Teillä on ehdoton kielto syödä verirokaa, mutta kuitenkin ostatte lihatuotteet ihan tavallisesta ruokakaupasta, joiden tuotteet sisältävät verta aina jonkun verran, koska niitä ei ole teurastettu siten, että kaikki veri olisi juoksutettu niistä pois kuten, Juutalaisuudessa tai Islamilaisuudessa tehdään, eivät syö muuta lihaa.
Oikeasti siis jos haluaa veröntä lihaa syödä, teurastustavan pitää olla sen mukainen.
Minkä takia
15
70
Vastaukset
- vonGirbbu
Koska vartiotorni ei ole kieltänyt.
Onhan entinen todistaja muistellut, kuinka lahkon istunnossa veli vanhin oli neuvonut julistamaan silläkin tavoin, että tuo todistajuutensa esiin, esimerkkinä vanhin oli kertonut itse äänekkäästi kysyvänsä lihatiskillä, että "eihän tuon makkaran valmistukseen ole vain käytetty verta, kun minä olen jehovantodistaja"- kui22
"Koska vartiotorni ei ole kieltänyt."<- eiköhän nuokaan ole tulleet ajatelleeksikaan koko asiaa loppuun asti ;)
Nän varmaan totta, mutta olis ihan mielenkiintoista kuulla, miten Jehovan todistaja itse kiertää tämän kysymyksen, kuten kaikkien uskonsuuntauksien edestajien tapana on hankalissa kysymyksissä.
Mitä sanovat Jehovan todistajat siitä itse että lihatuotteissa on aina verta jäljellä niin että sitä verta tulee jokatapauksessa syötyä joitakin määriä.
Hurjimman jankkauksen olen kuullut veriasiasta että kypsennettäessä veri "häviää" pannulta - eihän se mihinkään häviä, sehän kuivuu..mutta siinä se on,höh..
p.s. en kyllä ole tietoinen oliko kys. jankkaa ja Jehovan todistaja - tässävastausta
kui22 kirjoitti:
"Koska vartiotorni ei ole kieltänyt."<- eiköhän nuokaan ole tulleet ajatelleeksikaan koko asiaa loppuun asti ;)
Nän varmaan totta, mutta olis ihan mielenkiintoista kuulla, miten Jehovan todistaja itse kiertää tämän kysymyksen, kuten kaikkien uskonsuuntauksien edestajien tapana on hankalissa kysymyksissä.
Mitä sanovat Jehovan todistajat siitä itse että lihatuotteissa on aina verta jäljellä niin että sitä verta tulee jokatapauksessa syötyä joitakin määriä.
Hurjimman jankkauksen olen kuullut veriasiasta että kypsennettäessä veri "häviää" pannulta - eihän se mihinkään häviä, sehän kuivuu..mutta siinä se on,höh..
p.s. en kyllä ole tietoinen oliko kys. jankkaa ja Jehovan todistaja"Nän varmaan totta, mutta olis ihan mielenkiintoista kuulla, miten Jehovan todistaja itse kiertää tämän kysymyksen"
Täältä taidat löytää korkeintaan exiä ja paatuneita lahkon mainosvaltuutettuja, mutta itse ajattelin todistajana niin, että kyse on periaatteesta ja riittää kun veri on laskettu niin hyvin kuin kohtuudella onnistuu. Eikä sitä voikaan saada kaikkea pois, sillä lihaksiin jää aina, vaikka kuinka valuttaisi.
Jos todella hankalia kysymyksiä todistajille haluaa esittää, niin vaikkapa heidän fraktio-oppiinsa liittyen voi pyytää raamatullista perustelua sille, miksi veren "pääkomponentit" ovat kiellettyjä mutta "fraktiot" sallittuja. - Uusi.Luther
kui22 kirjoitti:
p.s. en kyllä ole tietoinen oliko kys. jankkaa ja Jehovan todistaja___Hurjimman jankkauksen olen kuullut veriasiasta että kypsennettäessä veri "häviää" pannulta - eihän se mihinkään häviä, sehän kuivuu..mutta siinä se on,höh..
p.s. en kyllä ole tietoinen oliko kys. jankkaa ja Jehovan todistaja___
muistellaan...
Ainakin Nikki SANAMIES eli TOTUUSVOITTAAAINA kirjoitti kyllä täällä aikoinaan että
-jauhelihan punainen väri johtuu siitä että siihen lisätään verta ennen myymistä.
paistettaessahan lihan väri muuttuu ruskeanharmaaksi kun veri HAIHTUU kuumuudessa siitä--
niin kouluoppejaan kertoi, LUKION ainakin ja AMK käynyt siis--, ja on kyllä silloin ollut ihan perusluterilainen ...
joka kertoi myös vetävänsä todistajamummeleilta
*teräksisellä luuvitosellaan* hampaat kurkkuun kun ne hänen ovikelloa soittaa.
istuneeko nyt vankilassa kun on täällä vaiennut,
--- vetästyään jonkun jt-mummon tekarit kurkkuun ...?
- Hentrikus
3. Moos. 17:15 Jos joku, olipa hän israelilainen tai siirtolainen, syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Sitten hän on jälleen puhdas.
-jakeessa puhutaan veren syömisestä ( ” lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri”) eikä jakeessa ole kieltoa, ei rangaistusta. Jae koskee erityistapausta.
Kol 2:16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte
Matt. 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos.
1 Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
-----------
APT 15: 28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta
-"karttakaa" ei ole kielto.
Vertaa: Kor. 10:28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on uhrilihaa", jättäkää se syömättä hänen vuokseen, omantunnon takia. 29 En tarkoita teidän omaatuntoanne vaan tuon toisen. Miksi antaisin toisen ihmisen omantunnon määrätä omaa vapauttani? 30 Jos minä kiitän Jumalaa ruoastani, miksi minua moitittaisiin siitä, mistä itse kiitän? 31 Syöttepä siis tai juotte tai teettepä mitä tahansa, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi. 32 Älkää loukatko sen enempää juutalaisia kuin kreikkalaisiakaan älkääkä liioin Jumalan seurakuntaa. 33 Minäkin yritän aina tulla toimeen kaikkien kanssa; en etsi omaa etuani vaan muiden ihmisten
Taustalla oli:
APT 15:5 Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.
APT 15:10 Miksi te siis nyt uhmaatte Jumalaa ja panette opetuslasten harteille ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä me itse ole jaksaneet kantaa? 11 Mehän uskomme, että meidät pelastaa yksin Herran Jeesuksen armo, samalla tavoin kuin heidät. (Pietari)
Verensiirto on elinsiirto, lähimmäisen auttamiseksi, rakkauden käskyn täyttämiseksi - sota_aika_opetti
Ihan normi kansa syö veripalttua, verilettuja ja tekee tappaiskeittoa.
Hyvää ja ravitsevaa puolukan kanssa. Pakastettua verta kaupan. Keksin jonkun mahdollisimman älyvapaan jutun mm. kaupassa ja kuulutan olevani jt. ,
Esmes eihän tuossa kinkussa ole verta, koska meinaan tehdä siitä rukouspiirilleni keinovaginan, ja veri on kiellettyä meille jt.- tässävirallinenjtvastaus
Veren syönti on kielletty, koska veressä on sen elämän sielu mistä se on otettu.
Eli jos syö sian verta paljon alkaa muistuttamaan yhä enenemässä määrin possua.
Pienet veri jäämät ei sinänsä ole vaarallisa, koska niiden vaikutus jää hyvin pieneksi. Ei haittaa, jos esim joskus sianlihan seurauksena sanoo röh tai linnunlihan seurauksena välillä pyrähtää lentoon ja lemän lihan seurauksena naisille on etuna rintojen kasvu sonninlihan taas miehille sarven jämäkkäkasvu.
Kaikkihan ovat nähneet verensyönnin seurauksia:
Sikamaisesti käyttäytyviä ihmisiä.
Kanamaisesti kotkottavia kalkkunoita.
Lemää muituttavia ammujia
Kiharapäisiä määkijöitä
Sarvipäisiä jäkättäjiä. - ootpastyhmä
** kaikki veri olisi juoksutettu niistä pois kuten, Juutalaisuudessa tai Islamilaisuudessa tehdään, eivät syö muuta lihaa.**
kylläpäs olet tietämätön teurastushommista
-- rituaaliteurastus on__eläinrääkkäystä____ ja Suomessa kielletty
tavallinen teurastamo roikottaa elukoita niin et niisson VÄHEMMÄN verijämiä kuin jiitalaisten ja muslilien rituaaliteurastetuissa ruhoissa
eläinrääkkääjät diggaa rituaaliteurastusta jossa ruhoon jää verta enemmän kuin
ammattiteurastamoissa,
yritäs ny opetella fysiikaan lakeja pikkasen enempi
kuin mitä tarkkikslla opit- Tarkennusta
Suomessa tuotetaan muslimeille halal-lihaa samoissa teurastamoissa kuin muutakin lihaa. Ero on vain siinä, että eläimen tainnutus tehdään halal-teurastuksessa vasta samalla kun kaulavaltimo katkaistaan. Tavallisessa teurastuksessa eläin tainnutetaan etukäteen.
- Kolonkka
tässävirallinenjtvastaus 30.1.2016 5:27
" Veren syönti on kielletty, koska veressä on sen elämän sielu mistä se on otettu. "
-Tämä on vanhatestamentillista, ja vartiotorniuskonto on Raamatusta lainannut, sikäli kuin on, enemmän vanhatestamentillista.
Kuitenkin hengen pitimiksi sai syödäkin, kuka raatoa muuten söisi: Jos joku, olipa hän israelilainen tai siirtolainen, syö itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua eläintä, hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön; hän on epäpuhdas iltaan saakka. Sitten hän on jälleen puhdas. Näin 3. Moos. 17:15, joka onkin vartiotornin tabu, jakeessahan puhutaan veren syömisestä ( ” lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri”) eikä jakeessa ole kieltoa, ei rangaistusta. Jae koskee erityistapausta.
UT:ssa on sitten paljonkin veren syömisen sallivia jakeita:
Kol 2:16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte
Matt. 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos.
1 Kor. 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
Niinpä vartiotorni onkin laittanut tabut yhteen nippuun: "Suurin osa uudesta testamentista on tarkoitettu vain hengellä voidelluille" vartiotornissa 1.9.1974 s. 399.
Jeesuksen sanoma ei saa häiritä vartiotornin lukemista, on vartiotorniuskonnon sanoma.- Mari-Johanna.Joponen
Kol 2:16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte----
no niin ja sit ittuillaan kun juon viinaa ja syön roskaruokaa ja syön Mari-pipareitakin
---vaikka RAAMATTU sallii IHAN KAIKEN syömisen ja juomisen ?
Matt. 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos. - PopposenImmu
Kol. kirjoitusaikaan ei viinaa tunnettu, alkoholin tislaus on myöhempää tekniikkaa. Erikseen Sanassa sanotaan, että ota viiniä vatsasi tähden. roskaruoalla tarkoitat varmaan lahkon tarjontaa painotuotteissa, jota se sanoo jehovapöydäksi ? Karta sitä. Nimikkopipareitasi, niin, nami, nami.
- äläpakkosyötä
Mari-Johanna.Joponen kirjoitti:
Kol 2:16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte----
no niin ja sit ittuillaan kun juon viinaa ja syön roskaruokaa ja syön Mari-pipareitakin
---vaikka RAAMATTU sallii IHAN KAIKEN syömisen ja juomisen ?
Matt. 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos.Miksi sitten tuomitset ?
toisilla on ...... syödä kaikkea toisista taas...... mikä sinä olet tuomitsemaan.
Miksi pakko syötät?
Kukin tekee oman valintansa.
Mutta kun ei ymmärrä niin vastaus pakko pakko vaatimus määräys käsky käsky...
Eikö oma usko riitä, kun pitää toisia jahdata ?
Onko syöminen jotenkin tärkeässä osassa Jeesuksen sanomassa?
Eikös tuossa sanassa juuri kehoiteta olla syömättä jos se kompastuttaa toisen hymm. - Visahongantaimi
Vartiotorniuskonto tappaa jäseniään vaatimalla näitä kieltäytymään verensiirrosta.
Aivopesusta lahkossa puhutaan, ja se merkitsee keskustelussa myös asioiden sekoittamista.
Vartiotorniuskonto puhuu, että veren syöminen olisi Raamatussa kielletty, ja kieltää verensiirron, ja näiden eroa ei todistaja saisi huomata.
Jos huomautetaan, että Jeesuksen sanoma poisti vanhan lain, eikä syömisestä saa moittia, niin sen sijaan että tajuaisi tulleensa nenästä vedetyksi useampaankin otteeseen, aivopestynä sekoittaa asioita, mutta jäsenvärväys tuohon murhalla tappavaan lahkoon ei kristinopissa merkitse kuin tuomiota.
Murhahan on kysymyksessä, suunniteltu tappaminen pelastustoimen kieltämisellä, suunniteltu vieläpä harhaanjohtavaksi konstilla jos toisella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346