. Iltaisin olen raapinut varsinkin jalkojani, niinkuin olis hyttysenpuremia. Sellasia alkukokemuksia.

      • enkelielämässä

        Olisi kiva tietää jos ja kun olet käyttäånyt sitä minun omaan tutkimukseen, kuten tiedät en voi kertoa m.itä tutkin. Kun mm. on sellainen käsitys että PTSD. hoitoon ei ole mitään lääkettä ja olen itse ptsd potilas, voisin tiivistää sanoman että mennäkkö heti hirteen tai juoda itsensä hengiltä.


    • avutonko

      Tänään aloitin Brintellixin käytön ja luin tämän ketjun. Oikeestiko joku puhuu aivovammoista, kun syö näitä Br....Haukutte aivan lyttyyn; miksi???

      Puhutteko paskaa vai tosissaan?

      • 5777888

        Brintellix ei ole ssri lääke vaan epätyypillinen "monimutkaisemmin" välittäjäaineisiin vaikuttava masennuslääke, jolla tosin on serotonergisiä vaikutuksia kuten myös serotoniinin takaisinoton estäjillä on.

        Ssrilääkkeiden kyvystä aiheuttaa neurologisisia haittoja on kirjoittanut mm. Joseph Glenmullen kirjassaan "Prozac backlash", josta voi lukea luvun täällä, mikäli englanti sujuu, missä hän potilaskertomuksin kuvaa niitä:

        https://www.nytimes.com/books/first/g/glenmullen-prozac.html

        Lisää haitoista voi lukea täältä, jossa on listattu haittoja, mitä lääkkeistä voi tulla (englanniksi):

        http://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/what_are_the_real_risks_of_antidepressants

        "Riippu­mat­toman tutki­mus­ver­koston The Nor­dic Coch­rane Cen­terin joh­taja Pe­ter Gøtzsc­he tutki­mus­ryh­mineen on ana­ly­soinut lääkeyh­tiöiden julkis­ta­mat­tomia lääke­tut­ki­muksia.

        – Mi­nä us­kon, et­tä SS­RI -lääkkeet saat­tavat ai­heuttaa jo­pa py­syviä aivo­vau­rioita. On erittäin ou­toa, et­tä täs­tä tär­keästä asiasta on niin vä­hän tutki­musta, Gøtzsc­he sa­noo"

        Lääkkeitä pitkään käyttäessään kannattaa muistaa, että "lääk­keiden te­hoa on tut­kittu lä­hinnä ly­hyillä lääke­ko­keilla", jossa niiden teho ja haitat pitkässä käytössä ei ole aukottomasti todennettu. Lääketutkimuksissa lääkkeen markkinoille saamiseksi ei vaadita useiden vuosien pitkäaikaiskäytön tutkimista. "Tutki­mus­tieto lääk­keiden pitkäai­kais­vai­ku­tuk­sista on kiista­na­laista".

        "Run­saasta ja pitkä­kes­toi­sesta masen­nus­lää­ki­tyk­sestä saat­taa ol­la jo­pa hait­taa."
        http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/mot-masennuspotilaat-vuosia-laakkeiden-armoilla/

        Siksi, jos lääkkeisiin lähtee, kannattaa näistä näkökulmista välttää pitkäaikaiskäyttöä ja käyttää lääkettä vaikeimman jakson yli pienimmällä toimivalla annoksella. Jokainen ei saa haittoja, mitä toiset voivat saada suurinakin. Jokaisen kokemus on yksilöllinen, ja se mitä haittoja ihmiset esim emotionaalisella tasolla lääkkeestä saavat (esim.välinpitämätön olo, apatia tai tunteiden puuttuminen yms), on hankala todentaa ja saada pakkausselosteeseen tai tutkia ylipäätään.


      • Leikinlasku_kaukana

        Vortioksetiinin käyttöön liittyy todellinen aivovaurioriski. Suosittelen ottamaan Peter Götzschen varoituksen tosissaan, jos terveytesi merkkaa sinulle paljon.

        SSRI/SNRI/SMS-aineiden (vortioksetiini on SMS-aine) käytöstä potentiaalisesti seuraava aivovaurio näkyy mm. dementia-oireina (kognitio-ongelmat), seksuaalisena kyvyttömyytenä, -haluttomuutena (aseksuaalisuutena), itsetietoisuudentason laskuna, apatia ja välinpitämättömyytenä, mielialojen helppona edestakas sahaamisena, impulsiivisuuden ja agressiivistyyppisen reagoimisen lisääntymisenä ja niin edelleen. Tyypilliseen aivovaurio-oirelistaan voit tutustua esimerkiksi Suomen Aivovammaliiton sivuilta. Käytännössä samat oireisto.


      • downsides

        Tuo aivovammaoireisto on aika pitkälle vedetty johtopäätös. Vaikka asia olisi totta, se olisi vaikea todistaa. Aika näyttää, mitä ssri-lääkkeistä sanotaan tulevaisuudessa. Lääkkeiden jopa vuosikymmeniä kestävällä pitkäaikaiskäytöllä/lääkeyhdistelmien käytöllä ihmisiä pidetään isona ihmiskokeena. Lääketutkimukset kestää yleensä viikkoja tai kuukausia.

        Seuraavat asiat viittaavat että ssri:t voi aiheuttaa pitkäkestoisia/pysyviä vaurioita joillekin. (Kaikille niitä ei tule, ne ovat harvinaisia ja yleensä kyse on pitemmästä vuosia kestäneestä lääkkeen käytöstä. )

        1.joillekin tulee pitkäkestoisia, kuukausia tai jopa vuosia kestäviä "vieroitusoireita" eli siis lääkkeen lopetuksen jälkeen alkavaa oireilua. Yleensä se menee nopeammin ohi, mutta joillain harvoilla ei ja kestää määrittelemättömän ajan. http://www.madinamerica.com/2015/02/stopping-ssri-antidepressants-can-cause-long-intense-withdrawal-problems/

        2.Joillekin tulee seksuaalihäiriöitä (haluttomuus,orgasmin puuttuminen yms) lääkkeiden aikana. Joillakin hyvin harvoilla ne ei lähde välttämättä lääkkeen lopetuksen jälkeen pois ja jää pysyviksi. Tälle on nimityskin, PSSD. http://rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd/

        3.ssri:t voivat aiheuttaa liikehäiriöitä ja tardiivia dyskinesiaa, mikä siis voi olla pysyvä vaurio ja viittaa jonkinlaiseen aivovaurioon tällöin. Se on tosin harvinaisempaa kuin antipsykooteilla.

        "Involuntary movements. These include tics, muscle spasms, dyskinesia (repetitive muscle movements), parkinsonism (rigid and trembling limbs, a shuffling gait, loss of fine motor control), and akathisia (compulsive restlessness), any of which may be accompanied by severe anxiety."
        http://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/what_are_the_real_risks_of_antidepressants
        http://www.psychiatrictimes.com/articles/movement-disturbances-associated-ssris

        Ahdistuneisuus ja levottomuus on suht yleinen sivuoire käytöstä.
        "SSRI-lääkkeet aiheuttavat vähintään 10–15 prosentille potilaista motorista levottomuutta, ahdistuneisuutta, kiihtyneisyyttä tai unettomuutta."

        Yksi niiden ei paljon puhuttu aiheuttama neurologinen oire on akatisia. "Akatisian oireita ovat sisäinen tuskaisuus ja levottomuuden tunne, johon liittyy jaloissa tuntuva liikkumispakko ja kyvyttömyys seistä tai istua hiljaa. Akatisiaa potevat saattavat liikehtiä hermostuneesti, vaihtaa painoa jalalta toiselle ja hankalissa tapauksissa kävellä pakonomaisesti. Tilaan voi liittyä kauhun ja hallinnan menettämisen tunteita."
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Akatisia
        Se voi olla kiduttava tila olla ja voi olla yhteydessä itsemurhatapauksiin. Siihen voi liittyä pahimmillaan täysi kyvyttömyys olla paikallaan.


      • uskoako-lääkäriä

        Tässä yksi tarina potilaan kokemuksista ssri-lääkkeiden lopettamisesta vuosien jälkeen ja lääkärien suhtautumisesta vieroitusoireisiin (usein ymmärrystä ei löydy):

        http://m.iltalehti.fi/mieli/2015050819312111_md.shtml

        " Olen tavannut useita, jotka kertoivat kokeneensa kuukausien ajan lopetusoireita. Lääkärit sanoivat heille, ettei se ole mahdollista."

        Tässä erään näyttelijän kertoma tarina pitkäaikaisen lääkkeenkäytön lopettamisesta:
        http://jennygingerrostain.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217361-kuinka-selvisin-hengissa-lopetettuani-masennuslaakkeet-19-vuoden-jalkeen

        Täällä foorumi ihmisiä, jotka kamppailee masennuslääkevieroituksensa kanssa http://survivingantidepressants.org/

        Kaikki eivät toki lopetuksesta saa tällaisia tuntemuksia... Mutta jotkut saavat.


      • lhouergc
        downsides kirjoitti:

        Tuo aivovammaoireisto on aika pitkälle vedetty johtopäätös. Vaikka asia olisi totta, se olisi vaikea todistaa. Aika näyttää, mitä ssri-lääkkeistä sanotaan tulevaisuudessa. Lääkkeiden jopa vuosikymmeniä kestävällä pitkäaikaiskäytöllä/lääkeyhdistelmien käytöllä ihmisiä pidetään isona ihmiskokeena. Lääketutkimukset kestää yleensä viikkoja tai kuukausia.

        Seuraavat asiat viittaavat että ssri:t voi aiheuttaa pitkäkestoisia/pysyviä vaurioita joillekin. (Kaikille niitä ei tule, ne ovat harvinaisia ja yleensä kyse on pitemmästä vuosia kestäneestä lääkkeen käytöstä. )

        1.joillekin tulee pitkäkestoisia, kuukausia tai jopa vuosia kestäviä "vieroitusoireita" eli siis lääkkeen lopetuksen jälkeen alkavaa oireilua. Yleensä se menee nopeammin ohi, mutta joillain harvoilla ei ja kestää määrittelemättömän ajan. http://www.madinamerica.com/2015/02/stopping-ssri-antidepressants-can-cause-long-intense-withdrawal-problems/

        2.Joillekin tulee seksuaalihäiriöitä (haluttomuus,orgasmin puuttuminen yms) lääkkeiden aikana. Joillakin hyvin harvoilla ne ei lähde välttämättä lääkkeen lopetuksen jälkeen pois ja jää pysyviksi. Tälle on nimityskin, PSSD. http://rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd/

        3.ssri:t voivat aiheuttaa liikehäiriöitä ja tardiivia dyskinesiaa, mikä siis voi olla pysyvä vaurio ja viittaa jonkinlaiseen aivovaurioon tällöin. Se on tosin harvinaisempaa kuin antipsykooteilla.

        "Involuntary movements. These include tics, muscle spasms, dyskinesia (repetitive muscle movements), parkinsonism (rigid and trembling limbs, a shuffling gait, loss of fine motor control), and akathisia (compulsive restlessness), any of which may be accompanied by severe anxiety."
        http://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/what_are_the_real_risks_of_antidepressants
        http://www.psychiatrictimes.com/articles/movement-disturbances-associated-ssris

        Ahdistuneisuus ja levottomuus on suht yleinen sivuoire käytöstä.
        "SSRI-lääkkeet aiheuttavat vähintään 10–15 prosentille potilaista motorista levottomuutta, ahdistuneisuutta, kiihtyneisyyttä tai unettomuutta."

        Yksi niiden ei paljon puhuttu aiheuttama neurologinen oire on akatisia. "Akatisian oireita ovat sisäinen tuskaisuus ja levottomuuden tunne, johon liittyy jaloissa tuntuva liikkumispakko ja kyvyttömyys seistä tai istua hiljaa. Akatisiaa potevat saattavat liikehtiä hermostuneesti, vaihtaa painoa jalalta toiselle ja hankalissa tapauksissa kävellä pakonomaisesti. Tilaan voi liittyä kauhun ja hallinnan menettämisen tunteita."
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Akatisia
        Se voi olla kiduttava tila olla ja voi olla yhteydessä itsemurhatapauksiin. Siihen voi liittyä pahimmillaan täysi kyvyttömyys olla paikallaan.

        "Seuraavat asiat viittaavat että ssri:t voi aiheuttaa pitkäkestoisia/pysyviä vaurioita joillekin. (Kaikille niitä ei tule, ne ovat harvinaisia ja yleensä kyse on pitemmästä vuosia kestäneestä lääkkeen käytöstä. )"

        SSRI:den sekä vastaavien aineiden aivovauriopotentiaali on todellinen. Näyttöä on riittävästi sekä ihmis- että eläinkokeista.

        SSRI:t ovat amfetamiininkaltaisia stimulanttiluokan aineita, jotka ovat amfetamiinien kaltaisesti neurotoksisia. Kuinka nopeasti aivovaurioita kullekin ihmisille syntyy on yksilöllistä ja riippuu mm. käyttöannoksesta, käyttöajasta sekä yksilöllisestä metaboliasta (miten aine poistuu ja kumuloituu elimistöön). SSRI:den aiheuttamien aivovaurioiden yleisyys ei ole tiedossa, mutta se on selvästi laajempi ilmiö kuin tällä hetkellä ymmärretään tai valtaosa ymmärtää. Suurin osa SSRI-aivovaurioituneista ei tiedä oireistonsa olevan aivovaurioperäistä, sillä lääkärikunta sekä psykiatrit joko tarkoituksella tai tietämättömyyttään liittävät oireiston aina henkiseksi. Virhe vahvistaa ihmisen uskomuksia mielisairauksiin, mikä taas entisestään hämää ihmisiä pois todellisuuden luota.

        Aivovaurion SSRI- ja vastaavasta käytöstä voi saada jo muutaman viikon käytön jälkeen eikä se ole mitenkään harvinaista. On jopa esitetty, että suurimmalla osalla käyttäjistä olisi jonkinasteinen vaurio, mutta osalle vaurio on sen verran lievähkö, että he eivät osaa sitä huomata tai yhdistää iatrogeeniseen syyhyn. Tästä oli juttua Rxisk.org sivustolla PSSD:n näkökulmasta (huomaa, että PSSD eli post-SSRI sexual dysfuntion on yksi seuraamus SSRI/SNRI/SMS-aivovauriosta). Moni vauriotuu niin pahasti, että toimintakyky ja elämänlaatu romahtaa kuin aivovammaisella.

        Vieroitusoireet ovat eri asia kuin aivovaurio-oireet. Viekkarit ovat hetkellisiä ja menevät lopulta ohi. Aivovaurio ei korjaannu koskaan kokonaisuudessaan, minkä vuoksi monet entisetkin käyttäjätä ovat rampautuneita, toimintakyvyttömiä enemmän tai vähemmän lopunikänsä.


      • downsides

        "SSRI:den sekä vastaavien aineiden aivovauriopotentiaali on todellinen. Näyttöä on riittävästi sekä ihmis- että eläinkokeista.".....

        "Aivovaurion SSRI- ja vastaavasta käytöstä voi saada jo muutaman viikon käytön jälkeen eikä se ole mitenkään harvinaista. On jopa esitetty, että suurimmalla osalla käyttäjistä olisi jonkinasteinen vaurio"

        Heität aika paljon mielestäni liian pitkälle meneviä oletuksia ja väitteitä.

        Lääkkeen aiheuttama mahdollinen 'aivovamma' on hyvin vaikea käsite näyttää toteen. Mitä tämä vamma edes tarkoittaa.. Joku joka kokee "zombiutuneensa", tulleensa apaattiseksi ja menettäneensä muistiaan ja seksuaalisuutensa lääkkeen käytöllä lääkärien mielestä voi olla vain masentunut joka sen takia kokee noin. Miten todistaa se lääkkeen aiheuttamaksi. Kuinka moni haitta tulee edes raportoiduksi virallisesti paitsi epävirallisesti jossain nettifoorumilla, jos lääkäri ei usko, että lääkkeestä voi aiheutua haittoja mitä ihminen väittää kokeneensa.

        Tai jos olisi niin että jos vaikka ihmiset käyttäisi esim vuosikymmenen lääkettä ja dementoituisivat todennäköisemmin vanhempana enemmän kuin muu väestö. Tämän toteaminen olisi vaikeaa ja todistaa se lääkkeestä johtuvaksi. Tietysti tilastollisesti kasvaneet dementialuvut voi laittaa jonkun tutkimaan asiaa mutta potentiaalisia tutkittavia tekijöitä asiassa on muitakin kuin lääke. Tai mitä jos henkilö on käyttänyt useita lääkkeitä. Hankala todistaa.

        Yleensä konkreettisemmat näkyvät vauriot kuten tardiivi dyskinesia on helpommin todettavissa ja se kielii jonkunlaisista vaurioista. Pssd myös. Emotionaaliset, seksuaalihäiriöt tai kognitiiviset lääkkeestä johtuvat häiriöt ei ole helppo todentaa. Usein tällöin laitetaan nämä henkilön mielen ongelmien piikkiin, ei lääkkeen vaikutuksiin. Vaikka ihmisellä itsellään olisi näkemys että haitat johtuu lääkkeestä. Erityisen huolestuttavaa on, jos esim. lääkkeen aiheuttama akatisia tulkitaan väärin ja sitä pahennetaan lisälääkityksillä.

        Neuroleptien aiheuttama tardiivi dyskinesia kesti vuosikymmeniä tulla kunnolla todistetuksi ja tilastoiduksi lääketieteessä. Usein haittojen tunnustamiseen ja tutkimiseen menee kauan aikaa.

        Lääkeyhtiöillä tuntuu olevan intressinä lähinnä puskea lääke markkinoille ja tehdä lyhyt lääketutkimus siihen, ei tutkia pitkäaikais/vieroitushaittoja. Lääketutkimus kertoo vaan yhden lääkkeenkäytön vaikutukset lyhyeltä ajalta. Ei useiden lääkkeiden päällekkäiskäytön, useiden aloitusten ja lopetusten, pitkäaikaisen lääkkeenkäytön tehoa ja turvallisuutta. Potilaiden luottamus lääkkeisiin pohjautuu illuusioon, että ne on turvallisia koska ne ovat hyväksyttyjä ja testattuja.

        On myös paljon ihmisiä jotka sanovat saaneensa hyötyä ja eivät koe saaneensa mitään vaurioita tai haittaa. Mutta on myös ne ketkä on saaneet haittaa.


      • lhouergc-Leikinlasku_kau
        downsides kirjoitti:

        "SSRI:den sekä vastaavien aineiden aivovauriopotentiaali on todellinen. Näyttöä on riittävästi sekä ihmis- että eläinkokeista.".....

        "Aivovaurion SSRI- ja vastaavasta käytöstä voi saada jo muutaman viikon käytön jälkeen eikä se ole mitenkään harvinaista. On jopa esitetty, että suurimmalla osalla käyttäjistä olisi jonkinasteinen vaurio"

        Heität aika paljon mielestäni liian pitkälle meneviä oletuksia ja väitteitä.

        Lääkkeen aiheuttama mahdollinen 'aivovamma' on hyvin vaikea käsite näyttää toteen. Mitä tämä vamma edes tarkoittaa.. Joku joka kokee "zombiutuneensa", tulleensa apaattiseksi ja menettäneensä muistiaan ja seksuaalisuutensa lääkkeen käytöllä lääkärien mielestä voi olla vain masentunut joka sen takia kokee noin. Miten todistaa se lääkkeen aiheuttamaksi. Kuinka moni haitta tulee edes raportoiduksi virallisesti paitsi epävirallisesti jossain nettifoorumilla, jos lääkäri ei usko, että lääkkeestä voi aiheutua haittoja mitä ihminen väittää kokeneensa.

        Tai jos olisi niin että jos vaikka ihmiset käyttäisi esim vuosikymmenen lääkettä ja dementoituisivat todennäköisemmin vanhempana enemmän kuin muu väestö. Tämän toteaminen olisi vaikeaa ja todistaa se lääkkeestä johtuvaksi. Tietysti tilastollisesti kasvaneet dementialuvut voi laittaa jonkun tutkimaan asiaa mutta potentiaalisia tutkittavia tekijöitä asiassa on muitakin kuin lääke. Tai mitä jos henkilö on käyttänyt useita lääkkeitä. Hankala todistaa.

        Yleensä konkreettisemmat näkyvät vauriot kuten tardiivi dyskinesia on helpommin todettavissa ja se kielii jonkunlaisista vaurioista. Pssd myös. Emotionaaliset, seksuaalihäiriöt tai kognitiiviset lääkkeestä johtuvat häiriöt ei ole helppo todentaa. Usein tällöin laitetaan nämä henkilön mielen ongelmien piikkiin, ei lääkkeen vaikutuksiin. Vaikka ihmisellä itsellään olisi näkemys että haitat johtuu lääkkeestä. Erityisen huolestuttavaa on, jos esim. lääkkeen aiheuttama akatisia tulkitaan väärin ja sitä pahennetaan lisälääkityksillä.

        Neuroleptien aiheuttama tardiivi dyskinesia kesti vuosikymmeniä tulla kunnolla todistetuksi ja tilastoiduksi lääketieteessä. Usein haittojen tunnustamiseen ja tutkimiseen menee kauan aikaa.

        Lääkeyhtiöillä tuntuu olevan intressinä lähinnä puskea lääke markkinoille ja tehdä lyhyt lääketutkimus siihen, ei tutkia pitkäaikais/vieroitushaittoja. Lääketutkimus kertoo vaan yhden lääkkeenkäytön vaikutukset lyhyeltä ajalta. Ei useiden lääkkeiden päällekkäiskäytön, useiden aloitusten ja lopetusten, pitkäaikaisen lääkkeenkäytön tehoa ja turvallisuutta. Potilaiden luottamus lääkkeisiin pohjautuu illuusioon, että ne on turvallisia koska ne ovat hyväksyttyjä ja testattuja.

        On myös paljon ihmisiä jotka sanovat saaneensa hyötyä ja eivät koe saaneensa mitään vaurioita tai haittaa. Mutta on myös ne ketkä on saaneet haittaa.

        Nostat esiin hyviä pointteja. Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä useassa asiassa. SSRI:den aiheuttamat aivovauriot tosin eivät ole kyseenalaistettavissa. Todistaminen oikeudessa kelpaavasti elävällä henkilöllä on vaikeaa, ehkäpä mahdotonta, mutta ruumiinavauksessa aivovauriot voidaan kyllä todentaa. Eläinkokeista näyttö on selvä. Huomiona muuten, että termillä aivovamma viitataan iskusta tulleeseen aivovaurioon. SSRI-aineiden jne. psykiatristen/psykiatriassa käytettävien aineiden aiheuttamat aivovauriot ovat tyypiltään kemiallisia (vrt. esim. myrkylliset kaasut).

        Iatrogeeninen aivovaurio on valitettavan vaikea toteennäyttää varsinkaan siinä merkityksessä, että se menisi oikeudessä läpi korvaushakemuksia ja syytteitä nostettaessa, paitsi aivan ilmeisissä vaikeasti vaurioituneissa tapauksissa (kirurgisesti lobotomoitu, pitkälle sähköshokitettu, pitkälle kemiallisesti altistettu), jossa on saatu psykiatreja ja teollisuus vastuuseen teoistaan. Monestihan aivovaurio-oireistoa nimen omaan erehdytään luulemaan henkisen puolen asioiksi. Valtaosa tapauksista jää tunnistamatta, tai tarkoituksella huomiotta/kirjaamatta. Hyvääkin tarkoittavalla lääkärillä diagnoosia varten tarvittavan objektiivisen näytön saaminen on vaikeaa, kuten toteat.

        Neuroleptien pidemmähköstä käytöstä seuraavan tardiivin dyskenisian tunnistaminen tai tunnustaminen kesti kauan, koska sekä teollisuus että psykiatrian ammattikunta pyrki ja pyrkii yhä peittelemään asiaa sen arkaluontoisuuden takia. Sama homma SSRI-aineiden aiheuttamien aivovaurioden kanssa. Teollisuus on tienyt SSRI-aineiden ja vastaavien aivovauriopotentiaalista jo ennen aineiden markkinoilletuloa 80-luvun lopulla, mutta vielä yli 20 vuotta markkinoille tulon jälkeen monet lääkärit ja kuluttajat ovat autuaan tietämättömiä vaarasta. Kertoo jotain siitä miten hyvin totuutta voidaan tarvittaessa piilottaa asianosaisilta.


      • järkikäteenkerrankin
        5777888 kirjoitti:

        Brintellix ei ole ssri lääke vaan epätyypillinen "monimutkaisemmin" välittäjäaineisiin vaikuttava masennuslääke, jolla tosin on serotonergisiä vaikutuksia kuten myös serotoniinin takaisinoton estäjillä on.

        Ssrilääkkeiden kyvystä aiheuttaa neurologisisia haittoja on kirjoittanut mm. Joseph Glenmullen kirjassaan "Prozac backlash", josta voi lukea luvun täällä, mikäli englanti sujuu, missä hän potilaskertomuksin kuvaa niitä:

        https://www.nytimes.com/books/first/g/glenmullen-prozac.html

        Lisää haitoista voi lukea täältä, jossa on listattu haittoja, mitä lääkkeistä voi tulla (englanniksi):

        http://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/what_are_the_real_risks_of_antidepressants

        "Riippu­mat­toman tutki­mus­ver­koston The Nor­dic Coch­rane Cen­terin joh­taja Pe­ter Gøtzsc­he tutki­mus­ryh­mineen on ana­ly­soinut lääkeyh­tiöiden julkis­ta­mat­tomia lääke­tut­ki­muksia.

        – Mi­nä us­kon, et­tä SS­RI -lääkkeet saat­tavat ai­heuttaa jo­pa py­syviä aivo­vau­rioita. On erittäin ou­toa, et­tä täs­tä tär­keästä asiasta on niin vä­hän tutki­musta, Gøtzsc­he sa­noo"

        Lääkkeitä pitkään käyttäessään kannattaa muistaa, että "lääk­keiden te­hoa on tut­kittu lä­hinnä ly­hyillä lääke­ko­keilla", jossa niiden teho ja haitat pitkässä käytössä ei ole aukottomasti todennettu. Lääketutkimuksissa lääkkeen markkinoille saamiseksi ei vaadita useiden vuosien pitkäaikaiskäytön tutkimista. "Tutki­mus­tieto lääk­keiden pitkäai­kais­vai­ku­tuk­sista on kiista­na­laista".

        "Run­saasta ja pitkä­kes­toi­sesta masen­nus­lää­ki­tyk­sestä saat­taa ol­la jo­pa hait­taa."
        http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/mot-masennuspotilaat-vuosia-laakkeiden-armoilla/

        Siksi, jos lääkkeisiin lähtee, kannattaa näistä näkökulmista välttää pitkäaikaiskäyttöä ja käyttää lääkettä vaikeimman jakson yli pienimmällä toimivalla annoksella. Jokainen ei saa haittoja, mitä toiset voivat saada suurinakin. Jokaisen kokemus on yksilöllinen, ja se mitä haittoja ihmiset esim emotionaalisella tasolla lääkkeestä saavat (esim.välinpitämätön olo, apatia tai tunteiden puuttuminen yms), on hankala todentaa ja saada pakkausselosteeseen tai tutkia ylipäätään.

        siis nimenomaa on vahvin ssri lääke ja mm. imbotenssin aiheuttaja ja se on kiva asia jos ei seiso niin ei seiso ja voin sanoa että paras masennuslääke on vaikka käydä huorissa, niin saapa 2 viikkoa aikaa hymyillä. ja tulisi muutenkin halvemmaksi


      • salaliittoteoria

        hyvin on tietämys taitoa ja ainoastaan lääketieteellinen ruumiinavaus selittää osan taudeista, valitettavasti se ns. sagitaalileikaus tehdään aivoille sentin levyyisille viipaleille ja kattaa sen että näkee että onko kuolinsyy joku tukos tai vuoto ja monesti löydetään sattuma löydöksena mm. ms tautia sairastava henkilö. kuten sanottua niin aivovaurio on todettavissa normaalissa patologisessa lääketieteelliseesä ruumiin avauksessa ja se perustuu perus tietoon ja siihen että ne on kunnossa. Harvemmin aivoista löytyy mitään uutta ja jos löytyy niin kaikki menee patologian laboratorioon ihan normaalissakin avauksessa. jos mennäään tutkimukse linjalle niin sitten pitäisi tosiaan otta satoja näytteitä ja tehdä satojatuhansia tukimuksia. Poliisi on sitä varten että voisi tehdä työn rauhassa, siis lääketieteellisen avauksen, mutta aina sitten on oikeuslääketieteellinen avaus, joka paljon suppeampi.


    • Avutonko

      Jaah pitää ottaa lääkärin kanssa asia esiin ensi viikolla kun aika. So far so good ei ainakaan negatiivista vielä. Tuo aivovaurio on kyllä hyvin rankka ilmaisu. Ja jos täällä on noinkin paljon asioita jotka ovat - de facto. Miksi helvetissä ette ole tehneet asialle mitään; siis ei myyntilupaa. Odotan vastaustanne; kiitos

      • ajatelkaaomallaaivoilla

        Itse asiassa nuo asiat on jo ennestään tuttuja,kuten se että ssri lääkäe aiheuttaa imbotensssia ja vaikka olen käyttänyt niit, niin brintellixi on pahin niistä ja herää kysymys että käykö näin että olen maani myönyt vuosienkin saatossa.
        onahan se kuiten miehisyyden mitta, kun ennen lapsuudessa tapahtui niin että 2 työntöä ja tuijotus, nniin nyt ei sitten suoraan sanottua, saa sitä fiilistä, ikä tai muu tekee teppost ja ehkä lääkeetkin. eli suomennettuna se että neuroleptiti ja muus ssri lääkkeet vie potenssin ja sen jälkeen masennut entisestää lääkkeiden takia. ja ns. uni lääkkeet neuroleptit niistä ei tiedetä vaikutuksia esim. kymmenen vuoden kuluttua, mutta niitä määrätään kuitenkin ne on kuin tikittävä aikapommi.


      • ajatelkaaomallaaivoilla

        itse lopetin neuroleptit kun alussa auttoi ja sitten olisi pitänyt nostaa annostusta ja kuten sanottua niin jos niitä käyttää niin muutaman vuoden kuluttua tulee sitten sivuvaikutukset tai kymmene vuoden kuluttua, tämä on kuuma peruna kaikkien suhteen. itse lopetiin ne kun vaikutus lakkasi ja kärsin niistä vieroitusoireista 2 kk ja niiden lopetus ei kuulama aiheuta mitään viekkareita..


    • avutonko

      Nimimerkki 5777888. Avasin kaikki laittamasi linkit, ja miksi tuot esiin kaikki mahdolliset negaatiot asioista. Ja tuo yksi lyhennelmä oli jostain kirjasta, jolla ei mun mielestä ole mitään lääketieteellistä evidenssiä, tosin en edennyt sen pidemmälle kuin mitä naisen kasvot näyttivät.

    • Kokemusasiantuntija

      Aivovauriot liittynevät ennemmin psykoosilääkkeisiin? Miksei kirjoittaja niistä maininnut mtään? Miksei sitä asiaa tutkita? Masennuslääkkeillä on liuta haittoja, mutta ne ovat vielä aivan eri luokkaa neuroleptien kanssa.

      • Leikinlasku_kaukana

        Aivovaurioriski liittyy toki sekä neurolepteihin ("psykoosilääkkeisiin") että SSRI/SNRI/SMS-aineisiin ("masennuslääkkeisiin").


      • Avuntonko

        Aion ottaa tämän asian esiin lääkärini kanssa huomenna maanantaina 3.10.16.
        Toki ei näitä pitäisi edes lukea, kun aina tulee silkkaa paskaa ja väärinkäsityksiä tahattomia tai TAHALLISIA


    • avutonko

      Tänään maanantaina 3.10 tapasin psykiatrin ja otin puheeksi tämän ketjun kirjoittelun.

      Vastenmielistä, edesvastuutonta ja sairasta kirjoittaa silkkaa paskaa, ilman oikeata nimeä.

      Taidan ilmiantaa kaiken asiattoman ja vääristelevän kirjoittelun. Sairasta että joku leikkii vakavilla asioilla. Teen tuon kun ehdin.

      • Leikinlasku_kaukana

        No, mitä psykiatri sinulle sanoi/valehteli? Kerro, jotta hänen kommenttejaan voi kommentoida.

        Totta kai sinä päätät ketä uskot, ja kannat vastuun seuraamuksista terveydellesi ja elämällesi.


      • aivan--

        Niin, vaikka psykiatri kuinka vakuuttelisi määräämiensä lääkkeiden olevan turvallisia, vastuun kantaa aina käyttäjä ja samaten haitat.


    • Addgirl

      Olen nyt syönyt 5mg-10mg 2kk. Alussa oli kutinaa. Ja ylienerginen olo. Ja piti ottaa pienet torkut välillä. Teki mieli syödä suolaista ruokaa. Mieliala koheni todella paljon. Mutta harrastan myös todella paljon liikuntaa, ja brillintex teki minut paremman. Tanssissa opin askeleet nopeammin, Yogassa pystyin keskittymään ja aidosti nauttimaan, ja kun lenkkeilin en hengästynyt. Hikoilin kuitenkin enemmän kuin tavallisesti. Se oli ihmeellistä. Innostuin kirjoittamiseen, piirtämiseen. Luin kirjan alusta loppuun. Istuin keittiössä piirtämässä, ja lapseni tuli keittiöön ja huomasi mun takana olevan tulipalon. Olin niin keskittynyt piirrustukseen että en ollut huomannut mitään mitä ympärilläni tapahtuu. Sosiaaliset tilanteet ei enää tunnu vaikeilta. Oli itsevarmempi olo. Mut noin kuukauden päästä tuli käänne. Olin kiinnostunut miehestä joka ei enää tahtonut nähdä minua. Oletan että syy tähän oli että olin liian innokas tekstaamaan. Ja sit mä hetken taas vajosin totaaliseen masennustilaan, vaikka söin lääkettä. Olin niin innoissani tästä miehestä, ja uskon että se johtu tästä lääkkeestä. En yleensä kiinnostu juuri kenestäkään. Nyt oon syönyt 10mg. Lenkkeillyt ja yrittänyt tuntea iloa, mut oon aika väsynyt, ja ärtynyt, tuntuu et oon taas vähän jämähtänyt. Huomenna vähennän 5 mg koska kun nostin kymppiin, on sellanen "paine" silmien ympäri ja silmät vuotaa kun käyn ulkona. Nyt pistän tuon saman energian kun tuohon mieheen työnhakuun ja kirjoittamisen työhakemuksiin, niin ehkä se rakkaus tulee sitten myöhemmin kun muut asiat ois myös kohdillaan😉 Ainakin lääke saa mua reagoimaan ja tuntemaan asioita, ja keskittymään ja ei ole sellasta "sisäistä estoa". Harmi vaan kun energiataso ja mieliala on päivän myötä niin "ailahteleva..." olen nyt kuunnellut musiikin sijaan ; audiobooks "the power of concentration" ....Yksi haitta Brillintexissä on että lääke saa mut viihtymään liikaa olla yksin😊...Mitä ajattelette, kun luitte mun kirjoituksen, olis kiva kuulla!

      • Addgirl

        Halusin vielä lisätä, että lääke on parantanut mun muistia. Kun sain uuden pankkikortin ja tunnuksen. Niin yleensä oon joutunut tsekkaa puhelimesta koodin, ja kestää mulla viikkoja että tallentuu tällaiset koodit mun muistiin. Kun aloitin Brillintexin niin opin koodin heti kun katsoin koodia kerran. Sit se koodi tallentui mun muistiin. Ja kun oppii asiat nopeasti ja muistaa asiat paremmin, ja on varma siitä asiasta eikä tarvi tarkistaa puhelimesta. Niin se helpottaa elämää niin paljon, tulee siksi niin parempi itseluottamus. Harmi että en syönyt tätä lääkettä kun opiskelin. Oisin pärjännyt paremmin!


      • Addgirl

        Mutta, nyt jää kyllä helposti jokin asia unohtumaan. Kun keskittyy niin paljon aina yhteen asiaan...


      • Sipi--

        Oletpa löytänyt todellisen ihmelääkkeen.


      • Addgirl

        😊 on se kyl aika ihmeellinen!


      • Addgirl
        Addgirl kirjoitti:

        Mutta, nyt jää kyllä helposti jokin asia unohtumaan. Kun keskittyy niin paljon aina yhteen asiaan...

        Ps. Kun join viiniä niin tuli kolmesta viinilasista todella sekava olo ja nukahdin sohvalle. Eli pitää kyl jättää alkohooli kokonaan pois...


    • Puolustaja

      Todella asiatonta pelotella ja haukkua psyykkisesti sairaita ihmisiä. Ja "tietää paremmin" onko kyseessä sairaus ja mitä sille pitäis tehdä.

      Kukaan ei aloita lääkitystä ennenkö tilanne on niin epätoivoinen ettei muuta keinoa ole. Siinä on usein koitettu kaikkea sitä ennen. Joskus lääke on ainoa mikä auttaa, ja voi pelastaa ihmisen. Riskit sisältyvät lääkitykseen.

      Ihmettelen enemmänkin sitä, että alkoholi on niin yleisesti hyväksyttyä. Sekin aiheuttaa vaikka mitä, mutta alkoholia ei saa mollata, kun taas psyykelääkkeet ovat vapaata riistaa niille ketkä eivät ole niitä käyttäneet tai eivät omaa terveysalan koulutusta. Sitä vaan että suhteellisuuden tajua!

      Älkää purkako trollaamalla tai pelottelemalla omaa pahaa oloanne psyykkisesti sairaisiin. Heillä on kestettävää jo muutenkin tarpeeksi.

      Jokainen ihminen, joka todella tarvitsee psyykelääkityksen, on rohkea ja itsestään huolehtiva sellaisen aloittaessaan.

      • downsides

        Mistä sinä tiedät kuinka huonoja kokemuksia "psyykelääkkeistä" niillä on ketkä niitä "mollaa" tai pikemminkin arvostelee. Mielestäni sekä alkoholia että psyykelääkkeitä tulisi voida kritisoida (mielenkiintoista kun puhuit niistä samassa lauseessa... no huumaavia aineita molemmat omalla tavallaan) ja myös haitoista puhua (toki myös hyödyistä - molempia mielipiteitä pitää pystyä sanomaan). Terveysalan 'ammattilaiset' harvoin ovat kokeneet aineiden vaikutuksia omakohtaisesti. Myöskin heidän näkemyksensä on kovin värittynyttä oman alan kirjallisuudesta ja lääketehtaiden infosta eikä heidän infonsa ole mitään kaikkitietävää vaikka niin saattaisi luulla. Tutkimusta lääkkeiden haitoista ja hyödyistä myöskin tehdään jatkuvasti.


      • Leikinlasku_kaukana
        downsides kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät kuinka huonoja kokemuksia "psyykelääkkeistä" niillä on ketkä niitä "mollaa" tai pikemminkin arvostelee. Mielestäni sekä alkoholia että psyykelääkkeitä tulisi voida kritisoida (mielenkiintoista kun puhuit niistä samassa lauseessa... no huumaavia aineita molemmat omalla tavallaan) ja myös haitoista puhua (toki myös hyödyistä - molempia mielipiteitä pitää pystyä sanomaan). Terveysalan 'ammattilaiset' harvoin ovat kokeneet aineiden vaikutuksia omakohtaisesti. Myöskin heidän näkemyksensä on kovin värittynyttä oman alan kirjallisuudesta ja lääketehtaiden infosta eikä heidän infonsa ole mitään kaikkitietävää vaikka niin saattaisi luulla. Tutkimusta lääkkeiden haitoista ja hyödyistä myöskin tehdään jatkuvasti.

        "Mielestäni sekä alkoholia että psyykelääkkeitä tulisi voida kritisoida (mielenkiintoista kun puhuit niistä samassa lauseessa... no huumaavia aineita molemmat omalla tavallaan)"

        Molemmat ovat huumaavia aineita eli huumausaineita. Niin sanotut masennuslääkkeet, eli oikeammin SSRI-aineet, eivät eroa fundamentaalisesti mitenkään amfetamiineista, kokaiinista jne. muista stimulanttiluokan huumausaineista. Amfetamiinien ja SSRI-aineiden vieroitusoireet ovat lähes identtiset ihan syystä. Alkoholi on totta kai myös huumausaine, mutta eri luokan sellainen kuin edellä mainitut.


    • en.jatka

      En muuta halua juuri nyt tietää, kuin että kauanko yhden ainukaisen 5 -mg:n vaikutus oikein kestää? Eilen aamulla "aloitin" eli otin tuon ekan, ja saa olla myös viimeinen. Nyt vain odotan vaikutuksen loppumista. Onko se metaboloituminen se mistä näkee vaikutusajan?

      P.s. Kiitos teille (esim nimim Voxra) jotka olette jakaneet kokemuksianne!

      • Leikinlasku_kaukana

        5mg x escitalopram. Puoliintumisaika essitalopraamilla on n. 27-33h eli hieman yli päivän.

        "The elimination half-life of escitalopram is about 27-33 hours and is consistent with once-daily administration."
        lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17375980

        Se tarkoittaisi karkeasti sitä, että aineesta on n. 30 tunnin jälkeen jäljellä 50%, 60h:n jälkeen 25%, 90h:n jälkeen 12,5% ja 120h:n (n. 5 päivän) jälkeen 6,25%. Luulisi, että aineen vaikutus tuskin on enää kovin suuri tuolla alla 25%:n jälkeen, eli kolmisen päivää.

        Jos olet ottanut vain yhden napin tähän mennessä, lucky you, mitään kumuloituneita "varastojakaan" ei aivoihin tai muualle kroppaan ole varmastikaan mitenkään siten kerääntynyt.

        Toki oireita voi olla kyllä senkin jälkeen riippuen ihan siitä oletko saanut pysyvämpiä vaurioita, mutta luulisi sen olevan yhden napin jälkeen vielä melko melko harvinaista. Siinä mielessä hyvät mahdollisuudet säilyä ilman pysyviä tappioita. Huomaa, että vaikka aine on poistunut kropastasi lähes kokonaan 3-5 päivässä, se ei tarkoita, että oireita ei voisi olla senkin jälkeen, kun kroppa korjaa aineen jättimiä jälkiä. Toki sinun kohdallasi tilanne on todella hyvä, koska olet ottanut vain sen yhden ainoan annoksen.


      • en.jatka
        Leikinlasku_kaukana kirjoitti:

        5mg x escitalopram. Puoliintumisaika essitalopraamilla on n. 27-33h eli hieman yli päivän.

        "The elimination half-life of escitalopram is about 27-33 hours and is consistent with once-daily administration."
        lähde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17375980

        Se tarkoittaisi karkeasti sitä, että aineesta on n. 30 tunnin jälkeen jäljellä 50%, 60h:n jälkeen 25%, 90h:n jälkeen 12,5% ja 120h:n (n. 5 päivän) jälkeen 6,25%. Luulisi, että aineen vaikutus tuskin on enää kovin suuri tuolla alla 25%:n jälkeen, eli kolmisen päivää.

        Jos olet ottanut vain yhden napin tähän mennessä, lucky you, mitään kumuloituneita "varastojakaan" ei aivoihin tai muualle kroppaan ole varmastikaan mitenkään siten kerääntynyt.

        Toki oireita voi olla kyllä senkin jälkeen riippuen ihan siitä oletko saanut pysyvämpiä vaurioita, mutta luulisi sen olevan yhden napin jälkeen vielä melko melko harvinaista. Siinä mielessä hyvät mahdollisuudet säilyä ilman pysyviä tappioita. Huomaa, että vaikka aine on poistunut kropastasi lähes kokonaan 3-5 päivässä, se ei tarkoita, että oireita ei voisi olla senkin jälkeen, kun kroppa korjaa aineen jättimiä jälkiä. Toki sinun kohdallasi tilanne on todella hyvä, koska olet ottanut vain sen yhden ainoan annoksen.

        Oivoi...tarkoitin tuota Brintellix-lääkettä...kiitos kuitenkin! Nimimerkki Voxra kertoi Brintellix-kokemuksista (jos ymmärsit siis että Voxra -lääkkeestä kysyin).

        On edelleen aivan sairas kuvotus; kuin olisi mahataudissa! Mahatauti aiheuttaa (ainakin mulle) lisäksi aina karseat inhon tunteet pelkistä ajatuksista. En halua -en vain voi- kokea tätä mahd useita viikkoja, kun/jos olo saattaa jatkua kokeilemisen jälkeenkin. Katsoin, että puoliintumisaika on 77 tuntia.

        Viime yön uni: lapseni oli siinä käyrä kuori, jossa oli vetoketju; laitoin hänelle sinne sisälle suoraan suolakurkun kappaleita. Tuo sisus oli pelkkä ruuansulatuskammio, niinkuin lihansyöjäkasveilla. Lapseni puhui kuitenkin (en tiedä miten kun hänellä ei ollut suuta). Hän käski ottamaan pois kurkkuja...hyi hel..tti en pysty jatkamaan selostusta.

        Onneksi lapseni ei ole kotona (ajoitinkin varalta kokeilun koululaisten loma-ajalle, jos aiheutuu jtn sivuvaikutuksia lääkkeestä näin alkuun). Onneksi hän ei näe minua tällasena. Käännyn lekurin puoleen ja kerron ettei kyllä ole minun juttuni.

        Seroxatin aloittamiseen verrattuna vaikutus on tyystin eritasoista, silloin oli jtn heitehuimausta ja pieniä pahoinvointihetkiä. Siedin nuo oireet ihan ok Uniin seroxat ei vaikuttanut missään vaiheessa. Olen seroxatista luopunut aika kauan sitten.

        Toiv uskallan nukkua ensi yönä :(


      • en.jatka
        en.jatka kirjoitti:

        Oivoi...tarkoitin tuota Brintellix-lääkettä...kiitos kuitenkin! Nimimerkki Voxra kertoi Brintellix-kokemuksista (jos ymmärsit siis että Voxra -lääkkeestä kysyin).

        On edelleen aivan sairas kuvotus; kuin olisi mahataudissa! Mahatauti aiheuttaa (ainakin mulle) lisäksi aina karseat inhon tunteet pelkistä ajatuksista. En halua -en vain voi- kokea tätä mahd useita viikkoja, kun/jos olo saattaa jatkua kokeilemisen jälkeenkin. Katsoin, että puoliintumisaika on 77 tuntia.

        Viime yön uni: lapseni oli siinä käyrä kuori, jossa oli vetoketju; laitoin hänelle sinne sisälle suoraan suolakurkun kappaleita. Tuo sisus oli pelkkä ruuansulatuskammio, niinkuin lihansyöjäkasveilla. Lapseni puhui kuitenkin (en tiedä miten kun hänellä ei ollut suuta). Hän käski ottamaan pois kurkkuja...hyi hel..tti en pysty jatkamaan selostusta.

        Onneksi lapseni ei ole kotona (ajoitinkin varalta kokeilun koululaisten loma-ajalle, jos aiheutuu jtn sivuvaikutuksia lääkkeestä näin alkuun). Onneksi hän ei näe minua tällasena. Käännyn lekurin puoleen ja kerron ettei kyllä ole minun juttuni.

        Seroxatin aloittamiseen verrattuna vaikutus on tyystin eritasoista, silloin oli jtn heitehuimausta ja pieniä pahoinvointihetkiä. Siedin nuo oireet ihan ok Uniin seroxat ei vaikuttanut missään vaiheessa. Olen seroxatista luopunut aika kauan sitten.

        Toiv uskallan nukkua ensi yönä :(

        Jeps :) Paremmalla puolella jo! Unet on olleet niin iso osa elämääni, että hyvä näin. Ei enää tuota myrkkyä.


    • mietin-aloitanko
    • Brintellixkäytössä

      Mulla ollut käytössä 2 kk 5 mg. Alussa oli kutinaa mut ei enää. Välillä olen tyytyväinen, välillä en. En osaa sanoa onko tämä lääke oikeesti kannattava. Otan iltaisin ja herään tosi virkeenä aamulla. Uninen fiilis tulee useasti. Keskittyminen on kyllä parantunut mutta jotenki lisää tietoisuutta. En tiedä onko se hyvällä tavalla. On tullut myös itsevarmempi olo mutta huomaan että minusta on tullut hieman röyhkeä...Aion vielä jatkaa ainakin tän paketin loppuun ja miettiä sitten jatkanko...

      • Leikinlasku_kaukana

        Aine madaltaa itsetietoisuuden tasoa ja turruttaa tunteita ja ajattelua, mikä tekee henkilön välinpitämättömämmäksi, "rohkeammaksi" ja estottomammaksi.


    • brintellix

      hyvä lääke

      • ManicBunny

        Millä tavalla?


    • MasennusMara

      Olen syönyt 15 päivää Brintellixiä, annoksella 10 mg/pv. Seronil vaihdettiin tähän, koska vajaan 3 kk käytön jälkeen ahdistus vain lisääntyi. Rohkeutta ja itsevarmuutta tuntui tulevan Seronilista hiukan lisää, mutta se olikin ainoa positiivinen asia.
      Seronilin lopettamisen jälkeen ahdistus hävisi n kolmessa päivässä.
      Brintellix ei ole aiheuttanut´pahoja aloitusoireita minulle, eli siinä suhteessa olen onnekas.
      En ole kuitenkaan vielä huomannut muuta positiivista, kuin sen että nyt nukun hyvin.
      Milloin ns muut positiiviset vaikutukset pitäisi alkaa potkia?

      • ManicBunny-

        Mitä positiivisia vaikutuksia odotat tulevan?


    • 111viisi

      2vk syönyt 5mg päivässä.Hyvät unet.iltapäivällä alkaa väsyttää ajattelin ottaa lääkkeen myöhemmin kokeeksi jos olis vähän pirteämpi päivällä.itsellä sos.jännitystä ja ahdistavia ajatuksia. Olen ainakin vähän rauhallisempi vaikea sanoa vielä muuta.0.5 rivatril menee tarvittaessa se auttaa kyllä mutta haluan luopua pikku hiljaa tosta rivasta tämän brintellixin myötä.

    • Addgirl

      Hei, ajattelin vielä kirjoittaa kokemuksia. Käyttänyt nyt 5 kk. Aloitin 5 mg ja nostettiin siitä 10 mg. Mulla tuli hyvin ärtynyt olo 10 mg:stä ja myös nukutti liikaa. Silti keskittyminen oli lääkkeen avulla parantunut niin paljon että en halunut lopettaa. Vähensin sitten takasin 5 mg ja silti väsytti. Nyt olen kuukauden jakanut 10mg 3 osaan eli otan vaan 3,33 mg päivässä ja nyt tuntuu että olen löytänyt itselleni sopivan määrän. Oon tän lääkkeen ansiosta tosi tarkka ja reipas, ja hoidan asiat alusta loppuun paremmin kun ennen. Innostaa lukeminen ja piirtäminen taas pitkän tauon jälkeen, ja yleisesti on itsevarmempi olo kun on tarkempi ja voi luottaa itseensä paremmin koska parantaa myös muistia.( Eli kun luen jotain tärkeätä, niin se jää mieleen!) Lääke on parantanut myös mun sosiaalista fobiaa tosi paljon. Suosittelen kovasti tätä lääkettä ainakin tarkkavaisuushäiriöön. Tämän lääkkeen lisäksi mulla on todella terveellinen kasvisr ruokavalio harrastan päivittäin paljon liikuntaa. Aion jatkaa tätä 3,33 annosta koska nyt asiat on mennyt mulla niin hyvin. Juhliminen ei enää ollenkaan kiinnosta kun on niin pajon !

    • KrooninenHeikkohermo

      Hei te kanssakulkijat. Olisiko tämä Brintellix nyt sit se, mitä terveyskeskuksesta vielä avukseen ja tuekseen saisi kokeiltavaksi? Muutoinhan siellä suuntaus kuin 'lääkkeet pois!', mikä jo sinänsä ainakin minua ahdistaa, koska oireita on muutoinkin.

      • MasennusMara

        Mulla nostettiin marraskuun lopussa Brintellix 15 mg:aan. Lisäksi käytin 30 mg Remeronia iltaisin. Kaksi viikkoa sitten alkoi ahdistamaan ja se vaan paheni päivittäin.
        Kerrottuani lääkärille oireista, hän mainitsi, että molemmat lääkkeet ovat nostaneet noradrenaliinin tasoa liikaa, joka aiheuttaa ahdistuksen. Määräsi välittömästi puolittamaan Remeronin ja laskemaan Brintellixin 10 mg:aan.
        Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?


    • Miksuw

      Itse aloitin 5mg otan lääkkeen aina illasta. 2viikkoa takana ja tähän mennessä olo parantunut ei ahdista enään eikä ole paniinkihäiriöitä tullut eikä pahemmin masennakkaan. Vähän huonoa oloa oli alussa mutta ei sen pahempaa. Kertokaaha muutki kokemuksia tästä lääkkeestä

    • pylly85

      Aloitin Brintellixin 10 mg noin kaksi kuukautta sitten. Alussa iho meni huonompaan kuntoo, minkä ajattelin johtuvan suoliston ärsytyksestä. Meni ohi parissa viikossa.

      Ekan kuukauden käytin piriä päivittäin, joten vaikea sanoa, miten lääke vaikutti. Nyt kun olen ollut selvänä huomaan, että olo on kummallisen tasainen koko aika. Asiat, jotka ennen ovat äsyttäneet eivät juurikaan liikuta. Ahdistusta on vähemmän. Pahempia pudotuksia ei ole ollut eli ei syviä epätoivon tunteita. Jotenkin laiska ja välinpitämätön olo. Aamuisin on vaikea nousta ylös, saatan torkuttaa yli tunnin. Yleensä olen ollut aamuisin virkeä eikä vaikeuksia ole ollut nousta ylös. Myös pitkin päivää väsyttää. Tuntuu kuin olisi vähän kohmeessa. Kestää hetki, että pääsee asioissa vauhtiin.

      Taidan lopettaa lääkkeen. Reilu viisi vuotta sitten lopetin mielialalääkerumban ja oloni parani lopettamisen myötä. Jostain syystä päätin nyt taas kokeilla muttei tämä ehkä ole keino, jolla haluan lähestyä asiaa. Liikkuminen, ihmisten kanssa oleminen, kulttuuri ja tekeminen ovat parhaita lääkkeitä.

      Tuo itsetietoisuuden tason lasku vähän pelottaa. Voi pitää paikkansa. Ei näitä lääkkeitä kenenkään ole järkevää yli vuotta syödä. Itse nuorena uskoin kaiken, mitä lääkärit sanoivat ja viiden vuoden aikana kokeilin ja käytin 20:ntä erilaista lääkettä.

      • minnaligi

        Masennuslääkkeiden teho katosi mulla reilussa puolessa vuodessa. Aluksi tuntui kun napsin pillereitä että tältähän sen elämän pitäisi tuntua. Hehkutin ystävälle, kuinka masennuslääkkeet toimii mulla.

        Käytin lääkettä kuukausia. Masennus uusi vähän yli puolen vuoden käytön jälkeen vaikka kävin terapiassakin. Annosta nostettiin kaksinkertaiseksi. Taas tuli sama fiilis kuin aloittaessa eli olin toimintakykyinen, mieliala oli ok ja sain juttuja aikaiseksi. Hetken aikaa.

        Mutta taaskaan vaikutus ei kestänyt kuin kuukausia eteenpäin.
        Olo ei ollut täysin surkea, mutta ei hyväkään. Ei oikein kiinnostanut mikään eikä huvittanut tehdä mitään. Nukuin paljon. Isompi annos sai minut väsyneeksi. Kävin töissä ja makasin illat. Se alun hyvä olo vaan katosi.

        Päätin lopettaa lääkkeet ja sitten tajusin mikä hinta niistä on maksettava eli vieroitusoireet. Olo oli sumuinen ja päässä meni sähköiskuja. Aloin kokemaan ahdistusta, mitä en ennen lääkettä ollut kokenut. Musta tuntui, et mun keskittymiskyky oli ihan kadonnut.

        Myöhemmin päätin kokeilla toista masennuslääkettä minkä seurauksena aloin heräillä keskellä yötä ihme oloihin. Olo oli niin huono viikkoja, että jätin kokeilun kesken. Ekasta lääkkeestä ei tullut mitään aloitusoireita. Lopetin kokeilut ja sinnittelen ilman.


    • bbbb1212

      Psykiatrini määräsi vaikeaan masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Ensimmäiset päivät 10 mg:lla olivat karmivat, oksetti, epätodellinen olo, järjestön väsymys etc. mitä täälläkin on kerrottu. Aloitusoireet loppuivat noin viikossa. Masennukseen ei vielä juurikaan tunnu vaikuttavan, ahdistuneisuutta vähemmän ja toimintakyky paranemassa. Annosnosto 15 mg:aan oli eilen; lääkkeen oton jälkeen pari tuntia huonoa oloa, huimausta - väistyi sittemmin. Painajaiset kadonneet tyystin. Paino laskenut useita kiloja, johtunee huonosta ruokahalusta. - Odotan, että täysi vaikutus tulee n. 4-6 viikossa ja sitten uusi arvio.

      Tsemppiä kaikille!

    • Skukkis

      Olen n. vajaa 50 mies ja hivenen sairastellut tautia johon tarvitsen lääkitystä.
      Siinä sivussa iski elämäni ensimäistä kertaa masennusta ja ahdistusta.
      Sain ko. lääkettä ja otin ensinnäiset 6 päivää 5 mg. ( ihan lievää pahoinvointia ilmeni.)
      Sitten siirryttiin 10 mg / päivä. Muutaman päivän jälkeen tästä tuntui kuin olis näkynyt auringon pilkahduksia ja mieliala alkoi pikku hiljaa kohota.
      Noin runsas puolivuotta käytin 10 mg. kun tuntui, että en enää tarvitse lääkitystä.
      Sanoin lääkärille että lopetan nyt, mutta hänen mielestä pitäisi lopettaa pikkuhiljaa.
      Joten söin puolikkaita tapuja pari kuukautta ja nyt olen lopettanut muutama päivä sitten.
      Minulle tuli ainakin näistä sellainen tunne, että leikkasivat sen suurimman masennus/ahdistus piikin pois.
      Mitään haittavaikutuksia ei ilmennyt koko aikana ja alkoholiakin tuli otettua ihan normaalisti. (Huom. ei ongelma)

      Kevättä ja kesää odotellen . . .

    • Poorgirl

      Minun kahden viikon ja yhden päivän kokemukseni on, että olen nyt noin 7 vuotta käyttäyt Sepramia max. 30 mg. Sen annostusta alettiin laskea ja rinnalle Brintellix. 2 viikkoa meni Sepramin vieroitusoireissa (ärtymys, hätäisyys, koko aikainen kiireen tuntu), ja sitten oh, palasi libido.
      No seuraavana päivänä pelkällä Brintellixillä olo tuntui niin epätodelliselta, että pelästyin, ja palasin Sepramiin. Ja taas on libido kuollut.

      Minulle tehdään paraikaa SCID-tutkimuksia diagnoosin selvittämiseksi ja epäilyn alla on skitsofreniaspektrin sairaus. Siksi säikähdän kaikkea niin äkkiä :(

      • hkkkvvv

        Ei ihme jos tulee sekava olo jos vaihdat noin pitkän ajan käytön jälkeen lääkkeen toiseen. Sinulla voi olla päällä Sepramin vieroitusoireet ja B:n aloitusoireet samaan aikaan. Sepramissa voi tulla noin pitkällä käytöllä vaikutuksia serotoniinireseptorienkin toimintaan eikä se ole hetken juttu että ne palautuu heti pitkän käyttöajanjakson jälkeen. Se ottaa aikaa mikä voi ilmetä pitkinä vieroitusoireita johon kuuluu myös henkisiä oireita. Jos niitä ja aivojasi heti aletaan sorkkia uudella lääkkeellä joka sotkee jo lopetuksessa jonkinlaisessa kaaoksessa olevaa välittäjäainetoimintaasi niin ei ihme että voi tulla outoja oloja. Ja sitten kun taas jatkat Sepramia. Jokainen annoksen nosto ja lasku sisältää riskin että tulee jotain oireilua.

        Moni tulee diagnosoitua vaikka ja miksi kun lopettaa antidepressantit tai vaikkapa bentsodiatsepiinit tai minkä tahansa välittäjäaineisiin vaikuttavan psyykenmömmön pitkän käytön jälkeen, ja kärsii lopetuksessa tulevista ja alkavista henkisistä ja fyysisistä vieroitusoireista (yleensä pitempään mitä lääkärin mielestä kuuluisi tai on mahdollista koska he 'tietää' kaiken). Joidenkin heidän logiikallaan esim 7 vuoden yhtäjaksoinen lääkintä joka päivä lääkkeellä joka muokkaa aivotoimintaa ja reseptoreita saisi aiheuttaa vain lyhytkestoisen pikku vieroitussyndroomaan, max 2kk. Muuten tarvit lisää lääkkeitä ja saatat saada uuden diagnoosin jos oireilet henkisesti vieroituksessa.

        Kun aletaan puhua lähemmäs 10 vuoden käytöstä, niistä poispääsy on usein tuskallista ja piinaavaa, ja joillekin sekavuuttakin aiheuttavaa. Moni ei pysty lopettamaan vaikka haluaisikin ja kuinka luulisi kestävänsä sisulla viekkarien läpi. Libidon menetys tuntuu monelle pieneltä jutulta, jos saa muuten mielenrauhansa lääkkeen uudelleenaloituksella takaisin. Esim bentsoissa voidaan puhua vuodenkin vieroitusoireista. Toki bentsoviekkarit on usein pahempia ja intensiivisempiä. Mutta kivat pikku antidepressanttien 'lopetusoireet' kestää max 2kk. Uskokoon ken tahtoo.

        Lääkärit ei tiedä kaikkea mitä lääkevieroitukseen tai uusien lääkkeiden aloitteluun toisen vieroituksen jälkeen tulee. Eiväthän he edes täysin tiedä mikä lääkkeiden toimintamekanismikaan on kunnolla. Moni vieroittaa ihmisiä liian nopealla tahdilla kun kyllähän yleensä ihmiset pystyy lopettamaan lääkkeet tietyllä tavalla. No, olemme yksilöitä ja kaikki ei pysty. Osa joutuu hilaamaan annosta murusina alas pitkän aikaa, toisille käy toinen tapa. Ne vieroitusoireet on muutakin kuin fyysisiä, pahimmat niistä on henkisellä puolella.

        Älä hyväksy mukisematta diagnooseja mitä sinulle isketään lääkesotkujen ja vieroitusten yhteydessä. Vika ei ole aina ihmisessä, jolla lääke paljastaa jonkun piilevän sairauden psykiatrien mielestä. Lääkkeistä tulevat olot voi tehdä vaikka kenet säikyksi tai ahdistuneeksi. Jos on herkkä, kannattaakin suhtautua skeptisesti lääkekokeiluihin.

        Tsemppiä!


      • Anonyymi
        hkkkvvv kirjoitti:

        Ei ihme jos tulee sekava olo jos vaihdat noin pitkän ajan käytön jälkeen lääkkeen toiseen. Sinulla voi olla päällä Sepramin vieroitusoireet ja B:n aloitusoireet samaan aikaan. Sepramissa voi tulla noin pitkällä käytöllä vaikutuksia serotoniinireseptorienkin toimintaan eikä se ole hetken juttu että ne palautuu heti pitkän käyttöajanjakson jälkeen. Se ottaa aikaa mikä voi ilmetä pitkinä vieroitusoireita johon kuuluu myös henkisiä oireita. Jos niitä ja aivojasi heti aletaan sorkkia uudella lääkkeellä joka sotkee jo lopetuksessa jonkinlaisessa kaaoksessa olevaa välittäjäainetoimintaasi niin ei ihme että voi tulla outoja oloja. Ja sitten kun taas jatkat Sepramia. Jokainen annoksen nosto ja lasku sisältää riskin että tulee jotain oireilua.

        Moni tulee diagnosoitua vaikka ja miksi kun lopettaa antidepressantit tai vaikkapa bentsodiatsepiinit tai minkä tahansa välittäjäaineisiin vaikuttavan psyykenmömmön pitkän käytön jälkeen, ja kärsii lopetuksessa tulevista ja alkavista henkisistä ja fyysisistä vieroitusoireista (yleensä pitempään mitä lääkärin mielestä kuuluisi tai on mahdollista koska he 'tietää' kaiken). Joidenkin heidän logiikallaan esim 7 vuoden yhtäjaksoinen lääkintä joka päivä lääkkeellä joka muokkaa aivotoimintaa ja reseptoreita saisi aiheuttaa vain lyhytkestoisen pikku vieroitussyndroomaan, max 2kk. Muuten tarvit lisää lääkkeitä ja saatat saada uuden diagnoosin jos oireilet henkisesti vieroituksessa.

        Kun aletaan puhua lähemmäs 10 vuoden käytöstä, niistä poispääsy on usein tuskallista ja piinaavaa, ja joillekin sekavuuttakin aiheuttavaa. Moni ei pysty lopettamaan vaikka haluaisikin ja kuinka luulisi kestävänsä sisulla viekkarien läpi. Libidon menetys tuntuu monelle pieneltä jutulta, jos saa muuten mielenrauhansa lääkkeen uudelleenaloituksella takaisin. Esim bentsoissa voidaan puhua vuodenkin vieroitusoireista. Toki bentsoviekkarit on usein pahempia ja intensiivisempiä. Mutta kivat pikku antidepressanttien 'lopetusoireet' kestää max 2kk. Uskokoon ken tahtoo.

        Lääkärit ei tiedä kaikkea mitä lääkevieroitukseen tai uusien lääkkeiden aloitteluun toisen vieroituksen jälkeen tulee. Eiväthän he edes täysin tiedä mikä lääkkeiden toimintamekanismikaan on kunnolla. Moni vieroittaa ihmisiä liian nopealla tahdilla kun kyllähän yleensä ihmiset pystyy lopettamaan lääkkeet tietyllä tavalla. No, olemme yksilöitä ja kaikki ei pysty. Osa joutuu hilaamaan annosta murusina alas pitkän aikaa, toisille käy toinen tapa. Ne vieroitusoireet on muutakin kuin fyysisiä, pahimmat niistä on henkisellä puolella.

        Älä hyväksy mukisematta diagnooseja mitä sinulle isketään lääkesotkujen ja vieroitusten yhteydessä. Vika ei ole aina ihmisessä, jolla lääke paljastaa jonkun piilevän sairauden psykiatrien mielestä. Lääkkeistä tulevat olot voi tehdä vaikka kenet säikyksi tai ahdistuneeksi. Jos on herkkä, kannattaakin suhtautua skeptisesti lääkekokeiluihin.

        Tsemppiä!

        Olen samaa mieltä. Bentsoriippuvuus 2 vuoden käytöllä kesti 2 vuotta, ihan murusista jouduin odottamaan monta kuukautta ja taas murunen, olo oli helvetistä. Laidasta laitaan ihme oireita, ihme että selvisin. Myös epilepsialääke aiheuttaa myös samankaltaisia oireita. Niistä oli myös vaikea päästä eroon. En lähtisi ikinä enää samalle matkalle. Lääkärithän tottakai vähättelee kaikkea, eihän niillä ole minkäänlaista tietoa. Niiden mielestä lääke vain jätetään pois muutamassa viikossa tai kuukaudessa. Huh huh.. kyllä jokainen on itsensä paras asiantuntija. Ei lääkäreistä ole mihinkään, aivot on niin mystinen paikka, siitä ei ole tietoa kenelläkkään. Ja lääkärikään eivät ole siinä asiantuntijoita vaan se joka käytti niitä.


    • bbbb1212

      B:n aloitusoireisiin voi kuulua jonkilainen sekavuuden tunne, koska se vaikuttaan moneen välittäjäaineeseen kun taas Sepram vaikuttaa vain serotoniinireseptoreihin. Valitettavan monet lääkärit eivät näistä aloitusoireista kerro ja potilas jää yksin oireiden kanssa ja lopettavat lääkkeen ennen kuin sen tehoaa (B:n kohdalla lienee 4-6 viikkoa). Mitä tällä lääkkeen vaihdolla Poorgirl haettiin?

      • huumeet_jee

        Mitä tarkoita tehoamisella? Sitä, että henkilö ei tunne enää mitään tai välitä elämän asioistaan? Vai sitä, että hän on päissään (high) vortioksetiinista?


      • ei-mulla-muuta

        Mä en kyllä käyttäisi lääkettä, joka tekee sekavan olon.


      • khfoajfp
        huumeet_jee kirjoitti:

        Mitä tarkoita tehoamisella? Sitä, että henkilö ei tunne enää mitään tai välitä elämän asioistaan? Vai sitä, että hän on päissään (high) vortioksetiinista?

        Sitä, milloin antidepressiivisen tehon pitäisi olla saavutettu. Vortioksetiinista ei tule päihtynyttä oloa.


      • huumeita.monenlaisia

        Ei ehkä päihtynyttä, mutta kuten ketjusta voi lukea, voi tulla sekava, unenomainen, epätodellinen, kuin känninen olo.

        "Antidepressiivinen teho" voi olla tasapaksu, tunteeton ja turra. Zombi.

        Se on yksilöllistä mikä olo tulee. Ei voi väittää että mikä olo Brintellixistä ei voi tulla. Se on kiinni niin monista sekoista. Muista lääkityksistä, lääkehistoriasta, metaboliasta jne jne...

        Joillakin voi tulla Brintellixista pirteä olo, toisilla voimakas päiväväsymys vaikka piristyisikin, toiset keskittyy paremmin, toisilla keskittymiskyky on heikompi lääkkeellä, kolmannella unettomuutta, jollakin liikanukkumista ja jollakin maaninen euforia.


      • in.your.face

        Jotenkin huvittaa kun lääkärit esiintyy asiantuntijoina että "tämmönen olo tai ei tämmöstä Brintellixistä ei pitäis tulla". Samaan aikaan määräillään jopa useita lääkeaineita päällekäin ja peräkkäin joiden yhteisvaikutuksia on hankala arvailla kun niitä ei ole kattavasti tutkittu. Ei kannata ihmetellä outoja oloja jos vetää pillerimerkkiä toisen perään tai päällekkäin.

        Kun itse vieroittauduin mielialalääkkeistä niin lääkäri sanoi pätevänä etteivät sanomani oireet liittyneet todennäköisesti vieroitukseen. Sitten luin pakkausselosteen ja kappas vain siellähän nämä oireet luki ihan vieroitusoirelistassa.


    • Auringoton2017

      Söin brintellixiä 10 mg päivä puolivuotta. Ekaks kutitti ja oksensin alussa rajusti, pahaolo tuli aina lääkkeen oton jälkeen loppuun saakka, nukuin 24/7 @bout. Lääke auttoi dissaasio~oireisiin,tunnistin oman ääneni ns. Päänisisällä, mutta kiinostus kaikkeen loppui, hereillä olo oli paksua tylsyyttä. Nyt takas venlafaxin, ja kotihommatkin maistuu.

    • ipjj

      Olen syönyt nyt Brintellixiä kuutisen viikkoa, aluksi 10 mg/pvä, viikon 20 mg. En ole huomannut mitään vaikutusta masennukseen, BDI edelleen 42; sama kuin aloitettaessa. Toimintakyky jonkin verran parantunut, mutta kaukana normaalista.

      • nbjh

        vaimon? olen itse nainen.


    • Yx_pilleristi

      Minulla tämä toimi aikansa keskivaikeaan masennukseeni oikein hyvin, paljon paremmin kuin muut masennuslääkket jotka tekivät minusta zombin. Brintellix ei tehnyt, sen sijaan se avasi yksi kerrallaan ovia mielessäni joiden luulin jo ikuisesti sulkeutuneen. Ainoa haittavaikutus minulla oli, että siitä tuli hieman pahoinvoiva olo, joten otin tavaksi ottaa sen iltaisin.

      Noin pari kuukautta sitten, ehkä parin vuoden käytön jälkeen en enää kokenut saavani lääkkeestä juuri mitään hyötyä, joten vain lopetin sen käytön kuin seinään. En saanut mitään haittavikutuksia tai vierotusoireita, enkä koe että oloni olisi nyt yhtään sen huonompi. Ehkä se on minun kohdallani tehnyt tehtävänsä?

    • mananananana

      Brintellix on ok. Hyvin introverttinä ja ns. keskivaikeaa masennusta potevana olen kokenut, että alussa lääke silittää ns. piikit piiloon, ja olo on reipas ja suhteellisen positiivinen mutta unenomainen. Myöhemmin vaikutus hiipuu ja riippuen päivistä, olo voi olla hyvinkin eteerinen, epätodellinen ja samalla univajeen ryydyttämä,

      Olen kokenut, että lääke kyllä turruttaa; kasvot, sormet.. lisäksi se tunnepuoli, perinteiset sosiaaliset tilanteet eivät luo niinkään paineita, vähän hälläväliä fiilis. Pahoinvointia en ole havainnut, mutta ne jotka haluavat lääkettä kokeilla.. tämä voi olla se "viimeinen" oljenkorsi, kunhan vain muistaa rytmittää itselleen "sopivaksi" .. joillakin se toimiii parhaiten illasta, paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Meikäläiselle Brintellix on tuonut "hauskoja" unia, perinteisten stressi- ja painajaisunien sijaan. Tuossakin kannattaa miettiä, esim. jos joutuu ottamaan Propralia joka aika tunnetusti aiheuttaa painajaisia..

    • Tiittuli

      Brintellix 20mg ollut käytössä 1,5 vuotta. Alkuun annostusta nostettiin hiljalleen. Jos tuli pahoinvointia niin piti laskea annostusta ja yrittää taas uudelleen nostaa. Jos pahoinvointi kestää 2 viikkoa suositellaan lääkkeen vaihtoa.
      Itse olen vuosien saatossa kokeillut kaikki mahdolliset mielialalääkkeet, mutta itselle brintellix on se sopivin. Kaikillehan ei sovi samat lääkkeet joten varsinkin mielialalääkitystä vaihdetaan usein ennen kuin löytyy se sopivin.

      Itselle tuli alussa kolmen päivän ajan pahoinvointia, ei muita sivuvaikutuksia. Aloitin 5 mg:sta, 2-3 viikon välein nostin annostusta 5mg kunnes pääsin 20 mg:aan, joka on maksimiannostus.
      Lääke ei ole vaikuttanut painoon, ruokahaluun eikä seksihaluihin.

      Niin ja lisätään vielä, että itsellä todettu keskivaikea masennus sekä ahdistuneisuutta.

    • Masis82

      Hei, onko kellään kokemusta Brintellixistä ja mahakivuista? Mulla alkoi lääkitys 6. helmikuuta. Alku meni hyvin ilman mitään kauheen vaikeita oloja, pientä itkuisuutta mitä nyt yleensäki on masennuksessa. Viime viikonloppuna iski järkyttävä mahakipu, joka jatkui ensin noin 12 tuntia niin kovana että ajattelin et onko joku umpparintulehdus tms, sit hellitti hieman mutta jatkui läpi koko viikonlopun kuitenkin jonkinlaisena tuntuvana kipuna. Maha toimii normaalisti eli ei ole kyse ummetuksesta tms. Eli onko muilla vastaavia kipukohtauksia Brintellixin yhteydessä? Jos on, mitä ootte käyttäny apuna? Itse olen vetänyt Panadolia max. 3 grammaa/vrk, se auttaa hetkellisesti.

    • jfwfhfw9

      Käytin Brintellixiä 3 kk, mitään muutosta masennuksen lieventymiseen tai esim. kognitioon ei ollut. Psykiatrini sanoikin, että B on täysi floppi ja hoitotulokset ovat olleet huonoja. Päädyttiin sitten vaihtamaan takaisin escitalopraamiin.

    • Doped

      Ite oon vetänyt Brintelix 20mg 1,5 vuotta.. aloitus kympillä. Ei yhtään minkäänlaisia sivuvaikutuksia, tosin en ole saanut niitä mistään kokeilemastani lääkkeestä. Toimi hyvin masennuksen kanssa aikansa, sitten teho lakkasi pikkuhiljaa.. nyt vaihto Cipraan menossa. Tämä on auttanut jonkin verran sosiaaliseen ahdistukseen, silmiinkatsominen yms. onnistuu helpommin.. mutta vissiin toimii tämäkin vain aikansa, niinkuin kaikki muutkin (Cymbalta, Voxra, etc., ollut testissä, alussa potki hyvin). Ilmeisesti aivot tottuvat lääkkeeseen kuin lääkkeeseen, joten ei noita mitään kannata varmaan yli vuotta vetää.

    • Ihmisetontyhmiä

      Tohon "masennus ei ole sairaus vaan tunnetila" juttuun sen verran että itsellä aivot eivät tuota tarpeeksi serotoniinia joka on suurin syy siihen että sairastuin masennukseen. Suvussani hyvin Yleistä että aivojen serotoniinin tuottaminen heikkoa. Tällöin en menisi sanomaan että kyseessä on vain ohimenevä tunnetila kun syynä ei ole mikään surullinen tapahtuma. Sama kun sanoisit diabeetikoille että hänen diabetes on vain tunnetila vaikka hänellä haima ei tuota itse tarpeeksi insuliinia.

      • Kummajuttu

        >aivot eivät tuota tarpeeksi serotoniinia
        Tätä ei pysty millään lääketieteellisellä menetelmällä mittaamaan elävästä henkilöstä, joten minua kiinnostaa että miten "serotoniininpuutos" on teillä suvussa todettu?

        Vapaan serotoniinin määrän verestä voi mitata, mutta tällä voidaan vain todentaa harvinaisia munuaissairauksia, karsinoidi- oireyhtymää yms. testi ei liity millään tavalla aivojen välittäjäaine tasapainoon. Masennuslääkkeiden tehoa on testattu vain kloonatuilla ihmisreseptoreilla tai rotilla, tällöin on huomattu että lääkkeet lisäävät serotoniinin määrää aivoissa.

        Jos lääkäri on vain sanonut että olet masentunut koska aivot eivät tuota tarpeeksi serotoniinia niin tuo on silkkaa valehtelua koska hän ei tiedä serotoniinin määrää sinun aivoissa...


      • Kummajuttu

        Tuoretta luettavaa:
        http://www.hs.fi/tiede/art-2000005120926.html

        "Psykiatrien mukaan diagnoosijärjestelmä toimii hyvin ja on luotettava. Mutta tutkimukset siitä, miten psykiatrit tekevät diagnooseja, ovat osoittaneet, että systeemi on täysin epätieteellinen. Kun useampi psykiatri näkee saman potilaan, he ovat täysin eri mieltä siitä, mikä diagnoosin pitäisi olla”, Gøtzsche sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa."

        "Tässä Gøtzsche saa tukea uunituoreesta meta-analyysistä, jonka Kööpenhaminan yliopistosairaalan tutkijat julkaisivat ssri-tyyppisistä masennuslääkkeistä BMC Psychiatry -lehdessä. Tutkijoiden mukaan näiden serotoniinin takaisin oton estäjien hyödyt ovat vähäisiä ja niillä on haitallisia sivuvaikutuksia, jotka ylittävät hyödyt."

        "Viime kesänä lääketieteen The Lancet -lehdessä julkaistu meta-analyysi päätyi tulokseen, että vakavaa masennusta potevat lapset ja nuoret eivät todennäköisesti saa apua masennuslääkkeistä. Tutkijat kävivät läpi 14:n eri masennuslääkkeen tehoa koskevia tutkimuksia ja totesivat, että vain yhdestä oli jotain hyötyä."


    • Masis82

      Nyt takana reilu kuukausi Brintellixin käyttöä. Eka menin noin 10 päivää 5 mg:llä. 20.2 nostettu 10 mg:aan päivässä. Ei mitään positiivisia vaikutuksia tähän mennessä. Mun pahin ongelma on ollut vuosia jatkunut voimakasasteinen uupumus, johon liittyy krooninen masennus. Brintellix aiheuttanu voimakasta kuvotusta ja pahoinvointia, eikä oo piristäny tai tuonu lisää toimintakykyä tai energiaa nähdä ihmisiä, päin vastoin. Esim. eilen ja tänään oon päässyt sängystä ylös kello 14 :( Lisäksi tähän pahoinvointiin menee täysin hermo. En oo oksennellu, mut ruoka ei maistu, heikottaa ja kuvottaa vaan. Tiistaina lääkäri ja aion kysyä voinko lopettaa tän paskan. Meinaa kyllä usko loppua, että mistään napeista olis mitään hyötyä. Mulla kokeiltu varmaan melkein kaikki mahdollinen (Cipralex, Cymbalta, Sertralin, Voxra nyt muutamia mainitakseni). Ainoo mikä on piristänyt oli Voxra, sen vaikutus kesti pari kuukautta ja sit uupumus palasi, ja siitäkin sain pahoinvointia. Oon tällä hetkellä tosi epäsosiaalinen, ja esim. parisuhde kärsii kyllä merkittävästi kun on koko ajan niin huono olo, ettei paljoo muuta tee kuin nukkuu ja syö. Harmittaa, että ikinä suostuin kokeilemaan Brintellixiä, lääkäri sitä oli tuputtanut aiemminkin. On tosi raskasta aina toivoa muutosta ja aina pettyä.

    • taapero76

      Karmea lääke toi brintellix!!! Ruokahalu meni, närästystä ja pahoinvointia, karmea väsymys ja muisti meni, oli jotenkin epätodellinen olo! Tuli myös hengenahdistusta ja ei olisi jaksanut tehdä mitään...
      Minulle määrättiin toi lääke masennukseen, lopetin käytön ja nyt olen hieman virkeämpi olo! nyt sitten mietitään mikä minulle sopisi kolmet eri masennuslääkkeet käyty jo läpi mutta ei ole vielä oikeaa löytynyt, haittavaikutuksia vaan tullut...

    • PalliSieppo
    • tyguklj

      Tuolla http://sic.fimea.fi/2_2014/vortioksetiini on asiantunteva artikkeli Brintellixistä. Apua lääkkeestä saa 12-15 % sitä syövistä (eli plasebokontrolloiduissa kokeissa 34% hyötyi plasebosta ja 45-49% Brintellixistä). Tarkoittaa, että lääkkeen NNT-luku (number needed to treat) on 7 - siis kun seitsemän ihmistä syö lääkettä, niin yksi hyötyy.

      Käsittämättömintä on, että tämä on siis HYVÄ NNT-luku masennuslääkkeelle, muut ovat vielä huonompia. Surkeasta tehosta huolimatta näitä pakotetaan syömään.

      Vastauksena kysymykseen, miksi syötte masennuslääkettä. Minä olen joutunut syömään yksinkertaisesti siksi, että KELA VAATII. Brintellix on nyt kolmas kokeilu menossa, aiemmin kokeiltu mirtatsapiini ja essitalopraami, molemmista tuli pelkkiä haittavaikutuksia. eikä kyllä hyvältä näytä tämä Brintellixkään, toistaiseksi järkyttävää pahoinvointia ja unen huonontumista.

      Vastustin alkuun lääkkeitä, mutta koska ahdistus ja masennus ovat niin pahoja (vaikea-asteinen masennus), etten kykene töihin, niin lääkäreiden mukaan lääkkeitä on pakko syödä, koska muuten Kela ei myönnä sairaspäivärahaa. Nyt olen siis vielä huonovointisempi kuin ilman lääkkeitä, mutta pakko syödä, koska muuten menee toimeentulo ja työpaikka. Jos lääkkeet eivät auta, niin sitten on kuulemma vielä sähköhoito, jonka koekaniiniksi en kyllä haluaisi mistään hinnasta joutua - saa nähdä voiko Kela pakottaa siihenkin.

      • Heiihanoikeesti

        Työntääkö kelan virkailija myös ne pillerit sun suuhun?


      • tyguklj

        Ei toki työnnälisäävät suuhun, vaan ainoastaanoptikko tarkistaa, että ne on ostettu apteekista.

        Sen sijaan lääkäri kyllä voi pyytää lääkeaineen pitoisuuden määrittämistä verestä jos epäilee ettei lääkkeitä ole syöty. Jos tästä jää kiinni, niin sen jälkeen Kelalta on turha odottaa yhtään mitään.


      • tyguklj

        Ja joku automaattikorjaus näemmä lisäili pari ihan omaa sanaa mukaan...


    • addgirl

      Alussa tuli paljon vireyttä ja auttoi keskittymän ja olin hyvin innoissani. Mutta tuli myös ailahtelevaa uupumusta, ärsytystä ja välinpitämättömyyttä. Nautin jollain tavalla siitä välinpitämättömyydestä jota lääke auheitti enkä sit stressanu yhtään mistään asioista. Rupesin myös viihtymään enemmän yksin. Asia joka häiritsee on että lääke myös lisää muistia, ja rupesin muistamaan tosi paljon menneitä ja asioita mitä en edes haluaisi muistaa. Ja lääke sai myös välillä tunteelliseksi ja itkemään. Tuntuu että tämän puolen vuoden aikana mielialani on kyllä ailahdellut aika paljon. Ei ollenkaan samanlainen lääke kun normi masennuslääkkeet jotka turrauttaa tunteita. Alussa oli myös vähän kutinaa mutta se loppui. Oon käyttänyt nyt puoli vuotta 2,5- 5mg/pv ja oon päättänyt lopettaa kun on tullut niin ihmeelisisä fiiliksiä, onneks tulee nyt kevät ja kesä niin ehkä pärjään ilman lääkkeitä. Pitää löytää jotain muuta joka auttaisi keskittymiseen..

    • Tero_Hedsku

      Onko kukaan oikeasti kokeillut tuota ylempänä mainittua tiikeripumppausta?? Itse kävin sivuilla katsomassa ja olin alkuun että taas yksi huuhaa-parannus-metodi.. mutta hieman enemmän asiaan tutustuttuani ja nyt vihdoin ensi kertaa käytännön harjoituksia tehneenä alkaa tuntua että tässä voisi olla jotain ideaa..

    • kokeiltuon

      Vähän yli pari kuukautta Brintellixiä syönyt, aloitin 5 mg josta nostin nopeaan tahtiin 10 ja sitten 15 mg. Alun perin määrätty pakko-oireisiin, mutta aloin lääkettä syödä vasta kun masennuin vakavasti, ja lääkäri oli sitä mieltä että ihan ok vaihtoehto myös masennuslääkkeeksi. Pakko sanoa etten ole kummempaa hyötyä havainnut, sivuvaikutuksina alkuun kutina (menee kyllä ohi parissa viikossa) ja pahoinvointi, joka iski aina muutaman tunnin jälkeen lääkkeen ottamisesta, oli pakko mennä pitkäkseen kun olo oli niin kuvottava. Ei kuitenkaan läheskään niin paha kuin Escitalopramissa aikanaan, ja tuokin sivuvaikutus hävisi parin viikon mittaan. MUTTA, ärsyttää syödä lääkettä jolla ei tunnu olevan yhtään minkäänlaista vaikutusta, etenkään ahdistukseen mutta ei kyllä masennukseenkaan, ja joka on lisäksi vielä kallis. Koitan vaihtaa mahdollisimman pian.
      Ensi alkuun kuvittelin että auttaisi jotenkin, kun masennuksen takia hävinnyt ruokahalu palasi parin ensimmäisen viikon aikana. Pari viikkoa eteenpäin ruokahalu kuitenkin katosi taas, ja tuntui että siihen vaikutti paljon enemmän muut asiat kuin tuo lääke, kuten ihmisten seurassa vietetty aika ja depressiohoitajan kanssa jutteleminen. Mitään muita vaikutuksia en havainnut, ensimmäiset kuusi viikkoa oli ihan helvettiä vaikean masennusjakson kanssa, sitten alkoi olo hiukan paranemaan. Mutta en todellakaan jaksa uskoa että se johtuisi tästä lääkkeestä, joka puoleentoista kuukauteen ei olisi auttanut lainkaan (olo jopa paheni välillä tänä aikana) ja sitten olisi teho yllättäen alkanut (vaikka niinhän noissa väitetään että voi mennä viikkoja ennen kuin vaikutusta huomaa: escitalopramin kanssa huomasin tosin vaikutuksen pakko-oireisiin jo parissa päivässä). Ja nyt kun masennus hieman hellittää otettaan, pahimman masennuskauden syrjään työntämät pakko-oireet alkavat palailla, joten ahdistukseen ei ainakaan auta (ahdistuksestahan nuo pakko-oireet kumpuaa).
      Pitkä viesti, mutta sanon vielä että kiva lueskella tätä ketjua. Itse en todellakaan ole masennuslääkevastainen, kun on masennus päällä niin kaikkea on pakko kokeilla, ja moni saa lääkkeistä kuitenkin paljon apua. Mutta mielellään luen myös kommentteja ristiriitaisista tutkimustuloksista, sivu- ja vieroitusoireista, koska kyllähän niitä riittää. Etenkin mielenkiintoista jos hyvänä tuloksena pidetään sitä että 1 potilas 7:stä saa lääkkeestä apua... Eli ei voi tuudittautua ehkä siihen että jokaiselle löytyy lopulta se lääke joka auttaa: toisia auttaa, toisia ei. Ja sellaista lääkettä ei varmasti olekaan mistä ei jotain ikävää sivuvaikutusta seuraisi, lyhemmällä tai pidemmällä aikavälillä.

    • Kisu_eee

      4 kk Brintellixiä. 10mg. Auttoi nousemaan sängyn pohjalta, jatkuvasta itkemisestä tuli loppu ja sain työpaikankin. Seksihalut tosin menetin täydellisesti. Nyt kuitenkin huomaan vaikutuksen laimenevan. Muutkin näköjään huomanneet samaa. Itkut ja paniikit palailee pikkuhiljaa elämään. Sopii ehkä lyhytaikaiseen käyttöön ja voi olla hyväkin, mikäli saa muutamassa kk homman raiteilleen.

    • dhoqwdowd

      Todellinen pettymys tämä Brintellix myös psykiatrini mielestä. Käytin kolme kuukautta, annosnostot nopeaan 20 mg:aan. Ei mitään vaikutusta masennukseen, toimintakykyyn, kognitioon - siis niihin, mihin tätä lääkettä mainostetaan. Paluu essitalopraamiin, jolla hyvä vaste nyt.

    • notgood

      Lääkkeeni vaihdettiin Escitalopramista Brintellixiin, koska Escitalopram vei elämästä myös ne ilot huonojen aikojen lisäksi. Lisäksi se väsytti aivan tajuttomasti.
      Brintellix aiheutti minulla alusta lähtien (5mg annos) pahoinvointia ja kuvotusta. Paha olo tuli aina n. 30min-1h jälkeen lääkkeen ottamisesta ja saattoi kestää useita tunteja. Koulussa aamutunneilla istuminen oli mahdotonta. Tilanne on vähitellen tasoittunut. Tottuminen kesti kuitenkin kauan. Vaikutus on ollut positiivinen mutta ei vielä toivottu joten lääkeannosta yritetään tällä hetkellä nostaa 10mg. Olen siis ottanut tuon suuremman annoksen aina joka kolmas päivä. Tuo 10mg annos on aiheuttanut voimakasta pahoinvointia. Saattaa mennä 4-5h lääkkeen ottamisesta ennen kun voin nousta sängystä ilman huonoa oloa. Olenkin tehnyt niin, että herään ottamaan lääkkeen aikaisin aamulla ja menen samantien takaisin nukkumaan. Olen kuitenkin muutaman kerran joutunut nousemaan nopeasti lääkkeen ottamisen jälkeen ja samantien oksentamaan. Ilmeisesti lääke ei sovi minulle ja lääkärini antoikin nyt ohjeeksi etten enää ota isompaa annosta. Saa nähdä onko edessä taas lääkkeen vaihto.

    • UglyBloke

      Propsit Tiikeripumppaajille! 👍👍👍

      Tämä homma todellakin toimii.

    • Järkyttävä_aloitus

      Minäkin tulin kertomaan kokemukseni tästä Brintellixistä. Aloitin noin 2 kk sitten 5mg annoksella ahdistuneisuus, jatkuva paniikkihäiriö ja lievä masennus. Olin todella huonossa kunnossa ja lääkkeet senkun pahensi tilannetta. Olen samaan vaivaan aiemmin syönyt venlafaxinia ja en halunnut sitä järkyttävän vaikean lopettamisen vuoksi. Ensimmäinen kuukausi unetonta aikaa, paniikki päällä yötä päivää, päivät huono olo ja aamulla oksentelua. Aivan järkyttäviä "myrkytyksen" tunteita, ahdistus senkun paheni. Kuukauden kuluttua annoksen nostaminen 10 mg ja aloitusoireet paheni, olin töistä jopa sairaslomalla. Kävin lääkärissä viikon välein, ihan kamalaa....mutta pelkäsin myös lopettaa, koska ennen lääkitystä olin niin huonona. Pari viikkoa sitten huonovointi jatkui ja paniikki palasi, laskin annoksen 5 mg ja sovittiin lääkärin kanssa että lopetan lääkkeen. Ihme tapahtui! Nukun kuin tukki, aamulla olen virkeä ja ei ahdistusta eikä paniikkia. Aivan omituista.... nyt jatkan tällä pienellä annoksella, mulla on täysin normaali olo. Ainut on lääkkeen oton jälkeen tunnin-kahden jälkeen tuleva heikko pahoinvointi. Mutta josko sekin poistuisi jossakin kohtaa. Kesän otan näitä ja jos huono-olo palaa lopetan samantien. Mutta ahdistuksen ja jännityksen tämä lääke vie kokonaan!

    • Kaljakissa

      Mä olen nyt tehnyt vaihtoa escitalopramista Brintellixiin . Viikko molempia päällekkäin ja sitten pudotettiin escitalopram pois. Kaks päivää ilman escitalopramia meni hyvin, sit alkoi ne vieroitusoireet. Ja voi hyvää päivää että ne alkoikin. Oli pakko napata escitalopram naamaan. Ja vieroitusoireet loppuivat, kunnes nyt taas alkavat uudestaan. Onko kellään tietoa, kuinka tää homma helpottaisi??

      • Järkyttävä_aloitus

        Nyt on lopetettu tämän myrkyn syöminen. Pahaolo palasi ja lopetin lääkkeen. Ainut hyvä puoli on että helppo lopettaa, ensimmäisenä päivänä vähän huimausta ja sen jälkeen olin paranee päivä päivältä. Toivotaan että pärjään ilman lääkitystä, mittava brintellixiä en enää suuhuni laita. Nyt B-vitamiinit, kalaöljy, D-vitsku, magnesium ja karnosiini päivittäin....katsotaan kuinka käy


    • Spede_Pasanen

      Olen syönyt masennuslääkkeitä yhtäjaksoisesti vuodesta 2004. Suurimman osan ajasta mirtatsapiiniä, ja nyttemmin on ollut cymbalta, venla, seronil ja muuta.. kokeilin jopa tuota tiikeripumppausta mutta ei toiminut minulle. Avun sain loppujen lopuksi luopumalla palleistani. Ilmeisesti joillakin ihmisillä ne sotkevat hormonitasapainoa jotenkin. Ei olisi koskaan uskonut.. toisaalta tuossa tiellähän ne vain roikkuivat muutenkin.

    • Masennusmigreenipotilas

      Aloitin brintellixin 4 päivää sitten 5mg annoksella. Alussa oli pikkuisen pahoinvointia ja mahanvääntöä. Eilen alkoi kutina ja yöhikoilut ja tänään on posket punoittanut. Ainut joka häiritsee kunnolla on kutina. Vielä mietin jatkanko.

    • mrqz

      Kaikista lääkkeistä niitä sivuvaikutuksia aina yleensä tulee, ei kannata heti tuomita parin päivän jälkeen. Itse jonkin verran näitä popsineena ja aiheeseen perehtyneenä täytyy kyllä sanoa että Brintellix on ainakin aloitusoireiltaan ollut sieltä helpoimmasta päästä.

      Mikään mielialalääke ei niitä pääkopan ihmeellisyyksiä suoranaisesti korjaa - ylläpitohoitoahan se vain on. Parantuminen vaatii sitten aivan toiset konstit siihen lisäksi. Syökää niitä vitamiineja, ihan muutenkin, harva niitä saa tarpeeksi ravinnosta kuitenkaan. Jos tuntuu että auttaa mielialaan vielä siihen päälle niin mikäs sen parempaa!

      No, ei tähän aikaan yöstä nyt varmasti mitään järkevää tekstiä saa aikaiseksi niin heitetään nyt sitten vain ne omat kokemukset tästä:
      Helpot aloitusoireet
      Unen laatu ehkä hiukan parantunut & unet palanneet (niin hyvässä kuin huonossakin mielessä ;)
      Pääkoppa vähemmän "sumussa" kuin muissa (näitä lääkkeitä syöneet kyllä tietävät mitä tuolla sumuisella tarkoitetaan)
      Fiilikset laidasta laitaan tuntuvat hiukan luonnollisimmilta. Edellisellä lääkkeellä (Sertraliini) esim. iloiset hetket saattoi joskus olla vähä liiankin hurmiollisia :D
      Saanut tehtyä enemmän asioita. Tosin ei vielä tarpeeksi - mutta koska sitä olisi?

      Ja toki pitää varmaan jotain ei-niin-hyviä puoliakin tähän laittaa:
      - Pientä ärtyneisyyttä esiintynyt. tosin osittain olen huomannut että se on myös ns. aiheesta - eli jos joku ei nyt esim. ihan maalaisjärjellä osaa tiettyä asiaa ajatella tai tehdä niin se ärsyttää. Sertraliinin vaikutuksessa sitä oli enemmän silleen että "no ei haittaa oikeastaan"
      - Eeehkä lievä painonnousu. Tosin jotenkin kaikenmaailman herkut on maistunu tavallaan vähä paremmilta kuin ennen ja niitä on ollut vaikea vastustaa ;) Laitetaan miinuksena nyt koska tunnetusti ylipaino aiheuttaa sitten taas muita terveydellisiä haittoja.
      - Hiukan hinnakas lääkehän tuo on mutta eipä sitä ole terveydelleen hintalappua koskaan tohtinut laittaa ennenkään.

      Summa summarum: sen verran tyytyväinen olen Brintellixiin että en näe mitään syytä lähteä uutta ainakaan heti etsimään. Ehkä joku toinen voisi olla se täyden kympin vaihtoehto just mulle, mutta tää on kuitenkin ajanut nyt asiansa varsin mainiosti.

      Noh, jos joku jaksoi tänne asti lukea niin ehkä tää vois olla edes yhdelle semmonen tsemppiviesti, minkälaisia itse huomasin yhdessä vaiheessa hiukan kuin alitajuisesti etsiväni netin eri keskustelupalstoilta.

      ps. Ja kyllä ne lääkäritkin voi hiukan tuntua siltä että eivät ehkä ole aivan perillä näistä asioista, mutta eipä sitä maailman fiksuimmat tutkijatkaan vielä ymmärrä ihmisen aivoista ja sen toiminnoista kuin ihan murto-osan. Ihmisiä me vaan kaikki ollaan.

      • justsaying_

        Mä en ehkä silloin popsisi psyykenlääkkeitä jos aivotutkijatkaan ei ymmärrä kunnolla aivotoimintaa. Ties mitä vahinkoo sillä saa.


    • cujalla
    • ejertjertjrtj

      Mä olen syönyt Brintellix 10mg nyt 10 päivää. En ole huomannut mitään vaikutusta. Ei aloitusoireita (essitalopraamista tuli kyllä kaikenlaista) eikä myöskään mitään muuta. No jos oikein hakemalla hakee niin ei ehkä vituta ihan koko aikaa.
      Syödään nyt tuo 18 nappia lisää ja sit kontrollikäynti ja katsotaan annostus. En tiedä millä perusteella sitä sitten nostettaisiin tai pysytäänkö samassa.

      Mut jos vertaa essitalopraamiin niin se vei seksihalut. Tämä ei ole sitä tehnyt. Panettaa ihan normaalisti eli joka päivä.

    • jgjfgjfgjfgjuoui

      Brintellix tuntuu vievän kaiken mielihyvän. Ärtyneisyys ja vitutu ei ole kadonnut minnekään. Orgasmit kylläkin.

    • teefloniaa

      Todellakin johonkin mielihyväkeskukseen vaikuttaa. Ruoka, juoma, seksi ne. Mikään ei tunnu miltään. Ennen niin hyvä pizza on niinku pahvia söis.

      Jos aivoissa on vitutuskeskus. Siihen tämä ei vielä ole osunut. Vituttaa edelleen ja tämä on taittanut elämästä ne vähimmät nautinnotkin pois. Ainoa hyvä verrattuna essitalopraamiin niin ei tässä nyt ihan semmoisessa sumussa mennä. Annos nyt 10mg/vrk. Pitäiskö puolittaa vai nostaa kaksinkertaiseksi?

      • tefloniaa

        ja tähän vielä. en normaalisti edes dokaa. nousuhumalassa kuitenkin aina vähän voittajan olo ollut. nyt ei sitäkään. olo vaan turta ja neljänkympin amarone on ihan yhtä hyvää kuin 7 euron hannibal.


    • jjzjdjfdjfs

      Lihakset nykii käsivarsissa ja kasvoissa. Ärtynyt olo ja väkivaltaisia ajatuksia. Kaikki vähän jäljellä ollut mielihyvä kadonnut. Hikoilua ja pientä ihon kutinaa myös. Annos 10mg mennyt 3 viikkoaa. Ensi viikolla pitäisi miettiä miten jatkaa.

    • ngnfnfgnfgn

      Kuinka pitkä hoitoaika on Brintellixillä?

    • Eläkeläinen66

      Brintellix-lääkkeestä ei ole kokemuksia, mutta muista lääkkeistä on 27-vuoden kokemustietoa. Tilanteeni oli aika vaikea 1990-luvun alussa. Lääkitystä ei aloitettuole heti vaan pyrittiin keskustelemalla avaamaan ongelmia. Keskustelut ja terapioinnit ei auttaneet tilanteeseen millään tavalla. Useat lääkärit tulivat siihen tulokseen, että vaikeat psyykkiset oireet olivat kestäneet niin kauan, että lääkitys oli aiheellinen. Olisin joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle 24-25 vuotiaana. Kävin koulut ja jatkoin työelämässä 20 vuotta. Lääkkeistä oli apua, mutta elämästä tuli "risainen". Diagnoosit vaihtuivat ja samoin lääkitys. Parisuhteet vaihtuivat, -olin epävakaampi. Kymmenen vuoden jälkeen en oikein enää tunnistanut itseäni. Fyysiset sairaudet, sekä stressi romahduttivat terveyteni. Mitä jäi jäljelle kaikesta? Johtopäätökseni ovat seuraavat: käytin lääkkeitä liian kauan. Lisädiagnoosit sekoittivat hoitoa ja aiheuttivat ylilääkitsemistä. On olemassa vaikeita traumaattisia stressihäiriöitä, depressiota sekä psykoottisia häiriöitä joiden hoitaminen lääkkeillä on perusteltua, mutta kyseenalaistaisin vuosikausia, jopa kymmeniä kestävät hoidot. Minun oletukseni on, että liian helposti lääkkeitä määrätään, sekä ylidiagnostisoidaan. Yli puolet lääkkeitä käyttävistä voitaisiin hoitaa toisin.

    • OdotanValoa

      Antakaa brintellixille aikaa. Itse aloitin 5mg annoksella ja jo 3 päivän päästä huomasi positiivisia vaikutuksia mutta olo oli siltinkin "sekava" mm keskittyminen oli vähän hakusessa. 3 viikon päästä annos nostettiin 10mg, juuri kun 5mg alkoi tasaantumaan ja olo oli tosi hyvä. No tämän noston seurauksesta olo paheni 2 viikoksi, tulevaisuus taas tuntui toivottomalta ja ahdistus saapui taloon. Nyt lääkkeen aloituksesta kulunut tasan 2kk. Olo normaali, jos ei lasketa iltaisia ahdistuksen tunteita.

    • Elämänkokeilija

      Söin Brintellixiä lähes vuoden. Oli pakko lopettaa, kun aloin olla niin täynnä raivoa ja murhanhimoa, että pelkäsin oikeasti tappavani jonkun. En enää tuntenut itseäni, huomasin suunnittelevani seuraavan vastaantulevan kuristamista ja potkimista yms. Eristäydyin muista ihmisistä, koska pelkäsin etten kohta enää jaksa hillitä itseäni vaan käyn jonkun kimppuun...

      Onneksi älysin lopettaa, aivan hirveä lääke minulle. Ristiriitaista on, että masennukseen se toimi kuitenkin paremmin kuin yksikään lääke tähän mennessä.

      Nyt syön Sertralinia. Lääkkeen vaihto sivuvaikutuksineen ajoi minut suunnittelemaan itsemurhan, mutta nyt olo on hieman tasoittunut. Tsemppiä kaikille, toivottavasti kaikille löytyy sopiva hoitomuoto, ensisijaisesti toki terapia, mutta tiedän kokemuksesta että aina ei ilman lääkettä pärjää, vaikka kuinka olisi tahtoa ja taitoakin.

    • Maaennus

      Käytin brintellix 10mg noin 1,5kk keväällä -17 ja voin sanoa että hirveää aivoliimaa oli kama.Aamuisin oksensin melkein kaiken aamupalan kankaalle ja oli oli aika huono ja huimaava pitkin päivää.Esim sängyllä maatessa ja päätä käännellessä kattolamppu pyöri ympyrää ja outo olo.Lopetin kerralla koko paskan vetämisen ja olo pikkuhiljaa parani.Nyt olen pärjännyt ilman kyseistä myrkkyä joka vielä hinnaltaankin vie potilaan konkurssiin.Elikkä älkää käyttäkö/ostako näitä myrkkyjä ollenkaan ja yrittäkää vain säännöllistä elämää,liikuntaa ja terveellistä ruokavalioa.

    • maijjueveliina

      Hei,

      Lueskelin tässä huvikseni tätä palstaa etsiessäni tietoa ja kokemuksia Brintellixistä, mutta jostain syystä alkoi ahdistamaan ihan törkeesti. Itsellä menossa Venlafaksiinin lopetus ja tähän mennessä lopetusoireita ei sen kummemmin ole ilmennyt. Mitäny välillä tuntuu, et pyörtyisin. Mun annos oli 150mg plus 75mg ja vielä 8pvää pitäs popsia, kunnes täytyis alottaa Brintellix. Onko teidän tilanne helpottanut hoidon alun jälkeen vaiko jatkuiko esim. pahaolo edelleen aloituksen jälkeen? Eniten ahdistaa se, että en saa ahdistuneisuuttani, epävakautta, pakkoajatuksia sekä paniikkikohtauksia hoitoon. Venlafaksiini auttoi muuten, mutta ei vaan yksinkertaisesti paneta, ei huvita, en halua kumppaniani lähelle, sekä orgasmit pitkittyy aivan turhauttaviksi. Onko Brintellix aiheuttanut seksuaalihaittoja kellekkään? Ens vuoden puolella pääsen toivottavasti psykoterapiaan, mutta kunhan nyt sais ees jonkun napin helpottamaan pahimpia oloja. Itsellä taustalla traumaattinen lapsuus (kiireellinen huostaanotto, äidin kuolema, seksuaalista hyväksikäyttöä pienenä), itsemurhayrityksiä 4kpl,viiltelyä, alkoholiriippuvuutta, paha mustasukkaisuus ja menettämisen pelko, joista pakko-ajatuksia.. todella huono itsetunto ja mitähän vielä. Mielialat heittelee ja oon välillä täys sekopää. Ikää kohta 25 ja toisinaan tuntuu, että olis parempi vaan mullan alla. Katsotaan, mitä Brintellix tuo tullessaan. Hyvää joulun odotusta kaikille!

      • mullatoiminut

        Mulla Brintellix on valitettavasti vaikuttanut negatiivisesti haluihin. Voxra puolestaan, jota ennen käytin auttoi näihin ja on ymmärtääkseni ainoa lääke markkinoilla jolla on positiivista vaikutusta seksuaalisuuteen. Harmi vaan ettei lääke muuten sopinut. Otan kuitenkin mieluummin tasapainoisen hyvän olon kuin hetkellisen mielihyvän seksistä. Oikeastaan pidän enemmän tästä olotilasta, jossa ei ole edes fantasioita. Vuosia olen kärsinyt siitä, että seksiä tekee ajatuksen tasolla mieli, mutta keho ei reagoinut. Olin ikään kuin "impotentti". Se oli paljon turhauttavampi tila kuin tämä nykyinen, joka muistuttaa enemmän aseksuaalisuutta. Mulla on ollut haluttomuutta kymmenisen vuotta, joten olen jollain tasolla tottunut tilanteeseen. Mieluummin olisin siis haluton ja onnellinen kuin itsemurhan partaalla.
        Brintellix on siis toiminut mulla muuten tosi hyvin. Samalla nimimerkillä löytyy pidempi kommenttini lääkkeestä.


    • mullatoiminut

      Mulla on ihan päinvastainen kuva Brintellixistä kuin suurimmalla osalla täällä. Olen syönyt hieman yli kuukauden ja olen tyytyväinen. Vaihdoin tähän Voxrasta, joka oli pakko lopettaa koska vei unet ja ruokahalun.

      Sivuoireina Brintellixissä on ollut ainoastaan lievä pahoinvointi n. tunnin ajan lääkkeen ottamisesta. Tätä jatkui n. kk ajan, mutta ei haitannut koska ei ollut mitään verrattuna tavallisiin SSRI lääkkeisiin joista tuli paha olo koko päiväksi. Muuta en ole juurikaan havainnut.

      Brintellix alkoi vaikuttaa positiivisesti varsin nopeasti. Parin viikon jälkeen ahdistus oli lähes poissa ja on helpottanut edelleen tästä. Pystyin juttelemaan ihmisille normaalisti ja olemaan julkisissa paikoissa ilman sitä "hytinäoloa" ja epäluuloisuutta. Ihmisten kohtaaminen tuntuu luonnollisemmalta. Aikaisemmin oli vaikea ylläpitää keskustelua, kun en keksinyt mitä olisin sanonut, mutta nyt kun pää tuntuu toimivan paremmin, olen taas oma sosiaalinen itseni kuin ennen sairastumista. Myös terapiasta on saanut enemmän irti kun ajatus kulkee paremmin. Paniikkikohtauksia on tullut pelottavissa tilanteissa edelleen kuten tähystyksessä, mutta ei enää ns. normaalitilanteissa.

      Paras vaikutus on negatiivisten ajatuskierteiden hiljentyminen, ajattelun selkiytyminen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Ennen oli mahdoton tehdä mitään mikä vaati hieman enemmän aivokapasiteettia. Nyt pystyy jo tekemään suunnitelmia ja tarttumaan toimeen. Makasin koko viime syksyn lähes toimintakyvyttömänä. Brintellixin aloituksen jälkeen olen käynyt joka päivä lenkillä, saanut uusia ystäviä ja aloittanut uuden harrastuksen. Vaikutus on ollut siis todella nopea. Olin jo aikaisemmin väsynyt omaan saamattomuuteen, mutta jokin esti fyysisesti tekemästä asioita. Nyt kun se blokki on poissa, olen niin innoissani tästä toimintakyvystä etten aina muista jaksamisen olevan edelleen hieman rajoittunut.

      Voxralla en huomannut mitään vaikutusta mielialaan, mutta Brintellix on selvästi auttanut siihenkin. Muutama viikkoa meni siten, ettei ollut yhtään huonoa päivää. Olo oli suorastaan euforinen; seesteinen ja onnellinen, ilman mitään erityistä syytä. Huomasin että pystyin jälleen kokemaan iloa ja nauttimaan asioista, mikä motivoi tekemään kivoja asioita. Aloin nautiskelemaan ruuasta, kun se kerrankin tuntui maistuvan hyvältä. Innostuin uudestaan piirtämisestä ja erityisesti liikunnasta sekä kavereiden tapaamisesta. Toisaalta vastoinkäymiset eivät tuntuneet enää yhtä pahalta. Mielessä ei pyöri jatkuvat kauhuskenaariot tai syyllisyyden / itseinhon monologit.

      Brintellix vaikutti tosiaan positiivisesti ruokahaluun. Olen syönyt pitkään todella huonosti ja oloa varmasti paransi jo ihan se että koneistossa on tarpeeksi polttoainetta. Vaikea sanoa kuinka paljon tämä aktiivisuuden lisäys, ravinto, liikunta ja sosiaalisuus vaikuttivat olotilaan ja kuinka paljon Brintellixillä on ollut osuutta, mutta ilman lääkettä en olisi päässyt edes alkuun.

      Nyt viimeisen viikon aikana on tullut myös huonompia päiviä, mutta se on varmaan ihan normaalia. Toivon että positiivinen vaikutus pysyy, eikä annosta jouduta nostamaan. Tämä on viides lääke kokeilussa, mutta näyttää siltä että vihdoin löytyi lääke joka sopii omaan aivokemiaani.

    • karvatossu

      Syöny nyt vähän yli 2 kk beetä. 2 kk oli pahoinvointi järkyttävää. Laimeni pikkuhiljaa ku kesti päivän kerrallaan. 24/7 vitutus laimeni huomattavasti jo kolmen viikon käytön jälkeen. Samoihin aikoihin nauroin pitkästä aikaa kunnolla. Katoin pikku britanniaa.
      Toimintakyky nousi huomattavasti aikaisempaan verrattuna. Eli ei musertanu ku tuli jotain ikävää vaan pystyin hoitamaan asian ilma järkyttävää ahdistusta. Pahin ahdistuspiikki hävinnyt.
      Vitutus lääkäreitä kohtaan kohtaan kasvanu kun nyt pystyny miettimään jälkikäteen kohtelua.
      En tiedä vielä jaksanko voimien lisääntyessä tehdä reklamointia . On tässä muutakin kuormittavaa mutta päätin olla armollinen itseä kohtaa enkä ruoski itseäni. Jos ei jaksa niin ei jaksa. Nyt yöunet menneet . Olen viikon aikana nukkunut yhteensä muutaman tunnin ja kroppa huutaa lepoa. Uni ei tule. Melatoniini ei auta enkä suostu mitään lääkitystä lisäämään. Pelkään jos unettomuus jatkuu,niin päässä nipsahtaa. Koiitan vielä katsoa pari päivää ja sitten jotai apuja hakea.

    • Anonyymi

      Vajaa-älyisin ketju mitä olen löytänyt. Brintellix lääkkeenä hyvä. Etsikää tieto muualta hyvät ihmiset kuin täältä trollitehtaalta.

    • Anonyymi

      Mulla tosi huonoja kokemuksia tästä, kokemusta puolisen vuotta Sivuvaikutukset: ylivireä olo > ikinä ennen ei ole ollut näin vaikea hallita omia aggressiivisia tunteita. 3-4 kk käytön jälkeen pelkotiloja. Molemmat sivuvaikutukset loppuivat kuin seinään kun lopetin tämän. En ymmärtänyt näiden asioiden johtuneen lääkkeestä.

    • Anonyymi

      Onko tullu huimausta kellekään? Sun 10 Mg ja tuntuu ettei nopeita pään liikkeitä voi tehdä muuten ”huimaa”

      • Anonyymi

        Ei minulle ainakaan tullut, mutta jokaisellehan vaikuttanee yksilöllisesti.


    • Anonyymi

      Itselläni myös todettu yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, keskivaikea masennus ja ADD. Kokeiltu muutamia lääkkeitä vuosien varrella. Escitalopraami tuntui rauhoittavan näistä parhaiten, mutta maineensa mukaan vei seksihalut tyystin. Brintellixiä söin vastikään muutaman kuukauden, lääke tosiaan tuntui auttavan hieman keskittymiseen ja unetkin oli hieman parempia (muuten en huomannut kummempia hyötyjä). Huomasin kuitenkin tulevani brintellixista hyvin välinpitämättömäksi, minkä takia päädyin lopettamaan lääkityksen. Se hyvä puoli tässä oli myös, että minkään tason lopetusoireita ei tullut vaikka lopetti "suoriltaan", toisin kuin esim. escitlopraamissa.

    • Anonyymi

      Täällä on niin paljon kommentteja että kaikkia en jaksa lukea, ja osa on tosi vanhojakin, mut päivitetään vähän tälle vuosikymmenelle.
      Itsellä ollut brintellix käytössä 4kk, aloitus 5mg, nostettu 10mg ja kohta nosto 15mg. Alussa oli pahoinvointia ja oksentelua, meni ohi ehkä kk.
      Sanottakoon että ennenkö sain masennus diagnoosin olin ja olen kaiketi vieläkin aika lääkevastainen, ja pyrin olemaan mahdollisimman pitkään ettei tarvitse lääkkeitä syödä, edes perus särkylääkettä. Noh, oma olo alkoi olemaan niin huono, ja kun sairaanhoitajan kanssa keskustelin hän suositteli brintellixiä. Ei tuottanut, kertoi lääkkeestä ja ymmärsi myös kun sanoin aluksi etten halua. Kysyi hoitosuhteen jatkuessa aina välillä mitä mieltä olen lääkityksestä, ja jos vastasin kielteisesti hän antoi asian olla.
      Mutta itse asiaan. Brintellix on nostanut mun toimintakykyä, jaksan siivota, käydä suihkussa, ja välillä jopa kyläilemässä ystävien luona. Mulla oli viikon tauko lääkkeestä koska en muistanut uusia reseptiä. Ei tullut mitään vieroitusoireita, ainoa minkä huomasin oli se että alkoi mieli laskea, pieni vastoinkäyminen ja itkin huutoitkua. En ajatellut syödä lääkettä lopun elämääni, ja sen mitä olen brintellixiä tutkinut niin sitä ei tarvitse lopettaa hiljalleen vaan voi lopettaa seinään.
      Nyt kun olen avun piirissä ja saan asiat käsiteltyä, tai ainakin hyvään alkuun että pärjään. Psykoterapiassa pääsen käsittelemään mieltä vaivaavia asioita ja ratkomaan niitä, niin toivon että voin myös lopettaa lääkkeen syömisen, koska eihän se lääke korjaa tai paranna, se lievittää oireita kunnes se aiheuttaja on korjattu. Joten vannon brintellixin nimeen, voisin sanoa että se on vähän kuin särkylääke masennukseen. Peace and love ✌️

    • Anonyymi

      Brintellix 10mg takana. Uni mennyt kokonaan siihen Diapamia unen saamiseen.Vortioksetriini voi nostaa estrogeeniä . Rinnat kipeytyivät ,siihen ei lamppulejuri reagoinut mitenkään . Tutkimuksen löysin v.1981 julkaisusta. Mieliala ehkä jotenkin millin verran kohonnut , mutta muistikatkoksia tulee päivän mittaan. Ei muistia ,missä esimerkiksi kotiavain. Mietin lopettamista . Vatsakipuja ehkäisen lääkkeen otolla essim. aamuisin banaanin kanssa syödessä. puoilkas banaani riittää.

      • Anonyymi

        Koetin etsiä tietoa, enkä löytänyt yhtään mitään mikä viittaisi siihen että Brintellix (Vortioxetine) nostaisi estrogeeniä. Kokeilin normaalia googlea ja google scholaria. Luin myös pakkausselosteen uudestaan. Mitään viitteitä siitä ei löytynyt. Taidat sekoittaa Brintellixin johonkin toiseen lääkkeeseen...


      • Anonyymi

        Brintellixi ei ole ollut vielä v 1981. On alle 10 v vanha lääke.


    • Anonyymi

      jos Brintellixistä tulee aloitusoireita niin kannattaa ottaa sitä vain joka toinen päivä 1-2 viikon ajan. näin psykiatrini neuvoi ja aloitusoireista päästiin. aloitusoireena minulla oli pahoinvointi ja lievä unettomuus.

      • Anonyymi

        Minulta meni kyky nukahtaa brintellixistä, en pääse uneen ilman nukahtamislääkettä ja se pitäsi lopettaa. Unettomuus piti parantua mutta huononi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta meni kyky nukahtaa brintellixistä, en pääse uneen ilman nukahtamislääkettä ja se pitäsi lopettaa. Unettomuus piti parantua mutta huononi.

        Minulla menee 30 mg Mirtazapiinia ja 10 mg Brintellixiä. Nukun hyvin tällä kombinaatiolla. Suosittelen kokeilemaan.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe