Mua melkeinpä inhottaa/inhotti kun viimekesänä (-15) hankkimallani etunamoottorisella sähköavusteinen pyöräni kulki, vaikka vain pyöritti mallin vuoksi polkimia. Siinä ei edes tällaisen rapakuntoisen soffaperunan kunto pal kohentunut.
Toki sitt 'opin' käyttämään niin pientä avustustehoa ja isompaa vaihdetta, jolloin joutui jo itsekin polkemaan, juu, mutt se oli melko aktiivista säätöjen käyttöä mäkisessä kaupunkiympäristössä.
Ja toiseks, yhtälailla harmitti ko etunapavetoisen toimintamalli mäkiä noustessa. Niissä kun tuppaa pyörän vauhti hidastumaan ja samalla vähenee avusteen määrä myös... Vaikka juuri mäessähän avustetta tarvis lisää!
No kyll keskimoottorillakin avuste vähenee kierrosten mukaan, mutta ei pyörän, vaan polkimien. Mutt silloin pyöräilijä kyllä osaa ja ymmärtää vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jolloin poljinnopeus lisääntyy ja samoin avusteen määrä. Toisin kuin napamoottoreilla, joissa vaihteen vaihtaminen ei lisää avusteen määrää, ei.
Nyt otsikon kysymyksen asetteluun. Antaako keskimoottori luonnollisemman poljintuntuman, vai vetääkö sekin tasamaalla, vaikka ei oikeasti poljekaan ...kohan polkimia lipsuttaa/pyörittää?
Ja onko sillä mäen 'kiipeäminen' loogisempaa kuin napamoottorilla?
Eli kantsiiko laittaa tonni €uroina liikkeelle paremman ajotuntuman saamiseksi? ...vai meneekö raha hukkaan, jos pyörää vaihtaisi teoriassa loogisempaan?
Keskiömoottori vs napamoottori
54
12463
Vastaukset
- apua_soffaperunalle
Kiinnostusta sysäsi liikkeele, kun luin ylitsevuotavan mainoksen Shimanon Steps:stä. ...vaikka mainoksen ja todellisuuden välillä voikin olla isokin ero...
Onko ko Shimano Steps:n toiminnasta käytännön kokemusta joillain?
Olis kiva kuulla eli lukea niistä. - hwrr
Jos meinaat pyörän hankkia kunnon kohotuksen vuoksi niin unohda tällaiset sähköavusteiset pyörät. Nehän tekevät juuri siitä työstä tarpeetonta jotka sitä kuntoa eniten kasvattaa eli ylämäkipyöräilyä. myyt ton nyt sopivaan hintaan jonnekkin ja 1000€ saat jo kohtuu hyvän maantiepyörän tai vastaavan.
- trtwerwer
Hwrr, maantiepyörät eivät kestä, jos käyttäjä on painava - oon nähnyt, kun vanne menee kasikoksi. Monivaihteinen maastopyörä olisi parempi, tai jopa järeä downhill-pyörä. Jälkimmäinen maksaa, mutta sen vanteet ja runko ovat yhtä vahvoja kuin moottoripyörässä
- Alkup_maantiepyöräi
trtwerwer kirjoitti:
Hwrr, maantiepyörät eivät kestä, jos käyttäjä on painava - oon nähnyt, kun vanne menee kasikoksi. Monivaihteinen maastopyörä olisi parempi, tai jopa järeä downhill-pyörä. Jälkimmäinen maksaa, mutta sen vanteet ja runko ovat yhtä vahvoja kuin moottoripyörässä
Huonolaatuinen kiekko menee solmuun, oli pyörän tyyppi mikä tahansa. Kiekon laadulla ei ole mitään tekemistä pyörän tyypin kanssa.
- rapakuntoinen
Kyllä kunnon kohotukseksi, juu, muttku ilman sähköapua en tän kylän mäkiä pääse taluttamatta ylös. Ja oon nähnyt monella muullakin olevan sama kohtalo... Ja minähän pyörällä liiku sitä taluttaen, en.
Lähtökohta kun on rapakuntoinen soffaperuna...
Mutt sähköavulla alkuun. Silläkin saa jo paljon enemmän terveellistä ulkoilmaa ja liikuntaa, kuin tähänasti autolla, jossa ei ratin käännön lisäksi liiku ku nilkat ;)- Rapakuntoinen
Kävelin just äsken vajaa km kauppaan ja takain. Sen jaksan joteski kävellä, kun rauhalliseen tahtiin kuljen. Toinen pikku mäki pistää jo hengästyttään ja hiki iskee pintaan kun sisälle pääsee ...ja räkä valuu ku 50 km kilpahiihtäjiltä ;) vaikka mun suoritus ei ihan yhtä kova olekaan... Tuo pumppukin asettaa vähän rajoituksia 'kiiruulle'...
Joten kyll sähköavulle pyörässä perusteluita löytyy... Eli onko keskiömoottori mielekkäämpi kuin etunapa-sellainen?
- Joseitaholiikkua
On moottoripyörä paras valinta.
- Rapakunto_soffaperuna
Tahtoo liikkua. Siksi ei moottoripyörää eikä mopoa eikä skootteria
Mutt ei heti jollain himo-kilpaharrastajatasolla, vaan hissukseen nauttien ja fiilistellen. ...sillee vaikka 'torille ja takaisin' -tyyliin
Mutt mieluusti kommentteja alkuperäiseen otsikkoon ja viestiin:
Napamoottori vs keskimoottori... ja niiden eroista käytännön kokemuksellista tietoa - motskarijuttuja
Moottoripyörälläkin kunto nousee. Pyörälle pitää kävellä, nostaa itsensä ja matkatavarat kyytiin, ja ajaminen on hyvä tasapaino-, keskivartalo-, ja käsiharjoitus. Huonommalla tiellä melkein kuin rastastaisi. Paljon on kiinni lautaskoosta ja ruokavaliosta, miten kunto kehittyy.
- e45yh4y5h5
Kyllä soffaperunakin jaksaa pyörällä ajaa ja kunto nousee. Ostaa vaan pyörän, jossa vaihteet. Kuten jo huomasitkin, ei sähköpyörällä kunto nouse.
- Sirkku.HT
Esim 15-vaihteisen pyörän välitykset saa niin kevyiksi, ettei siinä tarvitse kuin liikuttaa jalkoja.
Jos kuitenkin päädyt moottorivaihtoehtoon, suosittelen juuri ja juuri vanteen sisään mahtuvaa lentokoneen tähtimoottoria, jonka painon ansiosta alamäet menevät vauhdikkaasti ja ylämäkeenkin pääsee 500 km/h. Koska vanne tukeutuu moottoriin, myöskään tpinnoja ei arvitse, joten pyörän kunnossapito helpottuu. Moottori kannattaa asentaa itse, niin jää rahaa ostaa Iltsari.- Rapakuntoinen
Alkuosa kommentista on mielestäni asiallinen, mutt luuletko, ett loppuosa auttaa jotenkin mietteissäni...?
Olen toki vaihdepyörääkin ilman moottoria ajatellut, mutta kun en usko sillee pääseväni tän kaupungin mäkiä ajamalla ylös, niin siksi ens'alkuun haluan sähköä avuksi.
Ja jos myöhemmin se osoittautuu turhaksi, niin avusteen voi säätää nollille. Ja siirtyä Nuvintsin automaagiseen vaihteistoon... - mummotkinpolkee
Petät vain itseäsi, sitäpaitsi sähköpyörät on suunniteltu avustuksella ajettaviksi, ovat huonoja normaalisti ajettaviksi pyöriksi. Kyllä se kunto nousee ja kevytvaihteisia pyöriä on. Kuulostaa ihan, että sinulla on ollut jokin 80-luun maantiepyörä raskailla välityksillä.
- rapakuntoinen
Se on/oli taas tyypillistä suomi-keskustelua, juu. Vastattiin/kommentoitiin sellaiseen, jota ei edes kysytty. Ja ehdoteltiin kuin alakoulutasolle kehityksessään jääneet teinit. ...varmaan hauskaa heidädän mielestään, mutt kovin lapsellista.
Eli kommentoijat eivät tienneet mitään sähköavusteisten moottorien toimintaeroista, mutt kirjoittaa piti, vaikka pelkkää potaskaa.
Minäkin entisenä junnutason/iän urheilijana, nykyisenä rapakuntoisena soffaperunana, tiedän miten kuntoani olisi hyvä nostaa, enkä siihen siten neuvoa kysellyt ja näimmä mullakin on enemmän käsitystä, tosin vain teoreettista, keskiömoottoreista. Mutta kun käytännön kokemus niistä puuttuu, olisin toivonut kommentteja ihmisiltä, jotka ovat sellaisella tai molemmilla (keskiö- ja napamoottorisilla) ajelleet. Mutt sellasia ei 'näillä kulmilla' näkynyt.
Hyvää jatkoa kuitenkin lapsellisillekin. Toivottavasti kehitytte joskus, kun teidän 'aikanne koittaa'...- Läskipyöräilijä
Mitä ilmeisemmin kirjoitit kysymyksen väärälle palstalle.
Taitaa olla enemmänkin sellainen vannoutuneiden perinteitä vaalivien wannabe-urheilijoiden palsta, jonne ei auta mennä mitään nykyteknologian tuomista uudistuksista kyselemään, pitävät vain turhana habatuksena kaikkea uutta kun eivät ymmärrä sen uuden tekniikan päälle mittään.
Mutta tosiasiahan on se, että parhaimmissa on momentin tunnistukset säädettävine avustuksineen.
Eli sen mäenkin pystyy kyllä halutessaan nousemaan yhtä suurella voiman käytöllä ja kalorien kulutuksella kuin sillä normipyörälläkin, mutta juju onkin siinä, että nämä pelit taipuu ja soveltuvat Suomen vaihtelevissa ja rankoissakin olosuhteissa lähes mihin tilanteeseen tahansa.
Esimerkiksi:
Jos aamulla on pyörätiet auraamatta ja lunta on satanut niin paljon että normaali pyörällä ajamisesta ei tulisi mitään, niin sähköpyörällä meno onnistuu ja vastuksen voi säätää itselle sopivaksi.
Aamulla muistat että tänään oli se tärkeä palaveri, etkä voi haista hielle, joten puottelet töihin kevyesti käsikaasulla, ja takaisin kotiin tullessa voitkin jo tulla normaalisti polkien.
Haluaisit lähteä käymään tuttavasi luona, mutta matkaa on kuitenkin aika paljon ja aika kova vastatuuli, no sähköpyörälle nämä Suomen tutut vaihtelevat sääolosuhteet eivät ole ongelma.
Eli toisin sanoen liikkuminen helpottuu, eikä se kuntokaan pääse kuitenkaan rapautumaan.
Tuolla on parempi palsta tälle aiheelle:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14665562/sahkoinen-laskipyora - Läskitpyöräilee
Hieno homma, että otit näin lähes vuoden jälkeen tärkeääkin tärkeämmät pointtisi esille. Lämmittää ihan vitusti kuule.
- Läskipyöräilijä
"Lämmittää ihan vitusti kuule"
No kun en kuule, vaikka kuinka vikiset ja lämpenet. - yujyujyujyu
Varmaankin keskimoottori on parempi, mutta kyllä hyvällä napamoottorillakin mäet nousee hienosti. Ilmeisesti hitaissa vauhdeissa isolla teholla ajettaessa (isoissa ylämäissä) virran kulutus on napamoottorilla suurempi, koska moottori joutuu toimimaan epätaloudellisella kierroslukualueella.
Jos tuottaa vaikeuksia käyttää samaan aikaan pyörän vaihteita ja sähköavustustason valintakytkintä, sanoisin että ei pidä hätäillä eikä niitä nappeja samaan aikaan sitäpaitsi kukaan pysty painelemaan. Ensin ylämäen alkaessa vaihtaa avustustasoa ja sitten kaikessa rauhassa valitsee vaihteen ja sopivaksi.
Kuntopyöränähän sähköpyörä ilman sähköjä on hyvä, ei tarvitse ajaa kauas tehdäkseen harjoitteen. Tai sitten voi ajaa kauas isolla teholla ilman sähköjä kunnes uupuu ja palata sähköillä kotiin. - Rapakuntoinen
yujyujyujyu kirjoitti:
Varmaankin keskimoottori on parempi, mutta kyllä hyvällä napamoottorillakin mäet nousee hienosti. Ilmeisesti hitaissa vauhdeissa isolla teholla ajettaessa (isoissa ylämäissä) virran kulutus on napamoottorilla suurempi, koska moottori joutuu toimimaan epätaloudellisella kierroslukualueella.
Jos tuottaa vaikeuksia käyttää samaan aikaan pyörän vaihteita ja sähköavustustason valintakytkintä, sanoisin että ei pidä hätäillä eikä niitä nappeja samaan aikaan sitäpaitsi kukaan pysty painelemaan. Ensin ylämäen alkaessa vaihtaa avustustasoa ja sitten kaikessa rauhassa valitsee vaihteen ja sopivaksi.
Kuntopyöränähän sähköpyörä ilman sähköjä on hyvä, ei tarvitse ajaa kauas tehdäkseen harjoitteen. Tai sitten voi ajaa kauas isolla teholla ilman sähköjä kunnes uupuu ja palata sähköillä kotiin.Hiukka tarkennusta... Etunapamoottori kuluttaa isolla avustustasolla aina ja koko ajan yhtä paljon akkua, ajoit sitt ylä- tai alamäkeä tai vaikka tasamaalla, jos vaan poljet tai polkimia edes pyörittelet. Napamoottoreissa avustus toimii ihan on-off -tyylisesti, niinkos valokatkaisijatkin ...virtaa joko menee tai sitten ei. Seurauksen näkee toki paremmin lampusta, mutt kyll sen tuntee myös ylämäessä.
Ja toinen inhottavuus napamoottorissa on, ett edes sitä nimellistä 250W:n tehoa se pystyy tuottamaan vain riittävällä pyörän pyörimisnopeudella, joka on 14-15 km/h... Kaikkia ylämäkiä ei kaikki pysty tolla nopeudella polkemaan. Ja siitä seuraa siis avustustason laskeminen, jos vauhti mäessä tuosta hidastuu... You know, silloin kun sitä just enempi tarvittais... ;(
Ja vielä. Etunapaisissa moottoreissa ei ole momentin eli poljinvoiman tunnistusta, mikä keskimoottoreissa on ja joka pystyy nostamaan tuon em 250W:n nimellistehon tuplaksi ja joissain moottoreissa jopa triplaksi...
Tämä vaan siksi, että tietäisitte, kun tai jos sähköavusteista pyörää hankitte. Toki keskimoottorilla varustetut pyörät maksavat enemmän, kuin halpamalliset etunapamoottorilla varustetut, juu. Mutt siksipä niitä etunapaisia myydäänkin... - Läskipyöräilijä
Rapakuntoinen kirjoitti:
Hiukka tarkennusta... Etunapamoottori kuluttaa isolla avustustasolla aina ja koko ajan yhtä paljon akkua, ajoit sitt ylä- tai alamäkeä tai vaikka tasamaalla, jos vaan poljet tai polkimia edes pyörittelet. Napamoottoreissa avustus toimii ihan on-off -tyylisesti, niinkos valokatkaisijatkin ...virtaa joko menee tai sitten ei. Seurauksen näkee toki paremmin lampusta, mutt kyll sen tuntee myös ylämäessä.
Ja toinen inhottavuus napamoottorissa on, ett edes sitä nimellistä 250W:n tehoa se pystyy tuottamaan vain riittävällä pyörän pyörimisnopeudella, joka on 14-15 km/h... Kaikkia ylämäkiä ei kaikki pysty tolla nopeudella polkemaan. Ja siitä seuraa siis avustustason laskeminen, jos vauhti mäessä tuosta hidastuu... You know, silloin kun sitä just enempi tarvittais... ;(
Ja vielä. Etunapaisissa moottoreissa ei ole momentin eli poljinvoiman tunnistusta, mikä keskimoottoreissa on ja joka pystyy nostamaan tuon em 250W:n nimellistehon tuplaksi ja joissain moottoreissa jopa triplaksi...
Tämä vaan siksi, että tietäisitte, kun tai jos sähköavusteista pyörää hankitte. Toki keskimoottorilla varustetut pyörät maksavat enemmän, kuin halpamalliset etunapamoottorilla varustetut, juu. Mutt siksipä niitä etunapaisia myydäänkin...Tuntuu kyllä hiukan oudolta jos napamoottorin vääntö olisi pienempi matalilla kierroksilla...
Perinteisestihän sähkömoottoreissa on paras vääntö silloin kun se lähtee liikkeelle, jolloin virran kulutus on suurimmillaan.
Tarttis hieman faktaa peliin että uskon tuon mitä kerroit, eli olisiko laittaa asian pohjaksi vaikkapa linkkiä?
Etunapamoottorin ja takanapamoottorin toimintaperiaatehan on sama, mutta Fatbikessä moottorin on parempi olla takanavassa kuin etunavassa, tai vielä parempi molemmissa.
Toiseksi, kyllä noissa paremmissa pyörissä on jonkinlainen momentin tunnistava anturi joka ohjaa napamoottorin virransyöttöä asetetun avustuksen mukaan.
"Voiman tunnistava sähköjärjestelmä
Boar on varustettu pyöräilijän voiman tunnistavalla järjestelmällä, mikä tekee pyörästä herkästi polkijan liikkeisiin reagoivan. Mitä kovemmin poljet sitä enemmän voimaa moottori tuottaa. Tämä johtaa taisaiseen voimantuottoon, joka tekee pyörästä luonnollisen tuntuisen ajaa. Momentintunnistin havaitsee kun pyöräilijä alkaa polkea ja kytkee moottorin päälle välittömästi, sekä katkaisee virran ilman viivettä. Viiveetön moottorinohjaus onkin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista maastossa ajaessa, sillä tiukoissa paikossa äkillinen voiman tuotto voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi hyvin hallittu voimantuotto vähentää akun virran kulutusta ja pidentää ajomatkaa"
http://www.sahkofillari.fi/Surface-Boar-604-Fatbike
Tuosta All Terrain R750 en ole varma, kun nuo mainostekstit tahtoo olla tuonlaisia tynkiä, joista on aina jätetty tarkemmat tekniset tiedot pois.
Mutta yhteystiedot kyllä löytyis, eli laittavat varmasti mielellään tarkempaakin tietoa kiinnostuneille. - Rapakuntoinen
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Tuntuu kyllä hiukan oudolta jos napamoottorin vääntö olisi pienempi matalilla kierroksilla...
Perinteisestihän sähkömoottoreissa on paras vääntö silloin kun se lähtee liikkeelle, jolloin virran kulutus on suurimmillaan.
Tarttis hieman faktaa peliin että uskon tuon mitä kerroit, eli olisiko laittaa asian pohjaksi vaikkapa linkkiä?
Etunapamoottorin ja takanapamoottorin toimintaperiaatehan on sama, mutta Fatbikessä moottorin on parempi olla takanavassa kuin etunavassa, tai vielä parempi molemmissa.
Toiseksi, kyllä noissa paremmissa pyörissä on jonkinlainen momentin tunnistava anturi joka ohjaa napamoottorin virransyöttöä asetetun avustuksen mukaan.
"Voiman tunnistava sähköjärjestelmä
Boar on varustettu pyöräilijän voiman tunnistavalla järjestelmällä, mikä tekee pyörästä herkästi polkijan liikkeisiin reagoivan. Mitä kovemmin poljet sitä enemmän voimaa moottori tuottaa. Tämä johtaa taisaiseen voimantuottoon, joka tekee pyörästä luonnollisen tuntuisen ajaa. Momentintunnistin havaitsee kun pyöräilijä alkaa polkea ja kytkee moottorin päälle välittömästi, sekä katkaisee virran ilman viivettä. Viiveetön moottorinohjaus onkin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista maastossa ajaessa, sillä tiukoissa paikossa äkillinen voiman tuotto voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi hyvin hallittu voimantuotto vähentää akun virran kulutusta ja pidentää ajomatkaa"
http://www.sahkofillari.fi/Surface-Boar-604-Fatbike
Tuosta All Terrain R750 en ole varma, kun nuo mainostekstit tahtoo olla tuonlaisia tynkiä, joista on aina jätetty tarkemmat tekniset tiedot pois.
Mutta yhteystiedot kyllä löytyis, eli laittavat varmasti mielellään tarkempaakin tietoa kiinnostuneille.Siis ei momentintunnistin sitä moottorin vetoa heti laita, vaan liikkeentunnistin, se cadenssianturi... you know
Momentintunnistin on se, joka nostaa moottorin tehon tilapäisesti reilustikin yli 250W:n, esim ylämäissä. Liikkeentunnistin ei sitä tee, ei.
Olen toki kuullut, että joissain takenapavetoisessa olisi jonkinsortin emulointi-/simulointisofta tekemässä jotain samantapaista, juu. Onnistuen siinä sitt jotenkuten ehkä, mutt ei esim Workcycklen Bafang ja jonkun toisen firman maahantuomissa 8fan -etunapamoottoreissa momentintunnistinta ole ja ne ovat kaiketi ne enitenmyydyt jälkiasennusmoottorit Suomessa.
Eloktrobiken myymässä Boostbike-pyörässä saatta olla, mutt en oo varma asiasta, eivätkä taida moottoriaan/järjestelmäänsä myydä ilman pyörää... - Rapakuntoinen
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Tuntuu kyllä hiukan oudolta jos napamoottorin vääntö olisi pienempi matalilla kierroksilla...
Perinteisestihän sähkömoottoreissa on paras vääntö silloin kun se lähtee liikkeelle, jolloin virran kulutus on suurimmillaan.
Tarttis hieman faktaa peliin että uskon tuon mitä kerroit, eli olisiko laittaa asian pohjaksi vaikkapa linkkiä?
Etunapamoottorin ja takanapamoottorin toimintaperiaatehan on sama, mutta Fatbikessä moottorin on parempi olla takanavassa kuin etunavassa, tai vielä parempi molemmissa.
Toiseksi, kyllä noissa paremmissa pyörissä on jonkinlainen momentin tunnistava anturi joka ohjaa napamoottorin virransyöttöä asetetun avustuksen mukaan.
"Voiman tunnistava sähköjärjestelmä
Boar on varustettu pyöräilijän voiman tunnistavalla järjestelmällä, mikä tekee pyörästä herkästi polkijan liikkeisiin reagoivan. Mitä kovemmin poljet sitä enemmän voimaa moottori tuottaa. Tämä johtaa taisaiseen voimantuottoon, joka tekee pyörästä luonnollisen tuntuisen ajaa. Momentintunnistin havaitsee kun pyöräilijä alkaa polkea ja kytkee moottorin päälle välittömästi, sekä katkaisee virran ilman viivettä. Viiveetön moottorinohjaus onkin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista maastossa ajaessa, sillä tiukoissa paikossa äkillinen voiman tuotto voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi hyvin hallittu voimantuotto vähentää akun virran kulutusta ja pidentää ajomatkaa"
http://www.sahkofillari.fi/Surface-Boar-604-Fatbike
Tuosta All Terrain R750 en ole varma, kun nuo mainostekstit tahtoo olla tuonlaisia tynkiä, joista on aina jätetty tarkemmat tekniset tiedot pois.
Mutta yhteystiedot kyllä löytyis, eli laittavat varmasti mielellään tarkempaakin tietoa kiinnostuneille.No kaikissa sähköavusteisten moottoreissa on nimellistehona se ilmoitettu 250W, mutta sitä voidaan ns hetkellisesti ylittää, jos siinä moottorissa ja sen ohjausjärjestelmässä on toiminnot sitä varten.
Napamoottorit ovat edullisempia moottoreita kuin keskimoottorit, juuri siksi, että niissä ei ole kaikkia keskimoottoreissa löytyviä ominaisuuksia eikä antureita, kuten esim momentintunnistinta, vaan napamoottoreissa on vaan ns liikkeentunnistin, cadenssianturi, joka sitä lisävoimaa eli 250W:n ylittävää tehoa tuottaisi. Keskimoottoreissa on ja siksi ne ovat kalliimpia, paitsi jälkiasennettavissa, 8fan ja Bafang esimerkiksi, joissa on vain liikkeentunnistin.
Moottorien teho- ja vääntöeroista käytiin täällä kyllä jokin aika sitten keskustelu, jos vain jaksat lukea sen ajatuksella läpi. Lisää keski- ja napamoottoreilla varustettujen pyörien toimintaeroista voit kysellä myös sähköpyöriä tuntevissa liikkeissä. Tosin kaikki eivät oikein oo perillä niistä, mutta yhä useammat ovat, kun ovat alkaneet niitä myymään ja samalla tutustuneet niihin.
Olen esim Turussa osunut pariin liikkeeseen, joissa tietoa sähköpyöristä ei oo lainkaan, mutta esim Antin pyörä ja Nummen pyörä tuntevat niiden toiminnat hyvinkin.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14299872/vaantomomentin-merkitysvaikutus - Rapakuntoinen
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Tuntuu kyllä hiukan oudolta jos napamoottorin vääntö olisi pienempi matalilla kierroksilla...
Perinteisestihän sähkömoottoreissa on paras vääntö silloin kun se lähtee liikkeelle, jolloin virran kulutus on suurimmillaan.
Tarttis hieman faktaa peliin että uskon tuon mitä kerroit, eli olisiko laittaa asian pohjaksi vaikkapa linkkiä?
Etunapamoottorin ja takanapamoottorin toimintaperiaatehan on sama, mutta Fatbikessä moottorin on parempi olla takanavassa kuin etunavassa, tai vielä parempi molemmissa.
Toiseksi, kyllä noissa paremmissa pyörissä on jonkinlainen momentin tunnistava anturi joka ohjaa napamoottorin virransyöttöä asetetun avustuksen mukaan.
"Voiman tunnistava sähköjärjestelmä
Boar on varustettu pyöräilijän voiman tunnistavalla järjestelmällä, mikä tekee pyörästä herkästi polkijan liikkeisiin reagoivan. Mitä kovemmin poljet sitä enemmän voimaa moottori tuottaa. Tämä johtaa taisaiseen voimantuottoon, joka tekee pyörästä luonnollisen tuntuisen ajaa. Momentintunnistin havaitsee kun pyöräilijä alkaa polkea ja kytkee moottorin päälle välittömästi, sekä katkaisee virran ilman viivettä. Viiveetön moottorinohjaus onkin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista maastossa ajaessa, sillä tiukoissa paikossa äkillinen voiman tuotto voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi hyvin hallittu voimantuotto vähentää akun virran kulutusta ja pidentää ajomatkaa"
http://www.sahkofillari.fi/Surface-Boar-604-Fatbike
Tuosta All Terrain R750 en ole varma, kun nuo mainostekstit tahtoo olla tuonlaisia tynkiä, joista on aina jätetty tarkemmat tekniset tiedot pois.
Mutta yhteystiedot kyllä löytyis, eli laittavat varmasti mielellään tarkempaakin tietoa kiinnostuneille.Tässä sulle toinen linkki samasta aiheesta. Tämäkin ketju aiemmin näillä sivuilla.
Toivottavasti menee perille pikkuhiljaa. Nää asiat kun ei oo uskonasioita, vaan käytännön kokemuksen tuomaa faktaa. - Rapakuntoinen
Rapakuntoinen kirjoitti:
Tässä sulle toinen linkki samasta aiheesta. Tämäkin ketju aiemmin näillä sivuilla.
Toivottavasti menee perille pikkuhiljaa. Nää asiat kun ei oo uskonasioita, vaan käytännön kokemuksen tuomaa faktaa.Jäikö linkki? Pirhana, tässä se
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14314690/napa--vs-keskimoottori-kaytannon-testissa - Läskipyöräilijä
Rapakuntoinen kirjoitti:
Siis ei momentintunnistin sitä moottorin vetoa heti laita, vaan liikkeentunnistin, se cadenssianturi... you know
Momentintunnistin on se, joka nostaa moottorin tehon tilapäisesti reilustikin yli 250W:n, esim ylämäissä. Liikkeentunnistin ei sitä tee, ei.
Olen toki kuullut, että joissain takenapavetoisessa olisi jonkinsortin emulointi-/simulointisofta tekemässä jotain samantapaista, juu. Onnistuen siinä sitt jotenkuten ehkä, mutt ei esim Workcycklen Bafang ja jonkun toisen firman maahantuomissa 8fan -etunapamoottoreissa momentintunnistinta ole ja ne ovat kaiketi ne enitenmyydyt jälkiasennusmoottorit Suomessa.
Eloktrobiken myymässä Boostbike-pyörässä saatta olla, mutt en oo varma asiasta, eivätkä taida moottoriaan/järjestelmäänsä myydä ilman pyörää...Momenttianturihan tunnistaa voiman polkimella, ja annostelee sen perusteella virtaa napamoottoriin, ja eihän tämä ole millään tavalla riippuvainen siitä sijaitseeko moottori edessä vai takana.
Momentin tunnistimia on olemassa parempia ja huonompia, mutta pyörä jossa on sekä kadenssi- että momenttianturi, on jo harvinaisempi.
Tuossa alla yksi sellainen:
"Pyörässä on erittäin tehokas moottori ja älykäs kaksoistunnistus, joka mittaa polkijan polkuvoimaa sekä polkimien kadenssia"
https://www.electrobike.fi/tarjoukset/bh-evo-cross.html
Tuossa alla on yksi laadukkaimpien napamoottorien valmistajista, jonka sivuilla on myös kerrottu siitä heidän momenttianturista:
"BionX on edelläkävijä pyörien sähköistysratkaisuissa ja siinä käytetään useita patentteja, kuten venymäliuskaan perustuvaa poljinvoiman tunnistus-mekanismia. Ainoastaan venymäliuskalla saadaan aikaan herkkä ja nopeasti reagoiva poljinvoiman tunnistus. Kilpailevissa sarjoissa käytetään magneetein toteutettua keskiön pyörimisnopeuden liiketunnistusta, joka on tunnoton poljinvoimalle. Ylämäessä tai vastatuulessa ajaessa liiketunnistimella varustettu pyörä ei saa tarpeeksi tehoa ja hyytyy. Alamäessä ja myötätuulessa vastaavasti pyörä kiihtyy tarpeettomasti. Liiketunnistin on myös hidas reagoimaan ja kaikki tapahtuu pienellä viiveellä -myös pysähtyminen. Näin ollen pysähdyttäessä pitääkin usein käyttää jarruja, jolloin jarrut kuluvat ja akku tyhjenee turhaan"
Sekä yksi tärkeä vääntöön vaikuttava tekijä:
"BionX toimii 48V jännitteellä. Jo akkuporakoneista olemme oppineet, että mitä korkeampi jännite, sitä väännökkäämpi moottori"
http://www.bionx.fi/miksi bionx.html
Luin kyllä tuon teho/vääntö keskustelun, mutta eihän ongelma olekaan siinä että napamoottorista loppuisi teho/vääntö, koska nykyisen lain puittessa tehoa saa olla aina 1kw saakka, vaan siinä että keskiömoottorissa on huonompi hyötysuhde, tiheämmät huoltovälit, kalliimmat huoltokustannukset, eikä siinä ei voida käyttää kovinkaan tehokkaita moottoreita koska ketjut ja rattaat eivät kestä.
Halvoissa napamoottoreissa on tosiaan sisäänrakennettu alennusvaihteisto hempuloista muovirattaista, jolla on haettu moottoriin pienempää kokoa, keveyttä ja suurempaa vääntöä, mutta... tämä kaikki hyötysuhteen ja kestävyyden kustannuksella.
Laadukkaassa suoravetoisessa napamoottorissa näitä ongelmia ei ole.
Kyllähän kauppiaat kehuvat tuotteitaan maasta taivaaseen, ja väittävät että niillä ajaa jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta kun kysyy näille kilometreille takuuta, niin ovatkin yhtäkkiä hiljaista poikaa, tai sanovat että aina saa varaosia... - Rapakuntoinen
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Momenttianturihan tunnistaa voiman polkimella, ja annostelee sen perusteella virtaa napamoottoriin, ja eihän tämä ole millään tavalla riippuvainen siitä sijaitseeko moottori edessä vai takana.
Momentin tunnistimia on olemassa parempia ja huonompia, mutta pyörä jossa on sekä kadenssi- että momenttianturi, on jo harvinaisempi.
Tuossa alla yksi sellainen:
"Pyörässä on erittäin tehokas moottori ja älykäs kaksoistunnistus, joka mittaa polkijan polkuvoimaa sekä polkimien kadenssia"
https://www.electrobike.fi/tarjoukset/bh-evo-cross.html
Tuossa alla on yksi laadukkaimpien napamoottorien valmistajista, jonka sivuilla on myös kerrottu siitä heidän momenttianturista:
"BionX on edelläkävijä pyörien sähköistysratkaisuissa ja siinä käytetään useita patentteja, kuten venymäliuskaan perustuvaa poljinvoiman tunnistus-mekanismia. Ainoastaan venymäliuskalla saadaan aikaan herkkä ja nopeasti reagoiva poljinvoiman tunnistus. Kilpailevissa sarjoissa käytetään magneetein toteutettua keskiön pyörimisnopeuden liiketunnistusta, joka on tunnoton poljinvoimalle. Ylämäessä tai vastatuulessa ajaessa liiketunnistimella varustettu pyörä ei saa tarpeeksi tehoa ja hyytyy. Alamäessä ja myötätuulessa vastaavasti pyörä kiihtyy tarpeettomasti. Liiketunnistin on myös hidas reagoimaan ja kaikki tapahtuu pienellä viiveellä -myös pysähtyminen. Näin ollen pysähdyttäessä pitääkin usein käyttää jarruja, jolloin jarrut kuluvat ja akku tyhjenee turhaan"
Sekä yksi tärkeä vääntöön vaikuttava tekijä:
"BionX toimii 48V jännitteellä. Jo akkuporakoneista olemme oppineet, että mitä korkeampi jännite, sitä väännökkäämpi moottori"
http://www.bionx.fi/miksi bionx.html
Luin kyllä tuon teho/vääntö keskustelun, mutta eihän ongelma olekaan siinä että napamoottorista loppuisi teho/vääntö, koska nykyisen lain puittessa tehoa saa olla aina 1kw saakka, vaan siinä että keskiömoottorissa on huonompi hyötysuhde, tiheämmät huoltovälit, kalliimmat huoltokustannukset, eikä siinä ei voida käyttää kovinkaan tehokkaita moottoreita koska ketjut ja rattaat eivät kestä.
Halvoissa napamoottoreissa on tosiaan sisäänrakennettu alennusvaihteisto hempuloista muovirattaista, jolla on haettu moottoriin pienempää kokoa, keveyttä ja suurempaa vääntöä, mutta... tämä kaikki hyötysuhteen ja kestävyyden kustannuksella.
Laadukkaassa suoravetoisessa napamoottorissa näitä ongelmia ei ole.
Kyllähän kauppiaat kehuvat tuotteitaan maasta taivaaseen, ja väittävät että niillä ajaa jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta kun kysyy näille kilometreille takuuta, niin ovatkin yhtäkkiä hiljaista poikaa, tai sanovat että aina saa varaosia...Anteeksi, mutta nyt sanon ehkä rumasti eli höpön pöpö. Kysymys ei ole hyötysuhteesta, vaan moottorin ohjauksesta ja napamoottoreista puuttuvista antureista. Iissä ei ole momentintunnistusta ja niillä ei pystytä ylittämään 250W:n tehoa, niinkuin keskimoottoreissa pystytään. Ja nyt puhutaan toivoakseni edelleen näistä 250W:n moottoreista.
Kun et minua näy uskovan, niin lue nyt sitt vielä tää Suomen ehkä suurimman jälkiasennusmoottoreidenkin kirjoitus, jossa se kertoo napamoottoreiden ohjausyksikön toiminnasta ja mainitsee myös niissä olevan vain kadenssianturin, siis sen, joka ilmoittaa moottorille, että joku pyörittääpolkimia eikä mitään muuta! Eikä säädä mitään, ei tunnista poljinvoimaa, jne...
http://www.greencycle.fi/page/69/tietoa-polkutunnistimista
Lue tuo myös ihan loppuun asti, jossa kerrotaan anturin sijasta emoloinnista ...jos ymmärrät mitä sillä tarkoitetaan
Ja jos et ymmärtänyt miten napamoottorista saatava avustus riippuu pyörän pyörimisnopeudesta, niin en voi muuta surkutella ymmärtämisesi puutteellista tasoa. Sorry!
Ps. ja nyt sinä aloit marmattamaan akuista, joiden tekniikkaan en puutu, kun en tunne niiden 'sielunelämää' - Rapakuntoinen
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Momenttianturihan tunnistaa voiman polkimella, ja annostelee sen perusteella virtaa napamoottoriin, ja eihän tämä ole millään tavalla riippuvainen siitä sijaitseeko moottori edessä vai takana.
Momentin tunnistimia on olemassa parempia ja huonompia, mutta pyörä jossa on sekä kadenssi- että momenttianturi, on jo harvinaisempi.
Tuossa alla yksi sellainen:
"Pyörässä on erittäin tehokas moottori ja älykäs kaksoistunnistus, joka mittaa polkijan polkuvoimaa sekä polkimien kadenssia"
https://www.electrobike.fi/tarjoukset/bh-evo-cross.html
Tuossa alla on yksi laadukkaimpien napamoottorien valmistajista, jonka sivuilla on myös kerrottu siitä heidän momenttianturista:
"BionX on edelläkävijä pyörien sähköistysratkaisuissa ja siinä käytetään useita patentteja, kuten venymäliuskaan perustuvaa poljinvoiman tunnistus-mekanismia. Ainoastaan venymäliuskalla saadaan aikaan herkkä ja nopeasti reagoiva poljinvoiman tunnistus. Kilpailevissa sarjoissa käytetään magneetein toteutettua keskiön pyörimisnopeuden liiketunnistusta, joka on tunnoton poljinvoimalle. Ylämäessä tai vastatuulessa ajaessa liiketunnistimella varustettu pyörä ei saa tarpeeksi tehoa ja hyytyy. Alamäessä ja myötätuulessa vastaavasti pyörä kiihtyy tarpeettomasti. Liiketunnistin on myös hidas reagoimaan ja kaikki tapahtuu pienellä viiveellä -myös pysähtyminen. Näin ollen pysähdyttäessä pitääkin usein käyttää jarruja, jolloin jarrut kuluvat ja akku tyhjenee turhaan"
Sekä yksi tärkeä vääntöön vaikuttava tekijä:
"BionX toimii 48V jännitteellä. Jo akkuporakoneista olemme oppineet, että mitä korkeampi jännite, sitä väännökkäämpi moottori"
http://www.bionx.fi/miksi bionx.html
Luin kyllä tuon teho/vääntö keskustelun, mutta eihän ongelma olekaan siinä että napamoottorista loppuisi teho/vääntö, koska nykyisen lain puittessa tehoa saa olla aina 1kw saakka, vaan siinä että keskiömoottorissa on huonompi hyötysuhde, tiheämmät huoltovälit, kalliimmat huoltokustannukset, eikä siinä ei voida käyttää kovinkaan tehokkaita moottoreita koska ketjut ja rattaat eivät kestä.
Halvoissa napamoottoreissa on tosiaan sisäänrakennettu alennusvaihteisto hempuloista muovirattaista, jolla on haettu moottoriin pienempää kokoa, keveyttä ja suurempaa vääntöä, mutta... tämä kaikki hyötysuhteen ja kestävyyden kustannuksella.
Laadukkaassa suoravetoisessa napamoottorissa näitä ongelmia ei ole.
Kyllähän kauppiaat kehuvat tuotteitaan maasta taivaaseen, ja väittävät että niillä ajaa jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta kun kysyy näille kilometreille takuuta, niin ovatkin yhtäkkiä hiljaista poikaa, tai sanovat että aina saa varaosia...OK näyttää, että esiintuomassasi takanapamoottori-mallissa olisi jonkunlainen poljinvoiman tunnistin tai ainakin sellaiseksi nimitetty mainoksissa, juu. Mutt täällä on minun käsittääkseni kirjoiteltu napamoottoreista yleisesti eikä mistään erityisestä merkistä. Eikä muista kuin 250W:sta.
No mutta ihan hyvä, että jänkkäsit tuon yhden, muista poikkeavan, valmistajan valmistavan myös ei-riisuttua moottoria ja sen ohjausjärjestelmää ...ellet sitten ole mainitsemasi Elektrobiken mainostajana täällä... tosin lisäsihän se tietoutta siltikin... - Rapakuntoinen
Rapakuntoinen kirjoitti:
OK näyttää, että esiintuomassasi takanapamoottori-mallissa olisi jonkunlainen poljinvoiman tunnistin tai ainakin sellaiseksi nimitetty mainoksissa, juu. Mutt täällä on minun käsittääkseni kirjoiteltu napamoottoreista yleisesti eikä mistään erityisestä merkistä. Eikä muista kuin 250W:sta.
No mutta ihan hyvä, että jänkkäsit tuon yhden, muista poikkeavan, valmistajan valmistavan myös ei-riisuttua moottoria ja sen ohjausjärjestelmää ...ellet sitten ole mainitsemasi Elektrobiken mainostajana täällä... tosin lisäsihän se tietoutta siltikin......vaikka en tullutkaan tietoiseksi, mistä ja miten se poljinvoiman käytön mittaa - polkimista keskiön pyörityksessä, vai ketjujen kiristymisestä, tms...
- Läskipyöräilijä
Rapakuntoinen kirjoitti:
...vaikka en tullutkaan tietoiseksi, mistä ja miten se poljinvoiman käytön mittaa - polkimista keskiön pyörityksessä, vai ketjujen kiristymisestä, tms...
Joo, en tiedä minäkään sitä vielä, mutta taidankin tässä käydä paikallisessa pyörä-liikkeessä tutustumassa paikanpäällä näihin erilaisiin poljinvoimaa mittaaviin ratkaisuihin.
Tuo venymäliuska on sen verran yleinen voimien mittaamiseen käytettävä anturi, että sitä saattaa käyttää moni muukin valmistaja kuin tämä BionX.
Nopealla googlettamisella huomasin yli 5-vuotta vanhoja keskusteluja fillarifoorumilla tästä venymäliuskasta, ja kovasti tuntuivat kehuvan, kuten myös laadukkaita suoravetomoottoreitakin, eli ei ole mikään uusi juttu.
En tosiaan ole mainosta enkä kauppias, vaan nuo aiemmin antamani esimerkit vain sattuivat ensimmäisenä silmään...
Yleensä kaikki tavalliset sähkömoottorit ovat aina sen verran hyvin ylimitoitettuja että kestävät hetkellisesti nimellistehoa suurempaakin rasitusta.
Nuo tehopiikithän on helppo toteuttaa vaikkapa jännitettä nostamalla, jolloin moottorista saa teorissa moninkertaisen määrän tehoa nimellistehoon verrattuna, mutta se onkin eri asia että kuinka kauan moottori kestää kovin suuria tehon ylityksiä.
Esim. tuossa alla olevasta 350w nimellistehoisesta napamoottorista otetaan hetkellisesti 750w teho: "350w (peaks at 750w)"
https://www.surface604.com/ebikes/boar-electric-fat-bike/
Eihän aloittaja rajannut kysymystään 250w moottoreihin, enkä edes ymmärrä että miksi pyörään pitäisi asentaa alle 250w moottori, kun laki on muuttunut ja se sallii jopa 1kw moottorin, tai vaikkapa 650w moottorin takanapaan ja 350w etunapaan.
250w on auttamattomasti liian vähän, jos olosuhteet muuttuvat hiemankin rankemmiksi. esim. jos harrastetaan talvipyöräilyä jolloin pyöräteillä voi olla toisinaan paljonkin lunta, ajetaan maastossa, tai jos kysymyksessä on fatbike.
Se että hinnat on joka tapauksessa laskeneet, ja se ei ole kaikissa tapauksissa ollut hyvä asia, nimittäin jotku valmistajat ovat lähteneet hintojen alennukseen laadun kustannuksella, eli moottorit tilataan halvalla kiinasta, ja jotka on rakennettu halvalla tekniikalla kestävyydestä välittämättä.
Valmistajien olisi järkevintä lähteä kehittämään suoravetoisesta napamoottorista mahdollisimman kevyttä versiota, eli moottori jossa on hyvä teho/paino suhde.
- Buster_ja_Yammu
Perämoottori on kyllä paras. Buster XL:n perään tommonen vaikka 120 HP Yamaha, niin kyllä lähtee ja saa vikkelämmätkin hauet kiinni!
- yujyujyju
No joskus harmittaa kun joutuu lähes paikaltaan aloittamaan mäen kiipeämisen pelkästään lihasvoimin. Kyllä se moottori sieltä pikku hiljaa mukaan tulee jos ei mäki nyt ihan älyttömän jyrkkä ole, jota ne ainakaan näillä seuduin ei juuri ole. Pitää kyllä oppia ainakin ratasvaihteisella ennakoimaan sopivan pieni vaihde päälle ennenkuin pysäyttää pyörän mäen juurelle.
Tosin rasittaa semmoinen jurraaminen akkua ja moottoria. Ei noita kyllä ainakaan minulle paljon satu, ja kannattaisi semmoiset lyhyet tosi hitaat mäet mennä polkemalla, ei siinä paljon ehdi kärsimään. - yujyujyjuyuj
Niin tämä edellinen kommenttini yllä koski siis napamoottoria.
- uikuikuki
Niin, kun mietin oman etumoottoripyöräni käyttäytymistä: jos heitä erittäin hitaasti mäkeen tullessa 5-avustustasolle niin kyllä se aika perhanan äkäisesti lähtee vääntämään saman tien.
Yleensä sitä tyytyy ajelemaan pienellä avustuksella säästellen tekniikkaa ja kuntouttaen kuskia, silloinhan noita pieniä hiipumisia tulee. - Rapakuntoinen
uikuikuki kirjoitti:
Niin, kun mietin oman etumoottoripyöräni käyttäytymistä: jos heitä erittäin hitaasti mäkeen tullessa 5-avustustasolle niin kyllä se aika perhanan äkäisesti lähtee vääntämään saman tien.
Yleensä sitä tyytyy ajelemaan pienellä avustuksella säästellen tekniikkaa ja kuntouttaen kuskia, silloinhan noita pieniä hiipumisia tulee.Kyllä, täysillä vetää heti ...halusit tai et, riippumatta miteskään poljinvoimastasi
- yukyukyukyuk
Näissä hyvissä napamoottorifillareissa kuten minulla on, kuitenkin tuo viisi portainen avustusksen säätö mahdollistaa joka mäkeen sopivan avun niin että ajaminen tuntuu aika juohevalta ja tuskin muistaa sähköpyörällä ajavansa.
- Rapakuntoinen
Hyvä tai huono, en tiedä, mutta mulla isossa mäessä hyytyy. Voihan olla, että meet reisillä vahvemmin kuin minä
- Rapakuntoinen
Do dii, kehittyy ne jälkiasennuksissa käytettävät moottoritkin vihdoinkin pikkuhiljaa. Nyt on näimmä tullut jopa greencyclenkin valikoimiin momentintunnistimella varustettu keskimoottori.
Oisko kriittisillä kommenteilla ollut vaikutusta...? No tuskin, mutt kuiteskii... Hyvä asia joka tapauksessa. Kyllä nekin sitä paskaa jo pitkään myivätkin peitellen ominaisuuksien puutteita. Ja kritiikittömät ('uskovaiset'j asikkaat hurahtivat moisiin halvemman hinnan vuoksi.
Juu eihän sitä poljinvoiman tunnistinta tasamailla juurikaan tarvii, mut mäessä jo enempi ja isossa mäessä jopa vielä enempi... ;)
http://www.greencycle.fi/product/324/greencycle-km1--keskimoottori- KallisKiinalaiseksi
Joskus tullut kateltua näitä Greencyclen tuotteita, ja taisimpa kerran ottaa yhteyttäkin tuonne.
Kovat on mainospuheet heidän nettisivuillaan siniristilippuineen...
Mutta... kun ottaa selvää, niin huomaakin että niille heidän myyntipuheilleen ja normaalia suuremmille hinnoilleen ei ole oikein mitään perusteluja:
1. Vain tuotemerkki on suomalainen.
2. Tuote on kiinalainen, eli sama kiinassa valmistettu kuin muutkin halvat moottorit.
3. Kalliimpi kuin muut kiinan moottorit (maksat suomalaisesta merkistä)
4. Kehuu hinta/laatusuhdettaan, vaikka moottori on kiinan tuotantoa.
5. Huono valikoima laadukkaampia suoravetomoottoreita.
6. Mainostaa että: "ainoa sarja, joka suunniteltu Pohjoisiin olosuhteisiin" Vaikka esim. tuo aikaisemmin mainittu BionX on Kanadassa valmistettu ja takuulla ankarampiin olosuhteisiin suunniteltu.
7. Mainostaa: "Huoltovapaa, erittäin pitkäikäinen kumppani" No tuohon on juuri niin kestävä kuin nämä kiinan ihmeet vain voi olla, muovirattaineen päivineen...
8. Hirveä fraasi akuista, ja taas kuinka vain heidän akut ovat parhaimpia, vaikka he käyttävät ihan samoja Panasonicin ja Samsungin akkuja kuin muutkin, mutta yrittävät kiskoa niistä samoista akuista paljon kovempaa hintaa.
9. Mainostaa kun heillä on pistokkeet joihin ei vesikään mee sisälle... aivan kuin se olisi jotain uutta ja ihmeellistä tällä saralla. - Rapakuntoinen
Näinhän ne myyntihemmot, mutt lie tuokin parempi kuin bafan tai 8fan, ne yleisimmät...
Mutt jos tuo motori on kallis, niin paljonkos se BionX maksaakaan? - Läskipyöräilijä
Rapakuntoinen kirjoitti:
Näinhän ne myyntihemmot, mutt lie tuokin parempi kuin bafan tai 8fan, ne yleisimmät...
Mutt jos tuo motori on kallis, niin paljonkos se BionX maksaakaan?Joo, kyllähän tuo BionX on aivan hiton kallis hankinta, ja vaikka kuinka kehuvatkin sitä, niin en kuitenkaan menisi uskomaan että oikeasti on 2000€ arvoinen sarja, vaikka onkin Kanadassa tehty.
Green sykkeli alkanut näköjään myymään näitä Golden Motor tuotteita, nehän pitäisi olla vähän laadukkaampia Kiinan virityksiä.
Tuolla valmistajan sivuilla näyttäisi olevan paljon mielenkiintoisia uutuuksia älypuhelin sovelluksineen ja tietokone ohjelmineen joissa pystyy tekemään aika monipuolisia säätöjä... malleja tosiaan on jonkin verran mutta mikä niiden olennaisin ero on? hmm... täytyypä vähän perehtyä asiaan...
http://www.goldenmotor.com - Rapakuntoinen
Meikä rapakuntoinen, kun ei tuosta sähköstä muuta jymmärrä, kuin että nappulasta ja 'töpselistä' (pistokkeesta) sitä saa, niin oon aikani ihmeteltyäni tullut siihen 'uskoon' ett ne moottorit ois oikeesti tehokkaampia kuin yleisimmin kerrottu 250W, mutt lainsäädännön rajoitusten vuoksi niiden teho ois rajoitettu ko 250W:iin, joko kytkennällisesti tai ohjelmoidusti. Ja momentintunnistin voi tuon rajoituksen ohittaa tarvittaessa ja moottorista saadaan siksi tehoa mäennousuunkin selvästi lisää.
Mutt tuota momentintunnistinta ei ole yleisesti esim etunapamoottoreissa, mutt kyllä joissa (pirun kalliissa) takanapaisissa se löytyy. Ja kaikissa tunnetuissa keskimoottoreissa, kuten Bosch, Yomaha, Shimano, ym... mutta ei esim jälkiasennettavissa Bafang ja 8faneista... - Läskipyöräilijä
Tuossa alla olevassa linkissä on alkuperäisen keskiölaakerin tilalle tuleva momenttia mittaava kampisarja:
http://www.goldenmotor.bike/categories/cycle-analyst/pas-torque-sensors
Käsittääkseni tuo pystyy ohjaamaan niin etunapamoottoria kuin takanapamoottoria poljinvoiman mukaan... - qqpwe
KallisKiinalaiseksi kirjoitti:
Joskus tullut kateltua näitä Greencyclen tuotteita, ja taisimpa kerran ottaa yhteyttäkin tuonne.
Kovat on mainospuheet heidän nettisivuillaan siniristilippuineen...
Mutta... kun ottaa selvää, niin huomaakin että niille heidän myyntipuheilleen ja normaalia suuremmille hinnoilleen ei ole oikein mitään perusteluja:
1. Vain tuotemerkki on suomalainen.
2. Tuote on kiinalainen, eli sama kiinassa valmistettu kuin muutkin halvat moottorit.
3. Kalliimpi kuin muut kiinan moottorit (maksat suomalaisesta merkistä)
4. Kehuu hinta/laatusuhdettaan, vaikka moottori on kiinan tuotantoa.
5. Huono valikoima laadukkaampia suoravetomoottoreita.
6. Mainostaa että: "ainoa sarja, joka suunniteltu Pohjoisiin olosuhteisiin" Vaikka esim. tuo aikaisemmin mainittu BionX on Kanadassa valmistettu ja takuulla ankarampiin olosuhteisiin suunniteltu.
7. Mainostaa: "Huoltovapaa, erittäin pitkäikäinen kumppani" No tuohon on juuri niin kestävä kuin nämä kiinan ihmeet vain voi olla, muovirattaineen päivineen...
8. Hirveä fraasi akuista, ja taas kuinka vain heidän akut ovat parhaimpia, vaikka he käyttävät ihan samoja Panasonicin ja Samsungin akkuja kuin muutkin, mutta yrittävät kiskoa niistä samoista akuista paljon kovempaa hintaa.
9. Mainostaa kun heillä on pistokkeet joihin ei vesikään mee sisälle... aivan kuin se olisi jotain uutta ja ihmeellistä tällä saralla.>>2. Tuote on kiinalainen, eli sama kiinassa valmistettu kuin muutkin halvat moottorit.
Kiinassa tehdään monenlaista tavaraa, sekä hyvää että huonoa. Suuressa osassa arvostetuista länsimaisista tuotteista nimi ja kuoret on länsimaista ja sisukset Kiinasta. Niin sähköpyörissä kuin muissakin tavaroissa.
Juttu on osata valita Kiinasta ne paremmat. Sielläkin laatu maksaa enemmän kuin halpis. - jhgmnb
Läskipyöräilijä kirjoitti:
Tuossa alla olevassa linkissä on alkuperäisen keskiölaakerin tilalle tuleva momenttia mittaava kampisarja:
http://www.goldenmotor.bike/categories/cycle-analyst/pas-torque-sensors
Käsittääkseni tuo pystyy ohjaamaan niin etunapamoottoria kuin takanapamoottoria poljinvoiman mukaan...Ei se pelkkä sensori mitenkään osaa moottori ohjata. Väliin tarvitaan kontrolleri (elektorniikkaa), joka on yhteensopiva sekä momenttisensorin että moottorin kanssa. Eli osaa lukea sensorin antamat arvot ja säätää moottoria sen mukaan.
- eiLisää
Rapakuntoinen kirjoitti:
Meikä rapakuntoinen, kun ei tuosta sähköstä muuta jymmärrä, kuin että nappulasta ja 'töpselistä' (pistokkeesta) sitä saa, niin oon aikani ihmeteltyäni tullut siihen 'uskoon' ett ne moottorit ois oikeesti tehokkaampia kuin yleisimmin kerrottu 250W, mutt lainsäädännön rajoitusten vuoksi niiden teho ois rajoitettu ko 250W:iin, joko kytkennällisesti tai ohjelmoidusti. Ja momentintunnistin voi tuon rajoituksen ohittaa tarvittaessa ja moottorista saadaan siksi tehoa mäennousuunkin selvästi lisää.
Mutt tuota momentintunnistinta ei ole yleisesti esim etunapamoottoreissa, mutt kyllä joissa (pirun kalliissa) takanapaisissa se löytyy. Ja kaikissa tunnetuissa keskimoottoreissa, kuten Bosch, Yomaha, Shimano, ym... mutta ei esim jälkiasennettavissa Bafang ja 8faneista...>> momentintunnistin voi tuon rajoituksen ohittaa tarvittaessa ja moottorista saadaan siksi tehoa mäennousuunkin selvästi lisää.
Ei näin, olet täysin väärässä.
Momenttitunnistin on kuin kaasuvipu, momenttitunnistin vain "säätää kaasua" aistimansa poljinvoiman perusteella. Samalla tavalla kuin kaasuvipu, niin momenttitunnistin vain kertoo kontrollerille (joka säätää moottoria), että onko "kaasu" täysillä vai pienemmällä.
Kun momenttitunnistin kertoo kontrollerille, että "kaasu täysillä", niin moottori ottaa kaiken sen sähkön minkä se akusta saa. Mutta ei momenttitunnistin millään tavalla anna lisää tehoa. - Ertsi
KallisKiinalaiseksi kirjoitti:
Joskus tullut kateltua näitä Greencyclen tuotteita, ja taisimpa kerran ottaa yhteyttäkin tuonne.
Kovat on mainospuheet heidän nettisivuillaan siniristilippuineen...
Mutta... kun ottaa selvää, niin huomaakin että niille heidän myyntipuheilleen ja normaalia suuremmille hinnoilleen ei ole oikein mitään perusteluja:
1. Vain tuotemerkki on suomalainen.
2. Tuote on kiinalainen, eli sama kiinassa valmistettu kuin muutkin halvat moottorit.
3. Kalliimpi kuin muut kiinan moottorit (maksat suomalaisesta merkistä)
4. Kehuu hinta/laatusuhdettaan, vaikka moottori on kiinan tuotantoa.
5. Huono valikoima laadukkaampia suoravetomoottoreita.
6. Mainostaa että: "ainoa sarja, joka suunniteltu Pohjoisiin olosuhteisiin" Vaikka esim. tuo aikaisemmin mainittu BionX on Kanadassa valmistettu ja takuulla ankarampiin olosuhteisiin suunniteltu.
7. Mainostaa: "Huoltovapaa, erittäin pitkäikäinen kumppani" No tuohon on juuri niin kestävä kuin nämä kiinan ihmeet vain voi olla, muovirattaineen päivineen...
8. Hirveä fraasi akuista, ja taas kuinka vain heidän akut ovat parhaimpia, vaikka he käyttävät ihan samoja Panasonicin ja Samsungin akkuja kuin muutkin, mutta yrittävät kiskoa niistä samoista akuista paljon kovempaa hintaa.
9. Mainostaa kun heillä on pistokkeet joihin ei vesikään mee sisälle... aivan kuin se olisi jotain uutta ja ihmeellistä tällä saralla.Ostakaa kaupasta valmis sähköpyörä ja vielä laadukas sellainen. Itse yritin sähköistää vanhaa maastopyörää kallilla KM1 moottorilla. Se pitäisi jotenkin hitsata kiinni runkoon jotta sei ei heiluisi, kitisisi ja rutisisi. Saa nähdä kauanko kestää. Sinänsä sähköpyörä on aivan mainio keksintö kun auttaa ylämäessä ja vastatuulessa.
- Rapakuntoinen
Juu ei anna, ei. Mutt sen avulla ja toimesta sitä tehoa moottoriin, akusta kaiketi, sitt räpätään. Anteeksi kun artikulointini särähti sinun korviisi. Mutt asiaahan se sinänsä ei käyttäjän kannalta muuttamut. Momentintunnistin sen prosessin saa aikaiseksi...
- Rapakuntoinen
Nyt on rapakuntoinen saanut keskimoottorilla varustetun pyörän sen etunapamoottorisen tilalle ja kyll ero on todella merkittävä! Vautsi!
Nyt pääsen paikkakunnan 'testimäenkin' ylös satulassa istuen ja hymyillen, sillee tyytyväisenä enkä dollarihymyllä irvistäen :)
Eli, jos vaan resursseissa on mahdollista, niin ehdottomasti keskimoottorinen kantsii hankkia. Sillä kun pääsee heikkokuntoisempikin mäet ylös... taluttamatta
Mutt jos ei mäkiä ole reitilänne, niin kyll etunapamoottorikin keventää menoa - Rekkeilijä
Terve Rapakuntoiselle. Jos aihe vielä kiinnostaa niin kommentti tässä.
Ajelen itse kurapyörällä jossa 3x8 pykälää mutta siippa ei ole suostunut lenkkikaveriksi tyylikkäällä fiksillään kun joka mäki vie väännöt ja meikäläinen kieppuu ympärillä kuin pystykorva metsällä.
Hankinpa sitten siipalle Trekin LM200 Shimano sähköavusteisen ja on kyllä kiva peli! Jos olen laiskalla tuulella - saatan ottaa tielenkille sen itsekin.
Avustus on max. asennolla suorastaan ärhäkkä (liikennevaloissa autot jää seisomaan kunnes 25 km/h limitti puuttuu asiaan) ja normaaliasetuksella.. no.. normaali. Avustus on 7v takanavan kautta hyvin luonnollinen eli riippuu vaihteesta ja omastakin väännöstä. Isot mäet tuntuvat kummasti kadonneen lähitienoilta!
Tuota pyörää on kokeillut moni pyöräillyt/mopoillut/Mopoillut ja kovasti tulee kehuja sekä naama on virneessä kuin Ducatilla ajetun lenkin jälkeen ikään ;)
Kehut sikseen. Kannattaa käydä jossain liikkeessä kokaisemassa tuo Shimanon keskiömoottorillinen ja päätellä itse!
:)- PolePinion
Vaimolle tuli Yamahan keskimoottorilla varustettu sähköpyörä, kyllä on pehmeänjouheva peli*, ei äkkinykäyksiä vaan tuntuu kuin olisi joku penteleen Armstrong parhaissa pillereissään. Poika värkkäsi etupyörävetoisen kulkimen vanhasta maastopyörästä, äreä vekotin, kun ohjelmoimalla kulkee 36 km/t kunhan muodon vuoksi pyörittelee.
Keskimoottorin ainoa huono puoli lienee voimansiirrolle tuleva ylimääräinen rasitus. Ketjut ja rattaat on mitoitettu normipolkijalle, ja parhaimmillaan sähköpyörän tuottamat tehot ovat 2-3 kertaa suuremmat kuin työmatkapolkijalla keskimäärin.
*) momentintunnistin on sen salaisuus. Kokeiltiin muutamia keskimoottoriversiota (Bosch, Impulse) ja Yamaha oli selvästi pehmeimmin kytkeytyvä.
- Pelago
Vedin Bob Yakia rannikon kumpuilevassa maastossa etumoottorin ryydittämänä. En kovin usein välittänyt vitoselle laittaa kun vauhti nousi ja nopeasti. Mutta muutamassa mäessä piti. Moottori on espanjalainen. Tyytyväinen olen
- Anonyymi
Moottorin teho on kulmanopeuden (pyörimisnopeus) ja vääntömomentin summa. Jos pyörän nopeus hidastuu ylämäessä, niin max. vääntömomentti alkaa rajoittamaan napamoottorin antotehoa.
Keskiömoottorilla vaihdetaan pienempää vaihdetta silmään, jolloin moottorinkin kulmanopeus säilyy suurena, eikä max vääntö rajoita antotehoa.
Sähköpyörän heikkous kuntoiluvälineenä on ääliöiden *kapuhetta. Nimenomaan hyväkuntoisella se on loistava peli. Tasamaalla ja alamäissä ajetaan joka tapauksessa niin kovaa, että 25 km/h rajoitin tulee vastaan, eikä moottori juurikaan avusta. Ylämäissä moottori tasaa polkijan sykettä siten, että pysytään pk-alueella, vaikka vauhti ei juurikaan laske.
Huonokuntoisella on vielä tärkeämpää, että syke ei liiaksi nouse ylämäissä. Liika raastaminen aiheuttaa ainoastaan kumuloituvan rasituksen joka johtaa ylirasitukseen ja kuntoilun lopettamiseen juuri silloin, kun kunto alkaisi kehittymään, eli muutaman viikon jälkeen aloittamisesta.
Liian kovista tehoista johtuu se, että monilla 4 - 6 viikkoa kuntoilun aloittamisen jälkeen ei enää maistu.- Anonyymi
Se mikä hyväkuntoisesta tuntuu helpolta voi lihasheikkoudesta tai muusta krempasta kärsivälle olla ylivoimainen onnistelu. On hyvä että sähköavustinpyörä on kehitetty heille avuksi.
- Anonyymi
Moottorityypistä huolimatta on tärkeää muistaa lisätä pyöriville pinnoille ajoittain aimo annos vaseliinia liiallisen kitkan aiheuttaman liikevastuksen ehkäisemiseksi. Tällä tavalla pyörä pysyy jouhevasti liikkuvana ajopelinä koko käyttöikänsä ajan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101246Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 65838