Katsotteko koskaan luonto-ohjelmia?

Petra_Kotro

Niissähän hyvin usein puhutaan evoluutiosta ja esitetään hyvin seikkaperäisesti miten elämä on maapallolla kehittynyt. Todella paljon uutta tietoa on saatu viimeisen kymmenen vuoden aikana. On löydetty valtaisa määrä fossiileja esim. Kiinasta, jotka ovat antaneet paljon lisätietoa eliölajien synnystä.

Nykyisin pystytään solujen mitokondrioiden DNA:sta selvittämään eläinlajien keskinäinen sukulaisuus ja jopa arviomaan milloin haarautuminen uudeksi lajiksi on tapahtunut.

Eikö teitä huolestuta, ettei kukaan enää voi uskoa Raamatun mukaiseen "luomiseen"?

111

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesuksen_omat

Me emme katso sellaista valheellista saata*an propakandaa.

• capiche

Ei huolestuta. Luen paljon eri tieteen alojen tutkimuksia. Evoluutio liittyy lajien kehitykseen. Se ei pyri oikeastaan selittämään sitä miten maailma on alunperin syntynyt.

On selvää, että evoluutiota on tapahtunut koko ajan, meissä ihmisissäkin. Selittää mm. sen miksi ihmiset näyttävät erilaisilta eri puolilla maailmaa. Kovinkaan literalisti ei tohtine väittää, että Jumala loi erikseen esim. afrikkalaiset, eurooppalaiset ja aasialaiset. Geologiasta, (mm. vuoristojen ja jalokivien synty) taas tiedämme, että maailman on pakko olla vanhempi kuin 5000 vuotta.

Raamattu on hengellinen opas, eikä minkään tieteen alan oppikirja. Sen ei ole tarkoituskaan kertoa kaikkea totuutta kaikista elämän ilmiöistä. Uskohan ei ole sitä, että ostetaan joku paketti. Se on henkilökohtainen suhde Jumalaan, jossa on tarkoitus kasvaa. Minun uskoni kannalta ei ole oleellisinta tietää miten kaikki tarkalleen sai alkunsa. Jätän sen selvittämisen suosiolla tiedeyhteisölle.

Sellaista ajatusleikkiä voi toki harrastaa, että kun Jumala sanoi maailmaa luodessaan "tulkoon valkeus", niin se valkeus saattoi syntyäkin räjähdyksen kautta. Raamatun mukaan Jumalalla on myös täysin erilainen aikakäsitys kuin ihmisillä. Ja alkukielen mukaan luominen tapahtui käsittääkseni seitsemässä jaksossa, eikä meidän käsityksemme mukaisessa seitsemässä päivässä. En viitsi teeskennellä tietäväni, kun en sattunut olemaan paikalla kun maailma syntyi.

• kysynpävaan

Oletko lukenut kirjan Eläimet opettavat Pekka Reinikainen
        Toinen hyvä kirja on. Löydä vastaukset yli 60 kysymykseen 20:ssä eri kategoriassa.
        netistä löytyy. www.luominen.fi
        Näistä kirjoista saa kokonaisvaltaisen kuvan.

• capiche
        kysynpävaan kirjoitti:

Toinen hyvä kirja on. Löydä vastaukset yli 60 kysymykseen 20:ssä eri kategoriassa.

Luen mieluummin puolueettomia tieteellisiä tutkimuksia, kuin kirjoja, joissa joku yrittää sovittaa todisteita vastaamaan omia valmiita käsityksiään. Tiede suhtautuu asioihin avoimesti ja on tarvittaessa valmis korjaamaan käsityksiään. Sen on oltava kaiken tutkimuksen perusta.

Usko on muutenkin aivan eri asia kuin tieto, eikä niitä pidä yrittääkään sotkea keskenään. Minun uskoni perustuu Jeesukseen Kristukseen. Eikä minun tarvitse yrittää selittää maailmanjärjestystä parhain päin, jotta se sopisi Raamatun joskus ylimalkaiseenkin kuvaukseen asioista.

Mitä merkitystä sillä on kenenkään uskonelämän kannalta miten maailma syntyi tai miten eläimet kehittyivät. Eipä juuri mitään. Kristusta on tarkoitus seurata tänä päivänä ja tässä ajassa.

Ennen nämä asiat osattiin pitää terveesti erillään. Nykyään valitettavasti törmää krisittyihin narsisteihin, jotka luulevat olevansa joka alan asiantuntijoita, koska ovat lukeneet Raamatun.

• sairaat_uskovaiset
        kysynpävaan kirjoitti:

Reinikainen on huu-haa-palkinnon saanut valehtelija-pelle.

Tuo www.luominen.fi sivusto on taasen hupisivisto, jota lukevat ne jotka haluavat kunnon naurut.

• pois_taikauskot
        kysynpävaan kirjoitti:

Luepa kirja "Miksi evoluutio on totta".
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Miksi_evoluutio_on_totta

Se on juuri sopiva kirja kaltaisellesi taikaukoon hurahtaneelle.

• Huijari_reinikainen
        kysynpävaan kirjoitti:

Reinikaisen uskottavuus on nollissa; väittää mm. maan olevan vain 6000 vuotta vanha ja vedenpaisumuksen ollevan totta. Hän väittää myös dinosaurusten eläneen vielä muutaman tuhat vuotta sitten.

• markku.lievonen
        capiche kirjoitti:

Luen mieluummin puolueettomia tieteellisiä tutkimuksia, kuin kirjoja, joissa joku yrittää sovittaa todisteita vastaamaan omia valmiita käsityksiään. Tiede suhtautuu asioihin avoimesti ja on tarvittaessa valmis korjaamaan käsityksiään. Sen on oltava kaiken tutkimuksen perusta.

Usko on muutenkin aivan eri asia kuin tieto, eikä niitä pidä yrittääkään sotkea keskenään. Minun uskoni perustuu Jeesukseen Kristukseen. Eikä minun tarvitse yrittää selittää maailmanjärjestystä parhain päin, jotta se sopisi Raamatun joskus ylimalkaiseenkin kuvaukseen asioista.

Mitä merkitystä sillä on kenenkään uskonelämän kannalta miten maailma syntyi tai miten eläimet kehittyivät. Eipä juuri mitään. Kristusta on tarkoitus seurata tänä päivänä ja tässä ajassa.

Ennen nämä asiat osattiin pitää terveesti erillään. Nykyään valitettavasti törmää krisittyihin narsisteihin, jotka luulevat olevansa joka alan asiantuntijoita, koska ovat lukeneet Raamatun.

Niin, sanan evoluutio ihmiset ymmärtävät sen monella tavalla ja toisaalta sanaakin käytetään monissa erio tilanteissa. Esim. ateisti tietoisesti käyttää sanaa torjuakseen JUMALAA.

Mutta, kuten kerroit niin itse ymmärrän evoluutiota samansuuntaisesti mitä kerroit toisaalla. Ihminen olemukseltaan on muuttunut ja muuttuu kaiken aikaa elinympäristönsä vaikutuksesta ohjaten näin myös geneettisyyttä. On ulkonäöltään erilaisia ihmisiä eri puolilla maapalloamme , niin ja JUMALA ilmoittaa vain ihmisen / lajin luomistyöstä.

Niin, siihenkin liittyy viisautta / ymmärryksen laajentumista kun ei lukitse asiaa jonkun ihmisen tekemällä kirjallisuudella. Jos / kun ihminen uskoo sokeasti näihin reiniklaisiin ja eräänä päivänä kirjallisuuden anti paljastuu virheelliseksi, niin herkästi ihminen joutuu tyhjän päälle. Juuri tuohon liittyen koskaan ei tule sulkea / lukita ovia minkään asian suhteen.

>>>Raamatun mukaan Jumalalla on myös täysin erilainen aikakäsitys kuin ihmisillä. Ja alkukielen mukaan luominen tapahtui käsittääkseni seitsemässä jaksossa, eikä meidän käsityksemme mukaisessa seitsemässä päivässä. En viitsi teeskennellä tietäväni, kun en sattunut olemaan paikalla kun maailma syntyi. <<<

Juuri noin mitä pohdit. Meidän ihmisten ymmärrystaso on erittäin suppea ajatellen mitä tulisi ymmärtää selvittääksemme JUMALAN luomistyön ja sen menetelmän.
        Esim. evoluutio voi hyvinkin olla JUMALAN aivoittamassa kaavassa / menetelmässä kiinni jolla JUMALA toteutti luomistyönsä.

Ps.
        Tuo viimeinen lauseesi on haaska.

• Näin.ollen

Raamatun mukaan "
        No kun raamattu on ihmisten kirjoittama omasta päästä pääteltyä ja sen ajan tietämyksen mukaan niin voiko se olla luotettavampi kuin nykytieteen.

• jaikalii91
        markku.lievonen kirjoitti:

Niin, sanan evoluutio ihmiset ymmärtävät sen monella tavalla ja toisaalta sanaakin käytetään monissa erio tilanteissa. Esim. ateisti tietoisesti käyttää sanaa torjuakseen JUMALAA.

Mutta, kuten kerroit niin itse ymmärrän evoluutiota samansuuntaisesti mitä kerroit toisaalla. Ihminen olemukseltaan on muuttunut ja muuttuu kaiken aikaa elinympäristönsä vaikutuksesta ohjaten näin myös geneettisyyttä. On ulkonäöltään erilaisia ihmisiä eri puolilla maapalloamme , niin ja JUMALA ilmoittaa vain ihmisen / lajin luomistyöstä.

Niin, siihenkin liittyy viisautta / ymmärryksen laajentumista kun ei lukitse asiaa jonkun ihmisen tekemällä kirjallisuudella. Jos / kun ihminen uskoo sokeasti näihin reiniklaisiin ja eräänä päivänä kirjallisuuden anti paljastuu virheelliseksi, niin herkästi ihminen joutuu tyhjän päälle. Juuri tuohon liittyen koskaan ei tule sulkea / lukita ovia minkään asian suhteen.

>>>Raamatun mukaan Jumalalla on myös täysin erilainen aikakäsitys kuin ihmisillä. Ja alkukielen mukaan luominen tapahtui käsittääkseni seitsemässä jaksossa, eikä meidän käsityksemme mukaisessa seitsemässä päivässä. En viitsi teeskennellä tietäväni, kun en sattunut olemaan paikalla kun maailma syntyi. <<<

Juuri noin mitä pohdit. Meidän ihmisten ymmärrystaso on erittäin suppea ajatellen mitä tulisi ymmärtää selvittääksemme JUMALAN luomistyön ja sen menetelmän.
        Esim. evoluutio voi hyvinkin olla JUMALAN aivoittamassa kaavassa / menetelmässä kiinni jolla JUMALA toteutti luomistyönsä.

Ps.

>>> On ulkonäöltään erilaisia ihmisiä eri puolilla maapalloamme<<<

Minä en ole sattunut löytämään yhtään ulkonäöltään erilaista ihmistä. Kaikki he ovat saman näköisiä. Kaikillä on vartalo, pää, kädet, jalat, silmät, korvat, nenä ja jopa hiuksetkin ovat melkein kaikilla ihmisillä. Mutta siinä ne eroavat toisistaan että on enemmän tai vähemmän karvaisia ihmisiä ja sitten ihon väri voi vaihdella- muuten kaikki ihmiset ovat samanlaisia.

• jaikalii91

Ps.

Minulla oli uskon elämäni alkuvaiheessa, silloin kun Olin vielä innokas ja palava uskov, Kaveri. Hänen kanssaan "väittelimme" siitä kuinka monta sekuntia Jumala tarvitsee tekemään joku asia. Kaverini mielestä Jumala voi tarvita kolme sekuntia. Minä Olin sitä mieltä että Hän tarvitsee vain yhdensekunnin. Tässä meillä oli erimielisyyttä.

Uskon kuitenkin että me molemmat olimme väärässä. Jumala ei tarvitse yhtään sekuntia luomistyössään.

Herran sanalla on taivaat tehty, kaikki niiden joukot Hänen suunsa Hengellä. Hän sanoi ja tapahtui niin, Hän käski JA SE OLI TEHTY" (Ps 33:6,9).

Kuinka monta päivää, viikkoa, kuukautta tai vuotta tai aikajaksoa Jumala siis tarvitsi luomistyössään jos uskoo em. Sanan? Minun mielestäni Sana todistaa Jumalan Sanan Hengen voimasta että olemattomat tulivat olemassaoloon siinä samassa kun Jumala oli käskenyt aineen tulla esille.

• jaikalii91
        jaikalii91 kirjoitti:

Minulla oli uskon elämäni alkuvaiheessa, silloin kun Olin vielä innokas ja palava uskov, Kaveri. Hänen kanssaan "väittelimme" siitä kuinka monta sekuntia Jumala tarvitsee tekemään joku asia. Kaverini mielestä Jumala voi tarvita kolme sekuntia. Minä Olin sitä mieltä että Hän tarvitsee vain yhdensekunnin. Tässä meillä oli erimielisyyttä.

Uskon kuitenkin että me molemmat olimme väärässä. Jumala ei tarvitse yhtään sekuntia luomistyössään.

Herran sanalla on taivaat tehty, kaikki niiden joukot Hänen suunsa Hengellä. Hän sanoi ja tapahtui niin, Hän käski JA SE OLI TEHTY" (Ps 33:6,9).

Kuinka monta päivää, viikkoa, kuukautta tai vuotta tai aikajaksoa Jumala siis tarvitsi luomistyössään jos uskoo em. Sanan? Minun mielestäni Sana todistaa Jumalan Sanan Hengen voimasta että olemattomat tulivat olemassaoloon siinä samassa kun Jumala oli käskenyt aineen tulla esille.

Miksi sitten Raamattu sanoo Jumalan luoneen maailman kuutena päivänä? Tarvitsiko Hän kuusi päivää ja kuusi kokonaista päivää luomisessa ja sitten Hän oli rättiväsynyt ja lepäsi? Ei Jumala tarvinnut aikaa. Hän sanoi ja tapahtui heti niin. Hän käski ja se oli jo tehty. Se oli siinä kun Jumala oli päästänyt suustaan viimeisen äänteen.

Miksi sitten Raamattu todistaa Jumalan levänneen? Uskon että siinä on kysymyksessä kaksi asiaa:

1. Ei Jumala väsynyt. Jumala "lepäsi" ihmistä ajatellen seitsemännen päivän. Jumala kun tiesi että ihminen tulisi väsymään ja tarvitsee lepoa. Hän oli suunnitellut Raamatunkin etukäteen kirjoitettavaksi ihmiselle ohjaukseksi.

Ehkä Jumala...

2. Lepäsi silmiään luomistyössään ihaillen tekemäänsä ja toteamalla että se on hyvä. Hän siis nautti "lopun työajasta" tekojaan. Ihminenkin voi keskeyttää työnsä ja vain katsella aikaansaannostaan ennen kuin kaikki on valmista ja nauttia sen katsomisesta. Sellaisessa tapauksessa ihminenkin voi todeta lepäävänsä vaikka itse asiassa hän vain nauttii saavutuksestaan.

Jes 40:28 "Etkö tiedä, etkö ole kuullut: Herra on iankaikkinen Jumala, joka on luonut maan ääret? Ei hän väsy eikä näänny, hänen ymmärryksensä on tutkimaton."

• oletnaivi
        capiche kirjoitti:

" Luen mieluummin puolueettomia tieteellisiä tutkimuksia, kuin kirjoja, joissa joku yrittää sovittaa todisteita vastaamaan omia valmiita käsityksiään."

Salli mun nauraaa, PUOLUEETTOMIA TIETEELLISIÄ TUTKIMUKSIA...?? Niitä ei ole olemassakaan. Osatutkijoista on ateisteja ja tulos on senmukainen.

Ja googlettamalla löydät itsekkin näitä niin epätarkkoja ja manipuloituja jopa täysin valheellisia tieteellisiä tutkimuksia.

• luojanluoma

Olen katsonut luonto-ohjelmia, ja evoluution tyrkyttäminen joka välissä huolestuttaa minuakin. Muualla maailmassa otetaan kyllä huomioon luominen toisena vaihtoehtona maailman synnylle, mutta Suomessa hyväksytään vain evoluutio, ja luomista kannattavat tiedemiehet pudotetaan pois tiedeyhteisöstä, ivaillaan ja jaetaan huuhaa-palkintoja.
      Esimerkiksi Erkki ja Sari Jokisalo varoittavat, että kristittyjen tulisi ymmärtää että on kysymys Raamatun arvovallasta! Evoluutio on nostettu Jumalan tuntemista vastaan ja se muka antaa ihmisille oikeutuksen hylätä Jumalan.
      "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan" kirjoitti Paavalikin 2.Kor.10:5.
      Oletteko huomanneet miten usein Raamatussa mainitaan että Jumala on luonut taivaan ja maan ja meren lähteet, ihmiset ja eläimet jne, myös Jumalan omina sanoina? Viimeiseksi sitä todistavat enkelit Ilmestyskirjassa, Ilm.4:11, Ilm.10:6.
      Tämä asia on uskovien kristittyjen otettava vakavasti ja tutkittava sitä itsekukin.

• qazzaq

"Muualla maailmassa otetaan kyllä huomioon luominen toisena vaihtoehtona maailman synnylle"

Niinku missä maissa? Afganistanissa, Saudi-arabiassa ,,,, tuleeko muita mieleen?

• luojanluoma
        qazzaq kirjoitti:

"Muualla maailmassa otetaan kyllä huomioon luominen toisena vaihtoehtona maailman synnylle"

Niinku missä maissa? Afganistanissa, Saudi-arabiassa ,,,, tuleeko muita mieleen?

Minulla on tästä jo kovinkin vanhentunutta tietoa, muistiinpanot on vanhoja. Yhdysvalloissa on jossain "raamattuvyöhyke". .ainakin ollut joku vuosi sitten.
        Tiedän kyllä että luomisusko alkaa olla jo kiellettyä valtaosassa maailmaa. Pian varmaan Raamatutkin kielletään ja tuhotaan?...
        Kokemusta on kristityistä uskovista jotka vankasti uskovat evoluutioon ja liittävät sen jotenkuten luomisuskoon. Eräs "uskonsisar" oikein suuttui minulle. Toiset tekevät siitä tiedettä, kreationismia.
        Tästä on saatu isoja riitoja aikaan vaikka tämä on uskonasioita, eli siis uskotaan siihen mihin halutaan uskoa ja siihen kuuluvat myöskin "tieteelliset todisteet" joita tulkitaan oman uskon mukaan.

• sairaat_uskovaiset
        luojanluoma kirjoitti:

Minulla on tästä jo kovinkin vanhentunutta tietoa, muistiinpanot on vanhoja. Yhdysvalloissa on jossain "raamattuvyöhyke". .ainakin ollut joku vuosi sitten.
        Tiedän kyllä että luomisusko alkaa olla jo kiellettyä valtaosassa maailmaa. Pian varmaan Raamatutkin kielletään ja tuhotaan?...
        Kokemusta on kristityistä uskovista jotka vankasti uskovat evoluutioon ja liittävät sen jotenkuten luomisuskoon. Eräs "uskonsisar" oikein suuttui minulle. Toiset tekevät siitä tiedettä, kreationismia.
        Tästä on saatu isoja riitoja aikaan vaikka tämä on uskonasioita, eli siis uskotaan siihen mihin halutaan uskoa ja siihen kuuluvat myöskin "tieteelliset todisteet" joita tulkitaan oman uskon mukaan.

Kiertääkö sinun palaava kurkunpäähermo aortan kaaren kautta, kuten meillä kaikilla evoltuution tuloksena kehittyneillä?

Voi tulla tarkistamaan sen avaamalla kurkkusi.

http://www.hs.fi/tiede/art-2000002605465.html

• "Suomessa hyväksytään vain evoluutio, ja luomista kannattavat tiedemiehet pudotetaan pois tiedeyhteisöstä, ivaillaan ja jaetaan huuhaa-palkintoja."

Taas sitä kuuluisaa "marttyyriviittaa" jaellaan!? Kristityt ovat kaikkeen viattomia, eivätkä tyrkytä milloinkaan sitä uskontoaan.

Itse olen taas huolissani siitä että lapsille opetetaan peruskoulussa uskontoa ja pakotetaan kuuntelemaan hartauksia. Joillekin uskonnottomien lapsille on jaettu jopa korvatulppia tai heidät on poistettu luokasta, jotta opettaja saisi pitää rituaalinsa ruokarukouksineen tms. Peruskouluista tulee saada täysin uskonnosta vapaa ympäristö!

Siitä saa paäivän parhaimmat naurut, kun jotkut uskovat kutsuvat evoluutiota uskoksi, vaikka se perustuu tieteellisiin näyttöihin joten sehän ei voi missään nimessä tuolloin olla mikään usko.

Sitä en voi ymmärtää, miten luomista kannattava voi toimia tiedemiehenä!? se on kaikkein hulluinta!

• luojanluoma
        ateisti1982 kirjoitti:

"Suomessa hyväksytään vain evoluutio, ja luomista kannattavat tiedemiehet pudotetaan pois tiedeyhteisöstä, ivaillaan ja jaetaan huuhaa-palkintoja."

Taas sitä kuuluisaa "marttyyriviittaa" jaellaan!? Kristityt ovat kaikkeen viattomia, eivätkä tyrkytä milloinkaan sitä uskontoaan.

Itse olen taas huolissani siitä että lapsille opetetaan peruskoulussa uskontoa ja pakotetaan kuuntelemaan hartauksia. Joillekin uskonnottomien lapsille on jaettu jopa korvatulppia tai heidät on poistettu luokasta, jotta opettaja saisi pitää rituaalinsa ruokarukouksineen tms. Peruskouluista tulee saada täysin uskonnosta vapaa ympäristö!

Siitä saa paäivän parhaimmat naurut, kun jotkut uskovat kutsuvat evoluutiota uskoksi, vaikka se perustuu tieteellisiin näyttöihin joten sehän ei voi missään nimessä tuolloin olla mikään usko.

Sitä en voi ymmärtää, miten luomista kannattava voi toimia tiedemiehenä!? se on kaikkein hulluinta!

"Marttyyriviittaa" ei jaella kenellekään. Skepsis antoi huuhaa-palkinnon v. 2008 Kustannus Oy Uusi Tielle Tapio Puolimatkan kirjojen julkaisusta.
        Evoluutioteoria perustuu enemmän uskomuksiin, oletuksiin ja arvailuihin kuin eksaktiin tieteeseen. Evoluution "isä" Darwinin kirjassa on useita "olettakaamme"-lauseita, joita hän kehitteli.
        Evoluution mekanismeja ei tunneta. Eläinlajien lisääntyminen edellyttää että ne ovat täydellisiä. Jos lajien välimuodot olisivat lisääntymiskykyisiä, niitä näkyisi nykyäänkin luonnossa. Mutaatiot eivät ole välimuotoja, ne eivät paranna elinkelpoisuutta, päinvastoin. Biologiset toiminnot eivät lisäänny hyödyllisissäkään mutaatioissa vaan jokin toiminto niissä kuitenkin heikentyy.
        Evoluutio on hyvin julma prosessi ja on käsittämätöntä, että jotkut kristityt puolustavat sitä osana Jumalan luomistyötä. Tämän on sanonut eräs huomattava Nobel-palkittu ateisti.

Totta on että jotkut kristityt koettavat tyrkyttääkin uskoaan, koska se on Jumalan pelastavan rakkauden uskoa. Tyrkyttäjillä on hyvä tahto että kaikki tulisivat siitä osallisiksi. Kammottavaa on kieltää se lapsilta. Heille voi sen kauniisti opettaa, kyllä he vartuttuaan sen kyseenalaistavat ja tutkivat ja valitsevat itse tiensä. Siihen on kaikilla oikeus. Kauheampaa olisi kuulla syytöksiä miksi heille ei ole kerrottu mitään. En toki kiellä etteikö toiset sitä olisi väärinkin tyrkyttäneet - historiassa jopa miekan avulla. Se on suuri häpeä. Kristityt eivät ole sen parempia ja viattomampia kuin muutkaan ihmiset.

• luojanluoma kirjoitti:

"Marttyyriviittaa" ei jaella kenellekään. Skepsis antoi huuhaa-palkinnon v. 2008 Kustannus Oy Uusi Tielle Tapio Puolimatkan kirjojen julkaisusta.
        Evoluutioteoria perustuu enemmän uskomuksiin, oletuksiin ja arvailuihin kuin eksaktiin tieteeseen. Evoluution "isä" Darwinin kirjassa on useita "olettakaamme"-lauseita, joita hän kehitteli.
        Evoluution mekanismeja ei tunneta. Eläinlajien lisääntyminen edellyttää että ne ovat täydellisiä. Jos lajien välimuodot olisivat lisääntymiskykyisiä, niitä näkyisi nykyäänkin luonnossa. Mutaatiot eivät ole välimuotoja, ne eivät paranna elinkelpoisuutta, päinvastoin. Biologiset toiminnot eivät lisäänny hyödyllisissäkään mutaatioissa vaan jokin toiminto niissä kuitenkin heikentyy.
        Evoluutio on hyvin julma prosessi ja on käsittämätöntä, että jotkut kristityt puolustavat sitä osana Jumalan luomistyötä. Tämän on sanonut eräs huomattava Nobel-palkittu ateisti.

Totta on että jotkut kristityt koettavat tyrkyttääkin uskoaan, koska se on Jumalan pelastavan rakkauden uskoa. Tyrkyttäjillä on hyvä tahto että kaikki tulisivat siitä osallisiksi. Kammottavaa on kieltää se lapsilta. Heille voi sen kauniisti opettaa, kyllä he vartuttuaan sen kyseenalaistavat ja tutkivat ja valitsevat itse tiensä. Siihen on kaikilla oikeus. Kauheampaa olisi kuulla syytöksiä miksi heille ei ole kerrottu mitään. En toki kiellä etteikö toiset sitä olisi väärinkin tyrkyttäneet - historiassa jopa miekan avulla. Se on suuri häpeä. Kristityt eivät ole sen parempia ja viattomampia kuin muutkaan ihmiset.

"Evoluutioteoria perustuu enemmän uskomuksiin, oletuksiin ja arvailuihin kuin eksaktiin tieteeseen."

Tieteelliset faktatko ovat teille uskoa ja uskonne taas juurimpikin tiede!? :D Miksi te haluatte aina kääntää kaikki asiat päin persettä ja etujenne mukaiseksi!? Teidän valehtelu on todella säälittävää!

Puolimatkahan on todella vakuuttava valehtelija ja paskanpuhuja!!

• mietitään-ensviikolla

Evoluutio on myös uskonto. Uskovat evoluutioon. Mitään todisteita siitä ei ole. Mikset sinäkin ole apina-ihminen? Miksi evoluutio uskonto hyväksyy uskossaan kokonaisen hypyn kehityksessä, uskoakseen evoluutioon?
      On sanomattakin selvää, että evoluutiossa pitäisi olla kaikkia kehitysvaiheita nähtävissä koko ajan, sillä ei evoluutio ole pysähtynyt, jos sitä edes onkaan ollenkaan.

• samaa.taas

Hyvin olet opetellut ulkoa argumentteja joita kumottiin jo 1800-luvulla.
        Vieläkö noi toimii uskovien keskuudessa?

• luojanluoma
        samaa.taas kirjoitti:

Hyvin olet opetellut ulkoa argumentteja joita kumottiin jo 1800-luvulla.
        Vieläkö noi toimii uskovien keskuudessa?

1800-luvun puolivälissä Charles Darwin laati luonnonvalinnan kautta tapahtuvalle evoluutiolle tieteellisen teorian, jonka hän julkaisi kirjassaan Lajien synty (1859).
        Kyllä Wikipediakin osaa...
        Luonnonvalinnan käsitteen kehittivät brittiläiset naturalistit Charles Darwin ja Alfred Russel Wallace. Aikaisemmin luonnovalinnan käsitettä ei ole tunnettu.
        Kysehän on siis teoriasta, paisuvasta sellaisesta, suorastaan pöhöttyneestä. Eli edellinen väite kysymyksineen toimii vielä hyvin.
        Esittele näkyville kaikki evoluution kehitysvaiheet, hyvin selvästi ja tarkasti tietysti meille tyhmille uskovaisille jotka emme ymmärrä emmekä usko evoluutioon. Todisteita pitää olla myös evoluutiosta jos kerran vaaditaan Jumalan luomistyöstäkin.
        Kun nyt kyse on kuitenkin vielä siitäkin, että uskotaan siihen mikä mieltä ja egoa miellyttää, niin tunnustan tässä nöyrästi, että tykkään olla Jumalan luoma ja Hänen kuvakseen tehty mieluummin kuin jonkin limaliskon ja apinan jälkeläinen.

• Rääpäleet

Evoluutio on myös uskonto, heitti nim. mietitäänensviikolla. Vähän jännä väite, minä en tiedä ketään joka palvoisi käsitettä "evoluutio" jonkinlaisena jumalanaan, rukoilisi tätä, kävisi kirkoissa kuulemassa Herra evoluutiota ylistäviä saarnoja tms. Olen kyllä ateisti, mutta ei, ei ole edes evoluutio minun jumalani, jumalia tarvitsevat vain aivopestyt, erityisen heikon itsetunnon omaavat ihmisrääpäleet.

• RealSana

samaa.taas, miten niin kumottiin jo 1800-luvulla? Jumalan Sanaa ei ole kumottu eikä koskaan tulla kumoamaan.

• samaa.taas

Miten Jumala liittyy tähän?

• näkö.aloista

Tässä viime kesänä luin Virossa ilmestyneessä tiedelehdessä erään japanilaisen arvostetun tiedemiehen sanoja, jota tiedemaailma tarkkaan kuuntelee.
        Hän siinä totesi, että maailman elämän takana on jokin suuri viisaus, jota hän ei nimennyt. Mutta, evolutinen näköala - se ei saanut pisteitä nykytietämyksen kautta hänen mielessään. Eli tuleva tuo meille esiin, että nyt tieto on vanhaa tiedenäkemystä, jolta puuttuu elämänpohja.
        Kaikki on niin matemaattisen tarkkaa, jotta elämä yleensä voi elää. Siihen ei tällaisella ihmisen evoluutio- haravalla kammattu kalju pysty huomista rakentamaan. Vaan Darvinismi on vain ajantulos- josta luovutaan.
        Tänään tuota harvakampaista juttua vielä levitetään, kun ihmiset eivät halua ajatella ja kyseenalaistaa niin huonoa pohjaa tieteenrakennusmaailmassa.
        Muutos on vain vietävä hitaasti eenpäin, sukupolven välissä, ettei niin moni menetä kasvojaan ja hoksata sitä, että opetettu aines - on vain hatarien päätelmien summa.

Toisaalta raamatun viestisisältö ei ole tarkoitushakuisesti sitä, että aika lasketaan senperusteella, mitä siinä olisi luettavissa, vaan ko. on osoittaa se, että jokin on sen Luojan kättentyötä, jota pitäisi opetuksellisesti "viljellä ja varjella". Sekin on vain avain ympäristösuojeluun.
        Nyt tieteensaavutuksilla olemme ajanjanan lyhyen pyrähdyksen kautta saatu melkein tämä elämänympäristö kaatumaan saastumisen myötä. Takana on ahneus.
        Kun ympäristöpakolaiset lähtevät liikkeelle, syystä, että tietämyksen avulla ollaan saatu ympäristökatastrofit valmiiksi, olemme kusessa.
        Siis olisi pitänyt osata lukea sitä isoakirjaa oikeassa lampunvalossa, kuten tätä luomistakin. Se antaa perustuksen ajatusrakennelmille, miten kuuluu kohdalta ja elää tässä yhteisössä, jossa yleensä elämää on.

Tieteen taskulampun valo - se on kuitenkin aika suppea ja määrätyn valotehon antavana - tarkoitushakuisesti - vie ihmiset harhateille.

• Z___z
        näkö.aloista kirjoitti:

Tässä viime kesänä luin Virossa ilmestyneessä tiedelehdessä erään japanilaisen arvostetun tiedemiehen sanoja, jota tiedemaailma tarkkaan kuuntelee.
        Hän siinä totesi, että maailman elämän takana on jokin suuri viisaus, jota hän ei nimennyt. Mutta, evolutinen näköala - se ei saanut pisteitä nykytietämyksen kautta hänen mielessään. Eli tuleva tuo meille esiin, että nyt tieto on vanhaa tiedenäkemystä, jolta puuttuu elämänpohja.
        Kaikki on niin matemaattisen tarkkaa, jotta elämä yleensä voi elää. Siihen ei tällaisella ihmisen evoluutio- haravalla kammattu kalju pysty huomista rakentamaan. Vaan Darvinismi on vain ajantulos- josta luovutaan.
        Tänään tuota harvakampaista juttua vielä levitetään, kun ihmiset eivät halua ajatella ja kyseenalaistaa niin huonoa pohjaa tieteenrakennusmaailmassa.
        Muutos on vain vietävä hitaasti eenpäin, sukupolven välissä, ettei niin moni menetä kasvojaan ja hoksata sitä, että opetettu aines - on vain hatarien päätelmien summa.

Toisaalta raamatun viestisisältö ei ole tarkoitushakuisesti sitä, että aika lasketaan senperusteella, mitä siinä olisi luettavissa, vaan ko. on osoittaa se, että jokin on sen Luojan kättentyötä, jota pitäisi opetuksellisesti "viljellä ja varjella". Sekin on vain avain ympäristösuojeluun.
        Nyt tieteensaavutuksilla olemme ajanjanan lyhyen pyrähdyksen kautta saatu melkein tämä elämänympäristö kaatumaan saastumisen myötä. Takana on ahneus.
        Kun ympäristöpakolaiset lähtevät liikkeelle, syystä, että tietämyksen avulla ollaan saatu ympäristökatastrofit valmiiksi, olemme kusessa.
        Siis olisi pitänyt osata lukea sitä isoakirjaa oikeassa lampunvalossa, kuten tätä luomistakin. Se antaa perustuksen ajatusrakennelmille, miten kuuluu kohdalta ja elää tässä yhteisössä, jossa yleensä elämää on.

Tieteen taskulampun valo - se on kuitenkin aika suppea ja määrätyn valotehon antavana - tarkoitushakuisesti - vie ihmiset harhateille.

Tiedemiesten mielipiteen ovat yhdentekeviä niin kauan kun ne eivät perustu todisteisiin.
        Näitä "luin jostain lehdestä, henkilöstä jonka nimeä en nyt muista"-tyyppisiä juttuja on netti pullollaan. Pelkkää sanahelinää.

• RealSana
        samaa.taas kirjoitti:

Miten Jumala liittyy tähän?

Jumalan Sana kumoaa evoluutioteorian. Herran sanaa: "teen tyhjäksi valhettelijain merkit, teen taikurit tyhmiksi, joka panen tietäjät peräytymään ja muutan heidän TIETONSA TYPERYYDEKSI."

• samaa.taas
        RealSana kirjoitti:

Jumalan Sana kumoaa evoluutioteorian. Herran sanaa: "teen tyhjäksi valhettelijain merkit, teen taikurit tyhmiksi, joka panen tietäjät peräytymään ja muutan heidän TIETONSA TYPERYYDEKSI."

Niin, Jumalahan ei ole vielä sanonut yhtään mitään, niin tuohon on nyt vaikea ottaa kantaa.

• markku.lievonen
        RealSana kirjoitti:

Kerroppa näkemyksesi miten Raamattu kumoaa evoluutioteoriaa? Raamatussa on vain suppea ilmoitus, miten JUMALA loi maailman Poikansa kautta, mutta ei kerro miten ja missä ajassa ajatellen ihmisen määrittämiä aikoja.

Mitä ymmärrän evoluutiosta, niin ainakin jossain muodossa se toteutuu ja on jo toteutunutkin. Tätä ei kukaan edes puolueettomasti tutkiva ihminen edes epäile. Taas mitä tapahtui aivan alkumetreillä, niin kaikki on olettamusta.

• Simelius1

Kuinka selitetään esimerkiksi mannerlaattojen liikunnot? Amerikka ja vanha manner liikkuu määrättyä vauhtia erilleen tälläkin hetkellä. En muista paljonko se vuodessa on mutta kuusi tuhatta vuotta ei riitä siihen pisteeseen jolloin ne yhdessä olivat. Onko sitten aluksi vauhti ollut hurjaa tässä erilleen ajautumisessa ja sitten jostain syystä hidastunut? En usko.

Uskon että ihminen on ollut maailmassa tämän aikaa mutta itse maapallo voi olla luotu paljon paljon aiemmin. Ei Raamattu sitä kerro tarkasti kuinka paljon. Tämä ei ole onneksi pelastuskysymys tietää.

• Simelius1 kirjoitti:

Kuinka selitetään esimerkiksi mannerlaattojen liikunnot? Amerikka ja vanha manner liikkuu määrättyä vauhtia erilleen tälläkin hetkellä. En muista paljonko se vuodessa on mutta kuusi tuhatta vuotta ei riitä siihen pisteeseen jolloin ne yhdessä olivat. Onko sitten aluksi vauhti ollut hurjaa tässä erilleen ajautumisessa ja sitten jostain syystä hidastunut? En usko.

Uskon että ihminen on ollut maailmassa tämän aikaa mutta itse maapallo voi olla luotu paljon paljon aiemmin. Ei Raamattu sitä kerro tarkasti kuinka paljon. Tämä ei ole onneksi pelastuskysymys tietää.

Raamattu ei kerro yhtään mitään maapallon luonnista, koska siellä ei esitetä maapalloa vaan littana kupupeitteinen lätty. Sitä tarinoineilla muinaisilla paimentolaisilla ei ollut hajuakaan planeettojen tai avaruuden olemassaolosta.

• RealSana

Kerroppa näkemyksesi miten Raamattu kumoaa evoluutioteoriaa? Raamatussa on vain suppea ilmoitus, miten JUMALA loi maailman Poikansa kautta, mutta ei kerro miten ja missä ajassa ajatellen ihmisen määrittämiä aikoja.

Mitä ymmärrän evoluutiosta, niin ainakin jossain muodossa se toteutuu ja on jo toteutunutkin. Tätä ei kukaan edes puolueettomasti tutkiva ihminen edes epäile. Taas mitä tapahtui aivan alkumetreillä, niin kaikki on olettamusta.

Eksyt koska et tunne Jumalan Sanaa. Sana nimenomaan kertoo miten Jumala loi maailman "miten ja missä ajassa ajatellen ihmisen määrittämiä aikoja."

• okmmko
        RealSana kirjoitti:

Eksyt koska et tunne Jumalan Sanaa. Sana nimenomaan kertoo miten Jumala loi maailman "miten ja missä ajassa ajatellen ihmisen määrittämiä aikoja."

Se että kirja kertoo jotain, ei tee siitä totta.

• markku.lievonen
        RealSana kirjoitti:

No, juurihan kerroin, miten Raamatussa on vain suppeasti viitattu JUMALAN luomistyöstä eli JUMALA loi maailman Pojan kautta, mutta ei kerro miten ja missä ajanjaksossa. Taas ihminen taas tutkii juuri menetelmiä synnystä.

Aivan kuin ihminen tutkii ihmisen kehitystäkin ja on saanut hyviä tuloksia aikaan ajatellen eri sairauksien hoitomuotoja. Väitämpä, miten JUMALA on antanut monissa kohdin tutkijoille ymmrrystään nähdä kehityksen saloja. Itsekkin nautit ja hyödynnät tätä aluetta arjen keskelläsi.

No, jos sinä tunnet paremmin JUMALAN sanaa, niin avaappa salainen arkkusi ja tuo JUMALAN viisautta esille.

Mitä viisautta on ratkuttaa päivästä toiseen; "Eksyt koska et tunne Jumalan Sanaa." jos itse ei tiedosta asiasta enempää.

Niin, JUMALA todella loi maailman ja ihmisen, mutta menetelmää / kehityskarttaa ihminen ei tunne.

• RealSana

markku.lievonen, kuudessa päivässä Jumala loi maailman. Tässä sinulle: menetelmää / kehityskarttaa, jota et tunne.
        Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty.

• okmmko
        RealSana kirjoitti:

markku.lievonen, kuudessa päivässä Jumala loi maailman. Tässä sinulle: menetelmää / kehityskarttaa, jota et tunne.

Ihminen sanoi, että hän sanoi .... jne.
        Ei pidä unohtaa sitä oleellisinta asiaa.

• RealSana
        okmmko kirjoitti:

Ihminen sanoi, että hän sanoi .... jne.
        Ei pidä unohtaa sitä oleellisinta asiaa.

okmmko, et usko Jumalan Sanaan, mutta tulee hetki, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat Jumalan Pojan äänen ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

• okmmko
        RealSana kirjoitti:

okmmko, et usko Jumalan Sanaan, mutta tulee hetki, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat Jumalan Pojan äänen ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

Kerrot, että en usko Jumalan Sanaan ja sit siteeraat minulle Jumalan Sanaa... hmm. Loogista?

• RealSana
        okmmko kirjoitti:

Kerrot, että en usko Jumalan Sanaan ja sit siteeraat minulle Jumalan Sanaa... hmm. Loogista?

okmmko, nyt tunnustit, että siteeraan Jumalan Sanaa...hmm.Loogista?

• okmmko
        RealSana kirjoitti:

okmmko, nyt tunnustit, että siteeraan Jumalan Sanaa...hmm.Loogista?

Niin tunnustin kun teit niin.

Nyt siteeraan Muumipeikkoa:
        "Mene leikkimään pieni ötökkä, leiki niin paljon kuin saat leikkiä!"

• markku.lievonen
        RealSana kirjoitti:

Lie liian vaikea alue sinulle pohdittavaksi. Siis tarkoitin millä kaavalla / menetelmällä JUMALA loi maailman. Siis samansuuntainen ajatus kun tiedämme ihmisen kehitysestä,- geneettisyyden. Pienikin virhe geneettisyydessä, johtaa ihmisen sairastumiseen.

Mutten JUMALALLA on aivan omat ajat mitä on ihmisellä. Tästähän on Raamatussa ilmoituskin.

Sanat päivä ,vuorokausi , viikko , kuukausi, vuosi on ihmisen itsensä kehittämiä määritteitä ajasta. Olisikin mielenkiintoinen tietää millä sanalla alkuperäinen ilmoitus on määritellyt JUMALAN luomisaikaa.

No, tämä tästä.

• RealSana
        okmmko kirjoitti:

Niin tunnustin kun teit niin.

Nyt siteeraan Muumipeikkoa:
        "Mene leikkimään pieni ötökkä, leiki niin paljon kuin saat leikkiä!"

markku.lievonen, etkö osaa lukea tai etkö ymmärrä yksinkertaista lausetta, jonka lapsikin pystyy ymmärtämään? Edelleen kyselet menetelmiä ja kaavoja. Sanalla luominen on menetelmä. Vai etkö näe lukea? Siis, Sillä hän (Jumala) sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty.
        Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
        Et ole lukenut edes Raamatun ensimmäistä lukua. Väität: sanat päivä ,vuorokausi , viikko, kuukausi, vuosi on ihmisen itsensä kehittämiä määritteitä ajasta.
        Voisitko nyt edes katsoa ja lukea, mitä on kirjoitettu Mooseksen kirjan ensimmäisesä luvussa??? Olen hämmästynyt tietämättömyydestäsi!!!

• RealSana
        Simelius1 kirjoitti:

"Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' Siis alussa Jumala loi maapallon ja alussa Jumala loi myös ihmisen.

• markku.lievonen
        RealSana kirjoitti:

markku.lievonen, etkö osaa lukea tai etkö ymmärrä yksinkertaista lausetta, jonka lapsikin pystyy ymmärtämään? Edelleen kyselet menetelmiä ja kaavoja. Sanalla luominen on menetelmä. Vai etkö näe lukea? Siis, Sillä hän (Jumala) sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty.
        Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.
        Et ole lukenut edes Raamatun ensimmäistä lukua. Väität: sanat päivä ,vuorokausi , viikko, kuukausi, vuosi on ihmisen itsensä kehittämiä määritteitä ajasta.
        Voisitko nyt edes katsoa ja lukea, mitä on kirjoitettu Mooseksen kirjan ensimmäisesä luvussa??? Olen hämmästynyt tietämättömyydestäsi!!!

Voi jos ymmärtäisit edes vähäisen mitä alkutekstin kääntämiseen liittyy. Kääntämiseen liittyy mm kulttuuriset tekijät ja siihen liittyvät sanojen merkitykset.

Esim. alkutekstissä on paljon ilmaisumuotoja, joiden merkitystä ei äidinkielemme edes tunne ja siksi moni ilmoitus on käännetty äidinkieltämme tapaillen.

>>Väität: sanat päivä ,vuorokausi , viikko, kuukausi, vuosi on ihmisen itsensä kehittämiä määritteitä ajasta. <<

En väitä, vaan tideän, miten ihminen on liittänyt kääntämiseen ihmisen omat määritteet. Tietänet mistä tekijästä tulee vuorokausi, viikko, kuukausi, vuosi . Niin, ja tietänet miten tänä päivänäkin on erilaisia kalentereita ihmiskunnan keskuudessa. Puhumattakaan historiasta.

• markku.lievonen
        Simelius1 kirjoitti:

Muuten olet oikeilla jäljillä. Sitä en tiedosta miten kauan aikaa on arvioitu syntyneen mannerlaatat. Etsin, mutta en löytänyt Raamatun kohtaa. Nimittäin Raamatussa on jae, jossa on viitattu mannerlaattojen muodostumiseen. Jakeeseen liittyy käännösvirheellisyyttä, jossa mainitaan; kansat erkaantuivat. Muistaakseni Kaarlo Syväntö (?) mainitsee, miten alkuteksti mieluimmin ilmentää maan liikkumista / erkaantumista.

Niin, Raamattu käsittelee luomistyötä erittäin suppeasti. Monasti yhteen Raamatun lauseeseen liittyykin repullinen asioita ja asian aukeaminen antaa ihmiselle ymmärryksen nähdä laaja-alaisemmin asian.

• näkö.aloista kirjoitti:

"Tässä viime kesänä luin Virossa ilmestyneessä tiedelehdessä"

Mikä lehti oli kyseessä?

• RealSana

Voi jos ymmärtäisit edes vähäisen mitä alkutekstin kääntämiseen liittyy. Kääntämiseen liittyy mm kulttuuriset tekijät ja siihen liittyvät sanojen merkitykset.

Esim. alkutekstissä on paljon ilmaisumuotoja, joiden merkitystä ei äidinkielemme edes tunne ja siksi moni ilmoitus on käännetty äidinkieltämme tapaillen.

>>Väität: sanat päivä ,vuorokausi , viikko, kuukausi, vuosi on ihmisen itsensä kehittämiä määritteitä ajasta. <<

En väitä, vaan tideän, miten ihminen on liittänyt kääntämiseen ihmisen omat määritteet. Tietänet mistä tekijästä tulee vuorokausi, viikko, kuukausi, vuosi . Niin, ja tietänet miten tänä päivänäkin on erilaisia kalentereita ihmiskunnan keskuudessa. Puhumattakaan historiasta.

markku.lievonen, lakkaahan vääntelemästä sanoja. Oppiesi mukaan mitään ei voi tietää mistään, koska sanat voivat merkitä ihan mitä vain. Olet mieletön, etkä vieläkään ole lukenut Mooseksen Kirjan ensimmäistä lukua.
        Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
        Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia.

• tämäkinnäkökohta
        RealSana kirjoitti:

Eikö "Sanalla" tarkoiteta myös Jeesusta Kristusta ja eikö Hänellä ole monissa raamatunkohdissa merkittävä rooli luomiseen liittyen?

• code_red kirjoitti:

"Tässä viime kesänä luin Virossa ilmestyneessä tiedelehdessä"

Mikä lehti oli kyseessä?

Tod. näk. kyseessä on hihhulimedioissa levinnyt vääristely siitä mitä Michio Kaku on sanonut:

http://innotechtoday.com/michio-kaku-clears-god-discovery/

Ja kyseinen "tiedelehti" tuskin oli tiedelehti.

• markku.lievonen
        RealSana kirjoitti:

markku.lievonen, lakkaahan vääntelemästä sanoja. Oppiesi mukaan mitään ei voi tietää mistään, koska sanat voivat merkitä ihan mitä vain. Olet mieletön, etkä vieläkään ole lukenut Mooseksen Kirjan ensimmäistä lukua.
        Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
        Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia.

JUMALA tahtoo, että ihminen paneutuisi paneutumalla sanojen sisällön merkitykseen ja sen sisällä olevaan viisauteen. Ihmiselle ei ole mitään hyötyä, jos lukee Raamattua ja ei ymmärrä sanan sisälle kätkeytyvää viisautta.

Aikoinaan tutkin tätä yhtä jaetta ja sen sisältöä monen vuoden ajan ja aukesihan se vihdoin.

4. Ajattelemattomien sydän käsittää taidon, ja änkyttäväin kieli puhuu sujuvasti ja selkeästi.

Punainen lanka oli löytää,- änkyttävin kieli sanojen sisään kätkeytyvä viisaus,- eli savoksi sanottuna. Miksi vanhurskaus vaikuttaa änkyttävään ihmiseen positiivisesti ja mitä kautta?

No, RealSanalle tämä lie liianb vaikea ymmärtää ja siten ei ymmärrä asian ydintä.Niin, kirjoituksistaan päätellen, mutta, jos joku ymmärtää, niin Raamatun ilmoituksien sanamuotoihin / niiden sisältöön kannattaa paneutua ja mahdollisimman syvältä ja laaja-alaisesti. Ne ohjaavat tuntemaan mm ihmisen sisintä.

• RealSana

markku.lievonen, jatka oman jumalasi, evoluution palvontaa.

• luojanluoma
        samaa.taas kirjoitti:

Niin, Jumalahan ei ole vielä sanonut yhtään mitään, niin tuohon on nyt vaikea ottaa kantaa.

Raamatun mukaan Jumala on sanonut ja sanoo yhtä jos toistakin. Olen kokemalla kokenut että se mitä Hän sanoi tuhansia vuosia sitten, toimii vielä tänäänkin. Jeesus Kristus, eläväksi ihmiseksi tullut Sana, on lisännyt jatkoa vahvistaen Luoja-Isänsä sanoja. Hänen sanojaan toistelevat monet huomaamattaankin.
        Tehokas on lause: "Minkä tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää te samoin heille".
        Se toimii hyvin usein. Kannattaa kokeilla sen tehoa, mutta ei esim. vetämällä lähimmäistä turpaan vaan tekemällä hyvää, joskus vain hymyilemällä ystävällisesti ja käyttämällä sanaa: kiitos.

• pitkäänhellari

Kyllä katson luonto-ohjelmia. Ei minua haittaa tippaakaan jos niissä puhutaan evoluutiosta. Ei se minua loukkaa. Saa mielestäni itsekukin uskoa niin kuin homman lystää. Minä uskon että Jumala on luonut kaiken elämän.

• "Saa mielestäni itsekukin uskoa niin kuin homman lystää."

Evoluution tiedetään tapahtuneen, ei se ole vain jotain uskoa. Samasta syystä luulottelusi jostain luomisesta tiedetään vääräksi.

• ihmeellinenluonto

En halua pilkata tieteentekijöitä ja siihen perehtyneitä. Itseänikin kiinnostavat luonnontieteet. Tiedeuskovaisuudessa on vaarana saada putkinäkö maailmankatsomuksessa. Kaikki asiat luullaan tiedettävän, kun paljon on saatu selville (paljon myös pelkkiä olettamuksia). Saa tiede selville sitten, mitä vain, niin se ei pysty tavoittamaan Jumalan todellisuutta. Monet nykyajan tiedeuskovaiset eivät enää pysty eri teorioiden takia näkemään Jumalaa Hänen luomakunnassaan, mikä on sääli ja harmittaa minua todella.
      Raamatun ilmoitus on tarkoitettu yhtäläisesti tuhansia vuosia sitten sekä nykyaikana eläville oppineille ja oppimattomille ihmisille. Se on tarkoitettu opastamaan tielle kohti Jumalaa ja Hänen armoaan Pojassaan, Jeesuksessa Kristuksessa. Sieltä ei löydy lisäselvityksiä kvanttimekaniikan arvoituksiin. Siellä on vain tärkeimmät asiat, joita ihmisen tulee tietää.
      Aikanaan hyvä ateistituttavani piti mahdottomana uskoa Raamattuun, koska "siellä ilmoitettiin ympyrän kehän olevan kolme kertaa halkaisija piin sijasta". Arkkitehtuuri oli jo kehittynyttä "Raamatun aikanakin" ja mittanarun kanssa tavallinen kansalainen helposti totesi kehän olevan kolmea pidemmän. Eipä heidän uskonsa siihen kaatunut. Luomiskertomus on se, mitä Jumala haluaa meidän alkuperästämme tietävän. Mitä hyötyä, olisi ollut ilmoittaa, että jokin hiukkanen voi olla samalla hetkellä kahdessa paikassa (vai voiko?) yms. Jeesus Kristus on sadoissa tuhansissa paikoissa yhtäaikaa, missä kokoonnutaan Hänen nimessään Henkensä kautta. Fysiikan ja matematiikan kirjana Raamattua ei lueta (hebreaan ja Raamattuun toki sisältyy hämmästyttävä numerologia) toisarvoisina olevina. Raamattu puhuu ennenkaikkea maailmasta alkeishiukkasten ulkopuolelta ja Jumalan Hengestä, kuka pitää kaiken toimivana ja olemassaolevana.

• Paaponpaapon

Miksi miehillä on nännit, miksi ihmisillä on häntäluut mutta ei häntiä, miksi ihminen on niinkin keskeneräisesti "luotu", että monet tukehtuvat ruokaansa, siis miten on jätetty rakennelma tuollaiseksi, että ruoka voi tukkia keuhkojen ilmanvaihdon. Miten tämä kaikki on mahdollista, kun ihmisen "loi" ylivertaisilla aivoillaan ja kyvyillään itse herra isoherra. Miten herra isoherra itsekin voi olla niin vajavainen, tiedämmehän sen siitä, että hän "loi" ihmisen omaksi kuvakseen, siis omien vajavaisuuksiensa kuvaajaksi. Semmoinen surkimus on herra isoherra jota toiset niin paapovat!

• maailmassateilläahdistus

Eikö tuohon "puutteeelliseen kurkkuumme" liity puhekykymme? Tiedän toki ystävän lähiomaisen, joka tukehtui ruokaansa ja itsekin olen pulaan joutunut kurkkuun juuttuneen pihvipalan takia. Luomakunnan "puutteet" ilmoitetaan paljolti johtuvan syntiinlankeemuksen seurauksena. On ilmeistä, että pahat henkivoimat saavat määräikaan asti kiusata ihmisiä. Jeesus Kristus on kuolemansa ja verensä kautta nämä jo voittanut. Siksi voimme olla jo nyt sisäisesti vapaita ja kokonaisvaltaisesti sitten tämän ajan jälkeen...ikuisesti.

• Laskuntulos

Se tässä ihmetyttää, kun luonto-ohjelmien juontajat kannattavat evoluutiota, mutta ohjelma on täynnä luonnon uskontoja.

• mnbbnm

Ihmettele kaikessa rauhassa.

• omalehmä

Luonto-, historia- ja tiedeohjelmat ovat TV:n parasta antia.

• Katson luonto-ohjelmia ja olen oppinut niistä sen, että hengelliset hedelmät tulevat
      muualta kuin luonnosta tai luonto-ohjelmista.

• Uskonivainvahvistuu

Katson luonto-ohjelmia, ne saavat minut kerta toisensa jälkeen ylistämään kaiken luojaa, kuinka ihmeelliset ovatkaan hänen tekonsa.

• Mutta kun seuraa eliöiden puuhastelua saa sellaisen vaikutelman, että nehän ovat ateisteja.

• RealSana

Herran laki on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
      Mannerlaattojen jakaantuminen on helposti nähtävillä kartoista.
      Eberille syntyi kaksi poikaa: yksi kutsuttiin Peleg, että hänen aikanansa maailma jaettiin: hänen veljensä kutsuttiin Joktan.
      Jobin Kirjasta löytyy luomiseen kuvaussia esim. Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.

• aika_moista

Melkoisen herran ihminen on luonut itselleen, vuosien saatossa.

• luojanluoma
        aika_moista kirjoitti:

Melkoisen herran ihminen on luonut itselleen, vuosien saatossa.

Ihmiset ovat luoneet itselleen monia melkoisia jumalia tuhansien vuosien saatossa. Äskettäin luin tarinoita kreikkalaisten jumalista. Kummasti vain Zeus ja Apollon ym. muistuttivat ihmisiä luonteiltaan ja tavoiltaan! He toimivat usein ristiriitaisesti ja olivat epäluotettavia. Myöhemmin he alkoivat muistuttaa toisiaan ja muuttuivat ihmisille ystävällisiksi ihmisten toiveiden mukaan. Ei mikään ihme että kristinusko tuli silloin voittajaksi. Roomalaiset taas halusivat itse olla jumalia ja se näyttää periytyvän nykyihmisille. Kristinuskon Jumala joka ei taivu ihmisten mukaan, joutui vainon kohteeksi.
        Hän on se vain yksi ainoa jumala, joka on itse henkilökohtaisesti ottanut yhteyttä ihmiseen, jopa tullen ihmisen hahmoon Jeesus Nasaretilaisena, Ihmisen Pojaksi itseään kutsuen, mutta tunnustaen jumaluutensa ja suhteensa Isä Jumalaan sellaisille ihmisille jotka halusivat tappaa hänet sen vuoksi.

• Mieti.sitä

Minkä takia uskovat eivät usko evoluutioon, onko siitä haittaa.

• RealSana

Uskovan luottamus ja usko Jumalaan on hyvin hataraa, jos ei usko edes Raamatun ensimmäistä lukua. Evoluutio kuin epäjumala eikä uskovan pidä olla tekemisissä epäjumalien kanssa.
        Noin yleisesti evoluutioon uskomisesta on haittaa. Koko elämän kunnioitus häviää, mm. abortit ja nyt armomurhat.

• >>>Niissähän hyvin usein puhutaan evoluutiosta ja esitetään hyvin seikkaperäisesti miten elämä on maapallolla kehittynyt. Todella paljon uutta tietoa on saatu viimeisen kymmenen vuoden aikana. On löydetty valtaisa määrä fossiileja esim. Kiinasta, jotka ovat antaneet paljon lisätietoa eliölajien synnystä.<<<

Koska uskot tieteen pääsevän asian ytimeen ja alkuun? Koska siis tiede ymmärtää mistä elämä on tullut? Kaiken ratkaisu on juuri tässä kysymyksessä: Mistä elämä?
      Uskovat tietävät että Jumala on elämä ja Hänestä on kaikki elämä. Mutta koska tiede saa tedon elämästä?

>>>Nykyisin pystytään solujen mitokondrioiden DNA:sta selvittämään eläinlajien keskinäinen sukulaisuus ja jopa arviomaan milloin haarautuminen uudeksi lajiksi on tapahtunut.<<<

Kuka ne mitokondrit suunnitteli ja teki ja laittoi ihmisten ruumiisiin? Ja kuka teki ihmisen silmän, korvan, suoliston, sydämen, verenkierron, aivot mm. Eikö nämä ole aika monimutkaisia "laitteita". Vaatii paljon uskoa että kaikki on syntynyt ihan sattumalta itsestään ilman älyllistä suunnittelijaa ja rakentajaa. Minulla ei ole niin paljon uskoa. Minä uskon yksinkertaisesti että alussa Jumala loi....

>>>Eikö teitä huolestuta, ettei kukaan enää voi uskoa Raamatun mukaiseen "luomiseen"?<<<

Ei huolestuta koska väitteesi ei pidä paikkaansa. Ja vaikka kukaan ei uskoisikaan, Jumala ei minnekään katoa. Jumala on aina olemassa eikä ihminen voi häntä erottaa virastaan.

• markku.lievonen

Niin, uskon aidosti, ettei ihminen koskaan saa selville JUMALAN luomisen alukutilannetta. Tilanne todella vaatisi jo elämän synnyttämistä kohteeseen.

Taas, jokainen, joka vähänkin on paneutunut asiaan, niin ymmärtää miten esim, ihminen on muuttunut evoluutiomaisesti eli ympäristö on ohjannut / vaikuttanut ihmisen olemuksen kehitykseen. Taas sisäinen ihminen on samanlainen olipa ihminen tummaihoinen tai vaalea eurooppalainen. Tai pituus mikä tahansa. Ravinnollakin on ihmisen muovaava vaikutus.

Taas tieteen luonnon / kasvien tekeminen tai synnyttäminen on ihmiselle mahdolista, koska alue on yksinkertaisempi kuin ihminen.

• RealSana

Niin, uskon aidosti, ettei ihminen koskaan saa selville JUMALAN luomisen alukutilannetta. Tilanne todella vaatisi jo elämän synnyttämistä kohteeseen.

Taas, jokainen, joka vähänkin on paneutunut asiaan, niin ymmärtää miten esim, ihminen on muuttunut evoluutiomaisesti eli ympäristö on ohjannut / vaikuttanut ihmisen olemuksen kehitykseen. Taas sisäinen ihminen on samanlainen olipa ihminen tummaihoinen tai vaalea eurooppalainen. Tai pituus mikä tahansa. Ravinnollakin on ihmisen muovaava vaikutus.

Taas tieteen luonnon / kasvien tekeminen tai synnyttäminen on ihmiselle mahdolista, koska alue on yksinkertaisempi kuin ihminen.

markku.lievonen, kirjoituksesesi sopivat huuhaa-osastolle. Raamatussa lukee selkeästi miten Jumala loi Sanallaan maailman. Mikä "alukutilannetta"?
        Mitä tarkoitat: "Taas tieteen luonnon / kasvien tekeminen tai synnyttäminen on ihmiselle mahdolista, koska alue on yksinkertaisempi kuin ihminen."??? Olet sekasin. Miten kasveja synnytetään? Kasveja voi ainoastaan jalostaa. Juttusi ovat aivat sekoja.
        Mnä tiedän, miten Jumala loi maailman ja moni aito kristitty tietää myös. Siis koko kirjoituksesi on valhetta ja huu-haata.

• sopivathyvinyhteen

Mikä on Raamatun mukainen luominen - loi ihmisen omaksi kuvakseen? Siis luomaan. Ja luominen jatkuu jatkumistaan evoluutiossa. Miten ne olisivat ristiriidassa - varsikaan sen jälkeen, kun voidaan osoittaa tieteellisesti, että tuohon evoluutioluomiseen jää juuri se Jumalan sormen mentävä lokonen. Nimittäin jo 30-luvulla todettiin, että ei ole mitään faktoja luonnonlakeja - deterministiset lait muuttuivat pelkiksi tilastollisiksi todennäköisyyksiksi, joten poistui este sovittaa yhteen tiede ja uskonto. Tämä sopii parhaiten myös Jeesuksen omiin sanoihin:

"Lähtekää liikkeelle siitä, mikä ei näy, ja pyrkikää löytämään näkyvän päämäärä. Silloin ajatus virtaa esiin ja paljastaa teille, kuinka usko näkymättömiin on ollut niissä, jotka ovat näkyviä, mutta kuuluvat syntymättömälle Isälle. Jolla on korvat, se kuulkoon!"

Ja tieteestä:

"Laurikainen tuli tunnetuksi myös nykyisen luonnontieteiden ja uskonnon välistä suhdetta koskevista pohdiskeluistaan,[7] joista hän julkaisi useita kirjoja. Hänen mukaansa käsitys, että tiede ja uskonto olisivat sovittamattomassa ristiriidassa keskenään, perustui ennen kaikkea klassisen mekaniikan mukaiseen maailmankuvaan, kun sen sijaan kvanttimekaniikka ja erityisesti siihen liittyvä determinististen lakien korvautuminen tilastollisilla laeilla oli hänen mukaansa pitkälti kumonnut vastaväitteet, joita uskontoa vastaan oli tieteen näkökulmasta esitetty."

https://fi.wikipedia.org/wiki/K._V._Laurikainen

• beethooven

Hait, krokodiilit ja merikilpikonnat vielä etenkin kiinnostavat koska ne ovat olleet olemassa noin 50 x kauemmin kuin olaaneetan nykyinen reppana-hallitsija? Nimelttään ihmisapinarotta vähintäänkin.

• markku.lievonen

Moni ihminen pitää Nooan toimintaa ja tehtävää mahdottomuutena eli koota kaikkien eläinlajien edustajat arkkiinsa. Tai miten petoeläimet ja muut tulivat toimeen keskenään. Ajatellen eläin lajien määrää, niin arkki olisi käynyt pieneksi. Mitä nyt eläimiä maapallolla on ollut ja edelleen on.

Mutta,- mitä tänä päivänä tiedetään eläinlajeista ja erikoisesti DNA:sata j ageneettisyydestä, niin kaikki Nooan toiminta on mahdollista. Kaikki eläimet ei todella olisi mahtuneet arkkiin täysiklasvuisena,- mutta eläin lajien ollessa alkiona tila on riittänyt ja kaikki eläimet olisivat olleet sopusoinnussa keskenään.

• mitäsiellätapahtui

Aivan. Mielenkiintoinen näkemys, ja kyllä monet asiat viittaavat sinne menneisyyteen, että siellä ollaan oltu joskus erittäin fiksuja ja viisaita, mutta tuhosiko joku tuon sivilisaation ja sitten jouduimmekin aloittamaan ihan alusta?

• Antipersux

Vai että ihan alkioina? Voisitko kertoa missä koeputkissa Noa niitä säilytti? Entäs kuka noista alkioista syntyneistä poikasista huolehti kun ne syntyivät? Kuka esim imetti nisäkkäiden pennut? Kuka kantoi ruokaa linnun poikasille? Kuka opetti ihmisapinoiden poikasille mistä saa syödä ja mitä saa syödä?

Siis ihan tosi. Eikö sulle tullut tämän sun epätoivoisen "selityksen" aikana ollenkaan mieleen että pitäisi välillä vähän myös ajatella mitä kirjoittaa? Silloin ei tulisi päästettyä suustaan kaikenlaisia sammakoita, joissa ei ole päätä eikä häntää...

• vaiarkissa
        Antipersux kirjoitti:

Vai että ihan alkioina? Voisitko kertoa missä koeputkissa Noa niitä säilytti? Entäs kuka noista alkioista syntyneistä poikasista huolehti kun ne syntyivät? Kuka esim imetti nisäkkäiden pennut? Kuka kantoi ruokaa linnun poikasille? Kuka opetti ihmisapinoiden poikasille mistä saa syödä ja mitä saa syödä?

Siis ihan tosi. Eikö sulle tullut tämän sun epätoivoisen "selityksen" aikana ollenkaan mieleen että pitäisi välillä vähän myös ajatella mitä kirjoittaa? Silloin ei tulisi päästettyä suustaan kaikenlaisia sammakoita, joissa ei ole päätä eikä häntää...

Koko arkkia on kyseenalainen.Eihän isot eläimet edes olisi mahtuneet arkin sisään. Norsut, dinosaurukset ja fossiileista löytyneet muut liskot.

Dinosaurukset olivat tasalämpöisiä maaeläimiä. Jotkin niistä olivat kasvinsyöjiä, ja osa lihansyöjiä. Dinosaurusten koko vaihteli suuresti: pienimmät olivat alle 200-grammaisia, ja suurimpia on 80–100 tonnin painoiseksi arvioitu argentinosaurus, joka olisi siten kaikkien aikojen suurin maaeläin.

• RealSana

Eihän sinne arkkiin dinoja tungettu. Dinot kuolivat tulvassa. Norsut saattoivat olla poikasia. Vedenpaisumuksen jälkeen olot muuttuvat epävakaisimmiksi ja karuimmiksi. esim. ilmanpaine saattoi laskea.

• mahdoton_laiva
        vaiarkissa kirjoitti:

Koko arkkia on kyseenalainen.Eihän isot eläimet edes olisi mahtuneet arkin sisään. Norsut, dinosaurukset ja fossiileista löytyneet muut liskot.

Dinosaurukset olivat tasalämpöisiä maaeläimiä. Jotkin niistä olivat kasvinsyöjiä, ja osa lihansyöjiä. Dinosaurusten koko vaihteli suuresti: pienimmät olivat alle 200-grammaisia, ja suurimpia on 80–100 tonnin painoiseksi arvioitu argentinosaurus, joka olisi siten kaikkien aikojen suurin maaeläin.

Kaiken lisäksi tuollainen laiva ei kestäisi pienintäkään merenkäyntiä. Siksi Nooan arkista on aina rakennettu vain pienoismalleja.

Suurin todellinen ihmisen rakentama puinen laiva on ollut kooltaan vain n. neljäsosa, vaikka niiden runko on ollut teräsvahvisteinen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_longest_wooden_ships

• kukasaattaa
        RealSana kirjoitti:

Eihän sinne arkkiin dinoja tungettu. Dinot kuolivat tulvassa. Norsut saattoivat olla poikasia. Vedenpaisumuksen jälkeen olot muuttuvat epävakaisimmiksi ja karuimmiksi. esim. ilmanpaine saattoi laskea.

Ai, nyt jo saattaa olla.

• markku.lievonen
        mitäsiellätapahtui kirjoitti:

Aivan. Mielenkiintoinen näkemys, ja kyllä monet asiat viittaavat sinne menneisyyteen, että siellä ollaan oltu joskus erittäin fiksuja ja viisaita, mutta tuhosiko joku tuon sivilisaation ja sitten jouduimmekin aloittamaan ihan alusta?

Niin, ihmiskunnan historia on kyllä salattu. Itse en uskoa alkuunkaan, miten ihmiskunta olisi kehittynyt tälle tasolle vain reilun 100-vuoden aikana. Siis esi-isämme olisivat olleet alkukantaisia ja tyhmempiä ja lahjattomampia jne...
        Sähkön keksimisen jälkeen elinympäristömme on muuttunut mullistavasti ja muutaman vuosikymmenen aikana vain kehitys on kiihtynyt.

Niin, mikä on tuhonnut esi-isiemme aikaisen kehityksen? Samoilla aivoilla varustetun ihmisen elinympäristön kehityksen laajentumisen?

• en_ymmärrä

Niin, ihmiskunnan historia on kyllä salattu. Itse en uskoa alkuunkaan, miten ihmiskunta olisi kehittynyt tälle tasolle vain reilun 100-vuoden aikana. Siis esi-isämme olisivat olleet alkukantaisia ja tyhmempiä ja lahjattomampia jne...
        Sähkön keksimisen jälkeen elinympäristömme on muuttunut mullistavasti ja muutaman vuosikymmenen aikana vain kehitys on kiihtynyt.

Niin, mikä on tuhonnut esi-isiemme aikaisen kehityksen? Samoilla aivoilla varustetun ihmisen elinympäristön kehityksen laajentumisen?

Kirjoitit: "Itse en uskoa alkuunkaan, miten ihmiskunta olisi kehittynyt tälle tasolle vain reilun 100-vuoden aikana."

Mitä ihmettä tuolla tarkoitat?

• markku.lievonen
        en_ymmärrä kirjoitti:

Kirjoitit: "Itse en uskoa alkuunkaan, miten ihmiskunta olisi kehittynyt tälle tasolle vain reilun 100-vuoden aikana."

Mitä ihmettä tuolla tarkoitat?

Jos tutkit 1800 luvun ihmisen elinympäristöä teknologioineen, niin ankeaa oli. Esim. kukaan ihminen ei 1970/80 luvulla olisi uskonut, miten ihminen voi olla yhteydessä netin kautta. Olipa ihmiset vaikka missä tahansa.

Tai miten metallin koneistaminen on kokenut mullistukset muutamassa vuosikymmenessä. Tai geneettiset tutkimukset jne... ihmisen terveyden hoito / taso.

• RealSana
        kukasaattaa kirjoitti:

Ai, nyt jo saattaa olla.

kukasaattaa, sinä sitten olisit ottanut arkkiin kaikkein suurimmat elefantit ja kirahvit ja alligattorit. Nooan arkkiin eläimet lastattiin järjellisesti.

• RealSana

Jos tutkit 1800 luvun ihmisen elinympäristöä teknologioineen, niin ankeaa oli. Esim. kukaan ihminen ei 1970/80 luvulla olisi uskonut, miten ihminen voi olla yhteydessä netin kautta. Olipa ihmiset vaikka missä tahansa.

Tai miten metallin koneistaminen on kokenut mullistukset muutamassa vuosikymmenessä. Tai geneettiset tutkimukset jne... ihmisen terveyden hoito / taso.

markku.lievonen jatkaa huuhaa kirjoittelua. Oletko nyt aivan varma, "kukaan ihminen ei 1970/80 luvulla olisi uskonut, miten ihminen voi olla yhteydessä netin kautta"? Etkö ole lukenut, että: Internetin historia alkaa 1960-luvun alusta, jolloin Yhdysvalloissa alettiin suunnitella viranomaisten välistä kommunikaatiojärjestelmää, jonka toiminta ei lamaantuisi ydiniskun jälkeenkään??? markku.lievosen sepustukset on helppo osoittaa huuhaaksi.

• luojanluomaa

Arkin valittujen eläinten lajit, tarkoittavat ryhmiä, joilla oli sellaiset Luojan asettamat selvät ja muuttumattomat rajat, joiden puitteissa luomukset pystyivät lisääntymään lajinsa mukaan. Jotkut ovat arvioineet, että nykyään tunnetut sadattuhannet eläinljit voidaan jakaa harvoihin kantalajeihin mm. hevosten lajiin, lehmän lajiin, kissaeläinten lajiin, pari esimerkkiä mainitaksemme. Rajoja, jotka Jumala oli asettanut lajien mukaan lisääntymiseen, ei saanut eikä voinut ylittää. Jumala antoi tarkat mitat arkin rakentamiseen. Tarkkojen ohjeiden mukaan siinä oli kaksi välipohjaa, jolloin saatiin kolme kantta ja kaikkiaan n. 8900 neliömetriä pinta-alaa. Raamatussa on tarkat mitat arkin koosta (1. Moos. 6. 14-16). Nooa rakensi sitä 40. vuoden ajan ja noudatti tunnontarkasti kaikkia Jumalalta saamiaan ohjeita. Sen aikana varattiin mm. ravintoa yli vuoden ajaksi. Ilman Jumalalta tulevia ohjeita työ ei olisi onnistunut. Mm. 6. luku 1.Moos. kirjaa kertoo paljon yksityiskohtia arkin rakentamisesta.

• markku.lievonen

Niimpä. Arkin rakenteet ja erikoisesti liitoskohdat ovat olleet sellaisia, joita tämän ajan ihminen ei tiedosta. Puuliitoksiakin on erittäin monenlaisia miten se toteutetaan.

Niin, ajatellen eläinlajien määrää, niin itsekkin ajattelen, miten arkkiin on laitettu vain kantalajit ja näistä kantalajeista on muuntautunut evoluutiomaisesti muut rinnakkaislajit jne....

Niin, tänä aikana ja meidän teknologialla arkin rakentaminen olisi ollut helppoa, mutta kun ajattelee tuota aikaa, niin melkoinen saavutus. Mutta,- rakensiko Nooa yksin tuon arkin,- vai oliko Noa rakennuttaja? Todennäköisesti rakennuttaja.

• Veneen.veistänyt

Niimpä. Arkin rakenteet ja erikoisesti liitoskohdat ovat olleet sellaisia, joita tämän ajan ihminen ei tiedosta. Puuliitoksiakin on erittäin monenlaisia miten se toteutetaan.

Niin, ajatellen eläinlajien määrää, niin itsekkin ajattelen, miten arkkiin on laitettu vain kantalajit ja näistä kantalajeista on muuntautunut evoluutiomaisesti muut rinnakkaislajit jne....

Niin, tänä aikana ja meidän teknologialla arkin rakentaminen olisi ollut helppoa, mutta kun ajattelee tuota aikaa, niin melkoinen saavutus. Mutta,- rakensiko Nooa yksin tuon arkin,- vai oliko Noa rakennuttaja? Todennäköisesti rakennuttaja.

"Niin, tänä aikana ja meidän teknologialla arkin rakentaminen olisi ollut helppoa"

Ei ihan noinkaan. Kaikilla aluksilla on omat maksimikokonsa riippumatta materiaaleista. Jo pelkkä suunnittelutyö olisi enemmän kuin valtava urakka, epäonnistumisen mahdollisuuskin olisi olemassa.

• markku.lievonen
        Veneen.veistänyt kirjoitti:

"Niin, tänä aikana ja meidän teknologialla arkin rakentaminen olisi ollut helppoa"

Ei ihan noinkaan. Kaikilla aluksilla on omat maksimikokonsa riippumatta materiaaleista. Jo pelkkä suunnittelutyö olisi enemmän kuin valtava urakka, epäonnistumisen mahdollisuuskin olisi olemassa.

Niin, mennään jo uskon alueelle. Itse ymmärrän ja uskon, miten JUMALA antoi ohjeet arkin rakentamiseen. Siis JUMALA oli arkin suunnittelija,- ei Nooa.

Taas suunnittelija tiesi tasan tarkkaan mihin olosuhteisiin arkki rakennetaan eli mitä myrskyjä / tuuliolosuhteita arkin tulisi kestää ja myös kestoikä. JUMALAHAN vaikutti molempiin puoliin. Myrskyn voimakkuuteen ja arkin kestoikään.

Siis arkki rakennettiin erilaisiin olosuhteisiin kuin meidän aikanamme rakennetaan suuret alukset merenkäynti huomioiden. Niin, olisikin mielenkiintoista nähdä miten arkissa oli toteutettu liitokset ja yleensä koko rakenne.

• markku.lievonen

Vaikka arkki tutkimusten mukaan oli melkoinen rumilus ja epäillään sen toimivuutta, niin sen ei tarvinnutkaan kestää voimakkaita tuuli / myrsky olosuhteita. Samoin kestoikä / käyttö oli erittäin lyhyt.

• RealSana

Nooa rakensi arkin Jumalan käskyn mukaan. "Tee sinulles arkki hongasta, ja tee sisälle olinsijat, ja tervaa se sisältä ja ulkoa." Arkin syväys oli viisitoista kyynärää. "Fifteen cubits upward did the waters prevail; and the mountains were covered."

• luojanluomaa

Nooan apuna työskentelivät Noan vaimo ja hänen kolme poikaansa vaimoineen, siis 8 henkeä, jotka myöskin säilyivät elossa vedenpaisumuksessa. Samaan aikaan Nooa kertoi myös lähestyvästä tuhosta ihmisille ja kehoitti heitä tulemaan suojaan arkkiin ja Jeesus vertasi Nooan päiviä meidän aikaamme. Hän vertasi meidän aikamme ihmisiä silloisiin ihmisiin. (Matt. 24. 36-39) Sama varoitustyö on myös meneillään meidän aikanamme lähestyvästä tuhosta, joka kohtaa jumalatonta maailmaa. Yhtä vakava asia, kuin silloin.

• luojanluomaa

Evoluution ja luomisopin välillä on myös se ero, että luomiskertomuksen myötä tietää myös, mikä elämän tarkoitus on, miksi olemme olemassa ja tarjoaa myöskin tulevaisuudentoivon. Olisi aika toivoton asia, jos kaikki olisi vain tässä. Monet elävät sairaina ja ankeissa olosuhteissa, sodan ja nälän keskellä. Jos ei olisi toivoa paremmasta koskaan, mitä se elämä olisi. Monissa maissa eletään itsekkäiden ja huonojen hallitsijoiden alaisuudessa. Sekin olisi toivotonta, jos joutuisimme elämään sellaisessa olosuhteissa koko elämämme ilman toivoa. Jos luottaisimme vain ihmisten kykyyn hoitaa asioihin, parannusta ei ehkä tulisi koskaan. Ihmistä ei ole luotu hallitsemaan toista ihmistä, sen tulokset on nähtävissä maailmassa. Siksi tarvitaan ylempää voimaa parannuksen aikaansaamisessa.

• Umpiheterox

Vai että ei ole luotu palvemaan toista ihmistä? Mutta että jumalaa pitää palvella täältä ikuisuuteen? Miten tämä "vaihtoehto" eroaa esittämästäsi edellisestä? Siis ihmisen palvonnasta? Mietitkö koskaan mitä jumalasi "hyötyy" tästä palvonnasta? Nostaako se hänen egoaan?

Kun vertaat eri kansoja toisiinsa on itsestään selvää että kansat joissa on demokratia plus sananvapaus pärjäävät paljon paremmin kuin diktatuurivaltiot. Onko jumala luonut demokratian? Järjestetääkö taivaassa vaaleja? Jos järjestetään niin ketä on ehdokkaana?

• markku.lievonen

>>Evoluution ja luomisopin välillä on myös se ero, että luomiskertomuksen myötä tietää myös, mikä elämän tarkoitus on, miksi olemme olemassa ja tarjoaa myöskin tulevaisuudentoivon.<<

Niin, mikä on ihmisen elämisen tarkoitus täällä maan päällä. Tämä ei ole selkeytynyt minulle.

Siis JUMALA ,- joka on kaikkien Isä ,-on kaikkivaltias ja hänen aivoituksiensa yläpuolella tai sivulla ei ole toista tahoa jne...

Miksi kaikkivaltiaana JUMALANA JUMALA salli / aivoitti ihmisen lankeamisen syntiin ja siten turmeltua mieletään ja koko olemukseltaan. Tästä tilasta siis ihminen kärsii tässä ajassa.

Niin, mikä on tämän ihmisen elämisen tarjoitus? Hän on täysin osaton turmeltuneeseen johtavan kehityksensä kanssa,- koska koko kehitys ohjaantuu jo geneettisyydestä.

Kerroppa omin sanoin, mikä sinun mielestäsi on elämisen tarkoitus? Löytää JUMALA / ko? Miksi JUMALA haluaisi ihmisen hänet löytävän, koska ihminen olisi voinmut elää ja olla JUMALAN yhteydessä jo heti alusta lähtien,- kuten olikin.

Miksi JUMALA aivoitti ihmisen kohdalle tämän sivuhaaran / suolla rämpimisen?

Niin, ihmisen olemusta on mielenkiintoinen pohtia ja sen syntyperiä.

• sairasta_touhua

Kirjoitit:" Monissa maissa eletään itsekkäiden ja huonojen hallitsijoiden alaisuudessa."

Mutta nämä huonotkin hallitsijat ovat "Jumalan asettamat". Hitler ja Stalin olivat saaneet Jumalalta valtuutuksen hirmuteoilleen. Tästäkin on helppo päätellä, että kristinuskon Jumala on sadistinen psykopaatti.

Roomalaiskirje:
        13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat

• RealSana

Arkin kyljessä oli vain yksi ovi, josta pääsi pelastavaan arkkiin. "Herra sulki oven hänen jälkeensä."

• luojanluomaa

Kirjoitin kyllä hallitsemaan toista ihmistä, en palvomaan. Jumalaa palvotaan, ei ihmistä. Elämä on lahja Jumalalta. Jumalan rakkaus näkyy luomistöistä, luonnon kauneus ja moninaisuus, monipuolinen ravinto, kyky osoittaa rakkautta. Jumala ei tarvitse ihmisiltä mitään, koska hän omistaa kaiken Luojana, mutta iloitsee ihmisistä, jotka palvovat häntä. Hän ansaitsee sen.
      Elämän tarkoitus tuli esiin siinä, kun hän loi ihmisen maan päälle, lisääntyä ja täyttää maa Jumalaa pelkäävillä ihmisillä ja laajentaa paratiisi kaikkialle maan päällä. Hän varasi kaiken, mitä ihminen tarvitsi, mutta halusi palvonnan ja tottelevaisuuden. Hän antoi myös valinnan vapauden ja ihminen teki itsekkään valinnan ja vei valinnallaan jälkeläisensä synnin ja kuoleman alaisuuteen. Varaamalla lunnaat Poikansa välityksellä, hän teki mahdolliseksi sen, että hänen tarkoituksensa tulee toteutumaan. Se edellyttää kuitenkin tottelevaisuutta ja palvonnan osoittamista hänelle myöskin nykyään, voidakseen saada tulevat siunaukset.

• markku.lievonen

Mutta,- näeppä kokonaisuus. JUMALA on taho, joka mahdollistaa paaduttamaan ihmisen tai tekemään ihmisen eläväksi. Esim,. Raamattu opettaa, miten JUMALA on saattanut KAIKKI ihmiset tottelemattomuuteen, että hän KAIKKIA armahtaisi.

Niin, miksi JUMALA siis ohjaa ihmiset tottelemattomuuteen ja sitten armahtaa ihmisen.
        Niin, mikä tässä on ihmisen näkökulmasta katsoen elämän tarkoitus? Kaikki elämä on JUMALAN aivoitusten alaisuutta ja jos ihminen elämän vaiheissaan tämän ymmärtää, niin juuri tämä tekijä aktivoi ihmiseen turvallisuuden tunteen.

Niinm eikö tässä juuri ole kysymys JUMALAN opetuksesta ihmistä kohtaan. Vie maton alta ja nostaa kalliolle.

• luojanluomaa

Jumala sallii noiden hallitsijoiden olemassaolon, mutta ei ole vastuussa ihmisten pahoista teoista. Ihmiset valitsevat omat hallitsijansa, tai he itse asettavat itsensä valtaan. Se, että monet hallitukset epäonnistuvat tehtävässään, osoittaa vain, että riippumattomana Jumalasta se ei onnistu. Hän kuitenkin osoittaa, että Jumalan Valtakunta tulee poistamaan pahuuden. Daniel. 2. 44ssa on ennustus. Ja noiden kuninkaiden päivinä taivaan Jumala pystyttää valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu. Eikä sitä valtakuntaa anneta millekkään toiselle kansalle. Se murskaa kaikki nämä valtakunnat ja tekee niistä lopun, ja itse pysyy aikojen hämärään asti. Tätä ennen Daniel kirjoitti eri maailmanvaltojen nousun ja häviämisen ja kertoi tämän tapahtuvan viimeisen maailmanvallan ollessa vallassa.

• luojanluomaa

Jaakob 1. 13 sanoo. Älköön kukaan koettelemuksessa ollessa sanoko, Jumala koettelee minua. Sillä pahalla Jumalaa ei voi koetella, eikä hän itse koettele ketään. 14. jakeessa osoitetaan, että ihmisen oma halu väärään saa aikaan hänen tuhonsa. Jumalan vastustaja, Panettelija on pahan takana. Jumalasta sanotaan, että hän on rakkaus, ei hän aiheuta pahaa kenellekkään, mutta hän on antanut ihmiselle valinnanvapauden. Ihminen voi valita hyvän tai pahan. Jumala ei vie mattoa kenenkään alta. Se on täysin ristiriidassa hänen olemuksensa kanssa. Hän kannustaa tottelevaisuuteen, ja on luvannut palkita tottelevaisuuden. Heb. 11. 6. loppuosa sanoo, hänestä tulee niiden palkitsija, jotka hartaasti häntä etsivät.

• Vitunjumala

Älköön kukaan koettelemuksessa ollessa sanoko, jumala koettelee minua. Sillä pahalla jumalaa ei voi koetella, eikä hän itse koettele ketään. Totta, koska mitään vitun jumalaa ei ole olemassakaan!

• tottumuskyllästys

-Ajattele seksiä useammin. Monensillako treffeillä kannattaa harrastaa seksiä, jos on tosimielellä liikenteessä? -Ole vähemmän spontaani! Kuusi tapaa harrastaa parempaa seksiä tänä vuonna. -Facebookissa puidaan, harrastettiinko lentokoneessa seksiä vai ei, maksettiinko kuvasta rahaa ja onko pariskunnalla romanttisia virityksiä. -Näyttelijä Pihla Viitala: ”Jos nainen harrastaa seksiä vain yhden miehen kanssa, niin voiko häntä kutsua seksiaddiktiksi?”
      Seksiruuhkavuodet=, joilla tarkoitetaan ajanjaksoa, jolloin lapset ovat pieniä, työelämä kiihkeimmillään ja vapaa-aika on täytetty harrastustoiminnalla. Tähän palettiin kuuluu usein myös oman kodin hankinta, rakentaminen tai remontoiminen, jotka mahdollistuvat useimmille vain velkaa ottamalla. Aikaa ja rahaa on aina riittämättömästi. Tiedät tulleesi paljon puhuttuihin ruuhkavuosiin silloin, kun aika ei ole enää omasi.
      Mitkä ruuhkavuodet nyt on menossa?

• luojanluomaa

M. Lievonen, missäpäin Raamatussa kerrotaan, että Jumala on johdattanut ihmisen tottelemattomuuteen, että voisi sitten armahtaa. Kuulostaa todella oudolta. Mistä tuollainen opetus on lähtöisin?
      Vielä evoluutiosta ja luomisesta. Vaikka tiedämme planeetoista, tähdistä ja galkseista hyvin vähän, tajuamme, että nämä taivaankappaleet on järjestetty suuremmoisella tavalla. (Psalmit 8. 3,4). Galaksit muodostuvat miljoonista tähdistä, jotka kaikki liikkuvat avaruudessa hyvässä järjestyksessä. Aurinkokuntamme planeetat kulkevat omilla radoillaan, kuin noudattavaisivat liikennesääntöjä.
      Maailmankaikkeuden ällistyttävä järjestelmällisyys auttaa meitä ymmärtämään, että Kaikkivaltias Jumala on tehnyt taivaat ja maan taitavasti ja hän ansaitsee ylistyksemme, uskollisuutemme ja palvontamme. Psalmit 136. 1,5-9

• markku.lievonen

32. Sillä JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Roomalaisille 11

• markku.lievonen

Muistelin aiemmin väärää sanamuotoa. Sulkemisesta siis on kysymys, mutta samansuuntainen mielikuva kuitenkin.

• luojanluomaa

Paavali puhui tässä yhteydessä juutalaisista ja ei-juutalaisista. Juutalainen kansa sai ensin tilaisuuden päästä Jumalan valtakuntaan, mutta suurin osa heistä oli tottelemattomia. Sen vuoksi ei-juutalaisille avautui mahdollisuus päästä myöskin Jumalan valtakuntaan. Siksi Paavali toteaa, sillä Jumala on sulkenut heidät kaikki yhdessä (juutalaiset ja ei-juutalaiset) tottelemattomuuteen, jotta hän osoittaisi heille kaikille armoa. Jeesuksen lunastusuhrin kautta voitaisiin nyt kaikilta niiltä, jotka uskoivat (myös ei-juutalaisilta) poistaa Aadamilta peritty synti, niin, että kaikki saattoiva saada armon. Siksi Paavali huudahti 33.jakeessa olevat sanat. Kaikilla siis olisi nyt sama mahdollisuus pelastukseen, ei ainoastaan juutalaisilla. Lukemalla asiayhteyden voi myöskin ymmärtää, mistä oli kysymys. Kaikki kansakunnat olisivat nyt samalla lähtöviivalla.

• markku.lievonen

Kyllä, Paavali käsitteli Roomlaiskirjeessä Juutalaisia ja meitä pakanoita eli ihmislajista on jo kysymys.

Tuossa yhteydessä on tuo ilmoitus,

32. Sillä JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! Roomalaisille 11

Niin, JUMALAHAN paadutti kansansa, jotta meille pakanoillekkin avautui tie pelastukseen.

No, todellisuuskin ja muut ilmoitukset ovat todisteena, miten todella sulkemisesta on kysymys.

Jos ymmärrät ihmisen uudesti / JUMALASTA syntymisen, niin JUMALA on taho, joka tekee ihmisen eläväksi.

Taas luonnollinen ihminen on aina tottelemattomassa tilassa eli vihollisuudessa JUMALAA kohtaan ja tuosta tilasta ihminen ei pääse irti kuin JUMALAN vaputtamisen / eläväksi tekemisen kautta.

On oikein painotus,- ettei ihminen pelastu / tule eläväksi itsensä kautta.

Niin, ihmisen osa on vain havaita aikanaan tämä muutos itsestään.

• luojanluomaa

Ymmärrän varmaan uudestisyntymisen eri tavalla kuin sinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      202
      6336
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2867
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2327
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      95
      2121
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2031
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1447
    7. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      309
      1432
    8. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      78
      1422
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1346
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1305
    Aihe