Miksi minun sieluni on uskovaisille niin tärkeä?

Hankale

Olen täällä parikin kertaa kuullut abaut tällaisen kommentin "Sinun pitäisi keskittyä oman sielusi pelastamiseen."

Ensinnäkin mikä on tuo sielu? En oikein osaa keskittyä sen pelastamiseen jos en tiedä mikä se on. Olen nyt ehkä tyhmä kun en vaan mystisesti Jumalan johdattamana tajua sitä, mutta selittäkää nyt ihan ei-uskonnollisella palikkakielellä.

Toisekseen: Miksi minun pelastumiseni on niin tärkeää? Esim. keskustelussa tärkeistä kysymyksistä, todettiin että sieluni pelastaminen on tärkeämpää kuin Jumalan olemassaolo. Olen käsittänyt että Jumala on uskovaisille tosi tärkeä juttu, joten minun sieluni täytyy siis olla ihan übertärkeä. En itse osaa olla huolissani omasta kuolemanjälkeisestä elämästäni. Miksi se kiinnostaa uskovaisia niin kauheasti, että he jaksavat minua siitä muistuttaa?

15

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykologiaa

      Sielu on jokaisessa ihmisessä oleva kuolematon, jumalallinen osa. Toinen osa ihmistä on niin sanottu ego, yksilöllinen ja persoonallinen osa, joka on häviävä.

      Sielun ja egon välinen suhde on kyseessä, toisin sanoen mitä enemmän toimimme sielusta käsin, sitä paremmin olemme yhteydessä jumalalliseen ja ikuiseen.

      Sielu on siis kuolematon. Sielu palaa Jumalan luo kun ihminen kuolee.

      "En oikein osaa keskittyä sen pelastamiseen jos en tiedä mikä se on."

      Ei kukaan voi itseään pelastaa, pelastus tulee Jumalalta. Henkimaailman asioita. Jos niitä ei ymmärrä ja koe sekä tiedosta, on niistä turha murhettakaan kantaa.

      • A.Teisti

        Onkohan tuo psykologiaa? Haiskahtaa pahasti mystiikalle...


      • Kalju_Pitkätukka

        Tuossa on tehty synteesi teologian ja freudilaisen psykoanalyysin kesken :-)


    • nhgfdserty789

      Se on tärkeä Jumalalle

      • Epäjumalienkieltäjä

        Vaikka Jumala olisi olemassa ja vaikka ateistien "sielut" olisivat Jumalalle tärkeitä, niin miksi uskovien pitäisi ottaa kaikkivaltiaan Jumalan murheita?


    • eisieluajumalansuuhun

      Jumala syö sieluja, nam kun on hyvää.

    • Kyse on yhteyden palauttamisesta. Lankeemuksessa yhteys meni poikki. Jeesus tuli välimieheksi.

      https://www.youtube.com/watch?v=c-c1E5j3xD0

      Etsikkoaikana ihminen kaipaa Isää. On tärkeä saada kuulla Vapahtajasta.

      > Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. Raamattu sanoo, että Herra kutsuu ihmisiä 2 ja jopa 3 kertaa Job 33:28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'. 29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle. <

      http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm

    • "Toisekseen: Miksi minun pelastumiseni on niin tärkeää? Esim. keskustelussa tärkeistä kysymyksistä, todettiin että sieluni pelastaminen on tärkeämpää kuin Jumalan olemassaolo."

      Ihmettelen kovasti kysymystäsi. Jos olet uppoavassa laivassa, eikö mielestäsi pelastumisesi ole tärkeä? Onko sinulle samantekevää haluavatko ihmiset pelastaa sinut, vai antavatko sinun kaikessa rauhassa hukkua?
      Pelastuminen iankaikkiselta kadotukselta iankaikkiseen elämään on niin suuri asia, ettei kenenkään kuvittelisi ajattelevan, että se on samantekevää, minne ihminen joutuu kuoltuaan.
      "Pelasta ne, joita kuolemaan viedään, pysäytä ne, jotka surmapaikalle hoippuvat." (Snl.24:11)

      • Iankaikkisesta elämästä ei taida olla paljon iloa jos sinne mennään muisti pyyhittynä.

        Sinun on muuten turha pelotella kadotuksella niitä jotka eivät siihen usko. Sinnehän voivat joutua vain ne, jotka siihen uskovat.


    • Mitattu-on

      Sielun massa on 23 g.

    • ateismionmitäon

      Olen varmaan sinulle vastannut, mutta jos olet niin hidas ymmärtämään ja itse hidas muistamaan, niin yritän valaista asiaa muutamin sanoin.
      Ihminen siis (ruumis, sielu henki), jokainen meistä on äärettömän arvokas iankaikkinen olento. Ei ole yhdentekevää jos päädyt kadotukseen, iankaikkiseen eroon Jumalasta. Jumala on antanut meille pelastuksen vastaanottaneille tehtävän kertoa sanomaa, että Jumala rakastaa jokaista kadotettua ihmistä ja tahtoisi antaa pääsyn iankaikkiseen elämään luonansa. Tämä lunastus on vain saatavissa Jeesuksen uhrikuoleman ja ylösnousemuksen kautta.
      Ei uskoa tarvitse tyrkyttää, mutta kun vierailemme palstalla ja olet täällä, niin joudut tämän totuuden eteen tahdoit tai et.
      On todella sääli jos et ymmärrä sielunpelastumisen merkitystä. Sielun pelastumisella tarkoitamme koko ihmisen lunastusta. Jumalan valtakunnassa meillä on uusi kirkastettu ruumis, sielu (se tietoinen minuus ja persoona, joka meillä tunnistettavissa nytkin ja se henki, joka kommunikoi Jumalan kanssa.
      En kyllä toivo että joudut helvettiin. En haluaisi sellaista pahimmalle vihamiehellenikään (onneksi en tiedosta tällä hetkellä, että on vihamiehiä).
      En osaa tämän maallisemmin selvittää.

    • ruytyj

      Hyvä kysymys. Mitä väliä sillä uskovalle on jos ateisti joutuu hemmettiin. Uskovainen hakee tässä elämässä omaa etu sen kautta että mahdollisimman monella olisi sama jumalusko kuin hänellä!

    • 12_13

      Noh, jos näkisit, että ystäväsi on ajamassa jyrkänteeltä alas, etkö varottaisi häntä ennen syöksyä varmaan kuolemaan? Jos varottaisit, miksi tekisit sen? Minä tekisin sen rakkaudesta, koska välitän mitä muille tapahtuu ja toivon muolle parasta.

      • Mutta jos ystäväsi ei ole ajamassa jyrkänteeltä alas?


    • Hei tässähän on varsin asiallisia selityksiä. Kuvittelen että saatan jopa ymmärtää kantojanne.
      Onhan inhimillistä pyrkiä levittämään omaa kantaansa, jonka katsoo oikeaksi.
      Ja on myös inhimillistä ja hyvää koettaa varoittaa kanssaihmisiään tekemästä typeryyksiä. Itse asiassa Mill ja Bentham pitävät sitä jopa jokaisen velvollisuutena. Sitten on tietoteoreettinen/ontologinen, ei moraalinen kysymys, kuka on oikeassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe