Ateismi.
Miksi olette ateisteja? Mitä ateismi teille merkitsee? Miksi elätte kuplassa ateismin tiellä?
Ateismi ja ateismi. Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet?
Ette usko jumalaan? Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen? Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?
T. Jumalanlapsi
Okei, tehkäämme aihealueeseen liittyvä juttu.
42
472
Vastaukset
- Hihhulihihhii
Olen ateisti koska osaan ajatella. Sinunkin kannattaisi opetella, vaikka kaikista surkean lapsellisista aivopieruistasi näkee kyllä ettei sinulla ole niin vaativaan toimintaan kuin ajatteleminen mitään älyllisiä edellytyksiä. Ja juuri siksihän sinä oletkin uskova, niin perin tyypillinen sokeasti luuleva järjenköyhä & jälkeenjäänyt säälittävä hihhuli.
- janneeeva
Et sinä mitään ajatella osaa. Papatat vain kuin papukaija ajattelematta. Aina samat jutut.
- Hihhulihihhii
janneeeva kirjoitti:
Et sinä mitään ajatella osaa. Papatat vain kuin papukaija ajattelematta. Aina samat jutut.
Uskovillahan täällä on aina samat jutut, papatetaan vain kuin papukaija raamatun lauseita, koska ei osata itse ajatella, eikä älyllinen kapasiteetti riitä minkäänlaiseen järjelliseen kommunikointiin. Aina samat jutut. Solvataan vain asteisteja jotka eivät usko olemattoman jumalan olemattomiin todisteisiin. Mitään järjellisiä perusteluja tai todisteita ei koskaan esitetä, mutta eihän olemattomasta mitään pysty koskaan esittämäänkään.
Minun on vaikeaa edes kuvitella mitään sen typerämpää kuin että pitää täysin sokeasti ja täysin kritiikittömästi pronssikautisten paimentolaisten säälittävän lapsellisia kansataruja täytenä totena. Mikään ei ole sen selkeämpi osoitus siitä ettei ole koskaan käyttänyt aivojaan. Taleban, isiksen uunot tai kristitty hihhuli - täsmälleen yhtä älykästä porukkaa nämä joilta aivojen käyttö on jyrkästi kielletty ja jotka kaikki pitävät vanhoja homeisia taruja Totuutena, aina täysin sokeasti ja täysin kritiikittömästi.
En tiedä tulevatko vain typerykset uskoon vai tekeekö usko typeräksi, mutta tällä palstalla ei koskaan näe ainoatakaan uskovan tekemää aloitusta jossa olisi edes hivenen verran järkeä. Ei niin pienintäkään järjen valon pilkahdusta, vain sitä samaa ainaista sysimustaa umpipimeyttä jota talebanitkin edustavat. Ja säälittävän lapsellista inttämistä vailla pienintäkään asiallisen perusteen tai todisteen murusta.
"Ateismi. "
Kyllä, tämä on palstan aihe. Hyvä että ainakin joku on huomannut :)
"Miksi olette ateisteja?"
Koska en näe tarpeeksi todisteita Jumalan tai jumalien olemassaolosta että pystyisin uskomaan.
"Mitä ateismi teille merkitsee?"
Vain ja ainoastaan sitä etten usko Jumalaan tai jumaliin, oli kyseessä sitten Thor taikka kristinuskon Jumala.
"Miksi elätte kuplassa ateismin tiellä?"
En elä "ateismin tiellä" koska sellaista ei ole olemassa. Se tarkoittaa vain sitä ettei usko Jumalaan tai jumaliin.
"Ateismi ja ateismi. Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet?"
Opin ihan itse ajan ja kokemusten karttuessa. :)
Joskus tosin ihmiset jäävät jumiin lapsuusaikaansa ja jatkavat uskomista mihin tahansa kuten vanhempansa oli se miten epätodennäköistä tahansa.
"Ette usko jumalaan?"
Kyllä, sitä ateismi tarkoittaa ja vielä tarkemmin, ateismi ei usko mihinkään jumalaan oli kyseessä sitten Osiris taikka Shiva.
"Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?"
Pitkän ajan saatossa luonnollisten prosessien seurauksena. Tähän ei tarvita yliluonnollista selitystä. :)
"Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?"
Ei valitettavasti ole mahdollista mielikuvituksella, mutta jos pinnistät tosi kovaa voit varmasti kuvitella itsellesi vielä pari lisää henkistä olentoa :)Hei, Oudoksuva
Vaikka aloitus vaikuttaakin olevan kettuilua, niin meinasin vastata. Ja aioin vastata ystävällisesti. Mutta sitten luin sinun vastauksesi ja hämmästyin sitä tarkkuutta, millä oma vastaukseni olisi ollut samanlainen.
Tuon "Koska en näe tarpeeksi todisteita Jumalan tai jumalien olemassaolosta että pystyisin uskomaan." olisin tainnut kirjoittaa sanasta sanaan samoin.
Tai no 'tarpeeksi' olisi ehkä vaihtunut sanaan 'riittäviä'. (Uskikset ajattelevat todisteiksi esim. oman uskonsa, Raamatun tekstit, puiden olemassaolon, jne., mutta määrähän ei korvaa laatua.)
Ateismiin repsahtamisesta olisin omana kokemuksenani kertonut, että teini-iässä voi huomata lapsena iskostetun uskon olevan irrationaalista ja haitallista.
Mikähän tuolle 'repsahtamiselle' olisi hyvä ystävällinen vastapallo? Ehkä mädäntyminen. Juu: Jos ei usko teini-iässä karise, niin se voi mädäntyä ihmiseen kiinni loppuiäksi.Mukava että kirjoitus tuntui tutulta muillekin :)
Itse valitettavasti sain uskonnollisemman kasvatuksen mutta ajan myötä ja kun opin enemmän luonnosta aloin nähdä vähemmän ja vähemmän perusteita uskoa Jumalaan tai jumaliin. :)
Ja en valitettavasti tiedä sopivaa vastapalloa siihen, mutta henkilö yritti joka tapauksessa vain trollaamalla saamaan vihaisen tai ylireagoivan vastauksen joten en aio antaa trollille tätä nautintoa.- ihmettelen.sua
Oudoksuva kirjoitti:
Mukava että kirjoitus tuntui tutulta muillekin :)
Itse valitettavasti sain uskonnollisemman kasvatuksen mutta ajan myötä ja kun opin enemmän luonnosta aloin nähdä vähemmän ja vähemmän perusteita uskoa Jumalaan tai jumaliin. :)
Ja en valitettavasti tiedä sopivaa vastapalloa siihen, mutta henkilö yritti joka tapauksessa vain trollaamalla saamaan vihaisen tai ylireagoivan vastauksen joten en aio antaa trollille tätä nautintoa.Miksi et? Oletko sadisti?
- Et.osaa.vastata
" "Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?"
Pitkän ajan saatossa luonnollisten prosessien seurauksena. Tähän ei tarvita yliluonnollista selitystä. :)"
- jos oot rehellinen, et usko edes itse tuohon selitykseesi?
Täysin mahdoton ajatuksena, koska joskus on ollut tila,ettei ihan mitään ole ollut, täysin tyhjää, ei atomiakaan.
Kerro, missä se alku on ja miten täysin tyhjään on tullut jotain, esim. se, että kun puhutaan alkuräjähdyksestä, mistä tuli se materia, joka räjähti? Missä on siis alku.
Esko Valtaojalta kysyin, että mistä tuli se aines, joka räjähti ja kuinka täysin kuolleesta tyhjiöstä syntyi elämä?
Ei osannut vastata, etkä sinäkään osaa, se on satavarmaa, ellet sitten hyväksy sitä, että on joku, joka pani kaiken alkuun.
Jos yrität sepustaa jotain kuolleesta tyhjiöstä itsestään kehittymistä, olet valehtelija. - TotuusSattuu
Et.osaa.vastata kirjoitti:
" "Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?"
Pitkän ajan saatossa luonnollisten prosessien seurauksena. Tähän ei tarvita yliluonnollista selitystä. :)"
- jos oot rehellinen, et usko edes itse tuohon selitykseesi?
Täysin mahdoton ajatuksena, koska joskus on ollut tila,ettei ihan mitään ole ollut, täysin tyhjää, ei atomiakaan.
Kerro, missä se alku on ja miten täysin tyhjään on tullut jotain, esim. se, että kun puhutaan alkuräjähdyksestä, mistä tuli se materia, joka räjähti? Missä on siis alku.
Esko Valtaojalta kysyin, että mistä tuli se aines, joka räjähti ja kuinka täysin kuolleesta tyhjiöstä syntyi elämä?
Ei osannut vastata, etkä sinäkään osaa, se on satavarmaa, ellet sitten hyväksy sitä, että on joku, joka pani kaiken alkuun.
Jos yrität sepustaa jotain kuolleesta tyhjiöstä itsestään kehittymistä, olet valehtelija."Täysin mahdoton ajatuksena, koska joskus on ollut tila,ettei ihan mitään ole ollut, täysin tyhjää, ei atomiakaan."
Miksi sellainen olisi pitänyt joskus olla? Vai onko mielestäsi joskus ollut tila jossa ei ole ollut edes Jumalaa? Ja jos ei niin miksi ainekin ei ole voinut vain aina olla olemassa?
"Kerro, missä se alku on ja miten täysin tyhjään on tullut jotain, esim. se, että kun puhutaan alkuräjähdyksestä, mistä tuli se materia, joka räjähti?"
Se materia oli jo olemassa. Alkuräjähdys on vain alku tälle meidän tuntemammelle maailmankaikkeudelle. Ei se tarkoita että sitä ennen ei olisi ollut mitään. Sitä ei vain voida enää tutkia mitenkään koska koko nykyinen aikahorisontti alkaa alkuräjähdyksestä.
"Esko Valtaojalta kysyin, että mistä tuli se aines, joka räjähti ja kuinka täysin kuolleesta tyhjiöstä syntyi elämä?
Ei osannut vastata, etkä sinäkään osaa, se on satavarmaa, ellet sitten hyväksy sitä, että on joku, joka pani kaiken alkuun."'
Ei osannut koska kuten sanoin, ei ole mahdollista havainnoida aikaa ennen alkuräjhdystä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että sitä ennen ei olisi ollut mitään tai voinut olla mitään.
Elämän synty taas on ihan oma tieteenlajinsa eikä ole Valtaojan alaa.
"Jos yrität sepustaa jotain kuolleesta tyhjiöstä itsestään kehittymistä, olet valehtelija."
Mikään nykyisen tunnetussa elämässä tai solujen rakenteessa ei poikkea siitä mitä mutenkin voi olla ja tapahtua. Miksi ei siis olisi mahdollista että elämä kehittyy ihan vain kemiallisten ja fysikaalisten reaktioiden kautta?
- Jumala.on.suolikaasua
"Ette usko jumalaan?"
Emme usko.
"Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?"
Eli ei ainakaan olemattoman Jumalan tyhjästä loihtimana. Se sinun Jumalasi kykenee vain tähän: https://www.youtube.com/watch?v=me2H7Ja93Wg - Ierika
Ajatteleva ihminen ei usko jumaliin sen enempää kuin joulupukkiin ja sellaisen olen sentään nähnyt.
- sdfgasfgasdfgas
"Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen? Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?"
Minun mielikuvituksellani, oli se millaista laatua tahansa, ei ole minkäänlaista vaikutusta asioihin jotka ovat tapahtuneet miljardeja vuosia sitten. Eikä ole sinunkaan mielikuvituksellasi. Kysymyksesi ovat niin typeriä ja infantiileja, että suosittelen moisten jättämistä niille jotka osaavat ajatella ja ennen kaikkea muotoilla ajatuksensa tekstiksi. Sinulta se nyt vain ei oikein suju. - vm41
Kaikella mitä näet ei ole mitään kummoista tarkoitusta !
Mietippä esim. leijonaa, ei tee mitään muuta kuin käy nälissään tappamassa evästä itselleen, sekä lauman tarpeisiin, sen jälkeen kyljelleen maata ja kun panettaa, käy hommiin ja taas maaten.
Samaa voidaan sanoa myös ihmisistä, muuta tarkoitusta en keksi kuin eläminen ja kuoleminen, no ehkä kuollessaan ravitsee raadollaan maaperää, siinä kaikki oleellinen luomakunnan kruunusta.- kuinkas.se.on
Kyllä ne perustarpeet vaan silti kummasti luo vipinää. Sinäkin vaan kirjoittelet tänne, kokematta sillä olevan tarkoitusta?
- Alkuperäisjumalanlapsi
No, poistan sitten avaukseni jos se sinua hiennuuskijaa haittaa? Miksi olet noin vihainen,"kuinkas.se.on" Ei sinunkaan avauksey jääbiä olleet. Itsekehua, nuuskimisen mainostusta ja Mielejuttuja, houh
T. Jumalanlapsi
- atteboi
Kuvitelkaapa jo tekouskovainen miettimässä elämän syntyä ja tarkoitusta !!
Ainoa mitä hän on keksinyt maatessaan on lyhin, sekä halvin keino päästä lähimpään "juottolaan", tai "saalemiin" maailmaa parantamaan.
Ainoaa raamattunsa neuvoa hän on pystynyt jotenkin täyttämään, eli täyttäkää maa ja senkin vain kun k.rpä sekä järki seisoo samaan aikaan "höyryjen" lisäksi. >>Miksi olette ateisteja?<<
Ateismi -sana määritelmän mukaan sanotaan ateistiksi henkilöä joka ei usko jumaliin.
>>Mitä ateismi teille merkitsee?<<
Henkilökohtaisesti ei mitään.
>>Miksi elätte kuplassa ateismin tiellä?<<
En elä kuplassa enkä millään tiellä. Äläpäs nyt projisoi kuvullista pannukakkumaailmankuvaasi toisiin.
>>Ateismi ja ateismi. Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet?<<
Eivät opettaneet.
>>Ette usko jumalaan?<<
En.
>>Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?<<
Ihmiset ja eläimet ja kasvit ja muutkin nykyiset elämänmuodot ovat syntyneet evolutiivisesti varhemmista elämänmuodoista.
Miten sitten kaikki muu, universumi ja sen semmoinen, on syntynyt, sitä en tiedä, enkä väitä tietäväni, ja kehoitan kysyjää kysymyksineen kääntymään asiassa kosmologien puoleen.
>>Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?<<
Että mikä olis mahdollista mielikuvitukselleni?- mikssit
Ateismi ei merkitse sinulle henkilökohtaisesti mitään, väität. Miksi sitten häärit täällä ihan jatkuvasti ateismiasi puolustamassa ja julistamassa?
mikssit kirjoitti:
Ateismi ei merkitse sinulle henkilökohtaisesti mitään, väität. Miksi sitten häärit täällä ihan jatkuvasti ateismiasi puolustamassa ja julistamassa?
Vapaus olla uskomatta turhiin on puolustamisen arvoinen asia vaikka itse ateismi itsenään ei olisikaan asia joka ihmiselle merkitsisi mitään, sehän on vain uskon puutetta.
mikssit kirjoitti:
Miten ateismia julistetaan?
- uskonsairaspimeys
mikssit kirjoitti:
Ateismi on terve vastavoima uskontojen levittämälle taikauskoiselle pimeydelle.
Yhteiskuntamme lakeja ja säädöksiä ei pidä laatia pronssikautisten paimentolaisten homeisen tarukirjan mukaan. Sen lisäksi että näkymättömän mielikuvitusolennon eli mytologisen taruhahmon kuvitteelliset käskyt ovat huonoin mahdollinen perustelu yhtään millekään.
Etenkin kun tuohon taruolentoon uskovat eivät ole edes keskenään yhtä mieltä siitä mitä ne käskyt oikeasti pitävät sisällään, vaan ovat riidelleet niistä katkerasti ja verisesti jo vuosisatojen ajan - ja yhä edelleenkin riitelevät. Sen idioottimaisuuden vastapainoksi tarvitaan tervejärkistä ateismia, jossa homeiset tarut jätetään omaan arvoonsa ja asiat käsitellään asioina, ei näkymättömien taruolentojen mukamas tahtoina.
Tai muuten edessä on paluu aikaan, jolloin homoja ja ateisteja ja noitia ja väärin uskovia sai kiduttaa kellareissa ja polttaa elävältä rovioilla. Koska näkymättömiin mielikuvitusolentoihin uskoneet idiootit katsoivat että se oli näkymättömän mielikuvitusolennon tahto jota täytyi noudattaa.
- reyttru
Jumalaa ei ole. Siksi olen ateisti.
- Koeta.koeta.koeta
" Jumalaa ei ole. Siksi olen ateisti."
- tuo on vain sinun harhainen luulosi, ettei Jumalaa ole.
Jos Jumala ei olisi totta, et olisi olemassa, kuten en minäkään.
Koetahan hiukan laajentaa aivojesi käyttöä.
:)
- mikssit
Teismisis tai jumalasi (kirjoitat sen itsekin pienellä j:llä) ei merkitse minulle henkilökohtaisesti mitään. Miksi sitten häärit täällä ihan jatkuvasti teismiäsi puolustamassa ja julistamassa?
Valitse oikea palsta jutuillesi, joissa on muitakin jumalaasi uskovia. Koska maailmassa on miljoonia jumalia, valitsehan oikea forum : )- näin.vaan.on
Kyllä se vaan merkitsee, muuten et olisi täällä.
Kuten muutkin ateistit täällä, uskonnottomuutesi horjuu koko ajan ja jatkuvasti sielusi salaa janoaa Herran armoa osakseen.
- pakottomuusateismiin
En elä missään ateismi- enkä muussakaan kuplassa, minua ei ole kukaan pakottanut tai opettanut ateismiin, aivan itse olen siihen päätynyt kauan sitten maailmanmenoa seurattuani, ja myöhemmin olen havainnut sen päteväksi maailmanselitykseksi.
Miten paljon uskonnot ja muut perusteetomat uskomukset ovat tuottaneet vaikeuksia ihmiskunnalle.
Elämän tarkoitus on elää, tuskinpa sen alku koskaan selviää, monia arveluita on, mutta toi naps-luominen jonkun kaikkimahtavan älypersoonan tekemänä on kaikkein huonoimmin uskottava. - Jackal_5on
"Miksi olette ateisteja?"
Koska yksikään jumal-olentojen olemassaoloon uskova ja siitä väitteitä esittänyt ei ole antanut minulle syytä uskoa niihin. Maailmankaikkeus ei ole näkemäni, kuulemani ja kokemani perusteella niin yksioikoinen paikka, emmekä me lajina ja yksilöinä sen piirissä niin erityisiä, että perustelemattomat väitteet tämän valtavan universaalin kokonaisuuden takana hääräilevästä, meidän lajimme edustajia omituisen paljon muistuttavasta superhenkiolennosta, joka olisi jostain syystä poskettoman kiinnostunut meistä ja tekemisistämme, tuntuisi millään muotoa uskottavalta.
"Mitä ateismi teille merkitsee?"
Se merkitsee sitä, että jos joku kysyy minulta uskonko jumalaan/jumaliin, niin vastaan että en.
"Miksi elätte kuplassa ateismin tiellä?"
Elän oman todellisuudentajuni rajaamassa kuplassa samasta syystä, kuin kaikki muutkin ihmiset, sinä mukaan luettuna. Meidän todellisuudentajumme on oletusarvoisesti rajallinen, enkä näe syytä uskoa täysin oman kokemuspiirini ulkopuolisiin asioihin, jollei niitä minulle vakuuttavasti perustella.
"Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet?"
Eivät, vanhempani olivat tapakristittyjä ja minä altistuin kristinuskolle suuren osan lapsuudestani kirkollisten sakramenttien, uskovaisten pitämän päivähoitopaikkani ja koulun uskonnonopetuksen kautta. Itse suhtauduin jo lapsena lähtökohtaisesti skeptisesti kristinuskoon ja aloin melko nopeasti vierastaa sitä. Teini-iässä oli vaihe jossa sinun sanavalintaasi lainaten "repsahdin" uskomaan siihen, koska olin peloissani ja epävarma itseni suhteen ja hain uskonnosta ulkopuolista turvaa. Aikuisiälle päästessäni ja oppiessani tuntemaan itseni paremmin, uskonnollisuuden rooli ja merkitys elämässäni vähenivät. Saadessani enemmän kosketuspintaa siihen, mitä kristinuskon piirissä pyhinä pidetyt tekstit pitävät sisällään ja tajutessani miten ahdasmielisesti ja vahingollisesti se sai osan ihmisistä ajattelemaan ja käyttäytymään, päätin lopulta sanoutua irti järjestäytyneestä uskonnollisuudesta ja erosin kirkosta. Pian tämän jälkeen tajusin myös, etten enää nähnyt syytä uskoa jumalaan, koska sisäistin jotain minkä olin kai pohjimmiltani koko ajan tiennyt; ettei luonto tarvitse mitään henkilöityä luojaentiteettiä voidakseen olla se ihmeellinen meitä kaikkia suurempi kokonaisuus joka se on ja saman hyvänolon tunteen jonka olin aiemmin yhdistänyt rukoiluun ja jumalaan pystyin saavuttamaan meditoimalla ja pohdiskelemalla Universumia itsessään ja miten kaikki sen piirissä olevat asiat muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Pian tämän jälkeen olin jälleen ateisti.
"Ette usko jumalaan? Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?"
Rehellinen vastaus on, etten tiedä mikä elämän alkusyy on, enkä omaa riittävää aihepiirin tuntemusta taikka tarvittavia resursseja asian tutkimiseen, eikä tietääkseni vielä tällä hetkellä kukaan meistä tunne elämän syntyyn johtavia elementtejä tarpeeksi hyvin voidakseen tarjota sille hypoteesin muodossa esitettyä valistunutta arvausta painavampaa vastausta, joten toistaiseksi on tyydyttävä siihen, ettei vastausta yksinkertaisesti ole.
Asiaa tutkitaan ja testataan kyllä ahkerasti, joten kyseinen mysteeri saattaa hyvinkin selvitä joskus tulevaisuudessa.
Sen verran tiedän, että me ja kaikki muut modernit eläimet polveudumme lukuisista varhaisemmista lajeista, joista kaikkein vanhimmat olivat kaikille nykyisille eläimille yhteisiä, meressä miljardeja vuosia sitten eläneitä kantalajeja.
" Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?"
Minä en ala antamaan mitään kuviteltuja vastauksia kysymykseen johon en oikeasti osaa vastata, koska keksittyjen vastausten pohjalta harjoitettu arpapeli ei tarjoa meille tietoa tai ymmärrystä yhtään mistään. Ex falso sequitur quodlibet, karkeasti käännettynä valheellisuudesta seuraa mitä tahansa; eli jos siis lähtökohdat ovat virheelliset, niin lopputuloskin on ihan mitä sattuu.
Koska elämää nyt joka tapauksessa on havaittavasti olemassa, se selvästikin on ilmiönä sekä mahdollinen että todellinen.
Millä perusteella sinä väität että jonkin maagisen luojaentiteetin olemassaolo vaikuttaisi näihin elämän olemassaolon mahdollisuuksiin millään konkreettisella tavalla? - A.Teisti
>>"Miksi olette ateisteja?"
Olen ateisti, koska minun mielestäni mitään jumalia ei ole oikeasti olemassa.
>>"Mitä ateismi teille merkitsee?"
Se nyt on vain käsitykseni ko. asiasta.
>>"Miksi elätte kuplassa ateismin tiellä?"
Jaahas, minusta uskikset elävät maalaisjunttiuskiskuplassa (minulla on "kumma" kuvitelma, että eniten uskiksia elää maalla Suomen raamattuvyöhykkeen pikkukylillä).
>>"Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet?"
He eivät vain opettaneet uskislaisuutta, kuulin Jumalasta, Jeesuksesta ja kristinuskosta vasta kansakoulussa. En siis ole koskaan seonnut uskonnosta, pääsin siitä siksi kohtuullisen helposti yli...
>>"Ette usko jumalaan? Eli miten uskotte sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen? Miten se olisi mahdollista sitten teidän mielikuvituksellanne?"
Minä ainakin luulen eläväni reaalimaailmassa, en mielikuvitusmaailmassa...- Jeesus.usko
" He eivät vain opettaneet uskislaisuutta, kuulin Jumalasta, Jeesuksesta ja kristinuskosta vasta kansakoulussa. En siis ole koskaan seonnut uskonnosta, pääsin siitä siksi kohtuullisen helposti yli..."
- en minäkään seonnut uskonnosta, koska uskonnot sitoo ja tekee elämästä vaikeaa.
Jeesus vapauttaa uskontojen sidokkuuksista. Jeesus ei ole uskonto. :) - TotuusSattuu
Jeesus.usko kirjoitti:
" He eivät vain opettaneet uskislaisuutta, kuulin Jumalasta, Jeesuksesta ja kristinuskosta vasta kansakoulussa. En siis ole koskaan seonnut uskonnosta, pääsin siitä siksi kohtuullisen helposti yli..."
- en minäkään seonnut uskonnosta, koska uskonnot sitoo ja tekee elämästä vaikeaa.
Jeesus vapauttaa uskontojen sidokkuuksista. Jeesus ei ole uskonto. :)" Jeesus ei ole uskonto. :)"
Nimenomaan on koska Jeesus on nimi yhdelle kristinuskon opin mukaiselle Jumalan ilmenemismuodolle. Uskonnot taas tarkoittavat nimenomaan vakiintuneita oppijärjestelmiä jostakin jumalasta.
Puhumalla Jeesuksesta, ilmoitat samalla uskovasi kristinuskoksi kutsuttuun uskomusjärjestelmään eli siis uskontoon. - A.Teisti
Jeesus.usko kirjoitti:
Jeesus vapauttaa uskontojen sidokkuuksista. Jeesus ei ole uskonto. :)Uskotko Jeesukseen?
Jos uskot Jeesukseen, se on uskontoa.
Jos et usko Jeesukseen, et ole kristitty.
- trivia
Jokainen ihminen on elämänsä alkuvuosina luonnollinen ateisti ja materialistisen filosofian hapattama. Lapsi ei usko mihinkään ennenkuin hänelle opetetaan asioita ja kunnes hänellä on kykyä erottaa asioita toisistaan. Lapsi elää ja kasvaa ympärillä olevasta todellisuudesta. Hän syö ja nukkuu ja tutustuu reaalisen elämän ehtoihin.
Pikemminkin asia on niin, että lapsesta saakka uskonnot pyrkivät erottamaan kasvavan ihmisen ymmärtämästä asioita niinkuin ne ovat.
Hyvin varhain mm. kristinusko tuo esiin valinnan pelotevaikutuksen avulla: Joudut kärsimään tai saat ikuisen hyvän. Tyypillinen karkki vai kepponen teesi. Jeesus olisi luonut maailman ja elämän siihen. Ja sitä rataa.
Ihmisen perusluonne tulisi olla: Tulee pyrkiä selvittämään mikä on totuus kustakin ilmiöstä. Tietoon ei saa lisätä sellaista mistä ei ole varmuutta.
Esim. kappale putoaa kohti maata painovoiman vaikutuksesta ja piste. Jeesusta ei näy mailla eikä halmeilla. - q.v
Aloittajalle:
Teismi.
Miksi olet teisti?
Mitä teismi sinulle merkitsee?
Miksi elät kuplassa teismin tiellä?
Teismi ja teismi. Opetettiko ympäröivä kulttuuri sinua olemaan uskossa, vai miksi olet siihen repsahtanut?
Uskotko jumalaan? Eli miten uskot sitten ihmisten ja eläinten ja kaiken syntyneen?
Miten se teismi on mahdollista kun me tiedämme jo niin paljon maailmasta ja vääriksi todetuista uskontojen totuusväittämistä? - Onlyio
Olen ateisti. Mun ja fundamentalistikristityn ero on siinä että mun ateismi pitää sisällään yhden jumalan enemmän.
Fundis ei usko zeukseen, kaliin, ukko ylijumalaan mutta raamatun jahveen kyllä.
Mä en usko zeukseen, kaliin, ukko ylijumalaan enkä jahveen.
Ei me niin erilaisia ollakkaan ku äkkiseltään vois kuvitella. Mun ateismi koskee kaikkia jumalia 100%:sti kun sun ateismis pitää sisällään n. 99.999% väitetyistä jumalista ;)
Siinäpä sulle hieman ajateltavaa.- Paradokseja
Hyvä Onlyio!
Olen samaa mieltä kanssasi.
Nimimerkin "Alkuperäisjumalanlapsi" näkemys eroaa todellakin jumalan (jumalien) kieltämisessä vain jonkin aivan mitättömän pienen prosenttiyksikön murto-osan verran nimimerkin "Onlyoi" näkemyksistä. Tehän olette käytännössä aivan samaa mieltä! Eli jumalia ei käytännössä ole.
"Opetettiko vanhempanne teitä olemaan ei-uskossa, vai itsekö olette siihen repsahtaneet? "
Äitini oli luterilainen uskova ihminen.
Koin kuusitoistavuotiaana vahvan hengellisen herätyksen. Vaikutin herätyskristillisissä piireissä aktiivisesti pitkälti toistakymmentä vuotta ja uskossa roikuin miten kuten kiinni varmaan lähemmäs kolmekymmentä vuotta. Jos uskosta luopumisen syytä haluaa ihmisistä etsiä, niin kaltaisesi Jumalanlapset taisivat olla suurin syy siihen, että itse nostin kytkintä.
Fundamentalistinen uskonto oppeineen aiheutti vähän kerrallaan sovittamattoman älyllisen ristiriidan sen suhteen, mitä luonnontieteistä aloin vähitellen ymmärtää. Sen olisi ehkä voinut hallita liudentamalla uskonkäsityksiään ja pitämällä sen, mikä oli hyvää kristinllisyydessä. Tosin se olisi ollut luultavasti vain lopullisen ratkaisun siirtämistä.
Tämän-, evoluutio- ja kreationistipalstan uskovien juttuja nyt lukiessani, tunnen myötähäpeää. En osaa edes kuvitella itselleni sellaista maailmankuvaa, mikä näillä saarnaajilla on. Ja kuitenkin oma maailmankuvani taisi alle kaksikymppisenä olla ainakin saman suuntainen.- EvLut
Ateismi leviää, ja Islam, koska kristityissä avioliitoissa syntyy vähemmän lapsia. Suomalaisten määrä laskee, myös suomalaisten ateistien määrä laskee. Kuka hyötyy ateismista? Miksi eduskunta hajottaa kirkkoa ja vähentää suomalaisten määrää?
- TotuusSattuu
No mars siitä heti sitten makuuhuuoneeseen tekemään lisää veronmaksajia sen sijaan että vain valitat täällä netissä...
- trivia
Alkuräjähdys ei ole kaiken alku. Jos olisi, silloin tulisi olettaa täydellistä tyhjiötä ja jonkinlaista luomiskertomusta.
Tunnetun avaruuden kokemus kertoo, ettei absoluuttista tyhjiötä ole olemassa. Materia erilaisessa olomuodoissa koostuu rajallisista kappaleista. Niiden välissä on suhteellista tyhjyyttä.
Universum on pääosin tyhjyyttä.
Aurinkokunta on pääosin tyhjyttää.
Atomi on pääosin tyhjyyttä.
Atomin sisäiset ovat jakautuvia.
Tyhjyydessä on kaikenlaista, säteilyä ym..
Lukemattomien universumien välillä on valtavat etäisyydet.
Pienhiukkaset eivät ole jakautumattomia (oletus!).
Materia on joka suuntaan ehtymätön.
Kristinuskon nykyinen luomiskertomus on siirretty universumin alkupaukkuun kreationistien toimesta. Se teesi kaatuu heti kun havaitaan aikaa ennen alkupaukkua tai rinnakkaisuniversumeja. Raamatullinen luomiskertomus on jo kaatunut.
Uskonto rajaa tiedon.
Tiede ulottaa tuntosarvensa yhä kauemmas aika-avaruudessa. Joka suuntaan.
Nykyisen tiedon kokemus poistaa henkiolennot sumeilematta. Uskonnolliset uskomukset elävät tottumuksen voimalla aikansa ja katoavat ihmisten mielistä.
Näistä syistä olen ateisti. Kristillinen moraali raamatussa on toisaalta riittävän julma niin ettei sitä voi tukea.- TotuusSattuu
"Alkuräjähdys ei ole kaiken alku."
Juuri niin ja tämä on jäänyt monelta uskovaiselta huomaamatta. Alkuräjähdys on alku vain sille maailmankaikkeudelle jonka me voimme nyt havaita. Ennen alkuräjähdystä ei ollut aikaa ja paikkaa siinä muodossa kuin nyt voimme havaita joten siitä ajasta emme voi enää saada mitään tietoa. Tämä ei tarkoita että ennen sitä ei olisi ollut mitään tai että kaikki olisi syntynyt tyhjästä.
- sesamaepeli
Yritellään nyt kiihkotonta vastausta omasta tapauksestani kirjoittaa. toisten ateistien puolestahan en voi puhua. Olemme kaikki yksilöitä. Vaikka eräiden uskonlah.. suuntauksen edustajien mieleinen olkinukke onkin nähdä ateismi kilpailevana uskontona mitä se ei ole, ja tässäkin avauksessa haiskahtaa tunkkainen kreationistikupla.
Mutta oma syyni ateismiin on yksinkertaisesti jumaluskon puuttuminen. Minkäänlaista yliluonnollista kutsua tai kokemusta minulla ei ole koskaan ollut. Siinäpä se syy on kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684451Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D983976- 523512
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222723Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252562Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562423- 452312
- 391907
- 471888
- 301646