Hajaannus liitossa? Ristiriita kytee

Karkkilan.tie

Tänä vuonna palstalla on useampaakin kertaan ihmetelty Uskonnottomat Suomessa Ry:n (US) perustamista. Mitä tarvetta tällaiselle yhdistykselle on, kun Suomessa toimii jo Vapaa-ajattelijain Liitto Ry (VAL)?

Vastausvaihtoehtoja on periaatteessa kaksi: 1) Vapaa-ajattelijat ovat perustaneet uuden yhdistyksen voidakseen sitä kautta saada lisää valtionapua ja muuta rahaa. 2) Uusi yhdistys ilmentää kytevää ristiriitaa.

Asiaa ei haluta avata avoimesti, mikä viittaa jonkinlaiseen salailutarpeeseen. Joudutaan turvautumaan päättelyyn.

Tällä hetkellä selitys 2 näyttää todennäköisemmältä. Perusteet:
- Uskonnottomat Suomessa Ry:n kanta uskonnonopetukseen on toinen kuin Vapaa-ajattelijain Liitto Ry:llä.
- VAL:ssa - lainatakseni va-aktiivi Rainbowshyn sanoja US:n aloitteesta - "se tehtiin hyvin selväksi että siihen ei oteta kantaa". Linjana on siis vaikeneminen ja vaientaminen.
- VAL:n kulloisistakin suhdanteista hyvin perillä oleva Kimmo Sundström toteaa tasonsa takia Uusmunattomaksi nimeämänsä vaparilehden uusimmasta numerosta: "Naiset ovat kadonneet kirjoittajakunnasta. Viime vuonna lehteen kirjoittivat vielä alkukesästä Kaisa Robbins ja Sarita Vihersalo-Karén. Pian sen jälkeen he ottivat etäisyyttä vajareihen ja perustivat 11.6.2014 yhdessä Markku Pääkkösen kanssa Uskonnottomat Suomessa ry:n (212952)."

Uskonnonopetusta koskeva jännite VAL:ssa on ilmeinen ja US:n kannalle näkyy olevan kannatusta - mm. Rainbowshy ilmoitti olevansa sen kannalla vastoin VAL:a. VAL yrittää lakaista ongelman vaikenemalla ja vaientamalla asiasta käytyä keskustelua.

Rainbowshyn käyttämä passiivi "tehtiin hyvin selväksi" jättää kertomatta, ketkä toimivat liitossa vallankäyttäjinä ja hiljentävät toisinajattelijoita. Pidemmän päälle repeämää on kuitenkin mahdotonta hillitä. Toimillaan VAL ei peitä ongelmaa vaan kasvattamalla paineita antaa sen kasvaa.

US kulkee Karkkilan tietä. VAL:ssa tapahtunut voimaperäinen vallan keskittäminen karkottaa vapaa-ajattelijoiden piiristä itsenäisesti ajattelevat henkilöt. Jäljelle jää "keskuskomitealle" kuuliaisia hallintoalamaisia.

On vain ajan kysymys, koska kytevä ristiriita leimahtaa liekkiin.

Lähteet:

Rainbowshyn valaiseva kommentti, jossa hän tosin yrittää puolustella VAL:n toimintaa: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13908226/vaparit-vahemmistoja-sortamassa#comment-81420907

Kimmo Sundströmin arvio vaparilehti "Uusmunattoman" tuoreimmasta numerosta, joka sisältää arvokasta tietoa myös US:n ja VAL:n väleistä: http://www.ateistit.fi/uutiset/uuti151024.html

47

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, aloitteesta vaietaan oikein urakalla. Tutkitaanpa miten... Helsingin Vapaa-ajattelijoiden Uskomaton -lehdessä oli kirjoitus jossa käsiteltiin aloitetta, ja toinen kirjoitus jossa käytiin läpi liiton tavoitetta et-opetuksen avaamisesta kaikille vapaasti valittavaksi aineeksi. Lahden vapaa-ajattelijat järjestivät tiistaina 27.10. keskustelupaneelin jossa oli yhtenä keskustelijana aloitteen tekijä Ritva Hujanen. Liiton kantaa edusti Lahden vapareiden Tapio Pilli joka jälleen korosti sitä että ET pitäisi avata kaikille. 11.11. Helsingin Vapaa-ajattelijat järjestävät keskustelupaneelin jossa yhtenä vieraana on kansalaisaloitetta edustava Anu Aarnio, ja liiton kantaa edustaa pääsihteeri Esa Ylikoski jonka edustaa sitä kantaa että ET pitäisi avata. Näistä asioista saa puhua, keskusteluun halutaan osallistua ja jos joku yksittäinen vapaa-ajattelija haluaa allekirjoittaa aloitteen niin antaa mennä, mutta liiton kanta on että kunhan nyt elämänkatsomustieto avattaisiin. Ei tässä ole mitään riitaa, ainoastaan mielipide-eroja joita käsitellään aktiivisesti. Riitoja näkevät vain ilkeät ihmiset jotka haluavat loukata vapaa-ajattelijoita vääristelemällä asioita ja keksimällä juoruja.

• Karkkilan.tie

"se tehtiin hyvin selväksi että siihen ei oteta kantaa" Kuka tai ketkä tekivät selväksi? Nimiä, kiitos.

Olet myös tehnyt selväksi, että liitto ei tosiasiallisesti keskustele. Keskusteluhan voisi jopa johtaa johonkin kannanmuodostukseen. Nyt liitto on ETUKÄTEEN lyönyt kantansa lukkoon ja dogmaattisella raivolla "keskustelee".

Uusmunattoman juttu on tästä "keskustelusta" oiva esimerkki. US:n ääni pääsee kyllä esiin, mutta Herra Pääsihteeri tulee päälle antamaan Auktoritatiivisen Lausunnon siitä, miten asiat oikeasti ovat.

• Karkkilan.tie kirjoitti:

"se tehtiin hyvin selväksi että siihen ei oteta kantaa" Kuka tai ketkä tekivät selväksi? Nimiä, kiitos.

Olet myös tehnyt selväksi, että liitto ei tosiasiallisesti keskustele. Keskusteluhan voisi jopa johtaa johonkin kannanmuodostukseen. Nyt liitto on ETUKÄTEEN lyönyt kantansa lukkoon ja dogmaattisella raivolla "keskustelee".

Uusmunattoman juttu on tästä "keskustelusta" oiva esimerkki. US:n ääni pääsee kyllä esiin, mutta Herra Pääsihteeri tulee päälle antamaan Auktoritatiivisen Lausunnon siitä, miten asiat oikeasti ovat.

Mitä tässä nyt oikein halutaan?

Aiheesta on keskusteltu liiton sähköpostilistoilla. Siitä on juteltu Tampereen VA:n toimistolla, ja Helsingissä taisi olla joku virallisempikin keskustelu tuosta. Liittovaltuusto tehnee asiasta viikonloppuna päätöksen - onko se sitten riittävän virallinen liiton kanta?

Vapaa-ajattelijoilla on asiasta erilaisia mielipiteitä. Enemmistöllä ei ole epäselvyyttä siitä, että osa on toista mieltä; vähemmistöllä ei ole epäselvyyttä siitä, että he ovat vähemmistössä.

Kuten olen todennut: Myös minä olen joissakin asioissa liiton enemmistön kantaa vastaan. En tosin juuri tässä asiassa.

Mitä jos keskusteltaisiin välillä itse asiasta? Mikä on SINUN kantasi, arvoisi vänkääjä, katsomusopetukseen?

• Karkkilan.tie
        jori.mantysalo kirjoitti:

Mitä tässä nyt oikein halutaan?

Aiheesta on keskusteltu liiton sähköpostilistoilla. Siitä on juteltu Tampereen VA:n toimistolla, ja Helsingissä taisi olla joku virallisempikin keskustelu tuosta. Liittovaltuusto tehnee asiasta viikonloppuna päätöksen - onko se sitten riittävän virallinen liiton kanta?

Vapaa-ajattelijoilla on asiasta erilaisia mielipiteitä. Enemmistöllä ei ole epäselvyyttä siitä, että osa on toista mieltä; vähemmistöllä ei ole epäselvyyttä siitä, että he ovat vähemmistössä.

Kuten olen todennut: Myös minä olen joissakin asioissa liiton enemmistön kantaa vastaan. En tosin juuri tässä asiassa.

Mitä jos keskusteltaisiin välillä itse asiasta? Mikä on SINUN kantasi, arvoisi vänkääjä, katsomusopetukseen?

"Mitä jos keskusteltaisiin välillä itse asiasta?"

Ilmeisesti Vapaa-ajattelijain Liitossa ei kelpaa itse asiaksi se, saako ajatella vapaasti vai ei.

Rainbowshy: "se tehtiin hyvin selväksi että siihen ei oteta kantaa" Kuka tai ketkä tekivät selväksi? Nimiä, kiitos.

• alasajo

Jos viittaa Lahden vaparitilaisuuteen, se ei näytä kiinnostaneen juuri ketään. ESS:n mukaan paikalla oli "harvalukuinen yleisö".

Väki ikääntyy ja vähenee. Yhdistyksissä voidaan pikkuhiljaa panna lappuja luukuille. Helsingissä ja Tampereella ehkä vielä sinnittelee joitain viimeisiä mohikaaneja.

• alasajo kirjoitti:

Jos viittaa Lahden vaparitilaisuuteen, se ei näytä kiinnostaneen juuri ketään. ESS:n mukaan paikalla oli "harvalukuinen yleisö".

Väki ikääntyy ja vähenee. Yhdistyksissä voidaan pikkuhiljaa panna lappuja luukuille. Helsingissä ja Tampereella ehkä vielä sinnittelee joitain viimeisiä mohikaaneja.

Lahdessa varsin aktiivinen Pillin pariskunta tosin sattuu olemaan selvästi minua nuorempi.

Mistä muuten tuo "harvalukuinen"? Juttu http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/10/27/kansalaisaloitteen-tekija-nykyinen-uskonnonopetus-ei-ole-yleissivistyksen-kannalta-merkityksellista ei kerro mitään yleisömäärästä.

• löydät.jos.viitsit

• mistä.kertoo
        Karkkilan.tie kirjoitti:

"Mitä jos keskusteltaisiin välillä itse asiasta?"

Ilmeisesti Vapaa-ajattelijain Liitossa ei kelpaa itse asiaksi se, saako ajatella vapaasti vai ei.

Rainbowshy: "se tehtiin hyvin selväksi että siihen ei oteta kantaa" Kuka tai ketkä tekivät selväksi? Nimiä, kiitos.

Vaparit eivät näköjään halua vastata.

• mistä.kertoo kirjoitti:

Vaparit eivät näköjään halua vastata.

Jaa siihen ketkä sanoivat? Aloitetta vastaan ovat puhuneet mm. Mäntysalo, Pilli ja Ylikoski.

Mitä väliä tällä sinulle on? Selkeä enemmistö niistä, jotka asiaan ovat kantaa ottaneet, ovat vastaan. Joissakin asioissa liiton sisällä kannat voivat jakautua hyvinkin tasan, mutta tämä ei satu olemaan sellainen.

Ja sinulla ei kai vieläkään ole kantaa itse aloitteeseen?

• Ei.luottoa

Jaa siihen ketkä sanoivat? Aloitetta vastaan ovat puhuneet mm. Mäntysalo, Pilli ja Ylikoski.

Mitä väliä tällä sinulle on? Selkeä enemmistö niistä, jotka asiaan ovat kantaa ottaneet, ovat vastaan. Joissakin asioissa liiton sisällä kannat voivat jakautua hyvinkin tasan, mutta tämä ei satu olemaan sellainen.

Ja sinulla ei kai vieläkään ole kantaa itse aloitteeseen?

Ylikoskihan sai aikaan sen, että kaikki armeijassa joutuvat papin opetukseen. Varmaan se ajaa pappeja et-opettajiksikin.

• LukijanHuomio

• Mitä.sanoo.vaparit

• täysityperys

Täällä taas! Minun kantani katsomusopetukseen on edelleen sama: koittakaa keksiä sille sellaista sisältöä, joka kiinnostaa. Sitten se syrjäyttää uskonnon, kun kaikki sinne haluavat.

• Humanistisesti
      • discrimination

Myös Pääkaupunkiseudun ateistit Ry (PAT) kannattaa erillisen ET:n säilyttämistä. Jostain syystä yhteistyötä PAT:n kanssa ei haluta tehdä. Diskriminaatiota?

• jarki.kateen
        discrimination kirjoitti:

Myös Pääkaupunkiseudun ateistit Ry (PAT) kannattaa erillisen ET:n säilyttämistä. Jostain syystä yhteistyötä PAT:n kanssa ei haluta tehdä. Diskriminaatiota?

Ehkä vaparit vaativat jonkinlaista laatua :D

• jotain.asiallisuutta
        jarki.kateen kirjoitti:

Ehkä vaparit vaativat jonkinlaista laatua :D

Tyypillistä pilkallista heittelyä, jota PAT on saanut osakseen niin kauan kuin minä muistan. Alan todella ymmärtää Kimmon "vajarit" tms. sanoja. Jossain vaiheessa vain keittää kellä tahansa yli.

• SelittäisiköTämä
        discrimination kirjoitti:

PAT:n sivuilla Sundströmistä on mukava nimitellä Helsingin Vaparien Uskomaton-lehteä http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/uskomaton-lehti/uskomaton-lehti-2015/ "uusmunattomaksi"... Sundströmhän sai taannoin kunnianllloukkaustuomionkin vapaa-ajattelija-aktiiviin kohdistamastaan nimittelystä..

• jotain.asiallisuutta
        SelittäisiköTämä kirjoitti:

PAT:n sivuilla Sundströmistä on mukava nimitellä Helsingin Vaparien Uskomaton-lehteä http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/uskomaton-lehti/uskomaton-lehti-2015/ "uusmunattomaksi"... Sundströmhän sai taannoin kunnianllloukkaustuomionkin vapaa-ajattelija-aktiiviin kohdistamastaan nimittelystä..

Kyllä vapareiden kanssa voi mennä hermo. En yhtään ihmettele. Jossain vaiheessa vain keittää kellä tahansa yli.

• jarki.kateen
        jotain.asiallisuutta kirjoitti:

Tyypillistä pilkallista heittelyä, jota PAT on saanut osakseen niin kauan kuin minä muistan. Alan todella ymmärtää Kimmon "vajarit" tms. sanoja. Jossain vaiheessa vain keittää kellä tahansa yli.

No ehkä se on ollut aiheellista. PAT han ei ole tehnyt mitään muuta kuin julkaisee viha-artikkeleita vapareita kohtaan. He eivät ole aloittaneet mitään yhteyskunnallistakeskustelua tms. Miksi tuollaisten saamattomien kanssa kukaan haluaisi tehdä mitään yhteystyötä?

Ja kaikki tietää Kimmon vihat vapareita kohtaan. Käy vähän sääliksi miestä kun on niin paljon vihaa täynnä ja heittää siten elämänsä hukkaan :(

• jotain.asiallisuutta
        jarki.kateen kirjoitti:

No ehkä se on ollut aiheellista. PAT han ei ole tehnyt mitään muuta kuin julkaisee viha-artikkeleita vapareita kohtaan. He eivät ole aloittaneet mitään yhteyskunnallistakeskustelua tms. Miksi tuollaisten saamattomien kanssa kukaan haluaisi tehdä mitään yhteystyötä?

Ja kaikki tietää Kimmon vihat vapareita kohtaan. Käy vähän sääliksi miestä kun on niin paljon vihaa täynnä ja heittää siten elämänsä hukkaan :(

He ovat osallistuneet aktiivisesti. Näkeehän sen PAT:n sivuiltakin. Vaparit taitaa vain olla kateellisia ja siksi kiusaavat ja nimittelevät Kimmoa.

• LukijanHuomio
        jotain.asiallisuutta kirjoitti:

He ovat osallistuneet aktiivisesti. Näkeehän sen PAT:n sivuiltakin. Vaparit taitaa vain olla kateellisia ja siksi kiusaavat ja nimittelevät Kimmoa.

Kimmo nimittelee vapaa-ajattelijoita "vajakeiksi" ja Uskomaton-lehteä "uusmunattomaksi", joten se nimittelypuolesta ja yhteistyöhakuisuudesta. http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/uskomaton-lehti/uskomaton-lehti-2015/

• En.ihmettele
        LukijanHuomio kirjoitti:

Kimmo nimittelee vapaa-ajattelijoita "vajakeiksi" ja Uskomaton-lehteä "uusmunattomaksi", joten se nimittelypuolesta ja yhteistyöhakuisuudesta. http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/uskomaton-lehti/uskomaton-lehti-2015/

Ei tartte ihmetellä, että tekee niin. Kaiken sen nimittelyn jälkeen mitä vaparit tälläkin palstalla on Kimmoon suunnanneet.

• tapelkaasaattetupakkaa

niin kuin kaikki aatteet tämäkin puheena oleva aate joutuu vastaamaan samaan kysymykseen: Ajatteletko oikealla tavalla ... ( vapaasti )

Eihän se ole väärin, se vain muistuttaa kristillisen alkuopin käskystä "tehkää kaikki kansat MINUN opetuslapsikseni". Silloin ymmärrettiin että on oltava jonkun henkilön -jumalan - opetuslapsi kun tarkoitus oli opettaa rakkauden ja anteeksiannon opetuslapseksi oppimisesta.
      Ajatus ei voi olla koskaan vapaa, se on aina jotakin jostakin, ollakseen ajatus. Teko on ajatuksen tuottama valinta ja kuvastaa kyseisen valinnan ei vapauden toteutumista.
      Ei ole ristiriitaa on erilaisia ajatuksia.

• Arvasin.sen

Tähän vaparit ei kykene vastaamaan.

• aivan.selvää

Ristiriita on, koska eri yhdistys on pitänyt perustaa.

• Liiton sisällä ollaan eri mieltä monestakin asiasta. Eikö tämä ole jo tullut selväksi?

Minun kantani ei ole aina SAMA kuin Karisman, Ylikosken, Frimanin jne. Se on SAMANSUUNTAINEN, ja siksi voimme toimia samassa liitossa. Olin eilen liittovaltuuston kokouksissa. Äänestimme. Ja sitten jatkettiin seuraavasta pykälästä.

Tämä on järjestötoimintaa. Ja tällä toiminnalla Suomi muuttuu maallisemmaksi valtioksi. Sinä et ole kertonut onko sinulla jotain sitä vastaan.

• tapelkaasaattetupakkaa

Eri yhdistyksessäkin jokainen ajattelee omista lähtökohdistaan. On henkilön omassa ajattelussa sielläkin, milloin kaveri ajattelee väärin tai oikein, liian vapaasti tai ei tarpeeksi vapaasti.
        On sitten yksiöllinen kysymys milloin perustan oman yhdistyksen.

• tapelkaasaattetupakkaa kirjoitti:

Eri yhdistyksessäkin jokainen ajattelee omista lähtökohdistaan. On henkilön omassa ajattelussa sielläkin, milloin kaveri ajattelee väärin tai oikein, liian vapaasti tai ei tarpeeksi vapaasti.

Näin juuri! Jossain on se raja, jossa pitää todeta että tämä porukka ei enää tavoittele sitä mitä minä haluan, ja olemalla mukana kannatan enemmän omasta mielestäni huonoja kuin hyviä asioita.

Mitä tulee itseeni ja va-liittoon, olen hyvin kaukana tuolta rajalta sisäänpäin. En tiedä olisinko jopa keskellä, kun huomaan olevani eri asioissa eri ihmisten kanssa aivan samaa mieltä.

• "En tiedä olisinko jopa keskellä, kun huomaan olevani eri asioissa eri ihmisten kanssa aivan samaa mieltä."

Ja toisinaan samojen ihmisten kanssa yhdessä samaa - ja toisessa eri mieltä ;-)

• eroa.vapareista
        tapelkaasaattetupakkaa kirjoitti:

Hyvä havainto! Mutta on se aika outoa, että toisia kytätään oikeasta tai väärästä vapaudesta. Ihmeellistä, että kukaan haluaa olla tuollaisessa kyttäystoiminnassa ja vielä maksaa siitä.

• tapelkaasaattetupakkaa
        eroa.vapareista kirjoitti:

Hyvä havainto! Mutta on se aika outoa, että toisia kytätään oikeasta tai väärästä vapaudesta. Ihmeellistä, että kukaan haluaa olla tuollaisessa kyttäystoiminnassa ja vielä maksaa siitä.

eroa.vapareista kiitos myötätunosta toteat mm.
        .. toisia kytätään oikeasta tai väärästä vapaudesta...totta tosiaan

Muuten miten vapaa-ajattelija voi luokitella hyvä vai paha, missä silloin on ajatuksen vapaus
        Vapaa-ajattelijoissa jos missä kuvittelisin olevan mahdollista myöntää sen tosiasian että jokainen ajattelee itse

Kirjoitatte Moses1 uudelleen
        Eli toteutuu legenda että jospa se toinen tietää jotain enemmän ja parempaa kuin minä itse. Lukekaa sieltä Mooses1 kuinka eräs ajattelija kyseli tiedon perään vaikka sanottiin että tämä maailma ei ole tietämisen maailma. (halusi tulla tietämään hyvän ja pahan) Tieto tuo vain lisää kysymyksiä joita sitten valkataan, hyvä vai paha?
        Kaikki tietäminen on jo. On vain hyväksyttävä että näin on. Vaikka kuinka hyvin olen tietoinen että mitään ei ole tämän elämän jälkeen silti elämässä on säännöt joita ei voi ajattelemalla muuttaa

eroa.vapareista sallitko mielipiteeni. Älä eroa, ihminen vain on sellainen kuin on, pelokas ja epäluuloinen, vallanhaluinen? Kun menet sutta karkuun tulee karhu vastaan.

Muuten miten vapaa-ajatelija voi luokitella hyvä vai paha

• eroa.vapareista
        tapelkaasaattetupakkaa kirjoitti:

eroa.vapareista kiitos myötätunosta toteat mm.
        .. toisia kytätään oikeasta tai väärästä vapaudesta...totta tosiaan

Muuten miten vapaa-ajattelija voi luokitella hyvä vai paha, missä silloin on ajatuksen vapaus
        Vapaa-ajattelijoissa jos missä kuvittelisin olevan mahdollista myöntää sen tosiasian että jokainen ajattelee itse

Kirjoitatte Moses1 uudelleen
        Eli toteutuu legenda että jospa se toinen tietää jotain enemmän ja parempaa kuin minä itse. Lukekaa sieltä Mooses1 kuinka eräs ajattelija kyseli tiedon perään vaikka sanottiin että tämä maailma ei ole tietämisen maailma. (halusi tulla tietämään hyvän ja pahan) Tieto tuo vain lisää kysymyksiä joita sitten valkataan, hyvä vai paha?
        Kaikki tietäminen on jo. On vain hyväksyttävä että näin on. Vaikka kuinka hyvin olen tietoinen että mitään ei ole tämän elämän jälkeen silti elämässä on säännöt joita ei voi ajattelemalla muuttaa

eroa.vapareista sallitko mielipiteeni. Älä eroa, ihminen vain on sellainen kuin on, pelokas ja epäluuloinen, vallanhaluinen? Kun menet sutta karkuun tulee karhu vastaan.

Muuten miten vapaa-ajatelija voi luokitella hyvä vai paha

Tietenkin sallin mielipiteesi ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Vapaa-ajattelijat ei salli vapautta ajattelussa. He kieltävät vapauden, vaikka ovat muka julistavinaan sitä. Toiminta on niin kaksinaamaista, että mielestäni on parasta erota ko. yhdistyksestä, jos on sattunut joutumaan sen henkiseksi vangiksi.

• Rahahanat.kiinni

Talous liitossa on menossa kuralle. Sekin aiheuttaa riitoja ja eroamisia. Veronmaksajan rahat joutuvat yhä suppeamman joukon käsiin. Tosin sillä ei käytännössä ole väliä, koska tähänkin asti suppea johtoklikki on tuhlannut rahat suljetuissa pienen piirin "kokouksissaan".

• Taisit tehdä ennätyksen kirjoittamalla viestin, jossa mikään ei ollut totta eikä edes etäisesti lähellä totuutta.

Päivähoitolaki. Todistajanvala. Puoli miljoonaa eronnutta. Kirkollisveron tuotto -4 %-yksikköä alle kunnallisveron. Harmittaako tämä, vai onko väärin sammutettu?

• eroa.vapareista

Taisit tehdä ennätyksen kirjoittamalla viestin, jossa mikään ei ollut totta eikä edes etäisesti lähellä totuutta.

Päivähoitolaki. Todistajanvala. Puoli miljoonaa eronnutta. Kirkollisveron tuotto -4 %-yksikköä alle kunnallisveron. Harmittaako tämä, vai onko väärin sammutettu?

Ensin syytät valehtelusta ja sitten esität perusteiksi asioita, jotka eivät mitenkään liity asiaan. Rahiksen listaan lisään sen, että yhä useampi vapari huomaa jäsenmaksujensa kuluvan täysin älyvapaisiin asioihin.

• Mitä tuohon olisi pitänyt vastata? Yksitellenkö: ei, liiton talous ei ole menossa kuralle; ei, liitossa ei tapella rahoista(kaan); ei,...?

Vapaa-ajattelijoiden tavoitteet etenevät. Suomi maallistuu. Voit kyllä estää järkevän kritiikin va-liikkeen tavoitteita kohtaan tällä palstalla. Mutta et voi estää tavoitteiden saavuttamista.

• Hehheehheheheh

Mitä tuohon olisi pitänyt vastata? Yksitellenkö: ei, liiton talous ei ole menossa kuralle; ei, liitossa ei tapella rahoista(kaan); ei,...?

Vapaa-ajattelijoiden tavoitteet etenevät. Suomi maallistuu. Voit kyllä estää järkevän kritiikin va-liikkeen tavoitteita kohtaan tällä palstalla. Mutta et voi estää tavoitteiden saavuttamista.

"Mitä tuohon olisi pitänyt vastata? Yksitellenkö: ei, liiton talous ei ole menossa kuralle; ei, liitossa ei tapella rahoista(kaan); ei,...?"

Eli kuralle mennään tai on mennyt. Rahoista tapellaan jne.

• Pertti.Pertti

Mites nämä tiedot liittokokousten kustannuksista. Aiheuttaakohan ne liiton sisällä kärhämää? Aika kova kustannustason nousu pienen sisäpiirin tilaisuuksissa.

• Eivät. Onhan niitä käsitelty sekä liittohallituksessa että -valtuustossa, ja likimain kaikkien yhdistysten edustajat ovat jommassakummassa mukana. Jos siis olisi nuristavaa, olisi nuristu jo.

Kova on halusi saada va-liittoa keskeltä halki, mutta ei nyt vaan näytä onnistuvan.

• Hehheehheheheh

Eivät. Onhan niitä käsitelty sekä liittohallituksessa että -valtuustossa, ja likimain kaikkien yhdistysten edustajat ovat jommassakummassa mukana. Jos siis olisi nuristavaa, olisi nuristu jo.

Kova on halusi saada va-liittoa keskeltä halki, mutta ei nyt vaan näytä onnistuvan.

Sisäpiiri syö tyytyväisenä kokouksissaan. Muu väki valuu hiljalleen ulos...

• Rahahanat.kiinni

Eivät. Onhan niitä käsitelty sekä liittohallituksessa että -valtuustossa, ja likimain kaikkien yhdistysten edustajat ovat jommassakummassa mukana. Jos siis olisi nuristavaa, olisi nuristu jo.

Kyllä se Uskonnottomat Suomessa vaikuttaa vaparikriittiseltä.

• Rahahanat.kiinni kirjoitti:

Kyllä se Uskonnottomat Suomessa vaikuttaa vaparikriittiseltä.

Miten niin? Esim. http://kantelupukki.fi/ on tehty yhdessä.

• FreeLeaks

Räikeästi toiminta- ja taloussuunnitelmasta poikkeavan tilinpäätöksen pitäisi johtaa epäluottamuslauseeseen. Ehkäpä kohta johtaa, kun asia osoitetaan yksityiskohtaisesti.

• LukijanHuomio

Esim. budjetoidun toimintaseminaarin siirtäminen liittokokousvuoden 2014 syksyltä vuoden 2015 kevääseen oli perusteltu ratkaisu. Liittovaltuusto on kevään kokouksessaan hyväksynyt mm sen ratkaisun. Opintotoimintaa silti tapatui.

• Rahahanat.kiinni
        LukijanHuomio kirjoitti:

Esim. budjetoidun toimintaseminaarin siirtäminen liittokokousvuoden 2014 syksyltä vuoden 2015 kevääseen oli perusteltu ratkaisu. Liittovaltuusto on kevään kokouksessaan hyväksynyt mm sen ratkaisun. Opintotoimintaa silti tapatui.

Minkä kevään? 2015, eikö niin? Valtuusto on siis vain asetettu tapahtuneen tosiasian eteen. Näin sitä hoidetaan veronmaksajan rahoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe