Varmista lapsen oikeus elämänkatsomustietoon

TeinMäSen

Elämänkatsomustieto (ET) on vuonna 1985 perustettu ensi sijassa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille oppilaille tarkoitettu oppiaine peruskoulussa ja lukiossa. ET-asia on ajankohtainen, sillä juuri nyt ilmoitetaan kouluun ensi syksyn eka luokan oppilaita. Kun lapsi ei kuulu ev.lut. kirkkoon, vanhempien on hyvä huolehtia, että lapsi saa koulussa ET-opetusta alusta alkaen.

Perusopetuslain mukaan ET-opetusta on järjestettävä, jos kunnan alueella on kolme siihen oikeutettua. ET-opetus on ensisijainen oppiaine uskontokuntiin kuulumattomalle. Jos vanhemmat eivät toisin ilmoita, tällainen oppilas sijoitetaan ET-opetukseen automaattisesti.

Käytännössä jokaisessa koulussa ei ole ET-opetusta. ET on vajaakäytössä, sillä valtakunnallisesti alle puolet ET-opetukseen oikeutetuista opiskelee sitä. Tämä johtuu pääosin siitä, että monin paikoin rehtori on kertonut vanhemmille, että opetusryhmää ei ole. Näin informoituna huoltajat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan syntynyt.

ET-ryhmä kuitenkin syntyy, kun vanhemmat pitävät kiinni lapsensa oikeudesta ET-opetukseen. On toivottavaa, että lapsi saa käytännössä mahdollisuuden hänelle tarkoitettuun opetuksen – nyt uuden entistä ehomman opetussuunnitelman mukaan.

ET:n oppilasmäärä onkin kasvanut vuosi vuodelta, kun ”nollakoulujen” – joissa ei ole aineen opetusryhmää - määrä vähenee. Pääkaupunkiseudulla ET-oppilaita on jo noin 20 prosenttia. Tällä hetkellä jo yli 30 000 lasta ja nuorta on ET-opetuksessa.

ET-oppilaiden määrä lisääntyy nyt myös sitä kautta, että alaluokilla uskonnossa aloittaneet vaihtavat ET-ryhmään. Kun kouluun syntyy syksyllä uusi ET-ryhmä, siihen pääsevät mukaan myös ne, joille ET-opetusta ei aiemmin ollut tarjolla. Vaihdoksen voi tehdä myös kevätlukukauden aikana, jos ryhmä on jo olemassa.

Ev.lut. kirkkoon liitetyt lapset eivät voi nyt päästä ET-opetukseen, vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuuden vaatimuksia. Elämänkatsomustiedon avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi ET:n oppilasmäärää ja vahvistaisi ainetta.

Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetut esitteen osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

75

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SanonVaan

      "Pakkouskonto" rikkoo yhdenvertaisen kohtelun periaatetta.

      • JaHallitus

        Eduskunta saatava asialle.


      • Sanon.jopa
        JaHallitus kirjoitti:

        Eduskunta saatava asialle.

        Lupa vaatia, lupa odottaa.


    • KiitosSiitä

      Hyvä, asiaa avaava selvitys.

    • LukijanHuomio

      Tämä on nyt eka luokalle menevien huoltajilla mitä ajankohtaisin asia!

    • epikuroseikirj

      Onko uskonnon opetus käytössä EU-maissa sekä Skandinavian peruskoulua vastaavissa järjestelmissä? Katolilaisissa maissa se lienee toimii ? (Puola) ym.

      • LukijanHuomio

        Saksassa on vaihtoehtona uskonto tai etiikka. Useimmissa osavaltiossa (länder). Berliinissä on vain etiikka, kaikille.
        Ranskassa ei julkisissa kouluissa ole uskonnoopetusta ollenkaan. (Katollisissa yksityiskouuissa sen sijaan on.)
        Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassaa on uskontopainotteinen uskontotieto, joka on pakollinen kaikille. Sitä on kritikoitu mm. siitä, että asioita tarkastellaan liikaa uskonnon/uskontojen näkökulmasta, ei tarpeeksi sekulaarin, humanistisen etiikan näkökulmista. (Toteutus varmaan vaihtelee koulukohtaisesti.)


      • ovatpa.keksineet

        "Saksassa on vaihtoehtona uskonto tai etiikka. Useimmissa osavaltiossa (länder). Berliinissä on vain etiikka, kaikille."

        Historian valossa etiikan opettelu onkin sakemanneille tarpeeseen. Toivottavasti germaaninen perimä mahdollistaa oppimisen.


    • Humanistisesti
    • SanonVaan

      Kirkkoon ja muuhun uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton lapsi voi päästä aina ET-opetukseen. Muu mahdollinen valinta voidaan perua.

    • EsaYlikoski

      Elämänkatsomustiedon opetukseen osallistumista koskeva sääntely ei täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia! Näin todetaan Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnossa peruskoulu- ja lukiolakeihin. Nythän kirkkoon liitetty oppilas ei saa osallistua ET-opetukseen.
      Lasten oikeuksien sopimuksen valossa, lukiolaisen kehitystaso huomioon ottaen, on väärin, että lukiolainen ei voi valita katsomusaineen kursseja uskonnon ja ET:n välillä, vaikka hän saa itse valita muut kurssivalinnat.

    • EttäSemmoista

      Ja Norjassa tosiaan pilkataan yhteistä "uskontotietoa" (eli religionkunskap), kun hallitus on käskenyt osittamaan sen opetusta tietyisssä suhteissa eri uskontojen mukaan... Tarkoittaa että oppiaine menee pääasiassa uskontojen tahdissa, pääroolissa tietysti luterilaisen kirkon oppi... Eli just mitä et-opettajat pelkäävät... että kun asioita voi pohtia ja tarkastella muutenkin kuin uskonnnollisten linssien läpi!
      Nyt on ET:n vahvistamien ja avaamissen aika!

    • hjkhps

      Pitäisi saada sellainen liike aikaan että mahdollisimman monet vanhemmat kieltäytyisivät laittamasta lastaa ussan tunnille, jos syystä tai toisesta ei ole tarjolla ET-ryhmää. Ei ole tarpeeksi oppilaita asetettuun rajaan nähden tai muuten vaan koulu tekee kaikkensa jotta ET-ryhmää ei "tarvittaisi."

      Eiköhän silloin alkaisi tapahtua?

      • pois.et

        ET -ryhmäoptus vie pois todellisesta elämästä.


      • LukijanHuomio
        pois.et kirjoitti:

        ET -ryhmäoptus vie pois todellisesta elämästä.

        Vie pois uskonnollisesta tuputuksesta.


    • ...

      • LukijanKommentti

        Aiheellinen vinkki.


    • SanonVaan

      Nämä ovat hyviä tavoitteita:
      - Elämänkatsomustieto avataan kaikille mahdolliseksi peruskoulun ja lukion katsomusaineeksi.
      - Tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen järjestäminen osana päiväkotien ja koulujen ohjelmaa poistetaan. Toiminnan tulee olla uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumatonta

    • LukijanHuomio

      Sisältö kehittyy entistäkin paremmaksi:
      http://oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/perusopetus

      Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014

      ...Näiden perusteiden mukainen paikallinen opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuosiluokkien 1–6 osalta 1.8.2016. ...Vuosiluokkien 7–9 osalta uuden opetussuunnitelman käyttöön otto tapahtuu porrastetusti vuosina 2017, 2018 ja 2019.

      Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (pdf)
      Perusteiden word-versiot löytyvät OPS 2016 -sivustolta

      • SanonVaan

        Lapsen pääsy ET-opetukseen rohkaisee myös koulun toisten lasten vanhempia päästämään lapsensa ET-ryhmään.


      • UpUp
        SanonVaan kirjoitti:

        Lapsen pääsy ET-opetukseen rohkaisee myös koulun toisten lasten vanhempia päästämään lapsensa ET-ryhmään.

        Ketjureaktio...


    • Et-opelta

      Maaliskuun alussa alkaa olla käytännössä viimeiset ajat tämän lukuvuoden osalta ilmoittaa oppilaan siirtymisestä uskonnonopetuksesta ET-ryhmään (jos sellainen on koulussa jo olemassa). (Allekirjoittaneeelle tosin on joskus ET-ryhmään tullut oppilas huhtikuussakin.) Katsomusaine ei olee samalla lailla kasaantuva oppiaine kuin esim. kielet tai matematiikka, joten siihen pääsee mukaan kesken lukakaudenkin.

      Totta kai ET:n vahvistamisessa tämän kevään aikana pääprojektina on toimia tähdäten siihen, että mahdollisimman moni nyt uskonnossa oleva oppilas siirtyisi ET-opetukseen elokuussa 2016, uuden lukukauden alkaessa.
      Kouluja tulee aktivoida uusien ryhmien perustamiseen. Kun ilmoituksia vaihdosta tulee hyvissä ajoin ennen kesälomaa, uusia ryhmiä syntyy. Ja kun sellainen syntyy...

      ...uden ryhmän syntymisestä pitää informoida niitä, jotka ovat ilmoittaneet lapsensa uskontoon se takia, että sopivaa ET-ryhmää ei vaan ole ollut tarjolla.
      Pakon edessä tehdyn uskonnonopetukssen "valinnan" voi muttaa heti kun mahdollista, ja koulun tulee olla aktiivinen tämän lapsen oikeuden toteutumisen edistäjänä tiedottamalla tilanfteen parantumisesta.

      • Et-opelta

        Ajankohtaista on myös, että koululaisen huoltajat voivat ilmoittaa koululle, että oppilas ei osallistu koulupäiväään ympättyihin ev.lut. uskonnonharjoituksiin (esim. mahd. pääsiäiskirkko tai "kevätkirkko", joka on siis eri asia kuin yhteinen kevätjuhla).

        Samalla voisivat rohkeimmat ilmoittaa rehtorille kantanaan, että jumalanpalvelusten järkkääminen koulutyöpäivän osaksi ei kuuluu koulun lakisääteisiin tehtäviin eikä sellaisten puuhaaminen kunnioita opetussuunnitelman perusteitakaan.


      • Aada-a

        nim.Et-opelta,
        No onko pääsiäiskirkosta tai "kevätkirkosta"mitään haittaakaan? Minulta on kysytty et saako lapset osallistua kirkko käynteihin ja olen antanut luvan. Meidän perheessä ei ole jumalauskoa, enkä kyllä usko että jokin kirkossa käynti antaisi mitään "tartuntaa" aiheeseen. Lapsen koulussa uskontoa opettava ope ei opeta vakaumuksellista uskontoa, olen hänen kanssaan syvällisesti aiheesta keskustellut ja olen selvästi oman kielteisen kannan jumalauskon opettamista kohtaan tuonut esille. Pojan laitoimme uskontotunnille koska ET- opetus toisessa koulussa olisi tullut liian hankalaksi kuljetusten puolesta järjestää.


      • SanonVaan
        Aada-a kirjoitti:

        nim.Et-opelta,
        No onko pääsiäiskirkosta tai "kevätkirkosta"mitään haittaakaan? Minulta on kysytty et saako lapset osallistua kirkko käynteihin ja olen antanut luvan. Meidän perheessä ei ole jumalauskoa, enkä kyllä usko että jokin kirkossa käynti antaisi mitään "tartuntaa" aiheeseen. Lapsen koulussa uskontoa opettava ope ei opeta vakaumuksellista uskontoa, olen hänen kanssaan syvällisesti aiheesta keskustellut ja olen selvästi oman kielteisen kannan jumalauskon opettamista kohtaan tuonut esille. Pojan laitoimme uskontotunnille koska ET- opetus toisessa koulussa olisi tullut liian hankalaksi kuljetusten puolesta järjestää.

        Onko kysytty, saako osallistua ei-uskonnolliseen vaihtoehtoiseen ohjelmasn? Olisi siihen osallistumisesta haittaa? Pelkäätkö leimautumista? Rehtorin ei pitäisi aiheuttaa pelkoa...


    • KuudesPykälä

      ET:ssä on kyse lapsen oikeudesta. Ja "pääsystä oikeuksiin". Rehtorilla on velvoite kohtuullisiin mukautuksiin sen tukemiseksi, siis ET-ryhmän mudostumiseen ja hyviin järjestelyihin mm. lukujärjestyksessä, jotta hän ei syyllistyisi syrjintään.

      • UpUp

        Hyvä!


      • Et-opelta

        ET on siis uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuumattomille ensisijainen katsomusaine. Mikli vanhemmat eivät erikseen pyydä uskontoon, lapselle opetetaan ET:oa. Käytännössä rehtorit työtäväät "valintalomaketta" UE/ET kirkkoon kuulumattomille ja valittelevat, että kun ei sitä ryhmää koulussa ole... - tooivoen että ei tulisikaan.

        Tämän vuoksi uskontoon joutuneiden lasten asemaa on paikallaan korjata kesken peruskoulun ja jopa kesken lukuvuoden. Muutos uskonnosta ET:oon lukuvuodele 2016-17 eli elokuulle 2016 kannattaa tehdä hyvissä ajoin keväällä ja tiedottaa muilllekin oppilailla/oppilaiden vanhemmille niin, että ryhmä muodostuu, ku useampi siirtyy ET-opetukseen.


      • HyväIdea
        Et-opelta kirjoitti:

        ET on siis uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuumattomille ensisijainen katsomusaine. Mikli vanhemmat eivät erikseen pyydä uskontoon, lapselle opetetaan ET:oa. Käytännössä rehtorit työtäväät "valintalomaketta" UE/ET kirkkoon kuulumattomille ja valittelevat, että kun ei sitä ryhmää koulussa ole... - tooivoen että ei tulisikaan.

        Tämän vuoksi uskontoon joutuneiden lasten asemaa on paikallaan korjata kesken peruskoulun ja jopa kesken lukuvuoden. Muutos uskonnosta ET:oon lukuvuodele 2016-17 eli elokuulle 2016 kannattaa tehdä hyvissä ajoin keväällä ja tiedottaa muilllekin oppilailla/oppilaiden vanhemmille niin, että ryhmä muodostuu, ku useampi siirtyy ET-opetukseen.

        Hyvä, kannattaa tosiaan ilmoittaa jo ET-opetukseen siirtymisetä keväällä. Rehtorin on hyvä se tietää, jotta voi kertoa ryhmän synnystä ja vahvistumisesta muillekin.
        Samassa yhteydessä voisi ilmoittaa, että lapsi, oppilas ei enää tänä keväänää osallistu jumalanpalveuksiin ja hartauksiin, jos niitä koulun päiväohjelmaan on ympättynä tänä keväänä.


    • Aboriginaali

      Perehtykää narsismiin!

      Kolumni | Turun Sanomat | 13.11.2010 2:45

      Maailma on epäoikeudenmukainen paikka. Valitettavasti. Mutta, me saisimme siitä paljon oikeudenmukaisemman, jos ne ihmiset, jotka tekevät päätöksiä toisten ihmisten asioista, perehtyisivät narsismiin.

      Erityisesti tuomarit, asianajajat, oikeusaputoimistojen juristit ja mm. lasten elatus- ja huoltajuusasioita käsittelevät sosiaalityöntekijät, ovat niitä ihmisiä, jotka voivat joutua täydellisen huijauksen kohteeksi, jos eivät ymmärrä mistä narsismissa on kyse.

      Jos ei ole itse kohdannut pahasti narsistista ihmistä, on hyvin vaikea käsittää, minkälainen tällainen ihminen on käytökseltään ja olemukseltaan. He ovat aivan varmasti vahvasti edustettuina erilaisissa riita-asioissa.

      Narsistinen ihminen saa tarinansa kuulostamaan uskottavalta, koska hänellä on usein vakuuttava ulosanti ja hän pystyy manipuloimaan kuulijansa uskomattomalla tavalla. Esimerkiksi avioerotilanteessa lasten huoltajuuteen liittyvissä riidoissa, puoliso on saattanut kertoa kokemastaan henkisestä väkivallasta, valheista ja petoksesta selkeitä esimerkkejä monen vuoden ajalta.

      Hän on usein joutunut käymään monen vuoden terapian saadakseen itsensä jälleen henkisesti ehjäksi, koska narsisti on rikkonut hänet julmuudellaan toistuvasti. Silti tämä ei riitä näytöksi siitä, että se, josta erotaan, on sadistinen ihminen, jonka puheisiin ei voi luottaa.

      Juristien ongelma on se, että juristin koulutus opettaa ihmisen ajattelemaan loogisesti ja luottamaan siihen, että jokainen ihminen pystyy ja haluaa toimia järkevästi. Ainoat rajoitteet ovat, että henkilö on julistettu holhouksen alaiseksi tai hänellä on mielenterveydellinen diagnoosi, jonka voi ajatella viittaavan alentuneeseen harkintakykyyn.

      Narsismia ei yleensä diagnosoida, koska narsistiset ihmiset pystyvät elämään yhteiskunnassa ja menestymään; usein he ovat jopa erittäin menestyneitä. Narsismia voi siksikin olla vaikea ymmärtää ja oivaltaa henkilössä, jos hän on olemukseltaan fiksun ja filmaattisen tuntuinen, menestynyt, hyvin pukeutuva ja itsensä kaikin puolin hallitsevan tuntuinen, järkevästi keskusteleva ja huomaavaiselta vaikuttava henkilö. Eihän tällainen malli-ihminen mitenkään voi olla paha ihminen.

      Kyllä näin voi olla ja siksi on tärkeätä tutustua siihen, mistä narsismissa on kyse ja miten narsistinen ihminen toimii ja miksi.

      Nykymaailma suosii narsismia; korostamme ihmisten yksilöllisyyttä ja rohkeutta toimia omapäisesti. Siksi sekoitamme hyvin usein itsekkyyden yksilöllisyyteen ja häpeämättömyyden ja häikäilemättömyyden omapäiseen rohkeuteen.

      Narsistisen ihmisen henkinen rakenne on osittain 2–3-vuotiaan tasolla, koska hänelle ei ole lapsuudessa kehittynyt kykyä käsitellä omaa häpeää. Siksi hän haluaa hallita kaikkea ympärillään ja kaikki ihmiset ovat olemassa hänen tarpeitaan varten. Hän ei kestä arvostelua, eikä hän osaa olla aidosti vastavuoroinen. Hän on usein hyvin älykäs ja ovela, koska hän on koko elämänsä opetellut kuinka manipuloida muita ihmisiä omaksi hyväkseen.

      Muut ihmiset ovat hänelle esineitä. Hän ei kestä heikkouksia itsessään eikä toisissa. Itsessään hän ei näe niitä ja toisissa hän halveksii niitä syvästi. Hän ei osaa rakastaa toista ihmistä inhimillisenä kanssaihmisenä. Ja mikä surullisinta ja tärkeitä ymmärtää; tällaista ihmistä ei voi rakastaa terveeksi. Ihminen ei voi parantua, kun hän ei edes ymmärrä ja hyväksy, että hänessä on jotain hoidettavaa.

      Tuomarit, juristit ja sosiaalityöntekijät, tehdään Suomesta oikeudenmukaisempi maa! Perehtykää tähän asiaan. Te kohtaatte näitä ihmisiä aivan varmasti. He ovat joukossamme joka päivä.

      Anne-Liisa Palmu-Joronen
      Kirjoittaja on oikeustieteen kandidaatti, johtajuuskouluttaja ja johdon työnohjaaja.
      -------------------------------------------------------------------

    • "Sallikaa lasten tulla minun tyköni" sanoi Jeesus.

    • TuleeMieleen

      Muista myös www.et-opetus.fi - lisätietoja, esite, jonka voi tulostaa.

      • Vapaa-ajattelija

        Paperiesitteitä voi pyytää myös Vapaa-ajattelijain liitosta. Kohtuullisia määriä jakoon. Esim vanhempainiltaan.


      • HyväIdea
        Vapaa-ajattelija kirjoitti:

        Paperiesitteitä voi pyytää myös Vapaa-ajattelijain liitosta. Kohtuullisia määriä jakoon. Esim vanhempainiltaan.

        Hyvä tietää. Siis viesti liiton sp-osoitteeseen riittää. Lähetysosoite mukaan.


      • HyväEsite

    • KysynVaaan

      On tosi omituista, jos antaa lapsensa olla uskonnonopetuksessa, vaikka hänellä on oikeus päästä elämänkatsomustietoon - eli ei ole kirkon jäsen.
      ET on kirkkoon kuulumattoman ensisijainen katsomusaine.

      Sanoinko pahasti?

      • UskontoEiHyväksi

        Kyllä tästä on hyvä muistuttaa. Jokainen sitten itse päättää. Aikanaan. tai heti:-)


    • UskontoEiHyvääksi

      Vielä ehtii myös ensin erottaa lapset kirkosta. Näin vanhemmille - tai lukiolaiselle - tuleee oikeus valita uskonnonopetukseen tai elämänkatsomustiedon opetukseen osallistumisen välillä-

      • TuliMieleen

        Aikaa jutskata ja hoitaa pääsiäisenä...


      • LisäyksenäVielä
        TuliMieleen kirjoitti:

        Aikaa jutskata ja hoitaa pääsiäisenä...

        On tietenkin paikallaan keskustella myös alle 12-vuotiaiden lasten kanssa hyvin huolellisesti ja kaikessa rauhassa asiasta. Ja lapsen kirkosta ero ei automaattisesti tarkoita siirtymistä koulun uskonnonopetusryhmästä elämänkatsomustiedon ryhmään. Se ero kuitenkin avaa huoltajille mahdollisuuden valita, päättää lapsen katsomusaineesta peruskoulussa. Tänä vuonna koulun ET:n voisi aloittaa elokuussa, jolloin tulee myös uusi opetussuunnitelma voimaan.
        Lukiolainenhan voi itse päättää katsomusaineen (jatkossa kahdesta, nyt kolmesta) pakollisesta kurssista, tosin vain mikäli ei ole kirkon jäsen.


    • SilläSipuli

      Vaihtoilmoitus hyvissä ajoin.

      • NäinSenNäen

        Kun muut perheet saavat tiedon, hekin tulevat mukaan muutokseen, ja pallo lähtee pyörimään..


      • HyväIdea
        NäinSenNäen kirjoitti:

        Kun muut perheet saavat tiedon, hekin tulevat mukaan muutokseen, ja pallo lähtee pyörimään..

        Hyvä idea kiertämään.


    • SanoVaan

      ET:n opppilasmäärää voidaan tietenkin lisätä myös ilman aineen avaamista kaikille valittavaksi, koska aineeseen oikeutettuja oppilaita on tätä nykyä vielä yli puolet uskonnonopetuksessa. Kokonaislukemaan vaikuttaa "nollakoulujen" suuri määrä varsinkin pienissä kunnissa. Niissä ei ole ET-ryhmää.

      Rehtorit "informoivat" ekaluokkalaisten vanhempia jo alkuvuodesta, että "meillä ei ole ollut opetusryhmää" ET:ssa. Ja näin ohjailevat vanhempia skippaamaan ET:n, joka lain mukaan on heidän lapsensa ensisijainen katsomusaine.

      Nyt kun huoltajat illmoittavat jo ennen kesää hyvissä ajoin keväällä oppilaan siirtymisestä uskonnosta ET:oon elokuussa 2016, sana leviää ja tulee useita siirtymisiä.

      Alaluokkalaisten (1-3 lk) osalta se tarkoittaa, että uusien ekaluokkalaisten huoltajille pitäisi infota, että hei, kyllä opetusryhmä syntyykin. Näin "valinnan" voi muuttaa.

      Sama koskevaa vaikka 5. luoka oppilaita, jotka koulun alussa joohkaantuneet uskonnonopetukseen....

      Huonoin perustein tehdyn "valinnan" ei todellakaan tarvitse olla "pysyävä" 9-vuotinen valinta.

      • Et-opelta

        Katso myös www.feto.fi


      • LukijanHuomio
        Et-opelta kirjoitti:

        Katso myös www.feto.fi

        Hyvä! FETO: Katsomusaineita ei pidä yhdistää

        Viime aikoina on käyty vilkasta keskustelua siitä, pitäisikö uskontojen opetus ja elämänkatsomustieto yhdistää kaikille yhteiseksi oppiaineeksi. Asiasta on tehty myös kansalaisaloite. Samoin ns. Kulosaaren malli on ollut paljon esillä. Siinä katsomusaineiden opetus on osittain yhdistetty.

        FETO katsoo, että niin yhteiseen katsomusaineeseen kuin Kulosaaren malliinkin liittyy vaikeita ongelmia.

        Jos käyttöön otettaisiin yhteinen katsomusaine, on vaarana, että elämänkatsomustiedon opetus kärsii eniten. Tähän viittaa muun muassa Helsingin Eurooppa-koulun esimerkki. Kun katsomusopetus yhdistettiin, siitä tuli ”uskontotietoa”. Näin on käynyt myös monissa muissa Euroopan maissa, esimerkiksi Ruotsissa.

        Asianmukainen katsomusopetus ei kuitenkaan ole ensisijaisesti uskontojen esittelyä. Katsomusopetuksen pitää lähteä opiskelijoiden omasta ilmiö- ja elämismaailmasta, eikä valtaosa nuorille tärkeistä etiikkaan ja arvoihin liittyvistä kysymyksistä liity uskontoon. Ylipäätään uskonnot ovat vain pieni osa katsomusten kirjoa, eikä eettistä kasvatusta ja arvokeskustelua ole syytä lähtökohtaisesti ankkuroida uskontoihin.

        Hyvä yhteinen katsomusaine voisi teoriassa syntyä paljolti nykyisen elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmien pohjalta, mutta vallitsevassa poliittisessa ilmastossa se ei ole mahdollista. Tämän osoittaa jo se, ettei elämänkatsomustietoa ole kyetty avaamaan kaikille vapaasti valittavaksi oppiaineeksi.

        Myös Kulosaaren malli on monin tavoin ongelmallinen. Eri uskontojen ja toisaalta elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmat ovat niin erilaisia, että jos näitä aineita opetetaan pääosin yhdessä, osa oppilaista ei saa opetussuunnitelman mukaista opetusta. On ilmeistä, että tässäkin kärsijöitä ovat etupäässä elämänkatsomustiedon lukijat, koska käytännössä yhteisopetus on uskontovetoista.

        Järjestely myös vaatii opettajilta liikaa. Samaan aikaan olisi opetettava useiden eri opetussuunnitelmien mukaan. Epäselväksi on jäänyt sekin, miten pystytään kouluttamaan mallin edellyttämiä päteviä opettajia. Oppimateriaalejakaan ei ole. Kulosaaren malli ei myöskään poista sitä ongelmaa, että oppilaan uskontotaustasta tulee koulussa julkinen, koska osa opetuksesta on välttämättä eriytettyä.

        FETO tunnustaa monet nykyjärjestelmän ongelmat – pienryhmäisten uskontojen määrä kasvaa, pätevistä opettajista on pulaa, oppimateriaalitilanne voi olla kehno – mutta nyt esillä olleet muutokset tarkoittaisivat toteutuessaan takapakkia. Vaarana on paluu 1980-luvulla vallinneeseen tilanteeseen, joka oli jopa ihmisoikeussopimisten vastainen, koska se ei tarjonnut uskonnonopetukselle aitoja vaihtoehtoja. Juuri siksi aikoinaan perustettiin elämänkatsomustieto. Sitä ei ole syytä nyt lakkauttaa, vaan ennemminkin elämänkatsomustiedon asemaa pitäisi vahvistaa.

        Lisäksi FETO on huolissaan siitä, että katsomusaineisiin kohdistuva uudistuspaine ei kumpua katsomusopetuksen kehitystarpeista ja pedagogisista perusteluista, vaan ensisijaisesti halusta vähentää koulujen toimintamenoja. Se ei ole rakentava lähtökohta. Lähtökohtana pitää olla se, miten parhaiten pystymme tukemaan oppilaiden ja opiskelijoiden katsomuksellisen identiteetin ja eettisen ajattelun kehittymistä.


    • Ette voi sille mitään, että islam valtaa koulun. Olette vaihtaneet luonnollisen kristinuskon luonnottomaan ja koululaitos on ryhtynyt tekemään sopimattomia. Suvivirttä tuskin enää kauan lauletaan, mutta hekumassanne, ette ole katsoneet tarvetta suojella lastanne islmilta.

      • TuliETlle

        Elämänkatsomustiedon aseman vahvistaminen on myös islamin vastustamista. Ja ns. kulttuurimuslimiperheet, maallistuneet perheet, jotka eivät halua lastaan laittaa uskonnonopetukseen, voivat valita ET:n kyllä.


      • näinseon

        Ei tietenkään voi ja pysty luottamaan ihmisten järkevyyteen jos on koko ikänsä täyttänyt aivojaan uskovaisten hötöllä.


    • SiisETkyllä

      Monet maahanmuuttajataustaiset eivät kuulu jäsenenä mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Tältä pohjalta heillekin oikea koulun katsomusaine on elämänkatsomustieto. ET kyllä.

      • ET-opelta

        Aika monet maahanmuuttajat ohjataan ja menevät ev.lut. uskonnonopetukseen, koska heille on syntynyt virheelllinen käsitys sen kuulumisestaan kokoutumiseen.

        ET:n kehitys on tietenkin kantasuomalaisten kirkkoon kuulumattomien varassa, mutta kyllä aine sopii hyvin myös maahanmuuttajille, jotka eivät kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.


      • SanonpaVaan
        ET-opelta kirjoitti:

        Aika monet maahanmuuttajat ohjataan ja menevät ev.lut. uskonnonopetukseen, koska heille on syntynyt virheelllinen käsitys sen kuulumisestaan kokoutumiseen.

        ET:n kehitys on tietenkin kantasuomalaisten kirkkoon kuulumattomien varassa, mutta kyllä aine sopii hyvin myös maahanmuuttajille, jotka eivät kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.

        Virheelliseen kokoutumisajatukseen saattaa kuulua myös lapsen osallistuminen koulun rehtorin tyrkyttämiin jumalanpalveluksiin ja hartauksiin. Niihinhän ei ole kenenkään pakko osallistua. Tietoa oikeuksista tarvitaan lisää.


      • Et-opelta
        SanonpaVaan kirjoitti:

        Virheelliseen kokoutumisajatukseen saattaa kuulua myös lapsen osallistuminen koulun rehtorin tyrkyttämiin jumalanpalveluksiin ja hartauksiin. Niihinhän ei ole kenenkään pakko osallistua. Tietoa oikeuksista tarvitaan lisää.

        Koulujen piilo-opetussuunnitelma pönkittää uskontoa ja kirkkoa.


    • TeinMäSen

      Ajankohtaan päivitettynä:

      Elämänkatsomustieto (ET) on vuonna 1985 perustettu ensi sijassa
      uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille oppilaille tarkoitettu
      oppiaine peruskoulussa ja lukiossa. Perusopetuslain mukaan ET-opetusta
      on järjestettävä, jos kunnan alueella on kolme siihen oikeutettua.
      ET-opetus on ensisijainen oppiaine uskontokuntiin kuulumattomalle. Jos
      vanhemmat eivät toisin ilmoita, tällainen oppilas sijoitetaan
      ET-opetukseen automaattisesti.

      Käytännössä jokaisessa koulussa ei ole ET-opetusta. ET on vajaakäytössä,
      sillä valtakunnallisesti alle puolet ET-opetukseen oikeutetuista
      opiskelee sitä. Tämä johtuu pääosin siitä, että monin paikoin rehtori on
      kertonut vanhemmille, että opetusryhmää ei ole. Näin informoituna
      huoltajat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole
      taaskaan syntynyt.

      ET-ryhmä kuitenkin syntyy, kun vanhemmat pitävät kiinni lapsensa
      oikeudesta ET-opetukseen. On toivottavaa, että lapsi saa käytännössä
      mahdollisuuden hänelle tarkoitettuun opetuksen – nyt uuden entistä
      ehomman opetussuunnitelman mukaan.

      ET:n oppilasmäärä onkin kasvanut vuosi vuodelta, kun "nollakoulujen" –
      joissa ei ole aineen opetusryhmää - määrä vähenee. Pääkaupunkiseudulla
      ET-oppilaita on jo liki 20 prosenttia. Tällä hetkellä jo yli 30 000
      lasta ja nuorta on ET-opetuksessa.

      ET-oppilaiden määrä lisääntyy nyt myös sitä kautta, että alaluokilla
      uskonnossa aloittaneet vaihtavat ET-ryhmään. Kun kouluun syntyy syksyllä
      uusi ET-ryhmä, siihen pääsevät mukaan myös ne, joille ET-opetusta ei
      aiemmin ollut tarjolla. Vaihdoksen voi tehdä ensi lukuvuoteen jo
      kevätlukukauden aikana.

      Ev.lut. kirkkoon liitetyt lapset eivät voi nyt päästä ET-opetukseen,
      vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun
      toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuuden
      vaatimuksia. Elämänkatsomustiedon avaamista kaikille mahdolliseksi
      valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos
      lisäisi ET:n oppilasmäärää ja vahvistaisi ainetta.

      Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetut
      esitteen osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

      • SiltiAsiaa

        Hyvää asiaa, vaikka rivivälit tuplana.
        Ko-ros-tus-ta-ko?


    • Miksi vanhempien pitäisi varmistaa lapsen ero kristinuskosta?
      Entisenä seurakuntanuorena voin sanoa, että vanhemmat eivät siihen kyenneet. Meitä (seurakuntanuoria) yritettiin käännyttää pois uskosta vanhempien taholta, mutta me emme voineet miellyttää vanhempiamme. Joidenkin seurakuntanuorien kohdalla vanhemmat kimpaantuivat eivätkä hyväksyneet meitä ollenkaan: kielsivät nuorta menemästä seurakunnan nuorten iltaan ja kuoroharjoitukseen. Jotkut vanhemmat olivat hyvin pettyneitä siitä, että heidän nuori lapsensa ei ryypäänyt kadulla ja harrastanut seksiä ikäistensä nuorten tapaan. Pahinta vanhemmille oli nuorten illat, joissa juotiin teetä ja laulettiin punaisen kirjan hengellisiälauluja.

      Jotain samaa on siinä, että kouluissa ei sallita mitään kristinuskoon liittyvää. Kaikki muu sallitaan, kunhan lapsi pidetään mahdollisimman kaukana kristinuskosta. Palstan ateistit ovat juuri niitä, jotka eivät päästäneet lastaan nuorten iltaan. Moni meistä seurakuntanuorista kokoontui salaa, koska vanhemmat olivat sen ankarasti kieltäneet.

      • LastenErottaminen

        Kirkon muodollinen jäsenyys estää elämänkatsomustiedon opiskelun peruskoulussa ja lukiossa.
        Lapsi voi kasvaa kristinuskoon ilman ev.lut. kirkon jäsenyyttäkin.


      • Sanon.vaaan
        LastenErottaminen kirjoitti:

        Kirkon muodollinen jäsenyys estää elämänkatsomustiedon opiskelun peruskoulussa ja lukiossa.
        Lapsi voi kasvaa kristinuskoon ilman ev.lut. kirkon jäsenyyttäkin.

        Ja monet lapset kasvaavat uskonnnottomuuteen kirkon jäsenyydesta huolimatta. Mutta eivät itsestään. Lapsiin kohdistuu varsin suurta uskonnollista vaikuttamista, myös koulun toimesta ja koulutyöpäiviin liittäen.


      • Sanon.vaaan kirjoitti:

        Ja monet lapset kasvaavat uskonnnottomuuteen kirkon jäsenyydesta huolimatta. Mutta eivät itsestään. Lapsiin kohdistuu varsin suurta uskonnollista vaikuttamista, myös koulun toimesta ja koulutyöpäiviin liittäen.

        ”Ja monet lapset kasvaavat uskonnnottomuuteen kirkon jäsenyydesta huolimatta. Mutta eivät itsestään.”

        Entisenä seurakuntanuorena, vaikuttajat ja uskosta pois käännyttäjät olivat vanhempamme ja elämämme aikuisia, jotka eivät suvainneet uskoamme. Mikään ei siis ole muuttunut, jos nytkin painopiste on siinä, että kunhan se nuori ei vaan tule uskoon ja hengaile seurakuntanuorten kanssa. Vain yhdellä meistä oli uskovat vanhemmat. Toisten vanhemmat parhaimmillaan sietivät meitä. Kirkkoherra nimitti meitä helluntaalaisiksi ja lahkolaisiksi. Kirkon tiloissa rukoilua paheksuttiin ja halaaminen katsottiin seksuaaliseksi estottomuudeksi. ”Harrastammeko ryhmäseksiä” kysyi kirkkoherra erään kerran.

        Tästä on vielä aikaa, nyt voi olla tilanne toisenlainen. Varmaa on vain se, että kirkko, vanhemmat ja muut vaikuttajat eivät sietäisi meitä entisiä seurakuntanuoria tänäkään päivänä. Ihanaa aikaa se oli. Nuoret olivat elävässä uskossa Jeesukseen. Ehkä se oli juuri se asia, jota ”vastuunottajat” eivät sietäneet. Moni vanhempi pettyi kun heidän lapsensa ei ollut sekoilemassa humalassa ja harrastamassa seksiä muiden nuorten tapaa kadulla.


    • Et-opelta

      Ilmoita vaihto uskonnosta ET:oon jo toukokuussa!

      Elämänkatsomustieto (ET) on koulun oppiaineena paikoin vajaakäytössä, vaikka se on lain mukaan uskontokuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine. Silti yli 30 000 lasta ja nuorta on ET-opetuksessa, Helsingissä liki 20 prosenttia. Oppilas sijoitetaan ET-ryhmään, mikäli vanhemmat eivät toisin ilmoita.
      Käytännössä monet lapset aloittavat opintiensä ET:n sijaan uskonnonopetuksessa vastoin vanhempien vakaata toivetta. Kun tuloinfossa kerrotaan, että ET-opetusryhmää ei ole, vanhemmat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan ”nollakouluun” syntynyt.
      Näin syntyneen katsomusaineen valinnan ei tarvitse olla pysyvä. ET-opetukseen oikeutettu oppilas voi siirtyä alaluokilla aloitetusta uskonnosta ET-ryhmään. Vaihtoilmoitusten myötä voi kouluissa syntyä uusia ET-ryhmiä. Juuri lukuvuoden vaihtuminen on hyvä ajankohta siirtoilmoitukseen. Tällöin rehtori voi ilmoittaa tilanteen kehityksestä muiden oppilaiden huoltajille.
      Kysymys on lapsen oikeudesta hänelle lain mukaan tarkoitettuun opetukseen. Kuntien, koulujen, rehtorien tulee tehdä kaikki voitavansa, jotta lapsen pääsy oikeuksiin toteutuu – nyt elokuussa 2016 voimaan tulevan uuden, entistäkin ehomman opetussuunnitelman mukaan. Kohtuulliset tukitoimet edistävät yhdenvertaisuuden tosiasiallista toteutumista.
      Uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, koska aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhempien erotessa kirkosta myös lapsi saatetaan erottaa.
      Lain mukaan ev.lut. kirkon jäseninä olevat peruskoulun oppilaat ja lukiolaiset eivät päästä ET-opetukseen, vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuudelle asetettavia vaatimuksia. Lukiolaisten ET-kielto on ristiriidassa myös Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa; katsotaanhan opiskelijan olevan kypsä kaikkiin muihinkin opiskeluaan koskeviin valintoihin.
      ET:n avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi aineen oppilasmäärää ja vahvistaisi ET:n asemaa kouluissa. Tämä kehitys on tarpeellista myös katsomusopetuksen muun kehittämistyön näkökulmasta. ET:ssä kehitetyt sisällöt ja niiden opetus tulee turvata opetuksen osittaisen yhdistämisen kokeiluissa.
      Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetut esitteet osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

      • LukijanHuomioita

        Hyvä että asian ajankhtaisuuteen kiinnitetään huomiota.


      • HyväIdea
        LukijanHuomioita kirjoitti:

        Hyvä että asian ajankhtaisuuteen kiinnitetään huomiota.

        Toukokuu tai ainakin ennen lukuvuoden vaihdos on paras aika vuodesta ilmoittaa.


    • Korjataan

      Huonossa tilanteessa tehty "valinta" ei todellakaan ole pysyvä.

      • TuleeMieleen

        Nyt vaan sanaa mkiertämään. Ja voi kirjoittaakin...


      • NytSenTeeen
        TuleeMieleen kirjoitti:

        Nyt vaan sanaa mkiertämään. Ja voi kirjoittaakin...

        Toukokuussa!


    • EsaYlikoski

      Elämänkatsomustietoon vaihtaminen mahdollista
      Peruskoulun elämänkatsomustieto (ET) on uskontokuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine. Oppilas sijoitetaan lain mukaan ET-ryhmään, mikäli vanhemmat eivät toisin ilmoita. Monin paikoin ET on silti koulun oppiaineena vajaakäytössä.
      Käytännössä monet lapset aloittavat opintiensä ET:n sijaan uskonnonopetuksessa vastoin vanhempien vakaata toivetta. Jos tuloinfossa on kerrottu, että ET-opetusryhmää ei ole, vanhemmat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan ”nollakouluun” syntynyt.
      Jo ennen koulun alkua syntyneen katsomusaineen valinnan ei tarvitse olla pysyvä. ET-opetukseen oikeutettu oppilas voi siirtyä alaluokilla aloitetusta uskonnosta ET-ryhmään. Vaihtoilmoitusten myötä voi kouluissa syntyä uusia ET-ryhmiä. Juuri nyt lukuvuoden pian vaihtuessa on paras ajankohta siirtoilmoitukseen.
      Kysymys on lapsen oikeudesta hänelle lain mukaan tarkoitettuun opetukseen. Kuntien, koulujen, rehtorien tulee tehdä kaikki voitavansa, jotta lapsen pääsy oikeuksiin toteutuu – nyt elokuussa 2016 voimaan tulevan uuden, entistäkin ehomman opetussuunnitelman mukaan. Kohtuulliset tukitoimet edistävät yhdenvertaisuuden tosiasiallista toteutumista. Rehtori esimerkiksi voi ilmoittaa tilanteen kehityksestä muiden ET:oon oikeutettujen oppilaiden huoltajille.
      Uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, koska aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhempien erotessa kirkosta myös lapsi saatetaan erottaa. Helsingissä ET:ssä on noin 20 prosenttia oppilaista.
      Lain mukaan ev.lut. kirkon jäseninä olevat peruskoulun oppilaat ja lukiolaiset eivät voipäästä ET-opetukseen, vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuudelle asetettavia vaatimuksia. Lukiolaisten ET-kielto on ristiriidassa myös Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa; katsotaanhan opiskelijan olevan kypsä kaikkiin muihinkin opiskeluaan koskeviin valintoihin. Nyt vain 18 vuotta täyttäneet saavat valita katsomusaineensa ET:n ja uskonnon väliltä.
      ET:n avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi aineen oppilasmäärää ja vahvistaisi ET:n asemaa kouluissa. Tämä kehitys on tarpeellista myös katsomusopetuksen muun kehittämistyön näkökulmasta. ET:ssä kehitetyt sisällöt ja niiden opetus tulee turvata opetuksen osittaisen yhdistämisen kokeiluissa.
      Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetut esitteet osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

    • Et-opelta

      Nyt kesäkuussa yhä hyvä aika ilmoittaa koululle (kanslia, Wilma..).

      • Valoisaaa

        Nyt ennen juhannusta!


      • Sanon.vaaan
        Valoisaaa kirjoitti:

        Nyt ennen juhannusta!

        Kiirettä pitää...


    • "ET:n oppilasmäärä onkin kasvanut vuosi vuodelta, kun ”nollakoulujen” – joissa ei ole aineen opetusryhmää - määrä vähenee."

      Tämähän toimii paremmin kuin kirppusirkushallituksen taloudeneheytyspolitiikka.

    • HyväHyvä

      Kesäkuussa oikein hyvä, heinäkuussa samoin hyvä. Elokuussakin vielä hyvä aika ilmoittaa lapsen siirtymisestä et-opetukseen. Mieluummin nyt ennen uuden lukuvuoden alkua.

    • Lukijan.huomioita

      Ennen uuden lukuvuoden alkua (elokuun toisella viikolla) on nyt hyvä ilmoittaa siirrosta. Uskonnonopetuksesta elämänkatsomustietoon.

      Kun vanhemmat ovat erossaa kirkosta, on luonollista tukea lapsen kehitystä humanistisen kasvatuksen pohjalta.

    • Korjausliike

      Jos lapsi ei kuulu kirkkoon eikä perhe ole uskonnollolinen, ei ole mitään järkeä pitää lasta koulun uskonnonopetuksessa, vaikka hänet eka luokalle ilmoitettaessa sinne tulikin ruksattua.
      Jos oma lapsi kuuluu kirkooon, mutta olet itse eronnut kirkosta, ei ole mitään järkeä enää roikottaa lasta kirkon jäsenenä, vaikka hänet onkin sinne vauvana tullut kastatettua.

      • HyväIdea

        Kannattaa ilmoittaa ennen syyslukuakden alkua. Koullun kansiaan. Tai Wilman kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      63
      4000
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3638
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3155
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2538
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2377
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      44
      2085
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      47
      1967
    8. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1758
    9. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      32
      1644
    10. Alkaa olemaan

      IRL tylsää, vinkki ehkä
      Ikävä
      30
      1546
    Aihe