Millainen ateisti haluat olla?

InExcelsisDeo

Hengellisellä tasolla ateismi voi olla kahtalaista. Se voi olla jumalankieltävänä jumala-sanan kieltävä, jumala-kuvan kieltävä ja yleisesti ottaen totuuteen pyrkivä. Tai se voi olla jumalankieltävänä sellainen kielto, joka kohdistuu itseensä Totuuteen.

Hengellinen taso ilmenee reaalitasolla. Tällä näin mitä me tässä teemme ja olemme. Ja itse kullakin se ilmenee omalla tavallaan, ilmentäen enemmän sitä tai tätä. Kummanlainen jumalankieltäjä sinä mielelläsi olisit?

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nebukd

Hei selitä ensin mitä on toi hengellisyys?

• Mulla ei ole mitään ihannekuvaa tai tavoitetta sille millainen ateisti tahtoisin olla. Tarkoitan sitä, että ateismi itsessään ei ole mikään tavoiteasia mulle, saati ateismin laatu.

• "Hengellinen taso ilmenee reaalitasolla."

Okei.

• nollaajatus

Käsite ateismi tulee kreikankielen a theos -sanasta, joka siis lähtökohtaisesti on teismin vastakohta. Teisti uskoo, että on jumala. Ateisti tietää, että mitään jumalaa ei ole. Ei ateisti sanoja tai kuvia kiellä.

• Mitensuunytpannaan

Alunperin mitä ateismi aikoinaan oli, se ei ollut JKumalan kieltämistä.
        Ateismi, silloin kun se alkoi (yli 2000 vuotta sitten) vastusti vääräoppisuutta eli ihmisoppista uskontoa.

• Jumalaontotuus
        Mitensuunytpannaan kirjoitti:

Alunperin mitä ateismi aikoinaan oli, se ei ollut JKumalan kieltämistä.
        Ateismi, silloin kun se alkoi (yli 2000 vuotta sitten) vastusti vääräoppisuutta eli ihmisoppista uskontoa.

Se onkin ainoa järkevä ateismin laji.

• Bullshit!

»Hengellisellä tasolla ateismi voi olla kahtalaista.» '

Ateismi on vain sitä, että ei uskota jumaliin. Siihen on ihan tarpeetonta yrittää sotkea mitään hengellisyyttä. Ateisti voi joko olla tai olla olematta hengellinen, mutta hengellisyys sinänsä ei liity ateismiin.

»Se voi olla jumalankieltävänä jumala-sanan kieltävä, jumala-kuvan kieltävä ja yleisesti ottaen totuuteen pyrkivä. Tai se voi olla jumalankieltävänä sellainen kielto, joka kohdistuu itseensä Totuuteen.»

Ei ole "jumalankieltämistä" olla uskomatta jumaliin. Sinäkään et tasan varmasti usko Saunatonttuun - etkä tasan varmasti määrittele itseäsi saunatontunkieltäjänä, kun taikauskoisia näkökantojasi ollaan selvittämässä.

Koko jumalankieltämisen käsite on vanhanaikaista ylimielistä teististä propagandaa, minkä tehtävä on vakuutella kaikkille, että jonkin jumalan olemassaolo olisi varma asia, ja sen kiistäminen olisi vain denialismia. Ennen muinoin ei juuri ollut mahdollisuutta yrittää puhua vallitsevassa tilanteessa ihmisille järkeä - mikäli pyysi jumalista todisteita sai palaa roviolla... että "siinä sinulle todisteita!"

»Hengellinen taso ilmenee reaalitasolla. Tällä näin mitä me tässä teemme ja olemme. Ja itse kullakin se ilmenee omalla tavallaan, ilmentäen enemmän sitä tai tätä.»

Tuo ei tarkoita mitään. Suosittelen kaikkia tarkastelamaan tuota tämän avulla:

http://sebpearce.com/bullshit/

Klikkaamalla [Reionize Electrons] nappia ylhäällä, tuottaa sivuston algoritmi samanlaista bullshittiä.

»Kummanlainen jumalankieltäjä sinä mielelläsi olisit?»

Mitä ihmettä tuohon sitten sanoisi? Kun johdanto asiaan oli lähinnä happoisaa tajunnanvirtaa ilman mitään sisältöä, niin miksi kukaan vakavissaan viitsisi kommentoida mitään siitä johdettua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2591
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      395
      2090
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      20
      1832
    4. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1714
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      119
      1583
    6. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      15
      1511
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1112
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1093
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      73
      1005
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      915
    Aihe