Julkisuudessa viljellään usein myyttiä siitä miten naiset ovat miehiä kouluttautuneempia ja jäävät sitten vanhoiksipiioiksi koska eivät huoli kouluttautumatonta miestä. Mutta onko tälläinen yksinäinen uranainen oikeasti vain myytti?
Itse työskentelen alalla jossa tapaan paljon koulutettuja ihmisiä eri aloilta. En tiedä yhtäkään 30-vuotiasta lapsetonta ja naimatonta korkeakoulutettua naista. Kyllä nuo koulutetut naiset menevät naimisiin reilusti alle 30-vuotiaina ja saavat pari lasta.
Korkeakoulutettuja yli 30-vuotiaita sinkkumiehiä sensijaan tiedän vaikka kuinka paljon.
Naimaton uranainen on myytti
13
322
Vastaukset
Ainakin lapseton uranainen on nykyisin myytti. Korkeakoulutettujen naisten joukossa on nykyisin vähiten lapsettomia, kouluttamattomien joukossa eniten.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005228784.html- ikisinkkumies
Itsekin olen havainnut oikeassa elämässä että nämä naimattomat ja lapsettomat sinkkunaiset löytyvät nimenomaan kouluttamattomien ja työttömien tai huonosti palkattujen naisten joukosta.
Olen samaa mieltä nykyään myytti kumminkin joutuu hedelmöityshoitoihin turvautuu joten täten netin yh:n pilkkaajat" jännämiehet"on hyväntahtoisia miehiä joilla hyviä geenejä,jotka luovuttanut siemeniä.
Minusta se on erittäin hienoa että nainen kykenee elättämään perheen.
- AnekdootitSikseen
Naimattomuus / parisuhteettomuus ja lapsettomuus ovat kaksi eri asiaa. Kiitos suomalaisen perhepolitiikan, vanhempainvapaiden ja lasten hoitovaihtoehtojen, suomalaisen naisen ei tarvitse valita uran ja perheen välillä.
"Ansiotyön ja lastensaannin sovittaminen näyttää Suomessa onnistuvan hyvin korkeasti koulutetuilta. Muutos on tapahtunut vain Pohjoismaissa, mutta ei ilmeisesti vielä muualla."
Sen sijaan myyttiä ei ole se, että matalastikoulutetut ja huonosti työllistyneet miehet jäävät ilman parisuhdetta ja ilman lapsia.
Ei ne koulutetut naiset, vaan ne kouluttamattomat miehet
https://yle.fi/uutiset/3-9535779
"Lapsettomia näyttäisi yhdistävän vähäinen koulutus ja heikko asema työmarkkinoilla. Esimerkiksi 1960 luvun lopulla syntyneistä miehistä peräti yli kolmannes eli 36 prosenttia oli 45-vuotiaana lapseton. Korkeasti koulutetuilla on todennäköisemmin lapsia ja niitä on usein vieläpä monta.
"Keskeinen tekijä, joka kytkee yhteen vähäisen koulutuksen ja lapsettomuuden, on pysyvän liiton puuttuminen." - EdesUnissa
Tämähän on itsestään selvyys. Miksi korkeasti koulutettu henkilö, sukupuolesta riippumatta, jäisi juuri lapsettomaksi ? Korkeakoulutus antaa edellytykset kohtuulliseen ansiotasoon, ja sitä myötä mahdollistaa perheen perustamisen.
Matalakoulutus ja työttömyys taas alentaa ansiotasoa, ja siksi kasvattaa todennäköisyyttä ettei ihminen halua ottaa vastuuta lapsista.
Vaikka suomessa yhteiskunta huolehtiikin vähävaraisimmistakin perheistä, niin uskon että jokainen vanhempi haluaa kyetä itse huolehtimaan lapsistaan. - Naisetpeukkupoispyllystä
Mjaa. Itseäni ihmetyttää nykyinen selkeä vihamielisyys lasten saantia kohtaan. Kun niitä kuitenkin sitten nelikymppisenä moni alkaa tekemään.
Miksi ei sitten tehdä parikymppisenä ja potkita (kannusteta) lapsia omilleen kun itse ollaan elikymppisiä. Järjestelmä antaa siihen täydet mahdollisuudet, mutta tuntuu että useimpien naisten jalat tapaavat maan kamaran vasta kolmen kympin jälkeen mitä perhehaaveisiin tulee. Ja sitten onkin kiire.
Miehet eivät ole muuttuneet sen huonommiksi kuin ennenkään. Varmaan päin vastoin. Moni haluaisi perheen ja osallistuisi varmasti arkeen, mutta syntyvyys on naisten käsissä. Ja tällä hetkellä tindermatchit ovat kovempaa valuuttaa kuin kakkkavaippa- arki. Ymmärrän sen hyvin mutta lähinnä hetken hurmana. Realiteetit mielessä pitäen. Parisuhde ha lapset eivät ole pakollisia. Mutta jos niitä haluaa, niin molemmat on vaan tehtävä. Ne ei tapahdu itsestään. Vaan kaksistaan. ( tai joillakin useamman hengen tiiminä), mutta pointti on että itsestään ei mukuloita ja perheitä synny.- EdesUnissa
Se syy on mielestäni juurikin taloudellinen hyvinvointi. Koko läntisessä Euroopassa syntyvyys on romahtanut. Suomessa se on vielä parempi kuin Euroopassa, mutta muistaakseni enää 1,7 lasta per nainen.
Se on näkökulma ero. Kun länsimaalainen katsoo että lapsi on taloudellinen vastuu, niin afrikkalainen katsoo että lapsi on taloudellinen resurssi.
Tosin osittain asenne on muuttunut. Minulla olisi varaa kasvattaa useampikin lapsi, mutta usealle naiselle tuntuu riittävän yksi lapsi. Keskusteltiin jopa tästä aiheesta joskus, ja vaatimus oli että lisää lapsia voisi hankkia jos minä lopetan työt. Ja siihen en taas ollut valmis. Emme osaa enää sovittaa perhe-elämää ja työtä yhteen kuten vanhempamme osasivat. - puu.silmäisyys
EdesUnissa kirjoitti:
Se syy on mielestäni juurikin taloudellinen hyvinvointi. Koko läntisessä Euroopassa syntyvyys on romahtanut. Suomessa se on vielä parempi kuin Euroopassa, mutta muistaakseni enää 1,7 lasta per nainen.
Se on näkökulma ero. Kun länsimaalainen katsoo että lapsi on taloudellinen vastuu, niin afrikkalainen katsoo että lapsi on taloudellinen resurssi.
Tosin osittain asenne on muuttunut. Minulla olisi varaa kasvattaa useampikin lapsi, mutta usealle naiselle tuntuu riittävän yksi lapsi. Keskusteltiin jopa tästä aiheesta joskus, ja vaatimus oli että lisää lapsia voisi hankkia jos minä lopetan työt. Ja siihen en taas ollut valmis. Emme osaa enää sovittaa perhe-elämää ja työtä yhteen kuten vanhempamme osasivat.90-luvun alkuun asti tuettiin lapsiperheitä huomattavasti laajemmin ja paremmin. Tuen heikkenemisen jälkeen meni vielä hetki, kunnes tämä alkoi vaikuttaa massoihin laajemmin ja se vaikutti syntyvyyteen omalta osaltaan. Tuen heikkenemisen lisäksi on 90-luvun alusta asti heikennetty työväen ja varsinkin duunarien asemaa ja palkkoja ja tämä vaikuttaa myös omalta osaltaan syntyvyyteen. Uusimpana tulokkaana syntyvyyden heikkentämissarjaan on tullut orjatyöhön rinnastettavat "työsuhteet", eli "pakkotyö" pienellä korvauksella. Tämä koskettaa yhä useampaa ja yhä pidempään. Lisäksi tietenkin vaikuttaa se asia, että yhä useampi juoksee "juoksuja" enemmän ja pidempään, varsinkin naiset. Sinun näkemys on hyvin suppea, niin tässä, kuin monissa muissakin asioissa ja tämä johtuu luultavammin kultalusikkaisuudesta ja luultavammin myös persoonallisuudestasi.
- EdesUnissa
puu.silmäisyys kirjoitti:
90-luvun alkuun asti tuettiin lapsiperheitä huomattavasti laajemmin ja paremmin. Tuen heikkenemisen jälkeen meni vielä hetki, kunnes tämä alkoi vaikuttaa massoihin laajemmin ja se vaikutti syntyvyyteen omalta osaltaan. Tuen heikkenemisen lisäksi on 90-luvun alusta asti heikennetty työväen ja varsinkin duunarien asemaa ja palkkoja ja tämä vaikuttaa myös omalta osaltaan syntyvyyteen. Uusimpana tulokkaana syntyvyyden heikkentämissarjaan on tullut orjatyöhön rinnastettavat "työsuhteet", eli "pakkotyö" pienellä korvauksella. Tämä koskettaa yhä useampaa ja yhä pidempään. Lisäksi tietenkin vaikuttaa se asia, että yhä useampi juoksee "juoksuja" enemmän ja pidempään, varsinkin naiset. Sinun näkemys on hyvin suppea, niin tässä, kuin monissa muissakin asioissa ja tämä johtuu luultavammin kultalusikkaisuudesta ja luultavammin myös persoonallisuudestasi.
Jos olet erimieltä asiasta, niin eikö olisi järkevää olla kopioimatta minun argumenttejäni ? Enkös juuri sanonut muutoksen perheiden taloudellisessa hyvinvoinnissa olevan se syy Suomessa ja koko länsi-Euroopassa. Toissijaiseksi tekijäksi asetin tuon asenne muutoksen, jota sinä kutsut juoksujen juoksemiseksi.
Ei kai kukaan voisi olettaa että parantunut perheen taloudellinen hyvinvointi olisi syy lapsettomuuteen ? Sellaista argumentointia voisi odottaa uskovaiselta. Ei kaikkia asioita tarvitse vääntää rautalangasta, ne ovat itsestäänselvyyksiä.
Tästä samasta ongelmasta kärsii koko Eurooppa. Työttömyys ja epävarmuus tulevaisuudesta koskettaa tänä päivänä suurempaa osaa Eurooppalaisia kuin 25 vuotta sitten. Suhteellisesti lapsen hankinnasta on tullut isompi taloudellinen kysymys myös Suomessa, vaikka meillä
on vielä toistaiseksi ilmainen koulutus ja kouluruokailu.
- Pillujen--asiantuntija
Suomessa liikaa naisia jolla äpärä lapsi jännämiehen kanssa.
Ehkä sä vaan itse oot niin luuserimies, että naiset eivät ole sua kelpuuttaneet. Ei sun siitä pidä turhaan takia naisia syyttää, jos sä itse oot ruma ja huono sosiaalisilta taidoiltasi.
- Nettomaksaja.stadista
Kun tilastoista poistetaan muslimiperheiden lapset ja nuo mainitsemasi epätoivoisten naisten tuottamattomat kersat, jää jäljelle tosi vähän lapsia, joista tulee tuottavaa yhteiskuntakelpoista ainesta.
- beethooven
Luokaa pellet uraa ettekä tosiasiassa rikastu ikinä. Tosiasiassa velkavankeudessa liitelette sitten työttömien kanssa samoilla halpalennolla halpahotelleista toiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 27826751
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?472255- 1991586
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1501498- 291236
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien29999- 122998
Huomioon ottaminen
Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin30922Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex84831Nainen, se on sellainen juttu että kun sä vain nautit
Niin me miehet tehdään ne työt että sä voisit nauttia. Kato siinä ku sä meet mukamas töihin suojatyöpaikkaas lämpimään t82786