Kahdeksan yleisintä syytä erota kirkosta

MiksiKirkostaErotaan

Kahdeksan yleisintä syytä erota kirkosta:

1. Vastustat samaa sukupuolta olevien avioliittoa

2. Kannatat samaa sukupuolta olevien avioliittoa

3. Vastustat islamin tuloa Suomeen ja suurmoskeijaa

4. Kannatat islamin tuloa suomeen ja suurmoskeijaa

5. Vastustat aportin tekoa ja avustettua eutanasiaa

6. Kannatat aportin tekoa ja avustettua eutanasiaa

7. Päivi Räsäsnen tai Laura Huhtasaari sanoi/teki jotain

8. Kari Mäkinen tai Irja Askola sanoi/teki jotain

73

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghsdfgsdfg

Höps. Yleisin syy on terve järki. Paitsi tietenkin lahkohörhöillä, joilla homma kääntyy nurinkurin, eli syynsä on pohjaton typeryys.

• MiksiKirkostaErotaan

Et tunne selvästi kovin hyvin suomalaisia, sisua ja päätä on mutta tervettä järkeä vain harvalla. Ryömippä ulos kuplastasi ja herää todellisuuteen. Jo pitkän aikaa kirkosta eroamisessa on terve järki ollut kaukana.

• MiksiKirkostaErotaan kirjoitti:

Et tunne selvästi kovin hyvin suomalaisia, sisua ja päätä on mutta tervettä järkeä vain harvalla. Ryömippä ulos kuplastasi ja herää todellisuuteen. Jo pitkän aikaa kirkosta eroamisessa on terve järki ollut kaukana.

Mä erosin kirkosta ihan sen takia, etten usko Jumalan olevan olemassa, ja uskoisin sen olevan monella muullakin syy kirkosta eroamiselle.

• MiksiKirkostaErotaan
        kiinnnnostunut kirjoitti:

Mä erosin kirkosta ihan sen takia, etten usko Jumalan olevan olemassa, ja uskoisin sen olevan monella muullakin syy kirkosta eroamiselle.

Hyvä mies, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä joten omista tarkoitusperistä ei voi vetää yleistä johtopäätöstä. Itse loin tuon listan sen perusteella mitä olen lukenut uutisista ja saanut kuulla ihmisiltä kun olen udellut mielenkiinnosta eroamisen syytä.

• asdfgasdfgasd
        MiksiKirkostaErotaan kirjoitti:

Ihminen, joka ei kunnolla osaa kirjoittaa, ei taida olla kovin pätevä arvioimaan kokonaisen kansan järkeä, varsinkin jos pitää omaa tuttavapiiriään jonkinlaisena mittarina koko kansasta.

Hyvä mies, kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä joten omista tarkoitusperistä ei voi vetää yleistä johtopäätöstä. Itse loin tuon listan sen perusteella mitä olen lukenut uutisista ja saanut kuulla ihmisiltä kun olen udellut mielenkiinnosta eroamisen syytä.

Sori, mä sanoin vain oman mielipiteeni, ja kyllä minäkin ihmisten kanssa olen jutellut, ja olen kuitenkin sitä mieltä että listastasi puuttui ykkös paikalta yleisin syy, eli uskon puute jumaliin.
        Onno muuten ne ihmiset joista olet bostain lukenut tai joidenkin kanssa jutellut, koko kansa?
        Onko sinulla joku tilasto väitteidesi tueksi, vai pelkkä mutu?

"Et tunne selvästi kovin hyvin suomalaisia, sisua ja päätä on mutta tervettä järkeä vain harvalla. Ryömippä ulos kuplastasi ja herää todellisuuteen." Sinun sanojasi, tollanen toisille vittuiluhan lisää kovasti uskottavuuttasi.
        Voisit tietysti myös otta asioita selvää, joku pikkanen hellariporukka ei ole kaikki suomalaiset.
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kirkosta_eroaminen_Suomessa

• olet.epälooginen

Miksi se, ettet usko Jumalaan, estää sinua kuulumasta kirkkoon?

• avaramieliselle
        asdfgasdfgasd kirjoitti:

Ihminen, joka ei kunnolla osaa kirjoittaa, ei taida olla kovin pätevä arvioimaan kokonaisen kansan järkeä, varsinkin jos pitää omaa tuttavapiiriään jonkinlaisena mittarina koko kansasta.

Tai sitten on. Ongelmat kirjoittamisessa eivät välttämättä tarkoita ongelmia havaintokyvyssä tai johtopäätösten tekemisessä.

Paitsi ehkä ateisteilla, joista sinun tuttavapiirisi taas muodostuu ja joista sinä hahmotat maailman rakennetta.

• olet.epälooginen kirjoitti:

Miksi se, ettet usko Jumalaan, estää sinua kuulumasta kirkkoon?

Miksi sinä et kuulu vaikka setaan?

• avaramieliselle kirjoitti:

Tai sitten on. Ongelmat kirjoittamisessa eivät välttämättä tarkoita ongelmia havaintokyvyssä tai johtopäätösten tekemisessä.

Paitsi ehkä ateisteilla, joista sinun tuttavapiirisi taas muodostuu ja joista sinä hahmotat maailman rakennetta.

"ongelmia havaintokyvyssä tai johtopäätösten tekemisessä"

Mutta kuten tässätapauksessa johtopäätöksesi oli väärä, mitä se sitten kertoo kyvystäsi havainnoida?

• olet.epälooginen

Miksi sinä et kuulu vaikka setaan?

Mistä tiedät, kuulunko vai enkö?

• avaramieliselle

"ongelmia havaintokyvyssä tai johtopäätösten tekemisessä"

Mutta kuten tässätapauksessa johtopäätöksesi oli väärä, mitä se sitten kertoo kyvystäsi havainnoida?

Ei se ollut väärä. Sinä vain joko valehtelet tai et käsitä.

• avaramieliselle kirjoitti:

Ei se ollut väärä. Sinä vain joko valehtelet tai et käsitä.

Olihan se väärä, jos sinä tuon aloituksessa olevan listan kirjoitit, koska se on väärä, ja kerros nyt hyvä henkilö, että missä minä olen valehdellut.
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kirkosta_eroaminen_Suomessa

• olet.epälooginen kirjoitti:

Mistä tiedät, kuulunko vai enkö?

No kuulutko, ja jos kuulut niin miksi, jos et niin miksi.

• näinsevaanmenee

" joten omista tarkoitusperistä ei voi vetää yleistä johtopäätöstä"

Uskovilta tuo onnistuu mennen tullen ja vaikka takaperin. Uskovaisilla omat uskomukset muuttuvat yleismaailmallisiksi totuuksiksi juuri sillä hetkellä kun ne suusta irtoavat.

• A.Teisti

Tuosta listasta kylläkin puuttuu kaksi tärkeintä syytä:
      1. Ei haluta maksaa kirkollisveroa.
      2. Ateismi.
      Ja järjestys ilmeisesti vielä on tuo!

• MiksiKirkostaErotaan

Eivät ole ainakaan oman kuulemani perusteella yleisiä. JA suurin erobuumihan kirkosta tapahtui kun A2 illassa Päivi Räsänen sanoi vastustavansa samaa sukupuolta olevien avioliittoa aivan kuin KD-poliitikon mielipide muka olisi Ev.Lut. kirkon virallinen kamta.

Eivät ole ainakaan oman kuulemani perusteella yleisiä. JA suurin erobuumihan kirkosta tapahtui kun A2 illassa Päivi Räsänen sanoi vastustavansa samaa sukupuolta olevien avioliittoa aivan kuin KD-poliitikon mielipide muka olisi Ev.Lut. kirkon virallinen kamta.

Juu ja sitä ennenkin erottiin kirkosta, eropiikki johtui siitä, että tajuttiin että Räsäsen kaltaisia ihmisiä on todellakin olemassa, joka aiheutti sen havahtumisen, että ei nykyjään ei ole pakko olla kirkon jäsen.

• Frans_2

"aivan kuin KD-poliitikon mielipide muka olisi Ev.Lut. kirkon virallinen kamta."

Näinhän se on ainakin kyseisessä tapauksessa ollut.

• MiksiKirkostaErotaan
        Frans_2 kirjoitti:

"aivan kuin KD-poliitikon mielipide muka olisi Ev.Lut. kirkon virallinen kamta."

Näinhän se on ainakin kyseisessä tapauksessa ollut.

Et siis osaa tehdä eroa Kristillisdemokraattien ja Evankelisluterilaisen kirkon välille? ERo on aika simppeli, Kristillisdemokraatit ovat kristillisten arvojen hengessä toimiva poliittinen puolue ja sitä johtaa puheen johtaja (2015-? Sari Essayah, Kristillisdemokraatien puheenjohtaja, helluntailainen ja kauppatieteiden maisteri) kun taas Evankelisluterilainen kirkko on protestanttinen organisaatio ja instituutio jota johtaa paikallinen arkkipiispa (2010-? Kari Mäkinen, Turun arkkipiispa, teologian tohtori ja Suomen leijonan ristin ritari).

• A.Teisti

Et siis osaa tehdä eroa Kristillisdemokraattien ja Evankelisluterilaisen kirkon välille? ERo on aika simppeli, Kristillisdemokraatit ovat kristillisten arvojen hengessä toimiva poliittinen puolue ja sitä johtaa puheen johtaja (2015-? Sari Essayah, Kristillisdemokraatien puheenjohtaja, helluntailainen ja kauppatieteiden maisteri) kun taas Evankelisluterilainen kirkko on protestanttinen organisaatio ja instituutio jota johtaa paikallinen arkkipiispa (2010-? Kari Mäkinen, Turun arkkipiispa, teologian tohtori ja Suomen leijonan ristin ritari).

Onhan niissä eroakin. Evankelisluterilainen kirkko on suhteellisen täysjärkinen osa suomalaista yhteiskuntaa (vaikka kyllä sielläkin hihhuleita hilluu), kun taas kristillisdemokraatit ovat pääasiassa uskonnosta sekaisin olevia sekopäitä.
        Pahimpia sekopäitä kai ovat helluntailaiset ja lestadiolaiset...

• A.Teisti kirjoitti:

Onhan niissä eroakin. Evankelisluterilainen kirkko on suhteellisen täysjärkinen osa suomalaista yhteiskuntaa (vaikka kyllä sielläkin hihhuleita hilluu), kun taas kristillisdemokraatit ovat pääasiassa uskonnosta sekaisin olevia sekopäitä.
        Pahimpia sekopäitä kai ovat helluntailaiset ja lestadiolaiset...

Helluntalaisiltahan vois ottaa jotain pois, mitä muilla on, jos niiltä otettais poies vaikka oikeus avioeroon, ihan kun ajattelee vaikka tätä aito avioliitto porukkaa, niin sen johtoporukoissahan taitaa ollaa iso osa näitä avioeronneita tyyppejä.

• voi.hellan.lettas

Juu ja sitä ennenkin erottiin kirkosta, eropiikki johtui siitä, että tajuttiin että Räsäsen kaltaisia ihmisiä on todellakin olemassa, joka aiheutti sen havahtumisen, että ei nykyjään ei ole pakko olla kirkon jäsen.

"eropiikki johtui siitä, että tajuttiin että Räsäsen kaltaisia ihmisiä on todellakin olemassa, joka aiheutti sen havahtumisen, että ei nykyjään ei ole pakko olla kirkon jäsen."

Jos eroat kirkosta, niin Päivi Räsänen muuttaa mielipiteensä? Päivihän ei edusta kirkkoa, eikä edes omaa seurakuntaansa mielipiteillään.

Tuo "logiikka", jolla Päivi Räsäsen takia erotaan kirkosta, kuvastaa täysin sitä lapsen omaista ajattelua, jolle ateismi tälläkin palstalla rakentuu.

• voi.hellan.lettas kirjoitti:

"eropiikki johtui siitä, että tajuttiin että Räsäsen kaltaisia ihmisiä on todellakin olemassa, joka aiheutti sen havahtumisen, että ei nykyjään ei ole pakko olla kirkon jäsen."

Jos eroat kirkosta, niin Päivi Räsänen muuttaa mielipiteensä? Päivihän ei edusta kirkkoa, eikä edes omaa seurakuntaansa mielipiteillään.

Tuo "logiikka", jolla Päivi Räsäsen takia erotaan kirkosta, kuvastaa täysin sitä lapsen omaista ajattelua, jolle ateismi tälläkin palstalla rakentuu.

Tairat olla sellainen fiksumpi ihminen, nyt kun kerrot missä sanoin että Päivi Räsäsen takia erotaan, tai Räsänen edustaa kirkkoa, niin olis kiva, saat ihan lainata minun kirjoituksiani, eikä niitä tarvitse tulkita niinkuin te teette Raamatun kanssa.
        Sinun kirjoittelussako tiivistyy kristinusko?

• evoluution.oikku

Tairat olla sellainen fiksumpi ihminen, nyt kun kerrot missä sanoin että Päivi Räsäsen takia erotaan, tai Räsänen edustaa kirkkoa, niin olis kiva, saat ihan lainata minun kirjoituksiani, eikä niitä tarvitse tulkita niinkuin te teette Raamatun kanssa.
        Sinun kirjoittelussako tiivistyy kristinusko?

Ai ne vaan sattumalta erosi Päivi Räsäsen puhuttua televisiossa?

• evoluution.oikku kirjoitti:

Ai ne vaan sattumalta erosi Päivi Räsäsen puhuttua televisiossa?

Olisiko todellakin ollut niin että moni muukin kirkon edustaja (Tampereen piispa?) ja kirkon jäsenenä oleva kansanedustaja oli samalla kannalla Päivi Räsäsen kanssa ja alkoi todellakin silloin miettimään, voiko tuollaisia ihmisiä todellakin olla vielä olemassa 2000-luvulla?! Monet kirjoittivat kirkosta eroamisen syyksi Päivi Räsänen ja se saattoi johtua siitä että luultavammin lääkärikoulutuksen saanut ihminen on paljon älykkäämpi, mutta telkkarissa päästelee kuitenkin suustansa rupisammakoita!

• ateisti1982 kirjoitti:

Olisiko todellakin ollut niin että moni muukin kirkon edustaja (Tampereen piispa?) ja kirkon jäsenenä oleva kansanedustaja oli samalla kannalla Päivi Räsäsen kanssa ja alkoi todellakin silloin miettimään, voiko tuollaisia ihmisiä todellakin olla vielä olemassa 2000-luvulla?! Monet kirjoittivat kirkosta eroamisen syyksi Päivi Räsänen ja se saattoi johtua siitä että luultavammin lääkärikoulutuksen saanut ihminen on paljon älykkäämpi, mutta telkkarissa päästelee kuitenkin suustansa rupisammakoita!

Sanoit asian paremmin kuin minä, kiitos. :)

• evoluution.oikku
        ateisti1982 kirjoitti:

"Monet kirjoittivat kirkosta eroamisen syyksi Päivi Räsänen ja se saattoi johtua siitä että luultavammin lääkärikoulutuksen saanut ihminen on paljon älykkäämpi, mutta telkkarissa päästelee kuitenkin suustansa rupisammakoita!"

Eli siis sen takia, että lääkärinkoulutuksen saanut ihminen puhuu jotain, mitä ei mielletä sellaiseksi, mitä hänen muiden pitäisi puhua, niin siis sen takia pitää erota kirkosta?

Ateismin kiivaiden kannattajien logiikka on joko jotain ihmisaivot täysin ylittävää tai sitten sitä ei vain ole... osaatteko yhtään arvata kumpaa voidaan pitää todennäköisempänä?

"Monet kirjoittivat kirkosta eroamisen syyksi Päivi Räsänen ja se saattoi johtua siitä että luultavammin lääkärikoulutuksen saanut ihminen on paljon älykkäämpi, mutta telkkarissa päästelee kuitenkin suustansa rupisammakoita!"

Eli siis sen takia, että lääkärinkoulutuksen saanut ihminen puhuu jotain, mitä ei mielletä sellaiseksi, mitä hänen muiden pitäisi puhua, niin siis sen takia pitää erota kirkosta?

Ateismin kiivaiden kannattajien logiikka on joko jotain ihmisaivot täysin ylittävää tai sitten sitä ei vain ole... osaatteko yhtään arvata kumpaa voidaan pitää todennäköisempänä?

Ja Räsänenhän oli silloin sisäministeri, niinolihan hänellä pikkasen valtaa kirkonkin suuntaan, ja oli siellä homoillassa ihan kirkon edustajiakin joilla oli samat mielipiteet kuin Räsäsellä, hän nyt vain sattui olemaan porukan eniten valtaa omaava henkilö.
        Tosin tais olla vaan ihmisille kova yllätys huomata, että suomen korkeimmilla vallan paikoilla on noinkin viimevuosisadan alkupuolen ajattelumallin omaavia ihmisiä.
        Toi kirkosta eroominen tais olla vain helpoin ja ainoa tapa osoittaa mieltään.
        Mutta kuten sanottu, suurin osa ihmisistä eroaa kirkosta jumalaan uskomattomuuden takia. Katos kun kirkosta erotaan muutenkin kuin homojen takia, tosin ihmiselle, kuten sinä jolle homot näyttää oleva ainoa päähän mahtuva asia, niin voihan se siltä näyttääkin.

Ne ihmiset, jotka erosivat kirkosta 2010 Homoillan jälkeen eivät tainneet tehdä sitä ihan vain hetken mielijohteesta (kuten "Kiinnostunut " tuossa jo varmaan kertoikin) vaan ovat varmasti pohtineet asiaa aikaisemminkin hyvin tarkoin ja jostakin syystä kirkosta eroaminen on heiltä vain jäänyt toteuttamatta, kunnes tulee monet "kirkon miehet ja naiset" hyökkäämään yhden illan aikana homoseksuaalien kimppuun niin se saattoi "katkaista sen lopullisen aasin selän", että sellaisesta suuresta kirkon jäsenkadosta voidaan nyt yhä ja silloin 6 vuotta sitten keskustella.
        Uskovat tietysti heittävät yhä sitä "marttyyriviittaa" päällensä sillä tavoin, että kirkosta erosi vain uskovat joiden mielestä homoseksuaalien oikeuksista ei tulisi noin julkisesti puhua kirkon edustajien kanssa tai että siitä aiheesta tulisi olla kokonaan keskustelematta Suomessa. Kukaan ei varmaan kiiistä sitä, etteikö uskovaiset olisi kirkosta eronneet tuona iltana kun homoillassa oli kirkon edustajia, mutta kun eroakirkosta.fi -tilastoja ajettiin niin suurimmaksi syyksi paljastui Päivi Räsänen kirkon jäsenkatoon, joka on yhtä pätevä syy ettei kirkon jäsen usko tai sitten homoillan keskustelijoiden suunnaton homoviha, jotka vastustavat niiden homoseksuaalien oikeuksia!?

"Ateismin kiivaiden kannattajien logiikka on joko jotain ihmisaivot täysin ylittävää tai sitten sitä ei vain ole... osaatteko yhtään arvata kumpaa voidaan pitää todennäköisempänä? "

Missä on teidän uskovien aivot vai onko niitä teillä koskaan ollutkaan!?!?

• minä.uskon.vapauteen

Erosin vuona 1980 kirkosta, koska löysin halvemman jumalan. Nykyinen jumalani ei vaadi minulta kirkollisveroa, eikä minun edes tarvitse uskoa kyseiseen jumalaan. Kätevää!!!

• MiksiKirkostaErotaan

Halvemman Jumalan? Vaatii veroja? Hullujako sinä puhut, kaikella on hintansa.

• minä.uskon.vapauteen

Halvemman Jumalan? Vaatii veroja? Hullujako sinä puhut, kaikella on hintansa.

Niin, on se kyllä hullua maksaa kirkollisveroa. Siinä kuluu hintaa.

• Jos kirkko alkaa keväällä vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja niin lähtevätkö loputkin fundamentalistit pois ja kuinka paljon "tavallisia" teistisen kannan omaavia palaa takaisin?

Oma veikkaus on, että liike on suurempi pois kirkosta kuin kirkkoon takaisin. Mutta luulen, että liike takaisin on isompi kuin monet nyt uskovatkaan. Varsinkin sellaiset vanhemmat, jotka ovat lähteneet kirkosta pois kun heillä on seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvia lapsia tai lapsenlapsia tekevät paluuliikettä.

Samoin saattaa olla humanistisiin periaatteisiin uskovia ihmisiä, jotka katsovat kirkon edistävän silloin parempaa maailmaa kuin mitä se nyt tällä hetkellä esittää. Luulisi jonkun nimekkään poliitikonkin vihreältä tai vasemmalta tekevän näkyvän peliliikkeen kohti kirkkoa kun kohu vihkimisistä on suurimmillaan.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen kevät kirkolle tulossa..

• MiksiKirkostaErotaan

Niin ottaapa nyt noista fundiksista selvää, selvää kuitenkin on että kevät tulee innola olemaan mielenkiintoinen...

• Kannatan Suomen sekulaarisointia ja sitä että kirkko maksaa omat kulunsa, kuten Ruotsissakin turismilla. Esimerkiksi tuskin nyt jokaista keskiaikaista kirkkoa tarvitsee arkisin talvisaikaan pitää lämpimänä vain niiden kirkkohopeiden tai alttaritaulun takia.
        Ymmärrän sen että talvella pidetään Turun linnat ja Olavin linnat Suomessa lämpiminä, jossa käy turistejakin talvisin. Kenellä nyt tulee mieleen mennä talvella turistina edes arkena keskiaikaiseen kirkkoon tai edes Turun Tuomiokirkkoon turistina!?

• oletko.johdonmukainen
        ateisti1982 kirjoitti:

Kannatan Suomen sekulaarisointia ja sitä että kirkko maksaa omat kulunsa, kuten Ruotsissakin turismilla. Esimerkiksi tuskin nyt jokaista keskiaikaista kirkkoa tarvitsee arkisin talvisaikaan pitää lämpimänä vain niiden kirkkohopeiden tai alttaritaulun takia.
        Ymmärrän sen että talvella pidetään Turun linnat ja Olavin linnat Suomessa lämpiminä, jossa käy turistejakin talvisin. Kenellä nyt tulee mieleen mennä talvella turistina edes arkena keskiaikaiseen kirkkoon tai edes Turun Tuomiokirkkoon turistina!?

Entäs jää-ja olkilinnat, pitäisikö niitäkin mielestäsi lämmittää ja jos pitäisi, niin miten?

• oletko.johdonmukainen kirjoitti:

Entäs jää-ja olkilinnat, pitäisikö niitäkin mielestäsi lämmittää ja jos pitäisi, niin miten?

mistä vitun jää- ja olkilinnoista sä höriset?!

• jeesusrahanhaistaa

Raha,raha,raha,raha,raha,raha,raha ja raha.

• Entäs sitten, jollen ole eronnut kirkosta yhdenkään aloituksessasi mainitseman syyn takia v. 2003!?

• MiksiKirkostaErotaan

Silloin sinulla on ollut jokin täysin järkevä syy erota kirkosta ja olet luultavasti myös harkinnut eroa etkä vain tehnyt sitä hetken mielijohteesta. Nykyään ihmiset vain ovat niin hektisiä, lyhytpinnaisia, pintapuolisia ja stressaantuneita että kirkosta saatettaisiin erota sellaisenkin takia kuin että Kari Mäkisellä on jaloissaan vääränväriset sukat. Harmi että tämmöiseksi järjettömäksi pullamössöksi tämä maailma on mennyt. Onnittelut siis sinulle kun erosit jo silloin kun ihmisillä oli vielä järkeä päässä toisin kuin nyt rikkirevityssä jälkifaktuaalisessa postmodernissa maailmassa.

Mistä syystä muutes erosit?

Silloin sinulla on ollut jokin täysin järkevä syy erota kirkosta ja olet luultavasti myös harkinnut eroa etkä vain tehnyt sitä hetken mielijohteesta. Nykyään ihmiset vain ovat niin hektisiä, lyhytpinnaisia, pintapuolisia ja stressaantuneita että kirkosta saatettaisiin erota sellaisenkin takia kuin että Kari Mäkisellä on jaloissaan vääränväriset sukat. Harmi että tämmöiseksi järjettömäksi pullamössöksi tämä maailma on mennyt. Onnittelut siis sinulle kun erosit jo silloin kun ihmisillä oli vielä järkeä päässä toisin kuin nyt rikkirevityssä jälkifaktuaalisessa postmodernissa maailmassa.

Pitääkö siihen kirkosta eroamiseen olla jokin tietty syy, jollei usko? En muista, että vuonna 2003 tarvi esittää minkäänlaisia syitä että erosi kirkosta, kuten ehkä 60-luvulla tai jotakin isäpuoleni erotessaan hän saattoi kirjoittaa siihen hakupaperiin silloin varmaan hyvin nuukana miehenä kirkollisveron suurimmaksi syyksi, joka on turha jollei kirkossa koskaan pahemmin käy tai kirkon palveluja eläessään käytä! Ei sellaista syytä liiemmin kysytty v. 2003! Eikö ateismi riitä syyksi tai että eroaa kirkosta ihan van huvin vuoksi?! :)
        Ihan sama miksi vuonna 2010 ihmiset erosivat kirkosta heti A2:n Homoillan jälkeen eli oliko syynä Päivi Räsänen, Tampereen piispa vai muu homoseksuaaleja kohtaan tuotettu ymmärtämättömyys tai homoseksuaalien sorto jne.
        Sen sanon, jollen olisi eronnut kirkosta jo vuonna 2003 niin olisin eronnut kirkosta myöskin v. 2010 Homoillan jälkeen ja sellaisesta olen kuullut heiltä, jotka ovat todellakin eronneet kirkosta ennen vuotta 2010 kirkosta kuten minäkin, että olisivat eronneet myöskin kirkosta jos olisivat olleet yhä silloin kirkon jäseninä.

Mielestäni kumminkin, jos uskoo niin sellaisen suomalaisen tulisi kuulua ev.lut., ort. tai kat. -seurakuntaan, eikä kuulua vain esimerkiksi vain helluntaiseurakuntaan!

On hyvin kummallista et jos esimerkiksi suomalainen helluntailainen uskova on eronnut ev.lut- kirkosta niin hän "oikeuttaa" tällöin vaikuttavansa enemmän ev.lut. -kikon vihkimispäätöksiin kuin kirkosta eronnut ateisti vain sen turvin että uskovana uskoo jumalaan?! Se on tässä se kaikkein naurettavin asia! :D

Olen eronnut ihan eroakirkosta -sivuston kautta, kuten monet muutkin jo silloin vuonna 2003!

Se, että tiedän avovaimoni henkilötunnuksen tai isoäitini henkilötunnuksen niin en todellakaan ala heidän puolestaan erottamaan heitä kirkosta! :) Sehän ois Suomessa rikos eli kyllä ateistilla silti moraalia löytyy tässäkin asiassa!

• MiksiKirkostaErotaan
        ateisti1982 kirjoitti:

Pitääkö siihen kirkosta eroamiseen olla jokin tietty syy, jollei usko? En muista, että vuonna 2003 tarvi esittää minkäänlaisia syitä että erosi kirkosta, kuten ehkä 60-luvulla tai jotakin isäpuoleni erotessaan hän saattoi kirjoittaa siihen hakupaperiin silloin varmaan hyvin nuukana miehenä kirkollisveron suurimmaksi syyksi, joka on turha jollei kirkossa koskaan pahemmin käy tai kirkon palveluja eläessään käytä! Ei sellaista syytä liiemmin kysytty v. 2003! Eikö ateismi riitä syyksi tai että eroaa kirkosta ihan van huvin vuoksi?! :)
        Ihan sama miksi vuonna 2010 ihmiset erosivat kirkosta heti A2:n Homoillan jälkeen eli oliko syynä Päivi Räsänen, Tampereen piispa vai muu homoseksuaaleja kohtaan tuotettu ymmärtämättömyys tai homoseksuaalien sorto jne.
        Sen sanon, jollen olisi eronnut kirkosta jo vuonna 2003 niin olisin eronnut kirkosta myöskin v. 2010 Homoillan jälkeen ja sellaisesta olen kuullut heiltä, jotka ovat todellakin eronneet kirkosta ennen vuotta 2010 kirkosta kuten minäkin, että olisivat eronneet myöskin kirkosta jos olisivat olleet yhä silloin kirkon jäseninä.

Mielestäni kumminkin, jos uskoo niin sellaisen suomalaisen tulisi kuulua ev.lut., ort. tai kat. -seurakuntaan, eikä kuulua vain esimerkiksi vain helluntaiseurakuntaan!

On hyvin kummallista et jos esimerkiksi suomalainen helluntailainen uskova on eronnut ev.lut- kirkosta niin hän "oikeuttaa" tällöin vaikuttavansa enemmän ev.lut. -kikon vihkimispäätöksiin kuin kirkosta eronnut ateisti vain sen turvin että uskovana uskoo jumalaan?! Se on tässä se kaikkein naurettavin asia! :D

Syysi erota kirkosta oli siis se ettet usko, se on ihan hyvä järki syy :)

• ateisti1982 kirjoitti:

Se, että tiedän avovaimoni henkilötunnuksen tai isoäitini henkilötunnuksen niin en todellakaan ala heidän puolestaan erottamaan heitä kirkosta! :) Sehän ois Suomessa rikos eli kyllä ateistilla silti moraalia löytyy tässäkin asiassa!

Mulla jäi se kirkosta eroaminen kaheksankymmentä luvulla ihan sen takia, kun ei tarvinu enää mennä kirkkoherralle selittään syytä miksi eroaa, joskus 2000 luvulla sitten erosin nettipalvelun kautta, kun muistin että, niin olenhan vielä kirkon jäsen, vaikka ateisti olenkin.
        Aikusena vasta kuulin, että isänikään ei ole kirkon jäsen, tai olihan se seitkyt luvulla hetken aikaa, kun ei olisi muuten saanut opettajan virkaa kirkkoon kuulumattonuuden vuoksi.

• oppimisvelvollisuus

Mulla jäi se kirkosta eroaminen kaheksankymmentä luvulla ihan sen takia, kun ei tarvinu enää mennä kirkkoherralle selittään syytä miksi eroaa, joskus 2000 luvulla sitten erosin nettipalvelun kautta, kun muistin että, niin olenhan vielä kirkon jäsen, vaikka ateisti olenkin.
        Aikusena vasta kuulin, että isänikään ei ole kirkon jäsen, tai olihan se seitkyt luvulla hetken aikaa, kun ei olisi muuten saanut opettajan virkaa kirkkoon kuulumattonuuden vuoksi.

Kerropa isällesi sellaiset terveiset, että matikan opettaminen on eläinrääkkäystä.

Osa oppilaista nimittäin on ihan täysiä apinoita ja niille puuttuville renkaille opettaminen tuottaa vain molemminpuolista tuskaa.

• ateisti1982
        oppimisvelvollisuus kirjoitti:

Kerropa isällesi sellaiset terveiset, että matikan opettaminen on eläinrääkkäystä.

Osa oppilaista nimittäin on ihan täysiä apinoita ja niille puuttuville renkaille opettaminen tuottaa vain molemminpuolista tuskaa.

Uskonnonopetus on taas ihmisten rääkkäämistä!

• kiinnnnostunut kirjoitti:

"isänikään ei ole kirkon jäsen, tai olihan se seitkyt luvulla hetken aikaa, kun ei olisi muuten saanut opettajan virkaa kirkkoon kuulumattonuuden vuoksi. "

Äitini isä oli ammattikoulun opettaja 1950-80 -luvulla ennen syntymääni jäi eläkkeelle ja sain kuulla vasta paljon vanhempana että hän oli kirkosta eronnut ja ateisti. Ehkei sillä ollut silloinkaan merkitystä ammattikoulun opettajaviran saamisen jälkeen oliko kirkossa vai ei tai sitten moiselle ei ollut lainkaan mitään merkitystä ammattikoulun opettajalle.
        Nykyisin varmaan saa opettajaviran jos on hankkinut siihen vaan pätevyyden. Tuskin mieheltäkään vaaditaan AUK:ta/RUK:ta tai edes armeijan käyntiä tai tyrmätä heti ateistiakaan. Ala-asteen opettajani oli sivari ja senkin sain tietää vasta aikuisempana!

• ateisti1982 kirjoitti:

"isänikään ei ole kirkon jäsen, tai olihan se seitkyt luvulla hetken aikaa, kun ei olisi muuten saanut opettajan virkaa kirkkoon kuulumattonuuden vuoksi. "

Äitini isä oli ammattikoulun opettaja 1950-80 -luvulla ennen syntymääni jäi eläkkeelle ja sain kuulla vasta paljon vanhempana että hän oli kirkosta eronnut ja ateisti. Ehkei sillä ollut silloinkaan merkitystä ammattikoulun opettajaviran saamisen jälkeen oliko kirkossa vai ei tai sitten moiselle ei ollut lainkaan mitään merkitystä ammattikoulun opettajalle.
        Nykyisin varmaan saa opettajaviran jos on hankkinut siihen vaan pätevyyden. Tuskin mieheltäkään vaaditaan AUK:ta/RUK:ta tai edes armeijan käyntiä tai tyrmätä heti ateistiakaan. Ala-asteen opettajani oli sivari ja senkin sain tietää vasta aikuisempana!

Me ollaan pikkukylästä, niin täällä on ollu vielä 70 luvulla säännöt vähän kirkon sanelemia.
        Helluntalaisillakin on täällä vielä aika kova edustus.

Me ollaan pikkukylästä, niin täällä on ollu vielä 70 luvulla säännöt vähän kirkon sanelemia.
        Helluntalaisillakin on täällä vielä aika kova edustus.

annas kun arvaan...olet pohjanmaalta?! :D

• ateisti1982 kirjoitti:

annas kun arvaan...olet pohjanmaalta?! :D

Kyllä täällä oirkammaallaki junttiloita on, ja kuten sanottu, kovaa hellareitten sikiämismaata. :)

Kyllä täällä oirkammaallaki junttiloita on, ja kuten sanottu, kovaa hellareitten sikiämismaata. :)

Onkohan lopulta hellareiden tai lestojen sikiämisessä lopulta mitään eroavaisuutta?! Samaa uskonpotaskaa ne kumminkin syöttää lapsilleen ja jopa joskus sioilleen! :D

• ateisti1982 kirjoitti:

Onkohan lopulta hellareiden tai lestojen sikiämisessä lopulta mitään eroavaisuutta?! Samaa uskonpotaskaa ne kumminkin syöttää lapsilleen ja jopa joskus sioilleen! :D

Lestadiolaiset ryyppää vähemmän. :)

• Kyllä isä sen tietää. :)

• oppimisvelvollisuus

Sitä minä vähän jo pelkäsinkin. Jäikö vain varhaistetulle eläkkeelle vai jo aiemmin sairaseläkkeelle?

• oppimisvelvollisuus kirjoitti:

Sitä minä vähän jo pelkäsinkin. Jäikö vain varhaistetulle eläkkeelle vai jo aiemmin sairaseläkkeelle?

Se paljon riippuu opettajasta. Joillekin opettaminen ei sovi!

• oppimisvelvollisuus kirjoitti:

Ei jääny, vaihto hommia ihan eri hommiin.
        Toi ettei opettajan hommat kaikille sovi, munkin sukulaiset on likipitäen kaikki opettajia, itte olen senverran tyhmempi, ettei ollu pelkoo opettajan urasta. Jotain kitaran soittoo olen joskus vähän yrittänyt opettaa, mutta huomasin heti, ettei mun hermot kestä mokomaa hommaa. :)

• uusille.laduille

Jeesuksen sukset on jo maksettu, eikä hän sitä paitsi enää edes hiihtele, joten turha maksaa mitään mokomasta.

• ItseKunnioitusta

Kun kymmenet tuhannet kirkkoon kuuluvan lapsen vanhemmat ovat viime vuosina eronneet kirkosta, mutta eivät ole erottaneet samalla lastaan kirkosta, nyt on erinomainen aika hoitaa myös perheen lasten erottaminen kirkosta ja koulun pakkouskonnosta. Eli lomakkeen tulostus ja täyttö ja postitus maistraattiin nyt joulukuussa - sekä saman tien ilmoitus kouluun oppilaan siirtymisestä ET-ryhmään heti kevätlukukauden alussa.

• A.Postoli

Yleinen yhdeksäs syy puuttuu,nimittäin yleinen vitutus.

• näin-olettaisin-

Koko toiminta on väärin asetettu. Pitäisi olla niin, että lapsena ei liitettäisi kirkkoon, vaan sitten kun jokainen ajattelee itsenäisesti, voisi liittyä siihen.

Pienistä tuloista ei ole vara maksaa kirkollisveroa, ja vielä kun usko puuttuu koko kirkon toimintaan, niin eroaminen on ihan luonnollista.

Eropiikit tulee siitä, kun halu on eroon on ollut jo kauan, mutta jokin asia saa sen sitten toteutetuksi. Esim. Räsäsen puheet, tai kirkon toiminta pakolaisasioissa.

• "Kahdeksan yleisintä syytä erota kirkosta "

lisää veroa kirkolle

• Taikauskonnoton

Itse en ole eronnut kirkosta, minut on erotettu.

Kertokaapa rakkaat palstaystäväni yksikin järkevä syy liittyä kirkkoon.

• Satuhömpät

Yksikään aloittajan aihe tai henkilö ei ole ollut esillä, kun olen kirkosta eronnut. Siihen aikaan 1) En usko hömppään 2) En maksa turhia veroja 3) Ei tarvitse osallistua hömppätilaisuuksiin (esim. armeijassa) jne.

• MiksiKirkostaErotaan

Saako Rukoukseen kaskovakuutusta? Jo pitkään kirkkoon kuulumisessa on haissut raha ja sitä hallinut Paha

• A.Teisti

Aikaisemmin tässä ketjussa kirjoitin ja pysyn kannassani:

"Tuosta listasta kylläkin puuttuu kaksi tärkeintä syytä:
      1. Ei haluta maksaa kirkollisveroa.
      2. Ateismi.
      Ja järjestys ilmeisesti vielä on tuo!"

Ja niinpä esim. Wikipediassa kerrotaan seuraavaa:

>Erosyyt 2000-luvulla

>Vuosina 2003–2004 kirkosta eronneet pitivät eronsa syynä useimmiten sitä, että kirkon jäsenyys oli menettänyt merkityksensä heidän elämässään. Lopullisena syynä olivat usein taloudelliset perusteet: kirkollisveron maksaminen koettiin turhaksi, kun jäsenyys oli menettänyt merkityksensä. Eronneet olivat myös kokeneet pettymyksiä kirkkoa kohtaan. Tällaisia olivat mm. kirkon päätökset tai kannanotot ja yksittäisten työntekijöiden epäoikeudenmukaiseksi koettu toiminta.

>Vuonna 2006 julkaistun Kati Niemelän tutkimuksen mukaan yleisin erosyy oli se, ettei kirkolla ollut henkilökohtaisesti riittävää merkitystä. Tämä johti siihen, ettei eroaja halunnut maksaa kirkollisveroa; taloudellisten syiden merkitys oli kuitenkin lamavuosista vähentynyt. Valtaosalle eronneista ei uskolla ollut juuri mitään merkitystä. Eroamiseen vaadittiin usein jokin ulkoinen kimmoke, kuten ärtymys jostain kirkon kannanotosta. Osalle eroaminen olikin myös protesti. Nuorilla aikuisilla protesti tyypillisesti kohdistui kirkon suvaitsemattomuuteen ja koettuun epätasa-arvoisuuteen, kuten homoseksuaalisuuden torjuntaan tai naispappien syrjintään. Kokemusten synnyssä medialla oli tärkeä rooli. Media muokkasi mielikuvia, kun omat kokemukset kirkosta olivat vähentyneet. Toisaalta osa eroajista piti kirkkoa liian liberaalina. Noin kymmenesosa eroajista oli voimakkaasti uskonnollisia. Osa koki eronneensa kirkosta, ei Jumalasta eikä uskosta.

>Eroakirkosta.fi-palvelu tiedotti 2007, että sen saaman palautteen perusteella tärkeimmät eroamissyyt olivat ateismi, agnostisuus tai vähäinen usko, kirkollisverojen välttäminen ja eroamisen helppous.

>Luterilaisen kirkon julkaiseman vuonna 2011 tehdyn kyselyn mukaan kirkosta eroaminen on harkittu päätös, ei hetken mielijohde. Keskeisimpiä syitä eroon olivat se, ettei kirkolla ollut eroajalle merkitystä, ettei hän uskonut kirkon opetuksiin eikä kokenut itseään uskonnolliseksi. Nämä tekijät olivat vaikuttaneet kolmeen neljästä eroajasta. Lähes yhtä keskeinen syy oli haluttomuus maksaa kirkollisveroa. Mielipide-erot jostain kirkon päätöksestä olivat myös tärkeitä. Joka toinen eronnut piti kirkkoa liian konservatiivisena ja suvaitsemattomana seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Lähes joka viides eroaja piti kirkkoa liian maallistuneena, alle kymmenesosa liian suvaitsevaisena mainittuja vähemmistöjä kohtaan. Noin joka kymmenes eroaja koki jonkin toisen uskonnollisen yhdyskunnan vastaavan paremmin ajatteluaan.

Edellä olevan perusteella näyttäisin siis olevan aikalailla oikeassa... :)

• Lukuje.huomioit

Jaahas, joulukuu on puolivälissä (klo 12.00):
      Noin 3600 eroa kasassa jouluulta
      ja 37500 koko vuodelta.

• ETkyllä

Hyviä syitä erottaa lapset kirkosta: ET kyllä.
        Lapsi pääsee ET-opetukseen "pakkouskonnosta".

• TietoaTietoa

Parissa päivässä yli 70 viestiä. Hassu aloitus toi saalista.

• nniinn

Olen aina kuulunut kirkkoon. Ikää on kuitenkin monta kymmentä vuotta.
      Mikään muu minua ei saisi eroamaan kirkosta, kuin se, että siellä vihittäisiin sama sukupuolta olevia.
      Se saa sapen kiehumaan ja sellaista en ehdottomasti hyväksy.
      En missään tapauksessa ikinä tule hyväksymään homoliittoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      73
      4665
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      107
      4151
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3730
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2911
    5. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      69
      2670
    6. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2663
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2637
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1977
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1948
    10. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      16
      1916
    Aihe