Ruoka on todella halpaa!

köyhä_syö_hyvin

En ymmärrä, miksi ruuan kalliudesta valitetaan jatkuvasti. Tässä 3 esimerkkiä kuukauden ruokakustannuksista, kun syöjänä on kevyttä toimistotyötä tekevä nainen jonka energiankulutus on 2 000 kcal / vrk ja kuukaudessa on 31 päivää:

Kotimaista kaurahiutaleet 0,65 €/kg. 556 g päivässä riittää ja maksaa 0,36 €. Kuukaudet ruuat pelkkinä kaurahiutaleina maksaisi siis 11,16 €.

X-tra rapsiöljy 1,47 €/l (n. 1,63 €/kg). 226 g päivässä riittää ja maksaa n. 0,36 €. Kuukauden ruuat pelkkänä rapsiöljynä maksaisi siis n. 11,16 €. (sama hinta kaurahiutaleiden kanssa puhdas sattuma)

Rainbown maapähkinät 3,19 €/kg. 330 g päivässä riittää ja maksaa 1,05 €. Kuukauden ruuat pelkkinä pähkinöinä maksaisi siis 32,55 €.

Kaikki hinnat on Prisman normaalihintoja, joten niihin päästäkseen ei tarvitse metsästää tarjouksia. Ja huom! En tarkoita että kenenkään pitäisi puputtaa pelkästään yhtä, kahta tai edes kolmea ruokaa koko kuukauden ajan, mutta halvoista osista saa koottua halvan kokonaisuuden. Ja halpoja aineita on Suomen ruokakaupat pullollaan.

33

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • treenaajatar

      Minäkin olen kevyttä toimistotyötä tekevä nainen, mutta urheiluharrastuksia paljon. Ja energiankulutus on melkoinen, en siis syö kuin lintu :) Tosin terveellisyyteen aina pyrin syömisissäni.

    • Sossupummi-

      Jos tälläinen iso raavas mies söisi tuollaista ruokaa niin ei jaksaisi mitään tehdä.
      Pitää syödä lohta ja rae juustoo ja kanaa , salaattia. Puurolla ei elä

    • hidason

      Tunti maastohiihtoa rauhallisesti vie jo 440 kcal ja kohtalainen kävelyvauhti 250 kcal, rauhallinen pyöräily 300 kcal.

    • oikeasti.on.kallista

      Ei se ole halpaa. Ei kukaan jaksa koko vuoden syödä maapahkinöitä ja öljyä. Yhtä tyhmää kuin se, että vedetään jatkuvasti muka hernekeittoa ja kaurapuuroa kahdella mustikalla. Ruoka ei ole vieläkään tarpeeksi halpaa. Sitten kun maitotölkki maksaa
      5 senttiä, jauhopussi 7 senttiä., margariini/voi 8 senttiä, lenkkimakkara 4 senttiä ja liha 11 senttiä kilo, voidaan puhua ruoan halpuudesta.

      • töihinvaan

        Jaa, haluan nähdä kun menet noiden tuotteiden valmistajille töihin 2 centtiä/tunti. Silloin mennään suhteessa hintaan.....


      • perusta

        Kyllä Hernekeitto ja Maksalaatikko on ale-ruokaa.


      • hyvääruokaaneon
        perusta kirjoitti:

        Kyllä Hernekeitto ja Maksalaatikko on ale-ruokaa.

        Jos hernekeitto ja maksalaatikko kelpaa "Äänruuteille" ja muille rikkaillekin, niin kyllä niitä voi köyhäkin syödä.

        Sitä paitsi hernekeittoa saa ostaa 0,19€/purkki, on edullista! http://aijaa.com/tuoluA


      • perusta kirjoitti:

        Kyllä Hernekeitto ja Maksalaatikko on ale-ruokaa.

        Mutta hernekeitossa kestää 4 tuntia valmistaa, niin eikö siitä tule kallis sähkölasku?


      • hyvääruokaaneon
        Trexnonar kirjoitti:

        Mutta hernekeitossa kestää 4 tuntia valmistaa, niin eikö siitä tule kallis sähkölasku?

        Hernekeiton valmistus ei vie kotona aikaa kuin pari minuuttia, kun avaa hernaripurkin ja kaapii sisällön kattilaan, 1/2 tölkillistä vettä ja kiehauttaa, siinä se! http://aijaa.com/vyBcYL
        Hernari purkki maksaa yleensä n. 0,62€ ja tarjouksissa 0,19€, ei ole kallista!


    • lemmy-lee

      Aloittajalta hieno aloitus.

      Loppukommentit olikin sitten ihan palstan normitasoa eli aivan skeidaa.

    • kaurapuuroa_aamuisin

      Hyvä aloitus! Ruoka on oikeasti halpaa ja voi syödä terveellisesti, jos hyödyntää monipuolisesti tietyt tuotteet, joilla saa päivän energian.

    • Diivaillen
    • suolainenn

      Suola on halpaa. Parilla eurolla saat kuukauden suolat. Ja hanasta ilmaista vettä päälle. Pysyy terveenä ja hoikkana.

    • hurrrt

      Eikä tule lihaskramppeja;) Makaronia saa 0,19€ 400g.

    • halpaahuomattu

      Se on totta. Viimeisen vuoden aikana kova hintakilpailu on todellakin pistänyt hinnat edulliseksi. No jos kukkarossa ei ole euroakaan niin silloin kaikki tuntuu kalliilta.

      • Matti_Kukkarossa

        Jos ei ole kukkarossa euroakaan, irtoaa yhdellä tölkkipantilla 400g pussillinen makaroonia Lidlistä (0,15€), yhden tölkin löytää aina kurkistamalla johonkin roskikseen. Usein löytyy montakin pantillista pulloa tai tölkkiä huoltamon tai marketin pihast roskiksista. Voiko ruokaa enään halvemmalla saada, kun kauppamatkalla tienaa ostosten hinnan!


    • kauefhgtyhj

      Syön kerran kuukaudessa lohta tuoretiskiltä ja alta 500 grammaa pari pientä palaa paistettua tuoretta lohta jossa lohen määrä alle 300 grammaa, maksoi noin 8 euroa. Toki kilonkin painoisen lohen itse valmistaen saisi valmisruokatiskistä noin kahdeksalla eurolla tai tarjouksessa viidellä eurolla, mutta sitten ei tietäisi sen edes alkuperää. Kun mietin mennyttä asiakkuuttani toimentulotuen kyyytysasiakkaana missä omalta perheeltä todellakaan ei sossuasiakastapauksilta mulle annetut rahani varastettiin multa paikallisen tuntemattoman mutta asuinkaupunkini suomalaiskaupungin sosiaalitoimen kassaan ja kun mietin täällä olevien rasistien puheita kuinka sosiaalituilla muka "syö hyvin", niin kun alle seitsemän euroa kaikkiin päivän menoihin bussikustannukset lääkekulut ja kaikki on = toimeentulotuen asiakkaan päivän rahan määrä, siinä ei syödä lohta tai käydä kirjastossa eikä matkusteta bussilla. Korkeintaan euron halpaa kaljaa voi juoda, jos päässä alkaa hajottaa. Verot on silti 20 % jokaisesta työttömyystuesta ja toimeentulotukea en ainakaan minä täytenä saisi vaikka päälläni seisoisin, vaikken saa lapsiperhe-etuuksia enkä ole elämästään lähes neljäkymmentävuotias elämänsä aikana ollut työttömän työttömyystuen saaja kuin yhteensä alta kaksi vuotta. Ehkä syy on se, että en ole velkaantunut. Sossutanttojen mielestä täyden toimeentulotuen oikeutettuja ovat mieluummin paskaperseet, joita edes oma perheensä ei auta ja joilla on velkaa turhasta kuluttamisesta tyhmyyden vuoksi. Minä olen niille sossuun mennessä sitten ihminen, jolle sanotaan, että " no sinua kyllä LÄÄÄÄÄHEISEN HUOOLEEENPIDOLLA autetaan ja en saa toimeentulotukea koskaan täytenä, koska idiootit on tärkeämpiä kuin minä laissa. Ainoa vikani siis kai se, että olen ylemmästä keskiluokasta missä ei taloudellisia maksuvaikeuksia, eikä itselläkään mitään ongelmia taloudellisia. Olisin sossuntantalle näyttänyt potkut perseeseen, mutta sääliö pitäkööt työpaikkansa: se näkyy, miten tasa-arvoisesti tai ei yhtään asiallisesti ihmisiä sosiaalitoimessa kohdellaan. Eikö olisi noloa, että akateeminen ei ikäiseltäään nuorelta sossumuorilta saa täyttä toimeentuotuen perusosaa, ihminen joka ei ole toimeentulotuen tai sossujen asiakas ollut juuri kuin minimaalisesti elämässään ja jos päättäjänä on asiakasta vähemmän koulutettu ihminen?

      • lohta_saa_tarjouksesta

        Kalan alkuperä tulee ilmoittaa kaupassa asiakkaille, joten kyllä tiedät kalan alkuperän, jos ostat sen kokonaisen lohen.
        Ei täällä mitään rasisteja olla, kyllä pienellä rahalla pystyy elämään. Miksi muka köyhän pitäsi syödä paremmin yhteiskunnan rahoilla, jos rikkaatkin tulevat toimeen vähemmälläkin summalla?

        Lohta saa tarjouksesta täällä monasti 1,99€/kg valmiina fileinä, ei ole kallista köyhälle.


      • voioioi
        lohta_saa_tarjouksesta kirjoitti:

        Kalan alkuperä tulee ilmoittaa kaupassa asiakkaille, joten kyllä tiedät kalan alkuperän, jos ostat sen kokonaisen lohen.
        Ei täällä mitään rasisteja olla, kyllä pienellä rahalla pystyy elämään. Miksi muka köyhän pitäsi syödä paremmin yhteiskunnan rahoilla, jos rikkaatkin tulevat toimeen vähemmälläkin summalla?

        Lohta saa tarjouksesta täällä monasti 1,99€/kg valmiina fileinä, ei ole kallista köyhälle.

        "Kalan alkuperä tulee ilmoittaa kaupassa asiakkaille"

        asiakas uskois vaikka sanois sen olevan Nigeriasta?
        Nää juuri sitä eu hömppää pitäs voida todistaa kalan alkuperä


      • dkugthhytythg
        lohta_saa_tarjouksesta kirjoitti:

        Kalan alkuperä tulee ilmoittaa kaupassa asiakkaille, joten kyllä tiedät kalan alkuperän, jos ostat sen kokonaisen lohen.
        Ei täällä mitään rasisteja olla, kyllä pienellä rahalla pystyy elämään. Miksi muka köyhän pitäsi syödä paremmin yhteiskunnan rahoilla, jos rikkaatkin tulevat toimeen vähemmälläkin summalla?

        Lohta saa tarjouksesta täällä monasti 1,99€/kg valmiina fileinä, ei ole kallista köyhälle.

        Aika tympeä vittuilu. Jos haluat vittuilla rikkaille, älä puhu ihmiselle joka on joutunut hakemaan työttömystukea. Itse onneksi voin syödä hyvää ravintoa, koska olen rehdistä rehellisestä veronmaksajataustasta, missä rakkaani ja minusta välittävät ihmiset työssäraatajat - ajalta jolloin oli työpaikkoja- noin viisikymmentä vuotta yhteensä teini-iästä eläkeikään asti töissä käyneet, on kuukausipalkastaan jokaisesta maksaneet Suomen kansalle veroja, mutta Suomen nykyisellä sosiaaliturvalla kyllä olisin katuojassa. En väitä, että köyhien pitäisi voida syödä paremmin kuin rikkaiden, mutta ruoka Suomen ruoakaupoissa on samanhintaista kaikille köyhimmistä rikkaimpiin. Toimeentulotuen asiakas jos ostaa ruokakaupan tiskiltä lohipalan hintaan kahdeksan euroa, sellaisen yhteiskunnan viimesijaisen sosiaaliturvan sellaisen varassa oleva mikä tahansa ihminenn on varmasti kaksi seuraavaa päivää syömättä mitään yhteiskunnan sosiaaliturvan määrän osalta.


      • Vimpeä_Tyttuilu
        dkugthhytythg kirjoitti:

        Aika tympeä vittuilu. Jos haluat vittuilla rikkaille, älä puhu ihmiselle joka on joutunut hakemaan työttömystukea. Itse onneksi voin syödä hyvää ravintoa, koska olen rehdistä rehellisestä veronmaksajataustasta, missä rakkaani ja minusta välittävät ihmiset työssäraatajat - ajalta jolloin oli työpaikkoja- noin viisikymmentä vuotta yhteensä teini-iästä eläkeikään asti töissä käyneet, on kuukausipalkastaan jokaisesta maksaneet Suomen kansalle veroja, mutta Suomen nykyisellä sosiaaliturvalla kyllä olisin katuojassa. En väitä, että köyhien pitäisi voida syödä paremmin kuin rikkaiden, mutta ruoka Suomen ruoakaupoissa on samanhintaista kaikille köyhimmistä rikkaimpiin. Toimeentulotuen asiakas jos ostaa ruokakaupan tiskiltä lohipalan hintaan kahdeksan euroa, sellaisen yhteiskunnan viimesijaisen sosiaaliturvan sellaisen varassa oleva mikä tahansa ihminenn on varmasti kaksi seuraavaa päivää syömättä mitään yhteiskunnan sosiaaliturvan määrän osalta.

        Köyhäkö ei muka voi syödä samaa ruokaa rikkaiden kanssa? Rikkaat ostaa tarjouksista punalappuiset ja muut halvat emmeet, syövät purkkihernaria ja kyttäävät tarjousmaksalaatikot.


    • dfdsfsadfa

      1/2 kiloa vihanneksia, hedelmiä ja marjoja päivässä on virallinen suositus. Uskon, että ulkolaisten vihannesten, marjojen ja hedelmien syöminen on haitallisempaa kuin syömättä jättäminen, joten syön joko kotimaisia (osaksi itse kerättyjä) tai luomua.

      Kalaa pitää syödä 1-2 kertaa viikossa lajia vaihdellen, virallisten suositusten mukaan, jotta saa riittävästi omega 3 -rasvahappoja. Ja tämä ei varmasti tarkoita tölkkitonnikalaa tai lounaspaikkojen (valmiseines) mantelikalaa.

      Lihaakin on hyvä syödä välillä ihan vaihtelunkin vuoksi. Ilman muuta suomalaista, jos haluaa välttää antibiootti yms. jäämiä. Itse syön lihaa harvemmin ja vähän kalliimpaa.

      Syödä voi toki halvalla, mutta virallisia ruokasuosituksia noudattaen, se ei minusta tule halvaksi. Toki kasvispäivänä kasvissosekeitto tai itse tehdyt pinaattiletut, eivät paljon maksa, mutta jos laskee koko kuukauden ajalta.

      Uskon kuitenkin, että ravintoasioissa ei ole oikotietä onneen, edestään löytää, jos yrittää oikaista = päästä jatkuvasti halvalla ja nopeasti.

      Ja terveyttä ei korvaa mikään, siitä on valmis maksamaan sekä rahaa, että aikaa, vaikka välillä ruoan itse tekeminen joka päivä tuntuu ajan tuhlaukselta.

      Halpuus on suhteellista, minä tingin monesta muusta, mutta kunnollisesta ravinnosta en koskaan. Ensin ostetaan perheelle kunnon ruoka-ainekset, jos rahaa jää, sitten ostetaan muuta.

    • pupujakäpy

      ihan perus ruoka itse tehtynä on edullista vaikka hyviä raaka-aineita käyttääkin.Paistista jauhan itse jauhelihat ja kaikki liha ruuat teen parhaista lihoista....mikä kullekin sitten on parasta, mulle on se jottei mitään jää jäljelle vaan kaikki syödään, eli rasvat ja kaikki kintereetja jänteet ei tule meille.Karjalan paistikin tehdään possun fileestä ja naudan sisäpaistista, sitä tehdään niin paljon jotta jää pakkaseenkin sekä lihasoppalihat kypsyy siinä samassa, eritellään omaan rasiaansa vain, muutamaksi kerraksi. On sitten valmiina kun tulee aika tehdä se soppa, on nopeasti valmis kun lihan on kypsät jo.Ja muutama pieni nyssäkkä myöskin kastikkeen sekaan.
      Makaronilootaa sen verran kerralla siitä paistilihasta jottei ihan joka viikko tarvi sitäkään tehdä.Piirakat käärmetortut omista hilloista joissa ei paljon sokeria, toisin kuin valmishillot jotka alkaa olla suurimmalta osaltaan pelkkää sokeria.
      Ruokaa on kiva tehdä paljon kerralla, hautuu paremman makuiseksi kuin pieninä annoksina tehden. Vaikka meitä on 2 niin kerralla valmistan aina suuria eriä, on sitten mistä ottaa kun kiirus iskee tai ei huvita.Kohta laitan hernesoppaa tulemaan, siihen on parasta korian palvin kinkku.Sitäkin tulee 4 kerrraksi siitä hernepussista, vielä on saatavilla suomalaisia herneitä, pian taas loppuu ja saa odottaa seuraavaa satoa.
      Sieniä ei itse ole kerätty, mutta on tosi hyviä virolaisia suolasieniä pienissä 'ämpäreissä' 7e hintaan, siitä tulee 7-8 kastiketta, kerralla tietysti ja pakkaseen.Vaan taitaa olla jo loppu nekin kaupoista kun en ole pariin kk enää nähnyt niitä, onneksi ostin 2 astiaa viimeksi, enempää ei tarvi ennen seuraavaa kautta.Mehut hillot omista marjoista,omenista, puolukat metsästä.2 pakastinta täynnä mehuja hilloja syksyllä, nyt jo vajentuneet paljon.
      Kaalilootaa kohta pitäisi lisää tehdä viimeinen rasia meni viimeviikolla.
      Muutama esimerkki tuossa jokainen voi oman mielensä mukaan rakennella omat eväänsä, mutta ei voi sanoa jotta kallista on, vaikka lohet ja paistit kuuluu jokapäiväiseen elämään. Savustus onnistuu omin laittein, niin kylmä-kuin lämminkin.Kylmäsavulohta on vielä 3 kalaa jäljellä.

      • NeverHeard__

        Mikä käärmetorttu??


      • pupujakäpy
        NeverHeard__ kirjoitti:

        Mikä käärmetorttu??

        käärmetorttu on tietty kääretorttu, oma sanontamme, siis käärmis tehdään kun siltä tuntuu.


    • eu-makarooniakansalle

      tavis eu kansalaisen menu: 1 päivä: makarooni pata. 2 päivä: makaroon velli. 3päivä: makarooni pasta. 4 päivä: makarooni keitto., ja vaihtelun vuoksi voi esim vellin ja keiton päivää vaihdella.

    • köyhä5

      Ajatelkaa tätä: Yhden lonkero tuopin hinnalla saa 30 pussia makaronia! Jos on varaa juua yksi lonkero kapakassa kuukaudessa pitäisi olla varaa ostaa myös kuukauden ruuat.

      • jfjfhjfhhjfdg

        Ruoka on kyllä silloin halpaa kun tulee hävikkiä.Muutama sukupolvi sitten vielä kaikki käytettiin hyväksi ja ikäluokan miehet ja naisetkin sitten lyhyitä mutta ruumiltaan sitkeitä työnteosta.


    • köyhämies

      Makaroonilaatikkoa kannattaa tehdä .Selvii alle satasellakuukaudessa kun syö sitä joka äivä.

    • köyhämies

      Toki jos haluaa pysyä laihana niin ei kannata syödä makaroonilaatikkoa

    • VähänKulutan

      Minä söin tuorejuustoa viimeinen käyttöpäivä vuodelta 2014 kevät. Hyvin maistuu, eikä ole vatsa edes kipeäksi tullut. Ruoka säilyy yllättävän kauan eli ne nirppanokka hienohelmat, jotka heittävät avaamattomankin ruoan heti roskiin, kun parasta ennen päivämäärä umpeutuu, eivät ole ihan ajan tasalla ruoan säilymisen suhteen.
      Minun energia määrä jää alle 1000 kcal joka päviä, hyvin on pärjännyt ja paino pysyy alhaalla, ei tarvitse edes miettiä laihduttamista.

    • ruoka-allergikko

      Mä en voi makaroonia syödä gluteiini-yliherkkyyden takia, tai joskus ostan gluteiinitonta spagettia, on vaan tosi tyyristä kuten gluteiinittomat leivätkin. Riisiä lisukkeena syön ja perunoita keitän. Ruoka-allergian takia syön paljon vihanneksia. Eineksiä en juuri voi edes syödä tuon allergiani takia, niissä on monissa gluteiinia.

      • keliakia_ei_ole_ongelma

        Eihän gluteeniton ruokavalio ole mikään ongelma. Perunaa, riisiä ja tattaria vaan. Perunasta saa vaikka mitä, me tehdään pizzanpohjiinkin perunasta. Perunamuusijauhetta saa ostaa suurissasäkeissä halvalla, siitä voi säveltää monenlaista ruokaa. Perunajauhosta tulee hyvin leivonnaisia ja kuohkeat kakut. Riisi on halpaa isossa säkissä, ei ole kallista, ihan tavallisissa kaupoissakin on joskus tarjouksia mm. Lidlissä oli Punjabin riisiä halvalla isossa pussissa . Tattarista saa vaikka mitä http://www.mytaste.fi/e/tattarijauho.html ja tattaria olemme ostaneet halvalla suoraan viljelijöiltä.
        Vihannekset on halpoja, meillä syödään paljon porkkanaa, joka soveltuu hyvin monenlaiseen ruuanlaittoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1477
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1151
    3. 37
      842
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      836
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      795
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      789
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      772
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      715
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      709
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      662
    Aihe