Kysymys on luonnollisesti suunnattu vain niille, jotka ovat asevelvollisuuden suorittamisen sijasta menneet jo sivariin, vankilaan tai saaneet vapautuksen.
Tässä omat setit:
- Tarve teini-iässä kapinoida asevelvollisuutta vastaan, koska se tuntui valtion velvoittamalta orjatyöltä. Ruksasin kyselylomakkeeseen vähän kaikenlaista ei-todellistakin vaivaa, ja tämä johti kahden vuoden lykkäykseen.
- Ahdistuneisuus
- Aloittaessani asepalveluksen suorittamisen 20-vuotiaana, koin jo olevani liian vanha siihen hommaan. Niinpä hakeuduin mahdollisimman pian varusmiessairaalaan hakemaan uudelleen lykkäystä/vapautuksen
- Kaikenlaisen yksityisyyden puuttuminen armeijasta. Olisin seonnut, mikäli minun olisi pitänyt olla 6 kk tai peräti 1 vuosi 24/7 samoissa tiloissa muiden ihmisten seurassa.
- Univaikeudet
- Järjettömät käskyt, tarpeeton auktoriteettivallan näyttäminen ja käyttäminen, alikersanttien antamat keskenään ristiriitaiset käskyt, liiallinen nipottaminen ja huutaminen joka pikkuasiasta, liiallinen ja jatkuva kiire
- Ei yksinkertaisesti kiinnostanut leikkiä sotaa
- En kertakaikkiaan viihdy yhtään vähämielisten 18-19v jannujen keskellä
- Olisin menettänyt paksun ja hyvänlaatuisen tukkani, mikäli olisin jäänyt pidemmäksi ajaksi. Itseasiassa kävin muutamaa päivää ennen intin alkamista leikkauttamassa itselleni hiusmallin, jossa yksikään hius ei mennyt korvan tai kauluksen päälle, mutta silti velvoitettiin ajamaan täysklaniksi
- Heikosti toimiva byrokratia. Yksittäisten ihmisten liiallinen vapaus toimia vittumaisesti.
- Vitutti se, miten muilla varusmiehillä oli tyttöystävät, mutta minulla ei
Mies, miksi jätit armeijan suorittamatta?
71
1519
Vastaukset
- neulaaanahkaan
Diabetes, tyyppi 1 . Vapautus tällöin automaattisesti.
- onkohoitokunnossa
ASepalveluksen saa suorittaa diabeteksestä huolimatta. Pakollinen se ei ole.
- neulaanahkaan
Diabetes on pääasiassa automaattinen vapautusperuste. Vapaaehtoisesti voi yrittää hakeutua palvelukseen, mutta tämäkin on uutuusjuttu, ei minun aikanani moista edes ollut. En nyt ole kuitenkaan parikymppinen-
"Puolustusvoimien terveystarkastusohjeen mukaan diabetes on pääsääntöisesti este asepalvelukselle.
Kutsuntatilaisuudessa todetaan, että diabeetikko vapautetaan palveluksesta. Siitä huolimatta diabeetikolla on mahdollisuus erikseen hakea asepalvelukseen."
https://www.diabetes.fi/d-elamaa/asepalvelus - Suga_daddy
Diabeetikot voivat kaiketi tällä hetkellä suorittaa varusmiespalveluksen, mutta seulonta sisään pääsyssä on äärimmäisen tiukka. HbA1c-arvon pitää olla alle 7 ja sairauden toteamisesta saa olla korkeintaan 10 vuotta aikaa.
Tämä yleinen suomalainen narratiivi, jossa armeijaa pidetään täytenä itsestäänselvyytenä ja jonkinlaisena kasvatuksen jatkeena on lievästi ilmaistuna syvältä. Me armeijasta vapautetut olemme kuitenkin huomattavan suuri ja heterogeeninen joukko. Miksi meistä ei puhuta julkisuudessa lainkaan? - vapautusätmi
Kruununraakkina oleminenkin tuottaa helposti henkistä ahdinkoa: ei kelpaa palvelukseen, jonka "kaikkien" oletetaan tässä maassa käyvän, ja joka on osa miesten yhteistä kertomusta. Vapautus asepalveluksesta syventää ätmiyttä.
Alikessujen käskyt ei ollu ikinä ristiriidassa..
Ei me kumottu toistemme käskyjä.
Palvelusohjesääntöä rikottiin ihan järjestelmällisesti koska se on jonku paskahousun kirjottama.- srtusajoken
hyvinhän noille tuntuu silti tyttö löytyvä rinnalle? savukkeita vetävät, hullu lääketä, viinat, huumeet , rikosrekisteri, murtoja, hyökkäyksiä, rattijuoppoutta ym. ym. paljon jää tietysti myös rankaisematta kun eivät kiinni jää kaikesta
sitte naamakirjas onnittelevat alla sukurutsatut rikospennut toista .. :) ku pedofilistisellä sukurutsalla samasta suvsta ottaa tytön , voi yhdes uhkailla sitten .. :) Laiskamakkaroille tulee kutsunnoissa paskat housuun...
Yritetään saaha se laiskuus näyttämään jotenkin "coolilta" kutsumalla sitä jollaki jalommalla nimellä kuten "aseistakieltäytyminen" jne..Hyvää selkärankaa huomata ettei oo armeijaan. Kun sunlaisia oliskin enemmän tulis jotain muutosta.
Minusta ei pidä vänistä ja kitistä jos ei ole hommaan. Suora ryhtisesti (ainakin kuvainnollisesti nostaa kädet pystyyn) Musta ei oo tähän.
Kaltaisesi monet sinnittelelee väkisin siellä sen 6 kk ja päättäjät vaan koittaa hampaat irvessä helpottaa armeijaa. Ei tähän aikaan kysellä pusikossa sodan sattuessa että paleleeko varpaita, vaan että nyt kohta juostaan niin että kohta oksennat räkää...
Todellisuus on karannut tästä touhusta...
En siis kyykytä, vaan vejän lippaan ja annan respektiä.Toisaalta intti opetti sosiaalisia taitoja näille syrjäytyneille "ahdistuneille" kavereille.
Ongelmatapaukset oli kuitenkin tosi harvinaisia vaikkakin ne keräs tosi paljon huomiota varuskunnassa.
Yksi jätkä koko komppaniassa...KonnaKettu kirjoitti:
Toisaalta intti opetti sosiaalisia taitoja näille syrjäytyneille "ahdistuneille" kavereille.
Ongelmatapaukset oli kuitenkin tosi harvinaisia vaikkakin ne keräs tosi paljon huomiota varuskunnassa.
Yksi jätkä koko komppaniassa...No meillä oli aika hyvä porukka, mutta vempat älyskin jäädä pois metsästä.
Ja loistomesta minusta se laitos oli, huippukokemus.Dissident kirjoitti:
No meillä oli aika hyvä porukka, mutta vempat älyskin jäädä pois metsästä.
Ja loistomesta minusta se laitos oli, huippukokemus.Niin ei se nyt tunnu pahalta kun muistelee..
Mutta olishan se veemäistä nyt lähteä mettään lysyämään tuohon pakkaseen. :D
Siihen hommaanki tottu ja kassuki alko tuntua viiden tähden hotellilta.
Ai sitä autuuden tunnetta kun parin viikon leirin jälkeen pääs suihkuun ja sai puhtaat kamat päälle eikä tarvinnu kantaa sitä tetsaria kokoajan.
Tuntu siltä kuin leijuis ilmassa ja hyvällä mielellä lähti iltalomille/vapaille.KonnaKettu kirjoitti:
Niin ei se nyt tunnu pahalta kun muistelee..
Mutta olishan se veemäistä nyt lähteä mettään lysyämään tuohon pakkaseen. :D
Siihen hommaanki tottu ja kassuki alko tuntua viiden tähden hotellilta.
Ai sitä autuuden tunnetta kun parin viikon leirin jälkeen pääs suihkuun ja sai puhtaat kamat päälle eikä tarvinnu kantaa sitä tetsaria kokoajan.
Tuntu siltä kuin leijuis ilmassa ja hyvällä mielellä lähti iltalomille/vapaille.No mä olin sissinä, että kannoin rinkkaa tai pikkureppua ja kassulla oli vaan säätöö. Metsässä sai olla iisisti ja sai ylittää monesti itsensä. Monesti juostiin tuplamatka muihin nähden, kun kiepattiin ohi.
Mutta olihan siinä sekin idea, että kun tuli ihan mehtäläisenä kassulle, niin ois kun ois syntynyt uudelleen.
Oli sitä pikkuisen aikaa pallo hukassa, kun intistä pääsi...kukaan ei käskenyt mihinkään....
- Ruma-ätmi
Oliko armeija jotenkin ahdasmielinen paikka. Minusta ei, ihan mukavaa siellä oli olla 11 kuukautta. Olin alikessuna ja toimin merivalvonnassa gyltön linnakkeella. Tuli sinne niitäkin jotka ei pystynyt armeijaa suorittamaan lähinnä koska olivat erittäin huonokuntoisia ylipainoisia ja saivat vapautuksen siitä hyvästä.
- 1.jk
mahtava paikka! kerrotaan milloin aamulla herätään, milloin syödään, millaiset vaatteet puetaan, mitä tehdään , milloin nukkumaan....
onhan se nykyään paljon kesympi paikka kuin yli 20 v. sitten... 1.jk kirjoitti:
mahtava paikka! kerrotaan milloin aamulla herätään, milloin syödään, millaiset vaatteet puetaan, mitä tehdään , milloin nukkumaan....
onhan se nykyään paljon kesympi paikka kuin yli 20 v. sitten...Ei ollu ongelma herätä.. Yleensä oli niin rättiväsyny illalla että tuli nopeasti uni.
Mikäs siinä oli tulla syömään valmiiseen pöytään.. Ruokaki oli ok..
Hernekeitto oli semmonen luottoruoka joka maistu aina hyvältä.
Likaset vaatteet piti vaan raijata varastolle ja sai puhtaat tilalle.
M05 puku oli ihan hyvän näkönenki.
Lomapuku oli komean näkönen.
Se larppaaminen rupes monesti pänniin mutta ammunnat oli ihan mukavia.
Mustin paineaalto iski kiveksille jos ei pistäny reittä eteen. :D
- EdesUnissa
Ne käskyt ovat vain näennäisesti järjettömiä. Jos olisit pysynyt siellä koko vuoden, niin niiden takana piilevä logiikka olisi sinulle opetettu.
Armeijaa käytetään niin poikkeuksellisissa olosuhteissa ettei siellä toimi mitkään demokraattiset "teami tekee yhdessä" mallit. Ajattele tilannetta jossa pari miestä joudutaan riskeeraamaan, jotta loppu joukkue saisi mahdollisuuden selvitä. Olisiko siinä mahdollista saada "teamin" yhteinen päätös (jossa riskeeratut on mukana) että Timo ja Kalle uhrataan ?
En pidä antamiasi syitä perusteena kieltäytyä. Ne ovat "en viitsi ja en halua" pohjalta. Hyväksyn kyllä jos jonkun moraalikäsitys kieltää tappamisen kaikissa olosuhteissa. Silloin on parempi valita siviilipalvelus jossa voi myöskin olla hyödyksi ja opetella vaikkapa lääkintämiehen taitoja.- 654
Peukku tälle.
- RIP-CCCP
Oma moraalini estää tappamasta ketään muutoin kuin ehdottamassa itsepuolutustilanteessa.
Kävin silti armeijan ja olen res. alik. Armeijan käymisessä ei ollut ongelmaa, koska siellä ei opeteta tappamaan, toisin kuin luullaan. Ammutaan vain tauluun ja siitä saa kuntoisuuslomaa, kun ampuu tarpeeksi hyvin, kuten minäkin tein.
Sotaan en aio osallistua johtui se sitten mistä syystä tahansa. Jos tulisi liikekannallepano, olisin luultavasti lomamatkalla jossakin päin maailmaa.
- Normimies38
Oma tyttöystäväni petti minua kun olin armeijassa ja se jäi kiinni itse teosta kun tulin yllättäen lomille etten ollut ilmoittanut mitään ja siellä se alasti oli jonkun paskan kanssa kotona. Vedin sitä jätkää turpaan ja sitten lähdin ryyppäämään. Otin sellaisen 5 päivän ryyppyputken ja otin omaa lomaa armeijasta myös 5 päivää 2 tuntia. Sain siitä poistumiskieltoa kuukauden enkä päässyt sitten lomille kuukauteen. Siinä omalla lomalla olin menossa festareille kaverin kanssa ryyppäämään ja aikomus oli iskeä naisia mutta bussissa tapasin yhden vaasalaisen tytön jonka kanssa tultiin juttuun. Olin sen kanssa sitten 3 päivää ja kaveri meni yksin sinne festareille kun minä menin sen naisen luokse seksiä harrastamaan. Muutenhan armeija oli ihan hyvä reissu.
" Vedin sitä jätkää turpaan ja sitten lähdin ryyppäämään."
Miksi et lyönyt myös naista turpaan? Ihan omasta tahdostaan nainen sinua petti.- mahdollinensyy
super-atm kirjoitti:
" Vedin sitä jätkää turpaan ja sitten lähdin ryyppäämään."
Miksi et lyönyt myös naista turpaan? Ihan omasta tahdostaan nainen sinua petti.Jospa hän ei ole niin raukkamainen, että lyö itseään heikompaa.
mahdollinensyy kirjoitti:
Jospa hän ei ole niin raukkamainen, että lyö itseään heikompaa.
Naiset väittävät kannattavansa tasa-arvoa ja olevansa vahvoja. Joten ei mitään etuoikeuksia sukupuolen perusteella.
Raukkamainen tässä tapauksessa on miestään pettävä nainen.- hjhgresjyt
Sinä vuorostasi petit omalla lomallasi tyttöystävääsi. Oikea unelmapari.
- palaa.rikospaikalle
hjhgresjyt kirjoitti:
Sinä vuorostasi petit omalla lomallasi tyttöystävääsi. Oikea unelmapari.
Vaikka olisivat olleet vielä yhdessä, niin ei pettäjää voi pettää. Pettäjän pettäminen ei ole pettämistä. Ja pettämiseen osallistunut on aina pettäjä. kuvainnollisesti ja konkreettisesti. Teon uusiutumisen riski on suuri ja todennäköinen.
"Johtopäätös: älykkään yksilön sopeutumisvaikeus totalitaariseen yhteisöelämään." Tuon lausunnon lääkäri antoi, kun kävin jokseenkin päivälleen armeijanperuskoulutuskauden, joka silloin oli runsaat kaksi kuukautta.
Sitten tulin toisen kerran ja minulle annettiin paperit, joiden kanssa piti käydä yläkerrasta hakemassa jotain penisiiliiniä tai jotain muuta lääkettä. Siellä näin tuon lausunnon odotellessa sitä, että sain sitä määrättyä lääkettä. Todellisuudessa minun johtopäätökseni on vähän jotain muuta, mutta osittain oikeilla linjoilla lääkäri aikaisemmin olin. Sen varsinaisen asian takia oksentelin monta kertaa armeijan jälkeen, kun teki yksi asia pahaa armeija-ajalta. Olisin saanut yhdeltä lääkäriltä vapautuksen ennen toista käyntiä, mutta halusin kohdata tämä oksenteluaiheen tai minun oli ihan pakko tehdä niin. Sen oksenteluaiheen takia en voinut käydä toista kertaa armeijaa suorittaa, sillä niin pahaa teki.
Hyvää asiassa on se, että siitä saa aikaan kirjan. Huonompi asia on se, että sillä saa itketettyä naispsykologia. Seuraavan kerran, kun hänelle menee asioimaan niin tämä ei suostu vastaanottomaan, sillä ilmoitti, että ei voi auttaa. Sen oksenteluaiheen takia jäi armeija loppuun suorittamatta. Aihe teki sen verran pahaa.- AfPippelström
Itse olin niin ankea, että jouduin kielipoliittisista syistä Uudenmaan prikaatiin. Muutaman hyvän kaverin sain, mutta yhtä hyvin olisin voinut olla sivari.
- Atm-tapaus
En saanut naista joten en käynyt armeijaa koska minut vapautettiin
- Ei_oikein_napannut
Ei Halla-ahokaan ole suorittanut varusmies palvelusta. Miksi siis minäkään?
- hjsotsepjaöjgih
Olin laivastossa 34 vuotta sitten. Ei ollut matkapuhelimia, internettiä, someja, eikä edes digitaalisia kameroita. Mitään kuvia siis valokuvia tms ajasta ei jäänyt.
Laivastossa oli omanlaisensa kuri, ja koin itse kaiken muun, paitsi alokas ajan mielekkääksi.
Sitä en voi sanoa onko nykyaikana helpompaa tai ei.
Sen kuitenkin tiedän, että laivastolaisena jos metsäpalvelukseen joutuisi, eksyttäisi metsään heti.
En koskaan saanut mitään tolkkua missä siellä metsässä mennään. Pääasia tuntui olevan vain se, että joka mahdolliseen suolla olevaan vesilammikkoon piti heittäytyä aina rähmälleen, kun oli olevinaan että ilmahyökkäys tulee, ja "viheltää".
Ruokaa ei saatu, ja pitikin taiteilla ja suggestoida itsensä ja kehonsa saamaan kaikki irti mustikasta, tai jostain marjoista mitä suuhunsa sai.
Olin neljässä viikossa aloitushetkestä 45 kiloinen 180 pitkä mies. Näky peilistä oli kuin keskitysleirillä olisi ollut. Taisi olla vähältä piti ettei iskenyt anorexia, vaikka mies onkin.
Laihuudesta johtuen alkoi tuntua, että jaloista pettää luut. Kaveri sai diagnoosin "marssimurtumista". Olin yhden päivän venttiilinä jalkavaivojen takia.
80 kilometrin polkupyörämarssilla eksyttiin metsään, ja lopuksi kannettiin polkupyöriä suossa. Oli niin kuuma kesä, että porukka alkoi putoilla lämpöhalvausten takia.
Kun alkoi porukka putoilla, keskeytettiin ko marssi, ja palattiin takaisin komppaniaan. Heti kun löydettiin pois sieltä suolta ja metsästä.
En tiedä miksi ei voitu teitä pitkin kulkea.
Otin huumorilla koko alokas ajan, ja ajattelin, että tällainen "simputus" kuulunee asiaan.
Kun koko porukkaa simputetaan, oli se ainakin noihin aikoihin laillista. Yksittäistä varusmiestä ei kuuleman mukaan saanut silloisenkaan lain mukaan simputtaa.
Suihkussa käynti oli sellainen, että kylmä vesi valui, ja käveltiin veden alta jonossa läpi. Ei siinä mitään peseytymistä voinut tehdä.
Mutta asennoiduin hymyllä aina, ja huvitti tuo koko show, jota armeijan piti kai olla.
Alikersantit sanoivat heti, että pitäkää mielessänne, että täällä teille ei ole mitään niin tärkeää, kuin huolehtia omasta terveydestänne. Oli kyllä paikallaan kiinnittää terveyteen erityishuomiota, koska oltiin melkoisissa ääriolosuhteissa koko ajan.- EdesUnissa
Tämä on hyvä kuvaus. Olet nähnyt oleellisimmat puolet armeijasta. Ruuan puutteen lisäksi koulutuksessa olisi hyvä nähdä unen puute ja kylmyyden vaikutus. Pelkoa on rauhan aikana mahdotonta harjoitella. Nekin sekoittavat mielen jos ei niitä osaa hallita ja ihmisen fyysinen kestävyys on aina korkeampi kuin henkinen kestävyys.
Voin ymmärtää ettei metsässä pyöriminen ole laivastolle mielekästä. Metsäsota on kuitenkin sodankäyntimme toisen vaiheen strategia johon kaikkien tulee ilmeisesti valmistautua. Maalaispojathan olivat ihan luonnostaan siellä metsässä, mutta itse kaupunkilaislapsena opin vasta armeijassa elämään, liikkumaan ja toimimaan metsässä
Myös tuo alikersanttien sanoma on osuva, sillä he voivat huolehtia muusta, mutta jokaisen tulee huolehtia itse terveydestään ja (itse lisäsin) puhtaudestaan. Eli myös peseydyttävä aina kun siihen mahdollisuus avautuu. Terveen ja puhtaan ihmisen psyykkinen kestävyys ilman unta ja ruokaa on hitusen parempi.
Marssit joissa osa tipahtaa kesken on vain voimaharjoittelua. Siinä pyritään saamaan koko porukka samalle vähimmäistasolle. Olihan varmaan teilläkin joitakin heikompikuntoisia ja ylipainoisia. Minulla oli ihan selkeät suoritusrajat johon tuli kyetä, ja asiaa harjoiteltiin niin kauan että se onnistui. Cooperissa piti juosta 3000 m (yksilösuoritus) ja taisteluvarustuksessa 5000 m 25 minuutissa. Kun tähän päästiin harjoittelu sen osalta lopetettiin. Yleensä siihen päästiin muutamalla harjoituksella koska kysymys oli nuorista miehistä.
Armeija ei tee pojista välttämättä miehiä, mutta se varmasti lisää heidän henkistä kestävyyttään, kykyään suhteuttaa ongelmat niille kuuluviin mittasuhteisiin sekä yhteistyön merkitystä. Kovin trendikästähän tällainen ajattelu ei tietenkään ole tänä korostetun yksilöllisyyden aikana. Ehkä jossain urheilukoulussa päästään 3000 metrin Cooper-tulokseen muutamalla harjoituksella. Normaalille nuorelle se vaatii vuosien säännöllisen aerobisen harjoittelun, eikä onnistune kaikilta ollenkaan.
"Laivastossa oli omanlaisensa kuri"
.. Se mitä itse olen tutuilta/kavereilta kuullut, kuin myös kokenut, kun käytiin intin aikana tutustumassa EriAselajeihin, niin LeppoisaSellainen se oli vrt. MaaVoimien Vastaavaan.. Ainakin vrt. niihin paikkoihin joihin itselläni oli IloTutustua.. ;D
.. Mut jooh.. Ymmärrettävää kyllä, kun ottaa huomioon esim. Laivan Tiivin&"ahtaan" tunnelman jne.. Sopii hyvin sinne ja vastaaviin yksiköihin/osastoihin.. ;P- hjsotsepjaöjgih
EdesUnissa kirjoitti:
Tämä on hyvä kuvaus. Olet nähnyt oleellisimmat puolet armeijasta. Ruuan puutteen lisäksi koulutuksessa olisi hyvä nähdä unen puute ja kylmyyden vaikutus. Pelkoa on rauhan aikana mahdotonta harjoitella. Nekin sekoittavat mielen jos ei niitä osaa hallita ja ihmisen fyysinen kestävyys on aina korkeampi kuin henkinen kestävyys.
Voin ymmärtää ettei metsässä pyöriminen ole laivastolle mielekästä. Metsäsota on kuitenkin sodankäyntimme toisen vaiheen strategia johon kaikkien tulee ilmeisesti valmistautua. Maalaispojathan olivat ihan luonnostaan siellä metsässä, mutta itse kaupunkilaislapsena opin vasta armeijassa elämään, liikkumaan ja toimimaan metsässä
Myös tuo alikersanttien sanoma on osuva, sillä he voivat huolehtia muusta, mutta jokaisen tulee huolehtia itse terveydestään ja (itse lisäsin) puhtaudestaan. Eli myös peseydyttävä aina kun siihen mahdollisuus avautuu. Terveen ja puhtaan ihmisen psyykkinen kestävyys ilman unta ja ruokaa on hitusen parempi.
Marssit joissa osa tipahtaa kesken on vain voimaharjoittelua. Siinä pyritään saamaan koko porukka samalle vähimmäistasolle. Olihan varmaan teilläkin joitakin heikompikuntoisia ja ylipainoisia. Minulla oli ihan selkeät suoritusrajat johon tuli kyetä, ja asiaa harjoiteltiin niin kauan että se onnistui. Cooperissa piti juosta 3000 m (yksilösuoritus) ja taisteluvarustuksessa 5000 m 25 minuutissa. Kun tähän päästiin harjoittelu sen osalta lopetettiin. Yleensä siihen päästiin muutamalla harjoituksella koska kysymys oli nuorista miehistä.
Armeija ei tee pojista välttämättä miehiä, mutta se varmasti lisää heidän henkistä kestävyyttään, kykyään suhteuttaa ongelmat niille kuuluviin mittasuhteisiin sekä yhteistyön merkitystä. Kovin trendikästähän tällainen ajattelu ei tietenkään ole tänä korostetun yksilöllisyyden aikana.Tota en itseasiassa muistanutkaan tuota uni ja kylmä. 1980 luvulla tuli digitaalikellot, jotka näyttivät onko aamupäivä tai iltapäivä. Alkuun ihmettelin mitä kyseisellä näytöllä tekee, mutta armeijassa huomasin kyseisen näytön hyödyn. Kun kaksi viikkoa oli marssittu metsässä yötä päivää, ja nukuttiin kai muutama tunti aina siinä välissä, olin kahden viikon jälkeen aivan sekaisin siitä, onko päivä vai yö. Kesäaika ja aurinko paistoi miltei koko ajan.
Armeijassa tuntui olevan tapana, että pelkillä puheilla kertomalla, ei asioita opeteta, vaan aina itse on koettava kaikki omassa kehossaan.
Pitivät esitelmää hypotermiasta, ja kuinka Adolf Hitler oli tehnyt konkreettisin ihmiskokein testejä, kuinka kauan ihminen pysyy hengissä jäävedessä. Keskiarvo oli jotain 3-4 minuuttia.
Kun hypotermia lähestyy, tuntee kuullun mukaan sanoinkuvaamatonta "hyvän olon" tuntua, eikä kylmyyttä enää tunne. Siinä hetkessä tajun lähtö on lähellä, ja kuolema.
No kylmyysharjoittelu toteutettiin siten, että varustukseksi laivaston työpuku, eli eräänlainen farkkukankainen asu päälle, ja porukka mereen kaulaa myöten seisomaan. Siinä sitten alettiin odotella kun kylmä yllättää. Taidettiin olla pari tuntia meressä, ja tulihan siinä aika kylmä joo. Harjoitusta jatkettiin pelastautumisharjoituksena, jossa erilaisin muodostelmin vaihtui miehet keskelle jne. Toisten ruumiinlämpö saattoi lämmittää vettä ainakin hieman. Mikäli joku olisi saavuttanut tuon hyvän olon tunteen, olisi mies nostettu pois merestä heti. Tästä ohjeistettiin erikseen että pitää heti sanoa jos tuolle rajalle päätyy.
Laivalla oli sitten esitys, kuinka kävisi jos mies putoaisi mereen. Toteutus avomerellä, jossa ei saaria tai maata näkynyt horisontissa missään.
Heitettiin pelastusrengas mereen, ja alkoi pelastustoimet. Laskettiin lasikuituinen perämoottorivene nosturilla mereen, ja lippumies osoitti komentosillalta missäpäin pelastusrengas näkyy. Lasikuitu kumivenemiehet koittivat sitten ajaa renkaan luokse lippumiehen näyttämän mukaan.
Lopputulos oli, että pelastusrengasta ei löydetty koskaan. Opetus oli, että jos putoat laivasta mereen, sinne jäät. Mereen putoaminen ehdottomasti kielletty.
Armeija oli täynnä komiikkaa. - EdesUnissa
outsider1 kirjoitti:
Ehkä jossain urheilukoulussa päästään 3000 metrin Cooper-tulokseen muutamalla harjoituksella. Normaalille nuorelle se vaatii vuosien säännöllisen aerobisen harjoittelun, eikä onnistune kaikilta ollenkaan.
Pelkän peruskoulutuksen käyvillä raja oli 2500, ja sinnehän nyt kuitenkin jää 2/3 ikäryhmästä.
Meillä jatkokoulutukseen siirretyillä tuo 3000 oli rajana, ja jokainen sen lopulta juoksi vaikkei oltu missään urheilukoulussa. Se on lopulta vain päästä kiinni. Fysiikka siihen riitti jokaisella, mutta itsekuri ei. Itsekin pääsin siihen vasta toisella yrittämällä.
- armeijaollapitää
on hyvä tietää et armeija ei nykysinkää ole lepokoti.siellähän onki tarkotus opettaa maanpuolustajia ei sotahulluja.maanpuolustus on ykkösaihe.mun mies kertoi tykänneensä olla armeijassa jo 50 v sitten.ja armeija suomella olla pitää onhan siellä nykysin myös naiset.hyvä naiset.
- hjsotsepjaöjgih
Sepä se onkin kysymys, mitä armeijassa oikeastaan halutaan tuoda esiin, tai mikä loppupeleissä on kyseisen "koulutuksen" varsinainen tavoite. Asiaa voi lähestyä useammalta näkökulmalta.
Maanpuolustaminen on sen verran itsestään selvä asia, että sitä ei edes tarvitse koulutuksessa mainita, eikä maanpuolustamisen näkökulmaa koulutuksessa konkreettisesti mitenkään läpikäydä.
Sen sijaan voisi yksi tavoite olla jakaa ihmisiä erilaisiin ryhmiin. Suomalaisella on perusluonteessaan sisu, ja koulutus toimii ikään kuin käänteisellä tavalla.
Oli yhden marssin päätöshetki siten, että loput kilometrit pitää mennä juosten takaisin kasarmille täyspakkausten kanssa. No siinä juostiin kuka mitäkin vauhtia, mutta periksi ei annettu. Kun oltiin kasarmin pihalle järjestäytyneinä, totesi kantapeikko, "Teillä tuota sisua näyttää riittävän, mutta kyllä se sisu täällä vielä karsitaan".
Ottaako edellisen siltä kannalta, että tavoite on heittääkin haaste, jossa suomalainen ei anna periksi. Joka antaa periksi, onko sellainen henkilö se kuuliainen tossu, joka kuuntelee kiltisti kaikkia käskyjä, ja on luonteeltaan alistuva. Jo edellisessä jaetaan ihmisiä kahteen ryhmään.
Onko parempi, että on "tottelematon" sisukas, joka ei anna periksi, vai kuuliainen joka alistuu ja toimii kuten toiset käskevät.
Kuuliainen ja kiltti henkilö karsiutuu "alemman tason mieheksi", joka luultavasti työ elämäänsä mennessäkin on se, joka "on saamassa palkkaa". Alemman tason miehen on myös tämän palstan mukaan mahdotonta pariutua naisenkaan kanssa.
Sen sijaan kansalaistottelemattomat sisupussit OTTAVAT sen mikä heille kuuluu, ja toimivat ehkä yrittäjinä tms, mutta eivät ainakaan alistu palkka ja muissa asioissa siihen, mitä ylhäältä käsketään. (Vaihtavat vaikka työpaikkaa, mutta osaavat vaatia.)
Armeija tavallaan kouluttaa ihmisiä sisupusseiksi käänteisellä tavalla. Karsivat sisua, jolloin alemman tasoiset alistuvat kohtaloonsa. Sisupussit suuttuvat, eivätkä ehdoin tahdoinkaan enää anna periksi.
Sisupussit vievät rahansa veroparatiiseihin, ja toimivat tottelemattomina myös muussa elämässään. (Tähänhän on armeijassa koulutettu, vai onko?)
Maanpuolustus on sivuosassa koko armeija näytelmässä. Armeija haluaa tuoda esiin ja näyttää simputusta, ja erilaisia askeettisia ja karuja oloja, lian keskellä elämistä, jossa peseytyminen ja muu on kummallisella tavalla järjestetty. hjsotsepjaöjgih kirjoitti:
Sepä se onkin kysymys, mitä armeijassa oikeastaan halutaan tuoda esiin, tai mikä loppupeleissä on kyseisen "koulutuksen" varsinainen tavoite. Asiaa voi lähestyä useammalta näkökulmalta.
Maanpuolustaminen on sen verran itsestään selvä asia, että sitä ei edes tarvitse koulutuksessa mainita, eikä maanpuolustamisen näkökulmaa koulutuksessa konkreettisesti mitenkään läpikäydä.
Sen sijaan voisi yksi tavoite olla jakaa ihmisiä erilaisiin ryhmiin. Suomalaisella on perusluonteessaan sisu, ja koulutus toimii ikään kuin käänteisellä tavalla.
Oli yhden marssin päätöshetki siten, että loput kilometrit pitää mennä juosten takaisin kasarmille täyspakkausten kanssa. No siinä juostiin kuka mitäkin vauhtia, mutta periksi ei annettu. Kun oltiin kasarmin pihalle järjestäytyneinä, totesi kantapeikko, "Teillä tuota sisua näyttää riittävän, mutta kyllä se sisu täällä vielä karsitaan".
Ottaako edellisen siltä kannalta, että tavoite on heittääkin haaste, jossa suomalainen ei anna periksi. Joka antaa periksi, onko sellainen henkilö se kuuliainen tossu, joka kuuntelee kiltisti kaikkia käskyjä, ja on luonteeltaan alistuva. Jo edellisessä jaetaan ihmisiä kahteen ryhmään.
Onko parempi, että on "tottelematon" sisukas, joka ei anna periksi, vai kuuliainen joka alistuu ja toimii kuten toiset käskevät.
Kuuliainen ja kiltti henkilö karsiutuu "alemman tason mieheksi", joka luultavasti työ elämäänsä mennessäkin on se, joka "on saamassa palkkaa". Alemman tason miehen on myös tämän palstan mukaan mahdotonta pariutua naisenkaan kanssa.
Sen sijaan kansalaistottelemattomat sisupussit OTTAVAT sen mikä heille kuuluu, ja toimivat ehkä yrittäjinä tms, mutta eivät ainakaan alistu palkka ja muissa asioissa siihen, mitä ylhäältä käsketään. (Vaihtavat vaikka työpaikkaa, mutta osaavat vaatia.)
Armeija tavallaan kouluttaa ihmisiä sisupusseiksi käänteisellä tavalla. Karsivat sisua, jolloin alemman tasoiset alistuvat kohtaloonsa. Sisupussit suuttuvat, eivätkä ehdoin tahdoinkaan enää anna periksi.
Sisupussit vievät rahansa veroparatiiseihin, ja toimivat tottelemattomina myös muussa elämässään. (Tähänhän on armeijassa koulutettu, vai onko?)
Maanpuolustus on sivuosassa koko armeija näytelmässä. Armeija haluaa tuoda esiin ja näyttää simputusta, ja erilaisia askeettisia ja karuja oloja, lian keskellä elämistä, jossa peseytyminen ja muu on kummallisella tavalla järjestetty... Jooh.. Ihan kiva Satu.. Sitähän tuo li.. ;D
- ureyteotyahbv
NuuskaMuikkune kirjoitti:
.. Jooh.. Ihan kiva Satu.. Sitähän tuo li.. ;D
Kirjoittaja kertoo 35 vuotta sitten olleista olosuhteista. Ota se huomioon.
ureyteotyahbv kirjoitti:
Kirjoittaja kertoo 35 vuotta sitten olleista olosuhteista. Ota se huomioon.
.. En mä InttiTarinan osuudesta puhunut.. Vuan tosta Muusta Satuilusta.. Joku Psyko ja/tai NarsuMarsuLuonne yrittää nostaa itseään taas Jalustalle.. Säälittävää.. ;D
- ureyteotyahbv
.. En mä InttiTarinan osuudesta puhunut.. Vuan tosta Muusta Satuilusta.. Joku Psyko ja/tai NarsuMarsuLuonne yrittää nostaa itseään taas Jalustalle.. Säälittävää.. ;D
Ok. Onko sinulla tuohon varsinaiseen asiasisältöön sanottavaa, vai oliko sinulle tärkeintä vain päästä purkamaan itseäsi muita haukkumalla.
Mielestäni lähestymistapa on aika objektiivinen, ja kysyvä tuolla "vanhemmalla herralla". ureyteotyahbv kirjoitti:
Ok. Onko sinulla tuohon varsinaiseen asiasisältöön sanottavaa, vai oliko sinulle tärkeintä vain päästä purkamaan itseäsi muita haukkumalla.
Mielestäni lähestymistapa on aika objektiivinen, ja kysyvä tuolla "vanhemmalla herralla"."Sen sijaan kansalaistottelemattomat sisupussit OTTAVAT sen mikä heille kuuluu..
Sisupussit vievät rahansa veroparatiiseihin, ja toimivat tottelemattomina myös muussa elämässään."
.. Kyllä tämä kertoo ihan vain Persoonasta/Luonteesta.. Ihan turha on yrittää keksiä Persestelyille jotain muita Avuttomia SeliSelityksiä.. ;P
.. Mut.. "Tottelemattomuutta(kin)" on MonenMoista.. Osa on Persestelyä ja osa taas ihan JottainMuuta.. ;P- wriwurgffgccv
"Sen sijaan kansalaistottelemattomat sisupussit OTTAVAT sen mikä heille kuuluu..
Sisupussit vievät rahansa veroparatiiseihin, ja toimivat tottelemattomina myös muussa elämässään."
.. Kyllä tämä kertoo ihan vain Persoonasta/Luonteesta.. Ihan turha on yrittää keksiä Persestelyille jotain muita Avuttomia SeliSelityksiä.. ;P
.. Mut.. "Tottelemattomuutta(kin)" on MonenMoista.. Osa on Persestelyä ja osa taas ihan JottainMuuta.. ;PKokkarit löivät tänä vuonna lakiin leiman, että ulkomaisia omistuksia ei tarvitse enää Suomeen ilmoittaa. Veroparatiisit ovat maan tapa nykyään.
Vain kykenevimmät ja härskeimmät korruptiopoliitikot tuohonkin pystyvät.
Onko joku kiinnostunut miten omalla kansallamme menee wriwurgffgccv kirjoitti:
Kokkarit löivät tänä vuonna lakiin leiman, että ulkomaisia omistuksia ei tarvitse enää Suomeen ilmoittaa. Veroparatiisit ovat maan tapa nykyään.
Vain kykenevimmät ja härskeimmät korruptiopoliitikot tuohonkin pystyvät.
Onko joku kiinnostunut miten omalla kansallamme menee.. Jeps.. Siis Psyko/Narsistisimmat.. ;P
.. Oikein ilkeetä tekee monesti, kun huomaa, kuinka moni Oikeasti on OpportunistiNarsuMarsu.. Se kasa tuntuu olevan suuren suuri PyramidinPohjasta KärkeenAsti.. ;P
.. Vastaus on varmaan tähänkin.. Kanada.. ;D- nmtijrijgn
.. Jeps.. Siis Psyko/Narsistisimmat.. ;P
.. Oikein ilkeetä tekee monesti, kun huomaa, kuinka moni Oikeasti on OpportunistiNarsuMarsu.. Se kasa tuntuu olevan suuren suuri PyramidinPohjasta KärkeenAsti.. ;P
.. Vastaus on varmaan tähänkin.. Kanada.. ;DTarkoittaako Narsu "Narsistinen suomalainen", ja Marsu "Mariseva suomalainen", vai mitä nuo tarkoittavat?
nmtijrijgn kirjoitti:
Tarkoittaako Narsu "Narsistinen suomalainen", ja Marsu "Mariseva suomalainen", vai mitä nuo tarkoittavat?
.. Se on sellainen "hellyttely" nimi TosiNarskuille, sekä vahvasti narsku piirteitä omaaville.. ;P
.. On niitä muitakin, kuten esmes. BonoBo jne.. BonoBo kuvaa tietenkin Promiskuiteettista Persoonaa/Luonnetta.. ;D- Aasienajaja
.. Se on sellainen "hellyttely" nimi TosiNarskuille, sekä vahvasti narsku piirteitä omaaville.. ;P
.. On niitä muitakin, kuten esmes. BonoBo jne.. BonoBo kuvaa tietenkin Promiskuiteettista Persoonaa/Luonnetta.. ;DEli miten nuo seksiasiat joita olet tuomassa tähän keskusteluun liittyvät tähän armeija asiaan?
Aasienajaja kirjoitti:
Eli miten nuo seksiasiat joita olet tuomassa tähän keskusteluun liittyvät tähän armeija asiaan?
.. Kuten varmaan Fiksuna Yksilönä huomasit, niin me ei keskusteltu noissa kommenteissa nyt armeija asioista, vaan VertausKuvista ja niiden Merkityksestä/Rakentumisesta jne.. ;P
.. Oliko Sulla jotain asiaakin vai onko sulla vain tylsää ja halusit hieman huomiota?.. ;P- Aasienajaja
.. Kuten varmaan Fiksuna Yksilönä huomasit, niin me ei keskusteltu noissa kommenteissa nyt armeija asioista, vaan VertausKuvista ja niiden Merkityksestä/Rakentumisesta jne.. ;P
.. Oliko Sulla jotain asiaakin vai onko sulla vain tylsää ja halusit hieman huomiota?.. ;P".. Oliko Sulla jotain asiaakin vai onko sulla vain tylsää ja halusit hieman huomiota?.. ;P"
Ainakin ylläolevia purkauksiasi lukiessa voi sanoa että hyvin olet kaiken huomion itsesi ympärille kietonut. Taidat olla itse niitä pelkäämiäsi narisija marisija narsisteja? Usein sellaiset jotka itse ovat jotakin, alkavat toisia sellaisiksi syytellä.
Hyvin naisellinen tapa kyllä. Moni nainen toimii samoin kuin sinä. Se naisen oma itse pitää aina olla jalustalla. Aasienajaja kirjoitti:
".. Oliko Sulla jotain asiaakin vai onko sulla vain tylsää ja halusit hieman huomiota?.. ;P"
Ainakin ylläolevia purkauksiasi lukiessa voi sanoa että hyvin olet kaiken huomion itsesi ympärille kietonut. Taidat olla itse niitä pelkäämiäsi narisija marisija narsisteja? Usein sellaiset jotka itse ovat jotakin, alkavat toisia sellaisiksi syytellä.
Hyvin naisellinen tapa kyllä. Moni nainen toimii samoin kuin sinä. Se naisen oma itse pitää aina olla jalustalla... Nope.. Totuus on Totuus.. Eikä toi sun KäänteisPsykologia oikein toimi.. Sen minkä olen Konkreettisestikin oppinut.. On se, että varmaan pahin asia, minkä NarsuMarsulle voi tehdä on näyttää, että "MinäNäenSinut".. Ja meno voi äityä hyvinkin oudoksi&persestelyksi, jos/kun NarsuMarsu edes olettaa, että voit olla hänelle tavalla tai toisella "uhka".. Huolella rakennetuista kulisseista, kun halutaan pitää KaikinKynsi kiinni.. ;P
.. Ja tuo sun "avautuminen" on just tyypillistä toimintaa näille.. "Hiljene tai Kärsi" jne.. ;D
Tylsä paikka jos ei ole erityisen kiinnostunut sotajutuista. Toisaalta 25-vuotiaasta eteenpäin ketään ei kiinnosta, kävitkö joskus armeijan vai et.
- Vellipuntti
Totuus on, että ainakin itselläni tuli kurat pöksyyn kutsunnoissa. Sepitin siihen hätävalheen ja vetosin ideologisiin syihin.
- 110proshetero
Armeija, se on homoille.
Mulla ihmetyttää sellanenki puhe että ei Suomessa kannata käyä armeijaa koska Venäjä murskaa meät päivässä..
Suomi on vähän erilainen tapaus kuin joku persläpi Ukraina..
Meillä on lojaalit armeijan komentajat jotka on koulutettu modernia sodankäyntiä varten..
Ne ei hyppää vihollisen puolelle niinkuin Ukrainan kenut teki.
Venäjän pitäs lähettää ainakin puoli miljoonaa sotilasta tänne... Ja neki pysäytettäs rajalle.
Venäläisillä on muutama sata hävittäjä vastaan Suomen satakunta hävittäjää ilmatorjunta.
Ei tänne niin vaan tulla..
Suomihan häviää sen sodan jo senki takia että ei riitä aseteollisuutta mutta tuleehan siitä niin verinen sota että ei venäläiset uskalla hyökätä.
Sen takia me voidaan jatkossaki pyyhkiä perseemme venäläisten nooteilla..
Eikä tarvita NATOn apua.. Tänne ei kukaan uskalla tulla.Pyssykylässähän koulutetaan myös jenkkien merijalkaväen sotilaita..
Voin sanoa että ne paskempia solttuja kuin perus suomalainen varusmies.
Pääasiassa ovat itkupilli paskahousuja...
Vaikka on kessun natsat jenkillä niin se on siltikki aika töhö.- yes_sire
Ei ole pakollinen naisille eikä perSuille. Siksi ei armeujaan.
- kotiuskontojaisänmaa
Tässä ätmeille, ytmeile ja ketmeille isänmaallinen armeijalaulu!
https://www.youtube.com/watch?v=kwfJzSr5PhE - tervemiesmiettii
Varmaan kaikilla vähän sanailua ja heittelyä vaan.
Itse kävin armeijan, mutta mietin siellä ollessa, että olenko oikeasti valmis ampumaan ihmisiä. Joidenkin poikia, isejä ja ehkä äitejäkin. Jokainen kuollut tuottaa suunnattoman määrän henkistä tuskaa osapuolille. Olin hyvä ampumaan(mitali mies), mutta sisälläni tuntui, että se ei ole oikein. Olin hyvä kaikessa muussakin (mitaleita).
Olisin niitannut kenet vaan ja missä vaan. Mutta se tuntui ja tuntuu yhä väärältä.
Olen valmis vääryyttä vastaan ja pahuutta vastaan. Jos joudun puolustamaan naisia ja lapsia, yhteiskunta järjestystä ja rikollisuutta vastaan, se on lienee ok.
Pahuutta en voi sietää. Siinä on se raja.
Jos oletettu vastapuoli laittaa syyttömiä miehiä aseisiin ja käskee hyökätä. Mitä teen?
Luulen että moni ei osaa vastata.
Tiedän, että minut voidaan ampua siksi, että en noudata käskyjä.
Silti kokonaisuus hirvittää. En pelkää kuolla oikeuden puolesta, mutta se täytyy olla oikeus. Ei vääryys."Mitä teen? Luulen että moni ei osaa vastata."
Ei todellakaan toiset osaa vastata puolestasi kun et itsekään tunnu tietävän.
Itse tapan vihollisen heti kun tilanne niin vaatii.- ikäviä-nuo-taistelut
super-atm kirjoitti:
"Mitä teen? Luulen että moni ei osaa vastata."
Ei todellakaan toiset osaa vastata puolestasi kun et itsekään tunnu tietävän.
Itse tapan vihollisen heti kun tilanne niin vaatii.Vihollisesi on siellä tämän ammuttavan takana jossakin. Ei se, ketä ampuisit.
Se ketä ampuisit, olisi vaan pakotettu tulemaan eteesi.
Väijyntätilanteessa myös paljastaisit itsesi. Sopiva syötti ja olet kohdistettu oman toimintasi vuoksi.
Ymmärän sinua kuitenkin täysin. Näin armeijassa opetetaan että vihollinen poistetaan kuvioista ja näköpiiristä. Pakeneminenkaan ei olisi vaihtoehto.
Ehkä olisin vieressäsi ja katsoisin, että mitä " vihollinen" puuhailee. Jos alkaisi esim. ampumaan sinua, niittaisin sen sitten siihen.
Surkea tilanne. ikäviä-nuo-taistelut kirjoitti:
Vihollisesi on siellä tämän ammuttavan takana jossakin. Ei se, ketä ampuisit.
Se ketä ampuisit, olisi vaan pakotettu tulemaan eteesi.
Väijyntätilanteessa myös paljastaisit itsesi. Sopiva syötti ja olet kohdistettu oman toimintasi vuoksi.
Ymmärän sinua kuitenkin täysin. Näin armeijassa opetetaan että vihollinen poistetaan kuvioista ja näköpiiristä. Pakeneminenkaan ei olisi vaihtoehto.
Ehkä olisin vieressäsi ja katsoisin, että mitä " vihollinen" puuhailee. Jos alkaisi esim. ampumaan sinua, niittaisin sen sitten siihen.
Surkea tilanne."Vihollisesi on siellä tämän ammuttavan takana jossakin."
Ampisin sen myös heti kun tilaisuus tulee.
"Väijyntätilanteessa myös paljastaisit itsesi. Sopiva syötti ja olet kohdistettu oman toimintasi vuoksi."
Mitä vittua? :) Paljastaisin itseni? Sinähän se oikea ennustaja ja sevännäkijä olet kun tiedät jo ennalta että paljastaisin itseni. Paljasta sinä itsesi hämärillä kujilla jos niin itsesi paljastelusta pidät.
"Ymmärän sinua kuitenkin täysin."
Niin minäkin sinua. Oma motivaationi sotimiseen ei ole kuitenkaan eriyisen vahva. Yleensäkin kaikki mitä teen, vaatii motivaatiota ja yleensä jonkun syyn jonka koen tärkeäksi.- melkosamanlainen
super-atm kirjoitti:
"Vihollisesi on siellä tämän ammuttavan takana jossakin."
Ampisin sen myös heti kun tilaisuus tulee.
"Väijyntätilanteessa myös paljastaisit itsesi. Sopiva syötti ja olet kohdistettu oman toimintasi vuoksi."
Mitä vittua? :) Paljastaisin itseni? Sinähän se oikea ennustaja ja sevännäkijä olet kun tiedät jo ennalta että paljastaisin itseni. Paljasta sinä itsesi hämärillä kujilla jos niin itsesi paljastelusta pidät.
"Ymmärän sinua kuitenkin täysin."
Niin minäkin sinua. Oma motivaationi sotimiseen ei ole kuitenkaan eriyisen vahva. Yleensäkin kaikki mitä teen, vaatii motivaatiota ja yleensä jonkun syyn jonka koen tärkeäksi.Sama täällä. Ampumisen motivaatio on vaan korkeammalla kun muun tekemisen.
Siksipä en ole niin taisteluntahtoinen, kun tiedän, että se tuottaa ikäviä oloja monelle.
Semmoista ei halua kovin kevyin perustein.
Sodan perusteet ovat joskus kovin oudot. Joku pullapää saa riidan aikaiseksi ja sitten soditaan. Minusta parempi olisi että pullapäälle laitetaan nyrkkeilyhanskat ja vastapuolen pullapäälle kanssa. Taistelkoon keskenään. - Pojista_miehiä
Oikeat miehet eivät epäröi tappaa, se on geeneihin sisäänrakennettu. Miehen "tunteet" ovat geneettisen rappion merkki. Minulla ainakin alkaa seisoa aina kun käsittelen aseita. Ase kädessä tunnen olevani Jumalan kaltainen, minulla on valta riistää elämä, jos sattuu huvittamaan. Armeijassa olin tatti tanassa melkein koko ajan, juurikin siellä vallitsevan kalman ilmapiirin innostamana.
Armeija ja metsästäminen ovat ainoita tilanteita, joissa mies ainakin leikisti pääsee toteuttamaan toista perimmäisistä tehtävistään: tappamaan. Se toinen vanha kunnon biologinen tehtävä on sitten palkkio hyvin suoritetusta tappamisesta: siittäminen. Nykyisessä heikkoja yksilöitä paapovassa yhteiskunnassa valitettavasti myös kaikenlaiset tappokyvyttömät epämiehet päästetään naisten päälle äheltämään.
- aviomies42
Mitä armeijas on väärää. Kävin se kuten muutkin paitsi että viivyin 3 vuotta. Mut ylennettiin kersantiksi ja pyydettiin töihin sinne. Sitten tapasin vaimoni ja erosin armeijasta koska armeijassa olisi pitänyt olla aina eikä vaimo halunnut muuttaa armeijan lähellä sijaitsevaan asuntoon. Toivottavasti suomi ei liity natoon koskaan.
- heikoteipärjää
Armeijassa tehdään pojista miehiä! Tämä video näyttää millainen kova koulu Suomen harmaissa vallitsee:
https://www.youtube.com/watch?v=61CruCxdsvA- taisteluun
Aika nettiklassikko :D
"No miten päin teillä se sinko siinä nyt on??!"
"No teillä on nyt se s......na piippu siellä hiekassa!" - makeatnaurut
Aika hyviä maansa puolustajia.
Yleensä syy varusmiespalveluksen keskeyttämiseen on loppujen lopuksi se, että huutamisella tapahtuva käskyjen antaminen vaikuttaa niin ikävältä. Keskeyttäjät kokevat, että heille ollaan vihaisia, kun asiat toimitetaan huutamalla.
Senpä vuoksi armeijan käytäntöjä suullisen viestinnän osalta ollaankin uudistamassa.
Kun aikoinaan tyyli oli komentaa selkeällä ja kuuluvalla äänellä, painotetaan tulevaisuudessa äänenkäytön tarpeenmukaisuutta, huomaavaisuutta ja suvaitsevaisuutta.
Esimerkiksi aikoinaan usein kuultu komento: "Valmistautukaa aamiaiselle lähtöön, aikaa yksi minuutti", on tulevaisuudessa kuiskaus tuvan ovelta: "Alokkaat ovat hyvät. Aamiainen tarjoillaan ruokalassa piakkoin. Mikäli kun saatte asianne toimitetuiksi, olisi meidän vuoromme päästä sitä nauttimaan. Saanen ehdottaa herroille alokkaille, että lähtömme aamiaiselle tapahtuisi minuutin kuluttua, ellei kenelläkään ole asiaan vastaväitteitä?".. ;D.. Jeps, niin se maailma muuttuu.. VanhaMantra VarusmiesJohtajaKoulutuksessa ei sitten enää päde.. "Käyttäkää sitä ÄänTänne!!!".. ;D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396875
- 323878
- 453260
- 342834
- 162652
- 372218
- 162176
- 342040
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482017- 341910