Ikuinen elämä?

Starfox

Kuka oikeastaan haluaisi elää ikuisesti? Kuvittele joka päivä seuraa toisiaan ikuisesti..Universumikin tuhoutuu suureen rutistukseen mutta uskovaiset ne vaan juhlii taivaassa.
Ei minua ainakaan huvittaisi elää ikuisesti, ja ei varsinkaan raamatun Jumalan kaltaisen olennon kanssa.

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 768

      Mistäs tiedät? Otetaan huono esimerkki, vaikka syöminen. Ellet ole sairas, joka päivä se on ihan tyydyttävää.

      • rtyhtghdgfdg

        Kuvittele sitten jos söisit vaikka kuukauden pelkästään pitsaa. Olisit aika kyllästynyt siihen jo silloin.


    • Jumal_Aton

      Niin, ilmeisesti uskovaisille Taivas on kuin aina auki oleva huvipuisto,missä Hessu Hopo-asuinen Jumala järjestää heille aina kaikkea kivaa puuhastelua,ylistämistä esimerkiksi...
      Tämän kaiken saa,kunhan vain ensin kuolee.

    • eipahalle

      Jokainen haluaa elää ikuisesti mutta ei näin ja näissä olosuhteissa mitkä ovat täällä maanpäällä.
      Ihminen itse voi hyvin paljon vaikuttaa ihmisten elämän laatuun mutta miksi he eivät niin tee.
      Oikeastaan moni tekee mutta miksi ei kaikki mehän tiedämme siihen vastauksen.
      Eikö itsestä tule huolehtia parhaalla mahdollisella tavalla eli rakastaa itseään ei jätetä itseämme heitteille että jaksamme sitten huolehtia muista.
      Eikö muut ole tosi iso haaste koska se on itseltä pois vai onko ei ole vaan se on päin vastoin elämän rikkaus.
      Joku on sanonut että antaminen tekee ihmisen onnelliseksi ja minä sanon muilta ottaminen tekee ihmisen epäluuloiseksi ja muita pelkääväksi hylkiöksi. Silloin ei ole hetken rauhaa sen väärän ratkaisun vuoksi kuin myös kaikissa vastaavissa tapauksissa sama juoni jatkuu, ei siis hyvä ole olla tekojen seurausten kanssa jotka ovat väärin toisiamme kohtaan onko ne tekoja tai sanoja.
      Älkäämme sortuko pahuuden palkka listoille.
      Elämässä on paljon asioita joista voi nauttia"täysin rinnoin" ja vastoinkäymiset opettaa ja vahvistaa tulevaan. Ihminen oppii helposti jos vain haluaa järjestellä asioitaan muut myös huomioiden sillä oma tahto on voimavara mutta muiden tahto yleensä tuntuu pahalta monesti sen vääryyden vuoksi.
      Kokekaamme hyvyyden antoisa hedelmä siten tulemme ruokituksi ja elämä kantaa.

    • senzatempo

      "Kuka oikeastaan haluaisi elää ikuisesti?"
      Vaikka et nyt tätä ymmärtäisikään, niin me olemme jo ikuisia/ajattomia (kehomme on vain väliaikainen käyttöväline, eikä siis "minä/itse"). Eikä tähän asiaan voi vaikuttaa se, miten ja mihin uskomme.

      "Kuvittele joka päivä seuraa toisiaan ikuisesti."
      Ikuisuudessa ei ole päiviä koska aika on vain tämän ilmentyneen maailman "harhaa"...ja sekin on suhteellista kuten Einstein todisti.

      "Universumikin tuhoutuu ..."
      Kyllä näin on! Kaikki mikä on ilmennyt, ei ole todellista ja pysyvää. Ajattomuudessa eli ikuisessa NYT-hetkessä se on jo tuhoutunut/loppunut. Meidän tietoisuutemme siitä on vielä odottamassa kokemusta siitä joskus hamassa omassa "virtuaalitodellisuudessamme".

      "Ei minua ainakaan huvittaisi elää ikuisesti, ja ei varsinkaan raamatun Jumalan kaltaisen olennon kanssa "
      Ei minuakaan! Onneksi raamatun, etenkin vt:n mukainen jumala/jumalat, hyvin ihmiset kaltaiset "olennot" eivät olekaan kuin "vierailijoita muualta". Nämä muukalaiset ovat silloin tällöin käyneet täällä "lentävillä laitteillaan" mm. geenimanipuloimassa alkuihmisiä (mm. sumerilaiset kirjoitukset kertovat tästä) sekä laatimassa sääntöjä ja lakeja sivilisoidakseen alkuihmiskuntaa!

      • Taikauskonnoton

        Puhut aivan kuin sinulla olisi jotain faktatietoa asiasta. Kannattaa muistuttaa itsellesi, että väitteesi ovat pelkästään USKOA.

        Pitäisikö oikeasti uskoa, että sumerilaisissa kirjoituksissa kerrotaan geenimanipulaatiosta ja ufoista... huh hah hei, ja lisää kärpässieniä.


      • senzatempo

        "... väitteesi ovat pelkästään USKOA."
        Samat sanat sinulle!

        "Pitäisikö oikeasti uskoa, että sumerilaisissa kirjoituksissa kerrotaan geenimanipulaatiosta ja ufoista..."
        En tietenkään pakota ketään uskomaan mihinkään, mutta asioista voi ottaa selvää ja muodostaa sitten mielipiteensä! Suosittelen lukemaan esim. Zecharia Sitchinin kirjan ""The 12th Planet" ihan vain noin uteliaisuudesta!


    • [ Ei minua ainakaan huvittaisi elää ikuisesti, ja ei varsinkaan raamatun Jumalan kaltaisen olennon kanssa. ]

      Ei todellakaan. On hämmästyttävää, että ns. kaikkitietävä ja kaikkivoipa Jumala on Raamatun mukaan muuttanut suunnitelmiaan ja tekee erehdyksiä, joita on korjannut sitten sadistisen menetelmin.

      En myöskään haluaisi elää ikuisesti sellaisten epärehellisten kreationistien kanssa, jotka valehtelevat uskomusrakennelmansa vuoksi. Varmaan kaikkivoipa Jumalakin jaksaa rakastaa ikuisesti näitä moraalittomia typeryksiä ja elää heidän kanssaan ikuisesti ...

      Ymmärrän kyllä, että lupaus kuvitteellisesta ikuisestä elämästä houkuttelee yksinkertaisia ja narsistisia uskovaisia.

    • teeseiska

      Joskus olen kuullut uskovien kuvailevan taivasta ja ikuista elämää siellä Raamatun perusteella siten, että " Siellä ei surua tunneta eikä menneitä ikäviä asioita muisteta".

      Siis ihminen ei jää kaipaamaan lapsiaan jotka olisivat joutuneet kadotukseen.

      Ihminen voi taivaassa käsi kädessä parannuksen tehneen sadistimurhaajan kanssa riemuita. Kun samaan aikaan joku ateisti, joka kulutti elämänsä auttaen köyhiä ja olemalla meidän mittapuulla "hyvä" kituu hlvetissä.

      Siis persoona joka menee kiihkouskovien mukaan taivaaseen unohtaa edellämainitut asiat ja niiden muodostamat ristiriidat.

      • eri-tyyppi

        Käytännössä siis valtaosa persoonallisuudesta tuhotaan. Muistot eletystä elämästä tuhotaan ja ilmeisesti kaikki persoonallisuuden negatiiviset piirteet tuhotaan myös. Taivaassa ei siis ole sama persoona, joka olit maan päällä, vaan ihan eri tyyppi.


      • tieteenharrastaja
        eri-tyyppi kirjoitti:

        Käytännössä siis valtaosa persoonallisuudesta tuhotaan. Muistot eletystä elämästä tuhotaan ja ilmeisesti kaikki persoonallisuuden negatiiviset piirteet tuhotaan myös. Taivaassa ei siis ole sama persoona, joka olit maan päällä, vaan ihan eri tyyppi.

        Ikuisen elämän ominaisuuksien kuvittelu näyttää houkuttelevn niitäkin, jotka eivät sihen usko. Onkohan ideana todistaa kuvitelmilla toisten usko mahdottomaksi?


      • Taikauskonnoton
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ikuisen elämän ominaisuuksien kuvittelu näyttää houkuttelevn niitäkin, jotka eivät sihen usko. Onkohan ideana todistaa kuvitelmilla toisten usko mahdottomaksi?

        "Onkohan ideana todistaa kuvitelmilla toisten usko mahdottomaksi?"

        Ei, vaan osoittaa naurettavat uskomukset naurettaviksi.


      • teeseiska
        eri-tyyppi kirjoitti:

        Käytännössä siis valtaosa persoonallisuudesta tuhotaan. Muistot eletystä elämästä tuhotaan ja ilmeisesti kaikki persoonallisuuden negatiiviset piirteet tuhotaan myös. Taivaassa ei siis ole sama persoona, joka olit maan päällä, vaan ihan eri tyyppi.

        Kukaan ei pääse tältä pohjalta katsoen taivaaseen. Mutta eiköhän lahkojohtajat keksi mitä mielikuvituksellisimpia fantasioita siitä ,miten ihminen on sama persoona taivaassa ja maanpäällä. Vaikka taivaassa ihminen on kykenemätön empatiaan ja ei muista puoliakaan elämästään ja sen tuomasta vaikutuksesta persoonallisuuteen.

        Muutenkin on aika vaikeaa ajatella olotilaa jossa koko ajan on hyvä olla. Ei suunnitella tulevaa, koska ei tarvitse miettiä mistä saa ruokaa, suojaa yms. Ei ole enää mitään päämäärää mitä varten tarvitsisi ponnistella ja rakentaa. Taivas on siis päämäärätöntä tyhjän nauramista...


      • tieteenharrastaja
        teeseiska kirjoitti:

        Kukaan ei pääse tältä pohjalta katsoen taivaaseen. Mutta eiköhän lahkojohtajat keksi mitä mielikuvituksellisimpia fantasioita siitä ,miten ihminen on sama persoona taivaassa ja maanpäällä. Vaikka taivaassa ihminen on kykenemätön empatiaan ja ei muista puoliakaan elämästään ja sen tuomasta vaikutuksesta persoonallisuuteen.

        Muutenkin on aika vaikeaa ajatella olotilaa jossa koko ajan on hyvä olla. Ei suunnitella tulevaa, koska ei tarvitse miettiä mistä saa ruokaa, suojaa yms. Ei ole enää mitään päämäärää mitä varten tarvitsisi ponnistella ja rakentaa. Taivas on siis päämäärätöntä tyhjän nauramista...

        Kettu sentään pystyi kokemuksesta tietämään pihlajanmarjat happmiksi.


      • Taikauskonnoton
        teeseiska kirjoitti:

        Kukaan ei pääse tältä pohjalta katsoen taivaaseen. Mutta eiköhän lahkojohtajat keksi mitä mielikuvituksellisimpia fantasioita siitä ,miten ihminen on sama persoona taivaassa ja maanpäällä. Vaikka taivaassa ihminen on kykenemätön empatiaan ja ei muista puoliakaan elämästään ja sen tuomasta vaikutuksesta persoonallisuuteen.

        Muutenkin on aika vaikeaa ajatella olotilaa jossa koko ajan on hyvä olla. Ei suunnitella tulevaa, koska ei tarvitse miettiä mistä saa ruokaa, suojaa yms. Ei ole enää mitään päämäärää mitä varten tarvitsisi ponnistella ja rakentaa. Taivas on siis päämäärätöntä tyhjän nauramista...

        "Ei suunnitella tulevaa, koska ei tarvitse miettiä mistä saa ruokaa, suojaa yms. Ei ole enää mitään päämäärää mitä varten tarvitsisi ponnistella ja rakentaa."

        Ei sellainen olisi mitään elämää, mutta ehkä uskisten toive olisikin se, ettei tarvitsisi enää ottaa mistään vastuuta. No kreationistit ja muut hulluimman fundikset eivät kyllä ota nyttenkään.


    • InhottavaRealisti

      Tätä asiaa olen itsekin pohtinut joskus...

      Se askarruttaa, miten ja millä ihmiset loppujen lopuksi tuntevat jotakin siellä Taivaassa. Mikäli ei ole mieltä, ei kai voi kokeakaan mitään? Voiko mieltä olla olemassa ilman fyysistä olemusta? Millaisia aistimuksia mahdollisella sielullamme voi olla?

      Ja toisaalta, jos oletetaan, että loputonta onnea vain tuntee, tuntuuko se lopulta miltään, jos ei vertailukohtia ole? Eikö kaikki menetä lopulta merkityksensä?

      Myös se ihmetyttää, miten eri aikoina kuolleet ihmiset toisensa tuntevat, kun välissä alkaa olla esim. kolme sukupolvea.

      Epäilen kovasti etteivät uskovaiset keskustelijat ota tähän aiheeseen kantaa, sillä Taivas-käsitteessä kyllä on ongelmansa - ainakin minun mielestäni.

      • Kaikenmaanjyri

        Oikein sanoi Raamatun Iso Tietokirja kun se totesi hakusanan "taivas" kohdassa että ihmisillä on lapsellisen topologisia käsityksiä taivaasta, kuten sinulla nyt.

        Jos mietit että taivas on ulottuvuus jossa asuvilla on kyky hallita mm. aineellista atomieista rakennettua maailmankaikkeutta, niin luuletko että heillä oli tylsää kun he koko tätä kosmosta elämineen rakentelivat?

        Siis Raamatun ihmeet olivat vain pieni välähdys siitä että mitä kivaa puuhaa taivaassa elävillä varmasti on. Sen työn mielenkiintoisuus taitaa ylittää melkoisesti talonrakentajatimpurin kiinnostuksen määrän vaikka hän rakentaisi uutta kotia perheelleen.


      • ranautramjyri

        On toi jyri ajatellut asiat pitkälle.
        Ja tuokin oli hyvä kommentti ettei syömiseen kyllästy.

        Tuo taas oli ihan hölmö kommentti että pizzaan kyllästyy jos sitä aina syö, sillä maapallon erittäin runsas ja monimuotoinen ravinnontarjonta ja erityisesti thairuoka osoittaa sen ettei ruokaan tarvitse ikinä kyllästyä. Joten ei se ikuinen elämäkään tylsää tule olemaan, vietettiinpä sitä sitten taivaassa tai maan päällä kuten isä-meidän rukoiksessa rukoilemme.


      • Nimi_Ja_Merkki

        Minua mietityttää myös samat asiat. Mieli ja ruumis ovat erottamattomia osia yhdestä kokonaisuudesta, ja persoonallisuuden muodostumiseen vaikuttaa fyysiset aistimukset, ne ovat tavallaan lähdemateriaalia sille. Ajatus, että tietoisuus olisi jotenkin erotettavissa oleva osa, joka vain sattuu pitämään väliaikaisesti majaa aivoissa on lapsellinen. Voisiko sitä "minää," omaa persoonallisuutta olla edes olemassa ilman fyysistä kehoa ja aistihavaintoja. Ihmismieli ei ole mikään tietokoneohjelma, joka voidaan ajaa missä vain.

        Tältä kannalta ajateltuna joidenkin uskovaisten markkinoima ajatus siitä, miten taivaassa on kaikki "virheet" poistettu ja ollaan täydellisiä ylösnousseessa ruumiissa, olisi itseasiassa väkivallanteko ihmisen persoonaa kohtaan.


      • tieteenharrastaja
        Nimi_Ja_Merkki kirjoitti:

        Minua mietityttää myös samat asiat. Mieli ja ruumis ovat erottamattomia osia yhdestä kokonaisuudesta, ja persoonallisuuden muodostumiseen vaikuttaa fyysiset aistimukset, ne ovat tavallaan lähdemateriaalia sille. Ajatus, että tietoisuus olisi jotenkin erotettavissa oleva osa, joka vain sattuu pitämään väliaikaisesti majaa aivoissa on lapsellinen. Voisiko sitä "minää," omaa persoonallisuutta olla edes olemassa ilman fyysistä kehoa ja aistihavaintoja. Ihmismieli ei ole mikään tietokoneohjelma, joka voidaan ajaa missä vain.

        Tältä kannalta ajateltuna joidenkin uskovaisten markkinoima ajatus siitä, miten taivaassa on kaikki "virheet" poistettu ja ollaan täydellisiä ylösnousseessa ruumiissa, olisi itseasiassa väkivallanteko ihmisen persoonaa kohtaan.

        Itseäni ei taivaan olemuksesta taivastelu houkuttele yhtään. Ihmistietoisuus on silti keskeinen osa tiedeharrastuksestani:

        "Ihmismieli ei ole mikään tietokoneohjelma, joka voidaan ajaa missä vain."

        Ihmismieli on analoginen tietokone, jonka ohjelma on koostuu aivojen kytkennän yhteyksistä ja parametreista. Sekä scifi-kirjailijat että (yli?)optimistiset IT-gurut pitävät täysin mahdollisena, että sen toimintoja jäljittelevä tietokoneohjelma on joskus rakennettavissa tulevalla tietotekniikalla ajettavaksi. Neurotieteilijät pitävät fyysistä ruumista aistitoimintoineen välttämättömänä tietoisuuden evoluutiolla kehittymiselle, mutta sen toiminnan jatkaminen aistisyötteitä sopivasti simuloiden on ihan eri asia.

        Taiva on kuviteltavissa tältä kannalta varsin pienellä yliluonnollisuuslisällä.


      • InmhottavasRealisti

        Ymmärtääkseni uskot kuitenkin kristinuskon käsitykseen Taivaasta, eikö niin? Ainakin minun mielestäni pohdinnan siitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu luulisi kiinnostavan Sinunkin kaltaistasi älykästä ihmistä?

        Lisäksi, kuolemanjälkeiset asiat ovat ymmärtääkseni osa kristinuskon perusoppia.

        Suurin ongelma taivasmäärittelyssä liittyy ainakin minusta juuri siihen loputtomaan onneen ja auvoon. Toki teoriatasolla sielunkin (?) voi varmaan jotenkin nollata, mutta mitä siitä sitten seuranne, sitä en tiedä.

        Jos tieteen keinoilla voidaan jonakin päivänä voittaa kuolema, uskonnoilla on ongelmia.


      • tieteenharrastaja
        InmhottavasRealisti kirjoitti:

        Ymmärtääkseni uskot kuitenkin kristinuskon käsitykseen Taivaasta, eikö niin? Ainakin minun mielestäni pohdinnan siitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu luulisi kiinnostavan Sinunkin kaltaistasi älykästä ihmistä?

        Lisäksi, kuolemanjälkeiset asiat ovat ymmärtääkseni osa kristinuskon perusoppia.

        Suurin ongelma taivasmäärittelyssä liittyy ainakin minusta juuri siihen loputtomaan onneen ja auvoon. Toki teoriatasolla sielunkin (?) voi varmaan jotenkin nollata, mutta mitä siitä sitten seuranne, sitä en tiedä.

        Jos tieteen keinoilla voidaan jonakin päivänä voittaa kuolema, uskonnoilla on ongelmia.

        Uskon kristinuskon käsitykseen kuolemanjälkeisesta elämästä Jumalan yhteydessä - tai tarkemmin sanoen elän toivossa sen olemassaolosta. Minulle se merkitsisi maallisen tietoisuuteni jatkumista henkimaailmassa jollakin tavalla, jonka yksityiskohtia en lähde arvailemaan.

        Yhtä hyvin voi teteellisellä kuolemattomuusratkaisulla olla jumalaton ongelma.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Uskon kristinuskon käsitykseen kuolemanjälkeisesta elämästä Jumalan yhteydessä - tai tarkemmin sanoen elän toivossa sen olemassaolosta. Minulle se merkitsisi maallisen tietoisuuteni jatkumista henkimaailmassa jollakin tavalla, jonka yksityiskohtia en lähde arvailemaan.

        Yhtä hyvin voi teteellisellä kuolemattomuusratkaisulla olla jumalaton ongelma.

        "Uskon kristinuskon käsitykseen kuolemanjälkeisesta elämästä Jumalan yhteydessä - tai tarkemmin sanoen elän toivossa sen olemassaolosta. "

        Tämä on myös minun uskoni. Se minua suuresti lohduttaa. Korkeaskolastikko Tuomas Akvinolainen määritteli elämän päämääräksi visio Dei eli Jumalan näkeminen. Siellä uudessa taivaassa ja uudessa maassa Jumalan häiriöttömässä yhteydessä tämän elämän ajan arvoitukset ratkeavat.

        Mitä ei ole ihmisen silmä nähnyt eikä ihmismieleen noussut niin sen on Jumala valmistanut niille, jotka Häntä rakastavat.


      • InhottavaRealisti

        Minäkään en määrittelisi itseäni puhtaaksi ateistiksi vaan pikemminkin epäilijäksi ja skeptikoksi. Ajoittain uskon jollain lailla lapsenomaisesti, ajoittain en.

        Sitä minun on mahdoton sulattaa, että Jumala olisi sen kaltainen kuin mitä hänestä vaikkapa kristityt fundamentalistit väittävät. En jaksa uskoa, että Kaikkeuden luonut olento niuhottaisi vaikkapa siitä, kuka kenenkin kanssa makaa tai ottaako joku silloin tällöin muutaman paukun. Hirvittävän paljon uskon nimissä käytetään valtaa ja sille ei kyllä perusteluja oikeasti läheskään aina ole.

        Minulle on myös hyvin vaikeaa sulattaa kristinuskon käsitystä kolmiyhteisestä Jumalasta ja kun en usko Syntiinlankeemukseen, en oikein osaa hahmottaa sitäkään, miksi Jumala tavallaan uhrasi itsestään (?) osan. Jeesus hahmona on minulle jotenkin vaikea hahmottaa ja en oikein kykene ymmärtämään sitäkään, miten myös apostoliti on lähes puolijumaliksi määritelty. Joka ikistä saarnaajaa tuntuu Pyhä Henki myös ohjaavan...

        Ajatus hyvää haluavasta ja ihmisiä rakastavasta Jumalasta on kaunis ja kiehtova, mutta vaikeaa minun on ottaa vakavasti vaikkapa sitä, kun Jumala VT:n puolella ohjeistaa suoraan israelilaisia. Yleisesti ottaen Raamatussa näkyy kaikkialla ihmismielen vaikutus ja pidän Raamattua tietoisesti ja tavoitehakuisesti koottuna teoksena.

        Ajoittain uskon enemmän jonkinlaiseen sielunvaellukseen, sillä luontoa tarkkaillessa näkee selvästi sen, miten kuolema aina synnyttää uuttakin.

        Kreationismin määrittelen menneisyyden tuotteeksi, joka ei kauaa enää kukoista ellei maailma taannu uudelleen keskiajalle. Jos ihmiskunta ei itseään tuhoa, tiede väistämättä muokkaa kehityksellään ymmärrystämme ympäröivästä todellisuudesta. Siitä en minäkään ole varma, onko kuolemattomuus itsessään mikään ihanne. Jo radikaali eliniän nouseminen toisi koko läjän ongelmia.

        Onneksi täällä vielä pystyy jonkinlaiseen keskusteluun. Profetiakeskustelu on täysin piloilla yhden häirikön ja muutaman muun tyypin vuoksi. Täälläkin jyri-hahmo tekee parhaansa osoittaakseen typeryytensä, mutta se näyttää pelin henki olevan Suomi24:lla vähän kaikkialla. Moderointi ei Alleria kiinnosta.


      • tieteenharrastaja
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Minäkään en määrittelisi itseäni puhtaaksi ateistiksi vaan pikemminkin epäilijäksi ja skeptikoksi. Ajoittain uskon jollain lailla lapsenomaisesti, ajoittain en.

        Sitä minun on mahdoton sulattaa, että Jumala olisi sen kaltainen kuin mitä hänestä vaikkapa kristityt fundamentalistit väittävät. En jaksa uskoa, että Kaikkeuden luonut olento niuhottaisi vaikkapa siitä, kuka kenenkin kanssa makaa tai ottaako joku silloin tällöin muutaman paukun. Hirvittävän paljon uskon nimissä käytetään valtaa ja sille ei kyllä perusteluja oikeasti läheskään aina ole.

        Minulle on myös hyvin vaikeaa sulattaa kristinuskon käsitystä kolmiyhteisestä Jumalasta ja kun en usko Syntiinlankeemukseen, en oikein osaa hahmottaa sitäkään, miksi Jumala tavallaan uhrasi itsestään (?) osan. Jeesus hahmona on minulle jotenkin vaikea hahmottaa ja en oikein kykene ymmärtämään sitäkään, miten myös apostoliti on lähes puolijumaliksi määritelty. Joka ikistä saarnaajaa tuntuu Pyhä Henki myös ohjaavan...

        Ajatus hyvää haluavasta ja ihmisiä rakastavasta Jumalasta on kaunis ja kiehtova, mutta vaikeaa minun on ottaa vakavasti vaikkapa sitä, kun Jumala VT:n puolella ohjeistaa suoraan israelilaisia. Yleisesti ottaen Raamatussa näkyy kaikkialla ihmismielen vaikutus ja pidän Raamattua tietoisesti ja tavoitehakuisesti koottuna teoksena.

        Ajoittain uskon enemmän jonkinlaiseen sielunvaellukseen, sillä luontoa tarkkaillessa näkee selvästi sen, miten kuolema aina synnyttää uuttakin.

        Kreationismin määrittelen menneisyyden tuotteeksi, joka ei kauaa enää kukoista ellei maailma taannu uudelleen keskiajalle. Jos ihmiskunta ei itseään tuhoa, tiede väistämättä muokkaa kehityksellään ymmärrystämme ympäröivästä todellisuudesta. Siitä en minäkään ole varma, onko kuolemattomuus itsessään mikään ihanne. Jo radikaali eliniän nouseminen toisi koko läjän ongelmia.

        Onneksi täällä vielä pystyy jonkinlaiseen keskusteluun. Profetiakeskustelu on täysin piloilla yhden häirikön ja muutaman muun tyypin vuoksi. Täälläkin jyri-hahmo tekee parhaansa osoittaakseen typeryytensä, mutta se näyttää pelin henki olevan Suomi24:lla vähän kaikkialla. Moderointi ei Alleria kiinnosta.

        Tuo on mielestäni enemmän kuin ilmeistä:

        "Yleisesti ottaen Raamatussa näkyy kaikkialla ihmismielen vaikutus ja pidän Raamattua tietoisesti ja tavoitehakuisesti koottuna teoksena."

        Tuon tekstin näkeminen sanatarkasti Jumalalta tulleeksi vaatisi kyllä umpisokean uskon. Ihmiskirjoittajien vajavaisuuden ja omanvoitonpyynnin huomioon otten siinä voi silti nähdä myös paljon hyvää ja myös Jumalalsta tullutta sanomaa.


    • Fiksu_Kreationisti

      Moraalisten ja filosofisten asioiden käsittely ei kuulu palstalle. Ilmoitettu poistoon.

      • 768

        Voi taivaskin olla (mun mielestä) alykästä suunnittelua - Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoi:

        "Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."


    • Jyridobryjutram

      Missä Aadam eläisi ikuisuuttaan jos ei olisi syönyt siitä puusta?

      Ymmärrän rajoittuneisuuttasi sillä jos sossuluusericityevokki joutuu elämään vuodesta toiseen asfaltti-betonierämaassacluonnosta eistettynä niin vaikeahan sitä on oppia pitämään luomakuntaa arvossa kun ei ole päässyt näkemään.

      Minä taas luulen että en tule saamaan ikinä tarpeekseni maapallon tutkimisesta .

      Esimerkiksi kun matkustin ensi kerran iltajunalla Moskovaan juhannuksen aikoihin niin en malttanut sulkea silmiäni koko yönä vaan katselin koko ajan makuuvaununi ikkunasta ulos. Olin näet yläpetillä. --------- Ja kyllähän maailmassa teitä ja maisemia riittää.

      • InhottavaRealisti

        Ihan oikeastiko Sinä "jyrimilloinmitäkin" itseäsi eri nikeillä kehut? Tuntuu jotenkin niin lapselliselta, että edes kaikki hölmöyden rajat ylittänyt profetiakeskustelu ei kykene saavuttamaan samaa typeryyttä kuin vain hetkittäin. Onnittelut siitä!

        Taivas-käsite kuvastaa erään aikakauden ihmisten kuvitelmia siitä, mikä onnea olisi. Käytännön tasolla pulmia on, mutta hyvin harva uskova niitä haluaa nähdä. Tästä seuraa se, että hyvin harva kristityksi itsensä mieltävä asia lopulta pohtii.

        Tämän "jyrin" juttujen taso on laskenut jo sille tasolle, että ihmettelen tämän palstan keskustelijoiden alentumista oikeasti vaihtamaan mielipiteitä hänen kanssaan.


      • jyrinjärin

        Näinhän asia on .Megalomaanisen multinikin tapaus on esimerkki siitä,mihin forumin rajoittamaton sananvapaus tyhmimmillään johtaa.
        Sanon tämän rajoittamattoman sananvapuden puolesta.
        Jopa parodia olisi ajat sitten menettänyt teränsä jyrtsiboin työkaluna.


    • kvasi2

      Oikeissa olosuhteissa olisi kiva elää ikuisesti.

    • erttkkl

      Tuskin sitä Jumalan seuraan pääseekäään! PPatemminkin jollekin pienemmälle itselle sopivaan paikkaan!

      • erttkkl

        Vaikka persereikään. Siellä on lämmintä ja muita uskovia eli loisia ja lutuisia lapamatoja, joista kiihotun Jeesuksen nimessä!!!


    • Kaikki ihmiset elävät ikuisesti, ja ero tulee siinä, että kuka tahtoo uskoa Jeesukseen niin kuin raamattu hänestä opettaa, niin tällainen jolla aito ja oikea usko on, hän viettää ikuisuutensa paratiisissa täydellisen onnellisena Jeesuksen, ja muiden uskovien kanssa.

      Joka taasen ei tahdo uskoa Jeesukseen niin kuin raamattu opettaa, niin häntä rangaistaan, ja hän viettää ikuisuutensa rangaistuksen alaisena, rangaistuna pahoista teoista mitä hän oli maan päällä asuessaan tehnyt ja jättänyt tekemättä.
      Ja tämä onneton viettää ikuisuutensa tulihelvetissä, kun ei silloin kun hänellä oli aikaa maan päällä tehdä parannus, niin tahtoi tehdä omia juttuja ja pahaa ja täten kieltäytyi ottamasta vastaa Jeesusta, jonka verellä hänenkin pahat teot olisi sovitettu, mutta hän ei tätä tahtonut.

      Huomaamme, että on äärettömän tärkeää, että mihin me haluamme me ihmiset maan päällä eläessämme tahdomme uskoa; Joko raamatullinen Jeesus-usko ja vietämme ikuisuutemme täydellisen onnellisena.

      Mutta joka koko elämänsä aikana ei tahdo uskoa Jeesukseen ja hänen tekojaan tehdä, niin tällainen joka on katsonut ylen Jeesuksen sovitusveren ja uhrin, niin tällaisen joutuu Jeesus lähettämään ikuisuudeksi piinattavaksi ja rangaistavaksi tulihelvettiin ja tuliseen järveen.

      Ei ole enää Jeesuksen ristin sovitustyötä sellaisen elämässä, joka tämän asian ylen
      katsoo koko elämänsä ajan, ja niinpä Jeesuksen valitettava velvollisuus on lähettää
      tulihelvettiin ikuisuudeksi maistamaan seuraukset siitä mitä elämänsä aikana teki ja jätti tekemättä.

      • tieteenharrastaja

        Tästä ei ihan selviä, uskooko miihum itse helvettiin, mutta on päiväselvää hänen sitä kovasti tarvitsevan lähimmäistensä pelotteluun.


      • InhottavaRealisti

        Lienet tietoinen siitä, että käsityksemme Helvetistä on Dante Alighierin luoma?


      • JuhaniJehova

        Niin,Jeesuksen alisteisuus kolmikanttiseen entiteettiin nimeltä jahve eli jehova eli jumala on ilmeinen,onhan kyseessä patriarkaalinen ja autoritatiivinen vuorijumala.Jeesuksella on velvollisuuksia mutta onko jumalalla?Maailma on hänen luomansa,hän määrittelee lakinsa jotka pätevät siinä.
        Jumala saattaisi esimerkiksi sanoa,että syntinen rikkoi paikoin rankastikin sääntöjä,jotka hän antoi noudatettavaksi.Maailma ei siitä kaatuisi ja syyllinen ottaisi todennäköisesti opikseen,oltaisiinhan herra hyvästi siunatkoon taivaan valtakunnassa!
        Mutta ei,ikuinen rääkkäys jumalan luomien demonien hartaiden mielihalujen kohteena on seurauksena.
        Siis rääkkäys,joka tappaisi kenet tahansa varsin nopeasti jatkuu ikuisesti hyvän jumalan tahdosta?
        Minusta tässä tarinassa paistaa läpi kirkon vakaa tahto varmistaa vaikutusvaltansa keinoista piittaamatta.


      • jyrtässä
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Lienet tietoinen siitä, että käsityksemme Helvetistä on Dante Alighierin luoma?

        Jep. Tai siis hommahan meni niin että Dante sai kuulla tutkimusmatkailijoilta sen että mihin idässä uskottiin ja erityisesti buddalaisten helvettikäsitya innoitti häntä luomaan Divina Comeediansa jota esitettiin vuosikausia teattereissaja Dante ei itse tarkoittanut sitä lainkaan todesta otettavaksi vaan siinä kävi niin että näytelmää katselleet kirkon johtomiehet saivat siitä idean helvettiopilleen anekauppa mielessään.


        Tuntuukin oudolta että jotkut kirkot riippuvat vielä lujasti kiinni tuossa täysin järjettömässä opissa sillä pikku googlauksellahan jokainen maallikkokin pystyy selvittämään helvetin taruksi.


    • Kurjissakin oloissa ihmiset yleensä pyrkivät elämään mahdollisimman pitkään.

      • jdfghk

        Niinhän ne pyrkivät , eivät jää suu auki makaamaan niin kuin evoluutioteoriassa uskotellaan.
        Kyllä se luonnonvalinta-epäjumala hoitaa kaikki, uskoo evokki.


      • jdfghk kirjoitti:

        Niinhän ne pyrkivät , eivät jää suu auki makaamaan niin kuin evoluutioteoriassa uskotellaan.
        Kyllä se luonnonvalinta-epäjumala hoitaa kaikki, uskoo evokki.

        Missä kohtaa evoluutioteoriaa sanotaan, että ihmiset "jää suu auki makaamaan"?


      • jdfghk_on_iwukki
        kekek-kekek kirjoitti:

        Missä kohtaa evoluutioteoriaa sanotaan, että ihmiset "jää suu auki makaamaan"?

        Ei missään kohtaa. Iwukki vain toisti sen mitä jonkin mielikuvitusolennon, ehkä Jessen, ääni on hänen taikauskoisessa päässään pörissyt. Tai sitten joku hänen taikauskolahkonsa jeesuksenmorsiammista on noin hänelle höpöttänyt. Ja iwukki on tyhmänä uskonut.


    • Ei voi starfox kuule olla parempaa kaveria kuin Raamatun Jeesus; ensinnähän sinä olet Jeesuksen luomistyön tulos; ja sitten Jeesus kärsi rangaistuksen, joka olisi sinullekin kuulunut, koska kaikki ihmiset ovat syyllisiä pahaan Isä Jumalan silmissä.

      Ja vaikka Jeesus on äärettömän voimakas ja kaikkitietävä, on hän myös kuitenkin äärettömän hienotunteinen sinuakin kohtaan, ja hän lähestyy monta kertaa äärettömän alhaalta sitä ihmistä jota hän haluaa puhutella. Hän, Jeesus on niin suuri, että hänellä on varaa pukeutua pienuuteen ja vaatimattomuuteen ja siten lähestyä ihmistä, jota hän haluaa kohdata ja vetää häntä pelastukseen.

      Minusta ainakin on ihanaa kun pääsee kuoltuaan Taivaan Paratiisiin, jossa ei ole mitään kirousta niin kuin tämä maailmamme on kirottu. Ja tuolla Paratiisissa uskova
      saa olla äärettömän onnellinen kera Jeesuksen ja Jumalamme sekä uskovien veljien ja sisarien kanssa!

      Ja tie tuonne Taivaan Paratiisiin käy niin, että me tässä maailmassa otamme tietoisesti Jeesuksen vastaa omaksi Vapahtajaksi, ja kun olemme hänet vastaanottaneet, niin lähdemme Jeesusta elämässämme seuraamaan ja hänen tekojaan tekemään; ja kas! kun kuolema sitten jonain hetkenä koittaa, niin siinä silmänräpäyksessä pääsee uskova kotiin Taivaan Paratiisiin ja saa olla siellä ainiaan
      käsittämättömän onnellisena!

      • On se ihanaa miihkali, että sinua odottaa niin ihana ikuisuus käsittämättömän onnellisina. Saat viettää siellä taivaassa Jeesuksen kanssa ikuiseen muiden itserakkaiden ja tekopyhien uskovien kanssa.

        Ja sillähän ei ole sinulle mitään väliä, että miljardit ihmiset eivät pääse sinne taivaaseen sinun kanssasi esimerkiksi vain siksi, että ovat sattuneet syntymään sellaiseen aikaan, paikkaan ja kulttuuriin, että eivät koskaan pääse kuulemaan Jeesuksen pelastavaa ilosanomaa.

        Mutta tärkeintähän toki on, että Miihkalille rakkain ihminen eli hän itse pelastuu.

        Luopuisitko sinä Miihkali taivaspaikastasi jonkun toisen ihmisen hyväksi?


      • AjatteleJärjelläUuno

        jeesuksen luomistyän? Etkö tarkoita Jumalan? Ei minulle kuulu Aatamin rangaistus millään tavalla, aika sadistinen Jumala rankaisee syntymättömiäkin että ensimmäinen ihminen teki virheen, ja jonka Jumala tiesi tapahtuvan. Rankaisi kaiken lisäksi vielä ekäinkuntaakin, että muutti osan eläimistäkin lihansyöjiksi.
        Sellaisen mulkeron luona en haluaisi iäisyyttä viettää.


      • 768

        Ei miusta Raamatussa mainita onnellisuudesta. Taitaa olla vain tulkinta.

        Jesajan 24. luvussa, 8. jakeessa sanotaan:

        >>Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ja vapauttaa kansansa alennuksesta ja häpeästä kaikkialla maan päällä. Näin on Herra puhunut.>>

        Samoin Johanneksen ilmestyksessä (21. 4.):

        >>ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.>>

        Elämä on siis erilaista kuin maan päällä (kuka täällä jaksaisi elää ikuisesti) ja Jumala korvaa meille joka ikisen kyyneleen mitä on itketty matkalla.

        Ei puhuta mitään siitä että iloitaan kadotuksessa olevien tuskasta, Jesajan lopussa puhutaan juuri päinvastoin:

        >>Ne ovat kauhistuttava varoitus koko ihmisuvulle>>


    • suosittelenlämmölläjuu

      Ihan vain tiedoksi että Jesajan luku 65 ja Ilnestyskirjan luku 24 purkittavat meille ikuista elämää koskevan raamattudatan selvällä ja ymmärrettävällä tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1749
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      72
      1092
    3. 45
      1045
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      67
      1005
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe