Miten auttaisit ihmistä omaksumaan ateismin?

näinpäin

Kysytäänpä näin päin kysymys, koska ketjussa jossa neuvotaan uskoon tuloon ateistit esittävät uskoon tulon vältettävänä asiana. Joten miten siis ateistit auttaisivat ihmistä tulemaan ateismiin, omaksumaan ateismin ja ateistiset katsomukset. Millä keinoin?

27

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin_ateistiksi

      Minun ainoa neuvoni on, että lue se Raamattu alusta loppuun. Ei poimimalla tai mekaanisesti lukemalla ilman ajatuksen häivää. Lue aivan kaikki jakeet ja ajattele voiko lukemasi tapaukset ja tarinat olla kirjaimellisesti totta ja ihan aikuisten oikeasti uskottavia ilman oman mielikuvituksesi tai muiden kertomia tulkintoja.
      Sama tietysti pätee muiden uskontojen pyhiin kirjoituksiin.

      • näinpäin

        Miksi raamatun tarinoiden pitäisi olla kirjaimellisesti totta?


      • näinpäin kirjoitti:

        Miksi raamatun tarinoiden pitäisi olla kirjaimellisesti totta?

        Ei niiden tarvitsekaan olla, mutta yksi jos toinenkin uskova väittää niiden olevan.


      • Epäjumalienkieltäjä

        Tuo toimi minulla. Raamattu on aika julmaa settiä. Aloitetaan tarinasta Kansanmurhaaja-Jumalasta (vedenpaisumus) ja lopetetaan Johanneksen ilmestyksen veriorgioihin, jossa alkukristityt unelmoivat Jeesuksen toisesta tulemisesta, jolloin kristityt saavat katsella, miten syntisten veri peittää Jerusalemin kadut ja parkuvia ihmisiä heitetään tuliseen järveen. Ja siinä välissä sanotaan, että Jumala on rakkaus.


    • seeioleväärinnnnnnnnnnn

      En ole itse ateisti vaan olen uskossa Jeesukseen mutta haluan vastata silti.

      Itse näen todella vaikeana tehdä kenestäkään ateistia. Jos ihminen kuulee Jumalan puheen, niin miten hän voisi kääntyä ateistiksi vaikka kuka sanoisi mitä.

      Yksi mahdollisuus kuitenkin on: Jos ihminen saa PELKÄSTÄÄN vääränlaista opetusta, on mahdollista, että hänen alttiutensa kuulla Jumalan puhetta voi heikentyä. Erittäin hyvä esimerkki tästä on lapsikaste. Jos ihminen saa jatkuvasti opetusta, että kaikki ihmiset ovat lähtökohtaisesti pelastuneita ja mikään ei voi heitä riistää pois pelastuksesta, niin se opetus ei perustu Raamattuun, ja mikäli kyseinen oppi institutionalisoidaan, niin se voi johtaa hyvin laajamittaiseenkin ateismiin.

      Lyhyesti, on siis ihan neulansilmän kokoinen aukko tehdä kanssaihmisistä ateisteja ja se aukko on siinä, että opetetaan Jumalan sanaa, mutta opetetaan sitä väärin. Sellaisiin tämä ei kovin helposti tehoa, jotka tuntevat Raamatun ja ovat saaneet juurtua siihen, mutta esimerkiksi lapsiin tämä onkin jo huomattavasti tehokkaampi keino. Eniten ateisteja maailmaan tuottaa katolinen ja luterilainen kirkko, koska ne opettavat lapsikastetta Jumalan tahtona.

      • Opetatko itse Jumalan sanaa oikein?


      • ICD-10_F22

        Tiedätkö miksi sanotaan henkilöä, joka kuulee Jumalan puheen?


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn
        PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Opetatko itse Jumalan sanaa oikein?

        Se riippuu siitä, miten opetan sitä.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn
        PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Opetatko itse Jumalan sanaa oikein?

        Minulla ei ole valtuuksia institutionalisoida asioita, niin laajassa mittakaavassa, että minut saisi mitenkään liitettyä siihen asiaan, josta nyt on keskustelunaiheena.


      • "Jos ihminen kuulee Jumalan puheen, niin miten hän voisi kääntyä ateistiksi vaikka kuka sanoisi mitä.
        "

        Juuri niin, et ole kykenevä mitään asiaan sanomaan, koska olet niin pahasti harhaluuloinen uskossasi.


    • En mitenkään. Jokainen henkilö on vakuuttunut siitä mistä on vakuuttunut, enkä minä henkilökohtaisesti koe olevani minkäänlaisessa vastuussa siitä mistä joku on tai ei ole vakuuttunut. Enkä koe että minulla olisi minkäänlaista oiketta pyrkiä varta vasten muuttamaan sitä mistä joku on tai ei ole vakuuttunut.
      Sen sijaan minä ainoastaan ilmaisen mistä itse olen vakuuttunut ja se miten joku suhtautuu siihen mitä minä ilmaisen, on täysin kyseisen henkilön oma asia.
      Jos se mitä minä esitän muuttaa jonkun vakaumusta siten että hän alkaa kutsumaan itseään ateistiksi.... no sitten niin vain tapahtuu, jos se mitä esitän on vaikuttamatta yhtään mihinkään... no sitten mitään ei vain tapahdu.

    • fda

      Ei ole tarpeen, muut asiat ovat tärkeämpiä.

    • järjen_käyttö_sallittua

      Aloittaja ei (taas) ymmärrä ateismista mitään. Ei ole mitään ateismi-opetusta siinä mielessä kuin uskonnon opetusta.
      Luulenpa, että suurin osa ateisteista on paljon sallivampia siihen että ihminen voi täysin vapaasti valita uskooko johonkin jumalaan tai jumaliin tai ei.
      Ainut asia,mikä on (ehkä) yhteinen ateistille on oman päättelyn ja järjen käyttö, oli sitten kyse tieteen väittämistä tai uskontojen väittämistä jumalalasta tai jumalista.
      Lapsikasteella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tuleeko ateisti tai ei.

    • kahvimustana

      Ihminen joko uskoo jumalaan tai ei usko. Tahdon voimalla tätä statusta ei voi muuttaa. Mutta jos joku epäilee uskoaan, niin eipä siinä muuta neuvoa voi antaa kuin että hän unohtaa hetkeksi kaikki mitä hänelle on opetettu tai jossain uskonkirjassa lukee. Sitten miettii itsekseen, että voisiko kaikki oleva olla olemassa luonnollisen kehityksen tuloksena ilman yliluonnollista ohjausta, vai ei. Mikäli vastaus on kyllä, seuraava kysymys olisi, että pitääkö hän mahdollisena sitä, että kaikki uskonnot olisivat saaneet alkunsa ihmisten tietämättömyydestä. Esim. että ukkonen on henkiolennon aikaansaama, minkä vuoksi on kehitetty ajatus henkiolennosta. Mikäli vastaus tähänkin on kyllä, hänellä ei enää ole estettä epäillä jumalan olemassaoloa.

    • Mielestäni paras tapa auttaa ihmistä välttämään uskistumista on tarjota hänelle lapsesta lähtien edellytykset uskonnottomaan elämään. Toimisin (ja olen lasteni kohdalla toiminutkin) seuraavasti:

      Varjelisin lasta uskontojen juurrutukselta ja kertoisin hänelle avoimesti näkemyksiäni siitä, miksi ihmiset uskovat erilaisiin jumaliin ja muihin yliluonnollisiin asioihin.

      Kertoisin lapselle myös siitä, kuinka biodiversiteetti toimii, ja opettaisin häntä ajattelemaan rationaalisesti omilla aivoillaan.

      Sen sijaan, että opettaisin lapsen pelkäämään kuolemanjälkeistä kidutusta (tarpeeton pelote) ja uskomaan pelastukseen (tarpeeton ratkaisu tarpeettomaan ongelmaa), opettaisin hänelle hyvän moraalin perusteet ihan sekulaariselta pohjalta.

    • Epäjumalienkieltäjä

      Opettamalla avarakatseisuutta. Kun ymmärtää että kyse ei ole valinnasta kristinuskon (jonkun suuntauksen) ja ateismin välillä, vaan että maailmassa on lukuisia uskontoja, joihin uskotaan aivan yhtä vilpittömästi ja tosissaan kuin hartaimmat kristityt uskoo omaan Jumalaansa. Jos uskot, että ihmiset ovat pohjimmiltaan hyvin samanlaisia ja kun ei ole mitään tapaa jolla uskontoja voidaan laittaa paremmuusjärjestykseen, niin johtopäätös on, että kaikki uskonnot ovat yhtä vähän oikeita eli yhtä vääriä. Uskonnot eivät osoita, että on olemassa jotain yliluonnollista.

      • seeioleväärinnnnnnnnnnn

        Voi tosiaankin olla niin, että tietyn jumalan olemassaoloa on vaikeaa näyttää toteen, mutta oletettuja jumalia voi vertailla keskenään ja niistä voi valita parhaan, jonka jälkeen voi päättää uskoa siihen.


      • kahvimustana
        seeioleväärinnnnnnnnnnn kirjoitti:

        Voi tosiaankin olla niin, että tietyn jumalan olemassaoloa on vaikeaa näyttää toteen, mutta oletettuja jumalia voi vertailla keskenään ja niistä voi valita parhaan, jonka jälkeen voi päättää uskoa siihen.

        Tai sitten voi tiedostaa sen, että uskonnot ja jumalat ovat ihmisten keksimiä käsitteitä, jolloinka jää ateistiksi.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn
        kahvimustana kirjoitti:

        Tai sitten voi tiedostaa sen, että uskonnot ja jumalat ovat ihmisten keksimiä käsitteitä, jolloinka jää ateistiksi.

        Erittäin mielenkiintoista! Miten näkisit, että se ateistiksi tulo tapahtuu tuota kautta? Näkisin juuri kuten sinäkin, että sen ihmisvaikutuksen tiedostaminen tosiaan saattaa liittyä ateismiin. Mutta olen vain hyvin hämmentynyt tällä hetkellä, koska jotenkin olen aina ollut täysin vakuuttunut, että kaikki ihmiset jollakin tasolla tiedostavat tuon, myös uskovaiset.


      • kahvimustana
        seeioleväärinnnnnnnnnnn kirjoitti:

        Erittäin mielenkiintoista! Miten näkisit, että se ateistiksi tulo tapahtuu tuota kautta? Näkisin juuri kuten sinäkin, että sen ihmisvaikutuksen tiedostaminen tosiaan saattaa liittyä ateismiin. Mutta olen vain hyvin hämmentynyt tällä hetkellä, koska jotenkin olen aina ollut täysin vakuuttunut, että kaikki ihmiset jollakin tasolla tiedostavat tuon, myös uskovaiset.

        Kun tiedostaa, että ihmisten opetukset jumalista ja pyhät kirjat ovat nimenomaan ihmisten tuotoksia, ei ole syytä niiden perusteella olettaa jumalaa todeksi. Sen sijaan se on yksilöllistä, että tunteeko maailman olevan mahdollinen ilman ulkopuolista luojaa vai ei. Ateistiksi jää näistä he, jotka pitävät sitä täysin mahdollisena, koska täten jää yhtäkään syytä uskoa jumalia todeksi. Toiset taas näkevät maailman niin ihmeellisenä asiana, ettei semmoinen voisi luonnostaan muotoutua. Täten he uskovat henkiolentoon/olentoihin siitä huolimatta, että tiedostavat uskontojen olevan ihmisten luomia.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn
        kahvimustana kirjoitti:

        Kun tiedostaa, että ihmisten opetukset jumalista ja pyhät kirjat ovat nimenomaan ihmisten tuotoksia, ei ole syytä niiden perusteella olettaa jumalaa todeksi. Sen sijaan se on yksilöllistä, että tunteeko maailman olevan mahdollinen ilman ulkopuolista luojaa vai ei. Ateistiksi jää näistä he, jotka pitävät sitä täysin mahdollisena, koska täten jää yhtäkään syytä uskoa jumalia todeksi. Toiset taas näkevät maailman niin ihmeellisenä asiana, ettei semmoinen voisi luonnostaan muotoutua. Täten he uskovat henkiolentoon/olentoihin siitä huolimatta, että tiedostavat uskontojen olevan ihmisten luomia.

        Miten voidaankaan olla tästä asiasta näin erimieltä? Hyvin erikoista. Minä tunnen, että maailma voisi olla mahdollinen ilman ulkopuolista Luojaa, mutta silti uskon Jumalaan. Ihan käsittämätöntä.


      • kahvimustana
        seeioleväärinnnnnnnnnnn kirjoitti:

        Miten voidaankaan olla tästä asiasta näin erimieltä? Hyvin erikoista. Minä tunnen, että maailma voisi olla mahdollinen ilman ulkopuolista Luojaa, mutta silti uskon Jumalaan. Ihan käsittämätöntä.

        Aivan, ei tuokaan mahdottomalta tunnu. Sanotaanko vaikka sitten niin, että osa niistä ihmisistä jotka tiedostavat uskonnot ihmisten keksinnöiksi ja sen, että maailmakin on voinut muototua ihan itsekseen, alkaa ateisteiksi. Toiset niistä voi vaikkapa kokea jonkinnäköisen uskonnollisen herätyksen, esim. tulkitsee jonkun tapahtuman jumalaiseksi kommunikaatioksi, jonka vuoksi alkaa uskovaiseksi.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn
        kahvimustana kirjoitti:

        Aivan, ei tuokaan mahdottomalta tunnu. Sanotaanko vaikka sitten niin, että osa niistä ihmisistä jotka tiedostavat uskonnot ihmisten keksinnöiksi ja sen, että maailmakin on voinut muototua ihan itsekseen, alkaa ateisteiksi. Toiset niistä voi vaikkapa kokea jonkinnäköisen uskonnollisen herätyksen, esim. tulkitsee jonkun tapahtuman jumalaiseksi kommunikaatioksi, jonka vuoksi alkaa uskovaiseksi.

        Noniin, loistavaa!


      • seeioleväärinnnnnnnnnnn

        pallihiki on


    • retriittiä
    • Kalju_Pitkätukka

      En pyri käännyttämään uskovaisia ateisteiksi. Jos uskovainen haluaa aiheesta keskustella, perustelen ateismiani, sen voi joku tulkita tietysti käännytykseksi. Toinen on tilamne, jossa uskovainen parjaa eri tavalla uskovan näkemyksiä, silloin tuon yleensä julki, että pidän molempia näkemyksiä saman perusteettoman uskomuksen tulkintoina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      441
      9573
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2476
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      56
      1911
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1679
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1442
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1369
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      374
      1278
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      145
      1224
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      20
      1185
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1062
    Aihe