Kreikkalaisilla oli vanhaan aikaan naispuolinen metsänjumaluus Artemis (roomalaisten Diana), ja suomalaisilla miespuolinen Tapio ja hänen vaimonsa Mielikki. Molempien toimenkuva oli hyvin pitkälle samantapainen.
Voiko palstan uskovaiset kertoa kumpi näistä on oikeampi metsänjumala, vai onko niin että molemmat on oikeita, mutta hallinnoivat eri maantieteellistä aluetta?
Kumpi oikeampi metsänjumala?
18
84
Vastaukset
Ateistien kysymykset näiden jumalnimien suhteen ovat aina yhtä typeriä.
Jos meillä on metsän henki, on yhdentekevää millä nimityksellä me häntä nimeämme. Tärkeää on vain olla yhteydessä metsän henkeen, jos sellaista sattuu tarvitsemaan. Voimme me kutsua Jumalaa vaikka tontuiksi, eihän Jumala siitä piittaa. Hän tuntee meidät läpikotaisin, hän näkee suoraan sieluumme. Vain sielumme tila on tärkeä.
Jumala on aina sielumme puolella, sielumme pelastaja. Tilanteessa kuin tilanteessa, vaikkapa sitten metsässä. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, Hän on minun kanssani. Hän ohjaa minut luokseen. Hän vastaa kysymyksiini. Ei ole asiaa, mitä en häneltä kysyisi, missä en Häneen turvaisi. Pyhä Henki.kekek-kekek kirjoitti:
Selittäös Pyhä Kolminaisuus, oi Mestari!
Olen selittänyt, et silloinkaan ymmärtänyt.
Bebebebe kirjoitti:
Ymmärtäisit itse ensin mitä tarkoitat.
- Hebehebe
Bebebebe kirjoitti:
Niin,ateistien ongelma,on juurikin,tuo tyhmyys,joka estää ymmärtämästä Pyhää Kolminaisuuttakin!
Jumala ei todellakaan siedä tuollaista tyhmyyttä!
Selvääkin selvempää on,ettei Taivaan Valtakuntaa, ole suunniteltu tyhmille!
Hekö keskustelisivat Jumalan,tai edes Jeesuksen, kanssa,syvistä ja salatuista ihmeistä?
Sellaiselle ajatukselle nauraisi Bileamin Aasikin! Bebebebe kirjoitti:
Mahdollisesti en ymmärtäisi nytkään, ja mahdoliisesti selityksesi olisi tyystin toinen.
- tätähän.se
kekek-kekek kirjoitti:
Selittäös Pyhä Kolminaisuus, oi Mestari!
Pyhä Kolminaisuus on tehostettua skitsofreniaa. Mieli ei jakaannu vain kahdeksi vaan jopa kolmeksi minäksi. Siten kyseisellä tapauksella ei ole yksinäistä edes omassa seurassaan.
tätähän.se kirjoitti:
Pyhä Kolminaisuus on tehostettua skitsofreniaa. Mieli ei jakaannu vain kahdeksi vaan jopa kolmeksi minäksi. Siten kyseisellä tapauksella ei ole yksinäistä edes omassa seurassaan.
Voihan sen noinkin ajatella. Kuitenkaan mielisairaudella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa.
Pyhä Henki on tiedostanut asemansa Jumalana ja Ihmisenä. Ei se sen vaikeampaa ole.
- evpuhumuss
Avaisitko näkökantaasi tässä kysymyksessä.
- wind-
Metsän vaikutusta on tutkittu ja on olemassa meta-analyysejä... eli metsässä samoilun olemisen on todettu vähentävän stressihormonien eritystä, vähentävän verenpainetta ja varsinkin laskevan syketasoa..
Samanlaista dataa ei saada koottua...kumpaa sukupuolta metsänhenki on, mutta selvästi "hänellä" on fysiologisia, jopa sairauksia ehkäisevää vaikutusta. Luonnossa ei eroteta kasveja sukupuolen mukaan, joten henki voisi olla molempia sukupuolia...kuitenkin metsä on tilaisuus työskennellä itsensä kanssa, hyvin usein syntyy myös yhteys Jumalaan. Metsä tuottaa siis hyvää energiaa ja toimii hiljaisena harmonian signaalina, tuo uusia visioita ja vahvistaa olemassaolevia. Mietintämyssy päässä ei voi kulkea samalla tavalla ruuhkaisessa kaupungissa.- Hikilauta
"ja varsinkin laskevan syketasoa.."
Olen kohta lähdössä metsään, mutta ainakin minulla tuppaa syketaso eikun nousemaan. Reilun neljän kilsan vaihtelevan reitin jälkeen jaloissani olevien muovihärpäkkeiden etuosa on pääsääntöisesti takaosaa korkeammalla lähes puolentoista kilometrin matkalla. Eikä puhettakaan, että syke laskisi. Päin vastoin, pitää tarkkailla, ettei se kohoa ihan sfääreihin.
Ps. Linne`n luokittelu perustui juuri kasvien sukupuolielimiin.
- valamometsamaja
Youtube, rukousmetsa. Majan käyttöönotto Valamon luostarissa.
- uskova-urpo
Tapiohan se on tietenkin. Kreikkalaiset keksivät vain satuja.
- khkhjkhkj
Olivilehtoihin tottunut kreikkalainen Jumala taitaisi jäätyä tönköksi helmikuisessa Kainuun korpimetsässä. Ei niistä Suomeen sellaisista ulkomaanpelleistä.
khkhjkhkj kirjoitti:
Olivilehtoihin tottunut kreikkalainen Jumala taitaisi jäätyä tönköksi helmikuisessa Kainuun korpimetsässä. Ei niistä Suomeen sellaisista ulkomaanpelleistä.
Kyllä Kreikassa on vieläkin jonkin verran luonnonmetsiä. Muinaisten kreikkalaisten aikaan on tietenkin ollut paljon runsaammin.
Oliivilehdot on enimmäkseen istutettuja.
Tunnen kaksikin Tapiota, joten Tapio on totta, eihän ihmiset lapsilleen satunimiä anna. Diana on jotenkin sellainen kurtisaanin nimi, oli varmaan moraaliltaan vähän kyseenalainen. Mielikki kuulostaa lehmän nimeltä, mutta hei - jos Tapio oli kunnon kristitty, niin ei meille kuulu mitä hän teki navetassa auringon laskettua!
Nyt kävi niin, että minulta puuttuu tuo uskonnollisuus geeni mutta otan kuitenkin kantaa.
Mielikki ja Tapio ilman muuta ja eikö heistä ole myös Kalevalassa kuvauksia.
Kotimaista ja Joutsenmerkillä- ei mitään halpatuonti kamaa.
Siten myös kauppa/vaihtotaseemme pysyy vakaana.- TakaisinMaahan
Mites auringon jumala? Aurinko on meidän tarve ja elinvoima. Kun aika jättää niin pitää vain luottaa, että aikaansaannos selviytyy.
Kyllä se Kaleva on parempi kuin raamattu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1131818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551277Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1501272- 49992
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126942Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75896- 52824
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36807Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62782- 56771