Avaruutta ei voi havannoida

NäinhänSeOn

"Sillä avaruudella, mitä kykenemme tieteellisesti havainoimaan, on alku."

Miksi on niin vaikeaa hyväksyä sitä tosiasiaa ettei avaruutta itseään voi mitnkään havannoida.

Avaruus ei säteile infoa. Ei ole olemassa informaatiota joka olisi peräisin avaruudesta.

Kaikki informaatio on peräisin avaruudessa liikkuvasta ja avaruudessa muuttuvasta aineesta.

Avaruudessa liikkuvan valon ominaisuuksista on mahdollista saada tietoa, mutta itse avaruudesta ei voi saada minkäänlaista tietoa.

Siksi väitteet muuttuvasta avaruudesta ovat tieteellisesti ajateltuna yhtä tyhjiä kuin väitteet suojelusenkeleistä.

Rakkautta
1039

15

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putnikki

Ööööööö...........öööööö........selevä.

• Savorisen logiikalla norsuakaan ei voi havainnoida. Eihän se, mitä itse norsu sisältää tai miltä norsu näyttää, ole norsua.

Vai onko tuo logiikkaa? No, tämä on filosofiapalsta eikä mikään oikean tieteen palsta, joten täällä voinee laukoa mitä tahansa "filosofista".

• NäinhänSeOn

Heh heh heh. Norsu liikkuu ja muuttuu avaruudessa, säteillen infoa joka liikkuu avaruudessa.

Mites avaruus?

Rakkautta
        1039

• NäinhänSeOn

Ahaa, just just. Norsukin on sitä laajenevaa "avaruutta". Ok, mutta taustalle tarvitset sen tausta-avaruuden jossa laajenevan norsun laajeneva aine / "avaruus" laajenee.

Rakkautta
        1039

• NäinhänSeOn kirjoitti:

Heh heh heh. Norsu liikkuu ja muuttuu avaruudessa, säteillen infoa joka liikkuu avaruudessa.

Mites avaruus?

Rakkautta
        1039

"Logiikkasi" mukaan norsusta ei voi saada informaatiota sen sisältä tarkasteltuna, kun ei kerran avaruudestakaan.

• NäinhänSeOn

"Savorisen logiikalla norsuakaan ei voi havainnoida. Eihän se, mitä itse norsu sisältää tai miltä norsu näyttää, ole norsua."

Avaruus sisältää laajenevaa ainetta ja valoa joita voidaan tutkia tieteellisesti.

Norsu koostuu aineesta.

Mistä avaruus koostuu?

Rakkautta
        1039

• NäinhänSeOn
        Kollimaattori kirjoitti:

"Logiikkasi" mukaan norsusta ei voi saada informaatiota sen sisältä tarkasteltuna, kun ei kerran avaruudestakaan.

Mihin perustat väitteesi?

Norsu koostuu aineesta joka säteilee infoa.

Mistä laajeneva avaruus koostuu?

Jostakin joka säteilee infoa?

Aine ei ole avaruutta.

Aine koostuu erillisistä rakenteista jotka eivät ole avaruutta ja jotka liikkuvat avaruudessa.

Rakkautta
        1039

• pullanmurunen

Niin, onhan kaukana "avaruudessa" kirkaita valopisteitä. Pimeänä kuulakkaana yönä itse kukin voi katsella lumoavaa valosirkusta. Tiedä sitten mitä ne tuikkivat pisteet avaruudessa oikeasti ovat. Avaruus on mitä lie. Vaikea sanoa onko avaruus edes tila (3D tilavuus) ollenkaan. Me vain tulkitsemme niin. Tulkinta ei ole sama kuin havainto. Vaiketa nähdä minkäänlaista avaruuden reunaa vaikka kuinka pinnistelee. Paha avaruudesta on mitään järkevää totuutta sanoa. Loputon kehä, joka jatkuu ja jatkuu. Sama kuin lähtisi kävelemään päiväntasaajaa pitkin ja palaa aikansa kuljettua lähtöpisteeseen vastakkaiselta puolelta. Järki siinä menee. Voihan olla, että biljoona vuotta sitten avaruuteen lähtenyt Enterprise alus putkahtaa joku päivä ulos pöydällä olevasta pullanmurusta. Ja simulointikierros alkaa taas alusta. Avaruus, aika, olemassaolo, elämä, minä, tuonpuoleinen. Siinäpä ne kysymykset. Aloittaja on kyllä oikeassa. Ongelma on siinä että tiede antaa vastauksia perustaen ne aina omiin staattisiiin tulkintoihinsa (aksioomat) asioista. Insinööri voi tehdä konkreettisia havaintoja mutta tiedemies (esim fyysikko) ei.

• NäinhänSeOn

Avaruudessa liikkuu joka suunnasta joka suuntaan jotakin fyysisen konkreettisesti olemassa olevaa jonka tiheys aluettain vaihtelee.

Itse avaruus on ikuinen ja ääretön tila joka ON ei yhtään mitään.

Avaruus ei muutu, eikä liiku.

Avaruudessa liikkuvat systeemit liikkuvat suhteessa toisiinsa ja muuttuvat, koska muuttuvan systeemin erilliset rakenteet liikkuvat avaruudessa suhteessa toisiinsa.

Rakkautta
        1039

• NäinhänSeOn kirjoitti:

Avaruudessa liikkuu joka suunnasta joka suuntaan jotakin fyysisen konkreettisesti olemassa olevaa jonka tiheys aluettain vaihtelee.

Itse avaruus on ikuinen ja ääretön tila joka ON ei yhtään mitään.

Avaruus ei muutu, eikä liiku.

Avaruudessa liikkuvat systeemit liikkuvat suhteessa toisiinsa ja muuttuvat, koska muuttuvan systeemin erilliset rakenteet liikkuvat avaruudessa suhteessa toisiinsa.

Rakkautta
        1039

Siis ainakin Newton on lähellä ajatustasi?:

"Isaac Newton (1643-1727) kannatti ajatusta, jonka mukaan avaruus on absoluuttinen, joka säilyy samanlaisena ja liikkumattomana."

• AntiSavor

Nyt työnttyy taas semmoosta savoolaasta paskoo, jotta hirviittää...

• NäinhänSeOn
    • tämäkö_rakkautta

Savorisen höpelön aikamiespojan (50v) floodauksesta on tullut "ääretön laajeneva" riesa esim. Tiede.fi-foorumille. Eikö tätä suuruusharhoja potevaa miestä saada hoitoon, vaikka Niuvanniemi on kivenheiton päässä hänen mökistään.
      Nyt ihan viimeisien kuukausien aikana on mopo karannut käsistä lopullisesti. Viidenkympin uhmaikäkin menossa. Avaa useita ketjuja/ vrk samasta "laajenenevasti työntyvästä" ikihöpötyksestä. Hänestä on tullut nettifoorumeiden terroristi...

• NäinhänSeOn

Onhan mulla psyykelääkkeitä, mutta en ole ottanut, kun ne vie ajatukset pois minun osp-teoriastani, joka on edellä aikaansa ja siitä tulee uusi ToE. Siis en voi ottaa lääkkeitä, koska minun pitää lunastaa lupaukseni, eikä se onnistu noiden lääkkeiden kanssa. Ktso: http://www.tiede.fi/comment/1765571#comment-1765571

Rakkautta
        1039

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      347
      1299
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      69
      1267
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      298
      988
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      44
      984
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      226
      826
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      819
    7. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      795
    8. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      767
    9. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      754
    10. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      125
      746
    Aihe