Minä olen yksin omasta tahdosta, tai no onhan siihen varmaan syitäkin kuten masennus, mutta kuitenkin olen mieluummin yksin kuin ihmisten kanssa.
Ikävä kyllä yksinäisyys ahdistaa silti ajoittain. En tiedä mitä tehdä. Kykenen kyllä tutustumaan ihmisiin ja välillä tuntuu kivaltakin olla ihmisten kanssa, riippuu mielentilasta. Sit ne suhteet aina hiipuu. Tunnen itseni niin erilaiseksi, muut on normaaleja ja minä tälläinen outo yksinäinen ja synkkä ihminen. Niin ja olen tempparementtinenkin! Ei siis oo hyvä olla yksinkään vaikka niin haluaisin.
Kohtalotovereita? Ei jaksais enää yrittääkään kun olen useasti pettynyt kun ihmissuhteet on loppuneet/hiipuneet. Aluksi kaikki menee hyvin ja sit siitä pikkuhiljaa alkaa menemään huonommin..
Yksin omasta tahdosta
21
522
Vastaukset
- Keissa
Tunnen tuollaisen henkilön. Hän tutustuu helposti ihmisiin ja ystävystyy. Heti uusi tuttavuus pyytää puhelinnumeroa ja pyytää tätä ihmistä kaveriksi tapahtumiin, kylään, syömään... Kuluu muutama viikko ja ystävyys lopahtaa tämän henkilön pikkumaisuuteen: hän ottaa helposti herneen nenään, loukkaantuu, ymmärtää väärin, tulee epäluuloiseksi, puhuu selän takana ystävistään, nokittelee tekstiviestein, jne. No syyhän on aina noissa toisissa.
Kukaan ei jaksa pitkään hänen kanssa. Ja tämä ihminen kärsii yksinäisyydestään, mutta ei osaa tai halua kasvaa sosiaalisissa taidoissaan.- apkirjoittaja
No en minä sentään tuollainen ole. Mutta en näköjään silti sellainenkaan joka valikoituu ystäväksi. Oli minulla nuorena ystäviä, mut näin vanhempana ei. Ja myös tarve olla muiden ihmisten kanssa, tosin mikään ryhmä ihminen en ole oikeastaan koskaan ollut.
Kai se on niin että kun menee hyvin ja on iloinen ym. niin on ystäviä. Kun menee huonosti niin ei oo ystäviä. Miksiköhän en sitten haluakkaan olla ihmisten kanssa?!
- 543543523
Se kannattaa selvittää ensin itselleen, että sattuuko olemaan jotain häiriötekijää kuten esimerkiksi asperger, mikä itsessään estää sosiaalisten suhteiden ylläpitämistä, mutta jos ei ole mitään erikoisempaa silläpuolen, niin sitten on vain opittava elämään sen tosiasian kanssa etteivät kaikki ole samanlaisia.
Toki oman persoonallisuuden tunteminen auttaa ymmärtämään elämässä tehtyjä valintoja, vaikka aina se ei aukene pelkästään itsetutkiskeluolla, vaan sitä joutuu peilaamaan eri lähteistä ja yksi keino siihen on käydä läpi persoonallisuustestejä, mutta niissä ei parane laskea liikaa yhden varaan, vaan pitää tehdä useampi erilainen ja sittenkin suhtautua varauksella, koska sitä helposti arvioi itseänsä vähän väärin ja todellisempi tulos saavutettavissa vasta sitten kun otetaan huomioon myös muiden arviot, tosin se nyt riippuu itsekunkin lähtötilanteesta, josko sellaista tarvitaan. - apkirjoittaja
Kiitos vastauksista. Yllätyksekseni ehkä sairastan aspergeriä tai olen muuten vaan tosi inhottava ihminen! Tai sitten selitin todella huonosti tilanteeni. Kuulostaako todella noin pahalta?! Minä kun luulin olevani suht normaali, krooninen masennus on.
- dfghjki
Asperger ei ole sairaus vaan ominaisuus. Et ilmeisesti ole juuri opiskellut asiasta.
- sacvasd
Asperger on rasittava kiertoilmaus
- EnOleRobottiMinäkään
Yksin omasta tahdosta. Joo, olen. Tottumus on toinen luonto eli luonne.
Sujuu näinkin. Vaikeuksia kyllä riittää kun ei ole kuin yksi pää ja vain kaksi kättä. Kun johonkin en yksinäni pysty... on vaan totuttava ajatukseen, etten sitä voi tai saa... antaapa sitten olla.
Vuosia, kaksi tai kolme...neljä kun on yksin, ei koe enää mitään "tarvetta" muuhun. Tuskaa se aluksi oli mutta kait sitä ihminen sopeutuu vaikka mihin ja pahempaankin kuin yksinäisyyteen. Se on sitä elossaolon taistelua ja lopulta se helpottaa. Taistelussa ja pyrkimyksissä on joskus annettava periksi. Katkerako? En ole. Jokaisella on elämänsä. On rikkaat vuodet ja köyhät vuodet. On ystäviä, on yksinäisyyttä. Ei kaikkea voi saada.- apkirjoittaja
Koetko nykyään eläväsi tyydyttävää elämää, vaikka oletkin yksin? Minä olen useammin tyytyväinen, mutta myös aika usein tuntuu jäätävältä kun vaikka sammuttaa tv:n ja havahtuu siihen että on täysin yksin. Kyllä se taustalla varmasti vaikuttaa masennukseenikin. Huomaan että kun olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä niin saan lisää virtaa. Sit taas jos oon liikaa niin alan väsymään.
- Netti.Monsteri
apkirjoittaja kirjoitti:
Koetko nykyään eläväsi tyydyttävää elämää, vaikka oletkin yksin? Minä olen useammin tyytyväinen, mutta myös aika usein tuntuu jäätävältä kun vaikka sammuttaa tv:n ja havahtuu siihen että on täysin yksin. Kyllä se taustalla varmasti vaikuttaa masennukseenikin. Huomaan että kun olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä niin saan lisää virtaa. Sit taas jos oon liikaa niin alan väsymään.
Luultavasti samasta syystä minulla on yötä päivää Ylen ykkönen http://yle.fi/radio/yleradio1/suora/ auki. En oikein siedä hiljaisuutta. Sitäpaitsi on kivaa kuunnella mm. Hannu Taanilan teräviä pakinoita jotka juuri tulevat yleensä aamuyöstä. Olen huomannut että jo pelkkä ihmisten puheensorina rauhoittaa. Kokeilepa samaa. Pistä päälle mikä tahansa suora lähetys, jossa ihmisiä haastatellaan. Huomaat kyllä nopeasti vaikutuksen, joka luultavimmin on rauhoittava.
- apkirjoittaja
Netti.Monsteri kirjoitti:
Luultavasti samasta syystä minulla on yötä päivää Ylen ykkönen http://yle.fi/radio/yleradio1/suora/ auki. En oikein siedä hiljaisuutta. Sitäpaitsi on kivaa kuunnella mm. Hannu Taanilan teräviä pakinoita jotka juuri tulevat yleensä aamuyöstä. Olen huomannut että jo pelkkä ihmisten puheensorina rauhoittaa. Kokeilepa samaa. Pistä päälle mikä tahansa suora lähetys, jossa ihmisiä haastatellaan. Huomaat kyllä nopeasti vaikutuksen, joka luultavimmin on rauhoittava.
Peukutus sulle ;)
mistä syystä/syistä ihmissuhteet alkavat mennä huonommin? etkö itse jaksa ylläpitää suhteita, vai tuleeko kenties joku ongelma eteen, kun suhde tiivistyy/alatte tuntea toisianne paremmin?
- apkirjoittaja
Ei yleensä ole tullut isoja ongelmia. Minusta tuntuu että vaikka minusta pidetään, muttei niin paljon että haluttaisiin olla ystäviä. Kai ihmiset tykkää olla sellaisten kanssa tekemisissä joilla on samanlainen elämäntyyli. Vaikka urheilulliset ja muutenkin iloiset ja sosiaaliset ihmiset tulevat toimeen keskenään. Sitten vaan huomaan että yhteydenotot jäävät ainoastaan minulle. Toisaalta on sitä temperamenttiakin. Jos jonkun kanssa tulee ristiriitoja niin en osaa hoitaa niitä niin rauhallisesti niin kuin monet muut. Olen sitä yrittänyt opetella, mutta luonne on mikä on.
Sinussa on esim se hieno puoli, että tiedostat pitkälti mikä ihmissuhteiden hoidossa on heikkoutesi. Se tarkoittaa sitä, että kykenet kehittymään siinä ja kehittämään ihmissuhdetaitojasi mm.tuon temperamenttisuutesi osalta. Ikävää, että yht.otot ovat jääneet yksipuolisiksi. Itse olen sosiaalinen ihminen, mutta ystäväpiiriini kuuluu myös vähemmän sosiaalisia, jopa introvertteja ihmisiä. Toivon, että löydät lähellesi ihmisen, josta myöhemmin voisit saada jopa ystävän. Muistathan myös että erilaisuus voi yhdistää, kuten sanotaan että erilaiset ihmiset täydentävät toisiansa. Itse pidän temperamenttisista ihmisistä, jotka omaavat vahvoja mielipiteitä, kuten minäkin. Mielipiteistä on kiinnostavaa keskustella, niistä ei tietenkään riidellä, sillä ihan jokaisella saa olla omat mielipiteet asiasta kuin asiasta. Esim. myös harrastukset voivat olla samat tai erit, ei se kaveruuteen vaikuta. Jollekulle "kelpaat" varmasti temperamentteinesi, juuri sellaisena kuin olet. Tosiystävä voi myös osaltaan kehittää sinua henkisesti, koska itse saa uutta näkökulmaa asioihin. Itsekin viihdyn yksin välillä ja välillä seurassa, tosin valitsen seurani aika tarkkaan. Toivon että tiellesi osuisi hyvä/hyviä ihmisiä. Tsemppiä!
- apkirjoittaja
Kiitti ihanasta, kannustavasti vastauksesta :) Itsekin luon ongelmia; aluksi kun ollaan vaan tuttuja menee mukavasti. Sitten kun minusta tuntuu että tuo toinen alkaa minusta pitämään, niin alan ahdistumaan. Alan pelkäämään että ei tämä kauaa kestä. Mitä jos en joku päivä jaksa olla iloinen ja hyväntuulinen? Ja aina tulee tunne että olen kuitenkin erilainen, masentunut ja tempparementtinen. Ja että on oma vikani kun olen yksin. Mutta toisaalta on mussa myös hyviäkin puolia. Ja on mulla ennenkin ollut kavereita. Sitten tuli masennus. Mutta olen kyllä miettinyt vihanhallintaa tai jotain vastaavaa. Toivossa on hyvä elää, epätoivossa ei, olen kokeillut!
- MinniRotta
Minulta sosiaalinen kanssakäyminen vaati paljon voimia, jonka vuoksi tarvitsen yksinäisyyttä kerätääkseni voimia. Välillä on ikävää olla yksin, mutta seurassa tunnen silti vain katselevani toisia enkä oikein osaa elää sellaista normaalia elämää, niin että olisin aina ihmisten kanssa tekemässä jotakin.
Kyse on usein siitä mihin on tottunut. Jos on ollut pienenä paljon yksin, sitä myöhemminkin on tapana olla ylhäisessä yksinäisyydessään. Ja sosiaalisiataitoja aloittelemaan jo lapsena. Itselläni tämä vaihe hieman jäi, jonka vuoksi olen oppinut vasta parin vuoden aikana katsomaan ihmisiä silmiin ja reagoimaan siihen mitä he puhuvat minulle.
Olen enemmän ihminen, joka pitää ihmisisten tutkimisesta ja katselemisesta. En oikein osaa elää olemalla mukana tapahtumissa. Toiset ihmiset ovat elämänhaluisia, sosiaalisia, toiset katsojia, tutkijoita. - puolensa_kaikella
Heips! Älä nyt ainakaan syyllisty lisää tilanteesta. Miten olisi, jos menisit mukaan muutamaan harrastusryhmään? Esim. työväen-/kansalaisopistoon tai johonkin potilasjärjestöön. Tapaisit ihmisiä, muttet olisi siellä hakemassa henkilökohtaista ystävyyttä, vaan touhuamassa jotain yhteistä mukavaa tai hyödyllistä. Itse koen ainakin sosiaalisten kontaktien tarpeen tyydyttyvän pitkälti harrastusryhmissä. Seurakunnillakin voi olla eritasoisia kuoroja ja muuta toimintaa.
Toinen pointsi on ikä. Yleensä kestävimmät ystävyyssuhteet luodaan jo hyvin nuorena, parissakymmenissä tai niillä main. Lapsuudentoverit kulkevat mukana parhaimmillaan koko elämä, kuolemaan saakka. Ystävyyssuhteiden luonti ei ole enää samanlaista myöhemmin. Ehkä siihen ei ole riittäviä taitoja tai ehkä toinenkaan osapuoli ei halua enää sitoutua kiinteään ystävyyssuhteeseen. Ehkä lapsuudentoverit ovat enemmän sukulaisuussuhteita muistuttavia suhteita ja siksi kestävämpiä. Joka tapauksessa kaikilla ystäviä tulee ja menee, sekin on normaalia.
Kolma pointsi on, että ehkä olet itsekin hakeutunut vääränlaiseen seuraan, tai vedät puoleesi nk. vääriä ihmisiä. Omaan seuraani on äskettäin hakeutunut ihminen, joka edellyttää minun muuttuvan suunnilleen täysin persoonallisuudeltani ja sosiaalisilta tavoiltani. Eli hänellä on ollut valmis kaava ystävyydelle, ja satunnaisesti tavatun ihmisen olisi istuttava tähän kuvioon. Mielestäni outo tapa luoda ystävyyssuhteita. Harkitsen koko ajan pakkien antamista. Kyseessä on suhde, jossa minulla ei ole todellisuudessa oikeutta olla minä. En ole bilehile, vaan arvostan rauhallisia kahdenkeskisiä hetkiä, vaikkakin vain harvoin. Jos minun pitää nyt muuttua hälinän keskipisteeksi, niin mieluummin pakkaan rinkan ja pakenen Nuuksioon. - Ellu32
Ite nautin olla yksin ja kuunnella radio Novaa. Jos haluan tavata ihmisiä, niin meen baariin kahville.
- outojayksinäinen
Tämä on hyvä ketju, samaistuin monen kirjoittajan tekstiin! Itse olen nelikymppinen nainen, yksinäinen, introvertti. Tai no, on minulla ihmisiä ympärilläni, jopa sellaisia, joita voin kutsua ystäviksi. Kuitenkin tuntuu, ettei kukaan ihan hyväksy minua juuri sellaisena kuin olen. Minulle usein sanotaan "älä ole tollanen". Pitäisi olla jotenkin toisenlainen, mutta en osaa enkä edes halua olla muuta kuin olen.
Yksi naispuolinen ystäväni on luonteeltaan takertuva. Hänellä oli suhde mieheen, johon hän takertui kynsin ja hampain (oma tulkintani perustuen hänen puheisiinsa ja käytökseensä). Minuun oli yhteydessä lähinnä silloin, kun mies ei käyttäytynyt hänen haluamallaan tavalla, ja siitä ahdistuneena hän soitti ja vuodatti angstiaan. Nyt kun suhde tuohon mieheen on päättynyt, hän takertuu minuun. Ja nyt hän on kovin ahdistunut ja loukkaantunut, kun en osaa olla sellainen kun hän haluaisi. Kuten sanottu olen introvertti, kaipaan paljon omaa rauhaa. Ja tämä kaverini ei kestä hetkenkään yksinäisyyttä, hän tarvitsee koko ajan jonkun seurakseen. Minua tällainen ripustautuminen ahdistaa, joten olen ottanut etäisyyttä.
Kuitenkin koen itseni yksinäiseksi. Vaikka nautin omasta rauhasta, niin satunnaisesti haluaisin seuraa vaikka teatteriin tai lasilliselle. Esim. kerran viikossa tai kahdessa, tai vaikka kerran kuussa tapahtuva tapaaminen riittäisi minulle. Minulla on harrastuksia, käyn mm. työväenopiston kursseilla, joista joku muukin mainitsi. Pidän liikunnasta. Minulla on suhteellisen vaativa työ. Mutta esim. viikonloput vietän lähes poikkeuksetta yksin. Kieltämättä olen vähän masentunut. Tänään tein ihanaa ruokaa, otin lasin viiniäkin. Mutta tuli vähän apea olo, kun ei ollut ketään seuranani.
En tiedä pystyykö kukaan ymmärtämään mitä ajan takaa? Että olen yksinäinen ja kärsin siitä, vaikka periaatteessa minulla oli ystävä, jonka itse tavallaan hylkäsin. Kuulostan varmaan tosi itsekkäältä... mutta onko se liikaa vaadittu, että saisin olla vain oma itseni, eikä tarvitsisi mukautua jonkun muun mieleiseen muottiin? Että joku pitäisi minusta ihan omana itsenäni, kaikkine virheineni, eikä koko ajan käskisi muuttumaan?- apkirjoittaja
Et sinä minun mielestäni ole itsekäs. Ei se yksinäisyys tarkoita sitä että mikä vaan seura pitäisi hyväksyä. Minäkin olin tekemisissä useamman vuoden erään hankalan ihmisen kanssa siksi etten jäisi yksin. Olihan hänellä hyvätkin puolensa. Mutta useasti tuli riita ja hän oli hyvin hyökkäävä. Loppujen lopuksi päätin suhteen enkä ole katunut. Ystävää kaipaan mutta en enää hänen seuraansa. Välillä taas ajattelen että enhän itsekään ole täydellinen joten en voi sellaista muiltakaan odottaa. Mutta herkkä olen ja tämän ihmisen seura ei tehnyt minulle hyvää.
Sitä en tiedä onko edes sellaista ihmistä joka hyväksyy toisen täysin sellaisena kuin on. - Outojayksinäinen
apkirjoittaja kirjoitti:
Et sinä minun mielestäni ole itsekäs. Ei se yksinäisyys tarkoita sitä että mikä vaan seura pitäisi hyväksyä. Minäkin olin tekemisissä useamman vuoden erään hankalan ihmisen kanssa siksi etten jäisi yksin. Olihan hänellä hyvätkin puolensa. Mutta useasti tuli riita ja hän oli hyvin hyökkäävä. Loppujen lopuksi päätin suhteen enkä ole katunut. Ystävää kaipaan mutta en enää hänen seuraansa. Välillä taas ajattelen että enhän itsekään ole täydellinen joten en voi sellaista muiltakaan odottaa. Mutta herkkä olen ja tämän ihmisen seura ei tehnyt minulle hyvää.
Sitä en tiedä onko edes sellaista ihmistä joka hyväksyy toisen täysin sellaisena kuin on.Ihanaa että ymmärrät! Tämä minun takertuva ystävänikin usein suuttui ja alkoi syytellä ja tavallaan haukkua minua, jos en ollut hänelle mieliksi. Se ystävyyssuhde vei enemmän voimavaroja, kuin mitä antoi. Olen myös tosi herkkä. En tosiaankaan minäkään ole täydellinen, enkä täydellisyyttä vaadi keneltäkään, mutta sen verran vaadin, että ihmissuhteesta pitäisi saada enemmän hyvää mieltä kuin pahaa.
- Yksinäisyys2
Outojayksinäinen, tunnen ajatuksesi. Olen samaa ikäluokkaa, elämäni on päällisin puolin hyvin ja jonkun mielestä kadehdittavaa. Harrastan , matkustelen olen yrittänyt ystävystyä ja osin joskus onnistunut. Olen kuitenkin yksinäinen, todella yksinäinen. En oikein jaksa enää tsempata itseäni innostumaan. Ei minulla ole ketään jonka kanssa vaihtaa mielipiteitä jne, tuntuu että ikäisteni kanssa ajatukset ei kohtaa. en edes ehkä tiedä mitä on ystävyys. Nautin ihmisten seurasta missä olenkin, mutta sydämessä minulla ei ole ketään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295594Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144164Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512880Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3021419Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3991148Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148