Uudestakaupungista karmeita uutisia!

Kana-aulis

43

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odota nyt rauhassa, tuossakaan "pesässä" ei oikein mikään mene niin kuin kovaan ääneen "huudellaan ja tiedotellaan". Muutaman kuukauden päästä ilmoitetaan, että tarvitaankin vain 500 uutta työntekijää, sitten ilmoitetaan että tarvitaankin vain 300 uutta työntekijää. Loppujen lopuksi ilmoitetaan YT-neuvottelujen käynnistymisestä jolla irtisanotaan 300 työntekijää.

      • Jatka.samaan.malliin

        Arvoisa nimi "Hiennoa.Idiootti"

        Tuollainen upean positiivinen asenne on se, joka tämän maan talouden nostaan taas jaloilleen. Mene siis sossuun ja pyydä lisää tukea itsellesi, ihan vaan tuon asenteesi pönkittämisen vuoksi. Kait tuollaiselle helpostikin lohkeaa jotain lisäsossutukea.


      • Jatka.samaan.malliin kirjoitti:

        Arvoisa nimi "Hiennoa.Idiootti"

        Tuollainen upean positiivinen asenne on se, joka tämän maan talouden nostaan taas jaloilleen. Mene siis sossuun ja pyydä lisää tukea itsellesi, ihan vaan tuon asenteesi pönkittämisen vuoksi. Kait tuollaiselle helpostikin lohkeaa jotain lisäsossutukea.

        Epäilen vahvastikin, että suurella osalla meistä asiaa seuranneilla on samanlaisia "fiboja" asista, ja nimenomaan kyseisen firman osalta.


    • AivanKauheata

      Moni raukka joutuu töihin vastoin tahtoaan. On se vittumaista noiden porvarin perkeleiden kanssa.

      • Nähty

        Ei ainakaan kannata kokoonpanoon tulla. Tiiminvetäjät ihan...pers.. korvaajat leikkivät pomoja ja ovat laiskoja.
        Heidät vaihtoon ja ulkomaalaiset tilalle.ilmapiiri paraneisi.


    • Hyvä, mutta autonrakennusala on valitettavasti myös aika oikukasta. Isot autofirmat valmistuttavat usein tiettyä mallia yhdellä tehtaalla mallia vain muutaman vuoden. Uudessakaupungin tehtaalle onnittelut siitä, että se on kyennyt solmimaan uusia sopimuksia rauenneiden korvikkeeksi erittäin hyvin.

      • Itse.vain.voidaan.pilata

        Niin..
        mutta jos katsotaan taaksepäin on siellä koslia aina tehty.
        Nyt kun Suomi omistajien silmissä hyvämaa, kun hallitus tukee työllisyyttä, he tuo työtä luetettaviin maihin, nyt Suomi sellainen.
        Telakka ala työllistetty myös, mutta lakkoja jo alkanut olemaan siellä.
        Mikähän lakon aihe olikaan muutamaviikko sitten ?


      • Itse.vain.voidaan.pilata kirjoitti:

        Niin..
        mutta jos katsotaan taaksepäin on siellä koslia aina tehty.
        Nyt kun Suomi omistajien silmissä hyvämaa, kun hallitus tukee työllisyyttä, he tuo työtä luetettaviin maihin, nyt Suomi sellainen.
        Telakka ala työllistetty myös, mutta lakkoja jo alkanut olemaan siellä.
        Mikähän lakon aihe olikaan muutamaviikko sitten ?

        On kuitenkin hyvä muistaa, että emme voi siirtyä kehitysmaatasolle työlainsäädännön ja palkkojen suhteen. Emme pärjää kuitenkaan riistomaille.

        Voimme tietysti säästää pitämällä talvet hallit kylmänä, niin työntekijät oppivat paikkansa.


      • Turmiola.Tommi kirjoitti:

        On kuitenkin hyvä muistaa, että emme voi siirtyä kehitysmaatasolle työlainsäädännön ja palkkojen suhteen. Emme pärjää kuitenkaan riistomaille.

        Voimme tietysti säästää pitämällä talvet hallit kylmänä, niin työntekijät oppivat paikkansa.

        Autonrakennusalan kannattavuudessa ratkaisevaa on kokoonpanolinjan tekninen tehokkuus ja edistyksellisyys.


      • AutoMiestenMies
        Turmiola.Tommi kirjoitti:

        On kuitenkin hyvä muistaa, että emme voi siirtyä kehitysmaatasolle työlainsäädännön ja palkkojen suhteen. Emme pärjää kuitenkaan riistomaille.

        Voimme tietysti säästää pitämällä talvet hallit kylmänä, niin työntekijät oppivat paikkansa.

        Auto on sen verran iso kapistus, ettei sitä kannata mertentakaa Eurooppaan rahdata, ainakaan näitä tavallisen taviksen malleja. Laivaan ei mahdu hirvittävää määrää autoja kerrallaan.

        Isot jenkkikoslat tai vastaavat premium autot on oma lukunsa, ja sitten ne kaukoidän halpismerkit, joiden hinta pysyy siedettävänä rahdinkin jälkeen. Volyymimallit on tehtävä lähellä markkinoita, muutoin toinen merkki nappaa markkinoilla voiton.

        EU:ssa siis tehdään paljon autoja, japanilaisetkin ovat perustaneet tehtaita tänne valmistaakseen Corollansa Euroopan markkinoille täällä. Tähän perustuu myös Uudenkaupungin pärjääminen. Sen laatu on kohdallaan, tehtaalla on joutavuutta tehdä pienen sarjan autoja, kuten sitä Mersun maasturia jonka tekemiseen nuo lisätyöpaikat käytetään.


      • AutoMiestenMies kirjoitti:

        Auto on sen verran iso kapistus, ettei sitä kannata mertentakaa Eurooppaan rahdata, ainakaan näitä tavallisen taviksen malleja. Laivaan ei mahdu hirvittävää määrää autoja kerrallaan.

        Isot jenkkikoslat tai vastaavat premium autot on oma lukunsa, ja sitten ne kaukoidän halpismerkit, joiden hinta pysyy siedettävänä rahdinkin jälkeen. Volyymimallit on tehtävä lähellä markkinoita, muutoin toinen merkki nappaa markkinoilla voiton.

        EU:ssa siis tehdään paljon autoja, japanilaisetkin ovat perustaneet tehtaita tänne valmistaakseen Corollansa Euroopan markkinoille täällä. Tähän perustuu myös Uudenkaupungin pärjääminen. Sen laatu on kohdallaan, tehtaalla on joutavuutta tehdä pienen sarjan autoja, kuten sitä Mersun maasturia jonka tekemiseen nuo lisätyöpaikat käytetään.

        Voisi kuivtella että Saksalaisilla on tiedossa venäjän pakotteiden purku, kun alkavat noita autojaan kokoonpanna suomessa. Euroopan markkinoillehan se ei ole mitenkään järkevää niitä täällä koota.


      • Mystery.Man
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Autonrakennusalan kannattavuudessa ratkaisevaa on kokoonpanolinjan tekninen tehokkuus ja edistyksellisyys.

        Hihnaa ei kovasti edistykselliseksi saa enemmän Suomessa kuin Puolassakaan verrattuna Romaniaan.


      • Skönömanni
        AutoMiestenMies kirjoitti:

        Auto on sen verran iso kapistus, ettei sitä kannata mertentakaa Eurooppaan rahdata, ainakaan näitä tavallisen taviksen malleja. Laivaan ei mahdu hirvittävää määrää autoja kerrallaan.

        Isot jenkkikoslat tai vastaavat premium autot on oma lukunsa, ja sitten ne kaukoidän halpismerkit, joiden hinta pysyy siedettävänä rahdinkin jälkeen. Volyymimallit on tehtävä lähellä markkinoita, muutoin toinen merkki nappaa markkinoilla voiton.

        EU:ssa siis tehdään paljon autoja, japanilaisetkin ovat perustaneet tehtaita tänne valmistaakseen Corollansa Euroopan markkinoille täällä. Tähän perustuu myös Uudenkaupungin pärjääminen. Sen laatu on kohdallaan, tehtaalla on joutavuutta tehdä pienen sarjan autoja, kuten sitä Mersun maasturia jonka tekemiseen nuo lisätyöpaikat käytetään.

        http://www.heart.co.uk/southcoast/news/local/worlds-largest-car-carrier-ship-in-southampton/#MfQG5PGfpDTkwFke.97
        En tiedä mikä on hirveä määrä autoja, mutta tähän mahtuu 8000 autoa


      • DemolitionCar

    • aikahetkistäon

      Helppoa hommaa,kun ohikulkijoita palkataan.. Voi mersunlaatua!

      • Ei_paljon

        kannata kunon työläisen mennä työkkäriin, tulee saatana lähtö samantien autotehtaaseen. Kyllä vituttaa.


      • HienoaKehitystä
        Ei_paljon kirjoitti:

        kannata kunon työläisen mennä työkkäriin, tulee saatana lähtö samantien autotehtaaseen. Kyllä vituttaa.

        Ei tule. Vaatimustaso suomalaisille sen verran korkeaksi, ja palkka pieneksi.
        Diplomi-insinööri osapäiväsiivoojan palkalla yksitoikkoiseen kokoojan hommiin. Puolalainen siltikin halvemmalla ja asuu teltassa.


    • Turhahyppiä

      Autonvalmistajat siirtävät yksinkertaista kokoonpanotyötä kehitysmaihin.

      • Puna-Kalle

        Perkele kun vituttaa joutuu töihin, kun kepu hommaa maahan investointeja.


      • Puna-Kalle kirjoitti:

        Perkele kun vituttaa joutuu töihin, kun kepu hommaa maahan investointeja.

        Mitä investointeja kepu on maahan hommannut?


      • faktaapukkaa
        Hienoa.Idiootti kirjoitti:

        Mitä investointeja kepu on maahan hommannut?

        Kyllä kansa tietää, keskusta on suurin ja kannatus lisääntyy koko ajan!


      • faktaapukkaa kirjoitti:

        Kyllä kansa tietää, keskusta on suurin ja kannatus lisääntyy koko ajan!

        Taitaa lakata kasvamasta kannatus siinä kohtaa, kun kansa alkaa ajattelemaan ja saa laskun. Tai toisin päin, laskun saadessaan alkaa ajattelemaan.


      • faktaapukkaa
        Hienoa.Idiootti kirjoitti:

        Taitaa lakata kasvamasta kannatus siinä kohtaa, kun kansa alkaa ajattelemaan ja saa laskun. Tai toisin päin, laskun saadessaan alkaa ajattelemaan.

        Miten 1000 uutta työpaikkaa aiheuttaa kansalle laskun?


      • faktaapukkaa kirjoitti:

        Miten 1000 uutta työpaikkaa aiheuttaa kansalle laskun?

        Ans kattoo ny, kunhan ne ehdot "investoinneille" alkavat paljastua.

        Muuten mitkä 1000 uutta työpaikkaa?


    • Pakkovalta-alas

      Me SAK:ssa aloitamme suuret lakot. Sillä saadaan investoinnit jäihin ja jäseniä pelottava uhkakuva töihin joutumisesta karkotettua.

    • faktaapukkaa
      • Noilla sivuillahan on aina ollut työpaikkoja tarjolla, useat myös ns. oppisopimuskoulutuksella ja niihin ja työpaikkoihin vaan hakijoita ei yleensä palkata jostain, syystä.


    • Uudet työpaikat ovat hyvä uutinen. Silti tässä on hyvä muistaa muutama asia.

      Ensimmäinen on se, että tehdas sijaitsee väärässä paikassa. Tämä on se harvaan asutun Suomen ongelma. Syntyy työvoimapula ja osa työvoimasta voidaan joutua tuomaan ulkomailta. Työvoimapula ei johdu tällä kertaa osaavan väen puutteesta, sillä Valmetin edustajat ovat kertoneet, että uudet työntekijät voidaan ottaa melkeinpä pystymetsästä ja kouluttaa nopeasti hommiin. Ongelma on asuntojen puute ja pitkät etäisyydet suuriin kaupunkeihin. Jos tehdas olisi enemmän ihmisten ilmoilla, työvoiman saanti olisi huomattavasti helpompaa. Juuri tämäntapaisia ongelmia syntyy, kun vastustetaan asutuksen keskittämistä.

      Toinen asia on sitten se, että monasti näkee vastustettavan ulkomaisia investointeja. Sanotaan, että kaivosoikeuksia ym. ei saisi antaa ulkomaisten yhtiöiden haltuun. Tälläkin kertaa pari suurta työllistäjää tulee nimenomaan ulkomailta. Tällä kertaa saksalaiset ovat tämän takana. Turun telakan omistaa saksalaisyritys ja autot tilaa saksalainen autovalmistaja sopimuskumppaniltaan. Viritelmiä lienee myös kiinalaisten kanssa. Jos joku vielä onnistuu pelastamaan Talvivaaran, sekin yritys tulee ulkomailta, mahdollisesti juuri Kiinasta. Ollaan sitä sitten Sotkamossa ihmeissään, kun kiinalaisia kävelee kylän raitilla komentelemassa kainuulaisia töihin.

      • faktaapukkaa

        Uusikaupukiko on väärä paikka autotehtaalle? Mikä olis oikea paikka?
        Eihän sitä nyt kaivosta voi perustaa sellaiseen paikkaan missä ei ole malmia.


      • faktaapukkaa kirjoitti:

        Uusikaupukiko on väärä paikka autotehtaalle? Mikä olis oikea paikka?
        Eihän sitä nyt kaivosta voi perustaa sellaiseen paikkaan missä ei ole malmia.

        Niistä melekin 400 tulevasta - ehkäpä joskus sitten työpaikasta ei nyt kannata ihan kohtuuttomasti riehua. Kerkiävät peruuntumaan moneen kertaan, ja päätyvät lomautuksiin tai irtisanomisiin, niin aina kuin ennenkin.


      • Wensheremos
        Hienoa.Idiootti kirjoitti:

        Niistä melekin 400 tulevasta - ehkäpä joskus sitten työpaikasta ei nyt kannata ihan kohtuuttomasti riehua. Kerkiävät peruuntumaan moneen kertaan, ja päätyvät lomautuksiin tai irtisanomisiin, niin aina kuin ennenkin.

        Sulla on oikea asenne!


      • Uudessakaupungissa ei ole asuntopulaa, jos 1990-luvun alkua edeltänyt rakennuskanta vain kelpaa tulijoille. Kaupungistahan hävisi 1990-luvulla kertarysäyksellä valtavasti työpaikkoja, kun autotehtaalta irtisanottiin noin puolet ja telakka ja Salcompin tehdas lopettivat toimintansa. Vuonna 1990 Uudessakaupungissa oli yli 18.000 asukasta, nyt alle 16.000.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusikaupunki#V.C3.A4est.C3.B6

        Toissapäiväisen uutisen jälkeen kaupunki ilmoitti olevansa valmis rakentamaan uusia, poikamiehille sopivia ja houkuttelevia asuntoja. Niiden valmistumista odotellessa vanhatkin asunnot varmaan kelpaavat tulijoille.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Uudessakaupungissa ei ole asuntopulaa, jos 1990-luvun alkua edeltänyt rakennuskanta vain kelpaa tulijoille. Kaupungistahan hävisi 1990-luvulla kertarysäyksellä valtavasti työpaikkoja, kun autotehtaalta irtisanottiin noin puolet ja telakka ja Salcompin tehdas lopettivat toimintansa. Vuonna 1990 Uudessakaupungissa oli yli 18.000 asukasta, nyt alle 16.000.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusikaupunki#V.C3.A4est.C3.B6

        Toissapäiväisen uutisen jälkeen kaupunki ilmoitti olevansa valmis rakentamaan uusia, poikamiehille sopivia ja houkuttelevia asuntoja. Niiden valmistumista odotellessa vanhatkin asunnot varmaan kelpaavat tulijoille.

        Jos asuntokanta on säilynyt ja asumiskelpoinen, niin eihän tässä sitten mitään ongelmaa ole. Olen vain saanut Valmet Automotiven edustajan antamista lausunnoista sellaisen kuvan, että asuntopula tässä hiertää eniten. Poikamiehille sopivia asuntoja ei ihan noin vaan saada hetkessä rakennetuksi. Ulkkareille saattaa riittää parakki tai kontti asunnoksi.


      • faktaapukkaa kirjoitti:

        Uusikaupukiko on väärä paikka autotehtaalle? Mikä olis oikea paikka?
        Eihän sitä nyt kaivosta voi perustaa sellaiseen paikkaan missä ei ole malmia.

        Niin, Uuskaupunki ei ole mikään kaivoskaupunki. Siellä ei siis ole kaivosta eikä malmia. Tietääkseni, mutta voi olla väärässäkin. Kyse on nyt autotehtaasta ja sen työvoimatarpeesta. Parempi paikka saattaisi olla vaikka Tampere, missä on riittävästi ympäristökunnat mukaan laskien työvoimaa ja hyvät sekä nopeat yhteydet. Samanlaisia mahdollisuuksia voisi olla myös Lahdessa ja Hämeenlinnassa. Näihin on nopea junayhteys ja moottoritiet, joten työnteko vähän pitemmänkin matkan päästä onnistuu.


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Niin, Uuskaupunki ei ole mikään kaivoskaupunki. Siellä ei siis ole kaivosta eikä malmia. Tietääkseni, mutta voi olla väärässäkin. Kyse on nyt autotehtaasta ja sen työvoimatarpeesta. Parempi paikka saattaisi olla vaikka Tampere, missä on riittävästi ympäristökunnat mukaan laskien työvoimaa ja hyvät sekä nopeat yhteydet. Samanlaisia mahdollisuuksia voisi olla myös Lahdessa ja Hämeenlinnassa. Näihin on nopea junayhteys ja moottoritiet, joten työnteko vähän pitemmänkin matkan päästä onnistuu.

        Uudessakaupungissa on merisatama. Luettelemissasi vaihtoehtokaupungeissa ei ole. Autotehtaan sijoituspaikkakunnaksi oli aikoinaan muitakin vaihtoehtoja, mutta ne kaikki olivat Saabin vaatimuksesta rannikkokaupunkeja.


    • Työvoima13

      Onhan vokin "insinööri" loiset työtä vaille.

    • Päskanajajat

      Pääsee Laitilan isännät nyt kunno palkoille ansaitsevat nyt enemmän,kun 2 €/H

    • aikaanetissä

      Vieläkö sinä vanha paskaläjä hengität. Maksa takaisin ne sukusi veronmaksajilta ottamat maataloustuet.

    • SAKnjäsen

      Vaadimme lakkoa Uuteenkaupunkiin.

    • Kepulainentuki-isäntä

      Vaadimme nopeammin uusia valmiita mersun maastureita.
      Maataloustukirahat osuuspankin tileillä jo homeessa.
      Pakko päästä pian johtotähden puikkoihin,Onhan se toista kun ajaa
      150 000 euron automaattimassikalla.

    • PsypulsiivinenKomkoosi

      Tonne kun vielä joutuis mamujen sekaan vääntää mutteria, kun lafkan tulevaisuus vaikuttaa siltä että niitä sinne varmaan hankitaan ulkomaan rekryllä. Sitä ei välttämättä kestä, vaikka kuukauden pari vaikka päällä muuten seisookin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. 52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe