Oikea Uskovainen?

uskon_sairautta

1.Jos Raamattua ja omaa subjektiivista "ihme"kokemusta ei pidetä minään "varmana" todisteena jumalasta niin mitä muuta uskikselle jää jäljelle jumalastaan?

2. Kuinka moni uskovainen on noudattanut jeesuksensa selvää käskyä antaa kaikki omaisuutensa köyhille ja lähtenyt seuraamaan jeesusta?

3. Kuinka moni uskovainen täyttää raamattunsa oikean uskiksen merkit: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.

Vastaukset: 1. Ei yhtään mitään 2. Ei kukaan 3. Ei kukaan.

Uskikset valehtelevat ja huijaavat, ovat valeuskovaisia ja olevinaan parempia ihmisiä kuin muut ihmiset.

68

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bad.boy

      Eipä ole uskovien tapa koskaan ollutkaan seurata raamattua muuta kuin soveltuvin osin ja mikä käy omaan elämmän Siksipähän he ovatkin tekopyhiä hurskastelijoita.

      • suurtavalhetta

        Juuri näin uskikset tekevät.


    • uskissairautta

      Uskiksen kaikki perusteet vakaalle uskolleen perustuvat vain ja ainoastaan valheeseen ja huijaukseen, valehteluun itselleen ja muille,sairasta.

    • "1.Jos Raamattua ja omaa subjektiivista "ihme"kokemusta ei pidetä minään "varmana" todisteena jumalasta niin mitä muuta uskikselle jää jäljelle jumalastaan?"

      Mutta koska pidämme Raamattua yhtenä varmana todisteena Jumalasta, omien henkilökohtaisten kokemustemme kanssa, tiedämme, että Jumala on olemassa. Lisäksi muitakin varmoja todisteita on.

      "2. Kuinka moni uskovainen on noudattanut jeesuksensa selvää käskyä antaa kaikki omaisuutensa köyhille ja lähtenyt seuraamaan jeesusta?"

      Jeesus antoi kyseisen käskyn vain yhdelle henkilölle, johtuen hänen henkilökohtaisesta asenteestaan.

      "3. Kuinka moni uskovainen täyttää raamattunsa oikean uskiksen merkit: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

      Kaikki uskovat, joille Jeesus on antanut vallan tehdä noita tekoja Hänen nimessään, myös tekevät niitä.

      • bad.boy

        Jaa että yhdelle henkilölle... niinkuin sanoin että kyllä uskova selitykset löytää.


      • uskon_sairautta

        Mark5:
        1. Niinhän te pidätte mutta satukirjoitus ei ole mikään todiste.
        2. Tyypillinen uskiksen selitys. Jos raamattu on jumalan sanaa, kaikki hänen opetuksensa on tarkoitettu kaikille, opasti hän sitten yhtä tai useampaa ihmistä. Väität, että jumalasi puhuu "huvikseen"->kiellät ja vastustat jumalasi. Tyypillinen selitys"tämä ei koske minua,koska..."
        3. Kerropa mitä näistä olet tehnyt.


      • uskon_sairautta kirjoitti:

        Mark5:
        1. Niinhän te pidätte mutta satukirjoitus ei ole mikään todiste.
        2. Tyypillinen uskiksen selitys. Jos raamattu on jumalan sanaa, kaikki hänen opetuksensa on tarkoitettu kaikille, opasti hän sitten yhtä tai useampaa ihmistä. Väität, että jumalasi puhuu "huvikseen"->kiellät ja vastustat jumalasi. Tyypillinen selitys"tämä ei koske minua,koska..."
        3. Kerropa mitä näistä olet tehnyt.

        Mark5:
        "1. Niinhän te pidätte mutta satukirjoitus ei ole mikään todiste.
        2. Tyypillinen uskiksen selitys. Jos raamattu on jumalan sanaa, kaikki hänen opetuksensa on tarkoitettu kaikille, opasti hän sitten yhtä tai useampaa ihmistä. Väität, että jumalasi puhuu "huvikseen"->kiellät ja vastustat jumalasi. Tyypillinen selitys"tämä ei koske minua,koska..."
        3. Kerropa mitä näistä olet tehnyt."

        1. Väitteelläsi ei ole mitään todistusarvoa, ennen kuin esität uskottavan selityksen, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?

        2. Tyypillinen ateistien vastaus, kun ei pystytä kumoamaan Jumalan olemassaoloa.

        3. Kerro ensin, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?

        "Alussa loi Jumala taivaan ja maan" (1.Moos.1:1)


      • Mark5 kirjoitti:

        Mark5:
        "1. Niinhän te pidätte mutta satukirjoitus ei ole mikään todiste.
        2. Tyypillinen uskiksen selitys. Jos raamattu on jumalan sanaa, kaikki hänen opetuksensa on tarkoitettu kaikille, opasti hän sitten yhtä tai useampaa ihmistä. Väität, että jumalasi puhuu "huvikseen"->kiellät ja vastustat jumalasi. Tyypillinen selitys"tämä ei koske minua,koska..."
        3. Kerropa mitä näistä olet tehnyt."

        1. Väitteelläsi ei ole mitään todistusarvoa, ennen kuin esität uskottavan selityksen, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?

        2. Tyypillinen ateistien vastaus, kun ei pystytä kumoamaan Jumalan olemassaoloa.

        3. Kerro ensin, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?

        "Alussa loi Jumala taivaan ja maan" (1.Moos.1:1)

        3. Vastaapa selvästi esitettyyn kysymykseen äläkä kiemurtele.


      • Muutama sana käyttäjälle Mark5:

        "Väitteelläsi ei ole mitään todistusarvoa, ennen kuin esität uskottavan selityksen, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?"

        -Se että jotain asiaa ei tällä hetkellä tiedetä ei suinkaan tarkoita, että jokin taikaolento teki sen. Jos vaikka naapurin parkkipaikalle ilmestyy uusi mersu niin se ei tarkoita, että Jumala taikoi sen siihen.
        -Kun mennään suuriin kysymyksiin kuten vaikka Universumin syntyyn niin ihmiskunnalla on jo ajatuksia siitä miten kaikki on saanut alkunsa. Voi olla, että emme ikinä löydä 99,999% varmuutta asiasta. Mutta se on vain hyväksyttävä.

        -Nykytietämyksen mukaan on hyvinkin todennäköistä maailmankaikkeuden syntyminen "tyhjästä".
        'A Universe From Nothing' by Lawrence Krauss, AAI 2009
        https://youtu.be/7ImvlS8PLIo

        "(1)Mutta koska pidämme Raamattua yhtenä varmana todisteena Jumalasta, (2)omien henkilökohtaisten kokemustemme kanssa, tiedämme, että Jumala on olemassa. (3)Lisäksi muitakin varmoja todisteita on."

        -(1)Raamattu ei poikkea mitenkään muiden uskontojen teksteistä.
        Raamatun kirjoittamisen historiasta tiedetään varsin paljon, kuten milloin eri kirjat on kirjoitettu, missä ne on kirjoitettu ja jopa mikä motiivi niiden kirjoittajilla on. Sekin on tutkittu miten Raamattu on muuttunut ajan kuluessa.
        -(2)Henkilökohtaiset tuntemuksesi ja tunteesi ovat varsin huono todiste kenellekään muulle kuin itsellesi. Jos olet saanut hyvän olon vaikka rukoilusta se ei valitettavasti käy todisteena muille kuin itsellesi. Jos olet puhunut "kielillä" ja mielestäsi tuntenut Pyhän hengen voiman niin se tuntemus on itselläsi. Muille se näyttää vain... no hölmöltä. Lisäksi ne jotka ovat luopuneet uskosta ja ovat tehneet tätä "puhumista" eivät enää pidä sitä mitenkään yliluonnollisena kokemuksena.
        -(3)Teistit, kaikissa uskonnoissa ovat epäonnistuneet Jumaliensa todistamisessa.
        Jahven kanssa on sama asia.

        "Kaikki uskovat, joille Jeesus on antanut vallan tehdä noita tekoja Hänen nimessään, myös tekevät niitä. "

        -Viittaat ilmeisesti Raamatun kohtaan, jossa luvataan immuniteetti myrkyille ja käärmeenpuremille?
        -En suosittelisi. Ei ole ketään kuka voisi ajatella olevansa immuuni vaikka akkuhapolle olkoot vaikka kuinka varma Jeesuksen suojelusta. Jos juot akkuhappoa tai muuta myrkkyä niin kuolet.
        -Jeesus, Pyhähenki tai mikään muukaan taikaolento ei ole ikinä pelastanut tai suojellut todistetusti ketään. Kaikki ovat kuolleet. Älä juo myrkkyä.


      • uskon-sairautta
        Quo.Vadis kirjoitti:

        Muutama sana käyttäjälle Mark5:

        "Väitteelläsi ei ole mitään todistusarvoa, ennen kuin esität uskottavan selityksen, kuinka maailmankaikkeus ja luonnonlait ovat voineet luoda itse itsensä tyhjyydestä ja olemattomuudesta ilman Jumalaa?"

        -Se että jotain asiaa ei tällä hetkellä tiedetä ei suinkaan tarkoita, että jokin taikaolento teki sen. Jos vaikka naapurin parkkipaikalle ilmestyy uusi mersu niin se ei tarkoita, että Jumala taikoi sen siihen.
        -Kun mennään suuriin kysymyksiin kuten vaikka Universumin syntyyn niin ihmiskunnalla on jo ajatuksia siitä miten kaikki on saanut alkunsa. Voi olla, että emme ikinä löydä 99,999% varmuutta asiasta. Mutta se on vain hyväksyttävä.

        -Nykytietämyksen mukaan on hyvinkin todennäköistä maailmankaikkeuden syntyminen "tyhjästä".
        'A Universe From Nothing' by Lawrence Krauss, AAI 2009
        https://youtu.be/7ImvlS8PLIo

        "(1)Mutta koska pidämme Raamattua yhtenä varmana todisteena Jumalasta, (2)omien henkilökohtaisten kokemustemme kanssa, tiedämme, että Jumala on olemassa. (3)Lisäksi muitakin varmoja todisteita on."

        -(1)Raamattu ei poikkea mitenkään muiden uskontojen teksteistä.
        Raamatun kirjoittamisen historiasta tiedetään varsin paljon, kuten milloin eri kirjat on kirjoitettu, missä ne on kirjoitettu ja jopa mikä motiivi niiden kirjoittajilla on. Sekin on tutkittu miten Raamattu on muuttunut ajan kuluessa.
        -(2)Henkilökohtaiset tuntemuksesi ja tunteesi ovat varsin huono todiste kenellekään muulle kuin itsellesi. Jos olet saanut hyvän olon vaikka rukoilusta se ei valitettavasti käy todisteena muille kuin itsellesi. Jos olet puhunut "kielillä" ja mielestäsi tuntenut Pyhän hengen voiman niin se tuntemus on itselläsi. Muille se näyttää vain... no hölmöltä. Lisäksi ne jotka ovat luopuneet uskosta ja ovat tehneet tätä "puhumista" eivät enää pidä sitä mitenkään yliluonnollisena kokemuksena.
        -(3)Teistit, kaikissa uskonnoissa ovat epäonnistuneet Jumaliensa todistamisessa.
        Jahven kanssa on sama asia.

        "Kaikki uskovat, joille Jeesus on antanut vallan tehdä noita tekoja Hänen nimessään, myös tekevät niitä. "

        -Viittaat ilmeisesti Raamatun kohtaan, jossa luvataan immuniteetti myrkyille ja käärmeenpuremille?
        -En suosittelisi. Ei ole ketään kuka voisi ajatella olevansa immuuni vaikka akkuhapolle olkoot vaikka kuinka varma Jeesuksen suojelusta. Jos juot akkuhappoa tai muuta myrkkyä niin kuolet.
        -Jeesus, Pyhähenki tai mikään muukaan taikaolento ei ole ikinä pelastanut tai suojellut todistetusti ketään. Kaikki ovat kuolleet. Älä juo myrkkyä.

        Hyvä vastaus mark5.n kaltaisille himouskoville, parempi vastaus jopa kuin omani...


      • bad.boy kirjoitti:

        Jaa että yhdelle henkilölle... niinkuin sanoin että kyllä uskova selitykset löytää.

        Jaakoppi-Mark eritoten.


      • jumalharhaa
        kekek-kekek kirjoitti:

        3. Vastaapa selvästi esitettyyn kysymykseen äläkä kiemurtele.

        3.mark5 ei uskalla vastata,koska mark5 (ja bebe.kin) ovat jo nyt täysin solmussa selityksiensä kanssa, ovat "itseoppineita" uskiksia, selittelyiden ja tulkintojen sokaisemia valeuskovaisia, jumalharhoissaan.


      • näinsevaanmenee

        Ääliöuskovaisuudessa asialle kuin asialle on aina olemassa peruste. Niillä ei tietenkään ole mitään tekemistä totuuden kanssa ja vielä vähemmän minkään loogisen selityksen kanssa mutta ääliöille huonokin perustelu kelpaa siinä missä ihmeet ja ilmestyksetkin.


    • 12___13

      "Kuinka moni uskovainen on noudattanut jeesuksensa selvää käskyä antaa kaikki omaisuutensa köyhille ja lähtenyt seuraamaan jeesusta?"

      Kertoisitko missä Jeesus on, jotta voin lähteä seuraamaan? Vähän hankala muuten toimia tuon mukaan.

      • "Kertoisitko missä Jeesus on, jotta voin lähteä seuraamaan? Vähän hankala muuten toimia tuon mukaan"

        Vastaus:
        "Katso minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." (Ilm.3:20)

        Jos olet vilpitön ja etsit todella Jeesusta, Hän antaa kyllä löytää itsensä. Voit rukoilla ja pyytää Häntä tulemaan elämääsi. Jos heti et koe mitään, älä hellitä. Rukoile vaikka joka päivä, kunnes löydät Hänet. Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.


      • Mark5 kirjoitti:

        "Kertoisitko missä Jeesus on, jotta voin lähteä seuraamaan? Vähän hankala muuten toimia tuon mukaan"

        Vastaus:
        "Katso minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." (Ilm.3:20)

        Jos olet vilpitön ja etsit todella Jeesusta, Hän antaa kyllä löytää itsensä. Voit rukoilla ja pyytää Häntä tulemaan elämääsi. Jos heti et koe mitään, älä hellitä. Rukoile vaikka joka päivä, kunnes löydät Hänet. Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.

        Olisko ne olleet jeesuksia, niin ne naiset, jotka hiljan soittivat ovikelloani ja sanoivat jotakin Jumalasta ja Jeesuksesta.
        Päästin heidät sisälle ja sohvalle istumaan niin sitten vanhempi frouva kertoi, että he ovatkin jehovan todistajia.
        Olivatko he ns. antikristuksia tai vääräuskoisia?


      • kaksi_jeesusta_nähty
        Mark5 kirjoitti:

        "Kertoisitko missä Jeesus on, jotta voin lähteä seuraamaan? Vähän hankala muuten toimia tuon mukaan"

        Vastaus:
        "Katso minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." (Ilm.3:20)

        Jos olet vilpitön ja etsit todella Jeesusta, Hän antaa kyllä löytää itsensä. Voit rukoilla ja pyytää Häntä tulemaan elämääsi. Jos heti et koe mitään, älä hellitä. Rukoile vaikka joka päivä, kunnes löydät Hänet. Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.

        Samoin minun oven takana oli jeesuksia kaksin kappalein, keski-ikäisiä miehiä mutta ilman partaa. Sisälle en päästänyt, kun kutsumatta ja uskomatta tulivat....


      • Mark5 kirjoitti:

        "Kertoisitko missä Jeesus on, jotta voin lähteä seuraamaan? Vähän hankala muuten toimia tuon mukaan"

        Vastaus:
        "Katso minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani." (Ilm.3:20)

        Jos olet vilpitön ja etsit todella Jeesusta, Hän antaa kyllä löytää itsensä. Voit rukoilla ja pyytää Häntä tulemaan elämääsi. Jos heti et koe mitään, älä hellitä. Rukoile vaikka joka päivä, kunnes löydät Hänet. Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.

        >Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.

        Vastaavasti Jeesukselle ylivoimaisesti tärkein asia tuntuu olevan piileskely.


      • jumalharhaa
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jeesuksen löytäminen on ylivoimaisesti tärkein asia ihmiselle.

        Vastaavasti Jeesukselle ylivoimaisesti tärkein asia tuntuu olevan piileskely.

        Joo,kyllä vähintäänkin outo tapa osoittaa suurta rakkautta kaikkitietävältä jumalalta: raamatun julmuudet, narsismi (vain minua on rakastettava), hylkää perheesi, "näyttäytyy" olematomana,mykkänä,näkymättömänä,mitään tekemättömänä jne jne. kaikkea muuta täysin järjetöntä.
        Tällaista olentoa uskikset pitävät kaiken rakkauden alkuna, voi sitä selitysten ja tulkintojen määrää, että musta saataisiin valkoiseksi, ei vaan onnistu, ei sitten millään jumala muutu todelliseksi.


      • näin.päin
        jumalharhaa kirjoitti:

        Joo,kyllä vähintäänkin outo tapa osoittaa suurta rakkautta kaikkitietävältä jumalalta: raamatun julmuudet, narsismi (vain minua on rakastettava), hylkää perheesi, "näyttäytyy" olematomana,mykkänä,näkymättömänä,mitään tekemättömänä jne jne. kaikkea muuta täysin järjetöntä.
        Tällaista olentoa uskikset pitävät kaiken rakkauden alkuna, voi sitä selitysten ja tulkintojen määrää, että musta saataisiin valkoiseksi, ei vaan onnistu, ei sitten millään jumala muutu todelliseksi.

        Jumala on todellinen eikä mikään ateistien kielto muuta sitä. Ateistit mielikuvittelevat valkean mustaksi ja mustan valkeaksi -- narsismi on yksin jumalankieltäjässä.


      • jumalharhaa
        näin.päin kirjoitti:

        Jumala on todellinen eikä mikään ateistien kielto muuta sitä. Ateistit mielikuvittelevat valkean mustaksi ja mustan valkeaksi -- narsismi on yksin jumalankieltäjässä.

        Jos väität jumalaasi todelliseksi niin aivan vapaasti voit asian perustella ja todistaa.
        Muuten väitteesi jumalastasi on vain sanahelinää ja valhetta, pelkästään oma väitteesi ilman mitään todellisuuspohjaa, jumalharhojasi.


    • ”1.Jos Raamattua ja omaa subjektiivista "ihme"kokemusta ei pidetä minään "varmana" todisteena jumalasta niin mitä muuta uskikselle jää jäljelle jumalastaan?”

      Jumala on uskovalla jokapäiväisesti läsnä. Uskova on tietoinen siitä, että Jumala on aina läsnä.

      ”2. Kuinka moni uskovainen on noudattanut jeesuksensa selvää käskyä antaa kaikki omaisuutensa köyhille ja lähtenyt seuraamaan jeesusta?”

      Se tarkoittaa sitä, että kaikki maallinen tulee hylätä ja kuunnella ainoastaan Pyhän hengen sana.

      Jeesuksen seuraaminen on hengellinen toimi. Mikään maallinen ei tarkoita Jeesuksen seuraamista.

      ”3. Kuinka moni uskovainen täyttää raamattunsa oikean uskiksen merkit: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.”

      Yksin Jumala tietää kuinka moni pystyy siihen. Kaikki Jeesuksen tapaiset ainakin. Eksorsismista on paljonkin kokemuksia, ja siinähän tuossa riivaajien, käärmeiden ja kuolettavien pois ajamisessa on kyse. Parantamisen lahjastakin on paljon kokemuksia. Hengen lahjoja on ihmisillä, ja jokainen saa hengen lahjat Jeesuksen kautta. Ateistit jotka Jumalaa kiroavat päivät pääksytysten ja julistavat olevansa perkeleen riivaamia kuten tietysti ovatkin, eivät tajua Jeesuksen nimen voimaa.

      Kyse on tässä siitä, että Jeesuksen nimessä voi todella torjua saatanan ja sen yrittämät toimet, joita ovat pahuus ja kuolema.

      • Tähän vain sen verran, ettei taida olla uskontoa maailmassa, missä ei pahojen henkien manaaminen olisi osa ihmisen parantamista. Tuotahan ovat harrastaneet Lapin noidat ja edelleen manaaminen on mm. osa Hindulaisuutta, Juutalaisuutta kuin Islamia.

        Eikait tarkoita, että kaikki ovat yhtä tehokkaita mielikuvituspahisten häätämisessä?

        Lisäksi käärmeillä kuten kyillä on tapana vältellä ihmisiä, tästä on ihan omakohtaista kokemusta.


      • Kun Raamatun mukaan Saatanakin on saman jumalolennon poika, jonka pojan kristityt uskovat Jeesuksen olevan, niin onko Jeesus syntymäjärjestyksessä vanhempi vai nuorempi vai samanikäinen veljensä Saatanan kanssa?


      • uskon_sairautta

        1. Nämä bebeben ja mark5n mainostavat "hengellisyydet" ovat täyttä hölynpölyä. Heidän "hengellisyys" ei ole yhtään mitään muuta kuin muillakaan ihmisillä. Jos heidän tätä hengellisyyttä tutkittaisi edes vähän, pintaa raapaistaisi, löytyisi höttöä ja kuvittelua.
        "Ihme"kokemus on selitetty tosiasioiden vastaisesti jumalalla, kuten lähes joka väliin tungetaan jumala. Eli uskiksella ei sata varmasti ole mitään yhteyttä jumalaan vai valheellinen väite siitä, jumalasta ei jää uskikselle muuta kuin harhakuvitelma päähän.
        2. Markin vakio selitys maailmankaikkeuden luomisesta. Mark5 ei tiedä miten maailmankaikkeus on kehittynyt, ei tiedä kukaan ihminen, tieteellä on kuitenkin paljon uskottavampi selitys kuin jumala.
        Tämän kohdan uskis selittäää itselle edullisesti, kuten bebe. Selvä jeesuksen opetus ja käsky kaikille ja sitä ei noudateta. Bebe ja mark5 vastustavat jumalaansa ja ovat olevinaan jumalansa palvelijoita. Bebe ja mark5 ovat valehtelijoita ja huijareita uskossaan, valeuskovaisia.
        3. Bebe ja mark5 eivät täytä täysin selviä jumalansa uskovan "merkkejä", bebe ja mark5 ovat valeuskovaisia, valehtelevat ja huijaavat uskossaan.
        Miksi kukaan uskis ei ole todistetusti tehnyt yhtään mainituista merkeistä?
        Koska kaikki väitetyt "varmasti tehdyt" ja "kaikkien nähdyt" teot ovat huijausta.

        Kuten nämä kaikki kolme kohtaa, ja on paljon muitakin, osoittavat, että kaikki uskikset valehtelevat ja tulkitsevat täysin oman mielensä mukaisesti raamattua, jumalansa sanaa.
        Ja vielä kehtaavat esiintyvä täällä hurskaina ja suurina opettajina, sairasta, todella sairasta valehtelua ja huijausta.


      • ihmeidenaika
        kekek-kekek kirjoitti:

        Kun Raamatun mukaan Saatanakin on saman jumalolennon poika, jonka pojan kristityt uskovat Jeesuksen olevan, niin onko Jeesus syntymäjärjestyksessä vanhempi vai nuorempi vai samanikäinen veljensä Saatanan kanssa?

        Nämä saatanat, kolmiyhteydet yms. ovat juuri sitä samaa sarjaa kuin muutkin uskisten selittelyt ja tulkinnat, kuluvat samaan kategoriaan kuin Liisa ihmemaassa...
        Uskikset ovat täysin solmussa ja syvällä suossa selityksineen ja tulkintoineen.


      • uskon_sairautta

        2."Se tarkoittaa sitä, että kaikki maallinen tulee hylätä ja kuunnella ainoastaan Pyhän hengen sana. Jeesuksen seuraaminen on hengellinen toimi. Mikään maallinen ei tarkoita Jeesuksen seuraamista. "

        Niin tarkoittaakin maallisen omaisuuden antamista köyhille. Tämä on selvä jeesuksesi opetus ja käsky, etkä noudata jeesuksesi selvää ja yksiselitteistä käskyä? Kiellät jumalasi. väität epäsuorasti, että jeesuksesi vain "juttelee huvikseen"-> ja olet olevinaan nöyrä jumalasi lähettiläs(!?).
        Missä kohtaa tässä jeesuksesi opastaa, että jeesuksen seuraaminen on "hengellinen toimi"? Ei missään. Keksit täysin omia tulkintoja jeesuksesi opastuksista. Väärennät jeesuksesi sanomisia-> kiellät näin jumalasi ja olevinaan olet nöyrä jumalan lähettiläs(?!).


      • >Jumala on uskovalla jokapäiväisesti läsnä. Uskova on tietoinen siitä, että Jumala on aina läsnä.

        Ihmisen mieli on todellakin tavattoman voimakas vaikuttaja. Tutkimus jatkuu.


    • uskon_sairautta

      Oikeita uskovaisia ei ole, on vain uskonnollisen harhaluulon vallassa olevia ihmisiä, jotka kutsuvat itseään uskovaisiksi ja kuvittelevat uskon sokaisemina itsensä pelastetuiksi joltakin keksityltä kadotukselta.

      • uskissokeutta

        ...lisäksi nämä himouskovat kuvittelevat, että heidän tyhjänpäiväisillä kirjoituksilla tällä palstalla olisi jotain merkitystä, taivaspisteitä nähtävästi yrittävät kerätä


      • haavettavain
        uskissokeutta kirjoitti:

        ...lisäksi nämä himouskovat kuvittelevat, että heidän tyhjänpäiväisillä kirjoituksilla tällä palstalla olisi jotain merkitystä, taivaspisteitä nähtävästi yrittävät kerätä

        Uskovainen elää haavekuvitelmissaan.


    • q.v

      Jos olet uskonnollinen ihminen ja saat kokemuksia ja tunteita, ehkäpä jopa näkyjä sekä unia, jotka saavat sinut vakuuttumaan/tuntemaan Jumalan...

      -Niin miksi _sinä_ saat niitä mutta miksi Jumala ei tee näitä henkilökohtaisia kokemuksia kaikille? Miksi Jumala ei tee Damaskuksen tien kokemusta kaikille, se olisi luultavasti mahdollista Jumalalle?

      -Näitä samanlaisia tunteita ja kokemuksia on myös toisien uskontojen uskovilla.
      Ajatteletko, että nämä kokemukset ovat "väärien henkien" huijausta tai jotain muuta?

      Uskonnottomalle nämä kokemukset näyttävät vain aivokemiallisina prosesseina, jotka huijaavat ihmisen luulemaan todeksi sellaisia asioita jotka eivät niitä ole.

      • Kristitty86

        Käsityksesi psykiatriasta voisi hyötyä siitä, että lukisit esimerkiksi sveitsiläisen psykiatri Medard Bossin eksistentiaalisia perustuksia modernille lääketieteelle ja psykiatrialle (Existential Foundations of Medicine and Psychology, 1979). Psykiatria, tai lääketiede ei todellakaan ole yksimielinen siitä että kaikki ihmisen mieltä koskeva on aivokemiallisia prosesseja.
        Kun asiaa tarkastelee järkevästi, kuten Boss, huomataan että taustalla on ennemminkin kartesiolaisen tradition vaikutus ihmiseen pelkkänä luonnonoliona, vaikka sellainen tutkimus itsessään edellyttää aina »a priori« ihmisen olevan enemmän kuin pelkkä »res extensa«, eli ulottuvainen olento.
        Sähkökemiallinen prosessi on itsessään ihmisen olemistavan jatke, jossa aistihavaintoa täydennetään esim. traditiossa välittyneellä ymmärryksellä, kuten lääketieteellisellä tulkinnalla, joka on opittu lukemalla kirjoja. Se, josta tällainen kokemusten tulkinta vain aivokemiallisina prosesseina on kiinni, olet viime kädessä sinä tietynlaisen kulttuurin ehdollistamana.
        Kulttuurinen olento ei kuitenkaan ole itse koskaan pelkkää aivokemiaa, so. läsnäoloistettu »res extensa«, jossa mielen uskotaan olevan sisällä kuin hengarin vaatekaapissa.
        Psykiatrian kysymys ihmisen mielestä ylipäätänsä on haastavampi kysymys, jossa täytyy huomioida myös se, miten psykiatrinen tulkinta toisesta ihmisestä itse on olemassa, eli mikä on sähkökemialliseksi tulkitsemisen olemistapa — siitä päästään lähemmäksi todellista ihmisen olemistapaa. Tämä totuus on riippumaton kristinuskosta, joten kristinuskoa ei voida myöskään typistää vain aivokemialliseksi prosessiksi, vaan se on myös todellisuuden traditiosta riippuvaista tulkintaa, aivan kuten psykiatria itsekin.


      • q.v
        Kristitty86 kirjoitti:

        Käsityksesi psykiatriasta voisi hyötyä siitä, että lukisit esimerkiksi sveitsiläisen psykiatri Medard Bossin eksistentiaalisia perustuksia modernille lääketieteelle ja psykiatrialle (Existential Foundations of Medicine and Psychology, 1979). Psykiatria, tai lääketiede ei todellakaan ole yksimielinen siitä että kaikki ihmisen mieltä koskeva on aivokemiallisia prosesseja.
        Kun asiaa tarkastelee järkevästi, kuten Boss, huomataan että taustalla on ennemminkin kartesiolaisen tradition vaikutus ihmiseen pelkkänä luonnonoliona, vaikka sellainen tutkimus itsessään edellyttää aina »a priori« ihmisen olevan enemmän kuin pelkkä »res extensa«, eli ulottuvainen olento.
        Sähkökemiallinen prosessi on itsessään ihmisen olemistavan jatke, jossa aistihavaintoa täydennetään esim. traditiossa välittyneellä ymmärryksellä, kuten lääketieteellisellä tulkinnalla, joka on opittu lukemalla kirjoja. Se, josta tällainen kokemusten tulkinta vain aivokemiallisina prosesseina on kiinni, olet viime kädessä sinä tietynlaisen kulttuurin ehdollistamana.
        Kulttuurinen olento ei kuitenkaan ole itse koskaan pelkkää aivokemiaa, so. läsnäoloistettu »res extensa«, jossa mielen uskotaan olevan sisällä kuin hengarin vaatekaapissa.
        Psykiatrian kysymys ihmisen mielestä ylipäätänsä on haastavampi kysymys, jossa täytyy huomioida myös se, miten psykiatrinen tulkinta toisesta ihmisestä itse on olemassa, eli mikä on sähkökemialliseksi tulkitsemisen olemistapa — siitä päästään lähemmäksi todellista ihmisen olemistapaa. Tämä totuus on riippumaton kristinuskosta, joten kristinuskoa ei voida myöskään typistää vain aivokemialliseksi prosessiksi, vaan se on myös todellisuuden traditiosta riippuvaista tulkintaa, aivan kuten psykiatria itsekin.

        Kiitos vinkistä, minä olen täysi maallikko kognitiivisissa tieteissä ja biologiassa.

        Onko todisteita tai varteenotettavia olettamuksia, että tietoisuutemme voisi edes osittain olla muualla kuin naturalistisesti mielletyssä ruumiissamme?

        Jos tajuntamme on vain ja ainoastaan ruumiissamme niin eikö silloin kaikenlaiset Jumalatuntemukset/kokemukset voida selittää ilman yliluonnollista elementtiä?


      • Kristitty86

        Sanoisin, että tietoisuus on olemista maailmassa toisten ihmisten kanssa ja sellaisena myös tradition vaikutuksen kohteena olevaa. Se, että »naturalistinen« käsitys tietoisuudesta kehittyy, edellyttää historiallista tilannetta, eli tietoisuutta. Tajunta voidaan selittää ilman teologiaa, mutta sitä ei voida selittää vain »naturalistisesti«. Teologiaakin joudutaan lähestymään ihmisen historiallisesti ehdollistuneen ymmärryksen ja tulkinnan kautta — kuten sitä aina myös lähestytään.
        »Naturalistinen« käsitys ihmisestä pitää sisällään esimerkiksi jonkin tajuamisen jonakin, kuten aivojen tajuamisen yhteydessä haastatteluaineostosta saatuun kivun kokemukseen — tietoisuus mahdollistaa sen, että haastatteluaineisto, joka toimii merkkikielen varassa, yhdistetään aivoihin tilallisena »avaruuskappaleena«.
        Avaruuskappaleet ympäristöllisesti lähestyttävinä kohteina ja kielellinen olemassaolomme toisten ihmisten kanssa mahdollistavat aivojen käsittämisen kivun »paikkana«. Meidän täytyi olla avoimia todellisuudelle ja toisille ihmisille ennen kuin kykenimme tulkitsemaan aivot kivun »paikaksi«.
        Omaa tietoisuuttaan on mahdotonta yrittää pusertaa ympäristöllisesti havaitun kohteen sisään, koska tietoisuus on itse jotakin sellaista, joka »ympäröi« siten lähestyttäviä kohteita niiden tilallisessa esilläolossa — tietoisuus ei ole itse mitään, mikä siinä on esillä.
        Tämä on ehkä helpointa tajuta sen kautta, jos muistat millaista oli kun olit itse lapsi: et ymmärtänyt mitään aivotieteestä, vaan olit kykenevä ottamaan sellaisen tiedon vastaan. Oman tietoisuutesi avoimuus mahdollisesti sellaisen tiedon vastaanottamisen kuuntelemalla opetusta, lukemalla tiedelehtiä ja -kirjoja, jne. eikä tietoisuutesi ole kadonnut sen jälkeen kun aloit ajatella sen »sisältyvän« johonkin ympäristöllisesti kohdattavaan avaruuskappaleeseen. Avoimuutesi tulkita todellisuutta erottaa sinut edelleenkin sellaisesta kappaleesta.
        Eräs tapa havainnoida tietoisuuden eroa olioihin on aika. Asiat tulevat esille ajallisesti, tilallisesti läsnäolevina olioina ja myös aikaa on mahdollista tulkita nykyhetkien seuraantona, jolloin aika käsitetään kokonaan nykyajan kautta pelkkänä läsnäoloistettuna nyt-hetkien seuraantona, eikä ymmärretä sitä, miten tällainen läsnäoloistettu nyt-hetkien seuraanto on itsessään riippuvainen alkuperäisemmästä menneisyydestä — selvittääkseen alkuperäisemmin miksi myös aika käsitetään nyt-hetkien seuraantona, täytyisi tutkia ajan käsitteen historiaa, kuten Aristoteleen aikatutkielmaa ja miksi Kantin aikakäsite ei koskaan päässyt sitä pidemmälle...
        Pelkästään se, että edes aloittaa sellaisen tutkimuksen, vapauttaa tietoisuuden alkuperäisemmin ymmärtämään itsensä ajallisena läsnäoloistamisena, jolla on menneisyys ja tulevaisuus aivokemiaa (jonakin nyt läsnäoloistettuna tietona) avoimempana historiallisena toimintana. Se, mikä mahdollistaa tietämisen alkuperäisemmin, on avoimuutemme, jonka on mahdotonta rajoittua ja sisältyä vain aivokemiaan nykyisesti läsnäolevana oliona — se koskee myös aikaa, tilaa, olioita, jne. koskevien käsitteidemme alkuperää, jolloin sellaisten käsitteiden alkuperäisyyttä ei voida ottaa annettuna.


    • Kristitty86

      Tässä on vastaukseni arvon kirjoittajalle. Älä suotta menetä malttiasi keskustellessasi kanssani, sillä siitä ei ole apua meille kummallekaan. Jos haluat tehdä oikein, niin keskustele asiallisesti, sillä sitä myös omatuntosi vaatii sinulta.

      1. On monia asioita, jotka ovat olemassa ja tosia, vaikka kukaan toinen ei olisi niistä perillä, kuten omatunto, tai itse muistettu tapahtuma menneisyydessä, tai sellainen mikä tapahtuu tai on nyt kun olemme yksin.
      Kaikki olevat eivät ole nyt näkyväisiä, kuten menneisyys, tai muutenkaan näkyväisiä, kuten ajatukset ja tunteet, jotka näkyvät vain jonkin toisen kautta, kuten kirjoituksen tai ilmeen. Kuitenkin ajatukset ja tunteet voivat kertoa sen mikä on totta, kuten matemaattinen ajatus, tai tuntemus kylmästä.
      Pelkästään siitä, että monta ihmistä ovat samaa mieltä, ei voida päätellä että he ovat oikeassa, tai että totuuden kriteeri on julkinen jaettavuus.
      Todisteena on Kristuksen sana, mutta »he sanoivat hänelle: ›Jos olet Messias, niin sano se meille.‹ Hän vastasi: ›Jos sen teille sanon, te ette usko.‹« (Luuk. 22:1) Mitä hyödyttää sanoa, kun ette usko? Kuten ajatus ilmenee sanassa, myös Isä ilmenee Kristuksessa.

      2. Harva on noudattanut Jeesuksen käskyjä. Etenkin vuorisaarnassa käskyt ovat sellaisia, että niitä emme kykene pitämään omasta voimastamme, koska olemme syntisiä. Kristus ei tehnyt esimerkiksi pahalle vastarintaa. Vastaan, että Kristus oli täydellinen, minä olen ihminen ja riippuvainen Kristuksen työstä. Mihin tarvitsisin Kristusta, jos olisin synnitön? Tämä ei ole kristitylle ylpeilyn aihe, vaan nöyryytyksen.
      »Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen.« (Joh. 12:47).

      3. »Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.« (Luuk. 10:19)
      Kristus ei sanonut käärmeiden ja skorpionien pitelemisen olevan uskovan merkki. Uskovaisen merkki on ennemminkin se, että hän uskoo Kristuksen olevan yksi Isän kanssa ja antavan teollaan syntinimme anteeksi.
      »Jeesus sanoi: ›Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,‹« (Joh. 11:25) »Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan« (Joh. 3:18), jne.
      Suurin ihme on se, että pääsemme Isän luokse Kristuksen kautta, ei käärmeiden ja skorpionion polkeminen — sellaista puuhasi myös kreikkalainen Midas, joka oli myrkyille vastustuskykyinen.

      • uskon_sairautta

        Kiitos asiallisesta kirjoituksesta.
        1. "Pelkästään siitä, että monta ihmistä ovat samaa mieltä, ei voida päätellä että he ovat oikeassa, tai että totuuden kriteeri on julkinen jaettavuus."
        Tästä olen samaa mieltä. Tämä koskee myös uskovaisia. Usein kuulee sanottavan, että "jumala elää",koska on niin ja niin paljon uskovaisia. Niin, jumala elää näiden ihmisten uskomusten kautta, ei se jumalaa todeksi tee. Mitä muuta jumalasta jää? No, ainakin usko. Henkilökohtaisesti jokin "ihme"kokemus on varmasti arvokas jollekin ihmiselle, sekään ei jumalaa todelliseksi tee, ja kaikki ei näitä kokemuksiaan tulkitse jumalan aikaansaannoksiksi.
        2. Jumalansa sanaa ja käskyjä luulisi jumalaa seuraavan noudattavan. Jeesuksesi on sanonut raamatun mukaan paljon muutakin (tai paremminkin jeesuksen vuorosanat), esim. en ole tullut tuomaan rauhaa maanpäälle vaan tuhoa (jotain sinnepäin).
        3. Eikö muka raamatussa juuri nuo aloituksen uskovaisen merkit ole mainittu? Aika selkeästi ne on sinne kirjattu. Kirjoittamasi muut uskovaisen merkit olet nyt kyllä itse keksinyt, ei niin raamatussa ole kirjoitettu.

        Sitä en tiedä pääsetkö kristuksesi luokse vai et, se on nyt puhtaasti juuri se uskon asia.
        Raamatusta löytyy myös kaikkea muutakin kuin noita laittamiasi kohtia, ja niistä kohdista löytyy myös jumalasi julmuus, ei ole rakkautta tappaa ja esim vaatia että perhe pitää hylätä jne, toki selityksin ja tulkinnoin nämä täysin ristiriitaiset kohdat yritetään vääntää "suureksi rakkaudeksi".
        Eli en väheksy uskoasi mutta pidän uskosi perusteita valheena ja huijauksena. Olkoonkin ettei kaikkea ihminen pysy selittämään tai ymmärtämään, ei selitykseksi tietämättömyyteen kelpaa olematon,näkymätön,mykkä,mitääntekemätön jumala, jollaisena jumalasi "näyttäytyy".


      • Kristitty86

        Kiitos myös sinulle asiallisesta vastauksesta. Jatketaan keskustelua.

        Kuten molemmat tiedämme, evankeliumiin on tehty paljon lisäyksiä — ikään kuin Kristuksen sanaa olisi voitu parannella, eikä vain turmella kun ihmiset käyvät sitä käsittelemään oman mielensä mukaisesti.
        Viittaat lähetyskäskyyn Markuksen evankeliumin lopussa, Mark. 16:17-18.
        Kuitenkin Mark. 16:9-20 pidetään laajalti lisäyksenä. Tämän käsikirjoituksen viimeisen sivun aitoutta epäillään, koska se puuttuu varhaisimmista kreikaksi, latinaksi, syyriaksi, koptiksi ja armeniaksi kirjoitetuista käsikirjoituksista.
        Siinä on myös tyylipiirteitä, joiden perusteella se näyttäisi olevan lisäys. Useimmat tutkijat uskovat siten, että alkuperäisen käsikirjoituksen viimeinen sivu katosi ja viimeinen sivu lisättiin 2. vuosisadalla. Paras ja vanhin versio loppuu kohtaan 16:8, joten epäilen kyseisen kohdan aitoutta.
        Siitä, mitä minä sanon uskon tunnusmerkiksi, on sen sijaan valtava määrä kohtia ympäri UT:ta, joten historiallis-filologinen tutkimus antaa enemmän tukea minun näkemykselleni.

        Minusta Jumala on UT:ssa Isä (Luoja), Poika (Kristus) ja Pyhä Henki. Jumalan toiminta on Isän näkymistä Pojassa, eli Luojan ilmenemistä luodussa Kristuksessa, Pyhän Hengen muistuttavan ja paljastavan toiminnan kautta. Siksi Pyhän Hengen sanotaan olevan paljastamisen Henki.
        UT:n Jumala on sellainen kolminaisuus, jossa Kristus paljastuu Luojansa luotuna. Mistään muualta, kuten esimerkiksi Saturnuksen renkaiden syntyhistoriasta, ei löydetä Kristuksen Luojaa. Luojaa ei alkujaankaan ole UT:ssa etsitty luonnosta, kuten sen tuntemattomasta alusta — ihmiset ymmärsivät silloinkin, että luonnossa on tuntemattomia asioita, eikä Luojaa tarvittu niiden selittäjäksi. Miksi nyt sitten tarvittaisiin?
        Sen sijaan vain Kristus ilmentää Luojaansa ja vain Kristuksen kautta löydetään hänen Isänsä. Koska Kristus on yhtä Isän kanssa (Joh. 10:39), puhuu Isä Kristuksen sanassa: »Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.« (Joh. 14:6). Isä ei vaikene, sillä hän puhuu Poikansa suulla ja Kristuksen kärsimyksessä — kuoleva Kristus oli näkyvissä ja kuultavissa, joten sitä oli myös Isä joka on yhtä Pojan kanssa.

        Se, että Kristus on tullut tuomaan miekan (eli sodan), eikä rauhaa (Matt. 10:34) pitää paikkansa, sillä havaitsemme sen esimerkiksi siitä kuinka Rooman paavit hyökkäsivät Lutherin kimppuun, kun hän väitti ettei paavi ole kristinuskon korkein auktoriteetti, vaan Kristus — siitä, että Kristuksen sanasta pidettiin kiinni paavia vastaan seurasi sotaa. Samoin Roomassa kristityt häiritsivät yleistä rauhaa ja silloinkin marttyyrien roviot paloivat. Usko on silloin miekka ja uskominen sodankäyntiä, sillä kristityt eivät luopuneet Kristuksesta julkisen rauhan puolesta, vaan pitivät Kristusta arvokkaampana.


      • uskon_sairautta
        Kristitty86 kirjoitti:

        Kiitos myös sinulle asiallisesta vastauksesta. Jatketaan keskustelua.

        Kuten molemmat tiedämme, evankeliumiin on tehty paljon lisäyksiä — ikään kuin Kristuksen sanaa olisi voitu parannella, eikä vain turmella kun ihmiset käyvät sitä käsittelemään oman mielensä mukaisesti.
        Viittaat lähetyskäskyyn Markuksen evankeliumin lopussa, Mark. 16:17-18.
        Kuitenkin Mark. 16:9-20 pidetään laajalti lisäyksenä. Tämän käsikirjoituksen viimeisen sivun aitoutta epäillään, koska se puuttuu varhaisimmista kreikaksi, latinaksi, syyriaksi, koptiksi ja armeniaksi kirjoitetuista käsikirjoituksista.
        Siinä on myös tyylipiirteitä, joiden perusteella se näyttäisi olevan lisäys. Useimmat tutkijat uskovat siten, että alkuperäisen käsikirjoituksen viimeinen sivu katosi ja viimeinen sivu lisättiin 2. vuosisadalla. Paras ja vanhin versio loppuu kohtaan 16:8, joten epäilen kyseisen kohdan aitoutta.
        Siitä, mitä minä sanon uskon tunnusmerkiksi, on sen sijaan valtava määrä kohtia ympäri UT:ta, joten historiallis-filologinen tutkimus antaa enemmän tukea minun näkemykselleni.

        Minusta Jumala on UT:ssa Isä (Luoja), Poika (Kristus) ja Pyhä Henki. Jumalan toiminta on Isän näkymistä Pojassa, eli Luojan ilmenemistä luodussa Kristuksessa, Pyhän Hengen muistuttavan ja paljastavan toiminnan kautta. Siksi Pyhän Hengen sanotaan olevan paljastamisen Henki.
        UT:n Jumala on sellainen kolminaisuus, jossa Kristus paljastuu Luojansa luotuna. Mistään muualta, kuten esimerkiksi Saturnuksen renkaiden syntyhistoriasta, ei löydetä Kristuksen Luojaa. Luojaa ei alkujaankaan ole UT:ssa etsitty luonnosta, kuten sen tuntemattomasta alusta — ihmiset ymmärsivät silloinkin, että luonnossa on tuntemattomia asioita, eikä Luojaa tarvittu niiden selittäjäksi. Miksi nyt sitten tarvittaisiin?
        Sen sijaan vain Kristus ilmentää Luojaansa ja vain Kristuksen kautta löydetään hänen Isänsä. Koska Kristus on yhtä Isän kanssa (Joh. 10:39), puhuu Isä Kristuksen sanassa: »Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.« (Joh. 14:6). Isä ei vaikene, sillä hän puhuu Poikansa suulla ja Kristuksen kärsimyksessä — kuoleva Kristus oli näkyvissä ja kuultavissa, joten sitä oli myös Isä joka on yhtä Pojan kanssa.

        Se, että Kristus on tullut tuomaan miekan (eli sodan), eikä rauhaa (Matt. 10:34) pitää paikkansa, sillä havaitsemme sen esimerkiksi siitä kuinka Rooman paavit hyökkäsivät Lutherin kimppuun, kun hän väitti ettei paavi ole kristinuskon korkein auktoriteetti, vaan Kristus — siitä, että Kristuksen sanasta pidettiin kiinni paavia vastaan seurasi sotaa. Samoin Roomassa kristityt häiritsivät yleistä rauhaa ja silloinkin marttyyrien roviot paloivat. Usko on silloin miekka ja uskominen sodankäyntiä, sillä kristityt eivät luopuneet Kristuksesta julkisen rauhan puolesta, vaan pitivät Kristusta arvokkaampana.

        Raamatun syntyhistoriasta voi jokainen lukea ja tehdä omat päätelmänsä. Minun päätelmä on se, että Raamattu on samantapainen sankaritarina kuin muutkin sen aikaiset tarinat.
        Mitään alkuperäistä Raamattua ei edes ole vaan Raamattu on eri kirjoitelmista koottu kirja, johon on kompromissina valittu jotkut ja jotkut kirjoitelmat on jätetty pois,satukirjoitusta. Kaikki Raamattuun liitetyt pyhyydet ja jumalan sana-määritelmät ovat vain ihmisten keksintöä.
        Eli Raamatun jumalaan uskomisen pohja on hatara.
        Lutherin kaikkia ajatuksia ei (tarkoituksella?) haluta korostaa, esim Lutherin ajatuksia juutalaisista. Halutaan (tarkoituksella?) korostaa sitä protestanttisuutta. Oliko Luther sittenkään niin "puhtoinen" kuin annetaan ymmärtää?

        Kaikista näistä ja uskovaisten perustelujen onttoudesta ei voi tehdä muuta johtopäätöstä: jumala on valhetta ja huijausta.
        Ymmärrän, että ihmisellä on kaipuu jostakin, jostakin merkityksellisyydestä ja pelastuksestakin joltakin (kuolema, kadotus jne).
        Sitä en ymmärrä, että tätä itse löydettyä jumalaa yritetään lähes väkisin syöttää totuutena muille ihmisille.
        Usko pitäisi olla henkilökohtainen eikä mitään muuta,koska perusteluita "kaikkien jumalasta" ei ole.
        Valitettavan usein uskovainen tuomitsee muut oman jumalansa perusteella vaikka pitäisi tuomita vain itsensä ja muut samalla tavalla uskovat.
        Valitettavan usein uskovainen kuvittelee olevansa "parempi" ihminen kuin muut vaikka ihminen voi elää hyvän elämän täysin ilman uskiksen julistamaa jumalaakin.
        Rakkaus yms. hyvät asiatkaan eivät tarvitse selittäjäkseen jumalaa.


      • Kristitty86

        Historiatiede ei ole kuten matematiikkaa, mutta siinä on parempia ja huonompia perusteluita. Raamatun syntyhistoriasta lukeneet useimmat tutkijat ovat samalla kannalla kuin minä, koska sille on enemmän perusteita. Eräs on teoreettinen johdonmukaisuus.
        Raamatun syntyhistorian selittämiseen täytyy käyttää samoja perusteita kuin toistenkin historiallisten dokumenttien, joiden kehityksessä havaitaan vastaavia piirteitä. Historiatieteessä uskotaan kevyemminkin perustein dokumenttien perustuvan todellisiin tapahtumiin. Filologinen tutkimus joutuu käyttämään puutteellisia lähdeaineistoja, mutta siinä ei ole kysymys vain omien mielihalujen seuraamisesta.
        Yhtenä esimerkkinä voidaan pitää Sokratesta: vaikka Sokrates ei itse kirjoittanut mitään ja primaarilähteet hänen elämäänsä, kuten tuomioon Ateenassa ja kuolemaan, perustuvat näytelmäkirjailijan uralle tahtoneen Platonin — »millaisia valheita sinä oletkaan minusta kirjoittanut!« kerrotaan Sokrateen huudahtaneen luettuaan Platonin tekstejä —, Ksenofonin keräilemiin huhuihin, sekä Aristofaneen komedianäytelmään. Kaikki kolme primaarilähdettä ovat myös keskenään useissa piirteissä ristiriitaisia. Kuitenkin kaikissa on myös yhdistävänä tekijänä sellaista, minkä selittää parhaiten historiallinen tosiperäisyys: Sokrates oli oikea henkilö, joka tuomittiin ja kuoli Ateenassa.
        Ei ole myöskään mitään alkuperäistä Sokrateesta kertovaa kirjaa, vaan suullisia puheita, jotka oli myöhemmin kerätty vaihtelevassa muodossa kirjoituksiksi — osa niistä, kuten esimerkiksi Platonin ›Timaios‹, ovat selvästi fiktiivisiä, mutta siitä ei voida kuitenkaan päätellä Sokrateen olleen fiktiivinen hahmo, tai että Platonin ›Faidon‹ olisi kokonaan virheellinen kuvatessaan Sokrateen vankilassa odottamassa tuomiotaan.

        Ei minustakaan ole tarvetta olettaa, että koskaan olisi ollut yhtä lähdettä Raamatulle, vaan että vaihtelevia tarinoita on myöhemmin kirjoitettu ylös, jotka ensin välittyivät suullisessa muodossa. Suullisen perinteen alun selittää parhaiten se, että Kristus oli myös todellinen historiallinen henkilö. Siihen saadaan vahvistusta myös esimerkiksi roomalaisen historioitsija Tacitukselta vuodelta 116:
        »Pysyvä huhu arveli keisari Neroa tämän tulipalon sytyttäjäksi. Voidakseen tukahduttaa huhun hän syytti rikoksesta lahkoa, jota yleisesti vieroksuttiin sen jumalanpalvelustapojen vuoksi ja jonka jäseniä kutsuttiin kristityiksi. Nimi oli annettu heille erään Kristuksen mukaan, jonka prokuraattori Pontius Pilatus tuomitsi ja naulitsi ristille Tiberiuksen hallitusajalla. Tämä vaarallinen lahko, jota olen kuvannut aikaisemmin, ei ole juurtunut vain Juudeaan, josta se on kotoisin, vaan myös itse Roomaan, jonne kaikki pelättävät ja häpeälliset asiat kerääntyvät ja löytävät sieltä kotinsa.» (Annaalit 15, 44.)
        Tacitus oli roomalainen historioitsija joka vihasi kristittyjä, joten ei ole syytä olettaa, että hän olisi uskonut kristittyjen käsityksen Pilatuksen toiminnasta vain huhujen perusteella. Kun kysymystä Kristuksen historiallisuudesta käsitellään kuten mitä tahansa dokumenttia, on siitä enemmän aineistoa kuin useista, joiden historiallisuuteen kuitenkin uskotaan.


    • uskon_sairautta

      Jos (iso jos) Jeesus-niminen ihminen oli olemassa, ei häneen liitetyt ihmeteot yms. jumala-tarinat ole totta, ne tarinat ovat ihmisten itse keksimää myyttiä.
      Kukaan Raamatun kirjoittajista ei ole tavannut henkilökohtaisesti Jeesusta eikä ole tämä Tacituskaan.
      Eli paljon on arvailujen varassa. Kyseessä on uskovaisten mielestä kuitenkin itse Jumala niin ei ole mahdollista, että vain epämääräisiä kirjoituksia ja keksittyä tarinaa olisi ko henkilöstä jäänyt.
      Ja tällä suusta suuhun kerrotulla tarinalla on todellakin taipumus muuttua ja tulla juuri nämä "ihme-jutut", jumaluudet, syntymiset neitsyestä jne. muut järjettömyydet, ihan kuten on tässä jeesus-tarinassakin on kyse.
      Eli kovin on hataralla pohjalla tämä jumalusko: arvailua, keksittyä tarinaa, ilman perusteluja ja todisteita olevaa julistusta, valhetta ja herkkäuskoisten huijausta.

      Kaikki tämä arvailu ja tyhjää kumiseva julistus olisi turhaa, jos kaikkitietävä ja mahtava jumala näyttäytyisi rehellisesti kaikille ihmisille.
      Nyt on liikaa selityksiä ja tulkintaa, miksi pitää uskoa, että ymmärtäisi, vain uskovainen on hengellinen jne. uskovaisten selityksiä, jotka ovat täydellisessä umpisolmussa, tosiaankin "ihme-selityksiä"->Jumala on vain satu,jota yritetään selittää todelliseksi.
      Mutta hyvää jatkoa.

      • Kristitty86

        Olen paljolti samaa mieltä sikäli, että »Ihmeistä« ainakin osa on myöhempää lisäystä, elleivät kaikki. Sellaisten lisäysten perustana lienee, että kirjoittajat ovat yrittäneet tehostaa uskonsanomaa — ikään kuin Jumalan toiminta parantuisi siitä, että ihmiset yrittävät omine käsityksineen ja haluineen puuttua siihen.
        Suurin ja tärkein ihme on se, että Kristus oli yhtä Isän kanssa — ja siihen täytyy kristityn uskoa, jos hän aikoo olla kristitty. Jos ihmeparantumisia yms. nimittäin olisi tapahtunut, ei niistä tai niihin uskomisesta olisi mitään hyötyä, ellei Kristus olisi yhtä Isän kanssa. Sen sijaan usko Kristuksen ykseyteen Isän kanssa ei edellytä toisia »ihmeitä«, joten sellaisten tapahtuminen on meille kristityille minusta melko lailla yhdentekevää.
        Joka tapauksessa se, että ihmeisiin ei yleensä uskota, perustuu ns. vulgaarisuuden ja keskivertoisuuden aksioomiin, joiden oikeutuksesta tai oikeutuksettomuudesta keskustelu olisi hyödytöntä, sillä kristityn ei ole tarvetta vakuuttaa ketään »ihmeistä« tai sellaisten puutteesta.

        Joka tapauksessa, »ihmeet« teivät olisi tekijöilleen ilon aihe, »ihmeitä« tekevät myös väärät ja eksyttävät ihmiset ja usko pelkkien »ihmeiden« perusteella on torumisen aihe:
        »Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.« (Luuk. 10:19). »Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.« (Mark. 13:22)
        »Niin Jeesus sanoi hänelle: ›Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko‹« (Joh. 4:48)

        Siihen, miksi Luoja ilmenee nöyryyttävässä, kivun ja kärsimyksen täyttämässä muodossa, sekä vain historialliselle ihmiselle — kuulopuheilla, teksteillä ja traditioilla on aina omanlaisensa »risti« kannettavanaan, johon verrattuna luonnollinen teologia vaikuttaa varmastikin useimmista kestävämmältä vaihtoehdolta... kaikki, mikä on historiallista, rajallista, sekavaa ja suttuista, on kuten elämämme, eikä totuudella ole mahdottomampaa paikkaa asua.


      • q.v
        Kristitty86 kirjoitti:

        Olen paljolti samaa mieltä sikäli, että »Ihmeistä« ainakin osa on myöhempää lisäystä, elleivät kaikki. Sellaisten lisäysten perustana lienee, että kirjoittajat ovat yrittäneet tehostaa uskonsanomaa — ikään kuin Jumalan toiminta parantuisi siitä, että ihmiset yrittävät omine käsityksineen ja haluineen puuttua siihen.
        Suurin ja tärkein ihme on se, että Kristus oli yhtä Isän kanssa — ja siihen täytyy kristityn uskoa, jos hän aikoo olla kristitty. Jos ihmeparantumisia yms. nimittäin olisi tapahtunut, ei niistä tai niihin uskomisesta olisi mitään hyötyä, ellei Kristus olisi yhtä Isän kanssa. Sen sijaan usko Kristuksen ykseyteen Isän kanssa ei edellytä toisia »ihmeitä«, joten sellaisten tapahtuminen on meille kristityille minusta melko lailla yhdentekevää.
        Joka tapauksessa se, että ihmeisiin ei yleensä uskota, perustuu ns. vulgaarisuuden ja keskivertoisuuden aksioomiin, joiden oikeutuksesta tai oikeutuksettomuudesta keskustelu olisi hyödytöntä, sillä kristityn ei ole tarvetta vakuuttaa ketään »ihmeistä« tai sellaisten puutteesta.

        Joka tapauksessa, »ihmeet« teivät olisi tekijöilleen ilon aihe, »ihmeitä« tekevät myös väärät ja eksyttävät ihmiset ja usko pelkkien »ihmeiden« perusteella on torumisen aihe:
        »Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.« (Luuk. 10:19). »Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.« (Mark. 13:22)
        »Niin Jeesus sanoi hänelle: ›Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko‹« (Joh. 4:48)

        Siihen, miksi Luoja ilmenee nöyryyttävässä, kivun ja kärsimyksen täyttämässä muodossa, sekä vain historialliselle ihmiselle — kuulopuheilla, teksteillä ja traditioilla on aina omanlaisensa »risti« kannettavanaan, johon verrattuna luonnollinen teologia vaikuttaa varmastikin useimmista kestävämmältä vaihtoehdolta... kaikki, mikä on historiallista, rajallista, sekavaa ja suttuista, on kuten elämämme, eikä totuudella ole mahdottomampaa paikkaa asua.

        Kristinuskon keskeisin asia on ylösnousemus, jos se ei ole totta niin kristinusko ei voi olla totta. Kun hylkäät osan väitetyistä ihmeistä niin millä perusteella hyväksyt loput yliluonnolliset väittämät?

        Raamatussa on paljon totuusväittämiä, kun olet ilmeisesti hylännyt osan niin eikö loputkin ole syytä alistaa kriittiselle tutkimiselle?

        Hyväksytkö sekulaarien tutkijoiden ajatuksia ja tutkimustuloksia tai oletko sattumoisin tutustunut heidän näkemyksiinsä Raamatusta ja kristinuskosta?


      • uskon_sairautta
        q.v kirjoitti:

        Kristinuskon keskeisin asia on ylösnousemus, jos se ei ole totta niin kristinusko ei voi olla totta. Kun hylkäät osan väitetyistä ihmeistä niin millä perusteella hyväksyt loput yliluonnolliset väittämät?

        Raamatussa on paljon totuusväittämiä, kun olet ilmeisesti hylännyt osan niin eikö loputkin ole syytä alistaa kriittiselle tutkimiselle?

        Hyväksytkö sekulaarien tutkijoiden ajatuksia ja tutkimustuloksia tai oletko sattumoisin tutustunut heidän näkemyksiinsä Raamatusta ja kristinuskosta?

        Noita kirjoittamiasi asioita ja kysymyksiä itsekin olen ihmetellyt.
        Harras ja jumalaansa seuraava uskovainen ei noudata jumalansa käskyjä(?), uskoo osan ihmeistä, selittää ja tulkitsee jne.
        Uskominen tarkoittaa: on uskottava täysin kritiikittä järjettömyydet, tosiasiat pitää "kiertää", tappaminen on suurta rakkautta, hyvä jumala käskee tappamaan ja hylkäämään läheiset, että vain häntä rakastettaisi jne. ristiriitaa ja vielä kerran ristiriitaa.
        Kuitenkin väitetyltä kaikkitietävältä ja kaiken rakkauden lähteeltä voisi odottaa jotain selkeämpää ja oikeasti "rakkauden tekoja".
        Ihminen kyllä ymmärtää, vaikka uskisten mukaan ihminen ei voi ymmärtää jumalaa, ko jumala ei ole mikään rakastava isä vaan ihmisten luoma kuvitteellinen olento.
        Selityksin ja tulkinnoin yritetään vääntää musta valkoiseksi, satu todeksi, ja uskominen ei muka ole mielen sairautta?


      • Kristitty86
        q.v kirjoitti:

        Kristinuskon keskeisin asia on ylösnousemus, jos se ei ole totta niin kristinusko ei voi olla totta. Kun hylkäät osan väitetyistä ihmeistä niin millä perusteella hyväksyt loput yliluonnolliset väittämät?

        Raamatussa on paljon totuusväittämiä, kun olet ilmeisesti hylännyt osan niin eikö loputkin ole syytä alistaa kriittiselle tutkimiselle?

        Hyväksytkö sekulaarien tutkijoiden ajatuksia ja tutkimustuloksia tai oletko sattumoisin tutustunut heidän näkemyksiinsä Raamatusta ja kristinuskosta?

        Kristus sanoo: »Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa« (Joh. 3:3). »Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.« (Joh. 3:7). Ne jotka uskovat Kristukseen, syntyvät uudelleen ainakin »ylhäältä« eli Kristuksen kautta suhteessaan Isään. Minun ei tarvitse sanoa kaikkiin kysymyksiin »kyllä« tai »ei«, kuten siihen onko ruumiillinen ylösnousemus jotakin joka tapahtuu vasta määrätyn ajanjakson jälkeen, koska en tiedä, tai sillä ei ole merkitystä itse pääasian kannalta, kuten Lasaruksen herättäminen, jossa on tavanomaisen ihmekertomuksen piirteitä.
        Kun joku uskoo Kristukseen ja syntyy uudelleen ylhäältä, on siinä riittävästi, että hänen ei tarvitse pohtia sen ohella kaikkia toisia kysymyksiä. Jätän toiset asiat Isän huoleksi, minulle riittää se, että uskon Kristuksen olleen Isän kanssa yhtä ja olen yhteydessä Luojaan. Siitä kykenen itse varmistumaan eläessäni ja uskomalla.
        Olen taipuvainen uskomaan kaiken ihmistä koskevan mahdollisimman banaaliksi ja vulgaariksi. Esimerkiksi Markuksen evankeliumin loppua (Mark. 6:9-20), jossa Kristus ilmestyy Magdaleenalle ja opetuslapsilleen, pidetään historiallisessa tutkimuksessa yleensä väärennöksenä.
        Periaatteeni Raamatun tulkinnalle ovat (a.) luonnollinen järki, (b.) historiallis-filologinen tutkimus, (c.) omat kokemukset. Uskon sitä mikä täyttää kaikki kolme kriteeriä ja pidän epätotena sellaista, mikä epäonnistuu kaikkien niiden täyttämisessä, loppuja epäilen enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi kohta »Sillä kun kuolleista noustaan [...] he ovat niinkuin enkelit taivaissa« (Mark. 12:25) vaikuttaa olevan ristiriidassa Lasaruksen henkiinheräämisen kanssa, sillä hän ei ole »niinkuin enkelit taivaissa«. Kun kaksi kohtaa vaikuttavat olevan ristiriidassa, mutta enkelit ja riivaajat tunnen omasta kokemuksestani (c.) ja on enemmän luonnollisen järjen (a.) mukaista kuolleista nousseiden olevan sellaisia, jotka eivät kävele ympäriinsä, uskoisin ennemmin kohdan Lasaruksesta olevan väärennös — sikäli kun kriteeri (b.) kuitenkin on täyttymättä, lykkään arvostelmaa.
        Olen itse ammatiltani filosofian maisteri ja tehnyt sekulaaria tutkimusta kristinuskosta — esimerkiksi oma uskoni ja kokemukseni eivät siihen kuulu. Kaikki akateemiset kriteerit täyttävä tutkimus kristinuskoon on periaatteessa sekulaaria.


      • Kristitty86

        Kristus tosin nousee ylös myös muissa kertomuksissa, kuten Johanneksen evankeliumissa, joten uskon sen. »Jeesus sanoi hänelle: ›Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!‹« (Joh. 20:29). Sopiva periaate on, että pyrkii tinkimään kaikesta siitä, mikä on luonnollisen järjen vastaista — etenkin kun tekstiin on tehty myöhempiä lisäyksiä, kuten jotkin ihmeet. Tästäkin kohdasta käy ilmi, ettei Kristuksen näkeminen ja koetteleminen sormellaan ole kuitenkaan tärkeä: »autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!‹«. Tarvitseeko minun uskoa Kristuksen edes olleen näkyvästi koeteltavissa?
        Tässä ja useissa kohdissa Kristus ilmaisee, että on sitä parempi, mitä vähemmän edellyttää »ihmeellisiä« asioita, kuten ruumiillisia ilmestyksiä ja uskoo niiden puutteesta huolimatta. Suurempi ihme kuin Kristuksen ilmestyminen päivällispöytään on esimerkiksi syntymiseni uudelleen »ylhäältä«, jonka olen saanut uskossa Kristukseen Isän Poikana Pyhän Hengen kautta — vaikka Kristus ilmestyisi minulle näkyvässä hahmossa, niin siihen uskominen ei olisi minulle suuremmaksi ansioksi, kuin näkemättä uskominen.


      • Kristitty86

        » Paljon muitakin tunnustekoja [sēmeia], joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden; mutta nämä ovat kirjoitetut, että [ina] te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä. (Joh. 20:30-31)«. Tässä ›että‹ ilmaisee arvojärjestystä: sillä se, että Jeesus on Kristus Jumalan poika ja että meillä on uskon kautta elämä hänen nimessänsä, on arvoltaan ensisijaista ja toissijaisia ovat »tunnusteot«.
        Tunnustekoihin, eli toissijaiseen ei ole mitään hyötyä uskoa, jos uskoo siihen mikä on ensisijaista — on mielestäni kokonaan kristillisen arvojärjestyksen mukaista selittää, että tunnustekoja ei ole tapahtunut, jos se loukkaa niin paljon luonnollista järkeämme, että uhkaamme menettää niiden takia sen mikä on ensisijaista.
        Monille ihmisille asia on päinvastoin: he tarvitsevat näkemisen, tai toisten tunnustekojen vahvistusta, mutta he ovat vähemmän autuaita kuin sellaiset jotka uskovat ilman tunnustekoja, kuten Kristuksen ruumiillista ilmestymistä.
        Jos kyseinen tunnusteoksi UT:ssa kutsuttu ruumiillinen ilmestyminen opetuslapsille on »keskeistä«, miksi minun tarvitsisi uskoa siihen, kun uskon ilmankin — tunnusteot, sikäli kun niitä tehtiin (siitä ei tarvitse kiistellä, koska se ei ole tärkeää) tehtiin uskossa heikkojen takia, ei niiden takia, jotka ovat uskossa vahvoja ilmankin.


    • uskon_sairautta

      "Kun joku uskoo Kristukseen ja syntyy uudelleen ylhäältä..."
      Kovasti selität omaa näkemystäsi mutta tuntuu, että latelet vain Raamatusta lukemiasi kohtia "tosina" ja kuitenkin pidät sitä ainakin osittain epäuskottavana.
      Uskovainen yleensä tekee juuri näin,valitsee sopivat ja mieluisat kohdat->olen oikea uskovainen.
      Henkilökohtainen kokemuksesi, on se sitten mikä tahansa, on näköjään saanut sinut vakuuttuneeksi jumalastasi.
      En vain ymmärrä logiikkaasi Raamatun suhteen: pidätkö sitä jumalan sanana vai et? Kirjoituksiesi perusteella vain osittain eli (taas) poimit vain rusinat pullasta.

      Näytät olevan vahva uskossasi, se tietysti sallittakoon, mutta en ole vakuuttunut kirjoituksistasi, että olisit tuonut mitään "uutta" muidenkaan uskovaisten selityksiin. Uskosi on vahva, se ei tee jumalastasi todellista. Raamatun tulkintasi on sitä samaa kuin muillakin uskiksilla, tehdään oma, omia tarpeita vastaava jumala.
      Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, usko on henkilökohtainen.
      Omat henkilökohtaiset "vakuudet" jumalasta eivät todellakaan päde kaikkiin, eikä tee jumalasta todellista.

      • Kristitty86

        Ei, ›Raamattu‹ ei kokonaisuutena ole Jumalan sanaa.
        »Jumalan sana« tarkoittaa Kristuksen sanaa, sillä Kristus on yhtä Luojan, eli Isän kanssa ja yhdessä Pyhän Hengen kanssa kyseessä on Kolminaisen Jumalan sana. Sana on sama riippumatta siitä onko se äänne- vai kirjainmerkillä ilmaistu, joten ei ole merkitystä onko se kirjoitettu, vaiko äännetty. Sana on myös muodollisesti sama kun se toistetaan riippumatta toistajasta, mutta sisällöllisesti se ei välttämättä ole toistettuna sama — siis Jumalan sana, sillä se on riippuvainen myös Pyhästä Hengestä, joka avaa sanan uskossa Kristukseen Isän Poikana.
        Ensin Jumalan sana oli äännetty, sillä Kristus ei itse kirjoittanut mitään. Toiseksi, apostolit toistivat kyseisiä sanoja, sana levisi toisille ja muuntui matkalla ja kolmanneksi, jotkut kirjoittivat sen ylös ja se muuntui edelleen.
        Se, että jokin on Jumalan sanaa, on ensisijaista suhteessa Raamattuun kirjana — Raamatussa on myös yksiä kohtia, jotka ovat Kristuksen itsensä sanomia ja toisia, jotka ovat esimerkiksi Paavalin sanomia. Paavalin sana on Jumalan sanaa sikäli, kun sen alkuperä on Kristuksen sanassa.
        Raamatun tasot ovat hierarkkisesti järjestyneet niin, että osia siitä voidaan pitää epätosina toisten osien perusteella — eli ottaa »rusinat pullasta«, kuten sinä sitä nimität. Kaikissa teksteissä on suurempi tai pienempi hierarkia, jonka perusteella yhdet kohdat ovat olennaisempia kuin toiset, siitä on mahdotonta päästä mihinkään.
        Samoin esimerkiksi evoluutioteoria voidaan käsittää sen olennaisen (substantiaalisen) sisällön, kuten lajien kehittymisen toisistaan perusteella, tai sitten kokonaisuutena, eli sisältäen myös sellaisen kehityksen mekanismit, kuten epigeneesin. Se, joka väittää evoluutioteorian pitävän paikkansa vuodesta toiseen, väittää siten olennaisen sisällön, eikä kokonaisuuden perustella, sillä epigeneesi vahvistettiin vasta 2000-luvulla — evoluution puolustaja ottaa myös jossakin määrin »rusinat pullasta«, mutta ei siinä ole ongelmaa.
        Siitä, mitkä ovat esimerkiksi tekstin tai teorian substantiaalista sisältöä ja mitkä eivät, voidaan käydä keskustelua, mutta »rusinat pullasta« on piirre, joka on ominainen kaikelle inhimilliselle ajattelulle, myös empiiriselle havainnolle.


    • uskon_sairautta

      Varmaankin "rusinat pullasta"-tapa on ihmiselle ominaista.
      Vertauksesi ontuu: evoluutioteoria on totta todisteiden perusteella, raamattu ei ole totta ainakaan jeesuksen ihmetekojen/jumalallisuuden osalta.
      Raamattua on myös paljon tutkittu. Jotkin osat tarinasta saattaa ollakin yhteneviä "oikean" historian kanssa mutta muuten se on satua.
      Ei näitä asioita voi pitää tasa-arvoisina. Näin tekemällä yritetään nostaa raamattua jotenkin todeksi ja tosikertomukseksi. Evoluutioteoria ja raamattu painivat täysin eri sarjassa.
      Kirjoituksistasi jää väkisin se kuva, että vaikka vaikutat vahvalta uskossasi, kaipaat kuitenkin vielä lisää todistusta ja perusteluja uskollesi. Selität ja kirjoitat hienosti ja perustelet kantaasi hienosti mutta ei se vaan saa muuttamaan raamatun satukirjoituksia todeksi.
      Jumalasi on edelleen satua, olematon,näkymätön,mykkä,mitään tekemätön.

      • Kristitty86

        Vertaukset yleensä ontuvat, jos sen millä verrataan oletetaan olevan rakenteellisesti yksi yhteen sama verratun kanssa. Vertauksellani tarkoitin omasta mielestäni, että kaikessa tekstin lukemisessa on toiminnassa samanlainen olennaisen erottaminen epäolennaisesta, joka on ominaista myös evoluutioteorialle. Itse todistamisen laadun kanssa vertauksella ei ollut minusta tekemistä, mutta voimme keskustella siitäkin.
        Todisteet evoluutiosta ja todisteet esimerkiksi Kristuksen sanan »Minä ja Isä olemme yhtä« (Joh. 10:30) paikkansa pitävyydestä ovat erilaisia — eriarvoisuudesta voidaan olla kuitenkin montaa mieltä. Voimme keskustella asiasta. En halua kuitenkaan keskustella Raamatun totuudesta kokonaisuutena, koska kuten totesin, Raamattu ei kristinuskon kannalta ole kokonaisuutena Jumalan sanaa. Huomautan myös, että minua kiinnostaa keskustella sen ensisijaisista tekijöistä, eikä esimerkiksi ihmeistä, tai toisista »tunnusteoista«.
        Voisitko siinä suhteessa selittää, miksi todisteet evoluutiosta ovat »arvokkaampia« kuin Kristuksen sana? Mitä todisteen ›arvo‹ on ja miksi evoluutiolla on sitä enemmän, kuin Kristuksen sanalla? Koska asetat ilmeisestiin evoluution todisteiden arvon kokonaisuutena vastakkain UT:n »satujen« kanssa, se koskee sinusta varmastikin myös niitä asioita, joita on syytä pitää kristinuskon sisäisen hierarkian mukaisesti ensisijaisina, kuten sitä että Kristus on Jumalan Poika.
        Mikä on niin mahdotonta siinä ajatuksessa, että Kristus, sellaisena kuin hänen voidaan historiatieteenkin kanssa ongelmatta ajatella olleen, olisi ollut yhtä Luojan kanssa? Tarkoitan historiatieteen kannalta, että ei ole mitenkään ongelmallista uskoa myöskään esimerkiksi ehtoollisen asettamista — se, että mitä luultavimmin historiallisestikin olemassa ollut Jeesus todella sanoi niin, on aivan todennäköistä. Miksi kukaan keksisi sellaisen tapahtuman kuin ehtoollinen omasta päästään?
        Tällaiset ovat kuitenkin niitä asioita, jotka ovat kristinuskossa ensisijaisia — ja niiden suhteen ei ole loukkaavaa luonnollisen järjen suhteen näkyvä tapahtuma, kuten leivän jakaminen, vaan korkeintaan sen näkymätön merkitys.


      • uskon_sairautta
        Kristitty86 kirjoitti:

        Vertaukset yleensä ontuvat, jos sen millä verrataan oletetaan olevan rakenteellisesti yksi yhteen sama verratun kanssa. Vertauksellani tarkoitin omasta mielestäni, että kaikessa tekstin lukemisessa on toiminnassa samanlainen olennaisen erottaminen epäolennaisesta, joka on ominaista myös evoluutioteorialle. Itse todistamisen laadun kanssa vertauksella ei ollut minusta tekemistä, mutta voimme keskustella siitäkin.
        Todisteet evoluutiosta ja todisteet esimerkiksi Kristuksen sanan »Minä ja Isä olemme yhtä« (Joh. 10:30) paikkansa pitävyydestä ovat erilaisia — eriarvoisuudesta voidaan olla kuitenkin montaa mieltä. Voimme keskustella asiasta. En halua kuitenkaan keskustella Raamatun totuudesta kokonaisuutena, koska kuten totesin, Raamattu ei kristinuskon kannalta ole kokonaisuutena Jumalan sanaa. Huomautan myös, että minua kiinnostaa keskustella sen ensisijaisista tekijöistä, eikä esimerkiksi ihmeistä, tai toisista »tunnusteoista«.
        Voisitko siinä suhteessa selittää, miksi todisteet evoluutiosta ovat »arvokkaampia« kuin Kristuksen sana? Mitä todisteen ›arvo‹ on ja miksi evoluutiolla on sitä enemmän, kuin Kristuksen sanalla? Koska asetat ilmeisestiin evoluution todisteiden arvon kokonaisuutena vastakkain UT:n »satujen« kanssa, se koskee sinusta varmastikin myös niitä asioita, joita on syytä pitää kristinuskon sisäisen hierarkian mukaisesti ensisijaisina, kuten sitä että Kristus on Jumalan Poika.
        Mikä on niin mahdotonta siinä ajatuksessa, että Kristus, sellaisena kuin hänen voidaan historiatieteenkin kanssa ongelmatta ajatella olleen, olisi ollut yhtä Luojan kanssa? Tarkoitan historiatieteen kannalta, että ei ole mitenkään ongelmallista uskoa myöskään esimerkiksi ehtoollisen asettamista — se, että mitä luultavimmin historiallisestikin olemassa ollut Jeesus todella sanoi niin, on aivan todennäköistä. Miksi kukaan keksisi sellaisen tapahtuman kuin ehtoollinen omasta päästään?
        Tällaiset ovat kuitenkin niitä asioita, jotka ovat kristinuskossa ensisijaisia — ja niiden suhteen ei ole loukkaavaa luonnollisen järjen suhteen näkyvä tapahtuma, kuten leivän jakaminen, vaan korkeintaan sen näkymätön merkitys.

        q.v kirjoittaa hyvin jeesuksesta ja jumalista.
        Suomen laki vs. Raamattu. Näitäkin voi verrata ja yhtäläisyyksiä löytyy mutta Suomen laki on kumminkin se mitä pitää noudattaa. Ei tällainenkaan vertailu muuta Raamattua todeksi ja vaikka lakiakin tulkintaan, ei lain tulkinta ole läheskään samaa kuin Raamatun tulkinta.
        Ja miksi? Koska Raamattu on satukirjoitusta ja ei siitä ole löydettävissä mitään oleellista tietoa, vain ihmisen keksimää tarinaa. Vaikka Raamatussa sanotaan esim. "älä tapa", lukee siellä myös selvät jumalan käskyt tappaa. Niin, tarvitaan runsaasti selityksiä ja tulkintaa, miksi joku olisi jumalan sanomaa ja mikä ei.

        Ihmisen ainut tapa saada oikeaa ja todistettua tietoa maailmasta ja maailmankaikkeudesta on tieteen keinot, ei Raamattu ole mikään vaihtoehtoteoria millekään oikealle tiedolle, ei myöskään evoluutioteorialle.

        Miksi kukaan keksisi Taru sormusten herrasta-tarinan omasta päästään? Onko ihminen muuttunut kovinkaan paljoa tarinan keksimisessä? Tieto on lisääntynyt ja muuttanut uskomuksia.
        Kristinuskonkin on ollut pakko muuttua muun yhteiskunnan mukana ettei se kuolisi pois.
        Jeesus- tarina ei vaan ole uskottava millään tavalla.


      • Kristitty86

        Ensimmäinen Uuden testamentin fragmentti, joka hiljattain löydettiin muumion käärinliinoista, on tutkimusta johtavan paleontologin mukaan 1. vuosisadalta, n. vuodelta 90 jaa. Sikäli kun löydökset pitävät, se on siten vanhempi kuin ns. Rylandin papyrus, eli P52, jota tähän saakka pidettiin vanhimpana fragmenttina, n. vuosilta 90–175. Jo ennen ensimmäisen vuosisadan loppumista suullisia tarinoita on ollut kierrossa pitkään — suullinen välittyminen on myös siksikin todennäköistä, että kristinusko levisi aluksi köyhien uskontona. Ainoastaan tärkeimmät tapahtumat oli tapana kirjoittaa ylös, minkä havaitsee lukemalla esimerkiksi aikalaishistorioita. Tärkeänä Kristuksen mainitsevana historioitsijana on kuitenkin roomalainen Tacitus, jolta on tosin säästynyt vain pieni osa hänen kuvaustaan kristinuskon varhaisvaiheista.
        Ensimmäiseltä vuosisadalta on useimpien tutkijoiden mukaan myös kirje nimeltä ›Didache‹, jossa keskustellaan Jeesuksesta ja hänen ehtoollisestaan (ks. esim. 9:2).
        Tässä on jo runsaasti aineistoa tukemaan evankeliumeiden osittaista historiallista todenperäisyyttä — osittain tiedämme myös, että siellä on väärennöksiä —, huomioiden kuinka pienimuotoisesta toiminnasta alkuun on varmastikin ollut kysymys. 90% antiikin teksteistä on hävinnyt kaikilta tunnetultakin auktoreilta ja lukemattomat ihmiset ovat kadonneet »historian hämäriin«; se, että Kristuksesta ei ole varhaisempia kirjoituksia, ei ole mikään ihme.
        Fiktiiviset tekstit eroteltiin jo varhain, kuten esimerkiksi Lukianoksen »Alēthē diēgēmata«, jota kukaan ei pitänyt totena, vaan fiktiona. Tietoisesti fiktiivisiä tekstejä kirjoiteltiin varhain. Fiktion mahdollisuutta ei voida koskaan 100% varmuuudella sulkea pois, mutta todellinen tapahtuma perustana selittää sen todennäköisemmin ja teoreettisesti yhdenmukaisemmin — UT:n suhteen ei pitäisi omaksua poikkeuskriteerejä.

        Mitä tappamiseen tulee, niin kristityille Kristuksen sana on tärkeämpi kuin Vanha testamentti: sellainen ei ole meille kristittyjen lakia, joka ei perustu Kristuksen sanaan siitä, mitä laki on.
        »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.« (Matt. 5:17 ) Kuitenkin: »Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki [outos gar estin o nomos] ja profeetat« (Matt. 7:12).
        Mitä on siis Mooseksen ›laki‹ kristitylle? Se on kumottu kaikkialla, missä se ei täytä tätä vaatimusta, että meidän tulisi arvioda, haluammeko sellaista kohtelua itsellemme. Siten ajattelevat kristityt — joka toimii toisin, toimii Mooseksen tai jonkun toisen nimissä, kuin Kristuksen.
        Kristityt eivät parjaa Kristuksen sanaa laista ja ilman sitä ala lukemaan VT:stä, että mieheen yhtynyt mies tulisi kivittää, emmekä ala myöskään surmaamaan pyhäisin työtä tekevää miestä. Kukapa meistä haluaisi tulla kivitetyksi? Ei, kristittynä täytyy ajatella parantamista, anteeksiantoa ja korjaavaa rakkautta.

        Ihmisellä on tietoa myös esimerkiksi omista ajatuksistaan, tai siitä mihin hänen omatuntonsa kehottaa, tai siitä missä hän tarkalleen nyt on, tai jostakin muistosta asioista jotka tapahtuivat kauan aikaa sitten, vaikka sellaisia tietoja ei löydy mistään tieteestä, kaikista vähiten luonnontieteestä, jolla ei ole tietoa suurimmasta osasta asioita, joita luonnossa tapahtuu, ei sen enempää sosiologiassa, jonka tiedot yhteiskunnasta ovat valtavan aukkoisia, tai psykologiassa joka tutkii ihmismieltä. Ihmisen ainoa tapa saada oikeaa ja todistettua tietoa maailmasta ja maailmankaikkeudesta, kuten nykyisestä ympäristöstään, ei ole vaikkapa historiatiede, sen enempää kuin fysiikka, vaan yksinkertainen omakohtainen empiirinen havainto ja siihen kuuluva päättely. Kaikki tietomme rakentuvat jossain määrin omakohtaisen havainnon, päättelyn, jne. perusteella, sillä tietämisen subjekti on joka tapauksessa aina »joku«.
        Omassa tapauksessani uskonto perustuu paitsi UT:ssa välittynelle Kristuksen sanalle — missä olen perustellusti samaa mieltä sekulaarin tutkimuksen valtavirran ja enemmistön kanssa —, myös henkilökohtaiselle kokemukselle siitä, mitä on »syntyä uudesti, ylhäältä« (Joh. 3:7). Kaikilla meillä on enemmän tai vähemmän henkilökohtaista tietoa esimerkiksi omista mielenliikkeistämme, joiden tietämiseen emme tarvitse enemmän ketään toista, vaan joilla päinvastoin on yleensä vähemmän tietoa ja ymmärrystä meistä itsestämme ja asioista, jotka koskevat meitä läheisesti ja henkilökohtaisesti.
        On aivan oikein, että uskonto ei ole mikään vaihtoehtoinen »maailmanselitys«, sillä »Jeesus vastasi: ›Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta‹« (Joh. 18:36) ja
        »kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta« (1. Joh. 2:16). Kristuksen sanan ei ole tarkoitus kilpailla maailman ja sen selitysten kanssa, mutta se koskettaa sitä osaa ihmisestä, joka ei ole maailmaa, tai luo sen.


      • uskon_sairautta
        Kristitty86 kirjoitti:

        Ensimmäinen Uuden testamentin fragmentti, joka hiljattain löydettiin muumion käärinliinoista, on tutkimusta johtavan paleontologin mukaan 1. vuosisadalta, n. vuodelta 90 jaa. Sikäli kun löydökset pitävät, se on siten vanhempi kuin ns. Rylandin papyrus, eli P52, jota tähän saakka pidettiin vanhimpana fragmenttina, n. vuosilta 90–175. Jo ennen ensimmäisen vuosisadan loppumista suullisia tarinoita on ollut kierrossa pitkään — suullinen välittyminen on myös siksikin todennäköistä, että kristinusko levisi aluksi köyhien uskontona. Ainoastaan tärkeimmät tapahtumat oli tapana kirjoittaa ylös, minkä havaitsee lukemalla esimerkiksi aikalaishistorioita. Tärkeänä Kristuksen mainitsevana historioitsijana on kuitenkin roomalainen Tacitus, jolta on tosin säästynyt vain pieni osa hänen kuvaustaan kristinuskon varhaisvaiheista.
        Ensimmäiseltä vuosisadalta on useimpien tutkijoiden mukaan myös kirje nimeltä ›Didache‹, jossa keskustellaan Jeesuksesta ja hänen ehtoollisestaan (ks. esim. 9:2).
        Tässä on jo runsaasti aineistoa tukemaan evankeliumeiden osittaista historiallista todenperäisyyttä — osittain tiedämme myös, että siellä on väärennöksiä —, huomioiden kuinka pienimuotoisesta toiminnasta alkuun on varmastikin ollut kysymys. 90% antiikin teksteistä on hävinnyt kaikilta tunnetultakin auktoreilta ja lukemattomat ihmiset ovat kadonneet »historian hämäriin«; se, että Kristuksesta ei ole varhaisempia kirjoituksia, ei ole mikään ihme.
        Fiktiiviset tekstit eroteltiin jo varhain, kuten esimerkiksi Lukianoksen »Alēthē diēgēmata«, jota kukaan ei pitänyt totena, vaan fiktiona. Tietoisesti fiktiivisiä tekstejä kirjoiteltiin varhain. Fiktion mahdollisuutta ei voida koskaan 100% varmuuudella sulkea pois, mutta todellinen tapahtuma perustana selittää sen todennäköisemmin ja teoreettisesti yhdenmukaisemmin — UT:n suhteen ei pitäisi omaksua poikkeuskriteerejä.

        Mitä tappamiseen tulee, niin kristityille Kristuksen sana on tärkeämpi kuin Vanha testamentti: sellainen ei ole meille kristittyjen lakia, joka ei perustu Kristuksen sanaan siitä, mitä laki on.
        »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.« (Matt. 5:17 ) Kuitenkin: »Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki [outos gar estin o nomos] ja profeetat« (Matt. 7:12).
        Mitä on siis Mooseksen ›laki‹ kristitylle? Se on kumottu kaikkialla, missä se ei täytä tätä vaatimusta, että meidän tulisi arvioda, haluammeko sellaista kohtelua itsellemme. Siten ajattelevat kristityt — joka toimii toisin, toimii Mooseksen tai jonkun toisen nimissä, kuin Kristuksen.
        Kristityt eivät parjaa Kristuksen sanaa laista ja ilman sitä ala lukemaan VT:stä, että mieheen yhtynyt mies tulisi kivittää, emmekä ala myöskään surmaamaan pyhäisin työtä tekevää miestä. Kukapa meistä haluaisi tulla kivitetyksi? Ei, kristittynä täytyy ajatella parantamista, anteeksiantoa ja korjaavaa rakkautta.

        Ihmisellä on tietoa myös esimerkiksi omista ajatuksistaan, tai siitä mihin hänen omatuntonsa kehottaa, tai siitä missä hän tarkalleen nyt on, tai jostakin muistosta asioista jotka tapahtuivat kauan aikaa sitten, vaikka sellaisia tietoja ei löydy mistään tieteestä, kaikista vähiten luonnontieteestä, jolla ei ole tietoa suurimmasta osasta asioita, joita luonnossa tapahtuu, ei sen enempää sosiologiassa, jonka tiedot yhteiskunnasta ovat valtavan aukkoisia, tai psykologiassa joka tutkii ihmismieltä. Ihmisen ainoa tapa saada oikeaa ja todistettua tietoa maailmasta ja maailmankaikkeudesta, kuten nykyisestä ympäristöstään, ei ole vaikkapa historiatiede, sen enempää kuin fysiikka, vaan yksinkertainen omakohtainen empiirinen havainto ja siihen kuuluva päättely. Kaikki tietomme rakentuvat jossain määrin omakohtaisen havainnon, päättelyn, jne. perusteella, sillä tietämisen subjekti on joka tapauksessa aina »joku«.
        Omassa tapauksessani uskonto perustuu paitsi UT:ssa välittynelle Kristuksen sanalle — missä olen perustellusti samaa mieltä sekulaarin tutkimuksen valtavirran ja enemmistön kanssa —, myös henkilökohtaiselle kokemukselle siitä, mitä on »syntyä uudesti, ylhäältä« (Joh. 3:7). Kaikilla meillä on enemmän tai vähemmän henkilökohtaista tietoa esimerkiksi omista mielenliikkeistämme, joiden tietämiseen emme tarvitse enemmän ketään toista, vaan joilla päinvastoin on yleensä vähemmän tietoa ja ymmärrystä meistä itsestämme ja asioista, jotka koskevat meitä läheisesti ja henkilökohtaisesti.
        On aivan oikein, että uskonto ei ole mikään vaihtoehtoinen »maailmanselitys«, sillä »Jeesus vastasi: ›Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta‹« (Joh. 18:36) ja
        »kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta« (1. Joh. 2:16). Kristuksen sanan ei ole tarkoitus kilpailla maailman ja sen selitysten kanssa, mutta se koskettaa sitä osaa ihmisestä, joka ei ole maailmaa, tai luo sen.

        Tottakai ihmisellä on ajatukset, tunteet ja omatunto. Ei se ole yliluonnollista kuten ei ole (muiden) eläinten vaistot tai vietitkään. Ihminen on muovautunut ja kehittynyt tällaiseksi, ja lopulta, paljonko ihminen on näiden osalta muuttunut tuhansien vuosien ajalla? Yhteiskunnan arvot ovat ainakin muuttuneet ja sitä myötä ihmisten ajattelukin,miten kohdellaan toista ihmistä.
        Jokainenhan kokee tämän maailman ja elämän omalla tavallaan. Se, että perustaako elämänsä tietoon vai uskomuksiin, on tietysti oma valinta eikä sillä periaatteessa ole merkitystä, koska...
        Lopulta tässä elämässä ratkaisee ihmisen omat teot, ja ajattelen, että pitäisi pyrkiä sopusointuun itsensä,muiden ihmisten ja luonnon kanssa.
        Omien tekojen ulkoistaminen ja vastuun siirtäminen hyvistä teoista jumalalle ja pahoista saatanalle, ei ole tervettä.
        Tämän keskustelun ydin on ollut koko ajan: onko Raamattu totta ja onko omat kokemukset todiste jumalasta. Sinä perustelet omaa kantaasi ja tarkoituksesi(?) on osoittaa Raamatun kirjoitukset ainakin osittain "eläväksi".
        Mutta, mutta, ei hienot selitykset ja tulkinnat Raamatusta, ei omat "ihme"kokemukset, ei vaikka kaikki ihmiset huutaisivat yhteen ääneen "jumala elää", ei mikään, ole muuttanut jumalaa todelliseksi (ainakaan tähän maailman aikaan mennessä).
        Suurin ongelma on se, että Jumala on kadonnut jäljettömiin. Herra ei ole täällä rehellisesti kertomassa itsestään, oikeasta ja väärästä, on vain ja ainoastaan ihmisten selitykset ja tulkinnat eli ei mitään väitetystä jumalasta.


      • Kristitty_86

        Ihmisen olemistapa eroaa pelkästä luonnoliosta, joka on edelleenkin kartesiolainen »res extensa«, jossa omantunnon, tunteiden, jne. uskotellaan olevan »sisällä« kuin hengarin vaatekaapissa, vaikka asia on niin, että luonnonoliot kuten aivot sijaitsevat ajattelevan, tuntevan jne. tietoisuuden alkuperäisen tilallisuuden, ajallisuuden, jne. sisällä.
        Esimerkiksi ajattelun käsitteitä kuten ›aika‹ tai ›tila‹ ei voida oppia luonnosta, eikä sellaisten ole mahdollista kehittyä luonnonolioiden toiminnasta, koska kaikki luonnontieto edellyttää kyseisiä käsitteitä. Tila ja aika ovat ihmisen olemistapoja, jollaista ei ole vaikkapa kivellä tai tukilla itsessään: ihmisen olemistapa ymmärretään väärin kun se pyritään palauttamaan ulottuvaiseen kappaleeseen. Ihminen on yliluonnollinen olento, joskaan ei tavanomaisessa merkityksessään.

        Keskustellaan sitten suurimmasta ongelmasta.
        Kristitylle Jumala ei ole kadonnut jäljettömiin, koska Kolminainen Jumala tarkoittaa sellaista Jumalaa, joka keskustelee ihmisen kanssa: Pyhän Hengen avaamassa uskossa Kristukseen Isän Poikana. Herra oli kertomassa itsestään myös juutalaisille, mutta samalla myöskään ei ollut, sillä he eivät uskoneet Jeesukseen Isän Poikana. Isää voidaan kuunnella ja kuitenkin olla kuulematta, nähdä ja silti olla näkemättä. Omana aikanaankin Jeesus todisti itsestään — ja sille joka ei usko, se on vain ihmisen sanaa, eikä Isän itsensä sanaa. Usko sanaan erottaa sellaiset, joilla on Luoja ja sellaiset, joilla ei ole Luojaa: ja kuitenkin kaikki voivat kuunnella samaa sanaa, yhdet uskoen ja toiset uskomatta. Minusta se mikä ratkaisee oman yhteyteni Luojaan, on henkilökohtainen usko tai sen puute.
        »Niin he sanoivat hänelle: ›Missä sinun isäsi on?‹ Jeesus vastasi: ›Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni‹« (Joh. 8:12-20).


      • uskon_sairautta
        Kristitty_86 kirjoitti:

        Ihmisen olemistapa eroaa pelkästä luonnoliosta, joka on edelleenkin kartesiolainen »res extensa«, jossa omantunnon, tunteiden, jne. uskotellaan olevan »sisällä« kuin hengarin vaatekaapissa, vaikka asia on niin, että luonnonoliot kuten aivot sijaitsevat ajattelevan, tuntevan jne. tietoisuuden alkuperäisen tilallisuuden, ajallisuuden, jne. sisällä.
        Esimerkiksi ajattelun käsitteitä kuten ›aika‹ tai ›tila‹ ei voida oppia luonnosta, eikä sellaisten ole mahdollista kehittyä luonnonolioiden toiminnasta, koska kaikki luonnontieto edellyttää kyseisiä käsitteitä. Tila ja aika ovat ihmisen olemistapoja, jollaista ei ole vaikkapa kivellä tai tukilla itsessään: ihmisen olemistapa ymmärretään väärin kun se pyritään palauttamaan ulottuvaiseen kappaleeseen. Ihminen on yliluonnollinen olento, joskaan ei tavanomaisessa merkityksessään.

        Keskustellaan sitten suurimmasta ongelmasta.
        Kristitylle Jumala ei ole kadonnut jäljettömiin, koska Kolminainen Jumala tarkoittaa sellaista Jumalaa, joka keskustelee ihmisen kanssa: Pyhän Hengen avaamassa uskossa Kristukseen Isän Poikana. Herra oli kertomassa itsestään myös juutalaisille, mutta samalla myöskään ei ollut, sillä he eivät uskoneet Jeesukseen Isän Poikana. Isää voidaan kuunnella ja kuitenkin olla kuulematta, nähdä ja silti olla näkemättä. Omana aikanaankin Jeesus todisti itsestään — ja sille joka ei usko, se on vain ihmisen sanaa, eikä Isän itsensä sanaa. Usko sanaan erottaa sellaiset, joilla on Luoja ja sellaiset, joilla ei ole Luojaa: ja kuitenkin kaikki voivat kuunnella samaa sanaa, yhdet uskoen ja toiset uskomatta. Minusta se mikä ratkaisee oman yhteyteni Luojaan, on henkilökohtainen usko tai sen puute.
        »Niin he sanoivat hänelle: ›Missä sinun isäsi on?‹ Jeesus vastasi: ›Te ette tunne minua ettekä minun Isääni; jos te tuntisitte minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni‹« (Joh. 8:12-20).

        No,jos se usko on edellytys, että yhteys luojaan on tai ei, miksi luoja leikkii ihmisten kanssa eikä yksinkertaisesti ja rehellisesti ilmoita itsestään tai anna sitä uskoa kaikille?
        Vapaa tahto jne ovat vain selityksiä tai ihminen ei voi ymmärtää...
        Jumalasi ei ole rehellinen suhteessa ihmisiin. Jumalasi leikkii likaista peliään ihmisillä. Vaatii ehdotonta rakkautta itseään kohtaan, narsistisesti. Raamatun mukaan jumala on jo etukäteen määrännyt ihmiset kadotukseen tai taivaaseen, miksi sitten uskoa?Taas ristiriitaa...
        Kukaan Raamatun tekstien kirjoittaja ei edelleenkään ole tavannut jeesusta. Kukaan, et edes sinä, pysty sanomaan varmasti, että jeesus on näin ja näin sanonut. On pelkkää arvailua, mikä on jumalan sanaa ja mikä ei. Jeesukselle on vain kirjoitettu vuorosanat, jonkun keksimänä.
        Minusta jumaluskon perusta on valhetta, kaikista tulkinnoista ja selityksistä huolimatta, ja myös niiden takia, ovat täynnä arvailua ja olettamusta ja uskomusta, no, sitä "sokeaa" uskoa.
        En ymmärrä ajatustasi ajan yms oppimisesta. Ihminen on tällaiseksi kehittynyt, ei esim.ajan tajuaminen ole jumalasta, aikakin kyllä ainakin osittain opitaan ihan konkreettisesti.


    • q.v

      Tieteellisesti tutkittuna, kun seurataan vain todisteita niin juutalaisuuden Jumala on aivan samanlainen kuin kreikkalaisten tai azteekkien Jumalat.

      Jahve ilmeistyi kirjallisiin todisteisiin ensimmäisen kerran n.1200-l ennen ajanlaskua nykyisen Jordanian alueen ei-juutalaisien paimentolaisten keskuudessa. Sieltä se levisi yhdeksi juutalaisten heimojen Jumalaksi ja kun hallitseva luokka tykästyi Jahveen niin siitä tehtiin 600-l eteenpäin valtion Pääjumala.

      Arkeologia todistaa ainakin osan kansasta palvoneen Baalia ja Ashareaa vielä Jerusalemin toisen temppelin tuhon aikaan vuonna 70. Raamatun antama kuva valtiosta ja uskonnosta on hallitsevan pappisluokan haluama ideaalia, ei historiallinen totuus.

      Jeesuksesta ei ole historiallisia todisteita silloin kun hänen väitetään eläneen. Tämä ei johdu siitä, että ei olisi ollut ketään kuka olisi kirjoittanut omasta ajastaan.
      Tuossa ajassa ja paikassa oli monia kronikoitsijoita, jotka kirjoittivat hyvin vähäpätöisimmistäkin rusahduksista ja henkilöistä, kuten esimerkiksi Johannes kastajasta. Jeesuksesta ei kirjoittanut kukaan aikalainen sanaakaan. Sekään ei ole varsinaisesti kummallista, koska uskallan väittää Jeesuksen olevan keksitty historiallinen hahmo.

      Jeesus oli yksi monista samanlaisista keksityistä puolijumalista, joita vilisi eri kansojen myyteissä.

      On vain historiallinen sattuma, että kristinusko levisi oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. On vain historian oikuista kiinni, ettei uskontomme pohjaudu esimerkiksi mithralaisuuteen tai johonkin gnostilaisuuden suuntaukseen.

      Yhtä kaikki, aivan kuin mithralaisuus tai Olymposvuoren Jumalat ovat totuus väittämiltään epätosia, samoin on juutalaisuus, kristinusko tai islam. Ne eivät ole totta.

      • Kristitty86

        Kuten tiedät, lähestulkoon aikalaishistorioitsija Johannes Flaviuksen (n. 37-95 jaa.) »Antiquitates Iudaicae« mainitsee myös — todennäköisesti peukaloidussa kohdassa — Kristuksen, joten varmaankaan et viittaa kyseiseen teokseen, koska perustelusi olisi ilmeisen ristiitainen. Kiinnostuin sikäli siitä, ketkä kaikki, Josefus Flaviuksen lisäksi, ovat kirjoittaneet varhaisina aikoina Johannes Kastajasta?


      • q.v

        Miksi kirjoittamani vastike on poistettu?
        Mikä ihme on moden motiivi?
        Kaikki linkit liittyivät asiaan...
        Ärsyttävää..
        -q.v


    • Kuinka moni on käynyt surmaamassa pyhäisin työtä tekeviä vaikka raamatussa niin voidaan todeta EI YKSIKÄÄN, mutta sitten kyllä ollaan lukemassa VT:stä niitä raamatun kohtia, joissa lähinnä "mieheen yhtynyt toinen mies" tulisi kivittää hengiltä.

      • Kristitty86

        Aivan oikein soimaat Vanhan testamentin opetuksia, sillä kristityille Kristuksen sana on tärkeämpi kuin Vanha testamentti: sellainen ei ole meille kristittyjen lakia, joka ei perustu Kristuksen sanaan siitä, mitä laki on.
        »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.« (Matt. 5:17 ) Kuitenkin: »Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki [outos gar estin o nomos] ja profeetat« (Matt. 7:12).
        Mitä on siis Mooseksen ›laki‹ kristitylle? Se on kumottu kaikkialla, missä se ei täytä tätä vaatimusta, että meidän tulisi arvioda, haluammeko sellaista kohtelua itsellemme. Siten ajattelevat kristityt — joka toimii toisin, toimii Mooseksen tai jonkun toisen nimissä, kuin Kristuksen.
        Kristityt eivät parjaa Kristuksen sanaa laista ja ilman sitä ala lukemaan VT:stä, että mieheen yhtynyt mies tulisi kivittää, emmekä ala myöskään surmaamaan pyhäisin työtä tekevää miestä. Kukapa meistä haluaisi tulla kivitetyksi? Ei, kristittynä täytyy ajatella parantamista, anteeksiantoa ja korjaavaa rakkautta, sikäli kun joku voi huonosti, kuten rikolliset; ja lain pitäisi palvella kaikkia pahojakin niin, että heitä autetaan kaidalle tielle.


      • Kristitty86 kirjoitti:

        Aivan oikein soimaat Vanhan testamentin opetuksia, sillä kristityille Kristuksen sana on tärkeämpi kuin Vanha testamentti: sellainen ei ole meille kristittyjen lakia, joka ei perustu Kristuksen sanaan siitä, mitä laki on.
        »Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.« (Matt. 5:17 ) Kuitenkin: »Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki [outos gar estin o nomos] ja profeetat« (Matt. 7:12).
        Mitä on siis Mooseksen ›laki‹ kristitylle? Se on kumottu kaikkialla, missä se ei täytä tätä vaatimusta, että meidän tulisi arvioda, haluammeko sellaista kohtelua itsellemme. Siten ajattelevat kristityt — joka toimii toisin, toimii Mooseksen tai jonkun toisen nimissä, kuin Kristuksen.
        Kristityt eivät parjaa Kristuksen sanaa laista ja ilman sitä ala lukemaan VT:stä, että mieheen yhtynyt mies tulisi kivittää, emmekä ala myöskään surmaamaan pyhäisin työtä tekevää miestä. Kukapa meistä haluaisi tulla kivitetyksi? Ei, kristittynä täytyy ajatella parantamista, anteeksiantoa ja korjaavaa rakkautta, sikäli kun joku voi huonosti, kuten rikolliset; ja lain pitäisi palvella kaikkia pahojakin niin, että heitä autetaan kaidalle tielle.

        "Aivan oikein soimaat Vanhan testamentin opetuksia, sillä kristityille Kristuksen sana on tärkeämpi kuin Vanha testamentti: sellainen ei ole meille kristittyjen lakia, joka ei perustu Kristuksen sanaan siitä, mitä laki on."

        Jos teille on jeesuksenne sanoma tärkeämpi niin minkä vuoksi käännätte raamatun sivuja VT:n puolelle vastustaessanne esimerkiksi homoseksuaaleja. Eihän jeesuksenne vastustanut homoseksuaaleja, kun oli sellainen itse.


      • Kristitty_86

        Sellaisiakin ihmisiä on, jotka lukevat VT:tä sillä lailla. Kaikki kristityt eivät kuitenkaan anna VT:lle tällaista painoarvoa ja eikö kristinuskossa ole olennaisinta se, kuinka Kristuksen sanaan UT:ssa suhtaudutaan, eikä vain itse keksitty suhde VT:iin? Ei kristinusko ole muinaista juutalaisuutta, vaan sen suhde lakiin on sellainen kuin Kristus sanoo sen olevan.
        Jeesuksen homoseksuaalisuudesta ei ole minkäänlaisia viitteitä, joten puhut sydämesi kyynisyydestä, eikä se liity minuun henkilökohtaisesti. Jos haluat jatkaa keskustelua, niin toivon että otat sydämeesi sellaisen asenteen, joka kunnioittaa myös ns. vastapuolta, joka on vain toisinajattelija.
        Pilkkaaminen ei ole varmaan koskaan johtanut rakentavaan lopputulokseen ja etkö sinä sillä ennemmin aiheuta harmia itsellesi? Kun elämässä on muutenkin hankalaa, niin helposti purkaa turhautumiaan toisiin ihmisiin, vaikka he eivät henkilökohtaisesti sitä olisi ansainneet.
        Minä olen aivan tavallinen ihminen ja on väsyttävää lukea kirjoituksia, joissa yritetään pilkata uskontoani epärakentavalla tavalla, joten en jatka osaltani kesustelua enempää.


    • oikeaväärä

      - Oikea Uskovainen?

      Oikea uskovainen miettii millainen itse on.
      Tämän jälkeen toteaa, että se on hyvä.
      Tämän jälkeen toteaa, että kaikki muut joutavat helvettiin

      • käh.köh

        Ainoastaan ateistit ja fundikset ovat oikeita uskovaisia? Ei kai nyt silleen...


    • hgfdsauio

      Tässäkin aloituksessa tulee selvästi esille kuinka yksinkertaisia on palstan ateistit.

      Ateistit elää "prinsessa ruususen" elämää, siis täysin ulkona mikä on toedellisuus!!!!!!!!!

      • kerro_totuus

        No kerropa mikä se sinun todellisuus on?


      • pyhä_yksinkertaisuus

        osoitapa se oma erinomaisuutesi, jos kerta haukut muita yksinkertaisikai.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      1784
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1363
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1166
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      67
      1154
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      63
      953
    8. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      913
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      51
      889
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      880
    Aihe