Koulu ja uskonto

SanonVaan

Uskonnoista luopuminen voisi alkaa aamuhartauksista ja jumalanpalveluksista:
Miksi koulu järjestää koulutyöpäivään ev.lut. jumalanpalveluksia, vaikka opetuksen pitöisi olla tunnustuksetonta ja sitoutumatonta? Eikä rehtorin ja opettajien hommiin kuulu uskonnonharjoitus tai sen järjestäminen työajalla!

Opetus on toinen asia. Ainakin nyt ET avattava kaikille!

55

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäjumalienkieltäjä

Kasvukeskuksissa on jo paljon alueita joissa kastettujen lasten osuus lähestyy maagista 50% rajaa (esimerkiksi Espoo 56%) joten kohta näiden tunnustuksellisten tilaisuuksien osalta ollaan tilanteessa jossa koulu jaetaan kahtia ja parhailla alueilla vain vähemmistö osallistuu loitsimismenoihin. Mitä järkeä järjestää tällaisia tilaisuuksia? Samalla "oman uskonnon opetus" käy yhä hankalammaksi.

Uskonto ulos kouluista ja kaikille yhteinen valikoima pakollisia ja valinnaisia oppiaineita.

• LukijanHuomio

Jees, Espoon ev.lut. seurakuntayhtymä on julkaissut vuoden 2014 laskevat luvut.
        Viestini lopussa oleva koskee myös muita kuin espoolaisia.

Kirkkoon kuulumisprosentti:
        2010 70,3%
        2011 68,9%
        2012 67,6%
        2013 66,0%
        2014 64,1%

Erikoismaininnan ansaitsee Leppävaara, jossa seurakuntaan kuuluu enää vain 57,5% väestöstä.

Kasteprosentti:
        2005 78,1%
        2006 74,1%
        2007 74,3%
        2008 72,0%
        2009 69,1%
        2010 66,3%
        2011 62,1%
        2012 61,6%
        2013 58,2%
        2014 55,8%

Kirkolliset vihkimiset:
        2012 51,3%
        2013 45,9%
        2014 38,5%

Pudotusvauhti on huomattavan suuri!

http://www.espoonseurakunnat.fi/web/seurakunnat/faktoja-ja-tilastoja

Tämä kun näkyisi vielä kouluissa - elämänkatsomustiedon oppilasmäärän lisääntymisenä sekä koulun järjestämien tunnustuksellisten jumalanpalvelusten ja aamuhartauksien osallistujakatona ja sitten loppumisena.

Miksi nuoret vielä niin kiltisti menevät koulupäivän jumalanpalveluksiin???!!!

Mitä jos kehitettäisiin ei-uskonnollista vaihtoehtoa porukalla yhdessä. Ja lopputuloksena olisi, että koulu järjestäisi vain kaikille yhteistä ohjelmaa oppituntien ulkopuolella. This Is a Big Issue.

• Garam.Marsala

Olen kyllä ihan samaa mieltä, vaikka olenkin kristitty.

Tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi kokonaan poistaa kouluista koko EU:n alueella. Jokaisen uskonnon harjoittajat sitten hoitaisivat itse lasten uskonnollisen kasvatuksen.

• >>Jokaisen uskonnon harjoittajat sitten hoitaisivat itse lasten uskonnollisen kasvatuksen. <<

Vanhemmilla pitäisi siis mielestäsi olla oikeus huijata lapsiaan raskaimman päälle? Miksi?

Kaikenlainen uskonnon tuputtaminen lapsille pitäisi kriminalisoida.

• RangaistusVanhemmille
        kekek-kekek kirjoitti:

>>Jokaisen uskonnon harjoittajat sitten hoitaisivat itse lasten uskonnollisen kasvatuksen. <<

Vanhemmilla pitäisi siis mielestäsi olla oikeus huijata lapsiaan raskaimman päälle? Miksi?

Kaikenlainen uskonnon tuputtaminen lapsille pitäisi kriminalisoida.

Vanhempia pitäisi jotenkin sakottaa lasten huijaamisesta ja lapsille valehtelusta, lapset esimerkiksi voitaisiin rangaistukseksi ottaa huostaan jos vanhemmat pakko-opettavat lapsilleen uskontoa. Tämä rangaistus pitäisi ottaa käyttöön kaikissa sivistyneissä läbsimaissa joissa kannatetaan sekulaaria yhteiskuntaa.

• On hyvin nodennäköidtä, että lahiaikoina peruskoulun opettajia lomautetaan ja syynä tietysti on heikko talous.
      Kuinka paljon tuhlataan voimavaroja siihen, että nuoria roudataan sinne sun tänne saamaan uskonnon opetusta.
      No ei uskontoja voi täysin hetkessä sivuttaa niiden historiallisen ja kulttuurisen arvon vuoksi.
      Mutta se että kaikille, uskonnosta riippumatta olisi yhteinen aihe vaikka nimeltään maailman uskonnot ja uskomukset.
      Aine olisi kaikille yhtenäinen ja mukana myös ET:n oppijat.

• FUCKIFUUU

Ei tarvita, koulussa tarvitaan lisää matematiikkaa ja taloustaitoja.

Mutta luvut ovat kyllä kirkolle ankeita, mutta jos nyt kastetaan n.60% niin tämä vaikuttaa peruskoulun 1. luokkalaisiin 7 vuoden viiveellä, ylä-aste ikäisiin 13 vuoden viiveellä ja lukiolaisiin 15 vuoden viiveellä.

Tämän päivän luvut realisoituvat 15 vuoden kuluttua ja sitten kirkko on ohittanut tapahtumahorisontin josta ei ole enää paluuta koskaan.

• D.E.W._Tullamore

Höpsis. Kun puhut kirkosta, puhut selvästi luterilaisista. Katolinen kirkko ja Ortodoksinen kirkko porskuttaa eteenpäin.

• RangaistusVanhemmille

FUCKIFUUU sanoo:
        "Ei tarvita, koulussa tarvitaan lisää matematiikkaa ja taloustaitoja."

Ja olen samaa mieltä. Koulusta voitaisiin katsia poiskokonaan kaikki turha kuten taide- ja humanistiset aineet, näin lunontieteellisille ainelle jäisi enemmän resursseja ja tilaa. Lapset voivat sitten maalailla, piirella, nikkaroida, ommella ja metelöidä kotonaan jos huvitta.

• Jos kerran Suomi on monikulttuurinen ja tasa-arvoinen maa, niin silloin tunnustuksellinen uskonnonopetuksen tulee kuulua kouluopetukseen ja kaikkeen yhteiskuntaelämään. Sen kieltäminen on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan.

• "Jos kerran Suomi on monikulttuurinen ja tasa-arvoinen maa, niin silloin tunnustuksellinen uskonnonopetuksen TULEE KUULUA kouluopetukseen ja kaikkeen yhteiskuntaelämään. Sen KIELTÄMINEN on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."

Jaakoppi sekoitti TAAS oikeuden/vapauden ja PAKOTTAMISEN keskenään kuten aina. Noh, jaakopin ja uskisten mielestä toisten PAKOTTAMINEN kuuluu "ihmisoikeuksiin" :)

• code_red kirjoitti:

"Jos kerran Suomi on monikulttuurinen ja tasa-arvoinen maa, niin silloin tunnustuksellinen uskonnonopetuksen TULEE KUULUA kouluopetukseen ja kaikkeen yhteiskuntaelämään. Sen KIELTÄMINEN on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."

Jaakoppi sekoitti TAAS oikeuden/vapauden ja PAKOTTAMISEN keskenään kuten aina. Noh, jaakopin ja uskisten mielestä toisten PAKOTTAMINEN kuuluu "ihmisoikeuksiin" :)

"Jaakoppi sekoitti TAAS oikeuden/vapauden ja PAKOTTAMISEN keskenään kuten aina. Noh, jaakopin ja uskisten mielestä toisten PAKOTTAMINEN kuuluu "ihmisoikeuksiin" :)"

Matematiikan ja kielten opettaminenkin koulussa on samaa "pakottamista."

• code_red kirjoitti:

"Jos kerran Suomi on monikulttuurinen ja tasa-arvoinen maa, niin silloin tunnustuksellinen uskonnonopetuksen TULEE KUULUA kouluopetukseen ja kaikkeen yhteiskuntaelämään. Sen KIELTÄMINEN on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."

"Sen kieltäminen on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."
        Tolkuton vinkuminen oikeuksista kaverilta, jonka homovastaiset kirjoitukset lienevät vielä muistissa.

• marathustra kirjoitti:

"Sen kieltäminen on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."
        Tolkuton vinkuminen oikeuksista kaverilta, jonka homovastaiset kirjoitukset lienevät vielä muistissa.

Ja tämä oli tietysti Jaakob-neidille osoitettu.

• ei-hihuille

Et kai jaakob tosissasi vertaa vanhojen tarujen ja uskomusten "opetusta" matematiikan ja kielten opetukseen? Jälkimmäisiä kun välttämättä tarvitaan yhteiskunnan rakentamiseen ja siihen että kansalaiset pärjäävät elämässään, siis pääsevät töihin jne.

Hihu-hörhöilystä taas ei ole kerrassaan mitään hyötyä, useimmiten haittaa. Kiihkouskovaisethan haaskaavat aikaansa, siis elämäänsä, palvontamenoihinsa ja raamatunlukuihinsa. Vaikka juuri he kipeästi tarvitsisivat järkeä ja tolkkua päihinsä taottavaksi. Jo lapsuudesta alkanut uskontohöpötys ei varmasti heissä voi olla näkymättä, se tekee uhristaan yksinkertaisesti tyhmemmän.

Kaikki tunnustuksellinen uskonnonopetus tulee ehdottomasti kitkeä kouluistamme. Edes yleissivistävää opetusta eri uskonnoista ei tarvita paljoa, aivan perusteet kustakin uskonnosta varmasti riittää. Samaahan ne kaikki ovat, lapsellista uskoa satuihin.

• Mark5 kirjoitti:

"Jaakoppi sekoitti TAAS oikeuden/vapauden ja PAKOTTAMISEN keskenään kuten aina. Noh, jaakopin ja uskisten mielestä toisten PAKOTTAMINEN kuuluu "ihmisoikeuksiin" :)"

Melkoinen aivopieru taas :)
        Jos saat ees murto-osan aikaan raamatun avulla mitä tähän päivään asti matiikan avulla on saatu niin hyväksyn raamatun opettamisen kouluissa samantien....

NB! "Jumala loi maailmankaikkeuden ja matiikan blaa blaa blaa...." saivertelun voit jättää sitten pois vastauksesta...jooko???

• "tunnustuksellinen uskonnonopetuksen tulee kuulua kouluopetukseen ja kaikkeen yhteiskuntaelämään. Sen kieltäminen on suvaitsemattomuutta, rasismia ja rikos uskonnonvapautta, sanavaputta ja ihmisoikeuksia vastaan."

Ei ole.

Suomen kouluissa ei saa Suomen lain mukaan antaa tunnustuksellista uskonnonopetusta.

Kouluissa saa opettaa tosiasioina vain tieteellisesti todeksi varmennettuja asioita.

• SanonVaan

Uskonnonoeptus ei oel viralllisesti tunustuksellista, mutta uskonnonharjoitus on. Oppitunnit ja koulun muu toiminta ovat siis kaksi eri asiaa.
        Tosin tuo erottelu on käytännösssä kyseenalainen.

• Mark5 kirjoitti:

Ilman matematiikkaa ihminen on todella sivistymätön. Matematiikkaa myöskin jokainen tarvii miltein päivittäin, joten matematiikkaa voidaan pitää koulun tärkeimpänä oppiaineena. Uskontoa taas ei kukaan tarvitse oikeesti koskaan, paitsi tietenkin uskovainen. Uskonto saa kuulua joidenkin vapaa-aikaan, muttei kouluun!

• marathustra kirjoitti:

Noilta hihuilta pitäisi ottaa oikeus uskoonsa, jotta niille menisi paremmin ymmärrykseen mistä siinä homoseksuaalien oikeuksistakin on kysymys.

• 788
        ateisti1982 kirjoitti:

Noilta hihuilta pitäisi ottaa oikeus uskoonsa, jotta niille menisi paremmin ymmärrykseen mistä siinä homoseksuaalien oikeuksistakin on kysymys.

Minä en ymmärrä sellaista asiaa,miksi Suomessa ei voisi olla ainoastaan muutamaa kirkkoa, jossa vihkisivät homoja, ne papit jotka haluavat vihkiä. Näille ketkä pitävät perinteistä kiinni, niille omat kirkot samoin. Silloin ei voisi pakottaa kaikkia pappeja vihkimään, homot myöskin tietäisivät itse ketkä heidät vihkisi. Homoille se ei käy, koska he haluavat romuttaa kaiken kerralla. Näin yksinkertainen ratkaisu olisi.

• 788 kirjoitti:

Minä en ymmärrä sellaista asiaa,miksi Suomessa ei voisi olla ainoastaan muutamaa kirkkoa, jossa vihkisivät homoja, ne papit jotka haluavat vihkiä. Näille ketkä pitävät perinteistä kiinni, niille omat kirkot samoin. Silloin ei voisi pakottaa kaikkia pappeja vihkimään, homot myöskin tietäisivät itse ketkä heidät vihkisi. Homoille se ei käy, koska he haluavat romuttaa kaiken kerralla. Näin yksinkertainen ratkaisu olisi.

Ev.lut. -kirkot ainakin on tarkoitettu erilaisille ihmisille, jossa ei ole samanlaisia ihmisiä (niitä samanlaisten ihmisten kirkkoja on hellarikirkot ja muut adventtikirkot). Teitä varten on tehty niitä omia "temppelilahkoja", joten menkää sinne. Monesti myöskin sun kaltaiset uskovaiset sanotte ettei ateisteilla pitäisi olla mitään sanavaltaa kirkoissa kun on kirkosta eronnut, mutta monesti ne samat ihmiset ovat eronneet itse kirkosta ja rutisevat täällä mitä kukakin pappi saa vihkiä ja kuka ei! Ei pitäisi kuulua sinullekaan yhtään sen enempää kuin minullekaan, jos olet kirkosta eronnut ja vaikka olisit kuinka kristitty omasta mielestäsi tahansa!

Mä en voi millään ymmärtää sitä, että ylipäätänsä avioliittoon vihitään kirkoissa heteroitakaan, sillä avioliitto on juridinen eikä papit ole lainoppineita juristeja. Ymmärrän ehkä sen jos jo (maistraatissa) vihitty pariskunta itse haluaa että pappi siunaa heidän avioliittonsa, mutta en mitään muuta toimitusta papeilta!

Ei homoseksuaalit romuta mitään vaan sun kaltaiset ihmiset!

• 788
        ateisti1982 kirjoitti:

Ev.lut. -kirkot ainakin on tarkoitettu erilaisille ihmisille, jossa ei ole samanlaisia ihmisiä (niitä samanlaisten ihmisten kirkkoja on hellarikirkot ja muut adventtikirkot). Teitä varten on tehty niitä omia "temppelilahkoja", joten menkää sinne. Monesti myöskin sun kaltaiset uskovaiset sanotte ettei ateisteilla pitäisi olla mitään sanavaltaa kirkoissa kun on kirkosta eronnut, mutta monesti ne samat ihmiset ovat eronneet itse kirkosta ja rutisevat täällä mitä kukakin pappi saa vihkiä ja kuka ei! Ei pitäisi kuulua sinullekaan yhtään sen enempää kuin minullekaan, jos olet kirkosta eronnut ja vaikka olisit kuinka kristitty omasta mielestäsi tahansa!

Mä en voi millään ymmärtää sitä, että ylipäätänsä avioliittoon vihitään kirkoissa heteroitakaan, sillä avioliitto on juridinen eikä papit ole lainoppineita juristeja. Ymmärrän ehkä sen jos jo (maistraatissa) vihitty pariskunta itse haluaa että pappi siunaa heidän avioliittonsa, mutta en mitään muuta toimitusta papeilta!

Ei homoseksuaalit romuta mitään vaan sun kaltaiset ihmiset!

Minä kuulun kirkkoon, enkä kuulu lahkoihin, homoille ei käy sellainen juttu, kun kaikki pitäs saada siihen samaan paskaan mukaan. Se on vielä eri asia, kun vihitään kirkoissa, kuin laki säätöisesti, koska kirkoissa kun menet alttarille, olet Jumalan silmien edessä. Sen takia avoliitot ovat täysin eri asia, kuin avioliitot.

• 788 kirjoitti:

Minä kuulun kirkkoon, enkä kuulu lahkoihin, homoille ei käy sellainen juttu, kun kaikki pitäs saada siihen samaan paskaan mukaan. Se on vielä eri asia, kun vihitään kirkoissa, kuin laki säätöisesti, koska kirkoissa kun menet alttarille, olet Jumalan silmien edessä. Sen takia avoliitot ovat täysin eri asia, kuin avioliitot.

Viestistäsi päätellen kuulut lahkoon, etkä todellakaan mihinkään ev.lut. -kirkkoon. Sä vastustat erilaisuutta etkä halua erilaisille ihmisille oikeuksia. Ei ole eriasia ollenkaan vihitäänkö kirkossa vaiko maistraatissa. Avioliitto on vain juridinen ja kahden ihmisen välinen eikä se tarvitse mielikuvitusolentosi jumalaa yhtään. Siitäkin on monta todistetta.

Onko sinusta maistraatissa avioliittoon vihitty pariskunta avoliitossa? Menehän tarkistamaan nuo harhakäsityksesi. Avioliitto on täysin juridinen, eikä siihen tarvita pappia eikä mielikuvitusolentoasi jumalaa!

• 788
        ateisti1982 kirjoitti:

Viestistäsi päätellen kuulut lahkoon, etkä todellakaan mihinkään ev.lut. -kirkkoon. Sä vastustat erilaisuutta etkä halua erilaisille ihmisille oikeuksia. Ei ole eriasia ollenkaan vihitäänkö kirkossa vaiko maistraatissa. Avioliitto on vain juridinen ja kahden ihmisen välinen eikä se tarvitse mielikuvitusolentosi jumalaa yhtään. Siitäkin on monta todistetta.

Onko sinusta maistraatissa avioliittoon vihitty pariskunta avoliitossa? Menehän tarkistamaan nuo harhakäsityksesi. Avioliitto on täysin juridinen, eikä siihen tarvita pappia eikä mielikuvitusolentoasi jumalaa!

En kuulu mihinkään lahkoon.Kuulun ev.lut. Tuomari vihkii maistraatissa eli se on maanpäälisesti ja lakisäätöisesti eli se on minun mielestä enempi avoliitto. Pappi siis oikea pappi ja Raamatun mukaa kirkossa se on silloin avioliitto. Se ei välttämättä tarvitse olla kirkossa kun on oikea pappi, siis vihkiminen. Maailma ei pysty hyväksymään aitoa miehen ja naisen välistä avioliittoa. Tiedätkö mistä sen huomaa?

• 788 kirjoitti:

En kuulu mihinkään lahkoon.Kuulun ev.lut. Tuomari vihkii maistraatissa eli se on maanpäälisesti ja lakisäätöisesti eli se on minun mielestä enempi avoliitto. Pappi siis oikea pappi ja Raamatun mukaa kirkossa se on silloin avioliitto. Se ei välttämättä tarvitse olla kirkossa kun on oikea pappi, siis vihkiminen. Maailma ei pysty hyväksymään aitoa miehen ja naisen välistä avioliittoa. Tiedätkö mistä sen huomaa?

"Tuomari vihkii maistraatissa eli se on maanpäälisesti ja lakisäätöisesti eli se on minun mielestä enempi avoliitto."

Haista nyt jo kuule paska noiden sun mielipiteidesi kanssa. Juristi on ainoa jota tarvitaan avioliitoon vihkiessä, eikä mitään hiton pappia koska avioliitto on juridinen. Pappi joutuu lähettämään paperit maistraattiin, jotta avioliitto saa lainvoiman. Ennen sitä avioliitto voi vielä vaikka purkaa, jollei niitä papereita ole saapunut vielä maistraattiin.

Raamattuun on vain omittu avioliitto. Avioliittoja on ollut kauan ennen kuin siihen teidän raamattuun on raapustettu sanaakaan!

• 788 kirjoitti:

"Maailma ei pysty hyväksymään aitoa miehen ja naisen välistä avioliittoa"

Kyllä mä ihan aidosti olen miehenä naimisissa naisen kanssa!

• 7777777
        ateisti1982 kirjoitti:

"Maailma ei pysty hyväksymään aitoa miehen ja naisen välistä avioliittoa"

Kyllä mä ihan aidosti olen miehenä naimisissa naisen kanssa!

Kohta harvinaista.

• 7777777 kirjoitti:

Kohta harvinaista.

En ole kuullut että homoseksuaaleja vihittäisi ennemmän kuin heteroita vaikka se onkin nykyisin sallittua! Onko sulla tarkempia tilastoa sen harvinaisuudesta!? Missä on sun lähteesi siitä että heteroiden väliset avioliitot olisivat nykysin harvinaisia!?

• "Opetus on toinen asia. Ainakin nyt ET avattava kaikille!"

Tunnustuksellinen uskonnonopetus ja Jumalanpalvelukset ovat parasta ET-opetusta.

• hölmö-vaatimus

Hyväksyt varmaan myös sen, että kaikille uskontoa harjoittaville on taattava juuri heidän uskontonsa mukainen tunnustuksellinen opetus? Jo kristityillä on suuria näkemyseroja puhumattakaan Mormoneista, Jehovantodistajista, muslimeista tai vaikka Bahai uskonnon harjoittajista. Heillekö pitäisi kaikille taata tunnustuksellinen opetus? Sama oikeus on tietenkin saatava myös muinaissuomalaisen uskon harjoittajille. Muuten Ukko Ylijumala sekä Taatto Taivahinen suuttuvat ja valauttavat valkeaista koulun nurkkaan.

• Tiedätkö sä idiootti mitä sisältää ET-opetus? Olet samanlainen inkuttaja kuin nuo asevelvollisuuden fanittajat!

• DeadManWalks

Entäpä jos lopetetaan uskontojen opettaminen kokonaan? Historian opetuksen yhteydessä uskonnoista tulee jo ihan mukavasti tietoja. Tilalle kaikille yhteinen ET. Tuntikehyksestä vapautuu opetusaikaa ET:ssä paljon muuhun sen jälkeen. Uskontojen tilalle et-opetukseen mahtuu filosofiaa ja ehkä hivenen psykologiaakin.

• Ei ole mitään parempaa (pahempaa) keinoa lisätä ennakkoluuloja uskontojen välillä kuin jaotella oppilaat omien uskontojensa tunneille, joissa paasataan oman uskonnon hyvyyttä ja toisten uskontojen pahuutta. ET on poikkeus, sillä siellä kaikki uskonnot menevät samaan laariin.

Ymmärrystä ja yhteiseloa auttaisi huomattavasti kaikille yhteiset uskontotietotunnit (tai vaikka nuo ehdotetut historian tunnit), joilla saisi perustiedot kaikista suurista uskonnoista. Pitäköön uskontokunnat sitten hihhulointiseuransa kouluajan ulkopuolella omissa tiloissaan jos niin haluavat.

• Ne aamunavaukset kyllä joutaisi kouluista pois. Harminkappale opettajille(kin).

• Linkki.kiertoon
    • SitkeäLiha

Miks muihinki valtavaikutuksiin ei puututtais myös samanlaisella täydellätunteella, niinku esim sukupuoliasioihin, huumeisiin, pelimaailmaan, ym. Siks et ihmiset on niin mielistyny syntiin ettei halua kuulla Jumalasta, saati et oma lapsi tulis uskoon!!!! Miten pelottavaa voi olla et läheinen elää uskossa. Se voi ennemmin vaik tuhota elämänsä ihan miten vaan, mut uskoontulo olis kamalaa. Se onkin se vanhempien oma synnintunto, mikä saa ne huutamaan lapsen puolesta uskonnonvapautta, mut valitettavasti siinä monesti käy niin että niitä lapsia rupee kiinnostaa, mikä on niin kovin kiellettyä.

• Uskikset.uuniin

Taisteleva ateisti menee duuniin ja panee uskikset uuniin.

• Alas.pakkovalta

Koulut, valtiot ja uskonnot lakkautettava. Samaa pakkovaltapaskaa kaikki.

• Korostaen

Toukokuu on paras aika noteerata itse ja markkinoida muillekin siirtymistä uskonnonopetuksesta ET-opetukseen. Ilmoitus koululle kannattaa tehdä ennen kesälomaa. Näin oma ilmoitus on rehtorin tiedossa.

Parhaassa tapauksessa se varmistaa myös uuden opetusryhmän synnyn. ET:n vajaakäytön yksi syy (tekosyy) on siinä, että alakouluissa luokilla 1-3 ei ole ET-opetusryhmää (kun ei ole ennenkään ollut). Ylläkoulussa ei ole mitään tarvetta jatkaa uskonnossa, vaikka alakoulussa olisi ollutkin.

Samoin ajoissa tapahtuva ilmoitus poistaa tekosyyn olla tilaamatta oppikirjaa. Nyt on valmistunut uusi hyvä ET-oppikirja yläkouluun.

• Sanonp

Uskonnonharjoitus pois ensi lukuvuoden ohjelmasta koulussa.
        Ei työpaikoillakaan olen jumalanpalvleuksia ja hartauksai työaikaan ympättynä.

• 788
        Sanonp kirjoitti:

Uskonnonharjoitus pois ensi lukuvuoden ohjelmasta koulussa.
        Ei työpaikoillakaan olen jumalanpalvleuksia ja hartauksai työaikaan ympättynä.

No sitä saatte mitä tilaatte ,kun otatte uskonnon pois koulusta, meillä onkin Amerikan malli valmis. Eli kohta ei kouluun mene kukaan, koska siellä on niin levotonta ja kouluiskut yleistyvät, eli romutatte koko koulutus järjestelmän, sitä vartenhan siellä jo järjestetään hätäharjoituksia, katos sen tietää jo mikä on tulossa.

• 788 kirjoitti:

No sitä saatte mitä tilaatte ,kun otatte uskonnon pois koulusta, meillä onkin Amerikan malli valmis. Eli kohta ei kouluun mene kukaan, koska siellä on niin levotonta ja kouluiskut yleistyvät, eli romutatte koko koulutus järjestelmän, sitä vartenhan siellä jo järjestetään hätäharjoituksia, katos sen tietää jo mikä on tulossa.

Sekulaarinen Suomi on parempi vaihtoehto monelle ihmiselle kuin sinun teokraattinen Suomesi!
        Kouluiskujen takana olleet tekijät olivat hurahtaneet kristinuskoon ja elivät omissa harhoissa kuten tekin. Uskonto aiheuttaa vahinkoa koko yhteiskunnalle ja sen tuomat harhat!

• 788 kirjoitti:

Tiesitkö että oppivelvollisuus on 17 ikävuoteen asti, joten kyllä sinne vaan on pakko mennä ja kun sinne on pakko mennä niin sieltä tulisi saada kaikki sellainen turha uskonhömpötys pois, jotta sitä pakkoa voisi käydä sellaisetkin nuoret jotka eivät niistä uskonhömpötyksistä piittaa (eikä niiden vanhemmat hyväksy sellaisia hömpötyksiä) ja siksi ne pitää ottaa sieltä pois. Uskovaisten kakarat (eli ihmisoikeusrkriminaalien muksut) saavat sitten käydä siellä uskonnollisissa messuissaan kouluajan ulkopuolella. Se ei kuulu koululaitoksille jossa pitäisi olla "tunnustuksetonta" että siellä satuolennot muuttuvat tärkeimmäksi kuin matematiikka ja esimerkiksi matematiikan tunnit keskeytetään siksi kun sieltä tulee joku uskonhämpötys koulun kaiuttimista tai luokasta poistutaan saliin ja keskeytetään matematiikan tunnit jonkun satuolennon vuoksi!

• 788
        ateisti1982 kirjoitti:

Sekulaarinen Suomi on parempi vaihtoehto monelle ihmiselle kuin sinun teokraattinen Suomesi!
        Kouluiskujen takana olleet tekijät olivat hurahtaneet kristinuskoon ja elivät omissa harhoissa kuten tekin. Uskonto aiheuttaa vahinkoa koko yhteiskunnalle ja sen tuomat harhat!

Sithän se nähdään millaiseksi koulu maailma menee, kun nyt ekana poistatte uskonnon kouluista. Harhoista on turha puhua mitään, ennenkuin tekevät niitä päätöksiä, sit nähdään onko ne harhoja, vai mitä ne ovat.

• 788
        ateisti1982 kirjoitti:

Tiesitkö että oppivelvollisuus on 17 ikävuoteen asti, joten kyllä sinne vaan on pakko mennä ja kun sinne on pakko mennä niin sieltä tulisi saada kaikki sellainen turha uskonhömpötys pois, jotta sitä pakkoa voisi käydä sellaisetkin nuoret jotka eivät niistä uskonhömpötyksistä piittaa (eikä niiden vanhemmat hyväksy sellaisia hömpötyksiä) ja siksi ne pitää ottaa sieltä pois. Uskovaisten kakarat (eli ihmisoikeusrkriminaalien muksut) saavat sitten käydä siellä uskonnollisissa messuissaan kouluajan ulkopuolella. Se ei kuulu koululaitoksille jossa pitäisi olla "tunnustuksetonta" että siellä satuolennot muuttuvat tärkeimmäksi kuin matematiikka ja esimerkiksi matematiikan tunnit keskeytetään siksi kun sieltä tulee joku uskonhämpötys koulun kaiuttimista tai luokasta poistutaan saliin ja keskeytetään matematiikan tunnit jonkun satuolennon vuoksi!

Niinhän se monen mielestä on Jumalat ja Jeesukset satuolentoja,mutta sit kun se todellisuus iskee, niin ne eivät olekkaan satuolentoja, koska ihminen käy etsimään sitä turvaa. Minä olin alunperin nykykouluja vastaan, kun yhdistivät nämä pienimmät isompien kanssa samaan kouluun. Ala-asteella oli uskonto mukana viimeiset 80v nyt käyvät poistamaan, niin saa nähdä seuraako siintä mitään. Sen näkee sit ,oliko oikea ratkaisu vai ei.

• ihmettelenvaan
        788 kirjoitti:

Niinhän se monen mielestä on Jumalat ja Jeesukset satuolentoja,mutta sit kun se todellisuus iskee, niin ne eivät olekkaan satuolentoja, koska ihminen käy etsimään sitä turvaa. Minä olin alunperin nykykouluja vastaan, kun yhdistivät nämä pienimmät isompien kanssa samaan kouluun. Ala-asteella oli uskonto mukana viimeiset 80v nyt käyvät poistamaan, niin saa nähdä seuraako siintä mitään. Sen näkee sit ,oliko oikea ratkaisu vai ei.

Eli sanoitko niin että kun todellisuus iskee satuolennot muuttuvat todellisiksi kun ihminen hakee turvaa. Kun todellisuus iski minuun, minusta se teki ateistin. ja kun ihminen kuolee, ihminen on todellakin kuollut: on turha uskotella mitään muuta.

• 788
        ihmettelenvaan kirjoitti:

Eli sanoitko niin että kun todellisuus iskee satuolennot muuttuvat todellisiksi kun ihminen hakee turvaa. Kun todellisuus iski minuun, minusta se teki ateistin. ja kun ihminen kuolee, ihminen on todellakin kuollut: on turha uskotella mitään muuta.

Siis Jumala ei ole mikään satuolento, eikä Jeesuskaan, mutta kun ihmisillä on kaikki hyvin, silloin ihminen ajattelee, että Jumalaa ei ole olemassa, että mihinkä me häntä tarvitsemme, kun itse hoidan kaiken. Mutta sitten kun tulee niitä todellisia vaikeuksia elämässä ja ihminen joutuu selkä seinää vasten, silloin tulee todellisuus esille, et miten asian laita loppujen lopuksi on. ateisteilla se tulee olemaan selviäminen vielä vaikeampaa. Teillä saa olla omat mielipiteet kuolemasta ja kuoleman jälkeisestä elämästä. Minulla omat mielipiteet.

• 788 kirjoitti:

Ei ne jumalat ja Jeesukset muutu todellisuudeksi , jollei henkilö itse sairastu psykoosiin tai alkanut muutoin pitämään niitä harhoja todellisuutena kuten sä kaiken aikaa teet.

" Ala-asteella oli uskonto mukana viimeiset 80v nyt käyvät poistamaan, niin saa nähdä seuraako siintä mitään."

Ensinnäkään ala-astetta ei ole ollut olemassa 80 vuotta sitten vaan se oli kansakoulu ja toisekseen on se kummallista ettei mitään pidä koskaan muuttaa tai mikään ei saa muuttua ajan mukaiseksi. Lisäksi ei siitä mitään muuta seuraa kuin teidän uskovien vastustavaa huutelua, joka lopulta menee samoin kuin että tuli naispappeus ja nyt myöhemmin homoseksuaalien avioliitot, joihin teidän on vain pitänyt tyytyä.

Demokratia ei ole sitä että vähemmistön piintyneiden mieltymysten mukaan tulee mennä. Enemmistö suomalaisista ei välitä koulun uskonnon opetuksesta tai ei halua että siellä sellaista opetetaan, joten miksi teidän vähemmistöhihhuleiden mielipidettä pitäisi edes tässä eniten kuunnella. Te saatte opettaa sitä uskontoa lapsillenne vapaa-ajalla eikä sitä ole kukaan teiltä kieltänyt, joten miten se kielto koulussa millään tavoilla heikentää teidän uskonnonvapautta ja onhan niitä teitä hihhuleita ollut jotka ovat väittäneet uskonnon opettajien opettaneen uskontoa koulussa väärin, joten jospa te opettaisitte jatkossa sitä vaan kotona lapsillenne oikein eikä tarvitsi yhteiskunnan siihen vaivautua ja nekin rahat voisi laittaa kaikille mielyttävämpään eri kielien opiskeluun. Ettehän tekään ole muuten valmiita opiskelemaan koulussa esimerkiksi islamia, mutta sitten teillä on jokin oikeus sanella että jokaisen pitäisi osallistua kristinuskon opetukseen tai niihin lukemattomiin kristinuskoisiin hartauksiin joita kouluissa pidetään, kun enemmistö niihin ei kovinkaan suurella innostuksella halua osallistua esimerkiksi kesken matematiikan oppitunnin tai kesken jonkun muun järkiaineen.

Onhan Suomessa krisitillinen koulu, joten laittakaan ipananne sinne ja antakaa meidän muiden ihmisten lasten olla uskonnoista vapaita! Siihen sä vastaat tietty, että mitä siitäkin seuraa. Ei siitä ainakaan seuraa mitään sellaista mitä sä omassa tyhmässä päässäsi kuvittelet! Mitä siitä on seurannut Yhdysvalloissa tai Ranskassa, joissa kummassakaan ei kouluissa ole uskontoa!?

Vastustitte aikanaan autoa ja netin tuloa, mutta mitenkäs kävikään. Säkin näytät täällä netissä kovasti vaan viihtyvän. Varmaan menet joskus vielä samaa sukupuolta olevan kanssa naimisiinkin, vaikka täällä nyt sitä edelleenkin vastustat! :D

• 788 kirjoitti:

Sithän se nähdään millaiseksi koulu maailma menee, kun nyt ekana poistatte uskonnon kouluista. Harhoista on turha puhua mitään, ennenkuin tekevät niitä päätöksiä, sit nähdään onko ne harhoja, vai mitä ne ovat.

Millaiseksi on muuttunut elämä Ranskan kouluissa, jossa ei ole varmana koskaan edes opetettu uskontoja!?

• 788 kirjoitti:

Entäpä millaiseksi on mennyt koulu maailma muissa Pohjoismaissa, jotka ovat nykyisin sekulaarisia vaikka niillä on valtion lipussa risti. :) Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka ei ole sekulaarinen!

• 788 kirjoitti:

Onhan se kamalaa, jollei jokaisessa kevätjuhlassa suvivirttä lauleta tai joulujuhlassa (=syyslukukauden päättäjäisissä) enkelin taivaa virttä veisata!? Siis mikä koulu maailma siinä mitenkään mullistuisi yhdenkään hihhulin elämässä. Ei Ranskan kouluissakaan noita visrsiä lauleta tai Ruotsin kouluissa enää vuosikausiin...eivät ole varmaan siinä ne lapset mitään menettäneet!?!? Jos ovat niin mitä ne ovat menettäneet?!

• Lukija.huom

Kouluasioita toukokuulla:
      1) ET-opetuksen avaaminen lukiolaissa, nyt eduskunnassa, sivistysvaliokunnan pohdinnassa. Viestiä sivistysvaliokunnan jäsenille.

2) Uusien ET-opetusryhmien perustamisen edistäminen varsinkin peruskoulujen alaluokilla, jotta uskontokuntiin kuulumattomat lapset pääsevät oikeuksiinsa eli omaan katsomusaineeseensa. ET:n vajaakäytön keskeinen aiheuttaja on, että lapset eivät pääse ET-opetukseen heti ensimmäisellä luokalla, kun opetusryhmää ei ole ollut tarjolla. Uusia ryhmiä voisi muodostaa esim. 1-3 luokkien oppilaista.
      Vaihto uskonnosta ET-opetukseen on mahdollista ja suositeltavaa millä luokalla tahansa, vaikka oppilas olisi aloittanut ja ollut uskonnonopetuksessa. Vaihdosta hyvä ilmoittaa ennen kesälomaa.

3) Seuraavan lukuvuoden ja toimintavuoden suunnittelu kouluissa ja päiväkodeissa niin, että toimintaan ei enää sisällytetä minkään uskonnon jumalanpalveluksia ja hartauksia eli uskonnonharjoitusta. Uusissa OPH:n ohjeissa tämä mahdollisuus on tuotu selvsanaisesti esille, ja päiväkotien ja koulujen tulisi nyt tarttua ensisijaisesti siihen.

• 000000000000000000000000

Eikö taivaanisä enää pudottelekkaan kuumia kiviä tuhmien lasten päälle, kun uskonnot lopetetaan ?

• Lukio.huom

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      220
      6687
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2897
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      97
      2184
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1500
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      86
      1489
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1376
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1325
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      388
      1281
    Aihe