Maaherra Kaarlo Pitsinki kuoli sotainvalidien sairaalassa Oulunkylässä 26. elokuuta. Hän oli 91-vuotias, syntynyt Kemissä 27. joulukuuta 1923. Pitsinki oli presidentti Kekkosen kaudella tunnetuimpia politiikkoja.
Pitsinki toimi vuodesta 1949 verovirkamiehenä ja asevelijuntan hallitseman Sdp:n toimitsijana. Tie politiikan ytimeen avautui 1956, jolloin hänestä tuli pääministeri K-A. Fagerholmin sihteeri. Vuonna 1957 hänet valittiin Väinö Leskisen jälkeen puoluesihteeriksi ja puheenjohtaja Väinö Tannerin läheiseksi työtoveriksi.
Kansanedustajan tehtävä alkoi 1958. Poliittinen ura huipentui Sdp:n suurvoittoon vuoden 1966 eduskuntavaaleissa, jossa Pitsingin rooli oli ratkaiseva.
Puoluesihteerivuodet olivat sekä kuluttavia että haasteellisia. Taistelu puolueen itsenäisyydestä koveni; Nkp, Skp ja Maalaisliiton K-linja – ja presidentti – pyrkivät Sdp:n eristämiseen. Moskova sekaantui röyhkeästi Suomen asioihin ja hyökkäsi jatkuvasti ”sotarikollinen” Tannerin lisäksi varapuheenjohtaja Olavi Lindblomia, Leskistä ja Pitsinkiä vastaan. Listalle mahtui ajoittain muun muassa K-A. Fagerholm.
Puolue kesti painostuksen ja pysyi osana läntistä sosiaalidemokratiaa. Järjestötyötä kehitettiin ja puolueoppositio Tpsl jäi marginaaliin. Lopputuloksena oli yhtenäinen Sdp. Tämän päivän näkökulmasta poliittiset valinnat kestävät historian tuomion.
Yhteistyö Tannerin seuraajan Rafael Paasion kanssa takkuili. Puoluesihteerin poliittinen asema oli vahva. Verkkainen puheenjohtaja jäi usein karismaattisen puoluesihteerin varjoon; kuuluisan kahdeksan kohdan ohjelman lanseerasi televisiossa puoluesihteeri eikä Paasiota ollut kuulemma edes informoitu.
Henkilökemiat eivät toimineet. Pitsinki suhtautui kriittisesti ns. kansanrintamaan 1966 ja jätettiin kannatuksestaan huolimatta Paasion hallituksen ulkopuolelle. Vuorossa oli poliittinen reservi ja syksyllä 1966 yllättävä nimitys Uudenmaan läänin maaherraksi.
Pitsinki ei silti unohtanut politiikkaa. Jo 1968 hän oli ehdolla Paasion jälkeen pääministeriksi; tehtävään valikoitui lopulta Mauno Koivisto. Hänet valittiin vielä 1969 puolueneuvoston johtoon, mutta suomettuvassa ilmapiirissä Pitsinki syrjäytettiin pian ”oikeistolaisena”. Vuonna 1978 hän kannatti työtoverinsa Ahti M. Salosen presidenttiehdokkuutta, mutta vuonna 1981 Mauno Koivistoa.
Pitsinki siirtyi eläkkeelle 1982. Hän oli maaherrana nopeasti saavuttanut näkyvän aseman läänissään, jonka keskeiset vaikuttajat hän tunsi jo kansanedustajavuosiltaan. Poliittisesti kokeneen, maailmaa nähneen maaherran arvioita kuunneltiin tarkkaan Helsingin diplomaattipiireissä ja luottamuksellisissa kansainvälisissä yhteyksissä.
Sairastumiseensa saakka Pitsinki seurasi aktiivisesti myös kansainvälistä mediaa ja tapasi vanhoja ystäviään. Realisti näki yya-fraseologian läpi pysyvän turvallisuusvajeemme.
Lähes 60 vuotta sitten hän luonnehti Mäntymäen vappupuheessaan neuvostokommunismia ”punaiseksi imperialismiksi” – kuten Venäjän presidentti Boris Jeltsin 1990-luvulla.
Pitsinki iloitsi Suomen EU-jäsenyydestä, mutta visionäärinä muistutti Nato-momentumista. Eläkevuosinaan tämä patriootti saattoikin tyytyväisenä todeta historian tehneen oikeutta hänenkin linjauksilleen.
Pekka J. Korvenheimo
Suurlähettiläs ja Kaarlo Pitsingin ystävä
http://www.hs.fi/ihmiset/a1447309692916
Tämän miehen kunniaksi...
25
324
Vastaukset
Pahus! Karkasi tuo avaukseni liian aikaisin. Tarkoitukseni oli täydentää tekstin aluksi otsikkoa, jolloin kokonaisuus olisi ollut: Tämän miehen kunniaksi minäkin voin olla taas hetken demari!
Ei minulla enempää sanottavaa asiasta olekaan.- Sanot.että
"Tämän miehen kunniaksi minäkin voin olla taas hetken demari!" Kysyn koskas sinä muuta olet ollut. Sinä kai kirjoittelet palstalle myös nikillä Oikeistodemari.
- JombenrakasKpäälli
Sanot.että kirjoitti:
"Tämän miehen kunniaksi minäkin voin olla taas hetken demari!" Kysyn koskas sinä muuta olet ollut. Sinä kai kirjoittelet palstalle myös nikillä Oikeistodemari.
TuollaKIN nikillä Mkva-Jombe täällä ahkeroi.
Sanot.että kirjoitti:
Onko täällä joku toinenkin kuin vain tuo palstaa päivystävä ja tännekin näköjään jo ehtinyt tietty sekopää - tai trolli - joka luulee minun täällä surffailevan muillakin nikeillä kuin tällä? Mikäpä teistä puskaruikuista tietää, kun itse varmaan niitä puskanikkejänne yhtenään vaihtelette. Me rekisteröityneet olemme ylpeämpiä itsestämme.
Sen jälkeen, kun tämän nikin rekisteröin, olen esiintynyt vain tällä, yhtä kertaa lukuun ottamatta. Kerran esiinnyin jollakin puskanikillä kokeillakseni, tunnistetaanko minut, kun olette sanoneet minut erehtymättömästi tunnistavanne. Ei tunnistettu, ja siitä sitten kerroinkin. Sadat kerrat minut on kyllä ”tunnistettu” lukuisista sivullisista puskanikeistä. Aikaisemmin tuollaisten ”tunnistusten” edellytys oli, että asianomainen kirjoittaa hyvin, nykyisin valitettavasti sitäkään kriteeriä ei enää ole, ei varsinkaan tuolla tietyllä sekopäällä.
Tuo oikeistodemarin nikillä kirjoitteleva lienee edelleenkin siis demari. Minähän en sitä ole ollut aikoihin, paitsi tänään hetken, jonka avauksessani vain aioinkin olla. Mutta kyllä minä silti kunnioitan Kaarlo Pitsingin muistoa. Ja arvostan eräitä muitakin kaltaisiaan demareita, varsinkin ns. asevelisosialisteja, jotka estivät maamme joutumisen Tshekkoslovakian tielle.- KauKe
Kuules Kapi, Sinä olet ihan minio kirjoittaja tällä palstalla, mutta tuo sinun puoluekantasi hieman ihmetyttää. Kun kirjoituksistasi paistaa aina läpi että vain sosialistit ovat ihmisiä, muut ovat sivutuotteena tullutta roskaa.
Kun kertomasi mukaan olet työsi tehnyt Suomen armeijassa (puolustusvoimissa). Niin mikä siellä mätti. vastaukseksi ei riitä että liian pieni palkka. Sillä sitä saa lähes jokainen. Mielestäni armeija on keskustan, kokoomuksen ja perssujen hoitama turva järjestelmä Suomelle ja sinä olit töissä siellä. Kohdeltiinko sinua kaltoin siellä, kun et halua ymmärtää kymmenien vuosien palkan maksajaasi. Vaan puolustusvoimien vastustajaa sosialisti, kommaria.
Noo kyllä minä hieman ymmärrän sinua Evrstin jämät olisi joitain.
Mutta ei niitä kaikki saanut. KauKe kirjoitti:
Kuules Kapi, Sinä olet ihan minio kirjoittaja tällä palstalla, mutta tuo sinun puoluekantasi hieman ihmetyttää. Kun kirjoituksistasi paistaa aina läpi että vain sosialistit ovat ihmisiä, muut ovat sivutuotteena tullutta roskaa.
Kun kertomasi mukaan olet työsi tehnyt Suomen armeijassa (puolustusvoimissa). Niin mikä siellä mätti. vastaukseksi ei riitä että liian pieni palkka. Sillä sitä saa lähes jokainen. Mielestäni armeija on keskustan, kokoomuksen ja perssujen hoitama turva järjestelmä Suomelle ja sinä olit töissä siellä. Kohdeltiinko sinua kaltoin siellä, kun et halua ymmärtää kymmenien vuosien palkan maksajaasi. Vaan puolustusvoimien vastustajaa sosialisti, kommaria.
Noo kyllä minä hieman ymmärrän sinua Evrstin jämät olisi joitain.
Mutta ei niitä kaikki saanut.On tuo niin hauska, että siihen vielä vastaan.
Ensiksikin: mikä mielestäsi on minun puoluekantani? Olen kyllä puolueista riippumaton ja roikkumaton, villi ja vapaa. Nuoruudessani tosin kannatin säännöllisesti silloista kansanpuoluetta, mutta myöhemmin olen moniakin puolueita äänestellyt, en toki koskaan maalaisliitto-kepua enkä kommunisteja tai smp-persujakaan. Demareita olen viimeksi äänestänyt vuoden 2003 eduskuntavaalissa Paavo Lipposta, jota kyllä kannatin niin kauan kuin hän puolueen johdossa oli. Sen jälkeen olen tainnut kaikissa vaaleissa äänestää kokoomuksen ehdokasta; tämän ei pitäisi olla yllätys puheitani täällä seuranneelle.
Alkuvuonna 1972 kuntavaaleissa, siis 43,5 vuotta sitten olin siis ehdokkaana demarien listoilla, kun taustajoukkoni - Helsingin aliupseerikerhot - halusivat minut, silloisen ylivääpelin ja Santahaminan kerhon puheenjohtajan niille listoille asettaa. Syy siihen oli, että silloin oli liittomme hankkeena toimiupseerikunta, jota demarit puolueista pontevimmin tukivat, ja seuraavana vuonna se toteutuikin. Sotilasmestari minusta oli tullut v. 1973 alussa, ja pääsin ensimmäiselle luutnanttikurssille v. 1974 alussa, sain kurssin priimuksena suoritettuani sain ylennyksen luutnantiksi 1.7.1974 - siis 39-vuotispäivänäni - ja sitten minusta tuli yliluutnantti ja vielä kapteenikin puolustusvoimissa ensiksi siihen arvoon ylennettyjen joukossa 1.3.1979.
Siis minullako olisi aihetta katkeruuteen sotilasurani vuoksi! Johan pomppas! Sain sillä kaiken ja enemmänkin, mitä olin siltä odottanut. Sain toimia varsin erilaisissa, mielenkiintoisissa tehtävissä, joihin aina pääsin hakemuksestani, paitsi Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi siirryin pyynnöstä - hyvin mielelläni - ja viimeiseen palveluspaikkaani toimistoupseeriksi Pääesikuntaan siirryin ennalta sovitusti, kun Siinaille rauhanturvaajajoukkoon lähtiessäni jo tiesin, että minulta tulee siellä ottamaan tehtävän vastaan mies Pääesikunnasta, jonka tehtävään minä sitten tulen.
Ehkä sittenkin ihan parasta siinä sotilasurassani oli, että se tarjosi mahdollisuuden jäädä täydelle eläkkeelle 25 palvelusvuoden jälkeen ja päästä hakemaan uusia haasteita. Sen mahdollisuuden käytin. 18 vuotta palvelin sitten ”kepua lähellä olevassa” suuressa yrityksessä - sen tiennet - ja sain siellä varsinkin loppuvuosinani palkkaa, joka oli huomattavasti korkeampi kuin korkein toimiupseeripalkka. Ja nyt olen sieltäkin nauttinut puolta eläkettä jo 17 vuotta. Korkeimman toimiupseeripalkan perusteella määräytynyttä täyttä sotilaseläkettä olen nauttinut jo runsaat 35 vuotta, siis huomattavasti kauemmin kuin mitä sotilasurani kesti.
Huvittaa erityisesti tuo, että luulet minun haikailevan everstin jämiä! Upseeriruusukkeet eivät ole minulle tärkeitä kuten eräälle täällä, joka on tehnyt itsestään reservin majurin, vaikka täyspäinen näkee otsallaankin, ettei hän sellainen voi olla. Olisin ollut ihan tyytyväinen jo sotilasmestarinkin arvoon, jonka korkeimmaksi mahdolliseksi itselleni uskoin aina siihen saakka, kunnes toimiupseerihanke toteutui. Kävin tosin RUK:n jo ylikersanttina palvellessani ja reservin vänrikki kyllä olin; jos minulle ne upseeriruusukkeet olisivat olleet tärkeitä, ehkä olisin siten sotaväestä eläkkeelle jäädessäni laittanut vänrikin napit kauluslaattoihini ja käynyt kuvauttamassa itseni upseerina;))
No, eipä minulla enää vuosikymmeniin ole ollut tallella muuta sotilaspukua, jossa olisivat kapteeni ruusukkeet, kuin rauhanturvahommissa käytetty intialainen kenttäpuku, jota muutaman harvan kerran olen käyttänyt rauhanturvaajayhdistyksemme toimiessa joissakin tehtävissä erinäisissä yleisötapahtumissa. Sinibaretti minulla toki myös on, ja sen laitan päähäni useammin tilaisuuksissamme, siviilijuhlapuvun ja kunniamerkkien kanssa. Sellainen tilaisuus oli vajaa kuukausi sitten YK-päivänä, ja sen tiimoilta otettu kuva minusta on viimeisenä profiilikuvissani, joiden joukossa lakupuolella on muitakin sotilaspukuisia kuvia minusta, yksi jopa upseerikokelaan arvomerkeissä, joita käytin vain yhden päivän, RUK-kurssini päättymispäivän.
Oli tuo viestisi tosiaan niin hauska, että innostuin vastaamaan siihen noin pitkään. Tämä saanee riittää minulta tälle avaukselleni ja muutenkin, kun tiedossa on oikein kivoja viikonlopun rientoja.- Oletko.ajatellut
kapi_ kirjoitti:
On tuo niin hauska, että siihen vielä vastaan.
Ensiksikin: mikä mielestäsi on minun puoluekantani? Olen kyllä puolueista riippumaton ja roikkumaton, villi ja vapaa. Nuoruudessani tosin kannatin säännöllisesti silloista kansanpuoluetta, mutta myöhemmin olen moniakin puolueita äänestellyt, en toki koskaan maalaisliitto-kepua enkä kommunisteja tai smp-persujakaan. Demareita olen viimeksi äänestänyt vuoden 2003 eduskuntavaalissa Paavo Lipposta, jota kyllä kannatin niin kauan kuin hän puolueen johdossa oli. Sen jälkeen olen tainnut kaikissa vaaleissa äänestää kokoomuksen ehdokasta; tämän ei pitäisi olla yllätys puheitani täällä seuranneelle.
Alkuvuonna 1972 kuntavaaleissa, siis 43,5 vuotta sitten olin siis ehdokkaana demarien listoilla, kun taustajoukkoni - Helsingin aliupseerikerhot - halusivat minut, silloisen ylivääpelin ja Santahaminan kerhon puheenjohtajan niille listoille asettaa. Syy siihen oli, että silloin oli liittomme hankkeena toimiupseerikunta, jota demarit puolueista pontevimmin tukivat, ja seuraavana vuonna se toteutuikin. Sotilasmestari minusta oli tullut v. 1973 alussa, ja pääsin ensimmäiselle luutnanttikurssille v. 1974 alussa, sain kurssin priimuksena suoritettuani sain ylennyksen luutnantiksi 1.7.1974 - siis 39-vuotispäivänäni - ja sitten minusta tuli yliluutnantti ja vielä kapteenikin puolustusvoimissa ensiksi siihen arvoon ylennettyjen joukossa 1.3.1979.
Siis minullako olisi aihetta katkeruuteen sotilasurani vuoksi! Johan pomppas! Sain sillä kaiken ja enemmänkin, mitä olin siltä odottanut. Sain toimia varsin erilaisissa, mielenkiintoisissa tehtävissä, joihin aina pääsin hakemuksestani, paitsi Esikuntakouluun henkilöstöhallinnon opettajaksi siirryin pyynnöstä - hyvin mielelläni - ja viimeiseen palveluspaikkaani toimistoupseeriksi Pääesikuntaan siirryin ennalta sovitusti, kun Siinaille rauhanturvaajajoukkoon lähtiessäni jo tiesin, että minulta tulee siellä ottamaan tehtävän vastaan mies Pääesikunnasta, jonka tehtävään minä sitten tulen.
Ehkä sittenkin ihan parasta siinä sotilasurassani oli, että se tarjosi mahdollisuuden jäädä täydelle eläkkeelle 25 palvelusvuoden jälkeen ja päästä hakemaan uusia haasteita. Sen mahdollisuuden käytin. 18 vuotta palvelin sitten ”kepua lähellä olevassa” suuressa yrityksessä - sen tiennet - ja sain siellä varsinkin loppuvuosinani palkkaa, joka oli huomattavasti korkeampi kuin korkein toimiupseeripalkka. Ja nyt olen sieltäkin nauttinut puolta eläkettä jo 17 vuotta. Korkeimman toimiupseeripalkan perusteella määräytynyttä täyttä sotilaseläkettä olen nauttinut jo runsaat 35 vuotta, siis huomattavasti kauemmin kuin mitä sotilasurani kesti.
Huvittaa erityisesti tuo, että luulet minun haikailevan everstin jämiä! Upseeriruusukkeet eivät ole minulle tärkeitä kuten eräälle täällä, joka on tehnyt itsestään reservin majurin, vaikka täyspäinen näkee otsallaankin, ettei hän sellainen voi olla. Olisin ollut ihan tyytyväinen jo sotilasmestarinkin arvoon, jonka korkeimmaksi mahdolliseksi itselleni uskoin aina siihen saakka, kunnes toimiupseerihanke toteutui. Kävin tosin RUK:n jo ylikersanttina palvellessani ja reservin vänrikki kyllä olin; jos minulle ne upseeriruusukkeet olisivat olleet tärkeitä, ehkä olisin siten sotaväestä eläkkeelle jäädessäni laittanut vänrikin napit kauluslaattoihini ja käynyt kuvauttamassa itseni upseerina;))
No, eipä minulla enää vuosikymmeniin ole ollut tallella muuta sotilaspukua, jossa olisivat kapteeni ruusukkeet, kuin rauhanturvahommissa käytetty intialainen kenttäpuku, jota muutaman harvan kerran olen käyttänyt rauhanturvaajayhdistyksemme toimiessa joissakin tehtävissä erinäisissä yleisötapahtumissa. Sinibaretti minulla toki myös on, ja sen laitan päähäni useammin tilaisuuksissamme, siviilijuhlapuvun ja kunniamerkkien kanssa. Sellainen tilaisuus oli vajaa kuukausi sitten YK-päivänä, ja sen tiimoilta otettu kuva minusta on viimeisenä profiilikuvissani, joiden joukossa lakupuolella on muitakin sotilaspukuisia kuvia minusta, yksi jopa upseerikokelaan arvomerkeissä, joita käytin vain yhden päivän, RUK-kurssini päättymispäivän.
Oli tuo viestisi tosiaan niin hauska, että innostuin vastaamaan siihen noin pitkään. Tämä saanee riittää minulta tälle avaukselleni ja muutenkin, kun tiedossa on oikein kivoja viikonlopun rientoja.miten kalliiksi olet tullut valtiolle ja Valiollekin, sen omistaville keskustalaisille maitotiloille?
"Ehkä sittenkin ihan parasta siinä sotilasurassani oli, että se tarjosi mahdollisuuden jäädä täydelle eläkkeelle 25 palvelusvuoden jälkeen ja päästä hakemaan uusia haasteita. Sen mahdollisuuden käytin. 18 vuotta palvelin sitten ”kepua lähellä olevassa” suuressa yrityksessä - sen tiennet - ja sain siellä varsinkin loppuvuosinani palkkaa, joka oli huomattavasti korkeampi kuin korkein toimiupseeripalkka. Ja nyt olen sieltäkin nauttinut puolta eläkettä jo 17 vuotta. Korkeimman toimiupseeripalkan perusteella määräytynyttä täyttä sotilaseläkettä olen nauttinut jo runsaat 35 vuotta, siis huomattavasti kauemmin kuin mitä sotilasurani kesti."
Oli työsi tulokset mielestäsi sen arvoisia?
- Patriootit
Loistava valtiomoehen elämäntyö Suomen kansan palveulksessa.
>> Puoluesihteerin poliittinen asema oli vahva. Verkkainen puheenjohtaja jäi usein karismaattisen puoluesihteerin varjoon; kuuluisan kahdeksan kohdan ohjelman lanseerasi televisiossa puoluesihteeri eikä Paasiota ollut kuulemma edes informoitu.<<
Tilanne oli 1940-1970 -luvuilla samankaltainen myös keskustassa ja pitkälti kokoomuksessakin. Puolueet eivät saaneet nykyiseen verrattuna kuin murto-osan tilaa mediassa, joten puoluesihteeriksi palkattiin sellaisen hankkija ja hyvä esiintyjä. Ennen 1960-lukua ollut edes televisiota, joten puolueiden oli kierrettävä kenttää ja järjestettävä puhetilaisuuksia. Matkanteko oli kuitenkin hidasta. Ei puheenjohtajalla ollut sellaiseen aikaa.
Ajankäytön vuoksi puoluesihteerit eivät yleensä olleet kansanedustajia toisin kuin myöhempinä aikoina. Tässä mielessä nyt on palattu hieman noihin vanhoihin aikoihin ja puoluesihteereiden asema on muutenkin noussut 1980-1990 -luvuista. Julkisuudessa he kuitenkin enää harvemmin näkyvät, koska kansalaisia eivät puhetilaisuudet enää kiinnosta, puoluelehdistö on kuollut ja elävä media valitsee itse haastateltavansa.Varmaan myös muissa puolueissa oli noihin aikoihin noin kuin kerrot, ja syistä, joita mainitset. Saattaapa olla myös niin, että puoluesihteerien asema olisi taas noussut viime aikoina. Joskaan juuri nyt ei taida puolueilla olla niin vaikutusvaltaisia puoluesihteereitä kuin jokin aika sitten oli, mm. kepulla Jarmo Korhonen ja kokoomuksella Taru Tujunen.
Tuo Pitsingistä kertonut Pekka Korvenheimo oli muuten jo alle kolmekymppisenä Kalevi Sorsan vastaehdokkaana demarien puoluesihteeriksi v. 1969. Olisikohan hän saanut niin merkittävän poliitikkouran kuin Sorsa sai, jos olisi puoluesihteeriksi päässyt? Eipähän Pekka-poika sitten poliitikoksi antautunutkaan, mutta merkittävän diplomaattiuran hän teki, suurlähettiläänä monissakin maissa. Eläkkeellä hänkin on jo kauan ollut.
Pekan isä oli Jorma Korvenheimo, eversti ja kahden kauden kaupunginvaltuutettu Helsingissä, sitoutumattomana kokoomuksen riveissä. Puolustusministeriössä osastopäällikkönä palvellut Korvenheimo oli jo toista kertaa ehdokkaana v. 1972 kuntavaaleissa, jolloin minä Topografikunnan esikuntavääpelinä palvellessani olin sitoutumattomana ehdokkaana demarien listoilla, joille silloinen taustajoukkoni minut halusi asettaa. Minähän sain vain vajaat 250 ääntä, enkä mennyt läpi, mutta Korvenheimo sai muistaakseni yli 800 ääntä ja meni läpi kirkkaasti.
Vaalien jälkeen sitten Korvenheimo kutsui minut kanssaan kahville Puolustusministeriön kahvioon. Hän sanoi minulle: ”Oli hyvä, että olimme ehdokkaina eri puolueiden listoilla. Jos olisimme olleet samoilla listoilla, olisimme ehkä syöneet toistemme ääniä niin, että meistä kumpikaan ei olisi mennyt läpi”. Turhaa vaatimattomuutta Korvenheimolta, hän olisi kyllä mennyt läpi siinäkin tapauksessa, kun hän sai muistaakseni nelisensataa ääntä yksin Käpylästä, jossa asui ja toimi Käpylä-seuran puheenjohtajana. Minä tuskin olisin saanut tarvittavia n. 400 ääntä kokoomuksenkaan listoilla.
Seuraavissa vaaleissa eli v. 1976 me varuskuntalaiset sitten päädyimme yhteen yhteiseen ehdokkaaseen. Minulla on tuossa asiassa pieni ansio. Toimin silloin opettajana Esikuntakoulussa ja olin myös Santahaminan toimiupseerien puheenjohtaja, ja kutsuin kaikkien Helsingin kerhojen, myös upseerikerhon edustajat saunailtaan kerhomme saunalle ja tein ehdotuksen yhteisestä ehdokkaastamme, joksi esitin toimiupseeriyliluutnantti Hirvikangasta kokoomuksen listoille. Upseerit asettuivat hänen taakseen, josta kiitos heidän silloiselle puheenjohtajalleen eversti Lehtimäelle (myöhempi kenraaliluutnantti). Ja niin ehdokkaamme meni läpi ja toimi Korvenheimon tavoin kaksi kautta kaupunginvaltuutettuna.
Vielä hauska muisto tuosta kahvittelutapaamisestamme eversti Korvenheimon kanssa: Pekka kai asui tuolloin vielä vanhempiensa kodissa Käpylässä. Isä-Korvenheimo kertoi, että hän noutaa aina postiluukun alta itselleen tulevan Uuden Suomen ja Pekalle tulevan Suomen sosialidemokraatin, ja vie demarilehden aamu-uniselle Pekalle vuoteeseen sitä peukalon ja etusormen välissä riiputtaen ja pudottaeessan sen Pekalle sanoo: ”tässä tämä Uuden Suomen työläispainos”!
Tämän takana enemmän tietoa Pekka Korvenheimosta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pekka_J._Korvenheimo
- JombenrakasKpäälli
Pitsinki onnistui typeryyttään ja omahyväisyyttään luomaan Uudenmaan lääniin niin huonon ilmapiirin, että älyltään keskinkertainen Koivistokin huomasi sen ja erotti miehen.
Pitsinki olikin em ominaisuuksiltaan kaltaisesi! - tuhruusisaatio
Jokaisella ihmisellä on oikeus siihen. Harvoin heidän muistetaan eläneen kuollakseen.
Hieman outo ihailun kohde demariksikin kapilla. Pitsingin polittinen ura ei ei kovin kummoinen ollut.
"Eduskunnasta Pitsinki siirtyi Uudenmaan läänin maaherran virkaan, jossa hän toimi vuosina 1966–1982. Presidentti Mauno Koivisto erotti Pitsingin maaherran virasta yleisen edun vuoksi vuonna 1982. Syynä oli Uudenmaan läänin huonot henkilösuhteet. Pitsinki jatkoi poliittista toimintaa Kansalaisvallan liiton puheenjohtajana. Puolue ei saanut paljoa kannatusta ja KVL poistui 1983 puoluerekisteristä."
Huono johtaja, jonka Koivisto erotti. Sitten oma puolue, kun ei tainneet edes demarit huolia joukkoon, lopuksi jäi unholaan.- jorma-k-korhonen
Pitsinki ei voinut olla maaherra sillä koivisto oli erottanut hänet.
Kapi ei näköjään lue/ymmärrä kopioimaansa tekstiä- Lueppas.uudestaan
Kapin avaus on Pekka J. Korvenheimon kirjoitus Helsingin Sanomissa. Ei Korvenheimokaan ole enää suurlähettiläs, ei moni ministerin arvonimen saanut enää ministeri, ei ole enää presidentin virassa Koivisto, Ahtisaari eikä Halonen, mutta presidentiksi niitä edelleen nimitetään. Presidentti oli Kekkonenkin kuolemaansa asti. Pitsinki ei enää aikoihin ollut maaherran virassa, mutta oli ollut pitkään. Korvenheimon kirjoituksen otsikkokin näkyy olevan Poliittisesti kokenut maaherra.
- dv8
Lueppas.uudestaan kirjoitti:
Kapin avaus on Pekka J. Korvenheimon kirjoitus Helsingin Sanomissa. Ei Korvenheimokaan ole enää suurlähettiläs, ei moni ministerin arvonimen saanut enää ministeri, ei ole enää presidentin virassa Koivisto, Ahtisaari eikä Halonen, mutta presidentiksi niitä edelleen nimitetään. Presidentti oli Kekkonenkin kuolemaansa asti. Pitsinki ei enää aikoihin ollut maaherran virassa, mutta oli ollut pitkään. Korvenheimon kirjoituksen otsikkokin näkyy olevan Poliittisesti kokenut maaherra.
Kopiohan se tietenkin oli, eihän kapi osaa muuta kirjoittaa kun itsestään.
Sekoitat vähän asioita, kun henkilö on erotettu hän ei ole enää maaherra tms. Virkanimike ja arvonimi ovat eri asioita. Eläkkeelle jääneet voivat käyttää virkanimikettään, tosin siitä pitäisi tuo eläkkellä olo ilmetä.
Arvonimet kuten ministeri tai vuorineuvos tietysti pysyvät koko eliniän. Presidenttien osalta on säädetty että virassa oleva on Tasavallan Presidentti ja muut ovat presidenttejä.
Kapin arvomaailmaa kuvaa hyvin, että hän kopioi virasta erotetun surkean johtajan kuolemasta mutta ei samaan aikaan kuolleen korkeimman sodassa olleen upseerin kenraali Kannisen kuolemasta.
- Asiansivusta
Kerroppas kapi, harrastettiinko siellä sotilaiden kesken seksiä jo sinun aikanasi? Ei kai silloin siellä vielä ollut naissotilaita, mutta nykyisin siellä myös pojat kuten tytötkin harrastaa seksiä keskenään. Niin väittää ainakin Aliupseeriliitto
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288651856217.html
Jos kapi ei ole kuulolla, kertoisiko hänen bestiksensä, joka nyt Kpäällikkönä näkyy olevan jo hänen rakkaansa. Hälläkin on kai kokemuksia sieltä väestä, niin on antanut ymmärtää.- JombenrakasKpäälli
Kotimaan palveluksessa seksi oli varmaa heteroiden välistä. Poikkeuksia tietysti oli, vaikkakin harvassa.
YK-joukoissa poikien välinen seksi lienee ollut yleisempää, koska vastakkainen sukupuoli oli vaikeasti saavutettavissa.
Hierarkia lienee asettanut myös rajoituksia niin, että miehistö ja toimiupseerit "munattivat" keskenään. Upseerit taas "pamputtivat" vain toisiaan. Ei tosiaankaan ammoisina aikoinani meillä naissotilaita ollut, eikä tietooni tullut yhtään sellaista tapausta, jossa miespuoliset sotilaat olisivat harrastaneet homoseksiä keskenään. Sotilasurastani tosin vain ensimmäiset 10 vuotta palvelin varusmiehiä kouluttavissa joukoissa. V:sta 1965 alkaen palvelin laitoksissa, joissa varusmiehiä oli vain muutama lähetti, autonkuljettaja tms. Topografikunnan maastotöissä kesäisin oli tosin alalle koulutettavia varusmiehiäkin mm. Mittauspatteristosta Niinisalosta, mutta kyllä niissä hommissa oli mielenkiintoista puuhaa varusmiehillekin niin, että tuskinpa heistä kenelläkään oli tarvetta alkaa muhinoida keskenään.
Ymmärrettävää toki on, että kun nykyisin nuoret miehet ja nuoret naiset ovat kasarmeilla yhdessä, voi heidän kesken syntyä myös seksisuhteita, jollaisiin aina aikaa ja paikkaa tarvittaessa löytyy. Mutta epäilen kyllä tuossa kerrottua miesten välisestä seksistä, kun kertojana on tuo Leino, joka kai tuon jälkeen (9.2.2014) on saanut lemput nykyisen Aliupseeriliiton puheenjohtajan toimesta, jossa nykyisin näkyy olevan aivan toinen mies, tarkistin Aliupseeriliiton sivuilta.
Tuon sekopää-perskärpäseni - tai trollin - puheet YK-palveluksessa olleiden seksisuhteista ja -mahdollisuuksista ovat sellaisia, joita ainoastaan täydellinen tietämättömyys asioista voi tuottaa. Siellä jos missä oli kaikille halukkaille vaittereille tarjolla aina naisseuraa, ainakin maksullisena, jos ei muuten. Kyproksella oli runsaasti laillisia, valvottuja bordelleita, Israelissa bordellit olivat laittomia, mutta oli niitä isommissa kaupungeissa kuten Tel Avivissa paljonkin. Ja Tiberiaksessa ja varsinkin rantakaupungissa Nataniassa oli lukuisia baareja, joissa oli paljon maksullisia tyttöjä. Noin pojat kertoivat;))
Minulla oli kaikilla reissuillani myös oikein kivoja vakioystävättäriä, kuten Kyproksella Marulla, Siinain aikanani Eilatissa Tova ja Golanin aikanani Tiberiaksessa Gila, heistä mieleeni jääneimmät mainitakseni. Niin, ja olihan siellä Siinailla myös Kanadan rauhanturvajoukoissa palvellut korpraali Ruth, oikein kiva tyttö, jonka kanssa minulla oli oikein mukavia vipinöitä vähän aikaa, ja kun Ruth kotiutettiin, vielä hän muutaman kerran kirjoitti minulle Kanadastakin ja minä kirjeisiin vastasin, mutta sitten se lopahti. Huomautan vielä, että Siinain ja Golanin aikoinani olin vapaa mies, mutta Kyproksen aikanani olin vielä ensimmäisessä avioliitossani, mutta kun vielä kovin nuori olin, niin…. mitäpä tuosta enempää.
Nythän niissä Suomenkin rauhanturvajoukoissa on myös naissotilaita, joten varmaan syntyy heidän ja miespuolisten sotilaiden kesken myös seksisuhteita, ja vakavampiakin, sillä omassa yhdistyksessänikin - Helsingin rauhanturvaajissa - on pariskunta, joka on löytänyt toisensa rauhanturvaajina palvellessaan.- JombenrakasKpäälli
kapi_ kirjoitti:
Ei tosiaankaan ammoisina aikoinani meillä naissotilaita ollut, eikä tietooni tullut yhtään sellaista tapausta, jossa miespuoliset sotilaat olisivat harrastaneet homoseksiä keskenään. Sotilasurastani tosin vain ensimmäiset 10 vuotta palvelin varusmiehiä kouluttavissa joukoissa. V:sta 1965 alkaen palvelin laitoksissa, joissa varusmiehiä oli vain muutama lähetti, autonkuljettaja tms. Topografikunnan maastotöissä kesäisin oli tosin alalle koulutettavia varusmiehiäkin mm. Mittauspatteristosta Niinisalosta, mutta kyllä niissä hommissa oli mielenkiintoista puuhaa varusmiehillekin niin, että tuskinpa heistä kenelläkään oli tarvetta alkaa muhinoida keskenään.
Ymmärrettävää toki on, että kun nykyisin nuoret miehet ja nuoret naiset ovat kasarmeilla yhdessä, voi heidän kesken syntyä myös seksisuhteita, jollaisiin aina aikaa ja paikkaa tarvittaessa löytyy. Mutta epäilen kyllä tuossa kerrottua miesten välisestä seksistä, kun kertojana on tuo Leino, joka kai tuon jälkeen (9.2.2014) on saanut lemput nykyisen Aliupseeriliiton puheenjohtajan toimesta, jossa nykyisin näkyy olevan aivan toinen mies, tarkistin Aliupseeriliiton sivuilta.
Tuon sekopää-perskärpäseni - tai trollin - puheet YK-palveluksessa olleiden seksisuhteista ja -mahdollisuuksista ovat sellaisia, joita ainoastaan täydellinen tietämättömyys asioista voi tuottaa. Siellä jos missä oli kaikille halukkaille vaittereille tarjolla aina naisseuraa, ainakin maksullisena, jos ei muuten. Kyproksella oli runsaasti laillisia, valvottuja bordelleita, Israelissa bordellit olivat laittomia, mutta oli niitä isommissa kaupungeissa kuten Tel Avivissa paljonkin. Ja Tiberiaksessa ja varsinkin rantakaupungissa Nataniassa oli lukuisia baareja, joissa oli paljon maksullisia tyttöjä. Noin pojat kertoivat;))
Minulla oli kaikilla reissuillani myös oikein kivoja vakioystävättäriä, kuten Kyproksella Marulla, Siinain aikanani Eilatissa Tova ja Golanin aikanani Tiberiaksessa Gila, heistä mieleeni jääneimmät mainitakseni. Niin, ja olihan siellä Siinailla myös Kanadan rauhanturvajoukoissa palvellut korpraali Ruth, oikein kiva tyttö, jonka kanssa minulla oli oikein mukavia vipinöitä vähän aikaa, ja kun Ruth kotiutettiin, vielä hän muutaman kerran kirjoitti minulle Kanadastakin ja minä kirjeisiin vastasin, mutta sitten se lopahti. Huomautan vielä, että Siinain ja Golanin aikoinani olin vapaa mies, mutta Kyproksen aikanani olin vielä ensimmäisessä avioliitossani, mutta kun vielä kovin nuori olin, niin…. mitäpä tuosta enempää.
Nythän niissä Suomenkin rauhanturvajoukoissa on myös naissotilaita, joten varmaan syntyy heidän ja miespuolisten sotilaiden kesken myös seksisuhteita, ja vakavampiakin, sillä omassa yhdistyksessänikin - Helsingin rauhanturvaajissa - on pariskunta, joka on löytänyt toisensa rauhanturvaajina palvellessaan.Kyllä asia on kuule niin, että tiedän tasan tarkkaan mitä pelkässä "härkäjoukossa" tapahtuu jos meinaa "myrkkyihinsä" pakahtua.
Et Sinä ole asiassa poikkeus, pikemminkin päinvastoin, heikosta itsekurista johtuen.
- Varmaan_tämä
Pitsinki elämässään on saanut jotakin hyvääkin aikaan.
Tällainenhan se aina on ihmisen osa: Eletään. Tehdään työtä. Kärsitään. Kuollaan.
Onhan Pitsingillä voinut olla perhe. Hän ehkä on rakastanut lapsiaan, jos hänellä on ollut lapsia. Nyt hänellä voi olla lapsenlapsia ja lapsenlapsenlapsia, jotka joskus harvoin muistelevat isoisäänsä/esi-isäänsä.
Hautausmaalla kulkiessani huomasin, että kultaus presidentti Risto Rytin hautakivestä oli pahasti rapistunut...- Tämä_pitsinki
on ollut pelkkä juoppo persereikä elämänsä aikana. Tavallista sitkeämpi tosin mutta se ei paljon lohduta.
Siis samanlainen paska kuten kapikin.
- 02749
Taitaapa olla Kemissä tuon Pitsingin suvun kukkakauppa vielläkin jäljellä.
- Oikeistodemari
Kaunis lopetus myyttiseen asevelisosialistisaagaaan.
http://jounisnellman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/85969-kaarlo-pitsinki-viimeinen-sosialidemokraatti- vähemmistäläisiä
No no, ei taistolaiset sentään Suomea mitenkään hallinneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292085Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601356Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814