otakoppi: Oletko sinä Hurskas ?

Johtolause:


Luukas 18:9-14
Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
"Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei."

_________________________________________________________


Tästä johdannostani pääsenkin sitten aiheeseeni josta haluan tällä kirjoituksellani puhua, nimittäin siihen, että mitä oikeastaan on synti tai olla syntinen...
Jeesus esitti tämän edellä mainitun tarinan ensisijaisesti sellaisille juutalaisille oppineille, jotka halusivat sitoutua lakihenkisen sanatarkasti juuri tooraan ja kaikkiin sen 613 käskyyn ja neuvoon (https://fi.wikipedia.org/wiki/Toora / https://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä ) ja tämän lisäksi näihinkin oli liitetty kaikenlaisia ns."ihmisten perinnäissääntöjä" (Vrt. Mark 7:3,7,13) ja tämä jos mikä kertomus ärsytti fariseuksia varmasti paljon...
Mutta mikä tässä ärsytti fariseuksia ?


Noh, se oli varmasti se, mikä on juutalaisuudelle ominaista vielä tänäkin päivänä; nimittäin juutalaiselle ajattelulle on ominaista se,
että heidän mielestään paha tulee heihin ikään kuin ulkoapäin, ulkoisista vaikuttimista, ja näin turmelee ihmistä, joka yrittää olla juuri Lain teoilla Jumalalle otollinen...


Lainaan tässä vähän tänä päivänäkin juutalaisuudessa käytettävää Siduur-rukouskirjaa asiaa vähän valaistaakseni.
Lainauksia aamurukouksesta:
" Jumalani, sielu jonka olet antanut minulle on puhdas... Meissä on enemmän valoa kuin pimeyttä, hyvää enemmän kuin pahaa...
Älä anna pahan taipumuksen hallita meitä ja päästä meidät kauas pahoista ihmisistä ja pahoista tovereista sekä liitä meidät hyviin taipumuksiin..."


Ja näin siis fariseukset ja lainoppineet olivat tottuneet lakihenkisesti piirulleen palvelemaan Jumalaa. Kunnes sitten saapuikin Vapahtajamme Jeesus Kristus, aasin varsalla ratsastaen, ja puuttui tähän väärään ja väärin ymmärrettyyn käytäntöön ja olikin asiassa todella radikaali. Ei Jeesus sättinyt ketään muita ihmisryhmiä niin paljon kuin näitä itsevarmoja lainopettaja fariseuksia. Ja niin Jeesus alkoikin opettaa kaikille, että koko ihmiskunta ja näin jokainen yksityinenkin ihminen on
ns. perisynnin turmelema, ja mitä tahansa ihminen tässä tilassa tekeekin, niin hän ei kykene täydellisesti toimimaan OMIN VOIMIN LAKIA TÄYTTÄEN Jumalalle otollisella tavalla...

Lainaan Jeesusta. ( Mark 7:18-23)
" Hän sanoi heille: "Oletteko tekin noin ymmärtämättömiä? Ettekö käsitä, ettei mikään ulkoapäin ihmiseen tuleva voi saastuttaa häntä? Eihän se mene hänen sydämeensä -- vatsaan se menee, ja sieltä se sitten ulostuu." Näin Jeesus teki selväksi, että kaikki ruoka on puhdasta. Ja hän jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."


Ja nyt siis Jeesus alkoikin opettamaan aivan juutalaisille ennen tottumattomalla tavalla. Hän alkoi opettaa, että ei ole eroa hyvällä syntisellä ja huonolla syntisellä, vaan että kaikki ovat syntisiä ja eksyksissä, turmeltuneita ja vailla Jumalan uudistavaa armoa..
Siis Jeesus alkoikin nyt opettamaan tässä asiassa näin, että ihminen ei pääse perisynnistä eroon ainoastaan lakia noudattamalla, koska ei
syntisyytensä takia siihen kykene, vaan että LAIN tarkoitus on kasvattaa meidät siihen tilaan, että ymmärrämme olevamme syntisiä ja ilman Jumalan armoa tuhoon tuomittuja, ja niin, että sen huomattuamme rientäisimme rakastavan Isämme " Abban" ja synnistä vapauttajamme Jeesuksen Kristuksen luokse turvaan koko sydämestämme ! :)


Ihminen joka ei tätä huomaa, nimittäin omaa syntisyyttään, ei kykene tulemaan Jumalan eteen oikealla asenteella...
Ja tämä asiahan oli ulkokullatuille fariseuksille sitten varmaan kauhea asia ymmärtää, sillä hehän luulivat olevansa oikein uskonnollista eliittiä ja Jumalan valittua kansaa, mutta julkea Jeesus kehtasi opettaa näin;
" Publikaani muka vanhurskas, ja minä en muka, HÖH HÖH. Hänessä on riivaaja "


(jatkuu)

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta todella kiihkeä LAIN TÄYTTÄJÄ entinen fariseus, Paavalikin, joutui tunnustamaan tämän opin lopulta oikeaksi, kun hän ensin oli kohdannut Jeesuksen ja saanut itselleen Pyhän Hengen uskon kautta Jeesukseen opettajakseen ja neuvojakseen.
      Ja tästä Paavali meille ilmeikkäästi kertookin: (Room 7:14-25)
      "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
      Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."


      Ja eli siis" Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa
      meidät kaikesta vääryydestä. " (1 Joh 1:9)

      Myös eräs Espanjalainen mystikko runoilija Juan de la Cruz (1542-1591) eli RISTIN JOHANNES kuvaa kirjassaan " Pimeä yö " minusta tämän vähän saman asian hienosti ja kuvasi asian jotenkin näin, minä yritän tätä ajatusta jotenkin tuoda julki kansantajuisesti ja meidän kirkolliseen aikaamme soveltuvasti:
      Kuvitellaanpa nyt, että me olemme se ns. "Pyhän Hengen temppeli" ( 1Kor 6:19), niin kuin Paavali sanoo, mutta kuvitellaan kuitenkin, että olemme Tooraan ja ns. "perinnäissäännöille" pyhittyneitä !

      No niin, nyt me päätämme alkaa siivoamaan tätä uljasta temppeliämme ja laitamme sen kaikki virsikirjat ja kirjapöydät järjestykseen, laitamme myös kaikki alttarille kuuluvat rekvisiitat paikoilleen, pesemme lattiat mopeilla, pesemme myös ikkunat ja lamput, pyyhimme pölyt huolellisesti kaikesta irtaimistosta...
      No niin.. Sitten kun kaikki mahdollinen on tehty, niin suoritamme vielä lopputarkastuksen, että kaikki asiat on kunnossa...
      Ja nyt on sekin ohi.. kyllä nyt kelpaa olla ja katsella omaa työn jälkeä ja nostaa itselle hattua; " Kylläpäs on siistiä, kylläpäs olen toiminut hyvin, kyllä Jumala on nyt varmasti tyytyväinen...Kunpa nyt ei vaan joku pahalle haiseva puli-ukko astuisi ovesta sisään ja sotkisi kaikkea, täällähän tuoksuukin niin hyvälle."
      Ja tässä tilassa me nyt olemme, nimittäin tilassa, josta on lähtöisin niin monta harhaoppia ja lakiuskontoa ja monenlaista ihmisten keksimää eettisyyttä...

      Mutta mikä tässä on homman juju ????????

      Tämähän näyttää ulkoisesti niin hyvältä ja tavoittelemisen arvoiselta... Tämähän on suorastaan hieno juttu...
      Mutta eipäs olekaan !!!
      Tässä temppelissä on yksi erittäin surullinen puoli;
      Ja se on se, että tästä temppelistä puuttuu Jumalan " VALKEUS" (1MOOS 1:3) Jeesus Kristus !!!
      Ja kuvitelkaamme nyt, että käy niin onnellisesti, että Jumalan Valkeus Jeesus Kristus astuu Pyhän Henkensä
      kautta tähän muuten niin siistiin temppeliin...
      NOH... Mitä nyt käykään ????
      Yhtäkkiä voimmekin huomata, että temppelin ns" luonnollinen" valomäärä, joka sillä on omasta takaa, ylittyy, ja näin ikään kuin kirkas auringon paiste pääsee paistamaan temppeliin...
      Ja mitä tapahtuukaan tässä siistissä temppelissä nyt ?
      Yhtäkkiä alkaa näkyä joka paikassa likaa ja pölyä mitä ei aikaisemmin millään voinut huomata, sitä leijuu, sitä on tarttuneena joka paikassa ja joka puolella, ikkunoissa on vanhoja sormenjälkiä ja rasvaa ja mitä enemmän valon määrä kasvaa, niin sitä enemmän erottuu vain likaa ja tomua...
      Mutta huomatkaamme !
      Tämä on suuri ja iloinen asia, sillä tästä vasta alkaa todellinen itsemme löytäminen ja sisäinen eheytymisemme...
      (jatkuu)

      • Ensimmäisiä kirkkoisiämme ollut Augustinus sanoi joskus näin:
        " Jumala, anna minun löytää sinut, että tuntisin itseni."
        Ja tämä todella pitää paikkansa. Me emme ilman Pyhää Henkeä edes pystytä tajuamaan ketä me oikein olemme ja mitä me täällä yleensä teemme...
        Ja näin on myös meidän temppelimme kanssa. Jos Jumala ei tule meidän temppeliimme uskonlahjana, niin kaikki sen omin voimin siivoilemisyritykset oovat aivan turhaa työtä.
        Ja näin on kaikissa lakiuskonnoissa ja ulkokultaisuuksissa !


        "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." ( Ef 2:8,9)
        Onko meillä siis aihetta kerskata omasta hyvyydestämme ja olla parempia kuin kukaan muu ihminen
        oli hän sitten mukamas paha tai hyvä..
        EI OLE !
        Monen kristitynkin olen kuullut ihmettelevän Paavalin sanontaa, jossa hän toteaa, että " OLEN SYNTISISTÄ SUURIN " (1 Tim 1:15) vaikka hän oli valovoimaisempia kristittyjä ikinä.
        Mutta sitä juuri Paavali olikin, valovoimainen, joka takasi myös sen, että hän eli lähellä Kristusta ja näin kykeni näkemään oman syntisyytensä .


        Myös Johannes kastaja ymmärsi tämän kohdallaan
        " Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä." (Joh 3:30)


        Eli juuri näissä asioissa tapahtuu sitä ihmisen ja ihmisyyden puhdistautumista mitä ei itse kukaan voi omin teoin ja lakia vain noudattamalla tehdä, vaan niin, että annetaan Kristuksen rakastaa ehjäksi ja sinut paremmaksi omaksi itseksesi miksi sinut on Jumala jo alussa tarkoittanutkin...
        ja näihin ajatuksiin siteeraan vielä valovoimaista Paavalia, joka kehottaa meitä näin:
        " Koetelkaa itseänne, oletteko USKOSSA. " (2 Kor 13:5)

        Ja muistakaamme kristittyinä aina myös tämä:

        Kristityn Jeesukseen uskovan kuuluisi elää "maailmassa mutta ei maailmasta"...Vrt. Joh 17:15,18. "En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta... Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; "... ja "ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat" (Matt 9:12) tai "Te olette maailman valkeus, Te olette maan suola"(Matt 5:13,14), " Te olette Kristuksen kirje "(2 Kor 3:3)... jne...

        Tätä on terve usko...Jeesus kehottaa "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. " ! (Ilosanomaa, Hyvää sanomaa)" (Mark 16:15)

        .MUTTA... Tätä ei "legalistinen" lain kautta pyhittäytyvä uskonnollinen ihminen ymmärrä vaan hän on tavallaan "fariseus" eli suomeksi "erottautunut" ja hän ei ymmärrä että Jeesus kehotti uskoviaan lähtemään ulospäin eikä kääntyä sisäänpäin ja sulkeutua pois maailmasta !





        Lopuksi vielä mietittävää:

        Jes 42:3 "Särjettyä RUOKOA hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta. Hän levittää oikeutta uskollisesti."



        Tämä "ruokoa" sana tarkoittaa "ruokopilliä" eli huilusoitinta, joka ei enää toimi kunnolla ja sävel on epävireessä. Sitä ei Herra muserra !...Ja "suitsevaista kynttilänsydäntä" hän ei sammuta eli savikynttilää mistä alkaa olla öljy lopussa ja se käryää vain heikosti, niin sitäkään ei Herra sammuta !


        Matt 5:4 "Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen."..."pentheó "= to mourn, lament, feel guilt.= Surra, Valittaa, Tuntea syyllisyyttä


        2Kor 6:10 "Murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken."

        Room 9:1 "Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele-sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä-
        9:2 että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.
        9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,"


        God bless you all !!! ♥
        T:(*J*) Jamppe

        http://otakoppi.webnode.fi/news/oletko-sina-hurskas-/


      • saa.vapaasti.valita
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vrt myös: http://otakoppi.webnode.fi/news/pyha-kolminaisuus/

        Raamattu ei sano, että kolminaisuuteen pitäisi uskoa. Se ei myöskään kiellä uskomasta kolminaisuuteen. Itse asiassa Raamattu ei tunne kolminaisuutta ollenkaan.


      • saa.vapaasti.valita kirjoitti:

        Raamattu ei sano, että kolminaisuuteen pitäisi uskoa. Se ei myöskään kiellä uskomasta kolminaisuuteen. Itse asiassa Raamattu ei tunne kolminaisuutta ollenkaan.

        Niin... Raamattu tuntee 3 Jumalallista "persoonaa" Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja se miten sen asian miellät on sitten eri asia !

        Näillä jokaisella on kuitenkin raamatussa oma tehtävänsä !

        - Isä on kaiken Luoja !

        - Jeesus on Jumalan Poika Kristus/Messias kuoleman (eron ) voittaja, joka "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        - Pyhä Henki on Jeesuksen Henki "Hän" ja " ottaa minun (Jeesuksen) omastani"

        Vrt. Joh 16:13 Mutta kun HÄN tulee, totuuden Henki, johdattaa HÄN teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä HÄN puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä HÄN kuulee, sen HÄN puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.16:14 HÄN on minut kirkastava, sillä HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille.16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille"


      • saa.vapaasti.valita
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Niin... Raamattu tuntee 3 Jumalallista "persoonaa" Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen ja se miten sen asian miellät on sitten eri asia !

        Näillä jokaisella on kuitenkin raamatussa oma tehtävänsä !

        - Isä on kaiken Luoja !

        - Jeesus on Jumalan Poika Kristus/Messias kuoleman (eron ) voittaja, joka "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        - Pyhä Henki on Jeesuksen Henki "Hän" ja " ottaa minun (Jeesuksen) omastani"

        Vrt. Joh 16:13 Mutta kun HÄN tulee, totuuden Henki, johdattaa HÄN teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä HÄN puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä HÄN kuulee, sen HÄN puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.16:14 HÄN on minut kirkastava, sillä HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille.16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille"

        Kolme "persoonaa" kyllä:
        - Isä on persoona
        - Poika on persoona
        - Pyhä Henki voidaan myös nähdä erillisenä persoonana, tai sitten toisen persoonan heijastumana. Lopputuloksen kannalta sillä ei ole merkitystä: Pyhä Henki toimii Jumalan tahdon mukaisesti.

        Sen sijaan Raamattu ei vaadi ketään uskomaan kolminaisuuteen tosi kristillisyyden mittarina, eikä myöskään kiellä sitä. Minun nähdäkseni suhtautuminen kolminaisuuteen suuntaan tai toiseen ei ole pelastuskysymys.


      • saa.vapaasti.valita kirjoitti:

        Kolme "persoonaa" kyllä:
        - Isä on persoona
        - Poika on persoona
        - Pyhä Henki voidaan myös nähdä erillisenä persoonana, tai sitten toisen persoonan heijastumana. Lopputuloksen kannalta sillä ei ole merkitystä: Pyhä Henki toimii Jumalan tahdon mukaisesti.

        Sen sijaan Raamattu ei vaadi ketään uskomaan kolminaisuuteen tosi kristillisyyden mittarina, eikä myöskään kiellä sitä. Minun nähdäkseni suhtautuminen kolminaisuuteen suuntaan tai toiseen ei ole pelastuskysymys.

        Niin suurin kysymys lienee se että uskooko, että Jeesus on Herra eli että Jeesuksen alku on hamassa muinaisuudessa ja sieltä "inkarnoitui" ihmiseksi (Jes 7:14) !
        Moni uskoo että Jeesus vain syntyi Jumalan profeetaksi ja oli "hyvä ihminen" näin esim. Islam myös uskoo ja kristikunnassakin moni... Mutta jos haluaa uskoa raamatun ilmoituksen niin on pakko päätyä ajatukseen että "Hän oli Isän luona jo ennen maailman syntyä" (Joh 17:5)ja tämä on Uskon ydin ! Jeesus oli "Ihmisen Poikana" läsnä jo luomisessa ja myös Aabrahamin ja Mooseksen ja Israelin kansan vaiheissa VT:ssä !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Niin suurin kysymys lienee se että uskooko, että Jeesus on Herra eli että Jeesuksen alku on hamassa muinaisuudessa ja sieltä "inkarnoitui" ihmiseksi (Jes 7:14) !
        Moni uskoo että Jeesus vain syntyi Jumalan profeetaksi ja oli "hyvä ihminen" näin esim. Islam myös uskoo ja kristikunnassakin moni... Mutta jos haluaa uskoa raamatun ilmoituksen niin on pakko päätyä ajatukseen että "Hän oli Isän luona jo ennen maailman syntyä" (Joh 17:5)ja tämä on Uskon ydin ! Jeesus oli "Ihmisen Poikana" läsnä jo luomisessa ja myös Aabrahamin ja Mooseksen ja Israelin kansan vaiheissa VT:ssä !

        Mutta se, että opetetaan että Jeesus oli "inkarnoitunut" ylienkeli Mikael niin se on vasta aivan täydellistä eksytystä ! :O

        Vrt myös : http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/


      • kiu789

      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Niin suurin kysymys lienee se että uskooko, että Jeesus on Herra eli että Jeesuksen alku on hamassa muinaisuudessa ja sieltä "inkarnoitui" ihmiseksi (Jes 7:14) !
        Moni uskoo että Jeesus vain syntyi Jumalan profeetaksi ja oli "hyvä ihminen" näin esim. Islam myös uskoo ja kristikunnassakin moni... Mutta jos haluaa uskoa raamatun ilmoituksen niin on pakko päätyä ajatukseen että "Hän oli Isän luona jo ennen maailman syntyä" (Joh 17:5)ja tämä on Uskon ydin ! Jeesus oli "Ihmisen Poikana" läsnä jo luomisessa ja myös Aabrahamin ja Mooseksen ja Israelin kansan vaiheissa VT:ssä !

        Vrt. 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, LIHAAN TULLEEKSI, on Jumalasta;

        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.


    • eijaksalukeadiarrheaa

      kopitteijalla on paha
      sanaRIPULI
      toki Täydenkuun läheisyys aiheuttaa, monillejopa, maanisuutta
      mut harmittavan työlästä lukea varpusparven pölähdyksiä

      • Jeesus = Sana =" logos" !

        Sana, joka "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        Logos = Kaiken alkuperä, järjellinen ilmaus tai
        hebreaksi `Davar`= asia

        Se on tämä Kristuksen salaisuus, " joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista" ja "ilmoittamatta kautta ikuisten aikojen " ( Kol 1:26, 1Kor 2:7, Room 16:25 ) " joka tosin on edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista." (1Piet 1:20 )

        Ja tämän tähden Daavid sanoi: " HERRA sanoi minun HERRALLENI. " (Psalmi 110:1)

        Jeesus on tämä "Sana" ja "Ihmisen Poika" ja "Valkeus" !

        ( 1 Moos 1:3)" Ja Jumala sanoi: TULKOON VALKEUS "

        Psalmi 36:9:" Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; Sinun VALKEUDESSASI me näemme VALKEUDEN. "

        Joh 8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman VALKEUS; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän VALKEUS".

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/


      • olenKIVI

        TYKÖNÄ = LUONA, normaalikielessä...

        kopittelija samaistuu siihen minkä LUONA eli tykönä on ?
        mä olen nyt kiven vieressä,
        kiven luona,kiven tykönä
        OLEN SIIS KIVI *otakoppi*-teologian mukaan


      • vonGirbbu

        Toinen käännösvaikeus tulee siitä sanasta, jonka merkitys on suomeksi "moninaisuutta yhdessä", kuin rypäleterttu. Se kuvaa alkukielessä sitä yhtä, että Jumala on yksi. Kolminaisuuden kannalta osuva alkukielellä.

        Mutta Joh 1:1 kai kärvistelee lahkolaismieltä juuri siksi, että siinä sanotaan yksiselitteisesti "Sana oli Jumala"

        Vartiotornin väärennös, Jumalalle pieni alkukirjain tuo toisaalta vartiotorniuskontoon sitten monijumalaisuuden.


      • olenKIVI kirjoitti:

        TYKÖNÄ = LUONA, normaalikielessä...

        kopittelija samaistuu siihen minkä LUONA eli tykönä on ?
        mä olen nyt kiven vieressä,
        kiven luona,kiven tykönä
        OLEN SIIS KIVI *otakoppi*-teologian mukaan

        En juuri kyllä ymmärtänyt sinun kommentistasi että mitä ajat takaa mutta kerronpa sinulle mikä on "kuollut kivi" ja "elävä kivi"

        Kuolleet ja Elävät kivet perustuvat tähän 1 Piet 2:5 kohtaan joka kehottaa rakentumaan " elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi". !
        Kun rakennusta aletaan rakentamaan kivistä, niin siihen ensin laitetaan ns. Kulmakivi, joka hengellisessä Pyhäkössämme tarkoittaa Kristusta ja sitten siihen täytyy lähteä hakemaan lisää kiviä...
        Mutta kuinka ollakaan löytyy vain erilaisia likaisia möykkyjä, jotka eivät sovi juuri mihinkään ja nämä ovat juuri niitä "Kuolleita kiviä" !
        No, jotta ne saataisiin sitten laitettua rakennukseen oikeille paikoilleen niin niitä pitää työstää sieltä ja täältä, "poistaa särmiä", jotta jokainen murikka löytää oman nimenomaan sille tarkoitetun paikkansa rakennuksessa, jokaiselle siis ihan omanlaisensa !
        Ja sitten kun nämä murikat on saatu työstettyä, särmät poistettua ja hiottua siihen muotoonsa, että ne voidaan lopulta asentaa rakennukseen niin niitä kiviä kutsutaan vasta sitten ns. "Eläviksi kiviksi" !
        Ja jotta tästä murikasta "Kuolleesta kivestä" tulisi ns. "Elävä kivi" niin se on yksin ja ainoastaan Jeesuksen Pyhän Hengen työtä meissä ! :O


        Ja tätä Pietari siis tarkoitti kun sanoi:
        "RAKENTUKAA TEKIN ELÄVINÄ KIVINÄ HENGELLISEKSI HUONEEKSI" !


        Eli siteeraan vielä tämän koko Raamatun kohdan tähän:
        1 Piet 2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
        2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
        2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".

        Ja Huom. vielä 1 Piet 1:2 " jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha."
        prognósis = ennuste, edeltätietämys, odotettava kehitys

        http://biblehub.com/greek/4268.htm


        Vrt. Jes 8:14 " Ja hän on oleva PYHÄKKÖ ! "

        Joh 2:19 " Jeesus vastasi ja sanoi heille: Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä."




        Ja Huom. Meidän kannattaa ottaa myös huomioon yksi mielenkiintoinen yksityiskohta koskien Jeesuksen ammattia vrt. Mark 6:3 "Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?"

        Alkukieli käyttää tässä kreikan alkusanaa "tektón" eli Rakentaja, kirvesmies, puuseppä, kivenhakkaaja eli kun menemme Jeesuksen aikaan niin silloin talot rakennettiin yleisesti kalkkikivestä eikä puusta ja talojen rakentamista varten kivet piti juuri työstää oikeaan muotoon, että ne soveltuisivat rakennukseen sen omille paikoilleen ja tätä juuri Jeesus teki silloin... ja tekee edelleen... Jeesus työstää meitä rakennukseensa soveliaiksi...


      • olenKIVI kirjoitti:

        TYKÖNÄ = LUONA, normaalikielessä...

        kopittelija samaistuu siihen minkä LUONA eli tykönä on ?
        mä olen nyt kiven vieressä,
        kiven luona,kiven tykönä
        OLEN SIIS KIVI *otakoppi*-teologian mukaan

        TYKÖNÄ = LUONA, normaalikielessä...

        kopittelija samaistuu siihen minkä LUONA eli tykönä on ?
        ______________________

        http://biblehub.com/text/psalms/36-9.htm

        Vrt. 2 Kor 4:6 Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa."


      • kokoraamattu
        vonGirbbu kirjoitti:

        Toinen käännösvaikeus tulee siitä sanasta, jonka merkitys on suomeksi "moninaisuutta yhdessä", kuin rypäleterttu. Se kuvaa alkukielessä sitä yhtä, että Jumala on yksi. Kolminaisuuden kannalta osuva alkukielellä.

        Mutta Joh 1:1 kai kärvistelee lahkolaismieltä juuri siksi, että siinä sanotaan yksiselitteisesti "Sana oli Jumala"

        Vartiotornin väärennös, Jumalalle pieni alkukirjain tuo toisaalta vartiotorniuskontoon sitten monijumalaisuuden.

        >>Mutta Joh 1:1 kai kärvistelee lahkolaismieltä juuri siksi, että siinä sanotaan yksiselitteisesti "Sana oli Jumala"

        Mikään yksittäinen jae ei ratkaise asiaa, vaan se täytyy arvioida Raamatun kokonaisilmoituksen perusteella.

        Jos yksi jae riittää, kolminaisuuden voi kumota esim. jakeella Joh. 1:18, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (mutta Jeesuksen on). Tai Joh. 17:3, jossa Jeesus itse sanoo Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi.


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>Mutta Joh 1:1 kai kärvistelee lahkolaismieltä juuri siksi, että siinä sanotaan yksiselitteisesti "Sana oli Jumala"

        Mikään yksittäinen jae ei ratkaise asiaa, vaan se täytyy arvioida Raamatun kokonaisilmoituksen perusteella.

        Jos yksi jae riittää, kolminaisuuden voi kumota esim. jakeella Joh. 1:18, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (mutta Jeesuksen on). Tai Joh. 17:3, jossa Jeesus itse sanoo Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi.

        " Tai Joh. 17:3, jossa Jeesus itse sanoo Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi."
        _______________________________


        "Theos" = Jumala, Luoja ja omistaja kaiken
        http://biblehub.com/greek/2316.htm

        Vrt Joh 1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        " Tai Joh. 17:3, jossa Jeesus itse sanoo Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi."
        _______________________________


        "Theos" = Jumala, Luoja ja omistaja kaiken
        http://biblehub.com/greek/2316.htm

        Vrt Joh 1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Ja jatkoksi Joh 17:5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jeesus = Sana =" logos" !

        Sana, joka "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        Logos = Kaiken alkuperä, järjellinen ilmaus tai
        hebreaksi `Davar`= asia

        Se on tämä Kristuksen salaisuus, " joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista" ja "ilmoittamatta kautta ikuisten aikojen " ( Kol 1:26, 1Kor 2:7, Room 16:25 ) " joka tosin on edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista." (1Piet 1:20 )

        Ja tämän tähden Daavid sanoi: " HERRA sanoi minun HERRALLENI. " (Psalmi 110:1)

        Jeesus on tämä "Sana" ja "Ihmisen Poika" ja "Valkeus" !

        ( 1 Moos 1:3)" Ja Jumala sanoi: TULKOON VALKEUS "

        Psalmi 36:9:" Sillä sinun tykönäsi on elämän lähde; Sinun VALKEUDESSASI me näemme VALKEUDEN. "

        Joh 8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman VALKEUS; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän VALKEUS".

        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

        Ja tähänkin jatkoksi: Joh 17:5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä. !


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja jatkoksi Joh 17:5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

        Kirkkaus, jonka Isä antaa Pojalle (Joh. 1:14).


      • kokoraamattu kirjoitti:

        Kirkkaus, jonka Isä antaa Pojalle (Joh. 1:14).

        Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        Kirkkaus tässä yhteydessä on varmaan vähän "väärä käännös" koska kreikan alkukielen sana
        "doxan" tarkoittaa "praise, honor, glory eli "Kunniaa","Ylistystä" , mutta myös "loistoa"
        http://biblehub.com/text/john/1-14.htm

        Mutta mikä tärkeintä huomata Jeesuksella oli tämä Kunnia, Ylistys, Loisto "jo ennen maailman syntyä" !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Joh 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

        Kirkkaus tässä yhteydessä on varmaan vähän "väärä käännös" koska kreikan alkukielen sana
        "doxan" tarkoittaa "praise, honor, glory eli "Kunniaa","Ylistystä" , mutta myös "loistoa"
        http://biblehub.com/text/john/1-14.htm

        Mutta mikä tärkeintä huomata Jeesuksella oli tämä Kunnia, Ylistys, Loisto "jo ennen maailman syntyä" !

        New American Standard Bible
        And the Word became flesh, and dwelt among us, and we saw His glory, glory as of the only begotten from the Father, full of grace and truth.

        King James Bible
        And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

        Holman Christian Standard Bible
        The Word became flesh and took up residence among us. We observed His glory, the glory as the One and Only Son from the Father, full of grace and truth.

        International Standard Version
        The Word became flesh and lived among us. We gazed on his glory, the kind of glory that belongs to the Father's unique Son, who is full of grace and truth.

        NET Bible
        Now the Word became flesh and took up residence among us. We saw his glory--the glory of the one and only, full of grace and truth, who came from the Father.

        Aramaic Bible in Plain English
        And The Word became flesh and dwelt among us, and we beheld his glory, the glory as of The Only Begotten of The Father, full of grace and truth.

        GOD'S WORD® Translation
        The Word became human and lived among us. We saw his glory. It was the glory that the Father shares with his only Son, a glory full of kindness and truth.

        King James 2000 Bible
        And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        New American Standard Bible
        And the Word became flesh, and dwelt among us, and we saw His glory, glory as of the only begotten from the Father, full of grace and truth.

        King James Bible
        And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

        Holman Christian Standard Bible
        The Word became flesh and took up residence among us. We observed His glory, the glory as the One and Only Son from the Father, full of grace and truth.

        International Standard Version
        The Word became flesh and lived among us. We gazed on his glory, the kind of glory that belongs to the Father's unique Son, who is full of grace and truth.

        NET Bible
        Now the Word became flesh and took up residence among us. We saw his glory--the glory of the one and only, full of grace and truth, who came from the Father.

        Aramaic Bible in Plain English
        And The Word became flesh and dwelt among us, and we beheld his glory, the glory as of The Only Begotten of The Father, full of grace and truth.

        GOD'S WORD® Translation
        The Word became human and lived among us. We saw his glory. It was the glory that the Father shares with his only Son, a glory full of kindness and truth.

        King James 2000 Bible
        And the Word was made flesh, and dwelt among us, (and we beheld his glory, the glory as of the only begotten of the Father,) full of grace and truth.

        Tämä vuoden 1992 "liberaali" väännös kääntää kyllä tämän kohdan eri tavoin kuin kansainväliset käännökset:
        Vrt. -92 Joh 1:14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle ANTAA. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Edes Jehovat ei käännä näin: https://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/bi12/kirjat/johannes/1/

        http://biblehub.com/text/john/1-14.htm

        Tämä "Isä ainoalle Pojalle ANTAA" on jotain Nikolaisen porukan luomaa omaa harhaa...

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/liberaali-1992-kaannos-kommahtaa-jatkuvasti/

        http://otakoppi.webnode.fi/news/raamatun-v-1992-kaannoksen-yksi-torkea-virhe-1-sam-13-1/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Tämä vuoden 1992 "liberaali" väännös kääntää kyllä tämän kohdan eri tavoin kuin kansainväliset käännökset:
        Vrt. -92 Joh 1:14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle ANTAA. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Edes Jehovat ei käännä näin: https://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/bi12/kirjat/johannes/1/

        http://biblehub.com/text/john/1-14.htm

        Tämä "Isä ainoalle Pojalle ANTAA" on jotain Nikolaisen porukan luomaa omaa harhaa...

        Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/liberaali-1992-kaannos-kommahtaa-jatkuvasti/

        http://otakoppi.webnode.fi/news/raamatun-v-1992-kaannoksen-yksi-torkea-virhe-1-sam-13-1/

        Voihan se olla että -92 kääntäjät haluavat jotenkin epäalkukielellisesti viitata tähän.... Ilm 5:12 ja he lausuivat kovalla äänellä: -- Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan vallan, rikkauden, viisauden ja voiman, kunnian, kirkkauden ja ylistyksen. 5:13 Ja minä kuulin, kuinka kaikki luodut taivaassa, maan päällä, maan alla ja meressä, kaikki mitä niissä on, lausuivat: -- Hänen, joka istuu valtaistuimella, hänen ja Karitsan on ylistys, kunnia, kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Voihan se olla että -92 kääntäjät haluavat jotenkin epäalkukielellisesti viitata tähän.... Ilm 5:12 ja he lausuivat kovalla äänellä: -- Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan vallan, rikkauden, viisauden ja voiman, kunnian, kirkkauden ja ylistyksen. 5:13 Ja minä kuulin, kuinka kaikki luodut taivaassa, maan päällä, maan alla ja meressä, kaikki mitä niissä on, lausuivat: -- Hänen, joka istuu valtaistuimella, hänen ja Karitsan on ylistys, kunnia, kirkkaus ja mahti aina ja ikuisesti.

        Johannes 17:5 puhuu kuitenkin näin: " the glory (doxē) which I had with You before the world was."

        http://biblehub.com/lexicon/john/17-5.htm


    • Lukkariserkku

      kokoraamattu 19.3.2016 13:21

      "Jos yksi jae riittää, kolminaisuuden voi kumota esim. jakeella Joh. 1:18, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (mutta Jeesuksen on). Tai Joh. 17:3, jossa Jeesus itse sanoo Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi."

      -Katso, näihin tarvitset tosiaan toisenkin jakeen, sieltä jouluevankeliumista sen "otti orjan osan".
      Huomaathan nyt, minkälaista harhaanjohtamista vartiotorni puuhastelee ?

      Joh 17: 3 Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

      Sitten kiinnitä huomiota 5 jakeen loppuun:

      5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

      Siis jeesus sanoo taivaan Isälle (ei käytä sanaa "Jehova"):
      minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.

      "ennen maailman syntyä"

      • kokoraamattu

        >>-Katso, näihin tarvitset tosiaan toisenkin jakeen, sieltä jouluevankeliumista sen "otti orjan osan".

        Ei riitä sekään. Kolminaisuusopin mukaan Jeesus ei missään vaihessa lakannut olemasta Jumala, joten Isän nimittäminen ainoaksi todelliseksi Jumalaksi oli siinä tapauksessa väärin - olihan Jeesus sitä itsekin, kolmiyhteisen Jumalan yhtenä persoonana.

        >>"ennen maailman syntyä"

        Niin, ennen maailman syntyä, mutta ei silti todista sitä, että Jeesus on Jumala.


    • Lukkariserkku

      kokoraamattu 19.3.2016 14:11

      "" >>-Katso, näihin tarvitset tosiaan toisenkin jakeen, sieltä jouluevankeliumista sen "otti orjan osan".
      Ei riitä sekään. Kolminaisuusopin mukaan Jeesus ei missään vaihessa lakannut olemasta Jumala, joten Isän nimittäminen ainoaksi todelliseksi Jumalaksi oli siinä tapauksessa väärin - olihan Jeesus sitä itsekin, kolmiyhteisen Jumalan yhtenä persoonana. ""

      -Nythän sitten tiedän jotain vartiotorniuskonnon kolminaisuusopistakin. Itse viittasin Raamattuun, se ilmoittaa Jeesuksen ottaneen orjan osan, ja sen uskon. Ilmoituksena, mutta myös järjellisenä. vartiotorniuskossa on viaton enkeli jonka lopuksi jehova tappaa (vartiotornissa on todisteet, todistajat eivät edes yritä viitata Raamattuun) ehkä tämä liittyy vartiotorniuskonnon kolminaisuusoppiin ?

      "" >>"ennen maailman syntyä"
      Niin, ennen maailman syntyä, mutta ei silti todista sitä, että Jeesus on Jumala. ""
      -Mutta eikö se tuo sinulle mieleen että Jeesusta ei ole luotu ?

      • kokoraamattu

        >>Itse viittasin Raamattuun, se ilmoittaa Jeesuksen ottaneen orjan osan, ja sen uskon.

        Kaikki viittaavat Raamattuun, mutta voivat tarkastella sitä hyvinkin erilaisen tulkinnan läpi. "Vartiotorniuskonnon kolminaisuusoppi" ei minulle sano mitään, eikä sellaista tietääkseni ole olemassakaan, eikä kirjoittamastasi muutenkaan oikein ota selvää uskotko Jeesuksen olleen
        - yhtä aikaa Jumala ja ihminen (kuten kolminaisuuopissa asia ajatellaan)
        - ihminen, ei Jumala (kuten jehovantodistajat ajattelevat)
        - vai kenties jotain muuta, mitä?

        Ei toki ole pakko antaa selvää vastausta, hauskempaahan keskustelu on niin.

        >>-Mutta eikö se tuo sinulle mieleen että Jeesusta ei ole luotu ?

        Ei välttämättä. Tuon voi tulkita niinkin, että Jeesus viittasi aikaan ennen ihmismaailman olemassaoloa.


    • ehhe.heeheeh

      Lukkariserkku
      19.3.2016 13:58

      >>>-Katso, näihin tarvitset tosiaan toisenkin jakeen, sieltä jouluevankeliumista sen "otti orjan osan".

      Huomaathan nyt, minkälaista harhaanjohtamista vartiotorni puuhastelee ?<<<<

      -- jouluevankeliumista sen "otti orjan osan".---
      HÄH ?hahah,trollol vauhdissa taas...
      haloo ?lukkarinserkun RAAMATTU on ihan outo käännös

      Kirkkoraamatun jouluevakeliumissa EI ole pihaustakaan *orjan osasta*
      jota hän Trollina täällä jatkuvasti tumputtaa Raamattuun kuuluvan
      JOULUEVANKELIUMISSA NIMENOMAAN

      Paas ny se JAE jouluevkeljumista ,nimenomaan, jossa on
      se __OTTI ORJAN OSAN__ siis kertomuksessa Jeesuksen syntymästä?
      **
      hopihopi, jae esiin?
      en taida pidättää henkeä sitä odotellessani,
      Trollilukkarin Raamattu on varmaan vaikeesti avattavissa...

      Huomaathan nyt, minkälaista harhaanjohtamista nimimerkki-Lukkariserkku
      19.3.2016 13:58 puuhastelee ?
      heheheeeeehhh

      • Jeesus on Jumala joka tuli ihmiseksi ja otti orjan muodon vaikka oli alkuperältään Jumalallinen !

        Vrt. Fil 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin JUMALAN MUOTO, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Jeesus on Jumala joka tuli ihmiseksi ja otti orjan muodon vaikka oli alkuperältään Jumalallinen !

        Vrt. Fil 2:5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

        2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin JUMALAN MUOTO, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

        2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        >>2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin JUMALAN MUOTO, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

        >>2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        Tuohan on suoraan jehovantodistajien oppi: Jeesus oli ihminen, jolla oli Pojan persoonallisuus. Miksi se ei sinulle kelpaa, vai kelpaako sittenkin?

        Kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Jos oli, tämä on suoraan ristiriidassa Joh. 1:18:n kanssa, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (Jeesuksen näki monikin).


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin JUMALAN MUOTO, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

        >>2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        Tuohan on suoraan jehovantodistajien oppi: Jeesus oli ihminen, jolla oli Pojan persoonallisuus. Miksi se ei sinulle kelpaa, vai kelpaako sittenkin?

        Kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Jos oli, tämä on suoraan ristiriidassa Joh. 1:18:n kanssa, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (Jeesuksen näki monikin).

        "Tuohan on suoraan jehovantodistajien oppi: Jeesus oli ihminen, jolla oli Pojan persoonallisuus. Miksi se ei sinulle kelpaa, vai kelpaako sittenkin?"
        __________________

        Mitä sekoilet ?

        Jeesus on Jumala joka otti ihmisen muodon eli "inkarnoitui" ihmisen Huom. KALTAISEKSI eli jätti Jumalallisen valta-asemansa taivaissa ja otti "orjan muodon" !

        Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.(Jumala kanssamme) "

        Tästähän tämä Fil 2:5-7 juuri kertoo mutta te Jehovat kaiketi osaatte tämänkin jotenkin vääntää kieroon... :(


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        "Tuohan on suoraan jehovantodistajien oppi: Jeesus oli ihminen, jolla oli Pojan persoonallisuus. Miksi se ei sinulle kelpaa, vai kelpaako sittenkin?"
        __________________

        Mitä sekoilet ?

        Jeesus on Jumala joka otti ihmisen muodon eli "inkarnoitui" ihmisen Huom. KALTAISEKSI eli jätti Jumalallisen valta-asemansa taivaissa ja otti "orjan muodon" !

        Jes 7:14 Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.(Jumala kanssamme) "

        Tästähän tämä Fil 2:5-7 juuri kertoo mutta te Jehovat kaiketi osaatte tämänkin jotenkin vääntää kieroon... :(

        Niin, "otti orjan muodon" tulemalla ihmiseksi, niinhän jehovantodistajatkin opettavat. Oleellinen kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Tähän et vastannut, etkä myöskään ottanut kantaa Joh. 1:18:aa koskeneeseen toteamukseeni.

        >>Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

        Kaikki Raamatun ennustukset toteutuvat aina: poika sai nimen Jeesus.

        >>Tästähän tämä Fil 2:5-7 juuri kertoo mutta te Jehovat kaiketi osaatte tämänkin jotenkin vääntää kieroon... :(

        En ole Jehova, enkä jehova, enkä jehovantodistaja.


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>2:6 joka ei, vaikka hänellä olikin JUMALAN MUOTO, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

        >>2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

        Tuohan on suoraan jehovantodistajien oppi: Jeesus oli ihminen, jolla oli Pojan persoonallisuus. Miksi se ei sinulle kelpaa, vai kelpaako sittenkin?

        Kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Jos oli, tämä on suoraan ristiriidassa Joh. 1:18:n kanssa, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (Jeesuksen näki monikin).

        kokoraamattu:"Kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Jos oli, tämä on suoraan ristiriidassa Joh. 1:18:n kanssa, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (Jeesuksen näki monikin).
        ______________________________

        Taas sekoilua...

        Joh 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.


        Tässä puhutaan että kukaan IHMINEN ei ole Isä Jumalaa koskaan nähnyt mutta "ainokainen Poika" eli Jeesus joka on Jumala on tietenkin nähnyt !

        Vrt. Hebr 12:18 Sillä te (ihmiset) ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn,

        12:19 ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi;

        12:20 sillä he eivät voineet kestää tätä käskyä: "Koskettakoon vuorta vaikka eläinkin, se kivitettäköön";

        12:21 ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen";


      • kokoraamattu kirjoitti:

        Niin, "otti orjan muodon" tulemalla ihmiseksi, niinhän jehovantodistajatkin opettavat. Oleellinen kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Tähän et vastannut, etkä myöskään ottanut kantaa Joh. 1:18:aa koskeneeseen toteamukseeni.

        >>Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

        Kaikki Raamatun ennustukset toteutuvat aina: poika sai nimen Jeesus.

        >>Tästähän tämä Fil 2:5-7 juuri kertoo mutta te Jehovat kaiketi osaatte tämänkin jotenkin vääntää kieroon... :(

        En ole Jehova, enkä jehova, enkä jehovantodistaja.

        Vaikka et olisikaan Jehovan todistaja niin silti kyselet vähän outoja mielestäni nyt...

        Jeesusta tuli kutsuttaman "Jumala meidän kanssamme" ja nimi Jeesus tulee heprean sanasta "Jeshuaa" joka tarkoittaa "Vapahtaja" !

        Nämä kaikki ovat enteellisiä nimiä kuten Jeesukseen liitetyt monet muutkin (paitsi ei ylienkeli Mikael !)
        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

        (Ps. ylempänä otin kantaa Joh 1:18 kohtaan)


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Vaikka et olisikaan Jehovan todistaja niin silti kyselet vähän outoja mielestäni nyt...

        Jeesusta tuli kutsuttaman "Jumala meidän kanssamme" ja nimi Jeesus tulee heprean sanasta "Jeshuaa" joka tarkoittaa "Vapahtaja" !

        Nämä kaikki ovat enteellisiä nimiä kuten Jeesukseen liitetyt monet muutkin (paitsi ei ylienkeli Mikael !)
        http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/

        (Ps. ylempänä otin kantaa Joh 1:18 kohtaan)

        ... nimi Jeesus tulee heprean sanasta "Jeshuaa" joka tarkoittaa "Vapahtaja" !
        ____________
        tai vähän tarkemmin Jeesus nimi juontuu heprean sanasta
        "Yehoshua" = "the LORD is salvation,= " Herra on pelastus"


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        ... nimi Jeesus tulee heprean sanasta "Jeshuaa" joka tarkoittaa "Vapahtaja" !
        ____________
        tai vähän tarkemmin Jeesus nimi juontuu heprean sanasta
        "Yehoshua" = "the LORD is salvation,= " Herra on pelastus"

        Ja vielä tarkemmin Yehoshua: juontuu sanoista "Yhvh" ja "yasha" eli Jumala (to deliver) vapauttaa !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ja vielä tarkemmin Yehoshua: juontuu sanoista "Yhvh" ja "yasha" eli Jumala (to deliver) vapauttaa !

        Vrt Psalmi 146:7 " Herra vapauttaa vangitut,"

        "Vangitut" = "asurim" = Sidotut, kiinni otetut, rajoittuneet, kielletyt asiat !


    • Kontsu

      kokoraamattu 19.3.2016 19:47



      >>2:7 vaan tyhjensi itsensä ja OTTI ORJAN MUODON , tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

      Kysymys kuuluu, oliko Jeesus SAMALLA myös Jumala. Jos oli, tämä on suoraan ristiriidassa Joh. 1:18:n kanssa, jonka mukaan Jumalaa ei ole kukaan nähnyt (Jeesuksen näki monikin).

      Hyvä kun kysyit. Raamatussa on nimittäin yksiselitteinen vastaus.
      Katso Joh. 1:1

      Joh 1:18 ei tietenkään ole tarkoitettu ristiriitaan Joh 1:1 ja esim. 1:3 kanssa.
      Joh. 1:18 ei tarkoita vastata oliko vaikkapa enkelit nähneet. Jeesus oli orjan osassa eikä siinä mielessä ollut nähnyt Jumalaa. Tiesitkö, että Jeesus myös rukoili ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1960
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1517
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1330
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1235
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1037
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe