Uskovaiset mikä avuksi alkoholismiin

Juoppis32

Mikä avuksi alkoholismiin uskovaiset?
Olen ryypiskellyt ankarasti siitä asti kun olin 22 vuotta, eli suunnilleen nyt kymmenen vuotta.
Mitä minun pitäisi tehdä et pääsen eroon lopullisesti eroon alkoholista. Turvautua Jumalaan vai lääketieteeseen?:)

41

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saako vastata, vaikka ei olisi uskovainen?

      • Juoppis33

        Kyllä saa tietenkin, en minäkään ole uskovainen:)


      • Juoppis33 kirjoitti:

        Kyllä saa tietenkin, en minäkään ole uskovainen:)

        Lukemani ja kuulemani mukainen käsitykseni on, että jos itse tietää, ettei homma pysy hanskassa niin on parasta kiertää korkki kiinni pysyvästi. Lääketieteellisestä perspektiivistä sanovat, että on aina sitä parempi mitä vähemmän juo*, ja kohtuukäyttökin sikäli olisi alkoholistille parempi kuin totaalinen tenuttaminen. Jos se kohtuukäyttö kuitenkin kerta toisensa jälkeen luisuu liialliseen lotraamiseen, niin sitten ainoa tapa olla joutumatta tuohon tilanteeseen on raittius.

        Jumalaan turvautuminen on tietysti vaihtoehto vain niille, jotka uskovat Jumalaan. Kukapa nyt voisi kokea turvaa sellaista, mihin ei usko. Se ei siis sinullekaan ole vaihtoehto. Entäpä se lääketiede? No katkolla saa putken poikki tarvittaessa rauhoittavien avulla, ja antabusta varmasti määrätään selvänä pysymisen pakottamiseksi. Jos tarvetta noin hurjiin keinoihin ei ole, niin sitten on tehtävä päätös joko ehdottomasti pysyä kohtuukäytössä tai raittiina.


      • Ainiin tämä kohta vielä *:

        En usko itse siihen alkoholiterveellisyyden J-käyrään, minkä mukaan kohtuukäyttö olisi täysraittiutta parempi. Näin on siksi, että muistelen lukeneeni, ettei tuolle olisi mitään metatutkimustason näyttöä vaan, että kyse olisi alkoholiteollisuuden kirsikanpoiminnasta.

        Toisaalta olen lukenut, että vähäinen alkoholinkäyttö voisi ikääntyneillä ihmisillä ehkäistä muistisairauksia. No mistähän tuonkin taas tietää, että onko kyse alkoholinkäyttöön mahdollisesti liittyvistä sosiaalisista puolista, jotka voinevat mieltä virkistää itse alkoholia enemmän?


      • Juoppis33
        Kaonoidi kirjoitti:

        Ainiin tämä kohta vielä *:

        En usko itse siihen alkoholiterveellisyyden J-käyrään, minkä mukaan kohtuukäyttö olisi täysraittiutta parempi. Näin on siksi, että muistelen lukeneeni, ettei tuolle olisi mitään metatutkimustason näyttöä vaan, että kyse olisi alkoholiteollisuuden kirsikanpoiminnasta.

        Toisaalta olen lukenut, että vähäinen alkoholinkäyttö voisi ikääntyneillä ihmisillä ehkäistä muistisairauksia. No mistähän tuonkin taas tietää, että onko kyse alkoholinkäyttöön mahdollisesti liittyvistä sosiaalisista puolista, jotka voinevat mieltä virkistää itse alkoholia enemmän?

        No tällä hetkellä olen ollutkin raitis 1,5 kk ja olen vaihtanut pämppäämisen 15km lenkkeihin.
        Alkoholia ei ole koko aikana tehnyt mieli ja jostain syystä ajatus viinan mausta aiheuttaa pahoinvointisuutta.
        Tämä tähän mennessä ilman Jumalaa tai lääketiedettä:)


      • semari.m
        Kaonoidi kirjoitti:

        Lukemani ja kuulemani mukainen käsitykseni on, että jos itse tietää, ettei homma pysy hanskassa niin on parasta kiertää korkki kiinni pysyvästi. Lääketieteellisestä perspektiivistä sanovat, että on aina sitä parempi mitä vähemmän juo*, ja kohtuukäyttökin sikäli olisi alkoholistille parempi kuin totaalinen tenuttaminen. Jos se kohtuukäyttö kuitenkin kerta toisensa jälkeen luisuu liialliseen lotraamiseen, niin sitten ainoa tapa olla joutumatta tuohon tilanteeseen on raittius.

        Jumalaan turvautuminen on tietysti vaihtoehto vain niille, jotka uskovat Jumalaan. Kukapa nyt voisi kokea turvaa sellaista, mihin ei usko. Se ei siis sinullekaan ole vaihtoehto. Entäpä se lääketiede? No katkolla saa putken poikki tarvittaessa rauhoittavien avulla, ja antabusta varmasti määrätään selvänä pysymisen pakottamiseksi. Jos tarvetta noin hurjiin keinoihin ei ole, niin sitten on tehtävä päätös joko ehdottomasti pysyä kohtuukäytössä tai raittiina.

        Ei ole alkoholistille noin yksioikoista:

        "Lukemani ja kuulemani mukainen käsitykseni on, että jos itse tietää, ettei homma pysy hanskassa niin on parasta kiertää korkki kiinni pysyvästi."


      • Juoppis33 kirjoitti:

        No tällä hetkellä olen ollutkin raitis 1,5 kk ja olen vaihtanut pämppäämisen 15km lenkkeihin.
        Alkoholia ei ole koko aikana tehnyt mieli ja jostain syystä ajatus viinan mausta aiheuttaa pahoinvointisuutta.
        Tämä tähän mennessä ilman Jumalaa tai lääketiedettä:)

        Eikö muuten teekin ihmeitä unen laadulle kun jättää välillä kaljat kauppaan? Tuskin kadut jos jatkat samaan malliin. Tsemppiä vaan!


      • semari.m kirjoitti:

        Ei ole alkoholistille noin yksioikoista:

        "Lukemani ja kuulemani mukainen käsitykseni on, että jos itse tietää, ettei homma pysy hanskassa niin on parasta kiertää korkki kiinni pysyvästi."

        Käsititkö tuon väitteeni jotenkin niin, että väittäisin sitä korkin kiinni kiertämistä pelkästään helpoksi ja haasteettomaksi ja sellaiseksi prosessiksi, jossa ei voisi sattua lipsahduksia?


      • Juoppis33
        Kaonoidi kirjoitti:

        Eikö muuten teekin ihmeitä unen laadulle kun jättää välillä kaljat kauppaan? Tuskin kadut jos jatkat samaan malliin. Tsemppiä vaan!

        Kyllä tekee:) Ryyppäjäisten jälkeen nukuin puoliunta ja olin väsynyt jatkuvasti, nyt virtaa riittää.
        En tiedä onko se syy vai seuraua mutta lääkäri totesi jonkun aikaa sitten minulla kaksisuuntaisen mielialahäiriön.
        Kiitoksia paljon:)


      • semari.m
        Kaonoidi kirjoitti:

        Käsititkö tuon väitteeni jotenkin niin, että väittäisin sitä korkin kiinni kiertämistä pelkästään helpoksi ja haasteettomaksi ja sellaiseksi prosessiksi, jossa ei voisi sattua lipsahduksia?

        En. Vaan alkoholistin ongelma on ettei pysty olemaan juomatta, niin ryhdy raittiiksi -kehoitukset eivät oikein tartu. Mutta olihan sulla siellä muita hyvä neuvoja ja keinoja.


      • semari.m kirjoitti:

        En. Vaan alkoholistin ongelma on ettei pysty olemaan juomatta, niin ryhdy raittiiksi -kehoitukset eivät oikein tartu. Mutta olihan sulla siellä muita hyvä neuvoja ja keinoja.

        Eivät ne kehoitukset varmasti oikein tartu, mutta elämme karussa todellisuudessa, jossa asiat toimivat tietyillä tavoilla ja asioille on seurauksensa. On mentävä sen mukaan mitä on käsillä.

        Alkoholistin pystymättömyys olla juomatta kuitenkin johtuu vain siitä, että hän ylläpitää hermostonsa alkoholiin sopeutumaan pyrkivää tilaa annostelemalla hermostolleen jatkuvasti lisää alkoholia. Vaihtoehtoja on kolme, sillä alkoholisti voi:

        1) jatkaa toimintaansa, mikä yleensä tarkoittaa käyttömäärien lisääntymistä mikä johtaa riippuuvuskierteen pahenemiseen, mikä puolestaan johtaa lopulta sairastumiseen ja jos on liian myöhäistä (kts. seuraavat vaihtoehdot), nimenomaan alkoholisairauksista tai alkoholin yliannostuksesta johtuvaan kuolemaan.
        2) yrittää tahdonvoimalla, tarvittaessa lääkkeiden ja vertaistuen avulla pysytellä kohtuuden rajoissa juomisineen.
        3) voi yrittää tahdonvoimalla, tarvittaessa lääkkeiden ja vertaistuen avulla ryhtyä kokonaan ja pystyvästi raittiiksi.

        Nuo kohdat perustuvat havaittuihin tosiasioihin, koska niistä tunnetaan esimerkkejä. Karkeasti kaiken voi jaotella noin. En ota kantaa siihen onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, mutta se on varmaa, että alkoholiriippuuvuus sellaisena tilana, että siihen sisältyy toteutuvaa pakonomaista juomista, on mahdollista taltuttaa.

        Vaikka kohtuukäyttäjän tai raittiinkin elämä olisi jatkuvaa kuumotusta siitä, että entä jos lähtee taas lapasesta tai ehtä jos lipsahtaa, niin kyllähän se varmasti alkoholisairauksien ja jatkuvan juomisen aiheuttamien vaikutusten rinnalla on parempi vaihtoehto. Tukeahan on saatavilla, vaikka päihdetyöhön varmasti voitaisiin satsata enemmänkin.


      • semari.m
        Kaonoidi kirjoitti:

        Eivät ne kehoitukset varmasti oikein tartu, mutta elämme karussa todellisuudessa, jossa asiat toimivat tietyillä tavoilla ja asioille on seurauksensa. On mentävä sen mukaan mitä on käsillä.

        Alkoholistin pystymättömyys olla juomatta kuitenkin johtuu vain siitä, että hän ylläpitää hermostonsa alkoholiin sopeutumaan pyrkivää tilaa annostelemalla hermostolleen jatkuvasti lisää alkoholia. Vaihtoehtoja on kolme, sillä alkoholisti voi:

        1) jatkaa toimintaansa, mikä yleensä tarkoittaa käyttömäärien lisääntymistä mikä johtaa riippuuvuskierteen pahenemiseen, mikä puolestaan johtaa lopulta sairastumiseen ja jos on liian myöhäistä (kts. seuraavat vaihtoehdot), nimenomaan alkoholisairauksista tai alkoholin yliannostuksesta johtuvaan kuolemaan.
        2) yrittää tahdonvoimalla, tarvittaessa lääkkeiden ja vertaistuen avulla pysytellä kohtuuden rajoissa juomisineen.
        3) voi yrittää tahdonvoimalla, tarvittaessa lääkkeiden ja vertaistuen avulla ryhtyä kokonaan ja pystyvästi raittiiksi.

        Nuo kohdat perustuvat havaittuihin tosiasioihin, koska niistä tunnetaan esimerkkejä. Karkeasti kaiken voi jaotella noin. En ota kantaa siihen onko kerran alkoholisti aina alkoholisti, mutta se on varmaa, että alkoholiriippuuvuus sellaisena tilana, että siihen sisältyy toteutuvaa pakonomaista juomista, on mahdollista taltuttaa.

        Vaikka kohtuukäyttäjän tai raittiinkin elämä olisi jatkuvaa kuumotusta siitä, että entä jos lähtee taas lapasesta tai ehtä jos lipsahtaa, niin kyllähän se varmasti alkoholisairauksien ja jatkuvan juomisen aiheuttamien vaikutusten rinnalla on parempi vaihtoehto. Tukeahan on saatavilla, vaikka päihdetyöhön varmasti voitaisiin satsata enemmänkin.

        Nähtävästi hän on putken jo saanut poikki – ei sillä että hän välttämättä ja tuskin tuota kymmentä vuotta olisi jatkuvasti päissään ollutkaan. Josta jäljellä riippuvuus. Suosittelisin ainakin ns. vaihtamaan maisemaa, eli vanhat (ryyppy)kaverit ja paikat ulos elämästä.


      • semari.m kirjoitti:

        Nähtävästi hän on putken jo saanut poikki – ei sillä että hän välttämättä ja tuskin tuota kymmentä vuotta olisi jatkuvasti päissään ollutkaan. Josta jäljellä riippuvuus. Suosittelisin ainakin ns. vaihtamaan maisemaa, eli vanhat (ryyppy)kaverit ja paikat ulos elämästä.

        No ehkä minun olisi pitänyt eritellen esittää tuo eräs kohta tällä tavalla:

        Alkoholistin akuutti pystymättömyys olla juomatta kuitenkin johtuu vain siitä, että hän ylläpitää hermostonsa alkoholiin sopeutumaan pyrkivää tilaa annostelemalla hermostolleen jatkuvasti lisää alkoholia. Raittiinkin alkoholistin kroonistunut alkoholin himo johtuu siitä, että hän on pitkittyneesti toiminut edellä mainitulla tavalla, ja himo yleensä on sitä pahempi, mitä pidempään hän on toiminut niin.

        Se riippuvuuden väijyminen raittiinkin elämän taustalla varmasti siis selittyy sillä kovan harjoittelun aiheuttamalla aivojen ja hermoston tavalla olla heti valpas heittäytymään takaisin alkkismoodiin, kun tippakin on nautittu. Perustuuko tämä vain anekdootteihin vai onko tieteellisesti osoitettu, että raitistuneenkin alkoholistin alkoholismi on pysyvää aina? En tiedä.

        Käsittääkseni tupakan osalta on osoitettu, että aivot tulevat muistamaan nikotiinia koskevan sopeumansa ikuisesti, kun sellainen kerran on muodostunut. Silti toisin kuin ROT täällä varmasti väittäisi, niin tupakkariippuvuutta ohjaa myös perimä - ja se riippuuvuudelle altistava tekijä lajillemme on muuten periytynyt neanderthalinihmisiltä.

        Jos uskoo otaksumilleni löytyvän viitteitä, niin saa etsiä itse, koska nyt kun poistobotti vain tekee kaiken tyhjäksi hetkessä niin en vaivaudu tarkistamaan mihin nämä käsitykseni perustuvat. Jääkööt siltä osin vähän ilmaan leijumaan. Tämä ei ole mitä erinomaisin tapa keskustella, mutta minä en tämän foorumin moderointia ole kussut vaan sen on tehnyt joku muu. Katsotaan sitten uudelleen, jos tilanne paranee.

        PS. Sivukuittina aiheen ohi edelleen ROT:lle sen verran, että epigeneettinen säätely vs. geneettinen säätely on väärä kahtiajako, koska molemmilla on merkitystä. Kreationistien tavoittelema mahdollisuus sahata evoluutiolta jalkoja alta kiistämällä perinnöllisyyden merkitys on pelkkä lapsellinen epäonnistuminen.


    • Epiphaniuseikirj
      • semari.m

        Mut hei kamoon, miettikää kuinka kauan tuolla dokais:

        "Perushoito vähintään 28 vuorokautta Lapualla, terapiapainotteisella täysihoidolla maksaa 6500€ "

        Kellään tosi alkkiksella tuollaisia summia.


      • semari.m kirjoitti:

        Mut hei kamoon, miettikää kuinka kauan tuolla dokais:

        "Perushoito vähintään 28 vuorokautta Lapualla, terapiapainotteisella täysihoidolla maksaa 6500€ "

        Kellään tosi alkkiksella tuollaisia summia.

        Tosialkkiksisuus varmasti vain näkyy päälle päin helpoiten kun kyse on rutiköyhästä tosialkkiksesta. Näin voi muodostua käsitys, että kaikki tosialkkikset asuvat sillan alla. Kyllä kuitenkin on niinkin rikkaita ihmisiä, ettei heidän ryyppäämisensä yksinkertaisesti rahasta ole kiinni, vaan maksasta.


      • semari.m
        Kaonoidi kirjoitti:

        Tosialkkiksisuus varmasti vain näkyy päälle päin helpoiten kun kyse on rutiköyhästä tosialkkiksesta. Näin voi muodostua käsitys, että kaikki tosialkkikset asuvat sillan alla. Kyllä kuitenkin on niinkin rikkaita ihmisiä, ettei heidän ryyppäämisensä yksinkertaisesti rahasta ole kiinni, vaan maksasta.

        Toki rikkaissa voi olla, mutta haihattelua, että työelämässä niitä pyörii tai oman firman puikoissakaan, vaikka tiedän toki ja väitetään, että jossain määrin jonkin aikaa yhtälö toimii, mutta viikoista toiseen kukaan tuolla ei tärinöissä, vainoissa, haisevana yms. kenenkään leivissä horju.


      • semari.m kirjoitti:

        Toki rikkaissa voi olla, mutta haihattelua, että työelämässä niitä pyörii tai oman firman puikoissakaan, vaikka tiedän toki ja väitetään, että jossain määrin jonkin aikaa yhtälö toimii, mutta viikoista toiseen kukaan tuolla ei tärinöissä, vainoissa, haisevana yms. kenenkään leivissä horju.

        No minä en työelämästä nähdäkseni ole tässä mitään haihatellut. Otin vain kantaa siihen, että ökyrikkaita tosialkkiksiakin on, joilla on varaa käydä tuommoset minnesotahoidot sun muut läpi vaikka monta kertaa jokaisen, ennen kuin tulee vastaan se realiteetti johon rahakaan ei enää auta.


      • Tekuaikainen kaverini kävi ainakin pariin kertaan Minnesotahoidossa ja liittyi elämänsä loppupuolella helluntaiseurakuntaankin, mutta juominen ei vaan loppunut. Varaa oli, kun oli oma hyvin menestyvä firma. Vein työkavereitanikin firmaan ekskursiolle, kun liikuimme komennushommissa paikkakunnalla. Hän muisti minut uskikseksi ja soitteli pitkiä puheluita, enkä edes kehdannut kertoa, etten minä nykyään enää niin uskovainen ole. Yritin parhaan kykyni mukaan tsempata, mutta vähissä olivat evääni.
        Kolmisen vuotta sitten tuli toiselta luokkakaverilta viestiä, että kaveri oli siirtynyt pois tästä elämästä. Lahjakas kaveri ja lähti ihan turhan nuorena. Pari muutakin ikäistäni on jo pudonnut kuningas alkoholin takia.

        Mitä "semari.m" kirjoitti tärinöistä, niin siihen pätee vanha porilainen sananlasku: "Rapula on köyhätten sairaus" Vielä fyysisesti hyväkuntoisesta alan miehestä ei parin promillen kumara edes kunnolla näy päällepäin.


      • semari.m
        agnoskepo kirjoitti:

        Tekuaikainen kaverini kävi ainakin pariin kertaan Minnesotahoidossa ja liittyi elämänsä loppupuolella helluntaiseurakuntaankin, mutta juominen ei vaan loppunut. Varaa oli, kun oli oma hyvin menestyvä firma. Vein työkavereitanikin firmaan ekskursiolle, kun liikuimme komennushommissa paikkakunnalla. Hän muisti minut uskikseksi ja soitteli pitkiä puheluita, enkä edes kehdannut kertoa, etten minä nykyään enää niin uskovainen ole. Yritin parhaan kykyni mukaan tsempata, mutta vähissä olivat evääni.
        Kolmisen vuotta sitten tuli toiselta luokkakaverilta viestiä, että kaveri oli siirtynyt pois tästä elämästä. Lahjakas kaveri ja lähti ihan turhan nuorena. Pari muutakin ikäistäni on jo pudonnut kuningas alkoholin takia.

        Mitä "semari.m" kirjoitti tärinöistä, niin siihen pätee vanha porilainen sananlasku: "Rapula on köyhätten sairaus" Vielä fyysisesti hyväkuntoisesta alan miehestä ei parin promillen kumara edes kunnolla näy päällepäin.

        Krapulan puolen oireita ne tärinät, tutinat, vapinat.


    • yyhyhhy

      Poistamalla juurisyy miksi juot.

      • Juoppis33

        Mutta kun enää ei ole syitä juoda, muu kuin addiktio.


      • Juoppis33 kirjoitti:

        Mutta kun enää ei ole syitä juoda, muu kuin addiktio.

        Sitten vain korkkia tiukemmalle tai kokonaan kiinni.


      • yyhyhhy
        Juoppis33 kirjoitti:

        Mutta kun enää ei ole syitä juoda, muu kuin addiktio.

        Silloin pitää täyttää se tyhjiö jollakin uudella elämän sisällöllä joka innostaa sinut elämään sen vuoksi joka päivä ja vie kaiken vanhan pois. Toki helpommin sanottu kuin tehty.


      • semari.m
        yyhyhhy kirjoitti:

        Silloin pitää täyttää se tyhjiö jollakin uudella elämän sisällöllä joka innostaa sinut elämään sen vuoksi joka päivä ja vie kaiken vanhan pois. Toki helpommin sanottu kuin tehty.

        Jeps, ei helppoa. Jos on tottunut juomaan suruun, iloon, auringonpaisteeseen, vesisateeseen, joukkue pärjää, joukkue ei pärjää, on tylsää, on kiirettä, ollakseen skarppina, rentoutuakseen jne. jne. kaikki mielentilat ja elämäntapahtumat ja tapahtumattomuudet tottunut kuorruttaan alkoholista tulevalla ololla, niin vaikeaahan se on. Koittaa korvata addiktiota toisella, mikä nousu kestää mitä kestää, jossain välissä huuma laskee, jolloin alkoholi hiipii mieleen: hyvin tyytyväisenä elämäänsä saattaa viikon tai viikkoja touhuta jotain mielekästä ja innostavaa(vaikka ihan perusarkeakin), mistä saattaa tuntea ja oikeasti tietääkin, että voisi tehdä sitä vaikka lopun elämäänsä, sitten perjantai saapuu ja tuo tullessaan ajatuksen "meneepäs minulla nyt hienosti, vois vähän ottaa siitä hyvästä." Sitten huomaa keräilevänsä elimistönsä ja psyykkeensä rippeitä seuraavana keskiviikona.


    • Hakusanat: alcoholism epigenetic

      Alkoholismi on addiktio, jonka syntyyn vaikuttavat mm. vanhempien alkoholinkäyttö. Taipumus alkolismiin periytyy epigeneettisesti, kuten kaikki yksilön ominaisuudet. Alkoholi nostaa tiettyjen neuronien aktiivisuutta mantelitumakkeen keskuksessa ja näiden neuronien expressio muuttuu ja vahvistuu pitkäaikaisen alkoholinkäytön seurauksena aiheuttaen eräänlaisen epigeneettisen muistin.

      Nykytieteellä on jo olemassa lääkehoitoja ja jopa kantasoluhoitoja alkoholismin hoitamiseksi.

      • Taitaa kuule se vanhempien alkoholinkäyttö periytyä ensisijaisesti kulttuurievolutiivisista syistä. Oletettavasti kuulut niihin jeesustelijoihin, jotka kannattavat raittiutta. Onhan se parempi itsesi kannalta, että mielummin olet viitteiden väärinkäyttäjä kuin päihteiden väärinkäyttäjä. Tuo sinun epigenetiikan vääristelysi kuitenkin alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Käyhän selvittämässä itsellesi mitä tarkoitetaan Dunning-Kruger -efektillä ja meditoi sitä kohdallasi vähän.


      • Kaonoidi kirjoitti:

        Taitaa kuule se vanhempien alkoholinkäyttö periytyä ensisijaisesti kulttuurievolutiivisista syistä. Oletettavasti kuulut niihin jeesustelijoihin, jotka kannattavat raittiutta. Onhan se parempi itsesi kannalta, että mielummin olet viitteiden väärinkäyttäjä kuin päihteiden väärinkäyttäjä. Tuo sinun epigenetiikan vääristelysi kuitenkin alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää. Käyhän selvittämässä itsellesi mitä tarkoitetaan Dunning-Kruger -efektillä ja meditoi sitä kohdallasi vähän.

        http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002921203.html

        Ja sitten faktaa.



      • heshes
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002921203.html

        Ja sitten faktaa.

        Melkoisessa rappiotilassa on uskovien usko Jumalaan. Ennen uskovat pyysivät apua ylhäältä, nyt sen sijaan suosittelevat jo muillekin tarttumista terveyskeskuksen ovenkahvaan.


    • Riippuu siitä, mitä se "ankara juopottelu tarkoittaa".

      Jos alkoholin juomisen haluaa lopettaa, olennaista on oma tahto ja halu.

    • Eikäykullekin

      Radikalismi on päivän sana. Loput on harjoittelua.

      • Anonyymi

        No nytte se nykänenkin lentää enkelinä!


    • semari.m

      A-klinikalla käynyt?

      Antabuksessa on se parin viikon varoaika, että pillereiden syömisen jälkeen ei voi juoda pariin viikkoon, mikä todellakin pitää paikkansa, että henkilö ei pysty juomaan, koska olo menee todella hirveäksi, niin sillä saa ainakin impulssiiviset juomaan lähdöt estettyä. Tapaamisia hoitsujen ja vissiin yms. kanssa siellä ainakin on kans tarjolla, jos sellaisen kokee enemmän omimmaksi, mut sivuiltahan ne selviää...

    • Ryyppäät, koska se on sinusta mukavaa.
      Lopetat ryyppäämisen sitten kun se ei ole sinusta mukavaa.

      Noin yksinkertaista se on.

      Ryyppääminen ei ole mikään tauti vaan tapa. Jos tapa on paha, toisten tulee osoittaa sitä kohtaan paheksuntaa, ei "ymmärtämistä" ja huomiota, koska se vain houkuttelee huomiohakuisen hakemaan lisää huomiota.

      Oikeastaan on aivan väärin reagoida mitenkään aloittajan kirjoitukseen (olettaen että hän on "aito" juoppo), sillä sekin palkitsee hänen huomiohakuista käytöstään.

      Erinomaisen naurettavaa on myös se kun "ex-juoppo" ylvästelee ryyppäämättömyydellään. Siinähän se varsinainen sankari on...

      • semari.m

      • Mooses.itse

        patologinen palstahäirikkö taas esittelee syvällistä ajatteluaan.

        Alkoholismi on vakava sairaus josta kaikki eivät parane koska ei ole enää tahdonvoimaa. Viina on todella väkevä voima joka kaataa helposti miehisen miehen kuin heinää. Olen liian monta tapausta nähnyt läheltä.

        Jos tahdonvoimaa on jäljellä, on tärkeintä itse tehdä päätös että lopettaa. Sitä pitää itse haluta riittävästi jotta se voi toteutua. Sen jälkeen harkinnan mukaan hakee ulkopuolista apua. Kukaan tuskin tulee kotiin asti sitä tarjoamaan. Jos näin ei tee, kuolee kadulle tai putkaan.


    • Anonyymi

      Mietin että onko tämä minun tekemäni ketju, en vain muista että olisin kirjoittanut tätä aloitusta tai vastannut kellekään.
      Kaikki vain täsmää, miten kauan olin tuolloin ryypännyt, ikäni, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja muut asiat.

    • Anonyymi

      Tahdonvoima - on ainoa ratkaisu. Mutta:"Jumala on heikoissa väkevä!" Jos on kyse tilanteesta, jossa alkogholi ei ollut sinulle edes erityisen kiellettyä, niin juopa toki niin kauan kuin lystäät! EI Jeesus jättänyt juomatta viinejään, miksi hihhult juuri tuon haluaa aina unohtaa : EHTOOLLISESSAKIN sai juoda viiniä! Mutta jos ei rahat riitä - kuten ittellä, niin voi jättää alkot väliinkin, kaverit saattavat tosin silloin tällöin tarjota mullekin. Mutta jos epäröit ja syyttät itseäsi juomisesta, se on pakko lopettaa, koska siitä tulee synti, jopa kuolemansynti. Älä usko fiilisisäsi pelkästään, vaikka tunne olisi kova jatkamaan, saat aineen loppumaan, kun saat ruumiisi hallintaan! SInun pitää sanoa itse ruumiillesi - ei enää alkoa, jos se ei riitä, niin silloin tarvitset "Jeesusta"! Ei kaikki tarvo tuohon asiaan Jeesusta, mutta synti synniksi => älä epäile ja syytä enää itseäsi, jos silti USKOT saavasi vieläkin juoda! Terveysriski on ilmeinen - silti.

    • Anonyymi

      Ongelma on, että jos alkoholi on joillekin kiellettyä, kuten monille uskonlahkoille, humala aiheuttaa todella hullua ja vaarallista käytöstä...
      Älkää eksykö, alkoholi ei ole kaikille kiellettyä, jokaiselle on kiellettyä se, minkä omat vanhemmat häneltä kielsivät tai kasvattivanhemmat...

    • Anonyymi

      Jos vanhemmat kielsivät "hurahtamasta uskoon", olen taipuvainen uskomaan, että sinut oli tarkoitettukin ateistiksi. Sekulaarisuus on pahempaa, silloin ihminen rakastaa vaikka jopa rakkautta mutta ei sen Luojaa => ISÄ-JUMAlAA! Ja osaahan Äiti-Maakin lempeäesti ihmisiä kohdella ruumeissaan... Jos et usko Korkeimpaan olentoon, älä paikkaa sitä puutetta alkolla tms. Mutta tasa-arvoon atestinkin on silloin pakko uskoa, tai ei ole loogista elämsäsi, vaan aivan sekopäistä => sekulaaria ja vähäjärkistä!
      "Miksi alistustte sellaisiin käskyihin - älä koske - älä maista - nuohan koskevat vain sellaisia tuotteita, jotka käytön jälkeen häviää!"(Paavali) "EI ihmistä saastuta se mikä tulee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos, pahoina puheina"(Jeesus). Lopettakaa paskapuheet - niin minkäkin yritän, ja onnistunen siinä joskus:-D!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1950
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1507
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1320
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1225
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1111
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1027
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1017
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1002
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      851
    Aihe