Nykymaasturit

1212122112

Eikö se ole vähän harmillista, ettei enää juurikaan tuoda suomeen maastureita, jotka sopisivat ns. työautoiksi.

Maailmalla noita malleja vielä on.

Kaikki nämä meille tarjottavat on vedetty aivan överiksi yleellisyysvarustelun ja sen myötä hinnoittelun osalta. Toki osittain myös verotuksen vuoksi . . .

67

1192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojomieskö

      Onhan noita. Mulla uus tojon landgruiseri nimenomaa työkaluna. Hyvin mahtuu työkalut ja tarvikkeet.

      • 1212122112

        Suomeen tuodaan nykyään vaan tuota pikku cruiseria, joka maailmalla on nimeltään "Prado". Se on Toyotan "Pajero".

        Ja molemmat sekä pieni, että iso, ovat väärin kriteerein varusteltuja. Eli luksus varusteet kyllä löytyy, mutta maastoauton perusvarusteet kaikki jätetty pois. Koska luksusvarusteet löytyy, myös auton hinta on luksusauton hina, mikä tekee siitä järjettömän työautoksi muille paitsi niille joille se tulee todella poikkeuksellisen kovaan tarpeeseen. Niistäkin moni ostaa ennemmin vanhan käytettynä, muttei niitä vanhoja ole kuin ulkomaantuontina tulevaisuudessa kun uusia ei juuri myydä.

        60 ja 80 sarjalaisissa oli sentään akseleilla lukot.

        Niitä ei uuten cruiseriin toyotalta Suomessa saa. 70 sarjalaiseen saa, mutta niitä ei tuoda enää Suomeen.

        Jäykkä etuakselikin oli kyllä auton varusteltavuuden kannalta plussaa, ja perus yksinkertainen tekniikka mikä oli ennen noin 80 sarjalaiseen asti.


    • Köyhemmänpuoleinen

      Kallis on Ruikku nykyään työkaluksi, kovin kallis. Reilu parikymmentä vuotta sitten se oli vielä toinen juttu. Lieneekö se sitten sitä "kehitystä"?

    • Orwell_Cars

      Avajaa jättää kokonaan määrittelemättä sen miten määrittelee ko. työkalun, millaiseen työkäyttöön ja millaiset automallit siihen kategoriaan luokittelee.

      Nykyisin kaikki autot jo pienistä kinnereistä alkaen on upotettu hilavitkuttimia ja elektoriikkaa täyteen.

      Lisäksi

      Big Brother, eli Orwelin maailma on nyt tullut myös autoihin ja aina vain pahemmaksi menee jossa ihmisen yksityisyys on historiaa.

      Yksilö ei edes tiedä missä kaikkalla liikku hänestä koostettua ja profiloitua hyvinkin henkilökohtaista informaatiota ja keiden saatavilla.

      "Kaiken tämän autosi lukee sinusta"

      "Autosi tietää sinusta enemmän kuin saat koskaan tietää."

      - http://www.iltalehti.fi/autot/2016060321667851_au.shtml

      • 1212122112

        Sinun kannattaa lopettaa tuo iltalehden lukeminen ja siirtyä parempiin lähteisiin. :)

        Iltalehdilla tuppaa olemaan niin ettei faktoista väliä kunhan saadaan myyvät otsikot.


      • 1212122112

        Voin toki määritellä tuon työauton.

        Eli työautossa on sellainen hintalappu, että siinä on jokin järki sen mahdolliseen sovelluskohteeseen nähden.

        Jos saat maasturin hinnalla hyvän maataloustraktorin, mönkijän, tai jonkin muun koneen, ja joka vielä siihen päälle tekee 15 kertaa paremmin sen työn mihin sen maasturin piti olla, niin koko hommasta putoaa järki pois.

        Sitten toinen asia on varusteissa painotus työn kunnolla loppuun saattamisella ylimääräisten turhuuksien tai näyttävyyden sijasta.

        Kolmas asia on luotettavuus, ylläpidettävyys ja huollettavuus. Tähän pääsee käytännössä parhaiten yksinkertaisilla perusratkaisuilla ja jo hyvin koetellun teknologian soveltamisella. Auto on helppo huoltaa ja korjata ja varaosat ovat järkihintaisia.


      • monenlaisiakulkineita

        Nyt on kyllä vähän erikoiset nuo kriteerit. Eikös autolla yleensä mennä paikan päälle. Maastoautolla huonomman tien päähän. Viedään vaikka tavaroita paikalle. Sitten työt tehdään työkoneilla esim. Traktorilla tai metsäkoneella. Ainoa maastoajoneuvo mikä on myös työkone on Unimoc. Jos tarve on ajella kevyenliikenteen väyliä auran kanssa niin kai siihenkin on parempia välineitä kuin maastoauto.


      • 1212122112
        monenlaisiakulkineita kirjoitti:

        Nyt on kyllä vähän erikoiset nuo kriteerit. Eikös autolla yleensä mennä paikan päälle. Maastoautolla huonomman tien päähän. Viedään vaikka tavaroita paikalle. Sitten työt tehdään työkoneilla esim. Traktorilla tai metsäkoneella. Ainoa maastoajoneuvo mikä on myös työkone on Unimoc. Jos tarve on ajella kevyenliikenteen väyliä auran kanssa niin kai siihenkin on parempia välineitä kuin maastoauto.

        Missasit pointin.

        Pointti oli se, että tietyt maastoautot ovat niin järjettömästi hinnoiteltuja Suomessa, että samaan hintaan saa jo muitakin jopa paljon maastokykyisempiä ajoneuvoja.


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Sinun kannattaa lopettaa tuo iltalehden lukeminen ja siirtyä parempiin lähteisiin. :)

        Iltalehdilla tuppaa olemaan niin ettei faktoista väliä kunhan saadaan myyvät otsikot.

        Sillä ei ole mitään merkitystä missä mediassa jokin informaatio on tuotu esille, mikäli se on todistettavasti validi.

        Logiikkasi mukaan mm. Pariisin ja Brysselin terroriteot ovat paikkansa pitämättömiä vain siksi, että niistä on laajasti kerrottu mm. Iltalehdessä.

        Toivoisin edes hieman älyllisempiä ja objektiivisempiä "argumetteja" ...


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään merkitystä missä mediassa jokin informaatio on tuotu esille, mikäli se on todistettavasti validi.

        Logiikkasi mukaan mm. Pariisin ja Brysselin terroriteot ovat paikkansa pitämättömiä vain siksi, että niistä on laajasti kerrottu mm. Iltalehdessä.

        Toivoisin edes hieman älyllisempiä ja objektiivisempiä "argumetteja" ...

        Terrori-iskusta kertominen ei ole vaikeaa. Se on vähän sama asia kuin iltalehdessä kerrottaisiin, että on olemassa X merkkinen autonvamlistaja ja että se on perustettu vuonna nakki.

        Mutta sitten kun aletaan syvemmin jotakin tietoa ja sen taustoja syvemmin analysoimaan ja varsinkin teknologisissa asioissa, niin se vaatii syvää asiantuntemusta myös jutun tekijöiltä ettei tule asiavirheitä.

        Kyseisiä medioita itsekkin seuraan aktiivisesti, ja tekniikan alaa itse läheltä seuraavana tiedän, että iltalehtien jutut sisältävät säännöllisesti selviä asiavirheitä tai vääriin yksityiskohtiin keskittymisiä vaikka toki toisinaan ihan jonkinlaista tietoakin.

        Kaiken mittaamista en epäile, niin varmasti tapahtuu, mutta mittaaminenkin on vähän eri asia kuin tietäminen ja ymmärtäminen. Kaiken mittaamisessa jne, on varmasti osateemana tämä internet of things, minkä osaksi autotkin varmasti tulevat tulevaisuudessa.

        Tosin suurinosa nykyautoistahan ei ole internetissä, joten tieto ei lähde autosta eteenpäin. Korjaamolla sitä tietoa siitä varmaankin voidaan purkaa.

        Mittaamisesta on toki tiettyjä hyötyjä, kuten tuotekehitykselle, tai jotkut autot sopeuttavat joitakin ominaisuuksia kuljettajan ajotapaan, jne. Ja tulevaisuudessa autojen keskinäiseen kommunikointiin, jne. Mutta tottakai yksityisyyteen liittyen on tiettyjä uhkakuviakin. Toisaalta, välineitä löytyy jo nykyäänkin ihmisen seuraamiseen ja mittatietoa kerääntyy nykyäänkin erilaisiin järjestelmiin ihan säännöllisesti.

        Sinäänsähän todellisten tapahtumien tutkiminen ja mittaaminen ei ole uutta auto-alallakaan. Uutta on lähinnä se, että nyt on teknologia sillä tasolla, että sitä voidaan tehdä isommassa mittakaavassa ja "automaattisesti".


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Terrori-iskusta kertominen ei ole vaikeaa. Se on vähän sama asia kuin iltalehdessä kerrottaisiin, että on olemassa X merkkinen autonvamlistaja ja että se on perustettu vuonna nakki.

        Mutta sitten kun aletaan syvemmin jotakin tietoa ja sen taustoja syvemmin analysoimaan ja varsinkin teknologisissa asioissa, niin se vaatii syvää asiantuntemusta myös jutun tekijöiltä ettei tule asiavirheitä.

        Kyseisiä medioita itsekkin seuraan aktiivisesti, ja tekniikan alaa itse läheltä seuraavana tiedän, että iltalehtien jutut sisältävät säännöllisesti selviä asiavirheitä tai vääriin yksityiskohtiin keskittymisiä vaikka toki toisinaan ihan jonkinlaista tietoakin.

        Kaiken mittaamista en epäile, niin varmasti tapahtuu, mutta mittaaminenkin on vähän eri asia kuin tietäminen ja ymmärtäminen. Kaiken mittaamisessa jne, on varmasti osateemana tämä internet of things, minkä osaksi autotkin varmasti tulevat tulevaisuudessa.

        Tosin suurinosa nykyautoistahan ei ole internetissä, joten tieto ei lähde autosta eteenpäin. Korjaamolla sitä tietoa siitä varmaankin voidaan purkaa.

        Mittaamisesta on toki tiettyjä hyötyjä, kuten tuotekehitykselle, tai jotkut autot sopeuttavat joitakin ominaisuuksia kuljettajan ajotapaan, jne. Ja tulevaisuudessa autojen keskinäiseen kommunikointiin, jne. Mutta tottakai yksityisyyteen liittyen on tiettyjä uhkakuviakin. Toisaalta, välineitä löytyy jo nykyäänkin ihmisen seuraamiseen ja mittatietoa kerääntyy nykyäänkin erilaisiin järjestelmiin ihan säännöllisesti.

        Sinäänsähän todellisten tapahtumien tutkiminen ja mittaaminen ei ole uutta auto-alallakaan. Uutta on lähinnä se, että nyt on teknologia sillä tasolla, että sitä voidaan tehdä isommassa mittakaavassa ja "automaattisesti".

        Lataat paljon asennevammaista energiaa argumentum ad hominemiin, mutta et ole kyennyt kumoamaan Iltalehden artikkelia asiasisältöä, joka vastaava on kuitenkin kaikkien vähänkin nykyautojen teknoligiaa seuraavien tiedossa.

        Kommentointisi ketjussa vaikuttaa suorastaana patoligiseen kiistelyyn orientoituneen henkilön tuotannolta.


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Lataat paljon asennevammaista energiaa argumentum ad hominemiin, mutta et ole kyennyt kumoamaan Iltalehden artikkelia asiasisältöä, joka vastaava on kuitenkin kaikkien vähänkin nykyautojen teknoligiaa seuraavien tiedossa.

        Kommentointisi ketjussa vaikuttaa suorastaana patoligiseen kiistelyyn orientoituneen henkilön tuotannolta.

        Sovitaan sitten niin, kertoo paljon sinun asiantuntemuksesta jos väität iltalehteä hyväksi lähteeksi teknisissä kysymyksissä.

        Mutta mikäs siinä, kukin taplaa tyylillään . . .


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Sovitaan sitten niin, kertoo paljon sinun asiantuntemuksesta jos väität iltalehteä hyväksi lähteeksi teknisissä kysymyksissä.

        Mutta mikäs siinä, kukin taplaa tyylillään . . .

        Miksi trollaat ja valehtelet?

        Mainitsin, että on merkityksetöntä missä jokin informaatio on tuotu esille mikäli se on paikkansa pitävä.

        Sinä harrastat argumentum ad hominemia, mutta et ole kyennyt kumoamaan itse asiasisältöä, joka on täysin validi ja jonka osaa sisäistää jokainen joka edes hieman ymmärtää nykyteknologiaa ja sen ulottuvuuksia.

        Yksi osa palapeliin lisää on pakollinen black box.

        "Safety v. privacy: EU says new cars must be fitted with SOS black boxes"

        - https://www.rt.com/news/254689-black-boxes-cars-privacy/


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Miksi trollaat ja valehtelet?

        Mainitsin, että on merkityksetöntä missä jokin informaatio on tuotu esille mikäli se on paikkansa pitävä.

        Sinä harrastat argumentum ad hominemia, mutta et ole kyennyt kumoamaan itse asiasisältöä, joka on täysin validi ja jonka osaa sisäistää jokainen joka edes hieman ymmärtää nykyteknologiaa ja sen ulottuvuuksia.

        Yksi osa palapeliin lisää on pakollinen black box.

        "Safety v. privacy: EU says new cars must be fitted with SOS black boxes"

        - https://www.rt.com/news/254689-black-boxes-cars-privacy/

        Koitahan hyvä mies pysyä jo asiassa. :)

        Jos sinua tuo aihe kiinnostaa, voit avata sitä varten oman topikin ja jatkaa juttua siellä.


    • ex_suzukisti

      Tais suzuki grand vitara olla viimeinen ns työkalu, oli halpa ja karu.

    • känniajoo

      Kerma perse, maastureita kermaperseille!

    • 99999

      Miks Defender ulkomailta ei käy?

      • Rav4_

        Höh, ei tää oo mikään korjaamo. Vie korjaamolle. Onko polttoaine loppu?
        Voi teitä nykyajan uusavuttomia.


      • 1212122112

        Myös Defenderin valmistus loppuu tai taisi jo loppua pari kuukautta sitten lopullisesti.


    • Orwell_Cars
    • Orwell_Cars

      Avaaja ei edelleenkään ole kertonut missä hänen milestään kulkee raja mollaamansa nykymaasturin ja ei-nykymaasturin välillä ja mikä on sitä "tarvitsemaansa" ammattikäyttöä.

      Tai mikä ylipäätään hänen milestään on maasturi ja mikä ei.

      Oudon hiljainen ongelman esittäjä jolla ei sitten itsellä vaikuta olevan mitään omaa eriteltyä mielipidettä peräänkuuluttamansa asian suheen.... vaikka kertoo maailmalla ko. kaipaamiansa autoja olevan paljon, mutta yhtäkään ei mainitse. Tyypillisiä autopalstojen lasten tarinoita jälleen kerran.

      Toisaalta kaikilta nykyautoilta vaaditaan yhä tiukempien saastenormien täyttämistä tai sitten se maasturi jää todellakin sinne jonnein korpeen keskelle ei mitään.

      Lisäksi monet kaupungit laittavat yhä tiukemmat vaatimuset autoille joilla edes saa kaupgissa ajaa.

      Ehkä yksi simppeleimmistä SUV-luokan autoista ja yllättävänkin maastokelpoinen on Duster 4x4, vaikka siihenkin alkaa elektronikkaa tulla yhä lisää ja huhujen mukaan tuleva 2017 'sivistyy' lisää samalla kun saanee viitisen senttiä pituutta lisää.

      Duster Test Drive y pruebas especiales!: https://www.youtube.com/watch?v=XhpEjZIdMEI

      "Rallye des Gazelles 2014 avec Women@Renault & Dacia Duster"

      - https://www.youtube.com/watch?v=4QkMMqnfX_M

      • 1212122112

        Sinua selvästikkin ottaa pattiin minun avaus jostakin syystä, vai miksi keskityt niin paljon kommentoimaan avauksen kirjoittajaa kuin itse asiaa? :)

        No, mainitaan muutama; Land Cruiser 70 sarja, (vanhoista jo poistuneista malleista vaikka 80 sarja).

        Eli auto, jossa on yksinkertaien perustekniikka, ei ylimääräisiä varusteita tai sellaisia varusteita liiaksi jotka toimimattomina tekisivät koko auton käyttökelvottomaksi. (Sähköinen käsijarru, ilmajousitus, kokonaan tietokoneohjattu jarruihin perustuva neliveto).

        Nämä perinteisesti hyvät autot, G mersut ja Land Roverit, on käytännössä hinnoiteltu nykyään niin, ettei noissa autoissa ole järkeä suurimalle osalle tarvitsijoista.

        Mersukin tietysti haluaa G:stä enemmin tehdä sellaista luxus niche tuotetta harvoille ja valituille, jolloin saadaan paljon parempi kate.

        Otetaan nyt vaikka se, että uusien maastureiden neliveto perustuu usein luistonestoon. Sillä saa joissakin kuivissa olosuhteissa parempaa suorituskykyä kuin kokonaan lukottomalla, mutta jos asia olisi tehty kunnolla, autossa olisi akseleilla kytkettävät lukot.

        Dacia Duster on korotettu henkilöauto.


      • 1212122112

        Toyotan tuo myyntiesittelijä aika hyvin summasi 200 sarjan ja 70 sarjan eron.

        200 sarja on luxus tuote, varakkaille ihmisille, jotka tykkävät maasturi tyylisistä autoista.

        70 sarja on työauto, jonka funktio on kuljettaa lasti perille ilman epäonnistumista.

        Nuo oli suoria käännöksiä Toyotan japanin edustajalta noista malleista.

        Suomeen ei nykyään tuoda ollenkaan näitä työmalleja, vain ja ainoastaan näitä luxusmalleja.

        Vaikka nyt vain puhun toyotasta tässä, tilanne on aivan sama muillakin valmistajilla.


      • 1212122112

        Tuo Dusterhan on perus ranskalainen auto. :)

        Samaan tyylin kuin tämä:
        https://www.youtube.com/watch?v=ENRFrK89uVE

        Renaultin juuret näkyy dusterissa.

        Sinäänsä hieno auto sekin, mutta siinä on jouduttu säästämään jo vähän liikaakin tietyissä perusasioissa.


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Sinua selvästikkin ottaa pattiin minun avaus jostakin syystä, vai miksi keskityt niin paljon kommentoimaan avauksen kirjoittajaa kuin itse asiaa? :)

        No, mainitaan muutama; Land Cruiser 70 sarja, (vanhoista jo poistuneista malleista vaikka 80 sarja).

        Eli auto, jossa on yksinkertaien perustekniikka, ei ylimääräisiä varusteita tai sellaisia varusteita liiaksi jotka toimimattomina tekisivät koko auton käyttökelvottomaksi. (Sähköinen käsijarru, ilmajousitus, kokonaan tietokoneohjattu jarruihin perustuva neliveto).

        Nämä perinteisesti hyvät autot, G mersut ja Land Roverit, on käytännössä hinnoiteltu nykyään niin, ettei noissa autoissa ole järkeä suurimalle osalle tarvitsijoista.

        Mersukin tietysti haluaa G:stä enemmin tehdä sellaista luxus niche tuotetta harvoille ja valituille, jolloin saadaan paljon parempi kate.

        Otetaan nyt vaikka se, että uusien maastureiden neliveto perustuu usein luistonestoon. Sillä saa joissakin kuivissa olosuhteissa parempaa suorituskykyä kuin kokonaan lukottomalla, mutta jos asia olisi tehty kunnolla, autossa olisi akseleilla kytkettävät lukot.

        Dacia Duster on korotettu henkilöauto.

        Kysyin millainen on se sinun avauksessa kerrottu "ammattikäyttösi" johon tarvitset tai halauat nelivetomaasturia.

        Josatkin syystä kierrät kaukaa vastaamasta ja sen sijaan suollat laajalla rintamalla ympäripyöreyksiä.

        Mitä Dusteriin tulee, niin ilmeisesti et valmisasenteellisuudessasi edes katsonut laittamiani videoita. Youtubessa on myös kiinnostavia maasto-vertailuvideoita, joissa moni radikaalisti kalliimmista ja kovempimaineisistakin jää jumiin paikassa josta Duster selviytyy. Itse oli yllättynyt Dusterin mastokelpoisuudesta.

        Mutta kuten jo aiemmin ketjussa mainitsin, niin suuntaus on yliteknistyminen jo pikkukinnereistä alkaen ja sama koske eri tyyppisä 'maastureita' joista suurin osa on enempikin ns. sivistyneitä kaupunkiautoja joilla on tiettyjä helppoiksia maastossa kunha se ei ole aivan liian haastavaa, eikä niitä / niiden hienoa hipiää kovin vaikeisiin paikkoihin edes haluta ajaa.

        Renault Duster: https://www.youtube.com/watch?v=9OHwnKGDvxc

        Paljonko haastavemmissa paikoissa avaajan tulee ammattiajaa" kuin alla olevassa videossa ;-)

        "Duster 4x4 Everyone la Campionatul Național de Offroad"

        - https://www.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8


      • Wago

        Dusterin suurin ongelma on alennusvaihteiston puute. Suomen metsissä ajellessa kytkin alkaa savuamaan aika pian. Eli on puhdas SUV -maasturi, tosin luokkansa paras varmaan metsässä. Halvin perusmaasturi lienee vanha kunnon Lada Niva noin 17.000euron hinnalla. Toinen ikoni on Jeep Wrangler. Isommissa, Veho on tuomassa G-mersusta Professional -mallia vuoden lopussa. Hinta on tiputettu riisutulla varustuksella (siis verhoilut materiaalit yms. hilavitkuttimet) ja sillä, että auto katsastetaan kevyeksi kuorma-autoksi. Kevyitä kuorma-autoja ovat myös Truckmasterien Hiluxit yms.. Kyllähän nuita oikeita maastureita tehdään Toyota 70-sarja, UAZ Patriot ja Hunter, Nissan Patrol... Ongelma on vain siinä, että ne eivät täytä EU:n määräyksiä esim. jalankulkija turvallisuuden suhteen, päästöarvot. Suomen oma ongelma on puolestaan Trafi, joka lukee EU direktiivejä kuin piru raamattua.


      • Orwell_Cars
        Wago kirjoitti:

        Dusterin suurin ongelma on alennusvaihteiston puute. Suomen metsissä ajellessa kytkin alkaa savuamaan aika pian. Eli on puhdas SUV -maasturi, tosin luokkansa paras varmaan metsässä. Halvin perusmaasturi lienee vanha kunnon Lada Niva noin 17.000euron hinnalla. Toinen ikoni on Jeep Wrangler. Isommissa, Veho on tuomassa G-mersusta Professional -mallia vuoden lopussa. Hinta on tiputettu riisutulla varustuksella (siis verhoilut materiaalit yms. hilavitkuttimet) ja sillä, että auto katsastetaan kevyeksi kuorma-autoksi. Kevyitä kuorma-autoja ovat myös Truckmasterien Hiluxit yms.. Kyllähän nuita oikeita maastureita tehdään Toyota 70-sarja, UAZ Patriot ja Hunter, Nissan Patrol... Ongelma on vain siinä, että ne eivät täytä EU:n määräyksiä esim. jalankulkija turvallisuuden suhteen, päästöarvot. Suomen oma ongelma on puolestaan Trafi, joka lukee EU direktiivejä kuin piru raamattua.

        Dusterhan on autotyyppinäkin SUV eikä itsessään ole tarkoitettu jatkuvaan raskaaseen maastoajoon, joskin sen maasto-ominaisuudet on yllättävänkin hyvät, eli hankalat mökkitiet ymv. ympäri vuoden onnistuvat hyvin, auraamattomassa paksussakin lumessa jne. ja radikaalisti paremmin kuin vaikkapa perus-quatro-henkilöautolla jolla silläkin selviytyy jo huomattavasti paremmin kuin ei nelivedolla.

        Nyttemmin päästöarvojen jatkuvasti tiukentuessa yhä useampaan EU-kaupunkiin ei paikalliset normit ylittävillä autoilla ole edes asiaa ja suuntaus vain tiukkenee.

        Sitten vaikkapa Dusterin tiettyjä malleja ei edes saa EU:ssa koska ne eivät täytä päästönormeja ja sama tilanne monien muidenkin automallien suhteen ja varsinkin niiden aivan liikaa saastuttavien vanhan tekniikan 'työkalu-maastureiden' suhteen.

        Avaaja puolestaan ei useammista peräänkuuluttamisista huolimatta ole 'jostakin syystä' uskaltautunut kertomaan mikä on se hänen (virtuaalinen?) "ammattimainen" käyttönsä, johon ei riittävän toimivaa ja tekniikaltaa simppeliä maasturia Suomesta löydä.


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Kysyin millainen on se sinun avauksessa kerrottu "ammattikäyttösi" johon tarvitset tai halauat nelivetomaasturia.

        Josatkin syystä kierrät kaukaa vastaamasta ja sen sijaan suollat laajalla rintamalla ympäripyöreyksiä.

        Mitä Dusteriin tulee, niin ilmeisesti et valmisasenteellisuudessasi edes katsonut laittamiani videoita. Youtubessa on myös kiinnostavia maasto-vertailuvideoita, joissa moni radikaalisti kalliimmista ja kovempimaineisistakin jää jumiin paikassa josta Duster selviytyy. Itse oli yllättynyt Dusterin mastokelpoisuudesta.

        Mutta kuten jo aiemmin ketjussa mainitsin, niin suuntaus on yliteknistyminen jo pikkukinnereistä alkaen ja sama koske eri tyyppisä 'maastureita' joista suurin osa on enempikin ns. sivistyneitä kaupunkiautoja joilla on tiettyjä helppoiksia maastossa kunha se ei ole aivan liian haastavaa, eikä niitä / niiden hienoa hipiää kovin vaikeisiin paikkoihin edes haluta ajaa.

        Renault Duster: https://www.youtube.com/watch?v=9OHwnKGDvxc

        Paljonko haastavemmissa paikoissa avaajan tulee ammattiajaa" kuin alla olevassa videossa ;-)

        "Duster 4x4 Everyone la Campionatul Național de Offroad"

        - https://www.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8

        Kysyt ihan epäoleellisia asioita ja sanaa amattikäyttö en ole käyttänyt koko ketjussa kertaakaan.

        Kyse on siitä, että on tietyt peruskonfiguraatiot jotka minä, ja monet maailmalla sekä varmasti Suomessakin ovat hyviksi havainneet.

        Minä harmittelen sitä ettei niitä enää tarjota suomen markkinoille ja harmittelen sitä, että meille tarjottavissa maastureissa painotetaan vääriä asioita ja teknologisia ratkaisuja, jotka ovat epäluotettavia / tehty säästö tai jossakin muussa tarkoituksessa.

        Kyllähän melkein kaiken tekee melkein millä vain. Paremmilla vehkeillä hommat vain hoituu helpommin.

        Duster on auto jossa halpuus on maksimoitu muiden ominaisuuksien kustannuksella. Eli se on taas se toinen ääripää.


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Dusterhan on autotyyppinäkin SUV eikä itsessään ole tarkoitettu jatkuvaan raskaaseen maastoajoon, joskin sen maasto-ominaisuudet on yllättävänkin hyvät, eli hankalat mökkitiet ymv. ympäri vuoden onnistuvat hyvin, auraamattomassa paksussakin lumessa jne. ja radikaalisti paremmin kuin vaikkapa perus-quatro-henkilöautolla jolla silläkin selviytyy jo huomattavasti paremmin kuin ei nelivedolla.

        Nyttemmin päästöarvojen jatkuvasti tiukentuessa yhä useampaan EU-kaupunkiin ei paikalliset normit ylittävillä autoilla ole edes asiaa ja suuntaus vain tiukkenee.

        Sitten vaikkapa Dusterin tiettyjä malleja ei edes saa EU:ssa koska ne eivät täytä päästönormeja ja sama tilanne monien muidenkin automallien suhteen ja varsinkin niiden aivan liikaa saastuttavien vanhan tekniikan 'työkalu-maastureiden' suhteen.

        Avaaja puolestaan ei useammista peräänkuuluttamisista huolimatta ole 'jostakin syystä' uskaltautunut kertomaan mikä on se hänen (virtuaalinen?) "ammattimainen" käyttönsä, johon ei riittävän toimivaa ja tekniikaltaa simppeliä maasturia Suomesta löydä.

        Mitä puhut päästöistä niin se on taas aivan koko asiaan liittymätöntä soopaa.

        Moottorin ja päästöjen jälkikäsittelyn toteutus ei ole mitenkään poissulkeva tietyntasoisen akseliston ja alustan toteutuksen kanssa.

        Autohan voi kulkea vaikka vedyllä ja siinä voi silti olla tietyt tekniset ratkaisut, jotka hyvässä maaturissa kuuluu olla.

        Muutenkin tietämyksesi tiettyjen autojen päästöistä ja niiden syistä tuntuu olevan aika heikko.

        Koitahan hyvä mies pysyä asiassa sen sijaan, että minua kommentoit kokoajan, vaikka sorruin kyllä itsekkin sinua nyt kommentoimaan jälleen kerran. :)

        Hyvä keskustelija puhuu asiasta, ei keskustelun osapuolista.


      • 1212122112
        Wago kirjoitti:

        Dusterin suurin ongelma on alennusvaihteiston puute. Suomen metsissä ajellessa kytkin alkaa savuamaan aika pian. Eli on puhdas SUV -maasturi, tosin luokkansa paras varmaan metsässä. Halvin perusmaasturi lienee vanha kunnon Lada Niva noin 17.000euron hinnalla. Toinen ikoni on Jeep Wrangler. Isommissa, Veho on tuomassa G-mersusta Professional -mallia vuoden lopussa. Hinta on tiputettu riisutulla varustuksella (siis verhoilut materiaalit yms. hilavitkuttimet) ja sillä, että auto katsastetaan kevyeksi kuorma-autoksi. Kevyitä kuorma-autoja ovat myös Truckmasterien Hiluxit yms.. Kyllähän nuita oikeita maastureita tehdään Toyota 70-sarja, UAZ Patriot ja Hunter, Nissan Patrol... Ongelma on vain siinä, että ne eivät täytä EU:n määräyksiä esim. jalankulkija turvallisuuden suhteen, päästöarvot. Suomen oma ongelma on puolestaan Trafi, joka lukee EU direktiivejä kuin piru raamattua.

        Tässä on hyviä pointteja.

        Eli turvallisuusmääräykset lienevät yksi syy.

        Mutta mielenkiintoinen juttu esim. tuon toyotan 70 sarjalaisen osalta on, että Australiassa sitä myydään kuin leipää, eikä Australia ainakaan Suomea huonompi maa elintasoltaan ole. Ehkä siellä sitten kuitenkin on vielä vähän lievemmät määräykset tiettyjen asioiden osalta.


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Kysyin millainen on se sinun avauksessa kerrottu "ammattikäyttösi" johon tarvitset tai halauat nelivetomaasturia.

        Josatkin syystä kierrät kaukaa vastaamasta ja sen sijaan suollat laajalla rintamalla ympäripyöreyksiä.

        Mitä Dusteriin tulee, niin ilmeisesti et valmisasenteellisuudessasi edes katsonut laittamiani videoita. Youtubessa on myös kiinnostavia maasto-vertailuvideoita, joissa moni radikaalisti kalliimmista ja kovempimaineisistakin jää jumiin paikassa josta Duster selviytyy. Itse oli yllättynyt Dusterin mastokelpoisuudesta.

        Mutta kuten jo aiemmin ketjussa mainitsin, niin suuntaus on yliteknistyminen jo pikkukinnereistä alkaen ja sama koske eri tyyppisä 'maastureita' joista suurin osa on enempikin ns. sivistyneitä kaupunkiautoja joilla on tiettyjä helppoiksia maastossa kunha se ei ole aivan liian haastavaa, eikä niitä / niiden hienoa hipiää kovin vaikeisiin paikkoihin edes haluta ajaa.

        Renault Duster: https://www.youtube.com/watch?v=9OHwnKGDvxc

        Paljonko haastavemmissa paikoissa avaajan tulee ammattiajaa" kuin alla olevassa videossa ;-)

        "Duster 4x4 Everyone la Campionatul Național de Offroad"

        - https://www.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8

        Sanottakoon se, että Dusteria en toki vähättele. Mutta se ei ole ihan se kuitenkaan mitä hain, koska Duster on kuitenkin ensisijaisesti erittäin edullisen hintaluokan auto jossa on jo säästetty vähän liikaakin.

        Dusterista saisi vielä paljon paremmankin, tekemällä tietyt perusasiat toisin, joskin se varmasti nostaisi auton hintaa.

        Youtube videot ovat hyviä esittämään auton etenemiskykyä, mutta niistäkin kun vetää johtopäätöksiä niin kannattaa muistaa muutama asia.

        Ensinnäkään niistä harvoin näkee teknisten ratkaisujen luotettavuutta. Jos autolla pitää ajaa 10 000 sellaisen mukulan yli, miten se kestää?

        Toinen asia sitten on ajajien, autojen säätöjen ja renkaiden ja olosuhteiden jne, valtava kirjo.

        Maastoajossa mm. renkaat ja niiden sopivat ilmanpaineet ajoalustaan nähden merkitsee valtavan paljon. Esimerkiksi hiekalla liian korkean ja sopivan rengaspaineen ero on kuin yöllä ja päivällä. Siksi vertailuvideoista kun vetää johtopäätöksiä niin se kannattaa muistaa, että renkaat ja kuljettajan ajotapa tekevät suuren eron muuten samanlaistenkin autojen kesken. :)

        Tässäpä video esim. rengaspaineiden merkityksestä:
        https://www.youtube.com/watch?v=NTnkxrEnt7A

        Duster on kevyt auto, joka tuo sille paljon etua tietynlaisessa maastossa, samalla tavalla kuin Suzukin samurai ja jimny malleille. Eli se ei kovin herkästi uppoa pehmeillä alustoilla. Sitten toisenlaisissa tehtävissä taas suuremmasta massasta voi olla hyötyäkin, eli riippuu käyttötarkoituksesta.


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Kysyt ihan epäoleellisia asioita ja sanaa amattikäyttö en ole käyttänyt koko ketjussa kertaakaan.

        Kyse on siitä, että on tietyt peruskonfiguraatiot jotka minä, ja monet maailmalla sekä varmasti Suomessakin ovat hyviksi havainneet.

        Minä harmittelen sitä ettei niitä enää tarjota suomen markkinoille ja harmittelen sitä, että meille tarjottavissa maastureissa painotetaan vääriä asioita ja teknologisia ratkaisuja, jotka ovat epäluotettavia / tehty säästö tai jossakin muussa tarkoituksessa.

        Kyllähän melkein kaiken tekee melkein millä vain. Paremmilla vehkeillä hommat vain hoituu helpommin.

        Duster on auto jossa halpuus on maksimoitu muiden ominaisuuksien kustannuksella. Eli se on taas se toinen ääripää.

        Kiistely-kiemurtelu ja saivarteluviettisi on voimiaassaan. Mitä eroa on työautolla ja ammattikäytössä olevalla autolla?

        "Eikö se ole vähän harmillista, ettei enää juurikaan tuoda suomeen maastureita, jotka sopisivat ns. työautoiksi."

        Kovin kiemurtelet kun sinulta kysytään tuon kertomasi "työkäytön" eli ammatillisen käytön todellista sisältöä.

        Milloin uskallat vastata omaan huutoosi, eli tuohon hyvin yksinkertaiseen ja avauksen kannalta olelliseen kysymykseen, vai pelkäätkö löytäväsi itsesi housut nilkassa avauksesi murheen kanssa?


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Mitä puhut päästöistä niin se on taas aivan koko asiaan liittymätöntä soopaa.

        Moottorin ja päästöjen jälkikäsittelyn toteutus ei ole mitenkään poissulkeva tietyntasoisen akseliston ja alustan toteutuksen kanssa.

        Autohan voi kulkea vaikka vedyllä ja siinä voi silti olla tietyt tekniset ratkaisut, jotka hyvässä maaturissa kuuluu olla.

        Muutenkin tietämyksesi tiettyjen autojen päästöistä ja niiden syistä tuntuu olevan aika heikko.

        Koitahan hyvä mies pysyä asiassa sen sijaan, että minua kommentoit kokoajan, vaikka sorruin kyllä itsekkin sinua nyt kommentoimaan jälleen kerran. :)

        Hyvä keskustelija puhuu asiasta, ei keskustelun osapuolista.

        Listaappas nyt ne kunnon ihannemaasturisi moottorivalintoinesi ja "työkäyttöösi" (?) soveltuvat mallit joista valitat ett'ei niitä tuoda Suomeen.

        Sitten voimme analysoida _miksi_ niitä ei tuoda Suomeen tai mahdollisesti ei muuallekaan EU-maihin.

        Uskallan epäillä juurikin päästöarvojen olevan yski asiaan vaikuttava tekijä.

        Kovin kiemurtelet kun sinulta kysytään tuon kertomasi "työkäytön" eli ammatillisen käytön todellista sisältöä.

        Milloin uskallat vastata omaan huutoosi, eli tuohon hyvin yksinkertaiseen ja avauksen kannalta olelliseen kysymykseen, vai pelkäätkö löytäväsi itsesi housut nilkassa avauksesi murheen kanssa?


      • 1212122112

        En minä sulle enää vastaa, kun et asiallisesti halua keskustella vaan jauhat vain samaa sontaa viestistä toiseen.

        Katsos minä en tule tänne tingatakseni tai ollakseni oikeassa, vaan minusta on mielenkiintoisempaa oppia keskusteluissa jotain uutta.

        Mitä puhut noista päästöarvoista, ei voi pitää paikkaansa, koska samoilla moottoreilla tuodaan muita autoja Suomeen.

        Esim. Land Cruiserin 70 sarjalainen, jossa on käytännössä sama kone kuin 200 sarjalaisessa, mutta matalempiviritteisenä. Matalempi viritysaste parhaimmillaan laskee kulutusta, koska polttomoottoreiden hyötysuhde on parhaimmillaan maksimikuormituksen lähimaastossa ja huono osakuormilla.


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        En minä sulle enää vastaa, kun et asiallisesti halua keskustella vaan jauhat vain samaa sontaa viestistä toiseen.

        Katsos minä en tule tänne tingatakseni tai ollakseni oikeassa, vaan minusta on mielenkiintoisempaa oppia keskusteluissa jotain uutta.

        Mitä puhut noista päästöarvoista, ei voi pitää paikkaansa, koska samoilla moottoreilla tuodaan muita autoja Suomeen.

        Esim. Land Cruiserin 70 sarjalainen, jossa on käytännössä sama kone kuin 200 sarjalaisessa, mutta matalempiviritteisenä. Matalempi viritysaste parhaimmillaan laskee kulutusta, koska polttomoottoreiden hyötysuhde on parhaimmillaan maksimikuormituksen lähimaastossa ja huono osakuormilla.

        Olet pelkkä patologinen kiistelijä-provosoija, joka ei kykene vastaamaan edes omaan avauksen huutoonsa ja sitten oitis ottaa kakaramaisen dissauslinjan kainalosauvakseen.

        Mikä sinua niin kovasti hävettää siinä "työkäytössäsi" ellei sitten ole kyse puhtaasti itse rakennetusta virtuaaliongelmasta, sillä niin oudon kuuma peruna tuo vaikuttaa olevan?


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Olet pelkkä patologinen kiistelijä-provosoija, joka ei kykene vastaamaan edes omaan avauksen huutoonsa ja sitten oitis ottaa kakaramaisen dissauslinjan kainalosauvakseen.

        Mikä sinua niin kovasti hävettää siinä "työkäytössäsi" ellei sitten ole kyse puhtaasti itse rakennetusta virtuaaliongelmasta, sillä niin oudon kuuma peruna tuo vaikuttaa olevan?

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. :D


    • 739292

      Dusterisa on vain Haldex pohjainen "neliveto". Eli ensin etupäässä sutaisee, tai tulee ainakin eroa pyörimisnopeuteen, ja sitten vasta välittyy voimaa takapyörille. Tällöin ollaankin jo helposti jumissa. Jatkuvaa nelivetoa siinä ei ole.
      Sellaiset jatkuvat nelivedot löytyy esim. Subarusta ja Audin Torsenilla varustetuista nelivetomalleista. Audin "Quattro" kauppanimen alla voi olla Haldex tai Torsen, mallista riippuen.

    • Volvoontaasyjkönen

      Ainoa oikea maasturi on volvon uusi xc90. Pesi testissä maasto ominaisuuksiltaan niin range roverin kuin ison lantikan. Heikoiten pärjäsi Jeep Gc. Myös esim audi Q7 hävisi volvolle vaikka oli jeeppiä parempi. Volvossa on kone oikeinpäin ja tekniikka eri tasolla.

      • GRAND-VITARA-2009

        Suzuki Grand Vitara pesee nuo kaikki jatkuvalla nelivedolla ja integroidulla tikapuurungolla. Oppikaa kirjoittamaan oikeita faktoja maastureista.


      • Eipäkehumista

        Volvossa onneton Haldexneliveto. Joissain aiemmissa malleissa putoaa neliveto pois jossain 20-30km/nopeudessa. Mitenköhän xc90 ?


      • 1212122112

        Eihän Volvossa ole edes oikeaa nelivetoa ja jousituskin on maantieajoon suunniteltu eli XC90 on iso katumaasturi. Muuten varmasti erinomainen auto ja turvallinen.

        Jeepin GC:n edeltäjä mallissa oli itseasiassa yksi parhaimipia nelivetoja markkinoilla, eli nimeltään Quadra Drive 2.

        Siinä oli edessä ja takana automaattiset Eatonin ESLD lukot, jotka lukkiutuvat 100% asti.

        Tässä yksi video:
        https://www.youtube.com/watch?v=QcFDSbpJ7ug


      • 929393
        GRAND-VITARA-2009 kirjoitti:

        Suzuki Grand Vitara pesee nuo kaikki jatkuvalla nelivedolla ja integroidulla tikapuurungolla. Oppikaa kirjoittamaan oikeita faktoja maastureista.

        Grand Vitara joo. Asiallinen neliveto alennusvaihteineen. Ei etu- eikä -taka lukkoa. (no eipä ole kyllä muissakaan suomessa myytävissä maastureissa nykyään) Rellun 1.9 l. Dsl.
        Grand Vitaraa ei vaan enää myydä. Nykyään saa uutena vain Vitaran, joka on ihan eri auto.
        Minulla oli -08. GV. Toimi aikansa ja sitten jatkuvia vikoja. Oli pakko vaihtaa pois. Sääli.


    • Pasunen

      Land Cruiserista löytyy kaikki mitä maasturissa tulee olla.
      Jatkuva neliveto, hidas neliveto, lukot, alamäkihidastin sekä tietysti erillisrunko.
      Ja nämä luonnollisesti myös uusimmissa malleissa.

      Lisäksi saa auton, jolla on katsastuksissa hylkäysprosentti 0.0% ja kestää isältä pojalle (ja pojanpajalle.....)

      Ja mikä parasta, ei tarvitse tuskailla nopeasta jälleenmyyntiarvon alenemisesta.

      • 2030405060

        Tarkistappas faktat.

        Uudessa Land Cruiserissa ei ole enää akselilukkoja, siinä on lukot vain ovissa.

        Jatkuva neliveto keskitasauypörästön lukolla löytyy nykyään kaikiasta maastureista muutamia lava-autoja lukuunottamatta. Jäykkää akseliakaan siitä ei enää löydy edestä.

        Erillistä runkoa hyödyllisempi olisi jäykät akselit edessä ja takana. Rungosta sinäänsä ei oikeastaan ole iloa maastossa, mutta toki rungosta muuten on iloa, kärryn vedossa, jne.


      • d-max_city
        2030405060 kirjoitti:

        Tarkistappas faktat.

        Uudessa Land Cruiserissa ei ole enää akselilukkoja, siinä on lukot vain ovissa.

        Jatkuva neliveto keskitasauypörästön lukolla löytyy nykyään kaikiasta maastureista muutamia lava-autoja lukuunottamatta. Jäykkää akseliakaan siitä ei enää löydy edestä.

        Erillistä runkoa hyödyllisempi olisi jäykät akselit edessä ja takana. Rungosta sinäänsä ei oikeastaan ole iloa maastossa, mutta toki rungosta muuten on iloa, kärryn vedossa, jne.

        googletappa 70 series ni löytyy 100% akselilukot, tikapuurunko ja jäykät akselit. keskitasuspyörästöä ei taida olla kun kytkettävä neliveto, tuskimpa on mihinkään tekniikka siitä muuttunut kun 80-luvulla niitä sai tuoda suomeen, pyöreät ajovalot vaihtunut kantikkaisiin.


      • Mitämerkitystä
        d-max_city kirjoitti:

        googletappa 70 series ni löytyy 100% akselilukot, tikapuurunko ja jäykät akselit. keskitasuspyörästöä ei taida olla kun kytkettävä neliveto, tuskimpa on mihinkään tekniikka siitä muuttunut kun 80-luvulla niitä sai tuoda suomeen, pyöreät ajovalot vaihtunut kantikkaisiin.

        Mitä sitten? Saako sitä Suomesta uutena?
        No ei saa.


      • Dmax_city_jimny_offroad
        Mitämerkitystä kirjoitti:

        Mitä sitten? Saako sitä Suomesta uutena?
        No ei saa.

        Oliko siitä puhetta mistä sen saa uutena? Harvasta paikasta tuollaista varmaan uutena saat, ostaa tai tilata voit sen lähes mistä vain. Kyseessä on kaupallinen tuote jolla tehdään ensisijaisesti rahaa, ei parempaa maailmaa. Rahalla saa ja toyotalla pääsee.

        Kilvittäminen suomessa on sitten hankalampaa uuteen autoon rehellisin keinoin, ainoa taisi olla muuttoauto ja sekin kai muuttui nyt hankalammaksi.


      • d-max_city

        Oho, en enää lukenut aloittajaa kun surffailin palstoilla kommentoin vain vastaukseen Pasuselle.

        Suomen land cruisereilla ei tosiaan ole mitään tekemistä maastoajon kanssa enää 93 vuoden jälkeen kun mentiin EU:hun ja nuo katosi tyystin. Sitä ennen suomi oli maastoautoilun luvattu maa kun valtio tarjosi autoverovapauden määritellylle maastoautolle puoltustusvoimien turvaksi.

        Enää ei tosiaan ole kun iso G jossa kaikki natsaa, paitsi vetokyky ja hinnalla pilattu.

        Saako Rubiconia tilaamalla, en tiedä vai onko pelkkä Sportti, jossa edelleen maastoautoa muistuttavia ominaisuuksia kuten jäykät akselit ja ulkonäkö.

        Jimnystä saa myös maastoauton kun laittaa akselilukot ja vaihtaa alennusvaihteistollisen samurian välitetyn jakiksen ettei tarvitse levyä ja asetelmaa vaihtaa kerran kesässä. Pieni koko asettaa heikkoitsetuntoiselle maasturimiehelle paineita mutta on suureksi eduksi maastoajossa.

        Siinä mielessä aloittaja on täysin oikeassa että mikään ei enää sovellu työkäyttöön, 70, HJ ja HDJ oli ainoat jolla sai kiskoa täyttä kuormaa vuodesta toiseen luotettavasti ja edullisesti kun valtio tarjosi autoverotkin pois, Erotaan mekin EU:sta..

        D-maxilla saa vetää täyttä kuormaa mutta pystyy liikkumaan vain asfaltilla hammastangon ja risukeulansa takia.


      • 2030405060
        d-max_city kirjoitti:

        googletappa 70 series ni löytyy 100% akselilukot, tikapuurunko ja jäykät akselit. keskitasuspyörästöä ei taida olla kun kytkettävä neliveto, tuskimpa on mihinkään tekniikka siitä muuttunut kun 80-luvulla niitä sai tuoda suomeen, pyöreät ajovalot vaihtunut kantikkaisiin.

        No nimenomaan löytyykin, sitähän tässä on paasattu koko ajan, mutta 70 sarjalaista ei tuoda Suomeen!

        Joten Suomeen tuotavasta "Land Cruiserista" ei löydy!

        Sanottakoon tosin se, että siinä maailmalla myytävässä 70 sarjalaisessa esim. akselilukot on valinnainen lisävaruste, eli kaikissa ei automaattisesti ole, mutta joka tapauksessa tehtaalta saa nekin halutessaan.


      • 2030405060
        d-max_city kirjoitti:

        googletappa 70 series ni löytyy 100% akselilukot, tikapuurunko ja jäykät akselit. keskitasuspyörästöä ei taida olla kun kytkettävä neliveto, tuskimpa on mihinkään tekniikka siitä muuttunut kun 80-luvulla niitä sai tuoda suomeen, pyöreät ajovalot vaihtunut kantikkaisiin.

        On niissä tekniikka muuten päivittynyt, ihan nykyaikaiset moottorit, jne. Sama moottori kuin meille tuotavassa 200 sarjalaisessa, mutta matalempi viritteisenä, eli 4,5 litrainen tuplarubo V8 diesel. Toinen moottori mitä siihen tarjotaan taitaa olla 4,2 suora kuutonen diesel, ja sitten on bensakoneita.


      • 2030405060
        d-max_city kirjoitti:

        Oho, en enää lukenut aloittajaa kun surffailin palstoilla kommentoin vain vastaukseen Pasuselle.

        Suomen land cruisereilla ei tosiaan ole mitään tekemistä maastoajon kanssa enää 93 vuoden jälkeen kun mentiin EU:hun ja nuo katosi tyystin. Sitä ennen suomi oli maastoautoilun luvattu maa kun valtio tarjosi autoverovapauden määritellylle maastoautolle puoltustusvoimien turvaksi.

        Enää ei tosiaan ole kun iso G jossa kaikki natsaa, paitsi vetokyky ja hinnalla pilattu.

        Saako Rubiconia tilaamalla, en tiedä vai onko pelkkä Sportti, jossa edelleen maastoautoa muistuttavia ominaisuuksia kuten jäykät akselit ja ulkonäkö.

        Jimnystä saa myös maastoauton kun laittaa akselilukot ja vaihtaa alennusvaihteistollisen samurian välitetyn jakiksen ettei tarvitse levyä ja asetelmaa vaihtaa kerran kesässä. Pieni koko asettaa heikkoitsetuntoiselle maasturimiehelle paineita mutta on suureksi eduksi maastoajossa.

        Siinä mielessä aloittaja on täysin oikeassa että mikään ei enää sovellu työkäyttöön, 70, HJ ja HDJ oli ainoat jolla sai kiskoa täyttä kuormaa vuodesta toiseen luotettavasti ja edullisesti kun valtio tarjosi autoverotkin pois, Erotaan mekin EU:sta..

        D-maxilla saa vetää täyttä kuormaa mutta pystyy liikkumaan vain asfaltilla hammastangon ja risukeulansa takia.

        Olen samaa mieltä.

        Pääsehän sillä risukeulallakin jonkin verran maastossa, mutta jäykälläkin akselilla oli tietyt etunsa, harmillista että niiden saatavuus heikkenee.


      • d-max_city

        Juu olen käynyt jopa ihan liikkeessä autossa sisällä istuskelemassa ja katellut noita lisävarusteita, eivät saaneet minulle rahallakaan toimitettua autoa jossa ratti olisi ollut vasemmalla puolella niin jäi kokonaan ostamatta.

        Olen miettinyt jopa ihan down siftaamista jossain kehitysmaassa vuoden verran, ostaisi uuden auton, pistäisi merikonttiin, itsensä toiseen merikonttiin, toivoisi ettei pommi osu kumpaankaan, ja vuoden päästä molemmat kontit suomeen. Jos autossa pitää olla kilometrejä niin mikro-ohjain lyömään pulssia nopeusmittarin anturille. Nyt vaan aikuisiällä elämästä on löytynyt jo muutakin tarkoitusta kun ajaa toyotan 70 seriestä. Jimnykin päässyt sisältä homeeseen, siinäkin on ihan riittävästi ohjelmaa että saa itiöt tapettua sieltä.

        Tosin 70 series on 8" akseleilla ja takana lehdet mikä rajoittaa maastoajoa vaikkakin kantaa paremmin kuormaa. HDJ80 oli 9" vahvoilla lukkoakseleilla ja vieterit joka nurkassa, siinä on jo maastoauton ominaisuuksia mutta ei taida saada mistään uutena.

        En tosiaan ole pahemmin lukenut tätä palstaa tai edes offipalstaa. Mitä aloittajan työkäyttöön tulee niin kyllä d-max on mielestäni siihen soveltuva, vetää täyttä kuormaa, sisältä vesiletkulla pestävää mallia kun penkkien päällä on remonttisuojukset.

        Vaikka ei puhutakaan maastoajosta niin vakiokamoilla 20kV sähkölinjaa pääsee ihan hyvin ajelemaan, jopa pienempi kärry perässä. Huonoista arvosteluistaan huolimatta tasauspyörästön jarrulukot toimivat mielestäni paremmin kuin voisi ikinä kuvitella. Kuten sanottu ei mitään tekemistä maastoajon kanssa, vaan saada hommat hoidetuksi ja kuorma perille


    • novaikkahilux

      Aloittaja ei ole vieläkään kertonut mikä on se työkäyttö mihin Suomesta löydy ajoneuvoa. Kyllähän noita nelivetoisia avolavoja on paljon työkäytössä.

    • Saa_vetää_täyttä_kuormaa

      Itellä ollu nyt katumaasturina hyötykäytössä noin 9kuukautta uus D-maxi 33tkm taulussa ja hirmuisesti olen katukäyttiksenä tykännyt. Nolla varustelutasolla eli mustilla puskureilla eikä autossa ole sisällä missään muualla tekstiiliä kuin katossa ja penkeissä, eikä mitään muutakaan elektronista helistintä, radiokin piti itse laittaa. Sisusta muistuttaa pitkälti Doosan:nin kaasukäyttöistä ulkotrukkia ja matka taittuu kuin peräkärryssä istuen, kuulosuojaimet lisäävät ajomukavuutta.

      Että siinä on aloittajalle sitä 2010-luvun suomen markkinoilta saatavaa hyötykäyttöajoneuvoa suoraan 80-luvulta. Huonommalle tiellehän tuolla hammastangolla ja risukeulalla ei tietenkään ole sitten mitään asiaa mutta peräkärryssä tulee loppumatkaa varten Jimny samurain välitetyllä jakiksella, ARB:n lukoilla ja 31" napeilla

    • Orwell_Cars
      • 1212122112

        Ota mikä tahansa Dusterin painoinen pikkumaasturi ja se pieksee sen maastossa kuin maastossa 10 - 0.

        Vaikka Jeep XJ Cherokee.


      • Orwell_Cars
        1212122112 kirjoitti:

        Ota mikä tahansa Dusterin painoinen pikkumaasturi ja se pieksee sen maastossa kuin maastossa 10 - 0.

        Vaikka Jeep XJ Cherokee.

        Viestisi taso on suoraan hiekkalaatikolta, kuten muukin esiintymsesi tässä ketjussa.

        Sitten samainen henkilö vielä valittaa ett'ei mukamas Suomesta saa mystiseen "työkäyttöönsä" soveltuvaa simppelin mekaniikan maasturia.

        Miten yhden ja saman henkilön näppikseltä voikin tulla kerrassaan skitsofrenisen ristiriitaista teksiä.


      • Täyttä_kuormaa
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Viestisi taso on suoraan hiekkalaatikolta, kuten muukin esiintymsesi tässä ketjussa.

        Sitten samainen henkilö vielä valittaa ett'ei mukamas Suomesta saa mystiseen "työkäyttöönsä" soveltuvaa simppelin mekaniikan maasturia.

        Miten yhden ja saman henkilön näppikseltä voikin tulla kerrassaan skitsofrenisen ristiriitaista teksiä.

        Tohon pölyttäjään ku nostat 500kg eurolavan betonilaattoja, hydraulitunkkeja ja ketjutaljoja tai jonkun hyötyajoneuvon tekniikan/muuntajia ja sähkömoottoreita niin saat vetää pumppuliinalla auton ympäri että ovet pysyy kiinni kun on kori niin mutkalla joka suuntaan.

        Sitte kun olet pari tuhatta kilsaa vetänyt aggregaatti/kompuravaunua tai peräkärryä ni kytkin luistaa ja vaihteistosta sekä tasauspyörästöistä tulee hampaat jauhona magneettiropussa, ja loput mitä se ei enää jaksa imeä öljyjen seassa.

        Sen jälkeen ekassa katsastuksessa loppuu katsurilta vikalista kesken kun menee kaikki tukivarsien puslat, raidetangon päät, kallistuksen vakaajan tangot, pyörän laakerit ja jousituksen ripustukset vaihtoon..


      • rahtiautojussi
        Täyttä_kuormaa kirjoitti:

        Tohon pölyttäjään ku nostat 500kg eurolavan betonilaattoja, hydraulitunkkeja ja ketjutaljoja tai jonkun hyötyajoneuvon tekniikan/muuntajia ja sähkömoottoreita niin saat vetää pumppuliinalla auton ympäri että ovet pysyy kiinni kun on kori niin mutkalla joka suuntaan.

        Sitte kun olet pari tuhatta kilsaa vetänyt aggregaatti/kompuravaunua tai peräkärryä ni kytkin luistaa ja vaihteistosta sekä tasauspyörästöistä tulee hampaat jauhona magneettiropussa, ja loput mitä se ei enää jaksa imeä öljyjen seassa.

        Sen jälkeen ekassa katsastuksessa loppuu katsurilta vikalista kesken kun menee kaikki tukivarsien puslat, raidetangon päät, kallistuksen vakaajan tangot, pyörän laakerit ja jousituksen ripustukset vaihtoon..

        Tuollaiseen hommaan ei taida maasturia tarvita. Kuorma-auton on jo hommaan parempi. Jos niitä ei ole tarkoitus metsiä pitkin vetää?


      • 1212122112
        Orwell_Cars kirjoitti:

        Viestisi taso on suoraan hiekkalaatikolta, kuten muukin esiintymsesi tässä ketjussa.

        Sitten samainen henkilö vielä valittaa ett'ei mukamas Suomesta saa mystiseen "työkäyttöönsä" soveltuvaa simppelin mekaniikan maasturia.

        Miten yhden ja saman henkilön näppikseltä voikin tulla kerrassaan skitsofrenisen ristiriitaista teksiä.

        Sanoppas ne tekniset asiat, mihin perustuu Dusterin erinomaisuus mielestäsi maastoajossa?

        Auton suorituskyky jollakin alustalla tai jossakin tietyssä tehtävässä syntyy niistä ratkaisuista, mitä auton suunnittelija on tehnyt.

        Erilaisille teknisille ratkaisuille voidaan sanoa hyvät ja huonot puolet kun ymmäretään niiden toteutus, toimintaperiaate ja vaikutus.

        Otetaan esimerkiksi jäykkä akseli. Jäykkä akseli mahdollistaa yleensä suuremmat jousituksen joustovarat. Lisäksi jäykkä akseli tarkoittaa yleensä suurempaa jousittamatonta massaa, joka on etu hitaassa maastoajossa, mutta haitta nopeassa ajossa (sekä maastossa, että maantiellä).

        Muita jäykän akselin etuja ovat, yksinkertaisuus mistä seuraa luotettavuus ja sitten ne jotka enempi harrastavat maastoajoa, arvostavat mahdollisuutta helposti korottaa auton jousitusta hieman, menettämättä joustovaraa alaspäin.


      • 1212122112
        rahtiautojussi kirjoitti:

        Tuollaiseen hommaan ei taida maasturia tarvita. Kuorma-auton on jo hommaan parempi. Jos niitä ei ole tarkoitus metsiä pitkin vetää?

        Suureen joustovaraan pääsee kyllä erillisjousituksellakin, mutta yleensä siitä tulee teknisesti monimutkaisempi rakenne.

        Land Rovereissa esimerkiksi on kohtuullisen hyvät joustovarat erillisjousituksen kanssa, mutta niissä onkin pitkät tukivarret sekä ilmajousitus, joka on toteutettu niin, että se painaa toista puolta alaspäin kun toinen puoli menee ylöspäin.


    • 83839

      Duster on ihan ok katumaasturi, ei yhtään sen enempää. Vastaavia on monia. Siinä on vain Haldex neliveto, ei siis jatkuva neliveto, ei lukkoja, ei alennusvaihteistoa, (lyhyt ykkösvaihde kyllä ) Ulosjoustot ihan normitasoa, maavara asiallinen 21 cm. Useimmissa katumaasturissa on vähemmän.
      Mutta esim. Subaru Foresterissa on parempi maavara 22cm. ja jatkuva neliveto. Tosin on hintaakin enemmän.
      Aika harvassa ns. maasturissa on enää suoraan kaupasta ostettaessa 3 lukkoa, alennusvaihteistoa tai tikapuurunkoa.

    • Pasunen

      Toyota Land Cruisereissa on keskilukujen ja haluttaessa lukon saa myös taka-akselille.
      Kivasti tää LC150 menee :)

    • 636283

      Mitsu Pajero aitaa olla nykyään se ainoa oikea maasturi jossa on lukot vakiona. Siinä on keski- ja takatasauspyörän lukot vakiona. Hintaakin vähemmän kuin Tojyotan LC.ssä
      Oma lukunsa on tietysti G Mersu, jossa on kaikki kolme lukkoa vakiona. Siis myös etutasauspyörän lukko. Hintaa on vain vähän liikaa.

    • rewfdcereeee

      Totta ja miksi maasturit pitää kaikki mitä on olla dieseleitä, no ei ihan kaikki mutta kuitenkin?

      Maksat ihan turhasta diesel veroa, hyöty tulee vasta jos ajaa todella paljon kilometrejä vuodessa niin diesel saattaa alkaa jo kannattaa. Sekä suuret tila-autot niin bensa koneella ei saa monikaan ollenkaan tai sitten ne on jotain 100 000 euron amg gls mersuja 12 litran koneella.

      • Vanha_Jeti

        Jos haluaa samat alakierrosväännöt kuin jossain 3 litran turbodieselissä, pitää pensakoneen olla vähintään 4,5 litran V8. Suomessa päästöt hyppäävät 200 g -> 300 g ja vero on niin kauhea, että ostajat loppuvat. Sitäpaitsi useimmat ison maasturin ostajat ajavat sen verran paljon, että diesel kannataa loppupeleissä joka tapauksessa.

        AMG- G mersut maksavat muuten luokkaa 300000, sadalla tonnilla ei saa edes riisuttua Pro-mallia.

        Sen verran vielä, että vaikka Land Cruisereissa (sekä J150 "Prado" että J200 "aito") on nykyajan vaatimusten mukaisia ylellisyysvarusteita, niin kyllä ne rungoiltaan ja koneiltaan/akseleiltaan/vaihteistoiltaan edellen ovat ihan oikeita ja lujia Land Cruisereita. Kun katsoo jotain beduiinimaitten tai kauko-Idän autokantaa, niin Toyota HiLux, Prado ja LC kattavat varmaan 85% uusista järeämmän luokan autoista. Siellä ajetaan koko ajan sellaista rynkytystä, jonne suomalaista hirvittää autoaan viedä kerran kesässä. Silti ne kestävät 20 vuotta ja yli. Tiibetissä Kiinan hallitus kielsi matkatoimistoja käyttämästä yli 20 vuotta vanhoja Land Cruisereita turistikuljetuksiin, kun alkoi ilmeisesti nolottaa niin vanhojen autojen käyttö, vaikka niissä ei mitää varsinaista vikaa ollutkaan, rispaantuneita penkin reunoja lukuun ottamatta.


    • Suzukisti

      Keväällä 2018 myyntiin tuleva korealainen SsangYong Rexton G4 vaikuttaisi olevan kohtuullisesti hinnoiteltu maasturin piirteitä omaava auto. Näyttäisi löytyvän 50:50 voimaa jakava kytkettävä neliveto ja alennusvaihteisto. Akselilukkoja ei löydy edes vastusteena, mutta ei löydy monesta muustakaan nykyautosta. Vetokykyä 3500 kg. Moottori on vain 2.2 litrainen, mutta jossakinhan sen edullisen hinnan pitää näkyä. Suomen hintoja ei ole tosin vielä julkaistu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe