Jumalan valtakunta on jossain mielessä fyysinen paikka. Uskovat saavat uuden ruumiin eli ylösnousemusruumiin, joka on luultavasti suurin piirtein samanlainen kuin Jeesuksen ylösnousemusruumis, joka oli fyysinen: ylösnoussut Herra söi kalaa ja oli kouraantuntuvasti kosketettavissa. Opetuslasten kokemuksia ylösnousseen Herran kanssa ei voida perustellusti tulkita pelkästään hengellisiksi.
Onko ihmisillä vastaavasti helvetissäkin ruumis? Onko helvetti jossain mielessä fyysinen paikka (esim. tulijärvi)? Jeesus kuitenkin sanoi, että helvetti on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen (Matt. 25:41). Saatana ja enkelit ovat ruumiittomia. Enkelit eivät saa ylösnousemusruumista. Miksi enkeleille olisi varattu fyysinen paikka?
Jeesus kertoi myös rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta, joista edellinen meni kuoltuaan tuonelaan ja jälkimmäinen Abrahamin helmaan (Luuk. 16:19–31). Tuonelassa ja Abrahamin helmassa on tietysti sieluja, ei ruumiita, sillä yleinen ylösnousemus ei ole vielä tapahtunut. Ristillä Jeesus sanoi ryövärille: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43). Tuskin Jeesus ryövärin kanssa mihinkään aineelliseen puutarhaan meni, koska ryöväri ja ennen pääsiäisaamua Jeesuskin olivat ruumiittomia.
Heti kuoleman jälkeen siis rikkaan miehen kaltaisten ihmisten sielut menevät tuonelaan, Lasaruksen kaltaisten ihmisten sielut Abrahamin helmaan ja Jeesukseen uskovien sielut paratiisiin. Ovatko paratiisi ja Abrahamin helma sama paikka? Vai onko niin, että ennen Jeesusta hurskaat menivät Abrahamin helmaan, mutta Jeesuksen jälkeen paratiisiin, koska Jeesus teki tyhjäksi syntiinlankeemuksen seuraukset, joista yksi oli paratiisin menettäminen?
Herää myös kysymys, olivatko Adam ja Eva ennen syntiinlankeemusta ruumiittomia. Olivatko he samassa paratiisissa, jonne ristin ryöväri sai mennä Jeesuksen kanssa? Toisin kuin Jeesuksen ylösnousemukseen liittyviä tapahtumia, paratiisikertomuksen tapahtumat on nähdäkseni mahdollista tulkita hengellisiksi. Mutta jos Adam ja Eva olivat ennen syntiinlankeemusta pelkkiä sieluja, ruumiin ylösnousemus alkaa näyttää kummallisen irralliselta ja pelastus gnostilaishenkiseltä ruumiista vapautumiselta. Kuitenkin juuri Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus on varma historiallinen tosiasia, jota ei voi kyseenalaistaa tai tulkita toisin. Kaiken muun melkein voi.
Onko ajateltava, että ylösnousemuksen päivänä Abrahamin helmassa tai paratiisissa olevat sielut saavat uuden ruumiin ja astuvat Jumalan valtakuntaan, mutta tuonelassa olevat sielut joutuvat helvettiin sieluina? Danielin kirjassa kuitenkin sanotaan näin: "Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun." (Dan. 12:2) Tässä puhutaan ruumiin ylösnousemuksesta. Jotkut ruumiit ylösnousevat häpeään ja ikuiseen kauhuun.
Onko helvetissä ruumiita?
13
52
Vastaukset
- paljon.kyselet
" Saatana ja enkelit ovat ruumiittomia. "
Miten enkelit sitten nähdään kuitenkin ruumissa olevina.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 1 luku
12 Enkelin nähdessään Sakarias säikähti ja joutui pelon valtaan.
Johanneksen ilmestys 8
Ja tuli eräs muu enkeli ja asettui alttarin ääreen pitäen kultaista suitsutusastiaa,
Evankeliumi Luukkaan mukaan 2
Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli,
" Tuonelassa ja Abrahamin helmassa on tietysti sieluja, ei ruumiita, sillä yleinen ylösnousemus ei ole vielä tapahtunut. "
Miten sielut tunnistaisivat toisensa, koska hehän tunsivat toisensa?
" Herää myös kysymys, olivatko Adam ja Eva ennen syntiinlankeemusta ruumiittomia. "
Heillä oli RUUMIS ! Ei sielu tarvitse viikunanlehtiä..
Ensimmäinen Mooseksen kirja 3 luku
7 Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.- paljon.kyselet
" Dan. 12:2) Tässä puhutaan ruumiin ylösnousemuksesta. Jotkut ruumiit ylösnousevat häpeään ja ikuiseen kauhuun."
Vastaat itse omaan kysymykseesi. Eli heillä ON RUUMIIT ! - Jatkakoonjokainen
"Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen."
Kuka haluaa voi ymmärtää tästäkin kohdasta ettei tätä aiemmin ollut silmillä nähtävää olemusta. Aukesi kuin kissanpojalle silmät??
Kissanpentu on täysin tietoinen emonsa olemuksesta ja löytää nisälle ILMAN silmiä. Myöhemmässä kehitysvaiheessa "heidän silmänsä avautuvat".
Silloin olennon mieleen kehittyy kuva. Sillä kuvalla on vain symbolinen arvo HENKI sisältää tietoisuuden jo ennen silmien avautumista. Silmät näkevät vain valon tuotaman kuvan, kun mieli pystyy näkemään paljon enemmän.... silmien häiritsemättä
Keho eli ruumis on siis katsojan silmien luoma kuva, ei totuus. Tietenkin se keho on aineellinen totuus mutta sehän on vain pieni osa kokonaisuudesta. Henki on totuus. Vertaile kauneuskilpailuja. Joku näkee X osallistujan kauniina, toinen näkee y kilpailijan kauniina. Siis jokainen luo mielessään oman mielikuvansa. Henki jokaisessa on kaunis. Henkeä ei näe silmin.
Jokainen kuvanveistäjä, siis tavallinen ihminen "näkee" veistoksen mielensä avulla jonka mielikuvan sitten siirtää kiveen tai johonkin... Jokainen arkkitehti.... jne...
Jeesus näkyi jälkeenjääneiden mielessä omassa "muodossaan" ollakseen katsojalle tunnistettavissa
Kaikki mitä on - on kokijan mielessä.
vielä kerran. Olemme niin vakuuttavasti silmien kuvien - valo - kuvien lumoissa että kaikki muu värähtely- aallonpituudet - koetaan humpuukiksi vaikka jokainen tietää että on hyvin monenlaista informaatiota, vielä keksimätöntäkin, "ilmassa"
Taikurit tietävät kuinka helppoa on silmien havaintokykyä huijata. Kehitystiede perustelee että näkökyky on viimeisimpiä aisteja jotka olennolle on kehittynyt joten se on keskeneräisyytensä vuoksi helppo huijata. Kuulo ja tunto ovat vanhempia. Alkuperäinen, ensimmäinen, on henki joka sisältää tietoisuuden.
Tämä käy ilmi myös luomiskertomuksessa. Ensin oli Jumala, siis Hänen tietoinen mielensä, siiten Hän päätti "ryhtyä toimeen" - Jatkakoonjokainen
Jatkan kuitenkin itse.
Mitään ei ole kokijan mielen ulkopuolella ja jos jotain löytyy se löytyy mielen avulla. Taivas on mielen tila kadotus on mielen tila. Jokainen kalustaa mielikuvansa. helvttinsä ja taivaansa mieleisillään kalusteilla
Tietenkin vastuu on murskaava, jokainen Luo joka hetki tilansa, jokainen kokee mielensä tilan ja tekee sitä oman mielensä mukaisen totuuden joka hetki.
tästäkään esityksestä ei tule olemaan maailmassa kahta samanlaista kokemusta koska vain taivaassa on yksi yhteinen ykseys, Rakkaus, Kaikenkattava ysimielisyys
- sähköpostijournalisti
Niin no täytyy myöntää, että tuota on vaikea käsittää tuota ihmisen ruumiin ylösnousemista, ei niinkään Jeesuksen. Itse näen jotenkin sen niin, että kun Jumala jossain siellä sanoo, että voi herättää näistä kuolleista luista siemeniä Abrahamille, se on paremminkin ruumiin kloonausta. Eli toisin sanoen, en minä kirjaimellisesti nouse sieltä mihin minut on haudattu (kuten Jeesus, jonka hauta oli tyhjä, ja tosiaan ylösnousemusruumis, ei se ollut joku samanlainen liha- ja verimötikkä kuin nyt olemme)- enkä kirjaimellisesti tämä mikä nyt olen.
Itsekin olen pohtinut sitä, että missä se lankeemus lopultakin tapahtui, tai ns. kapina Jumalaa vastaan ja johtiko se siihen, että sen pitää näkyä myös tässä maanpäällisessä elämässä, mutta tässä lähdetään sitten Origeneen linjoille ja siitä sikiää sitten kaikki mahdolliset harhaopit, joten on ymmärrettävää, että sitä ei oikein hyväksytty.
Tämä "kloonaus", jonka Jumala suorittaa on sitten tosiaan vähän eri asia kuin nyt tämä sama fyysinen ruumiini, mutta ei myöskään henkiolento pelkästään. Johanneskin pohdiskeli, mitä meistä tulee, näemme vasta sitten.
Toisin sanoen, jos sielu oleskelee Abrahamin helmassa ja sitten siihen yhdistetään se "ruumis". Tarkoittaa siis mielestäni, että meillä on rajat. Ihan kuin tässä liha- ja verimötikässä nyt ymmärrämme, että tämä olen minä, ja tuo henkilö on tuo henkilö. Mutta osaan kuvitella, että vähän erilaisin kyvyin, kuin mitä meillä nyt on.- sähköpostijournalisti
Jeesushan oli siis synnitön, joten Jeesuksen ruumis saattoi nousta sieltä. Mutta meidän ruumiimme pitää nimenomaan itse asiassa hävitä ja se pitää hävittää, koska se on syntinen. Kuten siellä sanotaan, liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa. Vaikka sitten tapahtuukin tuo uuden "ruumiin" luominen ylösnousemuksessa.
Onko sitten niin, että toisille tulee karsea "ruumis" ja saavat sitten hävetä sitä? Tämäkin on tietenkin yksi mahdollisuus.
Enemmän kuitenkin luulen, että se on omantunnon polte, pääasiassa kuitenkin jonkinlainen henkinen tila, ja kauhistuttava ikuinen ero Jumalasta, sillä siitähän jo osittain kärsimme täällä, ja silloinkin, vaikka uskoisimme.
Ja jostain syystä ihmisen pitää tämä alennustila kokea, kenties, että emme alkaisi liikaa sooloilemaan taas tulevassa valtakunnassa. Ehkä siellä näytetään filminpätkiä, mikä sotku saatiin aikaan.
Samalla tämä on siis kasvatuspaikka. Mielestäni kerrotaan kotiinpaluuohjeet, sillä sielumme on kenties ollut jo jossain sieluvarastossa Jumalan transendentissa, ikään kuin iduillaan.
Mikä sitten on tämän näytelmän tarkoitus?
Eräs henkilö pohti sitä, miksi tämän näytelmän koko ihmiskunnan, pitää kestää niin kauan. Mietin itse, onko sieluja sitten niin paljon...Nythän täällä onkin sitten maan päällä aikamoinen joukko porukkaa.
- Henkimaailmanasioita
Jumala loi ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen.Näin
ihmisestä tuli elävä sielu.Kun ihminen kuolee,hänen ruumiinsa muuttuu maaksi jälleen,
ja henki (enerkia,elämää pitävä voima )otetaan pois,näin hän ei ole enään sielu kuolemansa jälkeen. Helvetti on myös paikka ruumiille, sekä sielu että ruumis heitetään sinne. Tuomion ja helvetin rangaistuksen kohtaavat tulevat saamaan myös uudet ruumiit tuomion ylösnousemuksessa, helvetti on fyysinen. Enkelitkin kokevat siellä tuskaa, kyllä heilläkin jonkinlainen henkiruumis on, ja he pystyvät ottamaan fyysisen muodon, enkelit eivät luotuina voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan. Kuolemattomina heille pitää luoda eristyspaikka johon heidän olemuksensa voidaan rajata, samalla se on oikeudenmukainen rangaistus niin enkeleille ja ihmisille heidän pahuudestaan, ja viimeinkin he saavat lopulta olla erossa hyvästä Jumalasta, jota he eivät halunneet tuntea ja luottaa Häneen.
Aadam ja Eeva eivät olleet ruumiittomia, he eivät olleet mitään "valoruumiita", sellainen on harhaoppia.
Kreikkalaisfilosofinen maailmankuva erottaa fyysisen ja hengellisen - heprealainen maailmankuva ei sitä tee, ja Raamattu on heprealaisten kirjoittama ei kreikkalaisten. Esimerkiksi oppi taivaaseen pääsystä on kreikkalaisesta maailmankatsomuksesta peräisin.Aloituspostauksessa oli tosiaan aika paljon langanpäitä, joihin tarttua. Otsikko on vähän huono, koska helvetin ruumiit eivät oikeastaan ole pääasia. Ehkä eniten minua tässä kiinnostaa Luuk. 23:43, joka on yksi UT:n kauneimmista, lohdullisimmista ja rohkaisevimmista kohdista.
καὶ εἶπεν αὐτῷ, Ἀμήν σοι λέγω, σήμερον μετ' ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ. Hän sanoi: Totisesti sanon sinulle: tulet olemaan minun kanssani paratiisissa tänään.
UT:n vanhoissa käsikirjoituksissa ei käytetä välimerkkejä, joten pilkun paikka on tulkintakysymys. Pilkkua siirtämällä jakeen merkitys muuttuu täysin.
καὶ εἶπεν αὐτῷ, Ἀμήν σοι λέγω σήμερον, μετ' ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ. Hän sanoi: Totisesti tänään sanon sinulle: tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.
Jälkimmäisessä tulkinnassa ryöväri siis pääsee Jeesuksen kanssa paratiisiin joskus tulevaisuudessa (ἔσῃ on futuuri), mutta ajankohtaa ei määritellä tarkemmin. Jotkut tulkitsevat näin, koska syystä tai toisesta eivät voi hyväksyä sitä, että ryöväri pääsee paratiisiin heti kuoltuaan. Ilmeisesti he katsovat, että ryöväri voi päästä paratiisiin vasta yleisen ylösnousemuksen yhteydessä. Kirkkoraamatun suomennoksen pohjana oleva tulkinta on kuitenkin luontevampi, joten jos konteksti tai teologiset syyt eivät pakota tulkitsemaan toisin, virallinen suomennos on syytä hyväksyä.
Jakeessa myös esiintyy sana 'paratiisi' παραδείσῳ (datiivi). Täsmälleen sama sana esiintyy tietysti Septuagintan luomiskertomuksessa: παράδεισον (akkusatiivi, 1. Moos. 2:8), παραδείσῳ (datiivi, 1. Moos. 2:9) jne.
Kyllä tästä siis saa sellaisen käsityksen, että ryöväri meni kuolinpäivänään siihen samaan paratiisiin, jossa Adam ja Eva elivät. Mutta tietenkään hän ei mennyt sinne ruumiillisesti, koska yleistä ylösnousemusta ei ole vielä tapahtunut. Ryövärin sielu on siis paratiisissa.
Entä missä Adamin ja Evan sielut ovat? Ovatko hekin nyt Kristuksen sovitustyön ansiosta paratiisissa, josta heidät kerran karkotettiin? Vai pitäisikö Adamia ja Evaa edes ymmärtää historiallisiksi henkilöiksi? Ehkä he ovat enemminkin jonkinlaisia arkkityyppejä (onhan heprean sana 'adam' paitsi henkilönnimi myös yleisnimi 'ihminen'). Paratiisikertomus ei vaikuta varsinaisesti historialliselta kerronnalta. Mutta jos kyseessä ei ole historiallinen kertomus, paratiisi ei tarkoita kirjaimellista puutarhaa, vaan ehkä jotain sellaista kuin "lankeemusta edeltävä tila", joka on samanlainen kuin Kristuksessa toteutuva "sovituksen jälkeinen tila".
Mutta vaikka Adam ja Eva eivät olisikaan historiallisia henkilöitä, Abraham, Iisak, Jaakob ja muut ovat. Missä he ovat nyt? Mikä siis on se paikka, jossa Lasarus on Abrahamin helmassa?
Apostolisen uskontunnustuksen mukaan Herramme "astui alas tuonelaan". Raamatussa 1. Piet. 3:19–20 kertoo, että "hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin". Ilmeisesti nämä jakeet kertovat Jeesuksen laskeutumisesta tuonelaan. Jeesus siis meni perjantaina ryövärin kanssa paratiisiin, laskeutui lauantaina alas tuonelaan ja nousi sunnuntaina ruumiillisesti kuolleista.
Tuonelaan laskeutumisen jälkeen Jeesus uskontunnustuksen mukaan "nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin". Taivaaseen astumisella viitataan helatorstaihin (jonka nimi on ruotsiksi parempi: Kristi himmelsfärdsdag) eli siihen, kun Jeesus 40 päivän kuluttua ylösnousemuksesta otettiin taivaaseen. Luulisin, että tämä taivaaseenotto merkitsee vain ylösnousemusilmestysten loppumista. Sen jälkeen Jeesus ei enää ilmestynyt opetuslapsilleen samalla tavalla kouraantuntuvasti kuin noiden 40 päivän aikana.
Ilmestyskirjassa näistä asioista kai voisi lukea enemmän, mutta apokalyptiikka on sellaista sotkua, että en jaksa edes yrittää ymmärtää sitä.- nousemus
Ylösnousemus-ruumis on jotain sellaista, jota ei ole tässä elämässä. Vanhan testamentin kertomus, jossa ihminen heitettiin tulisen pätkii ja Jumalan Hengen voimasta selvisi ollenkaan palamaan, todistaa sen. Tuskan kadotuksessa ihmiselle aiheuttaa ihmisen maan päällisin valinnat ja teot, ne aiheuttaa sielun tuskan, sillä ero Jumalasta on kipeä asia silloin, kun näkee muiden menevän onnelaan ja itse joutuu kärsimään tunnon tuskia. Mitä tulee paratiisiin, niin se on fyysinen paikka Jumalan luona, jonne ylös nousseet pääsee, mutta vain ylös nousemus ruumiissa. Lukemalla ja älyä käyttämällä olen tämän tajunnut.
- ttkkl
Jumala loi Jumalankuvaksi ihmisen. Ihmisellä on ruumis(keho),henki ja sielu.
- ttkkl
Helvetistä voi palata eli päästä pois,kun laittaa antiseptista ainetta alahuulen alle, eli alahuulen ja hampaiden väliin Ikeneihin.
- RealSana
"Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten."
"Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu." Sielunvihollista nimitetään Ilmestyskirjassa mm. vanhaksi käärmeeksi, siis helvettiin joutuneet muuttuvat isänsä kaltaisiksi. He saavat käärmeen (madon) muotoisen kuolemattaman ruumiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1079083
- 936890
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon666635Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345631Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665273- 553571
- 503405
- 513182
Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä
Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko553027- 562972