Sähkösavustin ongelma purut palaa ym.. alottelija

Grillaaja

Elikkä hommasin tuollaisen sähkösavustimen ja en saa sitä oikein pelittään.

Olen koittanut liottaa sitä leppähaketta, olen koittanut laittaa sitä vain 1 desin ym mutta ei.. aina ne palaa hiileksi syttyy palamaan. Ymmärrän toki ettei sitä voi avata kesken savustuksen kun se saa happea mutta ne syttyy silti palamaan vaikka kans ois tiiviisti.

Laitan savustimen lämpiään n. 5min, avaan kannen ja tuuppaan kalan sinne sisään. Se savuttaa ihan ok sen 5-10min mut sit aina kansi poksahtaa auki ja kaikki syttyy palamaan.

Täytyykö tuota purun määrää vähentää vieläkin tuosta määrästä?

5

11711

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki12_2
      • Motopönttö

Sama juttu mulla tuon motonetin pöntön kanssa. Kokeilin puruja liottaa yön yli mutta silti paloi 15 minuutissa.

• tinapäähine

Kääri purut folioon jo töki siihen pieniä reikiä.

• Anonyymi

Kivasti palaa folio

• Sähkösavustimissa puu palaa epätäydellisesti kytemällä ja lopputulos maistuu siltä kuin ruoka olisi savustettu kaatopaikkajätteillä. Itsellä on Bradleyn sähkösavustin ollut jo yli 10 vuotta, joten tiedän jotain sähkösavustimista. Bradley mainostaa niin, että heidän savustin ei polta purubrikettiä tuhkaksi, joten savu ei ole kitkerää. Tämä on tietysti ihan paskapuhetta. Kitkerä savu tulee siitä, ettei puu pala puhtaasti liekillä vaan työntää likaista valkoista tai peräti mustaa savua. Puhdas savu on lähes näkymätöntä sinistä savua, joka tulee vain hapekkaasta liekistä.

Sähkösavustin sopii mielestäni kuitenkin kalalle ja itse tehdylle makkaralle hyvin kun se lämminsavustaa riittävän matalassa lämpötilassa (60-80C). Pidän yleensä lohifileitä savustimessa sen 4-6 tuntia 60-100C lämpötilassa, joka nousee 60C:stä kohti lopun 100C:ta.

Avaajan sähkösavustimeen en keksi muuta ratkaisua kuin katkoa sähkön syöttöä tai säätää tehoa, jottei purut syty tuleen. Toisaalta purujen syttyminen tuottaa puhdasta savua, joten ei se haittaa mitään, jos liekit ovat kauempana kalasta niin ettei se pala eikä savustin pala käyttökelvottomaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      143
      2390
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1661
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      91
      1556
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      68
      1508
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      841
    7. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      55
      786
    8. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      58
      773
    9. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      765
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      725
    Aihe