Halloween on perinne juhla

HalloweenVapaiksi

Mikä on ateistin mielipide seuraavasta - perinteisestä halloween -juhlasta suomalainen arkipyhä ja virallinen vapaapäivä jouluaaton esimerkin mukaisesti?

29

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halloween on jenkkiläistä tuontitavaraa, jonka olisi voinut jättää tuomatta. Arkipyhäksi siillä ei ole mitään perustetta.
      Mutta kun se on jo täällä, niin kyllä minä pappana tuen lapsenlapseni kavereillen järjestämää Halloween juhlaa. En näe siinä mitään pahaa ja saahan lapsi ainakin käyttää luovuuttaan koristellessaan pihan ja huoneensa Halloween henkeen.
      Ja pappa betalar.

• SuosisitKekriä

Halloweenin jälkee lienee tarve kutsua roska-auto tyhjentämään roskaloota krääsästä ja koristeista joita ei ensivuonna enääm käytetäkkään. Sitten se roskakuski hyrryttää roskautollaan kaatopaikalle ja kippaa halloween pirskeiden roskat sinne. Onneksi kekrijuhlan koristelu on minimaalista ja jokavuosista, harvoin tarvitsee uusia koristeita tai valittaa kun korillinen karkkeja on tehnyt vatsan kipeäksi. Itse suosin kekriä, enkä missään nimessä taipuisi ylikaupallisen Halloweenin puoleen. Luontokin kiittää.

• SuosisitKekriä

Muuten, inhosin kauheasti sitä kun koulussa pakotettiin viettämään Halloweeniä. Jos ei laittanut pukua päälle koulun Halloween teema päivään, napsahti rangaistukseksi jälki-istuntoa. Ajattelin vain senkin kertoa, kerrankin edes jollekkin, kun kerran jo avasin suuni.

• SuosisitKekriä kirjoitti:

Halloweenin jälkee lienee tarve kutsua roska-auto tyhjentämään roskaloota krääsästä ja koristeista joita ei ensivuonna enääm käytetäkkään. Sitten se roskakuski hyrryttää roskautollaan kaatopaikalle ja kippaa halloween pirskeiden roskat sinne. Onneksi kekrijuhlan koristelu on minimaalista ja jokavuosista, harvoin tarvitsee uusia koristeita tai valittaa kun korillinen karkkeja on tehnyt vatsan kipeäksi. Itse suosin kekriä, enkä missään nimessä taipuisi ylikaupallisen Halloweenin puoleen. Luontokin kiittää.

Ei liene. Kuvittelet aivan omiasi.
        Olen itse luontohörhö ja niin kauan kuin pappa betalar, kertakäyttökamaa eivät ole kuin kurpitsat, jotka nekin menevät kompostiin ja kynttilät kurpitsojen sisällä.
        No hallaharsosta ja ilmapallosta valmistettujen puun oksaan ripustettujen haamujen ilmapallot joutuu vuosittain vaihtamaan, mutta siihen ei roska-autoa tarvitse kutsua. Hallaharso toimii pienempinä paloinakin kotipuutarhurilla, vaikka niihin olisi kummituksen naamoja piirretykin.

Kyllä minä kekrinkin kustantaisin, jos lapset siihen innostuisivat.

• SuosisitKekriä
        agnoskepo kirjoitti:

Ei liene. Kuvittelet aivan omiasi.
        Olen itse luontohörhö ja niin kauan kuin pappa betalar, kertakäyttökamaa eivät ole kuin kurpitsat, jotka nekin menevät kompostiin ja kynttilät kurpitsojen sisällä.
        No hallaharsosta ja ilmapallosta valmistettujen puun oksaan ripustettujen haamujen ilmapallot joutuu vuosittain vaihtamaan, mutta siihen ei roska-autoa tarvitse kutsua. Hallaharso toimii pienempinä paloinakin kotipuutarhurilla, vaikka niihin olisi kummituksen naamoja piirretykin.

Kyllä minä kekrinkin kustantaisin, jos lapset siihen innostuisivat.

Oletko koskaan kokeillut kertoa lapsenlapsillesi kekristä? Minusta se ei ole lainkaan väärin, sillä Halloweeninhän lapset ovat omaksuneet, koska sitä joka vuosi mainostetaan teeveessä, siitä puhutaan aktiivisesti sekä pakotetaan juhlimaan kouluissa, vaikka Halloweenissä ei ole mitään syvällistä. Minusta halloween on pelkkää pinnallista ja ylikaupallista turhan krääsän osto juhlaa, siis krääsän joka vielä heitetään heti roskiin kun juhlat on ohi. Ainakin meilläpäin roskalaatikot pursuaa kaikenlaisesta halloween sälästä ja koristeesta juhlan jälkeen vaikka jätän roskiksille joka vuosi lapun jossa muistutan miten luonto kiittää kun kierrättää mahdollisimman paljon ja tuottaa mahdollisimman vähän roskaa. Enkä ole koskaan muutenkaan pitänyt Halloweenistä, erityiseksi siksi että sitä hypetetään joka vuosi niin paljon.

• Valtakansalle
        SuosisitKekriä kirjoitti:

Muuten, inhosin kauheasti sitä kun koulussa pakotettiin viettämään Halloweeniä. Jos ei laittanut pukua päälle koulun Halloween teema päivään, napsahti rangaistukseksi jälki-istuntoa. Ajattelin vain senkin kertoa, kerrankin edes jollekkin, kun kerran jo avasin suuni.

ihanko oikeasti nykyään pakotetaan kouluissa juhlimaan Halloweenia?
        todella idioottimaista, jos näin on.
        Suomi ei ole jenkkilä, mielestäni on jo tarpeeksi äitien- ja isänpäivissä.

• SuosisitKekriä
        Valtakansalle kirjoitti:

ihanko oikeasti nykyään pakotetaan kouluissa juhlimaan Halloweenia?
        todella idioottimaista, jos näin on.
        Suomi ei ole jenkkilä, mielestäni on jo tarpeeksi äitien- ja isänpäivissä.

En tiedä miten nukyään, mutta ainakin vähän päälle kymmenen vuotta sitten ainakin. Ja tuli jälki-istuntoa, jos ei laittanut Halloween teemapäivänä sitä pukua päälle.

Oletko koskaan kokeillut kertoa lapsenlapsillesi kekristä? Minusta se ei ole lainkaan väärin, sillä Halloweeninhän lapset ovat omaksuneet, koska sitä joka vuosi mainostetaan teeveessä, siitä puhutaan aktiivisesti sekä pakotetaan juhlimaan kouluissa, vaikka Halloweenissä ei ole mitään syvällistä. Minusta halloween on pelkkää pinnallista ja ylikaupallista turhan krääsän osto juhlaa, siis krääsän joka vielä heitetään heti roskiin kun juhlat on ohi. Ainakin meilläpäin roskalaatikot pursuaa kaikenlaisesta halloween sälästä ja koristeesta juhlan jälkeen vaikka jätän roskiksille joka vuosi lapun jossa muistutan miten luonto kiittää kun kierrättää mahdollisimman paljon ja tuottaa mahdollisimman vähän roskaa. Enkä ole koskaan muutenkaan pitänyt Halloweenistä, erityiseksi siksi että sitä hypetetään joka vuosi niin paljon.

Minun mielestäni Halloweenit, Kekrit, Joulut ja Juhannukset saisi kipata samalle roskalavalle.
        Minun mielipiteeni ei vaan taida paljoa painaa.

• SuosisitKekriä
        agnoskepo kirjoitti:

Minun mielestäni Halloweenit, Kekrit, Joulut ja Juhannukset saisi kipata samalle roskalavalle.
        Minun mielipiteeni ei vaan taida paljoa painaa.

"Halloweenit, Kekrit, Joulut ja Juhannukset saisi kipata samalle roskalavalle."

Eikö teidän perheenne juhli sitten mitään juhlia yhdessä olon ja vuodenkierron kunniaksi? Meillä juhlissa keskeisintä on aina ollut hyvä ruoka ja yhdessä olo, siitä saa hyvä olon ja juhlat jäävät muistoihin elämyksinä. Lopulga päivä päätettiin menemällä uhdessä saunaan, niin että yöllä on hyvä nukkua rentoutuneena ja vatsa aivan täynnä.

"Halloweenit, Kekrit, Joulut ja Juhannukset saisi kipata samalle roskalavalle."

Eikö teidän perheenne juhli sitten mitään juhlia yhdessä olon ja vuodenkierron kunniaksi? Meillä juhlissa keskeisintä on aina ollut hyvä ruoka ja yhdessä olo, siitä saa hyvä olon ja juhlat jäävät muistoihin elämyksinä. Lopulga päivä päätettiin menemällä uhdessä saunaan, niin että yöllä on hyvä nukkua rentoutuneena ja vatsa aivan täynnä.

Juhliihan se. Kirjoitinkin, että minun puolestani.
        Hyvä ruoka ja yhdessäolo on ihan kivaa, mutta ei siihen välttämättä virallisia juhlia tarvita. Toki itse vanhana jääränäkin (suvun vanhimpana) alistun nuorempien tahtoon isojen juhlien aikana. Itse en niitä enää kaipaisi.

• SuosisitKekriä
        agnoskepo kirjoitti:

Juhliihan se. Kirjoitinkin, että minun puolestani.
        Hyvä ruoka ja yhdessäolo on ihan kivaa, mutta ei siihen välttämättä virallisia juhlia tarvita. Toki itse vanhana jääränäkin (suvun vanhimpana) alistun nuorempien tahtoon isojen juhlien aikana. Itse en niitä enää kaipaisi.

No jos saa ja varmaan saakin kysyä, miksi sitten juhlat pitäisi heittää roskiin? Ja jos ne heitettäisiin roskiin, niin mitä sitten juhlien tilalle? Ihmiset tidettävästi kuitenkin pitävät ihan tunne tilasta sinne kemialliselle tasolle saakka juhlista ja siitä, että vuodenkierto on rytmitetty?

No jos saa ja varmaan saakin kysyä, miksi sitten juhlat pitäisi heittää roskiin? Ja jos ne heitettäisiin roskiin, niin mitä sitten juhlien tilalle? Ihmiset tidettävästi kuitenkin pitävät ihan tunne tilasta sinne kemialliselle tasolle saakka juhlista ja siitä, että vuodenkierto on rytmitetty?

"miksi sitten juhlat pitäisi heittää roskiin?"

Niihin sisältyvän turhan krääsän ja kaupallisuuden takia. Jouluna kerrostaloasujilla on kiire viedä lahjakääreet roskikseen, koska taloyhtiön roskikset täyttävät ääriään myöten jo alkuillasta. Siitä jonkin ajan päästä on roskiksen vierus täynnävielä äsken parhaassa kasvuiässä olleita kuusia, jotka olisivat toimineet hiilinieluina ja tuottaneet tukkipuuta.
        Aattoyönä päivystykset täyttyvät itsensä ähkyyn syöneistä ja jurriin juoneista kansalaisista.

Kukahan kommentoikaan: "Halloweenin jälkee lienee tarve kutsua roska-auto tyhjentämään roskaloota krääsästä ja koristeista joita ei ensivuonna enääm käytetäkkään" ;-)
        Eikö sama koske Joulua ja vielä paljon pahemmin?

En minä aktiivisesti vastusta juhlia. Ne ovat etenkin lapsille tärkeitä. Krääsää ja turhaa kulutusta vastustan.

"Ja jos ne heitettäisiin roskiin, niin mitä sitten juhlien tilalle?"

Pitäisikö ottaa mitään tilalle. Joulukin voisi olla ihan arki ilman hössötystä tai juhlimista.

• SuosisitKekriä
        ateisti1982 kirjoitti:

"Ja jos ne heitettäisiin roskiin, niin mitä sitten juhlien tilalle?"

Pitäisikö ottaa mitään tilalle. Joulukin voisi olla ihan arki ilman hössötystä tai juhlimista.

Eikö se ole tylsää jos aina on arki? Minun mielestäni on hyvä olla joskus juhla vain sitä varten että ollaan uhdessä ja otetaan se irtiotto arjesta. Näin aivot saavat levätä ja jaksaa taas paremmin harmaata arkea, ainakin mitä on tutkittu. Sillä, kyllähän vaihtelua aina tarvitaan elämässä.

• SuosisitKekriä
        agnoskepo kirjoitti:

"miksi sitten juhlat pitäisi heittää roskiin?"

Niihin sisältyvän turhan krääsän ja kaupallisuuden takia. Jouluna kerrostaloasujilla on kiire viedä lahjakääreet roskikseen, koska taloyhtiön roskikset täyttävät ääriään myöten jo alkuillasta. Siitä jonkin ajan päästä on roskiksen vierus täynnävielä äsken parhaassa kasvuiässä olleita kuusia, jotka olisivat toimineet hiilinieluina ja tuottaneet tukkipuuta.
        Aattoyönä päivystykset täyttyvät itsensä ähkyyn syöneistä ja jurriin juoneista kansalaisista.

Kukahan kommentoikaan: "Halloweenin jälkee lienee tarve kutsua roska-auto tyhjentämään roskaloota krääsästä ja koristeista joita ei ensivuonna enääm käytetäkkään" ;-)
        Eikö sama koske Joulua ja vielä paljon pahemmin?

En minä aktiivisesti vastusta juhlia. Ne ovat etenkin lapsille tärkeitä. Krääsää ja turhaa kulutusta vastustan.

Kyllä juhlia voi olman kulutusta ja ylimääräistä krääsää. Joulussakin paras lahja toiselle on se, että ollaan yhdessä. Tai jos ostaa toiselle lahjan, ostaa sem ajatuksella ja ostaa jotain sellaosta mikä ei ole tarpeetonta ja lyhytaikaista. Lahjoja ei kuitenkaan yöeensä anneta kuin kahdesti vuodessa, jos niin yliåäätään haluaa haluaa. Jotkut taas antavat lahjoja toisille viikoittain muistaakseen heitä ja jotkut tuovat tuliaisia lahjoiksi. Juhlissa kuitenkin se kaikkein tärkein on yhdessäolo ja sen juhlistaminen, eikä lahjat.

Eikö se ole tylsää jos aina on arki? Minun mielestäni on hyvä olla joskus juhla vain sitä varten että ollaan uhdessä ja otetaan se irtiotto arjesta. Näin aivot saavat levätä ja jaksaa taas paremmin harmaata arkea, ainakin mitä on tutkittu. Sillä, kyllähän vaihtelua aina tarvitaan elämässä.

"Eikö se ole tylsää jos aina on arki? "

Minulla on ollut jo useamman vuoden joka päivä viikonloppu. Ei ole eläkeläisen pitkittynyt viikonloppu käynyt tylsäksi. Ainoa, mitä vähän kaipailee, on kesälomarahat.

Kyllä juhlia voi olman kulutusta ja ylimääräistä krääsää. Joulussakin paras lahja toiselle on se, että ollaan yhdessä. Tai jos ostaa toiselle lahjan, ostaa sem ajatuksella ja ostaa jotain sellaosta mikä ei ole tarpeetonta ja lyhytaikaista. Lahjoja ei kuitenkaan yöeensä anneta kuin kahdesti vuodessa, jos niin yliåäätään haluaa haluaa. Jotkut taas antavat lahjoja toisille viikoittain muistaakseen heitä ja jotkut tuovat tuliaisia lahjoiksi. Juhlissa kuitenkin se kaikkein tärkein on yhdessäolo ja sen juhlistaminen, eikä lahjat.

"Kyllä juhlia voi olman kulutusta ja ylimääräistä krääsää"

Voi kyllä, mutta mikä on käytäntö?
        Mielestäni perheen ja läheisten kanssa voi käydä yhdessä syömässä ilman ulkoisia tekosyitäkin. Juhlat ovat lapsia varten.

• SuosisitKekriä
        agnoskepo kirjoitti:

"Kyllä juhlia voi olman kulutusta ja ylimääräistä krääsää"

Voi kyllä, mutta mikä on käytäntö?
        Mielestäni perheen ja läheisten kanssa voi käydä yhdessä syömässä ilman ulkoisia tekosyitäkin. Juhlat ovat lapsia varten.

"Mielestäni perheen ja läheisten kanssa voi käydä yhdessä syömässä ilman ulkoisia tekosyitäkin."

Sekin on jo juhla, että kokoonnutaan yhteen ayömään. Vielä hauskempaa se on jos jpkainen tuo jotain yhteiseen pitopöytään ja syömisen lisäksi, on vielä yhteistä tekemistä. Juhlat eivät ole suinkaan lapsia varten.

"Mielestäni perheen ja läheisten kanssa voi käydä yhdessä syömässä ilman ulkoisia tekosyitäkin."

Sekin on jo juhla, että kokoonnutaan yhteen ayömään. Vielä hauskempaa se on jos jpkainen tuo jotain yhteiseen pitopöytään ja syömisen lisäksi, on vielä yhteistä tekemistä. Juhlat eivät ole suinkaan lapsia varten.

<<Sekin on jo juhla, että kokoonnutaan yhteen ayömään.>>

Tässä ollaan ihmisyyden ytimessä. Vaikka kulttuureja on monenmosia Gröönlannin eskimoista Kalaharin saneihin ja Mikronesian kalastajakulttuureihin, niin ei tunneta yhtään kulttuuria, jossa ei kokoonnuttaisi yhdessä syömään ja jossa ruokaa ei jaettaisi. Yleensä yhdessä ruokailu tapahtuu perheen kesken pääsääntöisesti, mutta myös suuremman suvun tai yhteisön kesken on syystä tai toisesta tapana kokoontua yhdessä syömään.

Yhdessä syöminen on juhlaa.

• NäinpäNäinOn

"Tässä ollaan ihmisyyden ytimessä."

Niin nyt ollaan.

• Pyhä perkeleen kurpisa saapuu ja siemenet sisällä. Meno on kuin suviseuroilla mutta hämmm häivehomohävittäjä ei saavu

• Halloween on alunpitäen irlantilaista kansanperinnettä. Ei pidä ryöstää sitä heiltä.

Meillä on jo kultturissamme kekri ja vainajienpäivä. Ei mitään syytä ympätä siihen amerikkalaista krääsäversiota halloweenista, vaikka kauppamiehet niin tahtovatkin.

• Jep, jep saataisiinpa lajitoverit vielä oppimaan sen, että juhlien jälkeiset roskat, krääsät ja pullot voi hyvin kerätä itse ja pistää ne "roskikseen".
        Vapunpäivän ja uudenvuoden jälkeiset ajat ovat kahlaamista lähes kaatopaikoilla.
        Ehkä kekri-juhla olisi oivallinen kun suku tai ystävät kokoontuvat yhteisen pöydän ääreen ja syövät hitaasti.

• NäimpäNäinOn

"Meillä on jo kultturissamme kekri ja vainajienpäivä."

Näimpä näin on.

"Vapunpäivän ja uudenvuoden jälkeiset ajat ovat kahlaamista lähes kaatopaikoilla."

Älä ihmeessä muuta viserrä.

• Irlantilaiset ryöstivät Halloweenin kelteiltä... Tai ryöstivät ja ryöstivät, kelttiläinen kansahan tuo taitaa virallisesti olla.

Itseänihän ei sen pahemmin haittaa kuin innostakaan tuo juhla. Lapset tietysti pitävät tärkeänä jokaista juhlaa johon liittyy karkkia.

• Halloweenin amerikkalaisversiossa kurpitsa syrjäytti alkuperäisen irlantilaisen nauriin!

Että jos halutaan halloweenia viettää alkuperäisimmin niin ne lyhdyt pitää kovertaa nauriista.

Suosi naurista, se on aitoa eurooppalaisuutta!

• VanhaKonnonHalloween

Halloweenillä ja kurpitsalyhdyillä on jo pitkä perinne Suomessa. Vai kuka muka vielä viettää jotain pölyistä kekriä tai kaivertaa homeisia nauriita -- No ei kukaan.

• HalloweenMörkö

Tänään se sitten on se Halloween.

• Tämä_ateisti

Eipä tuo Halloween tämän ateistin elämään vaikuta juuri millään tavalla. En edes tiedä milloin sitä vietetään.

Joku tuossa sanoi, että se olisi tänään. Loppuillan vietän ensin liikunnallisen harrasteen parissa ja sitten tulen kotiin rentoutumaan. Huomenna jatkuu arkinen aherrus siitä mihin se tänään jäi.

Minulle Halloween on juhlana aivan yhtä yhdentekevä kuin lähes kaikki muutkin juhlat. Minulle on melko samantekevää onko jonkun juhlan tausta kuinkakin pakanallinen tai kuinkakin kristillinen.

Luontoystävänä jossain määrin ehkä arvostan enemmän vuoden kiertoon liittyviä asioita, kuten päiväntasauksia ja -seisauksia, sekä jotain sadonkorjuuhenkistä juhlintaa. Kai siihen Halloweeniin jotain sellaista saatetaan näin loppusyksystä liittää, mutta en noista niin tiedä.

Toisinaan lähinnä vuodenvaihteeseen on tullut kytkettyä jotain suunnitelmia tai tavoitteita. Eivätkä nekään nyt mitään niin kovin juhlavia juttuja ole olleet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4372
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      54
      2935
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      113
      2501
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      113
      2311
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      40
      1993
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1967
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      222
      1723
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1627
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1608
    10. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      57
      1555
    Aihe